0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Smart Control inderdaad leuk maar te comfortabel en niet zuinig.G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Smart control werkt (naar mijn idee) alleen prettig als je een wekelijks repeterend warm tapwater ritme hebt.
Zoals je zelf eerder al zei zijn de ideale setpoints voor iedereen verschillend. Misschien kun je met 1x per dag verwarmen af, misschien 2x of meer. Aangezien jullie met 5 personen zijn zou ik niet te laag beginnen. In de middag laten opwarmen tot 45 of 50 graden, eind vd avond kijken of je nog voldoende hebt voor de volgende ochtend. Dan om de paar dagen de stoptempetatuur een graad verlagen totdat de comfort grens bereikt is.
Ik weet niet hoe lang het duurt om het vat volledig op te warmen, maar als je daardoor 3 uur zonder cv zit kan dat ook ten koste gaan van comfort.
Ik zou gewoon heel simpel onderaan beginnen en zolang er geen klachten komen was de instelling te voorzichtig. Wat jij zegt, per dag een graadje minder kan maar dat duurt een maand. Daarom zou ik juist laag beginnen.
Ik herhaal het nog maar een keer
Hier wordt de boiler soms dagelijks leeggedoucht. 365 liter netto.
BT6 kan (als die laag onderin zit, dus dicht bij het binnenkomende koude water) gerust op 15 graden komen terwijl de boiler nog lang niet afgekoeld is. BT6 zit hier dan ook vrij laag en niet in het midden (er is wel een dompelbuis in het midden, wordt niet gebruikt)
Als het vat de hele dag door het warmwater mag opwarmen kun je echt uit de voeten met
43 graden stop en 12 graden start.
Eventueel verhoog je de 43 nog iets maar dat hoeft vaak niet, bovenin wordt het al 47.
Als je per 24 uur een blokje van 2 of 3 uur toestaat dat het warmwater verwarmd mag worden, moet je de start temperatuur wel hoger zetten. Anders mis je mogelijk een opwarmronde. In zo'n situatie hanteer je bijvoorbeeld 43 en 40 graden als getallen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Met verbazing lees ik dit. De installateur zal er ook niet veel kennis van hebben lijkt het.Kandidat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Ah, die had ik gemist in het topic.
De diagnose 'kan vermogen niet kwijt' was stap 3 in het standaard Nibe protocol bij ons probleem (daarom van 300 naar 300x) maar dat blijkt het probleem niet. Dezelfde opstelling werkt hier in de buurt prima. Bovendien valt onze WP telkens in alarm 229 of 453 dus er is iets mis in de comporessor waarschijnlijk. Wordt nu gelogd voor analyse.
De 300x heeft een groter spiraal dan de 300 maar als de warmtepomp het vermogen al niet kwijt kon in de vorige boiler dan is de leiding naar de boiler te dun of staat hij op maximaal vermogen, wat echt niet hoeft. Mijn 12 kW WP laat ik met maximaal 6 kW het warmwater verwarmen. Waarom plankgas ?
Hmmmmartius schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:19:
[...]
Nu van 48/59 naar 44/50 .... eens kijken of ze het merken
Jouw BT6 zit in het midden. Dat speelt mee, anders zou ik zeggen 12/50
Ik zou die 44 direct maar eens op 30 zetten.
En 50 is hoog hoor. Ga maar eens monitoren hoelang hij bezig is met de laatste 5 graden...
Of was jij het die geen Quooker had en dus aan 42 graden niet genoeg heeft 😆
Er gebeuren 3 dingen.Knowbody schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Met verbazing lees ik dit. De installateur zal er ook niet veel kennis van hebben lijkt het.
De 300x heeft een groter spiraal dan de 300 maar als de warmtepomp het vermogen al niet kwijt kon in de vorige boiler dan is de leiding naar de boiler te dun of staat hij op maximaal vermogen, wat echt niet hoeft. Mijn 12 kW WP laat ik met maximaal 6 kW het warmwater verwarmen. Waarom plankgas ?
1) Bij warmwater gaat de WP soms nogal pendelen (maar heel wisselend, soms even, soms lang: geen vast patroon)
2) Daarbij treedt (ook erg onregelmatig en wisselend) alarm 453 (hoge stroom compressor) of 229 (korte bedrijfstijd compressor) op. Soms elke dag, soms een tijdje niet.
Door dat alarm 453 is de Nibe onderhoudsmonteur langsgeweest. Mijn installateur is er telkens bij en kijkt mee. Dat het 'protocol' is dat Nibe volgt in stapjes, heb ik van de installateur.
- Eerst 2 fasen omdraaien (want probleem met hoge stroom)
- Daarna inverter (is vervangen) want idem
- Toen boiler vervangen want pendelen zou aangeven dat inderdaad vermogen niet kwijt zou kunnen - maar blijkt geen soeaas te geven.
Nibe F2120-16 - SMO40
Is niks apart aan ingesteld, WP staat volledig op automatisch (wel SPA op hoog effect staan voor alles, maar dat zou hiervoor niet uit moeten maken)Knowbody schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:18:
[...]
Staat de pompsnelheid voor de warmwater functie wel op automatisch?
Nibe F2120-16 - SMO40
Dank, ik zal van het weekend eens kijken hoe ik de sensoren beter in de pijpjes kan schuiven, de rest van de sensoren zit vast met een plak baar alufolie, heeft waarschijnlijk een naam, gebruik ik zelf ook als ik temp metingen doe, daarna isolatie erover, werkt super. Dank voor advies!Knowbody schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:44:
[...]
De opmerking was algemeen voor de andere sensoren die her en der op de leidingen zitten, zoals BT25, 63 en 71.
De sensoren BT 6 en BT7 liggen maar losjes in de meetpijpjes. Wat ik gedaan heb is alu folie om de sensoren heen gewikkeld totaal het de diameter had van de pijpjes en er volledig ingeschoven. Als je iets van heat paste hebt, bijv voor CPU coolers dan kun je dat er ook nog bij op smeren.
Hoi G-addict, het makkelijkste kan ik dat in juni meten, dan werkt de unit alleen voor heet water, kan ik een week meten, inclusief een legionella run, die doe ik een keer per week. Verwacht zeker minder energie te gebruiken, tot 42 is veel minder dan tot 51. Benieuwd of de legionella run tot 58 dan twee dagen sww oplevert, we verbruiken minder dan 200 liter water per dag, koud en warm. Afwas sopje is de grootste warm water delinquentG-addict schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:02:
[...]
Mooi dat het gelukt is. Ben benieuwd naar het resultaat. Grappig dat alle smo regelaars weer verschillen van elkaar. Jouw onderste regel laadmethode heb ik bij mij nog gezien.
Volgens de fabrikant haal je alleen het opgegeven A++ label met smart control haha. Ik gebruik het ook niet, maar puur uit comfort overweging. Nooit aan gemeten.Knowbody schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Smart Control inderdaad leuk maar te comfortabel en niet zuinig.
Ik zou gewoon heel simpel onderaan beginnen en zolang er geen klachten komen was de instelling te voorzichtig. Wat jij zegt, per dag een graadje minder kan maar dat duurt een maand. Daarom zou ik juist laag beginnen.
Ik herhaal het nog maar een keer
Hier wordt de boiler soms dagelijks leeggedoucht. 365 liter netto.
BT6 kan (als die laag onderin zit, dus dicht bij het binnenkomende koude water) gerust op 15 graden komen terwijl de boiler nog lang niet afgekoeld is. BT6 zit hier dan ook vrij laag en niet in het midden (er is wel een dompelbuis in het midden, wordt niet gebruikt)
Als het vat de hele dag door het warmwater mag opwarmen kun je echt uit de voeten met
43 graden stop en 12 graden start.
Eventueel verhoog je de 43 nog iets maar dat hoeft vaak niet, bovenin wordt het al 47.
Als je per 24 uur een blokje van 2 of 3 uur toestaat dat het warmwater verwarmd mag worden, moet je de start temperatuur wel hoger zetten. Anders mis je mogelijk een opwarmronde. In zo'n situatie hanteer je bijvoorbeeld 43 en 40 graden als getallen.
Bt6 zit bij de alles in 1 units in het midden, vraag me niet waarom. Vandaar dat ik 37⁰zc instrl als start temperatuur. Elke dag 30-40 minuten draaien vind ik prima.
Veel installateurs snappen het hele principe niet, net in de sportschool zat er nog 1 te verkondigen dat ze allemaal niet functioneren onder de 4⁰C en bij l/w een buffervat beslist nodig is voor defrosts.Knowbody schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Met verbazing lees ik dit. De installateur zal er ook niet veel kennis van hebben lijkt het.
Bedoel meer of het geen comfortproblemen oplevert;-) legionella run tot 58⁰C kan niet, dat is te lasg. 65⁰C moet het zijn.MarcKeulers schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Hoi G-addict, het makkelijkste kan ik dat in juni meten, dan werkt de unit alleen voor heet water, kan ik een week meten, inclusief een legionella run, die doe ik een keer per week. Verwacht zeker minder energie te gebruiken, tot 42 is veel minder dan tot 51. Benieuwd of de legionella run tot 58 dan twee dagen sww oplevert, we verbruiken minder dan 200 liter water per dag, koud en warm. Afwas sopje is de grootste warm water delinquent… eind juni meer!
