NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 63 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-05 17:26
Dank voor de reacties! Hij mag ook wat mij betreft in de nacht draaien als wij in bed liggen maar ik zet toch graag mn geld op het inzetten van het elektrisch element terwijl de zon fel schijnt. Er zit bij ons inderdaad een schakelaar op en die staat op 1 (aan). Ik denk dat ik iets bij de instellingen moet aanpassen, weet alleen niet waar en hoe.
Groet leonard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:14
Durkydurk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:40:
Dank voor de reacties! Hij mag ook wat mij betreft in de nacht draaien als wij in bed liggen maar ik zet toch graag mn geld op het inzetten van het elektrisch element terwijl de zon fel schijnt. Er zit bij ons inderdaad een schakelaar op en die staat op 1 (aan). Ik denk dat ik iets bij de instellingen moet aanpassen, weet alleen niet waar en hoe.
Groet leonard
Verwarmen met het elektrische element zal een stuk minder efficient zijn voor je energierekening. Tenzij geld geen rol speelt zou ik kijken naar een tijdschema zoals hierboven aangegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
Durkydurk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:06:
Is er iemand met ervaring met het ''bij'' verwarmen van je WW vat zodat de buitenunit niet hoeft te draaien? Tijdens deze dagen wekken wij wel 6 of 7 kwh op (50 Kwh totaal vandaag), voldoende dus om dit te compenseren lijkt mij. Alvast dank!
Ik doe dit soms als de energietarieven negatief zijn (ik heb een dynamisch contract). Het verwarmen van de boiler via het elektronisch element kost veel meer energie dan via de buitenunit, maar met een negatieve energieprijs wil ik juist zoveel mogelijk gebruiken.
Je kunt hiervoor de bedrijfsmodus in menu 4.2 op "add. heat only" zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door cdgrit op 08-05-2024 08:04 ]

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10 18:37
Zojuist is versie 9696R3 beschikbaar gekomen voor de SHB10. Ik hoop dat dit het probleem met error code 323 mbt missende sensor EQ1-BT25 oplost waardoor ik mijn koeling weer in kan schakelen.

Weet iemand of er ergens een changelog beschikbaar is voor de firmware releases?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-10 22:37
Inf1nite schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:23:
Zojuist is versie 9696R3 beschikbaar gekomen voor de SHB10. Ik hoop dat dit het probleem met error code 323 mbt missende sensor EQ1-BT25 oplost waardoor ik mijn koeling weer in kan schakelen.

Weet iemand of er ergens een changelog beschikbaar is voor de firmware releases?
Ik hoop het ook! kreeg gisteren nog een reactie van nibe ' wij weten niet wanneer het uitkomt, maar nibe Zweden is er hard mee bezig'

via myupway zie ik een leeg changelog: https://myupway.com/Softw...24-41f3-9419-0e1d929f3dd1

Ik ga het vanmiddag thuis gelijk proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 08-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:43
Ik hoor graag jullie ervaringen mbt de nieuwste software. Ik draai nog probleemloos op 9350R6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 13:45

Mauzer

Wololoo

ceddo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:09:
We hebben onze warmtepomp ondertussen "uitgezet" dwz modus op manueel en verwarmen uitgevinkt.
Op het verbruik van de warmtepomp is de SWW run uiteraard nog duidelijk aanwezig als piek, maar we zien ook dat de pomp nog voortdurend cyli heeft van ong. 50 min bestaande uit 25min 200W verbruik en dan 25 min niets. Alles opgeteld ook nog wel een redelijk verbruik van meer dan 2kWh / dag voor een toestel dat "uit" zou moeten staan...

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee wat dit nog kan zijn dat aanstaat?
Op het eerste zicht zie ik via home assistant geen activiteit van een pomp geregistreerd, maar voor 200W is er toch iets anders dan wat electronica actief...
Ik denk dat dat te maken heeft met de compressor die opwarmt, op wat voor manier dan ook.
Bij mij is verwarmen ook uitgeschakeld. Niet handmatig, maar automatisch omdat gemiddelde temperatuur > bovengrens verwarmen. En dan nog zie ik enig stroomverbruik, vermoedelijk doordat de compressor het gas warm houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oMpgGPqoBcOz8T_WI_yL9mcUD0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Jx2dGDgm3uFLtARTl6mKsN4b.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEcFzgHqtZB4CjLyJfl5cu1_kDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7eklyJxumUtJEhPeE4qkTiD0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhX4I7izJN-JPtGTAbBrxHfr9g4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CGU2DZEN3WdgGNFX1qOiBrvr.png?f=fotoalbum_tile

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-10 16:42
Durkydurk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:06:
Goedenavond,
ook wij hebben een NIBE installatie en dit is onze setup:

NIBE F21020-20
SMO S40
Buffervat
WW vat (500L)

Onze pomp draait zover ik weet ok maar ik stoor mij in de zomer aan het warmwater maken terwijl ik buiten zit. De pomp draait op 41Hz en is goed hoorbaar,zelfs op 5 of 6 meter afstand. Nu realiseerde ik mij vandaag dat ik met mijn overcapaciteit zonnepanelen (37 stuks 420Wp), misschien mijn elektrisch element zou kunenn gebruiken om in de zomer mijn warmwater vat te verwarmen ipv de buitenunit te gebruiken. Ik heb de gebruiksaanwijzing van NIBE helemaal uitgespit maar kom niet tot de ontdekking hoe ik dit moet aanpakken. Is er iemand met ervaring met het ''bij'' verwarmen van je WW vat zodat de buitenunit niet hoeft te draaien? Tijdens deze dagen wekken wij wel 6 of 7 kwh op (50 Kwh totaal vandaag), voldoende dus om dit te compenseren lijkt mij. Alvast dank!

groet leonard
Miss een schema maken met block compressor en hot water op de stand die je wilt?

Miss laat hij dan de compressor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:58
rusman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:56:
[...]

Verwarmen met het elektrische element zal een stuk minder efficient zijn voor je energierekening. Tenzij geld geen rol speelt zou ik kijken naar een tijdschema zoals hierboven aangegeven is.
Wanneer ik dagelijks een run krijg voor SWW, kost dat ongeveer 1kWh electrisch om 3kWh heet water te maken. Als ik dat electrisch zou doen, dan kost het dus 2kW extra. Met een TLV van 5 ct is dat 10 cent. Ik denk dat de slijtage aan mijn WP duurder is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-10 17:02
Ik heb een Nibe warmtepomp en heb een vraag over de boilertemperatuur (bt7_hw_top_40013 / bt6_hw_load_40014): wat betekenen deze, en hoe kan ik zien hoe 'vol' of 'leeg' mijn vat is? Ik ben benieuwd hoe hoog of laag ik de temperatuur moet zetten met ons typische gebruik van warm water.

Ik begrijp dat het vat altijd vol zit en de temperatuur langzaam afneemt, maar een van de sensoren daalt altijd vrij snel (bt6), terwijl de andere (bt7) nooit beweegt bij gebruik (en alleen afkoelcurves laat zien).

Van @gaafst lees ik dat het om de sensorpositie gaat (dat klinkt achteraf logisch, maar is niet inzichtelijk van de naamgeving):
gaafst schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:31:

Nou, niet bij mijn/een Nibe WP en vat. Tussen top en load (resp. op ca. 4/6 en 1/5 van het vat) zit direct na een run al zo'n 3 graden, het verschil tussen helemaal boven en onder zal nog wel een paar graden meer zijn.
en op een schematic van een (andere) Nibe pomp zie ik dat de sensoren idd in het midden en aan de bovenkant zitten.

Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:48
BT7 zit bovenin
BT6 hoort in het midden, en te zien aan het gedrag dat je beschrijft zit het goed.

Als je een Quooker oid hebt kun je meestal wel uit de voeten met 43 a 47 graden in de boiler. Mits de inhoud voldoende groot is.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. 20 lpm debiet verwarming en koeling. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Bedankt @Knowbody, wat heeft een Quooker er mee te maken? Ik gebruik het meeste warm water in de douche & bad. Mijn vraag is meer: hoe zie ik of de boiler leeg is, of hoeveel warm water er nog in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Atomstar
Mijn boiler heeft sowieso 3 pijpjes voor sensoren, en de installateur had BT6 in de onderste gedaan. Daar kun je niets mee qua sturing. Heeft je vat een pijpje in het midden dan hoort daar die BT6.

Met een lage stand temperatuur in het vat is dat wel voldoende voor de douche maar voor de keuken is het niet heet genoeg. Misschien wordt dat dan een thema, en dat speelt niet als er een keukenboiler is.

De boiler raakt leeg als de BT6 (mits die in het midden zit) richting de pak 'm beet 15 graden gaat in combinatie met BT7 die dan onder de 38 komt. Maar daar merk je vanzelf ;)
Vervelend is dat niet, het water wordt minder warm en dat gaat geleidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 09-05-2024 13:05 ]

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. 20 lpm debiet verwarming en koeling. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Knowbody schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:54:
@Atomstar
Mijn boiler heeft sowieso 3 pijpjes voor sensoren, en de installateur had BT6 in de onderste gedaan. Daar kun je niets mee qua sturing. Heeft je vat een pijpje in het midden dan hoort daar die BT6.

