WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik denk echt dat het hier niks mee te maken heeft, waarschijnlijk heeft de zone-regeling boven wat getriggerd. Boven is mijn zone regeling eigenlijk niet eens belangrijk puur omdat ik hier de temps toch niet boven 19 wil hebben en ik gewoon goed kan knijpen met de flowmeters. Maar het zit erop en wilde wel de temperaturen per ruimte kunnen bekijken. Ik ga nog even bedenken wat ik ermee ga doen, maar wil eigenlijk wel de trigger weten.format5 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Waar ik gisteren al over begon is de "storing" welke je er ook bij hebt.
Je defrost duurt blijkbaar te lang volgens de SMO.
Ik verwacht dat dit mede oorzaak is van je defrosts. Als het te lang duurt, start de SMO er meerdere achter elkaar totdat deze het wel goed vind.
De vraag is dus waarom je defrosts te lang duren, vandaar dat mijn vraag over de flow sensor kwam.
Maar misschien kan je wel op een andere manier beredeneren wat de flow is?
Had je een 2e pomp? Zo nee kan je de flow over de verdelers misschien aflezen en deze optellen?
Welk toerental wordt er naar GP12 gestuurd tijdens een defrost?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Er van uitgaande dat de bekabeling het probleem niet is.
Misschien doet deze toch iets vreemds, bijvoorbeeld groepen in de tijd moduleren (zoals evohome)
of een van de vele andere mogelijkheden.
Mede omdat in je screenshot het gedrag vrij snel na afkoppelen veranderd.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
De trigger op AUX2.
Die hoort een aangepaste afstelling te doen.
Heb je niet bij aangepaste afstelling de stooklijn met teveel graden verschoven zodat ie aan het werk gaat ?
Zoiets zal het wel zijn.
De warmtepomp mankeert niets. Denk ik.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Nee mijn zone regelling heeft PWM uitstaan, is echt puur uit/aan. Als hij 21.1 bereikt dan zet hij de bepaalde zones dicht. Gaat hij onder de 21 dan gaan ze weer open, zoals het hoort en dit heb ik gecontroleerd.format5 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:31:
@mvrooij kan je monitoren wat je zone regeling doet/vraagt?
Er van uitgaande dat de bekabeling het probleem niet is.
Misschien doet deze toch iets vreemds, bijvoorbeeld groepen in de tijd moduleren (zoals evohome)
of een van de vele andere mogelijkheden.
Mede omdat in je screenshot het gedrag vrij snel na afkoppelen veranderd.
Dit klopt, maar ik heb AUX2 nog helemaal niet in gebruik genomen.Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:41:
@mvrooij
De trigger op AUX2.
Die hoort een aangepaste afstelling te doen.
Heb je niet bij aangepaste afstelling de stooklijn met teveel graden verschoven zodat ie aan het werk gaat ?
Zoiets zal het wel zijn.
De warmtepomp mankeert niets. Denk ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JJSoWYeAvl2XJy7Jw2iHaPzj.png?f=user_large)
Enige wat ik die avond gedaan heb, is mijn slave module boven aangesloten en de motoren op de groepen van mijn verdeler gezet. Deze is via een UTP kabel (4 aders daarvan) aangesloten met de master module beneden die de zone regeling beneden regelt. Niet meer niet minder
Beneden werkt de zone-regeling top, en geeft 0 problemen. Als mijn eetkamer boven de 21 graden komt dan zet hij hem netjes dicht. Mijn woonkamer + badkamer groepen staan op 22,5 graden ingesteld zodat deze groepen ten alle tijden open blijven en de WP netjes zijn warmte/water kwijt kan.
Dat de warmtepomp niks mankeert ben ik ook van overtuigd, hij draait nu weer stabiel en doet wat hij moet doen.
[ Voor 7% gewijzigd door mvrooij op 11-01-2023 08:51 ]
Vandaar de vraag of er logging op zit.mvrooij schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:48:
[...]
Nee mijn zone regelling heeft PWM uitstaan, is echt puur uit/aan. Als hij 21.1 bereikt dan zet hij de bepaalde zones dicht. Gaat hij onder de 21 dan gaan ze weer open, zoals het hoort en dit heb ik gecontroleerd.
Gecontroleerd is een moment opname. Je wil meer weten dan alleen een momentopname
Nee hoor, heb op een zondag middag ongeveer om de 15 min gekeken wat de groepen deden bij warmte vraag of niet. Daar kon ik duidelijk zien dat bij 21.1 zodra hij in HA aangeeft dat hij UIT staat netjes dicht gaat binnen de 3 minuten venster dat hij langzaam sluit. Bij warmtevraag netjes weer gecontroleerd en gaat hij binnen het 5 minuten venster langzaam open. Dat gaat werkelijk perfect en doet precies wat hij moet doen zoals de beschrijving ook aangeeft met PWM uit.format5 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:08:
[...]
Vandaar de vraag of er logging op zit.
Gecontroleerd is een moment opname. Je wil meer weten dan alleen een momentopname
Logging doet mijn HA (groepen open of dicht), apparaat zelf heeft geen logging omdat ik voor de Zigbee module ben gegaan en niet de app module.
ps. wat is een normaal/goed verschil tussen aanvoer en retour?
[ Voor 3% gewijzigd door mvrooij op 11-01-2023 09:26 ]
Maar je zegt dat er iets gelogd wordt, kan je die logging eens vergelijken met je defrost problemen? Misschien valt daar iets in op.
De dT is afhankelijk van diverse zaken, maar algemeen wordt hier vaak geroepen dat een dT tussen de 2 en 4 goed zou moeten zijn.
Hier is deze ongeveer 3 tot 3,5 graad
Ik snap je punt, maar in de logging zie ik ook gewoon dat het open/dicht goed gaat op momenten dat er wel of geen vraag is. En ik heb dit ook fysiek bekeken op de motoren.format5 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:37:
En nog steeds vind ik ieder kwartier kijken een aantal momentopnames.
Maar je zegt dat er iets gelogd wordt, kan je die logging eens vergelijken met je defrost problemen? Misschien valt daar iets in op.
De dT is afhankelijk van diverse zaken, maar algemeen wordt hier vaak geroepen dat een dT tussen de 2 en 4 goed zou moeten zijn.
Hier is deze ongeveer 3 tot 3,5 graad
Beneden gaat het wel gewoon goed, ook met de warmtepomp zelf. Zoals ik ook aangaf werkt de zone regeling beneden nu ook en de WP doet het nu uiterst goed. 1 Groep is nu dicht omdat hij boven de 21 komt en hij zet hem netjes volledig dicht waardoor er meer warmte naar de andere groepen gaat. Het werkt hoe ik het bedacht had.
Enkel boven ging het mis, en ik denk dat dit vooral kwam door iets met signaal of wat dan ook. Ik ga vanavond kijken wat er gebeurt als ik geen motors erop draai en wel de slave aansluit. Als hij daarop reageert dan heeft het met de signaal kabels te maken en niet met de groepen zelf die open of dicht gaan want dit is dan niet mogelijk.
dT zit bij mij altijd tussen 2,8 en 3,5, dit is dus in orde.
Erg bedankt voor al jullie hulp en meedenken. Blij dat het nu iig weer stabiel is.
Dit kan inderdaad ook, enkel zit de "koel" module beneden in de Master dus in de zomer als mijn WP naar Koelen gaat dan zou deze signaal kabel hem naar koelen kunnen zetten en op moment dat dit gebeurt dan zet hij ook de badkamers op gesloten zodat hij deze niet gaat koelen vanwege condens.. Ik ga eerst ontdekken wat het probleem geeft, het dichtgooien van die groepen of de master/slave verbinding._NvS_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:57:
@mvrooij kan de unit boven ook los draaien zonder slave te zijn of zijn de ruimte thermostaten via de unit beneden gekoppeld ?
Dank voor het meedenken.
Het is denk ik inderdaad interessant om te beide te testen.mvrooij schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Dit kan inderdaad ook, enkel zit de "koel" module beneden in de Master dus in de zomer als mijn WP naar Koelen gaat dan zou deze signaal kabel hem naar koelen kunnen zetten en op moment dat dit gebeurt dan zet hij ook de badkamers op gesloten zodat hij deze niet gaat koelen vanwege condens.. Ik ga eerst ontdekken wat het probleem geeft, het dichtgooien van die groepen of de master/slave verbinding.
Dank voor het meedenken.
Dat valt idd op; maar de buiten temp is natuurlijk in NL best gelijk normaliter; Beneden de 6C begint 'het gelazer'.mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:38:
[...]
Btw wel apart dat wij beetje zelfde grafiek hebben.. zelfde tijd en dag.
(Ik zit in Made NB trouwens)
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Helaas ben ik bang dat het bij mij tijdelijk was.. maar we gaan het komende week zien want dan zakken de temperaturen weer richting 5 graden en in de nacht richting de 1.ReLight schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Dat valt idd op; maar de buiten temp is natuurlijk in NL best gelijk normaliter; Beneden de 6C begint 'het gelazer'.
(Ik zit in Made NB trouwens)
Ik zit in de buurt van Oss NB.
[ Voor 9% gewijzigd door mvrooij op 11-01-2023 16:20 ]
Er zijn wel wat parameters voor de defrost. Onder andere de verdamper temperatuur waaronder de defrost counter moet lopen en dus periodiek een defrost moet gebeuren. Bij mij staat die op -3 en dat zorgt er bij mij voor dat bij een Tb boven een graad of 4 a 5 er in de regel geen defrost plaatsvind. Het hangt er ook vanaf hoe hard hij moet lopen.mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:34:
[...]
Oké dus het is geen "gek" gedrag en kan hier niet veel tegen doen? Het is gewoon zonde van het verbruik maar wat nodig is is nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 11-01-2023 20:31 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
/f/image/ac5glvJEilO1EoYoJ3p7xtUg.png?f=fotoalbum_large)
Veel beter kan het niet, nu benieuwd wat het gaat doen als komende week koudere temperaturen komen. Binnen blijft alles netjes op 20,5/21 graden nu.
Ik heb het idee dat er iets mis gaat met mijn verdeler boven zodra hij groepen volledig afsluit. De verdeler boven is ook anders gemonteerd plus zit er op de retour een "knie" zoals jullie die noemen omdat dit niet anders kon op dat moment. Plus zit aanvoer boven en retour beneden dit door de leidingen die er lagen. Kan het hier wat mee te maken hebben gehad?
Mijn installateur wil deze "knie" sowieso nog weghalen, maar ik vraag me meer af wat nu precies de boosdoener geweest is. Lijkt in ieder geval niet de signaalkabel te zijn geweest.
Blockly is handig maar beperkt en de logica is soms anders dan je verwacht. Met Lua scripts (google is your friend, er zijn al vele voorbeelden van code) ben ik een eind gekomen.
Benieuwd hoe het bevalt, ik was (en ben) niet zo van de zone-regeling eigenlijk, want vloerverwarming reageert traag. Maar ik zie voordelen voor het knijpen van groepen waar de ruimtes op temperatuur zijn. Dus als dat het doel is, zie ik het nut van de regeling wel in.
Maar het is ook hobby. Spielerei 🍻🤣
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dit is dus exact wat ik nu doe. Beneden heb ik 6 thermostaten in 6 ruimtes. Ik heb 15 groepen op mijn verdelers.Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:33:
Inmiddels driftig een zone-regeling gebouwd in Domoticz en deze werkt. De stelmotoren komen vandaag, daarna gaat het echt wat doen 🙂.
Blockly is handig maar beperkt en de logica is soms anders dan je verwacht. Met Lua scripts (google is your friend, er zijn al vele voorbeelden van code) ben ik een eind gekomen.
Benieuwd hoe het bevalt, ik was (en ben) niet zo van de zone-regeling eigenlijk, want vloerverwarming reageert traag. Maar ik zie voordelen voor het knijpen van groepen waar de ruimtes op temperatuur zijn. Dus als dat het doel is, zie ik het nut van de regeling wel in.
Mijn eetkamer/keuken gaat bijv. naar 21,3 graden op een dag zonder zon. Maar mijn woonkamer gaat op dezelfde dag maar tot 20,7/20,8. Wat ik nu doe is mijn eetkamer/keuken knijpen met de zoneregeling zodra deze boven de 21 komt. Automatisch gaat er dan net wat meer flow richting de woonkamer (deze staat altijd open zodat mijn WP ten alle tijden zijn water/warmte kwijt kan). Badkamer staat ook altijd open en mijn hal, berging, kantoor gaat ook tot 21 anders gooit hij hem dicht.
Ik ben van mening dat dit erg goed werkt (nu ander halve week aan het testen) waardoor ik ook geen ruimte thermostaat nodig ga hebben (dat is mijn conclusie tot nu toe in ieder geval). Hier kun je net wat meer mee fine tunen en bij een feestje, veel zon etc. etc. kun je in ieder geval zorgen dat het niet nog warmer gaat worden en zodra hij dan de 21 weer aantikt gaat hij open en warmt het langzaam weer op. Door de isolatie zal de temperatuur nooit hard zakken in deze ruimtes.
Ruimtes welke te warm (of in de zomer te koud) worden behandel ik ook zo.Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:33:
Inmiddels driftig een zone-regeling gebouwd in Domoticz en deze werkt. De stelmotoren komen vandaag, daarna gaat het echt wat doen 🙂.
Alleen dan mbv evohome.
De afgelopen jaren bevalt het zo goed, maar evohome is eigenlijk geen fijn systeem icm een WP.
Heb dit deels ook op jou advies toegepast plus in mijn woning had ik al volledige zone-regeling met mijn oude CV installatie. Dus ik had overal al thermostaten en kabels uit de muur komen dus moest wel wat vervangend ophangen. Ben er erg blij mee, kan nu iedere ruimte netjes meten en in de gate houden en net wat fijner naregelen. Boven moet ik nog even kijken wat er mis gaat maar is voor nu totaal niet belangrijk, heb daar de groepen wat meer geknepen zodat het 19/19,5 max blijft.format5 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:03:
[...]
Ruimtes welke te warm (of in de zomer te koud) worden behandel ik ook zo.
Alleen dan mbv evohome.
De afgelopen jaren bevalt het zo goed, maar evohome is eigenlijk geen fijn systeem icm een WP.
Ja bij mij is het gewoon aan/uit. Dus als hij 21,1 aantikt gaat de groep dicht. Komt hij onder de 21 gaat hij weer open. Moduleren etc. staat uit. Danfoss Icon heeft een Zigbee module dus kan iedere thermostaat uitlezen en regelen via HA. Erg blij mee.
Is het systeem van Danfoss beter?format5 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:03:
[...]
Ruimtes welke te warm (of in de zomer te koud) worden behandel ik ook zo.
Alleen dan mbv evohome.
Hier soortgelijke reden, 2 ruime studeerslaappuberkamers zouden wat warmer mogen, daarom de andere ruimtes op temperatuur begrenzen.mvrooij schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:39:
[...]
Dit is dus exact wat ik nu doe. Beneden heb ik 6 thermostaten in 6 ruimtes. Ik heb 15 groepen op mijn verdelers.
Mijn eetkamer/keuken gaat bijv. naar 21,3 graden op een dag zonder zon. Maar mijn woonkamer gaat op dezelfde dag maar tot 20,7/20,8. Wat ik nu doe is mijn eetkamer/keuken knijpen met de zoneregeling zodra deze boven de 21 komt. Automatisch gaat er dan net wat meer flow richting de woonkamer (deze staat altijd open zodat mijn WP ten alle tijden zijn water/warmte kwijt kan). Badkamer staat ook altijd open en mijn hal, berging, kantoor gaat ook tot 21 anders gooit hij hem dicht.
Ik ben van mening dat dit erg goed werkt (nu ander halve week aan het testen) waardoor ik ook geen ruimte thermostaat nodig ga hebben (dat is mijn conclusie tot nu toe in ieder geval). Hier kun je net wat meer mee fine tunen en bij een feestje, veel zon etc. etc. kun je in ieder geval zorgen dat het niet nog warmer gaat worden en zodra hij dan de 21 weer aantikt gaat hij open en warmt het langzaam weer op. Door de isolatie zal de temperatuur nooit hard zakken in deze ruimtes.
Bij Danfoss kun je PWM uitzetten. Dan moduleert hij niet en is het gewoon open dicht zoals een WP dat wil.
Mits goed ingericht vinden veel van wel.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar puur op specs gebaseerd lijkt het beter geschikt voor een WP
Sommige ruimtes moeten nog afkoelen en hopelijk gaat de nieuwe temperatuur in die ruimtes bevallen, maar dat afkoelen duurt en duurt, dus de vloeren voelen kouder.
Hopelijk als eenmaal het punt bereikt is voelt het dan weer wat beter aan omdat de vloer immers af en toe weer mee mag doen. Zo niet dan moeten de setpoints weer wat omhoog. 🙂
[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 12-01-2023 22:55 ]
Met zone regeling is mijn advies eigenlijk altijd regel je systeem eerst goed in.Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:53:
Even afwachten hoe het straks gaat met de zone-regeling. Alle motoren zijn geplaatst, de regeling is actief!
Sommige ruimtes moeten nog afkoelen en hopelijk gaat de nieuwe temperatuur in die ruimtes bevallen, maar dat afkoelen duurt en duurt, dus de vloeren voelen kouder.
Hopelijk als eenmaal het punt bereikt is voelt het dan weer wat beter aan omdat de vloer immers af en toe weer mee mag doen. Zo niet dan moeten de setpoints weer wat omhoog. 🙂
Zoneregeling met een WP is meer omgevingsinvloeden beperken/voorkomen dan echt zones regelen zoals bij een cv-ketel.
Als je nu nog ruimtes hebt welke te warm zijn zou ik dat dus eerst aanpakken en dan pas met de zoneregeling aan de gang gaan.
Jep. Eensformat5 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:01:
[...]
Met zone regeling is mijn advies eigenlijk altijd regel je systeem eerst goed in.
Zoneregeling met een WP is meer omgevingsinvloeden beperken/voorkomen dan echt zones regelen zoals bij een cv-ketel.
Als je nu nog ruimtes hebt welke te warm zijn zou ik dat dus eerst aanpakken en dan pas met de zoneregeling aan de gang gaan.
Dit staat of valt met de hysteresis van de thermostaat. Deze moet zo klein mogelijk zijn (bijv. 0,1K). Is deze hoger (bijv. 0,5K dan loop je altijd achter de feiten aan. Dan krijg je een veel grotere schommeling in temperatuur dan 0,5K.Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:53:
Even afwachten hoe het straks gaat met de zone-regeling. Alle motoren zijn geplaatst, de regeling is actief!
Mijn ervaring is probeer eerst de ruimtetemperatuur te bereiken met het inregelen van de eindgroepen (zonder thermische motoren). Dat maakt de schommeling in de ruimtes veel kleiner. De eindregelingen alleen toepassen op ruimtes die je niet dagelijks gebruikt.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Zeker waar!Consulectro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:43:
[...]
Dit staat of valt met de hysteresis van de thermostaat. Deze moet zo klein mogelijk zijn (bijv. 0,1K). Is deze hoger (bijv. 0,5K dan loop je altijd achter de feiten aan. Dan krijg je een veel grotere schommeling in temperatuur dan 0,5K.
Mijn ervaring is probeer eerst de ruimtetemperatuur te bereiken met het inregelen van de eindgroepen (zonder thermische motoren). Dat maakt de schommeling in de ruimtes veel kleiner. De eindregelingen alleen toepassen op ruimtes die je niet dagelijks gebruikt.
Zelf code maken heeft zo z'n voordelen. Ik kan de hysterese op 0 zetten, staat vooralsnog op 0.2.
Dat heeft meer te maken met de thermostaten die ik gebruik.
Ik kijk het even aan, ik vind het wel erg gek.
Mijn ervaring: het getal van de buitentemperatuur zegt niet alles. Zelfs bij 10 graden kun je een defrost laten ontstaan. Het hangt ervan af hoeveel vermogen je vraagt. Gaat hij ineens flink aan de bak (dT is toegenomen, dan geeft dat meer vermogen en vraagt uiteraard ook meer elektriciteit) en de verdamper wordt in het vriespunt getrokken dan gaat ie op de duur defrosten. Dat blijkt tijdgestuurd, het hoeft niet eens echt bevroren te zijn.mvrooij schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:15:
Hmm deze nacht/ochtend 3 Deforsts gehad die wel minder lang duurde en minder stroomverbruik en gewoon succesvol afgerond worden. Zal 't toch zo zijn dat het fout gaat bij koudere temperaturen? Zakken nu langzaam richting die 7 graden, dit was vorige keer ook.
Ik kijk het even aan, ik vind het wel erg gek.
In smo-s40 vind je in menu 7. 3.2 die instellingen. In de installatie gids pagina 32-34 staat het wel helder uitgelegd wat het proces is, maar het is mij nog wel onduidelijk hoe de aftellen naar Defrost in minuten werkt.Knowbody schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:40:
[...]
Mijn ervaring: het getal van de buitentemperatuur zegt niet alles. Zelfs bij 10 graden kun je een defrost laten ontstaan. Het hangt ervan af hoeveel vermogen je vraagt. Gaat hij ineens flink aan de bak (dT is toegenomen, dan geeft dat meer vermogen en vraagt uiteraard ook meer elektriciteit) en de verdamper wordt in het vriespunt getrokken dan gaat ie op de duur defrosten. Dat blijkt tijdgestuurd, het hoeft niet eens echt bevroren te zijn.
(deze instellingen lijken me ook wat riskant om maar wat mee te doen)
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Klopt ik zie het ook in 7.3.2. Durf hier alleen niks aan te passen. Ontdooien begint bij mij bij starttemperatuur -3, dit is het laagste wat mogelijk is zie ik. Temp. passief/actief staat op 4. Weet niet of dit nog uitmaakt?ReLight schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:04:
[...]
In smo-s40 vind je in menu 7. 3.2 die instellingen. In de installatie gids pagina 32-34 staat het wel helder uitgelegd wat het proces is, maar het is mij nog wel onduidelijk hoe de aftellen naar Defrost in minuten werkt.
Vaker ontdooien staat uit.
Alles erboven qua BlockFreq durf ik ook niet aan te komen.
Hij heeft het vanmorgen 2,5 keer gedaan, nu draait het weer goed nu de temp weer hoger is geworden. Ben heel benieuwd wat er komende dagen gaat gebeuren zodra het kouder gaat worden. Misschien gaat de router omhoog waardoor ontdooien minder vaak nodig is? Of zeg ik nu wat geks?
Bij de S2125 wellicht, mijn ouderwetse AMS10 geeft dat niet aan SMO S40 door omdat ie mijn inziens een eenvoudigere -niet tweakbare- defrost strategie heeft 😏ReLight schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:04:
[...]
In smo-s40 vind je in menu 7. 3.2 die instellingen. In de installatie gids pagina 32-34 staat het wel helder uitgelegd wat het proces is, maar het is mij nog wel onduidelijk hoe de aftellen naar Defrost in minuten werkt.
Ja. Je zegt iets geks.mvrooij schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Misschien gaat de router omhoog waardoor ontdooien minder vaak nodig is? Of zeg ik nu wat geks?
Retour 🤣🤣
Haha oeps! De retour bedoelde ik natuurlijk.
Het is ineens 21 graden binnen. De thermostaat staat nog op 19 ingesteld, dus hij zal wel even overschieten op basis van het nieuwe warmteverlies.
Gaat die SMO dan zelf de stooklijn aanpassen als die ziet dat we consequent op 21 zitten binnen? Of moet ik dat zelf doen?
edit: verder zitten we nu ook op 30kWh per dag. Eerst was dat 20kWh. We hebben wel de vloerverwarming boven open gezet sinds de nieuwe ramen. Dus ik ging er wel vanuit dat het even meer zou zijn terwijl de kou uit de vloer boven wordt getrokken, maar hij blijft nu maar tussen de 1 en 1,5 kWh gebruiken, ondanks dat het binnen 21 graden is.
[ Voor 31% gewijzigd door ApexAlpha op 15-01-2023 09:28 ]
Kijk goed om te horen!ApexAlpha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:11:
Onze HR++ ramen zitten er sinds deze week eindelijk in. Van Oud hout met enkelglas naar overal HR++.
Het is ineens 21 graden binnen. De thermostaat staat nog op 19 ingesteld, dus hij zal wel even overschieten op basis van het nieuwe warmteverlies.
Gaat die SMO dan zelf de stooklijn aanpassen als die ziet dat we consequent op 21 zitten binnen? Of moet ik dat zelf doen?
edit: verder zitten we nu ook op 30kWh per dag. Eerst was dat 20kWh. We hebben wel de vloerverwarming boven open gezet sinds de nieuwe ramen. Dus ik ging er wel vanuit dat het even meer zou zijn terwijl de kou uit de vloer boven wordt getrokken, maar hij blijft nu maar tussen de 1 en 1,5 kWh gebruiken, ondanks dat het binnen 21 graden is.
