Wanneer gebeurde het bij jou?Knowbody schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Ook hier de smo s40 ineens een reboot. Ineens viel de buitenunit stil. Graadminuten op 0.
Ik heb al aangegeven dat ik een andere exemplaar wil. Software oplossing geloof ik niet in. Het is de hardware.
Sinds 3 weken een NIBE S2125 / SMO S40 met een Kamstrup Multical 303.Hieronder wat leuke plaatjes alvast...er moet nog wat getweaked worden
Hybride opstelling. SWW gaat nog via de CV en bij extreme kou is de CV de backup.
Alle data via MBUS/MODBUS --> MQTT --> InfluxDB -> Grafana. De meeste scripts die ik gebruik staan op https://github.com/hansij66?tab=repositories
Een paar "wetenswaardigheden":
- De S2125 heeft een warmtemeter die vrij goed overeenkomt met wat de Kamstrup meet...alleen geen energiemeter (dus kW over de tijd optellen). Als je maar vaak genoeg meet kun je dat zelf ook doen.
- De minimum buiten temp heeft grootste invloed op de COP...zo gauw er defrost cycles zijn gaat de COP richting 3.
- Kijk niet naar aantal defrosts...dat tellertje draait pas sinds vanochtend.
Hulpvraag:
1. Hoe krijg ik de nachtmodus/stille modus aan/uit? Ik heb nog niet lang gezocht....maar kon niet snel iets in de SMO S40 vinden....
2. Ervaringsvraag....'s nachts heeft meestal de laagste temperatuur...en daarmee ook de meeste defrost cycles....en daarmee grootste impact op de COP....als je snachts in stille modus draait cq de compressor niet volgas laat draaien, resulteert dat in minder defrost cycles? (hij zal dan overdag wat harder werken, maar dat lijkt me ok). Heeft iemand daar wat ervaringsgetallen van?

Alle data via MBUS/MODBUS --> MQTT --> InfluxDB -> Grafana. De meeste scripts die ik gebruik staan op https://github.com/hansij66?tab=repositories
- De S2125 heeft een warmtemeter die vrij goed overeenkomt met wat de Kamstrup meet...alleen geen energiemeter (dus kW over de tijd optellen). Als je maar vaak genoeg meet kun je dat zelf ook doen.
- De minimum buiten temp heeft grootste invloed op de COP...zo gauw er defrost cycles zijn gaat de COP richting 3.
Hulpvraag:
1. Hoe krijg ik de nachtmodus/stille modus aan/uit? Ik heb nog niet lang gezocht....maar kon niet snel iets in de SMO S40 vinden....
2. Ervaringsvraag....'s nachts heeft meestal de laagste temperatuur...en daarmee ook de meeste defrost cycles....en daarmee grootste impact op de COP....als je snachts in stille modus draait cq de compressor niet volgas laat draaien, resulteert dat in minder defrost cycles? (hij zal dan overdag wat harder werken, maar dat lijkt me ok). Heeft iemand daar wat ervaringsgetallen van?
Ik signaleer als sinds het begin dat de smo rare kuren heeft. Soms gaat het langer dan een week probleemloos maar het komt toch weer terug. Het hoort niet zo. Het huis is prima warm, dat wel.
Inmiddels zit er al weken een usb stick in en staat logging aan. Ik heb nog niet gekeken wat er op de stick staat.
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Bij de compressor in de smo (multi config) moet je stille modus toestaan aanvinken en vervolgens moet je in de programma kalender aangeven wanneer je stille modus wilt.hans1966 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:05:
Hulpvraag:
Ik denk dat je er niet veel mee gaat doen. Hij is al stil, en qua defrosts...ach .. laat hem ...
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Hey 👋, goed je hier ook te zien (naast fb).hans1966 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:05:
Sinds 3 weken een NIBE S2125 / SMO S40 met een Kamstrup Multical 303.Hieronder wat leuke plaatjes alvast...er moet nog wat getweaked wordenHybride opstelling. SWW gaat nog via de CV en bij extreme kou is de CV de backup.
Hulpvraag:
[Afbeelding][Afbeelding]
Er zijn een paar leden met een zelfde soort opzet als jij hier en s2125 +cv. Bv @mvrooij @Aziraphale en ik, maar vast nog meer. Helpt bij bijlezen 😜. Er is flink geëxperimenteerd al.
1. Zo ver geen mb registry gevonden die dat schakelde. Heb het zelf mbv programmering een aantal dagen gedraaid.ook via de HA Nibe integratie die er nu isijkt dat er niet tussen te staan.
2. Nee, het maakt eigenlijk geen moer uit. Bij lage temperaturen werkt de Nibe met een soort index, en telt af tot Defrost. En dat is max een uur lijkt het. Er is wel geleerd dat Defrost bij s2125 geen Compressor stop/start doet.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40
Ben wel benieuwd wat voor informatie daarvan komtKnowbody schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Ik signaleer als sinds het begin dat de smo rare kuren heeft. Soms gaat het langer dan een week probleemloos maar het komt toch weer terug. Het hoort niet zo. Het huis is prima warm, dat wel.
Inmiddels zit er al weken een usb stick in en staat logging aan. Ik heb nog niet gekeken wat er op de stick staat.
Ik ben ook een beetje aan het spelen met de weerregeling als invloed. Ik heb in korte tijd eerst de factor op 10 gezet, dan zie je dat de regeling met dit weertype de berekende aanvoer bijna met een groot verlaagd. Daarna op 5 gezet en dan scheelt het maar 0,2-0,3 graden. Dus nog even zoeken naar de juiste factor. 0.8 kan idd wel eens de sweetspot zijn.Dinjesk schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:35:
Zag vanmorgen dat de rmu40 weer op 21.8 stond wat betekent dat hij zn calibratie er weer afgegooid had. Want het hoort hier rond de 20.5 te zijn.
Ff gekeken in zn menu en ja hoor die stond weer op 0. Ook ff terug gekeken in de grafieken en de smos40 heeft weer een reboot gedaan om 22.25 gister avond.
De update zoals de nibe monteur zei heeft dus jammer genoeg niet geholpen.
[...]
hier ook de weerregeling met factor 8 ingeschakeld sinds 2 dagen. Schommelingen sindsdien veel minder
Hij staat bij mij op 10 vanwege de lage stooklijn (2).Dane86 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Ik ben ook een beetje aan het spelen met de weerregeling als invloed. Ik heb in korte tijd eerst de factor op 10 gezet, dan zie je dat de regeling met dit weertype de berekende aanvoer bijna met een groot verlaagd. Daarna op 5 gezet en dan scheelt het maar 0,2-0,3 graden. Dus nog even zoeken naar de juiste factor. 0.8 kan idd wel eens de sweetspot zijn.
[Afbeelding]
Bij een hogere stooklijn kan factor 10 teveel van het goede zijn.
Even weer een vraagje: Hebben jullie de regeling van de bedrijfsstand op automatisch of handmatig staan en waarom?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Automatisch. Want...... Dan regelt ie de boel automatisch... 😜Aziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:38:
Even weer een vraagje: Hebben jullie de regeling van de bedrijfsstand op automatisch of handmatig staan en waarom?
👎Smos40 net een reboot gegeven, ding was sluggish, en menu deed niet laden. Ook de RMU liep vast en deed spontaan hiri-kiri.
[Voor 18% gewijzigd door ReLight op 28-02-2023 19:12]
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12, Rmu-s40
Ja, dat snap ik. Maar op handmatig kan ik, denk ik, zelf bepalen dat hij het niet in zijn hoofd mag halen om het zich makkelijker te maken met het element. Of kan dit ook anders?ReLight schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:09:
[...]
Automatisch. Want...... Dan regelt ie de boel automatisch... 😜
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Je kan instellen vanaf welke lage temp de bijverwarming pas enabled wordt, en vervolgens vanaf X degree-minutes hij dat activeerd. Ff opletten dat dat altijd X (default 400) + startgrens DM is (default 60).Aziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Ja, dat snap ik. Maar op handmatig kan ik, denk ik, zelf bepalen dat hij het niet in zijn hoofd mag halen om het zich makkelijker te maken met het element. Of kan dit ook anders?
Bij een element kan je mogelijk stappen instellen, dan kan bij CV als bijverwarming niet.
