Toon posts:

NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:11
Nog meer mensen die de weerregeling aan hebben maar er niks door komt?

Zag het vandaag toevallig dus weet niet hoe lang het al zo is.

Heb de smo40 al opnieuw opgestart. Dit helpt niet.

Nibe zelf miss een kleine storing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:44
John17 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:47:
[...]

Bedank voor je antwoord, als ik je goed begrijp heb je bij menu 1.9.5 dan een ruimte sensor ingesteld? BT50, RMU40 of BT74? welke temperatren heb je bij menu 4.9.2 staan? 14 - 19 - 5 - 2 uur? of 20 - 18 - 5 - 2 uur? oftewel de instellingen die vermeld staan bij Verwarmen / koelen met ruimte sensor (korte handleiding zie bijlage)

Wederom bedankt ;)
Ik heb verder geen keuze in menu 1.9.5. Is automatisch de RMU. Verder koel ik niet en is bij mij de stookgrens 17 graden en ik middel over 48 uur, zodat het stookseizoen niet 's nachts beeindigd wordt en ook echt wanneer het zomer wordt. Dat interval wordt namelijk alleen daarvoor gebruikt. voor koelen moet het middelen een stuk korter bereep ik. Is wel eens langs geweest, maar heb ik niet aan staan.
Hier kun je het beste zelf uitvogelen wat het beste is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 16:18
Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen? Ik ben benieuwd of het normaal is en of ik er iets aan kan/moet veranderen.

Wat mij op valt is dat onze warmtepomp het huis prima warm kan houden zonder al te veel inspanning. Toch zie ik dat wanneer het plots koud wordt (lees: snachts) de gevraagde compressor frequentie toe neemt, maar de runs niet extreem veel langer worden.

Is het niet efficiënter om langer op een lage frequentie te draaien in plaats van zsm naar 0GM te 'sprinten'?

Wij hebben vloerverwarming en gebruiken een lage stooklijn van 2/0, een filtertijd van 48u en 100% WAR.

Na het verlengen van de filtertijd zijn de pieken al lager, maar het voelt logischer om langere runs te maken wanneer het koud is ipv een hogere compressor frequentie, wat ook weer lijdt tot vele defrosts bij temperaturen rond 0°C. En extra compressor starts.

Geen super goed voorbeeld, het effect is sterker bij lagere temperaturen. Rond 0 is de compressor wel eens richting de max (115/120Hz) geschoten.

Ik heb recent de dT bij DoT aangepast van 7 bij -10 naar 4 bij -10 in de hoop dat dit iets zou uitmaken maar dit lijkt niet veel te doen.

Verder zou ik liever van de compressor curve afblijven gezien de waarschuwing in de handleiding: "De curves van de compressoren mogen alleen door
gekwalificeerd personeel worden bewerkt."
.

Ik neem aan dat wanneer ik de compressor start verlaag naar bijv. -120 GM dit geen invloed heeft op de frequentie? Ook een nachtverlaging of stille stand voelt meer als een 'hack' oplossing.

Alvast bedankt!

[Voor 4% gewijzigd door Inf1nite op 03-04-2023 19:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:27
Inf1nite schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:12:
Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen? Ik ben benieuwd of het normaal is en of ik er iets aan kan/moet veranderen.

Wat mij op valt is dat onze warmtepomp het huis prima warm kan houden zonder al te veel inspanning. Toch zie ik dat wanneer het plots koud wordt (lees: snachts) de gevraagde compressor frequentie toe neemt, maar de runs niet extreem veel langer worden.

Is het niet efficiënter om langer op een lage frequentie te draaien in plaats van zsm naar 0GM te 'sprinten'?

Wij hebben vloerverwarming en gebruiken een lage stooklijn van 2/0, een filtertijd van 48u en 100% WAR.

Na het verlengen van de filtertijd zijn de pieken al lager, maar het voelt logischer om langere runs te maken wanneer het koud is ipv een hogere compressor frequentie, wat ook weer lijdt tot vele defrosts bij temperaturen rond 0°C. En extra compressor starts.

[Afbeelding]Geen super goed voorbeeld, het effect is sterker bij lagere temperaturen. Rond 0 is de compressor wel eens richting de max (115/120Hz) geschoten.

Ik heb recent de dT bij DoT aangepast van 7 bij -10 naar 4 bij -10 in de hoop dat dit iets zou uitmaken maar dit lijkt niet veel te doen.

Verder zou ik liever van de compressor curve afblijven gezien de waarschuwing in de handleiding: "De curves van de compressoren mogen alleen door
.

Ik neem aan dat wanneer ik de compressor start verlaag naar bijv. -120 GM dit geen invloed heeft op de frequentie? Ook een nachtverlaging of stille stand voelt meer als een 'hack' oplossing.

Alvast bedankt!
Je kunt ergens aangegeven hoeveel graden hij mag afwijken van de stooklijn. Ik denk dat je daar moet zijn. Zet die dan heel laag.

Smo s40
7.1.6.1 max verschuiving compressor

Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4

• Inf1nite
Knowbody schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:22:
[...]

Je kunt ergens aangegeven hoeveel graden hij mag afwijken van de stooklijn. Ik denk dat je daar moet zijn. Zet die dan heel laag.

Smo s40
7.1.6.1 max verschuiving compressor
Ik zie deze instelling niet. Ik heb een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave.

Het enige dat ik zie is: Menu 5.1.3 - max. verschil in aanvoertemp:
"Als de huidige aanvoertemperatuur de berekende
voedingswaarde met het setpoint overschrijdt, wordt
de waarde in graadminuten op 0 gezet. Als er alleen
een verwarmingsbehoefte is, schakelt de compres-
sor in de warmtepomp uit."
.

Klinkt niet helemaal als wat je suggereert :).

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:27
Onderstaande blijft een een groot vraagteken voor mij.

RMU S40 geeft aan dat het 20graden is, Temp. verwarming (1.30.3) staat op 19graden. In mijn logica zou dit betekenen dat er niet verwarmt hoeft te worden en toch staat de WP lekker te verwamen.

Kan iemand mij deze logica uitleggen?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:31
Volgens mij is het zo dat als je de RMU invleed laat hebben hij deze meeneemt in de berekening van de benodigde Ta en hij niet aan/uit gaat draaien op basis van de RMU. Maar ik kan het mis hebben...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inf1nite
martius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:40:
Onderstaande blijft een een groot vraagteken voor mij.

RMU S40 geeft aan dat het 20graden is, Temp. verwarming (1.30.3) staat op 19graden. In mijn logica zou dit betekenen dat er niet verwarmt hoeft te worden en toch staat de WP lekker te verwamen.

Kan iemand mij deze logica uitleggen?
Zie https://www.nibe.eu/downl...ling_koelen_verwarmen.pdf:
Wat is de invloed van de ruimtesensor (BT50 of RMU 40) tijdens verwarmen?
Stel dat de curve (stooklijn 5) zegt dat bij een buitentemperatuur van 10°C een aanvoertemperatuur van 27°C
gewenst is, en je hebt de gewenste ruimtetemperatuur (menu 1.1 of de thermometer in uw RMU) op 20°C staan,
en het is binnen 18°C, dan zit er dus 2 graden verschil tussen gewenst en gemeten ruimte temperatuur.
Met een factor van 2.0 (menu 1.9.4.) wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur 2 graden x de factor 2 = 4 graden
verhoogd, dus geen 27 maar 31°C. Dit menu werkt 2 kanten op: als het te warm in de referentie ruimte is dan zal
de gewenste aanvoertemperatuur omlaag gaan.
Waarschijnlijk staat je stooklijn gewoonweg te hoog. De invloed factor staat standaard op 2. 20-19 = 1 graad verschil. Factor 2 betekend dat er 1 * 2 graden = 2 graden van de berekende aanvoertemperatuur wordt gehaald.

Om de juiste stooklijn te vinden pas je deze in kleine stapjes aan. De steilheid van de curve bepaalt het schil in aanvoertemperatuur bij de verschillende buitentemperaturen, en dmv de offset kun je de curve in zijn geheel verticaal vershuiven. Probeer na elke wijziging 48u te wachten voordat je de stooklijn weer aanpast.