Met een lage stand temperatuur in het vat is dat wel voldoende voor de douche maar voor de keuken is het niet heet genoeg. Misschien wordt dat dan een thema, en dat speelt niet als er een keukenboiler is.

De boiler raakt leeg als de BT6 (mits die in het midden zit) richting de pak cm beet 15 graden gaat in combinatie met BT7 die dan onder de 38 komt. Maar daar merk je vanzelf ;)
Ah ok nu snap ik wat je met heet water bedoelt. Ik zal eens kijken of ik kan kijken in welk pijpje het zit. Zijn die een beetje makkelijk bereikbaar?

En welke temperatuur geeft 'halfvol' aan? Ik zoek eigenlijk een manier om te zeggen 'er zit nu nog 25% warm water in de boiler' oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Inf1nite schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:23:

Zojuist 9696R3 op mijn SHK200S S40 geinstalleerd; onder aux krijg ik bij de EQ1-BT25 nog steeds een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Atomstar schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Ah ok nu snap ik wat je met heet water bedoelt. Ik zal eens kijken of ik kan kijken in welk pijpje het zit. Zijn die een beetje makkelijk bereikbaar?

En welke temperatuur geeft 'halfvol' aan? Ik zoek eigenlijk een manier om te zeggen 'er zit nu nog 25% warm water in de boiler' oid.
Je zult proefondervindelijk moeten vaststellen wat voor jou werkt en welke temperatuur van BT6 icm BT7 nog genoeg is voor 10 minuten douchen.

Wat ik schrijf over boilervat en sensoren geldt voor losse, vrijstaande boilervaten. Niet voor de VVM modules die af-fabriek heus wel goed gemaakt zijn.

Of losse boilers goed inbedrijfgesteld worden kun je je tegenwoordig afvragen. Zeg maar meestal kan het beter.
De sensoren worden gewoon in het pijpje geschoven maar als ze niet volledig ingeschoven zijn meten ze ook niet zuiver.en vaak zweven ze wat in het luchtledige. Ik heb het degelijk hersteld hier door de sensoren in aluminiumfolie te wikkelen en het propje in te smeren met hitte pasta. Bijvoorbeeld dat spul van CPU coolers. Vervolgens dat propje zo diep mogelijk in het meetpijpje schuiven, nadrukken met de achterkant van een polood oid en dan het kabeltje ty-wrappen zodat het niet meer terug veert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Laatst online: 15-10 18:37
MoiZie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Zojuist 9696R3 op mijn SHK200S S40 geinstalleerd; onder aux krijg ik bij de EQ1-BT25 nog steeds een error.
Ik heb ook de 9696R3 geïnstalleerd en bij mij lijkt alles naar behoren te werken. Het probleem bij de vorige versie was dat je de EQ1-BT25 in het menu AUX niet uit kon schakelen icm koeling. Dit is nu wel mogelijk en hiermee is de error ook opgelost bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Inf1nite schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb ook de 9696R3 geïnstalleerd en bij mij lijkt alles naar behoren te werken. Het probleem bij de vorige versie was dat je de EQ1-BT25 in het menu AUX niet uit kon schakelen icm koeling. Dit is nu wel mogelijk en hiermee is de error ook opgelost bij mij.
Pas op hiermee. Ik heb dit bij de vorige versie ook gedaan; bleek dat hij gewoon niet meer aan ging; boiler was na 4 dagen leeg; koude douche.

Nog een bijwerking bij mij van de R3 update; hij geeft een RMU 40 error; de kamerthermostaat werkt niet meer. Wel weer na terugzetten van de update uit 2023 9524R4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Atomstar schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:28:
Ik heb een Nibe warmtepomp en heb een vraag over de boilertemperatuur (bt7_hw_top_40013 / bt6_hw_load_40014): wat betekenen deze, en hoe kan ik zien hoe 'vol' of 'leeg' mijn vat is? Ik ben benieuwd hoe hoog of laag ik de temperatuur moet zetten met ons typische gebruik van warm water.

Ik begrijp dat het vat altijd vol zit en de temperatuur langzaam afneemt, maar een van de sensoren daalt altijd vrij snel (bt6), terwijl de andere (bt7) nooit beweegt bij gebruik (en alleen afkoelcurves laat zien).

Van @gaafst lees ik dat het om de sensorpositie gaat (dat klinkt achteraf logisch, maar is niet inzichtelijk van de naamgeving):

[...]

en op een schematic van een (andere) Nibe pomp zie ik dat de sensoren idd in het midden en aan de bovenkant zitten.

Hoe zit dit?
Hoe vol je boiler is dat kun je niet exact aflezen. Maar de temperaturen van bt6 en bt7 geven een prima indicatie. Er is al best veel over geschreven dit jaar. Ik denk dat je het wel aardig begrijpt als je vanaf pagina 233 enkele pagina's verder leest, is toen veel besproken. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn, vraag het dan gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:45:
[...]

Wel potverdorie. Ik probeer al maanden om die graadminuten in beeld te krijgen en dat lukt me maar niet!

Ik heb een S1255, dus technisch gezien (in dit opzicht) identiek. Ik neem aan dat je met HA via modbus uitleest, maar welke parameter (welk nummer) gebruik jij o die graadminuten uit te lezen?
En heb je nog iets moeten doen om dat te activeren, om het aan te zetten of zo? Want ik heb echt van alles geprobeerd, maar parameter ‘adress 18’ geeft mij geen informatie. Die staat op ‘niet beschikbaar’.

Zou je me dat stukje van je configuration.yaml willen geven?

Of vertellen wat ik fout doen? Ik heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - name: "Nibe Graadminuten Verwarming"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
#        unit_of_measurement: '°C'
        address: 18
        data_type: int16
        input_type: input
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 10
#        scan_interval: 60
        lazy_error_count: 10
IVolgens mij is deze vraag nog niet beantwoord, tenminste niet voor de yaml -code. Probeer het eens met
YAML:
1
        input_type: holding

Het gaat namelijk om een instelling en niet om een waarde die als read/only gerapporteerd wordt.

Voor de volledigheid kun je ook de eenheid toevoegen (maar is niet noodzakelijk):
YAML:
1
        unit_of_measurement: "GRD MIN" 

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
theo66 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Ik gebruik (nog) geen YAML maar de standaard HA integratie. Daar heb ik in de 1295 entiteiten gezocht en wat dingen aangezet die mij interessant lijken. Dus graadminuten en compressor frequentie is gelukt maar de temperatuur meting van de RMU S40 en de 2 SRV 10 heb ik nog niet gevonden.

De entiteit heet daar number.degree_minutes_40012 maar ik kan dat niet relateren aan de documentatie van NIBE over de modbus parameters. Ik heb het vergeleken met de Brine in en Brine out en bt1 parameters

Naam in HA integratie
------------------------------------------------------
sensor.brine_in_BT10_300011 ( ID is 10 in documentatie en yaml code)
sensor.brine_out_BT11_30012 ( ID is 11 in documentatie en yaml code )
sensor.current_outdoor_temperature_bt1_30002 ( ID is 1 in documentatie)
Is dat dan een offset van 30001? En welke offset heeft dan iets in de 40000 range?

Kleine opmerking over de yaml code, je hebt het al uitgecomment maar "unit of measurement '°C' " is denk ik niet goed. Het is een berekend getal graad minuten, geen graden. Elders zie ik 'GM' als unit
De HA entity voor RMU S40 temperatuur is sensor.room_average_temp_clim_system_1_bt50_30117 (voor standaard Nibe Integration) of register 116 (als je de modbus zelf uitleest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

macbelly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:33:
[...]
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord, tenminste niet voor de yaml -code. Probeer het eens met
YAML:
1
        input_type: holding

Het gaat namelijk om een instelling en niet om een waarde die als read/only gerapporteerd wordt.
@macbelly
Dank je voor het reageren! Nee, de vraag was hier idd nog niet beantwoord, maar het punt is intussen wel opgelost.

Waar jij het over hebt is het lange-termijnbewaren, maar mijn vraag ging over hoe ik die graadminuten überhaupt uit kan lezen. Het is een waarde in de Nibe, maar die heb ik tot op heden nog niet in de modbus-parameters kunnen vinden.
Jij wel?

De oplossing die ik nu heb is dat ik een Nibe-integratie heb geïnstalleerd. Daar zit die graadminuten-waarde wél in. Maar ik doe het liever rechtstreeks, onafhankelijk van een integratie. En die integratie haalt die waarde toch ook érgens vandaan. Hij moet er dus zijn...!

Wie weet welke modbusparameter van Nibe de graadminuten weergeeft?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 11:04
Mauzer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat dat te maken heeft met de compressor die opwarmt, op wat voor manier dan ook.
Bij mij is verwarmen ook uitgeschakeld. Niet handmatig, maar automatisch omdat gemiddelde temperatuur > bovengrens verwarmen. En dan nog zie ik enig stroomverbruik, vermoedelijk doordat de compressor het gas warm houdt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Thanks, heb het hier ook eens opgevolgd en het energieverbruik komt inderdaad mooi overeen met de schommelingen van BT14 en BT16, wat ik vermoed met het compressiegas heeft te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY4ce0C-dR1TEPuA249HhtTv_uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9drGsOSeEjEhMV4Jik8V01nk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00CQT7UnyABww-2H3YJBWQBUD7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pOpOc6ELF3o6AoNXnbJgPcDo.png?f=fotoalbum_large

Is dit eigenlijk normaal dat dit gas constant op zo'n hoge temperatuur wordt gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:23

Hun

Ik heb een vraag over het niet uit gaan van de vloerverwarming bij warm weer.
Ik heb de stooklijn op 0 gezet zodat ie pas vanaf 16 graden oid iets gaat doen.
Ook al is het 25 graden ( op de rmu s40) de vloer blijft warm. Ik heb de smo s40 uit gezet en sinds dien voel ik geen warmte mee vanuit de vloer.

