Of door OK ingedrukt te houden tijdens opstarten, dan gaat hij terug naar R4 en kan je de sensor uitzetten maar koelen aan laten staan.Kooj1980 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
[...]
Dit klopt inderdaad. De fout is als volgt te onderdrukken:
Stap 1: koelmodus ('koelen toestaan') uitschakelen in menu 5.11.1.1
Stap 2: AUX5 (de niet-bestaande BT25 die de fout veroorzaakt) uitgezet (ingesteld op 'niet gebruikt').
Klopt, maar je gaat ook terug van MyUplink naar MyUpway. Of dat een voor- of nadeel is, mag iedereen zelf bepalenMoiZie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:01:
[...]
Of door OK ingedrukt te houden tijdens opstarten, dan gaat hij terug naar R4 en kan je de sensor uitzetten maar koelen aan laten staan.
PSN: Kooi1980 - Xbox Live: Kooister
• Removed the possibility to see electricity price on myUplink history due to changes in the agreementBorisvkr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:30:
Nieuwe firmware 2.27.5
https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf
Version: 2.27.5
Release date: 2024-04-10
ADDED
• Added Modbus TCP/IP registers to read data from wireless units
• Added Modbus TCP/IP registers for GSHP slave heat pumps QN10 valves
• Added function in menu 4.2.2 to allow only cooling when PV surplus is available during active cooling
• Limits the number of simultaneously connected Modbus/TCP clients to 5 and blocks connections
from non-local IP address space
• Added so IP number is visible in menu 5.2.1 and 5.2.2
• Lists outdoor units and slave units on myUplink devices page
CHANGES
• Fixed issue with date for prioritizing outdoor air heat pumps in menu 7.1.10.4 could not be changed
• VVMS/SMOS40: Fixed issue in circulation pump control in pool mode. Regulated on the wrong sensor
which often resulted in a pump speed of 1%
• VVMS/SMOS40: Fixed issue in circulation pump control in 2-pipe cooling mode. Regulated on the
wrong sensor which often resulted in pump speed 100%
• Improved start sequence in cooling for F2040/F2050 to avoid stop due to low LP cooling
with Nord Pool and how third-party services are allowed to display historical electricity prices
Jammer dat we deze kwijt zijn. Ook al gebruikte ikzelf geen dynamische tarieven, was het wel fijn om een geschiedenis van prijzen achter de hand te hebben. Was vooralsnog de enige reden om het geactiveerd te hebben.
Wat wel een leuke aanpassing is, is dat de compressor-uren en starts nu apart inzichtelijk zijn naast de verbruikte energie. Was al wel te vinden in de info, maar toch handig dat het nu ook in de geschiedenis verwerkt is.• Update of Finnish, Norwegian, Icelandic, Danish, German, English and Ukrainian languages
• Fixed issue with menu 7.4 changing power limitation when selected country is Germany
• Minor adjustment of menu and menu texts
Parallel buffer trending?
Vrienden zijn aan het oriënteren op een Nibe F2050-10. Nu komen al twee (erkende) Nibe installateurs achter elkaar aanzetten met een parallel buffer met een extra pomp. Slordige 1400,- extra omdat er gewoon met adviesprijzen wordt gerekend.
Situatie: vrijstaande woning, 140 m2 (nieuwe) vloerverwarming beneden en badkamer. H.o.h. 10cm slang 16 x 2 mm gewoon. Boven nog wel wat oude radiatoren, maar hoeft niet naar worden gekeken is aangegeven. Geen na regeling, altijd alles open. Pomploze verdeler.
Volgens mij zit er in de vloer zo'n 155 liter water (bron). Er wordt met de VVM S320 gewerkt, waar volgens de spec nog 26 liter in zit. Minimale systeeminhoud lijkt me dat toch wel op orde met bijna 180 liter. De 2050-10 kan terug moduleren naar 2,1kw. Dat moet hij toch makkelijk kwijt kunnen met zo'n grote vloer?
Als ik wat pushback geef komt er meestal iets terug als "met paralell buffer zeker geen problemen" of "Want dat raad Nibe aan".
Wat denken jullie? Zitten de installateurs zich in te dekken voor alle mogelijke problemen, of is er echt iets te zeggen tegenwoordig voor een parallel buffer?
Vrienden zijn aan het oriënteren op een Nibe F2050-10. Nu komen al twee (erkende) Nibe installateurs achter elkaar aanzetten met een parallel buffer met een extra pomp. Slordige 1400,- extra omdat er gewoon met adviesprijzen wordt gerekend.
Situatie: vrijstaande woning, 140 m2 (nieuwe) vloerverwarming beneden en badkamer. H.o.h. 10cm slang 16 x 2 mm gewoon. Boven nog wel wat oude radiatoren, maar hoeft niet naar worden gekeken is aangegeven. Geen na regeling, altijd alles open. Pomploze verdeler.
Volgens mij zit er in de vloer zo'n 155 liter water (bron). Er wordt met de VVM S320 gewerkt, waar volgens de spec nog 26 liter in zit. Minimale systeeminhoud lijkt me dat toch wel op orde met bijna 180 liter. De 2050-10 kan terug moduleren naar 2,1kw. Dat moet hij toch makkelijk kwijt kunnen met zo'n grote vloer?
Als ik wat pushback geef komt er meestal iets terug als "met paralell buffer zeker geen problemen" of "Want dat raad Nibe aan".
Wat denken jullie? Zitten de installateurs zich in te dekken voor alle mogelijke problemen, of is er echt iets te zeggen tegenwoordig voor een parallel buffer?
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Die installateurs dekken zich absoluut in en dat Nibe het aanraadt is bij deze systeeminhoud echt onzin, dat kun je ook nalezen in de betreffende documenten. Ik heb met 55m2 vvw, een aantal radiatoren en een S320 voor het verwarmen geen buffervat nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 14-04-2024 19:12 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hier even op terugkomen.DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Je boilervat is gevuld met drinkwater (sww). Door het spiraal gaat cv water om het sww te verwarmen.
Volgens mij is het namelijk andersom.
Heb net de binnen-unit verwijderd om een betonvloer te kunnen maken in de schuur. De warmtepomp stond voorheen op straatwerk.
Als je de drain-kraan van de CV opent, loopt het gehele vat in de binnen-unit leeg. Volgens mij zit er dus CV water in het vat en loopt er een spiraal met drinkwater doorheen?
Er zit verder ook geen drain voor tapwater (volgens de installatiehandleiding).
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Traditioneel gezien heet een vat voor SWW een boiler en wat jij hebt een buffervat.RISL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:32:
[...]
Volgens mij zit er dus CV water in het vat en loopt er een spiraal met drinkwater doorheen?
Boiler bevat SWW, buffervat CV-water.
De VVM serie kan een boiler of een buffervat hebben, afhankelijk van het typenummer. Staat in de specs/handleiding. IIRC heeft de VVM500 een buffervat en de VVM320 een boiler. Rest weet ik zo niet.
[ Voor 23% gewijzigd door gaafst op 16-04-2024 10:55 ]
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Dit is echt een domme vraag maar ik stel hem toch:
Hoe zorg ik dat de WP stopt met verwarmen?
Wij zijn nu een paar weken weg en ik heb de kamerthermostaat op 5 graden gezet én ik heb in de SMO de vakantiemodus aangezet met ook 5 graden binnen.
Het water in de boiler loopt nu inderdaad langzaam terug maar ik zie (via modbustcp) wel gewoon af en toe de verwarming aan staan?! En zie het ook aan elektriciteitsverbruik thuis.
Ben ik nou gek?
edit: En nog één vraag: zijn er hier mensen die met een s2125 koelen via vloerverwarming? Kan dat uberhaupt? Werkt dat een beetje? En zo ja hoe stel je dat in ik heb nergens een optie gezien in het menu.
Ik heb helaas een installatiebedrijf dat erg goede loodgieters heeft maar van dat SMO menu hebben ze net zo veel verstand als ik helaas.
Wij zijn nu een paar weken weg en ik heb de kamerthermostaat op 5 graden gezet én ik heb in de SMO de vakantiemodus aangezet met ook 5 graden binnen.
Het water in de boiler loopt nu inderdaad langzaam terug maar ik zie (via modbustcp) wel gewoon af en toe de verwarming aan staan?! En zie het ook aan elektriciteitsverbruik thuis.
Ben ik nou gek?
edit: En nog één vraag: zijn er hier mensen die met een s2125 koelen via vloerverwarming? Kan dat uberhaupt? Werkt dat een beetje? En zo ja hoe stel je dat in ik heb nergens een optie gezien in het menu.
Ik heb helaas een installatiebedrijf dat erg goede loodgieters heeft maar van dat SMO menu hebben ze net zo veel verstand als ik helaas.
[ Voor 27% gewijzigd door ApexAlpha op 16-04-2024 12:30 ]
Gokje dat je de wp stuurt op basis van buitentemperatuur ipv binnentemperatuur ? De “thermostaat” binnen is dan eigenlijk geen thermostaat maar een thermometer…ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:18:
Ben ik nou gek?
We hebben hem deze winter van 19c naar 20c veranderd en dat deed ie prima, dus het lijkt me wel dat daar op gestuurd wordt?helm71 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:51:
[...]
Gokje dat je de wp stuurt op basis van buitentemperatuur ipv binnentemperatuur ? De “thermostaat” binnen is dan eigenlijk geen thermostaat maar een thermometer…
Enig idee hoe ik dit check in de SMO? Die mensen bij Nibe mogen wel een UX lesje zeg, wat een interface.
Er wordt daadwerkelijk hoofdzakelijk gestuurd adhv buitentemperatuur waar de thermostaat ook wat invloed heeft (instelbaar). Je kan puur op buitentemperatuur sturen (WAR). Zover ik weer niet puur op de thermostaat.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:54:
[...]