Okay. Resume:G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Volgens de fabrikant haal je alleen het opgegeven A++ label met smart control haha. Ik gebruik het ook niet, maar puur uit comfort overweging. Nooit aan gemeten.
Bt6 zit bij de alles in 1 units in het midden, vraag me niet waarom. Vandaar dat ik 37⁰zc instrl als start temperatuur. Elke dag 30-40 minuten draaien vind ik prima.
Als BT6 in het fysieke midden zit zullen de standaard instellingen veel bruikbaarder zijn.
Zit BT6 onderin dan krijg je mijn inziens onnodig veel warmwater runs en moet die starttemperatuur flink omlaag.
Daarom had ik in het topic van Sunri5e ook de beredenering geplaatst dat 3 sensoren (hoog-midden-laag) naar mijn idee logischer zou zijn. Nu, met een sensor in het midden en een sensor boven, heb ik het idee dat ik de helft van het SWW vat niet gebruik.Knowbody schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Okay. Resume:
Als BT6 in het fysieke midden zit zullen de standaard instellingen veel bruikbaarder zijn.
Zit BT6 onderin dan krijg je mijn inziens onnodig veel warmwater runs en moet die starttemperatuur flink omlaag.
Of wellicht de besturing wijzigen: SWW verwarmen als BT7 onder de ingestelde waarde komt van bijvoorbeeld 38 graden, uitschakelen als BT6 boven de 43 graden komt. BT 7 boven in het vat, BT6 beneden in het vat. Dan kun je met een veel kleiner vat uit de voeten.
Wellicht te programmeren in HA
Ik vermoed dat een boiler te traag is om geheel op te wamen als BT7 onder de ingestelde waarde komt. Het zou misschien een optie kunnen zijn om een BT6.5 te maken en daar op te sturen. Dan ervoor zorgen dat BT6.5 op 25% van boven zit en je dus weet dat je nog een kwart over hebt. Nu is het gokken hoeveel je nog hebt bij bepaalde waardes van BT6 en/of BT7.G-addict schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
[...]
Daarom had ik in het topic van Sunri5e ook de beredenering geplaatst dat 3 sensoren (hoog-midden-laag) naar mijn idee logischer zou zijn. Nu, met een sensor in het midden en een sensor boven, heb ik het idee dat ik de helft van het SWW vat niet gebruik.
Of wellicht de besturing wijzigen: SWW verwarmen als BT7 onder de ingestelde waarde komt van bijvoorbeeld 38 graden, uitschakelen als BT6 boven de 43 graden komt. BT 7 boven in het vat, BT6 beneden in het vat. Dan kun je met een veel kleiner vat uit de voeten.
Wellicht te programmeren in HA
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Je bedoelt in het geval van mijn voorbeeld met 2 sensoren, 1 boven en 1 beneden? Kwestie van de juiste startwaarde selecteren lijkt mij. Dus als het water te koud blijkt eerder starten met de sww run.martius schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Ik vermoed dat een boiler te traag is om geheel op te wamen als BT7 onder de ingestelde waarde komt. Het zou misschien een optie kunnen zijn om een BT6.5 te maken en daar op te sturen. Dan ervoor zorgen dat BT6.5 op 25% van boven zit en je dus weet dat je nog een kwart over hebt. Nu is het gokken hoeveel je nog hebt bij bepaalde waardes van BT6 en/of BT7.

Daardoor was, volgens hem, nu de flow te hoog voor mijn combi-systeem en dat zou dit veroorzaakt kunnen hebben. Ik moest dus alles maar terug zetten en heb dat ook met de enige aanpassing die ik nog had gedaan. Dit was de software instellen op 'vloerverwarming' in plaats van 'vloerverwarming en radiatoren', wat bij mij juist resulteerde in het kunnen gebruiken van een lagere stooklijn en een prettiger vloertemperatuur.

Volgens hem moet de dT zo'n 5 graden zijn en hij begon ook weer over een buffervat om de systeeminhoud te vergroten, want dat zou de fout ook kunnen veroorzaken.
Inmiddels staat alles weer op auto/fabrieksinstellingen en loopt hij vrolijk door met een dT van 1,8 en een flow van +/- 17 l/m. Ben dus wel benieuwd wat hij de komende dagen gaat doen.
Maar toch even de vraag wat jullie als mede-ervaringsdeskundigen hiervan denken. Ik heb geen last van pendelen, +/- 50m2 vloerverwarming en verder radiatoren op (her en der hele dunne) buisjes. Tot afgelopen week ook nog nooit die foutmelding gehad, dus ik vraag mij ernstig af of ik het buffervat serieus in overweging moet nemen en of die foutmelding kan komen doordat ik het systeem op 'vloerverwarming' ipv 'vloerverwarming en radiatoren' had gezet. Any ideas?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ook gehad, toen was het ook daadwerkelijk het vuilfilter en niet het magneetfilter. Hoe dat er uit ziet lang geleden ooit eens gepost hier.Aziraphale schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:20:
Ok, zojuist de installateur gehad omdat ik last had van een melding dat de doorstroming laag was en ik de pomp/vuilvilter moest checken.
De rest? Ene oor in, andere oor uit! De melding zegt wat er aan de hand kan zijn.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Je bedoelt “en niet het magneetfilter” neem ik aan.martius schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:40:
[...]
Ook gehad, toen was het ook daadwerkelijk het vuilfilter en niet het vuilfilter. Hoe dat er uit ziet lang geleden ooit eens gepost hier.
De rest? Ene oor in, andere oor uit! De melding zegt wat er aan de hand kan zijn.
Ik heb deze melding ook gehad en bij mij was het inderdaad ook het vuilfilter die dicht zat. Na het schoonmaken is het een hele poos weer goed gegaan. Onlangs het filter nog eens schoon gemaakt zonder de storing. Toen was het filter ook al weer erg vuil.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
En @martius, hoe lang na installatie heb je dat kogelfilter voor het eerst schoongemaakt?
[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 01-03-2024 22:18 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dit gedrag zag er dan zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/V5PYUIaUdk4b1U6kBvVxO7SJ.png?f=user_large)
NIBE gaf via de installateur aan dat de flow van het systeem te laag zou zijn. De bypass heb ik al eens wat verder open gedraaid. Hoewel de situatie verbeterde, was dit niet de volledige oplossing.
Tenslotte heb de actuatoren van de naregeling (Honeywell Evohome) verwijderd zodat de vloerverwarming continu volledig open staat. Hierdoor is het probleem nu volledig verdwenen (dit is uiteraard een plaatje van een aantal dagen geleden, momenteel zijn er geen defrost cycli):
/f/image/tv5IySsH5VMyv2FvPuQc6k3n.png?f=fotoalbum_large)
Gevolg was wel dat we daarna in korte broek door het huis konden, maar intussen heb ik de stooklijn aangepast en de flow van de groepen van de vloerverwarming beter afgesteld.
Ik ben er nog niet, ik wil de naregeling als een soort maximaalbeveiliging wel weer actief maken gezien de temperatuur aardig kan oplopen als de zon op de ramen staat. Verder moet de stooklijn nog geoptimaliseerd worden, maar dan moet het eerst weer een keer vriezen.
Lessons learned:
- beter de informatie op dit forum opvolgen! (naregeling is funest voor een WP, waterzijdig inregelen van het systeem is een vereiste, het staat allemaal op dit forum.....)
Ik draag zelf niet heel actief bij op dit forum wegens gebrek aan tijd en ik zie dat er de nodige mensen zijn met veel meer kennis van zaken. Het is toch erg waardevol dat ervaringen hier gedeeld worden zodat anderen hier weer van kunnen leren.
Dus allen, dank voor de info op dit forum
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Als de zon op de ramen staat gaat de ruimtetemperatuur weliswaar snel omhoog maar het is niet perse nodig de vloerverwarming dan maar direct te stoppen. De relatief lage temperatuur geeft dan toch nauwelijks extra warmte af aan de ruimte.Luchtenburger schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:57:
Al eerder in dit topic aangegeven, bij defrosts daalde de temperatuur in mijn SWW vat telkens, met als gevolg dat de hele regeling van slag raakte doordat zowel de CV als SWW op temperatuur gehouden moesten worden.
Dit gedrag zag er dan zo uit:
[Afbeelding]
NIBE gaf via de installateur aan dat de flow van het systeem te laag zou zijn. De bypass heb ik al eens wat verder open gedraaid. Hoewel de situatie verbeterde, was dit niet de volledige oplossing.
