NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 21 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Volgens mij komt die 60+ graden gewoon uit de WP zelf? Hij kan zelfs toch 70 graden voor je verwarming maken ook. Ik heb zelf de elektrakabels gelegd en heb er sowieso geen gelegd voor een extra backup ding?

Zit die zeker niet in de buitenunit? Waarom heeft die buitenunit dan een (3x230x16) 11kW aansluiting? Lijkt me wel erg hoog.
ik zie zo niks in de docs staan over een element in de buitenunit.
In de schemas wordt deze wel meegenomen voor binnen, ik verwacht dus echt niet dat deze in de buitenunit zit, zou ook afwijken van alle andere systemen van nibe.
De F serie moet ook zo zwaar gezekerd zijn, en die heeft ook geen heater.
Ik verwacht dat ze dit meer als voorzorg doen ivm aanloopstromen van de compressor.

PS. De F2120-16 hoorde destijds zelfs op 3 fasen 20A gezekerd te worden (maar zit bij mij probleemloos op 16A)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:24
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:45:
Verbruik van mijn WP was gisteren 32kWh, en had 25 defrosts. Ik blijf mij afvragen of dit normaal is.. volgens Nibe wel maar ik denk zelf van niet. Compressor start nooit opnieuw op zon dag, blijft dus gewoon netjes draaien.

Ik ga denk toch mijn log maar eens versturen naar de Nibe servicedesk die nog steeds gemaakt wordt op mijn USB stick.

Temperatuur binnen blijft perfect, dat is niet het probleem en verbruik is volgens mij redelijk normaal met de vraag/woning/oppervlakte en deze temperaturen. Maar toch blijft het beetje gek tegen over alle andere hier.
Ik heb elke 45 minuten een defrost dat zijn er dus wel 30 per dag.

Dat hoort nou eenmaal bij een luchtbron warmtepomp.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:44:
Vannacht een 'alarm' dat de anti-legionella run niet de temperatuur heeft kunnen bereiken. Sowieso apart dat die om 00:00 staat, dat kan beter om 12:00 want dan is het buiten warmer dan 's nachts, niet?

Verder staat sinds vandaag "el. add. heating" op Active in de app. Geen idee wat dat is of waarom maar ik zie echter niet veel anders kwa energieverbruik, ligt nog steeds wel hoog.

Ik ben er gister wel achter gekomen dat er een splitsing zit in de leiding naar de verdeler boven. Dat is om in de toekomst een kleine radiator voor handdoeken enzo op te hangen in de badkamer als die verbouwt gaat worden. Die splitsing zit vóór de aftakking naar de verdeler, ik denk dat die ook niet helpt bij de flow naar boven.
De automaat of werkschakelaar van de heater staat waarschijnlijk gewoon uit. 🤣

In de nacht is momenteel de elektriciteit goedkoop omdat er minder vraag is. Ook al maakt dat misschien voor je persoonlijke energiecontract niets uit, je helpt Nederland door in de winter stroom te gebruiken op de goedkope momenten.

Voor de temperatuur maakt het nauwelijks wat uit, defrosts krijg je toch wel.

In de zomer is 14.30 uur een goed moment voor extra warm water productie.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 23-01-2023 10:16 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:
[...]

De s2125 doet verschillende zaken blijkbaar net wat anders dan de voorgangers...
Bij mij heb ik op een dag als gisteren toch 4 starts. Maar blijkbaar is de regeling voor de S serie toch gemaakt om langere runs te hebben, iets waar we met de F serie al jaren wat naar toe proberen te werken (wat ik trouwens opgegeven heb aangezien de verwachte levensduur toch geen probleem heeft met de starts die ik hier heb).

Neemt niet weg dat ik je defrosts nog steeds aan de hoge kant vind.
Dat is wat NIBE ook aangaf, hij wilde ook echt weten of het een S2125 was of een F2120. Hij zegt dat de WP het perfect doet met de deforsts zodat hij niet bevriest en gewoon de warmte kan leveren. Hij gaf aan dat het met mijn woning, het verbruik en de buiten temperatuur het eigenlijk perfect kloppend is. Hij gaf ook duidelijk aan dat bij een defrost op de S2125 de compressor NIET uitgaat. Enige wat hij doet is de klep omgooien op moment van Defrost en daarna gaat hij meteen door. De compressor blijft bij een deforst op 35 a 40hz draaien.
Ik ben zelf gaan kijken bij de buitenunit en ik merk dat op moment dat hij inderdaad de klep omgooit het heel snel ontdooit aan de achterkant en hij dan weer netjes verder gaat.

Ik heb vanaf 19 Januari tot vandaag 1 start gehad. Nummertje 44.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Ik heb elke 45 minuten een defrost dat zijn er dus wel 30 per dag.

Dat hoort nou eenmaal bij een luchtbron warmtepomp.
Ah.. ik had werkelijk in mijn hoofd dat bij iedereen hier (Met geen S2125) bijna geen deforst had....

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ik heb een warmte element, deze zit ook op 3 fase 16a kracht. Heb alleen de gehele groep uitstaan, wil deze niet gebruiken is puur voor nood en omdat Nibe het wel echt nodig vond.. Beetje geld weggegooid in mijn opstelling denk ik maarja.. hij zit er nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Dat is wat NIBE ook aangaf, hij wilde ook echt weten of het een S2125 was of een F2120. Hij zegt dat de WP het perfect doet met de deforsts zodat hij niet bevriest en gewoon de warmte kan leveren. Hij gaf aan dat het met mijn woning, het verbruik en de buiten temperatuur het eigenlijk perfect kloppend is. Hij gaf ook duidelijk aan dat bij een defrost op de S2125 de compressor NIET uitgaat. Enige wat hij doet is de klep omgooien op moment van Defrost en daarna gaat hij meteen door. De compressor blijft bij een deforst op 35 a 40hz draaien.
Ik ben zelf gaan kijken bij de buitenunit en ik merk dat op moment dat hij inderdaad de klep omgooit het heel snel ontdooit aan de achterkant en hij dan weer netjes verder gaat.

Ik heb vanaf 19 Januari tot vandaag 1 start gehad. Nummertje 44.
Klaar. Thema duidelijk. Jouw warmtepomp werkt gewoon perfect. Ik had die ook wel willen hebben (vanwege de stilte en defrost-strategie).
Veel beters is er niet te koop in air sourced heat pump land!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:20:
Ik heb een warmte element, deze zit ook op 3 fase 16a kracht. Heb alleen de gehele groep uitstaan, wil deze niet gebruiken is puur voor nood en omdat Nibe het wel echt nodig vond.. Beetje geld weggegooid in mijn opstelling denk ik maarja.. hij zit er nu eenmaal.
Toch zou ik deze gewoon aan laten staan en de instellingen zo zetten dat deze alleen bij nood gebruikt wordt.
Als je nu een keertje een weekend weg bent en het systeem valt in storing is het toch wel fijn dat er niks bevriest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:20:
Prijs je rijk! Die backup heater is voor ... backup!

Als die vóór de driewegklep zit, kun je zonder buitenunit je huis warm houden en ook nog douchen!
Hij is dus bedoeld voor eventuele momenten dat de buitenunit defect gaat (of bijvoorbeeld bij nieuwbouw niet leverbaar was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Toch zou ik deze gewoon aan laten staan en de instellingen zo zetten dat deze alleen bij nood gebruikt wordt.
Als je nu een keertje een weekend weg bent en het systeem valt in storing is het toch wel fijn dat er niks bevriest ;)
Inderdaad. Je kunt ook aangeven in de software hoeveel stappen de heater mag gebruiken tijdens noodbedrijf. 1,2 of 3 (3, 6 of 9) kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:27:
@Knowbody Ik ben destijds bezig geweest met 2 zones maken welke alle 2 een eigen stooklijn hadden.
Ik ben hier alleen erg snel vanaf gestapt.
Het lijkt leuk, maar in de praktijk gaat het verlies gewoon door.
Dus terwijl de WP met zone 1 bezig is, gaat het verlies in zone 2 door, het gevolg is dat de Wp weer hard moet werken als er aan zone 2 begonnen wordt, waarbij het verlies in zone 1 door gaat, en daarna ingehaald moet worden.

