NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 57 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 20:24
LangeFries schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Duidelijk verschil in benodigde capaciteit. Eerste is aan de kleine kant en de tweede is overbemeten. Op auto is de power als functie van de temperatuur vastgelegd. Pas als dat niet voldoet gaat hij een stapje hoger. Als dat wel voldoet gaat hij op een gegeven moment uit.

Het meest bijzondere vind ik nog dat beiden tbv de smering periodiek uitgaan. De eerste elke 3 uur en de 2e elke 4 uur, ongeacht of hij in die tijd gelopen heeft of niet. Op de unit zelf zal hij het ontdooien noemen, maar dat is het niet echt. Bij mij doet hij dat iedere keer als de run 12 uur geduurt heeft, maar dus niet als hij gestopt is geweest.
@langeFries Inderdaad geven beiden dit weer als ontdooien. Is dat het dus eigenlijk niet? Ik vond het al zo vreemd dat ze dat ook boven de 5 graden buiten temp. deden.

De te grote tunit loopt dus eigenlijk wel goed? Met GM op -60 zie je 'm de cyclus mooi afwerken.Als ie de 0 gehaald heeft stopt ie.
Heeft temperen zin? Zoals b.v. Knowbody doet.

Kan ik de te krappe nog wat opkrikken? Ik heb wat radiatoren een klein beetje open staan zal die eens dichtzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door pbleijsw op 01-02-2024 12:00 . Reden: aanvulling ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 22:44

DIY

LangeFries schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Het meest bijzondere vind ik nog dat beiden tbv de smering periodiek uitgaan. De eerste elke 3 uur en de 2e elke 4 uur, ongeacht of hij in die tijd gelopen heeft of niet. Op de unit zelf zal hij het ontdooien noemen, maar dat is het niet echt. Bij mij doet hij dat iedere keer als de run 12 uur geduurt heeft, maar dus niet als hij gestopt is geweest.
Frapant. Hier liep de wp inmiddels 38 34 uur zonder stops. EDIT: vanmorgen om 8 uur een defrost gehad. Wellicht een verschil tussen de 2040-6 en 8?

@pbleijsw ik zie bij jou vragen ofze wel goed lopen. m.i. lopen ze beide prima. Het is dus net wat jij wil nastreven, maar het gaat je weinig minder verbruik opleveren.
Als je het overbemeten systeem (2) toch langer op een lager freq wil laten lopen, zodat die minder geluid maakt, zou ik de comperssorcurve van auto afhalen en op minimaal houden tot de lagere temperaturen en het vermogen echt nodig is. hij zal dan lager draaien. Een andere optie is op stille stand zetten, dan blijft hij ook lager draaien. Als het echt nodig is toert hij toch wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 01-02-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 10:56

FTL

Gerbenvl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:37:
Voor de SMO40 staat nu trouwens nieuwe firmware klaar (9586R5) zodat je mee gaat naar myUplink. Verder weinig bijzonders nieuw zo te zien in de firmware.
Is myUplink wel net zo gedetailleerd als nibeuplink? anders blijf ik bij R4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 09:46
Ik wacht ff tot het stookseizoen voorbij is voor ik update ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:36
pbleijsw schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Heeft temperen zin? Zoals b.v. Knowbody doet.

Kan ik de te krappe nog wat opkrikken? Ik heb wat radiatoren een klein beetje open staan zal die eens dichtzetten.
Temperen is spelen.
Lage aanvoertemperatuur is ook spelen.
Dat laatste werkt het beste, maar moet bij het systeem passen.

NB Defrosts zijn dan wel gerelateerd aan de brontemperatuur, maar je kunt er geen getal aan verbinden. De verdamper temperatuur is van belang. Ook bij +10 gr kun je die onder de 0 trekken als je maar voldoende vermogen vraagt.

IN DE NACHT zet ik de GM op 0 en mag hij beginnen met verwarmen met -1 op de stooklijn. Vanaf 08.00u volgt hij de stooklijn. Die staat op 25 bij +10 en 27 bij 0 en 31 bij -10

RMU doet niet mee.

Debiet staat vast op 65%

Rel.GM op 240

Grotendeels pruttelt hij op 25 Hz.

Ik heb de laatste week veel succes met bovenstaande. De zoneregeling doet weer mee maar hoeft niet veel te begrenzen.

Ruimtetemperatuur bouwt zich mooi op over de dag, met gedurende de dag een kleine graad stijging.

COP meet ik niet zuiver maar ligt op sommige momenten dik boven de 6.

Stroomverbruik is mooi vlak de laatste dagen. Buitentemperatuur 5 tot 7 graden ongeveer.

Stroomverbruik afgelopen dagen:
(Pieken zijn SWW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSkXOfdjVr9kYyI1-XG-Kt9cVKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSehZtQewNygMUbqHd9mtX6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn0JoW1Ca-T_SVsZLh9zOWZBt2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4QqFK04kueV23DLNqMopCif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwIfvxZGACqslsD_Ju3DLtY71qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBMeldeKCPFY1oLWGQNSSKpd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyZACKmWjjP9ANM8QXh7B-HZvHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB65n9mx1s3oeG1DMVOzxNl2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk5AoHBfq7HjaTp9vvxA_TVHD_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtTVjvmDhphspiT5l68Zhz4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmS-3WzDUN398uWyNpV7z0pB8-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J27odBKgMBF5xHsOej8JTYhN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Knowbody op 01-02-2024 18:21 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Ludovic_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:59:
Op de SMO40 van mijn F2120 zie ik sinds een tijdje af en toe foutmelding 523 verschijnen:

"Laag debiet ontdooien (523)
slave 1
Debiet is laag. Controleer vuilfilter en pomp."

[Afbeelding]

In de (vele) Nibe handleidingen vind ik hier weinig inhoudelijke uitleg over terug.

Heeft iemand dit reeds voorgehad, of aanwijzingen over welke vuilfilter (of pomp) ik kan controleren / reinigen? Is deze filter in de buitenunit (de F2120 zelf) en gemakkelijk toegankelijk?

Bedankt
Heb ik ook af en toe, fout lijkt vooral op te treden bij een defrost tijdens SWW. Aan de flow bij verwarmen lijkt bij mij niets te mankeren. Ik vermoed, dat hij met de 3-weg klep naar verwarming schakelt en dat dat wat langer duurt dan waar hij op rekent en de flow wat belemmert. Het kan natuurlijk ook echt vuil in het filter zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 20:24
@Knowbody
Wederom bedankt voor de adviezen.
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik over de afgelopen dagen dus zal van alles verstellen waarschijnlijk niet veel besparing opleveren.
De kamertemperatuur is aangenaam dus laat ik het de pomp zelf maar uitzoeken hoe ie dat doet met de instellingen zoals ik die nu heb uit de startgids.

@DIY
Ook bedankt
Waar zet ik de waardes van de compressorcurve. dan op?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu_kAm9iIYM3VwN9FRzLK_ss71I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obGZOD9OZSKyJR3qArFdFysA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKKlC7psbfvLMOI9H1uJ54kBbgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97iDJRe5maC6rdPSOvobW3js.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door pbleijsw op 01-02-2024 20:48 . Reden: aanpasing ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@pbleijsw

Je kunt alleen met jezelf vergelijken en als het goed is is het goed.
Wat een ander bereikt met z'n systeem zegt niet altijd iets. 😉

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@pbleijsw je begrenst hiermee het vermogen, dus het is experimenteren hoe ver je bij jou systeem kan gaan. Je kunt met -3 en 0 starten en eventueel lager gaan (-10 en -3) maar je huis moet natuurlijk wel warm blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Zit nog steeds te worstelen met wat de stooklijn nu doet, en wat het 'plussen of minnen' van de stooklijn doet. De stooklijn zelf begrijp ik denk ik wel, dat is de karakteristiek die het beste bij jou woning past icm de wp. Is je huis een gatenkaas, dan verlies je snel veel warmte, dus moet de stooklijn stijler worden. Is je huis theoretisch heel goed geisoleerd en verliest deze langzaam warmte dan is de stooklijn minder stijl tot zelfs vlak.

Maar nu het plussen en minnen. Wat ik steeds begreep is 'heb je het koud, dan +, heb je het warm, dan -. maw. het zou de temperatuur zelf beinvloeden.

