WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
https://github.com/home-assistant/core/issues/89027
edit: Ik zie net dat er nog meer stuk gemaakt is.
https://github.com/home-assistant/core/issues/89852
[Voor 24% gewijzigd door gaafst op 17-03-2023 11:46]
Pfff had niet moeten updaten, zag te laat dat er NIBE veranderingen in zaten anders had ik sowieso gewacht.gaafst schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:44:
In de laatste release van HA zitten wat bugs mbt Nibe, waaronder een verkeerde standaard waarde voor "wordswap". In de dev branch is dat al gefixt. Als je niet wilt upgraden, kun je er wellicht omheen werken door de wordswap in de SMO aan te passen.
https://github.com/home-assistant/core/issues/89027
edit: Ik zie net dat er nog meer stuk gemaakt is.
https://github.com/home-assistant/core/issues/89852
Wat ik wil zien werkt nu, dus kijk het wel even aan als er over paar dagen update komt dan is dat prima.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Je kan programma's instellen in het menu. Ik heb ingesteld dat tussen 22.00 - 7.30 geen sww wordt gemaakt. Je geeft dan in het programma aan dat SWW "Uit" staat in dat tijdsblok. Maar je kan ook zaken doen als de compressor blokkeren of een andere stooklijn aangeven, of de stille modus aanzetten.lussovius schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
@LangeFries hoe heb jij hem ingesteld dat er 's nachts geen SWW gemaakt wordt?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Staan alle spaties etc. goed? En heb je een aantal Utility meters toegevoegd? Iets boven die code staat namelijk dat dit nodig is. Ik zal ook even mijn initiele post aanpassen en dit erbij vermelden.Aziraphale schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:57:
@martius Hoe heb je die code voor de berekening van de COP aan je HA toegevoegd? Gewoon copy/paste en dan het IP aanpassen? Of moet er nog wat gebeuren? Ik krijg nu namelijk bij het opnieuw opstarten de melding dat dit niet kan vanwege "type".
Spaties staan goed, hij meldde in de editor alleen dat template er dubbel in stond. Dat had ik nl ook al ergens anders in mijn configuraton.yaml staan.martius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Staan alle spaties etc. goed? En heb je een aantal Utility meters toegevoegd? Iets boven die code staat namelijk dat dit nodig is. Ik zal ook even mijn initiele post aanpassen en dit erbij vermelden.
Die utility meters heb ik er inderdaad nog niet in staan, oeps... Ik dacht dat de code zo compleet was en zou gaan werken met verschillende entiteiten. Dat wordt dus nog even uitzoeken hoe ik die utility meters maak, want ik haal nu alles binnen via de Nibe integratie.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Utility Meters toevoegen is realtief makkelijk asl je weet waar je moet kijken. Ga in HA naar Settings > Devices & Services > Helpers > Create Helper > Utility MeterAziraphale schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:02:
[...]
Spaties staan goed, hij meldde in de editor alleen dat template er dubbel in stond. Dat had ik nl ook al ergens anders in mijn configuraton.yaml staan.
Die utility meters heb ik er inderdaad nog niet in staan, oeps... Ik dacht dat de code zo compleet was en zou gaan werken met verschillende entiteiten. Dat wordt dus nog even uitzoeken hoe ik die utility meters maak, want ik haal nu alles binnen via de Nibe integratie.
Hieronder een voorbeeld. Met het MODBUS deel in de configuration.yaml maak je de sensoren aan die je vervolgens gebruikt bij het aanmaken van de Utility Meter. Hieronder een voorbeeld. Je moet er uiteindelijk 4 hebben.
Ok, dat aanmaken van die utility meters heb ik gevonden, maar dan moet ik nog die sensoren in het MODBUS deel aanmaken. Dat zijn volgens mij geen bestaande entiteiten uit de NIBE integratie, of wel? Die integratie trekt bij mij namelijk ook gewoon alles uit MODBUS.martius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Utility Meters toevoegen is realtief makkelijk asl je weet waar je moet kijken. Ga in HA naar Settings > Devices & Services > Helpers > Create Helper > Utility Meter
Hieronder een voorbeeld. Met het MODBUS deel in de configuration.yaml maak je de sensoren aan die je vervolgens gebruikt bij het aanmaken van de Utility Meter. Hieronder een voorbeeld. Je moet er uiteindelijk 4 hebben.
Ik gebruik de HA Nibe integratie en heb deze hier (nog) niet in terug gevonden. Sinds de laatste update, versie: 2.17.5, van mijn SMO S40 schijnen deze beschikbaar te zijn. Niet in de HA integratie dus.
Uit de modbus export naar csv van mijn SMO S40 krijg ik o.a. onderstaande.
Je ziet daarin de kolom register. Deze komt terug in de YAML zoals onderstaande.
Op die manier leest mijn HA naast de Nibe integratie ook apart nog extra registers uit. Hopelijk werkt dit ook bij een VVMS320 zo.
Ik stuur je even een DM.
Met een programma dat begint om 18u en eindigt om 12u op uit.lussovius schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
@LangeFries hoe heb jij hem ingesteld dat er 's nachts geen SWW gemaakt wordt?
@martius Je kunt hem ook op zuinig zetten vooreerst. De SWW temperaturen voor zuinig, normaal en extra kun je in het installateurs menu instellen. Op de nieuwe S-types heet dit geloof ik klein, middel en groot. De temperatuur bepaald natuurlijk mede hoeveel douche water er in de boiler zit, vandaar. Verder is het minstens zo verwarrend. Houd wel het interval gelijk.
Ik hoop dat je de legionellarun niet elke dag doet. Voor de temperaturen van normaal moet je even kijken wanneer het element niet meer inkomt.
Wat er voor 20u met de CV gebeurt snap ik helemaal niet. Mijn fantasie laat me in de steek. Wat is je afgifte configuratie? Heb je een 2e afgiftecircuit met een andere temperatuur? Buffervat? Wat wordt er zo warm gemaakt? Het is niet dat je Tsensor verkeerd zit, want met de run 's middags zie je gewoon de GM's aflopen. Maar als het setpoint niet mee omhoog gaat, zouden de GM's veel sneller afbouwen.
Het lijkt wel alsof hij aan het voorbereiden is voor de SWW run of zo. Maar waarom en wat dan en waarom dan 's middags niet. Er zit ook een rare stap in de GM's. Ik beschouw het maar even als rariteit.
[Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 18-03-2023 19:40]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Hi Minne,LangeFries schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Met een programma dat begint om 18u en eindigt om 12u op uit.
