NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 59 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:30

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Gerbenvl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Voor een parallel moet er een tweede pomp zijn. Maar die is er niet?

Met CV bedoel je aanvoer van de CV gasketel? Dus een hybride setup?

Je kan eens hier kijken in de principeschema's hydraulisch van Nibe. Als het hybride is dan lijkt het een beetje op het "Split-Hybride-buffer als open-verdeler" schema. Daar kan je dan ook zien waar de sensoren behoren te zitten.
Er is geen 2e pomp nee. Het is een hybride opstelling, maar ik vraag mij af hoe efficient dit is. Dit komt niet in de voorschriften van NIBE voor, en had volgens mij gewoon op de retour gemoeten.

-= Very annoying forum person =-

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-10 19:03
Dit is 1 van de vormen van een vat aan sluiten die op warmtepomp-weetjes staat. Er zijn zeker betere principes, maar echt verkeerd is het niet.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17
RISL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:27:
Dit is 1 van de vormen van een vat aan sluiten die op warmtepomp-weetjes staat. Er zijn zeker betere principes, maar echt verkeerd is het niet.
Op warmtepomp weetjes staan 3 voorbeelden van een parallel buffer met 2e pomp. Hier is het net even anders aangesloten, cv ketel en wp beiden op het buffervat, afgifte lijkt ergens tussen de cv ketel en het buffervat geknoopt. Als er geen secundaire pomp aanwezig is dan vraag ik me af hoe het warme water door de vloerverwarming gepompt wordt.

• G-addict
master_viper schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Er is geen 2e pomp nee. Het is een hybride opstelling, maar ik vraag mij af hoe efficient dit is. Dit komt niet in de voorschriften van NIBE voor, en had volgens mij gewoon op de retour gemoeten.
Functioneert het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Er zijn diverse problemen, oa veel pendelen en een gevraagde temperatuur die niet bereikt wordt. Dit terwijl het een zware unit is, en het huis is maar een paar jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
master_viper schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:01:
[...]

Er zijn diverse problemen, oa veel pendelen en een gevraagde temperatuur die niet bereikt wordt. Dit terwijl het een zware unit is, en het huis is maar een paar jaar oud.
Als ik naar je foto kijk vind ik het lastig om het buizenstelsel te volgen. Zou je het eens schematisch uit kunnen tekenen, inclusief sensoren, kleppen etc? Dan is er wat makkelijker een mening te vormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
G-addict schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:26:
[...]

Op warmtepomp weetjes staan 3 voorbeelden van een parallel buffer met 2e pomp. Hier is het net even anders aangesloten, cv ketel en wp beiden op het buffervat, afgifte lijkt ergens tussen de cv ketel en het buffervat geknoopt. Als er geen secundaire pomp aanwezig is dan vraag ik me af hoe het warme water door de vloerverwarming gepompt wordt.
Als het is zoals jij beschrijft heb ik het fout gelezen en dan gaat dit niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32
Sinds vorige week is hier een Quooker Combi+ in gebruik en komt dus niet meer al het sww van de Nibe. Ik wil daarom eens gaan spelen met de temperatuur van de boiler en vroeg me af hoe anderen deze hebben staan. Momenteel staat hij bij mij op 'gemiddeld' en dan zonder verdere aanpassingen. We hebben een gezin met twee jonge kinderen, maar er wordt niet dagelijks door iedereen gedoucht.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:01:
Sinds vorige week is hier een Quooker Combi+ in gebruik en komt dus niet meer al het sww van de Nibe. Ik wil daarom eens gaan spelen met de temperatuur van de boiler en vroeg me af hoe anderen deze hebben staan. Momenteel staat hij bij mij op 'gemiddeld' en dan zonder verdere aanpassingen. We hebben een gezin met twee jonge kinderen, maar er wordt niet dagelijks door iedereen gedoucht.
Ter vergelijk: 2 persoons huishouden, 180L vat dagelijks om 15:00 naar 42⁰C. Dat zorgt voor een temperatuur van 45-46⁰C bovenin het vat. I.c.m. een waterbesparende douchekop (<5L/min, geen gemis van comfort) kunnen we beiden douchen in de avond. Indien nodig in de ochtend nog een keer. Sww run duurt dan 35-45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Ter vergelijk: 2 persoons huishouden, 180L vat dagelijks om 15:00 naar 42⁰C. Dat zorgt voor een temperatuur van 45-46⁰C bovenin het vat. I.c.m. een waterbesparende douchekop (<5L/min, geen gemis van comfort) kunnen we beiden douchen in de avond. Indien nodig in de ochtend nog een keer. Sww run duurt dan 35-45 minuten.
Dan ga ik daar toch eens mee spelen, want ik heb momenteel een over het algemeen een top temperatuur van boven de 55 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 23-02-2024 16:10 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Dan ga ik daar toch eens mee spelen, want ik heb momenteel een over het algemeen een top temperatuur van boven de 55 graden.
Wat is de laagst geregistreerde temperatuur boven in het vat? Zolang die boven de 38⁰C ligt kun je prima een stukje terug. Zoals gezegd warmen we hier op tot 42⁰C en als de temperatuur een dag later om 15:00 37⁰C of lager is dan gaat de warmtepomp weer een sww run draaien. Als we allebei in de avond sporten en op de sportschool douchen dan kan er nog wel eens een dag overgeslagen worden. We draaien hier al ruim 2 jaar met deze setting en hebben nog nooit koud gedoucht. Let wel, met een waterbesparende douchekop dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ligt wel aan je thermostaatkraan. De meeste merken hebben 42 graden nodig om 38 graden douche water te maken omdat ze altijd een beetje koud water bij mengen.
Er zijn slechts een paar merken die dat niet doen.
Mijn thermostaatkraan is oud en heeft zelfs 44 graden water inkomend nodig om 38 graden uit te kunnen geven.

Ik heb bij mijn de temperaturen aangepast, dus de standen vergelijken het weinig zin.

Ik heb na de WP een doorstroomboiler voor mijn 2 badkamers en een Quooker Combi+ voorde keuken. Aangezien de COP van die apparaten 1 is, houd ik liever mijn WP iets hoger op temp. Zelfs op de hogere temperaturen haal je nog wel COP 2,5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
2 verschillende grohe kranen in de douche gehad, beiden doen het prima met de lagere temperatuur.
Maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door G-addict op 23-02-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Normaal komt hij aan de top niet onder de 50, dus daar is zeker ruimte. Ik heb geen idee wat mijn thermostaatkraan nodig heeft, maar ik douche vaak wel vrij warm. De 38 graden van mijn thermostaatkraan ga ik dus zeker overheen.

Overigens heb ik een Niebla douchekop, dus ik verbruik ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:10
Graag verwijs ik jullie even naar dit topic aangezien het een (waarschijnlijk) afstellingsprobleem is mijn mijn Nibe pomp:

Verwijderd in "Warmtepomp gebruikt te vaak het elektrische element"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Aziraphale schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:08:
Normaal komt hij aan de top niet onder de 50, dus daar is zeker ruimte. Ik heb geen idee wat mijn thermostaatkraan nodig heeft, maar ik douche vaak wel vrij warm. De 38 graden van mijn thermostaatkraan ga ik dus zeker overheen.

Overigens heb ik een Niebla douchekop, dus ik verbruik ook niet veel.
Mijn top direct na het verwarmen, is 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@RISL Thanks!

@RISL en @G-addict Hoe hebben jullie dit ingesteld? Via het programma de beperking van de sww-tijd is me wel helder, maar waar kan ik de temperatuur begrenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:58:
@RISL Thanks!

@RISL en @G-addict Hoe hebben jullie dit ingesteld? Via het programma de beperking van de sww-tijd is me wel helder, maar waar kan ik de temperatuur begrenzen?
In de smo40 menu 5.1.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Zou eens beginnen bij 50⁰C en dan elke paar dagen een graadje naar beneden totdat het een keer te frisjes voelt. Als je de ondergrens instelt op 38⁰C dan is het boven in het vat nog wel warmer.

Met je niebla neveldouche heb je waarschijnlijk een wat hogere temperatuur nodig, mijn ervaring is dat de nevel wat sneller afkoelt dan een waterstraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
G-addict schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Zou eens beginnen bij 50⁰C en dan elke paar dagen een graadje naar beneden totdat het een keer te frisjes voelt. Als je de ondergrens instelt op 38⁰C dan is het boven in het vat nog wel warmer.