Ah, de graadminuten... Daar zit ik nog wat minder in. Is dit een instelling in het 'consumentendeel' of moet ik daarvoor bij de installateursinstellingen zijn?ReLight schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Je kan instellen vanaf welke lage temp de bijverwarming pas enabled wordt, en vervolgens vanaf X degree-minutes hij dat activeerd. Ff opletten dat dat altijd X (default 400) + startgrens DM is (default 60).
Bij een element kan je mogelijk stappen instellen, dan kan bij CV als bijverwarming niet.
Edit: Al gevonden, het menu waar ik vanaf moet blijven ivm de tips van mijn vrienden van Tweakers.

[Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 28-02-2023 20:20]
@Aziraphale als je de bijverwarming instelt op een lage temperatuur dan hoef je niet snel wat aan je GM te doen.
@_NvS_ Maar wat versta je dan onder een lage temperatuur? Het lijkt mij ergens dat het element pas bij zou moeten springen als het echt richting Elfstedentempetaturen gaat.
Automatisch.Aziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:38:
Pompsnelheid ook, hoewel ik de 30% in wachtstand fors heb verlaagd (gewoon even op de debietmeters kijken wat het effect is, er moet wel voldoende flow zijn)
Die staat op 5 graden en heb ik op -3 ofzoiets gezet. Vanaf 5 graden (nu-3) MAG die dan meedoen als de graadminuten 400 lager liggen dan de -60 dus bij -460 gaat de eerste trap (3 kW) en trekt die niet bij, gaat bij -490 de 2e trap (+3 kW dus 6 kW).Aziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Ja, dat snap ik. Maar op handmatig kan ik, denk ik, zelf bepalen dat hij het niet in zijn hoofd mag halen om het zich makkelijker te maken met het element. Of kan dit ook anders?
Voor warmwater gaat die in wanneer die dat zelf nodig vindt en dat is bij een legionella run of extra warm water waarbij de retour (water) op 55 gr komt (de max in dit geval, bij gebruik R410A).
Je ziet dan ook een lagedruk alarm in de logs.
In principe niets aan veranderen. Standaard waarden worden met * aangegeven in de SMOAziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Ah, de graadminuten... Daar zit ik nog wat minder in. Is dit een instelling in het 'consumentendeel' of moet ik daarvoor bij de installateursinstellingen zijn?
Edit: Al gevonden, het menu waar ik vanaf moet blijven ivm de tips van mijn vrienden van Tweakers.Die auto stand kan daar dus ingesteld worden, maar ik kan niet in de handleiding vinden wat de standaard waarden zijn.
Tsja ik vind het een lastige, bij mij staat hij op 5 graden. Velen vinden dat hoog, als in dat hij te snel bij schakeld.
Een andere invalshoek hoek:
Bij mij draait de pomp verwarming en sww, zoals eerder aangegeven telt je GM door als je sww maakt. Dus als het koud is boost na een bepaalde tijd je element je sww opwarming omdat je verwarming GM daar eigenlijk om vraagt.
Een bug zoals hier ook al aangegeven, of een feature om te zorgen dat je sww sneller op temp is en weer omgeschakeld kan worden naar verwarming ? Hoor graag je mening.
Kijk ik naar de statistieken in myUplink zie ik dat de pomp nu bijna 4800 uur gedraaid heeft en bijverwarming 24. Ik heb niet het idee dat ik daar dan over moet wakker liggen. Maar wat me nu ook opvalt dat die 24 uur ook wat tijd bevatte voor sww en die nu op 0 staat 🤔
Voordat er mensen schrikken, ons huis is zeker niet optimaal voor een warmtepomp, maar mijn idee was dat ik dit beter bij aanschaf kon mee pakken dan in de jaren er na. Isolatie en optimalisatie kan in delen. En achteraf ben ik met de huidige energie prijzen alleen maar blij met deze zet.
De energie leverancier gaf aan dat ik vorig jaar nog 1500 kw terug had geleverd dus ik heb nog wat tijd en ruimte voor de isolatie tegen dat de saldering verdwijnt
Een andere invalshoek hoek:
Bij mij draait de pomp verwarming en sww, zoals eerder aangegeven telt je GM door als je sww maakt. Dus als het koud is boost na een bepaalde tijd je element je sww opwarming omdat je verwarming GM daar eigenlijk om vraagt.
Een bug zoals hier ook al aangegeven, of een feature om te zorgen dat je sww sneller op temp is en weer omgeschakeld kan worden naar verwarming ? Hoor graag je mening.
Kijk ik naar de statistieken in myUplink zie ik dat de pomp nu bijna 4800 uur gedraaid heeft en bijverwarming 24. Ik heb niet het idee dat ik daar dan over moet wakker liggen. Maar wat me nu ook opvalt dat die 24 uur ook wat tijd bevatte voor sww en die nu op 0 staat 🤔
Voordat er mensen schrikken, ons huis is zeker niet optimaal voor een warmtepomp, maar mijn idee was dat ik dit beter bij aanschaf kon mee pakken dan in de jaren er na. Isolatie en optimalisatie kan in delen. En achteraf ben ik met de huidige energie prijzen alleen maar blij met deze zet.
De energie leverancier gaf aan dat ik vorig jaar nog 1500 kw terug had geleverd dus ik heb nog wat tijd en ruimte voor de isolatie tegen dat de saldering verdwijnt
Als je die op -10 of -5 instelt en hij sloft het niet bij als het maar -2 is, maar de hele dag en nacht, dan lopen je graadminuten naar de -459 en blijven daar hangen.Aziraphale schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:47:
@_NvS_ Maar wat versta je dan onder een lage temperatuur? Het lijkt mij ergens dat het element pas bij zou moeten springen als het echt richting Elfstedentempetaturen gaat.
De bij-verwarming gaat dan niet bij omdat jij dat verboden hebt, en de verwarming gaat dus op de compressor net zolang door tot hij weer de kans krijgt de graadminuten weg te werken. Doorgaans is dat als de buitentemperatuur omhoog gaat. Maar mogelijk blijf je onnodig hangen in veel te veel defrosts en dat schiet dan ook niet op. Geef gewoon die bij-verwarming toestemming om wat te MOGEN doen. Hij spreekt het echt pas aan als die graadminuten steeds verder negatief worden. +5 graden vind ik te hoog en dat hoeft echt niet, maar iets onder 0 is denk ik goed.
Een SWW run op de boiler kan een oorzaak zijn dat de GM richting die -460 gaan, immers dan kan het maar zo zijn dat hij enkele uren (als er ondertussen ook gedoucht wordt) bezig is met dat vat verwarmen.
De regeling schakelt dan echter om tussen vat en vloer en dat is die auto stand waar je vraag mee begon. Beetje hier een beetje daar zegmaar.
Eens met bovenstaande, heb ook gezien dat sww gebruikt wordt bij defrosts in bepaalde gevallen. De temperatuur waarbij je het element bij schakelt is misschien ook wel een beetje afhankelijk van je huis (bouw en isolatie) en gevoel.
als er te weinig warmte in het afgiftesysteem zit (retour lager dan 21 gr) en er moet een defrost gedaan worden, kan het zijn dat hij de warmte uit het vat pakt, en als laatste pas uit de backup-heater (maar als die dus op -3 graden staat en het is minder koud dan dat, zal hij ervan afblijven)_NvS_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:37:
Eens met bovenstaande, heb ook gezien dat sww gebruikt wordt bij defrosts in bepaalde gevallen. De temperatuur waarbij je het element bij schakelt is misschien ook wel een beetje afhankelijk van je huis (bouw en isolatie) en gevoel.
Bij mij is de retour zelden lager dan 21, nog niet gezien eigenlijk. Mijn ruimtetemperatuur is 21 a 22 graden en daarbij is de vloer ongeveer 25 graden gemiddeld (met 26 aanvoer en 24 retour)
Ok, dan denk ik dat ik er eerst nog even vanaf blijf.
Maar nog even iets anders: Het is hier nu volgens mijn weerstation -4,5 en het 'weerbericht' van MyUplink geeft -3,9 aan. De BT1 in MyUplink geeft echter 0,4 aan, om de een of andere reden. De sensor hangt netjes op het noorden en op een plek waar geen zon kan konen, dus dat zal het niet zijn. Is dit herkenbaar of een teken dat er iets met die sensor niet klopt?
