NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 74 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Benjamin1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:36:
@Knowbody jij zou SPA invloed uitzetten?
Ik ben al een tijdje ermee aan het experimenteren aangezien ik in januari overga naar een dynamisch energiecontract. Tot nu toe zijn de ervaringen niet heel positief, ik ervaar erg veel wisselingen in berekende aanvoertemperatuur en kamertemperatuur

Heb jij geen ervaringen met SPA en een SMO S40?
Heb het aan staan op de hoogste stand.

Ik zag tot deze week in HA bijna een een-op-een schakeling van hoge prijzen en het uitgaan van de compressor.

Wij merken deze week wel wat schommelingen in binnentemperatuur maar aan dit topic te zien zijn we niet de enige.

Ik denk dat het een flink besparing in euro's is voor je verwarming want de verschillen in prijs tussen goedkope en dure uren zijn soms wel €0,60 per kWh!

Wij hebben wel vloerverwarming in cement + buffervat wat beide voor 'demping' van de temperatuurverschillen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Die dT neem ik aan dat die uitgaat van BT25 tov berekend? Of neemt ie BT12/bt3?

Verlagen van de stooklijn naar 3 resulteert al in lagere woonkamer en badkamertemperatuur. Ook al had ik de houtkachel gisteravond even aan.
De runs zijn korter geworden, niet langer, en compressor gaat nog steeds naar bijna 60 Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObM1PHqZjobJlktAER9GEPKS6oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhbw4wY9PNm7mckrWV6CGEfP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 23-11-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
@wickydude zet maar terug op 4 en zoek de oplossing bij wat ik gisteren om 22:51 postte.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdKOCtYKyDpvVAAN__jFnZUdaN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh90QRcPXYqORe1iFcqmgmeG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIhCOHPw3dLS8vNm6ecIZFFBs3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVwSf4Yl3jqvzS8fZ2xPpunF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOhSG0ODEw0VY-VU7lcHZ9VGvdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMPVxdOVPI3nTWFawbupFvwk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0Hc22xUAPVyBXJAmsp4GkHxClk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRxqIItpkapajJeTvHvCiEAG.jpg?f=fotoalbum_large

Continue bedrijf, geen graadminuten willen wegwerken! Stabiele temperaturen!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Hm, maar je draaiuren gaan wel hard zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:31:
Hm, maar je draaiuren gaan wel hard zo.
Daar is ie voor gemaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 09:42
magnetx3 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:25:
[...]

Dat is mijn ervaring ook, dat maakt dit topic zo verwarrend soms, de regelingen verschillen redelijk veel van elkaar. De enige manier hoe ik de SMO40 rustig heb gekregen is met een eigen compressor curve. Deze voer ik nu bijna anderhalf jaar, gaat vrijwel altijd goed. Uiteindelijk afgelopen week ook geen bijverwarming nodig gehad.

Edit: rustig=run van 60 uur, inclusief SWW. De stops voor de 35 defrosts heb ik even genegeerd :9
Zou je je compressor curve willen delen? En waar je deze maakt?
Mijn compressor draait vrijwel altijd op 40 Hz bij milde temperaturen en afgelopen week vrijwel continue op 70 Hz. Blijft pieken en dalen ipv rustig continue draaien.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Binnen grenzen he… ;) je zit eerder aan die 100.000, je maakt zo grofweg 2x zoveel uren als ik.
Heb de dT nu naar 8 gezet met stooklijn 4, es kijken wat er gebeurt. Bijna jammer dat het morgen weer warm wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:51:
[...]

Voor de non-S

5.1.14
Staat default op -20 gr en dT 10K

Daar valt echt wat te winnen!

Voor NL -10 en de dT moet je zelf bepalen en uitrekenen.
Zojuist de DOT van -15 naar -20 gezet.
dT ben ik nog even aan het zoeken, ik weet dat die bij mij op 5 graden staat. Ben erg benieuwd.

Heb ook 'stille modus toestaan' aangevinkt. Eigenlijk vreemd dat dat uit stond.

[ Voor 8% gewijzigd door RISL op 23-11-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:00:
[...]

Binnen grenzen he… ;) je zit eerder aan die 100.000, je maakt zo grofweg 2x zoveel uren als ik.
Heb de dT nu naar 8 gezet met stooklijn 4, es kijken wat er gebeurt. Bijna jammer dat het morgen weer warm wordt :P
Als je het omrekent naar jaren is het ding waarschijnlijk allang roestig 😄

heb je die 8K berekend of is het een gok? Je hoeft het namelijk niet te gokken als je de flow weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:01:
[...]

Zojuist de DOT van -15 naar -20 gezet.
dT ben ik nog even aan het zoeken, ik weet dat die bij mij op 5 graden staat. Ben erg benieuwd.

Heb ook 'stille modus toestaan' aangevinkt. Eigenlijk vreemd dat dat uit stond.
Dat is de verkeerde kant op! -20 graden geldt voor bijvoorbeeld Zweden.

-10 moet het zijn, of -7 aan de Noordzee kust.
Wat zegt je warmteverliesberekening? Of wat doet je WP volgens de documentatie bij die buitentemperatuur aan vermogen ?

Het effect zal mijn inziens moeten zijn dat als de dT 5K is bij 16 kW, hij 2,5K is bij 8 kW.
Hij zal om dat te bereiken de pompsnelheid waarschijnlijk naar maximaal sturen.
Daar hoort 46 liter per minuut bij. Ik denk niet dat jouw systeem dat kan.

Mogelijk is 16 kW bij dT 7K bij een flow van 33 lpm.
Haal je dat ?
Maar misschien heb je helemaal geen 16 kW nodig bij -10 dus dan kun je andere getallen nemen. 4 a 5 K schat ik (als alles vloerverwarming is).

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 23-11-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Flow door de vloer beneden weet ik wel zo’n beetje maar een deel gaat door de radiatoren boven.
Had trouwens verkeerd gekeken, 5.1.4. Vroeg in de ochtend zullen we maar denken.
5.1.14 stond op Vloerverwarming oftewel dT van 7 bij -10. Nu 5 bij -10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:15:
[...]

Dat is de verkeerde kant op!

Wat zegt je warmteverliesberekening? Of wat doet je WP volgens de documentatie bij die buitentemperatuur aan vermogen ?

Het effect zal mijn inziens moeten zijn dat als de dT 5K is bij 16 kW, hij 2,5K is bij 8 kW.
Hij zal om dat te bereiken de pompsnelheid waarschijnlijk naar maximaal sturen.
Daar hoort 46 liter per minuut bij. Ik denk niet dat jouw systeem dat kan.

Mogelijk is 16 kW bij dT 7K bij een flow van 33 lpm.
Haal je dat ?
Maar misschien heb je helemaal geen 16 kW nodig bij -10 dus dan kun je andere getallen nemen. 4 a 5 K schat ik (als alles vloerverwarming is).
DOT stond eerder op 0, de verlaging naar -15 deed afgelopen winter niets af aan hrt comfort in huis. Ik zal -10 instellen, ik heb je post verkeerd gelezen/begrepen.

Bij mij stuurt hij de pompsnelheid altijd naar maximaal. Hij draait of 1% (minimaal) of 90% (hierop heb ik hem begrenst vanwege geluid). Nooit iets er tussen.

Dat aantal liters haal ik inderdaad niet, als ik de vlv-flowmeters moet geloven. Dan zit ik 'maar' op zo'n 15 liter per minuut als ik het bij elkaar op tel.
Boven lage-temp radiatoren die dicht kunnen lopen tel ik hier nu niet mee.

P.s. ik weet niet welke waarde ik moet hebben in de documentatie. Ik ben bezig geweest met een warmteverliesberekening, maar omdat het huis meer dan 100 jaar oud is en een deel van de verbouwingen door de vorige eigenaar is gedaan, is het eindresultaat vooral gebaseerd op aannames en neem ik dat dus niet al te serieus.