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Het lijkt mij dat de smos40 de vloerverwarming blijft voeden terwijl de set temperatuur van 19 graden al lang gehaald is.

Situatie: all electric nibe f2120-12. Smo s40. Die stuurt met een driewegklep een buffervat van 400 liter en een Sww vat van 300 liter aan.

Het 400 liter vat heeft zijn eigen pomp voor naar de vloerverwarming.

Er zit een pomp op de verdeler van de vloerverwarming.

Ps . Om het ingewikkelder te maken worden beide vaten ook warm gemaakt door een zonneboiler die eerst het Sww vat opwarmt en erna het buffervat. Al denk ik niet dat dit enige invloed heeft op de situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Hun op 13-05-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Hun de waarde in 7.1.10.2 is altijd relevant. Wellicht stookt bij nu in de nacht alsnog.

De default van 17 bij stop verwarming is erg hoog. Probeer 12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:13:
@Hun de waarde in 7.1.10.2 is altijd relevant. Wellicht stookt bij nu in de nacht alsnog.

Eens. Dit is veel te hoog, hij dient al veel eerder te stoppen.

Ik heb hem hier op 13 dacht ik en dat is voor wat ik nu zie perfect. Vorig jaar ging hij ook veel te lang door wat totaal geen nut had.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-10 16:42
Doen jullie ook nog wat met de filtertijd dan? Of laat je die op standaard 24h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:15:
Doen jullie ook nog wat met de filtertijd dan? Of laat je die op standaard 24h
Die heb ik verlaagd. Weet de waarde niet meer. 2 of 4 uur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 16:06
Update over de 453/229 alarm saga:

De installateur dacht dus aan een probleem dat de WP verschillende signalen tegelijk krijgt. Daarom wat experimenten gedaan.
  • De EME 20 eruit (geen signaal van PV) - hielp niet.
  • SPA lager instellen/uitzetten (geen signaal vanuit stroomprijs) - hielp ook niet.
  • SMO40 helemaal opnieuw aangesloten. - Hielp ook niet.
Dus is nu de HELE SMO40 vervangen. Installateur dacht eerst alleen de display te doen (met de software). Dan weet je waar het aan ligt. Maar was het eens dat inmiddels oplossen belangrijker was dan nerden over 'war zit het probleem'. Voor de zekerheid heeft hij ook 2 ontluchters op de bolier gezet (aan en afvoor leiding). Overkill, maar gewoon om zeker te zijn.

Komende tijd gaan we nog wat experimenteren:
  • Zonder SPA en EME20 (nu)
  • Met SPA (laag effect en hoog effect)
  • Met SPA en EME20
Mocht het dan nog mis gaan, dan hebben we hopelijk zicht op waar het probleem alsnog zit.
Kandidat schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:49:
Te vroeg gejuichd. Ook al was die sensor niet OK.

Toch vandaag weer de 3-wegklep die wiebert met daarbij snelle start/stops van de compressor, en weer tijdens warmwater productie.En uiteindelijk 229/korte bedrijfstijd compressor alarm.

Daarom is nu de koppeling met de EME20 fysiek eruit gehaald en effect PV uitgezet.
Om uit te sluiten dat Smart Price Adaptation en de aansturing vanuit PV elkaar misschien in de weg zitten (wel/niet/wel/niet verwarmen).

Mocht dat zo zijn (geen alarmmeldingen: dan is hier kennelijk iets mee), dan mag Nibe gaan uitleggen wat dit kan veroorzaken.

[Afbeelding]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:11
Knowbody schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:13:

Hoe heet deze waarde?
Dan ga ik in mijn SMO40 ook even zoeken. Mijn WP was ook altijd actief aan het verwarmen terwijl het binnen eigenlijk al te warm was door hoge buitentemperaturen.

Mijn binnen-unit heb ik afgelopen weekend na de verbouwing weer terug geplaatst. Elektrisch is alles weer aangesloten, komend weekend alle leidingen weer aansluiten en dan mag hij weer aan. Het is me alles meegevallen, alleen het gewicht van die binnen-unit is veel meer dan gedacht (en ja, het water was er uit ;) )

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Hoe heet deze waarde?
Dan ga ik in mijn SMO40 ook even zoeken. Mijn WP was ook altijd actief aan het verwarmen terwijl het binnen eigenlijk al te warm was door hoge buitentemperaturen.

Mijn binnen-unit heb ik afgelopen weekend na de verbouwing weer terug geplaatst. Elektrisch is alles weer aangesloten, komend weekend alle leidingen weer aansluiten en dan mag hij weer aan. Het is me alles meegevallen, alleen het gewicht van die binnen-unit is veel meer dan gedacht (en ja, het water was er uit ;) )
4.9.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avantiklima
  • Laatst online: 29-09 22:57
Kandidat schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:18:
Update over de 453/229 alarm saga:

De installateur dacht dus aan een probleem dat de WP verschillende signalen tegelijk krijgt. Daarom wat experimenten gedaan.
  • De EME 20 eruit (geen signaal van PV) - hielp niet.
  • SPA lager instellen/uitzetten (geen signaal vanuit stroomprijs) - hielp ook niet.
  • SMO40 helemaal opnieuw aangesloten. - Hielp ook niet.
Dus is nu de HELE SMO40 vervangen. Installateur dacht eerst alleen de display te doen (met de software). Dan weet je waar het aan ligt. Maar was het eens dat inmiddels oplossen belangrijker was dan nerden over 'war zit het probleem'. Voor de zekerheid heeft hij ook 2 ontluchters op de bolier gezet (aan en afvoor leiding). Overkill, maar gewoon om zeker te zijn.

Komende tijd gaan we nog wat experimenteren:
  • Zonder SPA en EME20 (nu)
  • Met SPA (laag effect en hoog effect)
  • Met SPA en EME20
Mocht het dan nog mis gaan, dan hebben we hopelijk zicht op waar het probleem alsnog zit.

Ik zou de WP eerst helemaal "uitkleden" van alle accessoires. Dan verwarming helemaal uitzetten en alleen op Tapwater laten werken en kijken wat ie doet. Als ie dan normaal functioneert dan alleen op verwarming laten werken ( tapwater uitzetten ) als dan nog goed werkt dan kun je op beide proberen/laten werken en daarna accessoires een voor een toevoegen.Blijkbaar heeft ie problemen met sturing/ driewegklep.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 16:08
Als je met een zonnecollector het buffervat voor verwarming warm gaat maken kan Nibe daar niets aan doen. Die verwacht niet dat het vat warm is en zal deze ook niet zelf gaan verwarmen het de doeltemperatuur lager is dan de actuele waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
Ik zou de WP eerst helemaal "uitkleden" van alle accessoires. Dan verwarming helemaal uitzetten en alleen op Tapwater laten werken en kijken wat ie doet. Als ie dan normaal functioneert dan alleen op verwarming laten werken ( tapwater uitzetten ) als dan nog goed werkt dan kun je op beide proberen/laten werken en daarna accessoires een voor een toevoegen.Blijkbaar heeft ie problemen met sturing/ driewegklep.

Dat zou nog wat meer rigoreus zijn ja. Klopt dat ergens het probleem in de sturing lijkt te zitten, en daar is altijd de driewegklep bij betrokken. Want het gebeurt altijd bij tapwaterproductie, en dan snel schakelen van compressor en driewegklep.

De eerdere pogingen waren ook 1 voor 1 gedaan, om probleem te achterhalen, maar nu is gekozen voor 'wat meer integrale aanpassing. In de hoop dat het probleem dan opgelost is, ook al weet je niet precies waar (in de SMO40 dan) het door kwam.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Kandidat schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Dat zou nog wat meer rigoreus zijn ja. Klopt dat ergens het probleem in de sturing lijkt te zitten, en daar is altijd de driewegklep bij betrokken. Want het gebeurt altijd bij tapwaterproductie, en dan snel schakelen van compressor en driewegklep.

De eerdere pogingen waren ook 1 voor 1 gedaan, om probleem te achterhalen, maar nu is gekozen voor 'wat meer integrale aanpassing. In de hoop dat het probleem dan opgelost is, ook al weet je niet precies waar (in de SMO40 dan) het door kwam.
Check die X5 verbinding op de print even. Zit de draad er goed en diep genoeg in, of heeft men te hard gedrukt waardoor er een haarscheur in de printbaan is ontstaan? Let op: 230 volt!
Tik ook ff op het bijbehorende witte relais met de achterkant van een schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
G-addict schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:26:
Ik hoor graag jullie ervaringen mbt de nieuwste software. Ik draai nog probleemloos op 9350R6.
Geupdate,
Nu is temperatuur heet water boven BT7 weg.
Alleen BT6 is er nog.
Op de in support assistent (rechts onderin) gestelde vragen geen enkele reactie van Nibe.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
  • Laatst online: 05-07 11:16
Ik heb een viessmann warmtepomp die o.a. aangesloten is op een Nibe pub2 500 boiler, mag ik hier vragen daarover stellen? Voornamelijk gaat het mij om de boiler overigens. Ik vind dat ie snel afkoelt en ik vraag me af of dit aan de installatie ligt, maar ik kan ook bizar weinig echte goede documentatie/voorbeelden vinden van hoe een goede installatie eruit zou moeten zien.

