NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 61 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
Knowbody schreef op maandag 11 maart 2024 @ 02:11:
[...]

Daarnaast ga je steeds meer lezen over dynamische tarieven en wordt dat de standaard. Het maakt niet uit wat voor contact je nu zelf nog hebt. Alles dat we er met z'n allen aan kunnen doen wat zin heeft is meegenomen.

Mijn gedachtengang is niet vreemd.
Helemaal mee eens.
Ik ben al aan een thuisbatterij toe.
Ondanks dat saldering blijft kan ik in combinatie met dynamisch contract het net ontlasten.

[ Voor 14% gewijzigd door pbleijsw op 12-03-2024 09:46 ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:16
Kandidat schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Goed zichtbaar inderdaad (wij hebben Tibber, SPA staat maximaal).
Voordeel is dat ondanks dat de koppeling met PV nog niet werkt, de WP wel maximaal werkt bij hoge zonne productie - want dan is de prijs ook laag.
[Afbeelding]
Precies dat maakt een koppeling met eigen PV tamelijk overbodig.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
pbleijsw schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Helemaal mee eens.
Ondanks dat saldering blijft kan ik in combinatie met dynamisch contract het net ontlasten.
Begrijp ik. Ik ben wel gecharmeerd van het systeem van Victron.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 16:06
Knowbody schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Precies dat maakt een koppeling met eigen PV tamelijk overbodig.
Een koppeling met 'surplus power' (netto teruglevering) zou wel een mooie extra zijn. Jammer dat NIBE dat nog niet goed geimplementeerd lijkt te hebben ondanks Sunspec registratie en EME20.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:47
pbleijsw schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Helemaal mee eens.
Dat vind ik toch bijzonder, dat mensen een thuisbatterij kopen om het net te ontlasten. Zoveel geld betalen om het foute beleid van andere partijen recht te trekken en dan is zo'n batterij nog minder dan een druppel op een gloeiende plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:02:
[...]

Dat vind ik toch bijzonder, dat mensen een thuisbatterij kopen om het net te ontlasten. Zoveel geld betalen om het foute beleid van andere partijen recht te trekken en dan is zo'n batterij nog minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
Ook mee eens.

Zelf zeg ik altijd die batterij komt er, op 4 wielen.

Momenteel en dankzij o.a. Tibber kun je volgens mij best een redelijke business case hebben, maar alleen als je veel panelen hebt (veel te veel, zodat je voorbij het salderen punt komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:41
Begrijp de discussie en met veel ben ik het eens, wel een beetje off-topic.

Tenzij je natuurlijk een batterij inzet op je WP te optimaliseren.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
martius schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:51:
Begrijp de discussie en met veel ben ik het eens, wel een beetje off-topic.

Tenzij je natuurlijk een batterij inzet op je WP te optimaliseren.
Gezien de bijdragen hierboven hangt dat er denk ik vanaf wat je als optimaliseren ziet, waar je dan op aanstuurt:
  • COP - cq mileu, minimaal energieverbruik
  • Energie kosten (dat kan met hoger verbruik ook lager zijn, mits slim ingericht)
  • Netbelasting - een soort algemeen belang
Aanvullende maatregelen (PV, batterij, vast dan wel op 4 wielen) kunnen dan wel een rol spelen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik heb een S2125 en een VVM S320 en ik probeer er achter te komen hoe ik de stille modus kan activeren in de nacht. Het eerste probleem is dat ik nergens in het menu een stille modus kan vinden, daarnaast zie ik wel opties om programma's te maken in het menu, maar hier kan ik alleen de volledige compressor blokkeren voor een bepaald programma, dat lijkt me niet de bedoeling. Kan iemand met een vergelijkbare setup mij in de goede richting sturen? De installatie handleiding zegt niet veel meer dan dat er een stille modus is, zonder uitleg hoe dit in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
rusman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:17:
Ik heb een S2125 en een VVM S320 en ik probeer er achter te komen hoe ik de stille modus kan activeren in de nacht. Het eerste probleem is dat ik nergens in het menu een stille modus kan vinden, daarnaast zie ik wel opties om programma's te maken in het menu, maar hier kan ik alleen de volledige compressor blokkeren voor een bepaald programma, dat lijkt me niet de bedoeling. Kan iemand met een vergelijkbare setup mij in de goede richting sturen? De installatie handleiding zegt niet veel meer dan dat er een stille modus is, zonder uitleg hoe dit in te stellen is.
Was de stille modus in sommige gevallen niets meer of minder dan een begrenzing tot xHz? Wat de range is is mij even ontschoten. Menu 7.3.2 al bekeken?

Hier voert u instellingen in die specifiek zijn voor de geïnstalleerde warmtepomp. Zie voor de mogelijke instellingen de installatiehandleiding voor de warmtepomp.

Uit de installatie handleiding van de S2125
Stille stand toegestaan: Hier stelt u in of de stille stand
voor de warmtepomp wordt geactiveerd. Let erop dat nu
geprogrammeerd kan worden wanneer de stille stand actief
zal zijn. De functie mag alleen voor beperkte perioden worden gebruikt omdat de S2125 anders het berekende vermogen mogelijk niet kan leveren.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
martius schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Was de stille modus in sommige gevallen niets meer of minder dan een begrenzing tot xHz? Wat de range is is mij even ontschoten. Menu 7.3.2 al bekeken?

Hier voert u instellingen in die specifiek zijn voor de geïnstalleerde warmtepomp. Zie voor de mogelijke instellingen de installatiehandleiding voor de warmtepomp.

zal zijn. De functie mag alleen voor beperkte perioden worden gebruikt omdat de S2125 anders het berekende vermogen mogelijk niet kan leveren.
Menu 7.3.2 was het inderdaad. Ik heb alle menu's wel eens gezien, maar schijnbaar nog nooit doorgeklikt om diep genoeg te komen in de juiste instelling op deze plek. Thanks! Na het toestaan van de Stille modus in 7.3.2 kwam hij ook als optie in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-10 10:22
martius schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Met mijn AMS 10-12 installatie wordt ook de fansnelheid beperkt tot maximaal 3 (i.p.v. 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10 20:20

DJR

Tweakers, hier een Nibe S1155.
Ik probeer de WTP af te remmen op het moment dat hij de door mij ingestelde graadminuten bereikt heeft. Die heb ik van standaard 30 al naar 450 verhoogd. Maar de pomp knalt deze heel snel weer naar 0 waarna de WTP voor slechts korte tijd uitschakelt. Ik wil juist een meer vloeiend patroon zien. Wat kan ik doen om dit te bereiken? Terug trottlen van de processor frequency? die beweegr rond de 20 met sporadisch een uitschieter naar 40. De pomp lijkt te sterk voor de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4jyNL1Cna1w6kHQ8QyAGyNuEoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KNGfERmVVdtihIjrvNvbzNcF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:41:
Tweakers, hier een Nibe S1155.
Ik probeer de WTP af te remmen op het moment dat hij de door mij ingestelde graadminuten bereikt heeft. Die heb ik van standaard 30 al naar 450 verhoogd. Maar de pomp knalt deze heel snel weer naar 0 waarna de WTP voor slechts korte tijd uitschakelt. Ik wil juist een meer vloeiend patroon zien. Wat kan ik doen om dit te bereiken? Terug trottlen van de processor frequency? die beweegr rond de 20 met sporadisch een uitschieter naar 40. De pomp lijkt te sterk voor de woning.