Met je niebla neveldouche heb je waarschijnlijk een wat hogere temperatuur nodig, mijn ervaring is dat de nevel wat sneller afkoelt dan een waterstraal.
Ik heb nu voor 'gemiddeld' de starttemperatuur omlaag gezet van 48 naar 38 en de stoptemperatuur op 50 gezet. Vooral die starttemperatuur vind ik een behoorlijke stap omlaag, maar ik ga eens kijken wat hij doet.

In eerste instantie ga ik dan qua programma de sww-tijd beperken tot de tijd dat we normaliter de hoogste PV opbrengst hebben, want dan wil ik dat hij de sww-runs doet. Ik heb hem nu op sww van 11-17 uur gezet. Ben benieuwd...

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 24-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Sww staat bij mij tussen 13u en 15u, maar binnen een halfuur is het sww normaal op temperatuur.

Ook nog interessant om te lezen: Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?

De leverancier van mijn doorstroomboiler raadde me een thermostatisch douchekraan van Ideal Standard aan, deze hebben geen continue koud water menging.

Edit: Ideal Standard kan dit niet bevestigen.

[ Voor 6% gewijzigd door RISL op 07-03-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
@Aziraphale @RISL Bij hoge temperaturen 's zomers moet je naar 10 uur, want anders start de compressor niet en doet hij alles op het element.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
LangeFries schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:43:
@Aziraphale @RISL Bij hoge temperaturen 's zomers moet je naar 10 uur, want anders start de compressor niet en doet hij alles op het element.
Waarom dat niet? Op zich kan het bij mij prima, daar niet van, maar het leek mij handig om het tijdens de hoogste opbrengst te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
Als hij wat in de zon staat ziet de sensor zo 35 graden (of zoiets) en dan is het te warm voor de omloop van de koelvloeistof en dan start hij niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Ik heb nu voor 'gemiddeld' de starttemperatuur omlaag gezet van 48 naar 38 en de stoptemperatuur op 50 gezet. Vooral die starttemperatuur vind ik een behoorlijke stap omlaag, maar ik ga eens kijken wat hij doet.

In eerste instantie ga ik dan qua programma de sww-tijd beperken tot de tijd dat we normaliter de hoogste PV opbrengst hebben, want dan wil ik dat hij de sww-runs doet. Ik heb hem nu op sww van 11-17 uur gezet. Ben benieuwd...
Ik weet niet hoe lang de sww run bij jou duurt (die wordt zoiezo korter met lagere temperaturen) maar ik zou hem zo laat mogelijk zetten. Als hij om 1100 start en 1200 klaar is dan ben je 1900 al heel wat energie kwijt, mogelijk is hij dan de volgende ochtend niet meer comfortabel warm.
Wij douchen bijvoorbeeld na 1800 en voor 1000 in de ochtend en hebben dan prima warm water. Als het buiten die tijden kouder is, geen probleem.
Hier start de sww run om 1500 en duurt 30-40 minuten. Ik zou ook een uur later kunnen starten maar dit komt qua eigen opwek beter uit en voldoet in warmwater behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
RISL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:26:
Sww staat bij mij tussen 13u en 15u, maar binnen een halfuur is het sww normaal op temperatuur.

Ook nog interessant om te lezen: Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?

De leverancier van mijn doorstroomboiler raadde me een thermostatisch douchekraan van Ideal Standard aan, deze hebben geen continue koud water menging.
Dan verbruiken jullie ook weinig water op een relatief lage temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
LangeFries schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:41:
Als hij wat in de zon staat ziet de sensor zo 35 graden (of zoiets) en dan is het te warm voor de omloop van de koelvloeistof en dan start hij niet.
Interessant, nog niet meegemaakt. Onze warmtepomp staat 1500 wel vol in de zon op een plat zwart dak. Daar zal het best warmer worden dan 45⁰C verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
LangeFries schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:43:
Bedankt voor de tip! Doet hij dat ook als het element geblokkeerd staat?

Mijn buitenunit staat dan nog wel in de schaduw, heb er zelfs een sedumdak overheen geplaatst omdat ik dat over had, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
G-addict schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Dan verbruiken jullie ook weinig water op een relatief lage temperatuur?
Klopt, heb een Clage doorstroomboiler die getrapt instelbaar is, 38, 42, 48, 55 en 60 graden.

Staat nu op 48 graden omdat de thermostaatkraan dat nodig heeft, ik wil naar die 42 of zelfs 38 toe, zodat we de COP van de WP beter benutten.

Daardoor verbruiken we wat minder warm water dan zonder doorstroomboiler. Heb ook nog een Clage douchekop geplaatst die maar 5 l/min verbruikt. Dit voornamelijk gedaan voor de komende verbouwing waarbij de WP anderhalve maand uitgaat en wij het even moeten redden met alleen de doorstroomboiler.

Na het douchen van ons gezin (2 volwassenen, 2 kleine kinderen) is de temperatuur boven in het vat zo'n 7 graden koeler (50 naar 43). Ik verlies meer in afkoeling per 24u dan met 4 mensen douchen, denk ik.

Dit is onze grote badkamer beneden. Ik heb ook nog een klein badkamertje boven waarvan we de douche niet gebruiken omdat het nu onhandig is met kleine kinderen. Deze verbruikt 12l/min, die ene keer dat we hem moesten gebruiken omdat ik de badkamer beneden had afgekit, had ik als laatste een koude douche (was voordat ik de doorstroomboiler plaatste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
RISL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:24:
[...]

Klopt, heb een Clage doorstroomboiler die getrapt instelbaar is, 38, 42, 48, 55 en 60 graden.

Staat nu op 48 graden omdat de thermostaatkraan dat nodig heeft, ik wil naar die 42 of zelfs 38 toe, zodat we de COP van de WP beter benutten.

Daardoor verbruiken we wat minder warm water dan zonder doorstroomboiler. Heb ook nog een Clage douchekop geplaatst die maar 5 l/min verbruikt. Dit voornamelijk gedaan voor de komende verbouwing waarbij de WP anderhalve maand uitgaat en wij het even moeten redden met alleen de doorstroomboiler.

Na het douchen van ons gezin (2 volwassenen, 2 kleine kinderen) is de temperatuur boven in het vat zo'n 7 graden koeler (50 naar 43). Ik verlies meer in afkoeling per 24u dan met 4 mensen douchen, denk ik.

Dit is onze grote badkamer beneden. Ik heb ook nog een klein badkamertje boven waarvan we de douche niet gebruiken omdat het nu onhandig is met kleine kinderen. Deze verbruikt 12l/min, die ene keer dat we hem moesten gebruiken omdat ik de badkamer beneden had afgekit, had ik als laatste een koude douche (was voordat ik de doorstroomboiler plaatste).
Zou het een idee zijn om een thermostaatkraan te nemen die geen 48⁰C water nodig heeft? Dan heb je de doorstromer waarschijnlijk helemaal niet meer nodig. Weet je wat je clage doorstromer zo'n beetje verbruikt op jaarbasis? Daar ben ik gewoon even benieuwd naar, het is waarschijnlijktoch een 11 of 13 kWh toestel.

De clage douchekop kende ik nog niet, ik zag juist dat ze ook een regendouche hebben van 25cm die functioneert vanaf 2L/min. Jammer dat die er niet in het zwart is, dan had ik 'm besteld uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RISL
G-addict schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Zou het een idee zijn om een thermostaatkraan te nemen die geen 48⁰C water nodig heeft? Dan heb je de doorstromer waarschijnlijk helemaal niet meer nodig. Weet je wat je clage doorstromer zo'n beetje verbruikt op jaarbasis? Daar ben ik gewoon even benieuwd naar, het is waarschijnlijktoch een 11 of 13 kWh toestel.

De clage douchekop kende ik nog niet, ik zag juist dat ze ook een regendouche hebben van 25cm die functioneert vanaf 2L/min. Jammer dat die er niet in het zwart is, dan had ik 'm besteld uit nieuwsgierigheid.
Jazeker. Het is ook allemaal erg recent, doorstroomboiler hangt nu ruim een maand, schat ik zo. Ik heb contact gezocht met ideal standard, afgelopen vrijdag bevestigd dat ze 38 graden inkomend nodig om 38 graden uit te sturen. Nu nog even een model uitzoeken dat me aanstaat.

Edit: spraakverwarring met Ideal Standard. Zij bevestigen dit niet en geven geen gegevens over het verlies in hun thermostaatkranen.

Heb de doorstroomboiler nu nodig omdat de WP anderhalve maand uitgaat over een paar weken voor een verbouwing.

Daarna laat ik hem maar hangen voor als er eens een storing met de WP is of iets dergelijks. Maar dan hoeft de doorstroomboiler inderdaad niet in te springen.