Maar nog even iets anders: Het is hier nu volgens mijn weerstation -4,5 en het 'weerbericht' van MyUplink geeft -3,9 aan. De BT1 in MyUplink geeft echter 0,4 aan, om de een of andere reden. De sensor hangt netjes op het noorden en op een plek waar geen zon kan konen, dus dat zal het niet zijn. Is dit herkenbaar of een teken dat er iets met die sensor niet klopt?
zet de weerregeling eens uit? deze regeling manipuleert BT1 volgens mij.Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:45:
Ok, dan denk ik dat ik er eerst nog even vanaf blijf.
Dat zorgt er nu inderdaad voor dat de laatste 0,4 verschil tussen mijn weerstation en de BT1 weg is, maar ik heb de BT1 ook net wat verplaatst. Hij zat helemaal in een hoekje van twee muren en vlak naast een bewegingssensor en ik heb hem wat vrijer geplaatst.Knowbody schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:30:
[...]
zet de weerregeling eens uit? deze regeling manipuleert BT1 volgens mij.
Ik zou het wel bijzonder vinden dat het volgens mijn weerstation en het weer op MyUplink 4 graden vriest en dat dan de weerregeling de BT1 naar boven 0 manipuleert. Of is dat wel logisch?
Edit: Inmiddels is het verschil weer opgelopen naar 1,3 graden. Ik snap hier even helemaal niks van...

[Voor 15% gewijzigd door Aziraphale op 01-03-2023 19:09]
Naar mijn weten kun je die niet calibreren.Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Dat zorgt er nu inderdaad voor dat de laatste 0,4 verschil tussen mijn weerstation en de BT1 weg is, maar ik heb de BT1 ook net wat verplaatst. Hij zat helemaal in een hoekje van twee muren en vlak naast een bewegingssensor en ik heb hem wat vrijer geplaatst.
Ik zou het wel bijzonder vinden dat het volgens mijn weerstation en het weer op MyUplink 4 graden vriest en dat dan de weerregeling de BT1 naar boven 0 manipuleert. Of is dat wel logisch?
Edit: Inmiddels is het verschil weer opgelopen naar 1,3 graden. Ik snap hier even helemaal niks van...Mijn installateur had het nog over het kalibreren van de BT1, maar ik kan nergens iets vinden over hoe dit zou moeten.
Ik heb mijn bt1 verplaatst. Heb zowel de buitenunit als de bt1 op de noord muur zitten.
Ik heb hem verder van de buitenunit verplaatst en een meer vrije plek op de muur gegeven. Ook heb ik er iets van busjes tussen gedaan waardoor hij een cm vrij van de muur is.
Dit was voor mij de oplossing.
Dat is wel een goed idee, ga ik morgen mee aan de slag! Heb je die busjes van metaal of kunststof gemaakt? En hoeveel heb je er gebruikt, ivm het vochtvrij houden van de sensor?Dinjesk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:23:
[...]
Naar mijn weten kun je die niet calibreren.
Ik heb mijn bt1 verplaatst. Heb zowel de buitenunit als de bt1 op de noord muur zitten.
Ik heb hem verder van de buitenunit verplaatst en een meer vrije plek op de muur gegeven. Ook heb ik er iets van busjes tussen gedaan waardoor hij een cm vrij van de muur is.
Dit was voor mij de oplossing.
Mijn BT1 zat eerst zoals op onderstaande foto, nu is hij verplaatst naar de tweede rij stenen boven het raam en dan op de steen boven de hoek van het raam. Mij lijkt het dat hij nu nog steeds erg de temperatuur van de muur meeneemt, dus die busjes zijn dan wel een prima idee.
@Aziraphale Ik zou hem dan een heel stuk verder omhoog plaatsen, hij "ziet"de ramen.
Overigens misschien moet ik dat met die busjes ook nog eens doen. Bij mij wijkt hij ongeveer 2 graden af, maar dat zie ik nog niet als een probleem. Je krijgt een andere stooklijn. Zolang de offset niet teveel varieert zie ik er nog geen probleem in. Wellicht geld dat ook voor jou huidige situatie.
Overigens misschien moet ik dat met die busjes ook nog eens doen. Bij mij wijkt hij ongeveer 2 graden af, maar dat zie ik nog niet als een probleem. Je krijgt een andere stooklijn. Zolang de offset niet teveel varieert zie ik er nog geen probleem in. Wellicht geld dat ook voor jou huidige situatie.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Dus dan was de eerste plek ook niet ideaal, lijkt me. Probleem als ik hem omhoog zet is dat ik dan later op de dag invloed van de zon uit het westen krijg, aangezien deze muur volledig op noord ligt. Ik meende dat ik zon moest vermijden, of heb ik dat verkeerd begrepen?LangeFries schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:58:
@Aziraphale Ik zou hem dan een heel stuk verder omhoog plaatsen, hij "ziet"de ramen.
Hier komt bt1 ook nooit zo laag als de weersvoorspelling, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit toch. Bij mij valt het altijd hoger uit. Als je temperatuur in huis hetzelfde blijft...
Ik lees hier mensen die zich zorgen maken over de bijverwarming maar zijn bij ons deze winter de graadminuten nog niet bijna in de buurt van de 400 geweest. Bij 400 draait je warmtepomp altijd op vol vermogen, is hij dan niet gewoon te klein? Heel efficiënt is het dan toch niet meer, die bijverwarming kan je dan net over dat dode punt heen krijgen, zeker als je veel defrosts hebt.
Zelfs met periodieke verhoging tussendoor is het nog niet gelukt zo ver te komen.
Ik lees hier mensen die zich zorgen maken over de bijverwarming maar zijn bij ons deze winter de graadminuten nog niet bijna in de buurt van de 400 geweest. Bij 400 draait je warmtepomp altijd op vol vermogen, is hij dan niet gewoon te klein? Heel efficiënt is het dan toch niet meer, die bijverwarming kan je dan net over dat dode punt heen krijgen, zeker als je veel defrosts hebt.
Zelfs met periodieke verhoging tussendoor is het nog niet gelukt zo ver te komen.
Het verschil met de weersvoorspelling boeit me niet zo veel, hij gaat mij er om dat ik graag wil dat hij een realistische temperatuur weergeeft. Dat die niet exact hetzelfde is als die van mijn weerstation lijkt me logisch, maar ik vind 2 graden best een groot verschil.Dane86 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:13:
Hier komt bt1 ook nooit zo laag als de weersvoorspelling, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit toch. Bij mij valt het altijd hoger uit. Als je temperatuur in huis hetzelfde blijft...
Kunststof maar dat was meer toeval dat ik die tegen kwam in mn garage assortiment.Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Dat is wel een goed idee, ga ik morgen mee aan de slag! Heb je die busjes van metaal of kunststof gemaakt? En hoeveel heb je er gebruikt, ivm het vochtvrij houden van de sensor?
Mijn BT1 zat eerst zoals op onderstaande foto, nu is hij verplaatst naar de tweede rij stenen boven het raam en dan op de steen boven de hoek van het raam. Mij lijkt het dat hij nu nog steeds erg de temperatuur van de muur meeneemt, dus die busjes zijn dan wel een prima idee.
[Afbeelding]
Hij zat met 2 schroeven vast in pluggen. Deze heb ik uitgewisseld voor een iets langere schroef.
Ok, dan ga ik geen gaatjes bijboren. Ik vroeg me even af of je die andere twee gaten aan de achterkant ook dicht had gemaakt.Dinjesk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Kunststof maar dat was meer toeval dat ik die tegen kwam in mn garage assortiment.
Hij zat met 2 schroeven vast in pluggen. Deze heb ik uitgewisseld voor een iets langere schroef.
Overigens vraag ik me ergens wel af in hoeverre hij dat raam gaat 'zien'. De sensor op zich is namelijk een ongelooflijk simplistisch weerstandje.
Nee want als hij aan de muur zit kan er ook "vocht" bij aangezien hij nooit naadloos aansluit.Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:42:
[...]
Ok, dan ga ik geen gaatjes bijboren. Ik vroeg me even af of je die andere twee gaten aan de achterkant ook dicht had gemaakt.
Overigens vraag ik me ergens wel af in hoeverre hij dat raam gaat 'zien'. De sensor op zich is namelijk een ongelooflijk simplistisch weerstandje.
En mocht het wel zo zijn in de toekomst dan heb ik nog een op reserve liggen, aangezien er 2 bij geleverd zaten.