Je probeert eerst de juiste helling te vinden door de factor van je RMU op 0 te zetten (zodat deze de berekening niet verstoord) en een helling te zoeken die bij alle buitentemperaturen ongeveer dezelfde binnentemperatuur oplevert (dit kun je het beste doen met koud weer). Als vervolgens bij elke buitentemperatuur de kamertemperatuur 1 graad te hoog is, dan kun je de curve in zijn geheel naar beneden vershuiven door de offset met 1 te verlagen.

Is het vooral bij koud weer te warm binnen? Verlaag de curve met -1.
Is het vooral bij warm weer te warm binnen? Verlaag de offset met -1.

Als je de perfecte stooklijn hebt gevonden kun je gaan spelen met de factor van je RMU. Deze kan dan verstoringen in de kamertemperatuur opvangen door invloed van weer, wind e.d..

Ik heb zelf de factor van de RMU op 0 gezet en draait dus volledig obv de buitentemperatuur. Dit omdat door zoninstraling bij ons de kamertemperatuur ver oploopt waardoor de vloerverwarming uit gaat en de vloer afkoelt, waardoor de WP snachts extra hard moet werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inf1nite
Inf1nite schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:12:

[Afbeelding]Geen super goed voorbeeld, het effect is sterker bij lagere temperaturen. Rond 0 is de compressor wel eens richting de max (115/120Hz) geschoten.

.

Alvast bedankt!
Aangezien de dT bij DOT niet echt invloed lijkt te hebben op de berekende compressor frequentie en het schema van @Henielma ook suggereert dat je de compressor frequentie enkel kunt sturen door de stille modus en de compressor curve, heb ik toch besloten om de compressor curve aan te passen. Hierdoor draait de WP een stuk rustiger. (25Hz tot -5 graden). Enkel even monitoren of hij de GM wel weg kan blijven werken.

Als er nog iemand is die een andere manier weet om de compressor frequentie te sturen in de 'auto' stand dan hoor ik het graag :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martius
Inf1nite schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:44:
[...]

Zie https://www.nibe.eu/downl...ling_koelen_verwarmen.pdf:

[...]

Waarschijnlijk staat je stooklijn gewoonweg te hoog. De invloed factor staat standaard op 2. 20-19 = 1 graad verschil. Factor 2 betekend dat er 1 * 2 graden = 2 graden van de berekende aanvoertemperatuur wordt gehaald.

Om de juiste stooklijn te vinden pas je deze in kleine stapjes aan. De steilheid van de curve bepaalt het schil in aanvoertemperatuur bij de verschillende buitentemperaturen, en dmv de offset kun je de curve in zijn geheel verticaal vershuiven. Probeer na elke wijziging 48u te wachten voordat je de stooklijn weer aanpast.

Je probeert eerst de juiste helling te vinden door de factor van je RMU op 0 te zetten (zodat deze de berekening niet verstoord) en een helling te zoeken die bij alle buitentemperaturen ongeveer dezelfde binnentemperatuur oplevert (dit kun je het beste doen met koud weer). Als vervolgens bij elke buitentemperatuur de kamertemperatuur 1 graad te hoog is, dan kun je de curve in zijn geheel naar beneden vershuiven door de offset met 1 te verlagen.

Is het vooral bij koud weer te warm binnen? Verlaag de curve met -1.
Is het vooral bij warm weer te warm binnen? Verlaag de offset met -1.

Als je de perfecte stooklijn hebt gevonden kun je gaan spelen met de factor van je RMU. Deze kan dan verstoringen in de kamertemperatuur opvangen door invloed van weer, wind e.d..

Ik heb zelf de factor van de RMU op 0 gezet en draait dus volledig obv de buitentemperatuur. Dit omdat door zoninstraling bij ons de kamertemperatuur ver oploopt waardoor de vloerverwarming uit gaat en de vloer afkoelt, waardoor de WP snachts extra hard moet werken.
Dit ga ik nog 10 keer opnieuw lezen en kijken of ik het dan begrijp :) Dank iig.

Huis heeft zowel vloerverwarming (en veel zon inval) + radatoren op de overige verdiepingen (5 in totaal).

Qua instellingen staat nu het volgende:

Stooklijn (1.30.1):
- Curve: 6
- Verschuiving: 0

Laagste a-temp. verwarming (1.30.4): 23
Hoogste aanvoertemp. (1.30.6): 38

Weerregeling - Factor (4.4): 2

RMU staat nu op graden en kan even niety uitvogelen hoe ik die anders krijg. Ik weet dat het kan, maar waar in het oerwoud van instellingen. Iemand?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inf1nite
martius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:36:
[...]

Dit ga ik nog 10 keer opnieuw lezen en kijken of ik het dan begrijp :) Dank iig.

Huis heeft zowel vloerverwarming (en veel zon inval) + radatoren op de overige verdiepingen (5 in totaal).

Qua instellingen staat nu het volgende:

Stooklijn (1.30.1):
- Curve: 6
- Verschuiving: 0

Laagste a-temp. verwarming (1.30.4): 23
Hoogste aanvoertemp. (1.30.6): 38

Weerregeling - Factor (4.4): 2

RMU staat nu op graden en kan even niety uitvogelen hoe ik die anders krijg. Ik weet dat het kan, maar waar in het oerwoud van instellingen. Iemand?
De weerregeling factor verstoord ook de stooklijn, dus deze ook op 0/uit zetten wanneer je naar de stooklijn aan het zoeken bent.

De factor van de RMU uitzetten kan bij mij bij "instellingen ruimtesensor" 1.9.4. Wanneer je de controle sensor uit zet kun je als het goed is de offset van de curve kiezen vanaf de RMU. De factor (default: 2) beinvloed de berekende aanvoer obv het verschil tussen de ingestelde temperatuur op de RMU en de gemeten kamertemperatuur.

Nog extra toegelicht:
19 graden ingesteld, 20 graden kamertemperatuur: 19-20=-1. -1 * factor 2 = er wordt 2 graden van de berekende aanvoertemperatuur afgehaald. De aanvoertemperatuur wordt bepaald obv de stooklijn en de gemiddelde buitentemperatuur over de ingestelde filtertijd in menu 4.9.2. Is het dus te warm in huis? Dan is de aanvoertemperatuur te hoog en dus de stooklijn te hoog.

Hopelijk kom je er zo uit :).

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:23
Ik probeer myuplink te activeren, ik heb een ethernet kabel aangesloten aan de S320, en het menu zegt dat die netjes verbonden is met een IP adres. Echter als ik op 'nieuwe verbindingslijn' klik (wat een verschrikkelijke vertaling van connection string...) gebeurt er niks?

Ik heb al wel een account op myupink.com. Ik had daar eerder al wel contact met de S320 via wifi, maar na een tijdje gaf de app aan dat de unit niet meer verbonden was, dus ik dacht beter om dan bedraad te gaan werken...

Wat gaat er mis?

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
Huub- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Het lager zetten van de boiler temperatuur heeft toen geholpen.
Tip: Check en maak je filters schoon. Deze kunnen dichtgeslipt zijn met als gevolg deze melding.

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:57
DJR schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:29:
[...]

Tip: Check en maak je filters schoon. Deze kunnen dichtgeslipt zijn met als gevolg deze melding.
Waar doe je dat?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 08:55
Grote update van NIBE:

Version: 2.18.5
Release date: 2023-03-28

ADDED
• Added exercise on GP1
• SMO S40: Added exercise on circulation pump GP12
• RMU S40 is updated to V1.5. (Wired version only)
• S2125 is updated to v10752
• Added information in pulldown and operating infor about that night cooling is active
• Created zones added as own groups in the history of myUplink

CHANGES
• Updated freeze protection function, now the return temperature is also checked
• F2120/S2125: Improved calculations for BBR power value
• Update functionality for demand control ventilation
• Improved version of smart control hot water
• VVM S320/S325, SMO S40: Fixed a problem with operation in ”emergency mode” if the alarm came
from the outdoor unit
• Panel was displayed on myUplink even though smartprice adaptation was not preselected in the
product
• Fixed issue with ERS S40 boost mode in demand control ventilation
• Improved syncing of the outdoor temperature in RMU S40
• Fixed so BT37, external sensor is named with the selected name of the sensor in 3.1.14
• Fixed issue with one decimal missing for electricty price in Euro
• Fixed so internal shunted addition is possible to use together with SES
• Minor adjustments to the menu and menu text

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJR
De filters die zijn geplaatst in het leidingwerk voor het filteren van vuil in het bron cq cv deel.
De installateur weet waar deze precies zitten.

