NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 56 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 23:13

theo66

NIBE S1155-6

Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Overigens, ter aanvulling wellicht...

Ik heb de relatieve graadminuten op 1600 gezet (dat rekent makkelijker dan 1500, namelijk 4 stapjes van 400)

Dat maakt de regeling trager en dat is prettig bij gebruik van een lage en vrij vlakke Ta. Ik wil hem beperken in het fors overschreiden van de berekende Ta.

Overigens de vaste pompsnelheid op 65% is een zegen. Nagenoeg dezelfde flow als bij 100% met het verschil dat ik het systeem nu niet meer storend vind als het gaat om geluid vd pomp.
Ik zit vooral met de vraag: Wil ik meer starts?
Ik dacht zelf aan een 12kW warmtepomp voor de zekerheid, maar heb me door de installateur laten overtuigen dat een 6kW die je op 8 kW kan instellen beter was. Dus een S1155-6PC. De freq block staan uit en daardoor kan hij 8kW halen. De warmteverliesberekening is 9,3 kW.
De WP draait nu continue, de hele week. Alleen een herstart als ik iets doe, zoals een software update, iets in het menu of als de regeling zich verslikt. Laatste weken 1 start per week. Da's mooi, maar betekent ook veel draaiuren. Moet ik de regeling aanpassen om minder draaiuren te krijgen en iets meer stop/starts?

Hij draait lekker rustig, als het koud is moduleert ie tussen 55-65 Hz en met de temperaturen van nu tussen 20-30 Hz

De pomp / flow staat op minimaal 50% maximaal 100%, hij doet tussen de 70 en 80% wat neer komt op 11-12 l/m en dat lijkt voor mijn huis prima. Bij de huidige temperatuur en belasting doet de Brine pomp 20-25% en de bron herstelt. Dus ook prima.

Dus ik dacht: als ik de relatieve GM terugbreng krijg ik misschien iets ander gedrag en kan hij af en toe stoppen. Maar mag je dat verwachten en is dat nodig? Of niets aan doen?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Dat was je in het begin al geadviseerd, die reset. Nou, dat zou mooi zijn.
Ja weet ik, ik dacht dat nibe etc sneller zouden reageren. Gister was ik het zat.

Ik kreeg net in de app de vraag of ik Nibe toegang wilde geven tot de S320.
Dus ze zijn aan het monitoren. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
theo66 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ik dacht zelf aan een 12kW warmtepomp voor de zekerheid, maar heb me door de installateur laten overtuigen dat een 6kW die je op 8 kW kan instellen beter was. Dus een S1155-6PC. De freq block staan uit en daardoor kan hij 8kW halen. De warmteverliesberekening is 9,3 kW.
De WP draait nu continue, de hele week. Alleen een herstart als ik iets doe, zoals een software update, iets in het menu of als de regeling zich verslikt. Laatste weken 1 start per week. Da's mooi, maar betekent ook veel draaiuren. Moet ik de regeling aanpassen om minder draaiuren te krijgen en iets meer stop/starts?

Hij draait lekker rustig, als het koud is moduleert ie tussen 55-65 Hz en met de temperaturen van nu tussen 20-30 Hz

De pomp / flow staat op minimaal 50% maximaal 100%, hij doet tussen de 70 en 80% wat neer komt op 11-12 l/m en dat lijkt voor mijn huis prima. Bij de huidige temperatuur en belasting doet de Brine pomp 20-25% en de bron herstelt. Dus ook prima.

Dus ik dacht: als ik de relatieve GM terugbreng krijg ik misschien iets ander gedrag en kan hij af en toe stoppen. Maar mag je dat verwachten en is dat nodig? Of niets aan doen?
Oja, aardwarmte!

Daar heersen andere aspecten! Een bron langdurig belasten kan zorgen voor een dalende brontemperatuur en dus dalende COP.
Even een pauze kan daarom beter zijn. In het water-water forum worden runs van 30 minuten normaal gevonden, waarna de bron zich weer wat kan herstellen.

Uiteraard hangt dit van verschillende factoren af: de bron, het gevraagde vermogen, of de WP aan/uit is of modulerend, dat soort zaken.

Een lange run is niet slecht voor de warmtepomp maar ik zou dan wel monitoren wat de bron temperatuur doet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:25:
[...]

condensor.

De waterkant is de condensor. Dat is makkelijk te onthouden, nietwaar :)

En de buitenlucht gaat door de verdamper.
@Knowbody alleen niet over de koelmodus beginnen ;)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

lps schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:38:
[...]

is maar een klein buffervat, zal het nakijken maar ik schat 50/60 liter.

hieronder een schematische opstelling zoals het bij mij is. Afbeelding geleend van het forum.

[Afbeelding]

Met de laadpomp op 80% werden de runs in de kou rustiger, echter is de kou nu verdwenen en is het experimenteren daarmee klaar voor voorlopig.
Bij de huidige runs valt het me op dat hij altijd tijdens de start van run even piekt. Weet iemand wat daar de verklaring voor is?
De dips in de grafiek zijn naregelingen en defrosts.

[Afbeelding]
@lps ik vermoed dat dit een korte run is om de olie weer terug bij de compressor te krijgen, doet ie van ons ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

BramKroon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb nu de nieuwe SMO v5 software en nog steeds hetzelfde. Er komt wel een IP adres te voor schijn maar ik weet waarvan die is.
Ik heb ook ingelogd op router en daar zie ik 1 lan verbinding, als ik de kabel van de Smo eruit trekken blijft dit.
Zowel smo40 als router opnieuw gestart, maar ik krijg de zelfde melding als in de foto
Heb je toevallig een andere router geplaatst?
Sommige zijn gewoon lastig met bepaalde sorten datapakketjes doorgeven.
Heb je (tijdelijk) de beschikking over een mifirouter of kun je tijdelijk een kabeltje inprikken bij de buren?
Dan weet je zeker dat het net ligt aan je router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Ik ga dit eens testen middels een set value vanuit HA.
@martius jaloerse blik :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:43
[...]

Hallo . ik heb zelfs een S1255-PC, met hetzelfde vermogen als jij hebt ( niet van belang).

Mijn wp is op 3 januari gestart en draait sindsdien op een laag tempo. Soms 20Hz en soms 30.
Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Oja, aardwarmte!

Daar heersen andere aspecten! Een bron langdurig belasten kan zorgen voor een dalende brontemperatuur en dus dalende COP.
Even een pauze kan daarom beter zijn. In het water-water forum worden runs van 30 minuten normaal gevonden, waarna de bron zich weer wat kan herstellen.

Uiteraard hangt dit van verschillende factoren af: de bron, het gevraagde vermogen, of de WP aan/uit is of modulerend, dat soort zaken.

Een lange run is niet slecht voor de warmtepomp maar ik zou dan wel monitoren wat de bron temperatuur doet.
Ik heb een bufferzak die ik wil doen invriezen dus ik werk na heel wat van jou tips en tricks( _/-\o_ ) op het lage en zuinige bovengenoemde tempo. Kudo's

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Vandaag is mijn Kamstrup 403 met modbus over tcp/ip module en high performance voeding binnengekomen.
Morgen ga ik hem ertussen sleutelen - kwestie van wat kogelkraantjes dicht en open draaien, prik erop en beginnen met loggen.

Daarna eens kijken waarmee ik de modbusregisters ga loggen.
HA, NibePi of een specifiek programma waarmee je sec modbusregisters kunt uitlezen.
Alle advies en hulp is welkom!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGnprdGxNY37SAkhSgi9UzItryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAnbF1MMaD04qOnNi63LWy30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bioscrasher schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:01:
Vandaag is mijn Kamstrup 403 met modbus over tcp/ip module en high performance voeding binnengekomen.
Morgen ga ik hem ertussen sleutelen - kwestie van wat kogelkraantjes dicht en open draaien, prik erop en beginnen met loggen.