Maar wat ik nu zie aan de graadminuten, vertelt een ander verhaal... ik zie dat het plussen of minnen alleen maar invloed heeft op de snelheid (dus stijlheid) waarmee te graadminuten af- of toenemen... met andere woorden, plus of min doet niet je temperatuur stijgen of dalen, maar zorgt er alleen maar voor dat de temperatuur waar naartoe wordt gewerkt, sneller of langzamer bereikt wordt. De temperatuur zelf is gewoon de stooklijn, plus of min is alleen de snelheid waarmee die temperatuur bereikt wordt.

Klopt mijn waarneming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Borisvkr
Een gewone, rechte stooklijn stel je het makkelijkste in twee stappen in

1. Als het nog niet zo koud is (ca. 15 graden?) dan stel je de voet van de stooklijn in met de verschuiving. De hellingshoek maakt dan nog niet zo veel uit.

2. Als het écht koud is (rond het vriespunt of kouder) stel je de hellingshoek in en blijf je vooral van die verschuiving af(!). Hoe kouder het buiten is, des te beter je die helling in kunt stellen.

Eigenlijk is dat alles.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Punt is, als ik de 'wizard' gebruik op de wp of in de myuplink app, en deze vraagt of ik de temperatuur wil verhogen, dan verschuift hij dus de stooklijn, dus 'plus'... terwijl dat dus NIET de temperatuur verhoogd... dat vind ik zo raar.

Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om letterlijk de temperatuur ZELF in te stellen, zo van 'ik wil het gewoon altijd 22 graden hebben, hoe koud het ook is. MAKE IT SO'. Zeg maar, een soort 'thermostaatfunctie' om maar iets heel geks te noemen. Schijnt niet te kunnen.

Maar goed, mijn wp is sowieso de weg kwijt.
Volgende week komt er EINDELIJK iemand van Nibe zelf langs.

[ Voor 16% gewijzigd door Borisvkr op 02-02-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 22:49
Borisvkr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:35:
Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om letterlijk de temperatuur ZELF in te stellen, zo van 'ik wil het gewoon altijd 22 graden hebben, hoe koud het ook is. MAKE IT SO'. Zeg maar, een soort 'thermostaatfunctie' om maar iets heel geks te noemen. Schijnt niet te kunnen.
Om nu juist dit te bereiken ben ik nu met HA aan het experimenteren door de offset te beinvloeden met + of -. Met name als er veel zoninval is stijgt de temperatuur snel in de woonkamer echter blijft de WP onvermoeid door pruttelen. Voorheen beinvloedde ik handmatig de offset via de myUplink app echter dat is vermoeiend B)

Nu dus middels HA een 3-tal automations gemaakt die op basis van een andere temperatuur sensor dan de BT50 de offset beinvloeden. Allen met een delay van een uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR2ekO47u6PZQe0GvfIVvgQsGQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M535H7We6NBUJSpsa6IHjoO0.png?f=user_large

Eens kijken of we het op die manier stabieler in "the zone" krijgen die ik wil, namelijk 19,5-20,5 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door martius op 02-02-2024 15:01 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Grappig, ik ben dus ook in die richting bezig :)

Maar dan meer aan/uit, ik probeer de wp op MANUAL te zetten met heating OFF als de temperatuur boven de 22.5 komt en dan weer op AUTO en heating ON als ie onder de 21 zakt, zoiets. Maar het lukt nog niet echt, ik kan wel de heating aan en uit zetten als het ding op MANUAL staat, ik kan ook de huidige staat opvragen, maar het lukt me niet om bijv. van manual naar auto te switchen. Ik probeer trouwens eea in Node-Red.

[ Voor 98% gewijzigd door Borisvkr op 02-02-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
martius schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:00:
[...]
Met name als er veel zoninval is stijgt de temperatuur snel in de woonkamer echter blijft de WP onvermoeid door pruttelen.
Ja dit dus... heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Heey. Ik zit ook aan een adax te denken en heb ook nog van die ventilatoren. Maar wordt de buitenaknt wel warm genoeg om te in te schakelen? En bevalt het je nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
EVfan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:56:
[...]

@Aziraphale
Kijk voor je badkamer naar:
https://adax.nl/adax-neo-wifi/
Heb ik al enkele jaren en bevalt erg goed.
Ik heb er nog een Speedcomfort ventilator onder gemonteerd, versnelt het opwarmen aanzienlijk. De ADAX staat maar een uurtje per dag aan, maar de badkamer is dan een prettige 22 graden.
Heey. Ik zit ook aan een adax te denken en heb ook nog van die ventilatoren. Maar wordt de buitenaknt wel warm genoeg om te in te schakelen? En bevalt het je nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
[...]

Om nu juist dit te bereiken ben ik nu met HA aan het experimenteren door de offset te beinvloeden met + of -. Met name als er veel zoninval is stijgt de temperatuur snel in de woonkamer echter blijft de WP onvermoeid door pruttelen. Voorheen beinvloedde ik handmatig de offset via de myUplink app echter dat is vermoeiend B)

Nu dus middels HA een 3-tal automations gemaakt die op basis van een andere temperatuur sensor dan de BT50 de offset beinvloeden. Allen met een delay van een uur.

[Afbeelding]

Eens kijken of we het op die manier stabieler in "the zone" krijgen die ik wil, namelijk 19,5-20,5 graden.
Ik lees mee in dit topic en was nog niet van plan te reageren, maar precies dit missen we ook. Al bijna 2 jaar.

Ons huis is supergoed geisoleerd met glas op het zuiden. Op een zonnige dag in januari kan het buiten vriezen en binnen 27 graden zijn. Tegelijkertijd kan het buiten 10 graden zijn en flink waaien, en dan koelt ons huis juist enorm af (mede dankzij afzuigkap naar buiten denk ik). Ik heb niet het gevoel dat onze nibe dat snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:18
Rickbeeke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:16:
@Rickbeeke
Ja dat bevalt me uitstekend. Heb een ADAX Neo, wifi, 2000 W maximaal. Ik laat die ‘s morgens een half uurtje draaien en dan is de badkamer fijn warm. Ik heb aan de onderkant twee Speedcomfort ventilatoren gemonteerd(die kunnen met de magneten goed aan de onderkant hangen). Die Speedcomforts starten al bij ca. 30 graden en dat is voor de ADAX na een of twee minuten al bereikt.
Verspreidt dan heerlijk warme bries.
Aan te bevelen, maar niet voor permanente verwarming uiteraard, COP 1.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Borisvkr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:56:
Grappig, ik ben dus ook in die richting bezig :)

Maar dan meer aan/uit, ik probeer de wp op MANUAL te zetten met heating OFF als de temperatuur boven de 22.5 komt en dan weer op AUTO en heating ON als ie onder de 21 zakt, zoiets. Maar het lukt nog niet echt, ik kan wel de heating aan en uit zetten als het ding op MANUAL staat, ik kan ook de huidige staat opvragen, maar het lukt me niet om bijv. van manual naar auto te switchen. Ik probeer trouwens eea in Node-Red.
Eerst dat ding maar eens op orde, dan praten we wel weer.

Stooklijn verhogen zal de temperatuur doen toenemen, zo simpel is het. Hoe je dat moet zien leg ik dan wel uit, maar eerst een goed werkende machine ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Karp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Ik lees mee in dit topic en was nog niet van plan te reageren, maar precies dit missen we ook. Al bijna 2 jaar.

Ons huis is supergoed geisoleerd met glas op het zuiden. Op een zonnige dag in januari kan het buiten vriezen en binnen 27 graden zijn. Tegelijkertijd kan het buiten 10 graden zijn en flink waaien, en dan koelt ons huis juist enorm af (mede dankzij afzuigkap naar buiten denk ik). Ik heb niet het gevoel dat onze nibe dat snapt.
Met supergoed geïsoleerd bedoel je een recent bouwjaar ?

Dan kun je goed uit de voeten met een stooklijn die behoorlijk vlak is. Een zelfgekozen curve werkt hier het beste. Als de RMU zich bemoeit met de ruimtetemperatuur kan dat helpen, maar kan ook tegenwerken. Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
EVfan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:39:
[...]

@Rickbeeke
Ja dat bevalt me uitstekend. Heb een ADAX Neo, wifi, 2000 W maximaal. Ik laat die ‘s morgens een half uurtje draaien en dan is de badkamer fijn warm. Ik heb aan de onderkant twee Speedcomfort ventilatoren gemonteerd(die kunnen met de magneten goed aan de onderkant hangen). Die Speedcomforts starten al bij ca. 30 graden en dat is voor de ADAX na een of twee minuten al bereikt.
Je kunt ook gewoon 's ochtends onder de douche springen dan is het ook warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Borisvkr sorry, ik ben even kwijt of je vloerverwarming hebt of radiatoren. Een WP werkt door z’n lagere temperaturen sowieso langzaam (zeker als je het vergelijkt met het geweld van een gasketel) en als je dan ook vloerverwarming hebt, dan mag je er rekening mee houden dat het huis met niet meer dan 2 graden per etmaal reageert.