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:42:
Ik heb een viessmann warmtepomp die o.a. aangesloten is op een Nibe pub2 500 boiler, mag ik hier vragen daarover stellen? Voornamelijk gaat het mij om de boiler overigens. Ik vind dat ie snel afkoelt en ik vraag me af of dit aan de installatie ligt, maar ik kan ook bizar weinig echte goede documentatie/voorbeelden vinden van hoe een goede installatie eruit zou moeten zien.
Wat bedoel je met snel afkoelen? Gaat het dan om gemeten waarden of wordt de douche koeler.

Ik denk dat de sensoren niet op de juiste plek zitten waardoor je niet het volledige potentieel benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
Knowbody schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Wat bedoel je met snel afkoelen? Gaat het dan om gemeten waarden of wordt de douche koeler.

Ik denk dat de sensoren niet op de juiste plek zitten waardoor je niet het volledige potentieel benut.
Ik heb het dan over de temperatuur in de boiler. De meter voor temperatuur zit denk ik op 30% hoogte (dus laag). Bovenin zit een analoge meter.

Hij koelt (beneden) zo’n 10 graden af in 24u, bij geen gebruik. Bovenin is ie dan praktisch nog steeds dezelfde warmte.

Ga ik douchen dan koelt ie beneden natuurlijk nog verder af. Maar boven is ie nog steeds warm. Ik ben hiermee gaan experimenteren, en toen het beneden 38 graden was, kon ik een bad laten vollopen EN 2x (regendouchen) en daarna was t nog steeds niet koud.

Nu denk ik ook dat ik beter een digitale temp meter moet aansluiten op de top temperatuur.

Maar ik blijf het ook vreemd vinden dat de bottom temperatuur zo “snel” in temperatuur zakt. Volgens berekeningen zou 500 liter label C met max 4 graden per dag moeten afkoelen (maar is dat dan gemiddeld , of geldt dat ook voor de bottom temperatuur?).

Daarnaast voel ik bij de koude inlaat voor een soort terugslagklep (ben geen loodgieter, weet niet precies wat het is), een warme buis.
En de warm water buis (ca 1 meter uit de uitgang) wordt nooit kouder dan 30 graden ook al is het daar max 25 graden.

Sterker nog, als ik op de documentatie van Nine pub2 kijk, dan IS er helemaal geen bottom temp meter.

Ik kan wel aannames doen maar daar hebben we niks aan. Bovenstaand zijn de feiten en ik ben erg benieuwd of mijn ervaringen logisch zijn of niet.

Ik heb de temp settings nu zo staan dat de (bodem) temp 1x in de twee dagen naar 55 gaat en verder 2x per dag een kans krijgt om te stoken naar 42, indien de temp onder 35 is geraakt.

Hiervoor stond ie op 1 temperatuur continue en dan werd minimaal 2x per dag bijgestookt, ongeacht gebruik. Ik vond dat bizar; wij zijn na een grote renovatie gasloos maar lijkt mij veel efficiënter/goedkoper om een flinke gasketel te doen die gewoon alleen even stookt als er vraag is. Natuurlijk hebben we ook zonnepanelen maar die waren ook niet gratis.

Ik kan ook foto’s van de installatie erbij doen als dat helpt!

Alvast dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Lightning502 die onderste sensor hoort in het midden. Check maar of daar ook een meetpijpje zit en stop de sensor daar dan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
Knowbody schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:46:
@Lightning502 die onderste sensor hoort in het midden. Check maar of daar ook een meetpijpje zit en stop de sensor daar dan in.
Ik kan geen ander meetpijpje vinden hoor… ik snap niet dat de documentatie zo karig is. Daarop staat überhaupt geen temp meter behalve die bovenop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
pbleijsw schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:47:
[...]

Geupdate,
Nu is temperatuur heet water boven BT7 weg.
Alleen BT6 is er nog.
Op de in support assistent (rechts onderin) gestelde vragen geen enkele reactie van Nibe.
Ik blijf voorlopig nog maar op de oude software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-10 17:20
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb het dan over de temperatuur in de boiler. De meter voor temperatuur zit denk ik op 30% hoogte (dus laag). Bovenin zit een analoge meter.

Hij koelt (beneden) zo’n 10 graden af in 24u, bij geen gebruik. Bovenin is ie dan praktisch nog steeds dezelfde warmte.

Ga ik douchen dan koelt ie beneden natuurlijk nog verder af. Maar boven is ie nog steeds warm. Ik ben hiermee gaan experimenteren, en toen het beneden 38 graden was, kon ik een bad laten vollopen EN 2x (regendouchen) en daarna was t nog steeds niet koud.

Nu denk ik ook dat ik beter een digitale temp meter moet aansluiten op de top temperatuur.

Maar ik blijf het ook vreemd vinden dat de bottom temperatuur zo “snel” in temperatuur zakt. Volgens berekeningen zou 500 liter label C met max 4 graden per dag moeten afkoelen (maar is dat dan gemiddeld , of geldt dat ook voor de bottom temperatuur?).

Daarnaast voel ik bij de koude inlaat voor een soort terugslagklep (ben geen loodgieter, weet niet precies wat het is), een warme buis.
En de warm water buis (ca 1 meter uit de uitgang) wordt nooit kouder dan 30 graden ook al is het daar max 25 graden.

Sterker nog, als ik op de documentatie van Nine pub2 kijk, dan IS er helemaal geen bottom temp meter.

Ik kan wel aannames doen maar daar hebben we niks aan. Bovenstaand zijn de feiten en ik ben erg benieuwd of mijn ervaringen logisch zijn of niet.

Ik heb de temp settings nu zo staan dat de (bodem) temp 1x in de twee dagen naar 55 gaat en verder 2x per dag een kans krijgt om te stoken naar 42, indien de temp onder 35 is geraakt.

Hiervoor stond ie op 1 temperatuur continue en dan werd minimaal 2x per dag bijgestookt, ongeacht gebruik. Ik vond dat bizar; wij zijn na een grote renovatie gasloos maar lijkt mij veel efficiënter/goedkoper om een flinke gasketel te doen die gewoon alleen even stookt als er vraag is. Natuurlijk hebben we ook zonnepanelen maar die waren ook niet gratis.

Hoi Lightning 502,

Ik heb een NIBE 500 liter boiler met een SMO40 regelunit. Mijn boiler is anders geïsoleerd, heb een verlies van 5 graden per dag, boven en onderen. Ik stook een keer per dag indien nodig de onder temperatuur op tot 42/43 graden, een keer per week tot 58 graden, de volgende dag hoef ik niet te verwarmen tot 42, dat is hij dan nog beneden, meestal meer.

De SMO40 zo ingesteld dat een keer per dag de SWW kan lopen, van 11 tot 14 … daarbuiten is er geen verwarming van de boiler mogelijk. Weet niet of dat bij jou ook zo kan ingesteld worden, dit werkt bij mij heel goed. De temperatuur is prima voor te douchen de keuken afwas of huisschoonmaak is een ander verhaal. Experimenteer ik nog mee.

Wat sensoren betreft, ik heb er drie, twee van NIBE en één die ik uitlees via Domoticz en raspberry pi. Mijn boiler heeft drie sensor pijpen en een analoge temp meter die niet nauwkeurig is .. jouw boiler heeft maar twee sensor pijpjes, mijn boiler stuur ik op het onderste pijpje met sensor, komt overeen met jouw boiler / situatie.

Hoop dat dit helpt !

Gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Koelt 10 graden af, vanaf 55⁰C of 42⁰C? Hoe hoger de watertemperatuur, hoe groter het warmteverlies.

Als het water bovenin het vat na de dagelijkse routine nog niet afkoelt dan staat je ingestelde temperatuur wat te hoog, met onnodig veel warmteverliezen en een lagere cop als gevolg. Waarom eigenlijk eens in de 2 dagen naar 55⁰C? Ik verwarm dagelijks 180L 1 keer naar 42⁰C en dat is voldoende voor ons 2 persoons huishouden (zonder bad).
Verklaringen voor veel warmteverlies kunnen ook zijn een verkeerd aangesloten vat (google op einrohrzirkulation), in grote woningen is soms een circulatieleiding in het tapwatercircuit opgenomen, pompt continu warm water langs de tappunten om wachttijd te minimaliseren en dat heeft extra verliezen als gevolg.

De terugslagklep is een inlaatcombinatie. Google deze term en de werking wordt je duidelijk.

Met de regeling en instellingen kan ik je niet echt helpen gezien dat door de viessman warmtepomp gestuurd wordt, en daar heb ik nooit mee gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXnDZMN2_0boOChUG_ghYxbO6-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK8k514XauSR3yzZVABwPHo9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het verlies van ons 180L vat, gemeten halverwege het vat. Van 42,3⁰C naar 33,3⁰C in 48 uur, we waren een weekend weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
MarcKeulers schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:32:
[...]