We hebben hem deze winter van 19c naar 20c veranderd en dat deed ie prima, dus het lijkt me wel dat daar op gestuurd wordt?
Enig idee hoe ik dit check in de SMO? Die mensen bij Nibe mogen wel een UX lesje zeg, wat een interface.
In menu 1.9.4 kan je de invloed van de kamer temperatuur sensor instellen met een factor.
[ Voor 7% gewijzigd door FTL op 16-04-2024 13:02 ]
Dat klopt, bij VVM 310 zit in het vat CV water en ook warmwater om de spiraal voor tapwater te verwarmen. In de spiraal zit ong 18 l tapwater. Zie afbeelding .RISL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:32:
[...]
Hier even op terugkomen.
Volgens mij is het namelijk andersom.
Heb net de binnen-unit verwijderd om een betonvloer te kunnen maken in de schuur. De warmtepomp stond voorheen op straatwerk.
Als je de drain-kraan van de CV opent, loopt het gehele vat in de binnen-unit leeg. Volgens mij zit er dus CV water in het vat en loopt er een spiraal met drinkwater doorheen?
Er zit verder ook geen drain voor tapwater (volgens de installatiehandleiding).
Maar hoe werkt die vakantiemodus dan? Ik heb een maand lang aangegeven dat ik er niet ben en de kamertemperatuur op 5c gezet... Ik zie het boilervat gewoon op 13c staan dus de modus werkt. Maar binnen stookt ie ik zie nu bijvoorbeeld "heating" staan...FTL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:57:
[...]
Er wordt daadwerkelijk hoofdzakelijk gestuurd adhv buitentemperatuur waar de thermostaat ook wat invloed heeft (instelbaar). Je kan puur op buitentemperatuur sturen (WAR). Zover ik weer niet puur op de thermostaat.
In menu 1.9.4 kan je de invloed van de kamer temperatuur sensor instellen met een factor.
Lees net dat die als het volgt werkt:ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:08:
[...]
Maar hoe werkt die vakantiemodus dan? Ik heb een maand lang aangegeven dat ik er niet ben en de kamertemperatuur op 5c gezet... Ik zie het boilervat gewoon op 13c staan dus de modus werkt. Maar binnen stookt ie ik zie nu bijvoorbeeld "heating" staan...
Wij zetten in mei al de heating helemaal uit op de Nibe tot en met october. De zon heeft dan genoeg kracht om ons huis op temperatuur te houden. Dit kan op de de RMU (thermostaat). Operating mode op manual en dan heating uitzetten. Addition en cooling hebben we trouwens ook altijd uitstaan.Wat is de vakantiemodus?
De vakantiemodus is een handige functie die beschikbaar is op bepaalde modellen van NIBE warmtepompen. Het stelt gebruikers in staat om hun warmtepompen in te stellen op een energiezuinige stand wanneer ze afwezig zijn, zoals tijdens vakanties of andere langere periodes van afwezigheid. Deze modus zorgt ervoor dat *de temperatuur in huis op een energiezuinige manier wordt gehandhaafd*, waardoor je kunt genieten van een aangename omgeving zodra je terugkeert, terwijl je tegelijkertijd energie bespaart.
[ Voor 13% gewijzigd door FTL op 16-04-2024 13:22 ]
Ja hier snap ik dus niks van want ze vragen letterlijk de temperatuur als je het instelt.
Ik bedoel het is geen ramp er is genoeg PV en het is relatief warm maar ik baal er wel een beetje van hoe lastig dit ding gewoon in te stellen is.
Moet op 16 knoppen in 5 menu's drukken om de verwarming uit te krijgen blijkbaar...
edit: ik ga gewoon Nibe zelf maar eens bellen.
[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 16-04-2024 13:24 ]
Op de thermostaat (RMU) kan je Heating helemaal uitzetten. In "operating mode" dan "manual" en dan vinkje weg bij "heating".ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:16:
[...]
Ja hier snap ik dus niks van want ze vragen letterlijk de temperatuur als je het instelt.
Ik bedoel het is geen ramp er is genoeg PV en het is relatief warm maar ik baal er wel een beetje van hoe lastig dit ding gewoon in te stellen is.
Moet op 16 knoppen in 5 menu's drukken om de verwarming uit te krijgen blijkbaar...
Maar inderdaad het is echt een complex geregeld systeem. Als je je verdiept hoe de regeling werkt schrik je je kapot hoe ingewikkeld het hele systeem onder de motorkap werkt. Het lijkt in geen enkele manier op een ouderwetse CV met een simpele thermostaat.
Ja maar als ik het uitzet gaat ie niet vanzelf weer aan als ik terug ben. Geen probleem in mei maar als ik in december weg ga wil ik het wel kunnen, want dan vreet het ding helemaal gigantische hoeveelheden elektriciteit.FTL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]
Op de thermostaat (RMU) kan je Heating helemaal uitzetten. In "operating mode" dan "manual" en dan vinkje weg bij "heating".
Maar inderdaad het is echt een complex geregeld systeem. Als je je verdiept hoe de regeling werkt schrik je je kapot hoe ingewikkeld het hele systeem onder de motorkap werkt. Het lijkt in geen enkele manier op een ouderwetse CV met een simpele thermostaat.
Net Nibe gebeld die hangen gewoon de hoorn erop, lmao. Moet nu de installateur laten komen zodat die betaald 30 minuten in de wacht kan hangen bij hun en dan dezelfde vraag kan stellen....
Wat een flut service zeg.
In my uplink kun je hem wel aan en uit zetten. Menu 4.1. die op handmatig zetten en dan de verwarmin en bijverwarming allebei uitzetten.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:55:
[...]
Ja maar als ik het uitzet gaat ie niet vanzelf weer aan als ik terug ben. Geen probleem in mei maar als ik in december weg ga wil ik het wel kunnen, want dan vreet het ding helemaal gigantische hoeveelheden elektriciteit.
Net Nibe gebeld die hangen gewoon de hoorn erop, lmao. Moet nu de installateur laten komen zodat die betaald 30 minuten in de wacht kan hangen bij hun en dan dezelfde vraag kan stellen....
Als je hem dan weer aan wilt zet je ze weer aan of op auto.
Zoals @FTL je al 2 keer uitlegt haal je de wp uit winterstand door "heating" uit te zetten. Je kan er dan voor kiezen om hem in koelmodus te zetten of hem gewoon niks te laten doen. SWW staat hier los van.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:55:
[...]
Ja maar als ik het uitzet gaat ie niet vanzelf weer aan als ik terug ben. Geen probleem in mei maar als ik in december weg ga wil ik het wel kunnen, want dan vreet het ding helemaal gigantische hoeveelheden elektriciteit.
Als je eenmaal doorhebt wat je wil afstellen is het een erg basic systeem. Je hebt veel verschillende specifieke afstellingen voor de brede inzetbaarheid van het systeem. Als je heating aan laat staan blijft je stooklijn actief voor verwarming. Doe je bv "koeling" aan dan zal je koelcurve de leiding nemen.
Ik snap dat ik verwarming kan uitzetten maar hoe zet ik het uit voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 weken als ik weg ben en dat hij dan vanzelf weer aan gaat voordat ik thuis ben.jurgen purgen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:28:
[...]
Zoals @FTL je al 2 keer uitlegt haal je de wp uit winterstand door "heating" uit te zetten. Je kan er dan voor kiezen om hem in koelmodus te zetten of hem gewoon niks te laten doen. SWW staat hier los van.
Als je eenmaal doorhebt wat je wil afstellen is het een erg basic systeem. Je hebt veel verschillende specifieke afstellingen voor de brede inzetbaarheid van het systeem. Als je heating aan laat staan blijft je stooklijn actief voor verwarming. Doe je bv "koeling" aan dan zal je koelcurve de leiding nemen.
[Afbeelding]
Want de vakantiemodus doet dat dus niet...
Je wil het dus gebruiken zoals je een gasketel met thermostaat zou bedienen??ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:51:
[...]
Ik snap dat ik verwarming kan uitzetten maar hoe zet ik het uit voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 weken als ik weg ben en dat hij dan vanzelf weer aan gaat voordat ik thuis ben.
Heb je de thermostaat op 5 gr gezet of bij de vakantie instellingen de temp veranderd?
Mijn ervaring is dat het het zuinigst is om de minimale stand in huis te bewaren. Dat is goedkoper en comfortabeler dan het huis zo ver af te laten koelen. Ik weet niet hoe je verwarmt, middels radiatoren of vvw, maar van zover terug zal de wp enorm veel energie en vooral tijd nodig hebben om het huis weer warm te krijgen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eiOEfz2Pu4cQj0WJXcsh1jjL.png?f=user_large)
Als ik op vakantie ga in de zomer staat het systeem sws in koelen. Maar in de wintervakantie staat ie idd op "vakantie" met het bovenstaande schema.
Wellicht kan je het schema 1 of 2 dagen inkorten in de agenda zodat het huis eerder gaat verwarmen zodat je alsnog in een warm huis komt.
Nogmaals, mijn ervaring is dat de wp niet "uit" gaat tijdens vakantie maar minder intensief verwarmt. Tot de minimale waarde. Anders is de handmatige optie meer gelijk aan gasketel/thermostaat-methode. Het inplannen van de handmatige "uit" is er idd niet.
Heb beide op 5c gezet. De boiler is wel afgekoeld, maar het huis blijft ie op 20c houden.jurgen purgen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:41:
[...]
Je wil het dus gebruiken zoals je een gasketel met thermostaat zou bedienen??
Heb je de thermostaat op 5 gr gezet of bij de vakantie instellingen de temp veranderd?
[...]
Mijn ervaring is dat het het zuinigst is om de minimale stand in huis te bewaren. Dat is goedkoper en comfortabeler dan het huis zo ver af te laten koelen. Ik weet niet hoe je verwarmt, middels radiatoren of vvw, maar van zover terug zal de wp enorm veel energie en vooral tijd nodig hebben om het huis weer warm te krijgen.