[ Voor 14% gewijzigd door RISL op 23-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:22:
Flow door de vloer beneden weet ik wel zo’n beetje maar een deel gaat door de radiatoren boven.
Had trouwens verkeerd gekeken, 5.1.4. Vroeg in de ochtend zullen we maar denken.
5.1.14 stond op Vloerverwarming oftewel dT van 7 bij -10. Nu 5 bij -10.
Ok ja dan is het deels gokken. Met radiatoren heb ik geen praktijk ervaring. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:29:
[...]

DOT stond eerder op 0, de verlaging naar -15 deed afgelopen winter niets af aan hrt comfort in huis. Ik zal -10 instellen, ik heb je post verkeerd gelezen/begrepen.

Bij mij stuurt hij de pompsnelheid altijd naar maximaal. Hij draait of 1% (minimaal) of 90% (hierop heb ik hem begrenst vanwege geluid). Nooit iets er tussen.

Dat aantal liters haal ik inderdaad niet, als ik de vlv-flowmeters moet geloven. Dan zit ik 'maar' op zo'n 15 liter per minuut als ik het bij elkaar op tel.
Boven lage-temp radiatoren die dicht kunnen lopen tel ik hier nu niet mee.

P.s. ik weet niet welke waarde ik moet hebben in de documentatie. Ik ben bezig geweest met een warmteverliesberekening, maar omdat het huis meer dan 100 jaar oud is en een deel van de verbouwingen door de vorige eigenaar is gedaan, is het eindresultaat vooral gebaseerd op aannames en neem ik dat dus niet al te serieus.
Ok. Je hebt de indruk dat je een zwaar overbemeten warmtepomp hebt of denk je dat dat wel aardig klopt ?

Jammer van die 15 lpm, dat is niet veel. Hoeveel groepen zijn dat ?

11 kW bij -10 haal je. We gaan er vanuit dat bij -10 graden alle radiatoren geopend staan. Als je dan een totale flow haalt van 22,5 lpm zit je bij een dT van 7K op 11 kW.

PS het is dus geen 16 kW warmtepomp. Beetje vaag beleid bij Nibe wat betreft type aanduiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP3HfjzlZ5mFNGV4xpCKgMko3Ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85FvhINSE2b2EvkfhPNyjQYB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 23-11-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Knowbody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:15:
[...]

Dat is de verkeerde kant op! -20 graden geldt voor bijvoorbeeld Zweden.

Volgens mij heeft hij een non-S SMO, dan kun je toch prima de DOT op -20 zetten om de compressorcurve te beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:14:
[...]

Volgens mij heeft hij een non-S SMO, dan kun je toch prima de DOT op -20 zetten om de compressorcurve te beïnvloeden.
Je kunt het DOT vermogen niet instellen bij de non-S, dus kun je dat eventueel rechtzetten naar wat het vermogen dan wel is bij een bepaalde buitentemperatuur. Is de warmtepomp veel te groot voor de woning dan kun je die -20 wellicht aanhouden (maar ik denk dat je de meer nodig bent dan 9 kW bij -20, want dat is wat de F2120-16 doet bij die temperatuur. De DOT op -20 zetten zal dan ook niet correct zijn.

Belangrijker is om de juiste dT bij de juiste buitentemperatuur in te stellen.

Als dat goed staat is de AUTO instelling van de compressor curve wellicht ideaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 23-11-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:56
Knowbody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:58:
[...]
BT25 en BT71 exact volgens het plaatje maken!
Ik heb een seriebuffervat en een SWW buffervat, waarbij de retour van beide vaten met maar een heel klein stukje lengte op elkaar zijn aangesloten. Volgens het officiële schema van Nibe zou de BT71 tussen de retour van seriebuffervat en SWW buffervat moeten zitten. Maar vraag me af waarom dit zo gekozen is. De temperatuur wordt namelijk flink beïnvloedt door de retour van het SWW vat (doordat via het T-stuk de retour van het seriebuffervat wordt verwarmd). Had deze dan niet net zo goed in de totaal retour kunnen zitten?

Weet iemand of en hoe je BT63 (bij mij aangesloten op AUX1) kunt uitlezen in Home Assistant? Als ik zoek op "BT63" vindt die niks, en uitlezen van "SMOS40 Output AUX1" en "SMOS40 Input AUX1" geven bij mij waardes die totaal niet overeenkomen met wat het zou moeten zijn.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb een seriebuffervat en een SWW buffervat, waarbij de retour van beide vaten met maar een heel klein stukje lengte op elkaar zijn aangesloten. Volgens het officiële schema van Nibe zou de BT71 tussen de retour van seriebuffervat en SWW buffervat moeten zitten. Maar vraag me af waarom dit zo gekozen is. De temperatuur wordt namelijk flink beïnvloedt door de retour van het SWW vat (doordat via het T-stuk de retour van het seriebuffervat wordt verwarmd). Had deze dan niet net zo goed in de totaal retour kunnen zitten?

Weet iemand of en hoe je BT63 (bij mij aangesloten op AUX1) kunt uitlezen in Home Assistant? Als ik zoek op "BT63" vindt die niks, en uitlezen van "SMOS40 Output AUX1" en "SMOS40 Input AUX1" geven bij mij waardes die totaal niet overeenkomen met wat het zou moeten zijn.
Dat bovenste gaan we even opzoeken.

Edit: schema 1001 had ik nog in mijn downloads. Op de website vind je nu geüpdatet schemas.
BT71 kun je dan ook direct onder UKV zetten, of zit het daar al dichtbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVA0KMrFdimD-K0QIU4MyJtvZm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtADnyVGJy11LVbzyfD9akA7.jpg?f=fotoalbum_large
Dat onderste... Krijg je wellicht Ohmse waardes? Omrekenen volgens de tabel vd sensor in graden te krijgen ?

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
@Knowbody

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RPk0Gx78JW-tl7dTIO6kwzlBs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tp4cm1xUvKcUuc8SI4zVj9LE.png?f=fotoalbum_large

Zo zit het bij mij. Dus het retour water van de SWW stroomt dicht langs de sensor. Hier zit nog wel een meter buis aan (die verticaal omhoog loopt). Dus beïnvloeding van BT71 is alleen tijdens warm water bedrijf. Alles werkt prima, dus ik neem aan dat de regeling op moment van warm water bedrijf niets doet met de sensor.

AUX1 input geeft continue de waarde 24,0, AUX1 output geeft continue de waarde 0,0. Beide waardes veranderen niet. Ik zou zeggen dat er toch een mogelijkheid zou moeten zijn om BT63 uit te lezen. Ook mooi om af en toe te checken of het elektrisch verwarmingselement iets doet (vergelijken met BT12), om bijvoorbeeld te zien of legionella run goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:52:
@Knowbody

[Afbeelding]

Zo zit het bij mij. Dus het retour water van de SWW stroomt dicht langs de sensor. Hier zit nog wel een meter buis aan (die verticaal omhoog loopt). Dus beïnvloeding van BT71 is alleen tijdens warm water bedrijf. Alles werkt prima, dus ik neem aan dat de regeling op moment van warm water bedrijf niets doet met de sensor.

AUX1 input geeft continue de waarde 24,0, AUX1 output geeft continue de waarde 0,0. Beide waardes veranderen niet. Ik zou zeggen dat er toch een mogelijkheid zou moeten zijn om BT63 uit te lezen. Ook mooi om af en toe te checken of het elektrisch verwarmingselement iets doet (vergelijken met BT12), om bijvoorbeeld te zien of legionella run goed werkt.
Dan zo laten lijkt me. BT71 is volgens mij louter indicatief.
Om minder last te hebben van die temperatuur waarop BT71 reageert bij een SWW run bij die T splitsing kun je de sensor BT71 nog 15 cm naar links plaatsen. Maar je kunt ook de leiding eerst even voelen of dat zin heeft.
Ze hebben de 4 aansluitingen van het vat 2 om 2 parallel gezet, waarschijnlijk om de flow. Beide uitgangen aan de onderkant vd UKV100 zullen dan ook nagenoeg dezelfde temperatuur hebben, dus dan kan die sensor net zo goed naar links. Kun je nog proberen.

