NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 21:19
Voor de mensen met kWh paniek:

Elektra verbruik van de dag x 4, vervolgens delen door 9. Dit is wat je aan gas had verbruikt.
(Of je werkelijk gemeten thermisch verbruik delen door 9)

Het is in de nacht net boven / onder het vriespunt. tevens zit er veel vocht in de lucht. hiermee beginnen defrosts al bij + 6 graden vaak. Voor veel warmtepompen een temperatuur bereik waarin het normaal is dat je tussen de 60-90 minuten een defrost krijgt bij constante warmtevraag.

Probeer niet te veel te focussen op dagverbruiken maar op het totaalverbruik (gemiddeld) na een lange tijd. je zult zien dat het allemaal wel meevalt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:06
Alleen tweakers hebben last van defrosts.

De gewone man kijkt er niet naar om zolang het in huis warm blijft.
Wel kan het zijn dat die een set heeft die niet optimaal draait en dan komt er geklaag over kWh verbruik....

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:27
-jann schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
Voor de mensen met kWh paniek:

Elektra verbruik van de dag x 4, vervolgens delen door 9. Dit is wat je aan gas had verbruikt.
(Of je werkelijk gemeten thermisch verbruik delen door 9)

Het is in de nacht net boven / onder het vriespunt. tevens zit er veel vocht in de lucht. hiermee beginnen defrosts al bij + 6 graden vaak. Voor veel warmtepompen een temperatuur bereik waarin het normaal is dat je tussen de 60-90 minuten een defrost krijgt bij constante warmtevraag.

Probeer niet te veel te focussen op dagverbruiken maar op het totaalverbruik (gemiddeld) na een lange tijd. je zult zien dat het allemaal wel meevalt ;)
Kijk dit doet mij goed, ik had zelf beetje de angst dat die defrosts niet goed waren puur ook door informatie die hier gedeeld wordt. Maar de NIBE man zei ook dat dit heel normaal is en juist goed is, als je huis warm blijft en het verbruik gewoon kloppend is dan is er zeker niks aan de hand. Ik denk dat ik er gewoon vrede mee moet hebben en dat er niks "geks" is aan mijn installatie. Het is tegenover gas nog vele malen goedkoper, ook met het vervelende weer van gistere voor een warmtepomp.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
Alleen tweakers hebben last van defrosts.

De gewone man kijkt er niet naar om zolang het in huis warm blijft.
Wel kan het zijn dat die een set heeft die niet optimaal draait en dan komt er geklaag over kWh verbruik....
Hier ben ik het 100% mee eens, 99% van de WP eigenaren kijken er niet naar om. Mij zwager bijvoorbeeld heeft het voor geen meter afgesteld staan, zijn verbruik is absurd.. dat verbruikt niemand tot nu toe hier. Ik heb hem dit al 3x aangegeven maar hij doet er niks mee puur omdat het binnen warm is en hij het wel prima vind.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
fredman159 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:16:
Ik heb hier een F2120-16 met SMO S40 staan (sinds begin december actief) en dit is inderdaad van dat weer waar je warmtepomp toch wat last van heeft. Koud en enorm vochtig, dus een hoop defrosts en bijbehorend gedoe.

Vandaag zit ik tot nu toe (inclusief huis) nu op 16 KWh, gisteren met al die kou en regen op 63KWh...
Gisteren zat ik met mijn gehele woning op 37 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Als je nu 5-0 hebt kun je bijvoorbeeld 4-1 of 4-2 proberen? Wat vlakker maar wel ongeveer dezelfde temperaturen.
Top, goeie. Ik heb hem op 4-2 gezet. Eens kijken wat hij doet. Dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 07:33
fredman159 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:16:
Ik heb hier een F2120-16 met SMO S40 staan (sinds begin december actief) en dit is inderdaad van dat weer waar je warmtepomp toch wat last van heeft. Koud en enorm vochtig, dus een hoop defrosts en bijbehorend gedoe.

Vandaag zit ik tot nu toe (inclusief huis) nu op 16 KWh, gisteren met al die kou en regen op 63KWh...
Ik ga maar wat extra zonnepanelen bestellen dan denk ik! tjonge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:19

fredman159

There are no frogs here ...

ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Hahaha ja, dat zou je denken. Maar ik heb er nu 32 liggen dus dat zou voldoende moeten zijn (voor nu). Als ik het verbruik globaal vergelijk met vorig jaar (zonder WP) denk ik dat de WP iets van 50KWh gebruikt heeft.

Tja, bewolkt, donker weer met de hele dag regen van een graad of 4 tot 5. Niet bevorderlijk :P

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06 13:37
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Als de saldering is afgeschaft heb je daar helaas weinig aan ben ik bang :)

Ik zat gister totale huishouden 34 kWh. Vandaag al op 22 kWh.
Vannacht ook weer de eerste defrosts gehad om de 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
erikk1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Ik zat gister totale huishouden 34 kWh. Vandaag al op 22 kWh.
Vannacht ook weer de eerste defrosts gehad om de 2 uur.
Salderen is pas in 2030 écht afgeschaft. Tegen die tijd heb ik de extra panelen al terug verdiend. Heb er nu 'maar' 16 die rond de 4800 kWh moeten uitkomen. Wordt krap in een all-electric vrijstaand huis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Salderen is pas in 2030 écht afgeschaft. Tegen die tijd heb ik de extra panelen al terug verdiend. Heb er nu 'maar' 16 die rond de 4800 kWh moeten uitkomen. Wordt krap in een all-electric vrijstaand huis denk ik.
Juist, ik heb er 18 en haal bijna 6800/7000kWh per jaar. Mijn WP is pas sinds 26 December actief en mijn panelen sinds vorig jaar April. Door de hoge terug lever vergoeding van vorig jaar heb ik al ruim 2k terugverdient plus wat ik niet heb hoeven verbruiken vorig jaar. Investering was iets van 8k. Ik heb het binnen paar jaar makkelijk terug verdient ook al gaan ze het salderen langzaam afschaffen. Daarna alles wat ik kan op wekkenis mooi mee genomen plus het koelen in de zomer kan mooi overdag gebeuren zodra de panelen goed stroom leveren.

Hoop in 2023 toch op 0 uit te komen. Huidig verbruik woning zit op 3200kWh per jaar. Hoopte dat mijn WP het zou gaan redden op jaarbasis met 3500kWh...

[ Voor 8% gewijzigd door mvrooij op 17-01-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Kijk dit doet mij goed, ik had zelf beetje de angst dat die defrosts niet goed waren puur ook door informatie die hier gedeeld wordt. Maar de NIBE man zei ook dat dit heel normaal is en juist goed is, als je huis warm blijft en het verbruik gewoon kloppend is dan is er zeker niks aan de hand. Ik denk dat ik er gewoon vrede mee moet hebben en dat er niks "geks" is aan mijn installatie. Het is tegenover gas nog vele malen goedkoper, ook met het vervelende weer van gistere voor een warmtepomp.
Defrosts zijn gewoon een groot nadeel van luchtwarmtepompen. Hier doe je helaas niets aan en komt in ons NL heel vaak voor.

Als het harder vriest en het vocht is uit de lucht stopt dit ook weer.

Even globaal: tussen de +5 en -5 verlies je vermogen door defrosts.

Als het dan weer kouder wordt stoppen de defrosts en komt het vermogen weer vrij (die heb je dan ook nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik herken het gevoel wel van het bang zijn voor defrosts, maar heb inmiddels ook wel geleerd dat je er niet zo veel aan kan doen en het echt heel erg verschilt per dag. Als je stooklijn goed is ingesteld en de warmtepomp kan gewoon rustig de hele dag door draaien dan valt het allemaal wel mee.

Heb wel gemerkt dat een situatie waarbij je graadminuten heel ver inkakken, bijvoorbeeld een salmonella (uiteraard legionella, maar een mooie verspreking dus ik laat hem staan :) )run, je wel in een situatie kan komen waarbij de regeling gaat pieken om het gat te dichten en daarbij juist voor meer defrosts gaat zorgen. Dan krijg je een heel onrustig verloop en gaat je stroomverbruik waarschijnlijk wel wat hoger liggen.