Ik zet hem eigenlijk altijd op 20 graden en kom er niet meer aan. Dat werkt prima. Maar als ik een hele maand weg ben (zoals nu) vind ik het zonde dat hij het de hele maand op 20 graden houdt binnen. Dan wil ik het gewoon uit hebben en de dag van te voren weer warm maken.
Nu staat dus de binnen thermostaat op 5 graden (heb vader nog ff laten checken) en de vakantiemodus op 5 graden. De boiler is afgekoeld naar 13 graden, dus de vakantiemodus staat aan en werkt. Maar hij blijft stoken om het huis 20 graden te houden. Als je 30 dagen weg bent is dat erg zonde.
Het is nu gelukkig april dus het valt mee, maar ik wil wel even zeker weten hoe ik dit regel want als het december zou zijn kost het je zo 1000kWh.
Mijn ervaring is dat deze dat alleen doet door de S2125/SMO (S40 neem ik aan) te forceren, enerzijds handmatig, anderzijds middels een soort van automation.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:18:
Optie1
Handmatig - (volgens mij eerder gedeeld) Middels menu 4.1 de Operaring mode van Auto naar Manual zetten en dan vinkje bij Heating weghalen.
(doe ik meestal eind April aangezien het dan buiten warm genoeg is en de zon vaak genoeg schijnt om ons huis warm te houden, overeenkomstig aan de manier waarop ik de oude CV uitzette door de instelling van de kamerthermostaat handmatig aan te passen naar 12 graden oid)
Optie2
Handmatig - Stooklijn manipuleren door de Offset op bijv. -10 te zetten oid.
Optie3
Automagisch - Stooklijn manipuleren dmv Automation in Home Assistant. Ik doe dit nu automatisch door bijv als de temp 1uur boven de 21 graden is (gemeten door de BT50) de Offset naar -4 te zetten. Normalieter komt dit alleen voor als er veel zon is. We hebben 6m glas van 2,60m hoog op het zuid westen. Hierdoor wordt het snel warm in de woonkamer. Helaas reageert de installatie daar te traag op (vindt ik). Ik stuur op een andere temp sensor aangezien de BT50 trager is in registeren van temp wisselingen (mijn ervaring),
(Andersom doe ik het overigens ook als de temp onder een bepaalde waarde is(te koud), dan gaat de Offset naar 3. Is dit niet het geval dan blijft de Offset mooi op 0 staan.)
Optie4
Automagisch - VIa automation en dag/tijdstip gebruiken om de settings van Optie1 van verwarmen naar niet- verwarmen te zetten plus ook een omgekeerde automation voor een ander tijdstip dat je weer thuis komt (en dan de settings weer naar verwarmen zetten
Mogelijk niet wat je wil, echter wel opties waar je iets mee kan.
ps. De vakantiemodus is volgens mij alleen voor het SWW.
[ Voor 7% gewijzigd door martius op 16-04-2024 22:29 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Met een parallel buffer kun je gewoon een deftig systeem bouwen wat in de praktijk ook wat mogelijkheden geeft om niet de gehele woning te verwarmen maar selectief een gedeelte, gedurende bijvoorbeeld een paar uur per dag.
Maar dan heb je het over buffervaten van minstens 300 liter en voor een grote woning nog wel groter!
De nadelen: extra pomp, extra spullen en je zult geen SCOP kampioen worden. Maar je hebt wel een mooi systeem waarbij de WP ook lange runs kan maken.
Voor nieuwbouw met uitsluitend vloerverwarming vind ik het onzinnig. Zeker als er WTW ventilatie toegepast wordt. Zulke woningen hebben weinig verschillende ruimtetemperaturen.
Maar dan heb je het over buffervaten van minstens 300 liter en voor een grote woning nog wel groter!
De nadelen: extra pomp, extra spullen en je zult geen SCOP kampioen worden. Maar je hebt wel een mooi systeem waarbij de WP ook lange runs kan maken.
Voor nieuwbouw met uitsluitend vloerverwarming vind ik het onzinnig. Zeker als er WTW ventilatie toegepast wordt. Zulke woningen hebben weinig verschillende ruimtetemperaturen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Heb niet gevolgd welk systeem je hebt maar vakantiemodus vind ik jaren 80.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:51:
[...]
Ik snap dat ik verwarming kan uitzetten maar hoe zet ik het uit voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 weken als ik weg ben en dat hij dan vanzelf weer aan gaat voordat ik thuis ben.
Tegenwoordig myuplink, domotica en degelijke en ik kan m'n hele huis in de gaten houden en dus ook de verwarming uit de auto modus halen of andersom zodat de verwarming gaat beginnen of stoppen.
Dat kan gewoon met de smartphone vanuit St. Jukkemus in Timboektoe.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Haha ja daar vraagt Nibe 30 euro per jaar voor 🤡Knowbody schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:12:
[...]
Heb niet gevolgd welk systeem je hebt maar vakantiemodus vind ik jaren 80.
Tegenwoordig myuplink, domotica en degelijke en ik kan m'n hele huis in de gaten houden en dus ook de verwarming uit de auto modus halen of andersom zodat de verwarming gaat beginnen of stoppen.
Dat kan gewoon met de smartphone vanuit St. Jukkemus in Timboektoe.
Ik betaal graag mee aan systemen die zich in de cloud bevinden!!ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:41:
[...]
Haha ja daar vraagt Nibe 30 euro per jaar voor 🤡
Je systeem wordt tamelijk waardeloos als ze een streep door een dergelijke service zetten, dus dat beetje sponsoren is gewoon investeren.
Mwah waarom zou mijn systeem waardeloos zijn als die service weg valt? Ik doe het nu ook zonder.Knowbody schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:46:
[...]
Ik betaal graag mee aan systemen die zich in de cloud bevinden!!
Je systeem wordt tamelijk waardeloos als ze een streep door een dergelijke service zetten, dus dat beetje sponsoren is gewoon investeren.
Verder valt er wat voor je argument te zeggen over investeren, maar bij apparatuur van meerdere duizenden euro's is dat wel erg karig om nog €30 te vragen voor absolute basis functionaliteit in de cloud. Het is niet alsof ik als verhuurder 120 van die dingen wil managen via de app.
Bovendien lijkt het er dus op dat ze expres offline functionaliteit weglaten zodat je €30 mag dokken om basis dingen te doen.
Al met al wel matige software tot nu toe. Moet zeggen dat de WP zelf perfect werkt sinds dag 1, dat dan wel. Maar goed je ziet wel vaker dat dit soort bedrijven geen idee hebben van software en UX helaas.
Ik snap je instelling mbt het betalen voor de functies die alleen mogelijk zijn bij de premium abbo's. Wel is het zo dat als je ze eenmaal een jaar gebruikt hebt en je dus gewend geraakt ben aan de functies, je er echt niet meer zonder kan.ApexAlpha schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:36:
[...]
Mwah waarom zou mijn systeem waardeloos zijn als die service weg valt? Ik doe het nu ook zonder.
Verder valt er wat voor je argument te zeggen over investeren, maar bij apparatuur van meerdere duizenden euro's is dat wel erg karig om nog €30 te vragen voor absolute basis functionaliteit in de cloud. Het is niet alsof ik als verhuurder 120 van die dingen wil managen via de app.
Bovendien lijkt het er dus op dat ze expres offline functionaliteit weglaten zodat je €30 mag dokken om basis dingen te doen.
Al met al wel matige software tot nu toe. Moet zeggen dat de WP zelf perfect werkt sinds dag 1, dat dan wel. Maar goed je ziet wel vaker dat dit soort bedrijven geen idee hebben van software en UX helaas.
Zoals ik eerder aangaf is het apparaat zo nauwkeurig af te stellen dat je via de parameters in "Geschiedenis" je aanpassingen bij kan houden. Met de ,volgens mij, 5 parameters tegelijk kan je ver komen. Maar als je er meer nodig hebt, mis je het wel om 6 of meer parameters in 1 veld te bekijken.
Via de updates zijn er echt wel veel functies bijgekomen in de 2,5 jaar dat ik mijn wp heb. Echter, er zijn ook veel goede opties ervoor ingeleverd of die zijn zo aangepast dat ze niets meer toevoegen.
Voorheen werd je zonneopwek weergegeven in W/s, net als het directe verbruik. Sinds een jaar nu al denk k staat de opwek ik kWh. Dus niet meer te zien hoeveel van de zonneopwek direct door de wp verbruikt is. Ook is, bij mij althans, de dashboard tegel voor zonneopwek "kapot". Ik zie daar wel de opwek per maand en jaar. Maar niet meer per dag of de huidige opwek van de dag. Rare is dat het vermogen wel wordt aangegeven. 🤷♂️
Met de laatste update zijn we de geschiedenis van de dynamische tarieven kwijt geraakt. Je had eigenlijk een mooie back-up van de prijzen tot heden. Die zijn we nu dus kwijt.
Dus top dat er veel uit te lezen en zo te leren is. Jammer dat er weleens wat fout gaat.
Wanneer je je systeem aan Home Assistant hangt via modbus heb je MyUplink eigenlijk niet eens nodig. Het is wat meer gedoe, maar het werkt net zo goed en kost niets.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wilde hier inderdaad nog naar kijken. De ModBus over TCP mogelijkheid lijkt me erg fijn.Aziraphale schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:27:
Wanneer je je systeem aan Home Assistant hangt via modbus heb je MyUplink eigenlijk niet eens nodig. Het is wat meer gedoe, maar het werkt net zo goed en kost niets.
Zou ik zo brutaal mogen zijn om je YAML te vragen mbt de modbus? Of is er een degelijk werkende plugin beschikbaar?
Je kan gewoon deze gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/ApexAlpha schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:53:
[...]
