0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Waar zit je analoge meter precies?H4ldrz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:06:
Help! Ik ben aan de slag gegaan met optimalisatie van mijn warmtepomp. Deze moduleert nu een stuk constanter en het verbruik is fors verminderd.
Echter zie ik dat de SWW water temperatuur (BT7) ongeveer 10 graden kouder is geworden. In productie zie ik echter weinig verschil. Met 3 douchende en badderende vrouwen in huis is dit niet de bedoeling. Ik krijg de temperatuur echter niet meer hoger.
Ik heb het schema (nog steeds een onbegrijpelijke structuur) en de comfortstand aangepast maar krijg hem niet meer hoger. Suggesties waar ik het moet zoeken?
Ps. De analoge meter op het vat geeft ook 40 graden aan.
Ps. Mijn aanname is dat de gewijzigde stooklijn van het binnenklimaat en uitschakelen van de ruimtesensor hier los van staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik naar BT6 kijk dan lijkt daar niet iets veranderd te zijn, die lijkt te doen wat die moet doen, gaat naar 50 graden. Daar regelt de wp op.
Dan zou je idd BT7 eens moeten checken of ie goed zit of stuk is. Of het draadje nog goed vast zit in de smo.
En check of je ontluchters werken. Als er lucht bovenin bij de sensor zit kun je ook andere waardes krijgen.
Element apart meten vind IK de moeite niet. Er zit een urenteller in de SMO en ten eerste beweegt die niet, en ten tweede kan ik als die wel moet bijspringen vrij gemakkelijk uitrekenen hoeveel kWh dat dan geweest moet zijn.wickydude schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:14:
Is dat je kwh meter voor de buitenunit? Of heb je er ook nog een voor je element?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Is dat een HomeWizard schermpje? Daar zitten wel wat rekenfouten in...Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:18:
Heb de Homewizard energiemeter nu werkend op de SMO S40.
Op deze manier ging het functioneren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zegt me niets, kun je me daar iets meer over zeggen?Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:55:
[...]
Had je ook al een keer gespeeld met de relatieve graadminuten ?
Die staan default op 400. Wil je dat hij supertraag wordt (dus lang op 25 Hz blijft en waarschijnlijk de berekende Ta niet of pas na uren haalt) zet je die op maximaal.
Mijn graadminuten in 4.9.3 staan nu als volgt:
Start compressor -200 GM
Start diff. bijverwarming 800 GM
Verschil bijverwarming stappen 400 GM.
Bedoel je die laatste die ik dan hoger moeten zetten?
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Dat begrijp ik, alleen zit die van mij nooit rond de 600W, eerder rond de 1200W met uitschieters naar 2300W. Dus dat zou ik graag wat temmen.wickydude schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:23:
Dat doet die van mij ook.
Zo heeft Nibe de regeling bedacht.
Zoals ik het zie willen we het energieverbruik minimaliseren, maar dat in evenwicht met draaiuren en starts.
De zuinigste is degene die uitstaat.
Twee uur met 600W is nog steeds meer dan 1 uur met 1000W gevolgd door 1u uit.
Nibe heeft daar echt wel onderzoek naar gedaan.
Ik accepteer het gedrag nu en ga aan het eind van het stookseizoen eens kijken of het verbruik bij de verwachting in de buurt ligt.
Dus de "uit"-periodes worden gevolgd door korte, hoge pieken.
Ik heb best wat zonnepanelen liggen, maar helaas op een redelijk vlak dak. s' Winters leveren ze daardoor niet zo veel op, de pieken stijgen dan ruim boven de opwekking uit, terwijl ik terug lever in de periode dat de WP uit is. Een beetje uitsmeren zou mooi zijn daarom.
Mijn installatie is 1j oud. SMO S40 met een S2125-8. Verder heb ik een buffervat en een boiler. Geen kamerthermostaat en geen naregelingen.
Ik heb 2 verdiepingen met vloerverwarming die vragend zijn, genoeg flow.
De wisselafsluiter doet wel zijn werk aangezien het boilervat wel verwarmd wanneer nodig.
De pomp werkt ook, temperatuur is goed in huis.
Wat zijn dingen waar ik verder naar kan kijken?
:strip_exif()/f/image/Pm5JiS9yWfWalq8aFkfeAm85.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/luw1PXdxkn40q8ImiQWDvQjW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SorPURTocQS04YaAPlwHo225.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door erwwre op 28-11-2024 21:48 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik heb onderstaande al geprobeerd.
Verander uw DNS-server naar 8.8.8.8 in de TCP/IP-instellingen menu 4.1.3.8
Verander de proxy port naar 80 in menu 4.1.3.9
In menu 4.1.3.1 word weer gegeven: Uw systeem heeft geen verbinding met NIBE Uplink.
Het gaat overigens om een nieuw product, wat niet eerder verbonden is geweest met internet.
Ik ben benieuw naar jullie reacties:)
Goed dat je dat zegt, we hebben em wel als hotfill gekocht. Was een meerwerk optie bij de bouw.G-addict schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:08:
[...]
De Nibe Eminent boiler is niet je bijverwarming maar een losse boiler (en niet expliciet hotfill). Het bijverwarmingselement is geplaatst in de VVM225 unit.
De stooklijn voorgesteld door @Knowbody kan wellicht nog wel wat strakker afgesteld worden in een goed geisoleerde, luchtdichte nieuwbouwwoning. Ik heb zelf de volgende stooklijn al 2 winters probleemloos ingesteld staan:
[Afbeelding]
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Bedoel je BT16?LangeFries schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:57:
@erwwre Het lijkt alsof bij defrosts de t-sensor de warmte richting de WP ziet. Zit die sensor per ongeluk op de retour?
Ik weet niet of Nibe dit zo heeft bedacht. Uiteraard in het kwakkelseizoen draait een wp niet continu. Maar op koudere dagen kan dat ook prima met een Nibe hoor.wickydude schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:23:
Zoals ik het zie willen we het energieverbruik minimaliseren, maar dat in evenwicht met draaiuren en starts.
Ik accepteer het gedrag nu en ga aan het eind van het stookseizoen eens kijken of het verbruik bij de verwachting in de buurt ligt.
Een wp die uitstaat is idd het zuinigst maar warmt je huis ook niet op.
Ik vraag mij ook af of je vergelijking realistisch is met 600 vs 1000W. Ik heb hier gemerkt dat de wp vsker defrost op hogere vermogens, en er dan na een defrost extra hard aan moet trekken.
Ik bedoel die waarde die bij jou op 800 staat. Dat is dus al een keer aangepast lijkt me. Hoe hoog kan die ?RISL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:07:
[...]
Dat zegt me niets, kun je me daar iets meer over zeggen?
Mijn graadminuten in 4.9.3 staan nu als volgt:
Start compressor -200 GM
Start diff. bijverwarming 800 GM
Verschil bijverwarming stappen 400 GM.
Bedoel je die laatste die ik dan hoger moeten zetten?
perfect.nicosp schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:42:
Kan iemand mij uit de droom helpen, ik probeer de juiste stooklijn te bepalen door hem zo te kiezen dat hij puur op de buiten temperatuur constant 22 graden aanhoudt in hui (buiten +/- 9 graden). Hij draait nu op stooklijn 5 met geen verschuiving en zo een beetje heel de tijd op +/-25Hz. Is dit de beste stand denken jullie WP draait nu wel constant!!
Het mooist is dat hij op 25 Hz het kan bijsloffen. Meestal gaat hij op den duur toch wat harder om het wat in te halen maar als er niets valt in te halen, het huis is op de gewenste temperatuur, en de WP pruttelt lekker door dan heb je het best goed staan !
DHCP moet in principe werken.dr.bibber schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:08:
SMO40 kan geen verbinding maken via TCP/IP Wie kan mij veder helpen? Ik heb de kabel gecontroleerd door te pingen en dit werkt! Ik heb de firmware geüpdatet helaas zonder succes.
Ik heb onderstaande al geprobeerd.
Verander uw DNS-server naar 8.8.8.8 in de TCP/IP-instellingen menu 4.1.3.8
Verander de proxy port naar 80 in menu 4.1.3.9
In menu 4.1.3.1 word weer gegeven: Uw systeem heeft geen verbinding met NIBE Uplink.
Het gaat overigens om een nieuw product, wat niet eerder verbonden is geweest met internet.
Ik ben benieuw naar jullie reacties:)
Ik weet niet of Uplink nog bestaat. Wellicht moet je via USB upgraden ivm migratie naar het nieuwe platform, MyUplink.
Kan het zijn dat hij over een verboden aanvoer temperatuur schiet ? Dan gaat hij plots naar 0 GM en misschien dat hij daardoor ook die +100 GM aantikt ?erwwre schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:48:
Ik heb last van een heel onregelmatige graadminuten sinds een aantal weken.
Mijn installatie is 1j oud. SMO S40 met een S2125-8. Verder heb ik een buffervat en een boiler. Geen kamerthermostaat en geen naregelingen.
Ik heb 2 verdiepingen met vloerverwarming die vragend zijn, genoeg flow.
De wisselafsluiter doet wel zijn werk aangezien het boilervat wel verwarmd wanneer nodig.
De pomp werkt ook, temperatuur is goed in huis.
Wat zijn dingen waar ik verder naar kan kijken?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of komen er steeds wisselingen vanuit de 3-weg klep omdat hij veel te vaak de boiler moet verwarmen ... zoiets ?
Meer grafieken van temperaturen en dergelijke nodig om meer inzichten te krijgen.