Tenslotte heb de actuatoren van de naregeling (Honeywell Evohome) verwijderd zodat de vloerverwarming continu volledig open staat. Hierdoor is het probleem nu volledig verdwenen (dit is uiteraard een plaatje van een aantal dagen geleden, momenteel zijn er geen defrost cycli):
[Afbeelding]
Gevolg was wel dat we daarna in korte broek door het huis konden, maar intussen heb ik de stooklijn aangepast en de flow van de groepen van de vloerverwarming beter afgesteld.
Ik ben er nog niet, ik wil de naregeling als een soort maximaalbeveiliging wel weer actief maken gezien de temperatuur aardig kan oplopen als de zon op de ramen staat. Verder moet de stooklijn nog geoptimaliseerd worden, maar dan moet het eerst weer een keer vriezen.
Lessons learned:
- beter de informatie op dit forum opvolgen! (naregeling is funest voor een WP, waterzijdig inregelen van het systeem is een vereiste, het staat allemaal op dit forum.....)
Ik draag zelf niet heel actief bij op dit forum wegens gebrek aan tijd en ik zie dat er de nodige mensen zijn met veel meer kennis van zaken. Het is toch erg waardevol dat ervaringen hier gedeeld worden zodat anderen hier weer van kunnen leren.
Dus allen, dank voor de info op dit forum
Met zoneregeling moet je echt weten wat je doet, daar ben je nu wel achter. Je systeem moet het toelaten, oftewel je moet de luxe hebben dat er voldoende groepen standaard open staan.
helm71 in "Mijn warmtepomp ervaringen: Nibe F2040-12 SMO40 RMU40"
Warmwater instellingen op standaard waarden teruggezet. Eens ervaren.
Maar nu merk ik nu het buiten wat warmer is dat ik dit nu iets te warm vindt? Beleven we binnentemperatuur anders als de buitentemperatuur veranderd? Of ligt het aan mij, dat kan ook, want zo heel veel warmer is het buiten niet, de zon schijnt gewoon wat meer
[ Voor 11% gewijzigd door Borisvkr op 03-03-2024 09:55 ]
Het heeft volgens mij met koudestraling te maken.Borisvkr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:54:
Ik probeerde het in de winterperiode tussen de 21.5 en 22 te houden in huis. Dat was comfortabel.
Maar nu merk ik nu het buiten wat warmer is dat ik dit nu iets te warm vindt? Beleven we binnentemperatuur anders als de buitentemperatuur veranderd? Of ligt het aan mij, dat kan ook, want zo heel veel warmer is het buiten niet, de zon schijnt gewoon wat meer
Ik ben benieuwdKnowbody schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:54:
BT6 zojuist verplaatst van onderen naar het midden.
Warmwater instellingen op standaard waarden teruggezet. Eens ervaren.
Vorig jaar geplaatst, in de retour van het afgiftesysteem net voor de binnen-unit.Sunri5e schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:20:
Ik lees hier wat dingen over magneetfilters. Hebben we hier allemaal zo'n magneetfilter?
Ook gelijk een microbelontluchter geplaatst in de aanvoer van het afgiftesysteem net na de binnen-unit.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40
Als het een standaard Nibe kogelfilter is:Aziraphale schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:30:
Ik heb binnenkort weer een afspraak met hem voor het plaatsen van een radiator in de badkamer en dan mag hij het filter buiten ook doen, al was het alleen maar omdat ik wil zien hoe dat moet. Ik denk namelijk ook dat het hem in dat filter zit en een buffervat niet nodig bij mijn systeem.
- warmtepomp uit
- handel naar volledig gesloten stand (hendel dwars) er komt dan geen water uit.
- dop van het filter draaien (steeksleutel)
-hendel één seconde een klein stukje open en weer dicht draaien. Er spuit dan warm (!) systeem water uit dat het filter schoonmaakt.
- je vinger in het gat steken. Er zit een vingerhoedje van gaas in. Als deze goed is leeggespoelt, voel je geen troep meer maar gaas. Je voelt wel de uiteinden van het veerringetje, deze laten zitten.
- eventueel het spoelen herhalen tot het filter schoon is
- hendel terug in de open stand (hendel in de lengte van de leiding).
- dop terug plaatsen (er zit een rubber ring voor de afdichting op)
- bij een handmatige ontluchter nog even ontluchten.
- warmtepomp weer aan.
Op de Nibe training word het niet standaard uitgelegd, maar bevestigde de trainer dat dit de makkelijkste manier van schoonmaken is. Het veertje en filtertje loshalen en terugzetten is nl een gepiel.
@Aziraphale jij hebt een systeem met veel staal. Je zal dus jaarlijks dit filter moeten controleren.
Een magneetfilter vangt vaak alleen de magnetiet en niet de grove stukjes. Daarom altijd beide filters plaatsen. Note: Sommige magneetfilters hebben ook een gaasje voor stukjes > 1mm, dan is een extrq filter niet nodig.
@Sunri5e als je staal in je systeem hebt zitten (radiatoren, leiding) altijd een magneetfilter toepassen.
[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 03-03-2024 14:09 ]
Hier niet aanwezig. Wel kogelbal filter en automatische ontluchters. Binnenkort maar eens kijken wat er in zit.Sunri5e schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:20:
Ik lees hier wat dingen over magneetfilters. Hebben we hier allemaal zo'n magneetfilter?
Vooral bij DC pompen is een magneetfilter belangrijk. Bij standaard (bv UPM3) AC pompen spelen die pompen ook een beetje voor magneet.
:strip_exif()/f/image/MHQ3kGjLzLOgosuct7226f3D.jpg?f=fotoalbum_large)
@DIY Thanks, die sla ik op! Het is inderdaad een standaard filter zoals het bij de warmtepomp is geleverd. Ik laat het nu de installateur even doen als hij er toch weer is, maar dan doe ik het een volgende keer mooi zelf. Moet de installatie daarna ook nog weer bijgevuld worden? En waar ik nog even benieuwd naar ben: Ben jij Nibe installateur? Aangezien je het over de trainingen hebt.
[ Voor 31% gewijzigd door Aziraphale op 03-03-2024 14:22 ]
• Disruption in the refrigerant circuit
• Lack of refrigerant
Dus het vermoeden van iets met koelmiddel lijkt juist. Geen idee waarom dat alleen bij warmwaterproductie optreedt, misschien omdat de WP daar hogere temperaturen moet halen?
Kandidat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:10:
[...]
Er gebeuren 3 dingen.
1) Bij warmwater gaat de WP soms nogal pendelen (maar heel wisselend, soms even, soms lang: geen vast patroon)
2) Daarbij treedt (ook erg onregelmatig en wisselend) alarm 453 (hoge stroom compressor) of 229 (korte bedrijfstijd compressor) op. Soms elke dag, soms een tijdje niet.
Door dat alarm 453 is de Nibe onderhoudsmonteur langsgeweest. Mijn installateur is er telkens bij en kijkt mee. Dat het 'protocol' is dat Nibe volgt in stapjes, heb ik van de installateur.Installateur heeft in de buurt een zelfde systeem staan zonder dit probleem (ook na van alles proberen om het systeem wel in deze alarmstand te krijgen), dus die was al overtuigd dat wisselen van de boiler niet zou werken. Probleem is dus vooralsnog niet een te kleine leiding of vol gas gaan. Het vermoeden is nu dat er in de compressor echt iets mis is (bv te weinig koudemiddel), en niet iets in de instellingen. Daarom wordt er nu gelogd om te zien wat er rond de alarmmelding precies gebeurt.
- Eerst 2 fasen omdraaien (want probleem met hoge stroom)
- Daarna inverter (is vervangen) want idem
- Toen boiler vervangen want pendelen zou aangeven dat inderdaad vermogen niet kwijt zou kunnen - maar blijkt geen soeaas te geven.
Nibe F2120-16 - SMO40
Wellicht is er niets aan de hand maar laat je hem doorgaan tot het gaatjeKandidat schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:48:
Inmiddels ook al tweemaal alarm 230 (heetgasalarm) gehad. Oorzaak volgens de alarmlist:
• Disruption in the refrigerant circuit
• Lack of refrigerant
Dus het vermoeden van iets met koelmiddel lijkt juist. Geen idee waarom dat alleen bij warmwaterproductie optreedt, misschien omdat de WP daar hogere temperaturen moet halen?
[...]
Wanneer je een hogere temperatuur vraagt dan wat binnen de limiet ligt kun je deze melding verwachten. Het koelmiddel kan geen warmte afstaan aan het CV water. Dit kan optreden bij warmtapwater, waarbij het CV water op het laatst nauwelijks warmte afstaat en dus ook net zo warm retour komt als dat het koelmiddel in de condensor is. Er is dan geen of nauwelijks warmteoverdracht meer waardoor de druk van het koelgas niet genoeg daalt.
Oplossing: electrisch element laten meedoen of de temperatuur lager zetten.
