Bedankt voor de tip ik heb het water op 48 gr max gezet.Knowbody schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:22:
[...]
Mogelijk gaat hij het vat verwarmen en komt daarbij in de buurt van de retourtemperatuur (spiraal) van 55 graden.
Het laatste stukje moet dan elektrisch en wellicht is dat geblokkeerd.
De oplossing is het vat minder heet op te warmen. Denk aan 48 a 50 gr max
Uh, nee, ik kom uit Drenthe... Maar heb je geen idee wie hem geplaatst heeft? En anders misschien contact leggen met Nibe? Mijn installateur was een keer later omdat hij door Nibe naar iemand met problemen was gestuurd. Dat was geen klant van hem, maar Nibe heeft blijkbaar installateurs die door hen aangestuurd worden.John17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:29:
[...]
Oke dank je. Ken je misschien een goed installateur? Limburg in de buurt van Roermond
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
@John17 onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.
Zit het filter in het cv circuit niet vol?
Je geeft aan dat het vooral op warmere dagen is: wat is de warmtepomp aan het doen als de fout ontstaat? (verwarmen of tapwater bereiden).
Heb je misschien thermostaatkranen op radiatoren of andere kleppen in het verwarmingssysteem, die doordat het warm is dichtlopen en zo de flow teveel beperken?
Op welk vermogen (%) draait de circulatiepomp tijdens verwarmen en tapwater (sww) bereiden?
Je geeft aan dat het vooral op warmere dagen is: wat is de warmtepomp aan het doen als de fout ontstaat? (verwarmen of tapwater bereiden).
Heb je misschien thermostaatkranen op radiatoren of andere kleppen in het verwarmingssysteem, die doordat het warm is dichtlopen en zo de flow teveel beperken?
Op welk vermogen (%) draait de circulatiepomp tijdens verwarmen en tapwater (sww) bereiden?
[Voor 3% gewijzigd door DIY op 21-05-2023 07:14]
Top, bedankt voor de tip.Aziraphale schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Uh, nee, ik kom uit Drenthe... Maar heb je geen idee wie hem geplaatst heeft? En anders misschien contact leggen met Nibe? Mijn installateur was een keer later omdat hij door Nibe naar iemand met problemen was gestuurd. Dat was geen klant van hem, maar Nibe heeft blijkbaar installateurs die door hen aangestuurd worden.
Sorry voor al mijn vragen maar zoals ik al aangaf ben ik op Warmtepomp gebied een echte digibeetDIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:11:
@John17 onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.
Ik vermoet dat het daaraan kan liggen, de vloerverwarming moet bij ons gereinigd worden.
Laat ik meteen naar kijken. of is dit iets wat ik eventueel zelf kan doen?
Waar zou ik dit kunnen achterhalen?

Ik had zelfde overdruk en temperatuur alarmpjes deze week met mijn F2040-12 tijdens eerste opwarmbeurt van mijn zwembad. Bleek dat de kraan naar de zwembad warmtewisselaar
nog dicht stond, dus geen circulatie, dus geen warmte afgifte, dus te hoge druk en temperatuur in WP.
nog dicht stond, dus geen circulatie, dus geen warmte afgifte, dus te hoge druk en temperatuur in WP.
Ik zet “operation mode” (menu 4.1) op manual met “heating” gedesactiveerd. Zorgt er tevens voor dat circulatie pomp G12 niet de hele zomer blijft doordraaien, alweer wat energie uitgespaard 😉.martius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
Uitzetten verwarming.
Vroeger, als het warmer werd ging de CV uit om gasverbruik te reduceren (thermostaat op een lage temp & programma uit). Nu staat er een WP die de CV verwarming voor haar rekening neemt en nu is mijn vraag aan jullie wat jullie doen nu het warmer wordt.
Zetten jullie het verwarmingsdeel uit, zo ja hoe (ik heb een SMO S40 als regelunit)? Zo niet waarom niet en hoe zorgen jullie er dan voor dat de WP niet automatisch aangaat?
Dat hoor je niet zo te doen!captdimi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Ik zet “operation mode” (menu 4.1) op manual met “heating” gedesactiveerd. Zorgt er tevens voor dat circulatie pomp G12 niet de hele zomer blijft doordraaien, alweer wat energie uitgespaard 😉.