Proton kun je dat toelichten, hij telt namelijk zuiver.Proton_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:29:
[...]
Is dat een HomeWizard schermpje? Daar zitten wel wat rekenfouten in...
In [Afbeelding] klopt 1000 en 2000 pulsen/kWh niet met de kWh/puls die er bij staat. (@HomeWizard_NL ?)Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:36:
[...]
Proton kun je dat toelichten, hij telt namelijk zuiver.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De boiler heeft een verwarmingselement van 1kW op 230V, of 3kW op 400V. Op 1kW mag je de boiler wellicht bestempelen als hotfill. Vraag mij af wat de toegevoegde waarde is. Wellicht iets eerder warm water als de boiler ver van de badkamer staat, maar wel COP=1 dus niet efficiënt.koekjah schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:13:
[...]
Goed dat je dat zegt, we hebben em wel als hotfill gekocht. Was een meerwerk optie bij de bouw.
Dat snap ik, maar het zou ook zomaar anders kunnen liggen. Bijvoorbeeld 1 uur op 800W tegen 2 uur op 300W.wickydude schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:14:
De 600 en 1000 waren maar een rekenvoorbeeld. Om aan te geven dat de hoogte van het vermogen niet de enige factor is, maar ook tijd.
aah!Proton_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:48:
[...]
In [Afbeelding] klopt 1000 en 2000 pulsen/kWh niet met de kWh/puls die er bij staat.
0,001 en 0,0005 moet daar staan. "Drukfout" in de app. @HomeWizard_NL
Zo probeer ik het ook een beetje te regelen.RISL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:11:
[...]
Ik heb best wat zonnepanelen liggen, maar helaas op een redelijk vlak dak. s' Winters leveren ze daardoor niet zo veel op, de pieken stijgen dan ruim boven de opwekking uit, terwijl ik terug lever in de periode dat de WP uit is. Een beetje uitsmeren zou mooi zijn daarom.
Zie het plaatje van gisteren, zolang de zonnepanelen wat doen snoept de warmtepomp behoorlijk wat op.
:strip_exif()/f/image/spWBldFYPMCXFVOo1gh8Ipk6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook ik probeer zo vlak mogelijk te draaien en haal wat truukjes uit om dat proberen goed werkend te krijgen met de SMO S40.
Start -60 GM
Rel GM op 2000
Volgende stap op 1000
Block freq 25-29 Hz. update 30-11: 25-34 Hz.
24u Stille stand, max 60 Hz.
Blokkeren verwarming via AUX input om 01.30u.
Start SWW "Groot" vanaf 02.00 met een window tot 05.00
Tussen 05.00 en 02.00 staat SWW op Klein geprogrammeerd en deze begint pas wanneer BT6 onder 20 gr is en stopt dan weer bij 40 gr. Voor noodgevallen.
Door gebruik te maken van een blokkering via een AUX reset de GM naar 0 wat prettig is voor een frisse start de volgende ochtend.
Start verwarming (opheffen blokkeren) afhankelijk van hoe de ruimtetemperatuur dan is (Domoticz) vanaf 08.00, 09.00 of 10.00u. Bij heel koud weer zal de woning sneller afgekoeld zijn en zal de WP dus eerder beginnen.
Vanwege de nachtelijke pauze kies ik voor een hogere stooklijn, curve 4. Wat ook een mogelijkheid is is een eigen curve kiezen en deze als rechte lijn programmeren op bijvoorbeeld 27 of 28 graden. Dat is wellicht verstandiger. edit: vastgezet op curve 0 met alle getallen op 27.
GP12 snelheid heb ik vastgezet op 40%. De DOT instellingen hebben dan geen invloed. De pomp gebruikt minder stroom en maakt minder geluid. Op max haalt het systeem 32 lpm, op 40% ca 22 lpm. Maar de verdamper wordt ook minder snel koud!
Bij bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur (via Domoticz gemeten) blokkeert de verwarming, en anders gebeurt dit om 01.30u sowieso.
Gisteren had ik een mooie vlakke run met vrijwel continue 25Hz en "helaas" ging hij later alsnog optoeren vanwege dat de graadminuten het punt bereikten van "stapje erbij" bij -560 GM. Daarom nu block freq toegepast zodat hij start op 30 35 Hz wat mogelijk ook gunstiger is ivm sweet spot compressor.
:strip_exif()/f/image/xhtCIRYxTjlOwryD36F9kQ8d.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik als prettig ervaar is dat bij een lage compressor frequentie en een gereduceerde flow er minder snel defrosts zijn. De WP mag er de hele dag over doen om de temperatuur in de woning weer te laten toenemen. Langzaam maar zeker.
Eigenlijk probeer ik te simuleren wat @Andrehj al jaren lukt met zijn Mitsubishi Electric en waarmee hij een torenhoge COP bereikt: voldoende flow maar niet maximaal, vaste lage Ta, 50% vermogensbeperking via kabeltje, constante runs vanaf 10.00u tot aan afslag externe thermostaat.
Die M.E. warmtepomp is heel geschikt voor die manier van regelen en dat pakt goed uit in zijn jonge woning die ook nog eens goed en slim gebouwd is.
In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!
Het is buiten 5 graden. Momenteel is de flow ongeveer 22,5 lpm en de dT ongeveer 3K. Opgenomen vermogen 700 a 750 Watt (dit was bij 30 Hz). De COP momentaan ligt dan tussen de 6,7 en 6.2
[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2024 12:38 ]
Waarom blokkeer je deze frequentie? De 25 Hz is met deze instelling niet geblokkeerd?Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
Block freq 25-29 Hz.
Heb je ook weleens 25Hz bij een buitentemperatuur lager dan 10 graden?Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
Gisteren had ik een mooie vlakke run met vrijwel continue 25Hz en "helaas" ging hij later alsnog optoeren
De keuze voor 's nachts niet verwarmen en alleen overdag (met hogere stooklijn / aanvoertemperatuur) is zuiniger? komt dit door warmere buitentemperatuur? Of vanwege gebruik eigen stroom? 24 uur verwarmen dat wel iets lagere aanvoertemperatuur.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
Eigenlijk probeer ik te simuleren wat @Andrehj al jaren lukt met zijn Mitsubishi Electric en waarmee hij een torenhoge COP bereikt: voldoende flow maar niet maximaal, vaste lage Ta, 50% vermogensbeperking via kabeltje, constante runs vanaf 10.00u tot aan afslag externe thermostaat.
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
1 ] Hij begint hierdoor altijd op 30 Hz. Bij hogere buitentemperatuur zal hij eerder klaar zijn met verwarmen. Bij koudere temperatuur zal hij minder snel achterop raken.
2 ] Ja. Doorgaans loopt hij te pruttelen op 25 Hz en doordat zijn minimaal vermogen veel te veel is voor de woning gaat dat gepaard met runs en pauzes.
3 ] Lange runs zijn zuiniger, en elke start van de compressor gaat die tijdelijk optoeren. Als je een stooklijn hebt die gebaseerd is op 7x24 uur, dan moet je een hogere Ta kiezen als je nachtelijke pauzes neemt. Dat is logisch.
Ook wil ik de SWW in de nacht zodat dit overdag niet de GM verstoort. In de zomer programmeer ik dat in de middag. Daarnaast loopt het gewoon prima in de nacht, uiteindelijk is in de 'winter' de stroom het goedkoopst in de nacht, en is de elektriciteit overdag doorgaans duurder. Je helpt de netcongestie hiermee. Buiten het stookseizoen om is het andersom, dankzij solar.
Mijn SWW groot is geprogrammeerd tot 49 graden en de boiler inhoud is voldoende voor de dagelijkse douchebeurten. Met 1 SWW run tot 49 graden kom ik dan meestal wel uit. Hier wordt niet bepaald kort gedoucht.
Bijna goed. De vermogensbeperking gebruik ik enkel nog voor SWW, en dan op 75%. De WP draait dan normaliter op 50 Hz (bij strenge kou wat harder, en bij erg warm 40 Hz). Dat is precies goed voor een mooie balans tussen COP en opwarmtijd.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict
Die M.E. warmtepomp is heel geschikt voor die manier van regelen en dat pakt goed uit in zijn jonge woning die ook nog eens goed en slim gebouwd is.
Voor verwarmen en koelen staat de WP gewoon op 100%. Door de lage Ta van 25 °C wordt het vermogen al voldoende begrensd.
COP 6.7 bij 5 graden lijkt me toch prima? Dat haal ik niet. Dat lukt hier pas bij ca 6 graden. Boven de 7 °C gaat de COP naar 7 en boven de ca 12 °C naar 8.In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!
Het is buiten 5 graden. Momenteel is de flow ongeveer 22,5 lpm en de dT ongeveer 3K. Opgenomen vermogen 700 a 750 Watt. De COP momentaan ligt dan tussen de 6,7 en 6.2
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok. Bijna goed. Gelukkig! 🙂Andrehj schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:32:
[...]
COP 6.7 bij 5 graden lijkt me toch prima? Dat haal ik niet. Dat lukt hier pas bij ca 6 graden. Boven de 7 °C gaat de COP naar 7 en boven de ca 12 °C naar 8.
De COP als gemiddelde, met SWW, opstarten, dichtvriezen en weer ontdooien, is wel lager. Dat mooie cijfer van jou lukt met deze hardware niet.