• DJR
mvrooij schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:22:
Grote update van NIBE:

Version: 2.18.5
Release date: 2023-03-28

ADDED
• Added exercise on GP1
• SMO S40: Added exercise on circulation pump GP12
• RMU S40 is updated to V1.5. (Wired version only)
• S2125 is updated to v10752
• Added information in pulldown and operating infor about that night cooling is active
• Created zones added as own groups in the history of myUplink

CHANGES
• Updated freeze protection function, now the return temperature is also checked
• F2120/S2125: Improved calculations for BBR power value
• Update functionality for demand control ventilation
• Improved version of smart control hot water
• VVM S320/S325, SMO S40: Fixed a problem with operation in ”emergency mode” if the alarm came
from the outdoor unit
• Panel was displayed on myUplink even though smartprice adaptation was not preselected in the
product
• Fixed issue with ERS S40 boost mode in demand control ventilation
• Improved syncing of the outdoor temperature in RMU S40
• Fixed so BT37, external sensor is named with the selected name of the sensor in 3.1.14
• Fixed issue with one decimal missing for electricty price in Euro
• Fixed so internal shunted addition is possible to use together with SES
• Minor adjustments to the menu and menu text
Dank voor de update log.
Ik zie helaas niet dat het issue met het display van de S-series is gefixed. Van tijd tot tijd ervaar ik een freeze van het display. Alleen de WTP restarten lost het issue op. Volgens Nibe zou dit in de software kunnen zitten. Overigens werkt mijn myUpLink app niet goed meer, er is een melding getoond waarin Nibe aangeeft dat de myUpLink backoffice in maintenance is en er problemen kunnen zijn met de app (wat ook klopt).

[Voor 5% gewijzigd door DJR op 05-04-2023 15:15]

• Huub-
DJR schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:09:
[...]

De filters die zijn geplaatst in het leidingwerk voor het filteren van vuil in het bron cq cv deel.
De installateur weet waar deze precies zitten.
Bedoel je de vuilafscheiders?

• DJR
Huub- schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:33:
[...]

Het zijn filters die geplaatst zijn om de leidingen schoon te houden, met name voor nieuwe installaties is het noodzakelijk deze regelmatig te controleren. Nibe WTPs kunnen de melding geven als deze verstopt raken.

[Voor 3% gewijzigd door DJR op 05-04-2023 19:43]

• Knowbody
Inf1nite schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:38:
[...]

Ik zie deze instelling niet. Ik heb een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave.

Het enige dat ik zie is: Menu 5.1.3 - max. verschil in aanvoertemp:
"Als de huidige aanvoertemperatuur de berekende
voedingswaarde met het setpoint overschrijdt, wordt
de waarde in graadminuten op 0 gezet. Als er alleen
een verwarmingsbehoefte is, schakelt de compres-
sor in de warmtepomp uit."
.

Klinkt niet helemaal als wat je suggereert :).
Ja dat is het wel degelijk.

Er hoort nog een stuk tekst bij

"Het maximaal toelaatbare verschil tussen de berekende en de werkelijke aanvoertemperatuur in de verwarmingsmodus wordt hier door de compressor of de
bijverwarming ingesteld. Het maximale verschil van de
bijverwarming mag nooit groter zijn dan het maximale
verschil tussen de compressor en de bijverwarming."

Hij mag met de standaard instelling maar liefst 10 graden afwijken van de stooklijn.

Hier kun je mee spelen. Zet die eens op 2.

[Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 05-04-2023 23:03]

Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4

• martius
Knowbody schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:02:
[...]

Ja dat is het wel degelijk.

Er hoort nog een stuk tekst bij

"Het maximaal toelaatbare verschil tussen de berekende en de werkelijke aanvoertemperatuur in de verwarmingsmodus wordt hier door de compressor of de
bijverwarming ingesteld. Het maximale verschil van de
bijverwarming mag nooit groter zijn dan het maximale
verschil tussen de compressor en de bijverwarming."

Hij mag met de standaard instelling maar liefst 10 graden afwijken van de stooklijn.

Hier kun je mee spelen. Zet die eens op 2.
Bij een SMO S40 staat dit in menu 7.1.6.1 vermoed ik.

MENU 7.1.6.1 - MAX. VERSCH. AANVOERTEMP.
Hier stelt u het maximaal toegestane verschil in tussen de berekende en de actuele aanvoertemperatuur in het geval van respectievelijk de compressor- of de bijverwarmingsmodus. Het max. verschil bijverwarming kan nooit hoger zijn dan het max. verschil compressor.

Max. versch. compressor: Indien de actuele aanvoertemperatuur de berekende aanvoertemperatuur met de ingestelde waarde overstijgt, wordt de waarde in graadminuten ingesteld op +1. De compressor in de warmtepomp stopt als er alleen een warmtevraag is.

Max. versch. bijverwarming: Indien "Bijverwarming" wordt gekozen en geactiveerd in menu 4.1 en de actuele aanvoertemperatuur de berekende temperatuur met de ingestelde waarde verstijgt, wordt de bijverwarming stopgezet.

BT12 verschuiving: Indien er een verschil is tussen de temperatuursensor, aanvoer van het verwarmingsmiddel (BT25) en de temperatuursensor, condensoraanvoer (BT12), kunt
u hier een vaste verschuiving instellen om het verschil te compenseren.

Als ik je reply goed begrijp geldt bij mij hetzelfde qua advies/aanpassing? Dit zou wel verklaren waarom er geregeld +2 graden bij de ingestelde temperatuur van 19 komt :*)

Huidige instelling:
Max.versch.compressor: 10 <<< naar 2 dus begrijp ik
Max.versch.bijverwarming: 7
BT12 verschuiving: 0

• martius
Huub- schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:33:
[...]

Bij mijn systeem zit hier een filter in:

NOTE: Mocht je er geen vertrouwen in hebben dat je dit zelf kan, schakel je installateur in. Ik heb eerst afgekeken waarna ik het nu zelf kan. OP EIGEN RISICO DUS!

NOTE: Wat ik altijd eerst doe is eerst het systeem uitschakelen zodat de pomp niet meer draait, daarna de hendel op dicht (off) zetten en de dop er af draaien.

Wanneer je de dop er af draait zit er een klemring die je voorzichtig los kan krijgen door de oogjes voorzichtig naar elkaar toe te drukken. Hierna kan het filter verwijderen. Om het gedeelte waar het filter schoon te maken kan je voorzichtig een klein beetje de sluiting openen MET EEN BAK eronder. Er staat namelijk druk op het systeem en op die manier wordt van twee kanten het gedeelte schoon gespoeld. Let wel op dat hierdoor de druk in het systeem af zal nemen en je dit moet aanvullen.

En nogmaals, geen vertrouwen in dat je dit zelf kan >>> Installateur inschakelen anders OP EIGEN RISICO!

• gronoco
gronoco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:59:
[...] als ik op 'nieuwe verbindingslijn' klik (wat een verschrikkelijke vertaling van connection string...) gebeurt er niks?
Opgelost door de wp een restart te geven... bugje denk ik.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:06
martius schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:48:
[...]

Bij mijn systeem zit hier een filter in:
Als je dit filter met de dop naar beneden monteert kun je volstaan met er een bak onderzetten, dop verwijderen en dan de hendel een beetje verdraaien (en dan de hendel weer terug...). Al het vuil in het filter word dan de bak ingespoelt. Hoef je dat filtertje ook niet te verwijderen :9

Dit type filter is trouwens heel gevoelig voor verstoppen doordat het filteroppervlak heel klein is! Beter plaats je een magneetfilter.

[Voor 4% gewijzigd door DIY op 06-04-2023 12:50]

• Knowbody
martius schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:27:
[...]

...
Huidige instelling:
Max.versch.compressor: 10 <<< naar 2 dus begrijp ik
Max.versch.bijverwarming: 7
BT12 verschuiving: 0
Weet je wat het ook is, we zijn allemaal wel van de manual downloaden en de instellingen bij langs te gaan.
Als de default waarde 10 graden is (dat is - en + 10) geef je de regeling behoorlijk marge om van de stooklijn af te kunnen wijken. Dat doen ze uiteraard uit zekerheid, ook omdat de ruimtetemperatuur gehaald zal moeten worden. Zelfs een totaal verkeerd gekozen stooklijn kan dan worden gecompenseerd.