Dat doe je dmv de temperatuur in te stellen in het menu waar ook de filtertijd genoemd wordt.
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Als er koude lucht uit de blower vd warmtepomp komt is hij warmte aan het maken.John17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:50:
[...]
Sorry voor al mijn vragen maar zoals ik al aangaf ben ik op Warmtepomp gebied een echte digibeet![]()
Als er warme lucht uit die blower komt, is hij aan het koelen. Het lijkt me sterk dat hij nu al aan het koelen is, maar dat kan zo (onhandig) zijn ingesteld. In dat geval is het belangrijk dat er voldoende groepen open staan en de pompsnelheid hoog staat.
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Ook mogelijk, maar GP12 blijft 7/24 doordraaien aan 30% gedurende de zomer. Opgeslagen warmte in buffervat wordt dus door het huis gestuurd tussen twee opwarm periodes voor zwembad… Vandaar dat ik na de winter “heating” gewoon afzet en POOL mode activeer.Knowbody schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:42:
[...]
Dat hoor je niet zo te doen!
Dat doe je dmv de temperatuur in te stellen in het menu waar ook de filtertijd genoemd wordt.
Ik zeg het niet voor niets hè. Als je de temperatuur "stop verwarmen" goed zet, met de juiste filtertijd, gaat de pomp uit in de zomer en gaat de boel vanzelf weer beginnen als het daar tijd voor is.captdimi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:39:
[...]
Ook mogelijk, maar GP12 blijft 7/24 doordraaien aan 30% gedurende de zomer. Opgeslagen warmte in buffervat wordt dus door het huis gestuurd tussen twee opwarm periodes voor zwembad… Vandaar dat ik na de winter “heating” gewoon afzet en POOL mode activeer.
Je vind het in menu "instelling auto modus"
Standaard staat die temperatuur op 17 graden. Per situatie uitvinden wanneer verwarmen niet meer hoeft.
Hier staat het op bv 11 graden, 48 uur filtertijd
Heb je zwarte tyleen leidingen dat de vloerverwarming gereinigd moet worden? Dat is nl niet gebruikelijk.John17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:50:
onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.
Ik vermoet dat het daaraan kan liggen, de vloerverwarming moet bij ons gereinigd worden.
Laat ik meteen naar kijken. of is dit iets wat ik eventueel zelf kan doen?
Sorry voor al mijn vragen maar zoals ik al aangaf ben ik op Warmtepomp gebied een echte digibeet
Het filter wat Nibe standaard meelevert ziet er zo uit: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6
@John17 Je kunt met een baco de dop eraf draaien en daarna kort de hendel gedeeltelijk verdraaien. Het filter spoelt dan leeg. Let op: er spuit heet cvwater uit de het gat van de dop, zodra je de hendel omzet. Zet er een emmer onder dan kan je zien wat voor vuil erin zat. Na het spoelen moet je misschien water bijvullen.
Begin maar met het filter. Dan kijken we daarna wel naar de gegevens in de menu's.
Lees ook eens de gebruikershandleiding rustig door voor de basis principes van jou Nibe.
[Voor 12% gewijzigd door DIY op 21-05-2023 21:43]
Hij schrijft dat het voor komt bij hoge buitentemperatuur.DIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Heb je zwarte tyleen leidingen dat de vloerverwarming gereinigd moet worden? Dat is nl niet gebruikelijk.
Het filter wat Nibe standaard meelevert ziet er zo uit: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6
@John17 Je kunt met een baco de dop eraf draaien en daarna kort de hendel gedeeltelijk verdraaien. Het filter spoelt dan leeg. Let op: er spuit heet cvwater uit de het gat van de dop, zodra je de hendel omzet. Zet er een emmer onder dan kan je zien wat voor vuil erin zat. Na het spoelen moet je misschien water bijvullen.
Begin maar met het filter. Dan kijken we daarna wel naar de gegevens in de menu's.
Lees ook eens de gebruikershandleiding rustig door voor de basis principes van jou Nibe.
Als het niets te maken heeft met SWW (warmwater) dan kan het koelmodus zijn, waarbij de pomp op auto staat en niet verder komt dan 1%.