Doe ik ook, wp is vrijgegeven van 9.30-22.30. Enkel als de buitentemperatur ook overdag langdurig onder de 5 graden blijft dan geef ik de wp 24 uur per dag vrij. En idd: betere COP ivm hogere buitentemp (niet gemeten, geen bewijs), eigen stroomverbruik maximaliseren, geen geluid in de nacht (wp staat ca. 8m van de gevel van de buren af). Idd wel een iets hogere stooklijn dan zonder nachtverlaging. Onder andere daarom staat mijn factor verwarmen op 0.3. Kan de stooklijn nog een klein beetje beïnvloed worden (0,6 graden C per graad ruimtetemperatuurafwijking).Gurk2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:48:
[...]
De keuze voor 's nachts niet verwarmen en alleen overdag (met hogere stooklijn / aanvoertemperatuur) is zuiniger? komt dit door warmere buitentemperatuur? Of vanwege gebruik eigen stroom? 24 uur verwarmen dat wel iets lagere aanvoertemperatuur.
Hele dag draaien, vloeren beneden en boven bufferen. In de nacht verlies ik een paar tienden aan ruimtetemperatuur.
Komend weekend in de nacht temperaturen rond het vriespunt, overdag onder de 5 graden C
Ik programmeer gewoon gedurende de nacht een setpoint van 15 graden C. Dan gaan de graadminuten naar 0 of 100 (weet ik niet uit mijn hoofd) en deze lopen na het nachtprogramma sneller of langzamer (afhankelijk van de temperaturen binnen en buiten) naar -90 (startpunt).Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict
Door gebruik te maken van een blokkering via een AUX reset de GM naar 0 wat prettig is voor een frisse start de volgende ochtend.
Start verwarming (opheffen blokkeren) afhankelijk van hoe de ruimtetemperatuur dan is (Domoticz) vanaf 08.00, 09.00 of 10.00u. Bij heel koud weer zal de woning sneller afgekoeld zijn en zal de WP dus eerder beginnen.
Tja, de Nibe regeling werkt nu eenmaal anders. Niet beter of slechter, maar anders. Geen aan/uit thermostaat maar een graadminuten regeling. Werkt prima voor een weersafhankelijke regeling.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict
Ik heb het idd al een tijdje werkende. Toen ik ermee bezig was moest je nog contact opnemen met HomeWizard om de pulse-instellingen aan te laten passen. Nu kan dat fijn in de app. Echt een vooruitgang.Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:59:
@jurgen purgen of iemand anders...
Is bij jou de pulse kWh meting vanuit de Homewizard stroommeter inmiddels gelukt ?? Ik ben er ook mee aan de slag.
Edit:
Met pulse per kWh zie ik geen veranderende data in 3.1.11.21, wat je gewoon wel verwacht.
Had alle pulse meters in de software aangezet, BE6, BE7 en BE8 om uit te sluiten dat een ingang niet werkte.
BE6 gebruikt, die stond op Energie per puls. Huppakee! Elke puls 1000 Wh !
Dat was teveel van het goede. In no-time staat de teller dus op 29 kWh. Dus de pulsen werken, polariteit is goed (klem 6 -de middelste- van Homewizard gaat naar de pulse ingang SMO S40 X14:9) maar met de juiste instelling verandert het getal niet.
Juiste Instelling is 2000 pulsen per kWh.
Homewizard kun je ook tunen, via de app. Maar ook dat staat goed. Zowel pulse uitgang 1 als 2 sturen nu tegelijk pulsen, en ook met 100 ms pulsetijd op pulse uitgang 1. Daar heb ik de SMO mee verbonden.
Maar waarom het getal niet wijzigt is dan weer typisch.
[Afbeelding]
Edit2: het werkt nu met een andere instelling. Zie foto's verderop 🙂
Ik heb het verbruik vd wp inzichtelijk via BE7. IK had BE6 voor de test ook aangesloten en uitgeschakeld in de software. Bij een update is die weer ingeschakeld en stond op een setting van kWh per pulse en die is dus zonder dat ik het wist gaan tellen en staat nu op een supervage stand van 279302.00 kWh
:strip_exif()/f/image/HPvBbcMOh06m1by7QpiExFA0.png?f=user_large)
De bedoeling was om via BE7 het verbruik op de wp inzichtelijk te krijgen en via BE6 de overgebleven zonneopwek (teruglevering) aan de wp door te geven om zo bv extra sww-opwarming te realiseren. Maar dat deed hij al via de modbus verbinding. Nadat ik achter de opgelopen waarde kwam, contact gezocht met NIBE maar de teller kan niet terug gezet worden. Dus jammer maar helaas. BE8 heb ik nog geen ervaring mee. Ik ben dat zelf nog niet tegen gekomen in mijn handleidingen.
https://www.nibe.eu/downl...PC-beknopt-elektrisch.pdf
Heb BE6 uit de wp getrokken om niet weer een update drama mee te maken.
Ik heb dit ook zo geprogrammeerd met SWW in de nacht in menu 6.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:02:
Ook wil ik de SWW in de nacht zodat dit overdag niet de GM verstoort. In de zomer programmeer ik dat in de middag. Daarnaast loopt het gewoon prima in de nacht, uiteindelijk is in de 'winter' de stroom het goedkoopst in de nacht, en is de elektriciteit overdag doorgaans duurder. Je helpt de netcongestie hiermee. Buiten het stookseizoen om is het andersom, dankzij solar.
Ik wil ook in de zomer de SWW in de middag doen op de zonnepanelen. Is dit mogelijk in menu 6 dmv een 'zomer' programma waarin je SWW in de middag kan programmeren en een 'winter' programma waarin SWW in de nacht geprogrammeerd staat?
Zou mooi zijn om deze standen zo om te kunnen schakelen maar dat is me nog niet gelukt, iemand anders wel?
Dank voor deze uitgebreide reactie!!jurgen purgen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:38:
[...]
Ik heb het idd al een tijdje werkende. Toen ik ermee bezig was moest je nog contact opnemen met HomeWizard om de pulse-instellingen aan te laten passen. Nu kan dat fijn in de app. Echt een vooruitgang.
Ik heb het verbruik vd wp inzichtelijk via BE7. IK had BE6 voor de test ook aangesloten en uitgeschakeld in de software. Bij een update is die weer ingeschakeld en stond op een setting van kWh per pulse en die is dus zonder dat ik het wist gaan tellen en staat nu op een supervage stand van 279302.00 kWh
[Afbeelding]
De bedoeling was om via BE7 het verbruik op de wp inzichtelijk te krijgen en via BE6 de overgebleven zonneopwek (teruglevering) aan de wp door te geven om zo bv extra sww-opwarming te realiseren. Maar dat deed hij al via de modbus verbinding. Nadat ik achter de opgelopen waarde kwam, contact gezocht met NIBE maar de teller kan niet terug gezet worden. Dus jammer maar helaas. BE8 heb ik nog geen ervaring mee. Ik ben dat zelf nog niet tegen gekomen in mijn handleidingen.
Wat ik mij nu afvraag, rekent de logging nu ook met de zuivere energiemeting, zie je dat ergens in terug?
Ik zou dat in de schedule gewoon doen. Je kunt daar een programma activeren/deactiveren. Als je de naam van het programma begint met Z of W of ZW dan weet je wanneer ze aan/uit kunnen. Handwerk maar gaat prima via de app.Benjamin1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:08:
[...]
Ik heb dit ook zo geprogrammeerd met SWW in de nacht in menu 6.
Ik wil ook in de zomer de SWW in de middag doen op de zonnepanelen. Is dit mogelijk in menu 6 dmv een 'zomer' programma waarin je SWW in de middag kan programmeren en een 'winter' programma waarin SWW in de nacht geprogrammeerd staat?
Zou mooi zijn om deze standen zo om te kunnen schakelen maar dat is me nog niet gelukt, iemand anders wel?
ff snel voor je gekeken, maar volgens mij houdt de NIBE zn eigen meters aan mbt de metingen. Ik meet met HW het totale verbruik en ik denk dat NIBE alleen de thermische opwek en daarvoor benodigde energie meeneemt. Pompen en regeling worden niet meegenomen in berekeningKnowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:11:
[...]
Dank voor deze uitgebreide reactie!!
Wat ik mij nu afvraag, rekent de logging nu ook met de zuivere energiemeting, zie je dat ergens in terug?
/f/image/ffv37Il1mdnvCv2HZY1j8yiu.png?f=fotoalbum_large)
De overall totalen kloppen voor geen meter🤭(pun intended)
/f/image/MkhA7x7llzq3gboHv9tWzBL7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cNaVVNdPobTmJ8okIt8afDHf.png?f=fotoalbum_large)
Er wordt helaas ook alleen met hele kWh's gerekend Op de foto's hierboven die je een verbruik van 7 hele kWh's. Terwijl en vanaf 00:00 gewoon verbruik is maar pas tegen 01:00 wordt er weer een hele kWh geregistreerd. K kom dan uit op een dagverbruik van 7 kWh tot nu, echter HW geeft 8,1 kWh aan en die geloof ik toch eerder.
Ik heb geen premium account, ik programmeer enkel op de SMO S40 maar daar kan ik maar 1 schema in kwijt dus alleen voor de winter.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:12:
[...]
Ik zou dat in de schedule gewoon doen. Je kunt daar een programma activeren/deactiveren. Als je de naam van het programma begint met Z of W of ZW dan weet je wanneer ze aan/uit kunnen. Handwerk maar gaat prima via de app.
Kan je in de app met een premium account meerdere schema's programmeren dan? Dus 1 voor de zomer en 1 voor de winter zodat je kan omschakelen?