Wilde hier inderdaad nog naar kijken. De ModBus over TCP mogelijkheid lijkt me erg fijn.
Zou ik zo brutaal mogen zijn om je YAML te vragen mbt de modbus? Of is er een degelijk werkende plugin beschikbaar?
Gewoon de plugin gebruiken die @rusman noemt, inderdaad. Die werkt helemaal prima.ApexAlpha schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:53:
[...]
Wilde hier inderdaad nog naar kijken. De ModBus over TCP mogelijkheid lijkt me erg fijn.
Ik zit me rot te zoeken maar een 'RMU' is dus iets anders dan een RMU-S40.FTL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]
Op de thermostaat (RMU) kan je Heating helemaal uitzetten. In "operating mode" dan "manual" en dan vinkje weg bij "heating".
Want daar zitten die opties echt niet op.
Nee hoor. Je kan er ook je stooklijn mee verlagen als je dat wil. Iig op de SMO40 werkt dat zo.martius schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:50:
[...]
ps. De vakantiemodus is volgens mij alleen voor het SWW.
Helemaal uit gaat niet. Maar als je je stooklijn flink laag zet dan kom je een eind in de buurt. Mits je je woning wel zover wil laten afkoelen.
Staat de beïnvloeding van je ruimte thermostaat wel aan? Als die op factor 0 staat dan gebeurt er inderdaad weinig. Hoe staat je minimum aanvoer temperatuur van je systeem? Stel dat die op 25 staat dan blijft met dit soort weer je woonkamer daarop misschien al wel warm. Dus dan zal je die nog lager moeten zetten.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:12:
[...]
Heb beide op 5c gezet. De boiler is wel afgekoeld, maar het huis blijft ie op 20c houden.
Thanks voor deze inzichten. Geen nieuwbouw, maar zit wel WTW in. Werd gewoon een 'kleine' 120 liter buffer erbij gezet voor de parallel buffer. Dat volgde ik dan ook niet helemaal bij een F2050-10.Knowbody schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:02:
Met een parallel buffer kun je gewoon een deftig systeem bouwen wat in de praktijk ook wat mogelijkheden geeft om niet de gehele woning te verwarmen maar selectief een gedeelte, gedurende bijvoorbeeld een paar uur per dag.
Naja, nog maar eens in gesprek met de installateurs.
[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 17-04-2024 15:55 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Op mij smo40 kan ik de vakantiemodus niet activeren. Doe ik iets fout?Gerbenvl schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:55:
[...]
Nee hoor. Je kan er ook je stooklijn mee verlagen als je dat wil. Iig op de SMO40 werkt dat zo.
Helemaal uit gaat niet. Maar als je je stooklijn flink laag zet dan kom je een eind in de buurt. Mits je je woning wel zover wil laten afkoelen.
[...]
Staat de beïnvloeding van je ruimte thermostaat wel aan? Als die op factor 0 staat dan gebeurt er inderdaad weinig. Hoe staat je minimum aanvoer temperatuur van je systeem? Stel dat die op 25 staat dan blijft met dit soort weer je woonkamer daarop misschien al wel warm. Dus dan zal je die nog lager moeten zetten.
[...]
Thanks voor deze inzichten. Geen nieuwbouw, maar zit wel WTW in. Werd gewoon een 'kleine' 120 liter buffer erbij gezet voor de parallel buffer. Dat volgde ik dan ook niet helemaal bij een F2050-10.
Naja, nog maar eens in gesprek met de installateurs.
Nou morgen gaat mijn pa langs dan mag ik die door het smo menu loodsen over de telefoon.
4.1.1 en dan beide verwarmings opties gewoon uit toch?
Heb nu thermostaat binnen op 5 graden.
Vakantiemodus aan.
Vakantiemodus op 5 graden.
Thermostaatmodus op Weg gezet.
En hij blijft stoken. 🤡
Dan maar geforceerd uit.
Vakantiemodus aan.
En hij blijft stoken. 🤡
Dan maar geforceerd uit.
Dit kun je ook doen in myuplink als je dit hebtApexAlpha schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:27:
Nou morgen gaat mijn pa langs dan mag ik die door het smo menu loodsen over de telefoon.
Vakantiemodus aan.
En hij blijft stoken. 🤡
Dan maar geforceerd uit.
Lijkt heel erg op mijn ervaringen eerder. De machine reageerde totaal niet op wat voor instelling dan ook, hij bleef gewoon stoken. 24 graden, 25 graden, 26, 27, 28... hij ging gewoon door.ApexAlpha schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:27:
En hij blijft stoken. 🤡
Uiteindelijk heb ik de hele machine een factory reset gegeven en alles van scratch opnieuw ingesteld.
Daarna was die ellende over, maar... hij heeft nog steeds de neiging om de binnentemperatuur naar 22 graden te brengen, wat je ook instelt. Het lijkt wel of dat ergens hardcoded in de software zit. Het enige wat je kan regelen is of ie daar snel of langzaam naartoe werkt. Ik krijg het met de settings niet voor elkaar om het bijv. rond de 21.5 te houden. Hij verdomd het gewoon. 22 moet het zijn.
Uiteindelijk zelf een 'thermostaat' script gebouwd in Node-Red, als de binnentemperatuur boven de 21.5 uit komt (warmer moet het hier niet worden) dan zet ik de verwarming uit (alsof je het manueel zou doen) en onder de 20 gaat ie weer aan etc. Als dat enorm slimme en vooral erg dure systeem dat blijkbaar zelf niet kan dan helpen we hem wel een handje.
Nou heb de Bedrijfsmodus op handmatig gezet maar dan kan je de compressor niet uitzetten. Die andere twee wel, anders geef ik het op en stoken we wel voor niks twee weken.
Blijf het maar vreemd vinden deze hele interface. Je kan tot in den treuren alle stooklijnen en specifieke instellingen aanpassen waar niemand op zit te wachten maar een simpele "even 4 weken niks" niks knop is nergens te vinden.
Heb vroeger een slimme thermostaat gehad van €100 die in 3 dagen door had hoe die met zo min mogelijk energie + de weersvoorspelling de vloerverwarming moest aansturen maar deze setup met 2 buitensensors, een hele computer in de garage en een binnenthermostaat van in totaal duizenden euro's laat het lijken alsof ze handmatig een raket op de maan moeten laten landen, lmao.
Blijf het maar vreemd vinden deze hele interface. Je kan tot in den treuren alle stooklijnen en specifieke instellingen aanpassen waar niemand op zit te wachten maar een simpele "even 4 weken niks" niks knop is nergens te vinden.
Heb vroeger een slimme thermostaat gehad van €100 die in 3 dagen door had hoe die met zo min mogelijk energie + de weersvoorspelling de vloerverwarming moest aansturen maar deze setup met 2 buitensensors, een hele computer in de garage en een binnenthermostaat van in totaal duizenden euro's laat het lijken alsof ze handmatig een raket op de maan moeten laten landen, lmao.
Waarom pas je de stooklijn niet aan naar een offset van bijv -10. Dan heb je als het ware een stooklijn die zo laag is dat de graadminuten altijd positief zijn en hij dus niet gaat verwarmen.ApexAlpha schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:38:
Nou heb de Bedrijfsmodus op handmatig gezet maar dan kan je de compressor niet uitzetten. Die andere twee wel, anders geef ik het op en stoken we wel voor niks twee weken.
Heb vroeger een slimme thermostaat gehad van €100 die in 3 dagen door had hoe die met zo min mogelijk energie + de weersvoorspelling de vloerverwarming moest aansturen maar dit apparaat met 2 buitensensors, een hele computer in de garage en een binnenthermostaat van duizenden euro's laat het lijken alsof ze een raket op de maan moeten laten landen, lmao.
Omdat mijn vader even een kwartiertje langs ging om te helpen en ik niet weet hoe ik hem over de telefoon door een doolhof van Nibe menu's moet loodsen om dit te doen.rusman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:40:
[...]
Waarom pas je de stooklijn niet aan naar een offset van bijv -10. Dan heb je als het ware een stooklijn die zo laag is dat de graadminuten altijd positief zijn en hij dus niet gaat verwarmen.
Ik duik er wel eens in als ik terug ben.
edit:
Vind het ook bizar dat dit de 'meest logische' manier is om even je verwarming uit te zetten, tjonge jonge.
[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 19-04-2024 10:42 ]
Ik weet niet of je Myuplink gebruikt maar daar kan je zelf remote de stooklijn en offset aanpassen. Hier pas ik regelmatig de offset aan via de Home Assistant integratie.ApexAlpha schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:41:
[...]
Omdat mijn vader even een kwartiertje langs ging om te helpen en ik niet weet hoe ik hem over de telefoon door een doolhof van Nibe menu's moet loodsen om dit te doen.
Ik duik er wel eens in als ik terug ben.
edit:
Vind het ook bizar dat dit de 'meest logische' manier is om even je verwarming uit te zetten, tjonge jonge.
Ja ik ga hem ook aan Home Assistant hangen als ik terug ben.rusman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:43:
[...]
Ik weet niet of je Myuplink gebruikt maar daar kan je zelf remote de stooklijn en offset aanpassen. Hier pas ik regelmatig de offset aan via de Home Assistant integratie.
Maar het is toch bizar dat je dit moet doen om gewoon je verwarming even uit te zetten??
Het is niet te vergelijken met een ouderwetse thermostaat. De stooklijn bepaald wanneer hij aan/uit gaat. De RMU kan daar invloed op hebben maar uiteindelijk bepaald die niet wanneer hij aan of uit gaat. Je zult dus de stooklijn dusdanig moeten beinvloeden met een offset dat hij praktisch niet meer aan gaat.ApexAlpha schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:44:
[...]
Ja ik ga hem ook aan Home Assistant hangen als ik terug ben.
Maar het is toch bizar dat je dit moet doen om gewoon je verwarming even uit te zetten??