Daarna eens kijken waarmee ik de modbusregisters ga loggen.
HA, NibePi of een specifiek programma waarmee je sec modbusregisters kunt uitlezen.

[Afbeelding]
@bioscrasher
Kijk bij je overwegingen ook naar iungo. Nederlands product met goede support. Ik gebruik die al jaren om mijn slimme meter en een aantal tussenmeters via modbus te loggen. Als ik het goed heb kan die ook de Kamstrup 403 loggen. Als je het zeker wilt weten bel of mail je naar iungo in Zwolle. Meedenkende support.

Het voordeel is dat het een stabiel ding is je data logt zodat je alles later terug kunt lezen. Geen account nodig, geen cloud; alle data blijft in huis.

Ik doe ook veel met HA, maar juist omdat die nog wel eens herstart als je wat wijzigt of bij een update ben ik niet zo zeker van het stabiel en betrouwbaar loggen van mijn gegevens. Met iungo wel.

En als kers op de taart: het heeft een open interface, zodat HA altijd bij alle data van iungo kan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@theo66
Heb je een probleem? Heb je een vraag?

Als ik dit zo lees dan lijkt jouw S1155 zich heel comfortabel te voelen. Lekker lange runs en vooral die bronpomp op 20-25% klinkt heerlijk. Heb je een dT van 4 of 5 graden over je bron?
En wat is de temperatuur die uit je bron komt (let op: die heet bron IN, omdat het de Nibe IN gaat)?

Ik heb een S1255 en kan je uit ervaring vertellen dat dit erg goed klinkt. Nergens wordt je systeem zwaar belast. In tegendeel, je zit in de comfort zone van je WP want hij moduleert, compressor rond halve kracht. Als hij te klein gedimensioneerd zou zijn zou hij harder werken. Als hij te groot zou zijn komt-ie onder de 20Hz en gaat hij als aan/uit fungeren.

Nee, lekker zo laten lijkt me, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:19:
[...]

@bioscrasher
Kijk bij je overwegingen ook naar iungo. Nederlands product met goede support. Ik gebruik die al jaren om mijn slimme meter en een aantal tussenmeters via modbus te loggen. Als ik het goed heb kan die ook de Kamstrup 403 loggen. Als je het zeker wilt weten bel of mail je naar iungo in Zwolle. Meedenkende support.

Het voordeel is dat het een stabiel ding is je data logt zodat je alles later terug kunt lezen. Geen account nodig, geen cloud; alle data blijft in huis.

Ik doe ook veel met HA, maar juist omdat die nog wel eens herstart als je wat wijzigt of bij een update ben ik niet zo zeker van het stabiel en betrouwbaar loggen van mijn gegevens. Met iungo wel.

En als kers op de taart: het heeft een open interface, zodat HA altijd bij alle data van iungo kan.
@Hippe Lip dank voor het meedenken! Zie dat de iungo een tweedraads modbus kabel interface via USB conversie aanbiedt maar vraag me af of ze dit ook via tcp/ip doen.
Heb de mannen een mailtje gestuurd.
Zou leuk zijn!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bioscrasher schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:54:
[...]

@Hippe Lip dank voor het meedenken! Zie dat de iungo een tweedraads modbus kabel interface via USB conversie aanbiedt maar vraag me af of ze dit ook via tcp/ip doen.
Heb de mannen een mailtje gestuurd.
Zou leuk zijn!!
Geen idee, ik ben ook benieuwd.!

Ik las uit je tekst niet dat het tcp-modbus is… :)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Laatst online: 17-06 23:13

theo66

NIBE S1155-6

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
[...]

@theo66
Heb je een probleem? Heb je een vraag?

Als ik dit zo lees dan lijkt jouw S1155 zich heel comfortabel te voelen. Lekker lange runs en vooral die bronpomp op 20-25% klinkt heerlijk. Heb je een dT van 4 of 5 graden over je bron?
En wat is de temperatuur die uit je bron komt (let op: die heet bron IN, omdat het de Nibe IN gaat)?

Nee, lekker zo laten lijkt me, toch?
Hij loopt inderdaad lekker rustig en verbruik is ca 10kWh per dag nu.
dT over de bron is inderdaad een graad of 4; Op dit moment In (BT10) 7,5 en Out (BT11) 3,3 met een pompsnelheid van 33% Hij is bezig met SWW runs.

De achterliggende vraag is eigenlijk: krijg ik zo niet veel draaiuren en wat betekent dat voor de levensduur op lange termijn. Kan ik dit iets beïnvloeden en meer stop/starts krijgen en minder draaiuren.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:04:
[...]

dT over de bron is inderdaad een graad of 4; Op dit moment In (BT10) 7,5 en Out (BT11) 3,3 met een pompsnelheid van 33% Hij is bezig met SWW runs.

De achterliggende vraag is eigenlijk: krijg ik zo niet veel draaiuren en wat betekent dat voor de levensduur op lange termijn. Kan ik dit iets beïnvloeden en meer stop/starts krijgen en minder draaiuren.
Draaiuren maak je maar geen zorgen. Starten en stoppen geeft meer slijtage.

Compressoren kunnen wel 150.000 draaiuren maken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

theo66 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:04:
[...]

@theo66
Lijkt er allemaal comfortabel uit te zien. Mijn bron is een tikkie warmer (daar komt 9 graden uit, maar is oversized), maar zolang het ruim boven nul is wat de bron weer in gaat zou ik me niet druk maken. Kijk ook eens naar het verloop van die temperatuur gedurende het stookseizoen. Aan het eind is 2 grader kouder dan (een maand na) het begin niet ongewoon. Zakt het echt veel meer in, dan lijkt je bron wat krap bemeten.

En wat die draaiuren betreft: de levensduur wordt ruwweg uitgedrukt in draaiuren + starts. Beide worden gelogd in je WP dacht ik. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel dat is, maar als dat bijvoorbeeld 20.000 is (maar zoek ff op internet of wacht tot iemand er hier mee komt :+ ), dan is dat een richtlijn voor de levensduur. Je hebt nu dus weliswaar veel uren, maar slechts éên start in al die weken. Je slijtage (hoeveel je van die levensduur afsnoept, 24 draaiuren) gaat dus net zo hard als een WP die tussendoor stopt en elke 2 uur een uur draait (12 starts + 12 draaiuren). Een WP die elk uur een start heeft, slijt al harder omdat bij die 24 starts ook nog draaiuren komen. De optelsom komt dan boven de 24 uit die je nu hebt.
Ergo: maak je niet druk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Geen idee, ik ben ook benieuwd.!

Ik las uit je tekst niet dat het tcp-modbus is… :)
@Hippe Lip wordt zo'n beetje de defacto keus voor regelinstallaties
Is priva al tien jaar geleden mee van atart gegaan in de gebouw beheer systemen
Ik heb ook een softwarepakket gevonden maar allez, support en programmeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bioscrasher schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:41:
[...]

@Hippe Lip wordt zo'n beetje de defacto keus voor regelinstallaties
Is priva al tien jaar geleden mee van atart gegaan in de gebouw beheer systemen
Ik ken het. Mijn Nibe warmtepomp ;) heeft het. Erg fijn om mee te werken.
Bedraad heeft ook z’n voordelen: niet afhankelijk van een LAN om te blijven loggen…
Ik heb ook een softwarepakket gevonden maar allez, support en programmeren....
Software is niet alleen het issue, maar vooral ook de hardware waarop die draait. Je hebt het over datalogging en je doel is ws om over lange tijd betrouwbaar te loggen. Juist daarvoor vind ik die iungo zo fijn, omdat die daarvoor gemaakt is. Data loggen en weergeven is z’n enige taak. Je zit er niet aan te prutsen en zelfs updates kunnen wel maar hoeven niet.