Bij koelen kun je de pompsnelheid specifiek voor koelen op 100% zetten.
Of misschien is er een zone-regeling aanwezig die niet vragend is.
We hebben wat weinig informatie.
Of de buitenunit staat in de wind zonder achterplaat. Kan ook nog.
Heb als test op 10 graden gezet met filtertijd 1h (het is hier momenteel 18 buiten) …. GP12 blijft rustig doorzoemen aan 30%. Heb ik iets gemist?Knowbody schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Ik zeg het niet voor niets hè. Als je de temperatuur "stop verwarmen" goed zet, met de juiste filtertijd, gaat de pomp uit in de zomer en gaat de boel vanzelf weer beginnen als het daar tijd voor is.
Je vind het in menu "instelling auto modus"
Standaard staat die temperatuur op 17 graden. Per situatie uitvinden wanneer verwarmen niet meer hoeft.
Hier staat het op bv 11 graden, 48 uur filtertijd
Soortgelijk gedrag zie ik bij mijn installatie qua laadpomp. Tevens lijkt het erop dat er constant energie wordt gevraagd door het "heating" deel van de installatie echter wordt er niets geproduceerd. Met andere woorden, alleen kWH in en niet productie uit. Gevolg is dan ook dat de COP in elkaar dondert.captdimi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Heb als test op 10 graden gezet met filtertijd 1h (het is hier momenteel 18 buiten) …. GP12 blijft rustig doorzoemen aan 30%. Heb ik iets gemist?
Waardes van plaatje klopppen niet, beweging wel. Gedrag van COP waardes gevalideerd door dagelijks display af te lezen (SMO S40) en waardes in Excel te zetten. Huidige waarde is 1,75

De installateur gevraagd om gedrag uit te leggen. It just does not make any sense.

[Voor 4% gewijzigd door martius op 22-05-2023 14:32]
Gewoon even op de site van Nibe kijken voor een installateur, er zitten er een aantal rondom Roermond;John17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:29:
[...]
Oke dank je. Ken je misschien een goed installateur? Limburg in de buurt van Roermond
https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur
Ik weet dat Gijbels ook wel eens door Nibe wordt ingezet om storingen te verhelpen ze weten echter wel wat ze zich vragen. Je kunt ook gewoon met de support van Nibe bellen en hun om advies vragen wie te raadplegen.
Ik ben aan het kijken om een Nibe L/W warmtepomp aan te schaffen en zit te denken aan een S2125 icm. de VVM S320. Nu twijfel ik alleen over of ik beter de S2125-8 of de S2125-12 kan aanschaffen.
Gezien ons gasverbruik van de afgelopen jaren (ca. 900 - 1000 m3 excl. SWW) zou een -8 moeten voldoen, in ieder geval tot temperaturen van ca. -7 oC (dat zeggen ook de installateurs die ik gevraagd heb). Echter hebben wij de verwarming meestal op 18 a 19 oC staan, en wil ik wel de mogelijkheid hebben om de verwarming hoger te zetten als dat zo uit komt. Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1989 met mechanische ventilatie (geen wtw), en als je naar de kengetallen kijkt die bij zo'n woning zouden horen dan zou ons energieverbruik veel hoger moeten zijn dat het daadwerkelijk is, en zou ik voor de -12 moeten kiezen.
Mijn idee is dat als ik voor een -12 kies, dat ik dan wat meer vermogen op reserve heb en tevens als voordeel dat de boiler voor het SWW sneller weer op temperatuur is.
Het minimale vermogen dat de -8 en de -12 kunnen leveren is nagenoeg gelijk, dus bij de keuze voor de -12 zal deze niet meer gaan pendelen dan de -8 volgens mij.
Mijn grote vraag is echter: wat zal het verschil zijn in energieverbruik bij de keuze voor de -8 of de -12. De -12 zal meer in deellast gaan draaien dan de -8, en ik kan er maar niet achter komen wat dit doet met de SCOP. Is deze ongeveer gelijk, slechter of misschien zelfs wel beter? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
En zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van de S2125 op het platte dak van een aangebouwde garage (houten dakconstructie) wat betreft trillingsgeluid?