SWW stuurt op BT6.

Lijken die leidingen zo dun of? Ik begrijp die aansluiting niet, die is gebypassed.
Of is dat parallel en zitten er ook 2 leidingen bovenaan, dan snap ik het.

Ik heb nog geen ervaring met HA of modbus uitlezen. Of je die BT63 waarde die op AUX1 geprogrammeerd is op de bus krijgt... Geen idee!
Het is in elk geval geen output 😉

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 23-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ok. Je hebt de indruk dat je een zwaar overbemeten warmtepomp hebt of denk je dat dat wel aardig klopt ?

Jammer van die 15 lpm, dat is niet veel. Hoeveel groepen zijn dat ?

11 kW bij -10 haal je. We gaan er vanuit dat bij -10 graden alle radiatoren geopend staan. Als je dan een totale flow haalt van 22,5 lpm zit je bij een dT van 7K op 11 kW.

PS het is dus geen 16 kW warmtepomp. Beetje vaag beleid bij Nibe wat betreft type aanduiding.

[Afbeelding]
Inderdaad, zwaar overbemeten. Toen ik het huis kocht, stond de stooklijn op 10, factor 2, alleen maar radiatoren en 4 groepen vlv. Geen isolatie, veel tocht in huis.

Nu goed geïsoleerd, 9 groepen vlv en 3 lage temp radiatoren (die nu nog niet aan zijn geweest). Iedere groep zit tussen de 1,5 l/min en 2 l/min.
Volgende jaar pas ik de rest van het leidingwerk aan, hiermee verwacht ik (veel) meer liters te kunnen verplaatsen. Dit jaar al het grootste deel van het woonhuis kunnen doen. De vier groepen vlv die daar al lagen werden gevoed door 16 mm leidingwerk vol knieën. Nu allemaal netjes gebogen 32 mm alupex.

Dank voor het zoeken naar en delen vam die grafieken.
Knowbody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:38:
[...]

Je kunt het DOT vermogen niet instellen bij de non-S, dus kun je dat eventueel rechtzetten naar wat het vermogen dan wel is bij een bepaalde buitentemperatuur. Is de warmtepomp veel te groot voor de woning dan kun je die -20 wellicht aanhouden (maar ik denk dat je de meer nodig bent dan 9 kW bij -20, want dat is wat de F2120-16 doet bij die temperatuur. De DOT op -20 zetten zal dan ook niet correct zijn.

Belangrijker is om de juiste dT bij de juiste buitentemperatuur in te stellen.

Als dat goed staat is de AUTO instelling van de compressor curve wellicht ideaal.
Ik zal de dT morgen gaan zoeken, ben nu nog onderweg van een spoedklus voor mijn werkgever.
DOT zal ik voor nu op -10 laten staan.
De compressor curve heb ik vorig jaar van auto afgehaald, die curve zal ik ook even delen.

Q
G-addict schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:14:
[...]

Dat was vorig jaar ook mijn gedachte toen ik de DOT op -15 instelde, naar aanleiding van diverse posts uit dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 07:43
RISL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:50:
[...]

Zou je je compressor curve willen delen? En waar je deze maakt?
Mijn compressor draait vrijwel altijd op 40 Hz bij milde temperaturen en afgelopen week vrijwel continue op 70 Hz. Blijft pieken en dalen ipv rustig continue draaien.
Bij 5.1.23 heb ik hem ingesteld voor tm 1°C minimaal vermogen, vanaf -9°C maximaal vermogen. Verder staat DOT op -10°C + vloerverwarming. Vandaag is de compressor rustig op 25Hz aan het pruttelen.

Om je schommelingen wellicht te verklaren; tussen DM start verwarming en DM start bijverwarming toert de compressor op, om te proberen voorkomen onnodig de bijverwarming in te schakelen. Ik heb DM start bijverwarming op 800 staan, zodat hij iets minder snel hoger vermogen vrijgeeft. Onze woning buffert de warmte lang genoeg voor deze instelling, maar afhankelijk van je isolatiewaarden, dus warmteverlies, kan dat wel voor temperatuurschommelingen zorgen.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:29:
[...]

Ok ja dan is het deels gokken. Met radiatoren heb ik geen praktijk ervaring. 😅
Ik kan inmiddels melden dat terugzetten naar 5 dT zoals verwacht een positief effect heeft op de compressor runs, maar een negatief effect op de temperatuur, vooral boven met de radiatoren, ondanks de inmiddels hogere buitentemperatuur . Die hebben toch een hogere afgiftetemperatuur nodig.
Nu maar experimenteren, op 9 gezet, misschien dat ik dan de badkamer wel warm krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
@wickydude jij bedoelt de instelling bij 5.1.3?
Die staat bij mij op 10 graden max verschil compressor
En 7 graden max verschil bijverwarming

5.1.23 compressor curve voor verwarming stond bij op -5 en 0 graden. Heb nu -5 verlaagd naar -9

[ Voor 3% gewijzigd door RISL op 24-11-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
magnetx3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:12:
[...]

Bij 5.1.23 heb ik hem ingesteld voor tm 1°C minimaal vermogen, vanaf -9°C maximaal vermogen. Verder staat DOT op -10°C + vloerverwarming. Vandaag is de compressor rustig op 25Hz aan het pruttelen.

Om je schommelingen wellicht te verklaren; tussen DM start verwarming en DM start bijverwarming toert de compressor op, om te proberen voorkomen onnodig de bijverwarming in te schakelen. Ik heb DM start bijverwarming op 800 staan, zodat hij iets minder snel hoger vermogen vrijgeeft. Onze woning buffert de warmte lang genoeg voor deze instelling, maar afhankelijk van je isolatiewaarden, dus warmteverlies, kan dat wel voor temperatuurschommelingen zorgen.
Zoveel schelen onze instellingen niet. Mijn compressor heeft vandaag dit beeld gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xfSg0-QRQ8Kl9eqz9Wo5LeC3_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DM4u6O6VbRmDtATdHs2gKQjM.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zakt dus niet naar 25, maar het is in ieder geval niet meer tussen 40 en 70 pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
RISL schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:55:
[...]

Zoveel schelen onze instellingen niet. Mijn compressor heeft vandaag dit beeld gegeven:

[Afbeelding]

Hij zakt dus niet naar 25, maar het is in ieder geval niet meer tussen 40 en 70 pendelen.
Hier dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SEX4Gban6G_CMJSb4kv28wUdQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XhkcYfP30PuZuW4nP2lXkMZx.png?f=fotoalbum_large
Oranje is SWW, helaas beïnvloed die ook (significant) BT25. Mijne draait soms ook (voor mij onverklaarbaar) 35Hz ipv 25. Maar hij weet denk ik wel wat er nodig is om zichzelf een beetje heel te houden :P

[ Voor 7% gewijzigd door magnetx3 op 24-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ik zat naar de instellingen voor graadminuten te kijken en vooral de bijverwarming viel me op. Lijkt me nogal afwijkend, zien jullie wat geks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E0QV5mU39WO3YBJjbm86G_BIFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sfGy0Ue1a5g3TijAmRASwRI.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft een VVM225 icm een goed geisoleerd nieuwbouwhuis uit 2023. Bijverwarming is een Nibe Eminent 100ltr hotfill boiler. Wat mij opvalt:

- Temperatuur beneden blijft constant rond de 21-22 graden, terwijl ingesteld op 20. Heb de aanvoertemperatuur terug naar 32 graden gezet om te kijken wat dat doet.