Je dient zelf de stooklijn aan te passen, waar staat hij nu op?
Mijn verbruik gisteren van de WP zelf was bijvoorbeeld 16kWh. Jij meet je hele woning of echt de WP zelf?
Ik zal zo eens de SMO induiken of ik dat ergens kan vinden, waar hij nu op staat.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:49:
[...]
Kijk goed om te horen!
Je dient zelf de stooklijn aan te passen, waar staat hij nu op?
Mijn verbruik gisteren van de WP zelf was bijvoorbeeld 16kWh. Jij meet je hele woning of echt de WP zelf?
Ik meet de hele woning, inderdaad, via de P1 poort. Maar van de woning is de warmtepomp wel verreweg de grootste verbruiker.
Dit kun je vinden in 1.30.1 - Stooklijn.ApexAlpha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Ik zal zo eens de SMO induiken of ik dat ergens kan vinden, waar hij nu op staat.
Ik meet de hele woning, inderdaad, via de P1 poort. Maar van de woning is de warmtepomp wel verreweg de grootste verbruiker.
Ah ja dan kan ik het niet goed vergelijken, gisteren zijn er bij ons 3 wasjes, droger, vaatwasser en oven aan geweest dus dan zit mijn verbruik op 27 kWh voor 1 dag. WP incl SMO hiervan was dus zeg 17 kWh.
Zal me straks eens inlezen wat Curve en Verschuiving precies doen...
Als ik dalijk de Ruimtethermostaat RMU heb, gaat het aanpassen van de stooklijn dan wel automatisch?
Ja het is echt afhankelijk van je afgifte systeem en woning natuurlijk. Je moet hier zelf vooral mee testen, ik red het bijvoorbeeld met 4-0 of 5-0. Mijn woning zit nu gemiddeld op 21 graden constant, en bij 4-0 blijft het op 20,5 gemiddeld.ApexAlpha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:43:
Dit is het nu: https://imgur.com/a/kEcQ2ti
Zal me straks eens inlezen wat Curve en Verschuiving precies doen...
Als ik dalijk de Ruimtethermostaat RMU heb, gaat het aanpassen van de stooklijn dan wel automatisch?
Ik heb geen ruimtethermostaat, maar daar kun je wel een bepaalde invloed mee uitoefenen. Daar kunnen andere jou meer over vertellen.
Mooi zonnetje ook vandaag, dat helpt ook met het drukken van de rekening.
Let er wel op dat afhankelijk van je afgifte systeem 24 uur kort kan zijn.
Ik heb hier alleen vloerverwarming, en een aanpassing in de stooklijn kan met bepaalde omstandigheden tot een paar dagen nawerken (max wat ik tot nu toe gemerkt heb is een dag of 4 bij mij).
Over droger gesproken: ik heb een Bosch/Siemens droger met self cleaning condensor.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:05:
[...]
...
Ah ja dan kan ik het niet goed vergelijken, gisteren zijn er bij ons 3 wasjes, droger, vaatwasser en oven aan geweest dus dan zit mijn verbruik op 27 kWh voor 1 dag. WP incl SMO hiervan was dus zeg 17 kWh.
De laatste tijd deed hij ongemerkt steeds langer over het drogen. 5 uur ipv 3 ofzo.
Via service menu kun je die self cleaning condensor een paar keer een schop geven dat die de cleaning cyclus doorloopt.
Komende tijd maar eens ervaren of dat geholpen heeft.
Algemeen aanraders:ApexAlpha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
Nou heb hem eens op 5-0 gezet, eens kijken wat dat doet de komende 24 uur.
Mooi zonnetje ook vandaag, dat helpt ook met het drukken van de rekening.
1 lees dit topic geheel door 😈, lees de Nibe installatie gids van je wp en smo erbij.
2 regel je stooklijn heel rustig bij tot je huis temp stabiel lijkt. Dit zal bij gelijk weerbeeld 1x per 4 dagen zijn. (wp en huis afgifte schuift maar langzaam!)
3 regel eerst je stooklijn curve en ga dan pas over op de aanpassingen met verschuiven en da daarna door RMU, weer afhankelijk aanpassen etc etc.
Je kan makkelijk zien of je adh van stookljjn werkt of sensors. Enkel wanneer je op sensor stookt (bt50 of RMU) zie je tempratuur op het display, anders de curve verschuiving.
De RMU is overigens een stuk bijdehander lijkt het met aanpassingen etc dan de smo-s40 +bt50.
/goedBedoeldAdvies.
Vandaag paar defrosts gehad en net weer. Ik dacht ik ga even kijken bij de buiten unit en zag dat nu de achterkant serieus deels bevroren is. Hoe zal dit dan zijn als t buiten -10 is vraag ik mij afKnowbody schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:40:
[...]
Mijn ervaring: het getal van de buitentemperatuur zegt niet alles. Zelfs bij 10 graden kun je een defrost laten ontstaan. Het hangt ervan af hoeveel vermogen je vraagt. Gaat hij ineens flink aan de bak (dT is toegenomen, dan geeft dat meer vermogen en vraagt uiteraard ook meer elektriciteit) en de verdamper wordt in het vriespunt getrokken dan gaat ie op de duur defrosten. Dat blijkt tijdgestuurd, het hoeft niet eens echt bevroren te zijn.
Bij temperaturen op of onder het vriespunt zul je veel minder last hebben van defrosts omdat de luchtvochtigheid veel lager is en dus minder ijsvorming. Zelf sinds 27-12 geen defrosts meer gehad.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:38:
[...]
Vandaag paar defrosts gehad en net weer. Ik dacht ik ga even kijken bij de buiten unit en zag dat nu de achterkant serieus deels bevroren is. Hoe zal dit dan zijn als t buiten -10 is vraag ik mij af
Heeft je warmtepomp hard moeten werken? Hierdoor kan wel sneller ijsvorming optreden.
Heel gek, hier iedere dag bijna wel. Hangt beetje van de temperaturen buiten af volgens mij.erikk1984 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:46:
[...]
Bij temperaturen op of onder het vriespunt zul je veel minder last hebben van defrosts omdat de luchtvochtigheid veel lager is en dus minder ijsvorming. Zelf sinds 27-12 geen defrosts meer gehad.
Heeft je warmtepomp hard moeten werken? Hierdoor kan wel sneller ijsvorming optreden.
Tja wat is hard werken? Maximale aanvoertemperatuur was vandaag ongeveer 28 graden.
Ik heb nog niet zo heel veel kennis van het hele systeem maar de delta de overbrugd moet worden is denk ik meer van invloed dan enkel de hoogte van de berekende aanvoer. Maw als de WP van bijv 22 naar 28gr moet verhogen dan moet hij daar vermoedelijk meer energie in stoppen dan van 32 naar 34,9gr (zoals bij mij het geval). Maar weet niet of bovenstaande uberhaupt bij je aan de orde is.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:52:
[...]
Heel gek, hier iedere dag bijna wel. Hangt beetje van de temperaturen buiten af volgens mij.
Tja wat is hard werken? Maximale aanvoertemperatuur was vandaag ongeveer 28 graden.
Heb je ook geen SWW runs gehad waardoor ie even aan de bak moet?
Hier geen SWW enkel CV.erikk1984 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:01:
[...]
Ik heb nog niet zo heel veel kennis van het hele systeem maar de delta de overbrugd moet worden is denk ik meer van invloed dan enkel de hoogte van de berekende aanvoer. Maw als de WP van bijv 22 naar 28gr moet verhogen dan moet hij daar vermoedelijk meer energie in stoppen dan van 32 naar 34,9gr (zoals bij mij het geval). Maar weet niet of bovenstaande uberhaupt bij je aan de orde is.
Heb je ook geen SWW runs gehad waardoor ie even aan de bak moet?
Tja in principe is hij de hele dag netjes strak maar dan zakt hij hard in en start de defrost lijkt wel. Zie hier:
:strip_exif()/f/image/lE8SL4juOA17dt0JfNma7K3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan er nog geen vinger opleggen of dit normaal is. Nu defrost nummer 6 voor vandaag.
😋, zouden ze naast elkaar staan? Jouw wp gedrag is geen uitzondering.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Hier geen SWW enkel CV.
Tja in principe is hij de hele dag netjes strak maar dan zakt hij hard in en start de defrost lijkt wel. Zie hier: [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/SSy9lTMcbIMorZTq1eg7EXcb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hard werken wordt niet bepaald door de aanvoertemperatuur maar door de dT en de flow.mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:52:
[...]
Heel gek, hier iedere dag bijna wel. Hangt beetje van de temperaturen buiten af volgens mij.
Ik heb ook defrosts. Niet veel, het is 5 graden buiten, en in de avond was de boel weer ingehaald en staat de WP ook momenten niets te doen.
Waar stonden de graadminuten op na die defrost ?mvrooij schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Hier geen SWW enkel CV.
Tja in principe is hij de hele dag netjes strak maar dan zakt hij hard in en start de defrost lijkt wel. Zie hier: [Afbeelding]
Ik heb net mijn 2de pomp handmatig harder gezet om meer flow te genereren. In het begin toen ik mijn warmtepomp in gebruik nam en het richting 6 graden was had ik hier voor mij gevoel geen last van, enige wat ik sinds dien veranderd heb is dat mijn GP12 pomp nu op AUTO staat en niet op die andere optie.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:10:
[...]
Hard werken wordt niet bepaald door de aanvoertemperatuur maar door de dT en de flow.
Ik heb ook defrosts. Niet veel, het is 5 graden buiten, en in de avond was de boel weer ingehaald en staat de WP ook momenten niets te doen.
De hele nacht zijn de defrosts (helaas) doorgegaan. Voor de temperatuur binnen maakt het geen drol uit omdat hij (soms te) warm water er doorheen pompt dus binnen blijft alles op en top op temperatuur. Maar stabiel draait het dan alles behalve.
Zie hier alle grafieken:Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:13:
[...]
Waar stonden de graadminuten op na die defrost ?
/f/image/rRj7xQdeCDJOePVxAebUcl3G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VuwRXcU6JSsyQxQJwTlHUXRO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wablduJlwXQcDiEww4w0Uchh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bB5gwuQN4tRx8HIkAJns6Zvo.png?f=fotoalbum_large)
Zodra er dan een defrost komt wil de SMO het verlies hiervan compenseren en gaat even naar 100Hz.
Het gevolg is max vermogen, grote temp val op je condensor, en met deze temperaturen en luchtvochtigheid ijsvorming, en een grote temp val, waardoor de defrost timer meteen volle bak aan de gang gaat.
Hoe is je buitenunit geplaatst? Afstand van de muur, uitblaas genoeg vrij?
Heb je misschien een schetsje?
Heb je toevallig een transmissieberekeing van je warmteverlies? Of eventueel een gasverbruik van bijv 2021?
Mijn gevoel zegt me dat er bij jou inderdaad iets niet helemaal lekker is.
PS. Ik heb de afgelopen 24 uur alleen passieve defrosts gehad.
Buitenunit staat 35 tot 40cm van de muur. Ik dacht om precies te zijn 38cm. De voorkant is eigenlijk helemaal vrij, beuken haag op 2/3 meter maar die heeft op moment weinig tot geen blad.format5 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:19:
@mvrooij Als ik je grafiek zie lijkt het er op dat je wp wel behoorlijk belast wordt.
Zodra er dan een defrost komt wil de SMO het verlies hiervan compenseren en gaat even naar 100Hz.
Het gevolg is max vermogen, grote temp val op je condensor, en met deze temperaturen en luchtvochtigheid ijsvorming, en een grote temp val, waardoor de defrost timer meteen volle bak aan de gang gaat.
Hoe is je buitenunit geplaatst? Afstand van de muur, uitblaas genoeg vrij?
Heb je misschien een schetsje?
Heb je toevallig een transmissieberekeing van je warmteverlies? Of eventueel een gasverbruik van bijv 2021?
Mijn gevoel zegt me dat er bij jou inderdaad iets niet helemaal lekker is.
PS. Ik heb de afgelopen 24 uur alleen passieve defrosts gehad.
Gasverbruik 2021 was 1400m3 ongeveer.
Hier zie je foto van mijn WP:
:strip_exif()/f/image/k1nhyrla1xrGHySJL4e484DL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder (en ook met) de defrots hou ik mijn huis makkelijk warm op 21 graden toen het buiten 8/9 was met een aanvoer temperatuur van 28 graden +/-.
Nu hij hele nacht defrosts doet blijft mijn huis netjes gewoon op gemiddeld die 21 graden, dat is het probleem niet maar het klopt niet. Heb het idee dat het probleem ergens anders zit.. Wat ik ook merk is dat als mijn WP defrosts ga doen dat sommige leidingen binnen soms tikken, dit is enkel bij defrosts. Komt dat omdat de pomp dan soms naar 80% schiet?
[ Voor 10% gewijzigd door mvrooij op 16-01-2023 08:29 ]
Voor moet deze minimaal 1000mm hebben, check
Achter moet deze minimaal 350 (en max 500mm indien blootgesteld aan wind) hebben, check
Afstanden zouden het niet moeten zijn.
Volgens de koevlaas formule moet je ongeveer 6.8kW WP hebben
De S2125-12 heeft bij 0 tot 10 ongeveer een 9,5 tot 10kW volgens de grafiek, zou voldoende moeten zijn.
Echter, als ik kijk naar de design specs, de S2125-12 is heeft een Pdesign van 6,8 bij 35 graden in een gemiddeld klimaat, dat laat mij toch wel een beetje twijfelen aan de vermogens keuze.
Maar dit zou met het huidige weer eigenlijk nog geen probleem mogen zijn.
Iets anders wat me wel op valt, waarom was er om 10:00 een herstart?
En kan je de huidige configuratie eens beschrijven?
Wel of geen SSW? ruimte compensatie/war/rar? zoneregeling? eventuele instellingen welke niet meer op default staan?
Zodat ik/we een beetje een beeld krijgen van je systeem.
Het kan best zijn dat er in de S serie iets nog niet helemaal lekker gaat, maar het kan ook een instelling oid zijn waardoor je problemen komen.
Ik heb wel nog steeds het idee dat het gedrag wat jij hebt niet zou horen.
Edit
Als het altijd onder de 8 graden gebeurt zou ik toch eens contact met nibe op (laten) nemen.
Misschien dat het toch ergens een bug is.
[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 16-01-2023 08:36 ]
Tja ik ben zelf al dagen bezig met alles inlezen uitzoeken maar alles klopt eigenlijk. Ik denk zelfs dat het met de S2125-8 mogelijk was dus qua vermogen ben ik zelf echt niet bang. Installateur gaf dit ook aan want mijn verbruik was vorig jaar 1400m3 maar door dingen anders af te stellen zou ik dit jaar naar 1300m3 gaan.format5 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:35:
Links en rechts moet deze minimaal 400mm hebben, check
Voor moet deze minimaal 1000mm hebben, check
Achter moet deze minimaal 350 (en max 500mm indien blootgesteld aan wind) hebben, check
Afstanden zouden het niet moeten zijn.
Volgens de koevlaas formule moet je ongeveer 6.8kW WP hebben
De S2125-12 heeft bij 0 tot 10 ongeveer een 9,5 tot 10kW volgens de grafiek, zou voldoende moeten zijn.
Echter, als ik kijk naar de design specs, de S2125-12 is heeft een Pdesign van 6,8 bij 35 graden in een gemiddeld klimaat, dat laat mij toch wel een beetje twijfelen aan de vermogens keuze.
Maar dit zou met het huidige weer eigenlijk nog geen probleem mogen zijn.
En kan je de huidige configuratie eens beschrijven?
Wel of geen SSW? ruimte compensatie/war/rar? zoneregeling? eventuele instellingen welke niet meer op default staan?
Zodat ik/we een beetje een beeld krijgen van je systeem.
Het kan best zijn dat er in de S serie iets nog niet helemaal lekker gaat, maar het kan ook een instelling oid zijn waardoor je problemen komen.
Ik heb wel nog steeds het idee dat het gedrag wat jij hebt niet zou horen.
Edit
Als het altijd onder de 8 graden gebeurt zou ik toch eens contact met nibe op (laten) nemen.
Misschien dat het toch ergens een bug is.
Die herstart is gek inderdaad, dat gebeurde laatst na enkele defrosts ook. Lijkt net of hij dan crasht. Krijg dit niet achterhaald en gebeurt gelukkig enkel zelden en na/onder een defrost.
Geen SWW, doe het enkel met WAR op moment. Zone regeling staat op moment uit puur om uit te sluiten, alle zones staan dus open (wel op basis van flow voor 80% juist afgesteld zodat overal alles net zo warm wordt).
Het gekke is dat ik niet de enige ben, als je even terug leest zie je dat @ReLight eigenlijk exact hetzelfde heeft..
Ik denk dat ik Nibe maar eens ga contacten.
Echter staan daar maar 3 defrosts in, dat hoeft niet vreemd te zijn, zeker niet als ik naar de tijd er bij kijk.
En zonder meer info zoals wat jij kan geven is er op afstand niks zinnigs over te zeggen.
Met de info van jou hebben we al veel kunnen uitsluiten, en ook jou eigen controles wat kunnen bevestigen.
Verder was vorig jaar een erg warm jaar, daar zou ik weinig van uit gaan, vandaar dat ik 2021 vroeg, dat was (bij mij tenminste) een wat beter jaar als meetpunt.
Maar de volgende stap zal inderdaad nibe of installateur zijn. Maar als deze laatste het niet meer weet blijft nibe over.
De s2125-8 zou ik zelf niet aan hebben gedurfd.
Die levert maar 4,72kW bij -7. Dan had je toch echt wel een goede backup verwarming er bij moeten hebben. Ook als je gasverbruik naar 1300m3 zou zijn gezakt (volgens koevlaas 6,3kW)
[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 16-01-2023 08:49 ]
@ReLight heeft dit ook al meerdere malen aangegeven, zie hier:format5 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:47:
@mvrooij de screenshot van @ReLight heb ik ook gezien ja.
Echter staan daar maar 3 defrosts in, dat hoeft niet vreemd te zijn, zeker niet als ik naar de tijd er bij kijk.
En zonder meer info zoals wat jij kan geven is er op afstand niks zinnigs over te zeggen.
Met de info van jou hebben we al veel kunnen uitsluiten, en ook jou eigen controles wat kunnen bevestigen.
Verder was vorig jaar een erg warm jaar, daar zou ik weinig van uit gaan, vandaar dat ik 2021 vroeg, dat was (bij mij tenminste) een wat beter jaar als meetpunt.
Maar de volgende stap zal inderdaad nibe of installateur zijn. Maar als deze laatste het niet meer weet blijft nibe over.
De s2125-8 zou ik zelf niet aan hebben gedurfd.
Die levert maar 4,72kW bij -7. Dan had je toch echt wel een goede backup verwarming er bij moeten hebben. Ook als je gasverbruik naar 1300m3 zou zijn gezakt (volgens koevlaas 6,3kW)
ReLight schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:31:
[...]
Ik heb het zelfde @mvrooij ; en het kost bakken met energie elke keer, warmte onderbroken en stroom. Ik heb dezefde opstelling als jij en sta op het punt de installateur nu aan te spreken. Mijn warmte vraag is wel lager dan jij zo lees ik, maar ik heb we 40C nodig om iets met de radiatoren te kunnen boven. Lijkt dat de S2125 zo maar 30c tot 35C echt lekker continue kan leveren en erboven in een circel met defrosts & inhaal slagen komt. Dat is dan vooral bij buiten temp <6C, tot -2 tot het vocht uit de lucht is. Maar dat is een behoorlijke range.
Vraag me echt af hoe dti apparaat zo gesteld tot 50 of 60C kan leveren.
Nou, dat is het fenomeen waar ik al een paar keer over postte, een spontane reboot van de SMO S40!format5 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:35:
...
...
Ik hoop nog altijd dat het een bug is anders gaat het een garantie kwestie worden.
@mvrooij misschien toch je pompsnelheid maar een tijdje hoger zetten. Ik had hem een week lang op 90%, handmatig dus. Daarna bleef hij op AUTO uit zichzelf ook op hogere debieten hangen. Misschien moet je hem dus een handje helpen waarna het zelflerende het overneemt. Zoiets.
Mja het gebeurt echt maar zelden, 2x nu gehad in 3 weken tijd. Maar hij doet het enkel zodra er meerdere defrost komen.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Nou, dat is het fenomeen waar ik al een paar keer over postte, een spontane reboot van de SMO S40!
Ik hoop nog altijd dat het een bug is anders gaat het een garantie kwestie worden.
@mvrooij misschien toch je pompsnelheid maar een tijdje hoger zetten. Ik had hem een week lang op 90%, handmatig dus. Daarna bleef hij op AUTO uit zichzelf ook op hogere debieten hangen. Misschien moet je hem dus een handje helpen waarna het zelflerende het overneemt. Zoiets.
Vandaag al 9 defrosts gehad, maar hij nog niet uitgevallen. Leuk die defrosts!
Ik baal ontzettend, zit nu al op 15kWh en het is nog niet eens 12:00. Zou ook niet weten wat ik nu zo snel kan doen om dit te laten stoppen zonder koud binnen te gaan zitten.
Ga straks NIBE maar eens bellen denk ik, mijn Installateur heeft het ook nog nooit gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door mvrooij op 16-01-2023 10:47 ]
bij een reboot wordt de pomp "gecallibreerd"
Als je S40 steeds herstart kan het best wel eens voorkomen dat die calibratie verkeerd gaat, zeker als er geen hydraulische scheiding is en er groepen geknepen zijn.
Kan ik hem zelf rebooten? Of is dat kwestie van de knop indrukken?format5 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:59:
Over die pompsnelheid.
bij een reboot wordt de pomp "gecallibreerd"
Als je S40 steeds herstart kan het best wel eens voorkomen dat die calibratie verkeerd gaat, zeker als er geen hydraulische scheiding is en er groepen geknepen zijn.
Ik hang nu aan de lijn met NIBE. Heb aangegeven dat ik deels zelf de installateur ben geweest en wordt nu doorverbonden met de techneuten maar sta al 20 min in de wacht. Het is blijkbaar nogal druk.
Ben benieuwd wat eruit komt. Hou jullie zo op de hoogte.
Hier ook down. Staat (inmiddels) wel een melding over "server error" in de app ook, dus ze zijn er mee bezig lijkt het.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:06:
@format5 klopt.
PS momenteel kan ik niet in Myuplink. Meer mensen last van?
Hij stookt hele dag heel zachtjes op 25hz met relatief kleine intervallen. Tijdens deze defrosts is hij niet bevroren en geloof dat hij alleen met de fan defrost zonder actief warmte uit de vloer te halen. We stoken trouwens 2-0 op WAR.
Ik heb echt gevoel dat hij dit gewoon periodiek doet - dat zei de Nibe monteur trouwens ook. Denk dat hij een timer start bij gebruik van de wp. Hij zei iets over olie van de WP die tijdens defrosts rondging oid.
[ Voor 10% gewijzigd door FTL op 16-01-2023 11:22 ]
Hij geeft wel aan dat de komende dagen de defrosts zeker minder moeten worden omdat het van veel minder vochtig weer gaat worden en minder wind. Met mijn woning vind hij dit eigelijk niet gek en normaal gedrag voor de S2125-12. Doordat hij deze defrosts doet blijft mijn huis gewoon op de juiste temperatuur alleen kost het vandaag wat meer power.
Mijn gevoel zelf zegt dat het nog steeds niet 100% juist is maar blijkbaar is dit de manier hoe NIBE er met de S2125 mee om gaat. Ik kan altijd bellen mocht het toch niet juist blijven voelen.
ps. hij gaf duidelijk aan dat mijn installatie 100% gemaakt is zoals NIBE het ook zou willen. Dus met parallel buffer en 2 pompen. Hij zegt niet te adviseren deze er tussen uit te halen omdat mijn vloerverwarming op 15cm ligt en ik dan altijd veel groepen open moet houden om als juiste buffer te functioneren.
Pendelen doet mijn WP totaal niet, compressor blijft altijd draaien enkel de defrosts zijn gewoon aardig fors vandaag.
Klopt hebben onderhoud op moment:Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:06:
@format5 klopt.
PS momenteel kan ik niet in Myuplink. Meer mensen last van?
We are currently performing maintenance on myUplink which might temporarily affect some of its functionality. If you are experiencing issues, please try again later.
Ah fijn om te weten dat je Nibe gewoon kan bellen.