(…)

Hoop dat dit helpt !

Gr. Marc
Ah dat helpt zeker.

Het verlies is vanaf 55 graden.
Waarom zo hoog? Lees ik hier. Omdat ik (nog) een leek ben en de installateur lekker makkelijk hem gewoon hoog instelt (continue) . Dan komen er nooit klachten natuurlijk.

Ik kan de verwarming vrij nauwkeurig instellen. Ik geef m ook maar 2x per dag de mogelijkheid om een paar uur te verwarmen. Verder heb ik via de viessmann app ook de optie om op commando de boiler direct te verwarmen. Voor noodgevallen zeg maar.

Is jouw verlies onderin ook maar een aantal graden als ie warm is? Want dat is wel erg ander gedrag dan bij mij.

Ook zijn bij mij de beide spiralen aangesloten terwijl ik lees dat dat voor een “tweede” warmte bron is (maar zitten beide gewoon op dezelfde warmtepomp)

Ik kan zeker gaan experimenteren met max 42 graden (onderin) en 1x per week naar 55. Wellicht dat het verloop dan veel minder is; ik kreeg ook al wel het idee dat t bij lage temperaturen stabieler bleef

Keuken heeft quooker (eigenlijk wil ik helemaal niet dat die ook warm water uit boiler trekt, wil ik nog een kraantje tussen laten zetten want is alleen maar zonde ) maar warm water is voor t huishouden is voor mij dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
G-addict schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Koelt 10 graden af, vanaf 55⁰C of 42⁰C? Hoe hoger de watertemperatuur, hoe groter het warmteverlies.

Als het water bovenin het vat na de dagelijkse routine nog niet afkoelt dan staat je ingestelde temperatuur wat te hoog, met onnodig veel warmteverliezen en een lagere cop als gevolg. Waarom eigenlijk eens in de 2 dagen naar 55⁰C? Ik verwarm dagelijks 180L 1 keer naar 42⁰C en dat is voldoende voor ons 2 persoons huishouden (zonder bad).
Verklaringen voor veel warmteverlies kunnen ook zijn een verkeerd aangesloten vat (google op einrohrzirkulation), in grote woningen is soms een circulatieleiding in het tapwatercircuit opgenomen, pompt continu warm water langs de tappunten om wachttijd te minimaliseren en dat heeft extra verliezen als gevolg.

De terugslagklep is een inlaatcombinatie. Google deze term en de werking wordt je duidelijk.

Met de regeling en instellingen kan ik je niet echt helpen gezien dat door de viessman warmtepomp gestuurd wordt, en daar heb ik nooit mee gewerkt.
Dank voor de grafiek. Op 180l vind ik dat vrij veel met de beperkte kennis die ik nu heb.

Interessante opmerking dat de top ook zou moeten dalen na dagelijkse routine. Die ga ik in de gaten houden. Ik heb m’n stookpatroon al aangepast iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-10 17:20
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Ah dat helpt zeker.

Het verlies is vanaf 55 graden.
Waarom zo hoog? Lees ik hier. Omdat ik (nog) een leek ben en de installateur lekker makkelijk hem gewoon hoog instelt (continue) . Dan komen er nooit klachten natuurlijk.

Ik kan de verwarming vrij nauwkeurig instellen. Ik geef m ook maar 2x per dag de mogelijkheid om een paar uur te verwarmen. Verder heb ik via de viessmann app ook de optie om op commando de boiler direct te verwarmen. Voor noodgevallen zeg maar.

Is jouw verlies onderin ook maar een aantal graden als ie warm is? Want dat is wel erg ander gedrag dan bij mij.

Ook zijn bij mij de beide spiralen aangesloten terwijl ik lees dat dat voor een “tweede” warmte bron is (maar zitten beide gewoon op dezelfde warmtepomp)

Ik kan zeker gaan experimenteren met max 42 graden (onderin) en 1x per week naar 55. Wellicht dat het verloop dan veel minder is; ik kreeg ook al wel het idee dat t bij lage temperaturen stabieler bleef

Keuken heeft quooker (eigenlijk wil ik helemaal niet dat die ook warm water uit boiler trekt, wil ik nog een kraantje tussen laten zetten want is alleen maar zonde ) maar warm water is voor t huishouden is voor mij dus geen probleem.
Mooi,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz4_LlKcKD6BwVyinMpb16ob33k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsM4dAYBG6P4ncL7PU1Gf6c7.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een overzicht van mijn temperatuur onderin, dag grafiek boven, maand grafiek onder. Laatste 58 graden run op dinsdag en je ziet dat de eerste keer verwarmen op zaterdag is, daar we tot en met vrijdag niet thuis waren. Let op de gele lijn is het gemiddelde over de dag de blauwe wolk de Max en min die dag. Koelt dus af van 58 graden dinsdag naar 42 graden vrijdag, 6 graden in 3 dagen met geen instroom koud water denk ik, moet dekattenoppas nog vragen, maar komt in de buurt van 5 graden per dag warmteverlies.

Bij mij zijn ook beide spiralen aangesloten, hetzelfde als bij jou, waar staat je boiler ? Bij mij inpandig in een goed geïsoleerde en redelijk warme ruimte 25 graden …

Veel succes met experimenteren ! Laat weten of je verbeteren kunt, we leren van elkaar :)

Gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
MarcKeulers schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Mooi,

[Afbeelding]

Hierbij een overzicht van mijn temperatuur onderin, dag grafiek boven, maand grafiek onder. Laatste 58 graden run op dinsdag en je ziet dat de eerste keer verwarmen op zaterdag is, daar we tot en met vrijdag niet thuis waren. Let op de gele lijn is het gemiddelde over de dag de blauwe wolk de Max en min die dag. Koelt dus af van 58 graden dinsdag naar 42 graden vrijdag, 6 graden in 3 dagen met geen instroom koud water denk ik, moet dekattenoppas nog vragen, maar komt in de buurt van 5 graden per dag warmteverlies.

Bij mij zijn ook beide spiralen aangesloten, hetzelfde als bij jou, waar staat je boiler ? Bij mij inpandig in een goed geïsoleerde en redelijk warme ruimte 25 graden …

Veel succes met experimenteren ! Laat weten of je verbeteren kunt, we leren van elkaar :)

Gr. Marc
Ziet er goed uit! Je ziet hem bij jou ook redelijk hard afkoelen bij 55 maar heel erg stabiel blijven hangen rond 42.

Hij staat in een technische ruimte op zolder, daar zal t nu ca 24 graden zijn, in de winter kouder. De ruimte is nog open, moet nog een keer dicht gemaakt worden (budget is ver gekrompen zeg maar)

Ik ga dit heel goed in de gaten houden. Ook snap ik de terugslagklep/overdrukventiel nu. In de koud water leiding aanvoer heb ik warm water gevoeld maar dat volgens mij tot aan de terugslagklep. Als het voorbij de klep ook warm wordt, dan heb ik een punt voor de installateur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-10 13:20
Ik ga het vandaag dan toch maar doen- f2040-12 upgraden naar myuplink..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:57:
[...]

Dank voor de grafiek. Op 180l vind ik dat vrij veel met de beperkte kennis die ik nu heb.

Interessante opmerking dat de top ook zou moeten dalen na dagelijkse routine. Die ga ik in de gaten houden. Ik heb m’n stookpatroon al aangepast iig.
Het warmteverlies is idd hoger dan noodzakelijk. Dit komt omdat de installateur bij de bouw van de woning heeft gekozen voor een alles in 1 unit waarbij de isolatie beslist slechter is dan van een los vat.

1x per week verwarmen tot 55⁰C voegt overigens niks toe. Als je dat wil doen als legionella preventie zal je toch tot +60⁰C moeten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
helm71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:50:
Ik ga het vandaag dan toch maar doen- f2040-12 upgraden naar myuplink..
Ik hoor dan graag je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Lightning502 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Het idee is dat er na de dagelijkse routine nog net voldoende warm water over is. Zo lever je niet in op comfort, minimaliseer je de warmteverliezen en maximaliseer je het rendement van je warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Kan iemand de link delen waarmee ik oudere Nibe firmware versies kan downloaden? Ik heb gedoe gehad met boot loops na upgrades met firmware versies > 2.21.12 en wil voor een volgende keer voorbereid zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
G-addict schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Ik hoor dan graag je ervaringen!
Done !

Dat was easy sailing...

Link aanklikken in de mail, dat download 1 bestandje, dat op een lege usb stick zetten, usb stick in de smo40, dan firmware update down, even wachten tot t balkje vol is, dan herstart hij. Daarna myUplink account aanmaken met hetzelfde email adres als voor je met Nibe Uplink had, daar stond mijn installatie vervolgens keurig in.. Ik kan hem niet echt goed testen maar de BT50 komt in ieder geval binnen als ruimtetemperatuur, dus lijkt te werken.

De HA integratie is wel omgevallen, maar de myUplink variant is er ook en die werk inmiddels ook al, de API wordt niet gemigreerd die moet je dus opnieuw aanmaken...

