NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 17 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:27

DIY

bioscrasher schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:37:
[...]Ons huis is hydraulisch gezien een draak met upponor spaghetti leidingen van 16mm gelegd in alle cementdekvloeren. Daarom ook het vat en een extra transportpomp om de weerstand van 15 meter leiding naar het oorspronkelijke aansluitpunt van de oude cv ketel te overbruggen.
De JAGA zal als hij niet op het vat wordt aangesloten onvoldoende flow krijgen.

Ik ben niet van plan een HT en LT systeem te mixen: de cv is alleen als backup en laat alles dan op 50 graden draaien, het boilervat eventueel naverwarmd met de e-heater.

insteek is een honeywell achtig systeem dat de pomp activeert en de thermostaatkraan open zet voor de ruimte die vraagt.

Logischer zo?
@bioscrasher Ik zie bij heel veel klanten dat ze de wp installatie onnodig complex maken omdat ze
of hun installateur denken dat hun situatie zich niet leent voor een simpele installatie en zich hebben vastgebeten in allerlei fancy (cv) frutsels waar een wp niet goed mee omgaat. Een Evohome klep gaat bv niet half open, maar de helft van de tijd helemaal open(!) Meestal komt het er op neer dat ze na inbedrijfstelling alsnog de motoren van de huiskamer en keuken groepen afslopen...

Je gigantische (500L) buffer is iets wat je doet bij een pelletketel of houtkachel met hoge vermogens en hoge temperaturen die slecht moduleren. Een gasketel en wp kunnen uitstekend moduleren, dus daar wil je geen buffer. Mocht het niet anders kunnen kun je net als @apelders een openverdeler overwegen zodat je de cv kan koppelen en een transportpomp gebruiken.
Echter: 15m is geen enkel probleem! Mijn monoblock zit op zo'n 16m aan leiding vanaf de verdelers. Een paar post terug heb ik aangegeven op welk (laag) vermogen GP12 dan nog draait. 16x2 vv slangen komt veel voor dus is mi ook niet bijzonder.
Ik verwacht dat je de Jaga juist zal moeten knijpen.
Je moet wel de flow optimaliseren met een gesloten LTV verdeler (die heeft grote doorlaten) en zo min mogelijk knietjes in je leidingwerk er naar toe.

Maar doe waar jij je het beste bij voelt, want uiteindelijk zul je het zelf aan de praat moeten krijgen :9 mijn advies is om simpel te starten. Je kunt altijd nog een transportpomp, kleppen en open verdeler of buffer toevoegen als je onverhoopt niet voldoende flow kunt creeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.P.A.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Veel.

Aanpassen mag, het zit niet achter een paswoord.
@Knowbody Ik heb gisteren na wat onderzoek de instelling voor de laadpomp toch naar AUTO gezet en nu zijn de temperatuur pieken in het cv systeem veel korter. Nu is een piek 1-2 minuten lang, dus naar mijn inzicht verwaarloosbaar. De pomp instelling heeft dus wel geholpen.

Ik zie dat de BT71 nog te veel wordt beïnvloed bij de SWW run. Ik zal aan de installateur vragen deze z.v.m. te verschuiven. Zijn de pomp instellingen verder te optimaliseren zo ver je weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
J.P.A. schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:16:
[...]

@Knowbody Ik heb gisteren na wat onderzoek de instelling voor de laadpomp toch naar AUTO gezet en nu zijn de temperatuur pieken in het cv systeem veel korter. Nu is een piek 1-2 minuten lang, dus naar mijn inzicht verwaarloosbaar. De pomp instelling heeft dus wel geholpen.

Ik zie dat de BT71 nog te veel wordt beïnvloed bij de SWW run. Ik zal aan de installateur vragen deze z.v.m. te verschuiven. Zijn de pomp instellingen verder te optimaliseren zo ver je weet?
Mooi zo

Qua pompinstellingen:
De instelling SWW zou ik op auto laten, die van koeling moet vaak hoog zijn, en die van verwarming: het mooist is auto, maar twijfel je daar aan en wil je meer debiet dan is het of de minimale waarden verhogen, of 1 vaste snelheid (handmatig).

Maar dat is allemaal per situatie anders.

BT71 verplaatsen zou ook zeker helpen. Ook als deze van buitenaf warmte op pikt is dat niet handig.
Isoleren van leidingen nadat de sensoren op de goede plek zitten maakt het af.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:23
Vandaag schijnt voor het eerst goed de zon, wat ik merk is dat mijn vertrekken binnen nu door de zon dus warmer worden maar de pomp ook door blijft draaien. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat ik geen ruimtesensor gebruik en mijn warmtepomp dit dus niet weet.

Ik ga nu toch wel twijfelen of ik dit toch niet alsnog moet gaan toepassen. Ik kan dit redelijk makkelijk voor elkaar krijgen namelijk..

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:35:
Vandaag schijnt voor het eerst goed de zon, wat ik merk is dat mijn vertrekken binnen nu door de zon dus warmer worden maar de pomp ook door blijft draaien. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat ik geen ruimtesensor gebruik en mijn warmtepomp dit dus niet weet.

Ik ga nu toch wel twijfelen of ik dit toch niet alsnog moet gaan toepassen. Ik kan dit redelijk makkelijk voor elkaar krijgen namelijk..
Wat natuurlijk wel zo is dat als de zon weg is de temperatuur meteen inzakt en dan misschien de vloer juist niet warm genoeg is. Misschien toch maar gewoon zo laten en mijn zone systeem zijn werk laten doen bij uiterste gevallen van felle zon op de ramen etc.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16

Ik zou het zelf zo laten, hier zie ik hetzelfde, maar dan ongeveer een halve graad.
Daarboven wordt het verschil minder, en de afgifte neemt af, waarna de Wp uiteindelijk steeds korte runs gaat maken (minder dan minimaal vermogen nodig).
Het voordeel is dat je vloer nu op temp blijft voor de werkelijke buiten temperatuur, dus zodra de zon weg is is er geen temperatuurval en zal het (als het goed is) comfortabel blijven.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Het is stookseizoen. Je kunt instellen dat verwarming niet nodig is vanaf bijvoorbeeld buitentemperatuur van 13 graden, dan gaat de pomp wel uit. Nu heeft hij gewoon voor de correcte GM berekening de temperatuur nodig en daarom draait die pomp. Verder egaliseert de temperatuur in je afgiftesysteem of als er ergens een zone open gaat, komt er kouder water bij de rest en gaat daardoor de graadminuten beïnvloeden. Het is dus logisch dat de pomp draait.
Ik zou me niet druk maken om dat pompje, die neemt een paar Watt wat tig keer gecompenseerd wordt door de zonnepanelen.

Maar ja, zo denk ik 🙂

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Misschien dat iemand met hiermee kan helpen; gisteravond ontving ik van vrouwlief klachten dat de douche koud begon te worden. Even in HA gedoken; en ik zie voor mijn NIBE een drietal sensoren voor de watertemperatuur in de boiler:

1. Hot water
2. Hot water charging
3. Hot water top

1 en 2 zijn gelijk, en gaven idd een erg lage temperatuur aan het einde van de douchesessie (zie hieronder). De derde is echter hoger, en deze waarde lees ik ook af op de bijbehorende thermostaat in de woonkamer. Kan iemand me vertellen wat deze sensoren nou precies weergeven? Als de temp 42 graden was geweest, dan had de douche nog geen koud water mogen geven.

Hot water
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhQraMCcC7fTsKP6fTQvykx_M1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yiHhpaQizdNGppfXgAS8301j.jpg?f=user_large

Hot water charging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_mlyXXQSQhIoHhVbaVymfMG5rE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lJDFGXsv9CZwAW4llf3Z2YQU.jpg?f=user_large

Hot water top
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j4GUudWBlVA4YmcSWc51LU1QLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j5qPoiHez2Bx1JUxxmLYXhJJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zou het zelf zo laten, hier zie ik hetzelfde, maar dan ongeveer een halve graad.
Daarboven wordt het verschil minder, en de afgifte neemt af, waarna de Wp uiteindelijk steeds korte runs gaat maken (minder dan minimaal vermogen nodig).
Het voordeel is dat je vloer nu op temp blijft voor de werkelijke buiten temperatuur, dus zodra de zon weg is is er geen temperatuurval en zal het (als het goed is) comfortabel blijven.
Juist,bedankt voor het bevestigen, ik ging er nog even goed over na denken en dacht kan het beter gewoon zo laten precies door zoals jij het uitlegt.
In mijn vorige woning was dit heel erg het geval juist, doordat de zon volop op de woonkamer stond (nieuwbouw woning met erker en raampartij op het zuiden) was het overdag lekker warm maar dan later naar de avond werd het koud en kreeg de vloerverwarming het niet meer op tijd warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Het is stookseizoen. Je kunt instellen dat verwarming niet nodig is vanaf bijvoorbeeld buitentemperatuur van 13 graden, dan gaat de pomp wel uit. Nu heeft hij gewoon voor de correcte GM berekening de temperatuur nodig en daarom draait die pomp. Verder egaliseert de temperatuur in je afgiftesysteem of als er ergens een zone open gaat, komt er kouder water bij de rest en gaat daardoor de graadminuten beïnvloeden. Het is dus logisch dat de pomp draait.
Ik zou me niet druk maken om dat pompje, die neemt een paar Watt wat tig keer gecompenseerd wordt door de zonnepanelen.