Opwarming door zoninstraling is iets dat snel gaat. Nou moet je niet verwachten dat je WP, door wélke instelling ook, die zoninstraling wel even zal compenseren. Daarvoor is het systeem gewoon te traag. Je zult hooguit merken dat de WP niet aanslaat als het huis warmer is door de zon. Als die al loopt, zal die mogelijk nog even doorlopen omdat-ie werkt met gemiddelden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
EVfan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:39:
[...]

@Rickbeeke
Okay. Dus ze zijn idd snel warm. Ik wil ze in de slaapkamers en badkamers testen en dan misschien toch ook in woonkamer. Kamer blijft wel goed warm alleen het op temperatuur brengen smorgens kost best wat gas nu. En dan warm houden met mn vloerverwarming is misschien best optie.

Ik hoor over andere merken best klachten over de besturing ervan. Werkt dat wel goed met de adax?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Rickbeeke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Okay. Dus ze zijn idd snel warm. Ik wil ze in de slaapkamers en badkamers testen en dan misschien toch ook in woonkamer. Kamer blijft wel goed warm alleen het op temperatuur brengen smorgens kost best wat gas nu. En dan warm houden met mn vloerverwarming is misschien best optie.

Ik hoor over andere merken best klachten over de besturing ervan. Werkt dat wel goed met de adax?
Het gaat hier over warmtepompen van Nibe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Knowbody schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Je kunt ook gewoon 's ochtends onder de douche springen dan is het ook warm.
Lage WAF @Knowbody , vooral als je dan nat onder de douche kop vandaan komt. Die oplossing krijgt geen bonus punten maar wel serieuze strafpunten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Rickbeeke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:30:
[...]

@Rickbeeke
De besturing vergt even wennen. Programmeren van een verwarmingsblok is wel even inleren. Verbinden met wifi gaat fijn via de Bluetooth functie.
Verder betrouwbaar en geen klachten meer na enige aanloop gewenning.
Of je ze moet gebruiken om je kamer even een verwarmingspuls te geven weet ik niet hoor. De kWh’s vliegen erdoor. Denk je vloer gewoon ‘s nachts niet te ver laten afkoelen; met een SCoP van 4 van je warmtepomp is dat enkele malen goedkoper.
In onze badkamer was een CoP 1 element de enige extra optie, naast de flinke radiator, maar die krijgt het bij nachtverlaging met de thermostaat in de woonkamer niet snel warm. Warmtepomp is hoer onderweg. En dan, met 12 m2 oppervlak is het een effectieve optie, maar niet efficient.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Borisvkr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:50:
Zit nog steeds te worstelen met wat de stooklijn nu doet, en wat het 'plussen of minnen' van de stooklijn doet. De stooklijn zelf begrijp ik denk ik wel, dat is de karakteristiek die het beste bij jou woning past icm de wp. Is je huis een gatenkaas, dan verlies je snel veel warmte, dus moet de stooklijn stijler worden. Is je huis theoretisch heel goed geisoleerd en verliest deze langzaam warmte dan is de stooklijn minder stijl tot zelfs vlak.

Maar nu het plussen en minnen. Wat ik steeds begreep is 'heb je het koud, dan +, heb je het warm, dan -. maw. het zou de temperatuur zelf beinvloeden.

Maar wat ik nu zie aan de graadminuten, vertelt een ander verhaal... ik zie dat het plussen of minnen alleen maar invloed heeft op de snelheid (dus stijlheid) waarmee te graadminuten af- of toenemen... met andere woorden, plus of min doet niet je temperatuur stijgen of dalen, maar zorgt er alleen maar voor dat de temperatuur waar naartoe wordt gewerkt, sneller of langzamer bereikt wordt. De temperatuur zelf is gewoon de stooklijn, plus of min is alleen de snelheid waarmee die temperatuur bereikt wordt.

Klopt mijn waarneming?
Ja, dit klopt. In principe zou de WP moeten zorgen, dat de GM's dan weer langzamer afgebouwd worden door minder warmte te gaan maken. GM's zijn eigenlijk alleen een middel om wat variatie in de power over tijd te verrekenen en eigenlijk zou de WP bij een goede regeling (en voldoende bereik) nooit uit hoeven gaan , maar zo werkt het helaas niet voor een L/W WP. Hij gaat alleen eerder en langer uit. Uiteindelijk wordt het dan kouder in huis. Een WP is een langzaam gemaakt systeem, om te zorgen dat er niet ineens weer extreem hard verwarmd moet worden. Liefst vult hij precies het energieverlies aan. Met zon in huis en zeker met vloerverwarming is dat lastig. Op zich is het dan goed om de vloer een beetje warm te houden, zodat het als die ineens weg is niet te hard afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
EVfan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:26:
[...]

Lage WAF @Knowbody , vooral als je dan nat onder de douche kop vandaan komt. Die oplossing krijgt geen bonus punten maar wel serieuze strafpunten :+
overweeg IR. Er zijn ook IR spiegels ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Knowbody schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Met supergoed geïsoleerd bedoel je een recent bouwjaar ?

Dan kun je goed uit de voeten met een stooklijn die behoorlijk vlak is. Een zelfgekozen curve werkt hier het beste. Als de RMU zich bemoeit met de ruimtetemperatuur kan dat helpen, maar kan ook tegenwerken. Kwestie van uitproberen.
Yep. Ongeveer 2jr geleden opgeleverd. Net "voor BENG" opgeleverd, maar wel hogere lat dan bouwbesluit.

Vorig jaar leek de WP stabieler dan dit jaar. En ik snap het niet zo goed waar dit in zit. Ik mis sowieso ook m'n simpele thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Karp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Yep. Ongeveer 2jr geleden opgeleverd. Net "voor BENG" opgeleverd, maar wel hogere lat dan bouwbesluit.

Vorig jaar leek de WP stabieler dan dit jaar. En ik snap het niet zo goed waar dit in zit. Ik mis sowieso ook m'n simpele thermostaat.
je settings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Mij grotendeels onbekend (zoals ik al zei, ik wilde eigenlijk nog even blijven gluren!)

Ooit ingesteld door een installateur, maar daar verwacht ik weinig van. Vorig jaar veel op "-3" gehad. Dit jaar een tijdje instelling veranderd naar graden ipv - en +. Extra zones op vloerverwarming aangesloten (bijgebouw). Daarna was de temperatuur instabiel. Weer teruggezet op - en +. Nu voelt niks goed, en we varieren van -4 tot -8 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:55
Punt is, als ik de 'wizard' gebruik op de wp of in de myuplink app, en deze vraagt of ik de temperatuur wil verhogen, dan verschuift hij dus de stooklijn, dus 'plus'... terwijl dat dus NIET de temperatuur verhoogd... dat vind ik zo raar.

Maar goed, mijn wp is sowieso de weg kwijt.
Volgende week komt er EINDELIJK iemand van Nibe zelf langs.
Als consument ben je doorgaans gewend aan een cv installatie die snel reageert op temperatuurinstellingen. Alle professionele installaties en ook de meeste warmtepompen werken met een stooklijn icm weersafhankelijke regeling als de stooklijn eenmaal is ingesteld heb je er geen omkijken meer naar. Ik heb de stooklijn van mijn Nibe 7 jaar geleden zelf ingesteld en de maximum afwijking in huis is 0,5 graden (met uitzondering van hete zomer dagen).
Overigens bijzonder dat het lang duurt voordar Nibe langskomt, enkele jaren geleden had ik ze ook nodig en dat was snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Karp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Mij grotendeels onbekend (zoals ik al zei, ik wilde eigenlijk nog even blijven gluren!)

Ooit ingesteld door een installateur, maar daar verwacht ik weinig van. Vorig jaar veel op "-3" gehad. Dit jaar een tijdje instelling veranderd naar graden ipv - en +. Extra zones op vloerverwarming aangesloten (bijgebouw). Daarna was de temperatuur instabiel. Weer teruggezet op - en +. Nu voelt niks goed, en we varieren van -4 tot -8 ofzo.
dat kan wel veel beter.