Uitdaging voorkomend weekeinde is nu om iets te verzinnen zodat Grafana zijn historie niet verliest en ik in de grafieken niet "zie" dat het platform veranderd is...

Maar de upgrade zelf was dus uneventfull.

[ Voor 18% gewijzigd door helm71 op 20-05-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
helm71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Done !

Dat was easy sailing...

Link aanklikken in de mail, dat download 1 bestandje, dat op een lege usb stick zetten, usb stick in de smo40, dan firmware update down, even wachten tot t balkje vol is, dan herstart hij. Daarna myUplink account aanmaken met hetzelfde email adres als voor je met Nibe Uplink had, daar stond mijn installatie vervolgens keurig in.. Ik kan hem niet echt goed testen maar de BT50 komt in ieder geval binnen als ruimtetemperatuur, dus lijkt te werken.

De HA integratie is wel omgevallen, maar de myUplink variant is er ook en die werk inmiddels ook al, de API wordt niet gemigreerd die moet je dus opnieuw aanmaken...

Uitdaging voorkomend weekeinde is nu om iets te verzinnen zodat Grafana zijn historie niet verliest en ik in de grafieken niet "zie" dat het platform veranderd is...

Ben vooral benieuwd of alles nog werkt zoals voorheen... Daar lees je nogal eens wat minder positieve verhalen over....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
We gaan het meemaken… vooralsnog hoeft hij niets te doen (geen sww hier)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Done !

Dat was easy sailing...

Owkay... Grafana wijzigen zodat hij doorloopt met de auto en nieuwe cijfers stelde dus ook helemaal niets voor... Even kletsen met ChatGTP en ik wist hoe het moest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mowv7ccY2-NqCCYeeXATnS5CQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZwY4EATEOMtVDEfBv7srIv6.png?f=fotoalbum_large

Doodsimpel dus...

De API van MyUplink maakt het zelfs makkelijker omdat de gegevens nu keurig omschreven binnen komen ipv met een interne Nibe code die je nog moet vertalen..

[ Voor 5% gewijzigd door helm71 op 21-05-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Knowbody schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Check die X5 verbinding op de print even. Zit de draad er goed en diep genoeg in, of heeft men te hard gedrukt waardoor er een haarscheur in de printbaan is ontstaan? Let op: 230 volt!
Tik ook ff op het bijbehorende witte relais met de achterkant van een schroevendraaier.
Dit soort zaken laat ik nu even aan de installateur over.
Wat zou een probleem met deze verbinding (of dit relais) tot gevolg hebben?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kandidat
G-addict schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:26:
Door de update (daar lijkt het door te komen) kan ik (ondanks Premium) nu van maar 1 waarde tegelijk de geschiedenis zien. Voorheen waren dat meer tegelijk. Nogal een verslechtering want juist de combinatie van waarden zien is zinvol.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Kandidat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Dit soort zaken laat ik nu even aan de installateur over.
Wat zou een probleem met deze verbinding (of dit relais) tot gevolg hebben?
Dat de driewegklep mogelijk onbedoeld wel of niet gestuurd wordt. Als er spanning op de stuurdraad komt loopt ie om, en als die stuurspanning weer wegvalt loopt ie terug naar de standaard stand.
Maar goed dat is niet voor iedereen. Elektro achtergrond vereist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Knowbody schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Dat de driewegklep mogelijk onbedoeld wel of niet gestuurd wordt. Als er spanning op de stuurdraad komt loopt ie om, en als die stuurspanning weer wegvalt loopt ie terug naar de standaard stand.
Maar goed dat is niet voor iedereen. Elektro achtergrond vereist!
Ja mijn electro achtergrond is wat beperkt.
Wat doet met een schroevendraaier tikken op dat relais dan?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:54
Kandidat schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Ja mijn electro achtergrond is wat beperkt.
Wat doet met een schroevendraaier tikken op dat relais dan?
Bij mij hing de relais van de pomp een keer vast. Dus wanneer ik de SMO S40 softwarematig uit had gezet, bleef de pomp draaien. Bleek dat het relais bleef hangen. Door hier op te tikken kwam deze weer los. Had nog de datasheet van het relais opgezocht. Nibe had (goedkopere) relais toegepast, die niet zo goed tegen schakelen van inductieve last kan. Contact pin bestaat uit een bepaalde legering, waarbij bepaalde samenstellingen beter tegen het vastplakken van contacten kan.

Maar voor je gaat tikken op het relais, zou ik eerst bepalen of het relais verkeerd geschakeld is. Op de SMO S40 zit ook een LED bij elk relais. Indien de LED aan is, dan moet het relais geschakeld zijn, en LED uit dan mag relais niet geschakeld zijn.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Hm, ik denk dat ik dat toch maar overlaat aan de installateur, die is er best grondig mee bezig (alle bedrading opnieuw aansluiten, hele SMO40 inmiddels al vervangen, diverse experimenten met zaken aan/uitzetten om probleem te vinden - en hij gaat kritisch om met de standaard protocollen van Nibe daarbij).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:51:
Hm, ik denk dat ik dat toch maar overlaat aan de installateur, die is er best grondig mee bezig (alle bedrading opnieuw aansluiten, hele SMO40 inmiddels al vervangen, diverse experimenten met zaken aan/uitzetten om probleem te vinden - en hij gaat kritisch om met de standaard protocollen van Nibe daarbij).
Hoi Kandidat, als je wil stuur me een verbindingslijn ( 0653789186 ) zodat ik jouw systeem kan monitoren.en misschien kan ik iets vinden wat jouw probleem. Dit vind ik zeer interessante case voor mij. wanr tot nu toe heb ik matige/slechte ervaring met NIBE NL , DE en CH . Met andere woorden , ben ik meer op mijzelf aangewezen. Nu ga ik zelf zoveel info verzamelen en zelf een oplossing zoeken als er een probleem zich voor doet. Eigenlijk jouw case moet Nibe gebruiken bij hun cursusen

Groetjes Maqi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Pompmodus koeling stond weer op intermittent. ERG IRRITANT!

Blijkbaar een bug dat dit gebeurt. Ik vermoed na spanningsloos geweest te zijn van de SMO S40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-10 23:07
Knowbody schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:54:
Pompmodus koeling stond weer op intermittent. ERG IRRITANT!

Blijkbaar een bug dat dit gebeurt. Ik vermoed na spanningsloos geweest te zijn van de SMO S40.
Nee dit komt door de update. Ik heb dit al meerdere keren geconstateerd na een software update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Benjamin1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Nee dit komt door de update. Ik heb dit al meerdere keren geconstateerd na een software update...
Waar zit die setting ? Dan kan ik hem bij mij ook nakijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:22:
[...]

Waar zit die setting ? Dan kan ik hem bij mij ook nakijken..
Ergens in menu 7....

Je merkt het snel genoeg. In wachtstand tussen het koelen door hoort de pomp te draaien....

De default setting is ook precies verkeerd want in vrijwel alle situaties hoort dat op Auto te staan.

De Nibe kabouters daar in Zweden mogen terug naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Avantiklima schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Hoi Kandidat, als je wil stuur me een verbindingslijn ( 0653789186 ) zodat ik jouw systeem kan monitoren.en misschien kan ik iets vinden wat jouw probleem. Dit vind ik zeer interessante case voor mij. wanr tot nu toe heb ik matige/slechte ervaring met NIBE NL , DE en CH . Met andere woorden , ben ik meer op mijzelf aangewezen. Nu ga ik zelf zoveel info verzamelen en zelf een oplossing zoeken als er een probleem zich voor doet. Eigenlijk jouw case moet Nibe gebruiken bij hun cursusen

Groetjes Maqi
Dag Maqi, aangezien ik premium heb kun je met een verbindingslijn mogelijk ook settings veranderen, dus dat wil ik niet zomaar uitgeven.

Na vervanging van de SMO40 en SPA op middelmatig effect (6 voor cv, 3 voor warmwater), loopt het nu goed. Dat doet vermoeden dat er iets in de SMO40 aan de hand was. De stresstest komt wanneer we SPA op maximaal effect zetten en de EME20 er weer bij aanhangen. - Had jij SPA aanstaan en een EME20 erbij? Of soortgelijke problemen zonder deze onderdelen?

De installateur heeft er een usb inzitten om alles te loggen, dus tzt kan ik misschien nog info geven over waar het probleem zat als daar iets uitkomt. Met de vervanging van de SMO40 zijn de oudere data ook gewist, en hebben we niet stap voor stap dingen uitgesloten (dat was de trade-off: oplossen of uitzoeken) om de precieze oorzaak te vinden.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
Kandidat schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Dag Maqi, aangezien ik premium heb kun je met een verbindingslijn mogelijk ook settings veranderen, dus dat wil ik niet zomaar uitgeven.

Na vervanging van de SMO40 en SPA op middelmatig effect (6 voor cv, 3 voor warmwater), loopt het nu goed. Dat doet vermoeden dat er iets in de SMO40 aan de hand was. De stresstest komt wanneer we SPA op maximaal effect zetten en de EME20 er weer bij aanhangen. - Had jij SPA aanstaan en een EME20 erbij? Of soortgelijke problemen zonder deze onderdelen?