Klopt, maar als de gaten tegen de muur aan zitten is er wel minder kans op inlopend vocht als het regent. Maar ducttape lost alles op.Dinjesk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 05:10:
[...]
Nee want als hij aan de muur zit kan er ook "vocht" bij aangezien hij nooit naadloos aansluit.
En mocht het wel zo zijn in de toekomst dan heb ik nog een op reserve liggen, aangezien er 2 bij geleverd zaten.

@Dinjesk Het werkt! Ik heb hem nu +/- 1,5 cm van de muur zitten en de temperatuur is exact gelijk met mijn weerstation. Morgen nog eens kijken of dat op de oorspronkelijke plek ook zo is, want daar zit hij wel wat mooier qua bekabeling.
[Voor 20% gewijzigd door Aziraphale op 02-03-2023 18:29]
En nog iets beter beschermd tegen de regen waarschijnlijk.Aziraphale schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Klopt, maar als de gaten tegen de muur aan zitten is er wel minder kans op inlopend vocht als het regent. Maar ducttape lost alles op.
@Dinjesk Het werkt! Ik heb hem nu +/- 1,5 cm van de muur zitten en de temperatuur is exact gelijk met mijn weerstation. Morgen nog eens kijken of dat op de oorspronkelijke plek ook zo is, want daar zit hij wel wat mooier qua bekabeling.
Dat zeker. Ik zie wel dat er bij het dalen van de temperatuur weer een verschil van zo'n 0,5 graad begint te ontstaan, maar dat vind ik wel een acceptabele afwijking. Het zijn toch allebei geen geijkte sensoren en ook de behuizing is totaal anders.Dinjesk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:13:
[...]
En nog iets beter beschermd tegen de regen waarschijnlijk.
Mijn ervaring is dat als de temperatuur snel daalt gaat mijn weerstation snel mee. De bt1 doet er veel langer over om mee te zakken. Naarmate de temperatuur weer stabiliseert trekt de bt1 hem ook weer bij.Aziraphale schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:36:
[...]
Dat zeker. Ik zie wel dat er bij het dalen van de temperatuur weer een verschil van zo'n 0,5 graad begint te ontstaan, maar dat vind ik wel een acceptabele afwijking. Het zijn toch allebei geen geijkte sensoren en ook de behuizing is totaal anders.
Klopt, dat heb ik ook. Vannacht liep het wel weer verder uit elkaar, maar nu staat hij weer op 0,5 verschil.Dinjesk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Mijn ervaring is dat als de temperatuur snel daalt gaat mijn weerstation snel mee. De bt1 doet er veel langer over om mee te zakken. Naarmate de temperatuur weer stabiliseert trekt de bt1 hem ook weer bij.
Heel bijzonder: Mijn graadminuten zijn sinds iets na 14 uur gekelderd naar -860 en nu heeft hij besloten dat het element er bij moet komen, terwijl dat volgens de regeling niet mag boven de 5 graden buitentemperatuur.
Is dit gedrag wat iemand bekend voorkomt en zou het wat met de weerregeling te maken kunnen hebben? Nu het element aan is lopen de graadminuten uiteraard heel vlot weer op, maar ik vind het gebruik van het element bij deze buitentemperatuur (6-7 graden) nou niet echt nodig...
Als ik naar de grafiek in HA kijk zie ik de graadminuten wel vaker diep wegduiken, met al een keer eerder naar de -700 en een aantal keer onder de -400. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Edit: Zou de GP6 pomp ook iets moeten doen? Ik zie dat ding nooit op 'aan' staan in MyUplink.
Is dit gedrag wat iemand bekend voorkomt en zou het wat met de weerregeling te maken kunnen hebben? Nu het element aan is lopen de graadminuten uiteraard heel vlot weer op, maar ik vind het gebruik van het element bij deze buitentemperatuur (6-7 graden) nou niet echt nodig...
Als ik naar de grafiek in HA kijk zie ik de graadminuten wel vaker diep wegduiken, met al een keer eerder naar de -700 en een aantal keer onder de -400. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Edit: Zou de GP6 pomp ook iets moeten doen? Ik zie dat ding nooit op 'aan' staan in MyUplink.
[Voor 22% gewijzigd door Aziraphale op 03-03-2023 19:04]
GP6 draait alleen bij SWW
Ik had al zo'n vermoeden, maar er staat in de handleiding dat hij van verwarmingssysteem 2 is vandaar.LangeFries schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:13:
GP6 draait alleen bij SWW

Heb je ook nog een idee over die graadminuten? Mijn gevoel is dat het door die weerregeling komt, want die heb ik nu uitgeschakeld en hij is ze braaf weg aan het werken op de compressor. Kan natuurlijk ook zijn dat ik met 8 de weerregeling wat hoog had gezet voor stooklijn 5....
Bij mij komt hij wel eens op 900 gm's (vandaag nog, doordat de zon het liet afweten), meestal als gevolg van een wat te ambitieus setpoint na nachtverlaging en dan ook nog de dagelijkse SWW run. Dat ziet hij niet echt aankomen. Mijn spullen kennen geen weersafhankelijke regeling in de software. Ik probeer zelf zoiets te implementeren met nachtverlaging en een drietal setpoints gedurende de dag. Dan gaat hij helaas soms richting 90 a 100 Hz, wat ik wel jammer vind. Ik heb geen idee of zo'n hoog toerental bij +5 beter/slechter is voor de WP dan zo'n toerental bij -3, wat dezer dagen ook had gekund.
Pakt hij er bij jou dan ook het element erbij? Dat is namelijk wat me tamelijk zinloos lijkt, want hij moet het toch probleemloos zonder kunnen doen.LangeFries schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:36:
Bij mij komt hij wel eens op 900 gm's (vandaag nog, doordat de zon het liet afweten), meestal als gevolg van een wat te ambitieus setpoint na nachtverlaging en dan ook nog de dagelijkse SWW run. Dat ziet hij niet echt aankomen. Mijn spullen kennen geen weersafhankelijke regeling in de software. Ik probeer zelf zoiets te implementeren met nachtverlaging en een drietal setpoints gedurende de dag. Dan gaat hij helaas soms richting 90 a 100 Hz, wat ik wel jammer vind. Ik heb geen idee of zo'n hoog toerental bij +5 beter/slechter is voor de WP dan zo'n toerental bij -3, wat dezer dagen ook had gekund.
Overigens zou de sww of legionellarun best mee hebben kunnen spelen, ik ben er alleen nog niet helemaal achter hoe ik kan zien wanneer hij die doet.
Dat mag hij bij mij pas bij -7 doen en hij houdt zich daaraan
Bij mij volgens de automatische stand bij +5, maar ik vermoed dat hij hiervoor de gemiddelde meting van de BT1 pakt (4,5) en niet de actuele (7). Ik vind +5 vrij hoog, maar zolang ik niet goed heb gezien wat hij bij vorst doet blijf ik nog even van die instelling af. Installateursinstelling en zo...LangeFries schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:49:
Dat mag hij bij mij pas bij -7 doen en hij houdt zich daaraan

Ik heb een MHI MHA60-S met een RC-HY40.
Op dit moment lees ik de waarden uit in Home assistant met een multiscrape sensor die de waarden elke 5 minuten vanaf myupway afhaalt.
Zijn er hier mensen die dat op een andere manier hebben geregeld?
Op dit moment lees ik de waarden uit in Home assistant met een multiscrape sensor die de waarden elke 5 minuten vanaf myupway afhaalt.
Ik doe hetzelfde alleen heb het korter staan dan 5min, 1 min geloof ik.darasta schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:22:
Ik heb een MHI MHA60-S met een RC-HY40.
Die scraper draait behoorlijk stabiel.
Ik probeer nog steeds dat hele verhaal met die graad minuten te doorgronden, maar ik begrijp het nog steeds niet. Kijkend naar de afgelopen paar dagen zie ik het onderstaande gebeuren bij een stooklijn 5. Hij draait dus vrijwel continu vrolijk door, maar werkt de graad minuten nooit weg. Die hele grote dip die te zien is was die van mijn eerdere posts en was vlot verdwenen toen ik de weerregeling uit had gezet. Vanochtend had hij weer een aardige dip tot -575,7, maar waar dat dan weer door komt...
Is onderstaande grafiek een reden om ergens mee te gaan tweaken, of loopt hij zo zoals je zou mogen verwachten?