Maar ja, zo denk ik 🙂
Excuses ik bedoelde niet de pomp maar echt de Warmtepomp (buitenunit) zelf. Deze blijft gewoon doorgaan zelfs nu het binnen warm is door de zon. Maar zoals hier boven verteld maakt het niet uit, hij draait nu constant op 20/25hz dus dan blijft de vloer netjes op temperatuur zodat de ruimte zodra de zon weg is ook op temperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:30:
Misschien dat iemand met hiermee kan helpen; gisteravond ontving ik van vrouwlief klachten dat de douche koud begon te worden. Even in HA gedoken; en ik zie voor mijn NIBE een drietal sensoren voor de watertemperatuur in de boiler:

1. Hot water
2. Hot water charging
3. Hot water top

1 en 2 zijn gelijk, en gaven idd een erg lage temperatuur aan het einde van de douchesessie (zie hieronder). De derde is echter hoger, en deze waarde lees ik ook af op de bijbehorende thermostaat in de woonkamer. Kan iemand me vertellen wat deze sensoren nou precies weergeven? Als de temp 42 graden was geweest, dan had de douche nog geen koud water mogen geven.

Hot water
[Afbeelding]

Hot water charging
[Afbeelding]

Hot water top
[Afbeelding]
Volgens die plaatjes heb je 2 à 3 SWW runs per dag. Tenzij je met je hele gezin 2x per dag doucht en daarbij ook nog een erg klein SWW-vat hebt is dat beslist niet normaal.
Hier is er (in een gezin van 4 personen met 300 liter vat) slechts één SWW-run per twee dagen (in de zomer 1 per 3 dagen), waarbij iedereen ongeveer 1x per 2 dagen doucht.

Ik zou me eens verdiepen in je SWW-systeem als ik jou was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Excuses ik bedoelde niet de pomp maar echt de Warmtepomp (buitenunit) zelf. Deze blijft gewoon doorgaan zelfs nu het binnen warm is door de zon. Maar zoals hier boven verteld maakt het niet uit, hij draait nu constant op 20/25hz dus dan blijft de vloer netjes op temperatuur zodat de ruimte zodra de zon weg is ook op temperatuur blijft.
Aha !

Hij stopt vanzelf als de Ta en Tr naar elkaar toelopen (of de graadminuten weggewerkt zijn).

Misschien staat je stooklijn nog iets te hoog ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Hier is er (in een gezin van 4 personen met 300 liter vat) slechts één SWW-run per twee dagen (in de zomer 1 per 3 dagen), waarbij iedereen ongeveer 1x per 2 dagen doucht.
Hoe doe je dat? Wat voor vat heb je?

Hier een 365l Nibe BA-ST 9040-2FE in een verwarmde berging (19°C). Die moet zonder SWW verbruik al 1,5x per dag opwarmen om het verlies te compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMEG-rMeGArtfW4yxznEY6Owt48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gsi30nidy7JTl55c7vEYO66.png?f=fotoalbum_large

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Bedankt voor de tips; ik heb de spullen voor een Nibe-pi in huis; als dat draait ga ik eens verder optimaliseren. Maar mijn vraag blijft even staan; wat is het verschil tussen de sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
gaafst schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:58:

Hier een 365l Nibe BA-ST 9040-2FE in een verwarmde berging (19°C). Die moet zonder SWW verbruik al 1,5x per dag opwarmen om het verlies te compenseren.
Dat is echt niet normaal. Als hier niemand doucht blijft het vat wel een week warm. Probleem is dat er dus veel te veel warmte uit je vat ontsnapt.
Mogelijkheden op volgorde van waarschijnlijkheid:
  • Zelfsifonnage (zoek in de WP topics even op Einrohrzirkulation en thermosifon).
  • Lekkende driewegklep.
  • Leidingwerk van CV loopt direct langs de spiraalaansluiting van je SWW-vat en trekt daar warmte uit.
  • Geen isolatie rondom je vat. Dat kun je overigens zelf verbeteren. Gewoon een dagje knutselen met isolatiemateriaal.
Ik zie ook dat je SWW setpoint erg hoog staat. Hier valt ook nog veel te winnen. Lees je even in: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2023 15:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iriBvKSV9yeTILqDPNOPbFrJp_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPX8qbNgVmuFWXNbfIEoldhw.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat mooi. Setting ruimtethermostaat 22 graden, en daar zit het steeds mooi op.

Maar goed, het is buiten 9 graden. Peanuts dus ook.
Warmtepomp werkt een uurtje, uurtje rust, uurtje werken. Mooi ritme zo.

Staat je stooklijn te hoog krijg je veel langere pauzes. Hier staat de stooklijn sinds deze week op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]
Dat vat heb ik ook.

Ik heb 2 verzoeken bij de installateur ingediend:

-Spiralen in serie zetten. Staan nu parallel.
-Leidingen isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:43
mvrooij schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Juist,bedankt voor het bevestigen, ik ging er nog even goed over na denken en dacht kan het beter gewoon zo laten precies door zoals jij het uitlegt.
In mijn vorige woning was dit heel erg het geval juist, doordat de zon volop op de woonkamer stond (nieuwbouw woning met erker en raampartij op het zuiden) was het overdag lekker warm maar dan later naar de avond werd het koud en kreeg de vloerverwarming het niet meer op tijd warm.
Met ruimtesensor gaat dit ook goed. Doordat Nibe met graadminuten werkt, die aldoor op en aftellen, krijg je met ruimtesensor, die alleen de graadminuten beinvloed, dat de graadminuten wat sneller opraken en de WP dus eerder uit gaat. Dan duurt het daarna iets langer voor hij weer aan gaat. Hij laat echter niet de vloer stervenskoud worden, wat je wel hebt als je de kamersensor als thermostaat gebruikt en de WP de hele middag uit zou blijven.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Met ruimtesensor gaat dit ook goed. Doordat Nibe met graadminuten werkt, die aldoor op en aftellen, krijg je met ruimtesensor, die alleen de graadminuten beinvloed, dat de graadminuten wat sneller opraken en de WP dus eerder uit gaat. Dan duurt het daarna iets langer voor hij weer aan gaat. Hij laat echter niet de vloer stervenskoud worden, wat je wel hebt als je de kamersensor als thermostaat gebruikt en de WP de hele middag uit zou blijven.
Ja ik snap hem, ik wilde dan ook de ruimte sensor plaats waar ik het de gemiddelde temp goed kan meten maar ik laat het voor nu even zo dit kan ik altijd alsnog doen! Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Aha !

Hij stopt vanzelf als de Ta en Tr naar elkaar toelopen (of de graadminuten weggewerkt zijn).

Misschien staat je stooklijn nog iets te hoog ook ;-)
Ja ik heb het in de gate, heb even de grafieken erbij genomen en ik zie dat dit inderdaad gebeurt zodra Ta en Tr naar elkaar toe lopen dus eigenlijk is dit gewoon perfect.

Stooklijn staat denk ik inderdaad iets te hoog, alle ruimtes zit het nu bijna op 21,3/21,4 enkel de woonkamer blijft hangen op 20,6/20,7. Toch denk ik dat ik vanaf zondag mijn stooklijn weer naar 4-0 ga zetten nu ik het maximale water temp ook verhoogd heb. Deze stond op 35 en staat nu op 40 dus daardoor is de stooklijn bij 4-0 ook net wat hoger dan voorheen toen ik het maximale water temp op 35 had staan.

Nu is en blijft het net te warm, dus misschien verstandig om toch terug te stappen naar stooklijn 4-0. Ik vind het beetje eng bij koudere temperaturen, maar ik zie dan vanzelf hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Juiste stooklijn heb ik nu wel ongeveer gevonden dus de ruimtethermostaat mag nu meedoen. Dit corrigeert ook, dus zo werkt het eigenlijk heel fijn.
Juist daardoor kan de stooklijn misschien wel lager als zonder ruimtecorrectie.

Het werkt iig beter dan dat er gestuurd wordt op setpoint ruimtetemperatuur met een hysteresis van 0,5. Dat werkt gewoon waardeloos.
Inderdaad, dat is het slimme aan de graadminuten, werkt het bij een Nibe systeem prima.

Ik verwacht zelfs dat de defrosts minder vaak zullen optreden en de woning toch de gewenste temperatuur blijft houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 06-01-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Nu is en blijft het net te warm, dus misschien verstandig om toch terug te stappen naar stooklijn 4-0. Ik vind het beetje eng bij koudere temperaturen, maar ik zie dan vanzelf hoe het gaat.
Ik denk dat als jij ook je ruimtethermostaat laat meedoen dat je misschien zelfs naar 3 - 0 kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat als jij ook je ruimtethermostaat laat meedoen dat je misschien zelfs naar 3 - 0 kunt.
Maar wat voor ruimtethermostaat bedoel je dan precies? De ruimtesensor die erbij zit (https://www.warmtepompen-...p-sensor-t-b-v-warmtepomp) kan ik evt in een centrale ruimte plaatsen, ik heb op bepaalde plaatsen de mogelijkheid om 2 aders weg te pakken en hem netjes neer te leggen/te hangen. Zal dit mijn werking nog verbeteren denk je?