[Afbeelding]
De flow verhogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10 20:20

DJR

Thanks, bedoel je dat ik de flow temp moet verhogen met de stooklijn settings? Deze staat momenteel op 2 (Nibe S1155-12). Of de flow op de naregeling van Danfoss verder verhogen?

[ Voor 9% gewijzigd door DJR op 16-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Thanks, bedoel je dat ik de flow temp moet verhogen met de stooklijn settings? Deze staat momenteel op 2 (Nibe S1155-12). Of de flow op de naregeling van Danfoss verder verhogen?
Met flow bedoel ik debiet. Stroomsnelheid.

Kogel filter even flushen kan al verschil maken.
Alle groepen open is uiteraard een open deur intrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
DJR schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:41:
[...]
Ik wil juist een meer vloeiend patroon zien.
[...]
Waarom? :-)

Kan het lastig in de grafiek zien, maar hoe lang zijn je runs nu ongeveer?

Als je meer dan 40 mins per run hebt dan is dat prima en dus geen pendel gedrag. Bij deze wat hogere temperaturen is langere runs ook gewoon wat lastig.

Voldoende flow, afgifte en waterzijdig inregelen is de basis. Hoe je met settings verder kan afremmen is al aantal keer besproken hier. Hier heb ik eea samengevat: Gerbenvl in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Edit: ah shit, je hebt een water/water pomp? Dit is het lucht/water topic...

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Edit: ah shit, je hebt een water/water pomp? Dit is het lucht/water topic...
Oh ja....S11.... Nou water-water houdt van kortere runs dacht ik om de bron tussendoor op adem te laten komen.

Meerdere starts omwille van betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:51:
[...]
De comm cable tussen SMO en warmtepomp hier dus tussen SMO en HBS, moet shielded cable zijn

Met behulp van andere handleidingen, oa Engelstalige SMO 10, ben ik erachter gekomen dat Nibe echt bedoeld om die afgeschermde kabel aan 1 zijde met het scherm aan aarde te leggen. Aan de zijde van de SMO.

Ik heb dus zojuist het scherm aan HBS05 zijde uit de klem gehaald en getaped. Deze zijde komt niet aan aarde.
[...]
Juist nu ik een afgeschermde kabel heb aangelegd op bovenstaande manier heb ik last van reboots 8)7

Niet vaak, tot nu toe 1x per week ongeveer. Met de niet afgeschermde nooit gehad, maar ik dacht ik pas het nog aan volgens het boekje om problemen in de toekomst te voorkomen. Ook omdat in de principe schema's "afgeschermd!" staat door Nibe voor communicatie buiten-unit leek het me wel belangrijk. Naja, dat heeft dus niet goed uitgepakt. Gisteren hoe de kabel loopt nog wat veranderd, wat meer aan de zijkant van de SMO laten lopen verder uit de buurt van de elektronica. Misschien dat dat helpt.
Knowbody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:51:
[...]
Met behulp van andere handleidingen, oa Engelstalige SMO 10, ben ik erachter gekomen dat Nibe echt bedoeld om die afgeschermde kabel aan 1 zijde met het scherm aan aarde te leggen. Aan de zijde van de SMO.
Zou dit nog steeds de bedoeling zijn? Aan mijn SMO kant zit ook niks in de buurt om het scherm aan de aarde te leggen. Dan hadden ze daar toch wel iets gemaakt om een scherm in te klemmen? Heb de aarde nu ergens anders vandaan moeten halen uit de SMO en met een Wago klemmetje het scherm aangesloten.

De handleiding laat het een beetje in het midden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G49kWHLpx5rz1beOqL9iDzmDtgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x094pcY448BuKQcM0LxR34Dr.png?f=user_large

Ben niet zo'n elektronica man, maar dit bekend volgens mij wel dat het scherm aan de aarde moet liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 17-03-2024 16:49 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:50
Het idee is dat je na het onderin invoeren van de afgeschermde kabel hiervan een stukje mantel verwijderd zodat je de kabel met twee tie-raps kan vastzetten. Hierbij moet de afscherming direct contact maken met de metalen beugel waarmee je de kabel met de tie-raps aan de beugel maakt.

EMC (elektro magnetische compatibiliteit) technisch gezien is het beter om de afscherming aan beide uiteinden met het frame (GND) te verbinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Henielma op 17-03-2024 17:08 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-10 06:55

DIY

Henielma schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:06:

EMC (elektro magnetische compatibiliteit) technisch gezien is het beter om de afscherming aan beide uiteinden met het frame (GND) te verbinden.
Nibe geeft expliciet één zijde verbinden van de afscherming aan. Ik moet diep graven, maar het heeft -denk ik- te maken met aardlussen.

@Gerbenvl heb je niet (per ongeluk) de niet geisoleerde draad die bij de mantel/afscherming zit verbonden met de GND aansluiting?

[ Voor 17% gewijzigd door DIY op 17-03-2024 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:50
DIY schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Nibe geeft expliciet één zijde verbinden van de afscherming aan. Ik moet diep graven, maar het heeft -denk ik- te maken met aardlussen.
Daarom gaf ik ook aan dat het om EMC technische redenen beter is om aan beide zijden de afscherming met het frame te verbinden. De tegenhanger hiervan is aardpotentiaal vereffening. Door de controller en/of binnenunit op een andere groep en aarde aan te sluiten dan de buitenunit kan er spanningsverschil ontstaan tussen beide aardaansluitingen (frame). Hierdoor kan de afscherming van de communicatiekabel hoge vereffeningsstromen gaan voeren en warm worden omdat deze kabels hier niet voor bedoeld zijn. Om dit risico te voorkomen geven ze waarschijnlijk het advies om de afscherming slechts aan 1 zijde aan te sluiten.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
DIY schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:23:
[...]
@Gerbenvl heb je niet (per ongeluk) de niet geisoleerde draad die bij de mantel/afscherming zit verbonden met de GND aansluiting?
Niet geïsoleerde draad? Volg die niet helemaal.

Heb een kabel met drie aders: zwart 1, zwart 2 en geel/groen. Die zitten respectievelijk aan A, B en GND vast conform het plaatje.