Het is een Clage DCX11/13 Next. Ze hebben een ook traploos verstelbare boilers. Ik heb toch voor deze gekozen op advies van Econo, deze heeft namelijk een hogere maximale doorstroming als je de begrenzen niet monteert. Kan prima omdat er in principe voorverwarmd water vanaf de WP komt.

Verbruik weet ik niet specifiek, hij verwarmt alleen tijdens de laatste douchebeurt van de dag en dan slechts een paar graden. Zal nu minimaal verbruik zijn. Straks ben ik heel benieuwd wat het verbruik gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door RISL op 07-03-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
master_viper schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Dan lijkt het gewoon de "Split-Hybride-buffer als open-verdeler" volgens de schema's van Nibe? Zie pagina 33 van principeschema's hydraulisch.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 16:06
Kandidat schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:12:
Heeft iemand ervaring met dit alarm?

Hoge stroom compressor
Alarmnummer: 453
Permanente compressorstop door herhaaldelijke hoge stroom richting compressor. Schakel de voeding van het product uit, controleer hoofd- en groepszekeringen en start opnieuw op. Als alarm opnieuw optreedt, selecteert u de hulpstand en neemt u contact op met uw installateur.

Dit is nu enkele keren voorgekomen, het lijkt te gebeuren wanneer Smart Price Adaptation aanstaat. Vooral in de ochtend rond 5-6 uur (mogelijk een laag prijspunt), en het lijkt erop bij het schakelen tussen tapwater/verwarming. De 3-wegklep doet dan ook vreemd, schakelt terug halverwege het omschakelen. Graadminuten lopen dan ook hoog op (tot onder -400). SPA lijkt iets te doen met de -60 instelling van de graadminuten (mag meer worden in afwachting van lagere prijs? - op zich prima). Geen idee of dit aan SPA ligt, maar het komt niet voor wanneer SPA uit staat tot nog toe. Mogelijk ontstaat er intern een of ander conflict?
Update over ons 453 alarm (hoge stroom compressor) probleem. Dit alarm wordt inmiddels gecombineerd met ook soms '229 - Korte bedrijfstijd'. Het patroon is steeds hetzelfde:
- WP wil warmwater maken, gaat veel pendelen (aan/uit)
- 3-weg klep schakelt dan ook veel heen en terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loOxOd9k4Ageol6ct2xfG3um-kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQpBNmltN1uj6zwKxWwOoQ8g.jpg?f=fotoalbum_large

Soms levert dit geen alarm op, soms ook wel. Soms enkele dagen niet, soms elke dag. Soms na even pendelen, soms na veel pendelen. Soms na veel pendelen ook niet.

Inmiddels gedaaan:
1) Installateur heeft 2 draden van voeding omgewisseld (op advies Nibe Support)
2) Nibe monteur langsgeweest, Inverter vervangen.
3) Nibe monteur weer langsgeweest, boilervat vervangen.Dat laatste omdat het idee was: WP kan zijn vermogen niet kwijt, spiraal is te klein. Vandaar pendelgedrag. Dat leek even goed te gaan, maar vandaag helaas toch het bovenstaande plaatje + alarm weer.

Nu maar weer de installateur laten komen. Mocht iemand dit patroon herkennen, nog tips?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Kandidat schreef op maandag 26 februari 2024 @ 01:05:
[...]

Update over ons 453 alarm (hoge stroom compressor) probleem. Dit alarm wordt inmiddels gecombineerd met ook soms '229 - Korte bedrijfstijd'. Het patroon is steeds hetzelfde:
- WP wil warmwater maken, gaat veel pendelen (aan/uit)
- 3-weg klep schakelt dan ook veel heen en terug
[Afbeelding]

Soms levert dit geen alarm op, soms ook wel. Soms enkele dagen niet, soms elke dag. Soms na even pendelen, soms na veel pendelen. Soms na veel pendelen ook niet.

Inmiddels gedaaan:
1) Installateur heeft 2 draden van voeding omgewisseld (op advies Nibe Support)
2) Nibe monteur langsgeweest, Inverter vervangen.
3) Nibe monteur weer langsgeweest, boilervat vervangen.Dat laatste omdat het idee was: WP kan zijn vermogen niet kwijt, spiraal is te klein. Vandaar pendelgedrag. Dat leek even goed te gaan, maar vandaag helaas toch het bovenstaande plaatje + alarm weer.

Nu maar weer de installateur laten komen. Mocht iemand dit patroon herkennen, nog tips?
Het eerste wat mij opvalt is dat je wp het sww erg ver doorverwarmt, +50 graden bij BT6, dus in het midden van het vat. En hij begint al te verwarmen vanaf ongeveer 45 graden. Staan de temperaturen ook daadwerkelijk zo hoog ingesteld? Wellicht haalt de wp simpelweg de gevraagde watertemperatuur niet (bijverwarming geblokkeerd?).
Als je de temperaturen voor sww eens verlaagt: opwarmen vanaf 40 graden en opwarmen tot 45 graden, en dan eens kijken of het probleem wegblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:56
Hoi nibe kenners.
Een kennis wil perse een nibe split unit. AMS 20-06.
Nu ken ik alleen de monoblocs goed.
Maar wat heb je nodig?
De hbs hydrounit uiteraard
Regeling SMO S40 ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Yep, zonder SMO draait het hele verhaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Gerbenvl schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Dan lijkt het gewoon de "Split-Hybride-buffer als open-verdeler" volgens de schema's van Nibe? Zie pagina 33 van principeschema's hydraulisch.
Lijkt er ietwat op, alleen gaat de retour vanaf de buffer ook direct weer de WP in. Gezien dat de kortste afstand is, en minste weerstand lijkt mij dat alle flow ook die kant op gaat en minder naar de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aziraphale schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:51:
Yep, zonder SMO draait het hele verhaal niet.
Yep oké, en dus een thermostaat.
En een externe pomp ook? In de hydrounit zit daar wel of geen pomp in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Geen idee, maar dat kun je zo in de documenten op de site van Nibe opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-10 20:15
LangeFries schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:41:
Klopt, heb ik bij mijn warmtepomp F2120 met SMO 40 ook gezien, daarna gezorgd dat de sensor altijd in de schaduw zich bevindt en probleem was weg. De sensor zit bij mij rechtsboven het rooster aan de “achterkant” .

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Aziraphale schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:01:
Ik heb een oversized boiler vat van 500 liter dat in een keer per dag naar 51 graden breng (onder temperatuur van de boiler) dmv van het aanzetten om 12 uur van de “tijdelijk in luxe” stand welke ik geprogrammeerd heb op ondertemperatuur van 38 graden en max van 51. Wij draaien daar 95% van de dagen makkelijk een hele dag op. Verder staat het systeem op eco met 38 en 47 als ik mij niet vergis.

Waarom op 51? Dat in ons geval de hoogste temperatuur zonder bijverwarming.
Waarom 12:00 uur, dat is de grootste kans op “gratis” zon energie van de zonnepanelen.

Systeem F2120 met SMO 40 sinds november 2018.

Als je wilt kan ik wat screenshots bijleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:46
MarcKeulers schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:29:
[...]
Ik heb een oversized boiler vat van 500 liter dat in een keer per dag naar 51 graden breng (onder temperatuur van de boiler) dmv van het aanzetten om 12 uur van de “tijdelijk in luxe” stand welke ik geprogrammeerd heb op ondertemperatuur van 38 graden en max van 51. Wij draaien daar 95% van de dagen makkelijk een hele dag op. Verder staat het systeem op eco met 38 en 47 als ik mij niet vergis.

Waarom 12:00 uur, dat is de grootste kans op “gratis” zon energie van de zonnepanelen.

Ik ben met een vergelijkbare opzet bezig. Hier een 272l boiler vat die ik tot met BT6 naar max 59graden mag.

Waarom tot 59? Het is een klein vat dus is mijn redenatie dat je weinig “heel” warm water beter kan mengen naar de gewenste temperatuur dan dezelfde hoeveelheid water maar dan met een lagere temperatuur vaker (3x per dag bijv.) opwarmen.

Qua verbruik niet veel verschillend dan 3x per dag. Bijkomend voordeel is dat de verwarming 21uur per dag aan kan ipv 18uur en daarmee de temp veel stabieler is in het huis.