Alternatief is dat je de "stop verwarming" setting dusdanig lage temperatuur geeft dat hij de verwarming blokkeert en dus niet aan zal springen. Standaard staat deze op 17 graden volgens mij wat betekend dat de verwarming geblokkeerd wordt bij een buitentemperatuur van 17 graden of warmer.
Oké maar waarom past die Nibe SMO niet gewoon zelf de stooklijn aan naar -30 als ik de thermostaat op 5 graden zet en het binnen 20 graden is?rusman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:50:
[...]
Het is niet te vergelijken met een ouderwetse thermostaat. De stooklijn bepaald wanneer hij aan/uit gaat. De RMU kan daar invloed op hebben maar uiteindelijk bepaald die niet wanneer hij aan of uit gaat. Je zult dus de stooklijn dusdanig moeten beinvloeden met een offset dat hij praktisch niet meer aan gaat.
Alternatief is dat je de "stop verwarming" setting dusdanig lage temperatuur geeft dat hij de verwarming blokkeert en dus niet aan zal springen. Standaard staat deze op 17 graden volgens mij wat betekend dat de verwarming geblokkeerd wordt bij een buitentemperatuur van 17 graden of warmer.
Ik blijf erbij dat het onzin is dat je als normaal persoon handmatig de stooklijn moet aanpassen om je verwarming uit te zetten.
Kan nog beter de een WiFi-stekkertje van €10 tussen die SMO box zetten en gewoon de stroom eraf halen als ik op vakantie ga denk ik dan hun software gebruiken.
Iemand een idee? Inmiddels blijft dit probleem, en alles qua netwerk is gecheckt.master_viper schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:13:
Wat problemen met de NIBE om een verbinding op te zetten, alles lijkt goed maar er blijft een probleem ontstaan waardoor hij niet wil verbinden met de app.
Setup is een Ziggo modem in bridge, met een switch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-= Very annoying forum person =-
Ander intern ip al geprobeerd? DNS al eens op 1.1.1.1 gezet?master_viper schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:27:
[...]
Iemand een idee? Inmiddels blijft dit probleem, en alles qua netwerk is gecheckt.
Misschien voor nu even niet moeilijk doen en gewoon de automaten uitzetten waar je binnen- en buitenunit achter zitten voor nu? Dan kan je pa ook zo doen.
Kun je na je vakantie alles netjes inregelen.
Gewoon de SMO uitzetten. That's it.RISL schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:13:
Misschien voor nu even niet moeilijk doen en gewoon de automaten uitzetten waar je binnen- en buitenunit achter zitten voor nu? Dan kan je pa ook zo doen.
Ja, kan ook nog. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Dit is ook wat er normaal gebeurd. Bij jou zit er iets mis. Zoals ik al eerder vroeg: staat de beïnvloeding van je ruimte thermostaat wel aan en op welke factor? Hoe staat je minimum aanvoer temperatuur van je systeem?ApexAlpha schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:52:
[...]
Oké maar waarom past die Nibe SMO niet gewoon zelf de stooklijn aan naar -30 als ik de thermostaat op 5 graden zet en het binnen 20 graden is?
[...]
Kijk eens naar "Calculated supply temp climate system" in myuplink. Daar zal hij dan toch echt bedenken om 25+ graden te moeten maken. Anders wordt het niet warm in je woonkamer. Vanuit daar kan je kijken waarom hij dat doet.
Je berichten hierover al vaker voorbij zien komen. Of er klopt echt iets niet aan jouw unit. Of er staats steeds iets mafs ingesteld. Wat staat er bij "Calculated supply temp climate system"? Hoe zien desired vs actual compressor freq er uit? Je moet daar toch iets geks zien tov de stooklijn waarom het ding door blijft stoken?Borisvkr schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:15:
[...]
Lijkt heel erg op mijn ervaringen eerder. De machine reageerde totaal niet op wat voor instelling dan ook, hij bleef gewoon stoken. 24 graden, 25 graden, 26, 27, 28... hij ging gewoon door.
[...]
Ja die had ik ook ooit. Weet alleen niet meer wat dit nou wasRISL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:15:
[...]
Op mij smo40 kan ik de vakantiemodus niet activeren. Doe ik iets fout?
Instellingen lijken goed, maar ik heb zelf geen NIBE myupway maar NIBE uplink, weet je zeker dat je een myupway account hebt ? Wordt anders een installateur vraag helaas …master_viper schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:27:
[...]
Iemand een idee? Inmiddels blijft dit probleem, en alles qua netwerk is gecheckt.
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Ik meen dat MyUpway werd gediscontinueerd en omgezet naar MyUplink, zie de website MyUpway.commaster_viper schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:27:
[...]
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Zoals ik zei, na een complete reset opgelost.Gerbenvl schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:01:
[...]
Je berichten hierover al vaker voorbij zien komen. Of er klopt echt iets niet aan jouw unit. Of er staats steeds iets mafs ingesteld.
Ah, je schreef:Borisvkr schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:10:
[...]
Zoals ik zei, na een complete reset opgelost.
Dan klopt er echt iets nog niet. Dit is normaal prima te corrigeren door de juiste stooklijn te kiezen. Maar stabiel tot de 0,5 graad nauwkeurig als je vloerverwarming hebt zal inderdaad niet lukken.Borisvkr schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:15:
[...]
hij heeft nog steeds de neiging om de binnentemperatuur naar 22 graden te brengen, wat je ook instelt. Het lijkt wel of dat ergens hardcoded in de software zit. Het enige wat je kan regelen is of ie daar snel of langzaam naartoe werkt. Ik krijg het met de settings niet voor elkaar om het bijv. rond de 21.5 te houden. Hij verdomd het gewoon. 22 moet het zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 20-04-2024 15:29 ]
Ja ga er eens aan zitten als ik weer terug ben. Misschien dat ik de helpdesk in Zweden wel bel, die schijnen je wel gewoon te helpen en ik heb hem ook daar gekocht.Gerbenvl schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:01:
[...]
Dit is ook wat er normaal gebeurd. Bij jou zit er iets mis. Zoals ik al eerder vroeg: staat de beïnvloeding van je ruimte thermostaat wel aan en op welke factor? Hoe staat je minimum aanvoer temperatuur van je systeem?
Ik zie nu elektriciteitsconsumptie op 150w ongeveer staan ipv 500 of 600, dus hij is in ieder geval uit geforceerd nu.
Mijn ervaring is dat je met de stooklijn alleen de SNELHEID beinvloed waarmee je naar de hardcoded 22 graden gaat... ik draai nu stooklijn 2...Gerbenvl schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:28:
[...]
Dan klopt er echt iets nog niet. Dit is normaal prima te corrigeren door de juiste stooklijn te kiezen. Maar stabiel tot de 0,5 graad nauwkeurig als je vloerverwarming hebt zal inderdaad niet lukken.
Ook zie je dat als het door de zon al dik over de 24 graden in huis is, meneer gewoon door blijft stoken omdat de graadminuten nog niet op zijn. Daar erger ik me aan.
Ook al eerder gezegd: ik heb het idee dat Nibe gewoon niet goed om kan gaan met supergoed geisoleerde moderne woningen met veel glas, in een mild klimaat. De machine verwacht het gedrag van een houten dichtgetimmerde blokhut in een ijzig fjord.
Stooklijn 1 hier.Borisvkr schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:52:
[...]
Mijn ervaring is dat je met de stooklijn alleen de SNELHEID beinvloed waarmee je naar de hardcoded 22 graden gaat... ik draai nu stooklijn 2...
Ook zie je dat als het door de zon al dik over de 24 graden in huis is, meneer gewoon door blijft stoken omdat de graadminuten nog niet op zijn. Daar erger ik me aan.
Ook al eerder gezegd: ik heb het idee dat Nibe gewoon niet goed om kan gaan met supergoed geisoleerde moderne woningen met veel glas, in een mild klimaat. De machine verwacht het gedrag van een houten dichtgetimmerde blokhut in een ijzig fjord.
Met alle smart regeling opties op de hoogste standjes is het normaal dat hij juist doorgaat onder de gunstige omstandigheden (lage E-prijs en hoge buitentemperatuur).
Bufferen heet dat.
[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 21-04-2024 16:38 ]
hier heb ik dit jaar tijdens mijn zoektocht naar de juiste stooklijn, stooklijn 2, curve 3 gevonden als sweetspot. Temp ingesteld op 23 graden via tegel op dashboard Myuplink. Nu sinds een week of twee de ingestelde temp verlaagd naar 21. Na een weekje weinig werk( was ook ff warm buiten) wordt nu de 21 netjes in stand gehouden.Borisvkr schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:52:
[...]
Mijn ervaring is dat je met de stooklijn alleen de SNELHEID beinvloed waarmee je naar de hardcoded 22 graden gaat... ik draai nu stooklijn 2...
Geen thermostaat maar BT50(?) binnensensor en alles blijft gewoon netjes zoals ik het instel via het dashboard.
Het enige wat invloed heeft op de besturing is de zonneopwek. Alle andere externe zaken zoals dynamische tarieven heb ik geblokkeerd. Wellicht dat die zaken bij anderen nog invloed hebben op het gedrag van de pomp?
Wat dan zeer belangrijk is is de plek van de thermostaat. Dat klinkt als een open deur intrappen en dat is het ook.jurgen purgen schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:49:
[...]
hier heb ik dit jaar tijdens mijn zoektocht naar de juiste stooklijn, stooklijn 2, curve 3 gevonden als sweetspot. Temp ingesteld op 23 graden via tegel op dashboard Myuplink. Nu sinds een week of twee de ingestelde temp verlaagd naar 21. Na een weekje weinig werk( was ook ff warm buiten) wordt nu de 21 netjes in stand gehouden.