Is onderstaande grafiek een reden om ergens mee te gaan tweaken, of loopt hij zo zoals je zou mogen verwachten?
Zou me nog niet meteen zorgen maken. Als je geen eigen compressor curve hebt (dus de relatie tussen temperatuur en frequentie) die ergens diep in het installateursmenu zit, en die dus automatisch wordt aangepast, zal het wel een keer in orde komen. Uiteindelijk loopt hij wel weer op.
Het is best leuk om nieuwe install tweakers ook door de leercurve te zien gaan. @Aziraphale 😊 en het begrip enigszins zien toenemen. "we're all in the dark 😜"
De DM zelf is slechts een totaal metric. Maak eens een 1dag dashboard met DM, compressor frequentie en de Taanvoer, TGewenst, Tretour en Tbuiten(bt1)
Heb je ook zones, of tado oid?
De DM zelf is slechts een totaal metric. Maak eens een 1dag dashboard met DM, compressor frequentie en de Taanvoer, TGewenst, Tretour en Tbuiten(bt1)
[Voor 4% gewijzigd door ReLight op 05-03-2023 17:07]
Jaja, ik dacht dat ik me vooraf al wel zodanig had ingelezen dat ik wist waar het over ging...ReLight schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:06:
Het is best leuk om nieuwe install tweakers ook door de leercurve te zien gaan. @Aziraphale 😊 en het begrip enigszins zien toenemen. "we're all in the dark 😜"

Ik zal eens even naar naar zo'n dashboard gaan kijken, maar dan moet ik eerst nog even uitvinden welke sensor de compressor frequentie is. Mijn Engels is prima, maar met ruim 700 entiteiten in HA is het steeds weer kijken welke nu precies wat doet...
Ik neem aan dat je de Nibe integratie in HA gebruikt.Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:17:
[...]
Jaja, ik dacht dat ik me vooraf al wel zodanig had ingelezen dat ik wist waar het over ging...Maar ik merk nu dat er dus een heleboel niet met RTFM op te lossen valt.
Ik zal eens even naar naar zo'n dashboard gaan kijken, maar dan moet ik eerst nog even uitvinden welke sensor de compressor frequentie is. Mijn Engels is prima, maar met ruim 700 entiteiten in HA is het steeds weer kijken welke nu precies wat doet...
Tip van flip: open de lijst op de pc voor leesbaarheid, en enable alle EB101 sensors voor diagnostic die je doodleuk met ctrl-f tegenkomt. (eb100 sensors doen niks).
Ik heb deze:
@ReLight Kijk, dat zijn leuke lijstjes!
Ik heb in de entiteitenlijst op EB101 gefilterd met als resultaat dat ik maar liefst 82 entiteiten zichtbaar en werkend had en nog maar 709 die verborgen waren. Alleen de EB101-PB4 (pressure sensor, condensor) was niet beschikbaar en de EB101-BP11 (pressure sensor, injection) was onbekend.
Toen heb ik, voor de grap, eens alles geactiveerd en dan heb je dus echt een shitload aan informatie en bedieningsmogelijkheden... Volgens mij heb ik nu alle mogelijk schakelingen en sensoren van het ding nu in beeld en dat is dan weer een beetje overkill. Dus nu de boel maar weer op alleen EB101 gefilterd, dat lijkt me effectiever...
Ik zal morgen even een grafiekje maken.

Ik heb in de entiteitenlijst op EB101 gefilterd met als resultaat dat ik maar liefst 82 entiteiten zichtbaar en werkend had en nog maar 709 die verborgen waren. Alleen de EB101-PB4 (pressure sensor, condensor) was niet beschikbaar en de EB101-BP11 (pressure sensor, injection) was onbekend.
Toen heb ik, voor de grap, eens alles geactiveerd en dan heb je dus echt een shitload aan informatie en bedieningsmogelijkheden... Volgens mij heb ik nu alle mogelijk schakelingen en sensoren van het ding nu in beeld en dat is dan weer een beetje overkill. Dus nu de boel maar weer op alleen EB101 gefilterd, dat lijkt me effectiever...

[Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 05-03-2023 19:52]
Graadminuten vind ik een goede uitvinding. Misschien dat je het beter begrijpt als je nu een bodem bron gehad zou hebben.Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:30:
Ik probeer nog steeds dat hele verhaal met die graad minuten te doorgronden, maar ik begrijp het nog steeds niet. Kijkend naar de afgelopen paar dagen zie ik het onderstaande gebeuren bij een stooklijn 5. Hij draait dus vrijwel continu vrolijk door, maar werkt de graad minuten nooit weg. Die hele grote dip die te zien is was die van mijn eerdere posts en was vlot verdwenen toen ik de weerregeling uit had gezet. Vanochtend had hij weer een aardige dip tot -575,7, maar waar dat dan weer door komt...
[Afbeelding]
Er zijn er namelijk twee die "roet in het eten gooien" als het gaat om wegwerken graadminuten en dat zijn het SWW vat en de defrosts.
Het is ongetwijfeld een goede uitvinding, maar ik begrijp gewoon niet goed wat het zijn, wat de getallen betekenen en hoe sww en defrosts roet in het eten gooien. Is daar ergens wat over te vinden of kun je het me uitleggen?Knowbody schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:01:
[...]
Graadminuten vind ik een goede uitvinding. Misschien dat je het beter begrijpt als je nu een bodem bron gehad zou hebben.
Er zijn er namelijk twee die "roet in het eten gooien" als het gaat om wegwerken graadminuten en dat zijn het SWW vat en de defrosts.
Als je begrijpt hoe ze werken kun je op de komma nauwkeurig voorspellen wat het volgende getal wordt in de app.Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Het is ongetwijfeld een goede uitvinding, maar ik begrijp gewoon niet goed wat het zijn, wat de getallen betekenen en hoe sww en defrosts roet in het eten gooien. Is daar ergens wat over te vinden of kun je het me uitleggen?
Kijk er een tijdje naar in Myuplink. Elke minuut wordt er een nieuw GM getal berekend.
Hoe het werkt:
Stel je hebt -60 GM
Ta berekend is 25
Ta werkelijk is 26
Als dat een uur lang zo gaat staan de GM exact op 0, immers elke minuut wordt er 1 GM weggewerkt.
Je gaat het nu beter begrijpen als ik het nog een keer uitleg:
-60
Ta berekend is 25
Ta werkelijk is 27
Elke 1 minuut worden er 2 graadminuten weggewerkt. Na 30 minuten staat ie op 0.
Als de Ta berekend en de Ta actual 0.1 graad verschillen, duurt het 10 minuten voordat de GM-teller eentje minder wordt.
🙂
Aanvullend: die actuele Ta gaat natuurlijk veel lager zijn dan de berekende bij een defrost, omdat deze Ta flink afkoelt door een defrost. Dus de graadminuten gaan weer de verkeerde kant op en dat zie je in de grafiek. Dat kan hard gaan. Als de Ta ineens 5 graden daalt door die defrost een de defrost duurt 5 minuten, staan je GM 25 stuks verder in de min.
[Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 05-03-2023 21:16]
@Knowbody Helder, ik snap hem!
Jij hebt waarschijnlijk MyUplink Premium? Ik heb het daar namelijk niet in staan, maar kan dit wel zien in HA.
Enige wat ik me nog wel afvraag is wat de graadminuten me vertellen over hoe de wp draait en wat er eventueel zou kunnen verbeteren.

Enige wat ik me nog wel afvraag is wat de graadminuten me vertellen over hoe de wp draait en wat er eventueel zou kunnen verbeteren.
Enige voorzichtigheid is wel op zn plaats bij de settings opties. Ik vertrouw daarbij liever op de SMO interface dan dat ik vanuit HA allemaal zaken ga overschrijven/stellen.Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:29:
@ReLight Kijk, dat zijn leuke lijstjes!![]()
🤔😏
Daarom heb ik ze ook allemaal weer uitgeschakeld. Ik wil graag zien wat hjj doet, maar voor het instellen loop ik wel gewoon naar de binnenunit.ReLight schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:00:
[...]
Enige voorzichtigheid is wel op zn plaats bij de settings opties. Ik vertrouw daarbij liever op de SMO interface dan dat ik vanuit HA allemaal zaken ga overschrijven/stellen.