Tot nu toe ook nog geen klachten gehad over koud water.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:10
Weet iemand hoe je erachter kunt komen wat het vermogen van het elektrische element is wat geïnstalleerd is? 3, 6 of 9 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Hun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:38:
Mijn buffervat raakt in 5 a 6 uur 3 graden kwijt. Ik denk dat dat te veel is en daar wil ik wat aan gaan doen. Maar mijn vraag is wat is jullie verlies op een buffervat (mijne is 300 liter). Per uur of per dag? [Afbeelding]
Ter vergelijking, ik raak 5 graden per 12 uur kwijt, ongeveer hetzelfde als jij, 500 liter vat. Weet niet of hier iets aan te doen is, indien wel … graag een quote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Sunri5e schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:41:
Weet iemand hoe je erachter kunt komen wat het vermogen van het elektrische element is wat geïnstalleerd is? 3, 6 of 9 kW?
Ken je situatie niet …

Wellicht te kort door de bocht, element aanzetten en op je slimme meter kijken wat het verbruik is, dan uitzetten en weer kijken, eerste getal min het tweede komt redelijk in de buurt ( als niemand anders iets aangezet heeft …)

Bij geen slimme meter zelfde procedure maar dan na vijf minuten element aan hebben de begin van de eindstand aftrekken x 12 dan heb je onnauwkeuriger het element + het verdere verbruik over die periode. Dat verdere verbruik kun je ook inschatten door vijf minuten te meten x 12 zonder element … ligt aan de moeite die wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:05
Een element zoals de VB-THL-K060 bijverwarming k0-60 is standaard uit de doos gebrugd en zal op vol vermogen gaan.

Echter de SMO kan het element stapsgewijs besturen. De brug moet er dan uit en de draadjes vanuit de SMO spelen de brug.

Daarom hoort de inbedrijfsteller in de software ook aan te geven hoeveel stappen het ding kan.

Een 3 KW element zal 1 stap hebben,

Een 6 kW meestal 2 ( 3 + 3)

Een 9 kW meestal 3 (3, 6 en beide tegelijk is 9) ( of 3+3+3, past makkelijker binnen 3x16A)

Uiteraard helpt het typeplaatje ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 26-02-2024 22:34 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Sunri5e schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:41:
In zo'n alles in 1 unit meestal 9kW (3x3 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Hoe vaak wordt het heet water boven in het vat <38⁰C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
martius schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik ben met een vergelijkbare opzet bezig. Hier een 272l boiler vat die ik tot met BT6 naar max 59graden mag.

Waarom tot 59? Het is een klein vat dus is mijn redenatie dat je weinig “heel” warm water beter kan mengen naar de gewenste temperatuur dan dezelfde hoeveelheid water maar dan met een lagere temperatuur vaker (3x per dag bijv.) opwarmen.

Qua verbruik niet veel verschillend dan 3x per dag. Bijkomend voordeel is dat de verwarming 21uur per dag aan kan ipv 18uur en daarmee de temp veel stabieler is in het huis.

Tot nu toe ook nog geen klachten gehad over koud water.
Voor jou dezelfde vraag.

Wij hebben met 2 personen, 180L vat op 42⁰C ruim voldoende water om in de avond en/of ochtend te douchen. Hoe hoger je doeltemperatuur, hoe meer verliezen. Hoe hoger de doeltemperatuur, hoe lager het rendement van je wp. Hoe hoger de doeltemperatuur, des te langer duurt je sww run, des te meer elektrisch verbruik en des te langer geen verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@MarcKeulers Dankjewel! Ik heb echter maar een 180l vat in mijn S320 zitten, dus ik zal sowieso de boel wat anders moeten instellen omdat ik minder buffer heb.

@G-addict Ik zie nu, met starten bij 38 en max 50, wel een veel grilliger verloop dan voorheen. Op zich heb je zeker gelijk dat je rendement met een hogere doel temperatuur lager is, maar hij moet nu juist flink bijstoken en ik schat niet in dat ik veel lager dan 50 kan gaan.

Is het niet, bedacht ik me vandaag, efficiënter om hem steeds een klein verschil te laten overbruggen? Je hebt dan vaker een sww run nodig, maar die is dan wel korter. Of slaat deze redenatie nergens op? Het lijkt namelijk wel de manier waarop Nibe de regeling bedacht heeft, als je naar de fabrieksinstellingen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Aziraphale schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:17:
@MarcKeulers Dankjewel! Ik heb echter maar een 180l vat in mijn S320 zitten, dus ik zal sowieso de boel wat anders moeten instellen omdat ik minder buffer heb.

@G-addict Ik zie nu, met starten bij 38 en max 50, wel een veel grilliger verloop dan voorheen. Op zich heb je zeker gelijk dat je rendement met een hogere doel temperatuur lager is, maar hij moet nu juist flink bijstoken en ik schat niet in dat ik veel lager dan 50 kan gaan.

Is het niet, bedacht ik me vandaag, efficiënter om hem steeds een klein verschil te laten overbruggen? Je hebt dan vaker een sww run nodig, maar die is dan wel korter. Of slaat deze redenatie nergens op? Het lijkt namelijk wel de manier waarop Nibe de regeling bedacht heeft, als je naar de fabrieksinstellingen kijkt.
Wat bedoel je met grilliger? Kun je afbeeldingen posten ter vergelijk?

Je hebt ook wel een flinke stap gemaakt. van 48-55 graden naar 38-50 als ik het zo goed terug lees. Dus van een dT van 7 naar een dT van 12 graden, dat is fors. Ik zou zelf inzetten op een starttemperatuur van 38 graden en een stop temperatuur van 45 graden.

Zoals je vrijdag zelf al zei kwam je normaal gesproken niet onder de 50 graden boven in het vat, daar is dus best winst te behalen. De bovenste sensor bt 7 zit ook niet helemaal bovenin het vat, maar een stukje lager. Dus als bt7 27 graden aangeeft dan zit er waarschijnlijk nog een douchebeurt aan warmer water boven.

In onderstaande afbeelding zie je mijn temperatuurverloop over afgelopen week, nooit koud water en geen koude douche. En het SWW vat dagelijks binnen 40 minuten op temperatuur (180L op 42 graden, 2 personen 2-2,5x douchen gemiddeld per dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMUdlkGlYMVTlvxYtiY-TvIWrx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Tb9QHDsWuyRKhUg8zIKtbgM.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door G-addict op 27-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Thermostaat (RMU) is geen must. Je kan daar enkel de binnentemperatuur op zien, stooklijn wat op aanpassen en SWW in luxe zetten. Kan ook de stooklijn beïnvloeden op basis van de kamer temperatuur, maar als er met vloerverwarming wordt gewerkt dan raad Nibe dat zelfs af.

SMO40 of SMOS40 heb je wel nodig.

In de HBS unit zit geen pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 27-02-2024 07:37 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Gerbenvl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Thermostaat (RMU) is geen must. Je kan daar enkel de binnentemperatuur op zien, stooklijn wat op aanpassen en SWW in luxe zetten. Kan ook de stooklijn beïnvloeden op basis van de kamer temperatuur, maar als er met vloerverwarming wordt gewerkt dan raad Nibe dat zelfs af.

Dank voor de toevoeging.
Kreeg ook een mail terug van nibe met het verschil tussen de SMO40 en SMO S40
De laatste zou wifi en app hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martius
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:00:
[...]
Voor jou dezelfde vraag.

Wij hebben met 2 personen, 180L vat op 42⁰C ruim voldoende water om in de avond en/of ochtend te douchen. Hoe hoger je doeltemperatuur, hoe meer verliezen. Hoe hoger de doeltemperatuur, hoe lager het rendement van je wp. Hoe hoger de doeltemperatuur, des te langer duurt je sww run, des te meer elektrisch verbruik en des te langer geen verwarming.
Ik begrijp je redenering echter is mijn situatie anders, zoals van iedereen in de forum vermoed ik. Al met al is elke situatie uniek en vraagt daarmee ook een eigen inrichting. Ik leer van anderen hier, lees aandachtig mee, probeer veel om hiermee de "meest optimale" inrichting te krijgen die past bij mijn situatie. In mijn ogen is het vaak appels met peren vergelijken hier en vergeet men het te vertalen naar de eigen situatie. Zonder oordeel wat goed of niet is.

Mijn huishouden bestaat uit 5 personen, 2 volwassen en 3 tieners. Douche-gedrag is onregelmatig, soms 4 in de ochtend, soms 3 in de avond plus daarbij door de gehele dag heen SWW verbruik via 2 tappunten.

Ja ik ervaar ook warmteverlies echter ik ervaar hetzelfde verliespercentage als ik minder warm verwarm vaker een sww-run heb dan wanneer ik eenmaal een hogere temp sww-run draai.