Stroomverbruik blijft hier prima binnen de perken gisteren en vandaag (dit is het hele huis inclusief warmtepomp, 150 m2 tussenwoning met nibe f2040-6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W4hqqVRKoyvtdo8HT8Ylv53ufs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CJ4YWOkS8LG6tajUxM6jvNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PowTBKqh_iQF8G9fabVqg0Haajw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fqcrM5sTLZgB2vCiCItPBDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
erikk1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Het willen afschaffen vind ik een domme zet. Het lost namelijk het probleem niet op: er komen niet minder, maar meer panelen, dagelijks.
Het probleem van scheef gebruik lost zichzelf al op als de leaseauto electrisch wordt.
Het vertraagt de transitie naar gasloos, alleen al doordat het woord "saldering" dagelijks in de krant staat tegenwoordig

Daarnaast, we gaan naar dynamische tarieven. Je gaat mogelijk met panelen geld verdienen. Salderen eraf? Dan leggen we panelen bij. Ze vergeten namelijk dat die dingen haast niets meer kosten.

Maar ja, zo kijk ik er naar ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 20:58
Gisteren;
Hele huis 66kWh
WP 20,8kWh
99,3kWh tbv CV gemaakt en 4 tbv SSW, totaal dus 103,3kWh wat resulteert in een gemiddelde COP van 4,9
En dat bij een gemiddelde buiten temp van 4,8 graden

6 defrosts, waarvan 6 passieve en geen actieve

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:33:
[...]

In een rechte lijn ?

Hier, vanochtend bij mij weer een crash. En mijn Domoticz ping routine heeft het keurig gezien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, van een negatief iets naar ineens 0.
Maar dan zit er geen onderbreking in de data, letterlijk van de ene op de andere meting gaan de GM naar 0.
Ik probeer het terug te vinden in mijn loggen, maar dat is blijkbaar nog niet zo makkelijk 8)7
Misschien dat @LangeFries meer kan vertellen onder welke voorwaarden de gm naar 0 springen zonder herstart/reset van de SMO.

Ik meen te herinneren dat het kon gebeuren bij een bepaalde overshoot, maar kan dat compleet fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hier de stooklijn gisteren op 2-0 gezet, de WP krijgt het makkelijk zo. Hij was zelfs even uit halverwege de middag.

Buiten 1 a 2 graden.

Verbruik totaal -hele huis- tot 17.15u is 19.2 kWh. Baseload is 400 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:16:
Hier de stooklijn gisteren op 2-0 gezet, de WP krijgt het makkelijk zo. Hij was zelfs even uit halverwege de middag.

Buiten 1 a 2 graden.

Verbruik totaal -hele huis- tot 17.15u is 19.2 kWh. Baseload is 400 W
Vind dit een vrij lage stooklijn i.c.m. Met je verbruik. Maak je gebruik van een ruimtevoeler / RMU? Dan negeert hij nl gedeeltelijk je stooklijn en verhoogt hij alsnog je aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:14:
[...]

Vind dit een vrij lage stooklijn i.c.m. Met je verbruik. Maak je gebruik van een ruimtevoeler / RMU? Dan negeert hij nl gedeeltelijk je stooklijn en verhoogt hij alsnog je aanvoertemperatuur.
Zonder ruimtecorrectie.
Ca. 8 kWh zat in andere dingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
format5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Ja, van een negatief iets naar ineens 0.
Maar dan zit er geen onderbreking in de data, letterlijk van de ene op de andere meting gaan de GM naar 0.
Ik probeer het terug te vinden in mijn loggen, maar dat is blijkbaar nog niet zo makkelijk 8)7
Misschien dat @LangeFries meer kan vertellen onder welke voorwaarden de gm naar 0 springen zonder herstart/reset van de SMO.

Ik meen te herinneren dat het kon gebeuren bij een bepaalde overshoot, maar kan dat compleet fout hebben.
Wanneer het setpoint meer dan 10 graden (instelbaar) lager is dan de feitelijke Ta, dan springen de GM's naar 0, dan is hij duidelijk klaar met verwarmen. Dat kan gebeuren als het setpoint voor de kamertemperatuur naar een lagere waarde gezet wordt (al is het maar een glitch van de Tsensor). Verder ken ik geen redenen dat zoiets gebeurd. In @mvrooij zijn grafiek was het piekje rond 10 uur dat bediscussieerd werd precies 12 uur na de vorige en er was er ook weer eentje precies 12 uur later. Dat wordt wel echt door de buitenunit geregeld.

Al die defrosts van @mvrooij lijken me toch te wijzen op een overvraagde WP. Hier heb ik er deze maand (vandaag) tot nu toe nog maar 4 gehad. Hij loopt ook meest overdag en doet dat redelijk op zijn sloffen. Voor -10 heb ik eigenlijk een fractie te weinig capaciteit om het 20 graden te houden in theorie. 19 graden moet wel lukken. In al die bijna 5 jaar is dat nog niet voorgekomen. Wel laat ik soms de temperatuur wat teruglopen, omdat ik het zonde van al die electriciteit vind.

[ Voor 17% gewijzigd door LangeFries op 17-01-2023 19:49 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Wanneer het setpoint meer dan 10 graden (instelbaar) lager is dan de feitelijke Ta, dan springen de GM's naar 0, dan is hij duidelijk klaar met verwarmen. Dat kan gebeuren als het setpoint voor de kamertemperatuur naar een lagere waarde gezet wordt (al is het maar een glitch van de Tsensor). Verder ken ik geen redenen dat zoiets gebeurd. In @mvrooij zijn grafiek was het piekje rond 10 uur dat bediscussieerd werd precies 12 uur na de vorige en er was er ook weer eentje precies 12 uur later. Dat wordt wel echt door de buitenunit geregeld.

Al die defrosts van @mvrooij lijken me toch te wijzen op een overvraagde WP. Hier heb ik er deze maand (vandaag) tot nu toe nog maar 4 gehad. Hij loopt ook meest overdag en doet dat redelijk op zijn sloffen. Voor -10 heb ik eigenlijk een fractie te weinig capaciteit om het 20 graden te houden in theorie. 19 graden moet wel lukken. In al die bijna 5 jaar is dat nog niet voorgekomen. Wel laat ik soms de temperatuur wat teruglopen, omdat ik het zonde van al die electriciteit vind.
Dank voor de verduidelijking.

Om uit te sluiten of het een spontane reboot was kun je ook de grafiek van de RMU er nog naast houden. Die zou dan ook een dip naar nul moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Of even de invloed van de sensor naar 0 zetten. Ik weet niet of je een glitch in je data vind. Dan ga ik er wel van uit, dat je niet met automatisering het setpoint van de Ta veranderd en de glitch op die manier binnenkomt.

[ Voor 41% gewijzigd door LangeFries op 17-01-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:58:
Of even de invloed van de sensor naar 0 zetten. Ik weet niet of je een glitch in je data vind. Dan ga ik er wel van uit, dat je niet met automatisering het setpoint van de Ta veranderd en de glitch op die manier binnenkomt.
Bij mij doet de RMU alleen maar een "kijkfunctie".

100% WAR zonder ruimtecorrectie (anders werkt de externe afstelling niet)

De externe invloed heeft niets met mijn probleem te maken. Dat de SMO S40 soms spontaan reboot heb ik al maanden. De externe invloed heb ik sinds een week.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 17-01-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Tja zeg maar wat ik moet veranderen? Het blijft hier binnen 21/21,5 graden binnen maar de Deforsts zetten lekker door en Nibe zegt dat dit niet gek is bij de S2125 met het huidig weer. Zie hier mijn grafiek van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvi-nwFb6_SMpC5ZSxH10IGNv_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DayDTiudkkck9OJgBsClBTUf.png?f=fotoalbum_large

Ik word er niet vrolijk van, maar ik weet niet wat ik nu kan doen.. Heb stooklijn verlaagd naar 4-1 in plaats van 5-0 maar dit duurt natuurlijk 1/2 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@mvrooij Inderdaad maar even aanzien. Een defrost is niet zo erg. Als het maar warm blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:38:
Net de defrost instelling van de F2120 en S2125 eens vergeleken.
Default zouden die hetzelfde moeten zijn.
Verder is er een setting vaker ontdooien, deze staat toch niet perongeluk aan he?