@martius Je kunt hem ook op zuinig zetten vooreerst. De SWW temperaturen voor zuinig, normaal en extra kun je in het installateurs menu instellen. Op de nieuwe S-types heet dit geloof ik klein, middel en groot. De temperatuur bepaald natuurlijk mede hoeveel douche water er in de boiler zit, vandaar. Verder is het minstens zo verwarrend. Houd wel het interval gelijk.
Ik hoop dat je de legionellarun niet elke dag doet. Voor de temperaturen van normaal moet je even kijken wanneer het element niet meer inkomt.
Wat er voor 20u met de CV gebeurt snap ik helemaal niet. Mijn fantasie laat me in de steek. Wat is je afgifte configuratie? Heb je een 2e afgiftecircuit met een andere temperatuur? Buffervat? Wat wordt er zo warm gemaakt? Het is niet dat je Tsensor verkeerd zit, want met de run 's middags zie je gewoon de GM's aflopen. Maar als het setpoint niet mee omhoog gaat, zouden de GM's veel sneller afbouwen.
Het lijkt wel alsof hij aan het voorbereiden is voor de SWW run of zo. Maar waarom en wat dan en waarom dan 's middags niet. Er zit ook een rare stap in de GM's. Ik beschouw het maar even als rariteit.
Er is inderdaad een buffer vat (Nibe UKV100) en een boiler (Nibe RSV 300X) aanwezig in het systeem.
Er is/was niet genoeg plaats om een all-in-one oplossing te plaatsen dus deze zaken zijn hier verspreid over de beschikbare ruimte.
De legionellarun draait elke vrijdag om 15:00uur. Comfortstand SWW staat op "Smart control" (mogelijk is: Klein, Gemiddeld, Groot, Smart control).
Daarnaast is het gehele systeem weersafhankelijk gestuurd.
Is het denk je wel mogelijk om de hoogte van de temp. van de piek lager te krijgen?
[Voor 7% gewijzigd door martius op 19-03-2023 09:07]
De extra warmte moet ook ergens blijven, merk je daar iets van?
Ah vet!martius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:06:
Je handtekening geeft aan dat je een VVMS320 gebruikt en niet zoals ik een SMO S40. Mogelijk dat daar een verschil in zit/door komt.
Ik gebruik de HA Nibe integratie en heb deze hier (nog) niet in terug gevonden. Sinds de laatste update, versie: 2.17.5, van mijn SMO S40 schijnen deze beschikbaar te zijn. Niet in de HA integratie dus.
Uit de modbus export naar csv van mijn SMO S40 krijg ik o.a. onderstaande.
[Afbeelding]
Je ziet daarin de kolom register. Deze komt terug in de YAML zoals onderstaande.
[Afbeelding]
Op die manier leest mijn HA naast de Nibe integratie ook apart nog extra registers uit. Hopelijk werkt dit ook bij een VVMS320 zo.
hartelijk dank voor het posten, had nog niet door dat dit er ook inzat sindsdien.
De Nibe HA integratie leverde deze bij mij namelijk wel..
Maar nu dus native in HA-Modbus. Blijkt toch wel fijn als fallback minimaal.
@martius ; heb jij toevallig ook de yaml/register voor de RMU temp/hum?
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40
Nee, helaas zie ik de yaml/register voor de RMU temp/hum niet terug in de export uit de Nibe SMO S40. De enige die ik soort van kan terug hereleiden naar naar de RMU is de BT50 uit de HA Nibe integratie.ReLight schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Ah vet!
hartelijk dank voor het posten, had nog niet door dat dit er ook inzat sindsdien.
De Nibe HA integratie leverde deze bij mij namelijk wel..
Maar nu dus native in HA-Modbus. Blijkt toch wel fijn als fallback minimaal.
[Afbeelding]
@martius ; heb jij toevallig ook de yaml/register voor de RMU temp/hum?
Heb je dit reeds geprobeerd > https://github.com/elupus/hass_nibe#configuration
[Voor 10% gewijzigd door martius op 20-03-2023 09:43]
Ik vermoed dat de extra warmte mijn vloerverwarming in gaat aangezien de onderkant van de verwarming op 25 graden stond (bovenkant 40). Dit heb ik inmiddels aangepast naar 22-38. Dit zou ik moeten gaan terug zien in het verbruik vermoed ik.LangeFries schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:10:
@martius Die piek rond middernacht ziet er normaal uit, kan ook niet veel lager, want anders wordt je SWW niet warm genoeg. Die van rond het middaguur zit nog steeds dat stukje voor, met die hapering ertussen. Nu heb je de graadminuten er niet bij, maar ik denk dat het nog steeds hetzelfde is. Die sessie duurt ook langer, was het water verder afgekoeld? Je buffervat wordt volgens het schema alleen tijdens cv bedrijf gebruikt, dus dat is goed, voorzover het wellicht niet nodig is. Dat is een andere discussie.
De extra warmte moet ook ergens blijven, merk je daar iets van?
Aansluitend heb ik een andere vraag waar ik echt niet uitkom. Als ik het goed heb gezien in de menu's van de Nibe SMO S40, staat de ingestelde max. temp die de woonkamer moet hebben op 19,5 graden. Mijn verwachting is is dat de verwarming stopt met produceren/verwarmen zodra die temp gehaald is. Feit is dat de icoontje op de Nibe RMU S40 aangeeft, en blijft aangeven, dat er meer warmte in de ruimte moet. Ipv 19,5 graden is het te vaker 20+ graden dan de ingestelde temp. Weet iemand hoe dit werkt of het aan me uit kan leggen?
Je kunt natuurlijk ook aangeven dat je boven een buitentemperatuur van laten we zeggen 12 -13 graden, niet meer mag verwarmen.FTL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:59:
We hebben met de lekkere zonnige dagen in combinatie met WAR stoken een te verwachten te hoog kamertemperatuur. Wou dat er een mode was die WAR + Max kamertemperatuur was. Dus altijd WAR stoken tenzij kamertemperatuur boven de 21,5 - dan pauze.
Daar moet je zijn!
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
"Wat is de invloed van de ruimtesensor (BT50 of RMU 40) tijdens verwarmen?
Stel dat de curve (stooklijn 5) zegt dat bij een buitentemperatuur van 10°C een aanvoertemperatuur van 27°C
gewenst is, en je hebt de gewenste ruimtetemperatuur (menu 1.1 of de thermometer in uw RMU) op 20°C staan,
en het is binnen 18°C, dan zit er dus 2 graden verschil tussen gewenst en gemeten ruimte temperatuur.
Met een factor van 2.0 (menu 1.9.4.) wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur 2 graden x de factor 2 = 4 graden
verhoogd, dus geen 27 maar 31°C. Dit menu werkt 2 kanten op: als het te warm in de referentie ruimte is dan zal
de gewenste aanvoertemperatuur omlaag gaan."
