NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 28 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
Knowbody schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Mogelijk gaat hij het vat verwarmen en komt daarbij in de buurt van de retourtemperatuur (spiraal) van 55 graden.
Het laatste stukje moet dan elektrisch en wellicht is dat geblokkeerd.
De oplossing is het vat minder heet op te warmen. Denk aan 48 a 50 gr max
Bedankt voor de tip ik heb het water op 48 gr max gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42
John17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Oke dank je. Ken je misschien een goed installateur? Limburg in de buurt van Roermond :)
Uh, nee, ik kom uit Drenthe... Maar heb je geen idee wie hem geplaatst heeft? En anders misschien contact leggen met Nibe? Mijn installateur was een keer later omdat hij door Nibe naar iemand met problemen was gestuurd. Dat was geen klant van hem, maar Nibe heeft blijkbaar installateurs die door hen aangestuurd worden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:23

DIY

@John17 onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.

Zit het filter in het cv circuit niet vol?

Je geeft aan dat het vooral op warmere dagen is: wat is de warmtepomp aan het doen als de fout ontstaat? (verwarmen of tapwater bereiden).

Heb je misschien thermostaatkranen op radiatoren of andere kleppen in het verwarmingssysteem, die doordat het warm is dichtlopen en zo de flow teveel beperken?

Op welk vermogen (%) draait de circulatiepomp tijdens verwarmen en tapwater (sww) bereiden?

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 21-05-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John17
Aziraphale schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Uh, nee, ik kom uit Drenthe... Maar heb je geen idee wie hem geplaatst heeft? En anders misschien contact leggen met Nibe? Mijn installateur was een keer later omdat hij door Nibe naar iemand met problemen was gestuurd. Dat was geen klant van hem, maar Nibe heeft blijkbaar installateurs die door hen aangestuurd worden.
Top, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John17
DIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:11:
@John17 onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.
Ik vermoet dat het daaraan kan liggen, de vloerverwarming moet bij ons gereinigd worden.

Laat ik meteen naar kijken. of is dit iets wat ik eventueel zelf kan doen?

Je geeft aan dat het vooral op warmere dagen is: wat is de warmtepomp aan het doen als de fout ontstaat? (verwarmen of tapwater bereiden).
Waar zou ik dit kunnen achterhalen?

Heb je misschien thermostaatkranen op radiatoren of andere kleppen in het verwarmingssysteem, die doordat het warm is dichtlopen en zo de flow teveel beperken?

Op welk vermogen (%) draait de circulatiepomp tijdens verwarmen en tapwater (sww) bereiden?
Sorry voor al mijn vragen maar zoals ik al aangaf ben ik op Warmtepomp gebied een echte digibeet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captdimi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-07-2023
Ik had zelfde overdruk en temperatuur alarmpjes deze week met mijn F2040-12 tijdens eerste opwarmbeurt van mijn zwembad. Bleek dat de kraan naar de zwembad warmtewisselaar
nog dicht stond, dus geen circulatie, dus geen warmte afgifte, dus te hoge druk en temperatuur in WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captdimi
martius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
Uitzetten verwarming.

Vroeger, als het warmer werd ging de CV uit om gasverbruik te reduceren (thermostaat op een lage temp & programma uit). Nu staat er een WP die de CV verwarming voor haar rekening neemt en nu is mijn vraag aan jullie wat jullie doen nu het warmer wordt.

Zetten jullie het verwarmingsdeel uit, zo ja hoe (ik heb een SMO S40 als regelunit)? Zo niet waarom niet en hoe zorgen jullie er dan voor dat de WP niet automatisch aangaat?
Ik zet “operation mode” (menu 4.1) op manual met “heating” gedesactiveerd. Zorgt er tevens voor dat circulatie pomp G12 niet de hele zomer blijft doordraaien, alweer wat energie uitgespaard 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:38
captdimi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Ik zet “operation mode” (menu 4.1) op manual met “heating” gedesactiveerd. Zorgt er tevens voor dat circulatie pomp G12 niet de hele zomer blijft doordraaien, alweer wat energie uitgespaard 😉.
Dat hoor je niet zo te doen!

Dat doe je dmv de temperatuur in te stellen in het menu waar ook de filtertijd genoemd wordt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
John17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Sorry voor al mijn vragen maar zoals ik al aangaf ben ik op Warmtepomp gebied een echte digibeet :?
Als er koude lucht uit de blower vd warmtepomp komt is hij warmte aan het maken.

Als er warme lucht uit die blower komt, is hij aan het koelen. Het lijkt me sterk dat hij nu al aan het koelen is, maar dat kan zo (onhandig) zijn ingesteld. In dat geval is het belangrijk dat er voldoende groepen open staan en de pompsnelheid hoog staat.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captdimi
Knowbody schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Dat hoor je niet zo te doen!

Dat doe je dmv de temperatuur in te stellen in het menu waar ook de filtertijd genoemd wordt.
Ook mogelijk, maar GP12 blijft 7/24 doordraaien aan 30% gedurende de zomer. Opgeslagen warmte in buffervat wordt dus door het huis gestuurd tussen twee opwarm periodes voor zwembad… Vandaar dat ik na de winter “heating” gewoon afzet en POOL mode activeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
captdimi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Ook mogelijk, maar GP12 blijft 7/24 doordraaien aan 30% gedurende de zomer. Opgeslagen warmte in buffervat wordt dus door het huis gestuurd tussen twee opwarm periodes voor zwembad… Vandaar dat ik na de winter “heating” gewoon afzet en POOL mode activeer.
Ik zeg het niet voor niets hè. Als je de temperatuur "stop verwarmen" goed zet, met de juiste filtertijd, gaat de pomp uit in de zomer en gaat de boel vanzelf weer beginnen als het daar tijd voor is.

Je vind het in menu "instelling auto modus"
Standaard staat die temperatuur op 17 graden. Per situatie uitvinden wanneer verwarmen niet meer hoeft.
Hier staat het op bv 11 graden, 48 uur filtertijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

John17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:50:

onvoldoende debiet (flow/waterstroom) in je verwarmingssysteem kan deze fout ook veroorzaken.

Ik vermoet dat het daaraan kan liggen, de vloerverwarming moet bij ons gereinigd worden.

Laat ik meteen naar kijken. of is dit iets wat ik eventueel zelf kan doen?

Heb je zwarte tyleen leidingen dat de vloerverwarming gereinigd moet worden? Dat is nl niet gebruikelijk.

Het filter wat Nibe standaard meelevert ziet er zo uit: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6

@John17 Je kunt met een baco de dop eraf draaien en daarna kort de hendel gedeeltelijk verdraaien. Het filter spoelt dan leeg. Let op: er spuit heet cvwater uit de het gat van de dop, zodra je de hendel omzet. Zet er een emmer onder dan kan je zien wat voor vuil erin zat. Na het spoelen moet je misschien water bijvullen.

Begin maar met het filter. Dan kijken we daarna wel naar de gegevens in de menu's.

Lees ook eens de gebruikershandleiding rustig door voor de basis principes van jou Nibe.

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 21-05-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:36:
[...]

Heb je zwarte tyleen leidingen dat de vloerverwarming gereinigd moet worden? Dat is nl niet gebruikelijk.

Het filter wat Nibe standaard meelevert ziet er zo uit: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6

@John17 Je kunt met een baco de dop eraf draaien en daarna kort de hendel gedeeltelijk verdraaien. Het filter spoelt dan leeg. Let op: er spuit heet cvwater uit de het gat van de dop, zodra je de hendel omzet. Zet er een emmer onder dan kan je zien wat voor vuil erin zat. Na het spoelen moet je misschien water bijvullen.

Begin maar met het filter. Dan kijken we daarna wel naar de gegevens in de menu's.

Lees ook eens de gebruikershandleiding rustig door voor de basis principes van jou Nibe.
Hij schrijft dat het voor komt bij hoge buitentemperatuur.

Als het niets te maken heeft met SWW (warmwater) dan kan het koelmodus zijn, waarbij de pomp op auto staat en niet verder komt dan 1%.

Bij koelen kun je de pompsnelheid specifiek voor koelen op 100% zetten.

Of misschien is er een zone-regeling aanwezig die niet vragend is.
We hebben wat weinig informatie.

Of de buitenunit staat in de wind zonder achterplaat. Kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captdimi
Knowbody schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Ik zeg het niet voor niets hè. Als je de temperatuur "stop verwarmen" goed zet, met de juiste filtertijd, gaat de pomp uit in de zomer en gaat de boel vanzelf weer beginnen als het daar tijd voor is.

