Knowbody schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:51:
[...]
Wat bedoel je met snel afkoelen? Gaat het dan om gemeten waarden of wordt de douche koeler.
Ik denk dat de sensoren niet op de juiste plek zitten waardoor je niet het volledige potentieel benut.
Ik heb het dan over de temperatuur in de boiler. De meter voor temperatuur zit denk ik op 30% hoogte (dus laag). Bovenin zit een analoge meter.
Hij koelt (beneden) zo’n 10 graden af in 24u, bij geen gebruik. Bovenin is ie dan praktisch nog steeds dezelfde warmte.
Ga ik douchen dan koelt ie beneden natuurlijk nog verder af. Maar boven is ie nog steeds warm. Ik ben hiermee gaan experimenteren, en toen het beneden 38 graden was, kon ik een bad laten vollopen EN 2x (regendouchen) en daarna was t nog steeds niet koud.
Nu denk ik ook dat ik beter een digitale temp meter moet aansluiten op de top temperatuur.
Maar ik blijf het ook vreemd vinden dat de bottom temperatuur zo “snel” in temperatuur zakt. Volgens berekeningen zou 500 liter label C met max 4 graden per dag moeten afkoelen (maar is dat dan gemiddeld , of geldt dat ook voor de bottom temperatuur?).
Daarnaast voel ik bij de koude inlaat voor een soort terugslagklep (ben geen loodgieter, weet niet precies wat het is), een warme buis.
En de warm water buis (ca 1 meter uit de uitgang) wordt nooit kouder dan 30 graden ook al is het daar max 25 graden.
Sterker nog, als ik op de documentatie van Nine pub2 kijk, dan IS er helemaal geen bottom temp meter.
Ik kan wel aannames doen maar daar hebben we niks aan. Bovenstaand zijn de feiten en ik ben erg benieuwd of mijn ervaringen logisch zijn of niet.
Ik heb de temp settings nu zo staan dat de (bodem) temp 1x in de twee dagen naar 55 gaat en verder 2x per dag een kans krijgt om te stoken naar 42, indien de temp onder 35 is geraakt.
Hiervoor stond ie op 1 temperatuur continue en dan werd minimaal 2x per dag bijgestookt, ongeacht gebruik. Ik vond dat bizar; wij zijn na een grote renovatie gasloos maar lijkt mij veel efficiënter/goedkoper om een flinke gasketel te doen die gewoon alleen even stookt als er vraag is. Natuurlijk hebben we ook zonnepanelen maar die waren ook niet gratis.
Ik kan ook foto’s van de installatie erbij doen als dat helpt!
Alvast dank voor het meedenken