- stroomverbruik hoog op koude dagen (totale verbruik gister rond 30kw)

- voor het eerst een koude douche gehad als tweede gebruiker, terwijl er echt niet lang gedoucht werd.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:12:
[...]

Ik heb even teruggezocht, dit had ik vorig jaar ook op 30 november. Ik ga denk ik de compressor curve weer op automatisch zetten. Mijn starts gaan ongelijk op met de draaiuren (ong. 0,7 starts per draaiuur), dus ruimte voor kortere runs. Even aankomende maanden aankijken met auto. Het is wel erg comfortabel met lange runs, ook qua geluid.
Ik denk dat automatisch bij jou perfect is, je hebt immers geen over-gedimensioneerde WP.
Handmatige instellingen zijn noodgrepen die een uitkomst kunnen zijn als de installatie niet klopt met de situatie.

Misschien moet je ook toestaan dat je backup wat eerder bij komt, je bent dan sneller uit de neergaande spiraal en dat kan onder de streep misschien efficiënter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dat is voor jouw nieuwbouw kantje boord.
dT van 5K bij een buitentemperatuur iets boven het vriespunt is te hoog.
Dan is of je flow te laag, of je DOT staat niet goed ingesteld.

Had je hier wel de gewenste ruimtetemperatuur? Ik gok rond de 20 graden.
Dat moet ook kunnen met Ta 25 en Tr 23 (de vloer is dan net zo warm als met bovenstaande getallen, alleen de flow zal daarvoor wel omhoog moeten als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:19:
[...]
Oranje is SWW, helaas beïnvloed die ook (significant) BT25. Mijne draait soms ook (voor mij onverklaarbaar) 35Hz ipv 25. Maar hij weet denk ik wel wat er nodig is om zichzelf een beetje heel te houden :P
Even kort na een start 35 Hz is normaal (de gewenste freq is 25 Hz, let er maar eens op. Die 35 Hz wordt dan bepaald door de buitenunit zelf.

Jouw BT25 moet gemonteerd worden op de aanvoer van de dichtsbijzijnde verdeler en zo dicht mogelijk bij die verdeler, zodat hij de verhoogde temperatuur bij een SWW in het gezamenlijke buizenstelsel dat daarvoor wordt gebruikt niet registreert.
Dat doet immers BT63.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
@koekjah staat goed, niets bijzonders!

Jouw stooklijn curve staat veel te hoog.

Nieuwbouw huis doet het goed op de volgende getallen:
Tbuiten vs Taanvoer
+10 24 a 25
+0 26
-10 30

Deze curve heet curve 0.0 en kun je zelf definiëren.

De flow moet zo hoog mogelijk zijn zodat de dT 2 a 3 Kelvin is en pas bij -10 buiten 4 a 5 K.
Dan werken bovenstaande getallen.

1.9.4 invloed van de BT50 of RMU dient genegeerd te worden (vinkje uit of op 0).

[ Voor 84% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

@Knowbody thanks. Daarmee schakel je de bediening dus uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_z1Y54hJvg_NwHs_wTfhWHEIv1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8HvQVSruPr9rlUK9LvtgBU0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door koekjah op 24-11-2024 12:20 ]

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koekjah schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:17:
@Knowbody thanks. Daarmee schakel je de bediening dus uit?

[Afbeelding]
De bediening is dan anders. Je stelt geen 20 of 22 graden in maar een correctie op de curve.

Om de juiste curve te bepalen kun je beter te laag beginnen. Curve 1 a 2 is dat dan en daar kom je al aardig mee weg, mits de flow in het systeem goed is!
De adviezen van curve 5 of 6 voor NL zijn achterhaald te algemeen voor vloerverwarming maar voor nieuwbouw in Nederland kan het omlaag. Installateurs doen wat Nibe zegt en stellen het in op 5. Wij denken er anders over.

😉

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 03:16
wickydude schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:13:
[...]

Ik kan inmiddels melden dat terugzetten naar 5 dT zoals verwacht een positief effect heeft op de compressor runs, maar een negatief effect op de temperatuur, vooral boven met de radiatoren, ondanks de inmiddels hogere buitentemperatuur . Die hebben toch een hogere afgiftetemperatuur nodig.
Nu maar experimenteren, op 9 gezet, misschien dat ik dan de badkamer wel warm krijg.
Ik heb ook boven nog radiatoren, maar een verdeler zonder pomp voor de vloerverwarming beneden. Ik heb radiatorventilatoren geïnstalleerd op de slaapkamers van de kinderen, dan krijg ik het met een aanvoertemperatuur van 35 daar goed genoeg warm. Waterzijdig inregelen is hierin wel heel belangrijk, anders gaat alle flow door de radiatoren en komt er niets meer door de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
RISL schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:52:
@wickydude jij bedoelt de instelling bij 5.1.3?
Die staat bij mij op 10 graden max verschil compressor
En 7 graden max verschil bijverwarming

5.1.23 compressor curve voor verwarming stond bij op -5 en 0 graden. Heb nu -5 verlaagd naar -9
Nee, bij 5.1.14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Miranda89 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:53:
[...]

Ik heb ook boven nog radiatoren, maar een verdeler zonder pomp voor de vloerverwarming beneden. Ik heb radiatorventilatoren geïnstalleerd op de slaapkamers van de kinderen, dan krijg ik het met een aanvoertemperatuur van 35 daar goed genoeg warm. Waterzijdig inregelen is hierin wel heel belangrijk, anders gaat alle flow door de radiatoren en komt er niets meer door de vloer.
Ventilatoren heb ik ook, alleen de watertemperatuur is nog nooit 35 geweest :) Goed genoeg voor de vloerverwarming beneden maar niet voor de radiatoren boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
@Knowbody ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de installateur hier, die heeft er duidelijk meer ervaring mee. Begon met curve 3, heeft de leidingen naar de vvw verdeler vervangen door 32mm en zo meer details. Zeker niet de goedkoopste, maar wel goed nmm.

[ Voor 9% gewijzigd door wickydude op 24-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:58:
@Knowbody ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de installateur hier, die heeft er duidelijk meer ervaring mee. Begon met curve 3, heeft de leidingen naar de vvw verdeler vervangen door 32mm en zo meer details. Zeker niet de goedkoopste, maar wel goed nmm.
Dat geeft hoop 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:05:
[...]

Even kort na een start 35 Hz is normaal (de gewenste freq is 25 Hz, let er maar eens op. Die 35 Hz wordt dan bepaald door de buitenunit zelf.

Jouw BT25 moet gemonteerd worden op de aanvoer van de dichtsbijzijnde verdeler en zo dicht mogelijk bij die verdeler, zodat hij de verhoogde temperatuur bij een SWW in het gezamenlijke buizenstelsel dat daarvoor wordt gebruikt niet registreert.
Dat doet immers BT63.
Zover ik weet zit BT25 af fabriek gemonteerd in de all-in-one binnenunit. Tevens zit desbetreffende verdeler een etage lager. Dus daar blijf ik graag gewoon vanaf. Is een gebrek in de installatie dat ik (voor nu) geaccepteerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is voor jouw nieuwbouw kantje boord.
dT van 5K bij een buitentemperatuur iets boven het vriespunt is te hoog.
Dan is of je flow te laag, of je DOT staat niet goed ingesteld.

Had je hier wel de gewenste ruimtetemperatuur? Ik gok rond de 20 graden.
Dat moet ook kunnen met Ta 25 en Tr 23 (de vloer is dan net zo warm als met bovenstaande getallen, alleen de flow zal daarvoor wel omhoog moeten als dat kan).
20,5 idd. 21 is gewenst, schommelt vaak met een marge binnen 1°C (in het stookseizoen). Geen idee wat de flow potentieel is, de installateur heeft waterzijdig ingeregeld. Hoe kom ik daarachter zonder de flowmeters allemaal vol open te gooien? De installatie is gespecificeerd op ~1200L/h bij 30-35°C aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:20:
[...]