Verder heeft de kabel daaromheen metalen vlechtwerk. Dat zit vast aan de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Henielma schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:06:
Het idee is dat je na het onderin invoeren van de afgeschermde kabel hiervan een stukje mantel verwijderd zodat je de kabel met twee tie-raps kan vastzetten. Hierbij moet de afscherming direct contact maken met de metalen beugel waarmee je de kabel met de tie-raps aan de beugel maakt.
Ah dank, dat is inderdaad een logische manier. Even niet aan gedacht en staat ook niet in de installateurs handleiding. Ga ik zo aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerbenvl op 17-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door Emma1986 op 17-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-10 06:55

DIY

Gerbenvl schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:26:
[...]
Niet geïsoleerde draad? Volg die niet helemaal.

Heb een kabel met drie aders: zwart 1, zwart 2 en geel/groen. Die zitten respectievelijk aan A, B en GND vast conform het plaatje.

Verder heeft de kabel daaromheen metalen vlechtwerk. Dat zit vast aan de aarde.
In het afschermings vlechtwerk/folie zit vaak een litze of blanke draad. Bij jou zit het iig goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Henielma precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqXW4eZPZGx-QvSwzbrRh-MCUtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEFk9vqVBuSPoOkPyWpbhM7u.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe lees ik de energieloglijst van de SMO S40 goed.
Het lijkt me niet dat van het net tot nu toe 140 kWh en via de pv installatie 210 kWh samen 350 kWh samen meer is dan de door de wp gemaakte energie 326 kWH overschrijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:19
berry76 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:26:
[Afbeelding]

Hoe lees ik de energieloglijst van de SMO S40 goed.
Het lijkt me niet dat van het net tot nu toe 140 kWh en via de pv installatie 210 kWh samen 350 kWh samen meer is dan de door de wp gemaakte energie 326 kWH overschrijdt?
Je ziet boven de geleverde energie. In het midden de energie die nodig was om de warmte op te wekken en onderaan de opwek van de zonnepanelen. Het verbruik van zonne-energie is niet te zien via het scherm.
Vroeger kon je via Geschiedenis wel zien wat er aan verbruik was tijdens opwek, maar een paar updates geleden zijn de eenheden waarin gelogd wordt veranderd en en zie je opwek in KWh en verbruik in W/s dus de mooie grafieken zijn er niet meer. Pas een mail over gestuurd, kreeg als antwoord dat ze het meenemen tbv verdere updates

Wil je het toch duidelijker dan kan je via USB ff een log trekken om alles op uurbasis of per maandtotaal te kunnen zien.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik zie dat de Nibe wp in HomeWizard 72.1 kWh gebruikte heeft tot nu toe in maart en de solaredge 211 kWh tot nu toe heeft opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
berry76 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:58:
Ik zie dat de Nibe wp in HomeWizard 72.1 kWh gebruikte heeft tot nu toe in maart en de solaredge 211 kWh tot nu toe heeft opgewekt.
Je zou verwachten dat de HW kWh meter een hogere waarde zou aangeven, want in het scherm zie je alleen energie die verbruikt is door de compressor. De regeling en het pompwerk is hierin niet meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9UgRrd0d-OvezQmdMtTbbjTVKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptRE9JCzIiaU6xNUKSibCVCF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBV3Dcfh7tHlxqSRMasDNfTcPaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbYM1VI6ivIgCiUIaV9mfm4n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Ben het eens met @jurgen purgen HW zou meer moeten registreren dan de energy logs op de display. Onderstaande mijn metingen en daar zie je duidelijk in dat er een verschil is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu2uLWvGFXe2sSTwY7t0cGhEU7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXbeh3eMoFxhHjep5c1BijDO.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij het procentuele verschil tussen wat Nibe meet (in) en wat HomeWizrad meet (hw-in) trek ik af wat Nibe meet (out) en gebruik ik om een "gecorrigeerde" cop (hw) te berekenen. Het gemiddelde tussen de smo s40 cop en de hw cop is mijn geschatte cop (.avg). Het gemiddelde van .avg is mijn SCOP.

Duidelijk? 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
martius schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:39:
Ben het eens met @jurgen purgen HW zou meer moeten registreren dan de energy logs op de display. Onderstaande mijn metingen en daar zie je duidelijk in dat er een verschil is.

[Afbeelding]

Daarbij het procentuele verschil tussen wat Nibe meet (in) en wat HomeWizrad meet (hw-in) trek ik af wat Nibe meet (out) en gebruik ik om een "gecorrigeerde" cop (hw) te berekenen. Het gemiddelde tussen de smo s40 cop en de hw cop is mijn geschatte cop (.avg). Het gemiddelde van .avg is mijn SCOP.

Duidelijk? 🤪
Deze data heb je uit de usb log van de smo s40 gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
berry76 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:07:
[...]

Deze data heb je uit de usb log van de smo s40 gehaald?
Nope. Ouderwetsch met de hand vanaf de display en vanuit de HomeWizard app in een Excel gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nieuwe update SMO S40 ging probleemloos.

2.26.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:31:
Nieuwe update SMO S40 ging probleemloos.

2.26.3
update-time???.. (gelijk naar boven en geaccepteerd) *O* -O- *O*

ben benieuwd of de zonne-energie en aanverwanten nu wel weer eens een keer juist worden weergegeven.🤞

[ Voor 18% gewijzigd door jurgen purgen op 19-03-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamigo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Sinds het weer beter weer is buiten heb ik de woonkamertemperatuur lager gezet, wat mij opviel is dat de warmtepomp (F1255) meermaals per dag de vloerverwarming temperatuur tot 60 graden laat oplopen en daarna weer snel inzakt. Iemand een idee wat dit kan zijn?

In het kader van stroombesparing lijkt dit me niet echt gunstig voor het verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzpaB30IuQjhXaISrtTx0PuxkzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbLb5Keboy5sq6FM17IBq3vX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 07:20
Welke sensor is dit precies? De sensor BT2 zit namelijk in hetzelfde circuit als de warmwater tank. Als dit gebeurd met BT25 (mocht je die hebben) dan is het wel opmerlijk of zit deze op een rare plek.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamigo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Sten Vollebregt schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:40:
Welke sensor is dit precies? De sensor BT2 zit namelijk in hetzelfde circuit als de warmwater tank. Als dit gebeurd met BT25 (mocht je die hebben) dan is het wel opmerlijk of zit deze op een rare plek.
Ah, ja inderdaad de BT2, en de EB100-EP-BT3. Dus het komt dus doordat hij warm water 'ziet', thnx helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 21:55
Ik heb bericht gehad dat mijn installatie over kan naar myuplink…

Ik heb een smo 40 op een f2040-12.

