Mijn warmtepomp ervaringen: Nibe F2040-12 SMO40 RMU40

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:21
In dit topic wil ik mijn ervaringen bijhouden met de inzet van mijn warmtepomp. Niet alleen de ervaringen bij de inzet en inregeling, maar ook ervaringen met energiegebruik gedurende de looptijd. Het is mijn intentie dit in ieder geval maandelijks bij te houden.

Ik maak gebruik van Home Assistant, Grafana in combinatie met HomeWizard bemetering.

Ik heb zonnepanelen en gebruik inmiddels geen gas meer, al heb ik wel een gashaard die ik voor de gezelligheid wellicht nog wel eens aansteek (of als het spontaan heel koud wordt en de warmtepomp trekt het niet). Ik vindt het voorlopig nog niet verstandig de gasaansluiting op te zeggen, het vastrecht is behapbaar.

Ik woon in een alleenstaandhuis op een winderige plek. het oorspronkelijke bouwjaar is 1959.

Het huis hebben we 15 jaar geleden heel grondig verbouwd.

- Alle vloeren zijn er tot op het zand uitgegaan, en er is vloerisolatie en vloerverwarming geplaatst
- Overal zijn nieuwe kozijnen en HR++ glas geplaatst
- Alle spouwmuren zijn voorzien van spouwmuurisolatie (parels)

Bruto inhoud van het huis is 825m2
Woonoppervlak is 185m2

De begane grond wordt volledig verwarmd met vloerverwarming. De 1e verdieping (slaapkamers) hebben radiatoren die al 15 jaar alleen op de vriesstand staan. De badkamer heeft vloerverwarming (die we wat te diep hebben aangelegd, de resultaten daar van zijn twijfelachtig) en er is een grote designradiator aanwezig die niet specifiek geschikt is voor lage temperatuurverwarming van de warmtepomp.

We hebben een WTW systeem in alle ruimtes om te kunnen ontluchten met minimaal energieverlies.

Er is nog een zolderverdieping die alleen wordt gebruikt als opslag (en daar hangt het expansievat voor de verwarming).

[ Voor 68% gewijzigd door helm71 op 29-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Mijn installatie:

Nibe F2040-12 lucht-waterwarmtepomp (monoblock)
Nibe SMO 40
Nibe RMU 40
UKV buffervat inhoud 100 liter
Expansievat 25 Liter

De totaalprijs (inc. installeren) voor deze installatie was (september 2023) EUR 14,598.81
Hierop heb ik een SDE subsidie van EUR 3450,0 ontvangen waardoor ik netto EUR 11,148.81 betaald heb voor de installatie.

De installatie wordt alleen gebruikt voor verwarming van het huis.

In de keuken gebruik ik (al langer) voor warm water een Quooker (bewuste keuze: sneller warm water en een snel kopje thee)

In de douche maak ik (al langer) gebruik van een doorstroomverwarmer (Masterwatt Focus 9 t/m 15 Kw), deze is 3-fase aangesloten op zolder vlak boven de douche zodat ik bij opendraaien van de warmwater kraan direkt warm water heb. De temperatuur is ingesteld op 42 graden waardoor ik alleen de warme kraan nodig heb en geen onnodige energie verspil door warm water bij te hoeven mengen.

De prijs inclusief installatie voor die doorstromer was (maart 2019) EUR 650,83.

Ik rapporteer hier de resultaten van de warmtepomp vanaf november 2023, vanaf die maand is de warmtepomp elke dag aan het werk geweest.

In de inregelperiode voor dit moment zaten een aantal hick ups die hier nu niet belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
November 2023

Voor de volledigheid de graaddagen voor deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBSX9IJnhtr2qvJyY7J5auFpfe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaucKZLOiOaa2b1Pw3AdAVqP.png?f=fotoalbum_large

De Supply en Return temperaturen staan in onderstaande grafiek, deze geven de mediaan per dag, dat geeft een betrouwbaarder beeld dan het gemiddelde omdat het er voor zorgt dat eventuele incorrecte/rogue waardes niet meer meetellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klMaO1IuEjyb6fP3z9hEtAX2eqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vOFYoDMpSnqMKSetXJEtdkWp.png?f=user_large

Deze waardes gebruik ik dan weer om de Delta-T uit te rekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K8VINY0tbgVQRxQ3ptH5S6SVAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ApbSjEVb67OgjUA4Q5m0i62E.png?f=user_large

De temperatuur op de thermostaat (RMU 40) staat ingesteld op 21 graden, maar de installatie wordt volledig gestuurd op de buitentemperatuur omdat ik begrepen heb dat dat beter werkt met vloerverwarming.

De thermostaat hangt op een centrale plek in huis maar ik meet de temperatuur met een Netatmo sensor op de bank, omdat we daar het meest zitten en het best passende comfort willen ervaren. In onderstaande grafiek wordt de maximale temperatuur in novermber per dat aangegeven in de rode lijn en de minimale in de blauwe. In de praktijk is de blauwe lijn 's ochtends en is de temperatuur op alle momenten in huis prima en passend bij ons gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYyqTwh4LbuqtbfyHRZPTX9BbSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pisIAwzJ4ZJyF41H19ht5okD.png?f=fotoalbum_large

In de badkamer (vloerverwarming en een radiator die niet specifiek geschikt is voor een warmtepomp) is de temperatuur ook nog steeds aangenaam genoeg. Mocht dat niet zo zijn bij kouder weer dan gaan we daar elektrisch bijverwarmen.

De warmtepomp tikt zijn graadminuten gedurende deze maand als volgt weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvo-zxsg8OgI1Gz3dIpkp8rLPYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwmwzkqtkZhnnep5NHUyT32G.png?f=user_large

Dan het interessantste stuk: de financien.

Ik meet de verbruikte stroom van de warmtepomp voor elke afzonderlijke betrokken component (buitenunit, SMO 40 en de elektrische naverwarmer / ontdooier). Ik visualiseer die in een gestapelde Grafana grafiek binnen Home Assistant, voor november zit dat er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbpdYbXVJ6F9IPj6T5rR9kgvk1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p2C6J7jirsrOw24ube0jEhKd.png?f=user_large

Het verbruik is praktisch volledig toe te wijzen aan de buitenunit (logisch)

Home Assistant telt mijn totale gebruik op tot 329 kW. Dat is incorrect, Home Assistant mist af en toe metingen, waardoor het totaal correcter is vanuit de HomeWizard grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcauaFMS1PpTANwmUPRBMGxVv4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWhNi0yKyVs0a7HLnCPc7qx0.jpg?f=fotoalbum_large

Totaalkosten voor november waren dus EUR 175,02

Die kosten zijn echter voor mij nog virtueel want we kunnen nog salderen en ik heb nog zon genoeg over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SBQSassbAbRHD2Ese6dpHfA-94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dErsWkF2Lwbqhqc1om7pVGxt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlATLK3rGdR9kF980SVQK2QdrDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5LRzJjBr5Ar5z1lqo2OOJ1O.png?f=fotoalbum_large

Het valt buiten het onderwerp warmtepomp, maar voor de volledigheid de setup van mijn zonnepanelen, ik heb twee sets, 1 op de garage, 1 op het woonhuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKBv6FHmAeWcYOTPG4fpJ3NMaTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EPEutqtp0aD8o351CvdBzaGm.png?f=fotoalbum_large

Deze panelen zijn in 3 fases aangeschaft (garage, daarna woonhuis, daarna de panelen niet op de ideale zonkant). Deze zijn per deze maand volledig "afbetaald" (waarmee ik bedoel dat de energie die ze hebben opgewekt inmiddels meer waard is dan de aanschaf van de installatie zelf).

Daarmee komt volgend jaar (vooralsnog het laatste jaar van de saldering) de volledige opbrengst van de panelen als "gratis geld" binnen, het is natuurlijk jaar-afhankelijk, maar dat zal ongeveer 10 MWh zijn. Dat is tegen mijn huidige electra tarief (wat vast staat tot in 2025) ongeveer EUR 4000,-

De gedane investering van mijn warmtepomp (EUR 11,148.81) is daarmee al teruggebracht tot 7,148.81.

In de nakomende jaren zal de saldering natuurlijk lager zijn dus het gaat dan minder hard, maar met een paar jaar kom ik denk ik een heel eind.

De installatie is nog -niet- waterzijdig ingeregeld, nu het kouder wordt ga ik daar in de loop van december de tijd voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 15:42
In wat voor huis woon je?
Bouwjaar
Kuubs inhoud
Verdiepingen
Met deze gegevens is vergelijken wat eenvoudiger!
Mooi dat je dit allemaal deelt!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:36
Ik lees graag mee.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 23:40
Ter vergelijking, mijn buitenunit deed in november ca 376kWh.

De warmtepompinstallatie bestaat uit dezelfde componenten, alleen verwarm ik er ook het SWW (BA-ST 9040-2FE, 365l) mee.

Bouwjaar 2020, 280m²(GO), 800m³, begane grond en 1e verdieping (225m²) verwarmd dmv vloerverwarming, zolder niet verwarmd. Gewenste temperatuur 20°C.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Pieter Hermens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:55:
In wat voor huis woon je?
Bouwjaar
Kuubs inhoud
Verdiepingen
Met deze gegevens is vergelijken wat eenvoudiger!
Mooi dat je dit allemaal deelt!
Bedankt voor de tip, toegevoegd in de eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@helm71 Interessante post!
Hier ook een Nibe F2120-16 met SMO S40, 300 liter parallel buffer op traditionele radiatoren en een via een open verdeler aangesloten CV ketel als back-up en voor warm tapwater.