Dat is zo anders met HA, waar je (ikke tenminste) zo nu en dan wat aan prutst om ‘m te ‘verbeteren’ of uit re breiden. Of te updaten, om vervolgens te ontdekken dat bepaalde dingen het niet meer doen omdat een functie nu opeens anders werkt.
Het is nooit een ‘set and forget’ met HA. Wel net iungo.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2024 03:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hippe Lip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 03:46:
[...]

Ik ken het. Mijn Nibe warmtepomp ;) heeft het. Erg fijn om mee te werken.
Bedraad heeft ook z’n voordelen: niet afhankelijk van een LAN om te blijven loggen…

[...]

Software is niet alleen het issue, maar vooral ook de hardware waarop die draait. Je hebt het over datalogging en je doel is ws om over lange tijd betrouwbaar te loggen. Juist daarvoor vind ik die iungo zo fijn, omdat die daarvoor gemaakt is. Data loggen en weergeven is z’n enige taak. Je zit er niet aan te prutsen en zelfs updates kunnen wel maar hoeven niet.

Dat is zo anders met HA, waar je (ikke tenminste) zo nu en dan wat aan prutst om ‘m te ‘verbeteren’ of uit re breiden. Of te updaten, om vervolgens te ontdekken dat bepaalde dingen het niet meer doen omdat een functie nu opeens anders werkt.
Het is nooit een ‘set and forget’ met HA. Wel net iungo.
@Hippe Lip Welke Nibe heb jij?
Ik hoop datiungo ook aan modbus over tcp/ip doet want alle hardware vervangen door 2draads rs485 spul gaat me een brug te ver
Ben het met je eens dat hard/software gemaakt voor slechts één taakje, meestal het stabielst draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

S1255, zoals je een paar posts hierboven al kon lezen. 8)
Ik hoop datiungo ook aan modbus over tcp/ip doet want alle hardware vervangen door 2draads rs485 spul gaat me een brug te ver
Ben het met je eens dat hard/software gemaakt voor slechts één taakje, meestal het stabielst draait.
Je bent van de ‘alles of nix’? Om je warmtemeter te loggen zou je dat bedraad kunnen doen (heb je meteen ook een log van je slimme meter), maar dan moet het model dat je hebt dit wel ondersteunen…

En als iungo tcp-modbus nú niet ondersteunt zou het zomaar kunnen dat dit ‘morgen’ wel het geval is. Die jongens daar blijven bezig met ontwikkelingen en doen mooi werk.
In de blog en op het forum heb ik nog niet gelezen over een verzoek daartoe, maar wat niet is kan nog komen. En ik heb daar al een tijdje niet rondgeneusd…

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2024 10:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
bioscrasher schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:01:
Veel tips vind je in het topic speciaal voor Kamstrup (met helaas een topictitel die de lading niet meer helemaal dekt): Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Ik heb zojuist de laatste update uitgevoerd op mijn Metro Therm. Hierdoor is Myupway niet meer bruikbaar alleen Myuplink. Echter vind ik deze veel minder gedetailleerd. Kan ik iets in de instelling aanpassen zodat ik meer gegevens van mij warmtepomp in kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-06 23:02
Sunri5e schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:41:
Ik heb zojuist de laatste update uitgevoerd op mijn Metro Therm. Hierdoor is Myupway niet meer bruikbaar alleen Myuplink. Echter vind ik deze veel minder gedetailleerd. Kan ik iets in de instelling aanpassen zodat ik meer gegevens van mij warmtepomp in kan zien?
Rechts onder bij de drie streepjes kan je geschiedenis kiezen en dan kan je voor details zien in de grafieken

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DVO-er
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-03 16:34
Vandaag mijn SHB10-6 / SHK200S geupdated naar 9586R5
Dat was bepaald geen onverdeeld genoegen.

De update liep vast op 23%
Terugzetten naar de vorige firmware, via indrukken OK bij opstarten, ging ook niet meer omdat deze update voor de migratie van MyUpway naar MyUplink wezenlijke zaken wijzigt.

Tweede poging werd de update wel afgerond.
Echter.....direct na opstarten storing Sens.ft. EQ1-BT25.

Diverse resets boden geen soelaas.

Uiteindelijk opgelost door de mogelijkheid van koelen uit te zetten en daarna AUX5 op "niet in gebruik" te zetten.

Hopelijk komt er snel een volgende firmware die het weer mogelijk maakt om koelen aan te zetten zonder verplichting om BT25 voor koelen op AUX5 aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:53
DVO-er schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:14:
Hopelijk komt er snel een volgende firmware die het weer mogelijk maakt om koelen aan te zetten zonder verplichting om BT25 voor koelen op AUX5 aan te sluiten.
Ik heb dezelfde setup en hetzelfde probleem. Blijkbaar werkte koelen op de vorige versie prima zonder deze sensor?

Alternatief is om deze sensor aan te sluiten. Dat zou niet heel spannend moeten zijn.

In de handleiding van de SHB10 staat overigens ook dat deze sensor aangesloten moet worden bij installatie. Deze sensor wordt blijkbaar gebruikt om de graadminuten te bepalen bij koelen icm een 2 leidingen systeem.
BELANGRIJK
De BT25-temperatuursensor wordt met het apparaat
meegeleverd. Het moet op de installatie worden geïnstal-
leerd volgens de richtlijnen in het volgende hoofdstuk.
AANDACHT
De SHB10 is standaard uitgerust met alle temperatuur-
sensoren. De BT25-sensor moet onafhankelijk worden
geïnstalleerd op een externe leiding en in sommige
systemen moeten de sensoren worden overgebracht
naar andere delen van het systeem. Voor de locatie
van de sensoren zie het relevante punt voor de aan-
sluiting van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Veel tips vind je in het topic speciaal voor Kamstrup (met helaas een topictitel die de lading niet meer helemaal dekt): Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
@Andrehj ik heb deze draad al gevonden maar er zitten een hoop mannen tussen die wat handiger zijn met programmatuur en mqqt? brokers dan ondergetekende.
zometeen gaat de Kamstrup ertussen, voorzien van ethernet aansluiting, 230V voeding en een pulsteller voor het opgenomen vermogen van de pompen en smo s40 zodat ook letterlijk alles wordt meegenomen in de cop berekening
Vannacht nog een enkele nacht rond de nul dus draaien zal hij ! 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:41:
Misschien even de jaarlijkse 25 euro overmaken voor premium. Dan kun je vrij veel zien.
Menu 7 niet, daar kun je niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Misschien even de jaarlijkse 25 euro overmaken voor premium. Dan kun je vrij veel zien.
Menu 7 niet, daar kun je niet bij.
helaas is de weergave van de woonkamer temperatuur ruk, ontbreekt vaak, is bekend bij Nibe maar nog niet aangepast
Ook laat de pc / web versie sinds kort de grafiek tussen 23:00 en 00:00 zien als een platte llijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Heeft iemand wel eens uitgevogeld wat energetisch het beste is :

1 SWW vat opwarmen als die volledig leeg is, en sowieso 1x per dag

2 SWW vat opwarmen bij x graden onder de max. temperatuur. Oftewel bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
Luchtenburger schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:21:
[...]

(@Knowbody en @lps)
Het heeft even geduurd, maar dit probleem lijkt nu opgelost te zijn. Ik heb hier een systeem met naregeling, de bypass stond niet goed ingesteld. Als er dus geen of onvoldoende flow is, gaat de WP op SWW de defrost doen.

Bypass staat nu verder open, ik heb dit gedrag sindsdien niet weer gezien.
-O- Te vroeg gejuicht, bij de lagere temperatuur van afgelopen nacht zie ik toch weer dat temperatuur van het sanitair water daalt tijdens de defrosts.