Ik zal dit weekend wat grafieken maken.Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:35:
[...]
Kan het zijn dat hij over een verboden aanvoer temperatuur schiet ? Dan gaat hij plots naar 0 GM en misschien dat hij daardoor ook die +100 GM aantikt ?
Of komen er steeds wisselingen vanuit de 3-weg klep omdat hij veel te vaak de boiler moet verwarmen ... zoiets ?
Meer grafieken van temperaturen en dergelijke nodig om meer inzichten te krijgen.
Ik zie net dat mijn wisselklep een EMV110 89i0-K is, terwijl in het boekje van de SMO S40 staat dat het een VST05 moet zijn.
Is dit problematisch?
Dan heb jij hem op pulse per kWh staan, dan zie je achter de komma niets.jurgen purgen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:27:
[...]
ff snel voor je gekeken, maar volgens mij houdt de NIBE zn eigen meters aan mbt de metingen. Ik meet met HW het totale verbruik en ik denk dat NIBE alleen de thermische opwek en daarvoor benodigde energie meeneemt. Pompen en regeling worden niet meegenomen in berekening
[Afbeelding]
De overall totalen kloppen voor geen meter🤭(pun intended)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er wordt helaas ook alleen met hele kWh's gerekend Op de foto's hierboven die je een verbruik van 7 hele kWh's. Terwijl en vanaf 00:00 gewoon verbruik is maar pas tegen 01:00 wordt er weer een hele kWh geregistreerd. K kom dan uit op een dagverbruik van 7 kWh tot nu, echter HW geeft 8,1 kWh aan en die geloof ik toch eerder.
Programmeren op de SMO vind ik een drama en op de app een zegen. Alleen daarom al betaal ik graag 25 pj !Benjamin1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb geen premium account, ik programmeer enkel op de SMO S40 maar daar kan ik maar 1 schema in kwijt dus alleen voor de winter.
Kan je in de app met een premium account meerdere schema's programmeren dan? Dus 1 voor de zomer en 1 voor de winter zodat je kan omschakelen?
EMV110 89i0-K lijkt me niet. Is DN25 dus zal voldoen. Als het werkt werkt het.erwwre schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:58:
[...]
Ik zal dit weekend wat grafieken maken.
Ik zie net dat mijn wisselklep een EMV110 89i0-K is, terwijl in het boekje van de SMO S40 staat dat het een VST05 moet zijn.
Is dit problematisch?
Bij die kleppen werkt het allemaal gestandaardiseerd:
De AB poort is aanvoer.
B is de basic bestemming (je CV circuit)
A is de active poort. SWW of zwembad etc.
De klep loopt om van B naar A als er spanning wordt gestuurd.
De BT25 komt de hele tijd niet of nauwelijks boven de berekende aanvoertemperatuur uit.Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:35:
[...]
Kan het zijn dat hij over een verboden aanvoer temperatuur schiet ? Dan gaat hij plots naar 0 GM en misschien dat hij daardoor ook die +100 GM aantikt ?
Ik ben er wel achtergekomen dat BT71 na het buffervat geplaatst was, deze heb ik voor het buffervat gezet.
Heb je wat aan onderstaande grafieken?
:strip_exif()/f/image/QmL5BZcvGBIB5bTeL72Fqpdw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bj8qAZs05JGsi802yYFhaK5S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xvQzhDePrkwcLObgcaFNDLBg.jpg?f=fotoalbum_large)
Is natuurlijk al een hele poos geleden dat ik ermee bezig was, maar heb jij wel cijfers achter de komma dan?? Ik kon op dat moment niet echt pielen met de instellingen omdat ik voor elke verandering in pulsen naar HW moest mailen. Dat ging al niet erg snel dus toen maar aangegeven wat ik nodig had, of iig zoals de wp standaard ingesteld stond. Maar je kan het nu allemaal zelf invullen via de app dus zal van 't weekend even wat verder pielenKnowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:34:
[...]
Dan heb jij hem op pulse per kWh staan, dan zie je achter de komma niets.
Zit het buffervat in serie of heb je een 2e pomp?
[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2024 05:11 ]
Ik heb het zoals op de foto's.jurgen purgen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 05:01:
[...]
Is natuurlijk al een hele poos geleden dat ik ermee bezig was, maar heb jij wel cijfers achter de komma dan?? Ik kon op dat moment niet echt pielen met de instellingen omdat ik voor elke verandering in pulsen naar HW moest mailen. Dat ging al niet erg snel dus toen maar aangegeven wat ik nodig had, of iig zoals de wp standaard ingesteld stond. Maar je kan het nu allemaal zelf invullen via de app dus zal van 't weekend even wat verder pielen
Hopelijk gaat de instelling niet wijzingen bij een update want dan tikt het 1000x sneller 🥴
Gevonden. Goed om te weten.. dit topic is de laatste tijd snel gegaan en ik heb de laatste week ook weinig tijd door kunnen brengen op t forum dus ik heb deze pagina niet gelezen. Lekker bezig pik .Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:18:
Heb de Homewizard energiemeter nu werkend op de SMO S40.
Op deze manier ging het functioneren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BT25 zit ongeveer 15cm onder de 3weg klep. Zou die er verder vanaf moeten zitten?Knowbody schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 05:10:
@erwwre je zou zeggen dat jouw BT25 te dicht bij de 3weg klep zit waardoor deze last heeft van een SWW run en de hoge temperatuur oppikt. Of hij bevindt zich in het gezamenlijke circuit.
Zit het buffervat in serie of heb je een 2e pomp?
Buffervat is in serie aangesloten.
Hieronder de graadminuten van afgelopen maand, er zit een kantelpunt in. Vanaf de 17-11 om 05:58 is de onregelmatigheid begonnen. Dat zijn geen tijdstippen waarop ik bezig ben met instellingen etc.
:strip_exif()/f/image/SrMmMJsgaxcLiS1AWcl61kf6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j5LBOhVpkKfXnGY6EjSbK6NO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is dit voor een installatie ? Losse delen ?erwwre schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:52:
[...]
BT25 zit ongeveer 15cm onder de 3weg klep. Zou die er verder vanaf moeten zitten?
Buffervat is in serie aangesloten.
Hieronder de graadminuten van afgelopen maand, er zit een kantelpunt in. Vanaf de 17-11 om 05:58 is de onregelmatigheid begonnen. Dat zijn geen tijdstippen waarop ik bezig ben met instellingen etc.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BT25 moet daar weg, en die plaats je op de aanvoerleiding naar of bij de vloerverwarming verdeler. Logisch dat je problemen hebt.
BT71 moet tussen de retour van het afgiftesysteem en de ingang vh buffervat.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2024 09:12 ]
Wat bedoel je met losse installatie? Het is een installatie in een nieuwbouw woning.Knowbody schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:03:
[...]
Wat is dit voor een installatie ? Losse delen ?
BT25 moet daar weg, en die plaats je op de aanvoerleiding naar of bij de vloerverwarming verdeler. Logisch dat je problemen hebt.
BT25 ga ik vanmiddag verplaatsen.
BT71 zit op de juiste plek.
Ik kom er even op terug wat de resultaten van de verplaatsing zijn.
@erwwreKnowbody schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:03:
[...]
Bij een seriebuffervat zie ik in de principe schema's de BT71 tussen de uitgang vh buffervat en de retour ingang van de warmtepomp zitten.
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
Prima.erwwre schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:35:
[...]
Wat bedoel je met losse installatie? Het is een installatie in een nieuwbouw woning.
BT25 ga ik vanmiddag verplaatsen.
BT71 zit op de juiste plek.
Ik kom er even op terug wat de resultaten van de verplaatsing zijn.
Heb je trouwens hitte pasta ? Dat zorgt voor betere geleiding en dus een betere meting van de sensoren. CPU cooler pasta kan ook! ALU folie of alutape eromheen wikkelen en het geheel uiteindelijk vast ti-wrappen.
Een losse installatie bestaat uit een losse boiler, een SMO, een binnenunit, alles op de muur gebakken zegmaar. ;-)
Een kast zoals een VVM is kant-en-klaar. Daar kunnen de sensoren ook wel op een onlogische plek zijn gemonteerd, maar dat verwacht je niet zo gauw.
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2024 12:33 ]
Ja dat kwam ik ook tegen in schema LW 1001.Gurk2 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:25:
[...]
@erwwre
Bij een seriebuffervat zie ik in de principe schema's de BT71 tussen de uitgang vh buffervat en de retour ingang van de warmtepomp zitten.
In een ander -recenter- schema was het weer anders.
Ik heb geleidingspasta, dat komt goed.Knowbody schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:26:
[...]
Prima.
Heb je trouwens hitte pasta ? Dat zorgt voor betere geleiding en dus een betere meting van de sensoren. CPU cooler pasta kan ook! ALU folie of alutape eromheen wikkelen en het geheel uiteindelijk vast ti-wrappen.
Een losse installatie bestaat uit een losse boiler, een SMO, een binnenunit, alles op de muur gebakken zegmaar. ;-)
Een kast zoals een VVM is kant-en-klaar. Daar kunnen de sensoren ook wel op een onlogische plek zijn gemonteerd, maar dat verwacht je niet zo gauw.
Dan heb ik een losse installatie.
Tot dusver merk ik nog niet bijzonder veel verbetering. De temperatuur van de aanvoerleiding (BT25) is 0.2 hoger dan de berekende aanvoer.