Die uitbreiding snoept misschien teveel debiet van de rest. De zaak is niet goed ingeregeld. De stooklijn kan als het goed is ingeregeld op 2 a 3 en dan ben je de + en - niet zo nodig. Het wordt dan ongeveer 21 a 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-06 23:10
Knowbody schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:08:
[...]

overweeg IR. Er zijn ook IR spiegels ;-)
Deze oplossing hebben wij, WP maar met alleen radiatoren die berekend waren op een gasketel (veel sneller en heter bij opwarmen), Sinds we de WP hebben is de badkamer op het noorden onvoldoende warm, bleek de radiator onvoldoende warmte te leveren terwijl de rest van het huis prima verwarmd is.
Met de IR-spiegel 500W is de badkamer in 5min 2graden warmer en kan na 10min weer uit, ideale oplossing en de prijs viel erg mee

[ Voor 3% gewijzigd door AnJaJoRe op 02-02-2024 22:25 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@bioscrasher helaas ken ik de Kamstrup niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
EVfan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:32:
[...]

@Rickbeeke
De besturing vergt even wennen. Programmeren van een verwarmingsblok is wel even inleren. Verbinden met wifi gaat fijn via de Bluetooth functie.
Verder betrouwbaar en geen klachten meer na enige aanloop gewenning.
Of je ze moet gebruiken om je kamer even een verwarmingspuls te geven weet ik niet hoor. De kWh’s vliegen erdoor. Denk je vloer gewoon ‘s nachts niet te ver laten afkoelen; met een SCoP van 4 van je warmtepomp is dat enkele malen goedkoper.
In onze badkamer was een CoP 1 element de enige extra optie, naast de flinke radiator, maar die krijgt het bij nachtverlaging met de thermostaat in de woonkamer niet snel warm. Warmtepomp is hoer onderweg. En dan, met 12 m2 oppervlak is het een effectieve optie, maar niet efficient.
Succes.
Ja dat het veel stroom kost dat weet ik idd. Maar tegenwoordig kan ik voor 2 kuub gas 11.6 kwh aan electrisch verbruiken (qua prijs net zo vee)dat is ook best veel. En ik zou dan 3kw genoeg voor woonkamer hebben. Nu is kamer in 1.5 uur warm. En dan misschien 2 of 3 maar dan hebk nog maar max 9kw verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Rickbeeke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Ja dat het veel stroom kost dat weet ik idd. Maar tegenwoordig kan ik voor 2 kuub gas 11.6 kwh aan electrisch verbruiken (qua prijs net zo vee)dat is ook best veel. En ik zou dan 3kw genoeg voor woonkamer hebben. Nu is kamer in 1.5 uur warm. En dan misschien 2 of 3 maar dan hebk nog maar max 9kw verbruikt
@Rickbeeke
En dan ga je verder verwarmen met een warmtepomp.
Want houdt wel rekening met het warmteverlies, na de initiële opwarming koelt het ook weer (snel) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Hermarcel da's een eigenwijs Deens merk á lá volumess of siemens maar dan met de mogelijkheid er verschillende printen in te kunnen steken met verschillende protocollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGnprdGxNY37SAkhSgi9UzItryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAnbF1MMaD04qOnNi63LWy30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Knowbody schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:06:
[...]

dat kan wel veel beter.

Die uitbreiding snoept misschien teveel debiet van de rest. De zaak is niet goed ingeregeld. De stooklijn kan als het goed is ingeregeld op 2 a 3 en dan ben je de + en - niet zo nodig. Het wordt dan ongeveer 21 a 22 graden.
Helemaal eens, dat moet zeker beter kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 15:16
Ook voor mijn MHI HMA 60-S met een rc-hy-40. (i.e. NIBE SMO40) wordt de "upgrade" naar Myuplink aangeboden.

Op dit moment maak ik gebruik van myupway en met een scraper lees ik de waardes van myupway in in HomeAssistant.
Nu zie ik dat er voor myuplink een integratie voor home assistant bestaat (via HACS).

Hebben mensen ervaring met deze integratie en werkt deze een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 18-06 09:46
darasta schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:02:
Ook voor mijn MHI HMA 60-S met een rc-hy-40. (i.e. NIBE SMO40) wordt de "upgrade" naar Myuplink aangeboden.

Op dit moment maak ik gebruik van myupway en met een scraper lees ik de waardes van myupway in in HomeAssistant.
Nu zie ik dat er voor myuplink een integratie voor home assistant bestaat (via HACS).

Hebben mensen ervaring met deze integratie en werkt deze een beetje goed?
Werkt voor mij prima… ik dashboard me een ongeluk :-)

Mijn warmtepomp ervaringen: Nibe F2040-12 SMO40 RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
[...]

[Afbeelding]
Wonderbaarlijk werken deze 3 automations prima, effect is nog niet bekent want te korte periode.

Naast deze externe sturing om het systeem af te stemmen op mijn situatie ook de "Laagste a-temp. verw." (1.30.4) aangepast van 20 naar 23 aangezien de stenenvloer vrij snel afkoel bij ons en 23 graden de ondergrens is wat ik prettig vind aanvoelen.

Settings hieronder voor wie wil meeschrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRyl3lkmUjwF-DDSuGeTwG6ZxO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQJL3NzFs46u5QgeVOuUtzAZ.png?f=fotoalbum_large

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bioscrasher schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:10:
[...]

@Hermarcel helaas wil geen van beide programma's de kamstrup vinden...
Je wil je Kamstrup uitlezen en ermee werken?
Home Assistant al geprobeerd?

https://github.com/golles/ha-kamstrup_403

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
[...]

[...]
Karp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Met vloerverwarming blijft dit lastig. Heb zelf als één van de weinigen convectoren hier. Daarmee kan dit wel, reageert veel sneller. Maar goed je krijgt er andere nadelen zoals wat stofverplaatsing, drogere lucht en weinig water inhoud voor terug ;)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
pbleijsw schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:08:
[...]
@DIY van beiden:
Compressorcurve op auto,
DOT op -5
[...]
pbleijsw schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:47:

@DIY
[...]
Ook bedankt
Waar zet ik de waardes van de compressorcurve. dan op?.
[...]
Welke is dat die je wat wil temmen? Waar de DOT op -5 staat?

DOT op -5 betekend dat het ding al vol vermogen gaat leveren bij -5 buiten temperatuur. Dan ga je dus bij relatief milde buiten temperaturen al vrij hoge compressor frequenties zien en waarschijnlijk korte runs.

Custom compressorcurve kan. Maar je kan ook eerst simpelweg de DOT op -10 of -15 zetten en de curve op auto laten staan. Dan zal hij ook al veel rustiger gaan lopen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Wat heeft de minimale pompsnelheid er nou mee te maken. Niets!
Dat waar DIY op doelt is de maximale.

Als je debietmeters hebt -die heb jij niet denk ik- en je gaat uit van de 30% kun je zien wat het effect is als je dat verlaagd.
DIY schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:46:
@Gerbenvl Volgens mij starten de meeste /alle wp's op met een hogere frequentie. Mn airco's doen het ook. Ik vermoed dat het is om snel op de werkdruk te zijn en zo het koudeproces goed op gang te brengen.

Zijn het trouwens echt defrosts of staan de GM dan gewoon op 0? Nu het buiten boven de 10 is heb ik 1x per 2 uur een run omdat de warmtelast onder het minimum vermogen zit.

Staat je waterpomp niet (geforceert) te hoog waardoor de warmtepomp een klots koud(er) water krijgt en hierdoor veel warmte moet ontrekken aan de verdamper?
Bleef maar veel defrosts houden, ook bij deze hoge buitentemperaturen nog 5-10 per dag. Afgelopen weken wat zitten analyseren en lijkt nu opgelost met de volgende aanpassingen:
  • Minimale pompsnelheid weer naar 20%. Had eerder naar de default gezet (1%). Maar zag de verdamper vaak tijdens een run naar -7 tot -10 graden gaan en dan ging de WP natuurlijk een defrost doen. Dit gebeurde telkens als de pomp al even op 1-3% stond te draaien. Waarom hij dan bedacht om zo langzaam te gaan draaien snap ik niet helemaal. Delta T bleef gewoon goed naarmate hij steeds langzamer ging, dus waarschijnlijk bedenkt hij dat langzamer ook prima is. Maar dat was het dus niet helemaal.
  • Vaste pompsnelheid op 40%. De compressor start bij mij meestal even wat hoger op 40hz en de pomp gaat dan ook op 80% van start. Verdamper schiet dan ook naar beneden in temp en de WP wil dan weer gaan defrosten. Denk idd de koude klots water die @DIY aangaf. Door vast op 40% te draaien daalt de verdamper temp niet zo hard. Note: vaste pompsnelheid heft natuurlijk de minimale snelheid van auto op, dus dat blijft nu dan ook opgelost.
  • GM start terug op 60. Had op 100 staan, maar dan koelt het systeem misschien wat meer af waardoor er bij een nieuwe start wat kouder water rond gaat.
Misschien dat of de GM setting weer terug kan, of de pomp weer op auto met het wat hogere minimum. Twijfel nog wat welke van de twee nu de oorzaak was.