Zover ik weet zit BT25 af fabriek gemonteerd in de all-in-one binnenunit. Tevens zit desbetreffende verdeler een etage lager. Dus daar blijf ik graag gewoon vanaf. Is een gebrek in de installatie dat ik (voor nu) geaccepteerd heb.
De leiding naar de verdeler is dan de plek. Als dit intern al zo gemonteerd is vind ik dat slordig van de fabriek. Moet het nakijken wat er in de handleiding staat waar die BT25 moet, maar ergens op de route vh afgifte systeem. Als er een buffervat wordt gebruikt zit die dan ook ingebouwd in de BA SVM want dan moet die sensor bij dat vat. Volgend mij is BT25 bedoeld als externe sensor, dus eentje die naar buiten moet worden gebracht.

Ik zal het eens opsnuffelen.

Edit: hier.

BT25 zit dicht bij de 3-wegklep. Mocht er voldoende lengte aan de kabel zitten zou ik hem hoog in de kast zetten, daar waar de aanvoer de kast verlaat en isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moV8huqPlUQk79H13KDZ2M0NQFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYzCM7RLXbea7fS1ZrXYR1Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4SIfyLtJ3DtoE-AZPOgrcuP5fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K704xg5Kik7ZoKr6astbW7Ox.jpg?f=fotoalbum_large

20 lpm voor 6 kW is prima dan heb je aan een dT van 4K voldoende bij DOT (en dit zou ik dan ook zo instellen, hij rekent anders met vloerverwarming=7K)

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:00:
[...]

De leiding naar de verdeler is dan de plek. Als dit intern al zo gemonteerd is vind ik dat slordig van de fabriek. Moet het nakijken wat er in de handleiding staat waar die BT25 moet, maar ergens op de route vh afgifte systeem. Als er een buffervat wordt gebruikt zit die dan ook ingebouwd in de BA SVM want dan moet die sensor bij dat vat. Volgend mij is BT25 bedoeld als externe sensor, dus eentje die naar buiten moet worden gebracht.

Ik zal het eens opsnuffelen.

20 lpm voor 6 kW is prima dan heb je aan een dT van 4K voldoende bij DOT (en dit zou ik dan ook zo instellen, bij rekent anders met vloerverwarming=7K)
De installateur had geen antwoord, zou het bij Nibe navragen, maar nooit meer iets van gehoord. Dus ik zal nog eens contact opnemen.

Bedankt, ik zal morgen de compressor op auto zetten en de dT op 4K.

Momenteel zijn er twee issues met mijn installatie (waarvan ik weet):
- BT25 wordt beïnvloed door SWW
- BT1 hangt met tiewraps achterop de buitenunit :+. Deze wil ik graag verhelpen, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Twee opties zonder zichtbare pvc buizen op de gevel denk ik:
  1. Naar BG in tuin op NNW, maar dicht boven maaiveld (niet ideaal), wel volledig schaduw.
  2. Onder het lood van het platte dak naar de NNW zijde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:13:
[...]

De installateur had geen antwoord, zou het bij Nibe navragen, maar nooit meer iets van gehoord. Dus ik zal nog eens contact opnemen.

Bedankt, ik zal morgen de compressor op auto zetten en de dT op 4K.

Momenteel zijn er twee issues met mijn installatie (waarvan ik weet):
- BT25 wordt beïnvloed door SWW
- BT1 hangt met tiewraps achterop de buitenunit :+. Deze wil ik graag verhelpen, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Twee opties zonder zichtbare pvc buizen op de gevel denk ik:
  1. Naar BG in tuin op NNW, maar dicht boven maaiveld (niet ideaal), wel volledig schaduw.
  2. Onder het lood van het platte dak naar de NNW zijde van de woning.
BT1 op een paaltje boven de potentiële stuifsneeuwgrens in de buurt van de WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:13:
[...]

BT1 op een paaltje boven de potentiële stuifsneeuwgrens in de buurt van de WP ?
Wp staat op een plat garagedak, naast de woning. Dat dak heeft vanaf 11u volle zon. Dus dat maakt t niet veel beter. Mijn laatste ingeving is: via kruipruimte naar de kruipruimte vd garage en dan door de garagevloer, over de binnenmuur, dan naar buiten op 2m aan NNW kant.. Veel moeite helaas. Komt ergens op t lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:00:
[...]
Edit: hier.

BT25 zit dicht bij de 3-wegklep. Mocht er voldoende lengte aan de kabel zitten zou ik hem hoog in de kast zetten, daar waar de aanvoer de kast verlaat en isoleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0j9FibgnW5ZBVjbkMKv1a1vF8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzsPy7YsQWr7sLiKphPX5TUa.jpg?f=fotoalbum_large
Als er extra lengte zit, is het 1cm. Hij zit vrij strak. Ik ga maar weer eens contact opnemen met de installateur, zodat hij contact op kan nemen met Nibe. Zij wilden mij niet helpen want "Dan zouden onze productspecialisten in moeten duiken, maar die zijn dagelijks druk om de installateurs van een goede ondersteuning te kunnen geven.". Bedankt voor het uitzoekwerk in ieder geval! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door magnetx3 op 25-11-2024 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:35:
[...]

Wp staat op een plat garagedak, naast de woning. Dat dak heeft vanaf 11u volle zon. Dus dat maakt t niet veel beter. Mijn laatste ingeving is: via kruipruimte naar de kruipruimte vd garage en dan door de garagevloer, over de binnenmuur, dan naar buiten op 2m aan NNW kant.. Veel moeite helaas. Komt ergens op t lijstje.
Okay!

Als je koelt in de zomer is het wel handig dat de sensor dan niet wordt beïnvloed door de zonnestralen uit het westen! Ook een aandachtspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]
Als er extra lengte zit, is het 1cm. Hij zit vrij strak. Ik ga maar weer eens contact opnemen met de installateur, zodat hij contact op kan nemen met Nibe. Zij wilden mij niet helpen want "Dan zouden onze productspecialisten in moeten duiken, maar die zijn dagelijks druk om de installateurs van een goede ondersteuning te kunnen geven.". Bedankt voor het uitzoekwerk in ieder geval! _/-\o_
Mogelijk heeft de installateur nog een bak vol met sensoren van Nibe en kan hij er eentje op een stuk aanvoerleiding plakken buiten de kast en de originele laten zitten. De 'nieuwe' sluit hij dan aan op de klemmenstrook waar de originele zit. Als is het maar ter test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:33:
[...]

Okay!

Als je koelt in de zomer is het wel handig dat de sensor dan niet wordt beïnvloed door de zonnestralen uit het westen! Ook een aandachtspunt.
Die neem ik maar voor lief denk ik. Alles beter dan nu. Uit de 3 gevels: ZZO, ZWW en NNW kies ik dan het liefst de laatste, eventueel op een manier schaduw creëren kan altijd nog natuurlijk.. NOO wordt gedeeld met de buren. Ik zag laatst in de buurt iemand met een kapje van chroom op de ZZO gevel. Ik gok dat dat voor de buitenvoeler van de WP is. Ook wel een idee, of het werkt weet ik niet. Vooral in zijn opstelling.. Bijna pal Zuid en zwarte gevelbekleding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:21
Knowbody schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:32:
[...]
De adviezen van curve 5 of 6 voor NL zijn achterhaald te algemeen voor vloerverwarming maar voor nieuwbouw in Nederland kan het omlaag. Installateurs doen wat Nibe zegt en stellen het in op 5.
Voor combi vloerverwarming + radiatoren kom ik er langzamerhand achter dat de curve 5 aardig goed functioneert. Wat is jouw ervaring/mening evenals die van anderen?

Het lastig in deze is altijd dat het per situtaie verandert en hangt af van zo veel factoren. Zou als stel regelen genomen kunnen worden:
  • Vloerverwaring: curve 1 of 2
  • Vloerverwarming + radiatoren: curve 4 of 5
  • Radiatoren: curve 5 of 6

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:05
martius schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:45:
[...]