Toch benieuwd of deze mogelijk bij jullie (@mvrooij , @ReLight )anders zijn

@mvrooij kan je BT28 als buitensensor toevoegen in je overzichten? Deze bepaalt namelijk een deel van de defrost regeling ipv BT1

Ik ben even nieuwsgierig naar de instelling van SMO-S40 icm S2125:
4.11.3 en 7.3.2 (bij de S40 icm F2120 zijn het blijkbaar weer andere settings, 5.11.1.1 en 4.9.7 ??)
Zie hier de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxolGi6bx5cLno4zlautcGJdmtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2xnCRGXTGp234nyjSBMy2LX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GiAoId4N0dn1kietzMYC1LZfxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzTqm3uADaOuQD6aS0T0w8JY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCXmM_3oy6FdE0OiaBrIE6dUlPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIAPxjqi5IaSdqqotDFn9tw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
USB stick is up en running, en hij is nu netjes iedere seconde alles aan het loggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
@mvrooij Alle defaults zijn dus gelijk en dit is prima. Passief ontdooien gebeurd alleen als de compressor klaar is en de Tb op de buitenunit > 4 is en duurt een minuut of 10 m.b.v. de fan. Anders gaat hij ook bij Tb >4 actief ontdooien om zo snel mogelijk weer verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:40:
@mvrooij Inderdaad maar even aanzien. Een defrost is niet zo erg. Als het maar warm blijft
Inderdaad. En als je nachtverlaging toepast kun je dus al concluderen dat je stooklijn hoog genoeg is, want je WP is in staat om een inhaalslag te maken.

Maar volgens mij deed je niet aan gerommel met de temperatuur toch, @mvrooij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 19:50

ReLight

echo("What Now ? !")

Hier de ruimte temp een graadje lager gezet waardoor de Ta vraag weer. Op 35c komt en Nibe s2125 weer even op adem kwam. Nouja.. aan defrosts kan je wennen dus.

MAAR.. Hoe dan om de s2125 ook voor SWW te gebruiken later met zo'n andere unit er bij ook? Heb je daar niet juist >40c voor nodig van de wp? Of mis ik wat.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:51:
Hier de ruimte temp een graadje lager gezet waardoor de Ta vraag weer. Op 35c komt en Nibe s2125 weer even op adem kwam. Nouja.. aan defrosts kan je wennen dus.

MAAR.. Hoe dan om de s2125 ook voor SWW te gebruiken later met zo'n andere unit er bij ook? Heb je daar niet juist >40c voor nodig van de wp? Of mis ik wat.
SWW gaat echt makkelijk naar de 45 graden. Het closed loop circuit bevat maar enkele liters CV water en dat gaat gewoon prima. Ook zit de warmte reeds in het vat dus zodra de driewegklep omschakelt vertrekt die al met bijvoorbeeld >35 graden (afh van wat je temperatuur instellingen zijn).

Niet te vergelijken met een afgiftesysteem waar een flinke scheut water in zit en wat minuten onderweg is tijdens een rondje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Ik ben nog even gaan denken maar misschien ben ik zelf ook beetje dom geweest. Ik heb natuurlijk zelf (omdat ik vorig keer dacht dat de zone regeling het probleem was) de hele zone verdeling boven eraf gegooid en alle groepen open laten staan. Dit is 100m2 10 groepen vloerverwarming wat hij extra is gaan verwarmen. Kan het niet 1+1 zijn geweest? Slechte weer plus harder moeten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:17:
Ik ben nog even gaan denken maar misschien ben ik zelf ook beetje dom geweest. Ik heb natuurlijk zelf (omdat ik vorig keer dacht dat de zone regeling het probleem was) de hele zone verdeling boven eraf gegooid en alle groepen open laten staan. Dit is 100m2 10 groepen vloerverwarming wat hij extra is gaan verwarmen. Kan het niet 1+1 zijn geweest? Slechte weer plus harder moeten werken?
Jep. Kan heel goed een oorzaak zijn.

Overvraagd. Zoals al werd genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Eerder werd gevraagd naarde DM reset naar 0; dat gebeurd idd als de Td van Taanvoer-Tvraag > 10C is.
Maar realizeer je dat dit ook gebeurd als de bijverwarminf inkickt. Ik heb hiervoor de CV aanvoer temp op 45C gezet zodat het ondersteund maar niet bijdraagt aan het 'klapperen'.

-
LangeFries schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:01:
@mvrooij ...Passief ontdooien gebeurd alleen als de compressor klaar is...
Wanneer zou de compressor klaar zijn dan? Als ie geheel uitslaat? (dat gebeurd hier nooit, hij gaat rond 100DM pruttelen dan op 25Hz.

[ Voor 37% gewijzigd door ReLight op 17-01-2023 23:34 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:31:
Eerder werd gevraagd naarde DM reset naar 0; dat gebeurd idd als de Td van Taanvoer-Tvraag > 10C is.
Maar realizeer je dat dit ook gebeurd als de bijverwarminf inkickt. Ik heb hiervoor de CV aanvoer temp op 45C gezet zodat het ondersteund maar niet bijdraagt aan het 'klapperen'.
Staat jouw bij-verwarming in 2 of 3 stappen (3 - 6 - 9 kw) geprogrammeerd maar komt hij direct vol bij dan zit er een brug (af fabriek) op de bij-verwarming en gaat hij direct op vol vermogen meedoen.

Tenminste, zo was het hier. Er zat niet een een stuurkabel aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Wat is een normale afgifte van temperatuur? Ik heb nu een Supply (BT25) van 27,6 graden en return (bt71) van21,8 graden.

Dat is een delta van bijna 6 graden. Is dat normaal? Of juist hoog of laag?

Verder heb ik me voorgenomen niet naar het stroomverbruik te kijken als ik vorst zie buiten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:31:

-

[...]

Wanneer zou de compressor klaar zijn dan? Als ie geheel uitslaat? (dat gebeurd hier nooit, hij gaat rond 100DM pruttelen dan op 25Hz.
Mijn bijverwarming (ELK9) heb ik niet eens aanstaan, en hangt er echt alleen in nood. Ik heb ook geen SWW natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:20:
Wat is een normale afgifte van temperatuur? Ik heb nu een Supply (BT25) van 27,6 graden en return (bt71) van21,8 graden.

Verder heb ik me voorgenomen niet naar het stroomverbruik te kijken als ik vorst zie buiten. :9
Bij mij zit nu de dT bij vele defrosts gemiddeld op 4/5. In normale stand als deforsts niet plaats vinden is het ongeveer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ik merk wel dat nu het buiten stuk kouder is, mijn woning binnen warmer word met de huidige stooklijn. Eerst zat ik gemiddeld tussen 20,7 en 21,2. Zit nu echt boven 21,5.

Krijg steeds meer het gevoel dat ik toch een ruimtethermostaat moet gaan toepassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-06 11:52
mvrooij schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:00:
Ik merk wel dat nu het buiten stuk kouder is, mijn woning binnen warmer word met de huidige stooklijn. Eerst zat ik gemiddeld tussen 20,7 en 21,2. Zit nu echt boven 21,5.

Krijg steeds meer het gevoel dat ik toch een ruimtethermostaat moet gaan toepassen...
Thermostaat is hiervoor niet nodig, dat moet met de stooklijn op te lossen zijn. In de handleiding staat beschreven hoe je je stooklijn dient aan te passen als de binnentemperatuur niet de gewenste waarde aanneemt. In jouw geval:
Als het buiten koud is en de kamertemperatuur te hoog is, verlaagt u de helling van de curve met één stap.
Het duurt een paar cycli van koude en warme buitentemperaturen voordat je de stooklijn goed hebt. Daarna zou je er nooit meer aan hoeven komen.

Als de stooklijn en ruimteïnvloed (stooklijnverschuiving) beide correct zijn, is een ruimteregeling wel handig om de ruimte (tijdelijk) een graadje warmer of kouder te maken, bv als je een paar dagen weg gaat, of als er wat meer warmtebehoeftige mensen op bezoek komen.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Thermostaat is hiervoor niet nodig, dat moet met de stooklijn op te lossen zijn. In de handleiding staat beschreven hoe je je stooklijn dient aan te passen als de binnentemperatuur niet de gewenste waarde aanneemt. In jouw geval:

[...]

Het duurt een paar cycli van koude en warme buitentemperaturen voordat je de stooklijn goed hebt. Daarna zou je er nooit meer aan hoeven komen.