De installateur heeft er een usb inzitten om alles te loggen, dus tzt kan ik misschien nog info geven over waar het probleem zat als daar iets uitkomt. Met de vervanging van de SMO40 zijn de oudere data ook gewist, en hebben we niet stap voor stap dingen uitgesloten (dat was de trade-off: oplossen of uitzoeken) om de precieze oorzaak te vinden.

Dag 'Kandidat' Geen probleem hoor . Nee, bij mij waren andere storingscodes en beide waren zonder extra accessoires . Ene was F212--16 met VVM320 en deze gaf telkens inverter fault aan. Nibe Ch had verkeerd vastgesteld dat de inverter defect was. Wij zijn nog niet achtegekomen wat het defect was. Dat heb ik toen opgelost door buitenunit compleet te vervangen . Deze defecte unit had Nibe Zweden eerst teruggevraagd van mijn leverancier en daarna hebben ze een nieuwe naar heb gestuurd. Ik kreeg wel een nieuwe toegestuurd onder garantie. Op dit moment is een andere Nibe F2120-20 met VVM 500 in DE die heet gas alarm aangeeft , alleen bij het verwarmen. Er zijn twee monteurs van Nibe langs geweest en de hele dag gezocht naar deze storing maar ze hebben het niet kunnen vinden. Ze denken nu dat de compressor is defect en ze gaan het binnenkort vervangen.
Ik weet bijna zeker dat de compressor niet is , maar het is nu Nibe probleem. Ik probeer alleen mijn klant ( mijn klant is niet de eindklant maar een installateur ) te helpen , anders het is hun probleem, ze hebben vanaf het begin van de installatie een zooitje van gemaakt.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
Dag Maqi, de installateur hier heeft er zeker geen zooitje van gemaakt, prima werk gedaan, voor hem is het ook een raadsel wat er nou aan de hand is, maar heeft zich er in vastgebeten om daar achter te komen en het goed op te lossen.

Nibe volgt meer een soort standaardprotocol van stappen daarbij (eerst A, dan B, dan C), waarbij de installateur (en ook de Nibe monteurs die langskwamen) wel twijfel hebben geuit bij een aantal stappen of dat zin zou hebben. Maar wel gedaan om sommige dingen ook uit te sluiten. De inverter, boiler en de compressor waren dus ook al vervangen (kosten monteur compressor ongeveer 1000 euro, hele dag bezig geweest, en man met expertise van koeltechniek dus prijzig: kosten zijn voor Nibe), maar dat was niet de oplossing.

Met het vervangen van de SMO40 lijkt het opgelost, maar we wachten de stresstest nog even af. Dat doet overigens vermoeden dat het toch ergens in de software zou kunnen zitten. Als alleen het display was vervangen hadden we dat iets zekerder geweten. Maar doel was nu oplossen in plaats van stap voor stap zoeken naar de precieze oorzaak.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Laatst online: 09:14
Nieuwe firmware update. Lijkt op een major upgrade naar V3. Net uitgevoerd zonder issues:
Version: 3.0.10
Release date: 2024-05-29

ADDED
• Updated design in display
• Improved performance of user interface
• Add quick links on Home screens
• Added affect icons and texts on Home screen heating and cooling, to indicate what functionality is
affecting setting for moment
• Improved handling of periodic hot water increase
• Updated flows in Smartguide on home screen
• S11/1255/, S11/1256: Is now possible to select the "flow monitor NC" function on the AUX-in

CHANGES
• Updated Bulgarian and Ukrainian languages
• Is now possible to perform phase detection for 3x230V systems
• Shunt valve brine temperature (QN41): Fixed an issue with the regulation of shunt valve QN41 that
caused the shunt to close incorrectly
• Brine flow alarm is now available in SMO S40
• Forced shutdown of the product by holding down the on/off button, is now changed from 5 to 10
seconds
• SMO S40, VVM S320/325: Added missing energy data in menu 3.1.12
• SMO S40; Fixed issue with ventilation speed on FLM2-4
• SMO S40; Added missing sensor values in menu 3.1.11.13 for FLM
De vernieuwde UI valt in ieder geval op en lijkt wel wat strakker en sneller tov de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:09:
Nieuwe firmware update. Lijkt op een major upgrade naar V3. Net uitgevoerd zonder issues:

[...]

De vernieuwde UI valt in ieder geval op en lijkt wel wat strakker en sneller tov de vorige versie.
Hier ook geupdate.

Bij 7.1.2.3.1 blijft bij mij de pompmodus (koelen) nog steeds niet op AUTO staan na een reboot.
Ik hoopte dat dit gefixt zou zijn.

Nibe support kon mijn melding niet reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Hier ook geupdate.

Bij 7.1.2.3.1 blijft bij mij de pompmodus (koelen) nog steeds niet op AUTO staan na een reboot.
Ik hoopte dat dit gefixt zou zijn.

Nibe support kon mijn melding niet reproduceren.
Hoe kom ik ook alweer in menu 7 .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Hoe kom ik ook alweer in menu 7 .. ?
Op de SMO S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
rusman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:09:
[...]
Wat een verbetering! De user interface is zoveel duidelijker geworden, ook als je in submenu's zit.
Daarnaast loopt alles ineens heel snel en soepel. Het is nu eindelijk werkbaar. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ah wacht… ik heb een smo 40… in het setup menu heb ik alleen een menu 5 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:10
Borisvkr schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Wat een verbetering! De user interface is zoveel duidelijker geworden, ook als je in submenu's zit.
Daarnaast loopt alles ineens heel snel en soepel. Het is nu eindelijk werkbaar. d:)b
Als je het mij vraagt is er volgens mij, anders dan de UI idd, weinig veranderd..

Nog steeds dezelfde tekortkomingen mbt weergave zonneopwek in kW en ook de zonneopwek-tegel die nog steeds maar de helft laat zien.

Toegegeven dat het er nu gelikter uitziet. Maar echt jammer dat ze niks doen met info/feedback vanuit de klantenkring.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Stop verwarming stond bij mij op 22 gradenbij 24u. Vorige week naar 18 gezet, Zojuist naar 17. Zal hopelijk een hoop onnodige korte runs schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Stop verwarming stond bij mij op 22 gradenbij 24u. Vorige week naar 18 gezet, Zojuist naar 17. Zal hopelijk een hoop onnodige korte runs schelen.
Laat hopelijk maar weg. Dat gaat gewoon het verschil maken. 😄

17 vind ik nog vrij hoog voor ons landje. Maar hier moet je zelf een getal vinden die past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Ja, oud huis, vrij in de wind in de polder en nog druk aan het isoleren. Ik hoop het later nog verder omlaag te zetten.
Maar om een gevoel te krijgen, wat zijn jullie waarden hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:38:
Ja, oud huis, vrij in de wind in de polder en nog druk aan het isoleren. Ik hoop het later nog verder omlaag te zetten.
Velen staan niet goed, waardoor ze de zaak op handmatig zetten (zodat de circulatiepomp ook stopt). Dat is symptoombestrijding. Het is ook onwetendheid hoe het is op te lossen. Men vertrouwd bijvoorbeeld op de ruimtethermostaat maar dat ding werkt anders dan wat men was gewend.

De standaard instelling is voor Zweden wellicht de juiste (kortere dagen en lagere temperaturen). Je kunt in september weer vaststellen of die dan te vroeg aan gaat met die waarde van 17 (wat de standaard waarde is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
RISL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:38:
Hier nu op 15 en 48h filtertijd. Huis uit 2013 waar voor de tijd toen de beste isolatie genomen is. Heel Mei en Juni is hij nog niet aan geweest en de binnen temperatuur blijft tussen 20,6 en 21,3.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Velen staan niet goed, waardoor ze de zaak op handmatig zetten (zodat de circulatiepomp ook stopt). Dat is symptoombestrijding. Het is ook onwetendheid hoe het is op te lossen. Men vertrouwd bijvoorbeeld op de ruimtethermostaat maar dat ding werkt anders dan wat men was gewend.

De standaard instelling is voor Zweden wellicht de juiste (kortere dagen en lagere temperaturen). Je kunt in september weer vaststellen of die dan te vroeg aan gaat met die waarde van 17 (wat de standaard waarde is).
Oke, ja, momenteel heerst hier nu een gemiddelde buitentemperatuur van 16 graden, dus mogelijk kan het nog verder omlaag. Ik ga het weer zien in het najaar inderdaad.
Bizar dat het voor Zweden standaard 17 graden is en de mijne dan op 22 graden stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 17:14

FTL

27 April ging bij ons gewoon "heating" uit op de Nibe, denk pas in eind september / oktober weer aan. Zo hebben we het vorig jaar ook gedaan. Hij blijft echt redelijk stabiel tussen 20-21 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door FTL op 04-06-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 24-10 14:39

DJR

RISL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Hier ook een zeer goed geïsoleerde woning uit 2023. Mag ik vragen bij welke gemiddelde buiten temperatuur jullie starten met koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Hier ook een zeer goed geïsoleerde woning uit 2023. Mag ik vragen bij welke gemiddelde buiten temperatuur jullie starten met koelen?
Mijn woning met veel glas oppervlak is ook nieuw. Dit zijn mijn instellingen:

Stop verwarming 12, FT 24

Start koeling op 16. FT 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@DJR

De eerste link op deze pagina https://www.nibe.eu/nl-nl...dersteuning/startgids-ibs leidt jou naar de startgids voor de S1155 (aardwarmte)

Sowieso vanwege dat systeem is koelen mogelijk noodzakelijk om je bron te regenereren.