Jij vraagt je nu bepaalde dingen af (al veel meer dan een standaard gebruiker, die hier op tweakers niet bestaan). Je kunt er dus gewoon mee gaan spelen en kijken wat het effect is. Als je 0 invult zou de WP dus zuiver de stooklijn moeten aanhouden. Dat is snel te controleren. Werkt het niet, dan corrigeer je weer wat je gewijzigd hebt.

• LangeFries
@Knowbody @martius De maximaal verschuiving is een soort noodrem. Er wordt niet op geregeld. De default 10 is eerder te laag dan te hoog. Wanneer ik de gewenste temperatuur te agressief verlaag, om de WP zijn run te laten beeindigen, dan is het me al een paar keer overkomen dat hij de 10 graden overstijgt en dan is dus acuut de run afgelopen :(.

• Knowbody
LangeFries schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:34:
@Knowbody @martius De maximaal verschuiving is een soort noodrem. Er wordt niet op geregeld. De default 10 is eerder te laag dan te hoog. Wanneer ik de gewenste temperatuur te agressief verlaag, om de WP zijn run te laten beeindigen, dan is het me al een paar keer overkomen dat hij de 10 graden overstijgt en dan is dus acuut de run afgelopen :(.
Weet niet precies wat je bedoelt maar als ik de run wil laten beëindigen zou ik de graadminuten op 0 of ver positief zetten.

Uuh ooh is dat het? Geef je met 10 aan hoeveel je mag verschuiven ?

Ik dacht dat het een parameter was waarmee je de WP regeling zelf de vrijheid gaf om te verschuiven tov stooklijn.

[Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 06-04-2023 22:26]

• Knowbody
Sinds de laatste update gaat het updaten van de RMU S40 (v1.4 naar v1.5) niet goed hier. Hij blijft in een loop updaten...

Edit1: spanningsloos maken SMO zorgde voor verbetering. Updaten RMU S40 niet vlekkeloos... Maakt de update niet af lijkt het....

Mijn RMU is nou softwarematig defect geraakt!

Edit2: verderop geef ik aan hoe het te hebben getackeld

[Voor 52% gewijzigd door Knowbody op 07-04-2023 13:36]

• Inf1nite
LangeFries schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:34:
Zo had ik het inderdaad ook geïnterpreteerd. Dan denk ik dat de enige manier om de compressor frequentie omlaag te krijgen is om de compressor curve aan te passen.

Dit gaat trouwens erg goed. Al lijkt de ventilator van de buitenunit niet zachter te draaien... Dus qua geluidsniveau is hij niet veel stiller.

• Huub-
@martius bij mij hebben ze deze geïnstalleerd

• Knowbody
Knowbody schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:22:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt maar als ik de run wil laten beëindigen zou ik de graadminuten op 0 of ver positief zetten.

Uuh ooh is dat het? Geef je met 10 aan hoeveel je mag verschuiven ?

Ik dacht dat het een parameter was waarmee je de WP regeling zelf de vrijheid gaf om te verschuiven tov stooklijn.
Net getest: de verschuiving van -10 tm +10 die je via de RMU kunt doen is NIET hetzelfde als die aanpassing waar we het over hadden (7.1.6.1), die range van -10 tot +10 blijft beschikbaar.

Om de verschuiving op 2 te krijgen moet die van de bijverwarming op 1. De warmtepomp stopt onmiddelijk omdat de berekende Ta 22 graden was en de Ta 25 graden was. 2 is dus heel krap maar met deze parameter kun je dus beperken hoever de WP buiten het punt op de stooklijn mag komen.

• martius
Ik heb iets vergelijkbaars maar niet geheel hetzelfde. Degene die ik heb is om o.a. (zoals ik het begrepen) eventuele metaal deeltjes eruit te vangen aangezien er een magneet omheen zit.

• Knowbody
Is er iemand die firmware S-series versie nibe-n-2_10_3.swu op z'n PC heeft staan of weet waar die kan worden gedownload ?

update: het is niet meer nodig. Ik ben via 2.13.5 weer naar 2.18.5 gegaan en nu is de RMU S40 update wel gelukt. Via 2.17.5 naar 2.18.5 lukte me het niet de RMU update te laten slagen. Vaag verhaal.

( ik wilde naar 2.10.3 omdat dan de RMU zou worden gedowngrade van 1.4.2 naar 1.3)

PS

Eindelijk lijkt het erop dat die vervelende bug die de RMU al een paar maanden had, is opgelost!
In de wireless configuratie ervaarde je die bug voor een deel niet maar in de bedrade versie wel.

[Voor 111% gewijzigd door Knowbody op 07-04-2023 19:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:00:
Is er iemand die firmware S-series versie nibe-n-2_10_3.swu op z'n PC heeft staan of weet waar die kan worden gedownload ?

update: het is niet meer nodig. Ik ben via 2.13.5 weer naar 2.18.5 gegaan en nu is de RMU S40 update wel gelukt. Via 2.17.5 naar 2.18.5 lukte me het niet de RMU update te laten slagen. Vaag verhaal.

( ik wilde naar 2.10.3 omdat dan de RMU zou worden gedowngrade van 1.4.2 naar 1.3)

PS

Eindelijk lijkt het erop dat die vervelende bug die de RMU al een paar maanden had, is opgelost!
In de wireless configuratie ervaarde je die bug niet maar in de bedrade versie wel.
Hier bleef de offset die ik in mijn rmu gezet had van -1.3 graad ook eindelijk staan na een reboot.
Ben benieuwd of nu ook de reboots van de smo zijn opgelost

Ook is na de server onderhoud van woensdag de weerregeling weer online.

[Voor 3% gewijzigd door Dinjesk op 07-04-2023 14:30]

• Dinjesk
Toch te vroeg gejuicht.
Alweer geen temperatuur weergave in de regeling

[Voor 38% gewijzigd door Dinjesk op 07-04-2023 19:31]

• Knowbody
hier zit nog een foutje.

Je vraagt je toch af wie daar in Zweden zitten te testen....

[Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 07-04-2023 20:05]

• Dinjesk
Knowbody schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:03:
[Afbeelding] hier zit nog een foutje.

Je vraagt je toch af wie daar in Zweden zitten te testen....

[Afbeelding]
Hier nog mooier.

0 graden

En loopt een dag achter bij de weersvoorspelling.
Die begint bij donderdag

Ik heb de bug vorige week al gemeld bij myuplink. Deze mailde mij terug om contact met nibe nl op te nemen via de tel. Welke mij weer verwees een mail te schrijven naar hun technische ondersteuning. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knowbody
om oudere software versies te downloaden kun je deze url gebruiken en moet je daarin het versienummer aanpassen ;-)

https://api.myuplink.com/...n/version/2.18.5/download

[Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 07-04-2023 20:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
Hier begint hij bij woensdag en is het ook 0 graden.....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• gronoco
Als nieuwe gebruiker met een S320 heb ik best veel moeite om de temperatuur in huis goed te krijgen. Te koud is het niet, integendeel, het is eigenlijk altijd veel te warm naar mijn zin. Ik heb een RMUS40 kastje aan de muur, en daar kan ik dus alleen de stooklijn aanpassen. Systeem is wel weersafhankelijk (als ik het goed heb ingesteld). Maar wat ik ook doe, het systeem probeert op 1 of andere manier altijd naar 22 graden toe te werken lijkt het. Als ik met de stooklijnen experimenteer heb ik alleen maar het idee dat het of langzamer, of sneller 22 graden wordt... en ik wil het maximaal 20,5 of 21 graden hebben. Ik zit me rot te zoeken waar ik in kan stellen dat het niet warmer dan 21 graden mag worden... ik heb alleen vloerverwarming in huis, geen radiatoren. Stooklijn is op dit moment 3 met -1 verschuiving. Ik kwam van stooklijn 5.

Als ik de RMUS40 op handmatig zet, dan kan ik wel daar de gewenste temperatuur letterlijk instellen, maar wat ik begrijp is dat met vloerverwaring niet de beste manier?