Je vind het in menu "instelling auto modus"
Standaard staat die temperatuur op 17 graden. Per situatie uitvinden wanneer verwarmen niet meer hoeft.
Hier staat het op bv 11 graden, 48 uur filtertijd
Heb als test op 10 graden gezet met filtertijd 1h (het is hier momenteel 18 buiten) …. GP12 blijft rustig doorzoemen aan 30%. Heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:31
captdimi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Heb als test op 10 graden gezet met filtertijd 1h (het is hier momenteel 18 buiten) …. GP12 blijft rustig doorzoemen aan 30%. Heb ik iets gemist?
Soortgelijk gedrag zie ik bij mijn installatie qua laadpomp. Tevens lijkt het erop dat er constant energie wordt gevraagd door het "heating" deel van de installatie echter wordt er niets geproduceerd. Met andere woorden, alleen kWH in en niet productie uit. Gevolg is dan ook dat de COP in elkaar dondert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nah9s7ZmWcKR2rytWf2xNQdgl6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDqNEAuWIrYqXb832NGMQXtF.png?f=fotoalbum_large

Waardes van plaatje klopppen niet, beweging wel. Gedrag van COP waardes gevalideerd door dagelijks display af te lezen (SMO S40) en waardes in Excel te zetten. Huidige waarde is 1,75 :-(

De installateur gevraagd om gedrag uit te leggen. It just does not make any sense. :?

[ Voor 4% gewijzigd door martius op 22-05-2023 14:32 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-05 21:29
John17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Oke dank je. Ken je misschien een goed installateur? Limburg in de buurt van Roermond :)
Gewoon even op de site van Nibe kijken voor een installateur, er zitten er een aantal rondom Roermond;
https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Ik weet dat Gijbels ook wel eens door Nibe wordt ingezet om storingen te verhelpen ze weten echter wel wat ze zich vragen. Je kunt ook gewoon met de support van Nibe bellen en hun om advies vragen wie te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 19:18
Ik ben aan het kijken om een Nibe L/W warmtepomp aan te schaffen en zit te denken aan een S2125 icm. de VVM S320. Nu twijfel ik alleen over of ik beter de S2125-8 of de S2125-12 kan aanschaffen.

Gezien ons gasverbruik van de afgelopen jaren (ca. 900 - 1000 m3 excl. SWW) zou een -8 moeten voldoen, in ieder geval tot temperaturen van ca. -7 oC (dat zeggen ook de installateurs die ik gevraagd heb). Echter hebben wij de verwarming meestal op 18 a 19 oC staan, en wil ik wel de mogelijkheid hebben om de verwarming hoger te zetten als dat zo uit komt. Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1989 met mechanische ventilatie (geen wtw), en als je naar de kengetallen kijkt die bij zo'n woning zouden horen dan zou ons energieverbruik veel hoger moeten zijn dat het daadwerkelijk is, en zou ik voor de -12 moeten kiezen.

Mijn idee is dat als ik voor een -12 kies, dat ik dan wat meer vermogen op reserve heb en tevens als voordeel dat de boiler voor het SWW sneller weer op temperatuur is.
Het minimale vermogen dat de -8 en de -12 kunnen leveren is nagenoeg gelijk, dus bij de keuze voor de -12 zal deze niet meer gaan pendelen dan de -8 volgens mij.

Mijn grote vraag is echter: wat zal het verschil zijn in energieverbruik bij de keuze voor de -8 of de -12. De -12 zal meer in deellast gaan draaien dan de -8, en ik kan er maar niet achter komen wat dit doet met de SCOP. Is deze ongeveer gelijk, slechter of misschien zelfs wel beter? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

En zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van de S2125 op het platte dak van een aangebouwde garage (houten dakconstructie) wat betreft trillingsgeluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
marcgk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:19:
Ik ben aan het kijken om een Nibe L/W warmtepomp aan te schaffen en zit te denken aan een S2125 icm. de VVM S320. Nu twijfel ik alleen over of ik beter de S2125-8 of de S2125-12 kan aanschaffen.

Gezien ons gasverbruik van de afgelopen jaren (ca. 900 - 1000 m3 excl. SWW) zou een -8 moeten voldoen, in ieder geval tot temperaturen van ca. -7 oC (dat zeggen ook de installateurs die ik gevraagd heb). Echter hebben wij de verwarming meestal op 18 a 19 oC staan, en wil ik wel de mogelijkheid hebben om de verwarming hoger te zetten als dat zo uit komt. Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1989 met mechanische ventilatie (geen wtw), en als je naar de kengetallen kijkt die bij zo'n woning zouden horen dan zou ons energieverbruik veel hoger moeten zijn dat het daadwerkelijk is, en zou ik voor de -12 moeten kiezen.

Mijn idee is dat als ik voor een -12 kies, dat ik dan wat meer vermogen op reserve heb en tevens als voordeel dat de boiler voor het SWW sneller weer op temperatuur is.
Het minimale vermogen dat de -8 en de -12 kunnen leveren is nagenoeg gelijk, dus bij de keuze voor de -12 zal deze niet meer gaan pendelen dan de -8 volgens mij.

Mijn grote vraag is echter: wat zal het verschil zijn in energieverbruik bij de keuze voor de -8 of de -12. De -12 zal meer in deellast gaan draaien dan de -8, en ik kan er maar niet achter komen wat dit doet met de SCOP. Is deze ongeveer gelijk, slechter of misschien zelfs wel beter? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

En zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van de S2125 op het platte dak van een aangebouwde garage (houten dakconstructie) wat betreft trillingsgeluid?
Ik zou de kleinste nemen !!

Pendelen doet een Nibe niet echt. Continue lopen ook niet. Hij werkt graadminuten weg dat gaat dus net even anders dan bij de meeste merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
captdimi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Waar staat "starttemperatuur koelen" dan op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
marcgk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:19:

Ik zou ook de kleinste nemen. Bij ons is er uitgegaan van 1100-1200 m3 incl sww en dat zou de 2125-8 makkelijk moeten kunnen doen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Vraag of iemand soortgelijk gedrag ziet als men een SMOS40 uitleest via Home Assistant en de Energy Logs in een grafiek zet. Oranje lijn geeft ingaande verbruik aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Io6msqmrpXEV6P0osbhMjqwWLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJwzNPMbvHIHFEleQs8oD0qq.jpg?f=fotoalbum_large

Gedrag is dat de verwarming uit staat (Menu 4.1) echter de Energy Log geeft aan dat er energie wordt verbruikt voor verwarming.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
martius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:13:
Vraag of iemand soortgelijk gedrag ziet als men een SMOS40 uitleest via Home Assistant en de Energy Logs in een grafiek zet. Oranje lijn geeft ingaande verbruik aan.

[Afbeelding]

Gedrag is dat de verwarming uit staat (Menu 4.1) echter de Energy Log geeft aan dat er energie wordt verbruikt voor verwarming.
Is Energy Logs gewoon een sensor of heb je er iets aparts voor aan moeten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Is Energy Logs gewoon een sensor of heb je er iets aparts voor aan moeten maken?
Belangrijk bij alle plaatjes.
  1. Data is sinds 20.05.2023.
  2. Afwijkende lijnen in de "Coefficient of Performance" grafiek komen door een fout in het delen van de waardes, inmiddles gecorrigeerd.
  3. Blauwe stippel lijn in "SMOS40 - Energy Logs - Heating" grafiek is het moment dat ik via menu 4.1 de Verwarming heb uitgeschakeld.
Wanneer je de HA Nibe Integratie gebruikt, en je Nibe device ondersteund deze logs, dan zijn ze beschikbaar als entities. Ik heb een Nibe SMOS40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCFyOsIwViwjPZqtl6j-Pmx3az4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yjp9ui2ko5VAfX9DTKf4BHKj.png?f=fotoalbum_large

Voorheen las ik ze in via mijn configuration.yaml uit echter zag ik afgelopen week dat dezelfde waardes ook via de HA Nibe Integratie beschikbaar zijn.

Na ontdekking hiervan heb ik ook mijn Helpers opnieuw aangemaakt waarbij ik ook de "Combine the state of several sensors" helper heb ontdekt waardoor ik eigenlijk alleen nog het delen van waardes uit sensoren in mijn configuration.yaml heb zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWVyEa8u14SSjWSTQQeZtT-HCR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoSOOoW5boAIpUcS8bsSyHl4.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
template:
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Total"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy"
        unit_of_measurement: "COP"
        state: >
          {% set nibe_s2125_out_energy_cop = states('sensor.smos40_energy_produced_total') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_cop = states('sensor.smos40_energy_used_total') | float %}

{{ 0 if nibe_s2125_out_energy_cop == 0 or nibe_s2125_in_energy_cop == 0 else (nibe_s2125_out_energy_cop / nibe_s2125_in_energy_cop ) | float | round(2) }}
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Heating"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_heating"
          {% set nibe_s2125_out_energy_heating = states('sensor.um_smos40_energy_produced_for_heat_during_current_hour') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_heating = states('sensor.smos40_energy_used_heating_total') | float %}

{{ 0 if nibe_s2125_out_energy_heating == 0 or nibe_s2125_in_energy_heating == 0 else (nibe_s2125_out_energy_heating / nibe_s2125_in_energy_heating) | float | round(2) }}
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Hot water"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_hot_water"
          {% set nibe_s2125_out_energy_hot_water = states('sensor.um_smos40_energy_produced_for_hot_water_during_current_hour') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_hot_water = states('sensor.smos40_energy_used_hot_water_total') | float %}

{{ 0 if nibe_s2125_out_energy_hot_water == 0 or nibe_s2125_in_energy_hot_water == 0 else (nibe_s2125_out_energy_hot_water / nibe_s2125_in_energy_hot_water) | float | round(2) }}

- sensor:
      - name: "Nibe S2125 Time per Start"
        unique_id: "nibe_s2125_time_per_start"
        unit_of_measurement: ""
          {% set nibe_s2125_time_per_start_starts = states('sensor.compressor_number_of_starts_eb101_ep14_31490') | float %}
          {% set nibe_s2125_time_per_start_time_total = states('sensor.compressor_oper_time_total_eb101_ep14_31492') | float %}

{{ 0 if nibe_s2125_time_per_start_time_total == 0 or nibe_s2125_time_per_start_starts == 0 else (nibe_s2125_time_per_start_time_total / nibe_s2125_time_per_start_starts) | float | round(2) }}

Alles vervolgens mooi toonbaar gemaakt via Grafana & InfluxDB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-Gr0IDxlPgkab4OZFa2pqXPWvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSF7AcLJmlpYJN18nxaZpTZI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEpixaaA3zupZWgoLNCDeO_nC2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5KVn9LNwOijsnjHMyE4qczU.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd of iemand anders dit waarneemt aangezien er sinds afgelopen zaterdag (20.05.2023) 37kWH aan heating ernegy is verbruikt en er maar 17kWh is mee opgewekt. Ik wijd dit aan dit "sluipverbruik" wat ik maar niet verklaart krijg. Mijn installateur heeft ook geen flauw idee helaas. Onnodig wss om te benoemen dat dit het gemiddelde COP behoorlijk drukt.

[ Voor 14% gewijzigd door martius op 25-05-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@martius Dan vrees ik dat de S320 ze (nog) niet ondersteund, want ik heb die sensoren niet in de entiteitenlijst staan. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John17
erikk1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Gewoon even op de site van Nibe kijken voor een installateur, er zitten er een aantal rondom Roermond;
https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur

Ik weet dat Gijbels ook wel eens door Nibe wordt ingezet om storingen te verhelpen ze weten echter wel wat ze zich vragen. Je kunt ook gewoon met de support van Nibe bellen en hun om advies vragen wie te raadplegen.
Nibe gebeld kunnen niet zeggen welke installateur goed is. Enig idee of Derikx Installaties in Haelen of Installatiebedrijf John van Dijck B.V. in Swalmen goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John17
DIY schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:36:
[...]

Zo te zien niet, zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPpwBPDRMAvXK9dKwuPyRX6VwRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMgzygYYlvkZIi0iycF2f6cz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is inderdaad de filter die wij hebben.

Eergisteren filter schoongemaakt, deze zat vol met troep. Ook de hendel omgezet en een emmer vuil water eruit laten lopen. Deze moet echt gereinigd worden (zijn we mee bezig)

Welke menu instellingen zijn het beste om te doorlopen?

Handleiding heb/had ik doorlopen, instellingen in de SMO40 staan bijna default. Veel is voor mij te technisch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Firmware-update beschikbaar voor SMOS40 > Versie: 2.19.4

Release notes hier

Eens kijken of dit mijn "sluipverbruik" oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
martius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:07:
Firmware-update beschikbaar voor SMOS40 > Versie: 2.19.4

Release notes hier

Eens kijken of dit mijn "sluipverbruik" oplost.
Deze zou ook voor de VVMS320 moeten zijn, maar MyUplink biedt hem bij mij nog niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ziet er allemaal vrij recent (en netjes) uit en inderdaad geen tyleen. Wel wat aanslag van roestige radiatoren (?) maar m.i. niet schokkend. Als er geen lus compleet dichtgsslipt is, zou ik op basis hiervan niet weten waarom reiniging nodig zou zijn.

Nog gelukt om het filter te legen? Hij zit vermoedelijk vlakbij je buitenunit (kan ook in je woning zijn) in de retour leiding, dat is de koudere leiding die terugkomt van je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Dikke disclaimer op onderstaande. Info verkregen via support van myUplink.

"Maar; Als de waardes worden gelezen vanuit de energieloglijsten van de regelunit, kan het kloppen dat deze waarden niet correct worden weergeven. Sinds de laatste software-update zit hier een bug in. Dit wordt hopelijk met een volgende software-update verholpen"

"laatste software-update" is discutable. Ik vermoed versie 2.18.5 voor de SMOS40 iig. Allemaal gis werk.

Dit zou in mijn geval veel verklaren. Laten we hopen dat het inderdaad in de volgende software-update is verholpen en dat we acurate data kunnen uitlezen.

Blijkt dat de persoon verwees naar onderstaande wat niet mijn probleem beschrijft:
  • Fixed an issue that could cause energy log not to be displayed on home screen

[ Voor 14% gewijzigd door martius op 27-05-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John17
DIY schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Ziet er allemaal vrij recent (en netjes) uit en inderdaad geen tyleen. Wel wat aanslag van roestige radiatoren (?) maar m.i. niet schokkend. Als er geen lus compleet dichtgsslipt is, zou ik op basis hiervan niet weten waarom reiniging nodig zou zijn.

Is inderdaad vrij recent (bouw 2020), roest zit in de warmtepomp/vloerverwarming. zie onderstaande foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YboAOR9i81ZsMSLxGlyu7nGWFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iv7tUqpJhGWThXC3U7dFZZak.jpg?f=fotoalbum_large

Nog gelukt om het filter te legen? Hij zit vermoedelijk vlakbij je buitenunit (kan ook in je woning zijn) in de retour leiding, dat is de koudere leiding die terugkomt van je vloerverwarming.

Filter (standaard van Nibe: https://images.app.goo.gl/k4Mt46PNZYEA42Xc6) heb ik inderdaad kunnen legen. Filter zelf is wel helemaal bruin. Om terug te komen waarom de vloerverwarming gereinigd zou moeten worden is omdat de pomp 4x op storing is geslagen omdat de filter verstopt zat. Ik heb nog een aantal log foto's toegevoegd. Ik weet niet of je hier iets uit kunt halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4aSyfnV0xIwAg2APB5-Da6w1wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T54HDXVxZmHQEa5pVn6lczUW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3IBsi8qkdmTWQ8dI7c4CyeLl8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VBx5TPlrzDEhh3A1IMWy1JZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYqy-jx68uUFUza2qwH1h4SUT9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qfp7wj7dY955HoweJDTqIhf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo_J_xxshPGF43TwEvYo6hiNiDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5DJk0abFd0btGlZoLmFSc33.jpg?f=fotoalbum_tile

Bedankt alvast voor de eventuele reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

John17 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:58:
Is inderdaad vrij recent (bouw 2020), roest zit in de warmtepomp/vloerverwarming. zie onderstaande foto

Filter (standaard van Nibe: ) heb ik inderdaad kunnen legen. Filter zelf is wel helemaal bruin. Om terug te komen waarom de vloerverwarming gereinigd zou moeten worden is omdat de pomp 4x op storing is geslagen omdat de filter verstopt zat.

Ik heb nog een aantal log foto's toegevoegd. Ik weet niet of je hier iets uit kunt halen?
Zoals @Knowbody al aangaf hangt de foutmelding die op de foto 's te zien is samen met het bereiden van warm water. Het lijkt erop dat het komt omdat de flow te ver beperkt word (vol filter) of de bijverwarming niet inschakelt. De warmtepomp moet hierdoor veel te warm water produceren (op je controller staat er 59°C uitgaand) en gaat in storing. Wellicht dat Kowbody of iemand anders met een boilervat precies weet welke menu's je kunt controleren op de juiste instellingen.