De temperatuur van de BT12 lijkt wel stabieler sinds het verschuiven van de BT25
Ik heb
Juist nu het wat kouder is buiten, is het de bedoeling dat de warmtepomp lekker continue draait. Graadminuten naar 0 is pas aan de orde bij hogere buitentemperaturen, of een hele lage gewenste ruimtetemperatuur met een te grote warmtepomp.
BT25 werd beïnvloed door het omlopen van de driewegklep, dus als je boilervat verwarmd wordt. Hopelijk heb je daar nu minder last van, want het vertekende de graadminuten berekening.
Tijdens het in bedrijf stellen gaf de man van Nibe aan dat het goed zat, maar hij spreekt de schema's tegen die nibe zelf geeft.
Situatie huis met radiatoren, boven heb ik thermosstaat kranen van danfoss, deze staan op 18 graden. In de woonkamer ook thermosstaat kranen, deze staan op 21 graden, dit is meer als noodrem bedoeld bv wanneer de zon vol in de woonkamer staat. Vorig jaar wat geexperimenteerd met nachtverlaging ivm geluidsdruk maar dit was niet zo'n goed idee. Daarna krijg ik het huis bijna niet meer warm (toen een paar keer de boel opgepiept met de cv houtkachel, deze willen we echter zo min mogelijk gebruiken). Geluid blijkt ook niet van buitenunit te komen maar van de laadpomp icm de leidingen.
Er staat een VVM 500 met een S2125-12 buitenunit, plus een parallel buffer. Hier zit mijn vraag zie hydraulisch schema.
:strip_exif()/f/image/36bV1NmEmjb5EY0AkuKaac4X.jpg?f=fotoalbum_large)
Het spul zit aangesloten als in schema 4, er zit geen bijverwarming in de buffer. de pomp gp10 zit alleen in de retour. BT 71 ontbreekt.
BT 25 zit in de buffer, als het spul draait zie ik echter circa 3 graden verschil tussen BT 25 en de BT2, volgens mij betekent dit dat de warmtepomp eigenlijk harder aan het werk is dan strikt noodzakelijk, als deze volgens schema P1 aangesloten zou zitten gaat er meteen 36 graden (ofwel de temperatuur van BT2) het systeem in, pas wanneer er radiatoren dicht gaan sturen komt dan de parallel buffer in beeld. Of is schema P1 meer bedoeld voor vloerverwarming? Met de 32 graden is het trouwens behaaglijk 20 graden in de woonkamer, de standaard radiatoren heb ik voorzien van ventilatoren deze houden het prima bij zo.
De installateur is al enigszins afgehaakt (veel gedoe gehad met installatie zijn stuk meer uren voor hun in gaan zitten dan begroot), zeker omdat Nibe hun installatie heeft bevestigd dat het goed is.
Schema P3 is bewust niet voor gekozen?
En waarom is BT71 wegbezuinigd ? De regeling kijkt er misschien niet naar, maar waarom tekenen ze dat ding dan...
Voor geluidsdruk : vanuit de GP12 of GP10 pomp ? Wellicht kun je kijken of je de 100% begrensd op 80% (minder wil niet) dat scheelt geluid en mogelijk niets aan debiet.
Je kunt proberen BT25 te verplaatsen naar de plek zoals in P2, immers heb je eigenlijk die situatie.
Dat BT25 in de buffer 2 a 3 graden lager registreert dan BT2 is volkomen logisch, dat komt door de menging in je buffervat.
Dat buffervat heb je nou eenmaal nodig zoals jij verwarmt en ik denk dat het voor een systeem met radiatoren ook het beste werkt.
Verder: wordt de GP10 pomp gestuurd door de Nibe regeling, want dat lijkt mij de meerwaarde van een dergelijke pomp in combinatie met BT71. Vaak zie je een pomp op die plek die op proportionele druk wordt gestuurd en ik denk dat het mooier is als de pomp door Nibe wordt gestuurd zodat de dT over het primaire circuit en het secundaire circuit aan elkaar gelijk kan worden gemaakt.
Verder interessant is überhaubt de discussie over buffervaten. Intergas heeft het ook onderzocht.
YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig
[ Voor 130% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2024 12:07 ]
Je zou even kunnen proberen je settings op usb te saven, in de file naar dit getal te zoeken en dan dat aan te passen en weer restoren. Weet niet of dat op S-types werkt. Zelf doe ik dit soort vage dingen niet, dus weet ook niet of het uberhaupt werkt.jurgen purgen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:38:
[...]
Nadat ik achter de opgelopen waarde kwam, contact gezocht met NIBE maar de teller kan niet terug gezet worden. Dus jammer maar helaas. BE8 heb ik nog geen ervaring mee. Ik ben dat zelf nog niet tegen gekomen in mijn handleidingen.
Mijn SWW staat steeds open van 11.30 tot 16u, in principe heb ik bij zon voldoende om dat van de panelen te draaien rond 12u. Mijn WP is juist bemeten en dan krijg je van afgelopen week (met veel variatie in weer het onderstaande plaatje voor de compressorfrequentie:Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:02:
@Gurk2
1 ] Hij begint hierdoor altijd op 30 Hz. Bij hogere buitentemperatuur zal hij eerder klaar zijn met verwarmen. Bij koudere temperatuur zal hij minder snel achterop raken.
2 ] Ja. Doorgaans loopt hij te pruttelen op 25 Hz en doordat zijn minimaal vermogen veel te veel is voor de woning gaat dat gepaard met runs en pauzes.
3 ] Lange runs zijn zuiniger, en elke start van de compressor gaat die tijdelijk optoeren. Als je een stooklijn hebt die gebaseerd is op 7x24 uur, dan moet je een hogere Ta kiezen als je nachtelijke pauzes neemt. Dat is logisch.
Mijn SWW groot is geprogrammeerd tot 49 graden en de boiler inhoud is voldoende voor de dagelijkse douchebeurten. Met 1 SWW run tot 49 graden kom ik dan meestal wel uit. Hier wordt niet bepaald kort gedoucht.
:strip_exif()/f/image/oMVLqN49IOv1et744PwQvfWS.png?f=user_large)
Dank!Knowbody schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:28:
@erwwre als de berekende en werkelijke Ta dicht op elkaar liggen zit je eigenlijk goed. De graadminuten lopen langszaam op of af, maar waar het om gaat is de continue run van de WP.
Juist nu het wat kouder is buiten, is het de bedoeling dat de warmtepomp lekker continue draait. Graadminuten naar 0 is pas aan de orde bij hogere buitentemperaturen, of een hele lage gewenste ruimtetemperatuur met een te grote warmtepomp.
BT25 werd beïnvloed door het omlopen van de driewegklep, dus als je boilervat verwarmd wordt. Hopelijk heb je daar nu minder last van, want het vertekende de graadminuten berekening.
Ik was in de veronderstelling (had ik ergens gelezen) dat het de bedoeling is dat wanneer 60 graadminuten ingesteld zijn, deze in ongeveer 60 minuten weer op 0 dienen te staan.
Volgens mij was dit een firmware probleem van de AMS 20-06. Heb je al geupdate?Synch schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:04:
[...]
Ik zie nu ook dat andersom bij een hogere gewenste frequentie de compressor soms blijft hangen. Heeft iemand een idee hoe dat kan? De gewenst frequentie staat hier al een uur op 75hz 110hz, maar de compressor blijft op 50hz draaien.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Dacht dat bij de S40 de standaard 700 was voor relatieve GM?Knowbody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:
SMO S40 graadminuten:
Stel je hebt eens zitten spelen met de graadminuten [7.1.10.3] en de relatieve op iets anders gezet dan de standaard 400, en je kiest ervoor het schuifje toch maar weer op automatisch te zetten, dan rekent de SMO S40 nog steeds met het andere getal en niet met 400!
Dat je het ff weet.
Ligt aan de regeling. Bij mijn SMO40 ging ik in de week gewoon terug naar de 0. De S regeling zal dat inderdaad niet zo snel doen.Knowbody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:10:
[...]
Je stooklijn staat mijn inziens te hoog als de WP met deze buitentemperaturen niet continue draait.
Hij mag gewoon lekker laag in de graadminuten blijven (zodat hij zowel naar onder als naar boven nog ruimte heeft om niet te hoeven boosteren en niet te hoeven stoppen).
Nope en dat is volgens mij ook niet het idee van de SMO40 regeling.wickydude schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:20:
[...]
Ik heb niet het idee dat het veel gaat veranderen eerlijk gezegd.
De SMO40 doet het inderdaad anders.
Hij had prima een lagere frequentie kunnen vragen, die was nu zo’n 60Hz.
De smo wil gewoon de graadminuten wegwerken, en als hem dat niet snel genoeg gaat dan gooit ie de frequentie omhoog.
Ratio van starts tov uren is nu 1.26 dus dat is prima.
Is er hier iemand met een f2120 en smo40(20) die het gelukt is die constant te laten draaien?
Je zal het vast voor elkaar kunnen krijgen: DOT naar -15 of eigen compressor curve waar hij heel lang op een lage frequentie blijft. Relatieve GM naar -1500 ofzo zodat hij niet te snel op gaat toeren, etc. Maar ik vraag me af wat je er aan hebt als hij constant draait?
Edit: bij de S serie lijkt de regeling wel meer te werken op dat hij altijd aan staat.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Op zich eens. Het maffe is wel dat bij de nieuwere regelaar (S serie) de boel wel gewoon altijd aan lijkt te staan als het buiten wat kouder wordt. Dus ja... wat nu het "beste" is? Ik heb er gewoon vrede mee met dat mijn non S wat vaker aan en uit gaatwickydude schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:23:
Is de gevraagde compressor frequentie dan ook 70hz?RISL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:50:
[...]