Ps hierboven ging ik uit van hete druk (alarm 220) jouw alarm is iets anders. Misschien geldt de oplossing alsnog
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 03-03-2024 15:15 ]
Als ik deze foutmeldingen van Kandidat zie dan denk ik dat uiteindelijk compressor probleem is ( mechanisch) Ik heb vorig jaar een F2120-16 met VVM 320 geleverd en hij startte niet meer. Hij had wel een uurtje gedraaid ( volgens de info op vvm 320 ) en vervolgens gaf hij "Inverter fault" aan. Alles gecheckt , inverter vervangen , EMC Filter vervangen maar het probleem bleef bestaan. Ik zei de hele tijd tegen de installateur en de electricien dat de compressor is, en niet de inverter, want als de inverter detecteerd dat er een probleem is , dan is de inverter zelf wel in orde maar wij haden de hele tijd contact met Nibe Zweden een ze bleven zeggen dat de inverter is.Op het laatst ( nadat wij alles haden gecheckt en vervangen ) zeiden ze dat misschien de compressor is. .Knowbody schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:08:
[...]
Wellicht is er niets aan de hand maar laat je hem doorgaan tot het gaatje
Wanneer je een hogere temperatuur vraagt dan wat binnen de limiet ligt kun je deze melding verwachten. Het koelmiddel kan geen warmte afstaan aan het CV water. Dit kan optreden bij warmtapwater, waarbij het CV water op het laatst nauwelijks warmte afstaat en dus ook net zo warm retour komt als dat het koelmiddel in de condensor is. Er is dan geen of nauwelijks warmteoverdracht meer waardoor de druk van het koelgas niet genoeg daalt.
Ps hierboven ging ik uit van hete druk (alarm 220) jouw alarm is iets anders. Misschien geldt de oplossing alsnog
Daarna heb ik de hele buitenunit laten vervangen en de kapote gaat naar Zweden voor verdere onderzoek .
Prima hoor. Nadat je het een keer bij je installateur gezien hebt, denk je waarschijnlijk, was dat alles?Aziraphale schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:20:
@Sunri5e Ik heb TVL kogelkranen met magneetfilteer
@DIY Thanks, die sla ik op! Het is inderdaad een standaard filter zoals het bij de warmtepomp is geleverd. Ik laat het nu de installateur even doen als hij er toch weer is, maar dan doe ik het een volgende keer mooi zelf. Moet de installatie daarna ook nog weer bijgevuld worden? En waar ik nog even benieuwd naar ben: Ben jij Nibe installateur? Aangezien je het over de trainingen hebt.
Die TVL's moet je wel het filtertje uitpeuteren, omdat ze in de onderkant van de kogel gaan (niet de zijkant). Na het spoelen even de manometer checken of je moet bijvullen is inderdaad verstandig.
Ik werk (zzp) wel eens aan warmtepompen. Overigens niet exclusief Nibe, maar heb de trainingen wel gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door DIY op 03-03-2024 23:40 ]
We gaan het zien zodra Nibe de data geanalyseerd heeft, of zodra het probleem eindelijk verholpen is.Knowbody schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:08:
[...]
Wellicht is er niets aan de hand maar laat je hem doorgaan tot het gaatje
De ELK doet al mee bij hogere temperaturen, bij legionalla runs sowieso. Verder is de WP vrij standaard ingesteld, boiler wordt bovenin nu tot 56 graden verwarmd (was eerder rond 52, toen ook meldingen, nu bewust iets hoger gezet door installateur), dus dit soort meldingen zouden niet voor moeten komen. Het is geen temperatuur die voorbij de limiet van de WP ligt (waar nodig in combi met ELK).
Nibe F2120-16 - SMO40
@Sunri5e yupSunri5e schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:20:

:strip_exif()/f/image/Vbfcav0ogsGd1gDUcW162Pvc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Wie van jullie heeft dit gedaan met een kant en klare print of oplossing met drie of meer analoge ntc ingangen waarvan de waardes over modbus tcp/ip worden aangeboden als slave voor het HA systeem?
Is de buitenunit bij jullie onder garantie vervangen? Zo kort na leveren kapot, zou ik aannemen dat je die vervangingen niet zelf hoeft te betalen.
Avantiklima schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:24:
[...]
Als ik deze foutmeldingen van Kandidat zie dan denk ik dat uiteindelijk compressor probleem is ( mechanisch) Ik heb vorig jaar een F2120-16 met VVM 320 geleverd en hij startte niet meer. Hij had wel een uurtje gedraaid ( volgens de info op vvm 320 ) en vervolgens gaf hij "Inverter fault" aan. Alles gecheckt , inverter vervangen , EMC Filter vervangen maar het probleem bleef bestaan. Ik zei de hele tijd tegen de installateur en de electricien dat de compressor is, en niet de inverter, want als de inverter detecteerd dat er een probleem is , dan is de inverter zelf wel in orde maar wij haden de hele tijd contact met Nibe Zweden een ze bleven zeggen dat de inverter is.Op het laatst ( nadat wij alles haden gecheckt en vervangen ) zeiden ze dat misschien de compressor is. .
Daarna heb ik de hele buitenunit laten vervangen en de kapote gaat naar Zweden voor verdere onderzoek .
Nibe F2120-16 - SMO40
Heb zelf zoiets met temperatuur sensoren met ESP32 (wifi) bordjes gedaan voor waterzijdig inregelen overal. Kan dan live in Home Assistant alle aanvoer en retour temperaturen zien.bioscrasher schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:36:
Ik wil graag ook de vulgraad van het parallel buffervat inzichtelijk maken dmv het via modbus uitlezen van drie sensoren in de drie peilbuizen onder, in het midden en boven in het buffervat.
Wie van jullie heeft dit gedaan met een kant en klare print of oplossing met drie of meer analoge ntc ingangen waarvan de waardes over modbus tcp/ip worden aangeboden als slave voor het HA systeem?
Er kunnen ook gewoon 3 sensoren op één ESP voor wat jij wil. Setup: https://esp32io.com/tutorials/esp32-temperature-sensor
Beetje speuren op Ali wel om de onderdelen te vinden. Via TZT 123 Official Store via Ali heb ik alles gevonden.
[ Voor 7% gewijzigd door Gerbenvl op 04-03-2024 08:05 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
"Exact" is discutabel. Een schatting van Nibe zou ik het meer willen noemen.berry76 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:15:
Hoe kan ik in de smo s40/myUplink app de exacte verbruik cijfers terugvinden ipv de grafiek die in het energielog op de smo s40 is opgenomen?
[Afbeelding]
Geen idee of de menu structuur hetzelfde is anders menu 4.11.4
:strip_exif()/f/image/UThxoUyLFWKam4h2bXEI7QwV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door martius op 04-03-2024 10:50 ]
true true, verkeerd gelezen ... maandagochtendBorisvkr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:46:
Nee, dat geeft alleen aan dat je het menu te zien krijgt in het home screen op de wp, NIET dat je deze gegevens in de myuplink app te zien krijgt...

Ik heb dit niet in myUplink app als optie, zou het premium pakket moeten hebben correctie ik heb het wel maar zie het niet in het beginschermmartius schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:26:
[...]
"Exact" is discutabel. Een schatting van Nibe zou ik het meer willen noemen.
Geen idee of de menu structuur hetzelfde is anders menu 4.11.4
[Afbeelding]
/f/image/GnKx0Pomd9ARwqHas2wcpV4t.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door berry76 op 04-03-2024 20:47 ]
Onze installateur denkt aan een een probleem met te weinig koelmiddel of iets qua afwerking van het koelmiddel circuit, dus ook in de compressor.
Is de buitenunit bij jullie onder garantie vervangen? Zo kort na leveren kapot, zou ik aannemen dat je die vervangingen niet zelf hoeft te betalen.
Het is een lange verhaal , dit speelt zich af in Zwitserland, ik heb daar ook een bedrijf/ webshop in WP. Ik had het alleen verkocht en is gemonteerd door minder slimme installateurs. Maar een compressor van Nibe kunt je niet kapot maken, ook als je dat bewust wilt gaan doen.
Dus wij weten nog niet wat er gebeurd is met de compressor. Ik hoop dat Nibe Zweden daar achter gaat komen.
Uiteindelijk heeft Nibe Zweden toegezegd aan mijn leverancier ( mijn leveracier is ook Nibe dealer ) dat ze een nieuwe unit op gaan sturen onder garantie. Het probleem is dat ik veel kosten heb gemaakt om achter te komen wat het is. Ik heb zelf Nibe Zwitserland gestuurd naar mijn klant en ze haden vastgesteld dat de Inverter module defect was. Dat bleek niet zo te zijn. Kosten voor een verkeerde diagnose 1100 € , kosten voor vervanging inverter 1600 € . Mijn dagen waar ik me bezig ben geweest niet megerekend. Sindsdien heb ik geen vertrouwen in Nibe CH.
Dus ga er maar vanuit dat er weinig WP installateurs zijn in NL en hele EU die echt verstand van zaken hebben. Er is meer kennis van Nibe WP in dit forum dan buiten , hahhaah . Ik heb veel Nibe's verkocht ook in DE en daar is ook hetzelfde verhaal, veel installatie problemen door verkeerde installatie. Een goede installateur of Nibe service monteur moeten kunnen zien ( door het aflezen van de druk/temperatuur sensoren ) of er genoeg koudemiddel in zit. Als er genoeg koudemiddel inzit ( wat ik denk dat het zo is ) dan blijft alleen maar compressor over.