Stooklijn naar 3-0 is te laag denk jij niet? Ik wil hem vandaag naar 4-0 zetten en dan paar dagen aankijken wat de temperaturen binnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Met een ruimtevoeler word je stooklijn dynamisch. Als de gewenste ruimte temperatuur niet wordt gehaald dan verhoogd de regeling je aanvoertemperatuur. Logisch dus dat je dan je stooklijn kunt verlagen.

Ik heb beide gehad, mijn voorkeur gaat uit naar een thermostaat welke de verwarming blokkeert zodra de ruimte op temperatuur is, hiermee is de aanvoertemperatuur veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Maar wat voor ruimtethermostaat bedoel je dan precies? De ruimtesensor die erbij zit (https://www.warmtepompen-...p-sensor-t-b-v-warmtepomp) kan ik evt in een centrale ruimte plaatsen, ik heb op bepaalde plaatsen de mogelijkheid om 2 aders weg te pakken en hem netjes neer te leggen/te hangen. Zal dit mijn werking nog verbeteren denk je?

Stooklijn naar 3-0 is te laag denk jij niet? Ik wil hem vandaag naar 4-0 zetten en dan paar dagen aankijken wat de temperaturen binnen worden.
Zie hieronder.

Ik heb de RMU S40.

Deze kan 2- draads en 4-draads worden aangesloten.

In eerste geval wordt die dan alleen gevoed en kan het draadloos communiceren. Bij 4-draads commumiceert het bedraad.

De BT50 heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik was aan het spelen met externe invloed. Deze geprogrammeerd op AUX2.

Externe invloed vervolgens ingesteld dat die een 2e zone mag beïnvloeden met stooklijnverschuiving, in die fictieve zone is geen ruimte thermostaat aanwezig.

Alleen het werkt niet. Ik had verwacht dat de berekende Ta omhoog zou gaan bij actief maken AUX2, maar hij luistert er niet naar. Externe invloed gaat wel op "aan".

Jammer. Ik had een simpele zoneregeling in gedachten (puur als booster voor de tweede verdeler op de verdieping door de stooklijn te verhogen en tegelijkertijd bij de eerste verdeler wat groepen te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:28:
Ik was aan het spelen met externe invloed. Deze geprogrammeerd op AUX2.

Externe invloed vervolgens ingesteld dat die een 2e zone mag beïnvloeden met stooklijnverschuiving, in die fictieve zone is geen ruimte thermostaat aanwezig.

Alleen het werkt niet. Ik had verwacht dat de berekende Ta omhoog zou gaan bij actief maken AUX2, maar hij luistert er niet naar. Externe invloed gaat wel op "aan".

Jammer. Ik had een simpele zoneregeling in gedachten (puur als booster voor de tweede verdeler op de verdieping door de stooklijn te verhogen en tegelijkertijd bij de eerste verdeler wat groepen te sluiten.
Je moet ook de verschuiving of Temp bij 'aan' van het externe klimaatsysteem instellen. 1.30.3
In menu 3.1.3 kan je zien of ie actief is, maar je ziet niet je instelling op de smo-s40 verschuiven, de Unit gaat wel aan het werk gezien de doel temp en DM. Ik heb er zelf de tado thermostaat module aan vast zitten.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:05:
Bedankt voor de tips; ik heb de spullen voor een Nibe-pi in huis; als dat draait ga ik eens verder optimaliseren. Maar mijn vraag blijft even staan; wat is het verschil tussen de sensoren?
Kan iemand me hier nog duidelijkheid over geven? Ik krijg het niet gevonden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Je moet ook de verschuiving of Temp bij 'aan' van het externe klimaatsysteem instellen. 1.30.3
In menu 3.1.3 kan je zien of ie actief is, maar je ziet niet je instelling op de smo-s40 verschuiven, de Unit gaat wel aan het werk gezien de doel temp en DM. Ik heb er zelf de tado thermostaat module aan vast zitten.
Dank. Dat had ik ook ingesteld.

Ik zie echter geen verandering in de berekende aanvoertemperatuur dus hij reageert er niet op.

Ik krijg niet echt hoogte van zone-regeling in een Nibe systeem. Wordt eigenlijk niet echt beschreven in de diverse pdf's die er te vinden zijn.

Hoe zit die Tado aan de SMO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Henri2500 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Kan iemand me hier nog duidelijkheid over geven? Ik krijg het niet gevonden :?
Bedoel je BT 6 en BT7 ?

BT7 zit als het goed is hoog in het vat, en BT6 laag. Dus de temperatuur van 7 is ook altijd hoger dan die van 6.

In het midden zit mogelijk ook een dompelbuis waar een sensor in kan. BT6 hoort echter onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Hoe zit die Tado aan de SMO?
De tado wireless cv module (in essence een relais) is aan de X10 contacten gemaakt van AUX2, en die ingesteld op 'extern klimaat systeem'. Bij mij heb ik alle boven kamers gelinkt aan die verwarm unit (in tado) en laat verhoog ik de setpoint van de smo met een graad.
Als de wp dus al niet aan het +verwarmen is dan gaat ie dat wel doen dan. Tot het boven in de kamers elk niet nodig meer is dan gaat dus de extra verhoging uit.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:00:
[...]

De tado wireless cv module (in essence een relais) is aan de X10 contacten gemaakt van AUX2, en die ingesteld op 'extern klimaat systeem'. Bij mij heb ik alle boven kamers gelinkt aan die verwarm unit (in tado) en laat verhoog ik de setpoint van de smo met een graad.
Als de wp dus al niet aan het +verwarmen is dan gaat ie dat wel doen dan. Tot het boven in de kamers elk niet nodig meer is dan gaat dus de extra verhoging uit.
Dat is hetzelfde als dat ik op AUX2 een draad zet naar gnd, waardoor de ingang actief wordt, hetgeen ook zichtbaar wordt op het display bij de info.

Ik heb 1 klimaatsysteem waarin ik zones kan maken. Met of zonder die zones, ik krijg het niet werkend.
Voor een 2e klimaatsysteem is een accesoire print nodig.

Aux2 kan ik niet instellen op 'extern klimaat systeem'. Wel op 'externe afstelling'.

Is dat het verschil?

PS als ik als accessoire een Klimaatsysteem 2 (EXT CLIM SYST) toevoeg, gaat de rode led aan,dat accessoire bestaat niet (AXC 30 print). Heb jij die dan wel ?

Ik ben eruit. :)

Ik heb 1 kamerthermostaat, en die doet mee in temperatuur bewaking.
Doet die alleen stooklijn verschuiving, dan functioneert de externe afstelling meteen!

Dus bij informatie ruimte-unit moet het 'vinkje' (blauw vierkant icoon) bij Verw. op zwart, dus uit.

Het idee daarachter zal ongetwijfeld zijn dat bij zoneregeling het systeem van derden de rol van temperatuur bewaking overneemt. Nibe doet dan slechts het verwarmen volgens stooklijn.

Misschien kan ik volstaan met een 2e kamersensor voor de zone die ik evt. wil naregelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2023 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vandaag aan het spelen met de BT50 ruimtesensor, die ik niet heb. :*)
Een decadebank gepakt, 10K op de input gezet, wat overeenkomt met 25 gr.
11K5 maakt 22,0 gr.

Deze sensor geprogrammeerd voor de zone 'beneden' en de RMU S40 maar even geprogrammeerd voor de zone 'boven'.

Conclusie na wat uitproberen met de diverse instellingen (invloed op klimaatsysteem, invloed op zones en welke zones dan ..alles geprobeerd)

Het werkt alleen als beide sensoren geen ruimtecorrectie doen.

Sensoren maar weer omgewisseld van zone. Als ruimtecorrectie op beide sensoren uit staat werkt de externe afstelling. Het lukt me niet om op de zone beneden de ruimtecorrectie actief te laten helaas (zou in theorie ook niet hoeven, dat doet immers de externe zone-regeling)

Maar wat ik ook las is dat dit nog een bug schijnt te zijn. Het zou mooi zijn als het wel kan met behoud van ruimtecorrectie op de RMU of BT50.

Nu is het natuurlijk zo dat ik geen extra Nibe ruimtethermostaten nodig heb. Dat kan simpeler met zone-regeling systemen of iets dat met domotica in elkaar geknutseld wordt.

Als de zone "boven" warmtevraag heeft en "beneden" is op temperatuur, zou het wellicht prettig zijn de verdeler van beneden deels te knijpen. Of groepen dicht te zetten. Aangezien ik geen bypass of buffervat heb, moet er natuurlijk altijd een aantal groepen beschikbaar zijn. Ik heb meer thermische motoren nodig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Zie hieronder.

Ik heb de RMU S40.

Deze kan 2- draads en 4-draads worden aangesloten.

In eerste geval wordt die dan alleen gevoed en kan het draadloos communiceren. Bij 4-draads commumiceert het bedraad.