Zou je je compressor curve willen delen? En waar je deze maakt?
Mijn compressor draait vrijwel altijd op 40 Hz bij milde temperaturen en afgelopen week vrijwel continue op 70 Hz. Blijft pieken en dalen ipv rustig continue draaien.
Als dat zo is en dit korte runs (< 1 uur) geeft dan zou je dit kunnen afremmen. DOT verder omlaag (maar let wel op met dT setting) of als dat niet lukt inderdaad naar een eigen compressor curve. Die laatste zit verstopt in menu 5.1.23.
Zit bij mij gewoon onder "sensor.bt63_add_supply_temp_40121". Ook op de AUX1 aangesloten, wel een SMO40 via NibeGW, dus zou kunnen dat het bij mij anders zit.Gurk2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:23:
[...]
Weet iemand of en hoe je BT63 (bij mij aangesloten op AUX1) kunt uitlezen in Home Assistant? Als ik zoek op "BT63" vindt die niks, en uitlezen van "SMOS40 Output AUX1" en "SMOS40 Input AUX1" geven bij mij waardes die totaal niet overeenkomen met wat het zou moeten zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Gerbenvl op 01-12-2024 16:09 ]
Samenvatting geupdate. Dank aan wie er review commentaar heeft aangeleverd! Heb dat nu verwerkt tot een 1.0 versie: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting.Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:11:Samenvatting topic tot nu toe
Dit topic is ondertussen vrij lang, boordevol goede informatie die elders lastig te vinden. Soms ook minder correcte informatie omdat mensen nog lerende waren.
Doordat het zo lang is is het lastig een overzicht te vormen hoe de Nibe regeling nu loopt en wat er te optimaliseren valt. Voor het verwarmen gedeelte heb ik gepoogd een samenvatting te maken. Deze kan je hier vinden: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting.
Topic gaat de laatste weken wel erg hard, bijna niet meer bij te houden voor mij. Zie ook wel veel vragen voorbij komen die al vaak zijn beantwoord zoals hoe je de juiste stooklijn vind.
Voor de nieuwkomers: probeer misschien eerst even de samenvatting te bekijken voordat je je vraag er in gooit.
De monteur ging vrolijk aan de slag zonder schema's en of tekeningen. Op mijn vraag hoe het cv systeem gevoed ging worden, werd er uiteindelijk een oude cv pomp uit de bus gehaald (als gp10), na zelf een hoop uitzoekwerk uiteindelijk bij bovenstaande schema's uitgekomen. Eigenlijk nooit een goed antwoord gehad waarom er gekozen is voor p4 en niet voor p1 behalve dat hoe het nu zit het beste is...Knowbody schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:04:
@JanTin interessant!
Schema P3 is bewust niet voor gekozen?
En waarom is BT71 wegbezuinigd ? De regeling kijkt er misschien niet naar, maar waarom tekenen ze dat ding dan...
GP 12 pomp geeft een hoge piep in de leidingen deze is nu begrenst op 80% helaas gaat hij bij een defrost nog steeds naar 100%.Voor geluidsdruk : vanuit de GP12 of GP10 pomp ? Wellicht kun je kijken of je de 100% begrensd op 80% (minder wil niet) dat scheelt geluid en mogelijk niets aan debiet.
Ga nog met de installateur in overleg of er iets aan de leidingen te doen is, anders ga ik ze zelf via een andere route laten lopen. zitten nu in een houten plafond vlakbij slaapkamer, je wordt hier wakker van.
Nee wordt niet aangestuurd door de VVM, is wel na een hoop aandringen vervangen door een moderne pomp deze staat op een handmatige regeling, ook nog niet uitgezocht of dit uberhaubt kan. De menging snap ik maar deze wil ik eigenlijk voorkomen.Je kunt proberen BT25 te verplaatsen naar de plek zoals in P2, immers heb je eigenlijk die situatie.
Dat BT25 in de buffer 2 a 3 graden lager registreert dan BT2 is volkomen logisch, dat komt door de menging in je buffervat.
Dat buffervat heb je nou eenmaal nodig zoals jij verwarmt en ik denk dat het voor een systeem met radiatoren ook het beste werkt.
Verder: wordt de GP10 pomp gestuurd door de Nibe regeling, want dat lijkt mij de meerwaarde van een dergelijke pomp in combinatie met BT71. Vaak zie je een pomp op die plek die op proportionele druk wordt gestuurd en ik denk dat het mooier is als de pomp door Nibe wordt gestuurd zodat de dT over het primaire circuit en het secundaire circuit aan elkaar gelijk kan worden gemaakt.
Dit probeer ik ook al een tijdje en werkte prima. Totdat we twee weken geleden in defrost land (< 5 graden en vochtig) aan kwamen. Als iedereen de avond er voor heeft gedoucht dan is de boiler echt helemaal leeg. Opwarmen kost dan vrij veel tijd de dag erna. Zeker als er nog een keer een defrost overheen komt die hij dan uit het afgifte systeem trekt. Bijna 1,5uur bezig dan soms. Ondertussen wordt het in de woonkamer dan wel te koud (17 graden), zeker omdat de defrost daar ook uit gehaald wordt als die nog nodig is. GMs worden dan ook flink negatief. Heb nu maar de SWW run op 50 mins afgeperkt via de functievoorkeuren.LangeFries schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:10:
[...]
Mijn SWW staat steeds open van 11.30 tot 16u, in principe heb ik bij zon voldoende om dat van de panelen te draaien rond 12u.
Jij hier ook last van, of loopt het bij jou anders?
Alternatief is nog om bij temperaturen onder de 5 in de nacht SWW te gaan maken zoals @Knowbody. Maar dat zou dan met de hand omschakelen zijn. Plus het voelt zo zonde van mijn eigen zonnestroom en omdat mijn vat in een koude garage staat en best wat temperatuur verliest in de nacht. Er is dan toch weer een kleine run nodig in de middag ook al is er geen SWW gebruikt.
Echter is het beneden altijd 21 graden, terwijl thermostaat in woonkamer op 19 staat. Het lijkt in de avond ook warmer te worden.
Verder zag ik dat “stop verwarming” bij 4.9.2 op 37 graden staat, dit lijkt mij vrij hoog. Kan dat wellicht warmte in zomer verklaren?
Eventueel nog andere tips/ waardes te checken.
Heb zelf nog niets gewijzigd ivm gebrekkige kennis.
Hoe lang nog @Knowbody? Hij draait nog steeds met 4K dT bij 5°C buiten… Pompsnelheid verandert ook amper, hangt rond de 20%.Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:51:
[...]
Die reactie is wat traag geef het de tijd.
4K bij -10 neem ik aan ?
[ Voor 8% gewijzigd door magnetx3 op 01-12-2024 17:21 ]
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Heb maar 180 liter. Zelfs als de temperatuur gezakt is naar 35 graden, lukt het nog in ongeveer drie kwartier. Alleen de legionella run duurt 5 kwartier. Die start ik meestal met de hand, anders lopen de gm's te ver weg. Maar nog gaat het af en toe fout en komt hij diep in het rood. Mijn kamer temperatuur is gelukkig nooit een probleem. Een hele nacht kan een graad kosten wanneer het rond het vriespunt is. Anders moet hij 's nachts een paar uur lopenGerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:32:
[...]
Jij hier ook last van, of loopt het bij jou anders?
SMO S40 rel. GM standaard 400. Geen 700.Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:16:
[...]
Samenvatting geupdate. Dank aan wie er review commentaar heeft aangeleverd! Heb dat nu verwerkt tot een 1.0 versie: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting.
Topic gaat de laatste weken wel erg hard, bijna niet meer bij te houden voor mij. Zie ook wel veel vragen voorbij komen die al vaak zijn beantwoord zoals hoe je de juiste stooklijn vind.
Voor de nieuwkomers: probeer misschien eerst even de samenvatting te bekijken voordat je je vraag er in gooit.
oei!Thom12 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:15:
Wij hebben een NIBE VVM 320 met vloerverwarming beneden en lage temperatuur verwarming boven welke eigenlijk altijd uit staan.
Echter is het beneden altijd 21 graden, terwijl thermostaat in woonkamer op 19 staat. Het lijkt in de avond ook warmer te worden.
Verder zag ik dat “stop verwarming” bij 4.9.2 op 37 graden staat, dit lijkt mij vrij hoog. Kan dat wellicht warmte in zomer verklaren?
Eventueel nog andere tips/ waardes te checken.
Heb zelf nog niets gewijzigd ivm gebrekkige kennis.
De startgids doorlopen. Deze vind je op de Nibe website. Aan die 37 graden valt al wel te zien dat er prutswerk is geleverd om het even plat te zeggen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...n-instellen/startgids-ibs
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2024 20:13 ]
Die 4K is wel wat ik verwacht voor een AMS 10-6.magnetx3 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:20:
[...]
Hoe lang nog @Knowbody? Hij draait nog steeds met 4K dT bij 5°C buiten… Pompsnelheid verandert ook amper, hangt rond de 20%.
20%.....hoeveel haal je daarmee volgens de debietmeters ? Als dat alsnog 15 lpm is dan heb je een output van 4183 Watt thermisch. Bij 10 lpm is het 2789 Watt.