Maar iig tot nu toe (17:00) voor het eerst eens 0 defrosts vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hippe Lip schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Je wil je Kamstrup uitlezen en ermee werken?
Home Assistant al geprobeerd?

https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
@Hippe Lip zojuist via een hink-stap-sprong methodiek (download van rufus, maken van bootable usb - maken van linux bootable usb - installeren van HA op intel NUC) HA draaiend op de NUC.

Net met de integratie aan het stoeien van de smo s40.

Ben even het poortadres kwijt dat achter het ip-adres van de nibe moet komen. any tip? (pure luiigheid na een middag stoeien met Linux)

Grafana geïnstalleerd maar heb nog zero weet van yaml, databases en grafieken maken 8)7
Gaat wel komen maar voelt als in 1995 toen ik met een 28k inbelconnectie met "het internet" verbonden was en mozaïk opstartte. Tja, daar sta je dan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
bioscrasher schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:25:
[...]

@Hippe Lip zojuist via een hink-stap-sprong methodiek (download van rufus, maken van bootable usb - maken van linux bootable usb - installeren van HA op intel NUC) HA draaiend op de NUC.

Net met de integratie aan het stoeien van de smo s40.

Ben even het poortadres kwijt dat achter het ip-adres van de nibe moet komen. any tip? (pure luiigheid na een middag stoeien met Linux)

Grafana geïnstalleerd maar heb nog zero weet van yaml, databases en grafieken maken 8)7
Gaat wel komen maar voelt als in 1995 toen ik met een 28k inbelconnectie met "het internet" verbonden was en mozaïk opstartte. Tja, daar sta je dan :P
het poortadres is volgens mij 502

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
Ik ben bezig om wegwijs te worden in Home Assistant zodat ik de data van Nibe goed in grafieken kan weergeven. Dat leek vrij goed te gaan, ik had mooie grafieken met data, tot afgelopen vrijdag mijn warmtepomp helemaal de weg kwijt was. Hij stopte s'nachts spontaan met verwarmen en warm water maken en deed niets meer. S'morgens bleek dat hij ineens op de Engelse taal ingesteld stond en geen foutmelding gaf.
Uit de loggegevens bleek dat er ontzettend veel gecommuniceerd was met de warmtepomp (waarschijnlijk via modbus) en heel veel instellingen op nul stonden. Toevallig had ik vrijdagmorgen ook een monteur van Nibe thuis en die dacht dat er vanuit Home Assistant gegevens naar de warmtepomp gestuurd werden en dat dat de oorzaak was. Na het opnieuw instellen van de warmtepomp en uitschakelen van de modbus verbinding doet alles het weer naar wens.
Ik was in de veronderstelling, en dat ben ik nog steeds, dat ik alleen data vanuit de warmtepomp uitlees in Home Assistant en niet iets terug stuur naar de warmtepomp, Is er iemand van jullie dit ook heeft meegemaakt of weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn. Ik wil nml. wel gebruik blijven maken van de modbus mogelijkheid.
Hieronder een overzicht van de sensors die ik in Home Assistant uitlees. Zit hier misschien een sensor in die de boosdoener kan zijn?:

type: history-graph
entities:
- entity: sensor.calculated_supply_climate_system_1_31018
- entity: sensor.supply_line_eb101_bt12_31479
- entity: sensor.return_line_eb101_bt3_31476
- entity: sensor.supply_line_bt2_30006
- entity: sensor.return_line_bt3_30008
- entity: sensor.outdoor_temperature_eb101_bt28_31622
- entity: water_heater.s2125_hot_water
- entity: sensor.defrosting_eb101_31806
- entity: number.degree_minutes_40012
- entity: sensor.current_compressor_frequency_eb101_31804
- entity: sensor.flow_sensor_bf1_30041
- entity: sensor.compressor_number_of_starts_eb101_ep14_31490
- entity: sensor.power_eb101_30407
- entity: sensor.room_average_temp_clim_system_1_bt50_30117
title: Data afgelopen 24 uur
logarithmic_scale: false
hours_to_show: 24

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
havisoft schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:15:
entities:

Gebaseerd op de lijst die je opgeeft zie ik niet in dat er zaken worden weggeschreven naar je installatie aangezien het in een grafiek wordt gezet.

Wat ik wel weet, uit ervaring, is dat mijn SMOS40 het niet tof vind als ik veel, of alle, diagnostics en/of configuration entities enable. Sowieso wordt HA erg traag aangezien alles wordt gelogd. Mijn advies is dan ook enable alleen dat wat je nodig hebt en/of wil wijzigen, de rest lekker op disabled laten staan. Het gaat namelijk bij mijn installatie toch al snel over een kleine 1300 entities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
UPDATE SMO S40 LINK

Version: 2.25.6
Release date: 2024-01-29

ADDED
  • Added time zones for Chile, Jordan and Uruguay
  • Updates the firmware for the THS10 to v20201207. This version contains improvements on the power
  • usage of device as well as bug fixes
  • S2125 updates to version 2.43.2:
- Improved defrosting routine at ambient temperatures below -15 degrees
- Fixed an issue with alarm 271/260 ”low ambient, heating” which caused the heat pump not to
restart if minimum ambient temperature was reached
  • Added total power used for parameters in myUplink history
  • If only one zone exists, added room sensor will automatically be placed in this zone
  • Added SPA control for RPP10 in menu 4.2.5
  • It is now possible to select different auto mode settings in menu 7.1.10.2 for starting passive and active cooling
  • SMO S40: Added so immersion heater can be included in energy log
CHANGES
  • When removing a zone with attached room sensors and there is only one zone available, the room
  • sensors are transfered to this zone automatically
  • Updated antifreeze alarm 218, a delay of 10 minutes is added
  • Minor adjustments to the menu and menu texts
  • Improved navigation in the menu system
  • SMO S40: Fixed issue with delay of QN10 to shift to hot water
  • Fixed issue with communication to F-serie slave
  • SAM/DWS: Fixed issue with shifting from heating to hot water
  • Fixed issue that digital AUX from modbus not working
  • Fixed issue with SRV10 regulation for S735
Geen issues tijdens of na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Uit de loggegevens bleek dat er ontzettend veel gecommuniceerd was met de warmtepomp (waarschijnlijk via modbus) en heel veel instellingen op nul stonden. Toevallig had ik vrijdagmorgen ook een monteur van Nibe thuis en die dacht dat er vanuit Home Assistant gegevens naar de warmtepomp gestuurd werden en dat dat de oorzaak was. Na het opnieuw instellen van de warmtepomp en uitschakelen van de modbus verbinding doet alles het weer naar wens.
Ik was in de veronderstelling, en dat ben ik nog steeds, dat ik alleen data vanuit de warmtepomp uitlees in Home Assistant en niet iets terug stuur naar de warmtepomp, Is er iemand van jullie dit ook heeft meegemaakt of weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn.
Hier was vandaag iemand van Nibe die mij dus ongeveer hetzelfde verhaal vertelde. Hij zag dat er bijv. vaak midden in de nacht (3:30, 4:15 etc) via modbus allerlei zaken aangepast werden, of ik dat deed? Voorzover ik weet LEES ik dus alleen via modbus...

Zit er iets in de HA integratie niet goed? Hij adviseerde modbus maar even uit te laten, eerst maar even zien of de machine nu weer goed loopt....

Raar verhaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26
Borisvkr schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Hier was vandaag iemand van Nibe die mij dus ongeveer hetzelfde verhaal vertelde. Hij zag dat er bijv. vaak midden in de nacht (3:30, 4:15 etc) via modbus allerlei zaken aangepast werden, of ik dat deed? Voorzover ik weet LEES ik dus alleen via modbus...

Zit er iets in de HA integratie niet goed? Hij adviseerde modbus maar even uit te laten, eerst maar even zien of de machine nu weer goed loopt....