Qua COP etc is het altijd koffie dik kijken. Als ik op de getallen uit de energie logs af ga krijg ik onderstaande grafiek. Hier een overzicht van mijn COPs. SCOP zit nu op 4,5 (11 maanden meeting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev1XEzQ9qjSozJtErxLlJnGFK7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ll3rT42FVXfldD50Ne9NgWCu.png?f=fotoalbum_large

Gedurende deze periode, rond 20.02.2024, heb ik het gedrag van de sww-runs aangepast. Mijn conclusie is hieruit dat er geen tot minimale impact is van 1 hele warme run tov 3 kortere minder warme sww-runs. De hete sww-run start overigens om 12:00 en eindigt altijd om 15:00uur om zo optimaal van de PV panelen gebruik te maken.

Wat ik wel ervaar door deze opzet is dat mijn verwarmingsruns stabieler/langer/effectiever worden waarmee mijn huis minder afkoelt tijdens de hete sww-run ook mede door het feit dat mijn huis 6x2,6m aan gals op het ZW heeft wat voor de nodige instralingswarmte kan zorgen en zorgt als de zon schijnt.

Wat ik ook heb gedaan is dat ik zelf, via HA, de curve van de stooklijn beïnvloed als de temperatuur in de woonkamer boven of onder een bepaalde threshold komt. Ik merkte namelijk dat de WP doodleuk door bleef zoemen terwijl de temp in de woonkamer 21+ was.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
martius schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik begrijp je redenering echter is mijn situatie anders, zoals van iedereen in de forum vermoed ik. Al met al is elke situatie uniek en vraagt daarmee ook een eigen inrichting. Ik leer van anderen hier, lees aandachtig mee, probeer veel om hiermee de "meest optimale" inrichting te krijgen die past bij mijn situatie. In mijn ogen is het vaak appels met peren vergelijken hier en vergeet men het te vertalen naar de eigen situatie. Zonder oordeel wat goed of niet is.

Mijn huishouden bestaat uit 5 personen, 2 volwassen en 3 tieners. Douche-gedrag is onregelmatig, soms 4 in de ochtend, soms 3 in de avond plus daarbij door de gehele dag heen SWW verbruik via 2 tappunten.

Ja ik ervaar ook warmteverlies echter ik ervaar hetzelfde verliespercentage als ik minder warm verwarm vaker een sww-run heb dan wanneer ik eenmaal een hogere temp sww-run draai.
Natuurlijk snap ik dat iedere situatie anders is en je moet ook zeker doen waar je je goed bij voelt.
Ik had even gekeken in je grafieken (bt 6 en bt 7) die je gepost hebt in december en januari.
Daarin viel het mij op dat de waarde van bt7 gedurende de dag hoog blijft, boven de 45 graden. In mijn optiek is daar dus een aardige winst te halen, bt 7 zit niet helemaal boven in het vat maar een stukje lager. Boven bt7 zit dus nog veel warmer water.
Feit is dat hoe kleiner het temperatuurverschil tussen het SWW water en de omgeving, hoe kleiner de stilstandverliezen zijn. En (ik heb het niet berekend of gemeten maar gewoon uit eigen ervaring) het is denk ik zuiniger en voor de compressor eenvoudiger om 100 liter te verwarmen tot 45 graden dan 50 liter tot 59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
martius schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Wat ik ook heb gedaan is dat ik zelf, via HA, de curve van de stooklijn beïnvloed als de temperatuur in de woonkamer boven of onder een bepaalde threshold komt. Ik merkte namelijk dat de WP doodleuk door bleef zoemen terwijl de temp in de woonkamer 21+ was.
Dat is wel mooi gedaan trouwens, nibepi doet ook zoiets als je de regeling aan nibepi overlaat. Helaas ook met de koeling, waardoor de aanvoertemperatuur te ver daalt dus dat is niet bruikbaar.
Voor nu probeer ik de stooklijn te beinvloeden met de factor verwarming (1.9.4), staat nu op 0,3 maar dat is te laag, aangezien de wp lekker blijft doorstoken bij +21 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-10 10:16
G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:46:
Voor nu probeer ik de stooklijn te beinvloeden met de factor verwarming (1.9.4), staat nu op 0,3 maar dat is te laag, aangezien de wp lekker blijft doorstoken bij +21 graden...
Als die 21°C ontstaat door de WP zelf en niet door andere factoren (zoninval, houtkachel), dan kun je beter eerst zorgen voor de juiste stooklijn zonder enige beïnvloeding door de binnentemperatuur. En dat duurt meestal een stookseizoen voordat je die gevonden hebt. Pas als je de juiste stooklijn hebt kun je de invloed van externe factoren toevoegen. In jouw voorbeeld bv de afwijking binnentemp tov setpoint. De ervaring leert dat die factor tamelijk hoog (2+) moet zijn als je wilt dat de WP snel uit gaat. Nadeel is ook dat de WP vaak pas laat weer start als de binnentemperatuur daalt.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Feit is dat hoe kleiner het temperatuurverschil tussen het SWW water en de omgeving, hoe kleiner de stilstandverliezen zijn. En (ik heb het niet berekend of gemeten maar gewoon uit eigen ervaring) het is denk ik zuiniger en voor de compressor eenvoudiger om 100 liter te verwarmen tot 45 graden dan 50 liter tot 59.
Een andere reden, en misschien wel de belangrijkste voor mij, is dat de sww-runs de verwarmings-runs onderbreken. In mijn situatie was het effect van 3 kortere runs dermate merkbaar dat ik nu deze opzet aan het bekijken ben. Mogelijk is een anderzijds effect dat ik misschien wat meer energie verbruik tijdens de sww-runs echter minder met de verwarmingsruns aangezien die langer, of beter gezegd, minder onderbroken kunnen draaien.

Tegen de tijd dat het buiten warmer wordt ga ik de max. temp verlagen overigens. Nu vooral kijken of we het halen met 1x een hete sww-run. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Het eerste wat mij opvalt is dat je wp het sww erg ver doorverwarmt, +50 graden bij BT6, dus in het midden van het vat. En hij begint al te verwarmen vanaf ongeveer 45 graden. Staan de temperaturen ook daadwerkelijk zo hoog ingesteld? Wellicht haalt de wp simpelweg de gevraagde watertemperatuur niet (bijverwarming geblokkeerd?).
Als je de temperaturen voor sww eens verlaagt: opwarmen vanaf 40 graden en opwarmen tot 45 graden, en dan eens kijken of het probleem wegblijft.
Ja deze staan wel zo ingesteld. Installateur is langsgeweest, en er lijkt inderdaad een probleem met de temeperatuur die de WP kan bereiken. Temperatuur lager stellen zou kunnen, maar de WP moet die hogere temperatuur wel aankunnen, dus dan is er nog steeds iets mis.

Er is nu een USB in ingeplugd om te loggen, daarna gaat Nibe kijken waar het probleem ligt. Vermoeden is nu: mogelijk te weinig koelmiddel, ventiel van koelmiddel (oid) of in ieder geval een probleem in de F2120-16. Daardoor haalt de WP niet de temperatuur die wel zou moeten kunnen, en gaat pendelen.

In ieder geval lijkt het niet aan de spiraal van de boiler te liggen of dat de WP het vermogen daar niet in kwijt kan (zelfde systeem qua onderdelen en opstelling hier in de buurt heeft dit probleem niet).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
gaafst schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Als die 21°C ontstaat door de WP zelf en niet door andere factoren (zoninval, houtkachel), dan kun je beter eerst zorgen voor de juiste stooklijn zonder enige beïnvloeding door de binnentemperatuur. En dat duurt meestal een stookseizoen voordat je die gevonden hebt. Pas als je de juiste stooklijn hebt kun je de invloed van externe factoren toevoegen. In jouw voorbeeld bv de afwijking binnentemp tov setpoint. De ervaring leert dat die factor tamelijk hoog (2+) moet zijn als je wilt dat de WP snel uit gaat. Nadeel is ook dat de WP vaak pas laat weer start als de binnentemperatuur daalt.
De stooklijn staat echt goed, daar heb ik 2 winters aandacht aan besteed. De 21 graden ontstaat door het binnenkomende zonlicht. Zo uit mijn hoofd is +2 de fabrieksinstelling voor de factor verwarming. Eigenlijk is compensatie van de aanvoertemperatuur o.b.v. de ruimtetemperatuur bij vloerverwarming onwenselijk, helemaal bij zeer lage aanvoertemperaturen. Ik ben een beetje aan het spelen met een lage factor, nu bijvoorbeeld 0,3.
Een te hoge factor zorgt voor een enorme piek na nachtverlaging. Tja, daar is ook niet iedereen het mee eens maar hier werkt het goed. Ik probeer alvast een ideale instelling te vinden voor als ooit het salderen stopt. Uiteindelijk zou ik het ook nog simpel kunnen schakelen met een van de aux poorten op de regelaar, dan maak ik daar een vrijgave contact van wat afschakelt als de temperatuur in de woonkamer boven de 21 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-10 10:16
Ik denk dat je beter af bent met het extern aansturen. Een lage factor heeft zo goed als geen effect en een hoge heeft ook z'n nadelen, zeker als je Tset aanpast.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Hoe vaak wordt het heet water boven in het vat <38⁰C?
Laagste temperatuur boven in het vat is de laatste maand 48 geweest, dat is op het moment dat de warmtepomp opnieuw de boiler op temperatuur brengt, de 38 graden wordt beneden in het vat gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:21:
[...]