Sta op het punt om HA te installeren op een hiervoor gereserveerde intel NUC celeron met 256GB SSD.
Maak ook een apart topic aan voor mijn avontuur.

Heb dit jaar ook een 30kWh ESS met 15kVA Victrons geïnstalleerd en kan de warmtepomp al shet moet een kleine dag aan de pruttel houden als het grid uitvalt.
Met de CV als backup enkele dagen.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:18
Als straks het salderen vervalt is het interessanter of de WP zichzelf terug kan verdienen door de besparing op de gasrekening. Met het historisch gasverbruik valt wellicht te schatten hoeveel daarop bespaard is met de graaddagen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
LangeFries schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:10:
Als straks het salderen vervalt is het interessanter of de WP zichzelf terug kan verdienen door de besparing op de gasrekening. Met het historisch gasverbruik valt wellicht te schatten hoeveel daarop bespaard is met de graaddagen.
Mijn gasverbruik was jaren redelijk stabiel, dus dat schatten gaat toch wel lukken..Maar als het een beetje meezit is de boel snel grotendeels terugverdient… daarna is elke opbrengst, net als bij mijn panelen.. alles dat ze nu opbrengen is pure winst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 23:24

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Mooi project, @helm71 👍

Ik ben nu ook bezig om mijn HA goed te koppelen aan mijn Nibe (S1255) en dat gaat goed.
Echter: ik wil ook graag de RMU S40 langs die weg uitlezen. Ik zie dat jij er ook eentje hebt.

Is het jou gelukt om die RMU uit te lezen met HA? Welk parameternummer heeft die?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Hippe Lip schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:31:
Mooi project, @helm71 👍

Ik ben nu ook bezig om mijn HA goed te koppelen aan mijn Nibe (S1255) en dat gaat goed.
Echter: ik wil ook graag de RMU S40 langs die weg uitlezen. Ik zie dat jij er ook eentje hebt.

Is het jou gelukt om die RMU uit te lezen met HA? Welk parameternummer heeft die?
Ik lees mijn kamertemperatuur uit met:

nibe_189543_s1_room

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

helm71 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:18:
[...]

Ik lees mijn kamertemperatuur uit met:

nibe_189543_s1_room
@helm71 Huh? Is dat een commando in je configuration.yaml?
Kun je het hele commando geven? Mss met context (andere code ervoor en erachter) erbij?

Overigens:
Het is hier op het forum gebruikelijk om yaml-cote tussen [code=yaml] en [/code] te zetten. Dat maakt het duidelijker en leest ook makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-12-2023 20:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De nibe is gekoppeld in home assistant via de api en ik lees de sensoren uit (ook deze) middels grafana.

Yaml schrijf ik niet met de hand, nog geen noodzaak voor gevonden, Grafana doet dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

helm71 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:55:
De nibe is gekoppeld in home assistant via de api en ik lees de sensoren uit (ook deze) middels grafana.

Yaml schrijf ik niet met de hand, nog geen noodzaak voor gevonden, Grafana doet dat prima.
Maar waar komt die “nibe_189543_s1_room” die je noemt dan vandaan?
Sorry, maar ik snap ‘m niet. Zou ook graag die RMU S40 uitlezen, maar kan niet vinden hoe en waar, dus als je iets meer context kunt geven is dat erg welkom.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:07:
[...]

Maar waar komt die “nibe_189543_s1_room” die je noemt dan vandaan?
Sorry, maar ik snap ‘m niet. Zou ook graag die RMU S40 uitlezen, maar kan niet vinden hoe en waar, dus als je iets meer context kunt geven is dat erg welkom.
Ik heb de nibe toegevoegd in home assistant via de api. In home assistant gebruik ik influxdv en grafana en daarin kun je die sensor gewoon uitlezen.

Waar zit je onduidelijkheid. Heb je de Nibe al gekoppeld in home assistant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@helm71 Ja, ik heb mijn Nibe op twee manieren gekoppeld:

1. Via modbus (TCP), via IP dus. Dan kun je alle modbusadressen uitlezen. Die staan allemaal vernoemd in een document van Nibe.

2. Via de Nibe-integratie. Daaruit komen 1298 entiteiten.

Maar via geen van beide wegen ken ik de “nibe_189543_s1_room” die je noemt. Ik kan die term nergens vinden. Nibe heeft ‘m niet in zijn modbuslijst staan en de integratie kent ‘m ook niet.

Vandaar mijn vraag.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Hippe Lip schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:23:
@helm71 Ja, ik heb mijn Nibe op twee manieren gekoppeld:

1. Via modbus (TCP), via IP dus. Dan kun je alle modbusadressen uitlezen. Die staan allemaal vernoemd in een document van Nibe.

2. Via de Nibe-integratie. Daaruit komen 1298 entiteiten.

Maar via geen van beide wegen ken ik de “nibe_189543_s1_room” die je noemt. Ik kan die term nergens vinden. Nibe heeft ‘m niet in zijn modbuslijst staan en de integratie kent ‘m ook niet.

Vandaar mijn vraag.
Ik vermoed dan dat die code specifiek is voor een bepaald nibe type oid…

Ik kan me slecht voorstellen dat jouw systeem in het geheel geen kamertemperatuur rapporteerd want dat is toch iets dat je als warmtepomp wilt weten om te weten wanneer je klaar bent denk ik… is er niet iets anders dat klinkt als “room” oid ? Anders even navragen bij de nibe servicedesk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ja, er bestaat een aparte sensor voor kamertemperatuur (BT25), maar als je die RMU gebruikt, dan gebruik je die andere (BT25) sensor juist niet meer. Dat doet die RMU dan. En die wil ik dan juist uitlezen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:52
bioscrasher schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:08:
[...]
Hier ook een Nibe F2120-16 met SMO S40, 300 liter parallel buffer op traditionele radiatoren en een via een open verdeler aangesloten CV ketel als back-up en voor warm tapwater.

[...]
300 liter..... dat is een serieuze buffer _/-\o_

2120-16 heeft minimale systeeminhoud van 160 liter nodig zo te zien. Vanwaar de keuze voor een bijna dubbel zo grote buffer?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gerbenvl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:46:
[...]

300 liter..... dat is een serieuze buffer _/-\o_

2120-16 heeft minimale systeeminhoud van 160 liter nodig zo te zien. Vanwaar de keuze voor een bijna dubbel zo grote buffer?
Verschillen in flow van het bestaande CV systeem met spaghetti leidingen van 20 en 15mm Uponor en de later nog te plaatsen JAGA/Minib LVT radiatoren met een joekel van een flow t.a.v. een traditionele radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb een NIBE S735 VWP, met ingebouwde modbus server en dus mogelijkheid tot directe input HASS, maar hoe ik dit allemaal moet opzetten geen flauw benul van.
Respect voor al je grafieken en inzichtelijkheid... Het enige wat ik kan zien op het moment is van mijn energieleverancier (Tibber) het dagelijke energieverbruik.

Wat zijn de eerste stappen voor mij als mega-leek om de NIBE te kunnen monitoren?
- ik heb nog geen HASS
- Ik heb alleen een buitensensor (BT50) en binnensensor (BT25) bedraad aangesloten op de WP.
Ik zou wel een aantal CDS10 sensoren (CO, temperatuur en vochtigheid) draadloos willen koppelen aan de WP. Kan ik die dan ook terugladen in de HASS?
- Wordt de HASS uiteindelijk een soort tablet of iets in ons huis waarop alles te zien is, en eventuele ook de beamer, scherm, lampen etc koppelen?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:55:
Ik heb een NIBE S735 VWP, met ingebouwde modbus server en dus mogelijkheid tot directe input HASS, maar hoe ik dit allemaal moet opzetten geen flauw benul van.
Respect voor al je grafieken en inzichtelijkheid... Het enige wat ik kan zien op het moment is van mijn energieleverancier (Tibber) het dagelijke energieverbruik.

Wat zijn de eerste stappen voor mij als mega-leek om de NIBE te kunnen monitoren?
- ik heb nog geen HASS
- Ik heb alleen een buitensensor (BT50) en binnensensor (BT25) bedraad aangesloten op de WP.
Ik zou wel een aantal CDS10 sensoren (CO, temperatuur en vochtigheid) draadloos willen koppelen aan de WP. Kan ik die dan ook terugladen in de HASS?
- Wordt de HASS uiteindelijk een soort tablet of iets in ons huis waarop alles te zien is, en eventuele ook de beamer, scherm, lampen etc koppelen?
Je kunt mooie dingen doen met modbus maar dat doe ik ook niet… de api van nibe levert de informatie die ik laat zien in combinatie met wat homewizard energie monitors.

Eerste wat je doet is home assistant installeren. Het meest eenvoudig doe je dat met een raspbery pi. Daarna zet je daar de home assistant nibe plugin op. Dan installeer je influxdb als plugin in home assistant (dat is een database waar home assistant historisch al zijn metingen in zet), daarna installeer je grafana als plugin in home assistant.

Als laatste bouw je in grafana dan de grafieken die je wilt zien (of je maakt die van mij na).