🤔😏
Premium inderdaad. Voor die paar centen vind ik het dat wel waard.Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:11:
@Knowbody Helder, ik snap hem!Jij hebt waarschijnlijk MyUplink Premium? Ik heb het daar namelijk niet in staan, maar kan dit wel zien in HA.
Je kunt uiteindelijk door langere analyse wel wat optimalisatie halen uit die graadminuten. maar ook zonder al dat getweak moet een Nibe het toch vrij aardig doen vind ik.
@ReLight Ik krijg de boel niet mooi in één grafiek, maar hierbij een overzichtje van vandaag. Op de een of andere manier heeft HA de graadminuten vannacht niet gelogd, vandaar een grafiek vanaf 7 uur vanochtend.
[Voor 29% gewijzigd door Aziraphale op 06-03-2023 20:19]
@Aziraphale zitten we hier nu naar de vvm te kijken of de s2125?
Dat die DM zo ver wegzakken kan wellicht met je warmwater runs te maken hebben
Erm... De VVM... Toch?ReLight schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:49:
@Aziraphale zitten we hier nu naar de vvm te kijken of de s2125?

Ik ben niet bekend hoe de integratie met HA de zaken voorstelt als je een vvm hebt. Je hebt er dan geen smo-s40 bij?
Nee, die zit er niet bij. Alles zit in de VVM, maar die neemt ook de sensoren van de S2125 mee. De BT2/3 zijn dan ook (even opgezocht) de aanvoer en retour van de buitenunit.ReLight schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:24:
Ik ben niet bekend hoe de integratie met HA de zaken voorstelt als je een vvm hebt. Je hebt er dan geen smo-s40 bij?
@Aziraphale Is inderdaad je SWW. Je ziet aanvoer en retour dezelfde waarde krijgen, dus de WP is niet met de CV bezig. Voor mijn idee is hij daar wel veel mee bezig, wellicht veel water verbruikt? Het is wel het gunstigste wanneer hij het SWW in een keer afmaakt. Wanneer je in functievoorkeuren daar een uur aan toe wijst en 1 uur aan CV, dan komt dat denk ik wel goed (tenzij je huis teveel afkomt in dat uur). En dan verder inderdaad het element uitzetten. Daarnaast heb ik een programma lopen, dat hij alleen overdag een tijd SWW maakt, zodat hij niet om de haverklap het water een paar graden warmer maakt.
Let wel, dan duurt de legionellarun wel langer, want na eventueel een uur met de compressor komt dan nog het opwarmen met het element. De VVM kan helaas niet daarnaast verwarmen.
Let wel, dan duurt de legionellarun wel langer, want na eventueel een uur met de compressor komt dan nog het opwarmen met het element. De VVM kan helaas niet daarnaast verwarmen.
[Voor 10% gewijzigd door LangeFries op 07-03-2023 19:45]
@LangeFries Op dat moment heb ik niet veel water verbruikt, maar hij staat op Smart Control voor sww en ik heb de indruk dat hij dan het opwarmen van het vat richt op de momenten dat er water gevraagd gaat worden en hij is dus rond die tijd het vat op temperatuur gaan brengen. Ik zou ook het liefste zien dat hij op het warmst van de dag het SWW doet, maar ik ben er nog niet achter hoe dat moet.
Dat instellen van de duur van SWW en CV, zit dat installateursinstellingen? En wat bedoel je precies met het element uitschakelen? Vanmiddag had ik ook weer zo'n dip door SWW en toen heeft hij voor zowel CV als SWW weer even het element bijgeschakeld. Dat gaat dan in totaal maar om 0,5 kWh, maar toch.
Dat instellen van de duur van SWW en CV, zit dat installateursinstellingen? En wat bedoel je precies met het element uitschakelen? Vanmiddag had ik ook weer zo'n dip door SWW en toen heeft hij voor zowel CV als SWW weer even het element bijgeschakeld. Dat gaat dan in totaal maar om 0,5 kWh, maar toch.
@Aziraphale Ik heb geen S, maar het menu item heet functievoorkeuren en zit bij mij onder de systeem instellingen op de eerste plek. Op de 3e plek staan daar bij mij de graadminuten instellingen. Bij jou staat het hopelijk ook bij elkaar.
Het element kun je tot een bepaalde temperatuur uitschakelen. Zet je dat gewoon op -3 of zo. Hopelijk werkt het wel met die temperatuur.
Het element kun je tot een bepaalde temperatuur uitschakelen. Zet je dat gewoon op -3 of zo. Hopelijk werkt het wel met die temperatuur.
Dankjewel, ik ga zoeken!LangeFries schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:02:
@Aziraphale Ik heb geen S, maar het menu item heet functievoorkeuren en zit bij mij onder de systeem instellingen op de eerste plek. Op de 3e plek staan daar bij mij de graadminuten instellingen. Bij jou staat het hopelijk ook bij elkaar.
Hoe heb jij het programma ingesteld zodat hij alleen overdag water maakt?
LangeFries schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:42:
@Aziraphale Is inderdaad je SWW. Je ziet aanvoer en retour dezelfde waarde krijgen, dus de WP is niet met de CV bezig. Voor mijn idee is hij daar wel veel mee bezig, wellicht veel water verbruikt? Het is wel het gunstigste wanneer hij het SWW in een keer afmaakt. Wanneer je in functievoorkeuren daar een uur aan toe wijst en 1 uur aan CV, dan komt dat denk ik wel goed (tenzij je huis teveel afkomt in dat uur). En dan verder inderdaad het element uitzetten. Daarnaast heb ik een programma lopen, dat hij alleen overdag een tijd SWW maakt, zodat hij niet om de haverklap het water een paar graden warmer maakt.
Heb je niet regelmatig koud water 's ochtends? Aangezien Nibe's er nogal snel voor kiezen te ontdooien op SWW warmte.LangeFries schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:42:
Daarnaast heb ik een programma lopen, dat hij alleen overdag een tijd SWW maakt, zodat hij niet om de haverklap het water een paar graden warmer maakt.
Ik had ook geprobeerd alleen tussen 13:00 en 17:00 SWW te laten maken, want hogere Tb, dus hogere COP. Helaas als het vroor regelmatig 's ochtends geen warm water meer, alle warmte was eruit getrokken voor ontdooien terwijl de vloer nog zat warmte bevatte.
De mijne ontdooid niet op sww en via de Smart Control functie zorgt hij er voor dat we voldoende warm sww hebben als het nodig is. Resultaat is dat hij vooral overdag opwarmt, aangezien we het meeste 's avonds gebruiken.
S-serie. De mijne is wat ouder en dus de niet-S. Die kan alleen een tijdblok aangeven wanneer wel en wanneer niet. Dynamische hiervan afwijken gaat niet.
En aangezien je van gas komt, wellicht een hogere Ta dan in in nieuwbouw. Bij nieuwbouw is Ta rond de 24° en Tr rond de 20°. Die 20° vindt de Nibe te laag voor ontdooien.
En aangezien je van gas komt, wellicht een hogere Ta dan in in nieuwbouw. Bij nieuwbouw is Ta rond de 24° en Tr rond de 20°. Die 20° vindt de Nibe te laag voor ontdooien.
[Voor 36% gewijzigd door gaafst op 09-03-2023 16:28]
Brrr....
Zo net boven 0, en dan nat/sneeuw en een windje dat vind m'n S2125-12 niet leuk. Veel lage DM, en vandaag al cv bijspringen met 4 kuub gas erbij. 😣😣😣😖
Zo net boven 0, en dan nat/sneeuw en een windje dat vind m'n S2125-12 niet leuk. Veel lage DM, en vandaag al cv bijspringen met 4 kuub gas erbij. 😣😣😣😖
@ReLight Inderdaad dat vond die van mij gisteren niet zo leuk, sneeuw die zo in de verdamper gezogen werd en dan is om het uur ontdooien eigenlijk wat krap. dCOP slechts 3.7. Toen ik naar bed ging heb ik hem maar uitgedaan, vandaag gaat het weer beter en is het ook nu alweer redelijk warm in huis. Gelukkig had ik tevoren al wat extra warmte in mijn huis opgeslagen.
@gaafst Ook onze serie kent smart control. je kunt kiezen tussen smart control, zuinig, normaal en luxe tegenwoordig. @Aziraphale Smart control werkt bij mij niet, omdat hij mijn douchebeurten niet ziet. En ik heb nooit koud water 's ochtends omdat ik zelden meer 's nachts verwarm en in die gevallen dat het moet is er genoeg warmte beschikbaar zodat hij niet op SWW gaat ontdooien. Dat is deze winter nog maar een enkele keer gebeurt. Vooral omdat ik de start GM's naar 240 heb gezet nu hij overdag toch bijna nooit meer uithoeft.