De BT50 heb ik niet.
Ik ben mij erin gaan verdiepen en twijfel wat ik ga doen. Mij lijkt dat als de SMO S40 gewoon netjes het signaal krijgt van de temperatuur in een ruimte dat dit voldoende moet zijn om hier op extra te moduleren/aan te passen. Mij lijkt dat ik dit zonder de RMU S40 ook voor elkaar kan krijgen met enkel BT50. Enige wat ik in de SMO S40 handleiding lees is het volgende:

Als er een ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met
vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie
te hebben en geen functie ter controle van de kamertemperatuur.

Als mijn ruimtes hebben vloerverwarming, dus wat is dan wijsheid? Net doen alsof dat er niet staat?

Als ik het zo lees in de handleiding van Nibe raden ze niet eens perse een ruimte thermostaat aan. En ik vind de RMU S40 erg prijzig om als "extra" erbij te gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Ik ben mij erin gaan verdiepen en twijfel wat ik ga doen. Mij lijkt dat als de SMO S40 gewoon netjes het signaal krijgt van de temperatuur in een ruimte dat dit voldoende moet zijn om hier op extra te moduleren/aan te passen. Mij lijkt dat ik dit zonder de RMU S40 ook voor elkaar kan krijgen met enkel BT50. Enige wat ik in de SMO S40 handleiding lees is het volgende:

Als er een ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met
vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie
te hebben en geen functie ter controle van de kamertemperatuur.

Als mijn ruimtes hebben vloerverwarming, dus wat is dan wijsheid? Net doen alsof dat er niet staat?

Als ik het zo lees in de handleiding van Nibe raden ze niet eens perse een ruimte thermostaat aan. En ik vind de RMU S40 erg prijzig om als "extra" erbij te gaan nemen.
Je hebt het absoluut niet nodig!

Het is een leuk dingetje waar je eventueel iets mee kan wat je ook met je telefoon kunt.

Wat ik zelf chique vind aan het ding is dat het klein is, mooi, goed afleesbaar (je kijkt toch wel naar de temperatuur) en als er een alarm is wordt ie rood.
Maar nodig heb je hem niet. De BT50 is voldoende.

Dat ik die niet heb is raar, zou standaard bij de SMO S40 moeten zitten (net als de stroom spoeltjes)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Je hebt het absoluut niet nodig!

Het is een leuk dingetje waar je eventueel iets mee kan wat je ook met je telefoon kunt.

Wat ik zelf chique vind aan het ding is dat het klein is, mooi, goed afleesbaar (je kijkt toch wel naar de temperatuur) en als er een alarm is wordt ie rood.
Maar nodig heb je hem niet. De BT50 is voldoende.

Dat ik die niet heb is raar, zou standaard bij de SMO S40 moeten zitten (net als de stroom spoeltjes)....
Top, bedankt voor het bevestigen. Klopt maar ik heb overal zone-regeling dus via mijn HA kan ik overal mijn temperaturen inzien van iedere ruimte. Overal hangen namelijk Danfoss Icon thermostaten die via zigbee gekoppeld zijn aan mijn HA, dus kan het via de thermostaat zelf zien maar ook gewoon makkelijk op mijn telefoon. De zone-regeling heb ik nu geactiveerd maar heb bijvoorbeeld de zones woonkamer en badkamer volledig open zodat mijn WP altijd zijn warmte kwijt kan en niet alles dicht gaat en het problemen gaat geven (daarom zou evt. de buffer er uiteindelijk tussen uit kunnen). Tevens zorgt het er ook voor dat in de zomer de badkamers niet gekoeld gaan worden door deze groepen in koelmodus altijd te sluiten.

Maar ik heb het idee dat ik het nog stabieler/beter kan laten werken door in een redelijk centrale ruimte die ook een goede maatstaf kan zijn de ruimtevoeler BT50 te plaatsen en deze toch mee te laten doen in de SMO S40.

Deze zaten er inderdaad 2 bij, 1tje voor BT1 en de andere is dus voor BT50. Ik ga even bedenken hoe ik BT50 ga aansluiten/monteren in een centrale ruimte, moet hier even creatief iets voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Top, bedankt voor het bevestigen. Klopt maar ik heb overal zone-regeling dus via mijn HA kan ik overal mijn temperaturen inzien van iedere ruimte. Overal hangen namelijk Danfoss Icon thermostaten die via zigbee gekoppeld zijn aan mijn HA, dus kan het via de thermostaat zelf zien maar ook gewoon makkelijk op mijn telefoon. De zone-regeling heb ik nu geactiveerd maar heb bijvoorbeeld de zones woonkamer en badkamer volledig open zodat mijn WP altijd zijn warmte kwijt kan en niet alles dicht gaat en het problemen gaat geven (daarom zou evt. de buffer er uiteindelijk tussen uit kunnen). Tevens zorgt het er ook voor dat in de zomer de badkamers niet gekoeld gaan worden door deze groepen in koelmodus altijd te sluiten.

Maar ik heb het idee dat ik het nog stabieler/beter kan laten werken door in een redelijk centrale ruimte die ook een goede maatstaf kan zijn de ruimtevoeler BT50 te plaatsen en deze toch mee te laten doen in de SMO S40.

Deze zaten er inderdaad 2 bij, 1tje voor BT1 en de andere is dus voor BT50. Ik ga even bedenken hoe ik BT50 ga aansluiten/monteren in een centrale ruimte, moet hier even creatief iets voor verzinnen.
Ok

Inmiddels heb ik ook wat ideeën om wat te gaan sturen. Daarvoor ga ik terugvallen op Domoticz, waar ik in het verleden al wel wat handigheidjes mee had gebouwd. Temperatuur settings kunnen de kids zelf doen met hun telefoon en op basis van afwezigheid of tijd zet Domoticz de temperatuur wel weer terug.

Aangezien Philips Hue ook aan Domoticz kan worden gekoppeld kan ik gebruik maken van de bewegingssensoren. Deze hebben stiekum een ruimtetemperatuur meting ingebouwd 🙂
Ik wil dan ook wat gaan sturen mbv Honeywell stelmotoren oid op de verdelers.
Dat kan ik aansturen met Hue, en ook een potentiaal vrij contact tbv AUX2 lukt wel op die manier met een relaistje.

Je kunt BT50 laten meedoen maar zoals ik ontdekte werkt dat (nog) niet samen met ruimtecorrectie. Dus veel brengt het niet.

Ik neem aan dat jouw zone-regeling ook op AUX 2 of 3 een signaal zet om de stooklijn aan te passen bij warmtevraag vanuit een van de zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Ok

Inmiddels heb ik ook wat ideeën om wat te gaan sturen. Daarvoor ga ik terugvallen op Domoticz, waar ik in het verleden al wel wat handigheidjes mee had gebouwd. Temperatuur settings kunnen de kids zelf doen met hun telefoon en op basis van afwezigheid of tijd zet Domoticz de temperatuur wel weer terug.

Aangezien Philips Hue ook aan Domoticz kan worden gekoppeld kan ik gebruik maken van de bewegingssensoren. Deze hebben stiekum een ruimtetemperatuur meting ingebouwd 🙂
Ik wil dan ook wat gaan sturen mbv Honeywell stelmotoren oid op de verdelers.
Dat kan ik aansturen met Hue, en ook een potentiaal vrij contact tbv AUX2 lukt wel op die manier met een relaistje.

Je kunt BT50 laten meedoen maar zoals ik ontdekte werkt dat (nog) niet samen met ruimtecorrectie. Dus veel brengt het niet.

Ik neem aan dat jouw zone-regeling ook op AUX 2 of 3 een signaal zet om de stooklijn aan te passen bij warmtevraag vanuit een van de zones.
Is het geen idee om voor Home Assistant te gaan inplaats van Domoticz? Ik heb ook Domoticz in het verleden gebruikt maar Home Assistant geeft je toch vele opties en mogelijkheden meer. Ik heb hier mijn Philips Hue lampen en vele andere merken meer ook aangekoppeld. Ook meerdere sensoren (hou wel rekening mee dat de temperatuur sensoren van Hue in de beweging sensoren pas bij de nieuwere v2 versies kloppend zijn. Ik heb nog 2 oude sensoren van Hue en daar klopt de temp meting totaal niet).

Ja nu je het zegt ben ik even gaan kijken... wat ik kan doen op mijn Danfoss Icon systeem is is de Relay contact aansluiten (Heat pump (volt free) Heat demand signal) zo heet het. Volgens mij kan deze dan aan Nibe ook het signaal afgeven als er meer vraag moet zijn, kan dat kloppen? Hier nog niet goed in verdiept.. dat zou misschien een nog betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Is het geen idee om voor Home Assistant te gaan inplaats van Domoticz? Ik heb ook Domoticz in het verleden gebruikt maar Home Assistant geeft je toch vele opties en mogelijkheden meer. Ik heb hier mijn Philips Hue lampen en vele andere merken meer ook aangekoppeld. Ook meerdere sensoren (hou wel rekening mee dat de temperatuur sensoren van Hue in de beweging sensoren pas bij de nieuwere v2 versies kloppend zijn. Ik heb nog 2 oude sensoren van Hue en daar klopt de temp meting totaal niet).