Bij mij blijft GP12 juist op 100% pompsnelheid hangen (of als ik wil 80%, als ik dat als max instel) en gaat niet omlaag. Krijg daar ook niet echt de vinger achter. Hoewel er wordt gewerkt met een 3K.
Vergeet niet dat de graadminuten er ook toe doen. Loopt hij netjes in de pas of raakt hij juist achterop en wordt de gewenste woningtemperatuur niet gehaald ?
Zodra hier de graadminuten in een range komen dat er extra power nodig is gaat hij heus vertrekken en neemt uiteraard de dT toe.
Ik denk dat je dat mis hebt hoor, dat de non-S graag de GM wegwerkt. Als je aan de compressor curve gaat sleutelen dan heb je maar zo kans dat je dan dit jouw uitkomst is.Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:02:
[...]
Op zich eens. Het maffe is wel dat bij de nieuwere regelaar (S serie) de boel wel gewoon altijd aan lijkt te staan als het buiten wat kouder wordt. Dus ja... wat nu het "beste" is? Ik heb er gewoon vrede mee met dat mijn non S wat vaker aan en uit gaat
Ik heb een F2120-16 met SMOS40 hetzelfde probleem altijd draait de pomp op 100% als de warmtepomp draait. Al met Nibe contact gehad en hadden niet direct de antwoord. Delta T 3KKnowbody schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:42:
[...]
Die 4K is wel wat ik verwacht voor een AMS 10-6.
20%.....hoeveel haal je daarmee volgens de debietmeters ? Als dat alsnog 15 lpm is dan heb je een output van 4183 Watt thermisch. Bij 10 lpm is het 2789 Watt.
Bij mij blijft GP12 juist op 100% pompsnelheid hangen (of als ik wil 80%, als ik dat als max instel) en gaat niet omlaag. Krijg daar ook niet echt de vinger achter. Hoewel er wordt gewerkt met een 3K.
Vergeet niet dat de graadminuten er ook toe doen. Loopt hij netjes in de pas of raakt hij juist achterop en wordt de gewenste woningtemperatuur niet gehaald ?
Zodra hier de graadminuten in een range komen dat er extra power nodig is gaat hij heus vertrekken en neemt uiteraard de dT toe.
Volgens mij is dat juist prima. Het gedrag zal anders zijn als je met andere getallen werkt, zoals Ta 35 bij 7 grFonny schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:16:
[...]
Ik heb een F2120-16 met SMOS40 hetzelfde probleem altijd draait de pomp op 100% als de warmtepomp draait. Al met Nibe contact gehad en hadden niet direct de antwoord. Delta T 3K
Mijn inziens heeft het puur te maken met de ZLTV waarbij de ruimtetemperatuur van 22 graden wordt gemaakt met een vloertemperatuur van 24 graden. Dat is realistisch bij goede flow en een Ta van 25 a 26 gr.
Wordt het kouder dan gaat Ta vanzelf verder omhoog terwijl Tr redelijk stabiel blijft hangen.
En als dit dus de praktijk is dan kunnen we de pompsnelheid net zo goed handmatig vastzetten om een % waarbij het geluid een stuk afneemt en het debiet vrijwel hetzelfde is. Dat is waar ik deze week mee aan het stoeien ben geweest. Staat nu op handmatig 60% met een max van 80%. Bij defrosten gaat hij dan naar 80%
[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2024 21:32 ]
Bij mij idem, F2120-16, in SMOS40 de pompsnelheid gelimiteerd op 80%, minimaal 10%, deltaT varierend tussen 2,5 en max 7K, ivm.alleen radiatoren wel een vrij hoge stooklijn 6 verschuiving +3Fonny schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:16:
[...]
Ik heb een F2120-16 met SMOS40 hetzelfde probleem altijd draait de pomp op 100% als de warmtepomp draait. Al met Nibe contact gehad en hadden niet direct de antwoord. Delta T 3K
Compressor meest tussen 30 en 40Hz.
Ik heb voor de mede-tweakers nog een andere vraag, een beetje taalkundig… Wat bedoelt NIBE eigenlijk met “Bijverwarmen”, ik interpreteerde dat eerder als activiteit van het elektrisch element (ELK9) maar dat is het niet, die schakelt alleen bij de laatste graden van de Legionella-run. De gewone activiteit van de WP zou ik gewoon “verwarmen” noemen, dus wat is dan de term “BIJ”-verwarmen.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Toch is bijverwarmen inderdaad activiteit van het elektrisch element. Waarschijnlijk zijn bij jou de voorwaarden nog niet zo geweest dat dat nodig is geweest.AnJaJoRe schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:15:
[...]
Bij mij idem, F2120-16, in SMOS40 de pompsnelheid gelimiteerd op 80%, minimaal 10%, deltaT varierend tussen 2,5 en max 7K, ivm.alleen radiatoren wel een vrij hoge stooklijn 6 verschuiving +3
Compressor meest tussen 30 en 40Hz.
Ik heb voor de mede-tweakers nog een andere vraag, een beetje taalkundig… Wat bedoelt NIBE eigenlijk met “Bijverwarmen”, ik interpreteerde dat eerder als activiteit van het elektrisch element (ELK9) maar dat is het niet, die schakelt alleen bij de laatste graden van de Legionella-run. De gewone activiteit van de WP zou ik gewoon “verwarmen” noemen, dus wat is dan de term “BIJ”-verwarmen.
Zolang de buitenunit het in zijn eentje afkan zal die bijverwarming niet aanspringen.
In mijn geval mag die pas bijspringen als de buitentemperatuur onder nul is en de GM op -400 komen.
:strip_exif()/f/image/xLBBd5MLy8DA7IBcIN7pMFZr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe hoger de gevraagde Ta, hoe langzamer de pomp draait, zodat het water meer tijd krijgt om warmte op te nemen. Bijvoorbeeld bij de SWW run gaat de pomp terug tot 1%.
Zou ook nog kunnen dat het water in de buffer warm genoed is en hij daarom teruggaat.
Ik heb een tweede pomp die het water naar de vvw en radiatoren pompt.
ADDED
• An option to select the electricity price zone in menu 4.7.1 when Smart Energy Source is used
• An energy dashboard on the Solar PV page when a SunSpec Fronius inverter is installed
• Information in menu 5.1.1 about myUplink Premium services
• QR code for easy connection to myUplink
• Updated menu 4.2.5 when Smart Price Adaptation is used without Smart Control for hot water
• Added icon to indicate what setting affect pool in home screen
• Load monitor for 3x230V systems
• The "More Hot Water" option from ROT10 is disabled if a higher priority function that affects the hot
water capacity is active in the product
• S2125 is updated to v3.0.5
- Fixed an issue where the compressor frequency could run at the wrong speed during defrost. Which
in some cases causes longer defrosts
CHANGES
• Improved calculations for the Smart Energy Source functionality
• Improved functionality for using and charging the PV battery solution
• Updated conditions where "More hot water" cannot be activated due to other active functionalities
• Improved keyboard layout when multiple numeric fields are available on the same page
• Decreased the startup time of the unit
• Improved wifi functionality
• Fixed an issue with locking menu 7 from myUplink PRO via direct connection
• Fixed an issue with sensor faults on BT25 if the sensor is controlled via Modbus TCP/IP
• Fixed an issue where the unit could crash when settings were restored from a USB memory
• Updated texts and hint text in Ventilation menu 1.2.1
• Improved hot water charging for VVM S330 1x230 units
• Improved regulator for NIBE PVT system
• S735; Fixed rare case when heat pump not starting up correctly after defrost of unit
• S735; Fixed issue where 7.1.7 incorrectly was visible
• Improved handling of Wilo pump fault codes
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Mogelijk idee om boven de "Quickreply" een bericht te zetten verwijzend naar de samenvatting zoals bij meerdere forums gebeurt? (geen idee wie dat kan doen, ik vermoed @apelders )Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:16:
[...]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Oeh wat een fijne update. Straks eens kijken wat dit betekend, hoop dat je nu ook Smart Price kan gebruiken voor je salmonellading enzo.mvrooij schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:51:
Nieuwe mooie update:
ADDED
• An option to select the electricity price zone in menu 4.7.1 when Smart Energy Source is used
[...]
• Updated menu 4.2.5 when Smart Price Adaptation is used without Smart Control for hot water
[...]
• Load monitor for 3x230V systems
Zo staat hij bij mij ook, en die “bij”verwarming is per sé niet de ELK, in MyUplink staat de temperatuur van sensor BT63, net voor de driewegklep, als “bijverwarming”, activiteit van de ELK zou je bovendien wel zien in het stroomgebruik en dat is bij deze “bijverwarming” niet het geval.wickydude schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:34:
[...]
Toch is bijverwarmen inderdaad activiteit van het elektrisch element. Waarschijnlijk zijn bij jou de voorwaarden nog niet zo geweest dat dat nodig is geweest.
Zolang de buitenunit het in zijn eentje afkan zal die bijverwarming niet aanspringen.
In mijn geval mag die pas bijspringen als de buitentemperatuur onder nul is en de GM op -400 komen.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Voor de kippensoep???🤭ApexAlpha schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:14:
[...]
Oeh wat een fijne update. Straks eens kijken wat dit betekend, hoop dat je nu ook Smart Price kan gebruiken voor je salmonellading enzo.
Je bedoelt vast legionella.
BT63 meet inderdaad de temperatuur na de ELK.AnJaJoRe schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:26:
[...]