Het is eenvoudiger dan het lijkt. Home Assistant installeren gaat bijna vanzelf en voor grafana/influxdb zijn een paar makkelijke youtube videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

helm71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:53:
Eerste wat je doet is home assistant installeren. Het meest eenvoudig doe je dat met een raspbery pi. Daarna zet je daar de home assistant nibe plugin op. Dan installeer je influxdb als plugin in home assistant (dat is een database waar home assistant historisch al zijn metingen in zet), daarna installeer je grafana als plugin in home assistant.

Als laatste bouw je in grafana dan de grafieken die je wilt zien (of je maakt die van mij na).

Het is eenvoudiger dan het lijkt. Home Assistant installeren gaat bijna vanzelf en voor grafana/influxdb zijn een paar makkelijke youtube videos.
Ik ben al een tijdje met HA aant spelen en veel lukt er wel, maar Influx aan de praat krijgen is me nog niet gelukt. Dat zit toch ingewikkelder in elkaar dan de rest van HA helaas.
Grafana ben ik daardoor nog helemaal niet aan toegekomen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:37:
[...]

Ik ben al een tijdje met HA aant spelen en veel lukt er wel, maar Influx aan de praat krijgen is me nog niet gelukt. Dat zit toch ingewikkelder in elkaar dan de rest van HA helaas.
Grafana ben ik daardoor nog helemaal niet aan toegekomen.
Check deze video, daar wordt het stap voor stap uitgelegd, heb ik ook gebruikt en koste een uurtje:

YouTube: INSANE STATISTICS In Home Assistant With Grafana! - TUTORIAL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
De maand is weer afgesloten (iedereen een gelukkig nieuw jaar), tijd voor nieuwe plaatjes en cijfers:

De graaddagen voor deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs7YrciUC12rLkBY0HaRMxh8ZX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fapIbROhypoxxh5G1riPy0oP.png?f=fotoalbum_large

De Supply and Return waardes voor deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTiFsf4k5BpRHmRzG83xzV4MNuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaKeaIfGbSRcpY3Q8Re4IXCL.png?f=fotoalbum_large

De Delta-T voor deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKz4I2eDs6Pk1eOiG4ObRCA8v8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STcwDbatrBiptgScUU90sET9.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur in onze woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIF1_PtlrcYEN1XDb-B44all-Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vsHKHez5fjKnlet6RRE0RiU.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LA__zfVZw5JFoSHUsPUh1xKSmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pta4fH8ljrcpd9cpRaDw4WxU.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor december:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2rFT1JHw5bYS5eOYbbIqQ3LaTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DcFfOXBRAIHviMgGQbr3hJ7G.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik Home Assistant goed ingericht en zijn de waardes volledig gelijk aan de HomeWizard cijfers en daarmee betrouwbaar, in december heb ik gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XfFV4VB0JpMgwn5GYXhwNGf41g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wt5x4aZUyZh4PuvOkBK2FOy3.png?f=user_large

Totaalkosten voor december waren dus EUR 238,-

Daarmee zit ik nog steeds binnen mijn salderingsruimte, door mijn oogharen zie ik wel dat ik dat niet helemaal ga redden dit jaar, maar het zal niet heel veel schelen denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6bina_bgTDZj07d3wF6FKq9kz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6b8wi9bQRE9Ddro4g6d5GbV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Rj9MSvB0BvX-Q7bOjuCiIo_I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GCsqvKJVNTcaQq4is5o860Jm.png?f=fotoalbum_large

Vorige maand was maar 1 maand, maar nu hebben we er twee, het wordt daarmee ook interessant om te vergelijken. Ik gebruik daarvoor mijn contractjaar, dat loopt tot en met februari, in onderstaande grafieken zie je nu dus november en december terugkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXGjB9bETJIr-wFGMdNCNjZfzw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0rThakYvXRtNmU1cdKU0LRT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROImwXxwrTBiWQM1mUZx9f_8j0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIda5XkThfymflKCnA8svSEU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2_ygniCEb1__jIhNrfJlBXk4Nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmD6lEgyKxKygp6tpLvdls2s.png?f=fotoalbum_large

Aan het waterzijdig inregelen ben ik nog niet toegekomen, ik wil daarmee wachten tot het weer wat kouder wordt zodat de pomp ook goed aan het werk is, verschillen worden daardoor beter zichtbaar verwacht ik.

Inmiddels heb ik ook een bestelling geplaatst voor een SESSY thuisaccu (eentje om mee te beginnen, ik verwacht dat ik daar de zomermaanden "de nacht mee doorkom"), ik verwacht er na een jaartje ervaring mee opgedaan te hebben nog twee bij te plaatsen, daarmee kan mijn vrouw dan ook 's avonds haar hybride auto opladen met de zonnestroom van overdag. De eerste berekeningen laten overigens zien dat de terugverdientijd daarvan zeker 10 jaar is, maar voor de winst doen we dit ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44
@helm71 heb je ook het verbruik van je doorstroom douche?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:03:
@helm71 heb je ook het verbruik van je doorstroom douche?
Sinds oktober.. ongeveer 80kwh per maand. Maar dat hangt natuurlijk enorm van je gebruik af. Wij zijn met zijn vieren en douchen om de dag.

Als je grofweg rekent aan een elektrische boiler is dat duurder (maar het is vooral zo dat ik geen tank van 200 liter op mijn zolder wil plaatsen).

Er zijn te veel bouwtechnische ingrepen nodig om het warm water naar de eerste verdieping te krijgen. Mochten we het op de eoa manier toch willen veranderen dan zou ik nog eerder voor een gasgestookte geiser gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Sinds oktober.. ongeveer 80kwh per maand. Maar dat hangt natuurlijk enorm van je gebruik af. Wij zijn met zijn vieren en douchen om de dag.

Als je grofweg rekent aan een elektrische boiler is dat duurder (maar het is vooral zo dat ik geen tank van 200 liter op mijn zolder wil plaatsen).

Er zijn te veel bouwtechnische ingrepen nodig om het warm water naar de eerste verdieping te krijgen. Mochten we het op de eoa manier toch willen veranderen dan zou ik nog eerder voor een gasgestookte geiser gaan..
Ok.

Ik kan je een filmpje aanraden van John Visser die het doet met een 20 liter boiler.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Ok.

Ik kan je een filmpje aanraden van John Visser die het doet met een 20 liter boiler.
Interessant… 20 liter is net genoeg voor 1 keer douchen… ben benieuwd hoe hij dat doet, als we dat allemaal moeten plannen is dat het extra geld niet waard…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Interessant… 20 liter is net genoeg voor 1 keer douchen… ben benieuwd hoe hij dat doet, als we dat allemaal moeten plannen is dat het extra geld niet waard…
Youtube is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Als die 20 liter heel warm is, kun je er misschien best lang mee doen. Zeker als je nog een WTW-systeem hebt.

Heb zelf een doorstroomboiler geplaatst om de restwarmte onder 40 graden ook te benutten en in principe oneindig lang warm water te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
RISL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:31:
Als die 20 liter heel warm is, kun je er misschien best lang mee doen. Zeker als je nog een WTW-systeem hebt.

Heb zelf een doorstroomboiler geplaatst om de restwarmte onder 40 graden ook te benutten en in principe oneindig lang warm water te hebben.
Dat snap ik, maar dan moet die flink hete temperatuur ook behouden blijven... en dat kost weer meer kwh... Ik denk dat mijn doorstromertje al snel goedkoper is...

Maar ik ga de video zeker kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

helm71 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:35:
[...]

@helm71 een van de redenen dat er ook hier geen sww vat staat, ben als de dood dat de belasting op de kanaalplaatvloer - waarop ook het steunprofiel van de verkorte kanaalplaten in het trapgat op steunen - te zwaar belast wordt.
De andere reden is het hebben van een mooie backup moch5 de nibe er bij minus zoveel buiten geen zin in hebben of er een blackout plaatsvinden op een van de fasen. Fijn zo'n Victron ESS dat tevens als backup dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
bioscrasher schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:21:
[...]

@helm71 een van de redenen dat er ook hier geen sww vat staat, ben als de dood dat de belasting op de kanaalplaatvloer - waarop ook het steunprofiel van de verkorte kanaalplaten in het trapgat op steunen - te zwaar belast wordt.
De andere reden is het hebben van een mooie backup moch5 de nibe er bij minus zoveel buiten geen zin in hebben of er een blackout plaatsvinden op een van de fasen. Fijn zo'n Victron ESS dat tevens als backup dient.
Dat was voor mij de reden om de warmtepomp niet op de plek van de CV ketel te zetten, veel te veel gewicht op een houten zolder… Dat had wel heel veel dingen eenvoudiger gemaakt..

De doorstromer doet het onder de salderingsregeling prima, als die afloopt ga ik overstappen op een kleine elektrische boiler (heb ik hier een goede tip voor gehad). Die boiler kan ik dan zo terugschroeven dat mijn batterijen en/of zon hem kunnen voorzien van zijn stroom, de hoeveelheid stroom die de doorstromer trekt is veel te hoog voor mijn (nog te leveren) batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

helm71 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Dat was voor mij de reden om de warmtepomp niet op de plek van de CV ketel te zetten, veel te veel gewicht op een houten zolder… Dat had wel heel veel dingen eenvoudiger gemaakt..

De doorstromer doet het onder de salderingsregeling prima, als die afloopt ga ik overstappen op een kleine elektrische boiler (heb ik hier een goede tip voor gehad). Die boiler kan ik dan zo terugschroeven dat mijn batterijen en/of zon hem kunnen voorzien van zijn stroom, de hoeveelheid stroom die de doorstromer trekt is veel te hoog voor mijn (nog te leveren) batterijen.
@helm71 weet je al welk soor5 batterijen / opslag je wilt en is je huis systeem al voorbereid hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
bioscrasher schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:10:
[...]