Ja nu je het zegt ben ik even gaan kijken... wat ik kan doen op mijn Danfoss Icon systeem is is de Relay contact aansluiten (Heat pump (volt free) Heat demand signal) zo heet het. Volgens mij kan deze dan aan Nibe ook het signaal afgeven als er meer vraag moet zijn, kan dat kloppen? Hier nog niet goed in verdiept.. dat zou misschien een nog betere optie zijn.
Heb Hue v2.

HA komt wellicht ook nog een keer. Domoticz vind ik vooralsnog nog te leuk.

Ja dat Danfoss signaal kun je aan AUX2 knopen. Zo heeft Nibe het bedoeld met zone-regeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 09-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Heb Hue v2.

HA komt wellicht ook nog een keer. Domoticz vind ik vooralsnog nog te leuk.

Ja dat Danfoss signaal kun je aan AUX2 knopen. Zo heeft Nibe het bedoeld met zone-regeling.
Top, v2 werkt perfect. Heb 3 sensoren v2, deze zijn toch wel stukje beter. De v1's doen ook hun werk hoor, maar niet voor temp meting.

HA werkt erg mooi, domoticz ook hoor zeker niks mis mee!

Ah, kijk dit is het schema van Danfoss:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CAPwmgkvxw5E0jjHkCPI_BEIwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cd9wUHrYTL5L0cWWGFsoWXr4.png?f=fotoalbum_large

De linkse IN2 heb ik gekoppeld aan AUX11 voor de overgang naar koeling in de zomer. En dan zal ik de Relay eens gaan koppelen aan AUX2 en ik kan dan in het Danfoss systeem 1 thermostaat als referentiethermostaat instellen, deze houd hij dan aan.

Benieuwd wat dit gaat doen, dit is nog een vele betere oplossing waarschijnlijk dan BT50. Dank voor je tip, stom dat ik hier zelf niet op ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gisteravond begon mijn WP met een Defrost en zie dat dit hele nacht doorgegaan is, er is eigenlijk niks veranderd dus ik kan niet echt zeggen waar dit mee te maken heeft. Iemand een idee dat dit zou kunnen zijn of is dit "normaal" gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqdojP-hEeLFfF_sG0F-xf_rVUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdXNGDtp03rIsF7eIgUpIyzh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:27:
Gisteravond begon mijn WP met een Defrost en zie dat dit hele nacht doorgegaan is, er is eigenlijk niks veranderd dus ik kan niet echt zeggen waar dit mee te maken heeft. Iemand een idee dat dit zou kunnen zijn of is dit "normaal" gedrag?
[Afbeelding]
Ze defrosten ook als je geen rijp op de verdamper ziet. Ik vraag me wel eens af of het echt moet of dat het preventief is.
Aan de andere kant als de verdamper onder de nul graden komt is het logisch dat er water aanvriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Ze defrosten ook als je geen rijp op de verdamper ziet. Ik vraag me wel eens af of het echt moet of dat het preventief is.
Aan de andere kant als de verdamper onder de nul graden komt is het logisch dat er water aanvriest.
Nee juist, maar dat het dan 1 maal gebeurt oké maar nu deze nacht 4x met een buiten temp van 6/7 graden. Hoe zal 't dan gaan met -5 dat maakt me beetje bang.

Nieuwe update SMO S40:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2HtAFIUZn3X2NUlaxDvTxpXNew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UXFDrYknBaR1DYj3JdSVE87W.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door mvrooij op 10-01-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Nee juist, maar dat het dan 1 maal gebeurt oké maar nu deze nacht 4x met een buiten temp van 6/7 graden. Hoe zal 't dan gaan met -5 dat maakt me beetje bang.

Nieuwe update SMO S40:
[Afbeelding]
De temperaturen net boven 0 zijn vaak het grootste probleem met defrosts.
Zodra de temp lekker onder 0 komt is het meteen een heel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:32:
[...]

De temperaturen net boven 0 zijn vaak het grootste probleem met defrosts.
Zodra de temp lekker onder 0 komt is het meteen een heel stuk minder.
Oké dus het is geen "gek" gedrag en kan hier niet veel tegen doen? Het is gewoon zonde van het verbruik maar wat nodig is is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mooi van die SW update.

Defrosts horen erbij. Zolang het maar warm blijft. Als je er teveel op let krijg je er last van, anders niet 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Oké dus het is geen "gek" gedrag en kan hier niet veel tegen doen? Het is gewoon zonde van het verbruik maar wat nodig is is nodig.
Of het gek is hangt van teveel factoren af om zo iets over te kunnen zeggen.

Ik heb bijvoorbeeld de afgelopen 12 uur maar 1 defrost gehad terwijl het buiten 4,1 was.
Deze defrost kwam bij mij precies na een SSW run welke gestart werd omdat het vat te koud was.

Het totaal hangt af van de luchtvochtigheid, temperatuur, het vermogen dat je WP moet trekken (en daardoor dus de afkoeling van je lamellen waardoor ze kunnen aanvriezen)

Ik vraag me wel af of je instellingen niet meewerken aan de defrosts.
Als ik je grafiek zie lijkt het er op dat de regeling niet draait zoals nibe die bedacht heeft.
Meestal is bij nibe de basis de GM zo snel mogelijk weg werken. Het gevolg daarbij is dat er dan al snel meerdere runs komen ipv zon lange run. (wat je bij veel andere merken WP wel zou willen hebben overigens).

[ Voor 21% gewijzigd door format5 op 10-01-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
En of de WP op de grond staat of op een dak kan ook verschil maken met de temperatuur...
.

De SW update uitgevoerd, tijdens bedrijf. Daarna herstart de SMO uiteraard en vooraf even gekeken waar de GM op stond en die waarde weer ingevuld zodat die gelijk verder ging

De RMU S40 kreeg ook een update. Dat kon tot 25 minuten duren maar duurde 5 minuten.
Ik kan er ook de temperatuur van een andere zone mee zien en aanpassen. Wist niet of dat voorheen ook kon.

Smart Price Adaption aangezet met invloed uit. Hoopte de kWh prijs te kunnen zien op de RMU. Dat zie ik nog niet. Wel springt de taal ineens in het Engels. Dat lijkt me een bugje.

Edit: dat bugje kun je 'verhelpen' door even op de SMO naar engels te switchen en daarna weer naar Nederlands. Menu 4.9

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb het zelfde @mvrooij ; en het kost bakken met energie elke keer, warmte onderbroken en stroom. Ik heb dezefde opstelling als jij en sta op het punt de installateur nu aan te spreken. Mijn warmte vraag is wel lager dan jij zo lees ik, maar ik heb we 40C nodig om iets met de radiatoren te kunnen boven. Lijkt dat de S2125 zo maar 30c tot 35C echt lekker continue kan leveren en erboven in een circel met defrosts & inhaal slagen komt. Dat is dan vooral bij buiten temp <6C, tot -2 tot het vocht uit de lucht is. Maar dat is een behoorlijke range.
Vraag me echt af hoe dti apparaat zo gesteld tot 50 of 60C kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:31:
[...]

...
Lijkt dat de S2125 zo maar 30c tot 35C echt lekker continue kan leveren en erboven in een circel met defrosts & inhaal slagen komt. Dat is dan vooral bij buiten temp <6C, tot -2 tot het vocht uit de lucht is. Maar dat is een behoorlijke range.
Tuurlijk kan die 50, 60 graden leveren, zie maar aan je SWW run.

Dat gaat echt alleen als de temperatuur er al is! Met andere woorden de retourtemperatuur moet 35 zijn om een Ta van 40 te kunnen maken.
Heb je een huis waar je contant met 50 graden moet verwarmen, zal de retourtemperatuur ook 40 zijn. En dan kan het wel. Maar maak het niet moeilijk, plaag hem niet met verlagingen enzo.
Met een buffervat zal dit waarschijnlijk (heb ik geen ervaring mee) makkelijker moeten zijn dan zonder.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:07
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Onder een bepaalde buitentemperatuur begint er een teller te lopen die aftelt tot de volgende defrost. Kun je niks aan verander
en. Detecteren van aanvriezen is niet heel betrouwbaar, dus Nibe heeft het zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb het zelfde @mvrooij ; en het kost bakken met energie elke keer, warmte onderbroken en stroom. Ik heb dezefde opstelling als jij en sta op het punt de installateur nu aan te spreken. Mijn warmte vraag is wel lager dan jij zo lees ik, maar ik heb we 40C nodig om iets met de radiatoren te kunnen boven. Lijkt dat de S2125 zo maar 30c tot 35C echt lekker continue kan leveren en erboven in een circel met defrosts & inhaal slagen komt. Dat is dan vooral bij buiten temp <6C, tot -2 tot het vocht uit de lucht is. Maar dat is een behoorlijke range.
Tja ik heb maar max 35 nodig, ik kon het met mijn CV ketel bij -9 ook met 35 graden aanvoer warm houden op 20,5 en dit waren toen nog mengverdelers zelfs.