Gezien ons gasverbruik van de afgelopen jaren (ca. 900 - 1000 m3 excl. SWW) zou een -8 moeten voldoen, in ieder geval tot temperaturen van ca. -7 oC (dat zeggen ook de installateurs die ik gevraagd heb). Echter hebben wij de verwarming meestal op 18 a 19 oC staan, en wil ik wel de mogelijkheid hebben om de verwarming hoger te zetten als dat zo uit komt. Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1989 met mechanische ventilatie (geen wtw), en als je naar de kengetallen kijkt die bij zo'n woning zouden horen dan zou ons energieverbruik veel hoger moeten zijn dat het daadwerkelijk is, en zou ik voor de -12 moeten kiezen.
Mijn idee is dat als ik voor een -12 kies, dat ik dan wat meer vermogen op reserve heb en tevens als voordeel dat de boiler voor het SWW sneller weer op temperatuur is.
Het minimale vermogen dat de -8 en de -12 kunnen leveren is nagenoeg gelijk, dus bij de keuze voor de -12 zal deze niet meer gaan pendelen dan de -8 volgens mij.
Mijn grote vraag is echter: wat zal het verschil zijn in energieverbruik bij de keuze voor de -8 of de -12. De -12 zal meer in deellast gaan draaien dan de -8, en ik kan er maar niet achter komen wat dit doet met de SCOP. Is deze ongeveer gelijk, slechter of misschien zelfs wel beter? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
En zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van de S2125 op het platte dak van een aangebouwde garage (houten dakconstructie) wat betreft trillingsgeluid?
Ik zou de kleinste nemen !!marcgk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:19:
Ik ben aan het kijken om een Nibe L/W warmtepomp aan te schaffen en zit te denken aan een S2125 icm. de VVM S320. Nu twijfel ik alleen over of ik beter de S2125-8 of de S2125-12 kan aanschaffen.
Pendelen doet een Nibe niet echt. Continue lopen ook niet. Hij werkt graadminuten weg dat gaat dus net even anders dan bij de meeste merken.
Waar staat "starttemperatuur koelen" dan op ?captdimi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Heb als test op 10 graden gezet met filtertijd 1h (het is hier momenteel 18 buiten) …. GP12 blijft rustig doorzoemen aan 30%. Heb ik iets gemist?
Ik zou ook de kleinste nemen. Bij ons is er uitgegaan van 1100-1200 m3 incl sww en dat zou de 2125-8 makkelijk moeten kunnen doen.marcgk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:19:
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Is Energy Logs gewoon een sensor of heb je er iets aparts voor aan moeten maken?martius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:13:
Vraag of iemand soortgelijk gedrag ziet als men een SMOS40 uitleest via Home Assistant en de Energy Logs in een grafiek zet. Oranje lijn geeft ingaande verbruik aan.
[Afbeelding]
Gedrag is dat de verwarming uit staat (Menu 4.1) echter de Energy Log geeft aan dat er energie wordt verbruikt voor verwarming.
Belangrijk bij alle plaatjes.Aziraphale schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Is Energy Logs gewoon een sensor of heb je er iets aparts voor aan moeten maken?
- Data is sinds 20.05.2023.
- Afwijkende lijnen in de "Coefficient of Performance" grafiek komen door een fout in het delen van de waardes, inmiddles gecorrigeerd.
- Blauwe stippel lijn in "SMOS40 - Energy Logs - Heating" grafiek is het moment dat ik via menu 4.1 de Verwarming heb uitgeschakeld.
Voorheen las ik ze in via mijn configuration.yaml uit echter zag ik afgelopen week dat dezelfde waardes ook via de HA Nibe Integratie beschikbaar zijn.