Raar verhaal toch?
Als dat via HA gebeurt zou je dat in de HA logboeken ook moeten kunnen zien dat er dingen op dat tijdstip gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

martius schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:57:
UPDATE SMO S40 LINK

- SMO S40: Fixed issue with delay of QN10 to shift to hot water

-SAM/DWS: Fixed issue with shifting from heating to hot water
Kijk dat is Goed nieuws voor die storing bij het wisselen van verwarmen naar sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Borisvkr schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Raar verhaal toch?
Niet echt. Verschillende forum gebruikers hadden serieuze problemen na een recente update. Dit verdween na het uitzetten van de integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
Ben benieuwd wanneer ik de update ga krijgen. Ik kan hem via de webversie van MyUplink wel downloaden, maar de app en de binnenunit laten hem nog niet zien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
Ben benieuwd wanneer ik de update ga krijgen. Ik kan hem via de webversie van MyUplink wel downloaden, maar de app en de binnenunit laten hem nog niet zien.
hier ook nog niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 05-02-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
DIY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:00:
[...]
Niet echt. Verschillende forum gebruikers hadden serieuze problemen na een recente update. Dit verdween na het uitzetten van de integraties.
Nee, dat was het effect dat parameters totaal niet meer uitgelezen konden worden.
We hebben het nu over het aanpassen van settings door HA zonder dat de gebruiker iets doet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Borisvkr schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Nee, dat was het effect dat parameters totaal niet meer uitgelezen konden worden.
We hebben het nu over het aanpassen van settings door HA zonder dat de gebruiker iets doet...
tja,

als je een niet goed werkende warmtepomp hebt en intussen wel zaken met de modbus aan het uitproberen bent, snap ik die opmerking van Nibe wel om eerst maar eens alle 'gekkigheid' los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
Een reboot van de binnenunit doet wonderen. Dan ziet hij meteen de laatste update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Knowbody schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:25:
[...]
als je een niet goed werkende warmtepomp hebt en intussen wel zaken met de modbus aan het uitproberen bent, snap ik die opmerking van Nibe wel om eerst maar eens alle 'gekkigheid' los te koppelen.
Ja dat was inderdaad de boodschap, met een beetje een ondertoon zo van 'je zal zelf wel alles verziekt hebben'. Ben er maar niet verder op ingegaan. Conclusie was wel dat er op dit moment niks mis (meer) is met de machine, na de factory reset van 1,5 week terug. Dat gevoel had ik ook al.

Nog wel wat leerzame dingen voor de S320 mensen hier:

- wij hebben geen aparte setting om de RMU meer of minder mee te laten doen. Waren we al achter. Wat blijkt nu? Als je de RMU op 'graden' zet ipv stooklijn, dan heeft de RMU wel invloed op de temperatuur. In stooklijn mode niet. De mate waarin is niet in te stellen, 'graden' mode is een zelflerend proces, daar waar stooklijn statisch is. Dus in graden mode werkt de RMU als een thermostaat, ook voor trage vv.

- selecteren van de custom stooklijn betekent automatisch ook dat hij 100% weersafhankelijk is. Je kunt dus geen custom stooklijn hebben ZONDER war. Ook al staat het uit in het menu.

Nu eerst maar even een weekje aanzien hoe het gaat. Zien we dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Een reboot van de binnenunit doet wonderen. Dan ziet hij meteen de laatste update.
heb hem nu hier ook spontaan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gereserveerd

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 07-02-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
In de logfiles van Home Assistant vind ik de onderstaande meldingen. De tweede melding van 2 februari 00:54:13 heeft geleid tot de problemen met de warmtepomp.

Home Assistant Core
Unexpected error fetching Nibe Heat Pump data: [Errno 111] Connect call failed ('192.168.1.109', 502)
2 februari 2024 om 09:52:49 – (FOUT) Nibe Heat Pump - bericht kwam voor het eerst om 25 januari 2024 om 19:32:18 en verschijnt 126 keer
Unexpected error fetching Nibe Heat Pump data: [Errno 104] Connection reset by peer
2 februari 2024 om 00:54:13 – (FOUT) Nibe Heat Pump - bericht kwam voor het eerst om 2 februari 2024 om 00:54:13 en verschijnt 2 keer

Ik kan hieruit niet herleiden dat er data vanuit HA naar de warmtepomp wordt verzonden. Of zie ik dat niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Waarschijblijk ten overvloede: Heb je schotten tussen aanzuig en uitblaas om recirculatie te voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Waarschijblijk ten overvloede: Heb je schotten tussen aanzuig en uitblaas om recirculatie te voorkomen?
Jep. Recirculatie is 0,0 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Knowbody onderste richel voor de eieren op te vangen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:28:
[...]

@Knowbody onderste richel voor de eieren op te vangen? :9
Klutseieren komen daar terecht inderdaad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 01:04
Kandidat schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:12:
Heeft iemand ervaring met dit alarm?

Hoge stroom compressor
Alarmnummer: 453
Permanente compressorstop door herhaaldelijke hoge stroom richting compressor. Schakel de voeding van het product uit, controleer hoofd- en groepszekeringen en start opnieuw op. Als alarm opnieuw optreedt, selecteert u de hulpstand en neemt u contact op met uw installateur.

Dit is nu enkele keren voorgekomen, het lijkt te gebeuren wanneer Smart Price Adaptation aanstaat. Vooral in de ochtend rond 5-6 uur (mogelijk een laag prijspunt), en het lijkt erop bij het schakelen tussen tapwater/verwarming. De 3-wegklep doet dan ook vreemd, schakelt terug halverwege het omschakelen. Graadminuten lopen dan ook hoog op (tot onder -400). SPA lijkt iets te doen met de -60 instelling van de graadminuten (mag meer worden in afwachting van lagere prijs? - op zich prima). Geen idee of dit aan SPA ligt, maar het komt niet voor wanneer SPA uit staat tot nog toe. Mogelijk ontstaat er intern een of ander conflict?
Update over de 453 storings melding. Eerder vermeldde ik al dat onze installateur (na bellen met Nibe Support) 2 fase draden had omgewisseld. Maar het probleem kwam weer terug, dus toen is iemand van Nibe zelf langsgekomen.

Gevolg: nieuwe inverter. Nu afwachten, maar vooralsnog gaat het goed.

Gevolg 2: software update dus ik zit nu ook op MyUplink. Ofwel ik ben niet zo'n kritische tweaker of snel tevreden, want ik vind het niet onaardig. Mis slechts enkele gegevens (zoals bedrijfsstand door PV vermogen, dat is wel jammer), maar de grafiekjes zijn beter te lezen vind ik.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Tijdens het bezoek werd ook duidelijk dat weinigen bij Nibe echt weten hoe de Modbus koppeling met het Sunspec protocol voor PV werkt, of zou moeten of kunnen werken. Hadden we mede daarvoor nou net een Sunspec geregistreerde omvormer genomen.

Maar onze installateur is inmiddels vast van plan erachter te gaan komen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:41

DJR

martius schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:57:
UPDATE SMO S40 LINK

ADDED
  • Added time zones for Chile, Jordan and Uruguay
  • Updates the firmware for the THS10 to v20201207. This version contains improvements on the power
  • usage of device as well as bug fixes
  • S2125 updates to version 2.43.2:
- Improved defrosting routine at ambient temperatures below -15 degrees
- Fixed an issue with alarm 271/260 ”low ambient, heating” which caused the heat pump not to
restart if minimum ambient temperature was reached
  • Added total power used for parameters in myUplink history
  • If only one zone exists, added room sensor will automatically be placed in this zone
  • Added SPA control for RPP10 in menu 4.2.5
  • It is now possible to select different auto mode settings in menu 7.1.10.2 for starting passive and active cooling
  • SMO S40: Added so immersion heater can be included in energy log
CHANGES
  • When removing a zone with attached room sensors and there is only one zone available, the room
  • sensors are transfered to this zone automatically
  • Updated antifreeze alarm 218, a delay of 10 minutes is added
  • Minor adjustments to the menu and menu texts
  • Improved navigation in the menu system
  • SMO S40: Fixed issue with delay of QN10 to shift to hot water
  • Fixed issue with communication to F-serie slave
  • SAM/DWS: Fixed issue with shifting from heating to hot water
  • Fixed issue that digital AUX from modbus not working
  • Fixed issue with SRV10 regulation for S735
Geen issues tijdens of na installatie.
Added total power used for parameters in Myuplink history! Die wil ik ook wel uitlezen in Home Assistant. Weet iemand de sensor benaming die we hiernee kunnen uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Interessante update vandaag voor de My Uplink integratie in Home Assistant. Changelog: https://github.com/jarosc...uplink/releases/tag/1.2.0. Vooral mogelijkheid om updates te tracken in HA, notificatie stats, en device connectivity zijn interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Update: de inverter vervangen lost het dus ook niet op.
Kandidat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Update over de 453 storings melding. Eerder vermeldde ik al dat onze installateur (na bellen met Nibe Support) 2 fase draden had omgewisseld. Maar het probleem kwam weer terug, dus toen is iemand van Nibe zelf langsgekomen.

Gevolg: nieuwe inverter. Nu afwachten, maar vooralsnog gaat het goed.

Gevolg 2: software update dus ik zit nu ook op MyUplink. Ofwel ik ben niet zo'n kritische tweaker of snel tevreden, want ik vind het niet onaardig. Mis slechts enkele gegevens (zoals bedrijfsstand door PV vermogen, dat is wel jammer), maar de grafiekjes zijn beter te lezen vind ik.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
rusman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:18:
Interessante update vandaag voor de My Uplink integratie in Home Assistant. Changelog: https://github.com/jarosc...uplink/releases/tag/1.2.0. Vooral mogelijkheid om updates te tracken in HA, notificatie stats, en device connectivity zijn interessant.
Geeft deze integratie alleen de mogelijkheden die MyUplink biedt? Of krijg je meer mogelijkheden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Misschien niet de juiste plek om te vragen maar ik zit met het volgende:

Hoe bereken je het debiet van een radiator zodat deze optimaal warmte afgeeft om vervolgens een thermostatische radiator afsluiter, zoals de bijv. een Heimeier Eclipse 300, goed in te kunnen stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:50:
Misschien niet de juiste plek om te vragen maar ik zit met het volgende:

Hoe bereken je het debiet van een radiator zodat deze optimaal warmte afgeeft om vervolgens een thermostatische radiator afsluiter, zoals de bijv. een Heimeier Eclipse 300, goed in te kunnen stellen?
Helpt zoiets ?

https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0102.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
DJR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:55:
[...]
Added total power used for parameters in Myuplink history! Die wil ik ook wel uitlezen in Home Assistant. Weet iemand de sensor benaming die we hiernee kunnen uitlezen?
Ik zie die niet terug in myuplink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Even ter check. Hoe groot is de deltaT tussen BT1 en BT28 bij jullie?

Het maakt niet uit waar ik de BT1 plaats, de deltaT blijft rond de 1 graden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:28
martius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:46:
Even ter check. Hoe groot is de deltaT tussen BT1 en BT28 bij jullie?

Het maakt niet uit waar ik de BT1 plaats, de deltaT blijft rond de 1 graden zitten.
Mijne zat ook altijd tussen de 1 en 1,5 graden verschil in.

Heb mijn bt1 verder van de buitenunit verplaatst met ook een meer vrijere plek.
Ook heb de 2 schroeven vervangen voor iets langere en een paar kunstof busjes er achter gedaan zodat hij ong een cm vrij van de muur staat.

Verschil is nu 0,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Dinjesk schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Ook heb de 2 schroeven vervangen voor iets langere en een paar kunstof busjes er achter gedaan zodat hij ong een cm vrij van de muur staat.

Verschil is nu 0,3
Handige tips. Installateur heeft alleen de kabel vrij kort gemaakt waardoor de speelruimte erg klein is. Eens kijken of ik deze toch nog wat kan verlengen. Ff een nieuwe trekken kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Heb regelmatig last dat de daadwerkelijke compressor frequentie niet naar de gewenste compressor frequentie gaat. Iemand enig idee wat daar aan te doen is? De runs worden vrij kort zo.

Voorbeeld: gisteren vanaf 18:17 vraagt hij compressor freq 20hz, maar om 18:47 staat hij dan nog steeds op 30hz te draaien. Soms doet hij dit wel 6 runs lang en daarna gaat het weer wel goed. Gek genoeg heeft hij dit gedrag vaak vanaf begin middag tot vroeg in de avond. Maar niet consistent. Kan me niet herinneren dat ik dit gezien heb toen het wat kouder was.

Zo ziet er bijvoorbeeld in HA uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM8JtYBzujc8J4bBlbuP80VCaIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3GPm3MTSvnetfIWTaPWfdKe.png?f=fotoalbum_large

(heb de AMS 20-06, maar de desired freq entiteit heet F2040. Geen idee waarom. Op de SMO40 unit zelf binnen staan dezelfde compressor frequenties in het service menu en ook aan het energieverbruik zie ik dat hij echt op een hogere frequentie draait. Dus geen HA bugje)

Dingen die ik al geprobeerd heb die helaas geen verschil maken:
  • Compressor curve met de hand of op auto. Zie de "gevraagde compressor frequentie" wel wisselen, maar de daadwerkelijke niet.
  • Blok freq nagekeken, temeer omdat dit meestal in de middag gebeurd. Maar staat toch echt niet aan.
  • Machine volledige reset van alle settings gegeven. Helaas ook geen verschil.
Iemand nog ideeën? Of kan het ding gewoon niet lang onder de 30hz draaien vanwege technische redenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Gerbenvl op 10-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@Gerbenvl Op tweakers heeft iemand de verklaring gegeven, dat er te veel energie gewonnen wordt uit de verdamper en dat dat het verlagen van de compressor frequentie tegenhoud. Ofwel de buitentemperatuur is te hoog.
Bij dat soort omstandigheden gebeurt het bij mij af en toe dat de WP op 44 Hz blijft lopen. De regelaar wil niet verder terug dan 42Hz. Overigens gaat hij pas langzamer lopen wanneer het setpoint op 39Hz komt, anders vind hij 44Hz veel te leuk. Maar ook dat setpoint wil dus niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ah dank! Dat verklaart waarom ik het meestal begin van de middag tot begin avond zie. Ook eens in de avond gezien, maar toen was het tot laat warm.

Met deze uitleg naar de relatie met de buitentemperatuur zitten kijken. Zie dit bij mij inderdaad boven de ongeveer 12 graden buiten temperatuur optreden.

Misschien dan maar kortere filtertijd zetten of verwarming gewoon al bij lagere buiten temperatuur uit om dit te voorkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door Gerbenvl op 10-02-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Dinjesk schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Verschil is nu 0,3
Betere plek gevonden echter ziet het er niet uit. Rara wanneer heb ik de sensor verplaatst ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNaMSrcIxfeqh6i-nCGx4oPtWd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0eMm1QqI7jMuSV3StzxO73K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:28
martius schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Betere plek gevonden echter ziet het er niet uit. Rara wanneer heb ik de sensor verplaatst ;)
[Afbeelding]
Wel een groot verschil. Mooi dat hij nu beter synchroon loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
Ik ben bezig om wegwijs te worden in Home Assistant zodat ik de data van Nibe goed in grafieken kan weergeven. Dat leek vrij goed te gaan, ik had mooie grafieken met data, tot afgelopen vrijdag mijn warmtepomp helemaal de weg kwijt was. Hij stopte s'nachts spontaan met verwarmen en warm water maken en deed niets meer. S'morgens bleek dat hij ineens op de Engelse taal ingesteld stond en geen foutmelding gaf.
Ik was in de veronderstelling, en dat ben ik nog steeds, dat ik alleen data vanuit de warmtepomp uitlees in Home Assistant en niet iets terug stuur naar de warmtepomp, Is er iemand van jullie dit ook heeft meegemaakt of weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn. Ik wil nml. wel gebruik blijven maken van de modbus mogelijkheid.
Hieronder een overzicht van de sensors die ik in Home Assistant uitlees. Zit hier misschien een sensor in die de boosdoener kan zijn?:

entities:

Ik heb inmiddels de modbus communicatie weer aangezet en alles functioneert nu goed.
Ik vermoed dat de oorzaak van de problemen was dat ik bij optie "7.5.9.2 Modbus ext. sensoringangen" alle opties aangevinkt had en dat nu niet meer gedaan heb. Ik zie nu gelukkig ook geen onverklaarbare activiteiten meer in de logs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irScbGxkISuJX3Fr2OjjPj1NVy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT8JrkAX6Mq8jFXSioLORbFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

havisoft schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb inmiddels de modbus communicatie weer aangezet en alles functioneert nu goed.
Ik vermoed dat de oorzaak van de problemen was dat ik bij optie "7.5.9.2 Modbus ext. sensoringangen" alle opties aangevinkt had en dat nu niet meer gedaan heb. Ik zie nu gelukkig ook geen onverklaarbare activiteiten meer in de logs.[Afbeelding]
@havisoft ik ga er van ut dat je de nibe extensie hebt toegevoegd aan je HA systeem waarna je uit 1300 entiteiten kon kiezen?
Welke heb je voor de externe toevoer en retour (BT71 en 25) en buitentemperatuur (BT1) aangevinkt?