Hoe komen jullie aan al die grafieken? Volgens mij is dat Home Assistant zo te zien? Lezen jullie dat allemaal uit met die Nibe-Pi?
p.s. heb je de helpdesk verteld dat de Nibe amateur importclub hier zit? Als zij nog even een account aan maken kunnen ze ons allemaal helpen.
Ik zie die melding nu ook, bovenin de browser Myuplink.com. De app meldt dat jammergenoeg niet.mvrooij schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:11:
[...]
Klopt hebben onderhoud op moment:
We are currently performing maintenance on myUplink which might temporarily affect some of its functionality. If you are experiencing issues, please try again later.
Thnx
Ja goed plan!ApexAlpha schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:32:
[...]
Ah fijn om te weten dat je Nibe gewoon kan bellen.
Hoe komen jullie aan al die grafieken? Volgens mij is dat Home Assistant zo te zien? Lezen jullie dat allemaal uit met die Nibe-Pi?
p.s. heb je de helpdesk verteld dat de Nibe amateur importclub hier zit? Als zij nog even een account aan maken kunnen ze ons allemaal helpen.
Ik heb ook wel eens gebeld maar mij werd een duidelijk gevoel gegeven van "u bent geen installateur. Wij geven geen support aan particulieren".
Heb 2-0 ook geprobeerd en werkt op zich wel goed bij ons huis, maar ik vind 22 graden net iets comfortabeler dan 21. Verwennerij denk ikFTL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:17:
Onze AMS 10-12 defrost gewoon op tijd lijkt het wel, elke dag wel 4-5 keer.
Hij stookt hele dag heel zachtjes op 25hz met relatief kleine intervallen. Tijdens deze defrosts is hij niet bevroren en geloof dat hij alleen met de fan defrost zonder actief warmte uit de vloer te halen. We stoken trouwens 2-0 op WAR.
Ik heb echt gevoel dat hij dit gewoon periodiek doet - dat zei de Nibe monteur trouwens ook. Denk dat hij een timer start bij gebruik van de wp. Hij zei iets over olie van de WP die tijdens defrosts rondging oid.
Wat is bij jou de ruimtetemperatuur?
We draaien wat meer eco instellingen op dit moment - schommelt tussen 20,8c en 20,1c - maar dit komt omdat we in de nacht uren een paar uur op 2, -1 draaien (dacht tussen 1:00 en 10:00). Omdat we WAR stoken maakt hij ook geen inhaal race na de tijd - maar heb je een beetje schommeling in kamer temperatuur, welke we niet onaangenaam vinden. Heb wel een alert staat op mijn iPhone die een melding geeft bij erg koude buitentemperaturen, zodat ik de kleine nachtverlaging uit kan zetten om het stabieler te houden.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Heb 2-0 ook geprobeerd en werkt op zich wel goed bij ons huis, maar ik vind 22 graden net iets comfortabeler dan 21. Verwennerij denk ik
Wat is bij jou de ruimtetemperatuur?
De boiler staat trouwens na 21:00 to 15:00 ook uit, kan je nog wel warm water gebruiken maar hij stookt pas 15:00 weer bij tot gewenste temperatuur, welke ook laag staat maar wel genoeg voor 3x na elkaar douchen. Zo veel mogelijk momenten naar overdag trekken.
[ Voor 22% gewijzigd door FTL op 16-01-2023 13:09 ]
Dit is ook zeker zo, ik heb gewoon mijn stoute schoenen aangedaan en gezegd dat ik zelf de installatie grotendeels gedaan heb. Je hebt ze meteen door direct technisch te praten en wat termen te gooien zoals BT1, defrosts, geslotenverdelers etc etc. Toen werd ik netjes doorverbonden naar de technische afdeling en als je met hun juist kunt sparren dan zit het goed. Door mijn HA kan ik iedere sensor erg snel uitlezen en data verschaffen dus dan helpen ze je maar al te graag. Zonder gegevens kunnen ze namelijk toch niks en nu komt het inderdaad over alsof ik de installateur ben. Een "leek" kan dit natuurlijk niet doen ben ik bang.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Ja goed plan!
Ik heb ook wel eens gebeld maar mij werd een duidelijk gevoel gegeven van "u bent geen installateur. Wij geven geen support aan particulieren".
Goedzo!mvrooij schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:05:
[...]
Dit is ook zeker zo, ik heb gewoon mijn stoute schoenen aangedaan en gezegd dat ik zelf de installatie grotendeels gedaan heb. Je hebt ze meteen door direct technisch te praten en wat termen te gooien zoals BT1, defrosts, geslotenverdelers etc etc. Toen werd ik netjes doorverbonden naar de technische afdeling en als je met hun juist kunt sparren dan zit het goed. Door mijn HA kan ik iedere sensor erg snel uitlezen en data verschaffen dus dan helpen ze je maar al te graag. Zonder gegevens kunnen ze namelijk toch niks en nu komt het inderdaad over alsof ik de installateur ben. Een "leek" kan dit natuurlijk niet doen ben ik bang.
Bij een volgend contact mag je het rebooten wel benoemen. Hopelijk vangt jouw log het ook!
Ik heb momenteel in Domoticz een DevicePing actief naar de SMO. Aangezien een reboot langer dan 1 minuut duurt vang ik die wel af met Domoticz, waar het script elke minuut wordt getriggerd 🥴
Heb dit niet gevraagd, eerlijk gezegd niet aan gedacht.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:44:
[...]
Goedzo!
Bij een volgend contact mag je het rebooten wel benoemen. Hopelijk vangt jouw log het ook!
Ik heb momenteel in Domoticz een DevicePing actief naar de SMO. Aangezien een reboot langer dan 1 minuut duurt vang ik die wel af met Domoticz, waar het script elke minuut wordt getriggerd 🥴
Ik heb hem net een nette restart via de SMO gegeven, dat heb ik nog nooit gedaan. Nu kijken wat hij komende dagen gaat doen. Merkte bij de restart dat dit aardig wat tijd koste. Hij ging hem eerst lange tijd afsluiten, daarna kwam weer alles rustig aan online en gaat hij alles weer starten.
Even USB stick zoeken en dan kan hij sowieso gaan loggen!
Ik zag dat hij inderdaad de pompen ging kalibreren, denk dat dit sowieso niet verkeerd om keer gedaan te hebben. Hij is aangegaan en nooit meer netjes opnieuw opgestart geweest.
[ Voor 9% gewijzigd door mvrooij op 16-01-2023 18:52 ]
Zie: Advies hydraulisch schema tbv Nibe S2125 i.c.m. SMO S40
Hierbij wat klus foto’s altijd leuk om andere te zien klussen.
:strip_exif()/f/image/PattyfeJtp1MUZwlEu5KLH6A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wFGhzFtvFxSi0wXC8ITbWSPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gcQqAGErFbzCJBSSuwGnZPpp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PGEFq7QGtk9zblFxFrF9jbWi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door tjib op 16-01-2023 23:02 ]
Toch denk ik niet, dat dit een reboot is. De compressor neemt na 12 uur looptijd een pauze van 5 minuten. Heel af en toe wordt die ook geregistreerd als een defrost. Dit is volstrekt normaal. Hij loopt wel mooi lang door. Die van mij doet dat niet zo makkelijjk.Knowbody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Nou, dat is het fenomeen waar ik al een paar keer over postte, een spontane reboot van de SMO S40!
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Goed dat je gebeld hebt. Ik blijf het verbruik toch hoog vinden, of ze het nu zo bedoeld hebben of niet. Na de software update start hij toch ook opnieuw?mvrooij schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Heb dit niet gevraagd, eerlijk gezegd niet aan gedacht.
Ik heb hem net een nette restart via de SMO gegeven, dat heb ik nog nooit gedaan. Nu kijken wat hij komende dagen gaat doen. Merkte bij de restart dat dit aardig wat tijd koste. Hij ging hem eerst lange tijd afsluiten, daarna kwam weer alles rustig aan online en gaat hij alles weer starten.
Even USB stick zoeken en dan kan hij sowieso gaan loggen!
Ik zag dat hij inderdaad de pompen ging kalibreren, denk dat dit sowieso niet verkeerd om keer gedaan te hebben. Hij is aangegaan en nooit meer netjes opnieuw opgestart geweest.
Heb jij 'm wel eens een passieve Defrost zien doen?
Ik ben er zeker van. Om 10.00u gaan de graadminuten in een rechte lijn naar 0.LangeFries schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]
Toch denk ik niet, dat dit een reboot is.