Eens kijken hoe ik dit begrijpelijk kan maken met mijn instellingen.
Maar dit systeem doet het dus niet geweldig als de RMU in een ruimte met vloerverwarming hangt. Dat is veel te traag voor de RMU om het goed op te pakken.martius schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:36:
Interessant docje gevonden bij Nibe over stooklijn(-for-dummies)
"Wat is de invloed van de ruimtesensor (BT50 of RMU 40) tijdens verwarmen?
Stel dat de curve (stooklijn 5) zegt dat bij een buitentemperatuur van 10°C een aanvoertemperatuur van 27°C
gewenst is, en je hebt de gewenste ruimtetemperatuur (menu 1.1 of de thermometer in uw RMU) op 20°C staan,
en het is binnen 18°C, dan zit er dus 2 graden verschil tussen gewenst en gemeten ruimte temperatuur.
Met een factor van 2.0 (menu 1.9.4.) wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur 2 graden x de factor 2 = 4 graden
verhoogd, dus geen 27 maar 31°C. Dit menu werkt 2 kanten op: als het te warm in de referentie ruimte is dan zal
de gewenste aanvoertemperatuur omlaag gaan."
Eens kijken hoe ik dit begrijpelijk kan maken met mijn instellingen.
Helaas is zon een grote factor bij ons. Soms is het koud buiten maar warm binnen door het inschijnen van de zon. 12 graden en bewolkt moet hij stoken, 12 graden met volle bak zon is te warm binnenKnowbody schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:09:
[...]
Je kunt natuurlijk ook aangeven dat je boven een buitentemperatuur van laten we zeggen 12 -13 graden, niet meer mag verwarmen.
Daar moet je zijn!

Daar zijn wij het mee eens. Met vorst hadden we een vorig winter een issue waarbij de RMU enorm veel onrust gaf in het systeem. De RMU zorgde dat hij een kleine achterstand kreeg met stoken. Aangezien de vloerverwarming bij ons heel traag is door de dikke dekvloer ging de Nibe steeds extremere maatregelen nemen om toch snel bij de gewenste temperatuur te komen. Ging uren en uren vol vermogen stoken wat geen effect heeft omdat de vloer toch niet zo snel kan opwarmen.Aziraphale schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Maar dit systeem doet het dus niet geweldig als de RMU in een ruimte met vloerverwarming hangt. Dat is veel te traag voor de RMU om het goed op te pakken.
Nu we WAR stoken is het allemaal veel veel stabieler en voorspelbaar.
[Voor 5% gewijzigd door FTL op 20-03-2023 12:51]
En daarnaast gaat de efficiency achteruit, vooral als het koud is. Dan kom je van de regen in de drup door veel te veel defrosts!Aziraphale schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Maar dit systeem doet het dus niet geweldig als de RMU in een ruimte met vloerverwarming hangt. Dat is veel te traag voor de RMU om het goed op te pakken.
.
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Mijn RMU hangt in de kamer (met vloerverwarming) en die regelt dus wel de temperatuur binnen. Ook ik heb last van een traag systeem dat dus 'doorschiet' als het ineens snel warmer of koeler wordt.
Mijn plan is om zoneregeling te gaan maken en de RMU dus alleen een lokale uitlezing te laten zijn van de binnen-unit, zodat je kunt zien hoe warm het binnen en buiten is en op welke temperatuur het SWW is.
Ik ga er dan even vanuit dat in de installatiehandleiding terug te vinden is hoe ik de RMU instel als uitlezing? En hoe ik de warmtepomp volledig op WAR zet?
Hebben jullie dan nog een extra CV-pomp die geschakeld wordt door de Nibe of de naregeling?
Ik ben van plan om Honeywell Evohome aan te schaffen om alles te gaan regelen, het enige waar ik mee zit is de aansturing van de Nibe en een eventuele extra CV-pomp.
Welke binnenunit gebruik je? Dan kunnen we je naar het juiste menu-item verwijzen.
Bij Nibe op de website had ik al gekeken naar accessoires, maar ik zie alleen maar verwijzingen naar de S-series?
Niet mee eens. De WP is ook traag, dus totaal kan prima werken. Ik heb de factor 2 naar 3 opgehoogd, omdat ik meende dat het sneller moest, maar 4 was te snel en misschien 3 ook nog wel. Eigenlijk moet ik ook nog eens opnieuw naar 0, om te kijken of mijn conclusies destijds als newbie eigenlijk wel correct waren. Heb intussen namelijk na een SW update mijn stooklijn omlaag moeten doen, omdat het niet meer klopte. Eigenlijk moet je de stooklijn bepalen met een factor 0. Dan zou ik ook meteen de waarde 1 eens moeten testen, of er dan gebeurd, wat ik verwacht, namelijk dat ik nog meer als bij 2 een overshoot krijg, maar wellicht met de bonus van langere runs.Aziraphale schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Iets voor als de energiecrisis weer over is en ik WAR stoken niet een enorme verspilling meer vind en het comfort weer hoger waardeer.
Dan zou je in menu 1.9.4 (volgens de installateurshandleiding) die instelling moeten kunnen vinden.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:17:
Ik heb een VVM 310 als binnen-unit.
Bij Nibe op de website had ik al gekeken naar accessoires, maar ik zie alleen maar verwijzingen naar de S-series?
Die accessoires zijn inderdaad voor de s-series, dus dat gaat dan bij jou niet werken. Mogelijk is Evohome dan wel een optie, maar ik lees daar zelf wisselende verhalen over. Volgens mij zijn er in het algemene l/w topic wel mensen die het gebruiken.
@LangeFries Bedoel je dan een factor mbt de invloed van de RMU? Hij liet bij mij namelijk de temperatuur (en dus de vloer) rustig zakken tot onder Tset en was vervolgens weer een tijd aan het blazen om de vloer weer op temperatuur te krijgen. Op puur WAR loopt hij, naar mijn idee, veel rustiger en daardoor zuiniger.
[Voor 20% gewijzigd door Aziraphale op 20-03-2023 22:05]
Je krijgt een beetje een idee welke factor je nodig hebt, wanneer je de gradient van je systeem kent. Stel je kunt 0.1 graad in een run bijwarmen en een run krijgt steeds een temperatuurovershoot van een graad op Ta setpoint, dan heeft een gain van 2 een verkorting van de run met ~20% tot gevolg. Vaak is de Ta overshoot groter en dan doet het dus minder. Je wilt wel ongeveer op de 20% uitkomen, anders wordt het snel instabieler.