Of is die 22 graden gewoon ergens hardcoded, als een soort default? Dat hoop ik niet toch?

[Voor 8% gewijzigd door gronoco op 08-04-2023 10:40]

• Knowbody
gronoco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:38:
Als nieuwe gebruiker met een S320 heb ik best veel moeite om de temperatuur in huis goed te krijgen. Te koud is het niet, integendeel, het is eigenlijk altijd veel te warm naar mijn zin. Ik heb een RMUS40 kastje aan de muur, en daar kan ik dus alleen de stooklijn aanpassen. Systeem is wel weersafhankelijk (als ik het goed heb ingesteld). Maar wat ik ook doe, het systeem probeert op 1 of andere manier altijd naar 22 graden toe te werken lijkt het. Als ik met de stooklijnen experimenteer heb ik alleen maar het idee dat het of langzamer, of sneller 22 graden wordt... en ik wil het maximaal 20,5 of 21 graden hebben. Ik zit me rot te zoeken waar ik in kan stellen dat het niet warmer dan 21 graden mag worden... ik heb alleen vloerverwarming in huis, geen radiatoren. Stooklijn is op dit moment 3 met -1 verschuiving. Ik kwam van stooklijn 5.

Als ik de RMUS40 op handmatig zet, dan kan ik wel daar de gewenste temperatuur letterlijk instellen, maar wat ik begrijp is dat met vloerverwaring niet de beste manier?

Of is die 22 graden gewoon ergens hardcoded, als een soort default? Dat hoop ik niet toch?
Herkenbaar.
Probeer stooklijn 2.

Als de RMU alleen de mogelijkheid biedt de stooklijn te plussen of minnen, staat die goed en kun je er geen temperatuur setpoint mee sturen.

Stooklijn 3 naar 2 kan net die halve tot hele graad zijn die je zoekt!

De rest van de tuning kun je doen op de groepen van de vloerverwarming. Slaapkamers knijpen bijvoorbeeld. Of zit er zone regeling op?

[Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 08-04-2023 15:35]

• gronoco
Geen zone regeling. Ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond, op de verdieping is alleen de badkamer met vloerverwarming, verder niks, ook geen radiatoren. De hele boel is ook (nog) niet waterzijdig ingeregeld vermoed ik. kan de installateur nog vragen.

Ik begrijp dat hoe lager de stooklijn is, hoe zuiniger de boel draait/minder runs? Dan zit het dus met de isolatie en warmteverlies hier wel goed denk ik als nu op 3 zit?

[Voor 25% gewijzigd door gronoco op 08-04-2023 19:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knowbody
gronoco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:19:
...

Dan zit het dus met de isolatie en warmteverlies hier wel goed denk ik als nu op 3 zit?
Daar lijkt het wel op ja!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

Slayer

1981 - 2019

Vreemd, sinds vandaag is er op de RMU S40 de weerindicatie symbol weer terug naar afwezigheid van omg. 2 weken.

In die 2 weken heb ik wel de lastste update uitgevoerd, hebben er een van jullie hier meer last van?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Knowbody
Slayer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:05:
Vreemd, sinds vandaag is er op de RMU S40 de weerindicatie symbol weer terug naar afwezigheid van omg. 2 weken.
[Afbeelding]
In die 2 weken heb ik wel de lastste update uitgevoerd, hebben er een van jullie hier meer last van?
De RMU is alleen geupdate naar v 1.5 als hij 4-draads communiceert. Hij kan ook draadloos communiceren (wel voeding via 2 of 4 draads of usb) en dan update hij niet.

• Dinjesk
[Afbeelding]
Denk dat dit te maken heeft met wat ik een paar post terug omschreef.

De weersvoorspelling en weerregeling kreeg geen input van nibe.

Bij mij werken beide ook weer als voorheen.

• Knowbody
[Afbeelding]
Tip is om ook de nieuwe functie Smart Price Adaption (menu 4.2.5) aan te zetten. Je hoeft de functie niet te gebruiken om toch een mooie indicatie op de RMU te krijgen van de actuele stroomprijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martius
Uitzetten verwarming.

Vroeger, als het warmer werd ging de CV uit om gasverbruik te reduceren (thermostaat op een lage temp & programma uit). Nu staat er een WP die de CV verwarming voor haar rekening neemt en nu is mijn vraag aan jullie wat jullie doen nu het warmer wordt.

Zetten jullie het verwarmingsdeel uit, zo ja hoe (ik heb een SMO S40 als regelunit)? Zo niet waarom niet en hoe zorgen jullie er dan voor dat de WP niet automatisch aangaat?

[Voor 5% gewijzigd door martius op 14-04-2023 12:33]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
martius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
Uitzetten verwarming.
Zetten jullie het verwarmingsdeel uit, zo ja hoe (ik heb een SMO S40 als regelunit)? Zo niet waarom niet en hoe zorgen jullie er dan voor dat de WP niet automatisch aangaat?
Ik heb dezelfde vraag voor SMO40. Hoe zet ik de verwarming uit, maar behoud ik SWW?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LangeFries
@martius @Hermarcel Dan stel je de stookgrens in. Staat in hetzelfde menu als de tijdsduur waarover je de buitentemperatuur middelt om daarmee te bepalen of de stookgrens bereikt wordt. Bij mij staat hij op 17 graden en 48 uur (24 uur kan ook). Dat betekend dat wanneer de gemiddelde temperatuur over 2 dagen gerekent boven de 17 graden komt de verwarming uit gaat (en ook de CV pomp). Wanneer dat gemiddelde daarna beneden de 16 graden komt, gaat het weer aan en beginnen de graadminuten weer te tellen. Ik noem veelvouden van 24 uur, omdat je meestal overdag genoeg zoninstraling hebt en het dan onhandig is, als hij na een koude nacht aangaat. Je kunt natuurlijk ook een kortere duur kiezen.
In hetzelfde menu zit ook iets voor koelen. Daar kun je beter over niet te lange tijd middelen. Deze discussie is overigens al een paar keer eerder langs geweest.

Die gemiddelde temperatuur wordt nergens anders voor gebruikt (tenminste niet in de niet-S versies)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
Uitzetten verwarming.

Vroeger, als het warmer werd ging de CV uit om gasverbruik te reduceren (thermostaat op een lage temp & programma uit). Nu staat er een WP die de CV verwarming voor haar rekening neemt en nu is mijn vraag aan jullie wat jullie doen nu het warmer wordt.

Of als je het direct wilt, doe je dat bij de bedrijfsstand. Menu 4.1

Op handmatig zetten met de schuifjes verw en bijverw uit.

Sturen op buitentemperatuur werkt maar half met koude nachten en middagen van 15 gr. Lange filtertijd en een lage instelling vd temperatuur is dan nodig (voor nu bijv 12 gr) en zodra je de filtertijd aanpast moet je wachten want je reset het gemiddelde.

[Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 15-04-2023 00:01]

• Aziraphale
Ik wil morgen een kWh meter voor (of na, wat is beter?) de groep van de buitenunit zetten en daarvoor zal deze groep van de stroom moeten. Kan ik die gewoon uitschakelen of moet ik dan eerst de buitenunit nog ergens mee uitschakelen? De binnenunit heeft een knop, maar bij de buitenunit zit alleen de werkschakelaar.

• DIY
@Aziraphale Kwhmeter na de installatieautomaat. Anders gaat je hoofdzekering eruit als er iets aan de hand is met je kwhmeter ;)

Ik schakel gewoon de buitenunit af met de werkschakelaar.

[Voor 4% gewijzigd door DIY op 23-04-2023 07:16]

• Aziraphale
DIY schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:44:
@Aziraphale Kwhmeter na de installatieautomaat. Anders gaat je hoofdzekering eruit als er iets aan de hand is met je kwhmeter ;)

Ik schakel gewoon de buitenunit af met de werkschakelaar.
Thanks, ga ik doen!

• Knowbody
Bij mij staat de AMS split unit vrij in de tuin, maar ik vind dat deze 12 kW versie niet stil genoeg is. De compressor is ook aan de achterkant goed hoorbaar, ook op een lage modulatie.
Lange tijd dacht ik dat ik er nog wel eens wat aan zou gaan doen, maar ik weet niet of ik dat een goed idee vind.