@helm71 weet je al welk soor5 batterijen / opslag je wilt en is je huis systeem al voorbereid hierop?
Zeker.. de aankoop is al gedaan.. We beginnen met een 5Kwh Sessy. Eens kijken hoe zich dat gedraagt en wat er met de saldering gaat gebeuren, gebaseerd op die twee zaken dan een uitbreiding.

De 5Kwh is in de zomer voldoende om de nacht door te komen (of bijna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

5kW dekt inderdaad grotendeels de lading waar 10kW zo'n beetje het optimum is.
Als je een uitbreiding doet, doe dit dan binnen een jaar i.v.m. de verschillen in capaciteit (ook al zegt men binnen 2-3 jaar).

Heeft jouw Sessy een noodstroom functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
bioscrasher schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:25:
5kW dekt inderdaad grotendeels de lading waar 10kW zo'n beetje het optimum is.
Als je een uitbreiding doet, doe dit dan binnen een jaar i.v.m. de verschillen in capaciteit (ook al zegt men binnen 2-3 jaar).

Heeft jouw Sessy een noodstroom functie?
Generiek klopt dat misschien maar iedereens verbruik is natuurlijk anders..

Als mijn vrouw haar hybride op kan lagen met “goedkope stroom” of opgeslagen zonnestroom is dat lang positief..

Ik ga er persoonlijk vanuit dat terugleveren in de toekomst steeds minder zal opleveren en in de mix zelfs geld zal kosten.

Wat staat ons te doen:

1) minder verbruiken
2) verbruiken als de zon schijnt
3) oververbruik opslaan en later gebruiken (boiler, batterijen)
4) goedkoop inkopen (met name in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik denk dat de toekomst zich eerder zal richten op het opslaan van de overcapaciteit in de zomer en dat verbruiken in de winter.

Er zijn diverse
waterstof opslagmogelijkheden al te koop, helaas nog niet rendabel. Het is een optie die ik met grote interesse volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
RISL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:00:
Ik denk dat de toekomst zich eerder zal richten op het opslaan van de overcapaciteit in de zomer en dat verbruiken in de winter.

Er zijn diverse
waterstof opslagmogelijkheden al te koop, helaas nog niet rendabel. Het is een optie die ik met grote interesse volg.
Interesseert mij ook maar ik denk dat dat nog meer dan 10 jaar duurt.. we gaan het zien. In ieder geval leuke tijden voor een tweaker…!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RISL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:00:

Er zijn diverse
@RISL zoek maar eens op ecovat of hocosto, die zijn daar al jaren mee bezig, alleen is dit voor grote groepen woningen geschikt.
Ik heb meer een focus op locale opslag maar daar kom je snel klem te zitten op investeringen: voor een geïsoleerde (betonnen) bak van 200m3 ben je wel wat kwijt aan graafwerkzaamheden :F
Kleinere opslag gaat beter maar is niet voor seizoenen geschikt.
En op regelgeving bouwen die spotprijzen nu nog ongemoeid laat...
Grote bedrijven en overheden zijn super inventief als het gaat om geld naar hun kant te laten rollen, daar hebben we nu maar ook later mee te dealen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

helm71 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:50:
[...]

Generiek klopt dat misschien maar iedereens verbruik is natuurlijk anders..

Als mijn vrouw haar hybride op kan lagen met “goedkope stroom” of opgeslagen zonnestroom is dat lang positief..

Ik ga er persoonlijk vanuit dat terugleveren in de toekomst steeds minder zal opleveren en in de mix zelfs geld zal kosten.

Wat staat ons te doen:

1) minder verbruiken
2) verbruiken als de zon schijnt
3) oververbruik opslaan en later gebruiken (boiler, batterijen)
4) goedkoop inkopen (met name in de winter)
toon volledige bericht
@helm71 de Sessy wordt op dezelfde groep aangesloten als je omvormer en kan zo het piekverbruik opvangen en later (gedoseerd) terugleveren om het eigenverbruik op nul te houden.

Maar wat gebeurt er als de spanning wegvalt?
Gaat de Sessie dan ook uit?
Of pakt ie dan de stroomvoorziening over van je his.
Een volle accu maar nog niet eens je CV kunnen laten draaien bij netuitval lijkt me niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
bioscrasher schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:56:
[...]

@RISL zoek maar eens op ecovat of hocosto, die zijn daar al jaren mee bezig, alleen is dit voor grote groepen woningen geschikt.
Ik heb meer een focus op locale opslag maar daar kom je snel klem te zitten op investeringen: voor een geïsoleerde (betonnen) bak van 200m3 ben je wel wat kwijt aan graafwerkzaamheden :F
Kleinere opslag gaat beter maar is niet voor seizoenen geschikt.
En op regelgeving bouwen die spotprijzen nu nog ongemoeid laat...
Grote bedrijven en overheden zijn super inventief als het gaat om geld naar hun kant te laten rollen, daar hebben we nu maar ook later mee te dealen...
Ik ken wat mensen die bij hocosto hebben gewerkt, interesante materie zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
bioscrasher schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:10:
[...]

@helm71 de Sessy wordt op dezelfde groep aangesloten als je omvormer en kan zo het piekverbruik opvangen en later (gedoseerd) terugleveren om het eigenverbruik op nul te houden.

Maar wat gebeurt er als de spanning wegvalt?
Gaat de Sessie dan ook uit?
Of pakt ie dan de stroomvoorziening over van je his.
Een volle accu maar nog niet eens je CV kunnen laten draaien bij netuitval lijkt me niet de beste optie.
Weet ik hoor… maar ik zie grootschalige en regelmatige uitval van het grid niet snel gebeuren.. en als je daar iets aan wilt doen heb je meer nodig…. Dan heb je ook verschillende meterkasten nodig om alleen het hoognodige van stroom te laten voorzien… dat is het me allemaal niet waard… en het helpt ook niets aan de sustainability.

Mocht er een keer uitval komen dan steken we een kaars aan en de gashaard en spelen we een spelletje !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De maand is weer afgesloten, tijd voor nieuwe plaatjes en cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3c-ZeRO4O5B6itwJOEDEczd9hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNHymfzHTr5vOhjdqFB5lmWj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RaXt6Cq1AyfJguq4MjrKUWsAEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7abRSi07jNgXHYBvn3frqPS2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSxmKboYb4kmjgodn3tSgCr1Bck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olit3dKUuNk7KQJSb2dlU98R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd924UEIkOnRAPyoF3hk6APN610=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Uy9Jz06qQPgtxCabI8M3H2r.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX_id1QGTIeBAQdixjrE45I6Agg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9kEnGGo3uVLxMJhuJBUgFNF.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor january:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liDlqSurlFcAkjvdWDvmtO0TzQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dHjssavVyHTa0AsziXfyHA7b.png?f=fotoalbum_large

In january in totaal verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtu-wJrv2_Z9RjPqQ0TdxkdCBkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WVnDbSuhQtI11xUf7tGXQgU4.png?f=user_large

Totaalkosten voor january waren dus EUR 353

Daarmee zit ik nog steeds binnen mijn salderingsruimte. Mijn contractjaar loopt tot en met eind february dus ik ga dat net wel of net niet halen, maar veel zal het niet schelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RtBOhF3PqVngCcMMPFd5F_mGF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leJfnMSwgnq9TlY7pEmIR3jN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO55B2BpmZ1tJHJQA4dAnSv2Flk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7f9zWgM3UZGZEMACoWSKMZl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM-U1RtsZmriLiYhrmjbVT70iC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWFMwWxRPgOcnstoVPtnI50V.png?f=fotoalbum_large

Dan de vergelijkingen binnen mijn contractjaar, dat dus loopt tot en met februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl8aBp60QtV9VcTa3D__VAmKpdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2N9NQwU1bnIy6FoBmZB4t3q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA5bzBrjg7_iuH-oAZS_-MwsvqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/so2dHZZHonQf6jovY81ZUGHF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX0V7Otg8sVfDKPCc6gpRrP9FXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FyY7EF71tiNDqKtxrBtGc1tU.png?f=fotoalbum_large

Helaas is het waterzijdig inregelen nog steeds niet gelukt.

Zo langzamerhand loopt het winterseizoen op zijn eind dus wordt het interessant om te kijken "wat heb ik nou bespaard / betaald".

Nu is dat lastig te vergelijken omdat je dan eigenlijk moet vergelijken met gas en jaren zijn niet hetzelfde, maar als je genoeg jaren bij elkaar pakt komt daar toch wel iets interessants uit.

Ik houd sinds 2018 mijn gasverbruik bij, als ik dat vertaal per factureringsperiode en ik reken die kuubs gas uit tegen het tarief dat ik -nu- zou betalen voor dat gas, dan krijg je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoEVwjq00M9Lz30go0u34x2Y6fU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LZCOMu2yh05b3IwRzSDHvO7o.png?f=user_large

In het laatste jaar (2022-2023) was mijn gasverbruik significant lager omdat we daar de thermostaat op de "Putin-stand" hadden staan: verwarmen tot 17 graden en bijverwarmen met infrarood. Dat heeft kostentechnisch prima gewerkt maar echt comfortabel was het nu ook weer niet. In mijn vergelijking wil ik dat jaar dus niet meenemen.

