NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 20 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Week 33 is al meer dan ik weet... Maar helaas heeft Hemmatema ook geen S320 meer op voorraad. Een SMO S40 is daar nog wel probleemloos te krijgen, vandaar dat ik in de richting van losse onderdelen begon te denken.
Mijn VVM320 staat in de garage en verliest 3kWh per dag naar zijn omgeving. Een los boilervat kan veeel beter geisoleerd zijn. Ik zou nu geen VVM meer nemen zoals ik heb.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:45
Boven heb ik 100m2 vloerverwarming maar we komen er nog niet. Boven is voor de toekomst. Nu heb ik hier de zones op 19 staan en de groepen wat geknepen. Ik had zelf t idee dat als ik dit warmer hou dit ook voordelig voor beneden kan zijn. Ik kan het ook volledig dicht zetten en niet boven stoken. Wat zal het meest zuinige zijn denken jullie?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:53
mvrooij schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:53:
Boven heb ik 100m2 vloerverwarming maar we komen er nog niet. Boven is voor de toekomst. Nu heb ik hier de zones op 19 staan en de groepen wat geknepen. Ik had zelf t idee dat als ik dit warmer hou dit ook voordelig voor beneden kan zijn. Ik kan het ook volledig dicht zetten en niet boven stoken. Wat zal het meest zuinige zijn denken jullie?
Uiteraard is niet stoken daar het zuinigt.

Maar dat vind ik ook wat zuinig 🤣

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:48
LangeFries schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Mijn VVM320 staat in de garage en verliest 3kWh per dag naar zijn omgeving. Een los boilervat kan veeel beter geisoleerd zijn. Ik zou nu geen VVM meer nemen zoals ik heb.
Dat heeft mij al eerder ook al wel over een complete unit doen twijfelen, maar de WAF en het 'gemak' van alles in een unit zorgen er dan toch voor dat we de VVM S320 gekozen hebben. En aangezien hij in de geïsoleerde bijkeuken komt zal het verlies wel meevallen. Losse onderdelen lijken me qua repareerbaarheid wel handiger, maar het is vooral dat gedoe met die levertijd waar ik onderhand mijn buik vol van heb.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 19:50

ReLight

echo("What Now ? !")

DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:23:

@ReLight Ondanks dat ik de frequentie op 80 Hz had staan bleef hij in stille modus maximaal 50 draaien. Is dat bij jou ook?
Nee, hij draait exact max naar de instellingen. Er konden 2 nivo ingesteld worden. En bij programmeren kiezen welke aan te houden

Maar kan niet stellen dat dit helpt. De cycles zijn niet langer en verbruik is maar marginaal lager.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 07:29

DIY

@ReLight Vreemd. Misschien reageert de S40 anders dan de SMO 20, want ik heb verschillende instellingen en Hz geprobeert, maar hij bleef op 50Hz hangen en zodra ik de stille modus uitzette schoot hij naar 110Hz tot er een defrost volgde.

Het aanpassen van de compressorcurve lijkt goed te helpen, nu de wp in het defrost gebied word getempert ( -5° tot 7°).
De wp werkt nu rond het vriespunt rustig de GM weg ipv eerst te laag te blijven hangen en dan met dikke overshoots in de Ta als een dolle naar 0 GM te sprinten. Ben benieuwd of de temp vannacht binnen stabiel blijft.
@Henielma Ik zie nu bij jou dat je zelfs tot 12° wat hogere frequenties toe staat. Heb je dat om een specifieke reden gedaan?

[ Voor 25% gewijzigd door DIY op 19-01-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:55:

Het aanpassen van de compressorcurve lijkt goed te helpen, nu de wp in het defrost gebied word getempert ( -5° tot 7°).
De wp werkt nu rond het vriespunt rustig de GM weg ipv eerst te laag te blijven hangen en dan met dikke overshoots in de Ta als een dolle naar 0 GM te sprinten. Ben benieuwd of de temp vannacht binnen stabiel blijft.
@Henielma Ik zie nu bij jou dat je zelfs tot 12° wat hogere frequenties toe staat. Heb je dat om een specifieke reden gedaan?
Die waarden zijn bij mijn installatie experimenteel bepaald. Eerst had ik die 12 graden op 9 of 10 graden staan maar bij een zwaar bewolkte regenachtige winderige dag kwam ik dan te kort en werd het te koud binnen. Dus je moet wat ruimte overhouden. Verder helpt dit ook om rondom 0 graden wat meer ruimte te hebben in verband met de defrosts.

[ Voor 5% gewijzigd door Henielma op 19-01-2023 22:20 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@RayMotix Je compressorstart grafiek loopt wat onregelmatig op, omdat de data af en toe even hapert, denk ik. 12 stuks per dag is nog niet meteen heel dramatisch. Een defrost levert normaliter geen start op, ondanks dat de compressor een fractie van een seconde zou stoppen (ik hoor het niet, als ik er bij sta). Af en toe moet hij dus met de GM's klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb de compressor curve niet kunnen vinden. Ik denk dat de AMS serie dat niet biedt ?

SMO S40 misschien bij warmtepomp, test ...kan met het niet herinneren het ooit gezien te hebben

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:33:
@RayMotix Je compressorstart grafiek loopt wat onregelmatig op, omdat de data af en toe even hapert, denk ik. 12 stuks per dag is nog niet meteen heel dramatisch. Een defrost levert normaliter geen start op, ondanks dat de compressor een fractie van een seconde zou stoppen (ik hoor het niet, als ik er bij sta). Af en toe moet hij dus met de GM's klaar zijn.
Klopt op de dag dat ik 15 defrosts had zijn er 0 (re)starts geweest van de compressor. Deze lijdt er dus niet onder, dit is wat Nibe mij zelf ook aangaf dat defrosts voor de WP zelf 0 kwaad kan. Compressor gaat namelijk niet aan of uit, enige wat hij doet is de klep omgooien zodat de aanvoer direct door de retour gaat en het ontdooid.

Hij defrosts nog veel hoor hier maar verbruik is denk ik prima en temperatuur binnen blijft perfect 21+.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Klopt op de dag dat ik 15 defrosts had zijn er 0 (re)starts geweest van de compressor. Deze lijdt er dus niet onder, dit is wat Nibe mij zelf ook aangaf dat defrosts voor de WP zelf 0 kwaad kan. Compressor gaat namelijk niet aan of uit, enige wat hij doet is de klep omgooien zodat de aanvoer direct door de retour gaat en het ontdooid.

Hij defrosts nog veel hoor hier maar verbruik is denk ik prima en temperatuur binnen blijft perfect 21+.
Duidelijk verbeterd dan! De AMS, ik vermoed de F2040 ook, stopt na de defrost een minuut of 4. Wachten zegt het systeem.
Maar goed, ook daar maak ik me totaal geen zorgen over, de units zullen eerder versleten zijn vanwege andere onderdelen dan vanwege de compressor. Denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 19-01-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Uiteraard is niet stoken daar het zuinigt.

Maar dat vind ik ook wat zuinig 🤣
Toch de keuze gemaakt om boven alle groepen dicht te zetten op de overloop na vanwege hoge hal met wc en voordeur. Warmte van beneden stijgt genoeg op om boven de temp boven 17 te houden. Kom er nu toch nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-06 11:52
Andrehj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Nee, gewoon met warm boven. Maar de flow is tijdens een SWW-run zodanig hoog, dat het onderin niet erg veel kouder is. Dat scheelt hooguit twee graden.
Nou, niet bij mijn/een Nibe WP en vat. Tussen top en load (resp. op ca. 4/6 en 1/5 van het vat) zit direct na een run al zo'n 3 graden, het verschil tussen helemaal boven en onder zal nog wel een paar graden meer zijn.
Jij hebt goed je huiswerk gedaan...
Ik was eigenlijk op zoek naar hoe jij een week voor elkaar had gekregen... Ik verwachtte iets tegen te komen met een omkisting vol glaswol oid.