Er zijn situaties waarbij de GM naar 0 kunnen gaan, zonder reboot. Tenminste bij de SMO40 kan dit gebeuren.Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:35:
[...]
Ik ben er zeker van. Om 10.00u gaan de graadminuten in een rechte lijn naar 0.
Nee dat ik weet nooit. Ik vind het ook absurd.ReLight schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:32:
[...]
Goed dat je gebeld hebt. Ik blijf het verbruik toch hoog vinden, of ze het nu zo bedoeld hebben of niet. Na de software update start hij toch ook opnieuw?
Heb jij 'm wel eens een passieve Defrost zien doen?
Heb jij van jou een grafiek van de afgelopen 12 of 24 uur toevallig? Bij mij is het nu wel echt absurd:
/f/image/yo5tjsqTeKDgbGOC1d1ocFyX.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik gisteren van mijn WP enkel zat op 29,69. Het fijne is dat mijn temperatuur gewoon op en top blijft binnen, zit gewoon netjes met 21 graden overal binnen. Dus ik vind het geen probleem maar ik vind het gewoon voor mijn gevoel niet kloppen. Helaas geen tijd gehad om de USB gisteren in te prikken, echt niet aan toe gekomen om te loggen. Ik ga dit vanmiddag maar even wel aanzetten zodat ik mijn log wel kan aanleveren eind deze week.
Vandaag zit ik al op bijna 15kWh en het is nog niet eens 09:00.
Het tuya plugje zegt dat de wp alleen gisteren 47KWh heeft verbruikt. Idd wel 21C in huis, en m'n huis is zeker slechter qua isolatie dan de jouwe. Ik heb de data er bij gepakt en de beschrijving in de manual over defrosts, een passieve zou met ventilator maar zonder Compressor moeten zijn, maar die kan ik niet ontdekken zo ver. Adh van gisteren is m'n conclusie dat de wp maar tot 39C nu trekt bij dit weerbeeld, zodra >39C dan gaat hij op 100Hz Compressor draaien, vol vermogen dus, etc etc.mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:23:
[...]
Nee dat ik weet nooit. Ik vind het ook absurd.
Heb jij van jou een grafiek van de afgelopen 12 of 24 uur toevallig? Bij mij is het nu wel echt absurd:
[Afbeelding]
Verbruik gisteren van mijn WP enkel zat op 29,69. Het fijne is dat mijn temperatuur gewoon op en top blijft binnen, zit gewoon netjes met 21 graden overal binnen. Dus ik vind het geen probleem maar ik vind het gewoon voor mijn gevoel niet kloppen. Helaas geen tijd gehad om de USB gisteren in te prikken, echt niet aan toe gekomen om te loggen. Ik ga dit vanmiddag maar even wel aanzetten zodat ik mijn log wel kan aanleveren eind deze week.
Gisteren:
:strip_exif()/f/image/cMgoIJtvph5KvHXIfFiFlFvG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ReLight op 17-01-2023 08:34 ]
Default zouden die hetzelfde moeten zijn.
Verder is er een setting vaker ontdooien, deze staat toch niet perongeluk aan he?
Toch benieuwd of deze mogelijk bij jullie (@mvrooij , @ReLight )anders zijn
@mvrooij kan je BT28 als buitensensor toevoegen in je overzichten? Deze bepaalt namelijk een deel van de defrost regeling ipv BT1
Ik ben even nieuwsgierig naar de instelling van SMO-S40 icm S2125:
4.11.3 en 7.3.2 (bij de S40 icm F2120 zijn het blijkbaar weer andere settings, 5.11.1.1 en 4.9.7 ??)
Vaker ontdooien staat uit, gisteren nogmaals gecontroleerd en moet volgens de NIBE Techneut ook niet aan.format5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:38:
Net de defrost instelling van de F2120 en S2125 eens vergeleken.
Default zouden die hetzelfde moeten zijn.
Verder is er een setting vaker ontdooien, deze staat toch niet perongeluk aan he?
Toch benieuwd of deze mogelijk bij jullie (@mvrooij , @ReLight )anders zijn
@mvrooij kan je BT28 als buitensensor toevoegen in je overzichten? Deze bepaalt namelijk een deel van de defrost regeling ipv BT1
Ik ben even nieuwsgierig naar de instelling van SMO-S40 icm S2125:
4.11.3 en 7.3.2 (bij de S40 icm F2120 zijn het blijkbaar weer andere settings, 5.11.1.1 en 4.9.7 ??)
Zie hier BT28 en BT1 samen (Gisteren aan moeten zetten van de Nibe monteur daarom pas monitoring sinds de ochtend)
/f/image/okUzJDrdT8FVgQT1A99Vilvr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu niet thuis dus deze instellingen kan ik nu niet bekijken.
Volgens jou screenshot zou ik denken dat je systeem nu al nagenoeg op zijn max draait...ReLight schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Het tuya plugje zegt dat de wp alleen gisteren 47KWh heeft verbruikt. Idd wel 21C in huis, en m'n huis is zeker slechter qua isolatie dan de jouwe. Ik heb de data er bij gepakt en de beschrijving in de manual over defrosts, een passieve zou met ventilator maar zonder Compressor moeten zijn, maar die kan ik niet ontdekken zo ver. Adh van gisteren is m'n conclusie dat de wp maar tot 39C nu trekt bij dit weerbeeld, zodra >39C dan gaat hij op 100Hz Compressor draaien, vol vermogen dus, etc etc.
Gisteren:
[Afbeelding]
Je kunt best proberen een lagere stooklijn te kiezen, waarbij het nog steeds ca. 21 graden blijft. Een vlakkere helling maakt dat de WP er niet zo aan hoeft te sleuren wanneer het buiten kouder wordt. Misschien is het een oplossing voor je.mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:23:
[...]
Nee dat ik weet nooit. Ik vind het ook absurd.
[Afbeelding]
Je hebt een goede set en een buffervat dus eigenlijk eentje volgens het boekje.
In een rechte lijn ?format5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:16:
[...]
Er zijn situaties waarbij de GM naar 0 kunnen gaan, zonder reboot. Tenminste bij de SMO40 kan dit gebeuren.
Hier, vanochtend bij mij weer een crash. En mijn Domoticz ping routine heeft het keurig gezien.
:strip_exif()/f/image/0BSEBMEmsnJlGL1doM9K0nyy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P88AueMu4aUSsi02Bwx3Gjz1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Knowbody op 17-01-2023 10:36 ]
Hoe zie je dit voor je dan? Als ik naar 4-0 ga dan red ik mijn 21 graden volgens mij juist niet meer.Knowbody schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Je kunt best proberen een lagere stooklijn te kiezen, waarbij het nog steeds ca. 21 graden blijft. Een vlakkere helling maakt dat de WP er niet zo aan hoeft te sleuren wanneer het buiten kouder wordt. Misschien is het een oplossing voor je.
Je hebt een goede set en een buffervat dus eigenlijk eentje volgens het boekje.
Vandaag is het wel echt bal hoor, defrosts gaan nu echt fors hard door haha.
Voor wat het waard is ik zit op 24kWh nu. Dat is wel voor mijne hele huis maar dat zal toch 20kWh Nibe zijn denk ik.mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:23:
[...]
Mijn hele huis zit nu op 22kWh en mijn WP op bijna 20.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Voor wat het waard is ik zit op 24kWh nu. Dat is wel voor mijne hele huis maar dat zal toch 20kWh Nibe zijn denk ik.
Maar het is hier wel erg vochtig en rond de 0 geweest vannacht. Dus het was ook wel te verwachten...
Verder moet hier de kou even uit de bovenverdieping getrokken zijn en ik moet alle buizen nog isoleren voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen denk ik.
Vandaag zit ik tot nu toe (inclusief huis) nu op 16 KWh, gisteren met al die kou en regen op 63KWh...
The revenge of the mutant signature of doom is upon us!
Als je nu 5-0 hebt kun je bijvoorbeeld 4-1 of 4-2 proberen? Wat vlakker maar wel ongeveer dezelfde temperaturen.mvrooij schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:47:
[...]
Hoe zie je dit voor je dan? Als ik naar 4-0 ga dan red ik mijn 21 graden volgens mij juist niet meer.
Vandaag is het wel echt bal hoor, defrosts gaan nu echt fors hard door haha.