Wat bedoel je met grilliger? Kun je afbeeldingen posten ter vergelijk?

Je hebt ook wel een flinke stap gemaakt. van 48-55 graden naar 38-50 als ik het zo goed terug lees. Dus van een dT van 7 naar een dT van 12 graden, dat is fors. Ik zou zelf inzetten op een starttemperatuur van 38 graden en een stop temperatuur van 45 graden.

Zoals je vrijdag zelf al zei kwam je normaal gesproken niet onder de 50 graden boven in het vat, daar is dus best winst te behalen. De bovenste sensor bt 7 zit ook niet helemaal bovenin het vat, maar een stukje lager. Dus als bt7 27 graden aangeeft dan zit er waarschijnlijk nog een douchebeurt aan warmer water boven.

In onderstaande afbeelding zie je mijn temperatuurverloop over afgelopen week, nooit koud water en geen koude douche. En het SWW vat dagelijks binnen 40 minuten op temperatuur (180L op 42 graden, 2 personen 2-2,5x douchen gemiddeld per dag).

[Afbeelding]
Dank voor de uitleg en de grafieken. Ben benieuwd wat je instellingen zijn daar ik je verhaal logisch vindt. Heb bij mijn set geprobeerd de begin temperatuur van bt6 waarop de boiler aangaat ( verkeerd verwoordt, het moment dat de SMO 40 denkt ik moet nu warm water maken) onder de 38 graden te krijgen, dat is me tot op heden niet gelukt … mijn situatie SMO 40 met 2120-16 en 500 l boiler en 500 l buffer en drie onafhankelijke verwarmingsgroepen. Benieuwd naar je setup of de reden dat het mij niet lukt te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Dank voor de uitleg en de grafieken. Ben benieuwd wat je instellingen zijn daar ik je verhaal logisch vindt. Heb bij mijn set geprobeerd de begin temperatuur van bt6 waarop de boiler aangaat ( verkeerd verwoordt, het moment dat de SMO 40 denkt ik moet nu warm water maken) onder de 38 graden te krijgen, dat is me tot op heden niet gelukt … mijn situatie SMO 40 met 2120-16 en 500 l boiler en 500 l buffer en drie onafhankelijke verwarmingsgroepen. Benieuwd naar je setup of de reden dat het mij niet lukt te begrijpen.
Je kunt in menu 5.1.1 (eerst +/- 10 seconden de terug-toets ingedrukt houden voor het service menu) de start en stoptempetaturen voor warm water instellen. Ik start op 37⁰C en stop op 42⁰C.
Wij hebben een kleiner vat, 180L maar ook een zuinige douchekop. Je moet voor jezelf even uitvogelen wat voor jullie werkt, afhankelijk van je waterverbruik en verbruiksmomenten.

[ Voor 9% gewijzigd door G-addict op 27-02-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Laagste temperatuur boven in het vat is de laatste maand 48 geweest, dat is op het moment dat de warmtepomp opnieuw de boiler op temperatuur brengt, de 38 graden wordt beneden in het vat gemeten.
Dan is daar -naar mijn idee- nog wel winst te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Technician- schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:43:
[...]

Dank voor de toevoeging.
SMO S40 is de nieuwe unit. Het verschil is momenteel niet groot. Inderdaad Wifi en ook touchscreen. Verder een weerregeling die wat vooruit kan kijken naar de verwachtte buitentemperatuur zodat de overshoot van de binnentemperatuur niet zo hoog is bij vloerverwarming als het buiten warm wordt. Verder modbus over tcp, maar dat is meer een tweakers / home assistant integratie ding. Plus dat kan de SMO40 ook met een 14,- euro kostend LilyGo ESPtje.

De regeling is volgens mij nagenoeg gelijk. Nog niks hier ontdekt waarom de SMOS40 veel beter zou zijn.

De App (myUplink) is tegenwoordig ook gelijk.

Het prijsverschil is best fors tussen de SMOS40 en de SMO40. Op een webshop zie ik 500,- euro verschil. Dat is het momenteel niet waard naar mijn mening. Doorontwikkeling gebeurd nu wel meer op de S reeks. Maar zelfs Smart Price Adaption zit nog gewoon op de non S reeks.

Mijn installateur gaat vandaag de dag nog steeds voor de SMO40, denk om de offertes scherp te houden. Het is misschien alleen balen in de toekomst als de SMOS40 met mooie nieuwe features gaat komen die de SMO40 niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
gaafst schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:57:
Ik denk dat je beter af bent met het extern aansturen. Een lage factor heeft zo goed als geen effect en een hoge heeft ook z'n nadelen, zeker als je Tset aanpast.
Het mooiste zou zijn als Nibe voorziet in een oplossing zodat je geen externe aansturing nodig hebt.
Bijvoorbeeld een factor verwarmen undershoot en een factor verwarmen overshoot. Dan kan je de factor aanpassen op de gewente actie (starten of stoppen verwarming) Of een optie die de graadminuten op 0 zet als de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald (of bij een geringe instelbare overshoot) zodat we warmtepomp dan afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Technician- schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:43:
[...]

Dank voor de toevoeging.
Ik weet dit niet zeker, maar de SMO40 gaat al even mee, de SMO S40 is redelijk nieuw. Ik kan mij voorstellen dat de SMO 40 een keer het veld gaat ruimen voor de SMO S40, dan blijft ondersteuning voor de SMO 40 achter. Een keer een printje vervangen is dan op den duur wellicht lastig of zelfs niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Een thermostaat is geen must bij enkel vloerverwarming, of iig elke vorm van volledig weersafhankelijk regelen.
Zodra je de nibe regeling op basis van de ruimtetemperatuur wil beinvloeden heb je een thermostaat (RMU) nodig of een ruimtevoeler BT50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Je kunt in menu 5.1.1 (eerst +/- 10 seconden de terug-toets ingedrukt houden voor het service menu) de start en stoptempetaturen voor warm water instellen. Ik start op 37⁰C en stop op 42⁰C.
Wij hebben een kleiner vat, 180L maar ook een zuinige douchekop. Je moet voor jezelf even uitvogelen wat voor jullie werkt, afhankelijk van je waterverbruik en verbruiksmomenten.
Wat mij intrigreert (ben jaloers ;) ) bij jouw instelling zijn de plaatjes die je van bt6 en bt7 toont, hier zie ik dat de br6 onder de 37 graden komt, tot laag in de 20 …. Ik heb weken geprobeerd onder de 38 te komen, zonder succes, hoe doe je dat? De sww zou toch moeten aangaan bij een temperatuur onder de 37? Verder lijkt het dat je elke dag op een vast tijdstip de sww laat aangaan, dat is mooi!

Ik snap je redenatie maar ik krijg mijn sww bt6 niet onder de 38 graden en dan slaat het systeem aan, ook al is de start temperatuur op 30 ingesteld … NIBE nl was hier niet echt behulpzaam, moest standaard instellingen gebruiken …

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:51:
[...]

Wat mij intrigreert (ben jaloers ;) ) bij jouw instelling zijn de plaatjes die je van bt6 en bt7 toont, hier zie ik dat de br6 onder de 37 graden komt, tot laag in de 20 …. Ik heb weken geprobeerd onder de 38 te komen, zonder succes, hoe doe je dat? De sww zou toch moeten aangaan bij een temperatuur onder de 37? Verder lijkt het dat je elke dag op een vast tijdstip de sww laat aangaan, dat is mooi!

Ik snap je redenatie maar ik krijg mijn sww bt6 niet onder de 38 graden en dan slaat het systeem aan, ook al is de start temperatuur op 30 ingesteld … NIBE nl was hier niet echt behulpzaam, moest standaard instellingen gebruiken …

Dank!
Ik heb een tijd programma ingesteld waarop de warmtepomp het water mag verwarmen, elke dag vanaf 15:00 tot 17:00 tot 42⁰C bij BT6. De warmtepomp draait dan 30-40 minuten in ons geval om het water weer op temperatuur te krijgen. Ondanks de redelijk forse stilstandverliezen is het voor ons 2en voldoende om beiden warm te douchen, en eventueel in de opvolgende ochtend nog een keer. Ik zou de wp nog een uurtje later kunnen laten starten, maar nu heb ik een groot gedeelte van het jaar een hoger eigen verbruik van zelf opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb een tijd programma ingesteld waarop de warmtepomp het water mag verwarmen, elke dag vanaf 15:00 tot 17:00 tot 42⁰C bij BT6. De warmtepomp draait dan 30-40 minuten in ons geval om het water weer op temperatuur te krijgen. Ondanks de redelijk forse stilstandverliezen is het voor ons 2en voldoende om beiden warm te douchen, en eventueel in de opvolgende ochtend nog een keer. Ik zou de wp nog een uurtje later kunnen laten starten, maar nu heb ik een groot gedeelte van het jaar een hoger eigen verbruik van zelf opgewekte stroom.
Dank voor je uitleg, maar hoe heb je dat tijdprogramma ingesteld ? Waar kun je dat doen? Mijn stilstand verliezen zijn 5 graden bovenin per dag, maar dat komt waarschijnlijk ook door het grote volume van 500 liter, moeilijk te vergelijken. Hierbij mijn instellingen, die 32 graden voor eco is voor de show ….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VyV3OTuDowumR6w32GkLolw84M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/94RyCphDSnR9I5FOrtaFPttW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Hoi, ik heb het ! Hartelijk dank voor je guidance ik snap nu hoe het werkt! Ik had niet verder dan mijn neus gekeken bij het instellen van de tijdvakken, je kunt de sww uitzetten, dat had ik niet gezien… nu aan de slag :*)

Super bedankt! Ik heb een kWh meter voor de warmtepomp zitten en kan goed meten wat ik verbruik dus nu wat settings proberen … hopelijk weer wat kWh bespaart 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
MarcKeulers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Dank voor je uitleg, maar hoe heb je dat tijdprogramma ingesteld ? Waar kun je dat doen? Mijn stilstand verliezen zijn 5 graden bovenin per dag, maar dat komt waarschijnlijk ook door het grote volume van 500 liter, moeilijk te vergelijken. Hierbij mijn instellingen, die 32 graden voor eco is voor de show ….[Afbeelding]
Hoe het in de SMO40 gaat weet ik niet maar in de SMO S40 BLOKKEER je gewoon het meerendeel van de dag de warmwater functie.

Stilstand verliezen reduceer je door minder hoog te verwarmen (50 is hoog) EN door de CV leidingen achter de boiler goed te isoleren.
Allemaal, dus ook de eventuele doorverbinding tussen spiraal 1 en spiraal 2 - sommige boilers hebben 2 spiralen - goed isoleren.

Dat jouw systeem niet luistert naar je temperatuur instellingen; heb je wellicht Smart Price Adaption aan staan ? Die functie kijkt niet naar jouw ECO instellingen.
Ik zou die functie dan uitzetten voor warmwater.

NB door ook sensoren die op leidingen zitten te isoleren krijg je weer een beter regelend systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 28-02-2024 20:27 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Knowbody schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Hoe het in de SMO40 gaat weet ik niet maar in de SMO S40 BLOKKEER je gewoon het meerendeel van de dag de warmwater functie.

Stilstand verliezen reduceer je door minder hoog te verwarmen (50 is hoog) EN door de CV leidingen achter de boiler goed te isoleren.
Allemaal, dus ook de eventuele doorverbinding tussen spiraal 1 en spiraal 2 - sommige boilers hebben 2 spiralen - goed isoleren.

Dat jouw systeem niet luistert naar je temperatuur instellingen; heb je wellicht Smart Price Adaption aan staan ? Die functie kijkt niet naar jouw ECO instellingen.
Ik zou die functie dan uitzetten voor warmwater.

NB door ook sensoren die op leidingen zitten te isoleren krijg je weer een beter regelend systeem.
Dank voor de adviezen, ik weet nu hoe ik moet blokkeren bij de SMO 40, had over de stand “uit” heen gekeken 8)7 De leidingen zijn goed geisoleerd, wat bedoel je met sensoren op de leidingen isoleren? Bt6 en bt7 zitten in een buis in de het boiler vat, goed doorgeschoven. Op het eind een plastic dopje om de buis af te sluiten … kan ik nog meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
MarcKeulers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:33:
[...]

Dank voor de adviezen, ik weet nu hoe ik moet blokkeren bij de SMO 40, had over de stand “uit” heen gekeken 8)7 De leidingen zijn goed geisoleerd, wat bedoel je met sensoren op de leidingen isoleren? Bt6 en bt7 zitten in een buis in de het boiler vat, goed doorgeschoven. Op het eind een plastic dopje om de buis af te sluiten … kan ik nog meer doen?
De opmerking was algemeen voor de andere sensoren die her en der op de leidingen zitten, zoals BT25, 63 en 71.

De sensoren BT 6 en BT7 liggen maar losjes in de meetpijpjes. Wat ik gedaan heb is alu folie om de sensoren heen gewikkeld totaal het de diameter had van de pijpjes en er volledig ingeschoven. Als je iets van heat paste hebt, bijv voor CPU coolers dan kun je dat er ook nog bij op smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Dank voor je uitleg, maar hoe heb je dat tijdprogramma ingesteld ? Waar kun je dat doen? Mijn stilstand verliezen zijn 5 graden bovenin per dag, maar dat komt waarschijnlijk ook door het grote volume van 500 liter, moeilijk te vergelijken. Hierbij mijn instellingen, die 32 graden voor eco is voor de show ….[Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is. Ben benieuwd naar het resultaat. Grappig dat alle smo regelaars weer verschillen van elkaar. Jouw onderste regel laadmethode heb ik bij mij nog gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:02:
[...]
Jouw onderste regel laadmethode heb ik bij mij nog gezien.
7.1.1.2 in de S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ik heb een smo40 (eigenlijk RC-HY40 van MHI) dus geen S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb een smo40 (eigenlijk RC-HY40 van MHI) dus geen S40
Dan 5.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ja, dat snap ik, daar kun jd de tapwatertemperaturen instellen. Maar volgens mij heb ik de optie laadmethode niet.

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Ja, dat snap ik, daar kun jd de tapwatertemperaturen instellen. Maar volgens mij heb ik de optie laadmethode niet.
Zeker wel

• martius
Gaat er iemand hier in bad! Weg water!

Eens mijmeren op een if-then-else om dat te automagiseren!

• G-addict
martius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:54:
Gaat er iemand hier in bad! Weg water!

Eens mijmeren op een if-then-else om dat te automagiseren!
272L van 59⁰C? Fink bad ;)

• G-addict
Ik zal thuis eens kijken. Maar de ene smo40 is de andere niet. Heb er nu enkele gezien en er zitten wel wat verschillen tussen, afhankelijk van op welk toestel ze zijn aangesloten. Niet alleen functies zijn anders, ook maximale/minimale instelbare waarden. Bijvoorbeeld 5.1.3, max. overschreiding berekende aanvoertemperatuur. Die kan ik erg laag instellen, staat nu op 1⁰C. Een vriend met een andere nibe alles in 1 unit niet, daar is de laagst instelbare overschreiding 8⁰C.

Ik ben wel benieuwd welke verschillende laadmethoden er zijn, en of er nog winst te behalen is met een andere methode.

[ Voor 31% gewijzigd door G-addict op 29-02-2024 09:40 ]

• martius
Dan ken jij mijn middelste nog niet...... :)

Hier onder overigens het gedrag van BT6 & BT7. Naar blijkt hebben meerdere personen het vat geplunderd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_YgI2HpLY5WnQuJY-MZfSFgkBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V9KHzODOGkaCApYkT0Yq7Knr.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door martius op 29-02-2024 09:14 ]

• G-addict
martius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Dan ken jij mijn middelste nog niet...... :)

Hier onder overigens het gedrag van BT6 & BT7. Naar blijkt hebben meerdere personen het vat geplunderd!
[Afbeelding]

Zo te zien was er nog meer dan genoeg water over, bovenin is het water niet onder de 50⁰C gekomen.

• martius
Dan begrijp ik de werking van mijn RSV300X boiler nog niet helemaal goed. BT6 zit in het midden, BT7 zit bovenin. Misschien maar eens meten wat het water is als een dergelijke situatie zich voordoet. Ik zal ook eens op zoek gaan naar een begrijpelijke uitleg van hoe een boiler werkt :?