Ik heb de installateur gevraagd hier verder in te duiken.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
Knowbody schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:16:

Nog niet mee bezig geweest, maar volgens mij is dat best complex om uit te rekenen of te meten.
Het zal ongetwijfeld uit te rekenen zijn welke methode het meest efficiënt is als je alleen naar de SWW kant kijkt.
Probleem is volgens mij echter dat het huis tijdens de SWW runs niet verwarmd wordt. Zodra het water dus op temperatuur is, moet de warmtepomp weer harder aan de bak om het huis te verwarmen. Uit dat oogpunt is het volgens mij dus niet verstandig om het warmwatervat eerst helemaal op te gebruiken.
Maar dat is puur een gevoel....

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luchtenburger schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:26:
[...]
...
Probleem is volgens mij echter dat het huis tijdens de SWW runs niet verwarmd wordt. Zodra het water dus op temperatuur is, moet de warmtepomp weer harder aan de bak om het huis te verwarmen. Uit dat oogpunt is het volgens mij dus niet verstandig om het warmwatervat eerst helemaal op te gebruiken.
Maar dat is puur een gevoel....
Daarom doe ik het (alleen tijdens wintertijd) in de nacht 😉
Ook doorgaans het dalpunt vd stroomprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 27-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:51

Niet uitgerekend, maar ik denk optie 2. Als ik het vergelijk met hoe we met de wp verwarmen, dan lijkt het me logisch dat zo op een laag pitje bijhouden het beste zal werken. Nog even los van het feit dat hij waarschijnlijk het element er bij zal pakken als het vat helemaal leeg is en hij dat weer vlot bij gaat stoken.

Wat mogelijk het beste werkt is de Smart Control optie, maar daarbij is me al wel opgevallen dat je een redelijk regelmatig SWW regime moet hebben om het comfortabel te houden. Van op onregelmatige tijden douchen of in bad gaan raakt hij wat de kluts kwijt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31

2. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
voor waarom.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Niet uitgerekend, maar ik denk optie 2. Als ik het vergelijk met hoe we met de wp verwarmen, dan lijkt het me logisch dat zo op een laag pitje bijhouden het beste zal werken. Nog even los van het feit dat hij waarschijnlijk het element er bij zal pakken als het vat helemaal leeg is en hij dat weer vlot bij gaat stoken.

Wat mogelijk het beste werkt is de Smart Control optie, maar daarbij is me al wel opgevallen dat je een redelijk regelmatig SWW regime moet hebben om het comfortabel te houden. Van op onregelmatige tijden douchen of in bad gaan raakt hij wat de kluts kwijt.
Als je goed kijkt naar de temperatuur vd verdamper, dan heeft die het veel makkelijker tijdens een SWW run. Zelfs bij flinke vorst werkt het gewoon goed, zonder hulptroepen. Ook kun je eventueel het vermogen beperken.

Smart Control houdt zich niet aan de maximale temperatuur. Hij maakt bijv. 50 als je 47 wilt. Hij zal dat wel doen omdat hij vindt dat de stroom goedkoop is. Dat klopt dan ook wel, in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oja. Daar stond het ook, ik had het wel eens gelezen.
Ik houd het dan op 1x per dag.

Als extra heb ik overdag een noodscenario toegevoegd, hij mag aan de bak als de temperatuur onder de 16 is gekomen en mag dan tot 38.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
DVO-er schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:14:
Vandaag mijn SHB10-6 / SHK200S geupdated naar 9586R5
Dat was bepaald geen onverdeeld genoegen.

De update liep vast op 23%
Terugzetten naar de vorige firmware, via indrukken OK bij opstarten, ging ook niet meer omdat deze update voor de migratie van MyUpway naar MyUplink wezenlijke zaken wijzigt.

Tweede poging werd de update wel afgerond.
Echter.....direct na opstarten storing Sens.ft. EQ1-BT25.

Diverse resets boden geen soelaas.

Uiteindelijk opgelost door de mogelijkheid van koelen uit te zetten en daarna AUX5 op "niet in gebruik" te zetten.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook met de SHB10-6. De update verliep bij mij wel zonder probleem, maar na de herstart direct alarm 323.
Ik heb voor dezelfde oplossing gekozen. AUX5 valt niet te wijzigen zonder koeling uit te schakelen. De komende maanden hebben we geen koeling nodig en nu maar hopen dat Nibe in de tussentijd met een oplossing komt.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdgrit
Inf1nite schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Ik heb dezelfde setup en hetzelfde probleem. Blijkbaar werkte koelen op de vorige versie prima zonder deze sensor?

Alternatief is om deze sensor aan te sluiten. Dat zou niet heel spannend moeten zijn.
Als ik het goed heb is de EQ1-BT25 niet dezelfde sensor als de BT25. De BT25 zit bij mij gewoon aangesloten en die werkt ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Als je goed kijkt naar de temperatuur vd verdamper, dan heeft die het veel makkelijker tijdens een SWW run. Zelfs bij flinke vorst werkt het gewoon goed, zonder hulptroepen. Ook kun je eventueel het vermogen beperken.

Smart Control houdt zich niet aan de maximale temperatuur. Hij maakt bijv. 50 als je 47 wilt. Hij zal dat wel doen omdat hij vindt dat de stroom goedkoop is. Dat klopt dan ook wel, in de nacht.
Smart Control voor SWW let niet op de stroom, maar op wanneer je SWW gebruikt en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel er in het vat beschikbaar moet zijn. Dat betekent dus dat je tekort kunt hebben op een moment dat hij geen gebruik verwacht.

En aangezien een 'leeg' vat nooit zal betekenen dat het 'kraanwaterkoud' is, zal hij het inderdaad wel op de compressor af kunnen. Toen mijn vat voor het eerst gevuld was redde hij dat echter niet (vond hij) en knalde hij het element aan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Smart Control voor SWW let niet op de stroom, maar op wanneer je SWW gebruikt en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel er in het vat beschikbaar moet zijn. Dat betekent dus dat je tekort kunt hebben op een moment dat hij geen gebruik verwacht.

En aangezien een 'leeg' vat nooit zal betekenen dat het 'kraanwaterkoud' is, zal hij het inderdaad wel op de compressor af kunnen. Toen mijn vat voor het eerst gevuld was redde hij dat echter niet (vond hij) en knalde hij het element aan.
Dat laatste zal hij minder snel doen met de huidige versie (want hij kan eventueel defrosten vanuit het vat) en doet hij sowieso als hij naar een graad of 50+ moet.

Dat eerste heb je gelijk in, hij kijkt naar gedrag. Wel past hij naast de timing ook de temperatuur daarop aan. Mogelijk ging hij daardoor 3 graden verder door.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 27-01-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Dat laatste zal hij minder snel doen met de huidige versie (want hij kan eventueel defrosten vanuit het vat) en doet hij sowieso als hij naar een graad of 50+ moet.

Dat eerste heb je gelijk in, hij kijkt naar gedrag. Wel past hij naast de timing ook de temperatuur daarop aan. Mogelijk ging hij daardoor 3 graden verder door.
Kan de mijne dat ook? Ik lees het hier wel vaker, maar ik heb het nog niet in de release notes van de firmware zien staan, al kan ik er overheen gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 15-06 05:28
bioscrasher schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:53:
[...]

helaas is de weergave van de woonkamer temperatuur ruk, ontbreekt vaak, is bekend bij Nibe maar nog niet aangepast
Ook laat de pc / web versie sinds kort de grafiek tussen 23:00 en 00:00 zien als een platte llijn..
De tijd loopt 1 uur achter. De hele grafiek 1 uur naar rechts verschuiven en hij klopt weer. Helaas moet je dat zelf even doordenken, er is geen knopje voor.