Zo staat hij bij mij ook, en die “bij”verwarming is per sé niet de ELK, in MyUplink staat de temperatuur van sensor BT63, net voor de driewegklep, als “bijverwarming”, activiteit van de ELK zou je bovendien wel zien in het stroomgebruik en dat is bij deze “bijverwarming” niet het geval.
De basis vraag is of je GM wel eens onder de -400 zijn gekomen bij een buitentemperatuur onder nul.
Er word hier 20 graden aangehouden met stooklijn 2. De pompsnelheid sta ik niet direct voor te springen om te verlagen, er wordt namelijk 435m2 vloerverwarming gevoed met hoe 10cm.Knowbody schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:23:
[...]
Volgens mij is dat juist prima. Het gedrag zal anders zijn als je met andere getallen werkt, zoals Ta 35 bij 7 gr
Mijn inziens heeft het puur te maken met de ZLTV waarbij de ruimtetemperatuur van 22 graden wordt gemaakt met een vloertemperatuur van 24 graden. Dat is realistisch bij goede flow en een Ta van 25 a 26 gr.
Wordt het kouder dan gaat Ta vanzelf verder omhoog terwijl Tr redelijk stabiel blijft hangen.
En als dit dus de praktijk is dan kunnen we de pompsnelheid net zo goed handmatig vastzetten om een % waarbij het geluid een stuk afneemt en het debiet vrijwel hetzelfde is. Dat is waar ik deze week mee aan het stoeien ben geweest. Staat nu op handmatig 60% met een max van 80%. Bij defrosten gaat hij dan naar 80%
Meerdere woningen? Of heb je de S2125-8 vervangen door een andere warmtepomp?Fonny schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:16:
[...]
S2125-8 met VVMS320 is voor de woning van 218m2 vloerverwarming en radiatoren.G-addict schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:27:
[...]
Meerdere woningen? Of heb je de S2125-8 vervangen door een andere warmtepomp?
F2120-16 met SMOS40 is voor de winkel-/bedrijfshal/kinderopvang vrouw/bureau en fitness 435m2
Ik heb de SMO 40 geüpdate, dat zou voldoende moeten zijn toch? Ik kon geen losse firmware update vinden voor de AMS. Ik heb het probleem ook niet meer gezien sindsdien moet ik zeggen.Gerbenvl schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:48:
[...]
Volgens mij was dit een firmware probleem van de AMS 20-06. Heb je al geupdate?
Sorry voor de late reactie, ik ben de laatste weken alleen maar vliegtuig in-vliegtuig uit. Komend weekend ben ik even thuis en ga ik er mee verder.Knowbody schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:16:
[...]
Ik bedoel die waarde die bij jou op 800 staat. Dat is dus al een keer aangepast lijkt me. Hoe hoog kan die ?
Alvast bedankt voor de tip!
Opnieuw bedankt voor het delen van je instellingen. Block frequentie moet ik even gaan zoeken, maar heb ik ook genoteerd voor komend weekend.Knowbody schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:38:
@RISL @G-addict
Ook ik probeer zo vlak mogelijk te draaien en haal wat truukjes uit om dat proberen goed werkend te krijgen met de SMO S40.
Start -60 GM
Rel GM op 2000
Volgende stap op 1000
Block freq 25-29 Hz. update 30-11: 25-34 Hz.
24u Stille stand, max 60 Hz.
Blokkeren verwarming via AUX input om 01.30u.
Start SWW "Groot" vanaf 02.00 met een window tot 05.00
Tussen 05.00 en 02.00 staat SWW op Klein geprogrammeerd en deze begint pas wanneer BT6 onder 20 gr is en stopt dan weer bij 40 gr. Voor noodgevallen.
Vanwege de nachtelijke pauze kies ik voor een hogere stooklijn, curve 4. Wat ook een mogelijkheid is is een eigen curve kiezen en deze als rechte lijn programmeren op bijvoorbeeld 27 of 28 graden. Dat is wellicht verstandiger. edit: vastgezet op curve 0 met alle getallen op 27.
GP12 snelheid heb ik vastgezet op 40%. De DOT instellingen hebben dan geen invloed. De pomp gebruikt minder stroom en maakt minder geluid. Op max haalt het systeem 32 lpm, op 40% ca 22 lpm. Maar de verdamper wordt ook minder snel koud!
Bij bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur (via Domoticz gemeten) blokkeert de verwarming, en anders gebeurt dit om 01.30u sowieso.
Gisteren had ik een mooie vlakke run met vrijwel continue 25Hz en "helaas" ging hij later alsnog optoeren vanwege dat de graadminuten het punt bereikten van "stapje erbij" bij -560 GM. Daarom nu block freq toegepast zodat hij start op 30 35 Hz wat mogelijk ook gunstiger is ivm sweet spot compressor.
[Afbeelding]
Wat ik als prettig ervaar is dat bij een lage compressor frequentie en een gereduceerde flow er minder snel defrosts zijn. De WP mag er de hele dag over doen om de temperatuur in de woning weer te laten toenemen. Langzaam maar zeker.
In onze jonge en moderne woning moet een laag verbruik toch ook mogelijk zijn? Bij NIBE zit de graadminuten regeling dan eigenlijk in de weg dus probeer ik dat met de middelen die er zijn enigszins te omzeilen. Daarbij komt dat ik ook een te zware WP heb voor de woning, waardoor ik geneigd ben wat te freaken. Maar het begint bij het bereiken van lange runs!
Het is buiten 5 graden. Momenteel is de flow ongeveer 22,5 lpm en de dT ongeveer 3K. Opgenomen vermogen 700 a 750 Watt (dit was bij 30 Hz). De COP momentaan ligt dan tussen de 6,7 en 6.2
GP12 staat bij mij max op 90%, hoe zet jij die vast op 40%? Of bedoel je max 40%?
Een horizontale stooklijn denk ik ook wel aan, ga ik met de kerstdagen uitproberen.
Loopt nu heel prettig op curve 2 + 2RISL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:14:
[...]
Sorry voor de late reactie, ik ben de laatste weken alleen maar vliegtuig in-vliegtuig uit. Komend weekend ben ik even thuis en ga ik er mee verder.
Alvast bedankt voor de tip!
[...]
Opnieuw bedankt voor het delen van je instellingen. Block frequentie moet ik even gaan zoeken, maar heb ik ook genoteerd voor komend weekend.
GP12 staat bij mij max op 90%, hoe zet jij die vast op 40%? Of bedoel je max 40%?
Een horizontale stooklijn denk ik ook wel aan, ga ik met de kerstdagen uitproberen.
Pomp begrensd op 80%, en vervolgens op handmatig gezet, 60%. Bij de verdelers heb ik sommige groepen wat meer gegeven en sommige wat minder. Slaapkamers lopen nu beter mee.
Met defrost kan hij gewoon naar 80% en verder doet hij het nu perfect qua liters pm en verdamper temperatuur. De flow was denk ik te hoog voor het mooie! Dat was 32 lpm en nu 27 lpm.
Daarbij heb ik de compressor op 35 Hz minimaal staan en de relatieve graadminuten op een hoog getal, ik dacht nu 1600. Hij blijft dus ook lang op die 35 en doorgaans pompt ie dan al minstens 5 kW warmte op 850 W elektrisch.
Start in de ochtend heel mooi voor een urenlange run met dT 3K en toert later wel of niet verder op afhankelijk van de buitentemperatuur en de stand vd graadminuten. Defrosts uiteraard maar minder vaak.
Haal nu een hogere efficiëntie volgens de energie logs. Merkbaar minder kWh 's elektrisch 😁
[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 04-12-2024 18:26 ]
Hoe heb je dat ingesteld met de pompstand? Ik neem aan handmatig op 60% maar hoe heb je dan gefixt dat hij met een defrost wel op 80% gaat pompen?Knowbody schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:19:
[...]
Loopt nu heel prettig op curve 2 + 2
Pomp begrensd op 80%, en vervolgens op handmatig gezet, 60%. Bij de verdelers heb ik sommige groepen wat meer gegeven en sommige wat minder. Slaapkamers lopen nu beter mee.
Met defrost kan hij gewoon naar 80% en verder doet hij het nu perfect qua liters pm en verdamper temperatuur. De flow was denk ik te hoog voor het mooie! Dat was 32 lpm en nu 27 lpm.
Daarbij heb ik de compressor op 35 Hz minimaal staan en de relatieve graadminuten op een hoog getal, ik dacht nu 1600. Hij blijft dus ook lang op die 35 en doorgaans pompt ie dan al minstens 5 kW warmte op 850 W elektrisch.
Start in de ochtend heel mooi voor een urenlange run met dT 3K en toert later wel of niet verder op afhankelijk van de buitentemperatuur en de stand vd graadminuten. Defrosts uiteraard maar minder vaak.
Haal nu een hogere efficiëntie volgens de energie logs. Merkbaar minder kWh 's elektrisch 😁
Ik krijg dat niet voor elkaar op de SMO S40 in een programma...
Menu 7. PompinstellingBenjamin1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:46:
[...]
Hoe heb je dat ingesteld met de pompstand? Ik neem aan handmatig op 60% maar hoe heb je dan gefixt dat hij met een defrost wel op 80% gaat pompen?
Ik krijg dat niet voor elkaar op de SMO S40 in een programma...
Verwarmen. Eerst de waarden bij automatisch invullen. 1 30 100 zijn de default waarden. Hij mij is 30 nu 5 en 100 nu 80.
Het schuifje naar handmatig zetten om een vaste instelling te kiezen.