Maar ik denk dat wat mijn WP+vat doet, rekening houdend met het verschil in vat (A- vs C-label), de verschillen in max temp, wellicht een verschillende hysterese en je "gecorrigeerde" interval, helemaal niet zo vreemd is in de af-fabriek situatie. Met wat knutselwerk kan 't wellicht nog wel wat beter.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 12:14
LangeFries schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:33:
Dat is bij een specifieke buiten unit dan. Mijn F2040 telt defrost wel als start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
lussovius schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Dat is bij een specifieke buiten unit dan. Mijn F2040 telt defrost wel als start.
Ah gek, dan is dit misschien verbeterd bij de F2120 en bij de S2125. Nibe gaf mij namelijk duidelijk aan dat een Defrost niks te maken heeft met starten/stoppen van de compressor daarom is dit totaal niet schadelijk. Enig nadeel is dat 't gewoon wat meer stroomverbruik maar dat het bij de nieuwere modellen juist heel normaal is.

Ik heb mijn S2125-12 nu sinds 24 December draaien en heb tot nu toe 43 compressor starts. Heel veel getest met instellingen, paar reboots, opstarten van de gehele installatie etc etc. dus ik denk dat het niet heel veel is tot nu toe. 1,6x per dag gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:28:
[...]
Bij een F2040-6 zie je een hoop stops en starts met dit weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3zNVFv7sAFDllQ4TQ1ptEH-pyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqNpjYtcNJRbgY1jDHiNihyf.jpg?f=fotoalbum_large

Ah gek, dan is dit misschien verbeterd bij de F2120 en bij de S2125. Nibe gaf mij namelijk duidelijk aan dat een Defrost niks te maken heeft met starten/stoppen van de compressor daarom is dit totaal niet schadelijk. Enig nadeel is dat 't gewoon wat meer stroomverbruik maar dat het bij de nieuwere modellen juist heel normaal is.

Ik heb mijn S2125-12 nu sinds 24 December draaien en heb tot nu toe 43 compressor starts. Heel veel getest met instellingen, paar reboots, opstarten van de gehele installatie etc etc. dus ik denk dat het niet heel veel is tot nu toe. 1,6x per dag gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 20:58
Hier met een F2120 ook, toch wel in totaal 10 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhGsyiyufWq_fWpoXAfW4QQyeiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nuP3pm6bhSb6WhbJ22MwVr7m.png?f=user_large

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Hmmm ik heb even geen net grafiek, zie dat HA het heel gek erin zet zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YS9VPtsGyBQUU5MmbbwjfkMrJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pdc2N7wNapy0ozQ95pgD0S1U.png?f=fotoalbum_large

Maar heb even in MyUplink de stats gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqfmop115eixoACoo2G8qJa5crs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jQsDpIefhdRXTdBGK0rNoHix.png?f=user_large

Ik heb extreem veel defrosts gehad zoals jullie weten, en baalde daarvan omdat dat ik dacht dat dit dus inderdaad de compressor in en uit schakelde. Maar zoals NIBE vertelde is dit bij de S2125 niet het geval. Is dit dan toch anders voortaan bij de S2125 waardoor je meer defrosts hebt wat misschien ergens toch goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Hier met een F2120 ook, toch wel in totaal 10 8)7
[Afbeelding]
Ah.. heel gek!

Nibe vertelde mij duidelijk, bij de S2125 gooit hij bij een defrosts enkel de 4? weg klep om en de compressor krijgt geen nieuwe start. Of het ook echt zo is.. ik zie namelijk de HZ wel echt helemaal inzakken op moment van de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:19

fredman159

There are no frogs here ...

Ik heb hier een F2120-16 staan en ik heb iets meer starts sinds de installatie op 28 november:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl8O317s37zEvR2bY0gjMwLCdq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HqP4czgCtABTbvkr7wUaZAtU.png?f=user_large

Wordt het tijd om me zorgen te gaan maken? :)

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
fredman159 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:32:
Ik heb hier een F2120-16 staan en ik heb iets meer starts sinds de installatie op 28 november:

[Afbeelding]

Wordt het tijd om me zorgen te gaan maken? :)
Als blijkt dat de S2125 hier anders mee omgaat dan de F2120 dan niet lijkt mij. Verschil is inderdaad wel fors groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Ah.. heel gek!

Nibe vertelde mij duidelijk, bij de S2125 gooit hij bij een defrosts enkel de 4? weg klep om en de compressor krijgt geen nieuwe start. Of het ook echt zo is.. ik zie namelijk de HZ wel echt helemaal inzakken op moment van de defrost.
Ik zeg dit fout, bij iedere defrost blijft mijn compressor op precies 35hz draaien en gaat dan meteen weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Hallo allemaal, ik heb sinds herfst vorig jaar een F2120-8 met een SMO S40 (S-Serie, dus niet de SMO 40). Ik geloof dat die combinatie wat ongebruikelijk is.

Afgelopen december was voor ons een dure maand met een verbruik van ~780kWh. Nu zou ik graag wat meer inzichten willen krijgen in het verbruik (b.v. wanneer is de warmtepomp met actiefst, wanneer zijn er defrosts, wanneer wordt er bijverwarmd).

Hiervoor gebruik ik HomeAssistant, waarbij ik Modbus via TCP/IP in het menu van de SMO S40 geactiveerd heb en verschillende parameters als Modbus gebaseerde sensoren defineer. Om te kijken wat allemaal beschikbaar is heb ik de opties vanuit de SMO S40 via USB geexporteerd.

Dit werkt in principe, behalve dat sommige parameters, zoals compressor frequency, niet werken.

name: nibe_f2120_compressor_freq
friendly_name: "Compressor current frequency"
unit_of_measurement: hz
slave: 1
address: 1803

Home assistant laat dan 'unavailable' zien. Heel grofweg heb ik het idee dat parameters die van de F2120 afkomstig zijn niet uitgelezen kunnen worden, en parameters die van de SMO S40 afkomstig zijn wel.

Ik vermoed dat dit een specifiek probleem is voor de combinatie van S-serie regelaar en 'gewone' buitenunit, omdat online veel gebruikers zijn die met een SMO 40 (zonder 'S') wel e.e.a. goed uit kunnen lezen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem is en of ik dingen als de compressor frequency wellicht op een andere manier kan uitlezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
saturn21 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
Hallo allemaal, ik heb sinds herfst vorig jaar een F2120-8 met een SMO S40 (S-Serie, dus niet de SMO 40). Ik geloof dat die combinatie wat ongebruikelijk is.

Afgelopen december was voor ons een dure maand met een verbruik van ~780kWh. Nu zou ik graag wat meer inzichten willen krijgen in het verbruik (b.v. wanneer is de warmtepomp met actiefst, wanneer zijn er defrosts, wanneer wordt er bijverwarmd).

Hiervoor gebruik ik HomeAssistant, waarbij ik Modbus via TCP/IP in het menu van de SMO S40 geactiveerd heb en verschillende parameters als Modbus gebaseerde sensoren defineer. Om te kijken wat allemaal beschikbaar is heb ik de opties vanuit de SMO S40 via USB geexporteerd.

Dit werkt in principe, behalve dat sommige parameters, zoals compressor frequency, niet werken.

name: nibe_f2120_compressor_freq
friendly_name: "Compressor current frequency"
unit_of_measurement: hz
slave: 1
address: 1803

Home assistant laat dan 'unavailable' zien. Heel grofweg heb ik het idee dat parameters die van de F2120 afkomstig zijn niet uitgelezen kunnen worden, en parameters die van de SMO S40 afkomstig zijn wel.

Ik vermoed dat dit een specifiek probleem is voor de combinatie van S-serie regelaar en 'gewone' buitenunit, omdat online veel gebruikers zijn die met een SMO 40 (zonder 'S') wel e.e.a. goed uit kunnen lezen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem is en of ik dingen als de compressor frequency wellicht op een andere manier kan uitlezen?
Ik lees de mijne in HA uit via sensor.current_compressor_frequency_eb101 (Naam: SMOS40 Current compressor frequency (EB101). Heb je die niet? Staan standaard wel allemaal uitgeschakeld dus wel even inschakelen en 30 sec wachten.

Meerdere hebben hier de SMO S40 in samenwerking met een F2120, S2125 en een AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Nu online
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Heb je die niet? Staan standaard wel allemaal uitgeschakeld dus wel even inschakelen en 30 sec wachten.