De temperatuur wordt eens per dag een waarde opgestuurd en pas de volgende waarde als er een veelvoud van 0.5 graden is. Dat is dus heel zelden gezien de kwaliteit van de regeling. Met het knopje punten tonen zie je de echte meetpunten.

[ Voor 25% gewijzigd door LangeFries op 27-01-2024 23:21 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Draaiuren maak je maar geen zorgen. Starten en stoppen geeft meer slijtage.

Compressoren kunnen wel 150.000 draaiuren maken.
Zat ook eens hier te lezen: https://warmtepomp-tips.n.../onderhoud-en-levensduur/

Bij goed gebruik en een juiste montage en configuratie:
• Gaat een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
• Gaat een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.

Als je daar naar kijkt dan zouden runs van een uur prima zijn?

Er lijkt me alleen wel een verschil zitten tussen vollast de deellast uren? Daar zijn ze verder niet zo duidelijk over. Iemand daar een beeld bij? Op 25hz zal hij denk ik meer draaiuren kunnen hebben dan altijd op 110hz?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 01:04

Energetisch weet ik niet, maar qua prijs/kosten zou ik denken dat SPA maximaal aanzetten voor SWW en verwarming het meest gunstige resultaat moet opleveren. In de nacht is de prijs vaak lager, maar niet altijd, en het wisselt wanneer (bij dynamisch dan: is anders bij normaal/daltarief contract). Er is wat voor te zeggen dat je hiermee ook helpt tegen netcongestie (niet dat ik het daarvoor doe).

Ik heb SPA hier zo aan staan met dynamisch contract, en de WP regelt daarmee best aardig wanneer te verwarmen, GM op te laten lopen (want stroom te duur), SWW te doen etc. SWW vaak in de nacht, maar niet altijd. Huis wordt ook niet te koud, warmte wordt goed opgeslagen in beton (maar dat is hier, ligt aan je systeem hoe dat gaat).

(Enige probleem hier is dat SWW runs nog steeds geregeld een 453 alarm opleveren, maar dat staat hier los van, Vermoedelijk een probleem met de inverter, installateur heeft het gemeld en NIBE komt langs).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

LangeFries schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:22:
[...]

De tijd loopt 1 uur achter. De hele grafiek 1 uur naar rechts verschuiven en hij klopt weer.

De temperatuur wordt eens per dag een waarde opgestuurd en pas de volgende waarde als er een veelvoud van 0.5 graden is. Dat is dus heel zelden gezien de kwaliteit van de regeling.
@LangeFries hoe verschuif je de grafiek naar rechts? (ik twijfel spontaan of er écht geen domme vragen bestaan O-) ) en bedoel je met de halve graad dat als er geen afwijkingen meer zijn, er niets gecommuniceerd wordt?

Vandaag de 22,5 aangetikt met de zon vol op de ruiten en weergegeven kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_T33arTkohQMTzRRljjb8L297U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtlW0CAX4CRp6biwNLF7Z6XE.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 25e geen waarde voor de woonkamertemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvTFRe5T5KcrdstguhloZsPrKrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZhPrLwTBqvku7kPI1ZpYxCz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door bioscrasher op 27-01-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
bioscrasher schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:15:
[...]

@LangeFries hoe verschuif je de grafiek naar rechts? (ik twijfel spontaan of er écht geen domme vragen bestaan O-) ) en bedoel je met de halve graad dat als er geen afwijkingen meer zijn, er niets gecommuniceerd wordt?

Vandaag de 22,5 aangetikt met de zon vol op de ruiten en weergegeven kamertemperatuur.

[Afbeelding]

Op de 25e geen waarde voor de woonkamertemperatuur

[Afbeelding]
Ik heb even de post aangepast. Nee, een verschuif knopje heb ik ook niet gevonden. Inderdaad er wordt niet meer data voor de kamertemperatuur verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

LangeFries schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Ik heb even de post aangepast. Nee, een verschuif knopje heb ik ook niet gevonden. Inderdaad er wordt niet meer data voor de kamertemperatuur verstuurd.
@LangeFries gek genoeg wordt de rv waarde wél gelogd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDPu1GjmIXcAJcdL-O29ppLEw7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hCs0R91F1axkmLI2kUsm822.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Kan de mijne dat ook? Ik lees het hier wel vaker, maar ik heb het nog niet in de release notes van de firmware zien staan, al kan ik er overheen gelezen hebben.
Ik heb er niet zo bij stil gestaan of de VVMS320 op dezelfde FW loopt als de SMO S40. Daar ging ik van uit eigenlijk.

2.24.5 is hier de actuele versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:18
Don’t be. Ik ben er nu al mee gestopt aangezien het gehele schema in de war is. Er werd na de reset (00:00) direct -400-500 opgebouwd die gedurende dag echter wel weer werden ingelopen. Het geheel werd er niet rustiger van en ik heb niet het idee dat het zuiniger was.

Ik laat het systeem het nu weer zelf oplossen met alle eerder ingestelde beperkingen en schema’s.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb er niet zo bij stil gestaan of de VVMS320 op dezelfde FW loopt als de SMO S40. Daar ging ik van uit eigenlijk.

2.24.5 is hier de actuele versie.
Dat is het bij mij ook en ik heb het even gecheckt, maar in de release notes die ik in MyUplink heb staan staat het onderstaande. Volgens mij geldt dat ontdooien uit de boiler dus niet voor de S-serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdRBcnIoaozriS1JUAmWWwUqTGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q3qrkqjHZzUTroV2GRXAy076.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Don’t be. Ik ben er nu al mee gestopt aangezien het gehele schema in de war is. Er werd na de reset (00:00) direct -400-500 opgebouwd die gedurende dag echter wel weer werden ingelopen. Het geheel werd er niet rustiger van en ik heb niet het idee dat het zuiniger was.

Ik laat het systeem het nu weer zelf oplossen met alle eerder ingestelde beperkingen en schema’s.
Het is natuurlijk het mooist en fijnst als er niet teveel getuned hoeft te worden! Oftewel dat de regeling het allemaal zelf wel doet. In feite is een Nibe wel zo bedoeld lijkt me 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Dat is het bij mij ook en ik heb het even gecheckt, maar in de release notes die ik in MyUplink heb staan staat het onderstaande. Volgens mij geldt dat ontdooien uit de boiler dus niet voor de S-serie.

[Afbeelding]
Uit de release notes haal ik dat de VVMS al over tank defrost beschikt. Dat valt te lezen bij 2.4.3.

Hetzelfde voor de F2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Uit de release notes haal ik dat de VVMS al over tank defrost beschikt. Dat valt te lezen bij 2.4.3.

Hetzelfde voor de F2120
Dat zie ik inderdaad ook, maar ik kan er verder nergens informatie over vinden en heb het hem ook nog nooit zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Dat zie ik inderdaad ook, maar ik kan er verder nergens informatie over vinden en heb het hem ook nog nooit zien doen.
Hij doet het alleen als het andere niet wil. Dus het is goed dat je het nooit gezien hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramKroon
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-02-2024
Update
Vrijdag van alles geprobeerd om SMO met MyUplink het verbinden ook met hulp na Nibe. Tot heden nog geen verbinding.

Goed nieuws
De compressor gaat naar 100hz en hij levert vermogen van 6,8kW. 👍

Ik had 4 wijzigingen gedaan🤔
1)Update gedaan. 20 minuten spanningsloos.
2)resetten naar fabrieksinstellingen + oude instellingen er weer in.
3) GM voor bijverwarming van -400 naar -560 gedaan. (van Duits forum)
4) bij Dot -10. De dT van 9 naar 6c gedaan.