Mijn ervaring, en dat is zoals ik het nu heb, is alles op 1 regeling, de Wp houd alles tegelijk bij. Dan is het continu maar een beetje wat deze bij moet stoken, ipv iedere keer grotere stappen om te componseren.

Mijn ervaring is;
A om minder kWh nodig te hebben je moet zorgen dat je deze niet verliest, dan hoeft de WP ze ook niet te maken. Daarvoor zijn isolatie en ventilatie de 2 grote noemers.
B je afgifte zo optimaal mogelijk te hebben. hiermee kan je zo laag mogelijke temperaturen gebruiken, wat zorgt dat de COP zo efficiënt mogelijk is.

Naar mijn ervaring zijn alle andere opties onder de streep vaak redelijk zinloos.
Zo zat ik ook in de wedstrijd! Gewoon alles aan en warm. Geen zone-regeling en andere flauwekul eromheen. Maar toch vind ik het leuke spielerei, en probeer ik een optimum te bereiken.
De Boost periode zou ik dan tijdgestuurd willen maken, maximaal 2 uur bijvoorbeeld.

Isolatie is in orde, dat geeft de genoemde lage stooklijn wel aan lijkt me.
Hoewel het altijd beter mag natuurlijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Hier heb je wel een punt, ik zal er eens naar kijken. Hij gaat dus enkel aan als er alarm is? Ik heb me er niet goed in verdiept, dacht dat hij dan vaker ingeschakeld zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Klaar. Thema duidelijk. Jouw warmtepomp werkt gewoon perfect. Ik had die ook wel willen hebben (vanwege de stilte en defrost-strategie).
Veel beters is er niet te koop in air sourced heat pump land!
Juist, ik laat het zo. Ik ben een tevreden mens nu deze onduidelijkheid de wereld uit is. Erg blij inderdaad met mijn installatie, comfort vele malen beter, en hij is en blijft erg stil ook al heb ik er in mijn opzet toch nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Hier heb je wel een punt, ik zal er eens naar kijken. Hij gaat dus enkel aan als er alarm is? Ik heb me er niet goed in verdiept, dacht dat hij dan vaker ingeschakeld zou worden.
Dat is maar net hoe je het inricht.
Bij mij gaat hij aan voor legionella preventie, maar dat zou bij jou niet hoeven.
En hij gaat aan bij nood, verder is het bij mij nog niet voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Inderdaad. Je kunt ook aangeven in de software hoeveel stappen de heater mag gebruiken tijdens noodbedrijf. 1,2 of 3 (3, 6 of 9) kw
Klopt heb hem in 2 staps staan, is bij mijn element namelijk op die manier nodig. Maar het element zelf staat niet aan, zal hem vanavond eens aanknallen hij doet verder toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is maar net hoe je het inricht.
Bij mij gaat hij aan voor legionella preventie, maar dat zou bij jou niet hoeven.
En hij gaat aan bij nood, verder is het bij mij nog niet voorgekomen.
Juist, duidelijk. Nee ik heb geen SWW inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@mvrooij Ik vind het gewoon een erg fijne gedachte weten dat ik gerust op wintersport kan gaan en niet bang hoef te zijn dat er iets kapot vriest.
Ja het kost je dan een hoop stroom, maar dat is gelukkig nog steeds goedkoper dan een kapot gevroren leiding of buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:44:
@mvrooij Ik vind het gewoon een erg fijne gedachte weten dat ik gerust op wintersport kan gaan en niet bang hoef te zijn dat er iets kapot vriest.
Ja het kost je dan een hoop stroom, maar dat is gelukkig nog steeds goedkoper dan een kapot gevroren leiding of buitenunit.
Ik vraag me wel af of er bij mij iets kapot kan vriezen, mijn garage is bijv. zelfde geïsoleerd als mijn woning en hier hangt geen verwarming. Het koudste wat ik hier binnen ooit gezien heb is 4 graden dit was toen het in December die weken erg koud was (lees -9).

Maar je hebt een punt, het doet verder toch niks en hij hangt er. Dus kan hem beter netjes in schakelen als backup/nood op moment dat het nodig is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik vraag me wel af of er bij mij iets kapot kan vriezen, mijn garage is bijv. zelfde geïsoleerd als mijn woning en hier hangt geen verwarming. Het koudste wat ik hier binnen ooit gezien heb is 4 graden dit was toen het in December die weken erg koud was (lees -9).

Maar je hebt een punt, het doet verder toch niks en hij hangt er. Dus kan hem beter netjes in schakelen als backup/nood op moment dat het nodig is!
Maar je buitenunit staat wel buiten in de kou, en daar zit ook water in wat kan bevriezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Maar je buitenunit staat wel buiten in de kou, en daar zit ook water in wat kan bevriezen ;)
Hier heb je heel goed punt, niet eens overna gedacht. Vanavond gaat hij als backup aan, duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 17:42
Nou de RMU is aangesloten, eens kijken of dat anders gaat zijn kwa stooklijn. Het is in ieder geval fijn dat we nu gewoon binnen dingen kunnen instellen zoals "meer warm water" en wanneer we niet thuis zijn enzo. Nu moest dat op de SMO zelf in de kast in de garage...

Ga toch wel eens vragen aan de installateur waarom hier geen backup heater hangt en vooral ook waarom de SMO denkt van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 08:37
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Tja 32kWh is helemaal niet veel, ik verbruikte eerst 15m3 ongeveer op een dag zoals zaterdag en dan had ik het binnen maximaal 20 graden. Nu heb ik het binnen ruim 21 graden als temperatuur en zit ik op zeg 32kWh. Als ik het omreken ben ik /2 a /3 qua onkosten per dag tegen over gas, en dat met deze temperaturen.

De maanden Maart, April en zo verder gaan natuurlijk veel beter worden! Maar ik vind de aantal defrosts gewoon erg gek, maar blijkbaar is dit bij de S2125 normaal volgens nibe.. Mijn start en stops van de compressor blijven erg weinig. Vaak niet eens 1 per dag en dat is wel positief.
Beetje offtopic, maar vind je wel meevallen qua verbruik? Wel fijn dat het bij een WP past. Ik was eerst bang dat er wat mis zou zijn..
Ik vind het verbruik best fors:
Gasprijs €1,40 per kuub -> 15x1,40= €22,50
Stroom €1,12 per kWh -> 32x1,12= € 35,85
Maargoed, is ook maar net welk tarief je betaald. Maar zolang we kunnen salderen is mijn verbruik 0 op de meter. Daarna is een WP wel een hele dure investering t.o.v gas.
Het is 21 graden in huis, maar voelt nog niet echt heel warm, gezien het bouwvocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:54:
Nou de RMU is aangesloten, eens kijken of dat anders gaat zijn kwa stooklijn. Het is in ieder geval fijn dat we nu gewoon binnen dingen kunnen instellen zoals "meer warm water" en wanneer we niet thuis zijn enzo. Nu moest dat op de SMO zelf in de kast in de garage...

Ga toch wel eens vragen aan de installateur waarom hier geen backup heater hangt en vooral ook waarom de SMO denkt van wel.
Je hebt geen "witte bak"?