Sinds de oorlog heb ik besloten dat mijn ontbijt gerust wat kouder mag zijn. Dan begint hij 's ochtends met een heel lage Ta, die gedurende de dag steeds verder oploopt. Anders had hij de eindtemperatuur elke run en nu alleen in de avond. Dan hoeft de ruimtetemperatuur niet eens zo hoog te zijn om comfort te beleven met de warme voeten. Blijkt behoorlijk zuiniger. De graad minder op de kamertemperatuur helpt ook.
@gaafst Ook onze serie kent smart control. je kunt kiezen tussen smart control, zuinig, normaal en luxe tegenwoordig. @Aziraphale Smart control werkt bij mij niet, omdat hij mijn douchebeurten niet ziet. En ik heb nooit koud water 's ochtends omdat ik zelden meer 's nachts verwarm en in die gevallen dat het moet is er genoeg warmte beschikbaar zodat hij niet op SWW gaat ontdooien. Dat is deze winter nog maar een enkele keer gebeurt. Vooral omdat ik de start GM's naar 240 heb gezet nu hij overdag toch bijna nooit meer uithoeft.
Sinds de oorlog heb ik besloten dat mijn ontbijt gerust wat kouder mag zijn. Dan begint hij 's ochtends met een heel lage Ta, die gedurende de dag steeds verder oploopt. Anders had hij de eindtemperatuur elke run en nu alleen in de avond. Dan hoeft de ruimtetemperatuur niet eens zo hoog te zijn om comfort te beleven met de warme voeten. Blijkt behoorlijk zuiniger. De graad minder op de kamertemperatuur helpt ook.
@ReLight De mijne houdt het aardig vol op de graadminuten en bleef steeds zo rond de -100 hobbelen. Nu gaat hij wel wat omlaag, maar nog niet te vergelijkenet wat er soms gebeurt tijdens een sww run.
@LangeFries Bij mij is hij nu 1 keer 's ochtends iets minder warm geweest qua sww, maar verder altijd netjes op temperatuur. Hij stookt het wel richting de avond warmer, omdat we dan ook de kinderen douchen en dan gebruiken we dus duidelijk meer sww.
Wat bedoel je trouwens met de start GM's? Wat betekent het dat je die op 240 hebt gezet en waar staan ze af fabriek op?
@LangeFries Bij mij is hij nu 1 keer 's ochtends iets minder warm geweest qua sww, maar verder altijd netjes op temperatuur. Hij stookt het wel richting de avond warmer, omdat we dan ook de kinderen douchen en dan gebruiken we dus duidelijk meer sww.
Wat bedoel je trouwens met de start GM's? Wat betekent het dat je die op 240 hebt gezet en waar staan ze af fabriek op?
@Aziraphale Het starten van de verwarming bij een bepaalde waarde van de graadminuten staat standaard op -60 en had ik meteen al naar -120 gezet en heb ik sinds vorig jaar op -240 gezet, omdat ik de WP overdag meestal wel kan laten doorlopen, doordat ik 's nachts eigenlijk niet meer verwarm. Wanneer dat toch moet, krijg ik vanwege de grotere start GM's toch wat langere runs. Dat bespaart compressorstarts. In een jaar tijd had ik er slechts 600 (met 2300 uur), terwijl het altijd rond de 1600 was. Ik geef toe, dat dit wel het geliefde Nibe comfort om zeep helpt, maar ik vind het momenteel belangrijker om mijn verbruik te minimaliseren ten behoeve van de medemens.
@LangeFries Ah, ik snap hem. Bij mij staat hij nog gewoon op -60, maar momenteel komt mijn wp met stooklijn 5 en verder de standaardverdeling tussen cv en sww nooit boven de -60 uit. Ik zie hem vooral tussen de -100 en -200 hobbelen, dus ik heb feitelijk gezien een lang run die soms onderbroken wordt door een defrost.
Heb je dan geen te kleine warmtepomp? Ik had gisteren een slechtere dag in verbruik dan vandaag.ReLight schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:28:
Brrr....
[Voor 8% gewijzigd door -jann op 09-03-2023 21:23]
Mogelijk, het huis is wat groot.-jann schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:22:
[...]
Heb je dan geen te kleine warmtepomp? Ik had gisteren een slechtere dag in verbruik dan vandaag.
De impact echter van de defrosts is dusdanig dat ik daar nu laat kijken door de Instalateur.
Die kwam ook met een onderhoud abbo (8e per maand) welke elke anderhalf jaar een onderhoud check/beurt oplevert.
Hebben anderen dit?
Oei, ik heb gisteren op 9 Maart in 24 uur 23kWh enkel gebruikt met mijn WP om mijn huis op 21+ graden te houden. Ik vond het gisteren nog wel meevallen eerlijk gezegd.ReLight schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:28:
Brrr....
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Die defrosts ga je niet zoveel aan doen, dat hoort er nou eenmaal bij deze dagen.ReLight schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:37:
[...]
Mogelijk, het huis is wat groot.
De impact echter van de defrosts is dusdanig dat ik daar nu laat kijken door de Instalateur.
Die kwam ook met een onderhoud abbo (8e per maand) welke elke anderhalf jaar een onderhoud check/beurt oplevert.
Hebben anderen dit?
Ik heb ook een S2125-12 draaien, en gisteren kwam ik echt niet boven de 50% van zijn kunnen uit. In december hebben we veel echt slechtere dagen gehad waar hij het veel zwaarder had.
Ik verwarm een jaren 70 woning met 100m2 vloeroppervlak.
Optimalisaties:
- vloerisolatie
- dakisolatie
- spouwisolatie
- HR glas
Als je warmtepomp het nu al slecht heeft dan gaat hij het echt niet trekken tijdens strenge vorst.
Wat betreft onderhoud, in principe heeft een warmtepomp geen onderhoud nodig dus ben benieuwd wat hij gaat doen.
Dan is je ruimtetemperatuur waarschijnlijk iets van 19.5.gaafst schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:25:
S-serie. De mijne is wat ouder en dus de niet-S. Die kan alleen een tijdblok aangeven wanneer wel en wanneer niet. Dynamische hiervan afwijken gaat niet.
Als je naar 21 graden kunt is het probleem opgelost. Per saldo heb je er waarschijnlijk niet of nauwelijks meer kWh 's voor nodig.
Is allemaal incalculeerbaar. Volgende week ben je dat weer vergeten.ReLight schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:28:
Brrr....
Ik had deze week de start GM van -60 naar -120 gezet en daarna niet terug op AUTO.LangeFries schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:28:
@Aziraphale Het starten van de verwarming bij een bepaalde waarde van de graadminuten staat standaard op -60 en had ik meteen al naar -120 gezet en heb ik sinds vorig jaar op -240 gezet, omdat ik de WP overdag meestal wel kan laten doorlopen, doordat ik 's nachts eigenlijk niet meer verwarm. Wanneer dat toch moet, krijg ik vanwege de grotere start GM's toch wat langere runs. Dat bespaart compressorstarts. In een jaar tijd had ik er slechts 600 (met 2300 uur), terwijl het altijd rond de 1600 was. Ik geef toe, dat dit wel het geliefde Nibe comfort om zeep helpt, maar ik vind het momenteel belangrijker om mijn verbruik te minimaliseren ten behoeve van de medemens.
Weet niet of dat er mee te maken had.
Maar het beviel voor geen meter. Hij ging de Ta ver overstijgen met over de 30 graden. Dat schoot niet op. Leek wel of hij iets moest goedmaken.
Dus terug op -60
Een warmtepomp heeft idd niet zo heel veel onderhoud nodig. Maar het is doorgaans niet alleen onderhoud, maar ook een service contract.ReLight schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:37:
[...]
Hebben anderen dit?
Zonder contract geen service bij storingen. Dus als je zelf niet handig bent, spullen hebt of niemand in je vrienden/kennisen kring hebt met affiniteit met de techniek dan is het wel handig om een contract af te sluiten.