De compressor regelde vroeger alleen in stappen 20,24,50,74Hz. Nu regelt hij heel mooi intergreert de compressor langzaam op en af. De verdamper temperatuur houd hij veel hoger. 3 a 4 c onder de buiten temperatuur.

Toen Nibe de installatie in bedrijf kwam stellen, was de koudeleiding niet aangestoten omdat de installateur van mening was dat Nibe dat zou doen. Nibe heeft toen alleen de SMO met een PC ingesteld en zei dat de buiten unit automatisch ging werken als deze later werd aangesloten. Dat klopte ook, maar nu doet hij het veel beter.
Alsof hij bij opnieuw starten alle sensoren kalibreert en de PID regelaars met autoruning instelt???
Kan Nibe meer instellen dan in menu 5…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius

Energetisch nee, proefondervindelijke ben ik nog steeds bezig.
Nu 3 SWW-windows. Twee net voor het gebruik en 1 net na het eerste gebruik. Zie onderstaande. Alles op SmartControl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foOsf4TnLyDV_lN-zUIlpDobiGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7ICICanOXxy6VDunI7t8CVi.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier is er tenminste genoeg SWW voor 2 douchebeurten en warm water uit de kraan. De Quooker staat inmiddels in de top 3 van toevoegingen aan het huis 😏

Qua verbruik merk ik geen verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door martius op 28-01-2024 17:16 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ku3BQw7wzTvNABUEXp4PfgO83Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/noeSErwDMQhn41UwVZM3Zwif.png?f=fotoalbum_large

Hier met 4 pers en een 300l vat, mag hij eigenlijk ieder moment klein doen. Deze staat op min 30 max 35.

Tussen 14.00 en 16.00 mag hij groot doen. Deze staat op de standaard instelling.

Bij standaard verbruik is de setting groot voldoende voor 2 kids douchen of bad en 2 volwassen
Ik heb voor deze klein setting gekozen omdat heel af en toe er onregelmatig gedouched word en het dan voor kan komen dat het koud word. Daar heeft een extra douchebeurt genoeg aan die 35 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Weer een weekendje geexperimenteerd. Het is wel een nukkige, buggy machine hoor. Zo had ik een schema gemaakt van 19:00-7:00 25Hz, en dan van 7:00 tot 19:00 op 50Hz. Maar wat ik ook probeerde, hij weigerde om die 50Hz te doen. 'requested: 25hz' in de info. Het heeft voorheen wel gewerkt. En dan draait ie dus ook maar max. 1kW. Wel lekker zuinig, maar niet de bedoeling. Pas toen ik even probeerde om te zien hoe eea in MANUAL mode werkte, en (wat ook niet best is) de verplichte restart na elke setting, en toen weer terug naar AUTO (+de reset natuurlijk) pakte hij ineens wel die 50Hz op, en kan ie dus ook 2kW trekken. Dat gaat al weer wat beter.

Ik zie nu ook graadminuten weggewerkt worden, en positief worden, waarop de verwarming uitschakelt (wauw, dat KAN dus!) en daarna weer negatief, -60 en dan start ie weer. Ziet er goed uit.

Maar weer even een paar dagen aanzien zo, en dan eens kijken of ie nu ook reageert op het plussen of minnen van een stooklijn, want dat heeft ie ook nog nooit gedaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Borisvkr op 28-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Laatst online: 09:14
BramKroon schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:02:
Update
Vrijdag van alles geprobeerd om SMO met MyUplink het verbinden ook met hulp na Nibe. Tot heden nog geen verbinding.

Goed nieuws
De compressor gaat naar 100hz en hij levert vermogen van 6,8kW. 👍

Ik had 4 wijzigingen gedaan🤔
1)Update gedaan. 20 minuten spanningsloos.
2)resetten naar fabrieksinstellingen + oude instellingen er weer in.
3) GM voor bijverwarming van -400 naar -560 gedaan. (van Duits forum)
4) bij Dot -10. De dT van 9 naar 6c gedaan.

De compressor regelde vroeger alleen in stappen 20,24,50,74Hz. Nu regelt hij heel mooi intergreert de compressor langzaam op en af. De verdamper temperatuur houd hij veel hoger. 3 a 4 c onder de buiten temperatuur.

Toen Nibe de installatie in bedrijf kwam stellen, was de koudeleiding niet aangestoten omdat de installateur van mening was dat Nibe dat zou doen. Nibe heeft toen alleen de SMO met een PC ingesteld en zei dat de buiten unit automatisch ging werken als deze later werd aangesloten. Dat klopte ook, maar nu doet hij het veel beter.
Alsof hij bij opnieuw starten alle sensoren kalibreert en de PID regelaars met autoruning instelt???
Kan Nibe meer instellen dan in menu 5…?
@BramKroon wat was de aanleiding dat je gereset hebt naar de fabrieksinstellingen en de verdere wijzigingen hebt doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 08:20

DJR

Tweakers!

Weet iemand wellicht welke sensor van mijn Nibe S1155 ik moet uitlezen voor het totaal stroom verbruik per dag? Of de yaml code die dit berekent? Ik probeer de: waarde in Home Assistant weer te geven. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Inmiddels staat de software upgrade voor de SMO 40 ook in mijn Nibe Uplink.
Is dit nou optioneel of verplicht?

Bij installatie kort geleden bewust voor een SMO 40 gekozen (eenvoudiger menu), maar nu kennelijk geen keuze meer. Wordt een SMO 40 hiermee hetzelfde als een SMO S40, of blijven dat geheel verschillende units?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i3fUeTfn4JHgMj3c7jndDtCUNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KbcqcJnAxEi7sIXVNGqDigPA.png?f=user_large

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-06 14:06
Beetje jammer dat de Nibe RMU40 alleen hele temperatuur cijfers laat zien. Dus 20.5 graden op de SMO40. En geeft hij 21 aan op de RMU40.

Weet iemand of dit anders kan. Ik kan er niks over vinden

Bedankt

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 20:24
Ik mis nog wel een aantal zaken in MyUplink t.o.v. Uplink.
Geen Curve grafiek
Geen informatieve mededelingen (zoals moment van ontdooien)
Instabiel
Houdt de laatste selectie niet vast in de geschiedenis.

Niet overkomelijk maar helaas niet 1 op1

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
RollingRacoon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:55:
Beetje jammer dat de Nibe RMU40 alleen hele temperatuur cijfers laat zien. Dus 20.5 graden op de SMO40. En geeft hij 21 aan op de RMU40.

Ik denk dat je RMU in temperatuur mode staat en niet in stooklijn mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
pbleijsw schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:24:
Ik mis nog wel een aantal zaken in MyUplink t.o.v. Uplink.
Geen Curve grafiek
Geen informatieve mededelingen (zoals moment van ontdooien)
Instabiel
Houdt de laatste selectie niet vast in de geschiedenis.

Niet overkomelijk maar helaas niet 1 op1
In Nibe Uplink heb ik in de webversie wel een curve grafiek.
In de app alleen de parameters van de curve.

Dus in My Uplink in de webversie ook geen curve?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbleijsw
[/quote]

@Kandidat
In Uplink had ik dat ook.
Maar in MyUplink is die verdwenen.
Ook geen informatieve meldingen (ontdooimomenten) enz. bij Geschiedenis

De App is erg instabiel, blijft regelmatig erg lang laden.of laat niets zien.
Al bij Nibe gemeld.

[ Voor 51% gewijzigd door pbleijsw op 29-01-2024 17:34 . Reden: aanvulling ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
RollingRacoon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:55:

Bedankt
Dat klopt.
Is niet anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
Kandidat schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:51:
Inmiddels staat de software upgrade voor de SMO 40 ook in mijn Nibe Uplink.
Is dit nou optioneel of verplicht?