Ik kan de AMS ook aan de andere kant van de muur zetten of hangen, dus dicht bij de binnenunit (monteur voor nodig).
Dat scheelt ook wat meters persgasleiding.

Nibe adviseert dat er een achterwand achter de AMS aanwezig is, op 15 cm afstand.

Is er iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

En dan: aan de muur hangen of op de huidige blokken, wat me op zich goed bevalt ?

• DIY
@Knowbody Om resonantie in je woning te voorkomen zou ik de buitenunit lekker op z'n eigen voetjes laten staan. De afstand van je gevel is -zover ik weet- alleen vanwege de defrosts.
Het geluid zal deels tegen de gevel weerkaatsen en voor de unit zal je dan meer geluid krijgen. Ik heb een installatie gezien waar er daarom schuim achter de unit tegen de gevel was bevestigd. Die had wel een omkasting zodat je het niet zag.

Ik ken de situatie niet, maar je zou eventueel de koelleiding die je overhoud naar binnen kunnen trekken en vervolgens opbossen. Dan heb je geen monteur nodig en kun je nog terug als het niet bevalt.

[Voor 35% gewijzigd door DIY op 29-04-2023 18:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hans1966
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 13:36
Vraag..ik heb sinds dit seizoen een S2125 (alleen voor verwarming)...nu het zomers (...) begint te worden, hoeft van mij de WP niet meer aan te slaan (vnl 's nachts en 's ochtends);

"Vroeger", in cv tijdperk zette ik de verwarmingsmode van de CV uit in de zomermaanden.

De WP slaat nu nog wel eens aan omdat het snachts nog erg fris is, maar van mij hoeft dat niet meer.

Ik kon in de gerbruikerhandleiding geen advies vinden.

Wat doen jullie?
- Werkschakelaar uitzetten (maar WP moet misschien zo nu en dan ff draaien voor de interne smering)
- Op de SMP S40 de WP uitzetten?
- De stooklijn aanpasen?
- Niks doen?
- Andere mogelijkheden?

Groet, Hans

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 14:02
hans1966 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:56:
Vraag..ik heb sinds dit seizoen een S2125 (alleen voor verwarming)...nu het zomers (...) begint te worden, hoeft van mij de WP niet meer aan te slaan (vnl 's nachts en 's ochtends);

"Vroeger", in cv tijdperk zette ik de verwarmingsmode van de CV uit in de zomermaanden.

De WP slaat nu nog wel eens aan omdat het snachts nog erg fris is, maar van mij hoeft dat niet meer.

Ik kon in de gerbruikerhandleiding geen advies vinden.

Wat doen jullie?
- Werkschakelaar uitzetten (maar WP moet misschien zo nu en dan ff draaien voor de interne smering)
- Op de SMP S40 de WP uitzetten?
- De stooklijn aanpasen?
- Niks doen?
- Andere mogelijkheden?

Groet, Hans
Ik heb een SMO 40, daar kun je een tijdschema instellen met temperaturen. Dat kan in de S40 waarschijnlijk ook. Dan stel je dus een nachtverlaging in. Ik doe dat tussen 22:00 en 10:00. Dan stel ik de gewenste kamertemperatuur in op 18 graden. Van 10:00-22:00 staat de temperatuur op 20,5 graden.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je woning. Ik heb een nieuwbouwwoning en weinig warmteverlies. Bij een oudere woning zal de wp alsnog aangaan in de ochtend om het warmteverlies te compenseren.

Over het nut zijn de meningen in dit topic overigens erg verdeeld.

[Voor 11% gewijzigd door G-addict op 04-05-2023 10:45]

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 16:16
Om de warmtepomp uit te zetten heb ik de starttemperatuur verwarming verlaagd naar 15 graden en de filtertijd op 12u gezet. Als de gemiddelde temperatuur dan boven de 15 graden is stopt hij met verwarmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

Slayer

1981 - 2019

lussovius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:00:
Om de warmtepomp uit te zetten heb ik de starttemperatuur verwarming verlaagd naar 15 graden en de filtertijd op 12u gezet. Als de gemiddelde temperatuur dan boven de 15 graden is stopt hij met verwarmen.
Waar kan ik de starttemperateur vinden in het menu, zelf heb ik een SMO S40.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 16:16
Ik heb zelf een niet S variant, hier is het menu 4.9.2 instellingen modus auto

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knowbody
Daar is inderdaad het beste advies, van@lussovius

Het is spelen met de temperatuur. Als je nu vind dat verwarmen absoluut niet meer nodig is dan zul je ongeveer een gemiddelde buitentemperatuur van 11 graden moeten instellen.

Hier staat die op 11 gr, 48 uur.

@hans1966
Dingen blokkeren of in het schema 'verbieden' kan ook maar mooier lijkt mij dat het allemaal vanzelf gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huub-
lussovius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:00:
Waar heb je die dan in de winter op staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knowbody
Huub- schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:17:
[...]

Waar heb je die dan in de winter op staan?
Gaat om de buitentemperatuur he, dus kan het jaar rond op de uitgevogelde temperatuur ingesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvrooij
Meer mensen waarbij de NIBE integratie in HomeAssistant niet meer werkt sinds vannacht?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziraphale
Bij mij doet hij het nog prima. Ik heb wel sinds de laatste update problemen met een andere integratie en dat kreng laat zich ook nog eens niet verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 21:56

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:03:
Meer mensen waarbij de NIBE integratie in HomeAssistant niet meer werkt sinds vannacht?
Werkt allemaal goed hier..
Met die OS update laatst wel de hardware ook moeten rebooten.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Werkt allemaal goed hier..
Met die OS update laatst wel de hardware ook moeten rebooten.
Als de warmtepomp helemaal uitstaat, al dagen. Kan het zijn dat hij hem dan niet meer uitleest op ten duur? Of blijft dit altijd werken? Ik zou niet weten waar het mis is gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Als de warmtepomp helemaal uitstaat, al dagen. Kan het zijn dat hij hem dan niet meer uitleest op ten duur? Of blijft dit altijd werken? Ik zou niet weten waar het mis is gegaan.
Kan zijn dat er een soort deepsleep powermodus ingaat? Ik heb net m'n start Temp verlaagd van 16 naar 12 dus die start voorlopig niet meer op. Als ik ook contact verlies zal ik dat hier melden.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gronoco
mvrooij schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:03:
Ik heb sowieso moeite met de integratie in HA. Ik zie 1 apparaat, met alleen aan/uit knop (?) en vervolgens iets van 400 verborgen parameters... ik heb geen idee welke ik waar voor moet gebruiken? Ik heb het idee dat ik nog iets mis? Is er nog een aparte add-on waarmee je dan al die mooie handige grafieken krijgt die ik hier steeds voorbij zie komen?

En moet ik echt al die verborgen entiteiten met de hand enablen?
Ik had wel degree minutes aangezet, maar die blijft of op 0 staan, soms 100. Ik heb totaal niet het idee dat deze integratie ook maar iets doet...

[Voor 28% gewijzigd door gronoco op 09-05-2023 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martius
Nu het warmer buiten aan het worden is zal de WP meer en meer alleen voor SWW gaan werken.

Echter dat de COP hiermee van 4 naar 2 zakt over de laatste 10 dagen is wel een heftig. Is dit normaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
gronoco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb sowieso moeite met de integratie in HA. Ik zie 1 apparaat, met alleen aan/uit knop (?) en vervolgens iets van 400 verborgen parameters... ik heb geen idee welke ik waar voor moet gebruiken? Ik heb het idee dat ik nog iets mis? Is er nog een aparte add-on waarmee je dan al die mooie handige grafieken krijgt die ik hier steeds voorbij zie komen?

En moet ik echt al die verborgen entiteiten met de hand enablen?
Ik had wel degree minutes aangezet, maar die blijft of op 0 staan, soms 100. Ik heb totaal niet het idee dat deze integratie ook maar iets doet...
Je moet inderdaad alles handmatig aanzetten en met wat logica kom je er wel uit wat handig is. Die grafieken ben ik zelf ook nog niet achter. Je schijnt allerlei prachtige dingen met InfluxDB en Grafana te kunnen, maar ik snap daar werkelijk nog geen hout van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:53:
Nu het warmer buiten aan het worden is zal de WP meer en meer alleen voor SWW gaan werken.