Als de stooklijn en ruimteïnvloed (stooklijnverschuiving) beide correct zijn, is een ruimteregeling wel handig om de ruimte (tijdelijk) een graadje warmer of kouder te maken, bv als je een paar dagen weg gaat, of als er wat meer warmtebehoeftige mensen op bezoek komen.
Eens, ik ga het ook eens testen. Ik had hem nu van 5-0 naar 4-1 gezet en zijn nu 24 uur verder. Ik merk alleen dat bij weer tussen 8/12 graden dat 4-0 net te laag was.

Misschien is 3-1 een betere oplossing, ik ga hiermee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
mvrooij schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:18:
[...]
Eens, ik ga het ook eens testen. Ik had hem nu van 5-0 naar 4-1 gezet en zijn nu 24 uur verder. Ik merk alleen dat bij weer tussen 8/12 graden dat 4-0 net te laag was.

Misschien is 3-1 een betere oplossing, ik ga hiermee testen.
Is 4+1 of 3+1 niet een betere keuze dan?
Als het buiten warm is en de kamertemperatuur te laag is, verhoogt u de verschuiving van de curve met één stap.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Is 4+1 of 3+1 niet een betere keuze dan?

[...]
Ik had hem op 5-0, nu 4-1. Bij 4-1 zijn we na 24h op 21,6 graden en dit vind ik te hoog.

Maar bij 4-0 was de binnen temperatuur te laag als het 8/12 graden buiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
mvrooij schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:28:
Maar bij 4-0 was de binnen temperatuur te laag als het 8/12 graden buiten is.
8/12 Wordt als "warme" buitentemp beschouwd, iig tov de -3 van nu. En dan moet de verschuiving omhoog, niet omlaag. Dus 3+1 ipv 3-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Nou ik heb toch mooi een thermostaat ook laten nakomen uit Zweden, heb nu ook die buiten unit binnen hangen, die ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]

8/12 Wordt als "warme" buitentemp beschouwd, iig tov de -3 van nu. En dan moet de verschuiving omhoog, niet omlaag. Dus 3+1 ipv 3-1.
Ah excuses, ik lees het verkeerd. 3 / -1 en 3 / +1 bedoel je.

Ik heb hem inderdaad nu op 3+1 staan. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:19

fredman159

There are no frogs here ...

gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ah, dat is interessant om te weten. Ik heb hier zelf ook mee lopen te klieren en het blijft echt zoeken naar wat voor jouw situatie een goede stooklijn is.

Ik heb hem nu op 5 +-0 staan, als het buiten weer wat warmer wordt ga ik ook eens kijken wat het gedrag dan is.

Weersafhankelijke regeling is ook wat zoeken, maar die heb ik nu op 5 staan en dat lijkt goed te werken.

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5

Als het nu te warm wordt is je stooklijn te stijl, deze zou dan iets vlakker mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
't Is niet helemaal zo zwart/wit natuurlijk met wat warm of koud is. Als het niet lukt met de "standaard" curves, heb je wellicht een niet-lineaire curve nodig. Die zul je zelf moeten instellen (1.9.7).

Bv als je bij Tb 15°C en -5°C wel de juiste binenntemp hebt, maar bij 8°C niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
Hier knalt hij vrijwillig even de aanvoertemp naar 36C op stooklijn 5.

Lijkt wel alsof de hele regeling er op is gebouwd maar goed te kunnen ontdooien. Het effect hiervan is dat je juist eerder moet ontdooien en het energieverbruik knalt door het dak.

Snap er soms geen ene zak van de regeling van de SMO en S2125-12.

Hij houdt niet altijd vast aan de gewenste stooklijn en gaat soms maar zijn eigen gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:18

DIY

@-jann Hier idem. De wp blijft vaak op een te laag aantal Hertz hangen en dan lopen de GM op. Vervolgens gaat hij ineens een inhaalslag maken (met te hoge temp) om daarna te defrosten of uit te gaan.

Afgelopen nacht heb ik daarom de stille modus ingeschakeld (50hz). Hierdoor kreeg je niet die hoge piekken, met gelijk een defrost er achteraan. Helaas wat te laag gezet waardoor de temperatuur van het huis te ver zakte.

De stooklijn heb ik vervolgens veel vlakker gezet van 7 naar 5, dat hielp eigenlijk goed, want nu is die overshoot bij Tb -3° veel minder.
Inmiddels de stille modus op 70Hz gezet, zodat zodra het weer kouder word, het verbruik binnen de perken blijft. Dan maar een graadje kouder in huis vannacht.
Zal wel weer sleutelen worden bij Tb 10°, want daar had ik wel stooklijn 7 nodig. Misschien toch eens de minimum Ta wat verhogen.

Beperkt de stille modus alleen de maximale frequentie of gebeurt er op de achtergrond meer?

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 18-01-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:24

Piper

No guts, no glory

Staat jullie compresorcurve op auto of handmatig? Als ‘ie auto staat zou ‘ie toch niet zo lang op een laag Hz moeten blijven draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 12:14
Staat bij mij op handmatig omdat hij het op zijn sloffen kan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RJpvZmvXwkqzpQK8TxLE6PrByU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PiqaT1W224nEyloMDrliekF9.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:40:
't Is niet helemaal zo zwart/wit natuurlijk met wat warm of koud is. Als het niet lukt met de "standaard" curves, heb je wellicht een niet-lineaire curve nodig. Die zul je zelf moeten instellen (1.9.7).

Bv als je bij Tb 15°C en -5°C wel de juiste binenntemp hebt, maar bij 8°C niet.
Wat ik eigenlijk nodig heb, en nog steeds moet maken.

boven 4 graden heb ik 4-0 nodig.
onder 4 graden heb ik 5-0 nodig.
Daarmee heb ik het binnen eigenlijk altijd goed. Nu schakel ik 2x per jaar nog om met daarbij het idee, dat doe ik de volgende keer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Je bent het beste af met een vrij vlakke stooklijn. Als die een paar dagen draait. Zonder compensatie en verlaging, en de temperatuur gaat omhoog, dan kan de lijn nog wat lager. Of vlakker. Dat is wel een verschil natuurlijk, de stijlheid!

Een te hoge lijn herken je vrij gemakkelijk: het huis is op temperatuur en de warmtepomp heeft zelfs tijd voor pauzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Wat ik eigenlijk nodig heb, en nog steeds moet maken.

boven 4 graden heb ik 4-0 nodig.
onder 4 graden heb ik 5-0 nodig.
Daarmee heb ik het binnen eigenlijk altijd goed. Nu schakel ik 2x per jaar nog om met daarbij het idee, dat doe ik de volgende keer wel.
Ga dan naar stooklijn 0 en stel de temperaturen customized in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:41:
Hier knalt hij vrijwillig even de aanvoertemp naar 36C op stooklijn 5.

Lijkt wel alsof de hele regeling er op is gebouwd maar goed te kunnen ontdooien. Het effect hiervan is dat je juist eerder moet ontdooien en het energieverbruik knalt door het dak.

Snap er soms geen ene zak van de regeling van de SMO en S2125-12.

Hij houdt niet altijd vast aan de gewenste stooklijn en gaat soms maar zijn eigen gang.
De regeling is er eentje gebaseerd op graadminuten. De stooklijn is daarbij ondergeschikt.

Een stooklijn krijg je namelijk nooit zuiver. Die wordt verknoeid door de zon of de wind of beide, door defrosts en door de interruptie van een SWW run.

Daarom is het mooiste om de stooklijn vrij aardig vast te stellen ( en hoe vlakker, hoe gunstiger) en uiteindelijk ruimtecorrectie te doen. Dat doet dan of de RMU of een zone-regeling. (Beide wil niet, tenminste niet bij een master-master zone regeling want die moet een signaal kunnen sturen via AUX2 naar de SMO en de SMO luistert daar alleen naar als zijn eigen ruimtecorrectie uit staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:20:

Die retour is veel te laag. Dan ontbrak het aan warmte in je afgiftesysteem en moet de warmtepomp gaan inhalen. Dat is niet handig als het buiten rond het vriespunt is, veel stroom nodig want het ding komt teveel in een visueel cirkeltje door het dichtvriezen.

Je hebt dan of geen goede lijn te pakken, of je doet nachtverlaging (idem voor zone regeling die groepen lange tijd dicht gooit) en dat zou ik nu even weglaten.

Een warmtepomp kan makkelijk 30 graden maken, maar dan moet de retour 27 of liever 28 zijn. Snap je ?