Maar als ik afgelopen 10 dagen kijk heb ik er niet veel last van gehad, maar nu we richting die 6 graden gingen vannacht kwam het weer terug. Zie hier mijn grafiek van de afgelopen 10 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-EUjGarXmQ64I7Dko6_e7sxb9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPEtcOEg4FO04RWY1AUZ0clO.png?f=fotoalbum_large
Daar oogt het naar mijn mening erg netjes, 3 jan. had ik er nog keer last van maar toen wisselde ik van stooklijn dus wie weet dat het hier ook mee te maken had. Maar afgelopen nacht vond ik het gewoon overdreven veel en mijn huis blijft gewoon netjes op temperatuur dus dat is het probleem niet. Ik vind het verbruik dan gewoon onnodig voor mijn gevoel.. maar als Nibe het nodig vind dan zal het toch wel goed zijn. Ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Coolmint schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Onder een bepaalde buitentemperatuur begint er een teller te lopen die aftelt tot de volgende defrost. Kun je niks aan verander
en. Detecteren van aanvriezen is niet heel betrouwbaar, dus Nibe heeft het zo opgelost.
Klopt dit zag ik ook, zit een bepaalde "Ontdooi-index" op. Die telt af en als die op 0 zit gaat hij ontdooien.
Mijn verdamper zit nu op -1,2 bij een buiten temp van van 6,8 dus het zal toch wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Tuurlijk kan die 50, 60 graden leveren, zie maar aan je SWW run.

Dat gaat echt alleen als de temperatuur er al is! Met andere woorden de retourtemperatuur moet 35 zijn om een Ta van 40 te kunnen maken.
Heb je een huis waar je contant met 50 graden moet verwarmen, zal de retourtemperatuur ook 40 zijn. En dan kan het wel. Maar maak het niet moeilijk, plaag hem niet met verlagingen enzo.
Met een buffervat zal dit waarschijnlijk (heb ik geen ervaring mee) makkelijker moeten zijn dan zonder.
Da's logisch; mijn curve staat dan ook op 6-4; (heb geen SWW, enkel CV op de pomp) maar de defrosts vanav 6C buiten temp trekken het systeem 'leeg' , terwijl er wel een 40L Nibe KMU buffervat, in serie, op de retour zit. Als gevolg ervan lopen de DM terug en gaat de wp extra hard eraan trekken weer op de temp te komen >> overtrekt >> defrost >> terug bij af. Het comfort is OK beneden; het kost zo gewoon erg veel Kwh omdat hij die onderbrekingen heeft.
-
mijn ingeving is dat het systeem een aanpassing nodig heeft? grotere buffer, of toch parallel?
Beneden is een vloerverarming met HTV; en radiatoren (tado); boven zijn radiatoren (tado) met leidingen dor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Of het gek is hangt van teveel factoren af om zo iets over te kunnen zeggen.

Ik heb bijvoorbeeld de afgelopen 12 uur maar 1 defrost gehad terwijl het buiten 4,1 was.
Deze defrost kwam bij mij precies na een SSW run welke gestart werd omdat het vat te koud was.

Het totaal hangt af van de luchtvochtigheid, temperatuur, het vermogen dat je WP moet trekken (en daardoor dus de afkoeling van je lamellen waardoor ze kunnen aanvriezen)

Ik vraag me wel af of je instellingen niet meewerken aan de defrosts.
Als ik je grafiek zie lijkt het er op dat de regeling niet draait zoals nibe die bedacht heeft.
Meestal is bij nibe de basis de GM zo snel mogelijk weg werken. Het gevolg daarbij is dat er dan al snel meerdere runs komen ipv zon lange run. (wat je bij veel andere merken WP wel zou willen hebben overigens).
En over welke instellingen heb je het dan? Volgens mij heb ik juist niks geks ingesteld nu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Nu gaat hij weer ontdooien en zegt hij Ontdooitijd: 43 min. en bij Ltst. ontdooien: Storing max. tijd.

Hij is gek gaan doen sinds gisteravond en ik weet niet waarom. 6 graden is afgelopen weken wel vaker geweest.

Verdamper zit nu op -4,7. Lijkt wel alsof mijn retour te laag is om dit laag genoeg te houden. Ik merk dat mijn retour ook met de aanvoer niet op een verschil van 2/3 zit maar op 4 dit zie ik niet vaak.

EDIT. Het is wel gebeurt sinds ik mijn stooklijn naar 4-0 heb aangepast. Kan het zijn dat mijn retour nu niet hoog genoeg meer is om de verdamper BT16 en/of lage druk BP8 op een bepaald niveau te houden zodat er minder defrosts nodig zijn?

Heb het idee dat hij veel onrustiger hierdoor draait. Door mijn stooklijn van 5-0 naar 4-0 aan te passen is mijn temperatuur binnen gemiddeld 0,5 gezakt.

EDIT: Oke wat is dit. Alles crasht nu lijkt wel, ben helaas niet thuis. Maar stroomverbruik WP zit nu op 0 en mijn SMO-S40 doet 3 watt en mijn systeem is offline.

Oké hij lijkt weer terug online te komen..

[ Voor 75% gewijzigd door mvrooij op 10-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@mvrooij heb je toevallig een flow sensor? Dan kan je misschien zien wat je flow is, misschien heb je te weinig flow om de defrost binnen de gestelde tijd te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:15:
@mvrooij heb je toevallig een flow sensor? Dan kan je misschien zien wat je flow is, misschien heb je te weinig flow om de defrost binnen de gestelde tijd te halen?
Je bedoeld met flow sensor een kamstrup sensor die je er tussen zet?

Deze heb ik dus niet, dus kan niet echt flow zien.. Enkel mijn flow meters op mijn verdelers maar daar heb ik niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Je bedoeld met flow sensor een kamstrup sensor die je er tussen zet?

Deze heb ik dus niet, dus kan niet echt flow zien.. Enkel mijn flow meters op mijn verdelers maar daar heb ik niks aan.
Kan maar hoeft niet, nibe heeft zelf ook flowsensoren (voor de SMO40 tenminste, dus ik verwacht dat deze er ook wel voor de SMO-S40 zullen zijn) welke je kan plaatsen en gebruiken om nibe het vermogen uit te laten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Kan maar hoeft niet, nibe heeft zelf ook flowsensoren (voor de SMO40 tenminste, dus ik verwacht dat deze er ook wel voor de SMO-S40 zullen zijn) welke je kan plaatsen en gebruiken om nibe het vermogen uit te laten rekenen.
In mijn installatie zitten ze er niet in of bij. Is ook geen advies vanuit Nibe volgens mij, maar misschien niet stom om die een keer te laten plaatsen maar heb er nu niks aan.

Hij is nu weer gestart en verbruikt nu weer 800 watt en de graadminuten lopen langzaam op en aanvoertemp ook. Heel vaag dit.. krijg niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@mvrooij standaard zitten deze ook niet in de "losse" systemen, alleen bij bepaalde modellen vvm zit deze er standaard in.
Je kan deze achteraf bij laten plaatsen (ik heb hem zelf geplaatst).
Voor de SMO-s40 is dezelfde nodig als voor de SMO-40

De EMK500 is een flow sensor, maar wordt energy measurement kit genoemd.
Het eenige wat het doet is flow meten, om met de gemeten temperaturen icm flow het opgewekte vermogen te berekenen.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/accessoires/smo-s40
En dan emk 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:25:
@mvrooij standaard zitten deze ook niet in de "losse" systemen, alleen bij bepaalde modellen vvm zit deze er standaard in.
Je kan deze achteraf bij laten plaatsen (ik heb hem zelf geplaatst).
Voor de SMO-s40 is dezelfde nodig als voor de SMO-40

De EMK500 is een flow sensor, maar wordt energy measurement kit genoemd.
Het eenige wat het doet is flow meten, om met de gemeten temperaturen icm flow het opgewekte vermogen te berekenen.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/accessoires/smo-s40
En dan emk 500
Ik zag hem, ging meteen zoeken namelijk. Ik heb er nu niks aan maar ik zal het eens bespreken met mijn installateur. Misschien meer keer inplannen die te plaatsen en 2 kranen tussen de buffer te zetten. Dan kan ik ook zonder buffer testen maar heb niet het idee dat deze nu veel problemen of extra verbruik oplevert.

Vind het nog steeds gek wat mijn installatie net deed, gewoon volledige crash maar geen enkele meldingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De smo-s40 heeft wel power delivery berekening, deze kon ik via de ha nibe integratie eruit halen. Geen clue welke modbus register het is.

Maar het geeft hier in elk geval wel het bezwaar weer dat de impact van de defrosts weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhuzytK0IH2squMZC0JiPkUnvBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5LDvXgttSpETvWXqYoBYPTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:01:
De smo-s40 heeft wel power delivery berekening, deze kon ik via de ha nibe integratie eruit halen. Geen clue welke modbus register het is.

Maar het geeft hier in elk geval wel het bezwaar weer dat de impact van de defrosts weergeeft.

[Afbeelding]
Klopt ik heb die ook. Daar zie ik ook (helaas) het volgende:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHh4pii-tKsqTdRmGjjkwz26VHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96NbIh29rIwnGghoiOCE8T61.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet gaat hij nu weer gek doen, en dus weer defrosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neyUxwDbxKUDBF9bmzUVSIhtjzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41rCiH1rkBRtSJaIAzFyxgfH.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk! Ook al maak je er geen gebruik van (invloed uitgezet) de data haalt hij uit de cloud.

