G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:00:
[...]
Voor jou dezelfde vraag.
Wij hebben met 2 personen, 180L vat op 42⁰C ruim voldoende water om in de avond en/of ochtend te douchen. Hoe hoger je doeltemperatuur, hoe meer verliezen. Hoe hoger de doeltemperatuur, hoe lager het rendement van je wp. Hoe hoger de doeltemperatuur, des te langer duurt je sww run, des te meer elektrisch verbruik en des te langer geen verwarming.
Ik begrijp je redenering echter is mijn situatie anders, zoals van iedereen in de forum vermoed ik. Al met al is elke situatie uniek en vraagt daarmee ook een eigen inrichting. Ik leer van anderen hier, lees aandachtig mee, probeer veel om hiermee de "meest optimale" inrichting te krijgen die past bij mijn situatie. In mijn ogen is het vaak appels met peren vergelijken hier en vergeet men het te vertalen naar de eigen situatie. Zonder oordeel wat goed of niet is.
Mijn huishouden bestaat uit 5 personen, 2 volwassen en 3 tieners. Douche-gedrag is onregelmatig, soms 4 in de ochtend, soms 3 in de avond plus daarbij door de gehele dag heen SWW verbruik via 2 tappunten.
Ja ik ervaar ook warmteverlies echter ik ervaar hetzelfde verliespercentage als ik minder warm verwarm vaker een sww-run heb dan wanneer ik eenmaal een hogere temp sww-run draai.
Qua COP etc is het altijd koffie dik kijken. Als ik op de getallen uit de energie logs af ga krijg ik onderstaande grafiek.
Hier een overzicht van mijn COPs. SCOP zit nu op 4,5 (11 maanden meeting)
Gedurende deze periode, rond 20.02.2024, heb ik het gedrag van de sww-runs aangepast. Mijn conclusie is hieruit dat er geen tot minimale impact is van 1 hele warme run tov 3 kortere minder warme sww-runs. De hete sww-run start overigens om 12:00 en eindigt altijd om 15:00uur om zo optimaal van de PV panelen gebruik te maken.
Wat ik wel ervaar door deze opzet is dat mijn verwarmingsruns stabieler/langer/effectiever worden waarmee mijn huis minder afkoelt tijdens de hete sww-run ook mede door het feit dat mijn huis 6x2,6m aan gals op het ZW heeft wat voor de nodige instralingswarmte kan zorgen en zorgt als de zon schijnt.
Wat ik ook heb gedaan is dat ik zelf,
via HA, de curve van de stooklijn beïnvloed als de temperatuur in de woonkamer boven of onder een bepaalde threshold komt. Ik merkte namelijk dat de WP doodleuk door bleef zoemen terwijl de temp in de woonkamer 21+ was.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004