Ik "stuur" nu voornamelijk op wat ik zie op BT6 en niet BT7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTLPyFNqMPkwBiIk3A3HXr8cTzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PaAMyu0PZNtzyWqO67r0WDnY.png?f=fotoalbum_large

• G-addict
martius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Dan begrijp ik de werking van mijn RSV300X boiler nog niet helemaal goed. BT6 zit in het midden, BT7 zit bovenin. Misschien maar eens meten wat het water is als een dergelijke situatie zich voordoet. Ik zal ook eens op zoek gaan naar een begrijpelijke uitleg van hoe een boiler werkt :?

[Afbeelding]
Daarom vroeg ik eerder deze week ook hoevaak het water bovenin onder de 38⁰C komt ;) .
Mogelijk kun je makkelijk af door het water minder warm te stoken. De regeling stuurt puur op BT6. Start verwarming bij temperatuur X, stop verwarming bij temperatuur Y. BT7 geeft enkel een meetwaarde waar de regeling helemaal niks mee doet. Maar door deze zelf te monitoren kun je dus wel zelf je warmwaterbehoefte finetunen!

• martius
G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Daarom vroeg ik eerder deze week ook hoevaak het water bovenin onder de 38⁰C komt ;) .
Mogelijk kun je makkelijk af door het water minder warm te stoken. De regeling stuurt puur op BT6. Start verwarming bij temperatuur X, stop verwarming bij temperatuur Y. BT7 geeft enkel een meetwaarde waar de regeling helemaal niks mee doet. Maar door deze zelf te monitoren kun je dus wel zelf je warmwaterbehoefte finetunen!
_O- 1 keer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLhx-NUmKoZQjAY3txhPkI0axjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIvC9vAWXKPBCcdqJ2v7KV41.png?f=fotoalbum_large

Winst te behalen lijkt me zo. Goed om te weten dat Smart Control 95% van de tijd heeft aangestaan. Qua start/stop getallen kan ik dus optimaliseren. Nu nog uitvogelen welke waardes te gebruiken :?

• Kandidat
G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Hier is vanwege de pendelproblemen de R300 vervangen door een R300X (loste het niet op). De installateur gaf aan dat de WP ook rekent met de deltaT (van 10 meen ik) tussen aanvoer en afvoer om te frequentie moduleren tijdens warmwater productie.

Nibe F2120-16 - SMO40

• G-addict
Kandidat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Hier is vanwege de pendelproblemen de R300 vervangen door een R300X (loste het niet op). De installateur gaf aan dat de WP ook rekent met de deltaT (van 10 meen ik) tussen aanvoer en afvoer om te frequentie moduleren tijdens warmwater productie.
Die deltaT laadmethode kun je dus wijzigen heb ik gisteren gezien in dit topic.

Die deltaT wordt dan niet gemeten over bt6 en bt7 maar over BT12 en BT3 (dat vermoed ik tenminste).
Als je warmtepomp pendelt bij SWW bereiding dan kan hij z'n vermogen niet kwijt lijkt mij. Geen idee welke unit je eraan hebt hangen, wellicht het vermogen voor tapwaterbereiding begrenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
martius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:19:
[...]

_O- 1 keer!
[Afbeelding]

Winst te behalen lijkt me zo. Goed om te weten dat Smart Control 95% van de tijd heeft aangestaan. Qua start/stop getallen kan ik dus optimaliseren. Nu nog uitvogelen welke waardes te gebruiken :?
Smart control werkt (naar mijn idee) alleen prettig als je een wekelijks repeterend warm tapwater ritme hebt.

Zoals je zelf eerder al zei zijn de ideale setpoints voor iedereen verschillend. Misschien kun je met 1x per dag verwarmen af, misschien 2x of meer. Aangezien jullie met 5 personen zijn zou ik niet te laag beginnen. In de middag laten opwarmen tot 45 of 50 graden, eind vd avond kijken of je nog voldoende hebt voor de volgende ochtend. Dan om de paar dagen de stoptempetatuur een graad verlagen totdat de comfort grens bereikt is.

Ik weet niet hoe lang het duurt om het vat volledig op te warmen, maar als je daardoor 3 uur zonder cv zit kan dat ook ten koste gaan van comfort.

• Kandidat
G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Die deltaT laadmethode kun je dus wijzigen heb ik gisteren gezien in dit topic.

Die deltaT wordt dan niet gemeten over bt6 en bt7 maar over BT12 en BT3 (dat vermoed ik tenminste).
Als je warmtepomp pendelt bij SWW bereiding dan kan hij z'n vermogen niet kwijt lijkt mij. Geen idee welke unit je eraan hebt hangen, wellicht het vermogen voor tapwaterbereiding begrenzen?
Ah, die had ik gemist in het topic.

De diagnose 'kan vermogen niet kwijt' was stap 3 in het standaard Nibe protocol bij ons probleem (daarom van 300 naar 300x) maar dat blijkt het probleem niet. Dezelfde opstelling werkt hier in de buurt prima. Bovendien valt onze WP telkens in alarm 229 of 453 dus er is iets mis in de comporessor waarschijnlijk. Wordt nu gelogd voor analyse.

Nibe F2120-16 - SMO40

• martius
G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Smart control werkt (naar mijn idee) alleen prettig als je een wekelijks repeterend warm tapwater ritme hebt.

Zoals je zelf eerder al zei zijn de ideale setpoints voor iedereen verschillend. Misschien kun je met 1x per dag verwarmen af, misschien 2x of meer. Aangezien jullie met 5 personen zijn zou ik niet te laag beginnen. In de middag laten opwarmen tot 45 of 50 graden, eind vd avond kijken of je nog voldoende hebt voor de volgende ochtend. Dan om de paar dagen de stoptempetatuur een graad verlagen totdat de comfort grens bereikt is.

Ik weet niet hoe lang het duurt om het vat volledig op te warmen, maar als je daardoor 3 uur zonder cv zit kan dat ook ten koste gaan van comfort.
Nu van 48/59 naar 44/50 .... eens kijken of ze het merken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
martius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Nu van 48/59 naar 44/50 .... eens kijken of ze het merken >:)
Misschien pak je zelf wel een koude douche vanavond....

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zal thuis eens kijken. Maar de ene smo40 is de andere niet. Heb er nu enkele gezien en er zitten wel wat verschillen tussen, afhankelijk van op welk toestel ze zijn aangesloten. Niet alleen functies zijn anders, ook maximale/minimale instelbare waarden. Bijvoorbeeld 5.1.3, max. overschreiding berekende aanvoertemperatuur. Die kan ik erg laag instellen, staat nu op 1⁰C. Een vriend met een andere nibe alles in 1 unit niet, daar is de laagst instelbare overschreiding 8⁰C.

Ik ben wel benieuwd welke verschillende laadmethoden er zijn, en of er nog winst te behalen is met een andere methode.
Ja dat is goed mogelijk.

Delta is goed voor de meeste situaties (laadspiraal).
Doeltemperatuur is voor hygiëne boilers, dus die met een warm tapwater spiraal.
Daar zal het bufferwater contant op doeltemperatuur gehouden worden (60 gr bijv.)

• Knowbody
[...]

[Afbeelding]
Als je stuurt op BT7 ben je te laat. Vandaar sturen op BT6.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 29-02-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

[Afbeelding]
Je hebt een mooie boiler!

De werking is toch vrij simpel ?

Koud water komt onderin. CV water stroomt door de spiraal en warmt het leidingwater op.
De regeling doet dat zodanig dat het CV water maar iets boven de temperatuur van het boiler water zit, en komt met ongeveer een dT van 5 weer terug bij de warmtewisselaar (binnenunit of monoblock).

Bovenin de boiler is het altijd warmer dan onderin.
Het mooie aan de boiler is de gelaagdheid. Er komt water in van 10 graden maar dat mengt nauwelijks met de temperatuur die er al heerst.

Dus als BT 6 10 graden meet (laten we zeggen 12) dan zit het vat voor de helft gevuld met koud water en daar bovenop zit het warmere water.
Het warme water naar de douche verlaat aan de bovenkant de boiler en dat gaat met de druk van het leidingwater.

Met BT6 op 12 graden en BT7 boven de 38 kun je nog steeds douchen. Als BT7 fysiek helemaal bovenin zit is er niet veel reserve. Op is op.

Zit BT7 bijvoorbeeld 20 cm onder de bovenkant van het vat dan zit er nog een stuk "reserve".

Pagina: 1 ... 59 ... 96 Laatste