Bij mij ziet hij er zo uit, zie hier: mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Daar heb ik hem gepost, ding aan de rechter kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Fethoz69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Beetje offtopic, maar vind je wel meevallen qua verbruik? Wel fijn dat het bij een WP past. Ik was eerst bang dat er wat mis zou zijn..
Maargoed, is ook maar net welk tarief je betaald. Maar zolang we kunnen salderen is mijn verbruik 0 op de meter. Daarna is een WP wel een hele dure investering t.o.v gas.
Het is 21 graden in huis, maar voelt nog niet echt heel warm, gezien het bouwvocht.
Ik vind het zeker meevallen.

Je hebt wel gekke tarieven?

Gas zit nu met het plafond op 1,45 maar zonder plafond volgens mij ergens boven 2?
Stroom heb ik dynamisch via Tibber en zit daar gemiddeld afgelopen 30 dagen op 0,26 incl. alles.

1,12 is Absurd als je het mij vraagt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Fethoz69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Woon je in België? Anders heb je toch sowieso het prijsplafond van €0,40 per kWh?

Daarnaast is €1,12 echt absurd hoog. Zonder plafond zit ik op €0,70 per kWh. En dat was al op het toppunt van tarieven.

Je kan op dit moment al overstappen naar Budget Energie en dan krijg je €0,39/kWh! Daar zou je nu naar kunnen gaan...

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 23-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Je hebt geen "witte bak"?

Bij mij ziet hij er zo uit, zie hier: mvrooij in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Daar heb ik hem gepost, ding aan de rechter kant.
Nee heb ik niet, heb ook geen aansluiting in de meterkast, alleen de buitenunit heeft er een. En de SMO en pomp enzo maar die hebben een normale stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Woon je in België? Anders heb je toch sowieso het prijsplafond van €0,40 per kWh?
Nee, NL, maar ik ga ruimschoots het energieplafond voorbij, na die 2900 kWh betaal ik de volle mep.
Vorig jaar betaalde ik €1,12 bij Engie per kWh, nu is dat €0,79 boven het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Fethoz69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Nee, NL, maar ik ga ruimschoots het energieplafond voorbij, na die 2900 kWh betaal ik de volle mep.
Vorig jaar betaalde ik €1,12 bij Engie per kWh, nu is dat €0,79 boven het plafond.
Ah zo. Je weet dat je vandaag zou kunnen overstappen naar Budget energie voor €0,39 per kWh? Weet niet of je ergens vast zit maar dit is minder dan de helft van je huidige tarief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Ah zo. Je weet dat je vandaag zou kunnen overstappen naar Budget energie voor €0,39 per kWh? Weet niet of je ergens vast zit maar dit is minder dan de helft van je huidige tarief...
Bedankt voor de tip! Echter heb ik in de maanden oktober/november/december erg veel verbruikt. Als ik nu overstap, krijg ik direct een rekening gepresenteerd .. ik hoop in het voorjaars zonnetje lekker veel op te wekken dat ik het weer tegen elkaar kan wegstrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 07:30

ReLight

echo("What Now ? !")

Fethoz69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor de tip! Echter heb ik in de maanden oktober/november/december erg veel verbruikt. Als ik nu overstap, krijg ik direct een rekening gepresenteerd .. ik hoop in het voorjaars zonnetje lekker veel op te wekken dat ik het weer tegen elkaar kan wegstrepen ;)
Dan moet ik je wel verdrietig maken helaas. Tbv het prijsplafond verrekenen en dat mogelijk te maken is 1-1-2023 ook een verreken moment en wordt alle saldering weggestreept; dus verrekend per 1-1 op het verbruik, of uitbetaald voor de meerprijs.
Je 'eind afrekening' dit jaar bestaat dus uit meerdere delen.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
ReLight schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Dan moet ik je wel verdrietig maken helaas. Tbv het prijsplafond verrekenen en dat mogelijk te maken is 1-1-2023 ook een verreken moment en wordt alle saldering weggestreept; dus verrekend per 1-1 op het verbruik, of uitbetaald voor de meerprijs.
Je 'eind afrekening' dit jaar bestaat dus uit meerdere delen.
Wat? Dit snap ik niet? Salderen gaat toch gewoon per jaar?

edit: Dit is niet het geval bij Delta blijkt: insomniac in "Interpretatie prijsplafond met salderen"
Kreeg even een hartverzakking ik heb in November en December 2000kWh gebruikt, die moet ik dit voorjaar nog gaan opwekken...

[ Voor 20% gewijzigd door ApexAlpha op 23-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Dit is het geval mij -alle- energie bedrijven. Want ze kunnen ivm het prijsplafond per 1-1-23, en 31-12-23 niet anders dan de rekening opmaken op die momenten ook.
Maar dit is off NIBE topic; Dus laten we het hier daarbij laten :) - het energie topic dekt de lading ook.

----

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Standaard staat bij voor verwarming zo ingesteld dat hij mag meedoen onder de 5 graden. Die waarde kun je ook op -3 zetten, ik noem maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Hier heb je heel goed punt, niet eens overna gedacht. Vanavond gaat hij als backup aan, duidelijk!
Je bent niet de enige. Het grootste bezwaar tegen monoblock's dat ik heb is het risico bij langdurige stroomuitval als het vriest. Verder heeft het alleen maar voordelen tov split.

De kans op uitval is klein, er zijn bijvoorbeeld minder graafwerkzaamheden als het winter is. Maar het net wordt wel steeds meer en vaker op de proefgesteld.

Nu heb je niets aan een backup heater bij stroomuitval maar inderdaad het besef dat CV water buiten kan bevriezen als water stil staat is er niet altijd 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik zou vanaf voor Tibber kiezen. Maar goed ik zit nog vast tot 2026 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Ik zat altijd bij Zonneplan, en ik weet dat de Nibe ook rekening kan houden met dynamische prijzen (heel tof!) maar dynamisch contract is erg ongunstig met veel zonnepanelen...

Heel iemand hier die Price Adaption aan staan in zijn Nibe? Werkt dat goed? Schommelt je binnen temperatuur?

[ Voor 13% gewijzigd door ApexAlpha op 23-01-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Yup hier ook Tibber nu voor 3 maanden, gemiddelde prijs in deze 3 maanden is 28 cent. Teruglevertarief is exact hetzelfde als wat het kost. Partij reageert meteen bij vragen of problemen en je kunt via de app erg veel dingen koppelen en eventueel in zien. Je kunt zelfs je SMO S40 koppelen en harder laten werken als de prijs het laagste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
erikk1984 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik hoorde de afgelopen dagen op sommige momenten een tikkend geluid bij het draaien van de fan, heel irritant. Net maar eens met een lampje gaan kijken en zie inderdaad ook wat ijsafzetting, gek genoeg niet onderin maar aan de zijkant. Zojuist op jouw advies maar even de ventilator ontdooi-functie aangezet zodat ie dat meepakt in de volgende defrost...

Toch wel gek om hier tegenaan te lopen, ik bedoel die dingen zijn gemaakt om in Zweden te draaien, daar is het toch wel wat extremer weer zou je zeggen...

Tevoeging: net defrost gestart en even gaan kijken, dat zijn wel de defrosts hoe ik ze ken van Youtube. Komt veel warmte en stoom vrij. Al het ijs wat ook aan de buitenkant hing is nu in ieder geval in 1x verdwenen.
Zal in Zweden wel standaard aan staan deze optie denk ik.
Is dit 4.11.3? De "Permanent Fan Defrost"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:05

DIY

mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
Ah.. ik had werkelijk in mijn hoofd dat bij iedereen hier (Met geen S2125) bijna geen deforst had....
Ongeveer 30kwh en 23 defrosts. Met een F2040 betekend dat ook heul veel start/stops volgens de SMO20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
DIY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Ongeveer 30kwh en 23 defrosts. Met een F2040 betekend dat ook heul veel start/stops volgens de SMO20.
Ik dacht werkelijk dat iedereen paar defrosts had op een dag.. maar blijkt dat iedereen met dit weer 20+ heeft haha. Nou dan zit ik prima en laat ik het onderwerp varen en ga ik de logs ook niet opsturen naar Nibe.