Voor combi vloerverwarming + radiatoren kom ik er langzamerhand achter dat de curve 5 aardig goed functioneert. Wat is jouw ervaring/mening evenals die van anderen?

Het lastig in deze is altijd dat het per situtaie verandert en hangt af van zo veel factoren. Zou als stel regelen genomen kunnen worden:
Dat komt aardig in de buurt van mijn situatie, alleen radiatoren (die bovendien wat krap bemeten zijn 😔) maar met stooklijn 6, en bij koude zoals afgelopen week wat plus, loopt het systeem prima, compressor meestal 25-30Hz, pomp 25%, beide optoerend bij meer vraag, op de koudste dagen hooguit plm.10 defrosts, rustig doorlopend.
Bijverwarming ELK alleen maar in de top van boiler opwarmen (logees, extra warmwater)
Dagelijks schema zoals eerder gerapporteerd op 8 en 23 januari

[ Voor 3% gewijzigd door AnJaJoRe op 25-11-2024 19:52 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:45:
[...]

Het kan best zijn dat het met de hogere curves eigenlijk best prima gaat. Dat zal dan waarschijnlijk gepaard gaan met een dynamisch flow (wisselende pompsnelheid).

En misschien is dat wel prettiger!

Ik probeer het met een kleine dT, dus altijd een hoge flow, maar volgens de tabellen van Nibe hoeft dat helemaal niet. Wél moet het systeem voldoende debiet halen tbv defrost. Dus als de pomp naar maximaal gaat, moet het minimale debiet dat nodig is voor een ontdooisessie gehaald worden.

En mogelijk is het lang niet zoveel efficiënter dan de theorieën erover. Ik ervaar namelijk best veel defrosts.

Heel toevallig ben ik sinds gisteren aan het experimenteren met een lagere pompsnelheid zodat de vloerverwarming doorgaans maar 1 lpm per lus haalt ipv 2. Dat heb ik niet gedaan door de debietmeters te verstellen, want dat creëert weerstand, maar door de pompsnelheid vast te zetten zodat het geheel nu ongeveer 20 lpm haalt ipv 32.
Stooklijn curve even op 4 gezet.

Het is nu wachten op het koudere weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 25-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:21
@Knowbody Hier idd dynamische flow. Vorig stookseizoen met name geconcentreerd op de flow in het systeem te balanceren zodat zowel vloerverwarming als radiatoren voldoende hebben.

Na het lezen van enkele Posts in de afgelopen weken toch weer besloten om veel settings naar default te zetten. Bevalt dikke prima.

Grootste wijziging is dat DOT bij -10 nu op 7kW staat en dat laagste start temp nu 25 is.

Nu volledig WAR (8uur), geen ruimtesensor invloed, curve 5 dus en maar 1 geplande SWW run. Daarnaast praktisch alles default.

Prettig forum zo! Leerzaam en leuk. 🙏🏻

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
koekjah schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:55:
I
Betreft een VVM225 icm een goed geisoleerd nieuwbouwhuis uit 2023. Bijverwarming is een Nibe Eminent 100ltr hotfill boiler. Wat mij opvalt:
De Nibe Eminent boiler is niet je bijverwarming maar een losse boiler (en niet expliciet hotfill). Het bijverwarmingselement is geplaatst in de VVM225 unit.

De stooklijn voorgesteld door @Knowbody kan wellicht nog wel wat strakker afgesteld worden in een goed geisoleerde, luchtdichte nieuwbouwwoning. Ik heb zelf de volgende stooklijn al 2 winters probleemloos ingesteld staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xWQZ4oW59-W3Sz1RXFA-D4iK8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO9EA7tHbuHecXp3BOU2QdIK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:33:
[...]
Als je koelt in de zomer is het wel handig dat de sensor dan niet wordt beïnvloed door de zonnestralen uit het westen!
Welke problemen voorzie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:08:
[...]

De Nibe Eminent boiler is niet je bijverwarming maar een losse boiler (en niet expliciethotfill). Het bijverwarmingselement is geplaatst in de VVM225 unit.

De stooklijn voorgesteld door @Knowbody kan wellicht nog wel wat strakker afgesteld worden in een goed geisoleerde, luchtdichte nieuwbouwwoning. Ik heb zelf de volgende stooklijn al 2 winters probleemloos ingesteld staan:

[Afbeelding]
Wie ben ik om dat af te keuren! 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:11:
[...]

Welke problemen voorzie je dan?
Nou, omdat je 18 graden vast instelt maakt het voor de curve niets uit. Dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
Knowbody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:06:
[...]

Heb jij ook een eigen stooklijn? Dan hoefde je alleen maar de waarde bij 0 graden 1 punt te verlagen, niet de hele curve. Heb je dat zo gedaan?
Klopt, heb in mijn eigen stooklijn de waarde met 1 punt verlaagd bij 0 graden. Zo kun je perfect fine tunen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:26:
[...]

Wie ben ik om dat af te keuren! 😁
Je mag er altijd iets van vinden :)
Het is gewoon leuk om te vergelijken. Onze woning is in '21 opgeleverd dus 2 jaar ouder. Ventilatie zonder wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
Is er een mogelijkheid om de tijdspanne voor de gemiddelde buitentemperatuur in te stellen op de smo s40? Of is dit de ‘wachttijd’ setting die daarvoor gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
@dvdhaar
Dit kun je bij filtertijd instellen in menu 7.1.10.2
https://www.nibe.eu/assets/documents/28113/431910-1.pdf
pagina 58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:15:
[...]
Het is gewoon leuk om te vergelijken. Onze woning is in '21 opgeleverd dus 2 jaar ouder. Ventilatie zonder wtw.
Voor de leuk: hier die van mij, ook ‘21 en ventilatie zonder wtw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RLr5dLrjjVqH-fcMKYRLuQRCQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZChSDHJWGbdJtg5mMmcs5NNO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door magnetx3 op 26-11-2024 21:21 . Reden: Nu met plaatje.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Wellicht niet helemaal Nibe specifiek maar:

Hoe vaak laten jullie onderhoud plegen? En hebben jullie een onderhouds / storing abonnement lopen? En zo ja tegen welke prijs?

Nav: https://nos.nl/artikel/25...rhoud-tekort-aan-monteurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]
Jouw stooklijn ligt toch wel wat hoger. Met een lagere stooklijn kom je echt niet weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
ApexAlpha schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:26:
Wellicht niet helemaal Nibe specifiek maar:

Hoe vaak laten jullie onderhoud plegen? En hebben jullie een onderhouds / storing abonnement lopen? En zo ja tegen welke prijs?

Nav: https://nos.nl/artikel/25...rhoud-tekort-aan-monteurs
Ik heb geen contract. Genoeg kennissen en oud collega's die met f-gassen werken. Eerste lijns storingen kan ik zelf, daarnaast heb ik nog 2,5 jaar garantie vanuit de installateur.

Mijn buurman heeft wel een contract afgesloten (tarieven 2023):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2v7_8y3Q4-PgKN98KGsLirDJFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68nUo90BmQbUgfYePWkDNDWu.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen dan 1x per 24 maanden onderhoud uitvoeren, en hij mag ook bellen in geval van een storing.

Tja, en wat doen ze met onderhoud? Buitendeel reinigen, waterfilter schoonmaken en een functionele check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:47:
[...]

Jouw stooklijn ligt toch wel wat hoger. Met een lagere stooklijn kom je echt niet weg?
Deze getallen zeggen toch niet alles, het zegt pas wat als je weet welke Tretour er bij hoort.

Ik werk nu ook met een lagere pompsnelheid en ietsje verhoogde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:19:
[...]