Na ontdekking hiervan heb ik ook mijn Helpers opnieuw aangemaakt waarbij ik ook de "Combine the state of several sensors" helper heb ontdekt waardoor ik eigenlijk alleen nog het delen van waardes uit sensoren in mijn configuration.yaml heb zitten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| template: - sensor: - name: "Nibe S2125 COP Total" unique_id: "nibe_s2125_cop_energy" unit_of_measurement: "COP" state: > {% set nibe_s2125_out_energy_cop = states('sensor.smos40_energy_produced_total') | float %} {% set nibe_s2125_in_energy_cop = states('sensor.smos40_energy_used_total') | float %} {{ 0 if nibe_s2125_out_energy_cop == 0 or nibe_s2125_in_energy_cop == 0 else (nibe_s2125_out_energy_cop / nibe_s2125_in_energy_cop ) | float | round(2) }} - sensor: - name: "Nibe S2125 COP Heating" unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_heating" unit_of_measurement: "COP" state: > {% set nibe_s2125_out_energy_heating = states('sensor.um_smos40_energy_produced_for_heat_during_current_hour') | float %} {% set nibe_s2125_in_energy_heating = states('sensor.smos40_energy_used_heating_total') | float %} {{ 0 if nibe_s2125_out_energy_heating == 0 or nibe_s2125_in_energy_heating == 0 else (nibe_s2125_out_energy_heating / nibe_s2125_in_energy_heating) | float | round(2) }} - sensor: - name: "Nibe S2125 COP Hot water" unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_hot_water" unit_of_measurement: "COP" state: > {% set nibe_s2125_out_energy_hot_water = states('sensor.um_smos40_energy_produced_for_hot_water_during_current_hour') | float %} {% set nibe_s2125_in_energy_hot_water = states('sensor.smos40_energy_used_hot_water_total') | float %} {{ 0 if nibe_s2125_out_energy_hot_water == 0 or nibe_s2125_in_energy_hot_water == 0 else (nibe_s2125_out_energy_hot_water / nibe_s2125_in_energy_hot_water) | float | round(2) }} - sensor: - name: "Nibe S2125 Time per Start" unique_id: "nibe_s2125_time_per_start" unit_of_measurement: "" state: > {% set nibe_s2125_time_per_start_starts = states('sensor.compressor_number_of_starts_eb101_ep14_31490') | float %} {% set nibe_s2125_time_per_start_time_total = states('sensor.compressor_oper_time_total_eb101_ep14_31492') | float %} {{ 0 if nibe_s2125_time_per_start_time_total == 0 or nibe_s2125_time_per_start_starts == 0 else (nibe_s2125_time_per_start_time_total / nibe_s2125_time_per_start_starts) | float | round(2) }} |
Alles vervolgens mooi toonbaar gemaakt via Grafana & InfluxDB.
Benieuwd of iemand anders dit waarneemt aangezien er sinds afgelopen zaterdag (20.05.2023) 37kWH aan heating ernegy is verbruikt en er maar 17kWh is mee opgewekt. Ik wijd dit aan dit "sluipverbruik" wat ik maar niet verklaart krijg. Mijn installateur heeft ook geen flauw idee helaas. Onnodig wss om te benoemen dat dit het gemiddelde COP behoorlijk drukt.
[Voor 14% gewijzigd door martius op 25-05-2023 09:26]
@martius Dan vrees ik dat de S320 ze (nog) niet ondersteund, want ik heb die sensoren niet in de entiteitenlijst staan. Helaas.
Nibe gebeld kunnen niet zeggen welke installateur goed is. Enig idee of Derikx Installaties in Haelen of Installatiebedrijf John van Dijck B.V. in Swalmen goed zijn?erikk1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Gewoon even op de site van Nibe kijken voor een installateur, er zitten er een aantal rondom Roermond;
https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur
Ik weet dat Gijbels ook wel eens door Nibe wordt ingezet om storingen te verhelpen ze weten echter wel wat ze zich vragen. Je kunt ook gewoon met de support van Nibe bellen en hun om advies vragen wie te raadplegen.
DIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Heb je zwarte tyleen leidingen dat de vloerverwarming gereinigd moet worden? Dat is nl niet gebruikelijk.
Zo te zien niet, zie foto
Dat is inderdaad de filter die wij hebben.
Eergisteren filter schoongemaakt, deze zat vol met troep. Ook de hendel omgezet en een emmer vuil water eruit laten lopen. Deze moet echt gereinigd worden (zijn we mee bezig)
Welke menu instellingen zijn het beste om te doorlopen?
Handleiding heb/had ik doorlopen, instellingen in de SMO40 staan bijna default. Veel is voor mij te technisch
Firmware-update beschikbaar voor SMOS40 > Versie: 2.19.4
Release notes hier
Eens kijken of dit mijn "sluipverbruik" oplost.