Je ziet dat het gasverbruik over die jaren dan redelijk stabiel is. Voor het gemak kan je zeggen dat ik ongeveer EUR 1950- per jaar aan gas uitgeef.

Daarvan heb ik in EUR dus nu EUR 790 uitgegeven. Tel daar nog even februari en een stukje maart bij en ik denk dat ik ongeveer EUR 750 goedkoper uit ga zijn dan met gas.

Uiteraard is dat het bedrag dat ik uitgegeven zou hebben als ik die stroom ook allemaal afgenomen zou hebben. Dat is niet het geval. Momenteel komt al mijn stroom nog uit de saldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
Februari is afgelopen, dus tijd voor de nieuwe grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGBKXMkx7Ff9H36kdeOk0NY8X_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEqWgdvDKNl1AMiYI9HO21sJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIZWphXfU2T20zfXMLDlKli7K3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOvqGSD4aZZUo0sdKQNWs3tl.png?f=fotoalbum_large

De delta-T voor deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tg5wkKISB0N-KDDW6XAo0jVqFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c80FqUX3p9xEb81XTe6RFkR1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viJzlY_DYFHMHs7b-JVoDkIJQmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XvwLLsof0yn7MoEwaBsaS3Pi.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWV9SXRSNc43aPt2D6R_LVxad20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6atdCp9Japt3vC5t0RiDLAt.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnI-JC4yMFTQNhpEnp4A2avJF7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZ9tB404uxDtGoRqOz9jpTai.png?f=fotoalbum_large

In februari in totaal verbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYZyCi7C8nhAH10ciKX7q2WHgpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Y3Bag8XMfZVYZZzi61jrsBp.png?f=user_large

Totaalkosten voor februari waren dus EUR XXX

Daarmee zit ik nog steeds binnen mijn salderingsruimte, onderstaand is gemaakt op 2 maart, dus het is in realiteit nog -iets- beter. Maar mijn contractjaar eindigde begin maart en daarmee ben ik dus volledig kostenneutraal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZdli24F0DomFfA1YfwFG4ekCCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2HZw9COqcGowDSx3off52cWl.png?f=fotoalbum_large

Dan de vergelijkingen binnen mijn contractjaar dat dus loopt tot en met februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD4mxoNgE3QPp-wAeYXfh5PYwag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ot7NiUNQ3SOtMkZU4BNZ5Xr9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWj8CEsmfyiw6s4bdkmJh6t__p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAcylXzXABgdgBKqG1E9cOu8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kTHCBkXllLL1PNzkBngMp2VmVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reoT2ybiPrY06GsIhMVKJhWq.png?f=fotoalbum_large

Mijn aanname voor de vergelijking met de gasprijs gaat nog steeds op. Met gas had ik ongeveer EUR 2000 betaald, nu met de warmtepomp EUR 1000 aan electriciteit (en in realiteit niets, want die electriciteit heb ik allemaal met mijn zonnepanelen opgewekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Tijd voor de cijfers van maart, start van mijn nieuwe factureringsjaar, het eerste factureringsjaar waarin de warmtepomp het gehele jaar zijn werk zal doen.

Ik ben erg tevreden over de warmtepomp en de prestaties van vorig jaar, het huis is prima warm gebleven en de vebruikskosten waren significant lager dan andere jaren. Nu de saldering nog een jaar langer blijft (en ik mijn contract tot medio 2025 had verlengd) loopt mijn terugverdienen nog lekker hard door: altijd fijn.

Allereerst de graaddagen voor maart 2024L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQDoeYxDm5hJW_J7fVbpU2Qh2B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pC63tKBOyIUdByEI2u7sL6v.png?f=fotoalbum_large

De Supply en Return waardes voor deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQU9QXoO5wiT9gcl3thyheVm99M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDnHAEfn6RejyNzrsIW29cQF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH2NZe2lR0SJq-GhO980mS9ppc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yix6a9anWum2eTLlRzqMcmrE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnacmuuF6MolHu8JsqbfTfmq8y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1Oa98Rk0JHV1mO977V91gMj.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdQiymqfs-XVX_gYa0grQd8n9Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTOo7l3vvmM3A42Xg0jjLNh3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjNjF7dXm2TWhntFFO--9WL9b30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dzNLsnhLrXsdFfmdXodNqUXa.png?f=fotoalbum_large

Verbruik en kosten van de warmtepomp voor maart 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOe0CVVyHAs2lGRFqrfRWThSRgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v2xL8dZEmhjObTS6ZGgPo3uB.png?f=user_large

Het is het begin van het jaar dus momenteel zijn die 123 euro volledig kosten, in maar was ik voorgaande jaren dankzij de zonnepanelen al negatief in gebruik, dat is nu niet het geval, de warmtepomp is nog prima aan zijn werk.

Ook nog geen grafieken van het contractjaar, want dit was tenslotte pas de eerste maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Status van mijn thuisbatterij:

Sinds enige maanden heb ik een Sessy thuisbatterij (5kwh).

Ik heb geen enkel geloof in de spotmarkt voor energie (daar kon je tot nu toe wel mee verdienen maar er wordt zoveel batterij capaciteit tegenaan gegooid de komende tijd dat ik verwacht dat dat verdienmodel voor de particulier verdwijnt, zeker gezien de extra slijtage door het veel vaker laden en ontladen

Als je de business-case van een batterij bekijkt is die twijfelachtig, op de lange termijn denk ik wel dat ik zo ongeveer kiet ga draaien, of iets beter. Veel zal afhangen van de prijzen van de energiemarkt in de toekomst en die zijn erg lastig te voorspellen.

Daar staat tegenover dat ik mijn panelen al een heel mooi iets vindt, "gratis stroom", en met de batterij trek ik dat in meer dan de helft van het jaar de nacht in, althans, dat is de bedoeling.

Er staat nu 1 Sessy en doelstelling is er daar gedurende dit jaar nog 1 bij te bestellen (ik wacht even op een aanbieding voor bestaande klanten ;-)

Wat cijfers voor mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxuI9ALJH2403T1LDhGB6-f-VIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWpxHZgJnbmSp6V18PXPjX7i.png?f=fotoalbum_large

(de batterij zit aan de buitenkant van de staafgrafiek:

groen: verbruikte energie uit de batterij
roze: energie geladen in de batterij
blauw: stroom uit het net gehaald
paars: stroom naar het net gestuurd
oranje: zonneenergie direct verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ-RhT8qUYPIcBiziZK3VVttK9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JkaaMbfGmfh7FJ4VVVHiNz12.png?f=user_large

Hoog energieverbruik, maar vergeet niet dat er een all-electric warmtepomp staat te draaien.

Een dag met een aardig zonnetje ziet er kwa nul-op-de-meter nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heoNUybLBPlRRPpGDnpIZUehTSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYpYcP7kr2NsHy5he9LQJs8Y.png?f=fotoalbum_large

De hoge piek is de doorstromer van onze douche, op die momenten zal ik stroom blijven trekken uit het net, ik zou te veel sessies nodig hebben om die piek te kunnen leveren (en dat hoeft ook helemaal niet.

Wat je hier ziet is datr ik vanaf een uur of negen in de ochtend op nulverbruik it, rond twee uur 's nachts begin ik weer te verbruiken, je ziet daar het gedrag van mijn warmtepomp, over een paar weken valt die door de temperatuur natuurlijk weg.

Ik denk dat ik met 1 sessy er bijna ben maar misschien net niet helemaal, ik ga er dus 1 bij zeten, dat zou pria genoeg moeten zijn om gedurende de zomermaanden praktisch op NUL uit te komen.

Het is ook zichtbaar dat ik dan nog steeds teruglever, met mijn huidige contract is dat nu nog geen issue, als de terugleverkosten te hoog worden moet ik daar op schakelen.

Mogelijke optie die ik daar heb is om de helft van mijn panelen (ik heb twee omvormers) in de piek van het jaar uit te zetten, ik krijg dan op de andere helft in combinatie met de sessies nog steeds genoeg binnen voor mijn dagelijks en nachtelijk verbruik en mijn teruglevering zakt enorm in. In de maanden met minder zon zet ik dan die tweede helft weer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door helm71 op 28-04-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 14:08
Zo bedankt voor deze updates. geweldig!

Ik sta op het punt om te verhuizen. We hebben een hoekwoning gekocht uit de jaren 50. Gaan volledig isoleren (dak, vloeren, spouw, ramen). Willen ook vloerverwarming in combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp.

Komt de mei update nog?! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
darkfujita schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:12:
Zo bedankt voor deze updates. geweldig!

Ik sta op het punt om te verhuizen. We hebben een hoekwoning gekocht uit de jaren 50. Gaan volledig isoleren (dak, vloeren, spouw, ramen). Willen ook vloerverwarming in combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp.

Komt de mei update nog?! _/-\o_
Oh cool ! Ja, toen ik zelf zocht was het best lastig om een totaalplaatje bij elkaar te krijgen…

Mei komt er aan, ik loop wat achter… maar hij doet nu bijna niets meer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 14:08
helm71 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Oh cool ! Ja, toen ik zelf zocht was het best lastig om een totaalplaatje bij elkaar te krijgen…

Mei komt er aan, ik loop wat achter… maar hij doet nu bijna niets meer….
Ah wat chill zeg. En in het overzicht (met KwH) daarbij zit alle stroom toch? Of alleen de stroom die wordt gevraagd vanuit de WP?