Bij installatie kort geleden bewust voor een SMO 40 gekozen (eenvoudiger menu), maar nu kennelijk geen keuze meer. Wordt een SMO 40 hiermee hetzelfde als een SMO S40, of blijven dat geheel verschillende units?

[Afbeelding]
Helaas niet.
Het lijkt er qua vormgeving een beetje op maar de mogelijkheden zijn hetzelfde gebleven als Uplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-06 14:06
Beetje jammer voor een kastje van €300

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
RollingRacoon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Beetje jammer voor een kastje van €300
De S40 doet het wel, maar dan betaal je weer 100€ meer voor een cijfer achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Vandaag de Kamstrup 403 aan het technische netwerk gehangen en een ip adres gegeven.
Ping succesvol met 4 datapakketjes ontvangen, top!

Nu de vraag: wie weet een modbus pakket sniffer over tcp/ip?
Ik weet op welke registers ik moet kijken maar vraag me af welke software me een kijkje in de getallen geeft.

Graag jullie input die zeer gewaardeerd wordt.
Nu kan ik eindelijk aan de bak met loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@bioscrasher

https://github.com/ClassicDIY/ModbusTool

en natuurlijk: https://www.wireshark.org/

[ Voor 30% gewijzigd door Hermarcel op 29-01-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 08:20

DJR

Weet iemand wellicht welke sensor van mijn Nibe S1155 ik moet uitlezen voor het totaal stroom verbruik per dag? Of de yaml code die dit berekent? Ik probeer de waarde in Home Assistant weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:36
Ook ik ben sinds kort ook in het bezit van een Nibe warmtepomp (VVM S320+S2125-10+RMU S40).
Ik lees al een tijdje mee in dit forum en wordt daar steeds een stukje wijzer van.
Nu wil ik mijn warmtepomp ook graag integreren in Home Assistant maar daar komt type VVM S320 niet voor.
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn warmtepomp toch in Home Assistant werkend kan krijgen?

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 13:54
havisoft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:55:
Ook ik ben sinds kort ook in het bezit van een Nibe warmtepomp (VVM S320+S2125-10+RMU S40).
Ik lees al een tijdje mee in dit forum en wordt daar steeds een stukje wijzer van.
Nu wil ik mijn warmtepomp ook graag integreren in Home Assistant maar daar komt type VVM S320 niet voor.
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn warmtepomp toch in Home Assistant werkend kan krijgen?
je kan gewoon de installation instructies volgen volgens: https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/. Eerst even Modbus aanzetten op de VVMS320, maar verder spreekt het voor zich. Hier de VVM en de S2125 allebei in HA zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
@rusman je kan gewoon de installation instructies volgen volgens: https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/. Eerst even Modbus aanzetten op de VVMS320, maar verder spreekt het voor zich. Hier de VVM en de S2125 allebei in HA zitten.

In Home Assistant zie ik geen VVM wel VVM325, bedoel je die soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
havisoft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:31:
@rusman je kan gewoon de installation instructies volgen volgens: https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/. Eerst even Modbus aanzetten op de VVMS320, maar verder spreekt het voor zich. Hier de VVM en de S2125 allebei in HA zitten.

In Home Assistant zie ik geen VVM wel VVM325, bedoel je die soms?
Nee, je moet S320 selecteren uit het lijstje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2cJ-Ki-aotWLcMtMZ_ZqayVbTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jO0W8llWG9ZyCmRlz6XUkhMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Heb je nu zowel de binnen- als de buitenunit apart aan HA hangen? Maar dat verschil qua beschikbare sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havisoft
rusman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Nee, je moet S320 selecteren uit het lijstje:

[Afbeelding]
Bedankt dat ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Aziraphale schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:58:
Heb je nu zowel de binnen- als de buitenunit apart aan HA hangen? Maar dat verschil qua beschikbare sensoren?
Ik merkte dat een aantal zaken niet in de buiten unit zaten maar wel in de binnen unit. Weet uit mijn hoofd niet meer welke dat waren, maar er lijkt verschil in te zitten. Ook een hoop dubbele uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Nou dit is wel een beetje overselling als ik de berichten hier zo lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wgUkWyaRKESsXsehfGUS4Osn1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mlbPsQmHzvry7uFLTVuCGv5.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Kandidat schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:43:

[Afbeelding]
Hij loopt wel redelijk op tijd en geen uren achter, zoals uplink regelmatig deed. Voorlopig is ook de historie van veel meer variabelen te zien. De EVI positie zit erbij. Ik denk er nu zelfs over om een premium abo te nemen, omdat ik daar werkelijk wat mee kan.
Ook belangrijk voor mij is, dat de nieuwe release tot nu toe geen verandering in het gedrag van de WP laat zien. Hoe het met ontdooien gaat, staat nog wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Onderstaand 2 grafieken van de compressorfreq. van 2 verschillende maar exact dezelfde types F2040-8 met exact dezelfde instellingen in praktisch dezelfde omstandigheden.
Rara.??
Welke loopt nu het best?
En welke instellingen moet ik veranderen om het beste verloop te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPh0fNcS4aNIIln4ecBj6TUwZfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RseBrZlRJZ93tq7SYEjyWNhq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q89BCI_u4qtu-jlblZpJwHGCLGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vA5J6CZ5xLDnYHXBpxaD5XhY.png?f=fotoalbum_large

Help?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-03 11:47
@cdgrit hier ook exact hetzelfde probleem na upgrade 9586R5. kan de AUX ook niet wijzigingen naar "niet in gebruik". Springt dan direct terug naar sensor BT25. Ook het idee dat de WP anders loopt. Maar dat is meer gevoel dan feitelijk onderbouwd.
Iemand al een oplossing of contact gehad met Nibe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f67Eh2-bm6ZCVqZ_7M5roNyFUu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxD3WmrXV4fCX39COknBE23W.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 22:44

DIY

@pbleijsw Het is wel handig als er wat meer context word gegeven. Bv meer variabelen in de grafiek zetten dan alleen de compressor freq. Welke instellingen zijn wel verschilend Waar wil je naartoe werken? Wat heb je hiervoor al onderzocht en wat denk je zelf dat de oorzaak is?

Ter vergelijk heeft de f2040-6 hier één onafgebroken run op 25Hz sinds gisteravond 22:00. Dat is niet het gebruikelijke gedrag van een Nibe, die toert liever wat op, werkt de GM weg en gaat dan uit, waarna de de GM weer aftellen en de cyclus overnieuw begint.

De compressor toert in de grafiek van systeem 2 (die met de langere pauzes) wat hoger op en werkt daardoor de GM sneller weg.
De compressorcurve van systeem 1 kan anders staan waardoor deze begrenst word en dus langer doordraait. Een andere warmtelast, stille stand, meer open groepen, andere flow, DOT, etc) kunnen ook oorzaken zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door DIY op 31-01-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludovic_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
Op de SMO40 van mijn F2120 zie ik sinds een tijdje af en toe foutmelding 523 verschijnen:

"Laag debiet ontdooien (523)
slave 1
Debiet is laag. Controleer vuilfilter en pomp."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf8sK-qOmMiGYlcdtCrt-YU5yK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BgbbyB7wfQTACoOHyIyqKXZ.jpg?f=fotoalbum_large

In de (vele) Nibe handleidingen vind ik hier weinig inhoudelijke uitleg over terug.

Heeft iemand dit reeds voorgehad, of aanwijzingen over welke vuilfilter (of pomp) ik kan controleren / reinigen? Is deze filter in de buitenunit (de F2120 zelf) en gemakkelijk toegankelijk?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Ludovic_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:59:
Op de SMO40 van mijn F2120 zie ik sinds een tijdje af en toe foutmelding 523 verschijnen:

slave 1

[Afbeelding]

In de (vele) Nibe handleidingen vind ik hier weinig inhoudelijke uitleg over terug.

Heeft iemand dit reeds voorgehad, of aanwijzingen over welke vuilfilter (of pomp) ik kan controleren / reinigen? Is deze filter in de buitenunit (de F2120 zelf) en gemakkelijk toegankelijk?

Bedankt
Check onderstaande. Mogelijk dat jouw systeem ook een dergelijke heeft. Sowieso rondom die datum soortgelijke vraag van andere gebruiker.

martius in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Systeem uit, koppeling dicht, bak eronder en je kan het filter schoonmaken. Mits je ook zoiets hebt.

Tevens ff checken of er genoeg water/druk in het systeem zit om het debiet te kunnen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door martius op 31-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 22:48

nos

super nuttige info.. ik wel ik nu een kwh meter ertussen .. reken nu alleen maar met de modbus info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

pbleijsw schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:22:
[/quote]

@Kandidat
In Uplink had ik dat ook.
Maar in MyUplink is die verdwenen.
Ook geen informatieve meldingen (ontdooimomenten) enz. bij Geschiedenis

De App is erg instabiel, blijft regelmatig erg lang laden.of laat niets zien.
Al bij Nibe gemeld.
@pbleijsw voor een betaalde dienst van €50 per jaar vind ik de kwaliteit van de app maar ook de bug fixes vanuit nibe - lees: de softwareboer die deze dienst lever - zeer ondermaats.
Lekker makkelijk: we hebben ut doorgeg3v3n aan het team en stop er maar een sok in..... 7(8)7
Weer een extra motivatie om offline te gaan loggen.
Groot merk maar klein en volgens mij niet echt klantvriendelijk en/of gemotiveerd software team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ludovic_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:59:

slave 1

[Afbeelding]

Bedankt
@Ludovic_ als het goed is heeft je installateur de bij de machine meegeleverde kogelafsluiter/filter in de retour van je machine geplaatst.
Deze kun je dichtdraaien waarna je het filter kunt verwijderen en schoonspoelen.
Heb je ook een vuilafscheider gemonteerd gekregen?
Ontluchter?
Heb je één of twee pompen (het laatste in het geval van een buffervat en naregeling)?
In het geval van de tweede pomp, is dit bv een grundfos alpha2?
is er iets veranderd in je cv systeem?

gewoon wat vragen die in me op komen maar meer info is altijd welkom 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
bioscrasher schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:38:
[...]

@pbleijsw voor een betaalde dienst van €50 per jaar vind ik de kwaliteit van de app maar ook de bug fixes vanuit nibe - lees: de softwareboer die deze dienst lever - zeer ondermaats.
Lekker makkelijk: we hebben ut doorgeg3v3n aan het team en stop er maar een sok in..... 7(8)7
Weer een extra motivatie om offline te gaan loggen.
Groot merk maar klein en volgens mij niet echt klantvriendelijk en/of gemotiveerd software team
@bioscrasher
Mee eens.
Ik ga mijn Raspberry pi maar uit het stof halen >:)
De App is helemaal een ramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dankjewel @Hermarcel heb ik weer wat te doen in het weekend :9
Het is al super dat ik al weet hoeveel er door het vat heen gaat nu dit ik op de kamstrup kan uitlezen.
Ook weet ik dat ik bij 7 graden buiten en 43 graden binnen een cop van 3,85 heb.
Kon beter maar zeer zeker ook slechter, zeker nu de eerste 8000 kWh "on the house" -lees: zon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

pbleijsw schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:43:
[...]

@bioscrasher
Mee eens.
Ik ga mijn Raspberry pi maar uit het stof halen >:)
De App is helemaal een ramp
zullen we elkaar op de hoogte houden?
Ik ga toch maar weer kijken wat home assistant ka op een nucje dat binnenkort vrijkomt.
Heb ook nog een pi ligg3n (3+) waar nibepi op kan draaien maar heb koudwatervrees op het g3bied van mqtt brokers en opslag in sql etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

havisoft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:55:
@havisoft de nibe f2120 staat officieel geloof ik ook niet in de lijst van ondersteunde modellen maar #chijnt het toch te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
DIY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:59:
@pbleijsw Het is wel handig als er wat meer context word gegeven. Bv meer variabelen in de grafiek zetten dan alleen de compressor freq. Welke instellingen zijn wel verschilend Waar wil je naartoe werken? Wat heb je hiervoor al onderzocht en wat denk je zelf dat de oorzaak is?

Ter vergelijk heeft de f2040-6 hier één onafgebroken run op 25Hz sinds gisteravond 22:00. Dat is niet het gebruikelijke gedrag van een Nibe, die toert liever wat op, werkt de GM weg en gaat dan uit, waarna de de GM weer aftellen en de cyclus overnieuw begint.

De compressor toert in de grafiek van systeem 2 (die met de langere pauzes) wat hoger op en werkt daardoor de GM sneller weg.
De compressorcurve van systeem 1 kan anders staan waardoor deze begrenst word en dus langer doordraait. Een andere warmtelast, stille stand, meer open groepen, andere flow, DOT, etc) kunnen ook oorzaken zijn.
@DIY van beiden:
Compressorcurve op auto,
DOT op -5
Flow meet ik niet maar beiden v.v.w. op verdeler zonder pomp
Geen stille stand
Andere warmtelast zou kunnen Systeem 2 is het huis wat beter geïsoleerd.
onderstaand wat meer variabelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkFJuarRH4plV6JFYV8oAeL-FKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjY9zd2GoBbMf3c0I87IBTzA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9Rjm3pNrhtw7LNDp0iWwJqLbMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1NkVCp4um6NsCVhGUHvvBo1f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Kandidat schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:43:

[Afbeelding]
@Kandidat een beetje? 😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
pbleijsw schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:08:
[...]

@DIY van beiden:
Compressorcurve op auto,
DOT op -5
Flow meet ik niet maar beiden v.v.w. op verdeler zonder pomp
Geen stille stand
Andere warmtelast zou kunnen Systeem 2 is het huis wat beter geïsoleerd.
onderstaand wat meer variabelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk verschil in benodigde capaciteit. Eerste is aan de kleine kant en de tweede is overbemeten. Op auto is de power als functie van de temperatuur vastgelegd. Pas als dat niet voldoet gaat hij een stapje hoger. Als dat wel voldoet gaat hij op een gegeven moment uit.

Het meest bijzondere vind ik nog dat beiden tbv de smering periodiek uitgaan. De eerste elke 3 uur en de 2e elke 4 uur, ongeacht of hij in die tijd gelopen heeft of niet. Op de unit zelf zal hij het ontdooien noemen, maar dat is het niet echt. Bij mij doet hij dat iedere keer als de run 12 uur geduurt heeft, maar dus niet als hij gestopt is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
busjer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:51:
@cdgrit hier ook exact hetzelfde probleem na upgrade 9586R5. kan de AUX ook niet wijzigingen naar "niet in gebruik". Springt dan direct terug naar sensor BT25. Ook het idee dat de WP anders loopt. Maar dat is meer gevoel dan feitelijk onderbouwd.
Iemand al een oplossing of contact gehad met Nibe?
Als je de koeling deactiveert kun je de AUX wel wijzigen. Het alarm wordt dan gereset. De warmtepomp werkt dan weer, alleen kunnen we dus de koeling niet meer gebruiken. Komende maanden niet nodig gelukkig. Hopelijk komt Nibe binnenkort met een fix. Ik heb nog geen contact gehad met Nibe hierover. Iemand anders misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 18-06 09:46
Ik heb mijn cijfers weer geupdate, nu ook (omdat het stookseizoen en mijn factureringsperiode op zijn eind begint te lopen) met een vergelijking met mijn voormalig gasverbruik.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77997610
Pagina: 1 ... 56 ... 90 Laatste