Echter dat de COP hiermee van 4 naar 2 zakt over de laatste 10 dagen is wel een heftig. Is dit normaal?
Uiteraard. Max temperatuur is hier bepalend.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een lagere max (als je de boiler niet gebruikt voor de keukenafwas) en dat kan betekenen dat hij misschien een keertje extra aan slaat.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 12:50
martius schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:53:

Is wel erg laag. Ik weet niet welke wp je hebt, maar de cop zal meestal alleen zo hard zakken als je het water heel heet maakt en/of het elektrische element er bij gebruikt. Bij water van 45 graden (dan zeker geen element nodig) en zo nu en dan een legionella run, zou ik een hogere cop verwachten

• gronoco
Aziraphale schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Je moet inderdaad alles handmatig aanzetten en met wat logica kom je er wel uit wat handig is. Die grafieken ben ik zelf ook nog niet achter. Je schijnt allerlei prachtige dingen met InfluxDB en Grafana te kunnen, maar ik snap daar werkelijk nog geen hout van.
Ik zag net een youtube tutorial over influxdb en grafana, het lijkt niet heel moeilijk te zijn :) zodra je influxdb hebt geinstalleerd trekt ie zelf eigenlijk alle data/entiteiten vanuit ha al naar binnen, en met grafana is het dan een kwestie van de entiteit pakken die je wilt zien en aangeven wat voor grafiekje het moet zijn. In een heel versimpelde notedop :) ik moet er ook even voor gaan zitten. Nu nog 'even' uitzoeken welke entiteiten ik moet enablen in de nibe integratie.

• martius
Coolmint schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 05:10:
[...]

Is wel erg laag. Ik weet niet welke wp je hebt, maar de cop zal meestal alleen zo hard zakken als je het water heel heet maakt en/of het elektrische element er bij gebruikt. Bij water van 45 graden (dan zeker geen element nodig) en zo nu en dan een legionella run, zou ik een hogere cop verwachten
Ik heb een Nibe S2125, Nibe 100UKV Buffervat, Nibe ELK9 elektrisch element, Nive SMO S40, Nibe RMU S40 en een Nibe RSV300X voor SWW. Bizare is ook dat het in eens is, niet geleidelijk oid, lijkt wel bij de maand wisseling. 1x per week legionella run, SWW staat op Smart Control.

We zijn wel een week op vakantie geweest en heb dan ook WEG-modus ingeschakeld. Mogelijk dat dit invloed heeft, Bizar en frustrerend overigens dat je niet op de SMO S40 per Heat en/of Hot Water het verbruik kan aflezen van de dispaly.

Any input is welkom.

• Aziraphale
martius schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Ik heb een Nibe S2125, Nibe 100UKV Buffervat, Nibe ELK9 elektrisch element, Nive SMO S40, Nibe RMU S40 en een Nibe RSV300X voor SWW. Bizare is ook dat het in eens is, niet geleidelijk oid, lijkt wel bij de maand wisseling. 1x per week legionella run, SWW staat op Smart Control.

We zijn wel een week op vakantie geweest en heb dan ook WEG-modus ingeschakeld. Mogelijk dat dit invloed heeft, Bizar en frustrerend overigens dat je niet op de SMO S40 per Heat en/of Hot Water het verbruik kan aflezen van de dispaly.

Any input is welkom.
Ik heb met mijn S320 over de laatste paar dagen (heb na veel gestoei met het script en de entiteiten eindelijk de boel stabiel draaiend) een COP voor sww van 3,18.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LangeFries
Ik zit nu in mei ook ergens net boven de 2. Voor verwarming iets van 1.7 en voor SWW een 2.6. Maar dat krijg je als je niks gebruikt, dan gaat het standby gebruik tellen. Wanneer hij niet op de zomerstand is gekomen, blijft ook de pomp lopen en ik vermoed ook de carterverwarming (dus met de gemiddelde temperatuur boven de verwarmingsgrens). In de zomerstand staan de graadminuten op 0 en anders lopen ze door naar de 100.
Wees gerust bijna niks gedeeld door 2 is bijna net zo weinig als dat getal gedeeld door 4.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martius
LangeFries schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:47:
Ik zit nu in mei ook ergens net boven de 2. Voor verwarming iets van 1.7 en voor SWW een 2.6. Maar dat krijg je als je niks gebruikt, dan gaat het standby gebruik tellen. Wanneer hij niet op de zomerstand is gekomen, blijft ook de pomp lopen en ik vermoed ook de carterverwarming (dus met de gemiddelde temperatuur boven de verwarmingsgrens). In de zomerstand staan de graadminuten op 0 en anders lopen ze door naar de 100.
Wees gerust bijna niks gedeeld door 2 is bijna net zo weinig als dat getal gedeeld door 4.
Dank voor je antwoord. Wederom een aantal vragen :)
  1. Zomerstand? Dat vogelt hij zelf uit aangezien ik deze niet ben tegen gekomen in de SMO S40 qua instelling. Waar zou deze moeten zitten?
  2. Wat is je "normale" COP ten opzichte van de bedroevende 2 van nu?
Vanuit HA heb ik idd gezien dat de verwarming nog afname had en een dramatische productie ervan maakte. Deze lijk ik nu onder "controle" te hebben door:
[list]
• de weerregelingsfactor naar beneden te zetten, was 2 is nu 1.
• stop verwarmen te zetten van 12 naar 10
[/list]

Hielp niet.

Het hele huis is blijkbaar dusdanig goed geisoleerd dat het gemiddeld 19-20 graden is zonder dat de verwarming hoeft bij te springen waarmee deze uit mag van mij.

Vanuit HA zie ik overigens onderstaande. Groote kanttekening hierbij is dat deze getallen ongeveer afwijken met +1 aangezien de waarde nu rond de 2 is als ik deze vanaf de SMO S40 display aflees.

https://tweakers.net/i/hATbupx0G06jSQ7HOMbdhKTUHtk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8t2ZnkoTmuHCe8ief7a9d9lg.png?f=user_large

Iemand een idee waarom hier verschil tussen zit? Komt niet heel betrouwbaar en accuraat over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LangeFries
@martius Zoals je weet heb ik geen S-type, maar daar waar je instelt over hoeveel tijd je wilt middelen staat ook de verwarmingsgrens en ik denk dat dat jouw "stop verwarmen" is. 10 of 12 graden en middelen over 24 uur (of 48 uur) is dan voldoende om hem nu in zomerstand te brengen. Wanneer je nog niet middelde over 24 uur, kan hij 's nachts eventjes aangesprongen zijn toen het eerder deze week koud was.
Zoals gezegd zie je de GM's naar 0 springen als hij in de zomerstand gaat en is dan ook de CV pomp uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martius
Vraag aan iedereen die Home Assistant (HA) draait EN via de modbus het verbruik en productie van hun installatie uitleest.

COP vanaf de SMO S40: 1,5
COP vanuit HA: 2,4

Beide niet om naar huis te schrijven echter kan ik niet verklaren waardoor dit verschil komt.Heeft iemand soortgelijke ervaring (gehad) en mogelijk ook een verklaring?

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

martius schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:42:
Vraag aan iedereen die Home Assistant (HA) draait EN via de modbus het verbruik en productie van hun installatie uitleest.

COP vanaf de SMO S40: 1,5
COP vanuit HA: 2,4

Beide niet om naar huis te schrijven echter kan ik niet verklaren waardoor dit verschil komt.Heeft iemand soortgelijke ervaring (gehad) en mogelijk ook een verklaring?
Hoe lees je die cop? Register ID etc...

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:37
Kun je de COP ook uitlezen met een Nibe Split AMS10-12 AVCM270?
Ik kan het nergens terugvinden in de handleiding.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 09:54
DmC1982 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:14:
Kun je de COP ook uitlezen met een Nibe Split AMS10-12 AVCM270?
Ik kan het nergens terugvinden in de handleiding.
Hangt af van welke meters er aan boord zijn. Vaak wordt opgenomen vermogen niet direct weergegeven. Ik kan via USB de energy logs downloaden. En daaruit de berekening maken. Anders de afgegeven energie opzoeken. En op zoek naar de opgenomen energie.
Ik gebruik zelf de NIBE S1255PC-6. Geen directe COP uitleesbaar. Wordt dus berekend obv afgeleverde energie door opgenomen energie te delen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Zijn er hier mensen die hun huis koelen met VVW? Als ik bij bedrijfsstand kijk dan staat er geen "Cooling". Terwijl dit er volgens de handleiding zou moeten staan.