Heb namelijk offerte ontvangen van zonnepanelen incl een gemiddeld rendement (per maand in KwH). Nu hebben wij niet voldoende ruimte voor genoeg zonnepanelen, dus ik kan 'maar' 13 panelen leggen. Dit zou ongeveer 5400kwh/j opleveren. Dit terwijl het geschatte verbruik van ons (incl.) WP naw zal uitkomen op 7000 kwh/j.

Nu gaat de saldering weg, en kan je niet meer het overschot van zomer gebruiken voor de winter, dus wil uitrekenen hoeveel kwh we dan extra zouden moeten afnemen van het net, om toch alles te kunnen laten draaien.... dit om dus uit te kunnen rekenen hoe snel we evt. de investering eruit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
darkfujita schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Ah wat chill zeg. En in het overzicht (met KwH) daarbij zit alle stroom toch? Of alleen de stroom die wordt gevraagd vanuit de WP?

Heb namelijk offerte ontvangen van zonnepanelen incl een gemiddeld rendement (per maand in KwH). Nu hebben wij niet voldoende ruimte voor genoeg zonnepanelen, dus ik kan 'maar' 13 panelen leggen. Dit zou ongeveer 5400kwh/j opleveren. Dit terwijl het geschatte verbruik van ons (incl.) WP naw zal uitkomen op 7000 kwh/j.

Nu gaat de saldering weg, en kan je niet meer het overschot van zomer gebruiken voor de winter, dus wil uitrekenen hoeveel kwh we dan extra zouden moeten afnemen van het net, om toch alles te kunnen laten draaien.... dit om dus uit te kunnen rekenen hoe snel we evt. de investering eruit hebben.
De stroom die ik rapporteer is alleen de warmtepomp (exclusief de grafiek over mijn saldering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik loop wat achter dus ik ga hem even inhalen.

Hierbij de cijfers voor Aril 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl5OMkjf6ZdUnMr2LyvJ83YPjRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BA0YJwQMP3r91Dj4stiGhVua.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKmTh0XhaYd5YhBF3TnOjPEJZ3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T862fWnYTFR5rr9c2bZFGVpp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_czsyPW0MLHyC7DiC3G4wpwO0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kYvCV7594aJNrRY2RKKFx6py.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAthLQm8gKmbUZ6CxkEvV_JunXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ou0wX07pNO4Tsm5Gr8ylWimZ.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGnrtXRIgeeNzPZIrPUkdIohYJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGELtfCbcJe7EwWFtdCmyXGy.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het electriciteitsverbruik van de oplossing voor april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVjjIVmcMoVkMdqUSwKC1k7i_T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AN7750cwgxk3as4SQhOsr0c.png?f=fotoalbum_large

In april in totaal verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxL1Q4mD7b9mq-FHaRCxTYG7jOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/egNpOkJbL2fPwpCvSItkF5xy.png?f=user_large

Totaalkosten voor april waren dus EUR 73,80

Mijn nieuwe facturatieperiode is begonnen in deze maand, dus salderen begint ook weer opnieuw.

In april zag mijn salderings er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NdIyjzLbvHiny7m6q4d3N5loSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynoxoYjMXlE97dMcDQ1ML6YE.png?f=fotoalbum_large

Deze maand zitten we dus al weer met een negatief verbruik, dus feitelijke kosten zijn er niet geweest.

Nog even wat data over mijn toegevoegde batterij (Sessy):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcZw0yW6mH7xN4mlbZ3KC8Abygg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYdti2w8BjU9OiJz6YYnekSe.png?f=fotoalbum_large

Distributie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AECybore_HdbSaDmK_ERXlx-qFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U5vajfKHGrvtWSUeZUeIrmp5.png?f=user_large

De Sessy topt elke dag keurig een stukje van mijn teruglevering af, er wordt nog steeds genoeg teruggeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3nGnpEnU-eb431vwHiIArGvqDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4kAnwzEunU6BS0CQz8a7WrB.png?f=fotoalbum_large

Zelfs in april zou het op bijna elke dag mogelijk zijn geweest om nog een sessie te vullen, en mijn totale electriciteitsgebruik voor zover ik dat van het haal is dat ook ongeveer 1 Sessy, met andere woorden, er kan er nog 1 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
En dan de cijfers voor Mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNkN90uymimYCoEk2It88j7eWRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZ18a5XyWrzn8Lwviavkm7pq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIC8-lsFzw8OXicmyOn7caRjXWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JijR2ynSCvhbY50dXSCtxlpD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyZ8k9Gvt9ewCIeBzfwz20GEjyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHl6zsVbKdK7KCyH5SBE7rx8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_4Yu1P7mqHsVcfobkaG6biVsFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QliLmejfevAIXT1UjtUnDi1r.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3W8bScyVPgz1123mK6MLjUpm3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQhXXUAlaLyM0IH6WNlqEf0K.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6pCEgWA01s4UMtDfkQ1fOlGbd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwkSDDsoWhj0duoGn4rt1WX4.png?f=fotoalbum_large

In mei in totaal verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU93OHJQGl842aVd907dJ2jeYLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V1lz7VlrTv2MSiJ13EZC4wzA.png?f=user_large

Totaalkosten voor mei waren dus EUR 17,90.

Mijn warmtepomp staat gewoon nog aan, hij doet niets omdat dat niet nodig is, maar ik heb geen zaken uitgezet. Die 17,90 is dus zo ongeveer "stilstandverbruik".

In mei ziet mijn saldering er inmiddels als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1MAS-a-IQyOVE3M9AjiSs77YW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFXkSKo9DNTlTwZF7ZhIi0JJ.png?f=fotoalbum_large

Vorige maand was mijn nettoverbruik -99kwh, deze maand -437. Ik zit dus op -436kwh (alvast gespaard om in de winter lekker van te stoken).

Wat data over de thuisbatterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umCoN8stqTRDfMO8Yj7u6u-I6bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ol0mXAuPlFIBXxrtR3a1EWzG.png?f=fotoalbum_large

Distributie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7dHdKQxKK-QUffPI3OOMAizurY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hmXfPGWNiUbpygyHQgHAq6hA.png?f=user_large

Conclusie van vorige maand blijft geldig:

1) er is dagelijks genoeg teruglevering om nog een Sessy te vullen
2) er is voldoende gebruik dat nog van het net afkomt om die stroom weer te gebruiken.

Waarom vergelijk ik die twee zaken ? Ik heb genoeg stroom over om nog wel 3 Sessys te vullen, maar als ik die stroom dagelijks niet gebruik zou ik daar bij wijze van spreken alleen de eerste dag van gebruik kunnen maken, de volgende dag is de batterij al vol dus gaat er geen overproduktie naar de batterij.

Meer batterijcapaciteit dan je op een dag aankomt is mijns inziens onzin..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OBcTUaA5NAwPGKUhIIgd50Thcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YltZBzlY8seXQ8IJ5dty0Hqc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De Cijfers voor juni 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbI-zsC3RYMxnH_d21THPj5M4aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUcNI83ymrqwC5Pyfx3CsYFR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc0U_AUvL7mkqa9MMxpQ2_x-RHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJl6bdCfSmF17nVUrUqbR5Ed.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOzKqHb61WnjPP5myRZiCa8aVQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/guKMixwpmMyyh0WbbqBDc71o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOMBJwmwtHtY2mug4VpDH5NVZ_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgjFbH96D2fUzzoujIIQV4BF.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m-DVDkhBCPFw7fbB_44QfpaaKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Vn0ukBmIyeDAxp3DdRnWdAr.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DJoSVI0aczb2M2SvGdi6jktorQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBo5DZ5dHmIrxMV507J208GG.png?f=fotoalbum_large

In juni totaal verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBZ2hzSWsgeYl-gLICPDMGx9Nqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IzSPftV1rDyOlXWl54xsuEWY.png?f=user_large

Totaalkosten voor juni waren dus EUR 21,80

In juni ziet mijn saldering er inmiddels als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKprIsV5YJafvWKXZjCxtnKcm1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSCs7qMS1rWMroeseJNscFX8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brIJcRB5h9vU0GgIwAEXX6IHxX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmITOjwrtl4k2g6ZXhtBqFeY.png?f=fotoalbum_large

Distributie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUzTtKQZwKcvrrofX502EeeQIB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WMD6MGzeP3RK4JTAJtVjV4DG.png?f=user_large

Conclusie van vorige maand blijft geldig:

1) er is dagelijks genoeg teruglevering om nog een Sessy te vullen
2) er is voldoende gebruik dat nog van het net afkomt om die stroom weer te gebruiken.

Waarom vergelijk ik die twee zaken ? Ik heb genoeg stroom over om nog wel 3 Sessys te vullen, maar als ik die stroom dagelijks niet gebruik zou ik daar bij wijze van spreken alleen de eerste dag van gebruik kunnen maken, de volgende dag is de batterij al vol dus gaat er geen overproduktie naar de batterij.