Bij mij moet die er ook al 'hard' aan werken als er 27 graden gehaald moet worden bij een retour van 24. Die dT bij een flow van 27 liter per minuut impliceert namelijk dat er even 5647 Watt thermisch de vloer in gaat!

PS geen systeem is hetzelfde. Getallen zeggen veel, mits je ze allemaal weet.
Zo zegt de Ta en Tr niets als je de flow niet weet.

Bij 10 liter per minuut komt er immers 2,7 x zo laag vermogen bij kijken als bij 27 als de dT in beide gevallen 3K (Kelvin) is.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:12:
Dat is echt niet normaal. Als hier niemand doucht blijft het vat wel een week warm.
Da's een mooi resultaat maar m.i. wel heel erg lang. Voordat ik mezelf helemaal gek maak, vergelijken we wel appels met appels?

Jij hebt b.v. een compleet ander vat. Jouwe heeft label A en verliest 50W, mijne is label C en verliest 100W (beide volgens de datasheet).

En jij doet m.i. iets raars. Heb je de spiraal omgekeerd aangesloten? Elders meldde je namelijk:
Andrehj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:14:
Niet direct na een opwarmcyclus, dan is de temperatuur in het vat helemaal uniform.
En dat kan alleen als je de warmte-invoer aan de onderkant doet of dat je het water roert. Beide zijn niet heel gebruikelijk. Maar dan wordt je totale warmtehoeveelheid wel veel groter en zal afkoeling (bovenin, bij de uitstroming) veel langer duren. Je stopt er dan bij de opwarmcyclus veel meer energie in dan dat ik doe.

En onderstaande strookt toch niet met 1x per week opwarmen? Of laat je het water 17,5°C afkoelen?
Andrehj schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:00:
Hier mijn SWW temperatuurlijn (sensor op 2/3 van de hoogte) waar de temperatuur slechts 2.5 graden per 24 uur zakt
Ik haal uit mijn grafieken dat ik gemiddeld (tussen boven en onder) ca. 5.5°C verlies in 21 uur tijd. Dat komt overeen met 110W. Dicht bij de specs uit de datasheet. De 10W extra verlies komt waarschijnlijk door slechte (buis)isolatie rond de aansluitingen en wat ERZ.
Probleem is dat er dus veel te veel warmte uit je vat ontsnapt.
Mogelijkheden op volgorde van waarschijnlijkheid:

• Zelfsifonnage (zoek in de WP topics even op Einrohrzirkulation en thermosifon).
Alle aan- en afvoeren lopen helaas semi-verticaal (80-90°) naar boven weg. Enige ERZ zal dus wel optreden.
• Lekkende driewegklep.
Kan ik helaas niet (makkelijk) controleren (of wel?).
• Leidingwerk van CV loopt direct langs de spiraalaansluiting van je SWW-vat en trekt daar warmte uit.
Zit wel wat afstand tussen. Had liever meer gehad, maar de ruimte is erg beperkt.
• Geen isolatie rondom je vat. Dat kun je overigens zelf verbeteren. Gewoon een dagje knutselen met isolatiemateriaal.
Dat staat nog op de TODO lijst.
Ik zie ook dat je SWW setpoint erg hoog staat. Hier valt ook nog veel te winnen.
Klopt, die moet (weer) omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@gaafst je zou kunnen voelen bij de driewegklep of de SWW leiding warm is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Die retour is veel te laag. Dan ontbrak het aan warmte in je afgiftesysteem en moet de warmtepomp gaan inhalen. Dat is niet handig als het buiten rond het vriespunt is, veel stroom nodig want het ding komt teveel in een visueel cirkeltje door het dichtvriezen.

Je hebt dan of geen goede lijn te pakken, of je doet nachtverlaging (idem voor zone regeling die groepen lange tijd dicht gooit) en dat zou ik nu even weglaten.

Een warmtepomp kan makkelijk 30 graden maken, maar dan moet de retour 27 of liever 28 zijn. Snap je ?

Bij mij moet die er ook al 'hard' aan werken als er 27 graden gehaald moet worden bij een retour van 24. Die dT bij een flow van 27 liter per minuut impliceert namelijk dat er even 5647 Watt thermisch de vloer in gaat!

Bij 10 liter per minuut komt er immers 2,7 x zo laag vermogen bij kijken als bij 27 als de dT in beide gevallen 3K (Kelvin) is.
Het ontbrak denk ik aan warmte in het afgiftesysteem denk ik dan. Wij hebben 1 hoog ook vloerverwarming aangelegd, maar ik heb die verdeler dicht gezet omdat we boven enkel glas hadden met (rotte) houte kozijnen uit 1970.

Sinds de nieuwe kozijnen heb ik boven open gezet, dus ik denk dat hij de kou daar nog uit de vloer moet trekken, het is boven nog niet helemaal warm namelijk, maar heb er ook geen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Het ontbrak denk ik aan warmte in het afgiftesysteem denk ik dan. Wij hebben 1 hoog ook vloerverwarming aangelegd, maar ik heb die verdeler dicht gezet omdat we boven enkel glas hadden met (rotte) houte kozijnen uit 1970.

Sinds de nieuwe kozijnen heb ik boven open gezet, dus ik denk dat hij de kou daar nog uit de vloer moet trekken, het is boven nog niet helemaal warm namelijk, maar heb er ook geen thermostaat.
Oja. Dat verhaal 🙂

Mogelijk krijgt die 2e verdeler te weinig debiet, en dan gaat het water traag rond en komt veel kouder terug dan de vloer beneden. Die mixed dan dus je retour ook wat omlaag.
Misschien is het dan nodig om de pompsnelheid te verhogen, maar beter is eerst de debieten beter verdelen. Eigenlijk waterzijdig inregelen.
Dan moeten de groepen van de verdeler beneden wat geknepen worden zodat er een betere verdeling ontstaat. Er gaat dan wat meer warmte naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Knowbody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:24:
[...]

@ApexAlpha de dT is afhankelijk van het vermogen en dus de buitentemperatuur en van de configuratie VVW vs radiatoren vs combi. De flow wordt lager gekozen naarmate er meer radiatoren in het spel zitten. Een dT van 6 bij dit weer kan prima bij de combi. Bij mij was die 7 graden (28 vs 35) voor de combi VVW+radiatoren.
Mijn F2120 is toch regelmatig klaar, omdat hij vaak een stuk boven de gewenste Ta gaat draaien. Hij maakt cycli van ongeveer 2 uur. Met de S2120 lijkt er wel wat veranderd als ik dit zo zie. Ik weet niet of dat in een nieuwere release ook voor de F2120 beschikbaar is, ik draai niet op de nieuwste release.

[ Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 18-01-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Oja. Dat verhaal 🙂

Mogelijk krijgt die 2e verdeler te weinig debiet, en dan gaat het water traag rond en komt veel kouder terug dan de vloer beneden. Die mixed dan dus je retour ook wat omlaag.
Misschien is het dan nodig om de pompsnelheid te verhogen, maar beter is eerst de debieten beter verdelen. Eigenlijk waterzijdig inregelen.
Dan moeten de groepen van de verdeler beneden wat geknepen worden zodat er een betere verdeling ontstaat. Er gaat dan wat meer warmte naar boven.
Net even snel gespiekt en de Flowmeters staan allemaal op 1, dus er zou genoeg flow moeten zijn dan denk ik? Op de twee thermometertjes zie ik ook 26 graden en 21 graden staan. (ongeveer, is lastig te lezen).

Dus mijn gedachte zou zijn dat hij gewoon even die kou uit de vloer moet trekken dan? Maar ik kan morgen eens kijken of ik ze beneden op wat minder flow kan zetten.

Inmiddels is ook de balansventilatie goed ingeregeld dus dat zou de warmte ook wat moeten gaan verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:59:
[...]

@ApexAlpha de dT is afhankelijk van het vermogen en dus de buitentemperatuur en van de configuratie VVW vs radiatoren vs combi. De flow wordt lager gekozen naarmate er meer radiatoren in het spel zitten. Een dT van 6 bij dit weer kan prima bij de combi. Bij mij was die 7 graden (28 vs 35) voor de combi VVW+radiatoren.
Ik kijk er toch anders naar.