Dat zagen wij helaas niet. Stel je loopt door iets achter qua kamertemperatuur. Kan meerdere oorzaken hebben. Erg harde wind op je huis. Erg opgewarmde kamer door de zon gevolgd door een erg koude nacht (kamer is op temperatuur, vloer wordt koud omdat hij stopt met sotken). Deur lang open e.d. Dit kan de WP nooit binnen soms wel 3-4 uur wegwerken.LangeFries schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:09:
[...]
Niet mee eens. De WP is ook traag, dus totaal kan prima werken. Ik heb de factor 2 naar 3 opgehoogd, omdat ik meende dat het sneller moest, maar 4 was te snel en misschien 3 ook nog wel. Eigenlijk moet ik ook nog eens opnieuw naar 0, om te kijken of mijn conclusies destijds als newbie eigenlijk wel correct waren. Heb intussen namelijk na een SW update mijn stooklijn omlaag moeten doen, omdat het niet meer klopte. Eigenlijk moet je de stooklijn bepalen met een factor 0. Dan zou ik ook meteen de waarde 1 eens moeten testen, of er dan gebeurd, wat ik verwacht, namelijk dat ik nog meer als bij 2 een overshoot krijg, maar wellicht met de bonus van langere runs.
Iets voor als de energiecrisis weer over is en ik WAR stoken niet een enorme verspilling meer vind en het comfort weer hoger waardeer.
Met WAR zal je gewoon even poosje achterlopen en stookt hij door normaal rustig te stoken dit in.
Met de RMU zal hij steeds meer achterlopen qua graadminuten en dan steeds harder en harder gaan stoken wat toch geen effect heeft; immers het effect is pas nadat de 11cm dekvloer opgewarmd is.
War is gewoon een stuk rustiger; met als nadeel dat hij niet altijd super nauwkeurig is - kleine fluctuaties in de kamer temperatuur (houdt geen rekening met wind e.d.)
Your miles may vary.
[Voor 4% gewijzigd door FTL op 21-03-2023 10:37]
Bedankt, ik ga er mee aan de gang!Aziraphale schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:02:
[...]
Dan zou je in menu 1.9.4 (volgens de installateurshandleiding) die instelling moeten kunnen vinden.
Die accessoires zijn inderdaad voor de s-series, dus dat gaat dan bij jou niet werken. Mogelijk is Evohome dan wel een optie, maar ik lees daar zelf wisselende verhalen over. Volgens mij zijn er in het algemene l/w topic wel mensen die het gebruiken.
@LangeFries Bedoel je dan een factor mbt de invloed van de RMU? Hij liet bij mij namelijk de temperatuur (en dus de vloer) rustig zakken tot onder Tset en was vervolgens weer een tijd aan het blazen om de vloer weer op temperatuur te krijgen. Op puur WAR loopt hij, naar mijn idee, veel rustiger en daardoor zuiniger.
Evohome heb ik (met dank aan dit forum) een heel eind uitgezocht inmiddels.
We hebben op de beneden verdieping vloerverwarming en radiatoren, op douche vloerverwarming en radiator en op andere verdiepingen alleen radiatoren. Voor de vloerverwarming heb ik nog een pomp die het water laat circuleren met 3 standen, icm een WP hoor ik daarover verschillende dingen. Is het nog wel nodig om dit te hebben of moet ik het laten weghalen en laten vervangen door een rechte buis? Zo nee, moet ik het op stand 1 zetten?
Wat mij is verteld door de installateur/fabrikant is dat dit per Merk/Type WP en/of vloerverwarming anders kan zijn. Wat zeggen zei?Huub- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:58:
Ik heb een WP en een boiler voor warmwater, momenteel staat het geheel all electric.
We hebben op de beneden verdieping vloerverwarming en radiatoren, op douche vloerverwarming en radiator en op andere verdiepingen alleen radiatoren. Voor de vloerverwarming heb ik nog een pomp die het water laat circuleren met 3 standen, icm een WP hoor ik daarover verschillende dingen. Is het nog wel nodig om dit te hebben of moet ik het laten weghalen en laten vervangen door een rechte buis? Zo nee, moet ik het op stand 1 zetten?
In onze opstelling kwam eerst de vloerverwarming (met pomp) en daarna de WP. Ik wist dat de pomp van de vloerverwarming weg moest echter na verwijderen was er te weinig flow vanwege te veel weerstand door te veel knietjes, bochten etc..
Om die reden is er een extra, directe verbinding aangelegd naar de vloerverwarming zodat er een splitsing is ontstaan met zo min mogelijk weerstand. De vloerverwarming kwam eerst na de 1ste verdieping radiatoren.
Resultaat hiervan was dat er geen extra pomp nodig is.
Die pomp op de verdeler heeft als nu het voorkomen van een te hoge watertemperatuur in je vloer, wanneer je met hogere temperaturen gaat stoken voor je radiatoren. Bij een warmtepomp is in het algemeen het advies om een pomploze verdeler te plaatsen.Huub- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:58:
Ik heb een WP en een boiler voor warmwater, momenteel staat het geheel all electric.
Correct, dan zit er ook een thermostaatkraan bij de verdeler die dus warmte toevoegd aan het koude retourwater en pompt dat opnieuw rond.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Die pomp op de verdeler heeft als nu het voorkomen van een te hoge watertemperatuur in je vloer, wanneer je met hogere temperaturen gaat stoken voor je radiatoren. Bij een warmtepomp is in het algemeen het advies om een pomploze verdeler te plaatsen.
Bij mij heb ik alle verdelers met pomp verwijderd voor kunststof open verdelers zonder pomp waar nu zoneregeling op komt.
De installateur heeft er eigenlijk niet iets over gezegd. Ik zal het navragen.
De WP staat op de begane grond, dan gaat het naar binnen en gaat het omhoog, via een zolder zit wordt het verbonden met het radiator/vvw, waar ook de oude CV zit die als het moet als hybride systeem kan meedraaien. Dan komt het dus van boven en zijn er aftakkingen voor radiatoren en gaat het naar de vvw.
Er is dus nog wel een afstand…
[Voor 3% gewijzigd door Huub- op 21-03-2023 17:48]
Okay, maar zoals ik zei momenteel heb ik het all electric ingesteld, ketel doet dus niet mee.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:50:
Ah, kijk, een ketel! Dan moet je die pomp wel hebben omdat de ketel een hoge temperatuur door je vvw kan sturen als hij mee gaat doen.
[Voor 102% gewijzigd door Huub- op 22-03-2023 07:13]
Hier staat hij ook regelmatig ff uit. Hij heeft dan zn GM weg gewerkt en laat deze dan weer oplopen tot 60+mvrooij schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:15:
Ik merk wel dat met dit weer ik veel meer start en stops krijg, kan ik hier nog wat aan doen of verder niet druk om maken? Hij gaat nu om de 2 tot 5 uur voor een uurtje uit en dan weer aan.
Ook wel benieuwd of hier nog wat aan te doen valt of gwn accepteren
[Voor 8% gewijzigd door Dinjesk op 21-03-2023 18:39]
Kies alsjeblieft niet voor Evohome!RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:04:
...
Ik ben van plan om Honeywell Evohome aan te schaffen om alles te gaan regelen, het enige waar ik mee zit is de aansturing van de Nibe en een eventuele extra CV-pomp.
Kies voor Danfoss.
Zelf heb ik een zone-regeling bedacht op basis van Domoticz, daar ben ik tevreden over. Geeft me een hoop mogelijkheden en een slimme regeling.
Gewoon accepteren. Zo heeft Nibe het bedoelt.Dinjesk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:38:
Hier staat hij ook regelmatig ff uit. Hij heeft dan zn GM weg gewerkt en laat deze dan weer oplopen tot 60+
Ook wel benieuwd of hier nog wat aan te doen valt of gwn accepteren
Vraagje aan degene met veel overshoot:
Hebben jullie toevallig de GM veel lager dan -60 ingesteld voordat de compressor aanslaat?
Wat ik dan nl kreeg was dat als het zonnetje ging schijnen de wp nog heel veel GM moest wegwerken..gevolg dikke overschoot. Door de GM weer op -60 te zetten was dat veel minder.
Waarom voor Danfoss kiezen ipv Evohome?Knowbody schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:03:
[...]
Kies alsjeblieft niet voor Evohome!
Kies voor Danfoss.
Zelf heb ik een zone-regeling bedacht op basis van Domoticz, daar ben ik tevreden over. Geeft me een hoop mogelijkheden en een slimme regeling.
Collega heeft een systeem van Homematic, daar moet ik me ook nog in verdiepen. En waarom heb je zelf Domoticz?

Ook zijn er de nodige ervaringen/discussies van gebruikers met naregeling icm een warmtepomp, wat niet altijd even positief was. M.i. maak je het dus onnodig complex en win je er in een goed geisoleerd huis weinig mee.
[Voor 38% gewijzigd door DIY op 21-03-2023 20:07]
Ik heb nu gekozen voor de KISS benadering, dus geen enkele vorm van naregeling en alleen op de wp zelf tweaken om te optimaliseren voor mijn huis. Natuurlijk zou ik nog wel eens iets met MyUplink accessoires kunnen proberen, maar dat is momenteel nog niet opportuun.
Dat kan ik @RISL ook alleen maar aanraden. 90% van de huizen heeft helemaal geen zoneregeling nodig. Die regeling leidt meestal alleen maar tot hogere kosten (zowel aanschaf als energie).Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:14:
Nou, Aziraphale is nooit aan Evohome begonnen. Ik heb in mijn Elga-tijd wel eens aan zoneregeling gedacht omdat onze badkamer maar niet warm werd, maar dat zit ergens anders in en hij is nog steeds koud...
Ik heb nu gekozen voor de KISS benadering, dus geen enkele vorm van naregeling en alleen op de wp zelf tweaken om te optimaliseren voor mijn huis. Natuurlijk zou ik nog wel eens iets met MyUplink accessoires kunnen proberen, maar dat is momenteel nog niet opportuun.
Advies is dus om eerst de vvw gewoon in te regelen. Mocht dit uiteindelijk toch niet lukken, dan kun je een zoneregeling altijd nog wel toevoegen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Haha, foutje, het was @mvrooij maar als @RISL zoekt op Evohome in dit topic komt hij het vanzelf tegen.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:14:
Nou, Aziraphale is nooit aan Evohome begonnen. Ik heb in mijn Elga-tijd wel eens aan zoneregeling gedacht omdat onze badkamer maar niet warm werd, maar dat zit ergens anders in en hij is nog steeds koud...
[Voor 7% gewijzigd door DIY op 21-03-2023 21:05]
Hier voor Danfoss gegaan, het werkt super maar ik heb werkelijk alles eraf gegooid. Sinds ik dat gedaan heb draait de WP 100x beter. WAR Goed inregelen, weerregeling mee nemen en je groepen goed afstellen.DIY schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:03:
Eens met @Andrehj de meeste van ons hebben al moeite met het goed inregelen van de wp zelf![]()
[...]
Haha, foutje, het was @mvrooij maar als @RISL zoekt op Evohome in dit topic komt hij het vanzelf tegen.
Zoneregeling komt er niet meer op, het draait perfect nu sinds 1,5 a 2maanden. Heb vorst meegemaakt, dagen met veel zon en al een dag met 17 graden. Bij mij binnen bleef het ten alle tijden tussen de 20,6 en 21,3 gemiddeld. (Soms door de zon schiet het natuurlijk om hoog naar 22 graden + maar doordat de WP nu gewoon zachtjes doorgaat blijft het in de avond en nacht ook gewoon top. Perfect!
Verbruikt lijkt ook erg goed, kan helaas COP niet berekenen omdat ik geen flowmeter heb. Maar zit afgelopen dagen op ongeveer 5 tot 6 kWh per dag voor de WP zelf.
In het oude deel van mijn huis ligt vloerverwarming. De slangen zijn 14x2 en ongeveer 150 meter lang (6 zones totaal). Aangelegd door de vorige eigenaar van mijn huis. Dit is woonkamer en keuken.
In het nieuwe deel van mijn huis liggen slangen van 16x2, ongeveer 80 meter per stuk, 5 zones (zelf aangelegd). Dit is kantoor, slaapkamer en badkamer.
Dan komen er in de aanpandige schuur nog 10 circuits van elk 100 meter. Deze schuur wordt wisselend gebruikt, het ene jaar is vorstvrij prima, de andere keer heb ik een hoop werk aangenomen en is het wel lekker als deze een graad of 15 is.
Boven bij de slaapkamers van kinderen + werkplek voor de kids komen Jaga Strada Hybrids, ook dat zou makkelijk zijn met een regeling, dat het warm is zodra ze thuis komen voor huiswerk, maar afkoelt in de avond zonder dat ze steeds aan een knop hoeven te draaien.
Water zoekt natuurlijk de weg van de minste weerstand, dus die lange, dunne slangen in de woonkamer en keuken loopt veel minder lekker door dan de overige kamers. Hierdoor is mijn slaapkamer warmer dan de woonkamer, bijvoorbeeld.