Meer batterijcapaciteit dan je op een dag aankomt is mijns inziens onzin..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G--rATcQA2ZLDhHxB7-IixnbEho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNeN0hypkUL5dh8SpcTcMGs5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De cijfers voor juli 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg2aLXglTKe59X0L0DChQ8nNCrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yD9W7ndUDGrmEe6xJP6pk9zc.png?f=fotoalbum_large

De supply en return waardes voor deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV84PlBBN3hHlA_iLahY7z9T1ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jjXuv2GPFH1DAd337sXjjvN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37GUW8PHLBoOn-d0tPhaQTm7114=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UTGze07D40ZxiNXuTphsa3t.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llX0_2qNHjO_8nXAewnCAyQKPkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnPUyIYePcxG9qAliKUXu5zy.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y8mPOvRd7_EYwUpqJh_BEcwB8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gCaMg7pJRhwIh0mCR0DRAmQI.png?f=fotoalbum_large

Dan voor de financien:

Het elektriciteitsverbruik van de oplossing voor juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcXRUOuYtavDVEGtqaOdFzbyu8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaf3dkKN2NfLW5xcyax5bb7T.png?f=fotoalbum_large

In juli totaal verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aduYSZqmYKJEdrNYdNeXRNWfy9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8toLFHMMuZUwYgV43xTHyyYE.png?f=user_large

Totaalkosten voor juli waren dus EUR 24,20

In juli ziet mijn saldering er inmiddels als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLrHO6_74jBdzOUetVGq_k-332o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8szKpfnAvzdE2cATvh2Z04hL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG4FfwjPtz_ScUUkq-Vpg8LOB5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJOLFJnkD7anGozasA3gYItO.png?f=fotoalbum_large

Distributie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmWPAAZVpHRJRmYYo66YVUrPvnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9JKQ0t22bEx68H1kSnGLkzYz.png?f=user_large

Juli is een leuke maand om te bekijken, ik ben hier op vakantie geweest. Het is dan zichtbaar dat de 5Kwh Sessy er voor zorgt dat ik praktisch niets meer van het net afneem. Hij dekt dus zeg maar mijn "minimale verbruik", cijfers van de vorige maanden laten zien dat als ik ook mijn aktieve verbruik wil dekken in de zonnemaanden ik een extra Sessy moet plaatsen.

Batterijprijzen zijn nogal aan het dalen momenteel dus ik wacht daar even mee (saldering loopt ook nog , dus financieel gesproken is het ook nog niet nodig).

Om mijn opties open te houden heb ik me ook ingeschreven voor de Home Wizzard thuisbatterij.

[ Voor 8% gewijzigd door helm71 op 16-08-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:48
Hallo helm71,

Mooie overzichten heb je hoor. Maak je deze met Grafana in Homeassistant?
Zo ja zou je mij dan willen helpen en vertellen hoe je dat doet? Ik probeer ook zulke overzichten in Homeassistant te krijgen maar dat lukt nog niet echt goed.

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
havisoft schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:21:
Hallo helm71,

Mooie overzichten heb je hoor. Maak je deze met Grafana in Homeassistant?
Zo ja zou je mij dan willen helpen en vertellen hoe je dat doet? Ik probeer ook zulke overzichten in Homeassistant te krijgen maar dat lukt nog niet echt goed.
De donkere grafieken zijn Grafana. De interface en setup lijkt een stuk overweldigender dan het is, het heeft me een zaterdagmiddag gekost…

Ik heb eigenlijk alles uit dit filmpje gehaald:

Als je dat doorneemt en “meedoet” dan kom je een heel eind denk ik, maar laat maar horen als je ergens vastloopt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
helm71 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

De donkere grafieken zijn Grafana. De interface en setup lijkt een stuk overweldigender dan het is, het heeft me een zaterdagmiddag gekost…

Als je dat doorneemt en “meedoet” dan kom je een heel eind denk ik, maar laat maar horen als je ergens vastloopt !
Bedankt dat ga ik bekijken en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
helm71 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Hallo helm71,

Interessante filmpjes wat veel duidelijk maakt.
Ik ben nu op zoek naar een sensor die het verbruik van de warmtepomp weergeeft in kWh. Een sensor voor het vermogen in kW heb ik wel gevonden.
Welke sensor(s) gebruik jij voor jouw Grafana grafieken?
Zou je ter informatie ook een schermafdruk van jouw Grafana configuratie willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
havisoft schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:17:
[...]

Hallo helm71,

Interessante filmpjes wat veel duidelijk maakt.
Ik ben nu op zoek naar een sensor die het verbruik van de warmtepomp weergeeft in kWh. Een sensor voor het vermogen in kW heb ik wel gevonden.
Welke sensor(s) gebruik jij voor jouw Grafana grafieken?
Zou je ter informatie ook een schermafdruk van jouw Grafana configuratie willen delen?
Ik gebruik home wizard sensoren.

De warmtepomp zelf heeft een dinrail meter, voor de smo40 gebruik ik een gewone plug.

Welke grafiek wil je zien ?

• havisoft
helm71 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:33:
[...]

Ik gebruik home wizard sensoren.

De warmtepomp zelf heeft een dinrail meter, voor de smo40 gebruik ik een gewone plug.

Welke grafiek wil je zien ?
Ik wil graag de grafiek van het energieverbruik per maand, met de query, zien.
In het bijgevoegde voorbeeld zie je een overzicht per dag van het gemiddelde vermogen in KW maar omdat ik niet weet hoelang de warmtepomp dit vermogen vraagt kan ik het verbruik in kWh per periode niet uitrekenen.
Jij gebruikt waarschijnlijk de data van de DINrail meter. Ik heb deze meter niet dus wil ik de info van de warmtepomp via een sensor uit de MODBUS uitlezingen gebruiken. Helaas kan ik geen sensor vinden die het kWh gebruik bijhoudt (of anders sensors om het kWh gebruik uit te rekenen).
Heb jij een idee hoe ik toch inzicht in het verbruikte vermogen kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuX-mhc0FKRl07znt8JXpP_sDoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LWQconhuIpJGYgbD2bPEsTx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
havisoft schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:08:
[...]

Ik wil graag de grafiek van het energieverbruik per maand, met de query, zien.
In het bijgevoegde voorbeeld zie je een overzicht per dag van het gemiddelde vermogen in KW maar omdat ik niet weet hoelang de warmtepomp dit vermogen vraagt kan ik het verbruik in kWh per periode niet uitrekenen.
Jij gebruikt waarschijnlijk de data van de DINrail meter. Ik heb deze meter niet dus wil ik de info van de warmtepomp via een sensor uit de MODBUS uitlezingen gebruiken. Helaas kan ik geen sensor vinden die het kWh gebruik bijhoudt (of anders sensors om het kWh gebruik uit te rekenen).
Heb jij een idee hoe ik toch inzicht in het verbruikte vermogen kan krijgen?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxtrpGT-kP3jj0_ykpceHGvue8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SayB09qIZ7h2cW9YuJ9ALYC9.png?f=fotoalbum_large

Bij deze... die query is niet zo ingewikkeld, je issue is dat je een andere sensor nodig hebt dan die van mij.. En dat zou ik ook niet weten.. Ik gebruik geen modbus, alleen de data vanuit de API aangevuld met Kwh meters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
helm71 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze... die query is niet zo ingewikkeld, je issue is dat je een andere sensor nodig hebt dan die van mij.. En dat zou ik ook niet weten.. Ik gebruik geen modbus, alleen de data vanuit de API aangevuld met Kwh meters...
Bedankt voor de informatie. Ik ga kijken of nog andere mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
De cijfers voor augustus, september, oktober en november:

De graaddagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZvEVSROxcStq82Tfg_XPQLu0bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ej0OYSXwKF8VdyRsYGL65F7w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFAM_Q5b-94QiNYRKfOkBcmkZ_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTsneyODWqPfjkNpGP4LGdeq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1LRLSgxc9X1QsLtaOnL_xBVWEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQuteDvvitHja5H5HrjasE45.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIM_GJEJggK4uyCqXxgqnMMgi6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZM7pILsUcotCayFeZ3KMfpC6.png?f=fotoalbum_large

De Supply/Return en Delta-T waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8my-KNdynIjOVxMzrsA2TbY2FE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NoQiqvrTa6axRTilj7eIqd0o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNR9OT4QUQmPi9nqGPJ--b_6fSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LDqwVPNrJAWIevOdwlIuVTsR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DObvLYlsJ-d0jLINn54B5ekZtUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFIcn6vHvFtx2n1ZWXgFwjoE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsdgDBCYSvHcIyMzN-Oix6OttAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwunlJ3ph8fNKVzVEePL7fk4.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkBVXQTXElUq3BMBYlWpGyLlufQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmcK5JLXwFrUTKV49rmeSP1F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrEpfjFChrpzXDrWFK40nF9-_u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k06PiCpQ0Nfr7AFZbDKUQMNI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrNdu7sONzBldBGczyX0ha7qLaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbA9rrCCqTLFwnCTnSyRmjen.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gCqpnkKhH29J4S-137AIVxIoWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8h00JjsWbhc6OpY0IBYs3H1a.png?f=fotoalbum_large

De graadminuten lijken te falen in mijn home assistant / Grafana setup... Ben er nog niet achter waar dat aan ligt..