Geen thermostaat maar BT50(?) binnensensor en alles blijft gewoon netjes zoals ik het instel via het dashboard.
Het enige wat invloed heeft op de besturing is de zonneopwek. Alle andere externe zaken zoals dynamische tarieven heb ik geblokkeerd. Wellicht dat die zak bij anderen nog invloed hebben op het gedrag van de pomp?
Mijn RMU hangt voor het aflezen perfect en ik kijk er vaak op maar hij beweegt ook teveel mee met de korstondige temperatuursverandering tijdens koken en als de zon fel schijnt. Voor de regeling is dat waardeloos.
Mogelijk pak ik nog een keer een BT50 die op een stabiele plek in het huis de temperatuur mag bewaken.
Ik heb hem op de plek gehangen waar voorheen de thermostaat vd vloerverwarming hing. Die was daar geplaatst door de installateur tijdens de bouw. Hier valt er geen direct licht op en ook weinig invloed van de kookplaat. Wel in de buurt van een deur maar de thermostaat vd vloerverwarming hangt er direct onder dus daar lees ik mijn temp van af en die komt overeen met de read in Myuplink.Knowbody schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:57:
[...]
Wat dan zeer belangrijk is is de plek van de thermostaat. Dat klinkt als een open deur intrappen en dat is het ook.
Mijn RMU hangt voor het aflezen perfect en ik kijk er vaak op maar hij beweegt ook teveel mee met de korstondige temperatuursverandering tijdens koken en als de zon fel schijnt. Voor de regeling is dat waardeloos.
Mogelijk pak ik nog een keer een BT50 die op een stabiele plek in het huis de temperatuur mag bewaken.
Ja het werkt bij jou zoals het hoort, dat had ik gelezen, en dat kan ook alleen als die thermostaat stabiel kan meten.jurgen purgen schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:39:
[...]
Ik heb hem op de plek gehangen waar voorheen de thermostaat vd vloerverwarming hing. Die was daar geplaatst door de installateur tijdens de bouw. Hier valt er geen direct licht op en ook weinig invloed van de kookplaat. Wel in de buurt van een deur maar de thermostaat vd vloerverwarming hangt er direct onder dus daar lees ik mijn temp van af en die komt overeen met de read in Myuplink.
Naar aanleiding van de vraag van @ApexAlpha en het feit dat ik ook even weg ben 😎 wilde ik ook die vakantie vooraf instellen, en ik denk dat wat hij wil wel (vrij) eenvoudig kan zonder gedoe met metertjes en SMO-ingrepen maar met MyUplink.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:18:
Ben ik nou gek?
Vooraf was het voor mijn soort instelling wel nodig in de SMO S40 de instelling ‘Stille stand’ mogelijk te maken (al denk ik nu dat dat misschien helemaal niet nodig is geweest, het zorgt er wel voor dat dat als menu-optie in de Programmeer-functie zichtbaar en bruikbaar wordt)
Voor wat @ApexAlpha wil moet in MyUplink menu 1.30.4 de laagste aanvoertemperatuur laag genoeg staan anders wil het systeem àltijd een te hoge aanvoer leveren, bij mij op 15’
De Stooklijn laag, ik heb gewoonlijk stooklijn 6 maar nu op 1, dat zijn de enige handmatige acties
In het programmeer-menu heb ik een ‘Vakantie modus aangemaakt’
/f/image/QO5Z1mK2sIaLN8epO3bdJdvH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hLsVGrdLit17eS05iEFhCuWm.png?f=fotoalbum_large)
In die modus heb ik temperatuur op eerder genoemde laagste temp.gezet (zonder verwarming wordt het bij ons niet kouder), compressor op stil, additional heat geblokkeerd, SWW uit
/f/image/YVmAIqnAdQ6KxdBtEZFXo9IC.png?f=fotoalbum_large)
En dat dan in een vakantiekalender instellen
/f/image/jiI6tR3jo22WPHyEp8nwd4Wh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/copPQF75Qh6azg3Dxofe18Zv.png?f=fotoalbum_large)
Tot vanochtend had ik alleen die programmadelen aanstaan, daarmee was het systeem al veel rustiger dan anders, met het omlaagzetten van laagste temp en stooklijn is het elektriciteitsgebruik vandaag gestopt (afgezien van normaal sluipgebruik) zichtbaar im mijn HomeWizard grafiek, om 10.00u heb ik die temp en stooklijn omgezet, sindsdien geen activiteit van de WP
/f/image/FmgQkvPbjbk0UHSFoM3qIRH1.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij maak je op deze manier een programmeerbare vakantie waarbij alleen stooklijn verzet moet worden als je weggaat en een dag voor thuiskomst weer aanzet, met alleen gebruik van MyUplink en zonder gedoe aan de SMO
Benieuwd naar reacties
[ Voor 8% gewijzigd door AnJaJoRe op 22-04-2024 18:06 ]
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Hoe laag moet die laagste aanvoer staan? Hij staat nu op 21 zie ik. (Heb nu MyUpLink gekoppeld maar kan dus niks aanpassen, alleen lezen.)
Vanochtend 2 meldingen dat vorstprotectie aan is gegaan. Dat zijn dan weer de leuke meldingen om te krijgen op vakantie in de zon.
Vanochtend 2 meldingen dat vorstprotectie aan is gegaan. Dat zijn dan weer de leuke meldingen om te krijgen op vakantie in de zon.
Ik heb de laagste aanvoer op dezelfde temp als de vakantiestand = 15’ en de stooklijn op 6 (normale stand ivm.radiatorenbehoefte) minus 5, virtueel dus stooklijn plm.1, daarmee slaat hij plm.1x per 4uur even aan ged.20min.en blijft de temp.in huis toch nog 17’ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:28:
Hoe laag moet die laagste aanvoer staan? Hij staat nu op 21 zie ik. (Heb nu MyUpLink gekoppeld maar kan dus niks aanpassen, alleen lezen.)
Vanochtend 2 meldingen dat vorstprotectie aan is gegaan. Dat zijn dan weer de leuke meldingen om te krijgen op vakantie in de zon.![]()
De vakantie is geprogrammeerd dus hoef ik alleen maar de stooklijn weer aan te passen om het gewone ritme te hervatten.
Voor MyUplink heb ik daarvoor het premium abbonnement ‘beheer’, wat ik met anderen op dit forum achterlijk vind van NIBE als je zo’n dure installatie koopt
[ Voor 4% gewijzigd door AnJaJoRe op 28-04-2024 18:57 ]
Update over onze alarm meldingen (453/hoge stroom compressor, en daarna veel 230/heetgas).Kandidat schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:20:
Onze installateur denkt aan een een probleem met te weinig koelmiddel of iets qua afwerking van het koelmiddel circuit, dus ook in de compressor.
Is de buitenunit bij jullie onder garantie vervangen? Zo kort na leveren kapot, zou ik aannemen dat je die vervangingen niet zelf hoeft te betalen.
[...]
Er is een Nibe man langsgeweest met verstand van koeltechniek (geeft ook les op MBO hierover, en aangezien ik ook onderwijsman ben, levert dat wel wat vertrouwen op, maar dat terzijde).
De alarmmeldingen gebeurden dus vooral bij SWW, dan ging de 3-weg klep heen en weer en de WP snel aan/uit/aan/uit. Tot er een alarm optrad. Zie eerdere posts hierover.
- Vanwege de eerdere 453 alarm meldingen waren de fasedraden verwisseld en was de inverter vervangen. Dat hielp niet.
- Vanwege de (latere) 230 alarm meldingen was de boiler vervangen naar eentje met een grotere spiraal. Idee was de WP mogelijk zijn vermogen niet kwijt kon, maar daar geloofde de installateur al niet in omdat elders precies deze systemen gewoon goed werken. En dit bleek ook niet de oplossing.
Vandaag:
Koelmiddel etc was verder OK (niet te weinig, en geen indicatie dat er iets was met vacuum trekken in fabriek oid).
De compressor is daarom vervangen.
Daar namen de mannen (Nibe + onze installateur, die wil weten hoe het zit) geen genoegen mee, want die moest ergens door stuk gegaan zijn.
Dus diverse zaken doorgemeten, staan kijken, analyseren.
Uiteindelijk een sensor op het spoor die waarschijnlijk niet goed werkte (BT14 meen ik, de heetgas sensor). Liet rare sprongen zien qua meting, en doormeten in vergelijking met nieuwe sensor leverde ook op dat die stuk was.
Vermoeden: door kapotte sensor is de compressor stuk gegaan. (ik vermoed door verkeerde aansturing dan).
Vooralsnog snort de WP weer goed. hopen dat dit het is geweest.
Dus wie een soortgelijke problematiek heeft, wie weet zit het hierin.
Nibe F2120-16 - SMO40
Er is echt geen hardcoded 22 graden :-) Neem aan dat je het kouder wil hebben dan 22 graden?Borisvkr schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:52:
[...]
[...]
Blijkbaar staat je stooklijn dan nogsteeds te hoog. Ga eens naar 1 -2 ofzo. Dan moet het echt wel kouder worden na een paar dagen. Of als dat nog te hoog is naar een eigen stooklijn. Staat je minimum systeem temperatuur wel laag genoeg?
(Wel als je andere slimmig heden uitzetten als je juiste stooklijn nog wil zoeken)
Te vroeg gejuichd. Ook al was die sensor niet OK.
Toch vandaag weer de 3-wegklep die wiebert met daarbij snelle start/stops van de compressor, en weer tijdens warmwater productie.En uiteindelijk 229/korte bedrijfstijd compressor alarm.
Daarom is nu de koppeling met de EME20 fysiek eruit gehaald en effect PV uitgezet.
Om uit te sluiten dat Smart Price Adaptation en de aansturing vanuit PV elkaar misschien in de weg zitten (wel/niet/wel/niet verwarmen).
Mocht dat zo zijn (geen alarmmeldingen: dan is hier kennelijk iets mee), dan mag Nibe gaan uitleggen wat dit kan veroorzaken.
Toch vandaag weer de 3-wegklep die wiebert met daarbij snelle start/stops van de compressor, en weer tijdens warmwater productie.En uiteindelijk 229/korte bedrijfstijd compressor alarm.
Daarom is nu de koppeling met de EME20 fysiek eruit gehaald en effect PV uitgezet.
Om uit te sluiten dat Smart Price Adaptation en de aansturing vanuit PV elkaar misschien in de weg zitten (wel/niet/wel/niet verwarmen).
Mocht dat zo zijn (geen alarmmeldingen: dan is hier kennelijk iets mee), dan mag Nibe gaan uitleggen wat dit kan veroorzaken.
Nibe F2120-16 - SMO40
Benieuwd naar jullie reactie!
Ik ben op zoek naar een tabel of een grafiek die aangeeft welke temperaturen er behaalt kunnen worden met welke compressor frequentie. Een vraag die direct bij me op komt is of er überhaupt een relatie tussen de compressor frequentie en temperatuur is?
Het is geweldig dat de WP tot 120Hz kan, maar is het ook nodig? Of ik ervaar bijv. de frequentie range 60-70Hz als een aanwezige irritante brom-frequentie dus zou mijn WP die frequentie kunnen overslaan door bijv. permanent te worden gelimiteerd tot 59Hz en heb ik dan als nog genoeg temp om bijv. SWW en VVW/Radiatoren te verwarmen?
Wat ik er mee wil is om te toetsen aan jullie ervaringen/kennis/Nibe-data of ik met de data die ik nu heb kan kijken wat de max frequentie kan zijn van de WP om zodoende (hopelijk) energie en geluid(overlast) te verminderen.
Of moet ik gewoon die WP van me z'n werk laten doen en heb ik te veel vrije tijd om hier over na te denken?
Ik ben op zoek naar een tabel of een grafiek die aangeeft welke temperaturen er behaalt kunnen worden met welke compressor frequentie. Een vraag die direct bij me op komt is of er überhaupt een relatie tussen de compressor frequentie en temperatuur is?
Het is geweldig dat de WP tot 120Hz kan, maar is het ook nodig? Of ik ervaar bijv. de frequentie range 60-70Hz als een aanwezige irritante brom-frequentie dus zou mijn WP die frequentie kunnen overslaan door bijv. permanent te worden gelimiteerd tot 59Hz en heb ik dan als nog genoeg temp om bijv. SWW en VVW/Radiatoren te verwarmen?
Wat ik er mee wil is om te toetsen aan jullie ervaringen/kennis/Nibe-data of ik met de data die ik nu heb kan kijken wat de max frequentie kan zijn van de WP om zodoende (hopelijk) energie en geluid(overlast) te verminderen.
Of moet ik gewoon die WP van me z'n werk laten doen en heb ik te veel vrije tijd om hier over na te denken?
[ Voor 6% gewijzigd door martius op 25-04-2024 09:47 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Kandidat schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:06:
[...]
Ik dacht ook dat de sensor B14 bij die ene klant niet goed werkte en hem een nieuwe sensor gestuurd. Die is vervangen maar dat heeft niet geholpen. Heetgas alarm blijf maar terugkomen. Nu gaat Nibe De daarnaar kijken. Als ik zie wat er bij jou vervangen is door Nibe zelf, dan hou ik mijn hart vast wat er uitkomt bij die klant van mij.
Update over onze alarm meldingen (453/hoge stroom compressor, en daarna veel 230/heetgas).
Er is een Nibe man langsgeweest met verstand van koeltechniek (geeft ook les op MBO hierover, en aangezien ik ook onderwijsman ben, levert dat wel wat vertrouwen op, maar dat terzijde).
De alarmmeldingen gebeurden dus vooral bij SWW, dan ging de 3-weg klep heen en weer en de WP snel aan/uit/aan/uit. Tot er een alarm optrad. Zie eerdere posts hierover.Het vermoeden was daarom nu: iets met koelmiddel en/of de compressor.
- Vanwege de eerdere 453 alarm meldingen waren de fasedraden verwisseld en was de inverter vervangen. Dat hielp niet.
- Vanwege de (latere) 230 alarm meldingen was de boiler vervangen naar eentje met een grotere spiraal. Idee was de WP mogelijk zijn vermogen niet kwijt kon, maar daar geloofde de installateur al niet in omdat elders precies deze systemen gewoon goed werken. En dit bleek ook niet de oplossing.
Vandaag:
Koelmiddel etc was verder OK (niet te weinig, en geen indicatie dat er iets was met vacuum trekken in fabriek oid).
De compressor is daarom vervangen.
Daar namen de mannen (Nibe + onze installateur, die wil weten hoe het zit) geen genoegen mee, want die moest ergens door stuk gegaan zijn.
Dus diverse zaken doorgemeten, staan kijken, analyseren.
Uiteindelijk een sensor op het spoor die waarschijnlijk niet goed werkte (BT14 meen ik, de heetgas sensor). Liet rare sprongen zien qua meting, en doormeten in vergelijking met nieuwe sensor leverde ook op dat die stuk was.
Vermoeden: door kapotte sensor is de compressor stuk gegaan. (ik vermoed door verkeerde aansturing dan).
Vooralsnog snort de WP weer goed. hopen dat dit het is geweest.
Dus wie een soortgelijke problematiek heeft, wie weet zit het hierin.
Ik dacht ook dat de sensor B14 bij die ene klant niet goed werkte en hem een nieuwe sensor gestuurd. Die is vervangen maar dat heeft niet geholpen. Heetgas alarm blijf maar terugkomen. Nu gaat Nibe De daarnaar kijken. Als ik zie wat er bij jou vervangen is door Nibe zelf, dan hou ik mijn hart vast wat er uitkomt bij die klant van mij.
De saga gaat hier nog door inderdaad. Die koppeling met de EME20, ik denk niet dat het daarin zit. Vandaag weer een compressor die aan/uit/aan/uit gaat bij warmwaterproductie. Dit keer ook bij hoge stroomprijs, dat zou met Smart Price Adaptation maximaal niet moeten.
En een alarm (hoge ingaande temperatuur compressor) maar dat alarm wordt bij elke volgende compressor start gewist en zie je alleen als je erbovenop staat terwijl het gebeurt, wordt ook niet gelogd in MyUplink.
Ennn, een echte alarm melding. 229/korte bedrijfstijd compressor. Nibe mag weer aan de bak om het echte probleem op te snorren.
De saga gaat hier nog door inderdaad. Die koppeling met de EME20, ik denk niet dat het daarin zit. Vandaag weer een compressor die aan/uit/aan/uit gaat bij warmwaterproductie. Dit keer ook bij hoge stroomprijs, dat zou met Smart Price Adaptation maximaal niet moeten.
En een alarm (hoge ingaande temperatuur compressor) maar dat alarm wordt bij elke volgende compressor start gewist en zie je alleen als je erbovenop staat terwijl het gebeurt, wordt ook niet gelogd in MyUplink.
Ennn, een echte alarm melding. 229/korte bedrijfstijd compressor. Nibe mag weer aan de bak om het echte probleem op te snorren.
[ Voor 7% gewijzigd door Kandidat op 26-04-2024 00:11 ]
Nibe F2120-16 - SMO40
Heeft niet zoveel zin. Is gerelateerd aan de bron temperatuur (buiten)martius schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:45:
Benieuwd naar jullie reactie!
Cijfers van maart weer geupdate ! (iets te laat)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78836090
Mooi hoe je dat doet!helm71 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:58:
Cijfers van maart weer geupdate ! (iets te laat)
Ik keek een beetje raar tegen de waarden van dT aan. Maar als je van graden Celsius daar graden Kelvin maakt is het duidelijk. 😆
Het maakt uiteindelijk toch niet uit of je de dT in ⁰C of K weergeeft. 1K verschil is net zo veel als 1⁰C verschil. Maar als je echt wil mierenneuken dan druk je de dT niet uit in graden Kelvin maar in kelvin (zonder graden en met een kleine k, echt!), of gewoon de afkorting K.Knowbody schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:38:
[...]
Mooi hoe je dat doet!
Ik keek een beetje raar tegen de waarden van dT aan. Maar als je van graden Celsius daar graden Kelvin maakt is het duidelijk. 😆
Jij heet helm?G-addict schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:52:
[...]
Het maakt uiteindelijk toch niet uit of je de dT in ⁰C of K weergeeft. 1K verschil is net zo veel als 1⁰C verschil. Maar als je echt wil mierenneuken dan druk je de dT niet uit in graden Kelvin maar in kelvin (zonder graden en met een kleine k, echt!), of gewoon de afkorting K.
Hallo, op mijn Nibe S1155 kan ik een koeling lijn instellen. Die staat op 0 op dit moment. Ik weet dat ieder huis anders reageert maar was benieuwd waar jullie deze op hebben staan. Je kan hier toch niet heel veel mee stoeien met het risico dat je onder de 18 graden gaat koelen en condens riskeert? En hoe verhoudt zich deze koeling lijn tot de stooklijn voor warmte? Ik probeer deze twee parameters te begrijpen. De handleiding gelezen maar heb nog steeds wat hulp nodig.
Het is langzamhand warm genoeg dat de zon her zelf af kan..
Wat doen jullie ? WP aan laten staan of fysiek smo en buitenunit uitzetten ?
Wat is de best practice ?
Dat regelt de warmtepomp toch zelf, daar hoef ze zelf niets aan te doen…….helm71 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:13:
Het is langzamhand warm genoeg dat de zon her zelf af kan..
Het stoken wel natuurlijk…Mars2020 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:29:
[...]
Dat regelt de warmtepomp toch zelf, daar hoef ze zelf niets aan te doen…….