Het zou dus heel makkelijk voor mij zijn om met zoneregeling de temperatuur in de slaapkamer omlaag te krijgen, zonder dat de woonkamer/keuken daar onder lijdt. En als ik de schuur warm wil krijgen, dan is het ook makkelijker met zoneregeling.
[Voor 10% gewijzigd door RISL op 22-03-2023 08:35]
Met de register codes die hier boven gedeeld worden kan je zelf de pwr IN en pwr Out dus van de s2125 uitlezen.mvrooij schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:20:
[...]
kan helaas COP niet berekenen omdat ik geen flowmeter heb. Maar zit afgelopen dagen op ongeveer 5 tot 6 kWh per dag voor de WP zelf.
Heb ze laatste week ernaast gehad en dat lokt best accuraat!
Dus kan daarmee ook de interne COP berekend worden.
Overigens heb ik Tado overal. Maar wel een stukje dommer gemaakt en niet meer de wp ermee aangestuurd. Door niet zo hard aan /uit te sturen verstoord je de wp niet. Maar regelt hij op basis van temp wel netjes geleidelijk open en dicht.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40
Om te zorgen dat overal de juiste hoeveelheid warmte komt knijp je groepen die weinig weerstand hebben en zet je (lange) groepen juist verder open. Zelfde voor groepen in kamers die warmer moeten worden (verder open). Je slaapkamer groepen moet je dus knijpen.RISL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
Ik denk dat ik wel vast zit aan zoneregeling, ik zal een beetje proberen te schetsen hoe het bij mij in elkaar zit:
Water zoekt natuurlijk de weg van de minste weerstand, dus die lange, dunne slangen in de woonkamer en keuken loopt veel minder lekker door dan de overige kamers. Hierdoor is mijn slaapkamer warmer dan de woonkamer, bijvoorbeeld.
Als je niet voldoende flow hebt voor al die groepen kan het zijn dat je de waterpomp hoger moet instellen.
Even snel een kamer verwarmen voor huiswerk is niet echt een optie met een l/w warmtepomp. Je kunt dan beter kiezen voor een l/l wp dat gaat veel sneller. Alternatief is de kamer op een basistemperatuur houden met de wp en dan met een ir paneel werken oid. Voordeel is dat de kamer dan snachts koeler is wat prettiger slaapt.
Voor ruimtes die je alleen op bepaalde dagen gebruikt (bv de schuur) heeft het toegevoegde waarde om die groepen uit te kunnen zetten. Een klep is dan afdoende ipv motortjes per groep. Vorstvrij houden of op een lage temperatuur zou je al kunnen bereiken door die groepen zover te knijpen.
[Voor 12% gewijzigd door DIY op 22-03-2023 10:16]
Heb jij nog iets aan de code gewijzigd? Ik blijf namelijk template errors en MODBUS verbindingsfouten houden, terwijl de NIBE integratie wel als een trein loopt.ReLight schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Met de register codes die hier boven gedeeld worden kan je zelf de pwr IN en pwr Out dus van de s2125 uitlezen.
Overigens heb ik Tado overal. Maar wel een stukje dommer gemaakt en niet meer de wp ermee aangestuurd. Door niet zo hard aan /uit te sturen verstoord je de wp niet. Maar regelt hij op basis van temp wel netjes geleidelijk open en dicht.
Ik begrijp hoe het werkt, maar het afstellen lukt niet echt. Er is zoveel weerstand in de oude groepen (waar de temperatuur overigens aangenaam is), dat de groepen die koeler moeten blijven erg ver geknepen moeten worden. Dus ik zie daar nauwelijks flow meer, of flow verschil zeg maar.DIY schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:09:
[...]
Om te zorgen dat overal de juiste hoeveelheid warmte komt knijp je groepen die weinig weerstand hebben en zet je (lange) groepen juist verder open. Zelfde voor groepen in kamers die warmer moeten worden (verder open). Je slaapkamer groepen moet je dus knijpen.
Als je niet voldoende flow hebt voor al die groepen kan het zijn dat je de waterpomp hoger moet instellen.
Even snel een kamer verwarmen voor huiswerk is niet echt een optie met een l/w warmtepomp. Je kunt dan beter kiezen voor een l/l wp dat gaat veel sneller. Alternatief is de kamer op een basistemperatuur houden met de wp en dan met een ir paneel werken oid. Voordeel is dat de kamer dan snachts koeler is wat prettiger slaapt.
Voor ruimtes die je alleen op bepaalde dagen gebruikt (bv de schuur) heeft het toegevoegde waarde om die groepen uit te kunnen zetten. Een klep is dan afdoende ipv motortjes per groep. Vorstvrij houden of op een lage temperatuur zou je al kunnen bereiken door die groepen zover te knijpen.
Dus ik krijg het gewoon niet helemaal fijn ingeregeld, dus de terugkoppeling die je dan hebt met zoneregeling, lijkt mij een prettige, makkelijke oplossing.
Ik neem aan dat je met zoneregeling alsnog de flowmeters moet afstellen om enige vorm van regeling te houden in het systeem als alles open staat?
Het afstellen van de groepen in de schuur om bijv. vorstvrij te houden is helemaal niet te doen, denk ik.
De kamers voor huiswerk gaat best aardig met de Jaga Strada Hybrid DBH convectoren, binnen een halfuurtje stijgt de temp. een paar graden (bijv. van 15 naar 20) en dan 's avonds terug naar 17 of 18 voor slapen. Maar nu moet ik iedere keer de kamers handmatig verzetten.
Edit: beetje duidelijker proberen te beschrijven.
[Voor 10% gewijzigd door RISL op 22-03-2023 10:32]
En als je daar nu gewoon een paar simpele op afstand te bedienen radiatorknoppen op zet? Die dingen kun je vast ook wel met een tijdschema aansturen.RISL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Ik begrijp hoe het werkt, maar het afstellen lukt niet echt. Je ziet nauwelijks flow op de flowmeters. De temperatuur is aangenaam, maar hoe makkelijk is het als het via zoneregeling met terugkoppeling overal geregeld wordt. Ik neem aan dat je met zoneregeling alsnog de flowmeters moet afstellen om enige vorm van regeling te houden in het systeem als alles open staat?
Het afstellen van de groepen in de schuur om bijv. vorstvrij te houden is niet te doen, denk ik.
De kamers voor huiswerk gaat best aardig met de Jaga Strada Hybrid DBH convectoren, binnen een halfuurtje stijgt de temp. een paar graden (bijv. van 15 naar 20) en dan 's avonds terug naar 17 of 18 voor slapen. Maar nu moet ik iedere keer de kamers handmatig
Je zou ook Shelley radiatorknoppen kunnen gebruiken op de slaapkamers. Die kun je zonder hub er tussen vanaf je telefoon aansturen en dan hoef je geen heel zonesysteem op te tuigen.RISL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:34:
Ja, ik dacht aan de Honeywell HR91 radiatorknop hiervoor.

Welkicht moet je het debiet hoger instellen zodat de verschillen groter worden.
Ik kom gewoon teveel standaard woonhuizen tegen waar allerlei frustels 'noodzakelijk' zouden zijn. Achteraf word het er allemaal vanaf gegooid omdat het systeem niet brengt wat men hoopte. Meestal is in een goed geisoleerd huis de begane grond open en dan de verdiepingen wat geknepen voldoende.
Even afgezien dat je het systeem toch waterzijdig zal moeten afregelen, kan ik me in jou (uitzondelijke situatie) voorstellen dat een vorm van naregeling (wat idd ook thermostaatknoppen met voldoende doorlaat kunnen zijn) gemak geeft.
[Voor 87% gewijzigd door DIY op 22-03-2023 12:18]
Extra circulatiepomp is geen noodzakelijkheid, maar ik ga even bij mezelf te rade wat ik nu wil bereiken inderdaad. Enerzijds moet het systeem toch nog een keer aangepakt worden (grotere leidingdiameters, buffervat in retour plaatsen, zit nu in de aanvoer). Anderzijds moet dat geen doel op zich worden.
Bedankt voor de overweging!
Ik had bovenstaand nog wat aangevuld. Je moet inderdaad je eigen afweging maken en wellicht ervaren wat het beste werkt.
Feitelijk is het oude CV-systeem bij de oude gasketel doorgezaagd en is daar de warmtepomp met buffervat op aangesloten. Dus ouderwetse radiatoren, vlv-verdelers met pomp, stooklijn op 10 en doormodderen in de kou binnen (geen isolatie, enkel glas, geen sluitende ramen en deuren. Op dat moment konden dus nog alle radiatoren dicht staan en de thermostaatkranen op de verdelers ook nog dichtlopen.
Deze installateur is kort na deze installatie failliet gegaan en beantwoord geen vragen meer. Vanuit Nibe is een specialist bij ons geweest en geconstateerd dat alles wel correct is aangesloten, maar verre van optimaal met de ouderwetse verdelers etc.
Wij hebben het huis gekocht voor de locatie, de ruimte en de charme van het huisje, maar hadden gelukkig in de gaten dat er nog veel moest gebeuren. Dus na aankoop begonnen met isoleren, nieuw dak geplaatst en heel veel achterstallig onderhoud weg gewerkt. Achteraf is de warmtepomp en zonnepanelen echt top vanwege de gestegen gasprijzen.
Na het isoleren etc heb ik open verdelers geplaatst (op aanraden van de Nibe specialist) en het buffervat dus laten zitten waar het zat. Het vat zit in de aanvoer waardoor je een traag reagerend systeem hebt. Immers moet eerst het vat opgewarmd zijn voordat deze warmte naar het huis vloeit. Dus die wil ik in de retour plaatsen, koelen mogelijk maken en zoveel mogelijk optimaliseren.
Het is een beetje offtopic misschien, maar het geeft een beetje beeld van de oude situatie en waar ik naar toe wil.
Edit: zag nu pas de aanvulling. Wat jullie zeggen, begrijp ik heel goed. Ik moet eerst zorgen voor een zo goed mogelijk waterzijdig ingeregeld systeem en dan eventueel gebruiksgemak toevoegen met een naregeling. Dit moet gemak brengen en geen doel op zich worden. En het moet ook geen vervanging zijn van het waterzijdig inregelen.
[Voor 8% gewijzigd door RISL op 22-03-2023 13:18]
Daar moet ik je toch corrigeren. Met een waarde ongelijk aan 0 wordt de WAR een klein beetje bijgestuurd aan de hand van de kamertemperatuur. Stel door zon of wind is je huis 0.3 graad afgeweken van de temperatuur (is al redelijk veel, hoewel de zon soms meer doet). Bij een factor 2 wordt dan de met WAR uitgerekende temperatuur met 0.6 graad bijgestuurd. Wanneer de buitentemperatuur varieert is de variatie in TA setpoint veel groter, dus dit doet heel weinig daarbovenop. Je ervaringeren moeten berusten op een ongelukkig geval.FTL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:34:
[...]
Dat zagen wij helaas niet. Stel je loopt door iets achter qua kamertemperatuur. Kan meerdere oorzaken hebben. Erg harde wind op je huis. Erg opgewarmde kamer door de zon gevolgd door een erg koude nacht (kamer is op temperatuur, vloer wordt koud omdat hij stopt met sotken). Deur lang open e.d. Dit kan de WP nooit binnen soms wel 3-4 uur wegwerken.
Met WAR zal je gewoon even poosje achterlopen en stookt hij door normaal rustig te stoken dit in.
Met de RMU zal hij steeds meer achterlopen qua graadminuten en dan steeds harder en harder gaan stoken wat toch geen effect heeft; immers het effect is pas nadat de 11cm dekvloer opgewarmd is.
War is gewoon een stuk rustiger; met als nadeel dat hij niet altijd super nauwkeurig is - kleine fluctuaties in de kamer temperatuur (houdt geen rekening met wind e.d.)
Your miles may vary.
Nee in princiepe niet. Dit is mijn volledige yaml in configuration.yaml, wel ff IP aanpassen natuurlijk.Aziraphale schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Heb jij nog iets aan de code gewijzigd? Ik blijf namelijk template errors en MODBUS verbindingsfouten houden, terwijl de NIBE integratie wel als een trein loopt.
--
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
| modbus: - name: "Nibe2125" type: tcp host: XXX. XXX. XXX. XXX port: 502 sensors: # 3.1.2 Overview - name: "wp Operating Prioritisation" unique_id: "wp_operating_prioritisation" data_type: int16 # int8 # 10: Off, 20: Hot Water, 30: Heat, 40: Pool, 50: Cooling address: 1028 input_type: input # R/W scale: 1 precision: 0 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp power used for heat current hour" unique_id: "wp_power_used_for_heat_current_hour" unit_of_measurement: "kWh" data_type: int16 state_class: measurement address: 2291 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 slave: 1 scan_interval: 900 - name: "wp power produced for heat current hour" unique_id: "wp_power_produced_for_heat_current_hour" unit_of_measurement: "kWh" data_type: int16 state_class: measurement address: 2283 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 slave: 1 scan_interval: 900 - name: "wp power current power consumption" unique_id: "wp_power_consumption_current" unit_of_measurement: "kW" data_type: int16 device_class: power address: 2305 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 slave: 1 - name: "wp Outdoortemperatur (BT1)" unique_id: "wp_outdoor_temp_bt1" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp AVG Outdoortemperatur (BT1)" unique_id: "wp_avg_outdoor_temp_bt1" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 37 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Room temperature 1 (BT50)" unique_id: "wp_room_temp_bt50" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 26 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 # To be categorised - name: "wp Externe cv-pomp status" unique_id: "wp_Externe_cv-pomp_status" data_type: int16 # uint8 address: 1066 input_type: input scale: 1 precision: 0 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Active Alarm" unique_id: "wp_active_alarm" data_type: int16 # uint8 address: 2195 input_type: input scale: 1 precision: 0 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Alarm Number" unique_id: "wp_alarm_number" data_type: int16 # uint16 address: 1975 input_type: input scale: 1 precision: 0 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp External supply line (BT25)" unique_id: "wp_external_supply_line_bt25" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 39 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Return temperature (BT71)" unique_id: "wp_return_temp_bt71" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 88 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Compressor Status" unique_id: "wp_compressor_status" data_type: int16 # uint8 # 0: Off, 1: On (Operate) address: 1484 input_type: input # R scale: 1 precision: 0 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Snelheid circulatiepomp verwarmingssysteem (GP1)" unique_id: "wp_Snelheid_circulatiepomp_verwarmingssysteem_(GP1)" device_class: power_factor unit_of_measurement: "%" data_type: int16 state_class: measurement address: 1636 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 1 scan_interval: 60 - name: "wp Degree minutes" unique_id: "wp_degree_minutes" unit_of_measurement: "DM" data_type: int16 address: 11 input_type: holding # R/W scale: 0.1 precision: 1 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Limit Degree minutes" unique_id: "wp_limit_degree_minutes" unit_of_measurement: "DM" data_type: int16 address: 18 input_type: holding # R/W scale: 0.1 precision: 1 state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Berekende toevoer klimaat systeem 1" unique_id: "wp_Berekende_toevoer_klimaat_systeem_1" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1017 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Retour leiding EB101-BT3" unique_id: "wp_Retour_leiding_EB101_BT3" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1475 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Aanvoer leiding EB101-BT12" unique_id: "wp_Aanvoer_leiding_EB101_BT12" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1478 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp Buiten tempratuur EB101-BT28" unique_id: "wp_Buiten_tempratuur_EB101_BT28" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1621 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp verdamper EB101-BT16" unique_id: "wp_verdamper_EB101_BT16" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" data_type: int16 state_class: measurement address: 1622 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp huidige compressorfrequentie EB101" unique_id: "wp_huidige_compressorfrequentie_EB101" device_class: frequency unit_of_measurement: "Hz" data_type: int16 state_class: measurement address: 1803 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 0.1 scan_interval: 60 - name: "wp gewenste compressorfrequentie EB101" unique_id: "wp_gewenste_compressorfrequentie_EB101" device_class: frequency unit_of_measurement: "Hz" data_type: int16 state_class: measurement address: 1854 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 1 scan_interval: 60 - name: "wp ventilatorsnelheid (EB101)" unique_id: "wp_ventilatorsnelheid" device_class: frequency unit_of_measurement: "rpm" data_type: int16 state_class: measurement address: 401 count: 1 slave: 1 precision: 1 input_type: input scale: 1 scan_interval: 60 - name: "wp Externe afstelling klimaatsysteem" unique_id: "wp_externe_afstelling_ks" address: 1057 data_type: int16 input_type: input state_class: measurement slave: 1 - name: "wp ontdooien" unique_id: "wp_ontdooien" address: 1798 data_type: int16 input_type: input state_class: measurement slave: 1 - name: "wp Bedrijfsstand extra bijverwarming" unique_id: "wp_bedrijfsstand_extra_bijverwarming" address: 1693 data_type: int16 input_type: input state_class: measurement slave: 1 scale: 1 scan_interval: 60 - name: "wp GRD MIN start stapgeregelde bijverwarming" unique_id: "wp_grd_min_stapgeregelde_bijverwarming" unit_of_measurement: "DM" data_type: int16 address: 1692 input_type: holding # R/W scale: 0.1 precision: 1 state_class: measurement slave: 1 |
Ik heb een vraag mbt de sturing van pomp GP10 van de afgifte kant.
Dit is bij mij een Yonos Pico die met behulp van een stekker constant aan staat op een verschildruk.
Mijn vraag: is het slim om GP10 aan te sluiten op de SMO zodat deze door de SMO aan/uit geschakeld kan worden? Wanneer zet de SMO de GP10 uit dan?
Hoe moet ik dit precies zien? Ik heb er nu 2 geactiveerd, maar zonder flow meter kan ik toch nooit mijn COP berekenen of mis ik iets?ReLight schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Met de register codes die hier boven gedeeld worden kan je zelf de pwr IN en pwr Out dus van de s2125 uitlezen.
Ik heb nu de volgende 2 geactiveerd:
sensor.energy_log_current_power_consumption_32306
sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_current_hour_32292
Maar wat ik kan ik hier nu mee bereiken? Want ik heb natuurlijk ook gewoon mijn eigen losse stroommeter erop tussen zitten.
De meerwaarde van de RMU S40 onschiet mij totaal zodra je een upLink abonnement hebt die rechtstreeks met de SMO S40 kan communiceren.
Als ik het goed begrijp, heeft de Nibe dus een interne flow> vermogen meting.mvrooij schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Hoe moet ik dit precies zien? Ik heb er nu 2 geactiveerd, maar zonder flow meter kan ik toch nooit mijn COP berekenen of mis ik iets?
Ik heb nu de volgende 2 geactiveerd:
sensor.energy_log_current_power_consumption_32306
sensor.energy_log_energy_used_for_heat_during_current_hour_32292
Maar wat ik kan ik hier nu mee bereiken? Want ik heb natuurlijk ook gewoon mijn eigen losse stroommeter erop tussen zitten.
Dus dan is het simpel de OUT/IN.
2 draadjes (bv thermostaat kabeltje) naar de gewenste plek en daar de BT50 sensor aan vastmaken/solderen. In de SMO zie je dan gelijk de ruimte temp en kun je de invloed aanzetten en factor (ik heb 2.0)martius schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:18:
Hoe eenvouding is het om de RMU S40 te vervangen door de BT50?
De meerwaarde van de RMU S40 onschiet mij totaal zodra je een upLink abonnement hebt die rechtstreeks met de SMO S40 kan communiceren.
Voor de BT50 kun je 1 van de losse sensoren gebruiken die bij de SMO zijn geleverd.
De juiste aansluiting op de SMO staat in de handleiding en ook ergens in dit topic.