Die dT van 6K is bij wat hogere water temperaturen niet vreemd, maar in dit voorbeeld met een retour van de 21 klopt dat niet. Maar goed, dat werd verklaard doordat er nog warmte in een deel vh systeem moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Net even snel gespiekt en de Flowmeters staan allemaal op 1, dus er zou genoeg flow moeten zijn dan denk ik? Op de twee thermometertjes zie ik ook 26 graden en 21 graden staan. (ongeveer, is lastig te lezen).

Dus mijn gedachte zou zijn dat hij gewoon even die kou uit de vloer moet trekken dan? Maar ik kan morgen eens kijken of ik ze beneden op wat minder flow kan zetten.

Inmiddels is ook de balansventilatie goed ingeregeld dus dat zou de warmte ook wat moeten gaan verdelen.
Uiteraard de tijd geven, zeker. .

Allemaal op 1. Maar beneden ook of staan ze daar op ik noem maar wat 2 of zelfs 3 ? Dan gaat er uiteraard maar een klein gedeelte naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Piper schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:15:
Staat jullie compresorcurve op auto of handmatig? Als ‘ie auto staat zou ‘ie toch niet zo lang op een laag Hz moeten blijven draaien?
Hier staat de curve op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Uiteraard de tijd geven, zeker. .

Allemaal op 1. Maar beneden ook of staan ze daar op ik noem maar wat 2 of zelfs 3 ? Dan gaat er uiteraard maar een klein gedeelte naar boven.
Beneden staan ze half open, boven helemaal. Boven is 1 de max, maar beneden gaat het tot 3. Maar het zijn ook twee verschillende verdelers, maar de buizen zijn even groot. Ik kan morgen eens kijken, maar gezien de temperatuurverschillen boven in de verdeler zou je zeggen dat er flow is. De buizen voelen ook wel warm.

Ik ga me dit weekend maar eens inlezen over al deze zaken.

edit: Heeft iemand hier zijn PV installatie gekoppeld aan Nibe? Ik zag in het menu dat je dat kon toevoegen zodat hij er rekening mee houdt, maar mijn installateur wist van niks.

[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 18-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Beneden staan ze half open, boven helemaal. Boven is 1 de max, maar beneden gaat het tot 3. Maar het zijn ook twee verschillende verdelers, maar de buizen zijn even groot. Ik kan morgen eens kijken, maar gezien de temperatuurverschillen boven in de verdeler zou je zeggen dat er flow is. De buizen voelen ook wel warm.
Ik herken dit.

De leiding naar boven is dun tov zijn lengte. De verdeler beneden krijgt dus veel meer. Wat je moet doen is de groepen beneden allemaal wat minder geven. 2 liter per minuut of beter allemaal 30% minder (zijn de lussen allemaal even lang? Een kortere groep heeft minder debiet nodig dan een lange).

Er is flow. Maar de verhouding is scheef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja de lussen zijn allemaal maximaal 50 meter geloof ik. Ik ga me er eens aan wagen morgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik vind het wel een mooie 'hack' om met de stille stand de compressor iets terug te dringen en zo dat overtrekken te temperen.

We gaan het vannacht zien.

*blijkbaar kan je niet zo maar stille modus activeren, enkel via programeren & schema, of ben ik ff blind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
ReLight schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:47:
Ik vind het wel een mooie 'hack' om met de stille stand de compressor iets terug te dringen en zo dat overtrekken te temperen.

We gaan het vannacht zien.

*blijkbaar kan je niet zo maar stille modus activeren, enkel via programeren & schema, of ben ik ff blind?
Je kan ook de compressor curve 5.1.23 hiervoor aanpassen. Afhankelijk van de buitentemperatuur begrens je dan het aantal Hz van de compressor.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Bij de smo 20 moet je inderdaad het schema vullen. Ik heb 00:00 tot 12:00 en 12:00 tot 00:00. Een 24 uurs blok mag blijkbaar niet. In het Service menu de stille modus toestaan en percentage voor de 2 blokken ingeven.

@Henielma als ik de curve van auto haal is die elke keer anders(?) Wellicht is de curve aanpassen ipv stille modus beter, maar durfde het nog niet aan. Ben ook benieuwd of hij vroeger optoert als ik de curve wat verhoog bij tempersturen net boven 0. Misschien toch proberen en dan gelijk onder 0 vlakker en lager zetten om de pieken te verminderen.

[ Voor 45% gewijzigd door DIY op 19-01-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 20:02
Zouden jullie eens een screenprint van de grafiek met jullie compressorstarts willen uploaden?

Ik heb een VVM500 icm F2120-12 en op zich werkt het systeem momenteel prima. Ik ben echter nog steeds een beetje sceptisch gezien deze oorspronkelijk verkeerd geïnstalleerd is door de installateur en daardoor heb ik de neiging tegenwoordig alles in twijfel te trekken.

Ik zie in mijn grafiek een (naar mijn mening) vreemd gedrag qua compressorstarts. Zo zie je bijvoorbeeld onderstaand rond 01:00 en 14:00 uur de compressorstarts ineens met 3-4x toenemen op exact het zelfde tijdstip. Voor mijn gevoel is dat enigszins vreemd gedrag en ben ik benieuwd of dit verklaarbaar is en/of bij jullie ook optreed?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP-hpIGvV0m4ugijsNonBVB4tRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP73eXCd9pOqOeU7kgEGoPm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Waren dat niet gewoon de momenten dat de Tb richting 0 ging en er dus veel defrost waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
DIY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:08:

@Henielma als ik de curve van auto haal is die elke keer anders(?) Wellicht is de curve aanpassen ipv stille modus beter, maar durfde het nog niet aan. Ben ook benieuwd of hij vroeger optoert als ik de curve wat verhoog bij tempersturen net boven 0. Misschien toch proberen en dan gelijk onder 0 vlakker en lager zetten om de pieken te verminderen.
Hieronder de instelling zoals ik die gebruik. Je moet dan auto uitvinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nIy4p9UULc8gTRHKp27qvaLqtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL97IEqqq5mXtG4trzCtn5ef.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 20:02
DIY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:26:
Waren dat niet gewoon de momenten dat de Tb richting 0 ging en er dus veel defrost waren?
Het is volgens mij niet perse gekoppeld aan de defrosts. Dat dacht ik in eerste instantie ook maar lijkt niet gerelateerd. Ik zie het gedrag ook wanneer de temperaturen boven 0 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fcn1-0HbWVT_7kqZDT1ccPVMA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T69qAlljCaSWXavMUVMkib3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP-hpIGvV0m4ugijsNonBVB4tRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP73eXCd9pOqOeU7kgEGoPm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Persoonlijk vind ik die compressorstart grafiek wat lastig te interpreteren. Je kunt beter kijken naar de grafieken die men hier vaker post (GM en vermogen). Dat zegt meer.

@Henielma Bedankt. De compressor curve heb ik van auto gehaald en aangepast volgens jou voorbeeld. Nu experimenteren hoe stijl hij moet staan. Had jij een specifieke theorie bij jou temperaturen in de curve?

@ReLight Ondanks dat ik de frequentie op 80 Hz had staan bleef hij in stille modus maximaal 50 draaien. Is dat bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:00
Net de installateur maar weer eens gebeld. Alles is er, behalve de VVMS320 en daar is nog geen leverdatum voor. :'( :'( :N :N Het blijft ook maar vooruitgeschoven worden, begint onderhand toch wel te frustreren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:23:
Persoonlijk vind ik die compressorstart grafiek wat lastig te interpreteren. Je kunt beter kijken naar de grafieken die men hier vaker post (GM en vermogen). Dat zegt meer.

@HiBe Bedankt. De compressor curve heb ik van auto gehaald en aangepast volgens jou voorbeeld. Nu experimenteren hoe stijl hij moet staan. Had jij een specifieke theorie bij jou temperaturen in de curve?

@ReLight Ondanks dat ik de frequentie op 80 Hz had staan bleef hij in stille modus maximaal 50 draaien. Is dat bij jou ook?
mijn initiële instellingen heb ik (Als ik mij goed herinner) op basis van suggesties van @LangeFries gedaan. Inmiddels een paar keer een klein beetje bijgesteld als het huis niet goed op temperatuur kwam/bleef, of juist te warm werd. Nu al een tijd niet meer naar omgekeken, want lijkt goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:38:
Net de installateur maar weer eens gebeld. Alles is er, behalve de VVMS320 en daar is nog geen leverdatum voor. :'( :'( :N :N Het blijft ook maar vooruitgeschoven worden, begint onderhand toch wel te frustreren.
Drama!