Het valt me op dat mijn buitenunit momenteel flink sneeuw tegen de achterkant zuigt omdat hij, uiteraard, een stukje van de muur staat. Hebben anderen hier ook last van (als het een proboeem is) of hebben mensen er een afdakje boven gemaakt?
Staat nog open en bloot en wordt dus ingesneeuwd.... Wordt volgens mij voor het eerst niet helemaal schoon bij defrost.Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:50:
Het valt me op dat mijn buitenunit momenteel flink sneeuw tegen de achterkant zuigt omdat hij, uiteraard, een stukje van de muur staat. Hebben anderen hier ook last van (als het een proboeem is) of hebben mensen er een afdakje boven gemaakt?
Hij moet zich maar redden...;)
Ga er vanwege geluid nog wel een keer wat overheen bouwen.
"Doet ie het goed of niet?"
Ook met die vraag ben ik dit topic aan het doorneuzen. Sinds 14.02.2023 is ons systeem geinstalleerd zijnde:
De COP volgens HA is hoger dan degene die ik terugherleid vanuit de Energy Logs op de SMS S40. Deze geeft namelijk waarde 3,48. Even zoeken welk de juiste is.
Aangezien de WP materie mij nieuw is zou het fijn zijn als reacties/tips/suggesties dumded down zijn waardoor ik het beter begrijp. Alvast dank.
Mijn doel is om de installatie zo efficient mogelijk te krijgen, want meer verbruikte kWh kost geld.
Vraag is dan ook welke variabelen hebben invloed, waarom en wat zijn waardes die gebruikt kunnen worden om te beoordeelen of het systeem efficienter wordt of niet?
Ook met die vraag ben ik dit topic aan het doorneuzen. Sinds 14.02.2023 is ons systeem geinstalleerd zijnde:
- Nibe S2125-12
- Nibe RSV 300X
- Nibe ELK 9
- Nibe SMO S40
- Nibe RMU S40
- Nibe UKV100
- Grundfos UPM2 K 25-70 180
De COP volgens HA is hoger dan degene die ik terugherleid vanuit de Energy Logs op de SMS S40. Deze geeft namelijk waarde 3,48. Even zoeken welk de juiste is.
Aangezien de WP materie mij nieuw is zou het fijn zijn als reacties/tips/suggesties dumded down zijn waardoor ik het beter begrijp. Alvast dank.
Mijn doel is om de installatie zo efficient mogelijk te krijgen, want meer verbruikte kWh kost geld.
Vraag is dan ook welke variabelen hebben invloed, waarom en wat zijn waardes die gebruikt kunnen worden om te beoordeelen of het systeem efficienter wordt of niet?
[Voor 4% gewijzigd door martius op 17-03-2023 14:52]
@martius In de onderste grafiek valt op, dat de WP twee piekmomenten heeft zo rond 20 uur, waar in ieder geval het eerste stuk tot WP onvriendelijke temperaturen verwarmd wordt. Na +/- 20 uur gaat hij over op de SWW, denk ik, want de graadminuten gaan weer de diepte in, net als van grofweg 13 tot 16uur. Dat is geen legionellarun, want daarvoor gaat hij niet hoog genoeg. Kortom de SWW setpoints kunnen omlaag voor een behoorlijke COP winst.
Verder begrijp ik zonder verdere info niet, waarom er voor 20uur tot 55 graden op de CV verwarmd moet worden, terwijl de rest van de tijd een 28 graden voldoende is.
Verder begrijp ik zonder verdere info niet, waarom er voor 20uur tot 55 graden op de CV verwarmd moet worden, terwijl de rest van de tijd een 28 graden voldoende is.
@LangeFries @martius De keuze voor de EB101-BT12 als supply line klopt volgens mij niet. Die geeft bij mijn VVM S320 ook dit soort temperaturen weer omdat hij ook SWW pakt. Voor puur cv moet je de BT2 hebben en voor de retour de 'gewone' BT3.
[Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 15-03-2023 20:59]
@Aziraphale @martius Ja, wellicht gaat de SWW inderdaad niet veel te hoog. Misschien is er wel iets te winnen. Blijft de vraag waarom hij voor 20u zo hoog gaat op CV, immers de graadminuten bouwen degelijk af, dus wordt er verwarnt. Wanneer de GM's op 0 zijn, begint hij met SWW, wat de 2e bult in de grafiek geeft.
@LangeFries Volgens mij doet hij dat ook niet, maar ik ben licht kleurenblind en kan niet helemaal helder zien welke lijn de retourtemperatuur is. Maar als ik zo naar de sensoren kijk, dan worden hier de sensoren weergegeven die de sww temperaturen meten. Als ik naast de BT2 en BT3 ook de BT12 uitlees, dan zie ik de BT2 en BT12 tijdens cv bedrijf de aanvoer van de CV weergeven. Wanneer hij echter sww gaat maken lopen ze niet meer gelijk, maar gaat de BT12 omhoog naar de temperatuur die nodig is om het vat weer op temperatuur te krijgen. Dat is dus een andere (virtuele?) sensor.
EB101-BT12 en EB101-BT3 zijn aanvoer en retour op de buitenunit, dus geven aan wat de WP maakt. Terwijl de GM's afbouwen is hij CV aan het doen, wanneer de GM's dalen (met een kleine vertraging), wordt er SWW gemaakt. Daar is geen twijfel mogelijk.
Voor SWW is altijd de retour iets hoger dan de maximale temperatuur in het SWW vat, vandaar de opmerking, dat de SWW temperatuur toch niet veel te hoog staat zoals ik eerst schreef. Hij zal uiteindelijk een 55 graden hebben om 15.30u. Daar kan iets af. Dan duurt het SWW ook iets minder lang.
Voor SWW is altijd de retour iets hoger dan de maximale temperatuur in het SWW vat, vandaar de opmerking, dat de SWW temperatuur toch niet veel te hoog staat zoals ik eerst schreef. Hij zal uiteindelijk een 55 graden hebben om 15.30u. Daar kan iets af. Dan duurt het SWW ook iets minder lang.
Ja , sorry, je hebt gelijk... De BT2 is geen voeler bij de buitenunit, maar in de VVMS320. Ik zie dus bij de BT12 wat er uit de buitenunit komt en bij de BT2 wat er mijn cv in gaat. Moest er even de handleidingen bij pakken... De BT3 wordt overigens zowel bij de S2125 als retoursensor genoemd, als bij de VVMS320 als retoursensor cv. Blijkbaar hebben we (ik) er daar dus twee van.LangeFries schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:33:
EB101-BT12 en EB101-BT3 zijn aanvoer en retour op de buitenunit, dus geven aan wat de WP maakt. Terwijl de GM's afbouwen is hij CV aan het doen, wanneer de GM's dalen (met een kleine vertraging), wordt er SWW gemaakt. Daar is geen twijfel mogelijk.
[Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 15-03-2023 21:46]
Dank @LangeFries & @Aziraphale voor jullie eerste reactie.
Vraag aan @LangeFries is welke info je nog meer zou willen hebben om te kunnen beoordelen wat ik eventueel kan aanpassen om het systeem efficienter te maken.
De legionellarun staat momenteel ingesteld op 15:00uur.
Ik zie overigens ook dat de Elke. Bijverwarming wordt aangesproken. Zou dat de piek rond 22:00uur kunnen verklaren?
Vraag aan @LangeFries is welke info je nog meer zou willen hebben om te kunnen beoordelen wat ik eventueel kan aanpassen om het systeem efficienter te maken.
De legionellarun staat momenteel ingesteld op 15:00uur.
Ik zie overigens ook dat de Elke. Bijverwarming wordt aangesproken. Zou dat de piek rond 22:00uur kunnen verklaren?
[Voor 37% gewijzigd door martius op 16-03-2023 08:02]
@LangeFries hoe heb jij hem ingesteld dat er 's nachts geen SWW gemaakt wordt?
Zijn er meer mensen die na de laatste update van HA problemen hebben met de koppeling met de SMO S40?
Bij mij zijn alle SMO S40 entiteiten niet meer beschikbaar....
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Oké het zijn 2 entiteiten die alles nu naar de klote helpen, ben al hele ochtend bezig maar heb ze gevonden.mvrooij schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:59:
Zijn er meer mensen die na de laatste update van HA problemen hebben met de koppeling met de SMO S40?
sensor.compressor_number_of_starts_eb101_ep14_31490 en number.degree_minutes_40012.
[Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 17-03-2023 10:34]