Meerdere hebben hier de SMO S40 in samenwerking met een F2120, S2125 en een AMS.
Wat bedoel je met 'staan standaard allemaal uitgeschakeld'? Ik voeg elk van de uitleesmogelijkheden handmatig toe als Modbus sensor, zoals in mijn post hierboven. Gebruik je een andere manier om de warmtepomp vanuit HA uit te lezen?

Ik heb even gegoogled op 'EB101' en zie dat dat hetzelfde Modbus register is als ik al gebruik (1803):

Huidige compres­sorfre­quentie (EB101) MODBUS_INPUT_REGISTER **1803** 10 Hz 2 0 0 0

[ Voor 15% gewijzigd door saturn21 op 20-01-2023 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
saturn21 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Wat bedoel je met 'staan standaard allemaal uitgeschakeld'? Ik voeg elk van de uitleesmogelijkheden handmatig toe als Modbus sensor, zoals in mijn post hierboven. Gebruik je een andere manier om de warmtepomp vanuit HA uit te lezen?

Ik heb even gegoogled op 'EB101' en zie dat dat hetzelfde Modbus register is als ik al gebruik (1803):

Huidige compres­sorfre­quentie (EB101) MODBUS_INPUT_REGISTER **1803** 10 Hz 2 0 0 0
Ik lees mijn Modbus via TCP uit, je kunt deze toevoegen omdat dit sinds kort officieel wordt ondersteund. Je kunt dan aangeven dat je een SMO S40 hebt. Je geeft dan het IP etc. op en dan leest hij alles uit. Alle entiteiten staan standaard uit, je kunt dan aanzetten welke je wilt. De SMOS40 koppeling geeft je 1184 entiteiten, je moet dus even goed zoeken/bekijken welke je aan wilt zetten en wilt gebruiken.

Zie hier: https://www.home-assistan...ions/nibe_heatpump/#tcpip

[ Voor 6% gewijzigd door mvrooij op 20-01-2023 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saturn21
  • Nu online
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik lees mijn Modbus via TCP uit, je kunt deze toevoegen omdat dit sinds kort officieel wordt ondersteund. Je kunt dan aangeven dat je een SMO S40 hebt. Je geeft dan het IP etc. op en dan leest hij alles uit. Alle entiteiten staan standaard uit, je kunt dan aanzetten welke je wilt. De SMOS40 koppeling geeft je 1184 entiteiten, je moet dus even goed zoeken/bekijken welke je aan wilt zetten en wilt gebruiken.

Ah, top, ik had de integratie destijds gezien maar destijds leek de S40 er niet bij te staan. Mooi dat dat nu wel is. Ik ga vanavond verder puzzelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 07:33
[...]

Oh ik wist helemaal niet dat dat via TCP kon. Wat fijn! Ik heb nu mijn SMO S40 in Home Assistant. 1180 entities!

Ik ben echter (nog) geen held in het bouwen van Home Assistant dashboards.. vind de leercurve nog wel steil.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of iemand hier al een Warmtepomp dashboard heeft ingesteld? En zo ja zou ik je config mogen jatten lenen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Oh ik wist helemaal niet dat dat via TCP kon. Wat fijn! Ik heb nu mijn SMO S40 in Home Assistant. 1180 entities!

Ik ben echter (nog) geen held in het bouwen van Home Assistant dashboards.. vind de leercurve nog wel steil.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of iemand hier al een Warmtepomp dashboard heeft ingesteld? En zo ja zou ik je config mogen jatten lenen? :)
Ik moet nog beginnen aan Grafana voor de perfecte grafieken, maar nog echt geen tijd voor gehad en wil ik pas gaan doen zodra ik vind dat mijn hele installatie goed genoeg draait.

Ik heb nu enkel dit zodat ik het makkelijk in de gate kan houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyBSFK6mywgODbiY2izK1D1sMPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/inWFswFHkIvUinb7bLzQc7Qj.png?f=user_large

En grafieken maak ik dan in HA op moment dat ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Ik moet nog beginnen aan Grafana voor de perfecte grafieken, maar nog echt geen tijd voor gehad en wil ik pas gaan doen zodra ik vind dat mijn hele installatie goed genoeg draait.

Ik heb nu enkel dit zodat ik het makkelijk in de gate kan houden:
[Afbeelding]

En grafieken maak ik dan in HA op moment dat ik het nodig heb.
Haal je dat verbruik ook uit die Modbus of meet je dat zelf? Die zie ik niet staan.

Kom er net achter dat je entities eerst moet enablen in HA, nu kan ik wat vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Haal je dat verbruik ook uit die Modbus of meet je dat zelf? Die zie ik niet staan.

Kom er net achter dat je entities eerst moet enablen in HA, nu kan ik wat vooruit.
Klopt ik gaf het boven al aan, alles staat uitgeschakeld dus ik zou gewoon de hele lijst afgaan en aanzetten wat je denkt dat nodig is.

Verbruik zijn mijn eigen meters, excuses. Die heb ik daar tussen gezet, daar kijk ik eigenlijk het meeste naar want dan weet ik vaak al wel of hij aan het defrosten is en/of stabiel draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
mvrooij schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:47:
Ik zou dat juist zsm doen. Inregelen gaat zoveel makkelijker als je weet wat de installatie precies doet / gedaan heeft. En een logboek bijhouden van wijzigingen.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
gaafst schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Ik zou dat juist zsm doen. Inregelen gaat zoveel makkelijker als je weet wat de installatie precies doet / gedaan heeft. En een logboek bijhouden van wijzigingen.
Ik kan alles gewoon terug zien via HA grafieken, die kun je gewoon opvragen van iedere sensor. Zolang je de sensor maar aanzet. Of heb ik dit mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Volgens mij wel. Zolang je de waardes in je database laat opslaan kun je er later grafieken uit opmaken.

Verder heb ik beneden de flow weer verlaagd, en boven helemaal open gezet. Het is namelijk nog steeds 14 graden boven terwijl het beneden 19,7 is. Het voelt wel warm bij de verdeler in de kast, maar ik kan niet echt zien of het warme water ook goed door de buizen wordt geduwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
Volgens mij wel. Zolang je de waardes in je database laat opslaan kun je er later grafieken uit opmaken.

Verder heb ik beneden de flow weer verlaagd, en boven helemaal open gezet. Het is namelijk nog steeds 14 graden boven terwijl het beneden 19,7 is. Het voelt wel warm bij de verdeler in de kast, maar ik kan niet echt zien of het warme water ook goed door de buizen wordt geduwd...
Je kunt eventueel een (goedkope) infrarood warmte meter kopen, dan kun je de retour leidingen meten. Dan weet je of ze oplopen en of er voldoende flow is. Heb je ook een temperatuur meter op je retour balk van je verdeler?

Vaak geven ze aan dat de retour temperatuur redelijk gelijk moet zijn, als je ze waterzijdig goed ingeregeld wilt hebben dien je te zorgen dat al je retour temperaturen redelijk gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hemmathema gemaild en zowel de VVM S320 en de VVM S325 verwachten ze in juni (of eerder of later) weer. De laatste is begin van de week verkocht. Murphy's Law en zo...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:

Boven helemaal was inderdaad de bedoeling. Het kost daarna tijd.

Kan er lucht in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Boven helemaal was inderdaad de bedoeling. Het kost daarna tijd.

Kan er lucht in zitten?
Hoe zie ik dat? Het zou kunnen maar ik heb wel bij beide verdelers een ontluchter zitten op zowel aanvoer en retour. En in de garage ook nog bij de driewegklep.

Als ik de verdeler boven dicht draai dan schieten alle rode flowdingetjes omhoog, naar 0. En weer terug als ik het open doe dus denk dat het wel stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06 13:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFHZICJfSBO1QAJBG8LCsvLXmsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aKW18bodbZcwQj102Lkmhjm.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand er enige logische verklaring voor dat de werkelijke aanvoer 8gr hoger ligt dan wat de berekende aanvoer zou moeten zijn? Heb wel een dik uur geleden de stooklijn een stap lager gezet (naar -1, was dik 21.5gr) maar dat had ie mijns inziens al lang moeten corrigeren. Heb geen vloerverwarming ofzo die de warmte lang vasthoudt, ook geen SSW run of defrost recentelijk geweest.