Ik ben benieuwd wat het probleem met jouw WP is .
Dank. Vandaag gedaan. De flow -alle groepen open en kijkend op de debietmeters bij 100% pompsnelheid - is verbeterd!DIY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:44:
[...]
Als het een standaard Nibe kogelfilter is:
- warmtepomp uit
- handel naar volledig gesloten stand (hendel dwars) er komt dan geen water uit.
- dop van het filter draaien (steeksleutel)
-hendel één seconde een klein stukje open en weer dicht draaien. Er spuit dan warm (!) systeem water uit dat het filter schoonmaakt.
- je vinger in het gat steken. Er zit een vingerhoedje van gaas in. Als deze goed is leeggespoelt, voel je geen troep meer maar gaas. Je voelt wel de uiteinden van het veerringetje, deze laten zitten.
- eventueel het spoelen herhalen tot het filter schoon is
- hendel terug in de open stand (hendel in de lengte van de leiding).
- dop terug plaatsen (er zit een rubber ring voor de afdichting op)
- bij een handmatige ontluchter nog even ontluchten.
- warmtepomp weer aan.
Op de Nibe training word het niet standaard uitgelegd, maar bevestigde de trainer dat dit de makkelijkste manier van schoonmaken is. Het veertje en filtertje loshalen en terugzetten is nl een gepiel.
Wij kozen onder andere voor Nibe omdat de installateur hier letterlijk om de hoek woont, veel ervaring heeft en behoorlijk fanatiek is om alles te doorgronden (behoudens de ingebouwde samenwerking met de PV via sunspec protocol, dat schijnt bij Nibe zelf ook bijna niemand te doorgronden).Installateur is er ook telkens bij wanneer iemand van Nibe langskomt. Tot zover gebeurt alles nog onder garantie omdat de WP slechts enkele maanden oud is - ook de (achteraf nodeloze) vervanging van de Inverter.
Nibe F2120-16 - SMO40
Door zoals @martius aangaf kun je in de App of in het SMO S40 menu het ‘Homescreen Energylog’ (engels) of in de nederlands ingestelde app ‘Beginscherm Enegielog’ aan te vinken krijg je op het schermpje van de SMO met wat links-rechts swipen het Maand-energielog te zie wat gedetaillerder is als het algemene jaar-energielog.berry76 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:15:
Hoe kan ik in de smo s40/myUplink app de exacte verbruik cijfers terugvinden ipv de grafiek die in het energielog op de smo s40 is opgenomen?
[Afbeelding]
Om het wat mooier te krijgen kun je met een USB-stick een energielog per uur uitdraaien (.csv-bestand) of een maand-log (maar dat werkt alleen op al verlopen maanden) wat met Excel eenvoudig te bewerken valt.
Dit alles gaat er dan vanuit dat NIBE inderdaad de juiste waarden opgeeft.
Als ik het met mijn HoweWizard stroomverbruik vergelijk klopt het wel redelijk
/f/image/9BMltuPovo105qs6SOqa2bOn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door AnJaJoRe op 04-03-2024 23:28 ]
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
En afgelopen week ook geen werkende warmtepomp gehad door deze update. Ik draai dat pas na 1-2 mnd om zeker te zijn dat hij niet teruggetrokken wordt ivm fouten. Ondanks dat ik direct bij het zien van de storing ben teruggegaan naar de oude versie (ok ingedrukt houden) bleef de error bestaan (dus de firmware-reverse draait niet alles terug!). De onderhoudsspecialist is een paar uur bezig geweest en in contact geweest met Nathan om te diagnosticeren waar het probleem aan kon liggen. Na het vervangen van PCB en sensoren bleek dit het niet te zijn. Inderdaad blijkt het voor nu uitzetten van de koeling de noodoplossing te zijn. Ik hoop niet dat ik nu tegen kosten aan ga kijken; wat mij betreft mag de monteur die namelijk declareren bij de leverancier van de firmwarebusjer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:51:
@cdgrit hier ook exact hetzelfde probleem na upgrade 9586R5. kan de AUX ook niet wijzigingen naar "niet in gebruik". Springt dan direct terug naar sensor BT25. Ook het idee dat de WP anders loopt. Maar dat is meer gevoel dan feitelijk onderbouwd.
Iemand al een oplossing of contact gehad met Nibe?
[Afbeelding]
Ik heb hierover contact gehad met Nibe. Na het terugdraaien van de software update blijft de EQ1-BT25 sensor staan op de AUX5 in menu 5.4. Je kunt deze handmatig op 'Niet gebruikt' zetten en dan kan de koeling geactiveerd blijven.MoiZie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:51:
[...]
En afgelopen week ook geen werkende warmtepomp gehad door deze update. Ik draai dat pas na 1-2 mnd om zeker te zijn dat hij niet teruggetrokken wordt ivm fouten. Ondanks dat ik direct bij het zien van de storing ben teruggegaan naar de oude versie (ok ingedrukt houden) bleef de error bestaan (dus de firmware-reverse draait niet alles terug!).
Aan een software update wordt gewerkt volgens Nibe, maar ik vind dat ook vrij lang duren voor toch best wel een ernstige bug. Gelukkig heb ik de koeling in maart nog niet nodig.
Ai, dan wacht ik nog maar even met deze update. Ik heb dezelfde set als jij, maar dan van MHI. Gisteren nog even contact gehad met een inbedrijfsteller van Coolmark, leverancier van MHI producten. Volgens hem draait het probleemloos en krijg je enkel een app erbij, wel handiger dan telkens inloggen via de browser. Ook ik heb bewust gewacht met updaten en wilde het deze week alsnog doen.MoiZie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:51:
[...]
En afgelopen week ook geen werkende warmtepomp gehad door deze update. Ik draai dat pas na 1-2 mnd om zeker te zijn dat hij niet teruggetrokken wordt ivm fouten. Ondanks dat ik direct bij het zien van de storing ben teruggegaan naar de oude versie (ok ingedrukt houden) bleef de error bestaan (dus de firmware-reverse draait niet alles terug!). De onderhoudsspecialist is een paar uur bezig geweest en in contact geweest met Nathan om te diagnosticeren waar het probleem aan kon liggen. Na het vervangen van PCB en sensoren bleek dit het niet te zijn. Inderdaad blijkt het voor nu uitzetten van de koeling de noodoplossing te zijn. Ik hoop niet dat ik nu tegen kosten aan ga kijken; wat mij betreft mag de monteur die namelijk declareren bij de leverancier van de firmware. Hierdoor is er nu wel een melding uit; maar ik weet niet of ik de eerste was die het daadwerkelijk gemeld heeft en hoe lang een fix dus gaat duren.
Zijn er ook mensen die probleemloos zijn overgegaan naar myuplink?
/f/image/qMJ8btx760aVBrr252W8d2qi.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dit goed interpreteer dan kan ik nu de start/stop op 44/50 zetten om "veilig" mee te beginnen.
Ja, ik begrijp je, je kiest een installateur die veel ervaring met Nibe heeft maar het probleem is dat om een WP te monteren moet je koudetechniek goed kennen en ook het verwarmingssysteem ( afgifte) een niet te vergeten Logica . En die die alle deze kennis hebben , zijn ze schaars Ik denk zelf dat de WP van Nibe een goede produkt is zolang je ze niet gaat uitbreiden met verschillende extra's, koeling, naregeling vloerverwarming, PV panelen etc. Dan denk ik zelfs bij Nibe hebben niet ervaring mee.Kandidat schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:02:
[quote][b]Avantiklima in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Wij kozen onder andere voor Nibe omdat de installateur hier letterlijk om de hoek woont, veel ervaring heeft en behoorlijk fanatiek is om alles te doorgronden (behoudens de ingebouwde samenwerking met de PV via sunspec protocol, dat schijnt bij Nibe zelf ook bijna niemand te doorgronden).Installateur is er ook telkens bij wanneer iemand van Nibe langskomt. Tot zover gebeurt alles nog onder garantie omdat de WP slechts enkele maanden oud is - ook de (achteraf nodeloze) vervanging van de Inverter.
Bij jou begrijp het niet waarom ze niet eerst, met zo een inverter checker , inverter hebben gescheckt ? Daarmee kun je tenminste inverter uisluiten. Nadat dat probleem bij mij was , en Nibe CH ook een verkeerde diagnose stelde heb ik gezocht naar een inverterchecker een eentje gevonden en gekocht. Nu zal ik eerst een electricien inverter checken voordat wij verder zouden gaan.
Ik hoop dat ze snel het probleem kunnen vinden en gelukkig is er nog onder garantie. Anders wordt een dure grapje.
Hoezo denk je dat?Borisvkr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:32:
Ik krijg meer en meer het idee dat Nibe niet goed om kan gaan met moderne, zeer goed geisoleerde woningen in een matig klimaat zoals NL. Of woningen die zeer snel opwarmen zodra de zon gaat schijnen. Ik denk dat ze het uitstekend doen in het koude Scandinavie met traditionele woningen, en daar helemaal op ingericht zijn.
Daarom zijn ze een aantal jaren geleden ook gaan samenwerken met MHI, om de kennis te delen. De AMS 10 serie is daar de uitkomst van, Nibe binnendeel met MHI buitendeel gecombineerd met SMO20/40 regelaar. Door MHI op de markt gebracht onder de naam Hydrolution.Borisvkr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:32:
Ik krijg meer en meer het idee dat Nibe niet goed om kan gaan met moderne, zeer goed geisoleerde woningen in een matig klimaat zoals NL. Of woningen die zeer snel opwarmen zodra de zon gaat schijnen. Ik denk dat ze het uitstekend doen in het koude Scandinavie met traditionele woningen, en daar helemaal op ingericht zijn.
Ik denk dat de standaard geadviseerde instellingen (zoals stooklijn 5-0) voor een Nederlands gebaseerd zijn op een ouder type woning. Hier werd het met de standaard instelling ook +25 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door G-addict op 05-03-2024 11:52 ]
De inverter is wel gecheckt en vervangen (door Nibe) maar de installateur twijfelde al of dat wel het probleem was. Naregeling doen we hier inderdaad niet, koeling kan de WP wel (nog niet uitgetest). Ik heb juist geprobeerd om het systeem relatief simpel te houden. De samenwerking met PV stelt wel wat teleur. Had bewust een Sunspec geregistreerde omvormer genomen omdat Nibe met Sunspec zou werken. Maar nu blijkt daarover erg weinig kennis bij Nibe NL te zijn, als ik het zo begrijp. De installateur werkt daarom zelf al met aansturing via de P1 poort met Home Assisstant/Wizzard. Zulke 3d party dingen wilde ik proberen te voorkomen, juist om het vrij basic te houden.Avantiklima schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Ja, ik begrijp je, je kiest een installateur die veel ervaring met Nibe heeft maar het probleem is dat om een WP te monteren moet je koudetechniek goed kennen en ook het verwarmingssysteem ( afgifte) een niet te vergeten Logica . En die die alle deze kennis hebben , zijn ze schaars Ik denk zelf dat de WP van Nibe een goede produkt is zolang je ze niet gaat uitbreiden met verschillende extra's, koeling, naregeling vloerverwarming, PV panelen etc. Dan denk ik zelfs bij Nibe hebben niet ervaring mee.
Bij jou begrijp het niet waarom ze niet eerst, met zo een inverter checker , inverter hebben gescheckt ? Daarmee kun je tenminste inverter uisluiten. Nadat dat probleem bij mij was , en Nibe CH ook een verkeerde diagnose stelde heb ik gezocht naar een inverterchecker een eentje gevonden en gekocht. Nu zal ik eerst een electricien inverter checken voordat wij verder zouden gaan.
Ik hoop dat ze snel het probleem kunnen vinden en gelukkig is er nog onder garantie. Anders wordt een dure grapje.
Behoudens het alarm gedoe (moet Nibe oplossen) en de PV teleurstelling verder overigens prima tevreden met hoe de WP samenwerkt met Tibber en de boel prima warm houdt - huis en tapwater.
Nibe F2120-16 - SMO40
Het gaat hier nu wel prima eigenlijk.Borisvkr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:32:
De kunst is om niet over te dimensioneren qua vermogen, en dat komt toch best veel voor. Ook bij mij is dat zo.
Hier staat de stooklijn op 1, verschuiving op 2 of 3.
Door maximaal gebruik te maken van de weerregeling en Smart Price Adaption gaat het eigenijk best mooi.
Volgens je signature heb je een SMO 40. Die zou, correct me if I'm wrong, samen met een EME 20 gekoppeld moeten kunnen worden met je Sunspec inverter middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485.Kandidat schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:12:
[...]
De samenwerking met PV stelt wel wat teleur. Had bewust een Sunspec geregistreerde omvormer genomen omdat Nibe met Sunspec zou werken.
Bladzijde 60 van de Installateurshandleiding.
"COMMUNICATIEMODULE VOOR
ZONNE-ENERGIE EME 20
EME 20 wordt gebruikt om communicatie en controle tussen de
omvormers voor zonnecellen van NIBE en de SMO 40 mogelijk te
maken.
Onderdeelnr. 057 215"
Mocht je er 1 zoeken. Ik heb die van mij uit mijn installatie gehaald aangezien mijn regelunit via TCP Modbus met mijn SolarEdge inverter kan communiceren. Als we uit de prijs komen kan die van jou zijn
Mijn ervaring en daarmee een stukje advies. Probeer zo min mogelijk via externe 3d party zaken zoals HomeAssistant aan te sturen. Mijn ervaring is dat mijn regelunit (SMO S40) daar trager en instabieler door wordt. Wat ik hier ook vaker heb gelezen is dat mogelijk updates van de regelunit niet werken of erg traag zijn.Kandidat schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:12:
[...]
De installateur werkt daarom zelf al met aansturing via de P1 poort met Home Assisstant/Wizzard. Zulke 3d party dingen wilde ik proberen te voorkomen, juist om het vrij basic te houden.
Dank voor het aanbod, maar die EME 20 draait hier dus al. Probleem is dat de SMO 40 daarmee de zonnestroom productie ziet, maar niets doet. Er lijken ingebouwde stappen te zijn (bedrijfsstand 1-4). Bedrijfsstand 1-3 is alleen signaleren van niets tot 1 kW productie. Bedrijfsstand 4 zou moeten zijn: iets gaan doen. Maar dat doetíe dus niet. Waarschijnlijk moet er nog een AUX ingeregeld, maar het is niet duidelijk hoe en wat precies.martius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Volgens je signature heb je een SMO 40. Die zou, correct me if I'm wrong, samen met een EME 20 gekoppeld moeten kunnen worden met je Sunspec inverter middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485.
"COMMUNICATIEMODULE VOOR
ZONNE-ENERGIE EME 20
maken.
Onderdeelnr. 057 215"
Mocht je er 1 zoeken. Ik heb die van mij uit mijn installatie gehaald aangezien mijn regelunit via TCP Modbus met mijn SolarEdge inverter kan communiceren. Als we uit de prijs komen kan die van jou zijn
[...]
Mijn ervaring en daarmee een stukje advies. Probeer zo min mogelijk via externe 3d party zaken zoals HomeAssistant aan te sturen. Mijn ervaring is dat mijn regelunit (SMO S40) daar trager en instabieler door wordt. Wat ik hier ook vaker heb gelezen is dat mogelijk updates van de regelunit niet werken of erg traag zijn.
Via de omvormer kan ik ook sturen (boven een bepaalde 'load' vrijgeven om iets te doen) maar dat wordt dus teniet gedaan door de ingebouwde (en rare) sturing vanuit de EME20/SMO 40.
Nibe F2120-16 - SMO40
Je zou verwachten dat de monteurs van Nibe een F2120 die allang op de markt is meteen door te testen/meten kunnen achterkomen waar het probleem ligt. Dus niet. Maar ja, zolang het onder garantie valt zit je goed, uiteindelijk gaan ze het defect vinden . En wij leren iets bij van jou gevalKandidat schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:12:
[...]
De inverter is wel gecheckt en vervangen (door Nibe) maar de installateur twijfelde al of dat wel het probleem was. Naregeling doen we hier inderdaad niet, koeling kan de WP wel (nog niet uitgetest). Ik heb juist geprobeerd om het systeem relatief simpel te houden. De samenwerking met PV stelt wel wat teleur. Had bewust een Sunspec geregistreerde omvormer genomen omdat Nibe met Sunspec zou werken. Maar nu blijkt daarover erg weinig kennis bij Nibe NL te zijn, als ik het zo begrijp. De installateur werkt daarom zelf al met aansturing via de P1 poort met Home Assisstant/Wizzard. Zulke 3d party dingen wilde ik proberen te voorkomen, juist om het vrij basic te houden.
Behoudens het alarm gedoe (moet Nibe oplossen) en de PV teleurstelling verder overigens prima tevreden met hoe de WP samenwerkt met Tibber en de boel prima warm houdt - huis en tapwater.
Dat klopt over overdemensioneren. Dit is meer een probleem bij koeling . Ik spraak laatst iemand van een grote Nibe installatiebedrijf in CH en hij vertelde me dat ze af en toe problemen hebben met koeling , dit heeft te maken met te groot gedemensioneerd Wp ( korte looptijd compressor )Knowbody schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:26:
[...]
Het gaat hier nu wel prima eigenlijk.
De kunst is om niet over te dimensioneren qua vermogen, en dat komt toch best veel voor. Ook bij mij is dat zo.
Hier staat de stooklijn op 1, verschuiving op 2 of 3.
Door maximaal gebruik te maken van de weerregeling en Smart Price Adaption gaat het eigenijk best mooi.
De Nibe AMS 20 buitenunits zijn volgens mij ook nogsteeds van Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Tenminste: ik zie op straat wel eens MHI buitenunits hangen, die lijken als twee druppels water op mijn AMS 20G-addict schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:50:
[...]