Iemand dit al gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
helm71 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:11:

Iemand dit al gedaan ?
Verschillende mensen hier hebben wat problemen ondervonden. Ik blijf nog even lekker in de oude versie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
helm71 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:11:

Iemand dit al gedaan ?
Ja, gisteren gedaan. SMO40 en een F2120-20.
Eerst de account aangemaakt op myUplink, met een nieuwe sleutel verbinding gemaakt tussen myUplink en de SMO40. Daar kamen mijn apparaten tevoorschijn, met een melding dat ik de firmware moest updaten.
Deze gedownload en op een usb stick gezet volgens de instructies. Eerst de SMO40 geupdate, geen probleem.
Toen de F2120-20, na het starten van de update klapte hij er al na een paar seconden uit zonder melding. Herhaaldelijk geprobeerd maar haalt niets uit. De buitenunit lijkt dood vanaf de SMO40, en ik zit nu al even in de kou...

Nu kom ik https://www.nibe.eu/downl...uctie_software_update.pdf
tegen, hierin staat dat ik ook het een en ander uit moet zetten, en als ik dat niet strikt opvolg hij uit bedrijf gaat. Nou lekker dan.

Iemand een idee?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 21:55
Srednier schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Eerst de account aangemaakt op myUplink, met een nieuwe sleutel verbinding gemaakt tussen myUplink en de SMO40. Daar kamen mijn apparaten tevoorschijn, met een melding dat ik de firmware moest updaten.
Deze gedownload en op een usb stick gezet volgens de instructies. Eerst de SMO40 geupdate, geen probleem.
Toen de F2120-20, na het starten van de update klapte hij er al na een paar seconden uit zonder melding. Herhaaldelijk geprobeerd maar haalt niets uit. De buitenunit lijkt dood vanaf de SMO40, en ik zit nu al even in de kou...

tegen, hierin staat dat ik ook het een en ander uit moet zetten, en als ik dat niet strikt opvolg hij uit bedrijf gaat. Nou lekker dan.

Iemand een idee?
Djeez… die instructie leest als iets dat je tegenkomt bij een homebrew applicatie op github…. Niet als iets dat ik zou verwachten bij een apparaat van 15K ……..

Ik wacht nog wel ff tot het warmer is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:24
Srednier schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Iemand een idee?
Bijzonder. Al 2x ben ik blijkbaar biijzonder gelukkig geweest. De procedure op de oude uplink.com vermeldde dit allemaal niet. Met de F2120 zit ik nog niet op de laatste, maar ik laat het voorlopig maar zo...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:22
Zit hier al maanden op myuplink, probleemloos.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
Update ging probleemloos hier.
Maar zowel de portal als de app zijn alles behalve stabiel.
Missen beiden regelmatig grafieken en instelmogelijkheden.

[ Voor 32% gewijzigd door pbleijsw op 24-03-2024 22:26 ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Zelfde hier, geen problemen met de update. Draai hem twee maanden nu.

[ Voor 24% gewijzigd door Gerbenvl op 25-03-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-10 23:36
Er draait bij ons sinds oktober een S2125 12kw warmtepomp met een boilervat (Nibe BA ST 300).

Alles draait inmiddels goed maar ik twijfel of het opstoken van het boilervat wel goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QFJ94reOCbOsQuSOEhXLb5MQT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WYGdsn6Naj08EhjZoNIvbmI.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur bovenin (BT7) zakt bij het opstoken behoorlijk in temperatuur. Het opstoken is tussen het verwarmen van het huis door. Het water in de leiding zal dan zo’n 25-27 graden zijn.

Is dit normaal? Als ik zoek naar grafieken van anderen zie ik niet constant zo’n drop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:39:

[Afbeelding]

Duidelijk? 🤪
@martius daarom hier een Kamstrup Multical 403 met modbus uitbreidingskaart erin.
Veel te druk gehad om eea op te tuigen maar de NUC met HA erop staat al even te wachten..
Choices Choices...

In welk menu van de SMO S40 tref je de verbruiksgegevens aan trouwens?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:57
dvdhaar schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:12:
Er draait bij ons sinds oktober een S2125 12kw warmtepomp met een boilervat (Nibe BA ST 300).

Alles draait inmiddels goed maar ik twijfel of het opstoken van het boilervat wel goed gaat.

[Afbeelding]

De temperatuur bovenin (BT7) zakt bij het opstoken behoorlijk in temperatuur. Het opstoken is tussen het verwarmen van het huis door. Het water in de leiding zal dan zo’n 25-27 graden zijn.

Is dit normaal? Als ik zoek naar grafieken van anderen zie ik niet constant zo’n drop..
Hoi dvdhaar,

ik zie hetzelfde bij mijn vat van 500 liter. Ik heb op aanraden van verschillende tweakers mijn BT6 nu ingesteld op 42 graden en dan komt de BT7 op 49 graden, dan zijn de negatieve pieken minder groot …

Als je wilt kan ik as weekend wat grafieken posten.

Gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
bioscrasher schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:49:
[...]
In welk menu van de SMO S40 tref je de verbruiksgegevens aan trouwens?
Verbruikgegevens aka energy logs > 4.11.4 en dan verschijnen ze op de home screen van de SMO S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
MarcKeulers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Hoi dvdhaar,

ik zie hetzelfde bij mijn vat van 500 liter. Ik heb op aanraden van verschillende tweakers mijn BT6 nu ingesteld op 42 graden en dan komt de BT7 op 49 graden, dan zijn de negatieve pieken minder groot …

Als je wilt kan ik as weekend wat grafieken posten.

Gr. Marc
Hi Marc,

Dat zou fijn zijn! Ik ben benieuwd. Hoe stel je de BT7 precies in? Is dat de stoptemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
dvdhaar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Hi Marc,

Dat zou fijn zijn! Ik ben benieuwd. Hoe stel je de BT7 precies in? Is dat de stoptemperatuur?
Hi dvdhaar,

Dit zijn mijn grafieken, BT6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFhU3jVwo38VUIIMV4gwFXig-vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4n2tWCrQY2FZIOnZ189SAFwP.png?f=fotoalbum_large
BT7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00TY-IhlrLTdajIX_TsUPqh5fUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4q52Uh20HSPJo5Cn0Kf9BER1.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op zaterdag mijn legionella dag en dan gaat het vat naar 58 graden. Door die hoge temperatuur hoef ik op zondag niets te doen en is er geen SSW run zoals je ziet. Op maandag tot en met vrijdag is de ssw run tussen 12 en 14 en een enkele keer niet daar mijn warmtepomp het dan te druk heeft met verwarmen.

Uit de BT7 zie je dat op maandag de piek dieper is dan op de rest van de dagen daar de temperatuur dan hoger is. De pieken van 3 graden op de andere dagen kan ik wellicht nog corrigeren door de BT6 max te verlagen van 42 naar 40. Ik stuur niet op BT7, die lees ik af …

Sorry voor de slechte grafieken, maar ik bewaar maar een dag data in Domoticz en gebruik NIBE uplink om de data uit te lezen en die loopt op zijn laatste pootjes heb ik het idee, ik mis vaker data punten.

Meer vragen of instellingen, prima, let op een SMO40 met F2120-20 en 3 zone regeling, ssw vat 500 liter, buffer vat 500 liter.

Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
Bedankt Marc! Ik heb nu ook het SSW ingepland elke dag tussen 14-15u en de starttemperatuur naar 40 graden gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb op zaterdag mijn legionella dag en dan gaat het vat naar 58 graden
Een legionallerun op 58 graden heeft helemaal geen zin, daarvoor dient de temperatuur echt boven de 60 graden uit te komen.

En nu komen er vast reactis dat een legionellarun uberhaupt geen nut heeft :-).
Ik doe het wel, niet elke week maar maandelijks en dan tot 63 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
dvdhaar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:58:
Bedankt Marc! Ik heb nu ook het SSW ingepland elke dag tussen 14-15u en de starttemperatuur naar 40 graden gezet.
Die starttemperatuur kan beslist lager, zoek maar eens in dit topic. Er is de afgelopen tijd best veel geschreven over start en stop temperaturen.

De stoptemperatuur kan ook veel lager trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 27-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Verbruikgegevens aka energy logs > 4.11.4 en dan verschijnen ze op de home screen van de SMO S40
@martius dank!
Bijna niet te vatten hoe hoog de COP soms is die de Nibe aangeeft!!
Lijkt me soms een beetje bisides de werkelijkheid maar daar ga ik komende winter achter komen als de Kamstrup wordt gelogd door HA

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
bioscrasher schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:52:
[...]

@martius dank!
Bijna niet te vatten hoe hoog de COP soms is die de Nibe aangeeft!!
Dat ja. Side note is wel dat Nibe zelf aangeeft dat dit schattingen zijn. In het voordeel van Nibe 🤣.

Benieuwd naar je resultaten @bioscrasher!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 22:02
Is er iemand die de laatste alinea kan toelichten ? Waarom zou die RMU40 van 300euro geen controlerende functie mogen hebben. Dat is juist de bedoeling van een kamer thermostaat ?

Ruimtevoeler:
De SMO 40 kan met een ruimtesensor (BT50) worden
uitgebreid. De ruimtetemperatuursensor heeft maximaal
drie functies:
1. Weergave van de huidige kamertemperatuur op
het display van de bedieningsmodule.
2. Optie om de gewenste kamertemperatuur in °C te
veranderen.
3. Mogelijkheid tot wijzigen/stabiliseren van de
aanvoertemperatuur op basis van de kamertemperatuur.
Installeer de sensor in een neutrale positie waar de insteltemperatuur
is vereist. Een geschikte locatie is op
een vrije binnenwand in een hal op ca. 1,5 m boven de
grond. Het is belangrijk dat de sensor tijdens het meten
van de juiste kamertemperatuur niet wordt gehinderd,
wat het geval is als de sensor in een nis, tussen planken,
achter een gordijn, boven of nabij een warmtebron, in
een tochtstroom van een buitendeur of in direct zonlicht
wordt geplaatst. Ook dichtgedraaide radiatorthermostaten
kunnen problemen veroorzaken.
De bedieningsmodule werkt zonder de sensor, maar
indien de gebruiker de binnentemperatuur van de
woning wil aflezen op het display van de SMO 40, moet
de sensor worden geïnstalleerd. Sluit de ruimtesensor
aan op de klemmenstroken X6:3 en X6:4 op de ingangskaart
(AA3).
Indien de voeler wordt gebruikt om de kampertemperatuur
te wijzigen in °C en/of om de kamertemperatuur
te wijzigen/stabiliseren, moet de sensor worden geactiveerd
in menu 1.9.4.

Als de ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met
vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie
te hebben en geen controlerende functie
van de kamertemperatuur.

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:36
@RollingRacoon Omdat vloerverwarming te traag reageert om door de RMU S40 (of de BT 50, for that matter) goed aangestuurd te worden. Ik heb het geprobeerd toen ik mijn Nibe net had en de installateur hem voor ruimtecompensatie aangesloten had, maar het resultaat was dat de temperatuur voor geen meter stabiel bleef.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:28:
@RollingRacoon Omdat vloerverwarming te traag reageert om door de RMU S40 (of de BT 50, for that matter) goed aangestuurd te worden. Ik heb het geprobeerd toen ik mijn Nibe net had en de installateur hem voor ruimtecompensatie aangesloten had, maar het resultaat was dat de temperatuur voor geen meter stabiel bleef.
@Aziraphale Maar hoe zou je dan de temperatuur in de woonkamer moeten regelen? altijd de juiste curve zoeken? Je kan zelfs in menu 1.9.4 - instellingen ruimtesensor een factor aangeven voor het berekenen van de aanvoer temp. Waarom maken ze dit allemaal als de ruimtesensor toch niet een controlerende functie mag hebben 8)7

Ik begrijp soms gewoon niet dat er zo veel parameters zijn waarmee die SMO40 niks doet. Hij weet de buiten temp. Binnen temp. temp in buffervat. aanvoer temp etc.. met al die parameters moet je de kamer temperatuur toch strak op 21graden kunnen krijgen lijkt me.

Je wilt toch juist vloerverwarming icm een warmtepomp?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
RollingRacoon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:47:
[...]

@Aziraphale Maar hoe zou je dan de temperatuur in de woonkamer moeten regelen? altijd de juiste curve zoeken? Je kan zelfs in menu 1.9.4 - instellingen ruimtesensor een factor aangeven voor het berekenen van de aanvoer temp. Waarom maken ze dit allemaal als de ruimtesensor toch niet een controlerende functie mag hebben 8)7

Ik begrijp soms gewoon niet dat er zo veel parameters zijn waarmee die SMO40 niks doet. Hij weet de buiten temp. Binnen temp. temp in buffervat. aanvoer temp etc.. met al die parameters moet je de kamer temperatuur toch strak op 21graden kunnen krijgen lijkt me.

Thanks!
Ja en nee. Vloerverwarming is ideaal en dan is een ruimtevoeler/thermostaat onnodig, maar er zijn genoeg voorbeelden (zoals bij mijn ouders) waar een Nibe met radiatoren draait. In dat geval is een ruimtethermostaat juist een goed middel. Maar met vloerverwarming is het een veredelde (en dure) thermometer.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 15:29
Onlangs is er bij ons voor het eerst onderhoud uitgevoerd aan de Nibe warmtepomp. Gelukkig geen bijzonderheden, behalve dat het na vertrek van de monteur ineens niet meer warm werd in huis. :'(
Wel voordelig in het stroomverbruik :+

Bleek de stooklijn verkeerd te zijn ingesteld.
Was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAhBxukcPFrJ-DpB6sZgVWrY2-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwu6twypURvelqOyh3if0dtW.jpg?f=fotoalbum_large

En is na telefonisch contact met het bedrijf nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrjkln_yTYFvVPs2ASsbyr2zen4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dR46dGc8x7BoHRqsRS4qU4A.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit ik nog even te kijken naar de Koelcurve, maar deze zit er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hkFvFvfOUI7yPVfm5nt0OjlK4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1d3wsn5fFvTijocf2pSgCRy.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit? Ik begrijp zelf niet helemaal waar ik naar kijk :? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
RollingRacoon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Thanks!
Hi rollingRacoon,