@John17 Roest komt niet uit je warmtepomp of vloerverwarming. Heb/had je radiatoren op de 1e verdieping of iets anders wat kan roesten?
Als het filter blijft verstoppen is het inderdaad een goed idee om je hele systeem te spoelen.
Dat hoeft overigens niet met allerlei fancy spoelmiddeltjes. Een tuinslang aan de verdeler, de retour aftap open, alle groepen dicht en dan 1 voor 1 open en weer dicht zetten is afdoende om los gruis en roest weg te spoelen. De oorzaak achterhalen is wel van belang anders kun je binnenkort weer aan de gang.

[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 26-05-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captdimi
Sinds upgrade naar 2.19.4 toont systeem 1% voor charge pump GP12 tijdens verwarming van het zwembad, nog nooit eerder gezien. Normaal tussen 80 en 100. Heb nogthans de indruk dat die op normaal regime draait gezien delta tussen aanvoer en terugvoer en vibratie in leiding. Op het einde van de cyclus gaat GP12 terug OFF (normaal).

Wanneer ik ‘heating’ in operating mode terug aanzet gaat die well terug continu (24/7) op 30% draaien (daarom zet ik die af).

Nieuwe bug ?

[ Voor 26% gewijzigd door captdimi op 28-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captdimi
Knowbody schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Waar staat "starttemperatuur koelen" dan op ?
Staat nu sinds een paar dagen terug op stop 15deg en filtertijd 24h (geen koeling).
Zomers weertje hier in Belgie…. maar GP12 schiet naar 30% en blijft doordraaien van zodra ik ‘heating’ terug aanzet.

Da’s de default speed in ‘wait mode’. Minimum permitted staat op default 1%.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
captdimi schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Staat nu sinds een paar dagen terug op stop 15deg en filtertijd 24h (geen koeling).
Zomers weertje hier in Belgie…. maar GP12 schiet naar 30% en blijft doordraaien van zodra ik ‘heating’ terug aanzet.

Da’s de default speed in ‘wait mode’. Minimum permitted staat op default 1%.

Alvast bedankt.
Als "Start koeling" laag staat ingesteld (bij mij 20 graden) dan is het logisch dat als die waarde bereikt wordt (het gemiddeld dan, gemeten over filtertijd) de pomp gaat draaien. Als dat het geval is het hij vervolgens de graadminuten tellen en op den duur starten met koelen.
15 graden is dan ook te laag.

In de nieuwste update van de S serie is trouwens een extra filtertijd bijgekomen, voor koeling, maar dat terzijde.

Wat betreft die boiler, hij zal op een bepaald moment (retour komt boven de 55, dus aanvoer 59 zou best eens kunnen) over willen gaan op het elektrisch element.

Wanneer je (of de installateur) dat in de software hebt verboden (bijv 7x24h geblokkeerd in een dagelijks programma), of wanneer het aantal stappen van het element op 0 staat, of wanneer de automaat van het element keihard staat uitgeschakeld, gaat hij te lang door op de compressor en schiet vanzelf in storing. Allemaal logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
captdimi schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:57:
Sinds upgrade naar 2.19.4 toont systeem 1% voor charge pump GP12 tijdens verwarming van het zwembad, nog nooit eerder gezien. Normaal tussen 80 en 100. Heb nogthans de indruk dat die op normaal regime draait gezien delta tussen aanvoer en terugvoer en vibratie in leiding. Op het einde van de cyclus gaat GP12 terug OFF (normaal).

Wanneer ik ‘heating’ in operating mode terug aanzet gaat die well terug continu (24/7) op 30% draaien (daarom zet ik die af).

Nieuwe bug ?
Kijk eens bij pompinstelling, mogelijk is er een optie bijgekomen voor zwembad.
Zo is er ook een optie bijgekomen voor filtertijd koeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Met de firmware zou de RMUS40 (bedraad) naar versie 1.6 gegaan zijn, ik zie hem echter nog op 1.5 staan. Duurt dat even? De wp zelf is al een keer herstart na de fw update.

Er staat bij de release notes "Improved handling of internal temperature values" bij de RMU. Zou dat betekenen dat de (negatieve) offset van ca. 1.3 - 1.5 graden die hij altijd teveel aangeeft, niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:15
gronoco schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:30:
Met de firmware zou de RMUS40 (bedraad) naar versie 1.6 gegaan zijn, ik zie hem echter nog op 1.5 staan. Duurt dat even? De wp zelf is al een keer herstart na de fw update.

Er staat bij de release notes "Improved handling of internal temperature values" bij de RMU. Zou dat betekenen dat de (negatieve) offset van ca. 1.3 - 1.5 graden die hij altijd teveel aangeeft, niet meer nodig is?
Bij draadloos gaat hij naar 1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
gronoco schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:30:

Uit de release notes:
• RMU S40 is updated to V1.6 (only with wireless connection)

Beetje vaag verhaal. Die van mij is bedraad en zit ook nog op 1.5. Geen behoefte om hem opeens wireless te gaan connecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Oh dan las ik het verkeerd maar dan klopt de notes wel :) Geen idee waarom alleen de wireless naar 1.6 gaat, maar goed.

Nu de zomer er aan komt; wat is een goede strategie voor koelen? Systeem op handmatig ztten en zelf aanzetten? Bij automatisch gaat hij bij mij koelen als het buiten 25 graden is >24 uur. Is dat te vroeg, te laat? Wat zijn de best practices/ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:46
gronoco schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:50:
Oh dan las ik het verkeerd maar dan klopt de notes wel :) Geen idee waarom alleen de wireless naar 1.6 gaat, maar goed.

Nu de zomer er aan komt; wat is een goede strategie voor koelen? Systeem op handmatig ztten en zelf aanzetten? Bij automatisch gaat hij bij mij koelen als het buiten 25 graden is >24 uur. Is dat te vroeg, te laat? Wat zijn de best practices/ervaringen?
Ik heb de mijn S1255PC-6 op handmatig koelen gezet vanaf 22 mei. Ik heb sindsdien 75 kWh weggekoeld. Mijn koelcurve staat op 1 en de verschuiving op -5. Retour is al drie dagen rond de 19,5 , aanvoer van 18,4. Bronzijdig 12,9 in en uit met 15,7. Bron is op het moment 13 graden.

De gedachte hierachter is dat ik het beton koud wil houden en elke verwarming ervan meteen afvoer. In de koele ochtenden en nachten alles open behalve de slaapkamer van mijn dochter. Ventilatie niet echt nuttig dan.
De schoorsteen techniek. Morgen het zwembad weer aanvullen met warm water. Koelt de bron weer wat af om de warmte, die overdag de woning intrekt, mooi op te vangen. Tijdens de nachten via pvt ook koeling van de bron.

[ Voor 23% gewijzigd door jurgen purgen op 04-06-2023 23:27 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Sinds afgelopen vrijdag heb ik een HomeWizard 3fase kWh meter geplaatst tussen de groep en de WP om te registeren wat het werkelijke verbruik is van mijn Nibe S2125-SMOS40. Onderstaande het resultaat van de afgelopen 72uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0m_oE0fbruF4_YpoJulFfUbQCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sf890HtTU20KSd5l0Utjgp1v.png?f=fotoalbum_large
  • HomeWizard Active Power (roze): Dit is de live verbruik geregistreerd door de kWh meter.
  • SMOS40 - Current Power Consumption (groen): Dit is de live verbruik geregistreerd door de SMOS40
  • SMOS40 - Used - Heating (rood): Het kWh verbruik wat wordt weggeschreven in de "SMOS40 Energy log - Energy used for heat during current hour" log
  • SMOS40 - Produced - Heating (oranje): Het kWh geproduceerd wat wordt weggeschreven in de "SMOS40 Energy log - Energy produced for heat during current hour" log
Wat zichtbaar is in deze grafiek is dat om de een of andere reden er energie verbruik wordt weggeschreven naar de "SMOS40 Energy log - Energy used for heat during current hour" log terwijl er geen afname wordt geregisteerd door de HomeWizard kWh meter. Gevolg hiervan is dat de COP berekening niet betrouwbaar is aangezien in mijn geval de verwarming uit staat en dus niets zou moeten registeren.

Dit gedrag wordt "bevestigd" door het verbruik wat maandelijk is geregisteerd en afleesbaar van de SMOS40. Dit gedrag ga ik over de maand juni bevestigd krijgen aangezien die HomeWizard kWh meter er nu tussen zit waarmee ik werkelijk verbruik kan afzetten tegen geregistreerd verbruik.

