Nibe F2120 / SMO S40 gaat niet automatisch in koelstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:27
Ik heb een Nibe F2120 met SMO S40 en een RMO S40 thermostaat. De afgelopen winter heeft hij prima verwarmd maar nu het buiten warm begint te worden lijkt hij niet naar de koelmodus te schakelen, ondanks dat de binnentemperatuur bijna 26C is en de gewenste temperatuur op 20C staat ingesteld. Met 'niet naar koelmodus' schakelen bedoel ik dat ik op de RMO S40 geen animatie zie die aangeeft dat hij koelt.

Het vreemde is dat hij vlak na oplevering (september vorig jaar) prima heeft gekoeld en in de tussentijd niets is veranderd aan de instellingen, behalve dat er een paar software updates vanuit Nibe waren en ik als test de 'smart price adaptation' en de 'smart weather' functies had aangezet en de vochtigheidsregeling op de RMO S40 aan had gezet (zie 4e screenshot hieronder - ik had de vochtigheid optie aangevinkt). Intussen heb ik alles weer terug gezet en dat maakt geen verschil. Ik heb ook de koelcurve (menu 1.30.2) tijdelijk op 4 gezet (hij stond standaard op 0) en ook dat maakt geen verschil.

Ik heb zojuist foto's gemaakt van allerlei relevante instellingen in de SMO S40 en hoop dat er iemand is die de magische tip heeft waar het aan kan liggen. De installateur heb ik trouwens al gebeld, maar men heeft het druk, dus dat gaat nog 1-2 weken duren :(

Een gerelateerd vraagje: is het handig de vochtregeling (menu 7.1.7.2) aan te zetten om condensvorming te beperken? En is het goed de koelcurve terug op '0' te zetten, ter voorkoming van condens?

Tenslotte heb ik zojuist de bedrijfsstand op 'handmatig' en dan op 'koeling' gezet, en dat lijkt wel te werken, in die zin dat ik de koelanimatie zie (en ik ook verwacht dat het binnenkort koeler gaat worden 8) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI16yXsQOPz0SDvNkAqRdl6yG0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySABIhtw2gWsgWiVNGXMZ2tD.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via saturn21 op 06-06-2023 14:01)

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:47

Piper

No guts, no glory

Hij gaat bij jou pas koelen als het 24hr gemiddeld boven de 22 graden uitkomt, dat heb je nu dus niet. Je kan de filtertijd een stuk korter zetten of de buitentemp bij welke temperatuur hij gaat koelen verlagen. Of beide ;-)

Als het overigens nu al 26 graden in huis is heb je qua zonwering eerst nog wat werk te doen denk ik ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Piper op 05-06-2023 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
uit mijn hoofd, hij heeft wat bedenkt tijd (4 uur?) zodat hij niet van verwarmen naar koelen naar verwarmen gaat. En de buitentemperatuur moet boven de 18° zijn geloof ik.

Ik heb 'm ook op handmatig alleen koelen staan, in november mag ie wel weer gaan verwarmen (warm sanitair water circuit regelt hij dan nog gewoon wel).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:47

Piper

No guts, no glory

Hij gaat bij jou pas koelen als het 24hr gemiddeld boven de 22 graden uitkomt, dat heb je nu dus niet. Je kan de filtertijd een stuk korter zetten of de buitentemp bij welke temperatuur hij gaat koelen verlagen. Of beide ;-)

Als het overigens nu al 26 graden in huis is heb je qua zonwering eerst nog wat werk te doen denk ik ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Piper op 05-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 10:27
Piper schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:39:

Ah, daar zou het inderdaad aan kunnen liggen, omdat de nachten inderdaad nog vrij koud zijn! Ik ga het eens omdraaien en kijken wat het effect is. Bedankt, zowel aan jou als aan @LangeFries die in het Nibe optimalisatietopic eenzelfde soort tip gaf.