Zo kan de WAF toch zien wanneer de elektriciteit schaars is of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Coolmint schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Meende dat al eens gelezen te hebben. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:33:
[Afbeelding]

Kijk! Ook al maak je er geen gebruik van (invloed uitgezet) de data haalt hij uit de cloud.

Zo kan de WAF toch zien wanneer de elektriciteit schaars is of niet ;)
Maak jij ook gebruik van Systeem menu 4.4 Weerregeling? Deze staat bij mij uit, ik kan die aanzetten en welke factor hij mee moet doen. Weet niet of dit ook nog een stukje extra optimalisatie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:01:

[Afbeelding]
Btw wel apart dat wij beetje zelfde grafiek hebben.. zelfde tijd en dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:22:
[...]

In mijn installatie zitten ze er niet in of bij. Is ook geen advies vanuit Nibe volgens mij, maar misschien niet stom om die een keer te laten plaatsen maar heb er nu niks aan.

Hij is nu weer gestart en verbruikt nu weer 800 watt en de graadminuten lopen langzaam op en aanvoertemp ook. Heel vaag dit.. krijg niks gevonden.
Kijk ff of de graadminuten in een vrijwel rechte lijn naar 0 zijn gegaan. ( De RMU gaat dan ook naar 0, te zien in de geschiedenis op Myuplink)

Dat was dan een herstart van de SMO, heb je de update gestart op afstand ?

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Maak jij ook gebruik van Systeem menu 4.4 Weerregeling? Deze staat bij mij uit, ik kan die aanzetten en welke factor hij mee moet doen. Weet niet of dit ook nog een stukje extra optimalisatie geeft?
Staat bij mij aan, factor 7. Is over de duim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Kijk ff of de graadminuten in een vrijwel rechte lijn naar 0 zijn gegaan.

Dat was dan een herstart van de SMO, heb je de update gestart op afstand ?
Zie hier de graadminuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYUesgcENyZayBFW4KQaQJcCrok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dmy78sZnOYAzZmiB6v00JER4.png?f=fotoalbum_large

Ja dat was idd een Herstart van de SMO. Update op afstand kon niet, moet op zelfde netwerk zitten blijkbaar om dit te kunnen starten. Draait nog gewoon dezelfde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Staat bij mij aan, factor 7. Is over de duim.
Ik ken veel spreekwoorden, maar Over de duim zegt mij niks. Je bedoeld dat dit niet veel meerwaarde heeft of factor eventueel lager kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Zie hier de graadminuten:
[Afbeelding]

Ja dat was idd een Herstart van de SMO. Update op afstand kon niet, moet op zelfde netwerk zitten blijkbaar om dit te kunnen starten. Draait nog gewoon dezelfde versie.
In de gaten houden! Ik heb het fenomeen al eens genoemd en wil niet zeggen dat jij het nu ook hebt, maar misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik ken veel spreekwoorden, maar Over de duim zegt mij niks. Je bedoeld dat dit niet veel meerwaarde heeft of factor eventueel lager kan?
Natte vinger werk dan 😉

Die factor 7. Dat is over de duim bepaald....

Ik heb het aan staan omdat ik denk dat het een goed ding is, beetje anticiperen.

Hij maakt gebruik van het adres dat je in Myuplink hebt ingesteld. Dan zal die het accuraatst kunnen zijn als dat adres om de waarheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:48:
[...]

In de gaten houden! Ik heb het fenomeen al eens genoemd en wil niet zeggen dat jij het nu ook hebt, maar misschien wel.
Dit is echt de eerste keer. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-7zd67TgBkeJWy9Cc5vcnD6b1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mENhjvLmQsksJ3gLkChR2nZJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Natte vinger werk dan 😉

Die factor 7. Dat is over de duim bepaald....

Ik heb het aan staan omdat ik denk dat het een goed ding is, beetje anticiperen.

Hij maakt gebruik van het adres dat je in Myuplink hebt ingesteld. Dan zal die het accuraatst kunnen zijn als dat adres om de waarheid is.
Staat nu aan met factor 5 waar hij standaard op staat. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:35
@ReLight en @mvrooij is dat de EB101_ep14 ?
Zoja die komt bij mij overeen met het berekend vermogen volgens het menu in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
_NvS_ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:17:
@ReLight en @mvrooij is dat de EB101_ep14 ?
Zoja die komt bij mij overeen met het berekend vermogen volgens het menu in de app
Ik heb in Home Assistant 2 Entiteiten: SMOS40 Power (EB101-EP14) en SMOS40 Power (EB101).
Ze laten beide net wat anders zien (klein verschil), zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-mKpc9QlEcFTdfaFs9RSG7MahI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfjpenqdqyuCt7RUtQhQBz6S.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals jullie zien gaat hij lekker door met defrosts.. net update gedaan daarna meteen weer door met de defrosts. Ik vind het heel vaag, kan er geen vinger opleggen. Het is buiten 8,4 graden, is toch gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb in Home Assistant 2 Entiteiten: SMOS40 Power (EB101-EP14) en SMOS40 Power (EB101).
Ze laten beide net wat anders zien (klein verschil), zie hier:
[Afbeelding]

En zoals jullie zien gaat hij lekker door met defrosts.. net update gedaan daarna meteen weer door met de defrosts. Ik vind het heel vaag, kan er geen vinger opleggen. Het is buiten 8,4 graden, is toch gek?
Defrosts bij deze buitentemperaturen zijn volgens mij niet normaal en hebben meestal één van deze twee oorzaken:
  • Kortsluiting van lucht, doordat de WP ingebouwd zit. Hij zuigt dan zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan. Gemakkelijk te diagnosticeren door naar de waarde van de buitentemperatuurmeter te kijken bij een "koude" start. Als die zakt zodra de WP aan gaat is het foute boel.
  • Of een tekort aan koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Andrehj schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Defrosts bij deze buitentemperaturen zijn volgens mij niet normaal en hebben meestal één van deze twee oorzaken:
  • Kortsluiting van lucht, doordat de WP ingebouwd zit. Hij zuigt dan zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan. Gemakkelijk te diagnosticeren door naar de waarde van de buitentemperatuurmeter te kijken bij een "koude" start. Als die zakt zodra de WP aan gaat is het foute boel.
  • Of een tekort aan koelmiddel.
Het is een nieuwe WP, nu 3 weken oud. Draaide als een zonnetje maar nu in 1x sinds vannacht doet hij zo gek.

Hoe bedoel je punt 1 exact? Je bedoeld de buiten temperatuurmeter die op de WP zelf zit?

Te kort aan koelmiddel zou gek zijn bij een nieuwe pomp toch? Of hoe kan ik dit controleren of kan ik dat zelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:51:
Het is een nieuwe WP, nu 3 weken oud. Draaide als een zonnetje maar nu in 1x sinds vannacht doet hij zo gek.
Hoe bedoel je punt 1 exact? Je bedoeld de buiten temperatuurmeter die op de WP zelf zit?
Ja.
Te kort aan koelmiddel zou gek zijn bij een nieuwe pomp toch? Of hoe kan ik dit controleren of kan ik dat zelf niet?
Als er een lek is (en men daar bij de montage onvoldoende op heeft gecontroleerd) dan kom je daar redelijk snel na montage achter. Drie weken kan dan best wel.
Zelf checken gaat niet. Je hebt een koelgassenmonteur nodig die het koudemiddel verwijdert en weegt hoeveel er uit is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Andrehj schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Ja.

[...]

Als er een lek is (en men daar bij de montage onvoldoende op heeft gecontroleerd) dan kom je daar redelijk snel na montage achter. Drie weken kan dan best wel.
Zelf checken gaat niet. Je hebt een koelgassenmonteur nodig die het koudemiddel verwijdert en weegt hoeveel er uit is gekomen.
Ik ben aan het denken wat veranderd is sinds gisteravond, heb de zone regeling boven geactiveerd en de slave/master koppeling loopt via 4 aders langs de 2 aders van de buitentemperatuur sensor BT1...

Je gaat toch niet zeggen dat dit nu storing geeft waardoor hij van slag raakt? Het begon vanaf 21:00 en was rond 20:45 klaar met het geheel. Ik ga heel de zone regeling weer lostrekken en kijken wat hij de nacht gaat doen.

En anders ga ik morgen mijn installateur benaderen, de kWh's die ik vandaag doen zijn absurd voor dit weer naar mijn mening als ik het vergelijk met de afgelopen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:15:
Ik ben aan het denken wat veranderd is sinds gisteravond, heb de zone regeling boven geactiveerd en de slave/master koppeling loopt via 4 aders langs de 2 aders van de buitentemperatuur sensor BT1...
Je zei dat je defosts had. Weet je dat wel zeker dan? Of staat je WP door die stomme zoneregeling gewoon te pendelen?
Het verschil tussen bovenstaande twee is wel of geen ijs, dus erg eenvoudig te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Andrehj schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Je zei dat je defosts had. Weet je dat wel zeker dan? Of staat je WP door die stomme zoneregeling gewoon te pendelen?
Het verschil tussen bovenstaande twee is wel of geen ijs, dus erg eenvoudig te zien.
Ik heb 0 ijs, waar moet ik ijs zien? Ben net met grote lamp rondom mijn buitenunit gelopen maar dat ding ziet er zo zuiver en nieuw uit als maar kan.