Om een beeld te geven hoe "scheef" de registratie is.
  • Totaal verbruik Mei 2022 zonder WP: 414 kWh
  • Totaal verbruik Mei 2023 met WP: 403 kWh
  • Totaal verbruik Mei 2023 geregistreerd door SMOS40: 262 kWh
Dit zou betekenen dat voor Mei 2023 het totale verbruik buiten de WP om 141 kWH zou zijn geweest terwijl dat vorig jaar 414 kWH was. Hier klopt iets niet IMO. Verbruik van aanwezige PV panelen is meegenomen in de berekening.

Ik ga deze resultaten ook met Nibe delen en hopelijk kunnen ze het fixen in een software update aangezien de waardes nu geen zekerheid geven over het werkelijke verbruik de installatie.

NOTE. De Nibe ELK9 die ook aanwezig is in de installatie heeft 0 kWh verbruik geregistreed evenals geen toename in het aantal draai uren.

Vraag aan jullie is of jullie dergelijk gedrag ook waarnemen of dat dit een geisoleerd geval is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:27
Bij deze een cross-post naar mijn vraag die ik in het algemene forum heb gesteld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2191262 maar waarop helaas geen reacties kwamen.

Het betreft een Nibe F2120 + SMO S40 die niet automatisch naar de koelstand schakelt. Ik heb in de betreffende post screenshots van de relevante instellingen gezet. Wellicht dat de Nibe experts en masterminds ( :P ) in deze thread in de screenshots rare dingen opvallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:27
@saturn21 De normale filtertijd staat best op 24 uur, de filtertijd koeling wordt normaliter op een paar uur gezet. Staat nu net verkeerdom. Met de koude nacht erbij komt hij niet snel tot koelen, terwijl hij zo maar 's nachts toch even kan gaan verwarmen, terwijl dat echt niet meer nodig is.

[ Voor 37% gewijzigd door LangeFries op 05-06-2023 21:57 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:46
@martius

Ik heb wat jij nu aanhaalt deze week voor het eerst opgemerkt. Ik dacht dat ik hier alleen in was. Idd tijdens het koudst vd nacht heeft de wp 3 uur lang, elk uur 0,1 kWh verbruik geregistreerd. Alleen was er geen geregistreerde afgifte. Ik heb nu een totaal van 2 kWh aan cv verbruik staan. Ik zal in de ochtend even met de filtertijd gaan pielen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
LangeFries schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:46:
@saturn21 De normale filtertijd staat best op 24 uur, de filtertijd koeling wordt normaliter op een paar uur gezet. Staat nu net verkeerdom. Met de koude nacht erbij komt hij niet snel tot koelen, terwijl hij zo maar 's nachts toch even kan gaan verwarmen, terwijl dat echt niet meer nodig is.
Ah, daar zou het inderdaad aan kunnen liggen, omdat de nachten inderdaad nog vrij koud zijn. Ik ga het eens omdraaien en kijken wat het effect is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Misschien is mijn waarneming hetzelfde fenomeen: wat ik dacht te merken aan mijn systeem als je m op automatisch verwarmen/ koelen laat staan:

in de nacht koud, het buffervat wordt warm gemaakt, geen idee of er ook werkelijk verwarmd werd.
overdag warm, het buffervat wordt van warm weer koud gemaakt, om mee te koelen.

Om dit gedrag te voorkomen zet ik 'm in de zomer op handmatig: alleen koelen. en in de winter op alleen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zijn er meer mensen met een VVM S320 die de laatste update niet automatisch aangeboden krijgen voor installatie? In MyUplink kan ik hem wel downloaden voor een USB, maar ik krijg hem nog steeds niet OTA aangeboden op de binnenunit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gronoco schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:50:
Ik denk dat 1.6 wireless dan in de pas loopt met 1.5 bedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MSXBas schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:09:
Misschien is mijn waarneming hetzelfde fenomeen: wat ik dacht te merken aan mijn systeem als je m op automatisch verwarmen/ koelen laat staan:

in de nacht koud, het buffervat wordt warm gemaakt, geen idee of er ook werkelijk verwarmd werd.
overdag warm, het buffervat wordt van warm weer koud gemaakt, om mee te koelen.

Om dit gedrag te voorkomen zet ik 'm in de zomer op handmatig: alleen koelen. en in de winter op alleen verwarmen.
Ik blijf dit de verkeerde methode vinden. Met een lange filtertijd voor verwarmen en daarbij een realistische instelling van de "stop verwarming" van laten we zeggen 12 graden, gaat het ding echt niet verwarmen tussen mei-aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

saturn21 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Ah, daar zou het inderdaad aan kunnen liggen, omdat de nachten inderdaad nog vrij koud zijn. Ik ga het eens omdraaien en kijken wat het effect is. Bedankt!
Ben zeer benieuwd of dit de oplossing is.
Bij mij heeft de installateur ook in 7.1.10.2 INSTEL AUTO MODUS ingesteld:

Filtertijd: 2H
Filter Time Cooling: 24H

Dit zou ik dus moeten omdraaien begrijp ik nu van @LangeFries , correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
DJR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Ben zeer benieuwd of dit de oplossing is.
Bij mij heeft de installateur ook in 7.1.10.2 INSTEL AUTO MODUS ingesteld:

Filtertijd: 2H
Filter Time Cooling: 24H

Dit zou ik dus moeten omdraaien begrijp ik nu van @LangeFries , correct?
Ik heb de normale filtertijd nu op 24 uur gezet en de koelfiltertijd op 2 uur, en vanochtend begon de koeling inderdaad rond 11:00 nadat rond 9:00 de buitentemperatuur boven de 22C (de ingestelde minimale temperatuur) uitkwam. Wat mij betreft is het dus inderdaad logisch een korte koelfiltertijd te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb de normale filtertijd nu op 24 uur gezet en de koelfiltertijd op 2 uur, en vanochtend begon de koeling inderdaad rond 11:00 nadat rond 9:00 de buitentemperatuur boven de 22C (de ingestelde minimale temperatuur) uitkwam. Wat mij betreft is het dus inderdaad logisch een korte koelfiltertijd te gebruiken.
Ik vind het onlogisch. In een korte tijd zit er warmte in de lucht maar nog lang niet in de vloer. Er valt niets te koelen tenzij je naar een hele lage watertemperatuur wilt, waarbij condensatie je volgende probleem wordt.
Veilige watertemperatuur is 18 graden, daaronder wordt het uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR

DJR

Knowbody schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Ik vind het onlogisch. In een korte tijd zit er warmte in de lucht maar nog lang niet in de vloer. Er valt niets te koelen tenzij je naar een hele lage watertemperatuur wilt, waarbij condensatie je volgende probleem wordt.
Veilige watertemperatuur is 18 graden, daaronder wordt het uitkijken.
Verschillende opvattingen hierover dus… is het dan beter om toch maar de defaults van Nibe aan te houden? Ik heb wel de behoefte dat mijn WTP met de aankomende hitte eerder was gestart met koelen. Daar zou ik op willen corrigeren Al is het daar nu wel laat voor, dat begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
Zoals ik het lees, slaan de filtertijd en de temperatuur op gemiddeldes. Igv koeling, als je de temperatuur bijv. op 25 graden hebt staan, en de filtertijd op 24h, dan betekent het dat de wp pas gaat koelen als de temperatuur gemiddeld over 24h, hoger dan 25 graden is. Dus overdag boven de 25, maar ook 's nachts. Dat ga je dus (bijna) niet redden. 's nachts koelt het ook in de zomer wel weer aardig af. Ik zet hem nu als probeersel eens op 25 graden en 8h. Dus als het 8 uur lang gemiddeld 25 graden is (een goede zomerse dag) dan gaat de koeling aan. Begrijp alleen niet hoe lang die koeling dan aan blijft... want als ie dan na een koelere, 8 uur nacht van onder de 25 graden weer uit gaat 's ochtends... loop je steeds achter de feiten aan?

Koelen is ook een heel traag systeem, dus ik neig er naar om te denken dat die filtertijd echt op 24 uur moet, om geen aan/uit/aan/uit gependel te krijgen...?

Of misschien moet je kijken wat er op zo'n dag gebeurt als het (nogmaals, als voorbeeld) overdag 25 is, hoe veel koeler is het dan in de nacht? Moet je dan bijv. meer denken aan 24h filtertijd maar dan met een temp van gemiddeld bijv. 22 graden ofzo?

Blijft een lastige machine om te doorgronden.

[ Voor 13% gewijzigd door gronoco op 08-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DJR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:34:
[...]

Verschillende opvattingen hierover dus… is het dan beter om toch maar de defaults van Nibe aan te houden? Ik heb wel de behoefte dat mijn WTP met de aankomende hitte eerder was gestart met koelen. Daar zou ik op willen corrigeren Al is het daar nu wel laat voor, dat begrijp ik.
De defaults zijn gebaseerd op een gemiddeld geïsoleerd huis.

Het koelvermogen is zeer beperkt met 18 graden watertemperatuur. Als de warmte nog niet in de vloer zit doet de WP niets anders dan pendelen. De warmte komt pas in de schil als het langdurig warm is.

De waarden zijn uiteraard om mee te spelen. De principes wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gronoco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:07:
Zoals ik het lees, slaan de filtertijd en de temperatuur op gemiddeldes. Igv koeling, als je de temperatuur bijv. op 25 graden hebt staan, en de filtertijd op 24h, dan betekent het dat de wp pas gaat koelen als de temperatuur gemiddeld over 24h, hoger dan 25 graden is. Dus overdag boven de 25, maar ook 's nachts. Dat ga je dus (bijna) niet redden. 's nachts koelt het ook in de zomer wel weer aardig af. Ik zet hem nu als probeersel eens op 25 graden en 8h. Dus als het 8 uur lang gemiddeld 25 graden is (een goede zomerse dag) dan gaat de koeling aan. Begrijp alleen niet hoe lang die koeling dan aan blijft... want als ie dan na een koelere, 8 uur nacht van onder de 25 graden weer uit gaat 's ochtends... loop je steeds achter de feiten aan?

Koelen is ook een heel traag systeem, dus ik neig er naar om te denken dat die filtertijd echt op 24 uur moet, om geen aan/uit/aan/uit gependel te krijgen...?

Of misschien moet je kijken wat er op zo'n dag gebeurt als het (nogmaals, als voorbeeld) overdag 25 is, hoe veel koeler is het dan in de nacht? Moet je dan bijv. meer denken aan 24h filtertijd maar dan met een temp van gemiddeld bijv. 22 graden ofzo?

Ja filtertijd juist hoog en inderdaad die 25 graden is ongeveer de reden om te willen koelen. Als de nachten warm zijn dus. Koelen via de ramen gaat veel sneller dus bij koudere nachten is vloerkoeling niet heel effectief.

Koelen is logischer bij een gebouw die draait op aardwarmte, waarbij de muren en plafonds ook voorzien zijn van slangen.

Stel je niet teveel voor van vloerkoeling! De hond vindt het wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
De temperaturen zijn per situatie verschillend, dus default waarden zijn niet meer dan een vertrekpunt.

Filtertijd kun je het beste afblijven.

Die 25 kan natuurlijk omlaag, mits er warmte in de schil zit.
Bij mij staat die op 21, en mogelijk is het in huis dan vanwege zoninstraling 26 graden.
Dan heeft koeling zin, maar onder de 24 graden ruimtetemperatuur kom ik dan niet zomaar. Je koelt hooguit een paar graden weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 08-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gronoco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:07:

Ik vind het juist een van de meest begrijpelijke machines!

Het punt is dat warmtepomp technologie voor de meesten hier nog iets nieuws is. Dat is natuurlijk geen schande ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Onderstaande zijn de instellingen t.a.v. de filtertijd zoals Nibe die in het document over het instellen van koeling heeft staan. Hoe moet ik dit dan zien qua filtertijd? Ik heb in mijn menu namelijk ook nog een Cooling filtertijd staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qzugv22STmkNLwaUARZi481yn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivTdGGrRykdOjLjQyE6DVYIh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:44:
Onderstaande zijn de instellingen t.a.v. de filtertijd zoals Nibe die in het document over het instellen van koeling heeft staan. Hoe moet ik dit dan zien qua filtertijd? Ik heb in mijn menu namelijk ook nog een Cooling filtertijd staan...

[Afbeelding]
Cooling filtertijd zit erin sinds de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Cooling filtertijd zit erin sinds de laatste update.
En die stond standaard op 24, maar dat stond de gewone ook. Wat is dan wijsheid qua instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR

DJR

Aziraphale schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:19:
[...]

En die stond standaard op 24, maar dat stond de gewone ook. Wat is dan wijsheid qua instellingen?
Wat zou het prettig zijn als Nibe een officiele community zou starten die gemonitored zou kunnen worden door een officieel service team. Ik merk dat ik mijn installateur bestook met allerlei vragen omdat ik niet rechtstreeks met Nibe contact mag/kan opnemen. En mijn ervaring is dat installateurs ook niet altijd de laatste kennis in huis hebben (bijvoorbeeld over nieuwe firmware updates). Dan is zo'n officieel forum ideaal.

Vanuit het idee dat uit de community ook mega veel feedback kan worden verzameld lijkt me dat geen slechte investering en goed voor de verdere doorontwikkeling van de pomp.

Gelukkig hebben we wel Tweakers _/-\o_

My2Cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Het is toch vrij logisch met die filtertijd dat die niet te kort moet?

Wil je nou echt je huis gaan koelen als de buitentemperatuur gemiddeld 18 is na 2 uur ? Dan heb je kans dat het huis nog lang niet warm genoeg is dat er ook daadwerkelijk warmte vanuit de vloer kan worden afgevoerd.
Zet je die "start koeling" vrij laag, dan is het wijs daar een lange filtertijd aan de verknopen, bij 18 gr zou ik denken aan 48 uur.

Staat die op 25 graden dan is het aannemelijk dat de filtertijd korter kan.

Gewoon nadenken over je eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:53:
Het is toch vrij logisch met die filtertijd dat die niet te kort moet?

Wil je nou echt je huis gaan koelen als de buitentemperatuur gemiddeld 18 is na 2 uur ? Dan heb je kans dat het huis nog lang niet warm genoeg is dat er ook daadwerkelijk warmte vanuit de vloer kan worden afgevoerd.
Zet je die "start koeling" vrij laag, dan is het wijs daar een lange filtertijd aan de verknopen, bij 18 gr zou ik denken aan 48 uur.

Staat die op 25 graden dan is het aannemelijk dat de filtertijd korter kan.

Gewoon nadenken over je eigen situatie.
Wellicht goed om een stap terug te doen: de koeling wordt blijkbaar geregeld door binnentermperatuur en buitentemperatuur. Een regeling op enkel de binnentemperatuur zou m.i. al een prima regeling zijn: als het binnen te warm is, dan moet je koelen. Volgens mij neemt Nibe de buitentemperatuur mee omdat je huis ook op natuurlijke wijze kan afkoelen, namelijk als het buiten vrij koud is. Efin, de regeling is dus dat zowel de binnentemperatuur en ("AND") de buitentemperatuur boven een bepaalde waarde moet zijn voordat je begint te koelen.

Als expressie geformuleerd: koelen inschakelen wanneer ((binnentemperatuur > T1) AND (buitentemperatuur > T2) == true), waarbij T1 en T2 de respectievelijke thresholds zijn.

Nu heeft Nibe ook een filtermogelijkheid voor de buitentemperatuur, die het tweede deel van de expressie modificeert naar (buitentemperatuur > T2 gedurende X uur). Het idee erachter lijkt te zijn dat je pas koelen inschakelt als je verwacht dat je huis verder zal opwarmen omdat de buitentemperatuur gedurende lange tijd hoog is. Maar: als je huis al is opgewarmd, ondanks dat de temperatuur 's nachts onder T2 daalt, dan blokkeert een lange filtertijd het koelen en zelfs bij een korte filtertijd zal het koelen pas beginnen als het buiten al is opgewarmd.

Ik had het logischer gevonden als de binnentemperatuur bepaalt wanneer je het koelen INschakelt en de buitentemperatuur alleen bepaalt wanneer je het UITschakelt, bijvoorbeeld doordat het tweede deel van de expressie was: koelen inschakelen wanner ((binnentemperatuur > T1) AND NOT (buitentemperatuur < T2 gedurende X uur) == true), dus bij een warm huis pas het koelen uitschakelen als het huis op natuurlijke wijze af kan koelen.

Bij mij trad door de huidige regeling dus het probleem op dat het huis in de woonkamer al was opgewarmd naar 26C, maar omdat de nachten nog vrij koel zijn, blokeerde de lange filtertijd het actieve koelen.

Wat mij betreft heb ik de regeling trouwens het liefst alleen op binnentemperatuur. Als het binnen te warm is, dan moet hij koelen, ongeacht de buitentemperatuur. Sterker nog, als het binnen warm is, laat hem 's nachts maar koelen, dat is ook efficienter qua COP en je loopt minder achter de feiten aan dan dat het koelen pas begint als het buiten warm wordt.