Dan nog de kamstrup energiemeter (mulical 403 met modbus tcp uitbreidingsprint) en de Carlo Gavazzi energiemeter (modbus over tcp/ip) vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:16
Ik weet niet of je specifiek die van havisoft wilt weten. Ik heb deze gevonden:
sensor.external_supply_line_bt25_30040
sensor.average_temperature_bt1_30038
sensor.return_line_bt71_30089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

_NvS_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:21:
Ik weet niet of je specifiek die van havisoft wilt weten. Ik heb deze gevonden:
sensor.external_supply_line_bt25_30040
sensor.average_temperature_bt1_30038
sensor.return_line_bt71_30089
@_NvS_ thanks, ik ga het dit weekend testen
Als je toevallig ook nog tegen de BT63 aan loopt, dan houd ik me aanbevolen. Deze meet de temperatuur achter de naverwarmer, in mijn geval achter de open verdeler waar de cv op is aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door bioscrasher op 13-02-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
havisoft schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Ik vermoed dat de oorzaak van de problemen was dat ik bij optie "7.5.9.2 Modbus ext. sensoringangen" alle opties aangevinkt had en dat nu niet meer gedaan heb. Ik zie nu gelukkig ook geen onverklaarbare activiteiten meer in de logs.[Afbeelding]
Ik vermoed dat jouw vermoeden juist is. :P
Deze optie maakt het mijnsinziens mogelijk om externe sensoren als input via Modbus te laten dienen voor de opgegeven BTxx-sensornummers. Mijn redenatie is dat zodra je deze aanzet er ook daadwerkelijk iets op een dergelijk BTxx-sensornummer moet worden aangeboden. Doe je dat niet, dan schat ik in dat het systeem een beetje de weg kwijt kan zijn en logs lekker vollopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
bioscrasher schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:57:
[...]

@_NvS_ thanks, ik ga het dit weekend testen
Als je toevallig ook nog tegen de BT63 aan loopt, dan houd ik me aanbevolen. Deze meet de temperatuur achter de naverwarmer, in mijn geval achter de open verdeler waar de cv op is aangesloten.
Check "sensor.smos40_additional_heating_bt63" eens voor BT63.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Afgelopen week gedraaid volgens de adviezen van Nibe, maar ik ben er totaal niet tevreden over. Heel veel korte stints, 2 uur aan, 1 uur uit etc. Water opwarmen gaat voluit, staat ie 1,5-2 uur lang op 5-6kW en 110Hz te loeien letterlijk. Verbruik is ook bijna 2x zo hoog als dat ik zelf had geregeld. Het lijkt allemaal erg inefficient.

Besloten om dan maar eigenwijs mijn eigen settings toe te passen. Heb absoluut geen vertrouwen in installateur en nibe meer. Ik heb het idee dat de Nibe systemen gewoon niet goed om kunnen gaan met zeer goed geisoleerde huizen in ons matige winterklimaat, en de mensen van nibe worden opgeleid voor situaties boven de poolcirkel.

Het enige positieve uit het hele verhaal is dat de wp dus niet kapot is oid.
Maar dat gevoel had ik zelf al nadat ik zelf de factory reset had gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havisoft
bioscrasher schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:20:
[...]

@havisoft ik ga er van ut dat je de nibe extensie hebt toegevoegd aan je HA systeem waarna je uit 1300 entiteiten kon kiezen?
Welke heb je voor de externe toevoer en retour (BT71 en 25) en buitentemperatuur (BT1) aangevinkt?

Dan nog de kamstrup energiemeter (mulical 403 met modbus tcp uitbreidingsprint) en de Carlo Gavazzi energiemeter (modbus over tcp/ip) vinden...
@bioscrasher hieronder een overzicht van de entiteiten die ik uitlees. Voor de externe toevoer en retour gebruik ik "supply_line_eb101_bt12_31479" en "return_line_eb101_bt3_31476".

entities:
- entity: sensor.average_temperature_bt1_30038
- entity: sensor.requested_compressor_frequency_eb101_31855

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Borisvkr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:48:
Afgelopen week gedraaid volgens de adviezen van Nibe, maar ik ben er totaal niet tevreden over. Heel veel korte stints, 2 uur aan, 1 uur uit etc.
[...]
Volgens mij is dit niet heel verkeerd bij deze hoge buiten temperaturen. Hier red ik nu runs van 2 uur niet eens. Er is hier al veel vaker besproken dat de Nibe regeling er voor zorgt dat de WP wat vaker aan en uit gaat dan bij andere merken. Zie onder andere hier de post van @Knowbody daarover en ook hier @Henielma die er ook aan heeft moeten wennen.

Als je warmtepomp 100k-120k starts aan kan dan is er toch ook niet veel mis met de wat kortere runs? Als we uitgaan van 20 jaar levensduur dan mag je 6000 runs op jaarbasis hebben.

Let ook op wat ik laatst hier besprak: als het buiten warm is dan kan de compressor niet altijd volledig meer terug moduleren. Ik heb hier vanmiddag ook weer 4 runs op 30hz gehad en ja die duren maar 30-45mins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gerbenvl schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Volgens mij is dit niet heel verkeerd bij deze hoge buiten temperaturen. Hier red ik nu runs van 2 uur niet eens. Er is hier al veel vaker besproken dat de Nibe regeling er voor zorgt dat de WP wat vaker aan en uit gaat dan bij andere merken. Zie onder andere hier de post van @Knowbody daarover en ook hier @Henielma die er ook aan heeft moeten wennen.

Als je warmtepomp 100k-120k starts aan kan dan is er toch ook niet veel mis met de wat kortere runs? Als we uitgaan van 20 jaar levensduur dan mag je 6000 runs op jaarbasis hebben.

Let ook op wat ik laatst hier besprak: als het buiten warm is dan kan de compressor niet altijd volledig meer terug moduleren. Ik heb hier vanmiddag ook weer 4 runs op 30hz gehad en ja die duren maar 30-45mins.
@Gerbenvl Stelt gerust en ja, ik ben inmiddels ook wel gewend aan de runs van een uurtje en de pauze van een tot anderhalf uur. Deels doordat de Nibe een maatje te groot is maar daar hebben we het parallel buffervat voor :9 .

Inmiddels heeft de Nibe vanaf oktober dat ie is gaan werken er 1053 starts op zitten, over 130 dagen 1053 starts geeft 8,1 starts per dag, ben niet ontevreden ook al zou de COP nog een tandje hoger mogen.

Toch gisteren 6kW aan warmte met 1,3 kW aan opname wat een COP van 4,6 bij 11 graden buiten betekende....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asjpvbc4Q1E12ZMRgo7KJD5Sw4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmmHZNS7XSOwzWhrDe7q0c7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xi8ayaTKF12cr3apuKcYDz6qTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVPkg9gw9IduqMVxQFQegchS.jpg?f=user_large

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:30
Mijn Nibe is ook behoorlijk overgedimensioneerd inmiddels.
Vorige eigenaar had niets in huis geïsoleerd en stookte 65 graden met de WP. Wij lage temp in inmiddels volledig geïsoleerd huis.
De Nibe staat er sinds oktober 2017, net iets meer dan 6 jaar nu en zit op 20.630 starts op dit moment. Vorig jaar is een Nibe specialist geweest en die zei dat het best netjes was (heb 15.046 uur bedrijfstijd).

Sinds de laatste wijziging van de instellingen maakt hij langere runs, dus wordt alleen maar beter.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RISL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:13:
Mijn Nibe is ook behoorlijk overgedimensioneerd inmiddels.
Vorige eigenaar had niets in huis geïsoleerd en stookte 65 graden met de WP. Wij lage temp in inmiddels volledig geïsoleerd huis.
De Nibe staat er sinds oktober 2017, net iets meer dan 6 jaar nu en zit op 20.630 starts op dit moment. Vorig jaar is een Nibe specialist geweest en die zei dat het best netjes was (heb 15.046 uur bedrijfstijd).

Sinds de laatste wijziging van de instellingen maakt hij langere runs, dus wordt alleen maar beter.
@RISL reken ik dit om, dan kan onze Nibe zo'n 30 jaar mee O-)
Wordt steeds blijer met mijn keuzes

Pagina: 1 ... 57 ... 90 Laatste