Mijn Nibe geeft aan dat hij Defrost doet, dus daarom zeg ik dat hij dit doet. Kan dit heel duidelijk in mijn Home Assistant zien en in MyUplink.

Van de 25 groepen die ik heb staan er werkelijk 20 open, dus het lijkt me niet dat die stomme zoneregeling dit nu kan verpesten. Maar ik heb het zo los gekoppeld hoor dat is het punt niet.

Zone regeling zit er beneden als sinds dag 1 zonder problemen op, staan altijd meerdere groepen open. Enige wat gisteravond is aangezet is de zone regeling boven met een master slave connectie via dezelfde cat6 kabel door daar 4 aders van te nemen langs de BT1 buitenvoeler.

[ Voor 7% gewijzigd door mvrooij op 10-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Ik heb 0 ijs, waar moet ik ijs zien? Ben net met grote lamp rondom mijn buitenunit gelopen maar dat ding ziet er zo zuiver en nieuw uit als maar kan.

Mijn Nibe geeft aan dat hij Defrost doet, dus daarom zeg ik dat hij dit doet. Kan dit heel duidelijk in mijn Home Assistant zien en in MyUplink.

Van de 25 groepen die ik heb staan er werkelijk 20 open, dus het lijkt me niet dat die stomme zoneregeling dit nu kan verpesten. Maar ik heb het zo los gekoppeld hoor dat is het punt niet.

Zone regeling zit er beneden als sinds dag 1 zonder problemen op, staan altijd meerdere groepen open. Enige wat gisteravond is aangezet is de zone regeling boven met een master slave connectie via dezelfde cat6 kabel door daar 4 aders van te nemen langs de BT1 buitenvoeler.
Die zone regeling is verdacht. Staat ie nu niet gewoon je buffer vol te pompen met warmte tot hij het niet meer kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

OK. Dan lijkt het het meest logisch om de situatie van voor de wijziging te herstellen en kijken wat je WP dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Die zone regeling is verdacht. Staat ie nu niet gewoon je buffer vol te pompen met warmte tot hij het niet meer kwijt kan?
Ik zou niet weten hoe.. beneden staan alle groepen open en boven staat 50% dicht. Maar hij moet toch makkelijk zijn aanvoer kwijt kunnen. Ik zie de logica niet waarom dit problemen kan geven maar ik wacht het nog 1 uur af en anders gooi ik de hele zooi van de zone regeling eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ik zou niet weten hoe.. beneden staan alle groepen open en boven staat 50% dicht. Maar hij moet toch makkelijk zijn aanvoer kwijt kunnen. Ik zie de logica niet waarom dit problemen kan geven maar ik wacht het nog 1 uur af en anders gooi ik de hele zooi van de zone regeling eraf.
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Of komt het doordat er behoorlijk veel CV water in het systeem is afgekoeld. Kan me niet voorstellen dat dat zo snel is gegaan dan.

Is je retour temperatuur ingekakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:35
@mvrooij gevonden, snap alleen niet dat ik hem net niet zag. Hier ontlopen de waardes elkaar ook niet veel. Wat ik me afvraag of die door metingen berekend is of bedacht wat hij zou moeten afgeven gebaseerd op bijv buiten temperatuur.
Zou je deze waardes durven gebruiken met een gemeten stroom verbruik om een cop te berekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:10:
[...]

[...]

[...]

Of komt het doordat er behoorlijk veel CV water in het systeem is afgekoeld. Kan me niet voorstellen dat dat zo snel is gegaan dan.

Is je retour temperatuur ingekakt ?
Die was inderdaad wat ingekakt maat tot waar kan t een probleem zijn?

Ik heb mij dit dus ook bedacht dus heb de pomp zelf wat harder gezet van de aanvoer om de retour wat sneller op te laten lopen. Even kijken wat hij doet komende uren anders gaat de zone regelijk volledig er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

In bedrijf kunnen we (STEK monteurs) een hoop afleiden aan de drukken en temperaturen van het koudemiddel. Bij veel wp's worden die temperaturen en drukken constant gemeten en zijn ze in de controller te vinden (in de SMO is dat menu 3.1). Je kan dan zelf de oververhitting berekenen. Bij een ondervulling zal die te hoog zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DIY op 10-01-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
DIY schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:22:
[...]

In bedrijf kunnen we (STEK monteurs) een hoop afleiden aan de drukken en temperaturen van het koudemiddel. Bij veel wp's worden die temperaturen en drukken constant gemeten en zijn ze in de controller te vinden (in de SMO is dat menu 3.1). Je kan dan zelf de oververhitting berekenen. Bij een ondervulling zal die te hoog zijn.
Hier zie je de sensoren zoals ze nu op moment zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEuPk45nDTslDAkSG5L-akFFpY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGD2W00YW0QHH0Xj7ZwjAQOe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztST8LKm8RJgJXaM1ysxSiDUNjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TDXiKJjGcqVfRH2zOvX6G4eG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

De waarden zijn prima binnen de range (In het bovenste plaatje 8.1k en de onderste -2.4-7.8= 10.2k).

Ps: wel heel luxe dat de S40 de oververhitting voor je uitrekent. Ik moest met de waarden uit mijn smo20 zelf nog aan de slag.

[ Voor 107% gewijzigd door DIY op 10-01-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Een groen stekkertje afgebeeld op de RMU S40 als teken dat elektriciteitsprijs gunstig is.

SPA: Smart Price Adaption

Ik vind het mooi.

Al doe je er niets mee, toch mooie informatie. Ook voor de WAF.

Morgenochtend 09.00 is die misschien wel rood. Even afwachten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dagje creatief geweest met Domoticz (op Ubuntu) en een werkende simulatie van een zone-regeling in elkaar gefrutseld 😁.

Sturing aangesloten op AUX2. Werkt.

Het enige dat ik moet aanschaffen zijn thermische motoren. De rest had ik in huis.

HUE en KAKU.

Of het allemaal zin heeft.... Ach ik heb er lol aan. Beetje warmte erbij is niet eventjes met vloerverwarming maar stabiliseren van temperaturen en slim omgaan met afwezigheid lijkt me dan toch wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Die was inderdaad wat ingekakt maat tot waar kan t een probleem zijn?

Ik heb mij dit dus ook bedacht dus heb de pomp zelf wat harder gezet van de aanvoer om de retour wat sneller op te laten lopen. Even kijken wat hij doet komende uren anders gaat de zone regelijk volledig er vanaf.
Heb jij niet op AUX2 een verkeerde setting gezet, zoals extra warmwater vraag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
[...]

Ja.

[...]

Is hier niet misschien al een basis aanname op te maken aan de hand van de gas drukken en temperaturen?
Ik weet te weinig van koelgassen af, maar ik heb monteurs vaker uitspraken horen doen van deze temperatuur wordt gehaald dus het is goed, of deze drukken worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Hier zie je de sensoren zoals ze nu op moment zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar ik gisteren al over begon is de "storing" welke je er ook bij hebt.
Je defrost duurt blijkbaar te lang volgens de SMO.
Ik verwacht dat dit mede oorzaak is van je defrosts. Als het te lang duurt, start de SMO er meerdere achter elkaar totdat deze het wel goed vind.

De vraag is dus waarom je defrosts te lang duren, vandaar dat mijn vraag over de flow sensor kwam.
Maar misschien kan je wel op een andere manier beredeneren wat de flow is?

Had je een 2e pomp? Zo nee kan je de flow over de verdelers misschien aflezen en deze optellen?

Welk toerental wordt er naar GP12 gestuurd tijdens een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
[...]

Aders gebruiken welke ook voor BT1 gebruikt worden kan ook invloed hebben.
Het kan best wel eens zo zijn dat je meetwaarden verstoord worden door het datasignaal.
Ik zelf zou nooit 2 verschillende signalen op een dergelijke manier combineren op 1 kabel.

Maar ook dit is natuurlijk een makkelijke test om uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Aders gebruiken welke ook voor BT1 gebruikt worden kan ook invloed hebben.
Het kan best wel eens zo zijn dat je meetwaarden verstoord worden door het datasignaal.
Ik zelf zou nooit 2 verschillende signalen op een dergelijke manier combineren op 1 kabel.

Maar ook dit is natuurlijk een makkelijke test om uit te kunnen sluiten.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar ik kon even niet anders omdat ik nog 2 kabels bij moet trekken. Dit gaat nog gebeuren maar dacht wilde het even testen.

Nou ik heb gisteren om 22:30 ongeveer mijn gehele zone regeling boven los gekoppeld. Motors van de groepen, stroom van de regelunit en de master/slave kabel los (ook beneden) en kijk wat er gebeurt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX2N3sqRlFDnvitXvjWVcfXFxy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBuF71GDHKhsfE6CLmDAbv2d.png?f=fotoalbum_large

Iets heeft de zone regeling boven getriggerd, gekke is dit systeem NIET aan de WP zelf gekoppeld zit..

Pagina: 1 ... 17 ... 94 Laatste