3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik vind mijn aanvoer- en retourtemperatuur sowieso vrij piekerig. In de grafieken zie je om 8 uur bijv. mijn retourtemp. stijgen en tegelijkertijd aanvoer zakken.
Zou het liever allemaal wat rustiger zien.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40
Waar vind je de pompsnelheid en de flow terug?Aziraphale schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:08:
Ik heb hem nu sinds de 19e op vloerverwarming staan en zie de pompsnelheid en flow heel rustig oplopen. Hij begon op 50% en 12 l/m en we zitten inmiddels op 70% en ruim 16 l/m. Ben heel benieuwd waar dit gaat eindigen.
In Home Assistant zijn dat de BF1 en de GP1.Dansko84 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Waar vind je de pompsnelheid en de flow terug?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Heb je een hoge stooklijn?RISL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:08:
Heb graadminuten ook nog toegevoegd in bovenstaande post, zodat ze alle 4 onder elkaar staan. Dan zijn de pauzes ook verklaard.
Ik vind mijn aanvoer- en retourtemperatuur sowieso vrij piekerig. In de grafieken zie je om 8 uur bijv. mijn retourtemp. stijgen en tegelijkertijd aanvoer zakken.
Zou het liever allemaal wat rustiger zien.
Edit? Ik heb me nog ff ingelezen in jouw situatie.
De status tot nu toe is ongeveer
Je bent bezig je huis te verbeteren
Je hebt vooral vloerverwaming waarvan het oude deel weinig de maat is voor de rest
Je hebt een nieuwer deel met v.v maar dacht aan zone-regeling. Wat je eerst kan doen is daar de flow halveren zodat je wat meer evenwicht gaat krijgen t.o.v. het oudere deel
Je hebt een seriebuffer in de aanvoer en wilt die nog omzetten naar parallel.
Je RMU staat inmiddels op alleen weergave, want factor 0
Je stooklijn is 6
Vandaag is het flink dooi, want 10 graden maar veel wind.
Als de warmtepomp veel GM 0 heeft gehad vandaag en de binnentemperatuur is okay, dan is de stooklijn niet ok voor deze warmere dag (te hoog). De WP had een makkie.
[ Voor 44% gewijzigd door Knowbody op 23-01-2024 06:53 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
/f/image/0Ihp5hpBbTSClblXK43wl3hc.png?f=fotoalbum_large)
Het procesverloop van vandaag, ik heb het aantal parameters in de grafiek teruggebracht tot 8.
1. In het begin van de grafiek zien we de GM(Blauwe golf) teruglopen en bij -320 wordt de frequentie van de compressor(zwart) opgestuurd van 20Hz naar de 47Hz en ook de CVpomp GP12 gaat van 0% naar 40%..
2. Als resultaat zien we dat de aanvoer en retour temperatuur op lopen en de graadminuten gaan ophoog. Bij -180GM gaat de compressor terug naar 21Hz waardoor de aanvoer tempertuur weer gaat zakken.
3. Tussen 3 en 5 uur loopt de compressor minimaal op we zien dan 3 hobbels in de heet gas temperatuur (roze), op het zelfde moment zie je dat de verdamper temperatuur (geel) zakt.
Herkennen jullie dit verloop?
Een fysische verklaring:
Het hete gas daalt in temperatuur omdat de compressorratio af neemt. De pers druk is nagenoeg constant, maar de zuigdruk neemt toe omdat de verdamper druk (=zuigdruk compressor) toeneemt. Dit is te zien aan de verdamper inlaattemperatuur(verzadiging)
Waardoor gebeurd dit? Gaat de expansie ventiel verder dicht? Of krijgt de ventilator een hoger toerental?
Hieronder een simulatie van een eenvoudig WP model die ik heb gemaakt. In het model heb ik de verdamper druk verhoogt en dan zie je dat het hete gas afneemt in temperatuur. In het model zie je dan ook de ventilator flow toenemen.
Ik weet alleen niet wat oorzaak en gevolg is? Wel grappig is te zien hoeveel effect dit heeft op de COP...
Ik wil model verbeteren, maar dan moet ik weten welke grootheden door wat worden geregeld
1)Setpoint compressor toeren (GM??)
2)Setpoint voor GP12 toeren (dT?)
3)Setpoint voor Ventilator toeren?
4Setpoint voor Expantie ventiel?
Weten jullie dit?
/f/image/BEwYHX1bBFuHHmDyiJAsKusn.png?f=fotoalbum_large)
1)Compressor toeren < berekende aanvoertemp
2)Setpoint voor GP12 toeren < ik vermoed Delta T.
3)Setpoint voor Ventilator toeren < ik vermoed de Delta T tussen gas en buitenlucht temperatuur.
4) Setpoint voor Expantie ventiel < juiste oververhitting in het koude proces (ca. 2-12K).
Heeft het zin om de GM lager te zetten om langere runs te krijgen?
/f/image/943sufM7yMRoG4YbHgM8rlL2.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Ja, status klopt, alleen ben ik november/december van stooklijn 6-2 naar 5-0 gegaan.Knowbody schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:21:
[...]
Heb je een hoge stooklijn?
Edit? Ik heb me nog ff ingelezen in jouw situatie.
De status tot nu toe is ongeveer
Je bent bezig je huis te verbeteren
Je hebt vooral vloerverwaming waarvan het oude deel weinig de maat is voor de rest
Je hebt een nieuwer deel met v.v maar dacht aan zone-regeling. Wat je eerst kan doen is daar de flow halveren zodat je wat meer evenwicht gaat krijgen t.o.v. het oudere deel
Je hebt een seriebuffer in de aanvoer en wilt die nog omzetten naar parallel.
Je RMU staat inmiddels op alleen weergave, want factor 0
Je stooklijn is 6
Vandaag is het flink dooi, want 10 graden maar veel wind.
Als de warmtepomp veel GM 0 heeft gehad vandaag en de binnentemperatuur is okay, dan is de stooklijn niet ok voor deze warmere dag (te hoog). De WP had een makkie.
De grafieken die ik had gepost, zijn van 16 januari, toen het buiten behoorlijk vroor.
Ik ben zoekende in het waterzijdig in regelen. Het nieuwe deel is momenteel teveel geknepen, want daar is het nu koeler dan in het oude deel, terwijl de isolatie beter is. Dus daar mag ik nog wat aan sleutelen.
Iedere dag komt de warmtepomp meermaals op graadminuten 0. Hij laat ze op een dag al vandaag (met 10 graden buiten) naar -80 lopen en trekt hem dan terug naar 0.
Daardoor slaat de warmtepomp best vaak aan en voor relatieve korte periodes. Ik schat dat ik gemiddeld dagelijk 20 runs heb van 45 minuten elk.
Pas als het kouder is, heb ik langere runs.
Ik denk er dus ook sterk over om de stooklijn naar 4-0 te verlagen. Wat je zegt, je merkt een te lage stooklijn beter dan een te hoge. @Knowbody Denk je dat dit een goede vervolg stap is? Als het te koud wordt binnen, kan ik hem zo weer omhoog zetten natuurlijk.
Voorheen stond de stooklijn overigens 10-2. Het verbruik is gelukkig drastisch teruggedrongen.
Parallel buffer met een secundair circuit met eigen CV-pomp wordt het volgende inderdaad. Naregeling moet ook de situatie verbeteren voor mijn Jaga Strada Hybrids, omdat dan de vraag niet meer afhankelijk is van de RMU, maar van de naregeling met eigen CV-pomp. Ook de houtkachel heeft dan geen invloed meer op de RMU waardoor het hele huis afkoelt behalve de woonkamer waar de houtkachel staat.
Een ander opvallend effect is dat ik veel meer afgifte lijk te hebben sinds k deze instelling gebruik. Met stooklijn 6 - 2 werd het wel erg warm, dus teruggezet naar de 5 die ik eerst had. Dat had nog niet het gewenste resultaat, dus terug naar 4 + 4, maar ook daarbij werd het >21 graden. Inmiddels staat hij op 4 en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Op basis van mijn ervaring kan ik dus iedereen die vloerverwarming en radiatoren heeft aanraden om de wp op alleen vloerverwarming te zetten.
/f/image/fY2G3MXszTM3fGrJCtfIFuwx.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik ook dat de GM naar 0 gaan, het begon met een graad of 8 buitentemperatuur.
Een stooklijn hoort in principe bij het huis dus die wekelijks aanpassen is ook niet de manier. Mogelijk staat die iets te hoog of klopt de helling niet.
Maar doordat een warmtepomp berekend is op echte winter is het nu een compromis en is het minimale vermogen al snel te veel.
Je kunt de GM start van -60 op -120 zetten om langere pauzes te bewerkstelligen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
De GM start zit in menu 4.9.3 als ik het goed heb?
Nog een vraag, mijn SWW productie is altijd pijlsnel en trekt een enorme piek. Ik vermoed daarom dat dit met het elektrisch element gebeurt. Weet iemand waar ik dit kan uitschakelen? Ik lees er vast overheen in de installatiehandleiding.
Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat mijn water met een spiraal door het boilervat liep en zo verwarmd werd en dus niet werkelijk in aanraking komt met het boilervat zelf, zeg maar. Maar nu zei een collega met een Nibe het tegenoverstelde. Volgens hem is er een groot vat drinkwater wat op temperatuur wordt verwarmd met een spiraal waar systeemwater doorheen loopt.
Iemand een idee?
Over twee maanden moet ik mijn binnen-unit afkoppelen en tijdelijk buiten gebruik stellen. Deze staat nu op straatwerk in de schuur. Ik ga een verwarmde betonvloer in de schuur maken waar de binnen-unit terug op komt nadat de beton voldoende is uitgehad en is geïmpregneerd. Ik verwacht hem na een maand of twee weer terug te kunnen plaatsen. In die tijd zet ik hem in mijn loodsje verderop . Verwarming van het huis gaat dan op de houtkachel en wat elektrische verwarmingen. SWW komt van de doorstroomboiler.
Daarmee wordt SWW in de middag verwarmd en de rest vd dag niet
:strip_exif()/f/image/6AUAWKf3TQmbXuZY0v6QFRqf.jpg?f=fotoalbum_large)
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Qua GM mag het systeem doorlopen naar -1500 en gelukkig lost het systeem het zelf op door met pieken en dalen weer richting de 0 te klimmen. Met alle fine tuning van de afgelopen maanden is die -1500 nog niet behaalt. Alleen kunnen de SWW runs af en toe wat roet in het eten gooien.
Enige waar ik niet bij kan is dat het systeem niet stopt bij ingestelde waarde van de BT50. Gisteren bijv. de curve tijdelijk naar -10 gezet om van minGM naar plus 100GM te gaan en daarmee een stop te “forceren” van de buitenunit. Door de zon was het inmiddels 23 graden geworden in de kamer.
Verbruik vandaag 11KwH, geschatte SCOP nog steeds 4,4.
[ Voor 3% gewijzigd door martius op 23-01-2024 16:17 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Ik kan het vast in het topic terugzoeken, maar heb je de BT50 wel toestemming gegeven om te beïnvloeden? Als ik dat bij mijn RMU S40 namelijk toesta dan gaat de wp wel degelijk uit als Tset bereikt is. Dat is met vloerverwarming en veel glas erg vervelend, dus bij mij gaat alles puur weersafhankelijk.martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:14:
Misschien niet voor iedereen van toepassing echter ik heb mijn ELK9 nu 24x7 geblokkeerd middels een schema aangezien het in mijn geval een noodoplossing is voor het geval de buitenunit ermee ophoudt.
Qua GM mag het systeem doorlopen naar -1500 en gelukkig lost het systeem het zelf op door met pieken en dalen weer richting de 0 te klimmen. Met alle fine tuning van de afgelopen maanden is die -1500 nog niet behaalt. Alleen kunnen de SWW runs af en toe wat roet in het eten gooien.
Enige waar ik niet bij kan is dat het systeem niet stopt bij ingestelde waarde van de BT50. Gisteren bijv. de curve tijdelijk naar -10 gezet om van minGM naar plus 100GM te gaan en daarmee een stop te “forceren” van de buitenunit. Door de zon was het inmiddels 23 graden geworden in de kamer.
Is jouw minimum frequentie ook 20Hz? Het valt namelijk op dat hij meteen naar meer dan 40Hz gaat en dan weer stilvalt. Dan krijg ik meer het gevoel van een (veel) te hoge stooklijn dan dat hij zijn warmte niet kwijt kan.pbleijsw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:15:
Als dit het patroon van de compressorfrequentie ,van afgelopen 24 uur, is kan dan de WP zijn warmte niet kwijt of is dit een normaal patroon met steeds de stops van 20 min.(omdat de GM tvan -60 teruggaat naar 0.)
[Afbeelding]
Hoe staat je stooklijn en verschuiving ingesteld?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je hebt een smo40, dus je kunt de compressorcurve van auto halen en verlagen bij temperaturen > 0°C om je runs te verlengen. De GM kun je dan gewoon op -60 laten staan.RISL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:33:
Bij mij gaan de GM altijd, iedere dag naar 0, al sinds ik er woon. In november '23 dus van stooklijn 6-2 naar 5-2 gegaan en daarna in december naar 5-0 omdat het in huis langzaam steeds iets warmer werd. Nu nog staat de RMU ingesteld op 19,5 graden en is het in werkelijkheid 20,5 graden.
De GM start zit in menu 4.9.3 als ik het goed heb?
Nog een vraag, mijn SWW productie is altijd pijlsnel en trekt een enorme piek. Ik vermoed daarom dat dit met het elektrisch element gebeurt. Weet iemand waar ik dit kan uitschakelen? Ik lees er vast overheen in de installatiehandleiding.
Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat mijn water met een spiraal door het boilervat liep en zo verwarmd werd en dus niet werkelijk in aanraking komt met het boilervat zelf, zeg maar. Maar nu zei een collega met een Nibe het tegenoverstelde. Volgens hem is er een groot vat drinkwater wat op temperatuur wordt verwarmd met een spiraal waar systeemwater doorheen loopt.
Iemand een idee?
Over twee maanden moet ik mijn binnen-unit afkoppelen en tijdelijk buiten gebruik stellen. Deze staat nu op straatwerk in de schuur. Ik ga een verwarmde betonvloer in de schuur maken waar de binnen-unit terug op komt nadat de beton voldoende is uitgehad en is geïmpregneerd. Ik verwacht hem na een maand of twee weer terug te kunnen plaatsen. In die tijd zet ik hem in mijn loodsje verderop . Verwarming van het huis gaat dan op de houtkachel en wat elektrische verwarmingen. SWW komt van de doorstroomboiler.
Nu het 5-10°C is en er dus geen defrost zijn loopt mijn wp weer heel lang door op minimum vermogen.
Je boilervat is gevuld met drinkwater (sww). Door het spiraal gaat cv water om het sww te verwarmen.
Staat de invloed vd ruimtesensor BT50 wel aangevinkt in het menu?martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:14:
Als hij nog zover doorschiet kun ke de factor verhogen dan rcorrigeert hij bij een overshoot harder de aanvoertemperatuur.
Hij stopt nooit op RMU. Hij wordt bijgeregeld (als het vinkje aan staat zodat hij invloed mag hebben).martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:14:
Misschien niet voor iedereen van toepassing echter ik heb mijn ELK9 nu 24x7 geblokkeerd middels een schema aangezien het in mijn geval een noodoplossing is voor het geval de buitenunit ermee ophoudt.
Dat bijregelen gaat ook langzaam.
Er zit geen aan/uit thermostaat op een Nibe. Zoiets kun je eventueel wel via een AUX bereiken.
Je kunt hem apart blokkeren, dus vrijgeven voor het SWW en blokkeren voor verwarming.AnJaJoRe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:16:
@martius bij mij is de ELK nodig voor de 4-wekelijkse legionellarun, zonder ELK komt de WP niet hoger dan 57' door mijn begrenzing op 55", en dat laatste stukje doet de ELK in een kwartiertje
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
40 Hz of 42 Hz is bepaald door de firmware van de buitenunit en heeft te maken met oliesmering. Je ziet na een start dat de gewenste frequentie 20 of 25 Hz is.Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
[...]