Het elektriciteitsverbruik en de totalen per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNfMu9qc8lIcQjoZkrWpAZNLzec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqlFzgl1WOku7gKuuwywVeCP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT1N8zFi_00mufzUVN_GAV4EZuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7o14D862fSVRMFKS30WIzh1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yELPasm4Fi9oPoWfzFeHa_2PI7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZxhCOtQFKIpIvrkTANPWf67.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze8n9j3IFTmArQoWPeI7ja0DTj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xrYY0eLSB4s9Qtou7blWk9V.png?f=fotoalbum_large

Mijn saldering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm5vvH634Iz_zuRp1NbKkCNbdWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btuIMKWxRDPBDGmwH4KOQ7On.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjxBLQ4sgCBGCZ9OOqBT72gzJBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLP7D8ZnHAD7asWUmsdacVPS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFD_iTpEyuMwkcXv2Ts_EgtvJDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6nlxxDUHhYzTKi0WWdZh8Ni.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTnSXgJXMOdY1_KX-puOCSKyJbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRlZuLxiPzmC04hs4QvOv2J5.png?f=fotoalbum_large

Het totale energieverbruik in combinatie met de thuisbatterij (roze is de batterij, paars is teruglevering):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YVPNv4I8JKYM1-CzbK-DqkKIPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/km1IU72SWHIXPeQlRLxDldfn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD_vsKoR8zHkobgN4ME5SBUEG64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkOEQo3KqdAjvDpBbBk81pMP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMqwPS8rF_P4VRJZnuIZNrNCAEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckJQoVe8OogUCm48UiIfZJtw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuEP_sQ73R0oZ79Hv0GuO9XUjsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEvkQ7SocsZKrcLkNSDn524l.png?f=fotoalbum_large

De energiedistributie per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0yFTp__P41IxwlriGzeUerCiWQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lDCjbgPNMW2XLQfq9eIbvfEQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vify9wuq-q_zTpyIYS7erI9XSzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qGkd9Pbkaeu6Ovfmr8kecPHm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYsv5QWtxOzcuWS0erwd_bxFcgM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1BgtTEBavxpmUvYKn3T75Qmn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-DeJZIGYsMbr3IVRlf97ALOJfc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hzuRTYlpRj6QOJueA2vOu5c9.png?f=user_large

De conclusies van de afgelopen maanden:

De thuisbatterij doet het prima, maar de 5Kwh van de Sessy zijn nog niet genoeg om me in de zomer de volledige nacht door te brengen, om die reden heb ik op 24 oktober 2024 een tweede 5Kwh sessy laten bijplaatsen. Het is mijn verwachting dat ik hiermee in verreweg de meeste dagen gedurende de 6 a 7 "zonnemaanden" totaal niets meer van het net afneem.

In de overige maanden zou ik de Sessy eventueel op ROI stand kunnen draaien, daardoor gaat deze op de goedkoopste momenten laden en op de duurste momenten ontladen.

Mijn warmtepomp vreet die extra stroom echter snel op uit de batterij, maar daarvoor heb ik inmiddels getest met een speciale functie in de Nibe, deze kun je instellen om op de dure momenten geen of weinig electra te gebruiken.

Door beide systemen te combineren kan ik nu:

- In de dure uren laden van de batterij tegen de kosten van de goedkoopste uren (min laad en ontlaadverlies, maar daar houd de Sessy rekening mee);
- De warmtepomp in de goedkope uren iets harder te laten werken zodat hij in de dure uren niet hoeft te gebruiken.

Leuk bij-effect: die dure uren zijn met name 's nachts, daardoor is mijn badkamer 's ochtends vroeg lekker warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Op verzoek wat informatie over mijn grafieken.

Ik maak gebruik van Home Assistant met Grafana.

De setup daarvan lijkt wat overweldigend, maar als je er een middag voor gaat zitten snap je het wel. Als je denkt het met 5 minuten te snappen dan gaat dat niet lukken.

Ik heb zelf de volgende youtube video stap voor stap gevolgd, en daarmee was ik 80% op weg:

De setup in Grafana per grafiek is als volgt (dat ziet er dus wellicht iets complex uit, maar met een beetje stoeien kom je daar uit):

Heatpump Energy Usage:

De warmtepomp heeft 3 elektriciteit gebruikende bronnen, de buitenunit, de binnenunit (SMO40) en de naverwarmer. Deze heb ik alledrie een energiemonitor van HomeWizard gegeven. De binnenunit en de naverwarmet een simpele energy plug, de buitenunit met een DIN-rail module in de meterkast.

Die modules voeg je allemaal toe aan home assistant. Daarna haal je er in Grafana de data van op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_pc1m3XPE6a46CkuU-RR3SXN2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPh1muWlrMNbkXE4JjudsdML.png?f=fotoalbum_large

Met een bar-grafiek maakt Grafana daar dan een mooi gestapeld overzicht van.

Voor de totalen verbruik van deze maand gebruik kopieer je diezelfde zaken in een nieuwe grafiek, maar voeg je ook een transformatie toe om ze mooi op te tellen en te vermenigvuldigen met een electriciteitstarief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5AKmYPtAOfdmFb1fv6BjXZb_bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RyKlPHxlG6Vwg9M2Gz0aOfBz.png?f=fotoalbum_large

Voor de mediale supply en return temperatuen zien de queries er als volgt uit, query hier de gegevens die ik via de API van Nibe Myuplink binnen krijgt. Die sensoren zijn veranderd, daarom query ik er 2 met een OR er tussen, zo pakt hij EERST zoals de sensor eerst heette, en op het moment dat die er niet meer is pakt hij de tweede, zo blijft het een nette lijn waaraan niet te zien is dat die sensoren zijn aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZuWv6Dxim7iVSWGdTE1zElXEdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFscAe1DDMZ5QKQZNlGyWQD2.png?f=fotoalbum_large

Op de eoa manier lopen de graadminuten niet meer binnen via de API terwijl ik ze wel terugvind in Home Assistant, daar moet ik nog even achteraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:23
helm71 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:37:
Op verzoek wat informatie over mijn grafieken.

Ik maak gebruik van Home Assistant met Grafana.

De setup daarvan lijkt wat overweldigend, maar als je er een middag voor gaat zitten snap je het wel. Als je denkt het met 5 minuten te snappen dan gaat dat niet lukken.

Ik heb zelf de volgende youtube video stap voor stap gevolgd, en daarmee was ik 80% op weg:

De setup in Grafana per grafiek is als volgt (dat ziet er dus wellicht iets complex uit, maar met een beetje stoeien kom je daar uit):

Heatpump Energy Usage:

De warmtepomp heeft 3 elektriciteit gebruikende bronnen, de buitenunit, de binnenunit (SMO40) en de naverwarmer. Deze heb ik alledrie een energiemonitor van HomeWizard gegeven. De binnenunit en de naverwarmet een simpele energy plug, de buitenunit met een DIN-rail module in de meterkast.

Die modules voeg je allemaal toe aan home assistant. Daarna haal je er in Grafana de data van op:

[Afbeelding]

Met een bar-grafiek maakt Grafana daar dan een mooi gestapeld overzicht van.

Voor de totalen verbruik van deze maand gebruik kopieer je diezelfde zaken in een nieuwe grafiek, maar voeg je ook een transformatie toe om ze mooi op te tellen en te vermenigvuldigen met een electriciteitstarief:

[Afbeelding]

Voor de mediale supply en return temperatuen zien de queries er als volgt uit, query hier de gegevens die ik via de API van Nibe Myuplink binnen krijgt. Die sensoren zijn veranderd, daarom query ik er 2 met een OR er tussen, zo pakt hij EERST zoals de sensor eerst heette, en op het moment dat die er niet meer is pakt hij de tweede, zo blijft het een nette lijn waaraan niet te zien is dat die sensoren zijn aangepast:

[Afbeelding]

Op de eoa manier lopen de graadminuten niet meer binnen via de API terwijl ik ze wel terugvind in Home Assistant, daar moet ik nog even achteraan...
toon volledige bericht
Dank je wel voor het delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
@helm71 grondig te werk gegaan! Mag ik vragen waar je die graaddagen vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
wickydude schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:51:
@helm71 grondig te werk gegaan! Mag ik vragen waar je die graaddagen vandaan hebt?
Uit Enelogic ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
Ok, dank. Die kende ik nog niet. Ziet er mooi uit. Wel jammer, zit niet te wachten op nog een abbo er bij.

• Knowbody
@helm71 de dure uren zijn 's nachts?

Je bedoelt het waarschijnlijk andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:31:
@helm71 de dure uren zijn 's nachts?

Je bedoelt het waarschijnlijk andersom.
Ja klopt…

Laden in de goedkope uren
Warmtepomp niet laten werken in de dure uren
Batterij laten leveren in de dure uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:17:
[...]

Ja klopt…

Laden in de goedkope uren
Warmtepomp niet laten werken in de dure uren
Batterij laten leveren in de dure uren
Dan snap ik nog niet wat je schrijft.... Je schrijft dat je vloer warm is in de ochtend, omdat je wp werkt tijdens de dure uren in de nacht. Ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Dan snap ik nog niet wat je schrijft.... Je schrijft dat je vloer warm is in de ochtend, omdat je wp werkt tijdens de dure uren in de nacht. Ofzoiets.
Vrij simpel.

De warmtepomp gaat in de nachtelijke uren harder werken omdat de kosten dan lager zijn. Dat heeft het leuke bij-effect dat mijn badkamer dan ‘s morgens extr warm is.

Simpel toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Vrij simpel.

De warmtepomp gaat in de nachtelijke uren harder werken omdat de kosten dan lager zijn. Dat heeft het leuke bij-effect dat mijn badkamer dan ‘s morgens extr warm is.

Simpel toch ?
Ja zo simpel dat je je tekst daar dan even moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Met zo’n oude post gaat dat niet meer, maar met jouw feedback gaat iedereen het nu perfect begrijpen.

Ontzettend bedankt en fijne avond !
Pagina: 1