Mijn SMO S40 is nooit meer gecrasht @Knowbody dus ga daar voor nu even geen melding verder van maken.

Ja ik denk dat die S2125 daar dan toch beter mee omgaat en laat de compressor gewoon doordraaien op 30/40hz. Zie je ook dat de compressor echt stopt bij een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Ik dacht werkelijk dat iedereen paar defrosts had op een dag.. maar blijkt dat iedereen met dit weer 20+ heeft haha. Nou dan zit ik prima en laat ik het onderwerp varen en ga ik de logs ook niet opsturen naar Nibe.

Mijn SMO S40 is nooit meer gecrasht @Knowbody dus ga daar voor nu even geen melding verder van maken.

Ja ik denk dat die S2125 daar dan toch beter mee omgaat en laat de compressor gewoon doordraaien op 30/40hz. Zie je ook dat de compressor echt stopt bij een defrost?
Mooi zo!

Heb mijn SMO deugtniet ervaring gemeld bij de installateur, ben benieuwd of er een vervangend exemplaar komt.

De AMS gaat 4 minuten wachten na een defrost, dat staat in de SMO gemeld en het ding is dan al die tijd aan het nietsen. Beetje jammer. Maar ja. In 2009 op de markt gebracht he.

Hij zal wel leverbaar blijven zolang R410A toegestaan is, dus ik denk nog een paar jaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-05 13:39
Wat ervaringen van hier (Zeeland) temperaturen op en rond het vriespunt.
Electrisch element mag vanaf 5 graden en lager. Lijkt vooral aan te gaan als er sww gemaakt wordt waardoor de DM naar -400/500 gaat dus de standaard waarde.

Wat ik merk op mijn HA nibe integratie is dat de compressor starts niet overeenkomt met wat ik in de myUplink zie, hebben meer mensen dit of heeft iemand een idee waardoor dit kan komen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 20:57
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Is dit 4.11.3? De "Permanent Fan Defrost"?
Ja voor de S serie wel, bij permanent optie gaat hij elke 10e passieve defrost een actieve defrost uitvoeren.
Ik had gister een eenmalige defrost aangezet, dat is de andere optie in dat menu.

In onderstaande handleiding staat het ook uitgelegd voor de F2120 en S-serie;
https://www.nibe.eu/assets/documents/31242/631971%20-1.pdf (pagina 32-33)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
_NvS_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:18:
Electrisch element mag vanaf 5 graden en lager. Lijkt vooral aan te gaan als er sww gemaakt wordt waardoor de DM naar -400/500 gaat dus de standaard waarde.
Herkenbaar. Daarom heb ik die 5 graden toch maar verlaagd. Hij kan het zelf ook wel. De GM teller gaat niet verder dan -459 als het nog niet onder de ingestelde waarde is (bij mij -3, natte vingerwerk gekozen getal).

SWW temperaturen anders ingesteld en nu al minder last van die achterstallige GM's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:31:
Haha, nee joh, defrosts horen erbij. Bij lichte vorst elke 40 min en als de luchtvochtigheid lager word elk uur. Bij temperaturen net boven 0° wordt ze hier snel minder. Nu bij 2° maar 1x per 4 uur.

Mijn buitenunit staat nu bij 1 a 2° ook regelmatig stil omdat de GM zijn weggewerkt. Jammer dat hij niet 1 lange run maakt op een lager vermogen, maar als je terug kijkt in het topic zie je dat Langefries dat vorigjaar ook heeft geaccepteerd alszijnde regelgedrag van een Nibe.

Ik heb niet het idee dat mijn buitenunit 4 min stilstaat bij een defrost zoals knowbody bij de AMS heeft. De SMO 20 telt ze wel als een start, maar ik moet een keer voor de regelaar staan om te zien of hij echt naar 0Hz gaat of nog beter; uitvissen hoe het loggen met usb stick werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 24-01-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
_NvS_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:18:

Wat ik merk op mijn HA nibe integratie is dat de compressor starts niet overeenkomt met wat ik in de myUplink zie, hebben meer mensen dit of heeft iemand een idee waardoor dit kan komen ?
Bij mij klopt het precies. Welke entiteit neem je voor de compressor starts binnen HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
DIY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Haha, nee joh, defrosts horen erbij. Bij lichte vorst elke 40 min en als de luchtvochtigheid lager word elk uur. Bij temperaturen net boven 0° wordt ze hier snel minder. Nu bij 2° maar 1x per 4 uur.

Mijn buitenunit staat nu bij 1 a 2° ook regelmatig stil omdat de GM zijn weggewerkt. Jammer dat hij niet 1 lange run maakt op een lager vermogen, maar als je terug kijkt in het topic zie je dat Langefries dat vorigjaar ook heeft geaccepteerd alszijnde regelgedrag van een Nibe.

Ik heb niet het idee dat mijn buitenunit 4 min stilstaat bij een defrost zoals knowbody bij de AMS heeft. De SMO 20 telt ze wel als een start, maar ik moet een keer voor de regelaar staan om te zien of hij echt naar 0Hz gaat of nog beter; uitvissen hoe het loggen met usb stick werkt.
Duidelijk! Mijn unit heeft al 4 dagen geen nieuwe restart gehad, blijft altijd doorgaan met het weer onder 4 graden zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
erikk1984 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Ja voor de S serie wel, bij permanent optie gaat hij elke 10e passieve defrost een actieve defrost uitvoeren.
Ik had gister een eenmalige defrost aangezet, dat is de andere optie in dat menu.

In onderstaande handleiding staat het ook uitgelegd voor de F2120 en S-serie;
https://www.nibe.eu/assets/documents/31242/631971%20-1.pdf (pagina 32-33)
Ah kijk hier kunnen we wat mee. Ik zat in de handleiding van de SMO zelf te kijken en die is nogal summier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u6Fhe3-UPB6TLy6O9GwAYNV5c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7laePxrz1ehhqthBzz7n9hmN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

ApexAlpha schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Ah kijk hier kunnen we wat mee. Ik zat in de handleiding van de SMO zelf te kijken en die is nogal summier:

[Afbeelding]
In de S2125 handleiding staat het ook uitgebreider; maar het blijft minimaal.
Overigens is het zo dat elke 10e keer dat er een actieve defrost is een FAN defrost ook plaatsvind. Net ff anders.
Je kan het in de grafiek DM's ook wel zien>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGpzvsuts5SxEQHDFz4NLk52aSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f9yY97z2CtUW2gjDPoD7fzyW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
Nog even weer een vraag over de stroommeting:

Ik ga de Homewizard 3-fasen WIFI in de meterkast plaatsen, maar bijde VVM S320 worden ook 3 stroomsensoren meegeleverd, waarmee ik volges de installateur ook nog de stroom kan meten. Heeft iemand hier ervaring mee en, zo ja, hoe zou ik deze dan het beste in kunnen zetten?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:43:
Nog even weer een vraag over de stroommeting:

Ik ga de Homewizard 3-fasen WIFI in de meterkast plaatsen, maar bijde VVM S320 worden ook 3 stroomsensoren meegeleverd, waarmee ik volges de installateur ook nog de stroom kan meten. Heeft iemand hier ervaring mee en, zo ja, hoe zou ik deze dan het beste in kunnen zetten?
De sensoren van nibe zijn om het hele huis te meten, om op die manier te zorgen dat de WP geen overbelasting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:58:
[...]

De sensoren van nibe zijn om het hele huis te meten, om op die manier te zorgen dat de WP geen overbelasting maakt.
Ah, ok. Dan wordt dat dus even kijken, want de installateur had het volgens mij omgekeerd bedacht en wou er het verbruik van de wp mee meten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Ah, ok. Dan wordt dat dus even kijken, want de installateur had het volgens mij omgekeerd bedacht en wou er het verbruik van de wp mee meten.
In theorie kan dat, echter zijn ze wel erg onbetrouwbaar daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:03:
[...]