Release notes hier
Deze zou ook voor de VVMS320 moeten zijn, maar MyUplink biedt hem bij mij nog niet aan...martius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:07:
Firmware-update beschikbaar voor SMOS40 > Versie: 2.19.4
Release notes hier
Ziet er allemaal vrij recent (en netjes) uit en inderdaad geen tyleen. Wel wat aanslag van roestige radiatoren (?) maar m.i. niet schokkend. Als er geen lus compleet dichtgsslipt is, zou ik op basis hiervan niet weten waarom reiniging nodig zou zijn.John17 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:44:
Zo te zien geen tyleen
Nog gelukt om het filter te legen? Hij zit vermoedelijk vlakbij je buitenunit (kan ook in je woning zijn) in de retour leiding, dat is de koudere leiding die terugkomt van je vloerverwarming.
Dikke disclaimer op onderstaande. Info verkregen via support van myUplink.
"Maar; Als de waardes worden gelezen vanuit de energieloglijsten van de regelunit, kan het kloppen dat deze waarden niet correct worden weergeven. Sinds de laatste software-update zit hier een bug in. Dit wordt hopelijk met een volgende software-update verholpen"
"laatste software-update" is discutable. Ik vermoed versie 2.18.5 voor de SMOS40 iig. Allemaal gis werk.
Dit zou in mijn geval veel verklaren. Laten we hopen dat het inderdaad in de volgende software-update is verholpen en dat we acurate data kunnen uitlezen.
Blijkt dat de persoon verwees naar onderstaande wat niet mijn probleem beschrijft:
"Maar; Als de waardes worden gelezen vanuit de energieloglijsten van de regelunit, kan het kloppen dat deze waarden niet correct worden weergeven. Sinds de laatste software-update zit hier een bug in. Dit wordt hopelijk met een volgende software-update verholpen"
"laatste software-update" is discutable. Ik vermoed versie 2.18.5 voor de SMOS40 iig. Allemaal gis werk.
Dit zou in mijn geval veel verklaren. Laten we hopen dat het inderdaad in de volgende software-update is verholpen en dat we acurate data kunnen uitlezen.
Blijkt dat de persoon verwees naar onderstaande wat niet mijn probleem beschrijft:
- Fixed an issue that could cause energy log not to be displayed on home screen
[Voor 14% gewijzigd door martius op 27-05-2023 09:39]
DIY schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:02:
[...]
Ziet er allemaal vrij recent (en netjes) uit en inderdaad geen tyleen. Wel wat aanslag van roestige radiatoren (?) maar m.i. niet schokkend. Als er geen lus compleet dichtgsslipt is, zou ik op basis hiervan niet weten waarom reiniging nodig zou zijn.
Is inderdaad vrij recent (bouw 2020), roest zit in de warmtepomp/vloerverwarming. zie onderstaande foto
Nog gelukt om het filter te legen? Hij zit vermoedelijk vlakbij je buitenunit (kan ook in je woning zijn) in de retour leiding, dat is de koudere leiding die terugkomt van je vloerverwarming.
Filter (standaard van Nibe: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6) heb ik inderdaad kunnen legen. Filter zelf is wel helemaal bruin. Om terug te komen waarom de vloerverwarming gereinigd zou moeten worden is omdat de pomp 4x op storing is geslagen omdat de filter verstopt zat. Ik heb nog een aantal log foto's toegevoegd. Ik weet niet of je hier iets uit kunt halen?
Bedankt alvast voor de eventuele reactie!
Zoals @Knowbody al aangaf hangt de foutmelding die op de foto 's te zien is samen met het bereiden van warm water. Het lijkt erop dat het komt omdat de flow te ver beperkt word (vol filter) of de bijverwarming niet inschakelt. De warmtepomp moet hierdoor veel te warm water produceren (op je controller staat er 59°C uitgaand) en gaat in storing. Wellicht dat Kowbody of iemand anders met een boilervat precies weet welke menu's je kunt controleren op de juiste instellingen.John17 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:58:
Is inderdaad vrij recent (bouw 2020), roest zit in de warmtepomp/vloerverwarming. zie onderstaande foto
Filter (standaard van Nibe: ) heb ik inderdaad kunnen legen. Filter zelf is wel helemaal bruin. Om terug te komen waarom de vloerverwarming gereinigd zou moeten worden is omdat de pomp 4x op storing is geslagen omdat de filter verstopt zat.