Daarom zijn ze een aantal jaren geleden ook gaan samenwerken met MHI, om de kennis te delen. De AMS 10 serie is daar de uitkomst van, Nibe binnendeel met MHI buitendeel gecombineerd met SMO20/40 regelaar. Door MHI op de markt gebracht onder de naam Hydrolution.
Ik denk dat de standaard geadviseerde instellingen (zoals stooklijn 5-0) voor een Nederlands gebaseerd zijn op een ouder type woning. Hier werd het met de standaard instelling ook +25 graden.
Iemand enig idee waar de afkorting "AMS" dan trouwens voor staat?
[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 06-03-2024 08:49 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Zou kunnen, geen idee van. Ams is gewoon een typeaanduiding, geen idee of het echt een afkorting is. Mijn mhi buitendeel heet FDCW60VNX-6, dat zou een hele zin worden als het om een afkorting zou gaan 😉. Is overigens gelijk aan de ams 10-6Gerbenvl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:48:
[...]
De Nibe AMS 20 buitenunits zijn volgens mij ook nogsteeds van Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Tenminste: ik zie op straat wel eens MHI buitenunits hangen, die lijken als twee druppels water op mijn AMS 20![]()
Eerste kwartaal 2009 geïntroduceerd. Buitenunit geproduceerd door MHI, binnenunit HBS en besturing SMO door Nibe. Een samenwerking waarbij beide partijen volledige toegang hadden (hebben) tot elkaars gegevens. Zoiets lees ik op het grote www.Gerbenvl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:48:
[...]
De Nibe AMS 20 buitenunits zijn volgens mij ook nogsteeds van Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Tenminste: ik zie op straat wel eens MHI buitenunits hangen, die lijken als twee druppels water op mijn AMS 20![]()
De units gaan al even mee en je ziet ze als airco veel in de industrie en bij hotels.
Ik denk dat de units degelijk zijn. De enige verbeteringen die je vandaag de dag ziet bij nieuwere warmtepompen is op het gebied van geluid en uiterlijk. En ja, natuurlijke koelmiddelen.
Klopt allemaal. Nibe heeft destijds de samenwerking gezocht met een andere grote partij (MHI) omdat die wereldwijd meer kennis had van de verschillende klimaten over de wereld. Dat heb ik tenminste ook eens gevonden op het www.Knowbody schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:30:
[...]
Eerste kwartaal 2009 geïntroduceerd. Buitenunit geproduceerd door MHI, binnenunit HBS en besturing SMO door Nibe. Een samenwerking waarbij beide partijen volledige toegang hadden (hebben) tot elkaars gegevens. Zoiets lees ik op het grote www.
De units gaan al even mee en je ziet ze als airco veel in de industrie en bij hotels.
Ik denk dat de units degelijk zijn. De enige verbeteringen die je vandaag de dag ziet bij nieuwere warmtepompen is op het gebied van geluid en uiterlijk. En ja, natuurlijke koelmiddelen.
Hoge ingaande temperatuur condensor
SLAVE 1
Alarmnummer: 163
Wat betekent dit? Kan ik er zelf iets aan doen? Zo ja wat?
/f/image/qjBDwiIXXbi2QKPv2IJNPjt5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door mvdzee op 06-03-2024 16:45 . Reden: toevoeging type buitenunit ]
Heb je gisteren iets veranderd/ gewijzigd ? Een van de mogelijke oorzaken. Mogelijk te hoge tapwatertemperatuur ingesteld of periodieke verhoging actiefmvdzee schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:20:
Wij hebben sinds 2,5 jaar een NIBE VVM 320 R met een F2040-8 buitenunit van NIBE. Als ik in NIBE Uplink kijk onder Geschiedenis -> Informatieve meldingen zie ik erg vaak (zo'n 20x per dag) de melding:
Hoge ingaande temperatuur condensor
SLAVE 1
Alarmnummer: 163
Wat betekent dit? Kan ik er zelf iets aan doen? Zo ja wat?
[Afbeelding]
@Gerbenvl dank voor de tip, heb alleen een sterke voorkeur voor bekabeld.Gerbenvl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:48:
[...]
Heb zelf zoiets met temperatuur sensoren met ESP32 (wifi) bordjes gedaan voor waterzijdig inregelen overal. Kan dan live in Home Assistant alle aanvoer en retour temperaturen zien.
Er kunnen ook gewoon 3 sensoren op één ESP voor wat jij wil. Setup: https://esp32io.com/tutorials/esp32-temperature-sensor
Beetje speuren op Ali wel om de onderdelen te vinden. Via TZT 123 Official Store via Ali heb ik alles gevonden.
Wel handig dat HA ook voor deze route een oplossing heeft.
Gaat er modbus over tcp en wifi?
@Gerbenvl waar komt de F2120 serie ook bij mhi vandaan?Gerbenvl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Ik had bevestiging gehad van Ideal Standard, dacht ik, maar na betere bestudering van hun documenten, hebben ze over verlies van mengwatertemperatuur.
Meerdere keren rechtstreeks geprobeerd, maar ze willen geen communicatie met particulieren. Daarna via verschillende dealers geprobeerd, maar Ideal Standard begrijpt de vraag niet of willen de vraag niet beantwoorden.
Inmiddels heb ik van al hun dealers het advies gehad om voor Grohe te kiezen, zowel om de informatievoorziening als om de kwaliteit/betrouwbaarheid die voor nagenoeg dezelfde prijs een stuk beter is.
Grohe heeft in hun documentatie vermeld dat de aanvoertemperatuur minimaal 2 graden hoger moet zijn dan de gewenste mengtemperatuur om die mengtemperatuur te kunnen halen.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40
Dat klopt idd, daar had ik nav jouw opmerking eerder ook nog even naar gekeken. Mijn ervaring is overigens dat de grohe kranen die ik hier heb gebruikt ook bij een kleiner temperatuurverschil nog prima werken.RISL schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:48:
Grohe heeft in hun documentatie vermeld dat de aanvoertemperatuur minimaal 2 graden hoger moet zijn dan de gewenste mengtemperatuur om die mengtemperatuur te kunnen halen.
Heb in beide badkamers de inbouw versies met meerdere knoppen die tegelijk kunnen. Perfect.
Nee dat denk ik niet. Maakt mij ook niet uit, als ik maar temperaturen in HA ziebioscrasher schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:03:
[...]
@Gerbenvl dank voor de tip, heb alleen een sterke voorkeur voor bekabeld.
Wel handig dat HA ook voor deze route een oplossing heeft.
Gaat er modbus over tcp en wifi?
Dat durf ik niet te zeggen.bioscrasher schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:08:
[...]
@Gerbenvl waar komt de F2120 serie ook bij mhi vandaan?
Nee dit is al sinds het begin. Warmtapwatercomf staat altijd op "zuinig". Op dit moment is de tapwatertemperatuur 49,3 gr.Avantiklima schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:02:
[...]
Heb je gisteren iets veranderd/ gewijzigd ? Een van de mogelijke oorzaken. Mogelijk te hoge tapwatertemperatuur ingesteld of periodieke verhoging actief
Ik heb dit ook wel eens aan de installateur gemeld maar daar verder geen reactie op gekregen.
[ Voor 19% gewijzigd door mvdzee op 07-03-2024 18:01 ]
Dan is zuinig of eco wel hoog ingesteld.mvdzee schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:56:
[...]
Nee dit is al sinds het begin. Warmtapwatercomf staat altijd op "zuinig". Op dit moment is de tapwatertemperatuur 49,3 gr.
Ik heb dit ook wel eens aan de installateur gemeld maar daar verder geen reactie op gekregen.
Waar kan je dat ergens instellen? Ik ben dat niet tegengekomen in uplink.
Hoi Martius, een vraag over de eme20, ik heb er ook een en wil hem koppelen aan de SMO 40, maar heb ook een rmu40 voor in de woonkamer. De rmu40 gebruikt dezelfde RS485 en voedings koppelingen in de smo40 … ik heb het advies gekregen van NIBE Nederland om de eme20 in ster (oftewel parallel) aan de EMU te koppelen … normaal koppel je een rs485 of modbus serieel, enig advies ?martius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Volgens je signature heb je een SMO 40. Die zou, correct me if I'm wrong, samen met een EME 20 gekoppeld moeten kunnen worden met je Sunspec inverter middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485.
"COMMUNICATIEMODULE VOOR
ZONNE-ENERGIE EME 20
maken.
Onderdeelnr. 057 215"
Dank Marc
Helaas kan ik je hierin niet van advies voorzien. Ik heb die van mij uit de configuratie gehaald aangezien deze, achteraf, overbodig bleek. De installateur had hem aangesloten.MarcKeulers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:51:
[...]