In theorie kan dat, echter zijn ze wel erg onbetrouwbaar daarvoor.
Dan ga ik voor de COP bepaling gewoon uit van de meting van het totale verbruik van de Homewizard. Alle extra info is echter leuk, dus daar kan ik dan die andere nog voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 22:36

Consulectro

Lekker bezig...

DIY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Dan staat je stooklijn te hoog. Ik heb zelf een handmatig ingevulde (min of meer lineaire) stooklijn. Bij mij worden de graadminuten helemaal niet meer weggewerkt onder een bepaalde temperatuur (+/-7grd C) en loopt deze op tot -2059GM en staat daar nu al een aantal weken. De temperatuur in de woning blijft constant op 21grd.
De GM is de integraal van "Berekende aanvoertemp." - "Externe aanvoertemp."
Zolang (bij mij) de GM onder de -60 blijft, blijft de WP mooi rustig doorlopen en wordt bij lagere buitentemperaturen het thermisch vermogen verhoogt middels een hogere compressor frequentie.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Consulectro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Dan staat je stooklijn te hoog. Ik heb zelf een handmatig ingevulde (min of meer lineaire) stooklijn. Bij mij worden de graadminuten helemaal niet meer weggewerkt onder een bepaalde temperatuur (+/-7grd C) en loopt deze op tot -2059GM en staat daar nu al een aantal weken. De temperatuur in de woning blijft constant op 21grd.
Zolang (bij mij) de GM onder de -60 blijft, blijft de WP mooi rustig doorlopen en wordt bij lagere buitentemperaturen het thermisch vermogen verhoogt middels een hogere compressor frequentie.
Maar dan is jouw TA dus eigenlijk voor continue lager dan je T-Doel? En draait de wp op max vermogen continue?
Of begrijp ik je hier nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

ReLight schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Maar dan is jouw TA dus eigenlijk voor continue lager dan je T-Doel? En draait de wp op max vermogen continue?
Ja, die TA is dan continue lager dan de (berekende) Tdoel. Zogauw Tdoel < TA dan worden pas de graadminuten weggewerkt. Werkt prima.

Dat deze GM zo lang negatief blijft, komt doordat de stooklijn exact fit met mijn warmteverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door Consulectro op 24-01-2023 17:40 . Reden: Aanvulling ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
mvrooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Bij mij klopt het precies. Welke entiteit neem je voor de compressor starts binnen HA?
Ik heb de
sensor.compressor_number_of_starts_eb101_ep14_31490
Gebruikt en ik krijg ook zo’n horizontale gekleurde balk ipv grafiek ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Consulectro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Ja, die TA is dan continue lager dan de (berekende) Tdoel. Zogauw Tdoel < TA dan worden pas de graadminuten weggewerkt. Werkt prima.

Dat deze GM zo lang negatief blijft, komt doordat de stooklijn exact fit met mijn warmteverlies.
Misschien snap ik het niet zo goed, maar bij mij worden DM regelmatig weggewerkt door een hogere TA dan de temperatuur die volgens de stooklijn hoort bij de buiten temperatuur. Hoe zit dat dan bij jouw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Consulectro ik heb stooklijn 4+2 en geen TB50 (ruimtesensor). Het huis is wat ouder en de afgifte en isolatie is niet optimaal. Bij -1° en lager loopt de wp, afgezien van de defrosts, constant door. Wellicht kan ik nog naar 4+1 (zojuist gedaan), maar bij een T buiten rond de 10° zakt de temperatuur binnen dan wel eens weg en dat heeft een lage WAF..

Heb je geen last dat de temperatuur binnen oploopt zodra je wp wel weer de kans krijgt om de GM in te halen?

@Knowbody @mvrooij ik zag vanmorgen toevallig dat de buitenunit stond te defrosten en ben gaan luisteren of de compressor stopt. Dat lijkt inderdaad te zijn, want op een bepaald moment word de unit helemaal stil tijdens de defrost. Vervolgens hoor je de klik van de 4wegklep en starten de compressor en fan weer in verwarmingsmodus op.

[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 24-01-2023 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Consulectro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Exact.

Bij velen staat die nog te hoog.

Hier een run van dagen achter elkaar. Met defrosts tussendoor, uiteraard.

Heb je begrenzers aan staan zodat de Ta niet compenseert of is het die gekunstelde stooklijn dat die Ta kleiner blijft dan de Tber. ?
Of is het dat het een ( F1255 ) brine pomp is...?

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 24-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Knowbody schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Exact.

Toch klopt er iets niet bij @Consulectro, naarmate de GM's negatiever worden, worden drempels overschreden en wordt er steeds meer vermogen van de WP gevraagd door de regeling. Mits de WP niet onderbemeten is gaat of de kamertemperatuur aan de haal, of komen de GM's weer terug omhoog. Rustig draaien is er dan niet bij. De ervaring bij de F2120 serie is, dat er ondanks een correcte stooklijn meestal tot 2 graden overshoot komen totdat de GM's weer 0 zijn. Bij lage temperaturen is het meer ivm defrosts.
Het enige wat enigzins werkt is een te lage stooklijn, zodat de kamertemperatuur minstens een halve graad achterblijft en dan het setpoint van de kamertemperatuur daarvoor compenseren. Bij temperaturen met defrosts is dat me te lastig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Toch klopt er iets niet bij @Consulectro, naarmate de GM's negatiever worden, worden drempels overschreden en wordt er steeds meer vermogen van de WP gevraagd door de regeling. Mits de WP niet onderbemeten is gaat of de kamertemperatuur aan de haal, of komen de GM's weer terug omhoog. Rustig draaien is er dan niet bij. De ervaring bij de F2120 serie is, dat er ondanks een correcte stooklijn meestal tot 2 graden overshoot komen totdat de GM's weer 0 zijn. Bij lage temperaturen is het meer ivm defrosts.
Het enige wat enigzins werkt is een te lage stooklijn, zodat de kamertemperatuur minstens een halve graad achterblijft en dan het setpoint van de kamertemperatuur daarvoor compenseren. Bij temperaturen met defrosts is dat me te lastig.
Als je én geen defrosts hebt, én geen SWW, én de max verschuiving compr zo laag mogelijk zet (op 1) én de bij-verwarming geblokkeerd hebt (of afwezig) dan kan er weinig gecorrigeerd worden, en dalen de graadminuten af naar de laagste waarde en is het ondanks dat prima mogelijk je huis warm te houden. Als die stooklijn dus spot-on staat 🙂

NB SWW doet er niets toe

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 24-01-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb ook eindelijk door hoe de type aanduiding van Nibe werkt en waarom mijn installateur het er maar over blijft hebben dat ik een 8kW krijg. Die 8 in de S2125-8 slaat op het totale maximale vermogen van de warmtepomp inclusief element... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:16:
Ik heb ook eindelijk door hoe de type aanduiding van Nibe werkt en waarom mijn installateur het er maar over blijft hebben dat ik een 8kW krijg. Die 8 in de S2125-8 slaat op het totale maximale vermogen van de warmtepomp inclusief element... 7(8)7
Ik heb vandaan (eindelijk) de subsidie aanvraag kunnen doen. Gaat blijkbaar via een nieuwe knop/aanvraag formulier. Was nog geen 10 minuten werk maar daar geeft de overheid aan dat de S2125-12 7kW is (3000 euro subsidie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb vandaan (eindelijk) de subsidie aanvraag kunnen doen. Gaat blijkbaar via een nieuwe knop/aanvraag formulier. Was nog geen 10 minuten werk maar daar geeft de overheid aan dat de S2125-12 7kW is (3000 euro subsidie).
De S2125-8 staat op die lijst zelfs maar voor 5kW, tegenover de F2120-8 met 7kW. Nibe gaf, toen ik dit nagevraagd heb, daarvoor de volgende verklaring:

De subsidie voor een warmtepomp wordt bepaald op basis van de Pbiv (bivalente temperatuur). Bij de S2125 is er gekozen voor een lagere temperatuur dan bij de F2120, waardoor het aantal kW lager uitkomt. Hierdoor is er een verschil in het subsidiebedrag.

Ik vind dat al bijzonder, maar goed. Ten aanzien van de typenummers heb ik gelezen dat de S2125-8 met ondersteuning van een elektrisch element op 8kW uit kan komen en de S2125-12 op die manier op 12. In Zweden worden ze ook als 8kW en 12kW aangeboden, vandaar dat mijn conclusie was dat die getallen slaan op het maximale wat je met ondersteuning van een element uit de warmtepomp kunt peuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Welk electrisch element gaat dat dan om? Met bv een ELK9 heb je toch nog veel meer vermogen?

Je kunt het vermogen volgens de rvo overigens gewoon opzoeken in de aparatenlijst van de rvo waarin je ook de meldcode kunt vinden. De f2040-6 staat er bv voor 5kw met bijbehorend subsidiebedrag op. Deze heeft geen element maar onder bepaalde omstandigheden wel 5kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:41:
Welk electrisch element gaat dat dan om? Met bv een ELK9 heb je toch nog veel meer vermogen?

Je kunt het vermogen volgens de rvo overigens gewoon opzoeken in de aparatenlijst van de rvo waarin je ook de meldcode kunt vinden. De f2040-6 staat er bv voor 5kw met bijbehorend subsidiebedrag op. Deze heeft geen element maar onder bepaalde omstandigheden wel 5kw.
Geen flauw idee, maar ik vond het wel een plausibele verklaring voor de nummers en het feit dat mijn installateur maar blijft zeggen dat het een 8kW is. Dat doet hij namelijk niet op de compressor en zal dus ergens anders vandaan moeten komen.

Die RVO lijst ken ik en naar aanleiding daarvan heb ik toen contact met Nibe gezocht. De S2125-8 en de F2120-8 hebben namelijk vrijwel identieke vermogens volgens de specificaties van Nibe, maar bij de RVO zit er 2kW verschil tussen en vallen ze in verschillende categorieën qua subsidie. En dat komt dus door dat wat ik in mijn vorige post noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

ReLight schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Ja, indien de WP het met het minimum vermogen (bij mij is dat 20%) niet meer aan kan.
Bij een aan/uit WP zal dit niet gebeuren tenzij uiteindelijk het vermogen tekort komt om de boel op temperatuur te houden.
Bij een modulerende WP is vanaf 20% vermogen nog een heel bereik beschikbaar (tot aan 100% vermogen).
Vandaar dat de GM dan wegzakt en het vermogen dan omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

DIY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:21:
@Consulectro ik heb stooklijn 4+2 en geen TB50 (ruimtesensor). Het huis is wat ouder en de afgifte en isolatie is niet optimaal. Bij -1° en lager loopt de wp, afgezien van de defrosts, constant door. Wellicht kan ik nog naar 4+1 (zojuist gedaan), maar bij een T buiten rond de 10° zakt de temperatuur binnen dan wel eens weg en dat heeft een lage WAF..

Heb je geen last dat de temperatuur binnen oploopt zodra je wp wel weer de kans krijgt om de GM in te halen?
Nee, omdat dan eerst het vermogen van de WP weer terugzakt naar die ondergrens van 20%. Pas indien Tdoel weer lager wordt dan TA, zal de GM weer stijgen en bij -60 zal de WP uitschakelen. Hiervoor moet de tijdconstante van je woning wel overeenkomen met de juiste middelingstijd van de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Knowbody schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Exact.

Heb je begrenzers aan staan zodat de Ta niet compenseert of is het die gekunstelde stooklijn dat die Ta kleiner blijft dan de Tber. ?
Of is het dat het een ( F1255 ) brine pomp is...?
Ik heb geen begrenzers of naregelingen en heb alles (alle groepen van de VVW en radiatoren) gefinetuned.
De temperatuur blijft dan in alle ruimtes constant. Zoninstraling heeft nauwelijks effect en de kamertemperatuur meet ik met een RMU40 die het vermogen ook bijstuurd.
Ja, ik heb een F1255 WP met brine grondboring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

LangeFries schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Toch klopt er iets niet bij @Consulectro, naarmate de GM's negatiever worden, worden drempels overschreden en wordt er steeds meer vermogen van de WP gevraagd door de regeling. Mits de WP niet onderbemeten is gaat of de kamertemperatuur aan de haal, of komen de GM's weer terug omhoog. Rustig draaien is er dan niet bij.
Nee hoor. De WP draait heel erg rustig.
De ervaring bij de F2120 serie is, dat er ondanks een correcte stooklijn meestal tot 2 graden overshoot komen totdat de GM's weer 0 zijn. Bij lage temperaturen is het meer ivm defrosts.
Ik constateer geen overshoot. bij mij blijft de kamertemperatuur binnen 0,2 Kelvin rondom het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Consulectro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:39:
de kamertemperatuur meet ik met een RMU40 die het vermogen ook bijstuurd.
De RMU schuift je stooklijn omhoog als je het setpoint niet haalt en drukt die bv bij zoninstraling naar beneden. Ik heb geen RMU of ruimtesensor die het vermogen bijstuurt op basis van de ruitemtemperatuur (100% WAR).

Kijk maar eens wat er gebeurt als je de invloed van de RMU op 0 zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

DIY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:57:
[...]

De RMU schuift je stooklijn omhoog als je het setpoint niet haalt en drukt die bv bij zoninstraling naar beneden. Ik heb geen RMU of ruimtesensor die het vermogen bijstuurt op basis van de ruimtetemperatuur (100% WAR).

Precies, dat bedoel ik met finetunen van de stooklijn met de RMU.
Ik heb ook een 100% WAR! Met finetuning middels de RMU blijft dat nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Je krijgt geen subsidie op bij-verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Je krijgt geen subsidie op bij-verwarming.
Klopt maar ik bedoel dat de overheid aangeeft dat het 7kW is, ook raar getal toch?

Het zou het volgende moeten zijn volgens mij:
Koelen +-2,8 kW (bij 28/18°C)
Verwarmen 9,9 kW (bij 7/35°C)
Verwarmen 8,2 kW (bij -7/55°C)
Door gebruik te maken van een elektrisch element kan capaciteit van +- 12,0 kW behaald worden.

Maakt verder ook niet uit want 3000 euro is gewoon wat ik ook berekend had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Klopt maar ik bedoel dat de overheid aangeeft dat het 7kW is, ook raar getal toch?

Het zou het volgende moeten zijn volgens mij:
Koelen +-2,8 kW (bij 28/18°C)
Verwarmen 9,9 kW (bij 7/35°C)
Verwarmen 8,2 kW (bij -7/55°C)
Door gebruik te maken van een elektrisch element kan capaciteit van +- 12,0 kW behaald worden.

Maakt verder ook niet uit want 3000 euro is gewoon wat ik ook berekend had.
En met element hangt het er van af welk element, dus dat deel klopt niet...
Nibe heeft elementen van 2,25kW tot 9kW standaard op de plank liggen, en geen zit standaard in het systeem.

Mij is destijds door Nibe ooit gezegt dat de cijfers puur een marketing ding zijn omdat het hoger klinkt, als een klant moet kiezen tussen XYABCZ-12 of S2125-8,2 is voor veel klanten de keuze al gemaakt, de meeste denken meer is beter, en hoger nummer is meer, dus doe mij die ma!
Meestal zijn het alleen tweakers die de specsheets vergelijken ;)

Verder gebruikt de RVO een bivalent temperatuur om het vermogen op te bepalen.
Zie onder andere Hoe bepaalt de RVO het vermogen van een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:29:
[...]

En met element hangt het er van af welk element, dus dat deel klopt niet...
Nibe heeft elementen van 2,25kW tot 9kW standaard op de plank liggen, en geen zit standaard in het systeem.

Mij is destijds door Nibe ooit gezegt dat de cijfers puur een marketing ding zijn omdat het hoger klinkt, als een klant moet kiezen tussen XYABCZ-12 of S2125-8,2 is voor veel klanten de keuze al gemaakt, de meeste denken meer is beter, en hoger nummer is meer, dus doe mij die ma!
Meestal zijn het alleen tweakers die de specsheets vergelijken ;)

Verder gebruikt de RVO een bivalent temperatuur om het vermogen op te bepalen.
Zie onder andere Hoe bepaalt de RVO het vermogen van een warmtepomp?
Eens, dus ik snapte hem ook niet goed. Dit is wat de website 123klimaatshop aangeeft, dus waarschijnlijk stukje marketing ofzo ik weet het ook niet. Mijn installateur gaf wel duidelijk aan dat S2125-12 geen 12KW in ieder geval was, maar wel te halen is met het elektrisch element. Dus hij heeft zeker wel gelijk gehad maar de exacte getallen weet ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Eens, dus ik snapte hem ook niet goed. Dit is wat de website 123klimaatshop aangeeft, dus waarschijnlijk stukje marketing ofzo ik weet het ook niet. Mijn installateur gaf wel duidelijk aan dat S2125-12 geen 12KW in ieder geval was, maar wel te halen is met het elektrisch element. Dus hij heeft zeker wel gelijk gehad maar de exacte getallen weet ik ook niet.
Die site is waar ik het ook zag staan en dat vond ik wel plausibel klinken. Maar wat ik dus wel bijzonder blijf vinden is dat voor apparaten met vergelijkbare specificaties verschillende bivalente temperaturen gehanteerd worden en daardoor verschillende vermogens. Scheelt toch weer een paar honderd euro subsidie.

Maar als je op de Zweedse sites kijkt dan wordt er bij Velltra en Hemmatema gesproken over 8kW en 12kW en bij Nibe zelf over "Verkrijgbaar in twee vermogensgroottes, 8 en 12." Dat geeft mij dan toch het idee dat die cijfers op het vermogen slaan. En anders zou het toch ook gauw bekend zijn dat Nibe de kluit belazerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DIY schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:57:
[...]
Waar kan dit? Ik kon in de SMO alleen aangeven of de RMU de verwarming aanstuurt, maar niet hoe veel.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 25-01-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-05 07:39
Ik merk dat dit topic snel volloopt met S-series gebruikers. Zelf heb ik een F-series (AMS10-6) en nu heb ik n.a.v. afgelopen berichten twee vragen:

1. Veel compressor starts gaat de levensduur van de compressor niet ten goede. Nu is mijn vraag, wat beschouwen jullie als veel? Onze wp is inmiddels een jaar oud (net als het huis). Deze heeft ondertussen 3679 starts achter de rug (gemiddeld 10 per dag, over het gehele jaar, klinkt significant?), op dagen als vandaag komen er gemiddeld 15-20 bij. (Let op: F-Series defrost ook met compressor stops/starts, elke defrost is een extra start). Hoe ervaren de rest van de F-series gebruikers dit? Vergelijkbaar? Onze setup doet ook SWW trouwens.
2. Ik zie dat de graadminuten op dagen waarbij het rond de 0 graden schommelt een zaagtand grafiek vormen en deze gepaard gaan met compressor stops als DM=0. Afgaande op vorige berichten staat dan mijn stooklijn te hoog, ik heb deze echter al op 3, -1 staan en 2 lijkt me wel erg laag? RMU40 doet ook mee, deze maar weer uitgeschakeld om een goede stooklijn uit te vogelen.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 20:57
Mijn F2120-20 heeft de laatste dagen rond de 13 defrosts per dag.

Met name eind vorige week was het hier goed koud en heb ik runs gehad die bijna de gehele dag aanhielden. Hoewel daar toen ook de nodige defrosts zijn geweest is het aantal compressor starts gelijk gebleven. Dus of de telling in Nibe Uplink klopt niet of je info klopt niet mbt het herstarten van de compressor bij een defrost van de F serie.

In totaal heb ik 1536 starts maar hij draait pas vanaf de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Compressors zijn gemaakt voor 100.000 starts.
Jullie hoeven je daar geen zorgen over te maken.
Bij 30 per dag in omstandigheden als deze, dus buitentemperatuur rond 2 a 3 graden, kom je op 9 jaar als elke dag van het jaar een dag als vandaag was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Hier op 45 restarts nu in precies 1 maand tijd. En 15 stuks daarvan zijn restarts, of zelf zaken testen etc. Gaat mijn S2125-12 dan 20/30 jaar mee? :P

Gisteren 15 Deforsts gehad in 24h.

Aantal starts:45
Totale bedrijfstijd:735 h
- waarvan verwarming:734 h

[ Voor 27% gewijzigd door mvrooij op 25-01-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
En niet vergeten dat de F2120 serie een scroll compressor heeft, deze heeft in theorie een langere levensduur

Sinds oktober 2020
5795 compressor starts
8562 hours runtime

[ Voor 23% gewijzigd door format5 op 25-01-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

ApexAlpha schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:25:
Waar kan dit? Ik kon in de SMO alleen aangeven of de RMU de verwarming aanstuurt, maar niet hoe veel.
Ik bedoelde de invloed uitzetten. Geen idee of je de factor ook kan aanpassen bij de RMU.

@magnetx3 gister hebben we hier een discussie over gehad. Ff wat post terug kijken. Mijn F2040-6 defrost intervallen (en dus de start-stops) zijn vermoedelijk vergelijkbaar zijn met jou AMS-6.

[ Voor 27% gewijzigd door DIY op 25-01-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:01:
Hier op 45 restarts nu in precies 1 maand tijd. En 15 stuks daarvan zijn restarts, of zelf zaken testen etc. Gaat mijn S2125-12 dan 20/30 jaar mee? :P

Gisteren 15 Deforsts gehad in 24h.

Aantal starts:45
Totale bedrijfstijd:735 h
- waarvan verwarming:734 h
Het is mogelijk net als met auto's. Naar de sloop, maar niet omdat de motor het begeven heeft.

Wat te denken van de verdamper, zou ik zeggen. Of printborden die kapot gaan en niet meer verkrijgbaar zijn.

Storingen zullen mogelijk eerder voorkomen in start relais, of misschien de 4-wegklep. Dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Over die defrosts, misschien even een stomme vraag maar soms zie ik van die mooie overzichtjes met een tijd. Die heb ik nog niet gevonden of zitten die niet in de smo s40 icm f2120 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
_NvS_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:06:
Over die defrosts, misschien even een stomme vraag maar soms zie ik van die mooie overzichtjes met een tijd. Die heb ik nog niet gevonden of zitten die niet in de smo s40 icm f2120 ?
Veel waaronder ik ook lezen de gehele SMO S40 met F2120 of S2125 uit met Home Assistant, daar kun je deze mooie grafiekjes mee maken.

Als je MyUplink premium neemt kun je ook wel prima grafieken eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Ik doelde eigenlijk op de overzichten zoals in post:
RayMotix in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Dit lijkt me geen HA, mijn nibe app ziet er ook anders uit. Maar wellicht komt dit inderdaad uit de premium via de website ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 19:09
Dat lijkt me gewoon nibeuplink.com.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
magnetx3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
Ik merk dat dit topic snel volloopt met S-series gebruikers. Zelf heb ik een F-series (AMS10-6) en nu heb ik n.a.v. afgelopen berichten twee vragen:

1. Veel compressor starts gaat de levensduur van de compressor niet ten goede. Nu is mijn vraag, wat beschouwen jullie als veel? Onze wp is inmiddels een jaar oud (net als het huis). Deze heeft ondertussen 3679 starts achter de rug (gemiddeld 10 per dag, over het gehele jaar, klinkt significant?), op dagen als vandaag komen er gemiddeld 15-20 bij. (Let op: F-Series defrost ook met compressor stops/starts, elke defrost is een extra start). Hoe ervaren de rest van de F-series gebruikers dit? Vergelijkbaar? Onze setup doet ook SWW trouwens.
2. Ik zie dat de graadminuten op dagen waarbij het rond de 0 graden schommelt een zaagtand grafiek vormen en deze gepaard gaan met compressor stops als DM=0. Afgaande op vorige berichten staat dan mijn stooklijn te hoog, ik heb deze echter al op 3, -1 staan en 2 lijkt me wel erg laag? RMU40 doet ook mee, deze maar weer uitgeschakeld om een goede stooklijn uit te vogelen.
Je AMS 10-6 is geen F serie. Ik gebruik dezelfde buitenunit (van mitsubishi) en heb de afgelopen 3 dagen 7-9 starts inc sww. De berekende aanvoertemperatuur is 22,5-24⁰C op een zelf bepaalde stooklijn. Je kunt het beste de ruimtecompensatie voor verwarming op 0 zetten en elke dag de stooklijn een graadje terugstellen totdat de temperatuur te laag wordt.
Ik ga ervan uit dat de afgifte hydraulisch is ingeregeld, anders is dat natuurlijk de eerste stap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Consulectro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:44:
[...]

Nee hoor. De WP draait heel erg rustig.

[...]

Ik constateer geen overshoot. bij mij blijft de kamertemperatuur binnen 0,2 Kelvin rondom het setpoint.
Dat je een Brine WP hebt verklaart alles. Die algoritmes kennen geen overshoot en kunnen de hele winter doorlopen. Zo werkt de regeling van de lucht-water WP's niet en zijn runs langer dan een paar uur zeldzaam door de ingeprogrammeerde overshoot. Dat kun je ook op buitenlandse fora (energiesparhaus.at bijvoorbeeld) teruglezen, waar meer brine WP's zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
_NvS_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:49:
Ik doelde eigenlijk op de overzichten zoals in post:
RayMotix in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Dit lijkt me geen HA, mijn nibe app ziet er ook anders uit. Maar wellicht komt dit inderdaad uit de premium via de website ?
Dit is inderdaad gewoon Nibeuplink volgens mij met een VVM binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Je bent het beste af met een vrij vlakke stooklijn. Als die een paar dagen draait. Zonder compensatie en verlaging, en de temperatuur gaat omhoog, dan kan de lijn nog wat lager. Of vlakker. Dat is wel een verschil natuurlijk, de stijlheid!

Een te hoge lijn herken je vrij gemakkelijk: het huis is op temperatuur en de warmtepomp heeft zelfs tijd voor pauzes.
Na ruim 7 dagen te hebben getest ben ik niet tevreden met de tempratuur die ik binnen krijg in 2 ruimtes. Sinds ik mijn stooklijn heb aangepast naar 3-2 en zelfs 3-3 afgelopen 2 dagen blijft het in 2 ruimtes te koud. Ik krijg het daar helaas niet naar 20,5/21 graden gestookt hij blijft hangen op 20,2/20,3 met de temperaturen van afgelopen dagen.

Mijn temperatuur binnen werd iets te koud toen het buiten richting 8/9 graden ging wat ik dus vanavond ga proberen is mijn stooklijn toch weer naar 4 te zetten met een aanpassing van +1.

Tot nu toe heb ik hem enkel op 5 -/+0 gehad en 4 -/+0. Ik merk dat mijn keuken, eetkamer en kantoor wel de 21 graden redden. Ik heb deze groepen al wat meer geknepen maar helaas gaan hier de berging en woonkamer niet van omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
@mvrooij soms heb je helaas een hogere aanvoer nodig om voldoende afgifte te krijgen.
Dat is precies de zoektocht waar je nu mee bezig bent.
Hebben meerdere hier ook gehad, en is helaas nodig om een zo optimaal mogelijk systeem te krijgen.

Je kan in de grafiek in je SMO eens kijken of 4+1 wel een hogere aanvoer heeft dan 3+3 bij de buitentemp waarop je ruimte nu nog niet warm genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:40:
@mvrooij soms heb je helaas een hogere aanvoer nodig om voldoende afgifte te krijgen.
Dat is precies de zoektocht waar je nu mee bezig bent.
Hebben meerdere hier ook gehad, en is helaas nodig om een zo optimaal mogelijk systeem te krijgen.

Je kan in de grafiek in je SMO eens kijken of 4+1 wel een hogere aanvoer heeft dan 3+3 bij de buitentemp waarop je ruimte nu nog niet warm genoeg wordt.
Ja ik ga dit vanavond even goed bekijken op het schermpje, daar kan ik het beter bekijken. Ik moet gewoon bereiken dat ik met koudere buiten temperaturen net wat hogere aanvoer krijg dan nu. Denk dat ik dus wel echt 4 + 1 nodig ga hebben, ik ga het gewoon testen enkel is en blijft het lastig omdat de buiten temperatuur vandaag naar +8 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gister is mijn installateur nog langs geweest. De backup heater moet inderdaad nog worden geplaatst. In onze eerste offerte hadden we een split model met Hydrobox, waar de backup heater al in zit.

Toen zijn we gewisseld naar de S2125 omdat die wel leverbaar was. (Bleek ook niet zo maar dat dachten we toen.) Maar er is toen niet aan gedacht om een extra backup heater te bestellen ook nog. Dat is een beetje zonde maar wel fijn dat hij nog komt.

De heater is alleen ( je verwacht het niet), niet leverbaar. :D Dus we gaan dit weekend maar weer eens op zoek in Zweden of ergens of dat ding te krijgen is.

Ook zelf maar weer de kruipruimte is om nog een kabel te trekken vanaf de meterkast. Verder heeft de installateur de bypass helemaal dicht gedraaid, en nu is het weer 1 graad warmer binnen. Ik blijf die stooklijn maar naar beneden bijstellen om het rond de 19 te krijgen.

Ik vind het wel raar dat handmatig moet. Je zou zeggen dat de S40 dit zelf kan doen. Hij weet het weer, hij weet de buitentemperatuur en meet de temperatuur binnen en weet dat er vloerverwarming is.

Met die variabelen zou je toch het warmteverlies en dus stooklijn zelf moeten kunnen bepalen. Beetje raar als je het mij vraagt. Maar wel fijn dat hij steeds naar beneden kan nog steeds, scheelt toch weer elektriciteit met elke stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:00

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vraagje, heeft iemand het abonnement ( € 24,95 per jaar) afgesloten via Myuplink.com om zo de instelling te controleren en aan te passen, en wat zijn de voordelen van de smart guide?

Ik ben nog aan het twijfelen wat te doen, of een abonnement afsluiten of me verdiepen in Home Assist.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Slayer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:57:
Vraagje, heeft iemand het abonnement ( € 24,95 per jaar) afgesloten via Myuplink.com om zo de instelling te controleren en aan te passen, en wat zijn de voordelen van de smart guide?

Ik ben nog aan het twijfelen wat te doen, of een abonnement afsluiten of me verdiepen in Home Assist.
Veel te duur voor gelimiteerde functies..
Met HA, en helemaal als je dat enkel daar voor gebruikt, ben je zo klaar icm de Nibe integratie. En is gratis.

Pagina: 1 ... 21 ... 89 Laatste