Ik heb nog een aantal log foto's toegevoegd. Ik weet niet of je hier iets uit kunt halen?
@John17 Roest komt niet uit je warmtepomp of vloerverwarming. Heb/had je radiatoren op de 1e verdieping of iets anders wat kan roesten?
Als het filter blijft verstoppen is het inderdaad een goed idee om je hele systeem te spoelen.
Dat hoeft overigens niet met allerlei fancy spoelmiddeltjes. Een tuinslang aan de verdeler, de retour aftap open, alle groepen dicht en dan 1 voor 1 open en weer dicht zetten is afdoende om los gruis en roest weg te spoelen. De oorzaak achterhalen is wel van belang anders kun je binnenkort weer aan de gang.
[Voor 26% gewijzigd door DIY op 26-05-2023 19:38]
Sinds upgrade naar 2.19.4 toont systeem 1% voor charge pump GP12 tijdens verwarming van het zwembad, nog nooit eerder gezien. Normaal tussen 80 en 100. Heb nogthans de indruk dat die op normaal regime draait gezien delta tussen aanvoer en terugvoer en vibratie in leiding. Op het einde van de cyclus gaat GP12 terug OFF (normaal).
Wanneer ik ‘heating’ in operating mode terug aanzet gaat die well terug continu (24/7) op 30% draaien (daarom zet ik die af).
Nieuwe bug ?
Wanneer ik ‘heating’ in operating mode terug aanzet gaat die well terug continu (24/7) op 30% draaien (daarom zet ik die af).
Nieuwe bug ?
[Voor 26% gewijzigd door captdimi op 28-05-2023 11:16]
Staat nu sinds een paar dagen terug op stop 15deg en filtertijd 24h (geen koeling).Knowbody schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Waar staat "starttemperatuur koelen" dan op ?
Zomers weertje hier in Belgie…. maar GP12 schiet naar 30% en blijft doordraaien van zodra ik ‘heating’ terug aanzet.
Da’s de default speed in ‘wait mode’. Minimum permitted staat op default 1%.
Alvast bedankt.
Als "Start koeling" laag staat ingesteld (bij mij 20 graden) dan is het logisch dat als die waarde bereikt wordt (het gemiddeld dan, gemeten over filtertijd) de pomp gaat draaien. Als dat het geval is het hij vervolgens de graadminuten tellen en op den duur starten met koelen.captdimi schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:30:
[...]
Staat nu sinds een paar dagen terug op stop 15deg en filtertijd 24h (geen koeling).
Zomers weertje hier in Belgie…. maar GP12 schiet naar 30% en blijft doordraaien van zodra ik ‘heating’ terug aanzet.
Da’s de default speed in ‘wait mode’. Minimum permitted staat op default 1%.
Alvast bedankt.
15 graden is dan ook te laag.
In de nieuwste update van de S serie is trouwens een extra filtertijd bijgekomen, voor koeling, maar dat terzijde.
Wat betreft die boiler, hij zal op een bepaald moment (retour komt boven de 55, dus aanvoer 59 zou best eens kunnen) over willen gaan op het elektrisch element.
Wanneer je (of de installateur) dat in de software hebt verboden (bijv 7x24h geblokkeerd in een dagelijks programma), of wanneer het aantal stappen van het element op 0 staat, of wanneer de automaat van het element keihard staat uitgeschakeld, gaat hij te lang door op de compressor en schiet vanzelf in storing. Allemaal logisch.
Kijk eens bij pompinstelling, mogelijk is er een optie bijgekomen voor zwembad.captdimi schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:57:
Sinds upgrade naar 2.19.4 toont systeem 1% voor charge pump GP12 tijdens verwarming van het zwembad, nog nooit eerder gezien. Normaal tussen 80 en 100. Heb nogthans de indruk dat die op normaal regime draait gezien delta tussen aanvoer en terugvoer en vibratie in leiding. Op het einde van de cyclus gaat GP12 terug OFF (normaal).
Nieuwe bug ?
Zo is er ook een optie bijgekomen voor filtertijd koeling!