Hoi Martius, een vraag over de eme20, ik heb er ook een en wil hem koppelen aan de SMO 40, maar heb ook een rmu40 voor in de woonkamer. De rmu40 gebruikt dezelfde RS485 en voedings koppelingen in de smo40 … ik heb het advies gekregen van NIBE Nederland om de eme20 in ster (oftewel parallel) aan de EMU te koppelen … normaal koppel je een rs485 of modbus serieel, enig advies ?
Dank Marc
Iemand anders die @MarcKeulers kan verder helpen?
VVM 320 Roestvrij staal of VVM 320 Emaille , kijk in het Menu 5.1.1 - warmwater instellingenmvdzee schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:46:
[...]
Volgens de handleiding moet de EME20 er tussen worden geplaatst, dus A en B gaan eerst naar de EME20 en die heeft weer een aansluiting voor de volgende assecoire. De voeding kan je wel parallel verbinden. Een Engelse installatie handleiding kan je online vinden, een NL versie heb ik niet gezien.MarcKeulers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:51:
[...]
Hoi Martius, een vraag over de eme20, ik heb er ook een en wil hem koppelen aan de SMO 40, maar heb ook een rmu40 voor in de woonkamer. De rmu40 gebruikt dezelfde RS485 en voedings koppelingen in de smo40 … ik heb het advies gekregen van NIBE Nederland om de eme20 in ster (oftewel parallel) aan de EMU te koppelen … normaal koppel je een rs485 of modbus serieel, enig advies ?
Dank Marc
My case has so many fans that it hovers above the ground
In de SMO via "installateur rechten"mvdzee schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:46:
[...]
Als de spanning er een uurtje af is geweest, blijven de instellingen dan behouden?
Jazeker, hier is door een storing de hele wijk uren spsnningsloos geweest en de smo was geen enkele instelling kwijt. Mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen dan kun je de huidige instellingen eenvoudig kopiëren naar een usb stick als backup.rrrrichhh schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:08:
Vraagje, ik ga mijn smo40 overzetten op een andere groep in de meterkast.
Als de spanning er een uurtje af is geweest, blijven de instellingen dan behouden?
Hartelijk dank, lijkt inderdaad logisch, ik ga aan de slag! Gr. MarcSten Vollebregt schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:10:
[...]
Volgens de handleiding moet de EME20 er tussen worden geplaatst, dus A en B gaan eerst naar de EME20 en die heeft weer een aansluiting voor de volgende assecoire. De voeding kan je wel parallel verbinden. Een Engelse installatie handleiding kan je online vinden, een NL versie heb ik niet gezien.
In de mijne zit een Copeland. Het is een scroll compressor.bioscrasher schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:08:
[...]
@Gerbenvl waar komt de F2120 serie ook bij mhi vandaan?
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Die heb ik gepland op zaterdagochtend vanaf 10:30, dan kan het met zonnestroom (binnenkort) en staat er een flinke bak warm water klaar als het gezin 's middags wil douchen.
Wat gebeurt er:
Boilervat wordt opgewarmd tot ca 55 graden top / 50 graden midden met de compressor
Daarna schakelt ie over naar het elektrisch element voor de laatste 5 graden tot 60 graden top / 55 graden midden. Als het elektrisch element actief is dan is de compressor uit en geblokkeerd. Daarna start de compressor opnieuw op. Tot zover denk ik normaal gedrag.
Bij het overschakelen zie ik vaak een foutmelding 215. Soms ook nog een foutmelding 216, vandaag zelfs 2x.
:strip_exif()/f/image/QroC6HmJ8psYLU1HvJdkG5oi.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar deze melding bestaat volgens de lijst niet voor de S-serie; wel voor de F-serie.
:strip_exif()/f/image/vtPPLJ5bYawZntdD9SPQxDFU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me niet zo serieus, zal wel met het omschakelen te maken hebben. Maar toch.
Heeft iemand een idee over die meldingen? Series, installateur inschakelen, of?
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Bij ons (zie eerdere posts) zijn dit ook momenten waarop we geregeld een alarm melding krijgen (453, 229 of 230). Bij ons pendelt de WP rond die momenten dan sterk (aan/uit), waarbij de 3-wegklep vrij snel achter elkaar verschillende keren heen en terug schakelt. Is wel reden geweest dat Nibe monteur langskwam. Proces om dit op te lossen loopt nog steeds. Vermoeden is nu dat iets is met het koelmiddel of met onderdele in de compressor die met koelmiddel te maken hebben.theo66 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:33:
Mijn NIBE S1155 WP geeft elke zaterdag een foutmelding tijdens de legionella run.
Die heb ik gepland op zaterdagochtend vanaf 10:30, dan kan het met zonnestroom (binnenkort) en staat er een flinke bak warm water klaar als het gezin 's middags wil douchen.
Wat gebeurt er:
Boilervat wordt opgewarmd tot ca 55 graden top / 50 graden midden met de compressor
Daarna schakelt ie over naar het elektrisch element voor de laatste 5 graden tot 60 graden top / 55 graden midden. Als het elektrisch element actief is dan is de compressor uit en geblokkeerd. Daarna start de compressor opnieuw op. Tot zover denk ik normaal gedrag.
Bij het overschakelen zie ik vaak een foutmelding 215. Soms ook nog een foutmelding 216, vandaag zelfs 2x.
[Afbeelding]
Maar deze melding bestaat volgens de lijst niet voor de S-serie; wel voor de F-serie.
[Afbeelding]
Dit lijkt me niet zo serieus, zal wel met het omschakelen te maken hebben. Maar toch.
Heeft iemand een idee over die meldingen? Series, installateur inschakelen, of?
Nibe F2120-16 - SMO40
Nibe houdt er rekening mee door met de berekende Ta te spelen. Dat werkt gewoon goed (dynamische prijzen kent men in Zweden al jaren, genoeg ervaring).
Prijzen zijn niet negatief hoor, of betaal je geen belastingKnowbody schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:12:
Vandaag deels een negatieve stroomprijs.
Nibe houdt er rekening mee door met de berekende Ta te spelen. Dat werkt gewoon goed (dynamische prijzen kent men in Zweden al jaren, genoeg ervaring).
Denkwijze hier is niet vanuit de eigen energienota maar vanuit de elektriciteitsvoorziening. Het zou voor iedereen goed zijn om nu al voor te sorteren en te denken in het grotere geheel.Mars2020 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:56:
[...]
Prijzen zijn niet negatief hoor, of betaal je geen belastingDan zou ik graag willen weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
En ja, bij nieuw contract overweeg ik dynamisch zoals aangeboden door bv een Tibber.
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 10-03-2024 16:22 ]
Vreemde gedachtegang om te denken vanuit de kostprijs, omdat je als consument niet de kostprijs betaald.Knowbody schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Denkwijze hier is niet vanuit de eigen energienota maar vanuit de elektriciteitsvoorziening. Het zou voor iedereen goed zijn om nu al voor te sorteren en te denken in het grotere geheel.
En ja, bij nieuw contract overweeg ik dynamisch zoals aangeboden door bv een Tibber.
Heel veel consumenten artikelen zit vanaf de fabriek tot consument meer dan 80% marge op. Daarvan zeg je toch ook niet dat het €1000— kost terwijl je er als consument €5000,— voor betaald.
Ik probeer ook zoveel mogelijk van mijn zonne-energie zelf op te maken. Nu de verwarming nog loopt, kan ik doorgaans tot 7kWh daarin kwijt en in de hele zomer circa 1.5kWh per 2 dagen. Met 's middags koken, wassen en afwassen, grasmaaien en stofzuigen is ook nog wat mogelijk, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Voorlopig kan ik nog ruim 3 jaar vooruit met mijn electriciteitscontract en dan zie ik wel weer.Knowbody schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Denkwijze hier is niet vanuit de eigen energienota maar vanuit de elektriciteitsvoorziening. Het zou voor iedereen goed zijn om nu al voor te sorteren en te denken in het grotere geheel.
Het kan zijn dat je het niet begrijpt. Er is een enorm probleem met netcapaciteit en dagelijks staan in de kranten berichten van netbeheerders over dat onderwerp.Mars2020 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:02:
[...]
Vreemde gedachtegang om te denken vanuit de kostprijs, omdat je als consument niet de kostprijs betaald.
Heel veel consumenten artikelen zit vanaf de fabriek tot consument meer dan 80% marge op. Daarvan zeg je toch ook niet dat het €1000— kost terwijl je er als consument €5000,— voor betaald.
Daarnaast ga je steeds meer lezen over dynamische tarieven en wordt dat de standaard. Het maakt niet uit wat voor contact je nu zelf nog hebt. Alles dat we er met z'n allen aan kunnen doen wat zin heeft is meegenomen.
Mijn gedachtengang is niet vreemd.
Goed zichtbaar inderdaad (wij hebben Tibber, SPA staat maximaal).Knowbody schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:12:
Vandaag deels een negatieve stroomprijs.
Voordeel is dat ondanks dat de koppeling met PV nog niet werkt, de WP wel maximaal werkt bij hoge zonne productie - want dan is de prijs ook laag.
/f/image/Tqrytz0xmYgmaxOq6clDPBXj.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16 - SMO40