Wat ik tot nu toe begrijp van de forum bijdragen is dat bijna iedereen een verschillende opstelling heeft die ook tot verschillend wijze van operatie van je systeem voert. Ik gebruik een RMU 40 voor het regelen van de vloerverwarming van mijn 95 m2 woonkamer / keuken, echter ik heb ook drie additionele axc30 unit die dus drie zones regelen … en strak op 20 graden behalve bij veel zon of warmte van mijn houtkachel, dan loopt de temperatuur op in de woonkamer….
In de badkamer en bovenverdieping extra bt50 voor die zones … het is m.i. zoeken naar jouw perfecte instelling, kijk of er iemand is met dezelfde setup en leer van elkaar, succes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Laatst online: 21:22
Fethoz69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:
Onlangs is er bij ons voor het eerst onderhoud uitgevoerd aan de Nibe warmtepomp. Gelukkig geen bijzonderheden, behalve dat het na vertrek van de monteur ineens niet meer warm werd in huis. :'(

Was:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebbben ze bij mij ook de eerste keer uitgehaald, toen hij nog op stooklijn 10 stond met ouderwetse radiatoren midden in de winter naar stooklijn 3 gezet. Was voor mij de reden om me erin te verdiepen en me hier aan te melden.
De koelcurve kan ik je niet mee helpen, koelen is nog geen mogelijkheid voor mij.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Fethoz69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:

Was:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor onderhoud moet ik aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 07:20
Koelcurve kan je meestal wel op 18C zitten voor alle temperaturen m.u.v. 40C buitentemperatuur. Daar laat je hem op 20C. Dit moet je onder handmatige curve invoeren.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 15:29
rusman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Wat voor onderhoud moet ik aan denken?
'Jaarlijks periodiek onderhoud'. De beste man ging van alles meten. Temperatuur buitenunit, hoeveel koelmiddel er nog op zit, filters nakijken etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
  • Laatst online: 29-09 22:57
Kandidat schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:02:
[quote][b]Avantiklima in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Wij kozen onder andere voor Nibe omdat de installateur hier letterlijk om de hoek woont, veel ervaring heeft en behoorlijk fanatiek is om alles te doorgronden (behoudens de ingebouwde samenwerking met de PV via sunspec protocol, dat schijnt bij Nibe zelf ook bijna niemand te doorgronden).Installateur is er ook telkens bij wanneer iemand van Nibe langskomt. Tot zover gebeurt alles nog onder garantie omdat de WP slechts enkele maanden oud is - ook de (achteraf nodeloze) vervanging van de Inverter.
Kandidat, nog een Nibe F2120-20 met VVM 500 met error 230 ( heetgas te hoog ) GraadminutenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlEiHwupRcK9BjjTM_OhqT3agBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9ojaXOWY6cF5HU1xr0GMVAs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI0uhrMJ_NudoAYlE13a7N8ppwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQ6tn9Qdccno93eNoVN8FzKk.png?f=fotoalbum_large blijven ze steken op 559, heetgas gaat ie naar 125 C en na ca 10-15 min gaat ie uit op storing . Staat in De en ze kunnen ook nog niet achterkomen wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Hallo,

Heeft iemand toevallig antwoord op de volgende vraag:

Als ik 1 stroomspoel aanlsuit: BE1, Wordt het maximale vermogen van de F2040 dan hier door beperkt. Ik geeft dan op de SMO40 aan dat mijn aansluitwaarde 35ampere is.
Ik heb maar 1 fase aansluiting. In de Winter met inductie koken is dat toch wel irritant. Heb hem wel beperkt in zijn vermogen rond etens tijd, maar met die stroom spoelen is veel mooier natuurlijk.

Of moeten alle 3 de spoelen worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Avantiklima schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:32:
[...]

Kandidat, nog een Nibe F2120-20 met VVM 500 met error 230 ( heetgas te hoog ) Graadminuten[Afbeelding]

[Afbeelding] blijven ze steken op 559, heetgas gaat ie naar 125 C en na ca 10-15 min gaat ie uit op storing . Staat in De en ze kunnen ook nog niet achterkomen wat het probleem is.
Steken op 559 betekent dat de backup heater geblokkeerd is of de automaat ervan staat uit.

Gebeurt dit bij een SWW run. Ik denk het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Knowbody schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:51:
[...]

Steken op 559 betekent dat de backup heater geblokkeerd is of de automaat ervan staat uit.

Bij ons is het bijna altijd bij een SWW run waar het mis gaat.
GM is heel wisselend wat er dan gebeurt.

Nibe Zweden is nog aan het uitvogelen wat er mis kan zijn (hebben een logbestand dat op USB gelogd is, met diverse alarmmedlingen). Installateur baalt dat dit zolang duurt, en is er inmiddels voor dat ze gewoon een nieuwe buitenunit zetten.

De 230 meldingen zijn recenter gekomen bij ons. Eerst was het vooral 453 (hoge stroom naar compressor) en 229 (korte bedrijfstijd).

[ Voor 10% gewijzigd door Kandidat op 03-04-2024 17:19 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avantiklima
Knowbody schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:51:
[...]

Bedankt Knowbody, dat kan kloppen ( normaalgesproken start de backup heater op -460 ) omdat ik heb net tegen hen gezegd om een keer te resetten naar de fabrieksinstelling, en bij het opnieuw programmeren ( telefonisch) bleek dat de iets mis is met een fase van de elektrische element. Ze gaan nu dat eerst verhelpen. Het is een WP die in de winter 2022/2023 ongeveer 4500 kW alleen op Backup heater had verbruikt. Er waren verschillende meldingen geweest ( fase uitval ) maar ze hadden dat allemaal genegeerd . Pas ergens in febr. 2023 ben ik ingelogd en ik zei toen, check de voeding aub. Dan stuurden me deze foto's door , ik vroeg toen wie heeft hier de elektrische werkzaamheden verricht ? zeiden ze een " Elektromeister :( :(

" Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxhKAivgw5BA4xcIryyBPpE1dXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76c29QWsrmqO9a5LXFbBOdD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaLCanc7gzf8Smp_-hGScWRa_zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4T0MRZRUL5XodVFJe0m6Ev2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:15:
[...]

Bij ons is het bijna altijd bij een SWW run waar het mis gaat.
GM is heel wisselend wat er dan gebeurt.

Nibe Zweden is nog aan het uitvogelen wat er mis kan zijn (hebben een logbestand dat op USB gelogd is, met diverse alarmmedlingen). Installateur baalt dat dit zolang duurt, en is er inmiddels voor dat ze gewoon een nieuwe buitenunit zetten.