Vandaag verder bijzonder dagje gehad, WP heeft vanaf 08.00 vanochtend aan een stuk door gewerkt..
Denk dat dat mede komt door een nachtverlaging waardoor hij met een achterstandje is begonnen aan de dag en dan ook nog redelijk wat defrosts die zo nu en dan echt nodig waren...zat een goede ijslaag op de unit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23

Piper

No guts, no glory

Je graadminuten staan redelijk laag dus hij is gewoon gas aan het geven om die terug naar 0 te werken? Zou met die aanvoertemp inmiddels wel snel moeten gaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaafst
erikk1984 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:28:
Heeft iemand er enige logische verklaring voor dat de werkelijke aanvoer 8gr hoger ligt dan wat de berekende aanvoer zou moeten zijn?
Volgens mij gaat het er om dat de daadwerkelijke aanvoer gemiddeld gelijk moet zijn aan de berekende aanvoer. Als ik in mijn grafieken kijk, is het gemiddelde over een halve dag van beide temperaturen altijd binnen 0,1°C van elkaar. Ondanks dat de daadwerkelijke aanvoer daar behoorlijk omheen fluctueert. De momenten dat de compressor uit staat of er ontdooid wordt, moeten natuurlijk gecompenseerd worden met een hogere Ta dan berekend.

Over het algemeen heb je niet zoveel aan de instantane waarden die je op de unit zelf of op myuplink kunt aflezen. Beter kijk je naar de trends.

Bij mij over de laatste 8 uur:
minmaxavg
BT25 Ext. Supply19,326,724,6
Calc Supply S124,224,824,6

[ Voor 13% gewijzigd door gaafst op 21-01-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 15:13
[...]

Ik heb er ook even mee zitten prullen, maar het nog niet werkend gekregen.
Ik gebruik een F2040-6 aangestuurd door een SMO S40. Als ik de waardes handmatig via modbus in HA uitlees werkt het wel. Maar alle waardes blijven met deze integratie op unavailable staan (ook de entiteiten die ik heb aangezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qizu
  • Laatst online: 17-04 13:54
Vraagje wat is jullie stroom verbruik op deze koude dagen? Wij zitten tegen de 30kw per dag aan als het zo koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Met een F2040-6 en de huidige temperaturen -4°/0° ook 30 kwh.

[ Voor 27% gewijzigd door DIY op 21-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
qizu schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:27:
Vraagje wat is jullie stroom verbruik op deze koude dagen? Wij zitten tegen de 30kw per dag aan als het zo koud is.
Vandaag: 40kWh (tot nu toe)
Gister: 50kWh
Eergister: 49kWh.

Dit is voor een vrijstaand huis uit 1970, 150m2, nageisoleerd. Het is wel het volledig elektriciteitsverbruik. Dus inclusief inductie, ovens, warm water en al het andere. Exclusief zonnepanelen maar die hebben de laatste dagen niet zo veel gedaan. Volgens mij was het wel iets kouder in Zuid-Limburg dan andere delen van het land.

[ Voor 7% gewijzigd door ApexAlpha op 21-01-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:19

fredman159

There are no frogs here ...

Ik zit hier met een F2120-16, alle verbruiks min zonnepanelen:

vandaag tot nu toe: 43 kWh
Gisteren: 81,58 kWh
Eergisteren: 29,47kWh

Gisteren was een wat rare dag qua verbruik, werd een aantal keren elektrisch bijgestookt omdat het allemaal wat spaak liep qua defrosts (denk ik).

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aziraphale
Yesssss!!! Mail van de installateur en over een week wordt de boel geleverd en kan alles geplaatst worden. *O* *O* :9B

* Aziraphale is een blij mens en schenkt er nog ain in

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 21-01-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
F2040-6

Vandaag tot nu toe: 25 kWh
gisteren: 27 kWh
Eergisteren 22 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Hier vandaag 29kWh, gisteren 32kWh en deze maand tot nu toe 375kWh totaal voor enkel de WP.

Verwarm nu ongeveer 140m2 vloerverwarming beneden en 20m2 boven. Beneden temp gemiddeld in alle ruimtes tussen de 21 en 21,5.

S2125-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qizu
  • Laatst online: 17-04 13:54
mvrooij schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Hier vandaag 29kWh, gisteren 32kWh en deze maand tot nu toe 375kWh totaal voor enkel de WP.

Verwarm nu ongeveer 140m2 vloerverwarming beneden en 20m2 boven. Beneden temp gemiddeld in alle ruimtes tussen de 21 en 21,5.

S2125-12.
Waar kun je de kwh van de warmte pomp alleen vinden? Ik heb een vvm320s met een f2040-8 buiten unit. Ik zit op 60m3 vloerverwarming op 19graden. Nieuwe woning uit 2022.

Ik had al eens gekeken of je een uitleesbare perilex stekker er op kan doen. Maar kan er geen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
erikk1984 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:28:
[Afbeelding]

Heeft iemand er enige logische verklaring voor dat de werkelijke aanvoer 8gr hoger ligt dan wat de berekende aanvoer zou moeten zijn? Heb wel een dik uur geleden de stooklijn een stap lager gezet (naar -1, was dik 21.5gr) maar dat had ie mijns inziens al lang moeten corrigeren. Heb geen vloerverwarming ofzo die de warmte lang vasthoudt, ook geen SSW run of defrost recentelijk geweest.

Vandaag verder bijzonder dagje gehad, WP heeft vanaf 08.00 vanochtend aan een stuk door gewerkt..
Denk dat dat mede komt door een nachtverlaging waardoor hij met een achterstandje is begonnen aan de dag en dan ook nog redelijk wat defrosts die zo nu en dan echt nodig waren...zat een goede ijslaag op de unit.
Wat eerder al gezegd. Hij geeft extra om die graadminuten weg te werken, of om in elk geval het de stooklijn te kunnen halen. Zie het als een routeplanner. Uitgerekend dat je met 80 kmu aankomt op gewenst tijdstip en je komt in de file (defrost).
Dan extra gas bij om verlies te compenseren...

BT63 had je omcirkeld. Deze is juist. Zit op dezelfde leiding als de BT25 alleen dicht bij (meestal voor) de driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Goedemorgen Mr. Relight.. Alarm 233, ik kap ermee sinds gisteren laat....
Wp bijverwarm modus werkt goed blijkbaar want , 6 kuub gas verder is het huis nog warm.
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrWsoXAe4wFTKJLjt1oWeieDy88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6r5XrCxGVVRCCUf1EQdo08E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhk4rZYqivlYCksN2OB-UiXPXK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAtH6hPiedSR4REOiQGpvH3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Alarm 233 = fan alarm buiten unit.
De mechanic in mij zegt dan, eerst kijken, dan doen. En stomverbaasd dat de fan niet los kon draaien maar onderkant volledig vast gevroren zat aan de fan koker.
Weggestoken met een lange metalen pen. Dat ie weer vrij was.
Reset van alarm deed niks (of ik was vet ongeduldig dat kan het zijn) dus een restart via de SMO S40 gedaan. En alles komt weer op.
Pff..
Hoe kan dit., tja. Zal een bij effect kunnen zijn van het bijna continues vol vermogen draaien nu en Defrost water en wind bij vries Temp?

Koffie.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
ReLight schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:56:
Goedemorgen Mr. Relight.. Alarm 233, ik kap ermee sinds gisteren laat....
Wp bijverwarm modus werkt goed blijkbaar want , 6 kuub gas verder is het huis nog warm.
-
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alarm 233 = fan alarm buiten unit.
De mechanic in mij zegt dan, eerst kijken, dan doen. En stomverbaasd dat de fan niet los kon draaien maar onderkant volledig vast gevroren zat aan de fan koker.
Weggestoken met een lange metalen pen. Dat ie weer vrij was.
Reset van alarm deed niks (of ik was vet ongeduldig dat kan het zijn) dus een restart via de SMO S40 gedaan. En alles komt weer op.
Pff..
Hoe kan dit., tja. Zal een bij effect kunnen zijn van het bijna continues vol vermogen draaien nu en Defrost water en wind bij vries Temp?