De startgids bevat een aantal aanbevolen waarden, waaronder die van de curve 0 bij koelen.

Ik heb nog even teruggezocht op jouw posts. Je had ooit de graadminuten voor verwarmen hoog gezet omdat hij korte runs maakte. Dat werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de Danfoss zoneregeling te veel groepen dicht had gezet. Dan gaat de temperatuur van de aanvoer heel snel omhoog zodat de warmtepomp wel het vermogen kwijt kan in die paar groepen die dan nog wel open zijn. Daardoor worden de graadminuten ook weer snel weggewerkt. In principe zou -60 of -120 moeten volstaan.

Had je dat inmiddels ontdekt ?

Aardwarmte houdt overigens niet van hele lange runs. De graadminuten regeling is daarom ook juist geschikt voor aardwarmte, waar Nibe tenslotte mee begonnen is. De nodige pauzes tussen de runs zorgen ervoor dat er weer wat warmte terugvloeit in de zandlagen rond de put.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 05-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:44:
[...]

Mijn woning met veel glas oppervlak is ook nieuw. Dit zijn mijn instellingen:

Stop verwarming 12, FT 24

Start koeling op 16. FT 12
Jij koelt dan erg snel zodra hij stopt met werken of zie ik dat verkeerd?

Ik koel eerlijk gezegd echt pas zodra het gemiddelde buiten temperatuur boven de 23 graden is bijvoorbeeld en dat is niet snel. Bij mij (door waarschijnlijk rietenkap met grote overstek) heb ik ook niet snel last dat de binnen temperatuur bijvoorbeeld boven de 22 graden gaat.

Wel ga ik dit jaar een programma erin zetten zodat hij maar bepaalde tijden kan koelen. Vorig jaar gewoon ten alle tijden aan staan maar hij bleef maar starten en stoppen omdat hij waarschijnlijk zijn "kracht" niet kwijt kan.

Wat is jullie gedachte hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Jij koelt dan erg snel zodra hij stopt met werken of zie ik dat verkeerd?

Ik koel eerlijk gezegd echt pas zodra het gemiddelde buiten temperatuur boven de 23 graden is bijvoorbeeld en dat is niet snel. Bij mij (door waarschijnlijk rietenkap met grote overstek) heb ik ook niet snel last dat de binnen temperatuur bijvoorbeeld boven de 22 graden gaat.

Wel ga ik dit jaar een programma erin zetten zodat hij maar bepaalde tijden kan koelen. Vorig jaar gewoon ten alle tijden aan staan maar hij bleef maar starten en stoppen omdat hij waarschijnlijk zijn "kracht" niet kwijt kan.

Wat is jullie gedachte hierbij?
Het vermogen is al snel te groot voor koeling. Daarom heb ik de pompsnelheid voor koeling op 100% gezet ipv auto.
Alle groepen open, behalve uiteraard badkamervloeren.

Hier door de zon vrij snel oplopende temperatuur. Maar goed, de regeling staat dan wel op 17, meestal begint hij er niet eens aan omdat hij meet dat het niet hoeft.

Je zou kunnen zeggen koel alleen in de nacht, vanwege de lagere temperatuur. Maar dan koel je niet op zonnestroom. Ik ben van mening dat zonnestroom zoveel mogelijk benut moet worden en de COP boeit me dan niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 24-10 14:39

DJR

Knowbody schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:02:
@DJR

De eerste link op deze pagina leidt jou naar de startgids voor de S1155 (aardwarmte)

Sowieso vanwege dat systeem is koelen mogelijk noodzakelijk om je bron te regenereren.

De startgids bevat een aantal aanbevolen waarden, waaronder die van de curve 0 bij koelen.

Ik heb nog even teruggezocht op jouw posts. Je had ooit de graadminuten voor verwarmen hoog gezet omdat hij korte runs maakte. Dat werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de Danfoss zoneregeling te veel groepen dicht had gezet. Dan gaat de temperatuur van de aanvoer heel snel omhoog zodat de warmtepomp wel het vermogen kwijt kan in die paar groepen die dan nog wel open zijn. Daardoor worden de graadminuten ook weer snel weggewerkt. In principe zou -60 of -120 moeten volstaan.

Had je dat inmiddels ontdekt ?

Aardwarmte houdt overigens niet van hele lange runs. De graadminuten regeling is daarom ook juist geschikt voor aardwarmte, waar Nibe tenslotte mee begonnen is. De nodige pauzes tussen de runs zorgen ervoor dat er weer wat warmte terugvloeit in de zandlagen rond de put.
Dank voor je antwoord! De check op de ventielen moet ik nog doen, de aannemer zei me dat de flow maximaal zou moeten zijn, maar even controleren lijkt me verstandig!

Ik ga de setting voor stop verwarming en start koeling ook wat bijstellen, die staan nu nog op stop verw. 18 FT24 en start koeling 20 FT24. De start koeling heb ik zojuist naar 18 FT24 gezet.

Ik zoek nog wel naar de link naar de startgids voor de S1155 waar je aan refereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Dank voor je antwoord! De check op de ventielen moet ik nog doen, de aannemer zei me dat de flow maximaal zou moeten zijn, maar even controleren lijkt me verstandig!

Ik ga de setting voor stop verwarming en start koeling ook wat bijstellen, die staan nu nog op stop verw. 18 FT24 en start koeling 20 FT24. De start koeling heb ik zojuist naar 18 FT24 gezet.

Ik zoek nog wel naar de link naar de startgids voor de S1155 waar je aan refereert.
Ik vergat de link naar de startgids S1155 te posten! Dat ga ik ff updaten.

https://www.nibe.eu/nl-nl...dersteuning/startgids-ibs

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 05-06-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Het vermogen is al snel te groot voor koeling. Daarom heb ik de pompsnelheid voor koeling op 100% gezet ipv auto.
Alle groepen open, behalve uiteraard badkamervloeren.

Hier door de zon vrij snel oplopende temperatuur. Maar goed, de regeling staat dan wel op 17, meestal begint hij er niet eens aan omdat hij meet dat het niet hoeft.

Je zou kunnen zeggen koel alleen in de nacht, vanwege de lagere temperatuur. Maar dan koel je niet op zonnestroom. Ik ben van mening dat zonnestroom zoveel mogelijk benut moet worden en de COP boeit me dan niet zo.
Ik ben van mening dat ik inderdaad ook overdag moet koelen. Op moment dat het echt warm is en er dus veel zon zal zijn dan verwacht ik ook gunstige stroomtarieven overdag of zelfs soms negatief. Dan gewoon optimaal gebruik maken van het geheel maar we kijken het even aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wie wil een test voor me doen op de SMO S40?

Het gaat om een setting bij 7.1.2.3.1 onder het kopje KOELING.

In de SMO S40 staat deze standaard op intermitterend. Dat is alleen van toepassing bij een 4-pijps buffervat.

Bij mij en anderen moet dit aangepast worden naar AUTO.

MAAR:

Wanneer de SMO herstart, bijvoorbeeld na een update of uitval van de spanning, staat deze instelling weer op intermitterend.

Hij onthoudt het dus niet!

Kan iemand dit testen zodat ik dan weet of het exemplarisch is of niet.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:20:

In de SMO S40 staat deze standaard op intermitterend. Dat is alleen van toepassing bij een 4-pijps buffervat.

MAAR:

Wanneer de SMO herstart, bijvoorbeeld na een update of uitval van de spanning, staat deze instelling weer op intermitterend.

Dank.
Dit wil ik gerust voor je testen hoor, ik moet sowieso de laatste update nog doen.

Ik zal einde van de middag de instelling controleren en als deze fout staat zal ik hem eerst op AUTO zetten. Daarna zal ik de update uitvoeren en controleren welke stand hij dan heeft.

Goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Dit wil ik gerust voor je testen hoor, ik moet sowieso de laatste update nog doen.

Ik zal einde van de middag de instelling controleren en als deze fout staat zal ik hem eerst op AUTO zetten. Daarna zal ik de update uitvoeren en controleren welke stand hij dan heeft.

Goed?
Ja goed. Maar ik denk dat het in de vorige versie ook niet goed zat, dus je kunt het voor de update testen en erna ;)

Thanks!

Edit sinds FW v.2.23.4 is de optie erbij gekomen. Misschien had het toen een iets ander menu nummertje dan 7.1.2.3.1 in FW v.3.0.10

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 05-06-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Ja goed. Maar ik denk dat het in de vorige versie ook niet goed zat, dus je kunt het voor de update testen en erna ;)

Thanks!

Edit sinds FW v.2.23.4 is de optie erbij gekomen. Misschien had het toen een iets ander menu nummertje dan 7.1.2.3.1 in FW v.3.0.10
Oké voor het updaten stond hij op AUTO (hier heb ik hem zelf opgezet). Na de update staat hij weer op intermitterend. Daarna zelf op AUTO gezet en na een restart staat hij inderdaad weer op intermitterend. Bug dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Na de update is de interface wel echt vlot, mooie update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:21
Knowbody schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:20:

MAAR:

Dank.
Hier staat het ook weer op intermittent Na de update..
Pagina: 1 ... 63 ... 96 Laatste