Deze getallen zeggen toch niet alles, het zegt pas wat als je weet welke Tretour er bij hoort.
Klopt, ik zag in een eerdere post een dT van ~5⁰C. Ik denk dat het in een nieuwbouwwoning wel iets strakker afgesteld kan worden. Wellicht icm een kleinere dT en grotere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:19:
[...]
Ik werk nu ook met een lagere pompsnelheid en ietsje verhoogde temperatuur.
Ja, ik las laatst al dat je dat ging proberen.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en welk voordeel je eruit denkt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:40:
[...]

Klopt, ik zag in een eerdere post een dT van ~5⁰C. Ik denk dat het in een nieuwbouwwoning wel iets strakker afgesteld kan worden. Wellicht icm een kleinere dT en grotere flow.
Dat was ook mijn gedachtengang altijd. Maar mogelijk is de warmtewisselaar helemaal niet zo efficiënt in het lage temperatuurgebied met bijbehorende hoge flow.

Ik merk namelijk - kan er nog geen conclusie aan verbinden - dat een flow per lus (60 a 80 meter) van 1 a 1,5 beter werkt dan 2.

Mijn pompsnelheid doet nagenoeg hetzelfde debiet vanaf 50% tot 100%, de automatische regeling werkt vaak in dat gebied. Het gehele systeem haalt dan 32 lpm.

Ik heb de pompsnelheid vastgezet op 20% en haal dan nog steeds 20 lpm en ben daarmee aan het experimenteren. De eerste indruk is namelijk een betere COP. Schiet mij maar in een rubbertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 07:49

nicosp

NIBE S1255-6PC

Weet iemand hoe ik op een S1255PC de invloed van mijn RMU-S40 thermostaat kan uitzetten? Ik heb begrepen naar aanleiding van div berichten op dit forum dat voor een juiste stooklijn bepaling de RMU het beste niet kan meedoen in de bepaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
magnetx3 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]
dit ziet als een home assistant grafiek van je eigen stooklijn, zou je de code daarvoor willen delen? die voeg ik zelf ook graag toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:12
Hoe kan ik voor mijn Nibe s1155-12 het beste de cop berekenen?
Ik zie een topic met een formule maar je hebt ook de entiteiten energy log used en produced afgelopen uur.
Vraag me af welke beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:58:
[...]
Dat was ook mijn gedachtengang altijd. Maar mogelijk is de warmtewisselaar helemaal niet zo efficiënt in het lage temperatuurgebied met bijbehorende hoge flow.
Tja dat kun je wel berekenen maar dat is best een flinke berekening. Ooit wel gedaan, nu geen parate kennis meer.
Als je het merk en type kunt achterhalen dan zijn er vast databladen met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:58:
[...]
Ik merk namelijk - kan er nog geen conclusie aan verbinden - dat een flow per lus (60 a 80 meter) van 1 a 1,5 beter werkt dan 2.

Mijn pompsnelheid doet nagenoeg hetzelfde debiet vanaf 50% tot 100%, de automatische regeling werkt vaak in dat gebied. Het gehele systeem haalt dan 32 lpm.

Ik heb de pompsnelheid vastgezet op 20% en haal dan nog steeds 20 lpm en ben daarmee aan het experimenteren. De eerste indruk is namelijk een betere COP. Schiet mij maar in een rubbertje.
Ben benieuwd naar je conclusie later.

Hoe meet je de flow, via de smo of bijvoorbeeld een kamstrup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
TheMystery schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:33:
Hoe kan ik voor mijn Nibe s1155-12 het beste de cop berekenen?
Ik zie een topic met een formule maar je hebt ook de entiteiten energy log used en produced afgelopen uur.
Vraag me af welke beste is.
Beste is een losse khw meter i.c.m. een kamstrup. Heb hier wel eens gelezen dat de meting vanuit de warmtepomp zelf niet echt nauwkeurig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
nicosp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:07:
Weet iemand hoe ik op een S1255PC de invloed van mijn RMU-S40 thermostaat kan uitzetten? Ik heb begrepen naar aanleiding van div berichten op dit forum dat voor een juiste stooklijn bepaling de RMU het beste niet kan meedoen in de bepaling
Je kunt het vinkje weghalen in 1.3.3.

Als je de RMU S40 hebt zul je zien dat je daar dan geen temperatuur meer op instelt, maar een correctie op de curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:50:
[...]

Ben benieuwd naar je conclusie later.

Hoe meet je de flow, via de smo of bijvoorbeeld een kamstrup?
Debietmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:40:
[...]

Dit is idd nog wel de stooklijn van 7K dT bij DOT instelling.

Inmiddels verlaagd en compressor op auto. Ik zie nu wel dat vandaag de compressor naar 60Hz is gegaan, en dat de pomp 20% draait. dT~4K Die pompsnelheid moet omhoog lijkt me dan?

Ondertussen zie ik dat @Knowbody weer het omgekeerde aan het doen is. Zo blijven we in ieder geval lekker bezig met zn allen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:37:
[...]

Mogelijk heeft de installateur nog een bak vol met sensoren van Nibe en kan hij er eentje op een stuk aanvoerleiding plakken buiten de kast en de originele laten zitten. De 'nieuwe' sluit hij dan aan op de klemmenstrook waar de originele zit. Als is het maar ter test.
Installateur gaat er eentje opsturen 8). Zelf aansluiten want dat was te ver :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Externe, niet van nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:49:
[...]

Dit is idd nog wel de stooklijn van 7K dT bij DOT instelling.

Inmiddels verlaagd en compressor op auto. Ik zie nu wel dat vandaag de compressor naar 60Hz is gegaan, en dat de pomp 20% draait. dT~4K Die pompsnelheid moet omhoog lijkt me dan?
Die 60Hz heeft de warmtepomp nodig om z'n dT te halen. Flow moet mijns inziens idd wat omhoog.
Hier draait de wp de hele dag op 25Hz (ga ik even vanuit, opgenomen elektrisch vermogen is continu ~270W). Verwarm 75m² met een AMS10-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:49:
[...]
...

Ondertussen zie ik dat @Knowbody weer het omgekeerde aan het doen is. Zo blijven we in ieder geval lekker bezig met zn allen 8)
Ja mijn setup blijft een live experiment 🙂
Sowieso vanwege het interessegebied en ook omdat mijn warmtepomp te groot is.

Die pompsnelheid kon wel eens prima zijn immers de regeling regelt naar een bepaalde dT.
En 50% is mogelijk bijna hetzelfde als 100%. 20% is mogelijk de helft tot 3/4 van het debiet als bij 100%.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Nee joh. Gewoon aflezen van de verdelers en optellen. Het is indicatief, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:47:
[...]

Dan wordt het gewoon kouder in huis toch, ongeacht compressor snelheid? Nou dan niet.. Niet vergeten dat mijn BT1 op achterzijde van de wp hangt en een uur of 2 in de volle zon (als die er is), kan me voorstellen dat hij dan altijd wat warmer aangeeft dan waar is. Tevens open plek met veel windinval.

Alsook huis van 160m2, waarvan ~120 verwarmd. 2-kapper, dus 3 gevels.

[ Voor 6% gewijzigd door magnetx3 op 27-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[...]

Dan wordt het gewoon kouder in huis toch, ongeacht compressor snelheid? Nou dan niet.. Niet vergeten dat mijn BT1 op achterzijde van de wp hangt en een uur of 2 in de volle zon (als die er is), kan me voorstellen dat hij dan altijd wat warmer aangeeft dan waar is. Tevens open plek met veel windinval.
Lagere aanvoer icm kleinere en grotere flow
BT in heeft in december en januari niet echt laat van de zon, als die al schijnt. Nogal weinig W/m² zoninatraling in die periode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[...]
Alsook huis van 160m2, waarvan ~120 verwarmd. 2-kapper, dus 3 gevels.
Ah dat verklaart ook wel wat, ruim 2x zo groot met dezelfde warmtepomp:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:45:
[...]