Gewoon die wp voor verwarming aansluiten zonder de vvms >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Drama!

Gewoon die wp voor verwarming aansluiten zonder de vvms >:)
Die neiging krijg ik onderhand ook, maar dan zit ik wel zonder aansturing. Van mij had onderhand een boilervat met SMO S40 ook gemogen, maar de SMO is ook niet leverbaar. :S

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 12:14
Hopelijk gaat er bij de bestaande installatie niets stuk want vervangende onderdelen zijn net zo goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ja, dit is werkelijk niet grappig meer. En de S320 is ook werkelijk nergens te vinden, anders had ik hem desnoods in Zweden besteld. De S325 had van mij ook gemogen, maar ook die is niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ok kleine update, ik had gister verkeerd gekeken naar de flowmeter. Bij nader inzien stond alles schots en scheef.Ik heb nu zowel boven als beneden alles op 1,5liter per minuut gezet. We gaan eens kijken of dat verschil maakt voor boven. Beneden stonden sommige op 2,5l/m en andere op 2 en andere op 1.

Boven draaide ik de eerste wat open en toen schoten de andere vlotters ineens omhoog, dus wellicht dat daar wat scheef zat tot nu toe.

Nu dus alles recht. Beneden zit ook een bypass, maar die staat in het midden (tussen helemaal open en helemaal dicht) en ben ik vanaf gebleven.

Het nadeel is wel dat ik nu weer 48 uur moet wachten voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.

Edit: nu staat alle flow op 0 hier gaat iets mis denk ik
Edit 2: ah de Nibe is nu de boiler aan het verwarmen dus dat zal het zijn.
Edit 3: oké hij staat nu weer op 'Heating' en alles weer op 1,5l/m. Wat een timing, ik zag mezelf al de loodgieter bellen dat ik alles binnen 2 weken al verneukt had. :+

[ Voor 17% gewijzigd door ApexAlpha op 19-01-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik ben nog eens even aan het vergelijken en zoeken geweest en ben benieuwd naar jullie mening over het volgende, mocht ik van de installateur horen dat er niks zinnigs over de levertijd van de VVM S320 te zeggen is.

Ik had dan als alternatief voor de VVM S320 bedacht:

- SMO S40 (Leverbaar via Hemmatema.se, waar @erikk1984 zijn Nibe ook vandaan heeft.)
- VBP-300 spiraalboiler (ziet er strak uit, volgens Nibe zeer geschikt voor wp en 100 liter meer inhoud dan de VVM S320)
- Circulatiepomp en 3-wegklep
- Warmtemeting via een Nibe EMK set (kan op de SMO S40 aangesloten worden) of een Multical

Volgens mij heb ik dan hetzelfde idee als de VVM S320, maar dan wel vlot leverbaar en staat mijn buitenunit niet meer zinloos stof te happen bij de groothandel. Of mis ik iets en heeft de S320 bepaalde voordelen boven zelf samenstellen? Ik weet bijvoorbeeld niet precies waar dat elektrische element voor de legionella en -40 in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

ApexAlpha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:27:
...
Beneden zit ook een bypass, maar die staat in het midden (tussen helemaal open en helemaal dicht) en ben ik vanaf gebleven.

Edit 3: oké hij staat nu weer op 'Heating' en alles weer op 1,5l/m. Wat een timing, ik zag mezelf al de loodgieter bellen dat ik alles binnen 2 weken al verneukt had. :+
Haha, lekker bezig.

Kijk even of je bypass niet te vroeg open gaat als de pomp flink staat te drukken, beetje zonde. Als je geen naregeling hebt zou je hem zelfs naar de hoogste druk kunnen draaien om zeker te zijn dat alle flow en warmte je systeem in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:50:
Ik ben nog eens even aan het vergelijken en zoeken geweest en ben benieuwd naar jullie mening over het volgende, mocht ik van de installateur horen dat er niks zinnigs over de levertijd van de VVM S320 te zeggen is.

Ik had dan als alternatief voor de VVM S320 bedacht:

- SMO S40 (Leverbaar via Hemmatema.se, waar @erikk1984 zijn Nibe ook vandaan heeft.)
- VBP-300 spiraalboiler (ziet er strak uit, volgens Nibe zeer geschikt voor wp en 100 liter meer inhoud dan de VVM S320)
- Circulatiepomp en 3-wegklep
- Warmtemeting via een Nibe EMK set (kan op de SMO S40 aangesloten worden) of een Multical

Volgens mij heb ik dan hetzelfde idee als de VVM S320, maar dan wel vlot leverbaar en staat mijn buitenunit niet meer zinloos stof te happen bij de groothandel. Of mis ik iets en heeft de S320 bepaalde voordelen boven zelf samenstellen? Ik weet bijvoorbeeld niet precies waar dat elektrische element voor de legionella en -40 in zit...
Je kunt het beste kijken welk van de standaard Nibe schema's met losse componenten passend is voor jou situatie.
Wat betreft legionella houd Nibe vaak een electrisch element (ELK) aan dat in de aanvoer zit voor de 3wegklep. Dat dient dan zowel voor -40 als legionella, dus dan heb je er maar 1 nodig. In sommige schema's staat echter een element in de boiler ingetekend.

Voordeel van losse componenten is dat je voor een rvs vat met betere isolatie kunt kiezen. Die geintegreerde dingen staan niet echt echt bekend om goede isolatie. Nadeel is dat een SMO aardig wat bedradingswerk vraagt (alle sensoren, communicatie kabel, voeding en aansturing verwarmingselementen).

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 19-01-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Haha, lekker bezig.

Kijk even of je bypass niet te vroeg open gaat als de pomp flink staat te drukken, beetje zonde. Als je geen naregeling hebt zou je hem zelfs naar de hoogste druk kunnen draaien om zeker te zijn dat alle flow en warmte je systeem in gaat.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik niet zo veel weet van die bypass.

Moet die uberhaupt open staan als je een WP hebt met 2 open verdelers? Er is toch altijd flow in mijn systeem, want er zit nergens een thermostaatkraan of zo?

Verder weet ik niet of een hoger getal (die op bypass staan) betekent dat er meer druk nodig is voordat hij open gaat, of dat hij meer water door laat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjiSg4cxRwlcb8cCtQoLi3nLoPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQUp15Sf12sasOAgqhLICwCP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

ApexAlpha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Moet die uberhaupt open staan als je een WP hebt met 2 open verdelers? Er is toch altijd flow in mijn systeem, want er zit nergens een thermostaatkraan of zo?

Verder weet ik niet of een hoger getal (die op bypass staan) betekent dat er meer druk nodig is voordat hij open gaat, of dat hij meer water door laat...

[Afbeelding]
6 = 0,6 bar. De hoogste waarde is de grootste druk voordat hij open gaat. Standaard worden ze op 0,3 bar ingesteld.

Met 2 gesloten verdelers (die jij hebt) is hij m.i. niet nodig. Behalve als je naregeling hebt waarbij motortjes de groepen kunnen sluiten of als je wp niet voldoende debiet voor een defrost krijgt.

Ik heb geen bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:12:
[...]

6 = 0,6 bar. De hoogste waarde is de grootste druk voordat hij open gaat. Standaard worden ze op 0,3 bar ingesteld.

Met 2 gesloten verdelers (die jij hebt) is hij m.i. niet nodig. Behalve als je naregeling hebt waarbij motortjes de groepen kunnen sluiten of als je wp niet voldoende debiet voor een defrost krijgt.

Ik heb geen bypass.
Ik dacht dat gesloten verdeler was als je een (meng)pomp op de verdeler hebt? En dat open is dat je geen extra pomp per verdeler hebt.

Maar goed ik zal de bypass iets dichter draaien, ik heb verder geen extra motortjes of zoneregeling die zich met de flow bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:15
gaafst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:26:
Da's een mooi resultaat maar m.i. wel heel erg lang. Voordat ik mezelf helemaal gek maak, vergelijken we wel appels met appels?

Jij hebt b.v. een compleet ander vat. Jouwe heeft label A en verliest 50W, mijne is label C en verliest 100W (beide volgens de datasheet).