De 230 meldingen zijn recenter gekomen bij ons. Eerst was het vooral 453 (hoge stroom naar compressor) en 229 (korte bedrijfstijd).
Ik denk dat ze jou ook een nieuwe unit gaan sturen. Mijn probleem hebben ze opgelost door mij een nieuwe buitenunit te leveren. eerst zeiden ze tegen mijn leverancier stuur de oude unit naar ons toe dan gaan wij kijken maar enkele dagen later , zeiden ze, je hoeft het niet op te sturen , wij sturen jou een nieuwe toe. Sinds de vraag naar WP wat minder is geworden, zijn ze bij nibe wat soepeler geworden met afhandelen van claims. Ik denk dat dit ook komt door te weinig goede personeel bij hun technische dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Avantiklima schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:58:
[...]

Ik denk dat ze jou ook een nieuwe unit gaan sturen. Mijn probleem hebben ze opgelost door mij een nieuwe buitenunit te leveren. eerst zeiden ze tegen mijn leverancier stuur de oude unit naar ons toe dan gaan wij kijken maar enkele dagen later , zeiden ze, je hoeft het niet op te sturen , wij sturen jou een nieuwe toe. Sinds de vraag naar WP wat minder is geworden, zijn ze bij nibe wat soepeler geworden met afhandelen van claims. Ik denk dat dit ook komt door te weinig goede personeel bij hun technische dienst.
Ik hoop het. Ben de bijna dagelijkse alarmmeldingen wel een beetje zat. WP doet het verder wel, maar constant resetten is niet mijn hobby.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martius
Nieuwe stijl ontdekt in Grafana *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CIbgIGIFe4GRINvtRURjL_lwuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Rk9ZJWF9dj1WFAUHjOnoFtJ.png?f=user_large

Tevreden met de prestaties aangezien alles boven de 3 gewenst is vanwege zonnepanelen opbrengst en oud gas verbruik! oOo

[ Voor 21% gewijzigd door martius op 04-04-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:24:
[...]

Ik hoop het. Ben de bijna dagelijkse alarmmeldingen wel een beetje zat. WP doet het verder wel, maar constant resetten is niet mijn hobby.
Ik hoop het ook voor jou, want het is niet de bedoeling en ook niet goed om de Wp vaker te resetten. Maar waar wacht je nou op ? Nibe Nl of Nibe Zweden ? Als je bijna dagelijks alarmmeldingen krijgt dan zouden kunnen zien en achterkomen wat het probleem is . Ze hoeven geen maanden lang dit te monitoren. Als ze tot nu toe het probleem niet hebben kunnen vinden dan zullen ze het ook niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
EME20 en externe energie meter ..

Hoi allen heeft iemand een externe energie meter (puls) op de X22 of X23 van de AA3 aangesloten, bijvoorbeeld bij gebruik van de EME20 ? Graag info delen, dank. Ik weet niet hoe aan te sluiten …

Ik kan hierover niets vinden, kan goed zijn dat ik niet de juiste vraag stel in tweakers / het web…

Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:24:
[...]

Hoi, nog eentje met een soort gelijke ( meer mijn dan jouw ) probleem , op een andere nibe forum

I have a NIBE F1155 12kW GSHP. Been having high pressure and high temperature alarms. NIBE engineers and four different accredited engineers have serviced it and have not been able to identify the problem. My question: my hot water tank top and charge temperatures drop when the underfloor heating comes on, when no hot water is used. Is this normal, or does it suggest something majorly wrong with the system?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Avantiklima schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:18:
[...]

Hoi, nog eentje met een soort gelijke ( meer mijn dan jouw ) probleem , op een andere nibe forum

I have a NIBE F1155 12kW GSHP. Been having high pressure and high temperature alarms. NIBE engineers and four different accredited engineers have serviced it and have not been able to identify the problem. My question: my hot water tank top and charge temperatures drop when the underfloor heating comes on, when no hot water is used. Is this normal, or does it suggest something majorly wrong with the system?
Een niet goed werkende drieweg omloopklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Weet iemand ook wat ik met de optie "Verschuiving Zon" in menu 1.1.1 van de VVM S320 kan? Ik kan deze optie namelijk niet in de installatiehandleiding terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

Onlangs kwam er in myupway een melding om de software te updaten naar 9586r5 om zo ook te kunnen verbinden met het myuplink platform

Dit heb ik gedaan het verbinden is ook gelukt. Echter krijg ik sindsdien alarm 323: sensor fout eq1-bt25 ext aanvoerleiding koeling.

Is dit een bug in de software of dient er iets in de instellingen/bekabeling gewijzigd te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:24
lps schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:08:
Onlangs kwam er in myupway een melding om de software te updaten naar 9586r5 om zo ook te kunnen verbinden met het myuplink platform

Dit heb ik gedaan het verbinden is ook gelukt. Echter krijg ik sindsdien alarm 323: sensor fout eq1-bt25 ext aanvoerleiding koeling.

Is dit een bug in de software of dient er iets in de instellingen/bekabeling gewijzigd te worden?
Is een bug, eerder besproken in dit topic. Ik meen dat koeling uitzetten helpt en dan hopen op een tijdige oplossing van de bug.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kooj1980
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:30
LangeFries schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:38:
[...]

Is een bug, eerder besproken in dit topic. Ik meen dat koeling uitzetten helpt en dan hopen op een tijdige oplossing van de bug.
Dit klopt inderdaad. De fout is als volgt te onderdrukken:
Stap 1: koelmodus ('koelen toestaan') uitschakelen in menu 5.11.1.1
Stap 2: AUX5 (de niet-bestaande BT25 die de fout veroorzaakt) uitgezet (ingesteld op 'niet gebruikt').

PSN: Kooi1980 - Xbox Live: Kooister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Kooj1980 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
[...]

Dit klopt inderdaad. De fout is als volgt te onderdrukken:
Stap 1: koelmodus ('koelen toestaan') uitschakelen in menu 5.11.1.1
Stap 2: AUX5 (de niet-bestaande BT25 die de fout veroorzaakt) uitgezet (ingesteld op 'niet gebruikt').
Leuk nu net de zomer voor de deur staat, niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooj1980
G-addict schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:50:
[...]

Leuk nu net de zomer voor de deur staat, niet koelen.
Erg onhandig ja. Bij mij is het probleem 'opgelost' door de betreffende sensor te plaatsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:11:
Weet iemand ook wat ik met de optie "Verschuiving Zon" in menu 1.1.1 van de VVM S320 kan? Ik kan deze optie namelijk niet in de installatiehandleiding terugvinden.
Ik zie deze optie niet in menu 1.1.1. Enkel de optie om de stooklijn verschuiving in te stellen. Kan je een screenshot maken? Welke versie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Kooj1980 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:28:
[...]

Erg onhandig ja. Bij mij is het probleem 'opgelost' door de betreffende sensor te plaatsen :).
Is dat dan BT 25 op AUX 5? Bij mij is BT 64 op AUX 5 aangesloten. Ik heb mij verder nog niet verdiept in de storing omdat ik er met de oudere software nog niet mee te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
rusman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:49:
[...]