Is jouw minimum frequentie ook 20Hz? Het valt namelijk op dat hij meteen naar meer dan 40Hz gaat en dan weer stilvalt. Dan krijg ik meer het gevoel van een (veel) te hoge stooklijn dan dat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Welke?martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:49:
@Knowbody @Aziraphale @DIY
Weten jullie toevallig welke menu in een SMO S40?
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 23-01-2024 18:53 ]
Installatiehandleidingmartius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:49:
In mijn S320 is het 1.3.3, dus dat zal bij de S40 ook wel zo zijn. Gaat om instellingen ruimtesensor.martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:49:
@Knowbody Aan/uit misschien niet, maar het is niet voor niets dat je hem niet in een ruimte met vvw mag hangen. Hij stopte er bij mij namelijk wel degelijk mee wanneer de Tset bereikt is.
[ Voor 24% gewijzigd door Aziraphale op 23-01-2024 18:59 ]
Die mogelijkheid heb ik volgens mij niet in MyUplink? Hoe kom je tot het maken van programma's in de app?AnJaJoRe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:06:
@RISL ik heb in my uplink eenprogramma gemaakt, 3 modi: 1e Verwarming 19.5 zonder SWW en ELK niet-geblokkeerd, 2e SWW met ELK niet-gebrokkeerd en verwarming een graad lager waardoor de prioriteit naar SWW gaat, en Nacht met verwarming op 19.5 maar ELK en SWW geblokkeerd.
Daarmee wordt SWW in de middag verwarmd en de rest vd dag niet
[Afbeelding]
Ik heb het gevonden, menu 5.1.23DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Je hebt een smo40, dus je kunt de compressorcurve van auto halen en verlagen bij temperaturen > 0°C om je runs te verlengen. De GM kun je dan gewoon op -60 laten staan.
Nu het 5-10°C is en er dus geen defrost zijn loopt mijn wp weer heel lang door op minimum vermogen.
Je boilervat is gevuld met drinkwater (sww). Door het spiraal gaat cv water om het sww te verwarmen.
Staat nu inderdaad op automatisch, zowel bij verwarming als warm tapwater.
Wat is een goede instelling om mee te starten? En heb je beiden van automaat afgehaald? Zou je jouw instelling willen delen?
Ik heb bij iemand anders meegemaakt wat er gebeurt als je die S40 gebruikt als ruimtesensor in combinatie met vvw. Dan is de boel niet te houden. Vvw is een veel te traag systeem en die S40 snapt niet waarom de zaak maar niet warmt wordt en gaat compleet (letterlijk en figuurlijk) over zijn toeren.Aziraphale schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:57:
[...]
In mijn S320 is het 1.3.3, dus dat zal bij de S40 ook wel zo zijn. Gaat om instellingen ruimtesensor.
@Knowbody Aan/uit misschien niet, maar het is niet voor niets dat je hem niet in een ruimte met vvw mag hangen. Hij stopte er bij mij namelijk wel degelijk mee wanneer de Tset bereikt is.
Verwijderen van de S40 als ruimtesensor bracht het geheel weer tot rust.
<John O`Mill>
Mijn SMO S40 hangt boven in de verwarmingsruimte waar eerder de gasketel hing, ik heb geen zin om te pas en te onpas naar boven te rennen dus is deze manier het makkelijkst
[ Voor 13% gewijzigd door AnJaJoRe op 23-01-2024 20:19 ]
Alleen die van verwarming van auto halen en dan zou je 0 en -5 van min tot max vermogen kunnen instellen, afhankelijk hoe oversized je wp is. Ik heb hem bewust in het defrost gebied begrenst (uit mn hoofd de curve -3 min tot -10 max), maar kan betekenen dat je huis gaat afkoelen als er niet genoeg vermogen is. Kwestie van mee experimenteren.RISL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:52:
[...]
Ik heb het gevonden, menu 5.1.23
Staat nu inderdaad op automatisch, zowel bij verwarming als warm tapwater.
Wat is een goede instelling om mee te starten? En heb je beiden van automaat afgehaald? Zou je jouw instelling willen delen?
Dit hangt af van de invloed factor. Als je een kleine factor (bv 0.5) kiest zijn de correcties ook klein. Kies je een grote factor (groter dan 2) is er een kans dat je ruimtetemp een golfvorm krijgt (van onder naar over shoot).Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Ik heb bij iemand anders meegemaakt wat er gebeurt als je die S40 gebruikt als ruimtesensor in combinatie met vvw. Dan is de boel niet te houden. Vvw is een veel te traag systeem en die S40 snapt niet waarom de zaak maar niet warmt wordt en gaat compleet (letterlijk en figuurlijk) over zijn toeren.
Bij een kleine factor is de invloed ook kleiner en kan de ruimte dus meer dan gewenst opwarmen door bv zon...
In 1.3.3 zet je wel of niet een vinkje, maar dat plaatje in 1.3.4 verandert daardoor niet.martius schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:59:
Ik vermoed via 1.3.3 in te stellen en via 1.3.4 zichtbaar. Slecht zichtbaar op de foto
[Afbeelding]
Het werkt slecht als de stooklijn compleet ernaast staat. Want dat is wel de basis, en die moet goed zijn.Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Ik heb bij iemand anders meegemaakt wat er gebeurt als je die S40 gebruikt als ruimtesensor in combinatie met vvw. Dan is de boel niet te houden. Vvw is een veel te traag systeem en die S40 snapt niet waarom de zaak maar niet warmt wordt en gaat compleet (letterlijk en figuurlijk) over zijn toeren.
Hier gewoon nog 9 defrosts vandaag hoorDIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Dit terwijl unit hele dag rustig op 20hz pruttelt. Verdamper temperatuur eens aan het meenemen in HA. Staat nu op 2 graden. Dus die defrosts kloppen vrees ik wel.
Kan ik er nog iets aan doen? Of hoort het gewoon bij mijn unit / opstelling?
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Zal senk ik te maken hebben met je zltv radiatoren die toch iets meer nodig hebben dan vvw?Gerbenvl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Hier gewoon nog 9 defrosts vandaag hoorOok nog een defrost gezien terwijl het buiten 10 graden was.
Dit terwijl unit hele dag rustig op 20hz pruttelt. Verdamper temperatuur eens aan het meenemen in HA. Staat nu op 2 graden. Dus die defrosts kloppen vrees ik wel.
Kan ik er nog iets aan doen? Of hoort het gewoon bij mijn unit / opstelling?
Aanvoertemp zo laag mogelijk houden en sprintjes voorkomen, maar als hij al de hele dag op 20Hz loopt...
is maar een klein buffervat, zal het nakijken maar ik schat 50/60 liter.
hieronder een schematische opstelling zoals het bij mij is. Afbeelding geleend van het forum.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXTTUKV3dNOJLhFSe25wmeGT.webp?f=user_large)
Met de laadpomp op 80% werden de runs in de kou rustiger, echter is de kou nu verdwenen en is het experimenteren daarmee klaar voor voorlopig.
Bij de huidige runs valt het me op dat hij altijd tijdens de start van run even piekt. Weet iemand wat daar de verklaring voor is?
De dips in de grafiek zijn naregelingen en defrosts.
:strip_exif()/f/image/yrO433il72T7p9qr6BiHZH2w.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs wat meer capaciteit met ZLTV hangen als met VVW standaard zou zijn op hetzelfde oppervlak. Jaren 70, maar alles geïsoleerd voor zover gaat. Zit maar op stooklijn 3. Verwacht niet zo snel dat daar in zit dus...DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Zal senk ik te maken hebben met je zltv radiatoren die toch iets meer nodig hebben dan vvw?
Aanvoertemp zo laag mogelijk houden en sprintjes voorkomen, maar als hij al de hele dag op 20Hz loopt...
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Waar staat die factor? In welk menu?DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Dit hangt af van de invloed factor. Als je een kleine factor (bv 0.5) kiest zijn de correcties ook klein. Kies je een grote factor (groter dan 2) is er een kans dat je ruimtetemp een golfvorm krijgt (van onder naar over shoot).
Bij een kleine factor is de invloed ook kleiner en kan de ruimte dus meer dan gewenst opwarmen door bv zon...
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets tegen ben gekomen. Kan het zijn dat die factor niet in het menu van een W/W-WP (S1255) zit?