Maar de smo40 tikt continue 20 watt af en de buitenunit continie 35 watt…
Dat is 55 watt vol continue… dat is meet dan mijn led verlichting en als die laat ik ook niet overdag aanstaan toch ?
Geen idee of het kwaad kan hem uit te zetten, misschien moet de pomp af en toe even draaien oid ?
Staat nu losgekoppeld vanwege verbouwen, maar laat hem doorgaans aanstaan voor SWW en om de RMU af en toe af te lezen in de woonkamer.helm71 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Het stoken wel natuurlijk…
Dat is 55 watt vol continue… dat is meet dan mijn led verlichting en als die laat ik ook niet overdag aanstaan toch ?
Geen idee of het kwaad kan hem uit te zetten, misschien moet de pomp af en toe even draaien oid ?
Ik gebruik mijn Nibe ook voor koeling, dus voor mij is het niet van toepassing.helm71 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Ik denk overigens dat het beter is voor de pomp als deze (af en toe) draait. Uiteindelijk is 55 watt gedurende de zomer slechts een fractie van je totaal verbruik denk ik. Er zijn genoeg andere apparaten met standby verbruikt.
Als je verwarmen toestaat tot een buitentemperatuur van 17 graden, wat volgens mij de default is en vaak ook veel te hoog, blijft de pomp op 30% draaien (standaard).helm71 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Bij een goed afgiftesysteem kan dat naar een paar %, dat scheelt alweer verbruik van de SMO. Houdt daarbij de debietmeters in de gaten. 1 liter per minuut per groep moet er wel overblijven in rust.
Mogelijk kan ook die waarde van 17 graden omlaag, zodat de pomp volledig uitgaat.
De SMO verbruikt dan nog 4 Watt.
(Als je koelen aan hebt gaat die pomp natuurlijk wel weer draaien).
Let op de SMO S40, deze heeft een verkeerde default waarde voor de pomp instelling. Zowel bij verwarmen als bij koelen kun je die op auto of intermittent zetten. Auto zou de default waarde moeten zijn maar dat hebben de Zweedse programmeurs nog steeds niet begrepen. Hij staat dus standaard niet goed en dat betekent dat hij tijdens de pauzes de pomp stil zet. Daardoor wordt er nooit een juiste temperatuur gemeten en gaat de graadminuten rekening niet goed en pendelt de WP.
De 35W van de buitenunit moet je maar voor lief nemen, dat is mogelijk voor het behoud van de electronica.
Buitenunit vorig jaar uitgeschakeld gedurende de zomer (werkschakelaar uit)helm71 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:34:
Dat laatste kan ik me nog goed herinneren :-)
Thanks!
Zonder problemen.
SMO aangelaten om tbv stroommeting en WW temperatuur (zonneboiler) via Uplink uit te kunnen lezen.
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
We hebben onze warmtepomp ondertussen "uitgezet" dwz modus op manueel en verwarmen uitgevinkt.
Op het verbruik van de warmtepomp is de SWW run uiteraard nog duidelijk aanwezig als piek, maar we zien ook dat de pomp nog voortdurend cyli heeft van ong. 50 min bestaande uit 25min 200W verbruik en dan 25 min niets. Alles opgeteld ook nog wel een redelijk verbruik van meer dan 2kWh / dag voor een toestel dat "uit" zou moeten staan...
/f/image/qz3ofQl2AnUkUbjx9soixAtq.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand enig idee wat dit nog kan zijn dat aanstaat?
Op het eerste zicht zie ik via home assistant geen activiteit van een pomp geregistreerd, maar voor 200W is er toch iets anders dan wat electronica actief...
Op het verbruik van de warmtepomp is de SWW run uiteraard nog duidelijk aanwezig als piek, maar we zien ook dat de pomp nog voortdurend cyli heeft van ong. 50 min bestaande uit 25min 200W verbruik en dan 25 min niets. Alles opgeteld ook nog wel een redelijk verbruik van meer dan 2kWh / dag voor een toestel dat "uit" zou moeten staan...
/f/image/qz3ofQl2AnUkUbjx9soixAtq.png?f=fotoalbum_large)
Op het eerste zicht zie ik via home assistant geen activiteit van een pomp geregistreerd, maar voor 200W is er toch iets anders dan wat electronica actief...
Geen idee. Je zou denken een verwarming. Lekbak verwarming... Compressor verwarming? Die zijn uitgeschakeld waarschijnlijk. Vreemd met zulke temperaturen maar wat verbruikt er anders 200W? Dat lijkt mij niet één pomp. Meerdere pompen ?ceddo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:09:
We hebben onze warmtepomp ondertussen "uitgezet" dwz modus op manueel en verwarmen uitgevinkt.
[Afbeelding]
In navolging van de eerdere vragen aangaande wat doe je in de zomer met je installatie hierbij mijn ervaring van afgelopen jaar en hoe ik het dit jaar aanpak.
Vorig jaar operating mode naar handmatig gezet en alleen SWW gedaan. Hiermee viel ook de pomp stil, buiten wat er nodig was tijdens SWW aanmaken.
Dit jaar gooi ik het over een andere boeg namelijk de stooklijn verplaatsen met -4. Gevolg hiervan is is dat alleen SWW nog gedaan wordt plus (hopelijk) bijkomend voordeel dat de pomp op 30% door blijft lopen en dus het CV water blijft circuleren. Mijn hoop is is dat dit enige verkoeling gaat geven tijdens de zonnige dagen zonder de koeling aan te hoeven zetten.
Vorig jaar operating mode naar handmatig gezet en alleen SWW gedaan. Hiermee viel ook de pomp stil, buiten wat er nodig was tijdens SWW aanmaken.
Dit jaar gooi ik het over een andere boeg namelijk de stooklijn verplaatsen met -4. Gevolg hiervan is is dat alleen SWW nog gedaan wordt plus (hopelijk) bijkomend voordeel dat de pomp op 30% door blijft lopen en dus het CV water blijft circuleren. Mijn hoop is is dat dit enige verkoeling gaat geven tijdens de zonnige dagen zonder de koeling aan te hoeven zetten.
Ik denk dat het rondpompen zinloos is.martius schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:43:
In navolging van de eerdere vragen aangaande wat doe je in de zomer met je installatie hierbij mijn ervaring van afgelopen jaar en hoe ik het dit jaar aanpak.
Dat weet ik wel zeker. Er is nauwelijks uitwisselend oppervlakte.
Als het buiten warmer dan binnen is breng je ongewild meer warmte naar binnen dan dat het verkoeling zou geven.
Door SWW runs zal de pomp elke dag 1-2 uur draaien dus stil staan doet ie niet.
In mijn geval niet…. Geen swww via de warmtepomp… ik laat hem maar aanstaan dan.martius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Door SWW runs zal de pomp elke dag 1-2 uur draaien dus stil staan doet ie niet.
Goedenavond,
ook wij hebben een NIBE installatie en dit is onze setup:
NIBE F21020-20
SMO S40
Buffervat
WW vat (500L)
Onze pomp draait zover ik weet ok maar ik stoor mij in de zomer aan het warmwater maken terwijl ik buiten zit. De pomp draait op 41Hz en is goed hoorbaar,zelfs op 5 of 6 meter afstand. Nu realiseerde ik mij vandaag dat ik met mijn overcapaciteit zonnepanelen (37 stuks 420Wp), misschien mijn elektrisch element zou kunenn gebruiken om in de zomer mijn warmwater vat te verwarmen ipv de buitenunit te gebruiken. Ik heb de gebruiksaanwijzing van NIBE helemaal uitgespit maar kom niet tot de ontdekking hoe ik dit moet aanpakken. Is er iemand met ervaring met het ''bij'' verwarmen van je WW vat zodat de buitenunit niet hoeft te draaien? Tijdens deze dagen wekken wij wel 6 of 7 kwh op (50 Kwh totaal vandaag), voldoende dus om dit te compenseren lijkt mij. Alvast dank!
groet leonard
NIBE F21020-20
SMO S40
Buffervat
WW vat (500L)
Onze pomp draait zover ik weet ok maar ik stoor mij in de zomer aan het warmwater maken terwijl ik buiten zit. De pomp draait op 41Hz en is goed hoorbaar,zelfs op 5 of 6 meter afstand. Nu realiseerde ik mij vandaag dat ik met mijn overcapaciteit zonnepanelen (37 stuks 420Wp), misschien mijn elektrisch element zou kunenn gebruiken om in de zomer mijn warmwater vat te verwarmen ipv de buitenunit te gebruiken. Ik heb de gebruiksaanwijzing van NIBE helemaal uitgespit maar kom niet tot de ontdekking hoe ik dit moet aanpakken. Is er iemand met ervaring met het ''bij'' verwarmen van je WW vat zodat de buitenunit niet hoeft te draaien? Tijdens deze dagen wekken wij wel 6 of 7 kwh op (50 Kwh totaal vandaag), voldoende dus om dit te compenseren lijkt mij. Alvast dank!
groet leonard
Ik zou dan eerder een tijdschema instellen zodat het sww gemaakt wordt op een moment dat het je niet stoort.Durkydurk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:06:
Goedenavond,
NIBE F21020-20
SMO S40
Buffervat
WW vat (500L)
groet leonard
Zit er niet net als op de SMO40 een grote schakelaar waar je hem mee uit/element only/aan kunt zetten? De hamvraag is dan natuurlijk, of de programma's voor SWW nog werken, zodat hij de pieken van de zonne-energie gebruikt.Durkydurk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:06:
Goedenavond,
NIBE F21020-20
SMO S40
Buffervat
WW vat (500L)
groet leonard
[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 07-05-2024 21:40 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
/f/image/hHiyUbkLxtqpulPJGKx2ejWF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KKfmQD2WJHPPtbaxUnfXFoiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4jKQrfUkeOCviXTmk6LKpVLW.jpg?f=fotoalbum_large)