Ik zie deze optie niet in menu 1.1.1. Enkel de optie om de stooklijn verschuiving in te stellen. Kan je een screenshot maken? Welke versie draai je?
Bij deze! Ik draai 2.26.3 qua software. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat ik mijn SolarEdge systeem er aan heb hangen, maar ik heb geen idee wat ik met deze instelling kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtnG3u4BsE1BGdWtekvV2fWmLY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJgUy7TRWI1aOuoQTEHwljAR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooj1980
G-addict schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:00:
[...]

Is dat dan BT 25 op AUX 5? Bij mij is BT 64 op AUX 5 aangesloten. Ik heb mij verder nog niet verdiept in de storing omdat ik er met de oudere software nog niet mee te maken heb.
Bij mij werd Bt25 onder AUX5 weergegeven, ja. Heb het idee dat dit 'hard-coded' was ingesteld in de software-update - ook vreemd dat hier maanden later nog geen update voor is uitgebracht. Ik kan me voorstellen dat je door nog meer hoepels moet springen als er op AUX5 daadwerkelijk al een andere sensor is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:02:
[...]

Bij deze! Ik draai 2.26.3 qua software. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat ik mijn SolarEdge systeem er aan heb hangen, maar ik heb geen idee wat ik met deze instelling kan.

[Afbeelding]
Dat zal het zijn, hier geen omvormer gekoppeld. Geeft de help knop geen duidelijkheid? Zal vast te maken hebben met de invloed van de zonne-energie op de stooklijn. Verwacht iets gelijkwaardigs als de SPA instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
rusman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:30:
[...]

Dat zal het zijn, hier geen omvormer gekoppeld. Geeft de help knop geen duidelijkheid? Zal vast te maken hebben met de invloed van de zonne-energie op de stooklijn. Verwacht iets gelijkwaardigs als de SPA instellingen.
Je zou het haast denken, maar nog de help knop, nog de handleiding geven enige informatie hierover. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:17
Aziraphale schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:11:
Het heeft met je zonnepanelen te maken.

Onder 4 2.2 kun je de invloed op verwarming of warmwater aan of uit zetten als je een omvormer gekoppeld hebt.

Hoe het precies werkt heb ik ook geen idee van. Ik gok een verschuiving van 1 dat hij bij veel zon de stooklijn aan past? Anders was het wel een factor geweest net als bij de weersregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
Knowbody schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:09:
[...]

Een niet goed werkende drieweg omloopklep?
De alarm meldingen bij ons gaan wel altijd gepaard met een snel heen en weer schakelende driewegklep. Of dat het probleem is, geen idee.

Binnenkort komt Nibe de compressor vervangen en nog een bijbehorend onderdeel. Momenteel heeft de installateur de WP tijdelijk op 'additional heat only' gezet, dus geen verwarming, alleen tapwater verwarming met het element.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:02:
[...]

De alarm meldingen bij ons gaan wel altijd gepaard met een snel heen en weer schakelende driewegklep. Of dat het probleem is, geen idee.

Binnenkort komt Nibe de compressor vervangen en nog een bijbehorend onderdeel. Momenteel heeft de installateur de WP tijdelijk op 'additional heat only' gezet, dus geen verwarming, alleen tapwater verwarming met het element.
ik ben benieuwd wat het gaat worden, alleen het blijft me verbazen dat de makers ( Nibe ) van een apparaat niet kunnen vindet wat het probleem is !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Avantiklima schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:07:
[...]

ik ben benieuwd wat het gaat worden, alleen het blijft me verbazen dat de makers ( Nibe ) van een apparaat niet kunnen vindet wat het probleem is !?
Ja dat is inderdaad wel apart. Al heb ik ook inmiddels wat installatieverhalen gehoord waarbij je snapt dat je niet altijd 1-2-3 vindt waar het probleem zit. Zoals een geroosterde spin op contactpunten van een sensor ergens.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:28:
[...]

Ja dat is inderdaad wel apart. Al heb ik ook inmiddels wat installatieverhalen gehoord waarbij je snapt dat je niet altijd 1-2-3 vindt waar het probleem zit. Zoals een geroosterde spin op contactpunten van een sensor ergens.
Hahahah ja dat klopt, Ik heb ooit een auto voor export moeten verkopen omdat niemand een elektronika probleem heeft kunnen vinden. Dus alles kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Kandidat schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:02:
[...]

Mijn installateur had het over ontluchting toen de klep dat ook een paar keer deed, een halve minuut lang elke seconde een sturing.

Ik heb de draad beter onder de klem gezet, op de SMO. Je hoort het relais ook klikken in het ritme ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Knowbody schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:43:
[...]

Mijn installateur had het over ontluchting toen de klep dat ook een paar keer deed, een halve minuut lang elke seconde een sturing.

Ik heb de draad beter onder de klem gezet, op de SMO. Je hoort het relais ook klikken in het ritme ?
Geen idee hoe dat relais (en waar) moet klinken. Maar de wisseling van de klep gaat (ging inmiddels, compressor staat uit) gepaard met heel veel korte starts en stops achter elkaar van de compressor. Dat lijkt niet door de klep aangestuurd.

Draad onder klem op SMO - wat heeft dat met ontluchting te doen dan? Dat klinkt als iets met stroom voorziening.

Overigens is ons systeem nog wel eens wat aan het borrelen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Nieuwe firmware 2.27.5
https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf

Version: 2.27.5
Release date: 2024-04-10

ADDED
• Added Modbus TCP/IP registers to read data from wireless units
• Added Modbus TCP/IP registers for GSHP slave heat pumps QN10 valves
• Added function in menu 4.2.2 to allow only cooling when PV surplus is available during active cooling
• Limits the number of simultaneously connected Modbus/TCP clients to 5 and blocks connections
from non-local IP address space
• Added so IP number is visible in menu 5.2.1 and 5.2.2
• Lists outdoor units and slave units on myUplink devices page

CHANGES
• Fixed issue with date for prioritizing outdoor air heat pumps in menu 7.1.10.4 could not be changed
• VVMS/SMOS40: Fixed issue in circulation pump control in pool mode. Regulated on the wrong sensor
which often resulted in a pump speed of 1%
• VVMS/SMOS40: Fixed issue in circulation pump control in 2-pipe cooling mode. Regulated on the
wrong sensor which often resulted in pump speed 100%
• Improved start sequence in cooling for F2040/F2050 to avoid stop due to low LP cooling
• Removed the possibility to see electricity price on myUplink history due to changes in the agreement
with Nord Pool and how third-party services are allowed to display historical electricity prices
• Update of Finnish, Norwegian, Icelandic, Danish, German, English and Ukrainian languages
• Fixed issue with menu 7.4 changing power limitation when selected country is Germany
• Minor adjustment of menu and menu texts
Pagina: 1 ... 61 ... 96 Laatste