<John O`Mill>
Zodra ik de app open, zie ik het klokje rechtsonder, maar zodra de app volledig geladen is, is dat klokje weg.AnJaJoRe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:08:
@RISL Programma in MyUplink: ik zag eerder van jou van die grafiekjes ivm je vraag over defrosts (die zie je vlgs mij het best met de geschiedenis Verdamper BT16) dus neem ik aan dat je dezelfde MyUplink hebt, in het dahbordscherm daarvan staat rechtsonder een klokje/kalendertje waaronder een optie Modi staat waarmee je instellingen kunt klaarzetten over Compressor,klimaat(=temperatuur),bijverwarming blokkeren (ja/nee),warmwater. Als je een aantal modi hebt aangemaakt kun je een schema kunt aanmaken en dan krijg je het programma wat ik eerder plaatste.
Mijn SMO S40 hangt boven in de verwarmingsruimte waar eerder de gasketel hing, ik heb geen zin om te pas en te onpas naar boven te rennen dus is deze manier het makkelijkst
Wellicht omdat ik de SMO40 heb en geen S40?
WP is behoorlijk overgedimensioneerd. Werkte voorheen op stooklijn 10 met alleen maar radiatoren in huis. Nu vrijwel overal vloerverwarming en stooklijn 5. Ik zal eens gaan proberen, bedankt voor de guidelines.DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Alleen die van verwarming van auto halen en dan zou je 0 en -5 van min tot max vermogen kunnen instellen, afhankelijk hoe oversized je wp is. Ik heb hem bewust in het defrost gebied begrenst (uit mn hoofd de curve -3 min tot -10 max), maar kan betekenen dat je huis gaat afkoelen als er niet genoeg vermogen is. Kwestie van mee experimenteren.
Als het gewoon warm in huis is dan lijkt hij te hard van start te gaan. Had ik ook. Zoals @Hippe Lip al zei stooklijn verlagen als dat kan, tenzij je minimum frequentie al 40hz is?pbleijsw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:15:
Als dit het patroon van de compressorfrequentie ,van afgelopen 24 uur, is kan dan de WP zijn warmte niet kwijt of is dit een normaal patroon met steeds de stops van 20 min.(omdat de GM tvan -60 teruggaat naar 0.)
[Afbeelding]
Als stooklijn verlagen niet kan omdat het te koud wordt dan wordt het tunen hoe je de compressor minder hard van start kan laten gaan, mits de minimum frequentie lager kan dan 40hz.
GM verlagen heeft niet veel nut. De runs worden dan wel langer, maar de compressor rent waarschijnlijk gewoon te hard. Beter eerst dat laatste oplossen. Zelfde met warmte kwijt kunnen, dat lukt misschien idd lastig nu. Maar 40hz is meestal redelijk veel bij deze buiten temperaturen.
Hier en hier heb ik eea geschreven wat er met de SMO40 mogelijk is. Meeste succes heb ik tot nu toe met de DOT instelling of met de compressor curve aanpassen.
In menu 1.9.4 ruimtensensor aanvinken en dan kan je de factor voor verwarmen instellen, in de extra opties die verschijnen.Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:11:
[...]
Waar staat die factor? In welk menu?
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets tegen ben gekomen. Kan het zijn dat die factor niet in het menu van een W/W-WP (S1255) zit?
Curve 4 - 0Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
[...]
Is jouw minimum frequentie ook 20Hz? Het valt namelijk op dat hij meteen naar meer dan 40Hz gaat en dan weer stilvalt. Dan krijg ik meer het gevoel van een (veel) te hoge stooklijn dan dat hij zijn warmte niet kwijt kan.
verschuiving 10gr. +2
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Nu de temperatuur in vrij korte tijd met +10 graden is gestegen begint de S1155 weer een onregelmatig patroon te volgen met 4 restarts per dag. Ik krijg mijn vinger er niet achter wat ik kan doen. Is de weersomslag te groot zodat het enkele dagen zal duren voordat de Nibe een nieuw stabiel patroon vindt?
:strip_exif()/f/image/Vq5FevGbQ4kajRrVomwhQPl6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik al zei, net als @Gerbenvl, die stooklijn lijkt te hoog. Ook die +2 verschuiving komt me hoog voor.
Wat bedoel je trouwens met die ‘10gr’?
De in mijn ogen beste manier om de juiste stooklijn en verschuiving vast te stellen is als volgt. Bij hogere buitentemperaturen (rond 15ºC) stel je de verschuiving vast. Dat is de voet van de stooklijn. Dit doe je dan aan het begin van het stookseizoen.
Als het dan kouder wordt, liefst rond het vriespunt of kouder, stel je de helling (=stooklijn) bij en blijf je vooral van die verschuiving af.
Beide probeer je zo laag mogelijk te zetten. Begin dus met een waarde die te laag is en stel die daarna rustig bij. Niet vaker dan eens per 24 uur, liever nog eens per 2x24 uur, zodat de boel de tijd krijgt om te stabiliseren.
Op die manier krijg je de zuinigste stooklijn die de boel warm genoeg houdt.
En weet je zeker dat 40Hz de minimum frequentie is? Mijn S1255 (ja, kan anders zijn want W/W) kan tot 20Hz terug en dat geeft een heel veel rustiger beeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2024 13:52 ]
<John O`Mill>
Mijn AMS 20-6 kan ook terug naar 20hz. Hoewel hij met de auto compressor curve aan niet verder terug gaat dan 25hzHippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:33:
[...]
En weet je zeker dat 40Hz de minimum frequentie is? Mijn S1255 (ja, kan anders zijn want W/W) kan tot 20Hz terug en dat geeft een heel veel rustiger beeld.
Nog wat meer in detail gekeken. Bij het starten als de GM teveel in de min komt start hij toch vaak 1-2 mins op 40hz bij mij. Dat duwt de verdamper (BT16) naar < -5 graden en dan wil hij gaan defrosten. Wel gek dat hij met 40hz start, heb nu zelfs een eigen compressor curve aan staan waarbij ik echt heb geroepen dat hij bij deze temperaturen op het minimum mag blijven. Toch doet hij dat niet.DIY schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Zal alles eens terug op auto zetten en eens kijken hoe het dan gaat. Gok dat bij mij omdat de boel in de koude garage staat de systeem temperatuur te ver zakt (< 20 graden) en hij daarom vindt dat hij even 40hz moet draaien.
Anderen met een AMS20 ook nog defrosts bij deze hoge buiten temperaturen? @BramKroon, @Miranda89 of @berry76? Gisteren (23-1) had ik er bijvoorbeeld nog 9 zelfs.
Zijn het trouwens echt defrosts of staan de GM dan gewoon op 0? Nu het buiten boven de 10 is heb ik 1x per 2 uur een run omdat de warmtelast onder het minimum vermogen zit.
Staat je waterpomp niet (geforceert) te hoog waardoor de warmtepomp een klots koud(er) water krijgt en hierdoor veel warmte moet ontrekken aan de verdamper?
[ Voor 71% gewijzigd door DIY op 24-01-2024 20:01 ]
Mijn AMS20-6 deed van het weekend toen het 7c was en de verdamper op 2c nog een defrost terwijl wij helemaal ijsvrij was. Dat vond ik al raar. Nu pruttelt hij op 20hzGerbenvl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Mijn AMS 20-6 kan ook terug naar 20hz. Hoewel hij met de auto compressor curve aan niet verder terug gaat dan 25hz![]()
[...]
Nog wat meer in detail gekeken. Bij het starten als de GM teveel in de min komt start hij toch vaak 1-2 mins op 40hz bij mij. Dat duwt de verdamper (BT16) naar < -5 graden en dan wil hij gaan defrosten. Wel gek dat hij met 40hz start, heb nu zelfs een eigen compressor curve aan staan waarbij ik echt heb geroepen dat hij bij deze temperaturen op het minimum mag blijven. Toch doet hij dat niet.
Zal alles eens terug op auto zetten en eens kijken hoe het dan gaat. Gok dat bij mij omdat de boel in de koude garage staat de systeem temperatuur te ver zakt (< 20 graden) en hij daarom vindt dat hij even 40hz moet draaien.
Anderen met een AMS20 ook nog defrosts bij deze hoge buiten temperaturen? @BramKroon, @Miranda89 of @berry76? Gisteren (23-1) had ik er bijvoorbeeld nog 9 zelfs.
condensor.DIY schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:46:
...
Staat je waterpomp niet (geforceert) te hoog waardoor de warmtepomp een klots koud(er) water krijgt en hierdoor veel warmte moet ontrekken aan de verdamper?
De waterkant is de condensor. Dat is makkelijk te onthouden, nietwaar
En de buitenlucht gaat door de verdamper.
Staat in de FAQ van de Nibe migratiepagina:BramKroon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:30:
als ik mijn smo40 aansluit op mijn router. Krijg ik de volgende melding. Ik heb wel internet verbinding.
Enig idee wat ik hieraan kan doen?
[Afbeelding]
"Wanneer je jouw warmtepomp aan het updaten bent met de nieuwe software zal het toestel automatisch offline gaan in NIBE Uplink en zal de warmtepomp online in het nieuwe plaform myUplink te zien zijn. Mocht jouw warmtepomp na de update geen verbinding hebben met het internet, raden wij je aan om de warmtepomp en de router van het internet opnieuw op te starten (minimaal 20 min. uitschakelen), zodat een nieuwe connectie kan worden hervat."
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nee, ik bedoelde de verdamper. Die koelt (verder dan wenselijk) af omdat er warmte word onttrokken.Knowbody schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:25:
[...]
condensor.
De waterkant is de condensor. Dat is makkelijk te onthouden, nietwaar![]()
En de buitenlucht gaat door de verdamper.
[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 24-01-2024 21:35 ]
(@Knowbody en @lps)Luchtenburger schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Deze daling is voor mij ook niet zo logisch.
[Afbeelding]
Het heeft even geduurd, maar dit probleem lijkt nu opgelost te zijn. Ik heb hier een systeem met naregeling, de bypass stond niet goed ingesteld. Als er dus geen of onvoldoende flow is, gaat de WP op SWW de defrost doen.
Bypass staat nu verder open, ik heb dit gedrag sindsdien niet weer gezien.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Echt defrosts. De GM staat niet op 0. Heb hem aan Home Assistant hangen. Die meld ook een defrost. Zie/hoor het ook aan de pompsnelheid die omhoog schiet.DIY schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:46:
@Gerbenvl Volgens mij starten de meeste /alle wp's op met een hogere frequentie. Mn airco's doen het ook. Ik vermoed dat het is om snel op de werkdruk te zijn en zo het koudeproces goed op gang te brengen.
Zijn het trouwens echt defrosts of staan de GM dan gewoon op 0? Nu het buiten boven de 10 is heb ik 1x per 2 uur een run omdat de warmtelast onder het minimum vermogen zit.
Wat bedoel je met "te hoog staan"? Hoge stooklijn? Stooklijn 3, dus hij hoeft maar 25 graden te leveren nu.
Vandaag toch ook nog 5 defrosts, ook al is het de hele dag boven de 10 graden.
110hz kan hij bij mij. Dan hoor je hem ook welBramKroon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:20:
@AMS20-6 Hoe hoog is jullie maximale frequentie? Die van mij gaat niet boven de 74Hz. Hij trekt dan Max 1.25kW. Volgens de specs zou hij 2,05 kW input hebben bij -7c
@Miranda89 had ook al dat hij niet hoger wilde dan 74hz. Raar. Weet niet of die al een oplossing heeft?
Misschien per ongeluk stroom beperkt of frequenties geblokkeerd?
Ik bedoel het debiet van je waterpomp. Als het debiet (om wat voor reden dan ook) hoog is zal je wp meer warmte moeten toevoeren en die zal in de verdamper onttrokken worden (aan de buitenlucht). Je hebt geen serie of parallel buffer? Heb je wel voldoende waterinhoud?Gerbenvl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:25:
Wat bedoel je met "te hoog staan"? Hoge stooklijn? Stooklijn 3, dus hij hoeft maar 25 graden te leveren nu.
[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 24-01-2024 21:41 ]
@BramKroon router al herstart?BramKroon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:30:
als ik mijn smo40 aansluit op mijn router. Krijg ik de volgende melding. Ik heb wel internet verbinding.
Enig idee wat ik hieraan kan doen?
[Afbeelding]
Is er iets veranderd in je netwerk?
keertje ipconfig download3n en/of in je leases overzicht van je router kijken of je Nibe er tussen staat
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Mogelijk iets met port forwarding?
Hier draait de pomp vrijwel altijd op een vast getal, en ik had al eens begrensd op 80%. Lager kon niet.
Nu ben ik eens gaan testen (mbv menu geforceerde regeling) tot welke pompsnelheid de debietmeters hetzelfde zijn als bij 100%. Dat was bij 65% nog in orde. Het scheelt veel geluid en ook nog eens een reductie van 20 Watt aan elektriciteit.
Om die 65% te kunnen gebruiken moest de instelling van auto op handmatig.
Interessant! Ook eens kijken wat dat hier zou kunnen zijn, die minimale waarde.Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:14:
In menu 7.1.2.4 de pompsnelheid van auto afgehaald voor verwarming.
Hier draait de pomp vrijwel altijd op een vast getal, en ik had al eens begrensd op 80%. Lager kon niet.
Nu ben ik eens gaan testen (mbv menu geforceerde regeling) tot welke pompsnelheid de debietmeters hetzelfde zijn als bij 100%. Dat was bij 65% nog in orde. Het scheelt veel geluid en ook nog eens een reductie van 20 Watt aan elektriciteit.
Om die 65% te kunnen gebruiken moest de instelling van auto op handmatig.
Al enig idee wat de invloed is op defrosts en/of SWW-runs?
SWW heeft eigen settings.martius schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:24:
[...]
Interessant! Ook eens kijken wat dat hier zou kunnen zijn, die minimale waarde.
Al enig idee wat de invloed is op defrosts en/of SWW-runs?
Ik heb nu de nieuwe SMO v5 software en nog steeds hetzelfde. Er komt wel een IP adres te voor schijn maar ik weet waarvan die is.bioscrasher schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:01:
[...]
@BramKroon router al herstart?
Is er iets veranderd in je netwerk?
keertje ipconfig download3n en/of in je leases overzicht van je router kijken of je Nibe er tussen staat
Ik heb ook ingelogd op router en daar zie ik 1 lan verbinding, als ik de kabel van de Smo eruit trekken blijft dit.
Zowel smo40 als router opnieuw gestart, maar ik krijg de zelfde melding als in de foto
DNS handmatig op 8,8.8.8 zetten kan helpen.BramKroon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb nu de nieuwe SMO v5 software en nog steeds hetzelfde. Er komt wel een IP adres te voor schijn maar ik weet waarvan die is.
Ik heb ook ingelogd op router en daar zie ik 1 lan verbinding, als ik de kabel van de Smo eruit trekken blijft dit.
Zowel smo40 als router opnieuw gestart, maar ik krijg de zelfde melding als in de foto
Helaas werk ook niet. Dat IP adres dat in de SMO 40 staat van wie is dat van mij op nibe? Die komt niet overeen met mijn router. Ps ik heb niet veel verstand van netwerkenKnowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:46:
[...]
DNS handmatig op 8,8.8.8 zetten kan helpen.
Heb je in de oude en nieuwe situatie dezelfde serie adressen voor DHCP?BramKroon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb nu de nieuwe SMO v5 software en nog steeds hetzelfde. Er komt wel een IP adres te voor schijn maar ik weet waarvan die is.
<John O`Mill>
De gateway zal inderdaad een ander 192.xx.x adres kunnen hebben.Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Heb je in de oude en nieuwe situatie dezelfde serie adressen voor DHCP?
dhcp op aan zal meestal wel werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 25-01-2024 13:13 ]
Ik moest even een nieuwe connection string maken voor de MyUplink migratie. En dan op myuplink.com even opnieuw koppelen. Daarna kwam hij pas in de lucht. Heb je al wel een connection string gemaakt?BramKroon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Opnieuw met verbind automatisch dan gaat
DHCP naar aan, maar nog geen verbinding met nibe
Zal minimale pompsnelheid eens terugzetten. Die stond op 20%, misschien gewoon teveel.DIY schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:40:
[...]
Ik bedoel het debiet van je waterpomp. Als het debiet (om wat voor reden dan ook) hoog is zal je wp meer warmte moeten toevoeren en die zal in de verdamper onttrokken worden (aan de buitenlucht). Je hebt geen serie of parallel buffer? Heb je wel voldoende waterinhoud?
100 liter buffer in de retour (serie) omdat de convectoren heel weinig inhoud hebben. 100 zou genoeg moeten zijn voor zo'n kleine pomp.
Wanneer moet je trouwens aan de pompsnelheid in wachtmodus komen? Die staat standaard op 30%. Dat is best een boel bij mij met vrij korte leidingen en alleen woonkamer verwarmen. Wanneer zou je die hoger of lager gaan zetten?
Gerbenvl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Ik moest even een nieuwe connection string maken voor de MyUplink migratie. En dan op myuplink.com even opnieuw koppelen. Daarna kwam hij pas in de lucht.
Dat lukt dus niet, ik krijg de melding als op de foto en geen codes. De web site vraagt om deze codes.
[...]
Zal minimale pompsnelheid eens terugzetten. Die stond op 20%, misschien gewoon teveel.
100 liter buffer in de retour (serie) omdat de convectoren heel weinig inhoud hebben. 100 zou genoeg moeten zijn voor zo'n kleine pomp.
Wanneer moet je trouwens aan de pompsnelheid in wachtmodus komen? Die staat standaard op 30%. Dat is best een boel bij mij met vrij korte leidingen en alleen woonkamer verwarmen. Wanneer zou je die hoger of lager gaan zetten?
Ik begrijp je niet goed.BramKroon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Opnieuw met verbind automatisch dan gaat
DHCP naar aan, maar nog geen verbinding met nibe
Als de SMO internet heeft, dus een ip adres, en het dns gebeuren werkt ook goed, dan moet je op myuplink.com een registratie doen zodat jouw smo40 daar bekend is.
@BramKroon
Je bericht ff aanpassen, zodat jouw aandeel in de tekst niet in de quotes staat samen met wat je aanhaalt?
Dat leest wat fijner en zo is het ook bedoeld...
En heb je WP en router minimaal 20 minuten uit gehad, zoals @LangeFries hierboven al voor je opzocht?
LangeFries schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Staat in de FAQ van de Nibe migratiepagina:
"Wanneer je jouw warmtepomp aan het updaten bent met de nieuwe software zal het toestel automatisch offline gaan in NIBE Uplink en zal de warmtepomp online in het nieuwe plaform myUplink te zien zijn. Mocht jouw warmtepomp na de update geen verbinding hebben met het internet, raden wij je aan om de warmtepomp en de router van het internet opnieuw op te starten (minimaal 20 min. uitschakelen), zodat een nieuwe connectie kan worden hervat."
[ Voor 55% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2024 13:56 ]
<John O`Mill>
Begrijp je het überhaupt ?Gerbenvl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Zal minimale pompsnelheid eens terugzetten. Die stond op 20%, misschien gewoon teveel.
Wat heeft de minimale pompsnelheid er nou mee te maken. Niets!
Dat waar DIY op doelt is de maximale.
Als je debietmeters hebt -die heb jij niet denk ik- en je gaat uit van de 30% kun je zien wat het effect is als je dat verlaagd.
[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 25-01-2024 13:58 ]
Resultaat? Weer terug bij af. De machine begint en gaat voluit met 6KW en 100HZ (enorm kabaal!) zsm proberen om de ingestelde 40 graden 'highest supply heat' te halen en probeert mijn vloer 40 graden te maken. In een uur is het al weer boven de 24 graden en de machine stopt niet. Hij had niet eens moeten starten want het was al 22.5 graden in huis... kortom, niks mee opgeschoten. Terug bij af.
Inmiddels dan maar weer mijn eigen probeersels teruggezet zodat ie min of meer rustig voortkabbelt met 1KW / 25 / 50Hz. Want eenmaal een nachtje uit daalt langzaam de temperatuur in huis. Er is weer een nieuwe ronde met Nibe in gang gezet. Nu willen ze zelf (op afstand) in de machine. We gaan het meemaken. Ben het vertrouwen een beetje kwijt eerlijk gezegd.
Oh ja, goede nieuws... heb zelf ook maar weer een complete reset gedaan en setup, en nu heb ik ook ineens die RMU temperatuur in het "Room average temp. clim. system 1 (BT50)" veld in HA
Nu de rest nog....
[ Voor 3% gewijzigd door Borisvkr op 25-01-2024 16:04 ]
@BorisvkrBorisvkr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:02:
Slecht nieuws en een beetje goed nieuws. Slechte nieuws, er is weer een monteur langsgeweest, Nibe komt zelf niet langs maar kan dan wel telefonetisch geraadpleegd worden. Al mijn probeersels ongedaan gemaakt, alles fysiek langsgelopen, hele machine gereset en opnieuw ingesteld samen met Nibe, zoals het allemaal volgens het boekje zou moeten.
Resultaat? Weer terug bij af. De machine begint en gaat voluit met 6KW en 100HZ (enorm kabaal!) zsm proberen om de ingestelde 40 graden 'highest supply heat' te halen en probeert mijn vloer 40 graden te maken. In een uur is het al weer boven de 24 graden en de machine stopt niet. Hij had niet eens moeten starten want het was al 22.5 graden in huis... kortom, niks mee opgeschoten. Terug bij af.
Inmiddels dan maar weer mijn eigen probeersels teruggezet zodat ie min of meer rustig voortkabbelt met 1KW / 25 / 50Hz. Want eenmaal een nachtje uit daalt langzaam de temperatuur in huis. Er is weer een nieuwe ronde met Nibe in gang gezet. Nu willen ze zelf (op afstand) in de machine. We gaan het meemaken. Ben het vertrouwen een beetje kwijt eerlijk gezegd.
Oh ja, goede nieuws... heb zelf ook maar weer een complete reset gedaan en setup, en nu heb ik ook ineens die RMU temperatuur in het "Room average temp. clim. system 1 (BT50)" veld in HA
Nu de rest nog....
Heb je alle instellingen opgeschreven zoals die volgens Nibe moesten staan, nadat je monteur vertrok? Dan heb je die tenminste als referentie.
En als ik je verhaal zo lees dan is jouw Tmax véél te hoog! Waarom staat die op 40ºC als je vloerverwarming hebt? Voor die vloer is dat al hoog, maar voor je huis ook gezien het feit dat je huis in een uurtje al flink warmer is met die 40 graden. Bij mij kom ik niet verder dan 1 à 2 graden per etmaal.
Probeer het eens met de instellingen volgens Nibe en een Tmax van 32ºC of zo? Of mss nog wel lager? Dan gaat het ook allemaal een stuk rustiger, toch? Niet meer met zoveel geweld.
<John O`Mill>
Jij hebt zeker nog nooit met de startgids gewerkt.Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:14:
[...]
@Borisvkr
Heb je alle instellingen opgeschreven zoals die volgens Nibe moesten staan, nadat je monteur vertrok? Dan heb je die tenminste als referentie.
En als ik je verhaal zo lees dan is jouw Tmax véél te hoog! Waarom staat die op 40ºC als je vloerverwarming hebt? Voor die vloer is dat al hoog, maar voor je huis ook gezien het feit dat je huis in een uurtje al flink warmer is met die 40 graden. Bij mij kom ik niet verder dan 1 à 2 graden per etmaal.
Probeer het eens met de instellingen volgens Nibe en een Tmax van 32ºC of zo? Of mss nog wel lager? Dan gaat het ook allemaal een stuk rustiger, toch? Niet meer met zoveel geweld.
Ja, ik denk dat daar 1 van de problemen zit. Zelf had ik ook al uitgevogeld dat die max supply heat niet hoger moet dan een graad of 32-35.Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:14:
[...]
Andere probleem is dat de verwarming dus nooit meer stopt als ie eenmaal aan de gang gaat. Lijkt wel of de graadminuten dan in de war zijn en ondanks dat ie de vloer tot 40 graden aan het opstoken is, worden de graadminuten blijkbaar niet 0? Of wel maar wordt genegeeerd.
Ik ga verder speuren. Ben nu ook wel over de drempel van een complete reset heen

Ja inderdaad die zet hem gewoon op 40. Maar goed, hij default ook naar radiatoren en niet naar vloerverwarming. Dat zal de reden zijn?Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:35:
[...]
Jij hebt zeker nog nooit meer de startgids gewerkt.
40 ook voor vloerverwarmingBorisvkr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Ja inderdaad die zet hem gewoon op 40. Maar goed, hij default ook naar radiatoren en niet naar vloerverwarming. Dat zal de reden zijn?
5 graden hoger dan de maximale waarde vd stooklijn.
Zie de pdf startgids SMO of F2040 of whatever het wordt allemaal gedocumenteerd.
Ik weet ook niets. Maar ik zoek en vind en snap wat ik doe.
Dat ding van Boris deugt niet.
En? Ik heb niet het idee dat op 0 of 6 zetten ook maar iets doet?Aziraphale schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:48:
Die andere [room invloed] sensor heb ik gevonden en ook op 0 gezet. Ik ben benieuwd!
Maar mijn systeem is sowieso raar... ben wel benieuwd of het bij jou wel effect heeft.
Doet volgens mij helemaal niets.Borisvkr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:58:
[...]
En? Ik heb niet het idee dat op 0 of 6 zetten ook maar iets doet?
Maar mijn systeem is sowieso raar... ben wel benieuwd of het bij jou wel effect heeft.
Klopt. Waarom zou ik? Het draait hier allemaal lekker rustig en ik ben redelijk tevreden. Waarom zou ik de boel dan overhoop halen?Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:35:
Jij hebt zeker nog nooit meer de startgids gewerkt.
Ik denk eerder aan een overshoot, waardoor het lijkt dat hij niet meer stopt. En die overshoot komt doordat hij veel te hard van stapel loopt.Borisvkr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:45:
Andere probleem is dat de verwarming dus nooit meer stopt als ie eenmaal aan de gang gaat. Lijkt wel of de graadminuten dan in de war zijn en ondanks dat ie de vloer tot 40 graden aan het opstoken is, worden de graadminuten blijkbaar niet 0? Of wel maar wordt genegeeerd.
Kijk eens wat hij doet met alle standaardinstellingen (en vv uiteraard) en een Ta-max van 30 (mss zelfs wel 28?)ºC? Gaat het dan ook zo tekeer en hoe ver is dan de overshoot? Gewoon ff door laten lopen, tenzij je de 25 hebt bereikt.
En beginnen met een huistemperatuur die iets onder de gewenste waarde ligt.
<John O`Mill>
Blijkbaar niet

Nee geen debietmeters hier.Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Wat heeft de minimale pompsnelheid er nou mee te maken. Niets!
Dat waar DIY op doelt is de maximale.
Als je debietmeters hebt -die heb jij niet denk ik- en je gaat uit van de 30% kun je zien wat het effect is als je dat verlaagd.
De defrosts van de week waren vaak net na het starten. Vandaar dat ik dacht dat met minimale pomp snelheid te maken had.
Heb gewoon op auto staan nu met de defaults voor wachtstand (30%) en minimaal (1%). Zal de max dan eens naar 60% zetten. Harder hoeft hij hier toch niet te lopen.
Edit: ah 60% gaat niet. Op auto kan de max op 80% en niet lager. Vaste pomp snelheid is denk ik niet logisch als je met een gewone stooklijn werkt met dus wisselende aanvoer temperatuur?
[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenvl op 25-01-2024 19:39 ]
Zo maar wat aanklooien dus.Gerbenvl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Blijkbaar niet![]()
[...]
Nee geen debietmeters hier.
De defrosts van de week waren vaak net na het starten. Vandaar dat ik dacht dat met minimale pomp snelheid te maken had.
Heb gewoon op auto staan nu met de defaults voor wachtstand (30%) en minimaal (1%). Zal de max dan eens naar 60% zetten. Harder hoeft hij hier toch niet te lopen.
Edit: ah 60% gaat niet. Op auto kan de max op 80% en niet lager. Vaste pomp snelheid is denk ik niet logisch als je met een gewone stooklijn werkt met dus wisselende aanvoer temperatuur?
Kijk, flow is key. Hoge COP haal je met een zo laag mogelijke temperatuur. Om dan toch nog vermogen in het systeem te krijgen heb je een hoge flow nodig.
Als 100% pompsnelheid meer in het systeem perst dan 80, 70 of whatever dan heeft het zin om 100% te behouden!
Gaat alleen het lawaai (en verbruik) omhoog maar het debiet niet, dan heeft 100% geen zin dus dan zoek je naar het kantelpunt. Dat is wat ik gedaan heb.
Ik heb sinds circa 1 jaar een NIBE F2040-8 warmtepomp. Ons huis is ca. 900 m3, vrijstaand. Ca. 100m^2 vloerverwarming. De overige ruimtes (ook 100 m^2) radiatoren. Het betreft een hybride systeem. Onder de 2 graden buitentemperatuur doet de CV mee.
Nu mijn vraag. Ik heb het idee dat ik wel erg veel ontdooicycli zie. Zie hieronder bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur van vandaag met vanmorgen meer dan een keer per uur een ontdooicyclus
Is dit normaal? Of moet ik hier iets mee? Verder zijn er geen problemen met het systeem. Het huis wordt gewoon warm.
Alvast bedankt,
Gerbrand
/f/image/f7iIgBous4yyxyntZf1p8Alm.png?f=fotoalbum_large)
We hebben de flow en de retourtemperatuur nodig om hier iets van te zeggen. Ik denk dat je teveel vraagt. Als de warmtepomp vermogen moet leveren dan ontkom je niet aan defrosts. Waarschijnlijk is de retourtemperatuur minstens 5 graden onder de Ta. Ik denk dat je al gauw richting de 7 kW gaat met je gevraagde temperatuur.Zonlichtstad schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:26:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds circa 1 jaar een NIBE F2040-8 warmtepomp. Ons huis is ca. 900 m3, vrijstaand. Ca. 100m^2 vloerverwarming. De overige ruimtes (ook 100 m^2) radiatoren. Het betreft een hybride systeem. Onder de 2 graden buitentemperatuur doet de CV mee.
Nu mijn vraag. Ik heb het idee dat ik wel erg veel ontdooicycli zie. Zie hieronder bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur van vandaag met vanmorgen meer dan een keer per uur een ontdooicyclus
Is dit normaal? Of moet ik hier iets mee? Verder zijn er geen problemen met het systeem. Het huis wordt gewoon warm.
Alvast bedankt,
Gerbrand
[Afbeelding]
Nachtverlaging ?
Je kunt het beperken door de bijverwarming -wat bij jou de gasketel is- mee te laten doen. Niet onder de 2 graden, maar eerder.
Hij gaat dan pas in als de graadminuten achterop raken ( onder de -460).
Of je laat het systeem in de nacht ook gewoon de boel op temperatuur houden. Ik denk dat je een lagere temperatuur instelt (nachtverlaging toepast) waarbij de ruimtevoeler de ruimteregeling doet.
[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 25-01-2024 23:18 ]
Zelfde voor de factor om de invloed van de RMU S40 terug te zetten van 2 naar 1, daarna eventueel naar 0. Kon ik ook niet vinden... ? Wel zichtbaar in de HA integratie maar op de WP vind ik 'm niet
Het vinkje van de RMU kan ik ook niet uitzetten, dat is geblokked en kan ik niet wijzigen
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
7.1.10.3. Verwarming van AUTO afhalentheo66 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:25:
Na de wijzigingen van vorige week wilde ik nu conform advies van @Knowbody de relatieve GM terugzetten van 400 naar 200 en daarna eventueel naar 100. Niet te vinden in het menu van mijn S1155, waar kijk ik verkeerd of overheen, iemand een idee?
Zelfde voor de factor om de invloed van de RMU S40 terug te zetten van 2 naar 1, daarna eventueel naar 0. Kon ik ook niet vinden... ? Wel zichtbaar in de HA integratie maar op de WP vind ik 'm niet
Het vinkje van de RMU kan ik ook niet uitzetten, dat is geblokked en kan ik niet wijzigen
RMU
1.3
Uit- of aanvinken voor verwarming
Bedankt voor de reactie.Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:10:
[...]
We hebben de flow en de retourtemperatuur nodig om hier iets van te zeggen. Ik denk dat je teveel vraagt. Als de warmtepomp vermogen moet leveren dan ontkom je niet aan defrosts. Waarschijnlijk is de retourtemperatuur minstens 5 graden onder de Ta. Ik denk dat je al gauw richting de 7 kW gaat met je gevraagde temperatuur.
Nachtverlaging ?
Ik heb de spullen voor een NibePi liggen. Die zal ik binnenkort eens aansluiten. Ik heb inderdaad een behoorlijke delta T. Zie hieronder de retour temperatuur. Delta t is meer dan 5 graden. De compressor verbruikte zo'n 2 kW vanmorgen en met een COP van 3,5 zit je dan inderdaad op 7 kW.
Ik gebruik geen nachtverlaging voor de vloerverwarming, maar wel voor bijvoorbeeld de werkkamer (vanmorgen werkte mijn vriendin thuis, dus die moest worden opgewarmd). De warmtepomp regelt alleen op de buitensensor, maar er zit naregeling op de radiatoren en vloerverwarming.
Gerbrand
[/quote]
/f/image/sdDrFxLCS9y8sKhwjnuZFVsR.png?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat door de naregeling er om 04.00 uur een plomp koud water in het systeem komt zodat hij het er even druk mee heeft? Hij trekt het, daar niet van, maar misschien kan het wat gelijkmatiger.Zonlichtstad schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:46:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Ik heb de spullen voor een NibePi liggen. Die zal ik binnenkort eens aansluiten. Ik heb inderdaad een behoorlijke delta T. Zie hieronder de retour temperatuur. Delta t is meer dan 5 graden. De compressor verbruikte zo'n 2 kW vanmorgen en met een COP van 3,5 zit je dan inderdaad op 7 kW.
Ik gebruik geen nachtverlaging voor de vloerverwarming, maar wel voor bijvoorbeeld de werkkamer (vanmorgen werkte mijn vriendin thuis, dus die moest worden opgewarmd). De warmtepomp regelt alleen op de buitensensor, maar er zit naregeling op de radiatoren en vloerverwarming.
Gerbrand
[/quote][Afbeelding]
Nibe pi is leuk maar uplink werkt ook en zelfs zonder dat kun je de info wel uit het apparaat halen via display.
Dat zou toevallig vandaag kunnen, maar toen het kouder was is hij de hele tijd aan het ontdooien. Ik begrijp nu dat dat zo hoort als je veel vermogen vraagt. Nibepi lijkt mij vooral handig omdat je dan makkelijker meerdere parameters kan combineren in een grafiekje.Knowbody schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:56:
[...]
Kan het zijn dat door de naregeling er om 04.00 uur een plomp koud water in het systeem komt zodat hij het er even druk mee heeft? Hij trekt het, daar niet van, maar misschien kan het wat gelijkmatiger.
Nibe pi is leuk maar uplink werkt ook en zelfs zonder dat kun je de info wel uit het apparaat halen via display.
Gerbrand
Overigens, ter aanvulling wellicht...theo66 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:25:
Na de wijzigingen van vorige week wilde ik nu conform advies van @Knowbody de relatieve GM terugzetten van 400 naar 200 en daarna eventueel naar 100. Niet te vinden in het menu van mijn S1155, waar kijk ik verkeerd of overheen, iemand een idee?
Ik heb de relatieve graadminuten op 1600 gezet (dat rekent makkelijker dan 1500, namelijk 4 stapjes van 400)
Dat maakt de regeling trager en dat is prettig bij gebruik van een lage en vrij vlakke Ta. Ik wil hem beperken in het fors overschreiden van de berekende Ta.
Dat werkt bij mij nu aardig, maar dan heb ik wel een reset vd graadminuten nodig en dat lukt via een AUX contact (verwarming blokkeren). Dus elke ochtend vertrekt hij na een lange pauze met de graadminuten op 0 en een Ta van 26 bij 10 tot 28 bij 0.
Dat geeft tot nu toe een aardig resultaat. Dit alles heeft ook weer te maken met mijn 12 kW (9 bij -10) beest die ik zo min mogelijk korte runs wil laten maken.
Overigens de vaste pompsnelheid op 65% is een zegen. Nagenoeg dezelfde flow als bij 100% met het verschil dat ik het systeem nu niet meer storend vind als het gaat om geluid vd pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 26-01-2024 09:53 ]
Ik ga dit eens testen middels een set value vanuit HA.Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:50:
[...]
Dat werkt bij mij nu aardig, maar dan heb ik wel een reset vd graadminuten nodig en dat lukt via een AUX contact (verwarming blokkeren). Dus elke ochtend vertrekt hij na een lange pauze met de graadminuten op 0 en een Ta van 26 bij 10 tot 28 bij 0.
Dat was je in het begin al geadviseerd, die reset. Nou, dat zou mooi zijn.Borisvkr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:34:
Het lijkt na de volledige reset verdorie wel te werken ineens. Het moet niet gekker worden. Houdt zich netjes aan mijn schedules (25Hz van 19:00 - 07:00 en 50Hz van 7:00 tot 19:00) en ik zie de graadminuten rustig oplopen naar 0, dan stopt hij met de verwarming, paar uur later als eea aan gm weer langzaam terugloopt, springt ie weer netjes aan... moet niet gekker worden. Het is alleen iets te koud in huis; zat sinds gisteravond op stooklijn 2+0, vanmorgen even op 2+2 gehad maar dat leek niet veel te doen, nu even naar 3+2. Eens kijken wat dat doet. Het is nu volgens de RMU 21.3 graden, dat voelt net wat te kil. Mag wel naar 22.0 (niet hoger, want dan wordt het al snel weer te warm).
Een stooklijn is nu multiple gok, want je doet (net als ik) beperkingen opleggen. Als je bijvoorbeeld nachtverlaging gebruikt, klopt de stooklijn die bij het huis hoort al niet meer.
Wellicht is het nu zinvol om een externe thermostaat op een AUX aan te sluiten die de stooklijn een paar punten omlaag gooit of keihard de verwarming blokkeert bij het bereiken van een bepaalde temperatuur.
Dat kan een eenvoudige dingetje zijn, met een maak contact bij het bereiken vh setpoint, of iets via domotica.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 26-01-2024 11:05 ]
Geef het wel de tijd. Verandering van stooklijn heeft minimaal 24 uur tijd nodig om goed effect te zien.Borisvkr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:34:
Het lijkt na de volledige reset verdorie wel te werken ineens. Het moet niet gekker worden. Houdt zich netjes aan mijn schedules (25Hz van 19:00 - 07:00 en 50Hz van 7:00 tot 19:00) en ik zie de graadminuten rustig oplopen naar 0, dan stopt hij met de verwarming, paar uur later als eea aan gm weer langzaam terugloopt, springt ie weer netjes aan... moet niet gekker worden. Het is alleen iets te koud in huis; zat sinds gisteravond op stooklijn 2+0, vanmorgen even op 2+2 gehad maar dat leek niet veel te doen, nu even naar 3+2. Eens kijken wat dat doet. Het is nu volgens de RMU 21.3 graden, dat voelt net wat te kil. Mag wel naar 22.0 (niet hoger, want dan wordt het al snel weer te warm).
Het beste is een logboekje bijhouden., anders blijft het gekloot. En een ideale lijn is er niet, want wind en zoninstraling maken dat dat onmogelijk is.rusman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:25:
[...]
Geef het wel de tijd. Verandering van stooklijn heeft minimaal 24 uur tijd nodig om goed effect te zien.
In de S40 kun je grafisch goed per curve zien welke Ta ontstaat bij welke Tbuiten.
Maar er zijn verschillende lijnen (immers zowel curve als verschuiving zijn je variabelen) te bedenken die ongeveer Ta=30 hebben bij Tbuiten=0 (noem ik 30/0)
Het gaat er dan om wat de x gaat zijn bij x/5 en x/10 en wellicht x/15
Schrijf op welke Ta voldoet bij welke Tbuiten. Dat kan een langdurig proces zijn maar zal het beste resultaat kunnen geven. Als je het niet opschrijft, blijft het gissen.
Dat werkt alleen als je langere tijd een nauwelijks veranderende buitentemperatuur hebt. En ga daarbij niet over 1 nacht ijs.