Lagere aanvoer icm kleinere en grotere flow
BT in heeft in december en januari niet echt laat van de zon, als die al schijnt. Nogal weinig W/m² zoninatraling in die periode
Dat is waar. En defrosts dan? Zouden die m kunnen verwarmen? Ik zie overigens geen rare temperaturen in de stookseizoenen hoor. Meer een theorie.

De grotere flow, hoe bereik ik die? Pomp instellingen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:50:
[...]

Dat is waar. En defrosts dan? Zouden die m kunnen verwarmen?
Misschien heel kortstondig gedurende de defrost, afhankelijk van de plaatsing op de buitenunit. Al acht ik de kans niet groot. Het zal de berekende aanvoertemperatuur niet echt beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:50:
[...]

De grotere flow, hoe bereik ik die? Pomp instellingen aanpassen?
Een kleinere dT instellen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:27:
[...]

Een kleinere dT instellen indien mogelijk.
Alles kan, hij staat al op 5dT. Wat raad je aan?

Wat ik vreemd vind is dat hij bij de huidige buitentemperatuur op 4K dT draait. Dat lijkt me wat hoog, terwijl hij de pomp niet echt laat optoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door magnetx3 op 27-11-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:47:
[...]

Alles kan, hij staat al op 5dT. Wat raad je aan?

Wat ik vreemd vind is dat hij bij de huidige buitentemperatuur op 4K dT draait. Dat lijkt me wat hoog, terwijl hij de pomp niet echt laat optoeren..
Die reactie is wat traag geef het de tijd.

4K bij -10 neem ik aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RfhnH0iH0Aj4Gq--pGZVslSI3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHg0tV67D1s9ZRvvRQuZV3eS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foutmelding ook weer verklaard: mijn premium abonnement was verlopen.

Direct verlengd en het werkt weer. Kan niet zonder 🙂
Betaal 2x25 per jaar en heb het er graag voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Knowbody schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:51:
[...]

Die reactie is wat traag geef het de tijd.

4K bij -10 neem ik aan ?
Klopt

• RISL
Mijn compressorfrequentie zat alleen afgelopen zondag (warme dag) rond de 25 Hz. Nu het weer afkoelt, draait hij minimaal 40 Hz, met uitschieters naar 55 Hz, ook met de recente verschuiving in de compressor curve.

Ik ga deze nog wat lager instellen en anders maar gewoon vrede mee hebben, denk ik.
Ik krijg het niet vooral elkaar om de pieken in stroomverbruik en het aan/uit-gedrag weg te krijgen. Het is al heel veel beter dan het was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Dat doet die van mij ook.
Zo heeft Nibe de regeling bedacht.
Zoals ik het zie willen we het energieverbruik minimaliseren, maar dat in evenwicht met draaiuren en starts.
De zuinigste is degene die uitstaat.
Twee uur met 600W is nog steeds meer dan 1 uur met 1000W gevolgd door 1u uit.
Nibe heeft daar echt wel onderzoek naar gedaan.
Ik accepteer het gedrag nu en ga aan het eind van het stookseizoen eens kijken of het verbruik bij de verwachting in de buurt ligt.

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Help! Ik ben aan de slag gegaan met optimalisatie van mijn warmtepomp. Deze moduleert nu een stuk constanter en het verbruik is fors verminderd.

Echter zie ik dat de SWW water temperatuur (BT7) ongeveer 10 graden kouder is geworden. In productie zie ik echter weinig verschil. Met 3 douchende en badderende vrouwen in huis is dit niet de bedoeling. Ik krijg de temperatuur echter niet meer hoger.

Ik heb het schema (nog steeds een onbegrijpelijke structuur) en de comfortstand aangepast maar krijg hem niet meer hoger. Suggesties waar ik het moet zoeken?

Ps. De analoge meter op het vat geeft ook 40 graden aan.
Ps. Mijn aanname is dat de gewijzigde stooklijn van het binnenklimaat en uitschakelen van de ruimtesensor hier los van staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G_rgpcQwBdUfkgY2TiwlWusHrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YeEwnvpBBg5013k7QPN7Ktwm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR1ak_OEBTVZnRqTxi2GjAN2UGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1RAOlzENvpP27JNeGfH3idB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door H4ldrz op 28-11-2024 12:09 ]

Gaston

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@jurgen purgen of iemand anders...

Is bij jou de pulse kWh meting vanuit de Homewizard stroommeter inmiddels gelukt ?? Ik ben er ook mee aan de slag.

Edit:
Met pulse per kWh zie ik geen veranderende data in 3.1.11.21, wat je gewoon wel verwacht.

Had alle pulse meters in de software aangezet, BE6, BE7 en BE8 om uit te sluiten dat een ingang niet werkte.

BE6 gebruikt, die stond op Energie per puls. Huppakee! Elke puls 1000 Wh !
Dat was teveel van het goede. In no-time staat de teller dus op 29 kWh. Dus de pulsen werken, polariteit is goed (klem 6 -de middelste- van Homewizard gaat naar de pulse ingang SMO S40 X14:9) maar met de juiste instelling verandert het getal niet.
Juiste Instelling is 2000 pulsen per kWh.

Homewizard kun je ook tunen, via de app. Maar ook dat staat goed. Zowel pulse uitgang 1 als 2 sturen nu tegelijk pulsen, en ook met 100 ms pulsetijd op pulse uitgang 1. Daar heb ik de SMO mee verbonden.

Maar waarom het getal niet wijzigt is dan weer typisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfGeS-RLuIfkCePyKzPAzsi0-dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAXxVQho4Oh4r991CHhqTGL8.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2: het werkt nu met een andere instelling. Zie foto's verderop 🙂

[ Voor 82% gewijzigd door Knowbody op 28-11-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:14:
Mijn compressorfrequentie zat alleen afgelopen zondag (warme dag) rond de 25 Hz. Nu het weer afkoelt, draait hij minimaal 40 Hz, met uitschieters naar 55 Hz, ook met de recente verschuiving in de compressor curve.

Ik ga deze nog wat lager instellen en anders maar gewoon vrede mee hebben, denk ik.
Ik krijg het niet vooral elkaar om de pieken in stroomverbruik en het aan/uit-gedrag weg te krijgen. Het is al heel veel beter dan het was.
Had je ook al een keer gespeeld met de relatieve graadminuten ?

Die staan default op 400. Wil je dat hij supertraag wordt (dus lang op 25 Hz blijft en waarschijnlijk de berekende Ta niet of pas na uren haalt) zet je die op maximaal.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-09 13:54
H4ldrz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:06:
Help! Ik ben aan de slag gegaan met optimalisatie van mijn warmtepomp. Deze moduleert nu een stuk constanter en het verbruik is fors verminderd.

Echter zie ik dat de SWW water temperatuur (BT7) ongeveer 10 graden kouder is geworden. In productie zie ik echter weinig verschil. Met 3 douchende en badderende vrouwen in huis is dit niet de bedoeling. Ik krijg de temperatuur echter niet meer hoger.

Ik heb het schema (nog steeds een onbegrijpelijke structuur) en de comfortstand aangepast maar krijg hem niet meer hoger. Suggesties waar ik het moet zoeken?

Ps. De analoge meter op het vat geeft ook 40 graden aan.
Ps. Mijn aanname is dat de gewijzigde stooklijn van het binnenklimaat en uitschakelen van de ruimtesensor hier los van staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste indruk is een kapotte BT6. Warm water is lichter en stijgt naar boven, dus de top van je boiler zou niet kouder moeten zijn dan je BT6, en de analoge meting lijkt dat te bevestigen. Hoe warm wordt je warm water loop (BT12 en BT3) tijdens de warm water run? Dit is normaal enkele graden boven de temperatuur in de boiler. Als deze lager zijn dan de BT6 gedurende de run, dan is dat de bevestiging van de kapotte BT6.
Pagina: 1 ... 74 ... 94 Laatste