Koffie.
Is de dooi water afvoer wel op orde? Is de ruimte onder de WP vrij zodat het water weg kan lopen en is de afvoer niet bevroren? Bij mij zit er verwarmingslint in de afvoer maar volgens mij hebben niet veel gebruikers in Nederland dit.

[ Voor 73% gewijzigd door Henielma op 22-01-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Henielma schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Is de dooi water afvoer wel op orde? Is de ruimte onder de WP vrij zodat het water weg kan lopen en is de afvoer niet bevroren? Bij mij zit er verwarmingslint in de afvoer maar volgens mij hebben niet veel gebruikers in Nederland dit.
In NL hebben we idd niet Tracing er standard in. De afvoer is vrij (dank je, wel ff gecheckt nu) en alle Defrost lijkt goed weg te lopen. De kone ligt ook behoorlijk hoger. En daarnet de ventilator Defrost eens uitgeprobeerd; daardoor duiken de DM ook flink in waardoor de cv weer de helpende hand biedt. Als dit blijft gebeuren met de fan kan die 'continue' setting aan, en dan doet hij 1x per 10 actieve Defrost ook een fan Defrost. Een vast lopende fan lijkt me niet bevorderlijk voor de machine. Natuurlijk weer kwh die eraan gaan...

Effectief heb ik nu 1 hele grote hybrid opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
qizu schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:24:
Waar kun je de kwh van de warmte pomp alleen vinden? Ik heb een vvm320s met een f2040-8 buiten unit. Ik zit op 60m3 vloerverwarming op 19graden. Nieuwe woning uit 2022.
Betrouwbaar het elektriciteitsverbruik van een warmtepomphom meten doe je niet met een tussenstekker, maar met een dinrail-meter in je meterkast.
Er zijn vele verschillende, maar het systeem van Homewizard is redelijk betaalbaar en niet afhankelijk van allerlei domotica, dus aardig om mee in te stappen:
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Betrouwbaar het elektriciteitsverbruik van een warmtepomphom meten doe je niet met een tussenstekker, maar met een dinrail-meter in je meterkast.
Er zijn vele verschillende, maar het systeem van Homewizard is redelijk betaalbaar en niet afhankelijk van allerlei domotica, dus aardig om mee in te stappen:
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/
Gebruik deze ook, werkt perfect. Tevens ook de normale "stekker" van Homewizard om mijn SMO S40 uit te lezen waar de pompen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb die Homewizard 3-fasenmeter ook liggen om het verbruik straks in Home Assistant uit te kunnen lezen. Vraag me alleen nog wel even af of het goed gaat werken, aangezien ik twee kabels naar de meterkast heb lopen en daar nu ook twee 3-fasen groepen nog uit staan waar de binnen- en buitenunit op gaan komen.

Kunnen die twee groepenn samen door 1 kWh meter uitgelezen worden, of moet ik er nog een aanschaffen? Dat zou wel even een uitdagingkje voor de WAF worden.... @Andrehj: Of heb ik voor de COP alleen de informatie over het verbruik van de buitenunit nodig?

[ Voor 28% gewijzigd door Aziraphale op 22-01-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Voor de COP moet je juist alle verbruik wat samenhangt met de wp hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:57:
Ik heb die Homewizard 3-fasenmeter ook liggen om het verbruik straks in Home Assistant uit te kunnen lezen. Vraag me alleen nog wel even af of het goed gaat werken, aangezien ik twee kabels naar de meterkast heb lopen en daar nu ook twee 3-fasen groepen nog uit staan waar de binnen- en buitenunit op gaan komen.

Kunnen die twee groepenn samen door 1 kWh meter uitgelezen worden, of moet ik er nog een aanschaffen? Dat zou wel even een uitdagingkje voor de WAF worden.... @Andrehj: Of heb ik voor de COP alleen de informatie over het verbruik van de buitenunit nodig?
Dit is het Nibe topic, en ik heb geen idee wat een Nibe op welke groep verbruikt. Maar het is voor de COP wel zo eerlijk om de gehele warmteopbrengst (minus het warmteverlies door defrosts! *) te delen door het totale stroomverbruik (dus ook inclusief allerlei secundaire pompen, pompen op vloerverwarmingsverdelers en het verbruik van een evt. zoneregeling).

* Door de opgegeven opwek van mijn Mitsubishi te vergelijken met de meetwaarden van mijn Kamstrup weet ik dat Mitsubishi het verlies door defrosts in de eigen berekening niet meeneemt. Op een dag als gisteren scheelt dat toch 5.5%, wat ik best significant vind.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Andrehj @DIY Thanks! Ik heb straks in principe alleen een S2125-8 met een VVM S320 binnenunit. Het oorspronkelijk geplande buffervat gaat er uit, dus alle stroom voor de COP komt echt van die twee kabels/groepen.

Maar dan heb ik dus aan 1 kWh meter waar die beide groepen op aangesloten worden voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:24:
@Andrehj @DIY Thanks! Ik heb straks in principe alleen een S2125-8 met een VVM S320 binnenunit. Het oorspronkelijk geplande buffervat gaat er uit, dus alle stroom voor de COP komt echt van die twee kabels/groepen.

Maar dan heb ik dus aan 1 kWh meter waar die beide groepen op aangesloten worden voldoende?
Het nadeel is dat je kWh-meter dan voor je groepen komt ipv er achter. Maar het zal best werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Het nadeel is dat je kWh-meter dan voor je groepen komt ipv er achter. Maar het zal best werken.
Waarom is dat een nadeel en waarom moet hij er dan voor? In beide gevallen moeten er toch 6 kabeltjes in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:34:
Waarom is dat een nadeel en waarom moet hij er dan voor? In beide gevallen moeten er toch 6 kabeltjes in?
Doorgaans zal je een dergelijke kwh meter na de zekering van de groep doen ivm de maximale Amperage van de meter (Imax). Als hij ervoor zit moet die hoger zijn dan de zekering daarvoor, die waarschijnlijk 25A is. Bij deze kwh meter is dat geen issue want de Imax is 100A. Ik weet niet wat het nominale Amperage is, maar 40A (wat dacht ik nodig is bij een 25A zekering) zal hij wel halen?

[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 22-01-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Doorgaans zal je een dergelijke kwh meter na de zekering van de groep doen ivm de maximale Amperage van de meter (Imax). Als hij ervoor zit moet die hoger zijn dan de zekering daarvoor, die waarschijnlijk 25A is. Bij deze kwh meter is dat geen issue want de Imax is 100A. Ik weet niet wat het nominale Amperage is, maar 40A (wat nodig is bij een 25A zekering) zal hij wel halen?
Erm... Het nominale amperage waarvan? De zekering? De kast is spiksplinternieuw.

Heb de vraag trouwens ook in het elektra huisinstallaties topic gesteld, voor het geval het hier teveel off-topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Het nominale vermogen van die Homewizard kwh meter. Als je die voor de 16A zekering van je eindgroep plaatst, moet hij geschikt zijn voor het hogere vermogen van de zekering daarvoor. Dat is dus waarschijnlijk je hoofdzekering van 25A.

Aansluiten: 4 aders in en 4 uit: L1, L2, L3, N. De aarde gaat via de aardrail. De uitgaande aders na de meter splitsen via dinrail verdelers naar de 2 losse krachtgroepen. Géén 2 aders onder 1 schroef!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-07 20:00
Goedemiddag,

Onze nieuwbouwwoning is twee weken terug opgeleverd. Het gaat om een woning met een Nibe VVM 225 3x400V.

Zijn het aantal startpogingen namelijk 482x bij 454 uur normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DraNkt55NIw5QLlGsQbAQVeaHoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v9xZ2X22WzqmnspsHMsons5.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens de vraag of een verbruik van rond de 30kWH normaal is bij een bedrijfstemp van 16C. Er wordt namelijk twee weken niet in de woning gewerkt en ik heb daarom de vakantiemodus geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq6MuCQKRIBFeNeHD9bETkzQ5Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSGie3GRD4nlzEdituU0OkuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Het enige wat ik kan vinden is dat hij 100A per fase aan kan. En ik laat hem door mijn installateur (die ook de kast heeft geplaatst) plaatsen, dus dan komt dat vast goed. Ik wil het alleen graag in een keer klaar hebben, vandaar de vraag of er nog een tweede moest komen. Qua uitlezen in HA is het namelijk makkelijker wanneer ik er maar 1 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale Ze zijn op de HW site niet duidelijk over I nominaal. Die 100A had ik ook gevonden en ga er daarom vanuit dat je met één zo'n meter toe kan als de zekering voor je 16A eindgroepen 25A is. Je installateur zal dat wel bevestigen (en anders hoor ik het graag terug, want dan leer ik er ook weer van).

@psp1122 Aangezien je huis net opgeleverd is zal het zeiknat en koud zijn van de bouw, dus een hoger verbruik om het vocht weg te stoken is niet raar. Persoonlijk vind ik 30kwh en zoveel starts voor een woning die aan de laatste normen voldoet wel fors, maar wellicht heb je een groot woonoppervlak en een flinke buitenunit.
Welke Nibe buitenunit heb je?

[ Voor 42% gewijzigd door DIY op 22-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:04:
@Aziraphale Ze zijn op de HW site niet duidelijk over I nominaal. Die 100A had ik ook gevonden en ga er daarom vanuit dat je met één zo'n meter toe kan als de zekering voor je 16A eindgroepen 25A is. Je installateur zal dat wel bevestigen (en anders hoor ik het graag terug, want dan leer ik er ook weer van).

@psp1122 Aangezien je huis net opgeleverd is zal het zeiknat en koud zijn van de bouw, dus een hoger verbruik om het vocht weg te stoken is niet raar. Persoonlijk vind ik 30kwh en zoveel starts voor een woning die aan de laatste normen voldoet wel fors, maar wellicht heb je een groot woonoppervlak en een flinke buitenunit.
Huis bevat bouwvocht. Dus extra stoken het eerste seizoen is niet vreemd.

Defrost tellen bij oudere modellen mee als compressor start.

Uiteraard kan de stooklijn te hoog staan.

@PSP123 begin eens met stooklijn 2 of 3. Hij zal wel op 4 of 5 staan.

Beste manier om een stooklijn te bepalen is laag beginnen ipv hoog. En de ruimtethermostaat bemoeienis uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Even foto's gemaakt van de meter en de specificaties in de handleiding. Kun je daar iets uit afleiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CviajHAOMUixw_gKQ3HJrhu5x1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6BiTqQDRSFy52PZcRgfxjgy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc4ZykTEwdriwWJXRQLnVHlD12U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMBnqR37Z1ZG2MlQcJzqwalG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Niet echt. Die 3K6 zou je kunnen uitleggen als 3,6kW en dat is 16A, maar het is niet een aanduiding die ik zou verwachten en is ook wat laag in verhouding met de 100A. Aan de andere kant, blijft t chinese meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
En ik maar denken dat dit kwaliteitsspul was... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:28:
En ik maar denken dat dit kwaliteitsspul was... :F
Het is gewoon goed spul, niks mis mee. Maar ik vraag me af of het niet de bedoeling is om gewoon 1 groep uit te lezen per meter. Ik ben helaas geen echte elektricien dus kan/durf je hier ook niet bij helpen maar om er nu meerdere groepen achter of voor te zetten weet ik ook niet of dat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Maar even een oogje in het zeil gehouden qua aanvriezen onderin de ventilator kone, en helaas een stukje aanvriezen er weer in.
Ventilator Defrost lost het wel op, en dus nu automatische elke 10e x ook maar aangezet.

Vraag me af of het ook met de opstel helling te maken kan hebben. Hij lijkt waterpas te staan...

Anyway ; een gewaarschuwd tweakert telt voor X, Y en Z, dus check even met een lampje bij jezelf. ❄️😎❄️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:53:
Maar even een oogje in het zeil gehouden qua aanvriezen onderin de ventilator kone, en helaas een stukje aanvriezen er weer in.
Ventilator Defrost lost het wel op, en dus nu automatische elke 10e x ook maar aangezet.

Vraag me af of het ook met de opstel helling te maken kan hebben. Hij lijkt waterpas te staan...

Anyway ; een gewaarschuwd tweakert telt voor X, Y en Z, dus check even met een lampje bij jezelf. ❄️😎❄️
Heel gek, ik ben vandaag ook eens wezen kijken maar ik zie daar 0 druppels liggen bij mijn ventilator. Misschien dat de winder op staat en zo de druppels erin komen? Of kan daar condens komen?

Mijne staat wel deels onder een overstek van mijn rietenkap zoals ik hier de foto toen stuurde, maakt ook wel verschil natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06 13:37
ReLight schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:53:

Ik hoorde de afgelopen dagen op sommige momenten een tikkend geluid bij het draaien van de fan, heel irritant. Net maar eens met een lampje gaan kijken en zie inderdaad ook wat ijsafzetting, gek genoeg niet onderin maar aan de zijkant. Zojuist op jouw advies maar even de ventilator ontdooi-functie aangezet zodat ie dat meepakt in de volgende defrost...

Toch wel gek om hier tegenaan te lopen, ik bedoel die dingen zijn gemaakt om in Zweden te draaien, daar is het toch wel wat extremer weer zou je zeggen...

Tevoeging: net defrost gestart en even gaan kijken, dat zijn wel de defrosts hoe ik ze ken van Youtube. Komt veel warmte en stoom vrij. Al het ijs wat ook aan de buitenkant hing is nu in ieder geval in 1x verdwenen.
Zal in Zweden wel standaard aan staan deze optie denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door erikk1984 op 22-01-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
DIY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:04:

@psp123 Aangezien je huis net opgeleverd is zal het zeiknat en koud zijn van de bouw, dus een hoger verbruik om het vocht weg te stoken is niet raar. Persoonlijk vind ik 30kwh en zoveel starts voor een woning die aan de laatste normen voldoet wel fors, maar wellicht heb je een groot woonoppervlak en een flinke buitenunit.
Het gaat om 190m2 met als buitenunit de NIBE F2040 i.c.m. een ECOItho Daalderop WTW unit HRU ECO 300.
Thermostaat staat op 16/18C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Knowbody schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Huis bevat bouwvocht. Dus extra stoken het eerste seizoen is niet vreemd.

Defrost tellen bij oudere modellen mee als compressor start.

Uiteraard kan de stooklijn te hoog staan.

@PSP123 begin eens met stooklijn 2 of 3. Hij zal wel op 4 of 5 staan.

Beste manier om een stooklijn te bepalen is laag beginnen ipv hoog. En de ruimtethermostaat bemoeienis uit te laten.
Stooklijn staat volgens mij op 4, correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAW2zqqMLnSzt02v5pyTCo6EAWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lYfCADnEA0GRqK3cxlhkTty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
erikk1984 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik hoorde de afgelopen dagen op sommige momenten een tikkend geluid bij het draaien van de fan, heel irritant. Net maar eens met een lampje gaan kijken en zie inderdaad ook wat ijsafzetting, gek genoeg niet onderin maar aan de zijkant. Zojuist op jouw advies maar even de ventilator ontdooi-functie aangezet zodat ie dat meepakt in de volgende defrost...

Toch wel gek om hier tegenaan te lopen, ik bedoel die dingen zijn gemaakt om in Zweden te draaien, daar is het toch wel wat extremer weer zou je zeggen...

Tevoeging: net defrost gestart en even gaan kijken, dat zijn wel de defrosts hoe ik ze ken van Youtube. Komt veel warmte en stoom vrij. Al het ijs wat ook aan de buitenkant hing is nu in ieder geval in 1x verdwenen.
Zal in Zweden wel standaard aan staan deze optie denk ik.
Die dingen zijn inderdaad gemaakt voor winterse omstandigheden.... Maar dan moeten de boekjes wel gelezen worden!

Als de unit vrij staat en de wind vrij spel heeft kan het wellicht gebeuren dat de damp van een defrost bij de fan langs waait, en zich daar afzet als vocht.

Nibe adviseert dan ook een wand of schot vrijwel direct achter de unit.

Zit er een muur oid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
PSP123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Stooklijn staat volgens mij op 4, correct?

[Afbeelding]
Hij staat daar inderdaad op 4.

Je kunt eens een lagere stand gebruiken, zeker omdat je nu een lage gewenste temperatuur hebt van 16 tot 18 graden begrijp ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIY

DIY

PSP123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:23:
Het gaat om 190m2 met als buitenunit de NIBE F2040 i.c.m. een ECOItho Daalderop WTW unit HRU ECO 300.
Thermostaat staat op 16/18C.
Achter F2040 staat nog een nummer. Die geeft het type aan (6, 8, 12 en 16) en hieraan kun je het vermogen afleiden.
Gezien het vocht, de oppervlakte en dat hij ook tapwater maakt, lijkt 30kwh me niet zo gek. Dat zou op termijn wel wat moeten zakken en misschien kun je nog wat optimaliseren zoals @Knowbody al aangeeft.
mvrooij schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:37:
Het is gewoon goed spul, niks mis mee. Maar ik vraag me af of het niet de bedoeling is om gewoon 1 groep uit te lezen per meter. Ik ben helaas geen echte elektricien dus kan/durf je hier ook niet bij helpen maar om er nu meerdere groepen achter of voor te zetten weet ik ook niet of dat verstandig is.
@mvrooij @ReLight na wat googlen is er een 0,5-10(100A)rating en zou het dus een redelijk zware meter zijn en moet ik m'n 'chinese meuk' opmerking intrekken. Je kunt hem dus gewoon in een 25A groep gebruiken. ik ben benieuwd wat je elektricien ervan vind.

[ Voor 68% gewijzigd door DIY op 22-01-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Dit is het Nibe topic, en ik heb geen idee wat een Nibe op welke groep verbruikt. Maar het is voor de COP wel zo eerlijk om de gehele warmteopbrengst (minus het warmteverlies door defrosts! *) te delen door het totale stroomverbruik (dus ook inclusief allerlei secundaire pompen, pompen op vloerverwarmingsverdelers en het verbruik van een evt. zoneregeling).

* Door de opgegeven opwek van mijn Mitsubishi te vergelijken met de meetwaarden van mijn Kamstrup weet ik dat Mitsubishi het verlies door defrosts in de eigen berekening niet meeneemt. Op een dag als gisteren scheel dat toch 5.5%, wat ik best significant vind.
Dat laatste heb ik me ook een tijd afgevraagd. Toevallig zag ik in december een keer de warmte kWh teller teruglopen bij een defrost, dus de Nibe neemt dat gewoon mee in de berekening. Er zit echter wel een klein verschil met wat ik zelf uitreken met de flow gegevens. Was iets van 1% dus maak me er niet druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
DIY schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Achter F2040 staat nog een nummer. Die geeft het type aan (6, 8, 12 en 16) en hieraan kun je het vermogen afleiden.
Gezien het vocht, de oppervlakte en dat hij ook tapwater maakt, lijkt 30kwh me niet zo gek. Dat zou op termijn wel wat moeten zakken en misschien kun je nog wat optimaliseren zoals @Knowbody al aangeeft.
Het gaat om de F2040 - 8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RQMToz-rfd2KHI--sjM77cLKvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7UsIxOgXzFk25VUWkhbNL9p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door PSP123 op 22-01-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

En dan blijkt dat de Wilo Para 8 ook door de SMO herkend te worden. Mooi voor degene een alternatieve pwm circulatiepomp zoeken ipv de CPD11 en UPM2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

@mvrooij jij gebruikt toch ook de ha nibe integratie?
Ff check vraagje; ik heb wel allemaal waardes voor de EB101 sensors, maar geen voor de EB100, behalve 0 waarde.

Iemand die weet waarom er eb100 en eb101 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
ReLight schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:26:
Ff check vraagje; ik heb wel allemaal waardes voor de EB101 sensors, maar geen voor de EB100, behalve 0 waarde.

Waarschijnlijk voor cascade schakelingen ed.
Een 2e buitenunit zou bijv EB102 worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Elke dag leren we meer over de warmtepomp. Sommige thema's vallen in de categorie 'been there, done that', andere zijn nieuw.

Zo deze: heeft iemand ervaring met het 'opknippen' van de vloerverwarming in delen om het de warmtepomp wat makkelijker te maken ?
Vanwege de vele defrost heeft de unit het druk met zichzelf. Ik zit te denken om middels de zone-regeling ook de beneden verdieping volledig te kunnen sturen (wel zodanig dat er altijd een paar groepen geen stelmotoren hebben, dus er altijd flow kan zijn).

De living en woonkeuken staan altijd open, het is 1 ruimte. Het betreft 8 (totaal 638 meter slang) groepen, in totaal heeft mijn systeem er 20 (13 gr hoh 10 + 7 gr hoh 15, alles in 16x2 mm slang).

Nu zou ik het zo kunnen maken dat er een soort van prioritering wordt gemaakt. Het ene moment de bovenverdieping (met een wat hogere stooklijn) en het andere moment de groepen beneden. Ik hoop daarmee te bereiken dat het systeem dus kleiner wordt en de warmtepomp na een defrost wat makkelijker vertrekt.

Dit alles om uiteindelijk met minder e-kWh's toch een comfortabel systeem te realiseren.

Het is prima warm te krijgen, dat is het niet. Stooklijn is zelfs laag, 2-1 en daarmee bereikt de RT 21,5 gr en boven ca 19 a 19.5 gr.

Ik wil boven wat sneller de temperatuur kunnen verhogen. Daarin kan mijn zone-regeling voorzien. De stooklijn kan enkele punten omhoog als 12 vd 13 groepen beneden dicht worden gestuurd. Een soort boost functie. Het zal dan een stuk sneller moeten worden.

Suggesties welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
@Knowbody Ik ben destijds bezig geweest met 2 zones maken welke alle 2 een eigen stooklijn hadden.
Ik ben hier alleen erg snel vanaf gestapt.
Het lijkt leuk, maar in de praktijk gaat het verlies gewoon door.
Dus terwijl de WP met zone 1 bezig is, gaat het verlies in zone 2 door, het gevolg is dat de Wp weer hard moet werken als er aan zone 2 begonnen wordt, waarbij het verlies in zone 1 door gaat, en daarna ingehaald moet worden.

Mijn ervaring, en dat is zoals ik het nu heb, is alles op 1 regeling, de Wp houd alles tegelijk bij. Dan is het continu maar een beetje wat deze bij moet stoken, ipv iedere keer grotere stappen om te componseren.

Mijn ervaring is;
A om minder kWh nodig te hebben je moet zorgen dat je deze niet verliest, dan hoeft de WP ze ook niet te maken. Daarvoor zijn isolatie en ventilatie de 2 grote noemers.
B je afgifte zo optimaal mogelijk te hebben. hiermee kan je zo laag mogelijke temperaturen gebruiken, wat zorgt dat de COP zo efficiënt mogelijk is.

Naar mijn ervaring zijn alle andere opties onder de streep vaak redelijk zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:26:

EB101 is gewoon je Warmtepomp 1. Ik gebruik niks van EB100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Vannacht een 'alarm' dat de anti-legionella run niet de temperatuur heeft kunnen bereiken. Sowieso apart dat die om 00:00 staat, dat kan beter om 12:00 want dan is het buiten warmer dan 's nachts, niet?

Verder staat sinds vandaag "el. add. heating" op Active in de app. Geen idee wat dat is of waarom maar ik zie echter niet veel anders kwa energieverbruik, ligt nog steeds wel hoog.

Ik ben er gister wel achter gekomen dat er een splitsing zit in de leiding naar de verdeler boven. Dat is om in de toekomst een kleine radiator voor handdoeken enzo op te hangen in de badkamer als die verbouwt gaat worden. Die splitsing zit vóór de aftakking naar de verdeler, ik denk dat die ook niet helpt bij de flow naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Verbruik van mijn WP was gisteren 32kWh, en had 25 defrosts. Ik blijf mij afvragen of dit normaal is.. volgens Nibe wel maar ik denk zelf van niet. Compressor start nooit opnieuw op zon dag, blijft dus gewoon netjes draaien.