Zie de WP ook nog draaien soms terwijl we de temperatuur terug naar 16 hebben gezet omdat het wel warm zat is. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het ding gewoon uit zet. Zelfs als ik de Bedrijfsstand op Handmatig zet kan ik het vakje "Compressor" niet uitzetten in de SMO.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martius
ReLight schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Hoe lees je die cop? Register ID etc...
De SMO S40 biedt de mogelijkheid om op de display de energielog te tonen (Menu 4.11.4). Dit scherm toont ingaande en uitgaande energie. Deel deze vervolgens en je hebt de COP voor die maand. Niet direct af te lezen dus.

Tevens kan je via MODBUS dezelfde energie log uitlezen middels onderstaande addresses in Home Assistant:

Mijn Home Assistant blijkt echter af te wijken met de waardes die op de display staan van de SMO S40.

Om deze MODBUS addresses in Home Assistant te krijgen heb ik in dit forum ook al wat gedeeld .... ff wat terug lezen. Echter wat ik nu ervaar is dat dit in mijn Home Assistant configuratie niet betrouwbaar is en/of incompleet. De waardes komen in ieder geval niet overeen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DIY
ApexAlpha schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:43:
Zijn er hier mensen die hun huis koelen met VVW? Als ik bij bedrijfsstand kijk dan staat er geen "Cooling". Terwijl dit er volgens de handleiding zou moeten staan.

Zie de WP ook nog draaien soms terwijl we de temperatuur terug naar 16 hebben gezet omdat het wel warm zat is. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het ding gewoon uit zet. Zelfs als ik de Bedrijfsstand op Handmatig zet kan ik het vakje "Compressor" niet uitzetten in de SMO.
Op de vorige pagina is er het nodige over gesproken incl de oplossing(en):
LangeFries schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:41:
@martius @Hermarcel Dan stel je de stookgrens in. Staat in hetzelfde menu als de tijdsduur waarover je de buitentemperatuur middelt om daarmee te bepalen of de stookgrens bereikt wordt. Bij mij staat hij op 17 graden en 48 uur (24 uur kan ook). Dat betekend dat wanneer de gemiddelde temperatuur over 2 dagen gerekent boven de 17 graden komt de verwarming uit gaat (en ook de CV pomp). Wanneer dat gemiddelde daarna beneden de 16 graden komt, gaat het weer aan en beginnen de graadminuten weer te tellen. Ik noem veelvouden van 24 uur, omdat je meestal overdag genoeg zoninstraling hebt en het dan onhandig is, als hij na een koude nacht aangaat. Je kunt natuurlijk ook een kortere duur kiezen.
In hetzelfde menu zit ook iets voor koelen. Daar kun je beter over niet te lange tijd middelen. Deze discussie is overigens al een paar keer eerder langs geweest.

Die gemiddelde temperatuur wordt nergens anders voor gebruikt (tenminste niet in de niet-S versies)

• Aziraphale
@martius Zou het er mee te maken kunnen hebben dat HA en de SMO andere tijdsintervallen gebruiken? Mijn COP in HA fluctueert nu aardig doordat hij op basis van de huidge uren wordt berekend, mogelijk doet de SMO daar wat anders mee?

• martius
@Aziraphale Dat zou zo maar kunnen. Welke tijdsinterval gebruik jij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
@martius Dezelfde als jij. Ik gebruik jouw script. 😄

• martius
Aziraphale schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:25:
@martius Dezelfde als jij. Ik gebruik jouw script. 😄
😂

Draai jij het op een Pi? Ik namelijk in een VM op Windows. Eens kijken of ik Pi kan organiseren en daar op gaan schaduw draaien.

• martius
Andere vragen ten aanzien van SWW. Er zijn verschillende standen beschikbaar met verschillende temperatuursinstellingen. Mijn systeem heeft Klein, Gemiddeld, Groot en Smart Control.

Mijn vraag is welke stand gebruiken jullie en/of hebben jullie zelf de temperatuur aangepast en zo ja, naar wat en wat heeft het opgeleverd qua efficiency?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb hem op Smart Control staan met als achterliggende gedachte dat hij dan zo efficiënt mogelijk gaat verwarmen voor ons SWW gebruik. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of het ook effect heeft, maar ik heb wel altijd voldoende warm water. 😄

Oh, en HA heb ik op een Pi4 draaien. Loopt perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dinjesk
Hij staat hier ook op smart Control.

Stop temp periodieke verhoging staat hier op 58 graden en 1x in de maand. Dit op advies van een nibe monteur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziraphale
@Dinjesk Dan heb je het over de legionella run die je een keer in de maand doet? Is dat voldoende en hoe stel je die in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dinjesk
Aziraphale schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:06:
@Dinjesk Dan heb je het over de legionella run die je een keer in de maand doet? Is dat voldoende en hoe stel je die in?
Ja klopt.

Menu 2.4 kun je kiezen welke interval en hoe laat hij hem doet.

MENU7.1.1.1 kun je de temperaturen van je warm water veranderen.

Ik had het eerst ook anders staan tot een monteur van nibe een keer bij me was voor een storing. Deze liep de hele settings ff na. Volgens zijn uitleg is 1x in de maand met 58 graden genoeg als je dagelijks genoeg doorstroming hebt.

Ik heb een 300l vat en zijn hier met 2 volwassenen en 2 kids die ook regelmatig in bad gaan.

• John17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 07:50
Hallo,

We hebben een Nibe L/W Warmtepomp in onze woning.
Op Warmtepomp gebied ben ik een echte digibeet :?

Al een aantal keren krijgen we Hogedrukalarm Alarm code 220,

na 2x reset blijft deze voor een paar dagen weg.

Het is nu voor de 7e keer dat we deze melding krijgen (met name bij warm weer). Ik heb de Handleiding voor installateur NIBE™ F2040 8, 12, 16 kW doorgenomen waar de melding instaat, maar bij het kopje "Kan de volgende oorzaken hebben" kan ik zelf geen onderzoek verrichten. Het enige dat ik bij de unit kan zien is dat er niets voor de unit staat waardoor deze onvoldoende luchtcirculatie zou kunnen hebben.

Heeft iemand nog ideeen of is dit echt een geval installateur bellen?

Wie kan mij helpen? s.v.p in simpele "niet techneuten taal" ;)

Alvast bedankt voor de reactie!

• Aziraphale
Ik zou de installateur bellen. Kijken naar dat lijstje is het niet iets waar ik zelf aan zou beginnen.

• Knowbody
John17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:44:
Hallo,

We hebben een Nibe L/W Warmtepomp in onze woning.
Op Warmtepomp gebied ben ik een echte digibeet :?

Al een aantal keren krijgen we Hogedrukalarm Alarm code 220,
[Afbeelding]
na 2x reset blijft deze voor een paar dagen weg.

Het is nu voor de 7e keer dat we deze melding krijgen (met name bij warm weer). Ik heb de Handleiding voor installateur NIBE™ F2040 8, 12, 16 kW doorgenomen waar de melding instaat, maar bij het kopje "Kan de volgende oorzaken hebben" kan ik zelf geen onderzoek verrichten. Het enige dat ik bij de unit kan zien is dat er niets voor de unit staat waardoor deze onvoldoende luchtcirculatie zou kunnen hebben.
[Afbeelding]
Heeft iemand nog ideeen of is dit echt een geval installateur bellen?

Wie kan mij helpen? s.v.p in simpele "niet techneuten taal" ;)

Alvast bedankt voor de reactie!
Mogelijk gaat hij het vat verwarmen en komt daarbij in de buurt van de retourtemperatuur (spiraal) van 55 graden.
Het laatste stukje moet dan elektrisch en wellicht is dat geblokkeerd.
De oplossing is het vat minder heet op te warmen. Denk aan 48 a 50 gr max

• John17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 07:50
Aziraphale schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:58:
Ik zou de installateur bellen. Kijken naar dat lijstje is het niet iets waar ik zelf aan zou beginnen.
Oke dank je. Ken je misschien een goed installateur? Limburg in de buurt van Roermond :)
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee