Hoe bepaalt de RVO het vermogen van een warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 20:28
Weet iemand hoe het zit met de vermogensberekeningen die RVO hanteert voor het vaststellen van de subsidie? Ik heb een LG HM091MR U44 (9kW volgens LG) aangeschaft, maar die staat in de lijst als 6kW. Grappige is dat de 5kW, 7kW en 9kW-modellen uit dezelfde serie, allemaal als 6kW in de lijst staan. Dat is op zijn minst apart.

Ik heb een mailtje gestuurd naar RVO en werd door een expert teruggebeld. Die wist me te vertellen dat ze door LG zelf ingediende gegevens (die ook volgens hem ook o.a. voor Europees energielabel worden gebruikt) gebruiken (zie onderstaande foto voor screenshot). In die gegevens staat het vermogen mét en zónder bijverwarmer. Volgens het document zou de LG een ingebouwde bijverwarmer hebben, en die mag sinds een paar jaar niet meer meegeteld worden in het vermogen voor de subsidiebepaling. Dit zou verklaren waarom een 9kW maar 6kW zou leveren.

Ik weet dat de meeste fabrikanten het vermogen baseren op 7/35 en niet op 2/35 of -2/35 (weet eigenlijk ook niet welke de RVO hanteert) dus dat het iets lager uitvalt zal wel. Maar dit vind ik een flinke sprong. Overigens ook gek dat het vermogen van de pomp omlaag lijkt te gaan met een stijgende buitentemperatuur. Leek voor mij alsof die kolommen verkeerd om ingevuld waren, maar ik denk dat ik hier verkeerd naar kijk.

Als de pomp 3kW uit een bijverwarmer zou halen (mijn LG heeft toch helemaal geen bijverwarmer ingebouwd? LG verkoopt wel een losse naverwarmer als accessoire) dan zou je toch ook tenminste 3kW als opgenomen elektrisch vermogen moeten zien? Volgens de brochure is het "nominaal opgenomen vermogen" 2.2kW. Zeker, dit is nominaal, maar bij koelen is het opgenomen vermogen nog hoger en als 'ie mogelijk een 3kW bijverwarmer aan kan gooien, zou je op zijn minst een vermelding hiervan verwachten.

Daarnaast is het ook een beetje gek dat de 5, 7 en 9 allemaal het zelfde scoren. Meneer van de RVO zei dat een boel fabrikanten gewoon dezelfde behuizing en componenten gebruiken voor verschillende modellen met minimale verschillen onderling. In dat geval dacht hij dus andere naverwarmer en iets andere besturing. Ook dit vind ik bijzonder. Er zullen vast een boel dezelfde onderdelen inzitten, maar de compressor en/of condenser zullen toch wel andere groottes hebben bij verschillende vermogens?

Ik heb hier verder echt geen verstand van, maar dit klinkt wel allemaal héél bijzonder. Zijn er hier mensen die dit in gewoon Nederlands kunnen uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKOO1emYuNZyYSGKTH2B2fGupa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/anrQNRb5IASyVhVxUnAr1ilz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door georgeboot op 08-06-2022 08:26 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Daarnaast is het ook een beetje gek dat de 5, 7 en 9 allemaal het zelfde scoren. Meneer van de RVO zei dat een boel fabrikanten gewoon dezelfde behuizing en componenten gebruiken voor verschillende modellen met minimale verschillen onderling. In dat geval dacht hij dus andere naverwarmer en iets andere besturing. Ook dit vind ik bijzonder. Er zullen vast een boel dezelfde onderdelen inzitten, maar de compressor en/of condenser zullen toch wel andere groottes hebben bij verschillende vermogens?
Hoe het bij een LG zit weet ik niet maar bijvoorbeeld Panasonic mono's van 5, 7 en 9 kW zijn vrijwel identiek. Hebben ook alle 3 dezelfde compressor. Het verschil is met name het maximum toerental van de compressor en ventilator. En daarom heeft een 7 en 9 kW model ook een hoger geluidsvermogen.

De tabel hierboven is niet "full load" maar "part load"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Volgens mij pakt RVO het vermogen bij de bivalente temperatuur. Die staat hierboven dus afhankelijk van de regio op -7 of -10 en daar hoort een lager vermogen bij (beiden ongeveer 6kW).
(Tbiv) : de door de fabrikant opgegeven buitentemperatuur (Tj) (°C) voor verwarming waarop het opgegeven vermogen gelijk is aan de deellast en waaronder het opgegeven vermogen moet worden aangevuld door vermogen van een elektrische back-upverwarming om te voldoen aan de deellast voor verwarming
Deze temperatuur wordt dus gekozen door de fabrikant volgens mij, maar heeft daardoor wel veel invloed op de subsidie. Als de fabrikant een hogere temperatuur aanwijst kan het best zijn dat er nog meer vermogen over is dan dat de fabrikant een lagere temperatuur aanhoudt. Het hangt dus volgens mij ook samen met "Rated heat output", waarbij Tbiv wellicht het punt is dat er niet meer genoeg vermogen is om dit te leveren?

Alsnog is het raar dat een fabrikant zou moeten bepalen wanneer jij een back-up nodig hebt, want dat hangt volledig af van de verhouding van de WP tov het gebouw/verlies.

Edit: Ik kwam ook nog https://eur-lex.europa.eu...2013:239:0136:0161:NL:PDF tegen waar de hele Europese regeling op is gebaseerd. Daar zit in Annex III, Table 4 een vermelding dat Tbiv ten hoogste +2C mag zijn, maar verder niet veel?

[ Voor 26% gewijzigd door Rimco op 08-06-2022 23:43 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Rimco schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:33:
Deze temperatuur wordt dus gekozen door de fabrikant volgens mij, maar heeft daardoor wel veel invloed op de subsidie. Als de fabrikant een hogere temperatuur aanwijst kan het best zijn dat er nog meer vermogen over is dan dat de fabrikant een lagere temperatuur aanhoudt. Het hangt dus volgens mij ook samen met "Rated heat output", waarbij Tbiv wellicht het punt is dat er niet meer genoeg vermogen is om dit te leveren?
Dat klinkt inderdaad aannemelijk ja. Dat zou dan betekenen dat als je een pop zo inregelt dat de bivalente temperatuur -2 is, het vermogen op papier dus best hoog is, terwijl je dus eigenlijk eerder begint met bijverwarmen met COP=1. Niet heel efficiënt dus. Zet je dat punt op -7, dan blijf je langer efficiënter maar daalt de subsidie dus. Raar dat ze daar dan de subsidie aan koppelen en niet aan COP gecombineerd met kale vermogen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
busscherski schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Hoe het bij een LG zit weet ik niet maar bijvoorbeeld Panasonic mono's van 5, 7 en 9 kW zijn vrijwel identiek. Hebben ook alle 3 dezelfde compressor. Het verschil is met name het maximum toerental van de compressor en ventilator. En daarom heeft een 7 en 9 kW model ook een hoger geluidsvermogen.
Je zou dan dus theoretisch een 5kW kunnen kopen en met knutselwerk een 9kW firmware flashen (oid) om zo een 9kW pomp te krijgen. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Wacht dan wel ff tot de garantieperiode voorbij is voordat je die wp gaat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
georgeboot schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:11:
[...]

Je zou dan dus theoretisch een 5kW kunnen kopen en met knutselwerk een 9kW firmware flashen (oid) om zo een 9kW pomp te krijgen. Interessant.
De fabrikant zal denk ik zijn best doen om dat onmogelijk te maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1