Ik ga denk toch mijn log maar eens versturen naar de Nibe servicedesk die nog steeds gemaakt wordt op mijn USB stick.

Temperatuur binnen blijft perfect, dat is niet het probleem en verbruik is volgens mij redelijk normaal met de vraag/woning/oppervlakte en deze temperaturen. Maar toch blijft het beetje gek tegen over alle andere hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:44:
Vannacht een 'alarm' dat de anti-legionella run niet de temperatuur heeft kunnen bereiken. Sowieso apart dat die om 00:00 staat, dat kan beter om 12:00 want dan is het buiten warmer dan 's nachts, niet?

Verder staat sinds vandaag "el. add. heating" op Active in de app. Geen idee wat dat is of waarom maar ik zie echter niet veel anders kwa energieverbruik, ligt nog steeds wel hoog.

Ik ben er gister wel achter gekomen dat er een splitsing zit in de leiding naar de verdeler boven. Dat is om in de toekomst een kleine radiator voor handdoeken enzo op te hangen in de badkamer als die verbouwt gaat worden. Die splitsing zit vóór de aftakking naar de verdeler, ik denk dat die ook niet helpt bij de flow naar boven.
Die run snachts kan goed of fuout zijn, hangt van meerdere zaken af, zie ook de discussie in het L/W WP topic.
Ik heb hem op 14:00 staan wat vaak een van de warmere delen van de dag is.

el. add heating active wil zeggen dat het elektrische element (de backup heater) in is geschakeld.
Afhankelijk van welke je hebt zou je tussen de 2 en 9kWh extra gebruik moeten hebben. Maar de kans is groot dat deze op een eigen groep zit, dus zeker weten of je deze wel of niet meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 08:39
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:45:
Verbruik van mijn WP was gisteren 32kWh, en had 25 defrosts. Ik blijf mij afvragen of dit normaal is.. volgens Nibe wel maar ik denk zelf van niet. Compressor start nooit opnieuw op zon dag, blijft dus gewoon netjes draaien.

Ik ga denk toch mijn log maar eens versturen naar de Nibe servicedesk die nog steeds gemaakt wordt op mijn USB stick.

Temperatuur binnen blijft perfect, dat is niet het probleem en verbruik is volgens mij redelijk normaal met de vraag/woning/oppervlakte en deze temperaturen. Maar toch blijft het beetje gek tegen over alle andere hier.
Hier ook eigenaar van een Nibe WP. Ook +/- 190m2 wat deze moet verwarmen/koelen. Ook hier veel start/stops en een verbruik van zaterdag 30,9kWh. Afgelopen vrijdag 32,7kWh.
Als het een beetje begint te vriezen, schiet het verbruik omhoog.
Hou m'n hart vast als dat salderen écht afgeschaft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Die run snachts kan goed of fuout zijn, hangt van meerdere zaken af, zie ook de discussie in het L/W WP topic.
Ik heb hem op 14:00 staan wat vaak een van de warmere delen van de dag is.

el. add heating active wil zeggen dat het elektrische element (de backup heater) in is geschakeld.
Afhankelijk van welke je hebt zou je tussen de 2 en 9kWh extra gebruik moeten hebben. Maar de kans is groot dat deze op een eigen groep zit, dus zeker weten of je deze wel of niet meet.
Volgens mij heb ik geen backup heater? Of zit die in de S2125 zelf? De buitenunit moest wel 3x 16A aansluiting hebben, wat wel érg veel is. Dus wellicht zit de heater gewoon erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:45:

Ik had hier gisteren 12 defrosts
151kWh warmte voor CV en 6,5kWh voor SSW, totaal dus 158kWh warmte geproduceerd met 39kWh elektrisch voor alleen de WP (COP 4.05 bij -0,2 gemiddelde buitentemp)
Ta gem ongeveer 33 graden en Tr gem ongeveer 30 graden
Compressor op ongeveer 45Hz gemiddeld, nog lang niet op zijn max gelukkig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Fethoz69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Hier ook eigenaar van een Nibe WP. Ook +/- 190m2 wat deze moet verwarmen/koelen. Ook hier veel start/stops en een verbruik van zaterdag 30,9kWh. Afgelopen vrijdag 32,7kWh.
Als het een beetje begint te vriezen, schiet het verbruik omhoog.
Hou m'n hart vast als dat salderen écht afgeschaft wordt.
Tja 32kWh is helemaal niet veel, ik verbruikte eerst 15m3 ongeveer op een dag zoals zaterdag en dan had ik het binnen maximaal 20 graden. Nu heb ik het binnen ruim 21 graden als temperatuur en zit ik op zeg 32kWh. Als ik het omreken ben ik /2 a /3 qua onkosten per dag tegen over gas, en dat met deze temperaturen.

De maanden Maart, April en zo verder gaan natuurlijk veel beter worden! Maar ik vind de aantal defrosts gewoon erg gek, maar blijkbaar is dit bij de S2125 normaal volgens nibe.. Mijn start en stops van de compressor blijven erg weinig. Vaak niet eens 1 per dag en dat is wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Volgens mij heb ik geen backup heater? Of zit die in de S2125 zelf? De buitenunit moest wel 3x 16A aansluiting hebben, wat wel érg veel is. Dus wellicht zit de heater gewoon erin.
De heater zit niet in de buitenunit voor zover ik weet.

Wat nauurlijk ook kan is dat de heater in de software wel ingesteld staat, maar er niet is.
Ik heb even niet de mogelijkheid terug te lezen, maar als je SSW hebt via de WP heb je naar alle waarschijnlijkheid gewoon een backup heater. Alleen al voor de legionella preventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Ik had hier gisteren 12 defrosts
151kWh warmte voor CV en 6,5kWh voor SSW, totaal dus 158kWh warmte geproduceerd met 39kWh elektrisch voor alleen de WP (COP 4.05 bij -0,2 gemiddelde buitentemp)
Ta gem ongeveer 33 graden en Tr gem ongeveer 30 graden
Compressor op ongeveer 45Hz gemiddeld, nog lang niet op zijn max gelukkig 8)
Ja tja dan is het helemaal niet zo gek wat ik aan het doen ben denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Tja 32kWh is helemaal niet veel, ik verbruikte eerst 15m3 ongeveer op een dag zoals zaterdag en dan had ik het binnen maximaal 20 graden. Nu heb ik het binnen ruim 21 graden als temperatuur en zit ik op zeg 32kWh. Als ik het omreken ben ik /2 a /3 qua onkosten per dag tegen over gas, en dat met deze temperaturen.

De maanden Maart, April en zo verder gaan natuurlijk veel beter worden! Maar ik vind de aantal defrosts gewoon erg gek, maar blijkbaar is dit bij de S2125 normaal volgens nibe.. Mijn start en stops van de compressor blijven erg weinig. Vaak niet eens 1 per dag en dat is wel positief.
De s2125 doet verschillende zaken blijkbaar net wat anders dan de voorgangers...
Bij mij heb ik op een dag als gisteren toch 4 starts. Maar blijkbaar is de regeling voor de S serie toch gemaakt om langere runs te hebben, iets waar we met de F serie al jaren wat naar toe proberen te werken (wat ik trouwens opgegeven heb aangezien de verwachte levensduur toch geen probleem heeft met de starts die ik hier heb).

Neemt niet weg dat ik je defrosts nog steeds aan de hoge kant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
format5 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:01:
[...]

De heater zit niet in de buitenunit voor zover ik weet.

Wat nauurlijk ook kan is dat de heater in de software wel ingesteld staat, maar er niet is.
Ik heb even niet de mogelijkheid terug te lezen, maar als je SSW hebt via de WP heb je naar alle waarschijnlijkheid gewoon een backup heater. Alleen al voor de legionella preventie.
Volgens mij komt die 60+ graden gewoon uit de WP zelf? Hij kan zelfs toch 70 graden voor je verwarming maken ook. Ik heb zelf de elektrakabels gelegd en heb er sowieso geen gelegd voor een extra backup ding?

Zit die zeker niet in de buitenunit? Waarom heeft die buitenunit dan een (3x230x16) 11kW aansluiting? Lijkt me wel erg hoog.
Pagina: 1 ... 20 ... 92 Laatste