Ik overweeg dus de buitentemperatuur threshold gewoon flink te verlagen in de zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door saturn21 op 09-06-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-06 21:23
saturn21 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Wat mij betreft heb ik de regeling trouwens het liefst alleen op binnentemperatuur. Als het binnen te warm is, dan moet hij koelen, ongeacht de buitentemperatuur. Sterker nog, als het binnen warm is, laat hem 's nachts maar koelen, dat is ook efficienter qua COP en je loopt minder achter de feiten aan dan dat het koelen pas begint als het buiten warm wordt.

Ik overweeg dus de buitentemperatuur threshold gewoon flink te verlagen in de zomer.
Hier staat de 4.9.2 buitentemperatuur start koeling op 15 graden en de gewenste kamertemperatuur in koel modes op 24 graden. De filtertijd is hier 2 uur. De start koeling staat hier zo laag zodat die in de nacht doorgaat met koelen wanneer het binnen nog meer dan 22,5 graden is. Dit heb ik zo ingesteld omdat met mijn afgiftesysteem (radiatoren, 1 fancoil en een stuk plafondverwarming (koeling)) de hele dag nodig is om het huis koel te houden. Daarnaast start er wanneer het buiten afkoelt en de dauwtemperatuur lager is dan binnen tevens een afzuiging in de keuken om vocht uit het huis te krijgen en extra koelte binnen.

Dit geheel werkt hier prima en het is hier nu buiten 29,2 graden en binnen 22.1.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Wellicht goed om een stap terug te doen: de koeling wordt blijkbaar geregeld door binnentermperatuur en buitentemperatuur. Een regeling op enkel de binnentemperatuur zou m.i. al een prima regeling zijn: als het binnen te warm is, dan moet je koelen. Volgens mij neemt Nibe de buitentemperatuur mee omdat je huis ook op natuurlijke wijze kan afkoelen, namelijk als het buiten vrij koud is. Efin, de regeling is dus dat zowel de binnentemperatuur en ("AND") de buitentemperatuur boven een bepaalde waarde moet zijn voordat je begint te koelen.

Als expressie geformuleerd: koelen inschakelen wanneer ((binnentemperatuur > T1) AND (buitentemperatuur > T2) == true), waarbij T1 en T2 de respectievelijke thresholds zijn.

Nu heeft Nibe ook een filtermogelijkheid voor de buitentemperatuur, die het tweede deel van de expressie modificeert naar (buitentemperatuur > T2 gedurende X uur). Het idee erachter lijkt te zijn dat je pas koelen inschakelt als je verwacht dat je huis verder zal opwarmen omdat de buitentemperatuur gedurende lange tijd hoog is. Maar: als je huis al is opgewarmd, ondanks dat de temperatuur 's nachts onder T2 daalt, dan blokkeert een lange filtertijd het koelen en zelfs bij een korte filtertijd zal het koelen pas beginnen als het buiten al is opgewarmd.

Ik had het logischer gevonden als de binnentemperatuur bepaalt wanneer je het koelen INschakelt en de buitentemperatuur alleen bepaalt wanneer je het UITschakelt, bijvoorbeeld doordat het tweede deel van de expressie was: koelen inschakelen wanner ((binnentemperatuur > T1) AND NOT (buitentemperatuur < T2 gedurende X uur) == true), dus bij een warm huis pas het koelen uitschakelen als het huis op natuurlijke wijze af kan koelen.

Bij mij trad door de huidige regeling dus het probleem op dat het huis in de woonkamer al was opgewarmd naar 26C, maar omdat de nachten nog vrij koel zijn, blokeerde de lange filtertijd het actieve koelen.

Koelen op ruimtetemperatuur is bewust niet aan de orde. Het is geen airco, die warme lucht wegkoelt.
De ruimte kan door de zon zomaar 25 graden zijn terwijl er in het beton geen warmte genoeg zit. (Ja, je kunt de watertemperatuur lager dan 18 zetten, dan werkt het ook eerder maar dan kun je condensatie krijgen of zelfs schade aan de vloer, en een te koele vloer is ook niet fijn)

Ook speelt mee of er een overbemeten warmtepomp is. Die pendelt vrij snel.
Om het koelen goed te laten verlopen is Spielerei nodig; zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn om de pompsnelheid bij koelen op 100% te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:34
Heb een SHK200S hier dus geen nieuwste generatie, ook geen koelfiltertijd hier ondanks laatste firmware uit 2022.

Buitentemperatuur start koeling staat op 25C met 24h filtertijd, maar omdat het 's nachts zo veel afkoelt schiet dat gemiddelde steeds omlaag (nu 20.8C) waardoor hij nog niet aan het koelen is geslagen helaas. Is verder nog wel prima behaaglijk binnen door screens, maar ik hou 'm in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Koelen op ruimtetemperatuur is bewust niet aan de orde. Het is geen airco, die warme lucht wegkoelt.
De ruimte kan door de zon zomaar 25 graden zijn terwijl er in het beton geen warmte genoeg zit. (Ja, je kunt de watertemperatuur lager dan 18 zetten, dan werkt het ook eerder maar dan kun je condensatie krijgen of zelfs schade aan de vloer, en een te koele vloer is ook niet fijn)

Ook speelt mee of er een overbemeten warmtepomp is. Die pendelt vrij snel.
Om het koelen goed te laten verlopen is Spielerei nodig; zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn om de pompsnelheid bij koelen op 100% te zetten.
En toch kan ik op mijn RMU S40 een temperatuur instellen voor koeling. Reageert hij daar dan niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Knowbody schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:49:
[...]

Ik blijf dit de verkeerde methode vinden. Met een lange filtertijd voor verwarmen en daarbij een realistische instelling van de "stop verwarming" van laten we zeggen 12 graden, gaat het ding echt niet verwarmen tussen mei-aug.
Met een stevige massa, die gerust een koude nacht overleeft is een instelling van 24u of in mijn geval zelfs 48 uur de juiste om op tijd te stoppen met verwarming en ook weer op tijd te beginnen. Daar heb ik eigenlijk geen omkijken naar. Met koeling heb ik geen ervaring. Wel heb ik destijds gelezen, dat men enkele uren praktischer vind dan 24 uur. Inderdaad kan je gelijk hebben, dat hij dan sneller gaat pendelen, maar in voldoende beton valt toch een hoop warmte weg te halen, voordat dit gebeurt denk ik. Dan ben de opwarming wel vast wat voor. Het gevaar van pendelen acht ik veel hoger bij een relatief kleine massa, maar dan heb je de koeling toch nog sneller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:57:
[...]

En toch kan ik op mijn RMU S40 een temperatuur instellen voor koeling. Reageert hij daar dan niet op?
Bij de ruimtethermostaat hoort altijd een stooklijn. Als je de dus compensatie via RMU toepast dan krijg je die variabele er ook nog bij.

Ik heb start koeling nu op 20 graden gezet, het gemiddelde van 24h is nu ook 20 graden dus hij is begonnen. De pompsnelheid staat nog automatisch en dat heb ik het liefst. Hij gaat naar de maximaal (bij mij 90%) ingestelde waarde.

Eens kijken hoe het nu gaat. Het is boven de 25 in huis en boven dus warm zat. Veel glas.

Mijn ervaring met koeling is dat het niet bijzonder veel elektriciteit kost. De warmtepomp loopt op den duur op 25 Hz en dat is ongeveer 1,9 Ampere.

Overigens is het advies om voor koeling stooklijn 0 te kiezen! Dat is de custum lijn. De bijbehorende waarden moet je dan allemaal op 18 zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 09-06-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:07:
Heb een SHK200S hier dus geen nieuwste generatie, ook geen koelfiltertijd hier ondanks laatste firmware uit 2022.

Buitentemperatuur start koeling staat op 25C met 24h filtertijd, maar omdat het 's nachts zo veel afkoelt schiet dat gemiddelde steeds omlaag (nu 20.8C) waardoor hij nog niet aan het koelen is geslagen helaas. Is verder nog wel prima behaaglijk binnen door screens, maar ik hou 'm in de gaten :)
Die 25 vind ik vrij hoog, die kun je best verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:18:
[...]

Die 25 vind ik vrij hoog, die kun je best verlagen.
Heb 'm net op 23 gezet en ik zie de graadminuten oplopen. Zodra hij 30 is gaat hij zo koelen voor de eerste keer. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Hij schoot net aan voor 10 minuten en is alweer uit omdat de graadminuten 0 zijn, en nu zelfs -11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@Luqq Dan zet je de start graadminuten op 100 en loopt hij langer. Ik weet alleen niet hoe de 18 graden voor koelen geimplementeerd zijn. Hij moet niet te koud worden. Ik heb alleen ervaring met verwarmen.

[ Voor 50% gewijzigd door LangeFries op 09-06-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Heb 'm net op 22 graden gezet en die koelcurve allemaal op 18 vanaf 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:02:
Hij schoot net aan voor 10 minuten en is alweer uit omdat de graadminuten 0 zijn, en nu zelfs -11
Alle groepen open ? Pomp loopt goed? Graadminuten op 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:09:
@Luqq Dan zet je de start graadminuten op 100 en loopt hij langer. Ik weet alleen niet hoe de 18 graden voor koelen geimplementeerd zijn. Hij moet niet te koud worden. Ik heb alleen ervaring met verwarmen.
Zie daarvoor het inbedrijfstel document van Nibe.

Startgids IBS: https://www.nibe.eu/nl-nl...dersteuning/startgids-ibs

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 09-06-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Alle groepen open ? Pomp loopt goed? Graadminuten op 60.
Beneden ja, boven is alles op naregeling maar overal is het ~23 graden en alle units zijn op 20 ingesteld dus de verdeler boven zou ook open moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Beneden ja, boven is alles op naregeling maar overal is het ~23 graden en alle units zijn op 20 ingesteld dus de verdeler boven zou ook open moeten staan :)
Als de naregeling snapt dat het om koeling gaat wel, anders staan ze uiteraard dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Als de naregeling snapt dat het om koeling gaat wel, anders staan ze uiteraard dicht.
Yeah dat is een Tech EU-L-8 en die is aware als 't goed is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:11:
Heb 'm net op 22 graden gezet en die koelcurve allemaal op 18 vanaf 20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXy1DSqYR44Iqov1FAfdNygXdvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1JZdosxfFomOPaz9os69IpV.jpg?f=fotoalbum_large
zo moet het staan.

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 09-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Yeah precies, dat heb ik nu ook ingesteld :) Behalve bij 40. daar heb ik hem ook op 18.

[ Voor 4% gewijzigd door Luqq op 09-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik krijg inmiddels het alarm 'Korte Bedrijfstijd Compressor' tijdens het koelen. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik die op kan lossen? Ik zie in HA runs van ongeveer een half uur, kan dat het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Yeah precies, dat heb ik nu ook ingesteld :) Behalve bij 40. daar heb ik hem ook op 18.
Nu zal het niet snel 40 gem. zijn, maar die 20 is ivm kans op condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:32:
Ik krijg inmiddels het alarm 'Korte Bedrijfstijd Compressor' tijdens het koelen. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik die op kan lossen? Ik zie in HA runs van ongeveer een half uur, kan dat het zijn?
Ik denk dat de graadminuten veel te snel weg zijn. Verhogen dus, naar 120 ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Ik denk dat de graadminuten veel te snel weg zijn. Verhogen dus, naar 120 ofzoiets.
Ga ik morgen doen. Welk menu moet ik daarvoor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Ga ik morgen doen. Welk menu moet ik daarvoor hebben?
Denk er ook aan dat je alles behalve badkamers open hebt staan, zodat er genoeg systeeminhoud meedoet. Kijk ook in de app wat de pompsnelheid doet.

De graadminuten voor koelen: 7.1.10.3 in de smo s40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Denk er ook aan dat je alles behalve badkamers open hebt staan, zodat er genoeg systeeminhoud meedoet. Kijk ook in de app wat de pompsnelheid doet.

Dan zal de systeeminhoud ook meespelen, want ik heb nu alleen de +/- 55m2 vvw beneden open staan. De rest zijn radiatoren en dat deel van het systeem heb ik afgesloten ivm condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Knowbody schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Qua pompsnelheid; wat moet je dan op letten? Is wel een stuk hoger nu met de graadminuten op 60 ipv 30.

Schoot net naar 100% en daarna ging de warmtepomp uit ook al had hij nog 30 graadminuten. Dat lijkt me niet helemaal goed...

[ Voor 12% gewijzigd door Luqq op 09-06-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Dan zal de systeeminhoud ook meespelen, want ik heb nu alleen de +/- 55m2 vvw beneden open staan. De rest zijn radiatoren en dat deel van het systeem heb ik afgesloten ivm condensvorming.
Eventueel de pompsnelheid handmatig op maximaal als hij daar zelf niet toe komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Qua pompsnelheid; wat moet je dan op letten? Is wel een stuk hoger nu met de graadminuten op 60 ipv 30.

Schoot net naar 100% en daarna ging de warmtepomp uit ook al had hij nog 30 graadminuten. Dat lijkt me niet helemaal goed...
Kijk, je hebt het systeem vertelt dat het niet onder de 18 graden mag komen. Als hij daar snel naar toe gaat heb je teveel vermogen tov het aantal liters dat rond gaat.
Er zit nog niet genoeg warmte in de vloer. Dat kan het ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Retourtemperatuur is 20 graden als de warmtepomp aanstaat. Dus denk inderdaad dat het gewoon even tijd nodig heeft om de boel af te koelen. Graadminuten maar weer terug naar 30?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:00:
Retourtemperatuur is 20 graden als de warmtepomp aanstaat. Dus denk inderdaad dat het gewoon even tijd nodig heeft om de boel af te koelen. Graadminuten maar weer terug naar 30?
Graadminuten op auto (default is 30) maar dat is niet zo spannend, als teveel aan-uit dan graadminuten verhogen, om langere runs te krijgen.
Als het uit gaat omdat hij het vermogen niet kwijt kan, of omdat dT te klein is (retourtemp te dicht bij aanvoertemperatuur) dan kapt hij er ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
En ja, je kunt er bij wijze van experimenteren tijdelijk die temperatuur van 18 naar 17 zetten ( dauwpunt is dynamisch, 18 is een veilige waarde) zodat hij meer koelvermogen gaat krijgen.

Ter lering en vermaak kun je er ook 15 van maken. Dan gaat de warmtepomp nu heus langer door en meer koelvermogen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

Hm, ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat onze F2120 nu ook zou gaan koelen, maar ik zie nergens iets qua koeling ingesteld staan. Misschien is de installateur vergeten dit in te schakelen? Dat zou toch wel wat jammer zijn...

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zou het nog nut hebben om wat aan te passen aan de dT voor koeling? Die kan ik namelijk ook wijzigen en staat nu op 3.

Verder staan bij mij de graadminuten nu op auto en de pompsnelheid kan ik niet zo snel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-06 21:23
Aziraphale schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:44:
Zou het nog nut hebben om wat aan te passen aan de dT voor koeling? Die kan ik namelijk ook wijzigen en staat nu op 3.

Verder staan bij mij de graadminuten nu op auto en de pompsnelheid kan ik niet zo snel vinden...
Bijgevoegde pdf van Nibe geeft meer informatie omtrent de parameters voor het koelen met en zonder ruimtesensor. Dit geeft wat houvast voor de instellingen hiervoor.
Doe er je voordeel mee.

https://www.nibe.eu/downl...elen_verwarmen_SMO_20.pdf

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Henielma schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Bijgevoegde pdf van Nibe geeft meer informatie omtrent de parameters voor het koelen met en zonder ruimtesensor. Dit geeft wat houvast voor de instellingen hiervoor.
Doe er je voordeel mee.

https://www.nibe.eu/downl...elen_verwarmen_SMO_20.pdf
Ik heb een vergelijkbaar document voor de RMU S40, maar ik ga hier zeker even op studeren.

Momenteel heb ik de graadminuten op 120 staan en het resultaat daarvan is dat hij de graadminuten tot iets van 140 op laat lopen en ze dan in iets van 5 minuten weer wegwerkt. Ik zie dus langere periodes tussen de runs ipv langere runs...

Mijn systeeminhoud zal dus toch te klein zijn, had ik nou toch maar dat buffervat laten plaatsen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
fredman159 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:50:
Hm, ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat onze F2120 nu ook zou gaan koelen, maar ik zie nergens iets qua koeling ingesteld staan. Misschien is de installateur vergeten dit in te schakelen? Dat zou toch wel wat jammer zijn...
Blij dat ik mijn eigen "installateur" ben geweest, nou ja ... Inbedrijfsteller.

Koelen moet op 'toegestaan' staan. Daarnaast de juiste instellingen zodat je er nu wat aan hebt en niet alleen tijdens een hittegolf.

De manual maar eens raadplegen, sommige units moeten mbv een dipswitch ingesteld zijn

S1 dipswitch 4 is je probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS0B7vtf0okk5YjW-SICjUb15o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAizYwYF3GAWDInTeTfW6xNe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2023 19:29 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 90 Laatste