En jij doet m.i. iets raars. Heb je de spiraal omgekeerd aangesloten? Elders meldde je namelijk:
Nee, gewoon met warm boven. Maar de flow is tijdens een SWW-run zodanig hoog, dat het onderin niet erg veel kouder is. Dat scheelt hooguit twee graden.
En onderstaande strookt toch niet met 1x per week opwarmen? Of laat je het water 17,5°C afkoelen?
Jij hebt goed je huiswerk gedaan... Dat is een quote van driekwart jaar geleden. Vergeet ook vooral niet dat dat het water bij lagere temperaturen langzamer afkoelt. Maar wellicht was die week wat overdreven.
Overigens verwarm ik niet 1x per week, want het water wordt uiteraard gewoon gebruikt. Gemiddeld doen we in de zomer 1 run per ca 3 dagen, en in de winter 1 run per twee dagen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Je kunt het beste kijken welk van de standaard Nibe schema's met losse componenten passend is voor jou situatie.
Wat betreft legionella houd Nibe vaak een electrisch element (ELK) aan dat in de aanvoer zit voor de 3wegklep. Dat dient dan zowel voor -40 als legionella, dus dan heb je er maar 1 nodig. In sommige schema's staat echter een element in de boiler ingetekend.

Voordeel van losse componenten is dat je voor een rvs vat met betere isolatie kunt kiezen. Die geintegreerde dingen staan niet echt echt bekend om goede isolatie. Nadeel is dat een SMO aardig wat bedradingswerk vraagt (alle sensoren, communicatie kabel, voeding en aansturing verwarmingselementen).
Ik heb losse componenten vanwege die 180 liter maar had graag een nette installatie gehad. Zo'n kast met alles erin is zoveel 'echter', 'professioneler'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:18:
[...]

[Afbeelding]
Ok. The proof of the pudding is in the eating....

Dat de flowmeters schots en schreef stonden kan een bewuste keuze van de installeur zijn geweest.
Stel een lus van 90 meter had 2 liter pm dan is het niet gek dat een lus van 45 meter is ingesteld op 1 liter.... Debietmeters zijn en handige indicate als je de lengte vd lussen weet. Hoeft niet in meters, maar als je maar weet welke groep het de meeste weerstand heeft en welke de minste. Dit kun je eenvoudig zien als alle debietmeters maximaal staan.
De hoogste liters per minuut is de groep met de minste weerstand.

Boven had je alles vol open. Dat had je zo moeten laten. Je had dan beneden naar die 30% gekund of de helft, en dan kijken wat er boven was gebeurd.... Gingen die groepen dan van 1 liter pm naar 1,5 of zelfs naar 2 .... Dan heb je een beeld wat er aan flow door die kringen kan.

De kortste klap is de verdeler beneden dicht draaien met de 2 kraantjes (meestal rood en blauw) om dan te kijken wat er überhaupt maximaal mogelijk was aan debiet boven. Zo'n test doe je dan met de pompsnelheid op handmatig, op100%.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Ik dacht dat gesloten verdeler was als je een (meng)pomp op de verdeler hebt? En dat open is dat je geen extra pomp per verdeler hebt.

Maar goed ik zal de bypass iets dichter draaien, ik heb verder geen extra motortjes of zoneregeling die zich met de flow bemoeien.
Ik wil ( 🤣 ) het woord open en gesloten niet meer zien hier. Het blijft een drama die definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb losse componenten vanwege die 180 liter maar had graag een nette installatie gehad. Zo'n kast met alles erin is zoveel 'echter', 'professioneler'.
Goed punt en ik ga ook nog het liefste voor de S320, maar momenteel loopt de frustratie echt enorm op. Eerst was het leveren in oktober, toen was de S2125 er en werd de binnenunit een probleem, maar die stond in het systeem bij de groothandel voor levering half januari. En inmiddels is er dus geen leverdatum meer bekend.

Vanmiddag heb ik via Facebook eens een bericht naar Nibe gedaan en die geven als reactie dat de installateur met hun afdeling logistiek contact op moet nemen, maar volgens de installateur gaat alles via de groothandel. |:(

Het is mij dus onderhand echt een raadsel hoe dit nu precies zit. De installateur is natuurlijk ook van anderen afhankelijk en ik voel me dan ook nog weer bezwaard als ik weer kom 'zeuren', maar ik vind het enorm frustrerend dat er iedere keer iets over een levertijd geroepen wordt en als het dan zover is schuift de boel weer leuk vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 19-01-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Ok. The proof of the pudding is in the eating....

Dat de flowmeters schots en schreef stonden kan een bewuste keuze van de installeur zijn geweest.
Stel een lus van 90 meter had 2 liter pm dan is het niet gek dat een lus van 45 meter is ingesteld op 1 liter.... Debietmeters zijn en handige indicate als je de lengte vd lussen weet. Hoeft niet in meters, maar als je maar weet welke groep het de meeste weerstand heeft en welke de minste. Dit kun je eenvoudig zien als alle debietmeters maximaal staan.
De hoogste liters per minuut is de groep met de minste weerstand.

Boven had je alles vol open. Dat had je zo moeten laten. Je had dan beneden naar die 30% gekund of de helft, en dan kijken wat er boven was gebeurd.... Gingen die groepen dan van 1 liter pm naar 1,5 of zelfs naar 2 .... Dan heb je een beeld wat er aan flow door die kringen kan.

De kortste klap is de verdeler beneden dicht draaien met de 2 kraantjes (meestal rood en blauw) om dan te kijken wat er überhaupt maximaal mogelijk was aan debiet boven. Zo'n test doe je dan met de pompsnelheid op handmatig, op100%.....
Alle groepen zijn ongeveer even lang, ik heb het ergens nog op een blaadje staan. Het maximale verschil is 15 meter geloof ik. Maar ik kan dit weekend eens een grote test doen met dichte verdeler ook. Maar ik voel nu boven vlakbij de verdeler de vloer wel al stuk warmer worden, dat was eerst niet zo.

Eens kijken wat het doet tot zondag.

Ik zal me niet mengen in de open/gesloten strijd dan, haha. Maar ik heb twee verdelers zonder mengpompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Goed punt en ik ga ook nog het liefste voor de [...]
wordt en als het dan zover is schuift de boel weer leuk vooruit.
Voor wat het waard is ik heb ook alles bij Hemmatema besteld, ook de S2125 zelf. Ging prima ze hebben ook een fijne live chat (in het Engels!).

Bij mij zelfde verhaal. Alles zou er november zijn, toen eind november, toen december, toen werd het 2023 en op een gegeven moment gaven ze niet eens een datum meer. Toen heb ik alles maar zelf geimporteerd. Volgens mijn installateur zou mijn bestelling nu op week 33 van dit jaar staan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ApexAlpha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Voor wat het waard is ik heb ook alles bij Hemmatema besteld, ook de S2125 zelf. Ging prima ze hebben ook een fijne live chat (in het Engels!).

Bij mij zelfde verhaal. Alles zou er november zijn, toen eind november, toen december, toen werd het 2023 en op een gegeven moment gaven ze niet eens een datum meer. Toen heb ik alles maar zelf geimporteerd. Volgens mijn installateur zou mijn bestelling nu op week 33 van dit jaar staan. 8)7
Week 33 is al meer dan ik weet... Maar helaas heeft Hemmatema ook geen S320 meer op voorraad. Een SMO S40 is daar nog wel probleemloos te krijgen, vandaar dat ik in de richting van losse onderdelen begon te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Aziraphale schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Week 33 is al meer dan ik weet... Maar helaas heeft Hemmatema ook geen S320 meer op voorraad. Een SMO S40 is daar nog wel probleemloos te krijgen, vandaar dat ik in de richting van losse onderdelen begon te denken.
Ah zo. De S2125 was eerst ook uitverkocht, maar na een tijdje toch weer op voorraad. Warmtepompen zijn zo normaal in Zweden dat veel winkels zoals Hemmatema ze gewoon binnen krijgen op basis van doorlopende levercontracten. Heel andere situatie dan in NL waar elk apparaat op bestelling geimporteerd wordt. Dus je kan eens vragen of ze er nog verwachten deze maand?

Je kan nog andere webshops proberen te zoeken via https://www.pricerunner.se/ of zo.

Ik ben verder erg tevreden over de losse apparaten, maar bij mij staan die allemaal in de garage. Als je alles binnen wil zetten is zo een kast wel mooier inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 19-01-2023 20:10 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste