@bioscrasher Ik zie bij heel veel klanten dat ze de wp installatie onnodig complex maken omdat zebioscrasher schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:37:
[...]Ons huis is hydraulisch gezien een draak met upponor spaghetti leidingen van 16mm gelegd in alle cementdekvloeren. Daarom ook het vat en een extra transportpomp om de weerstand van 15 meter leiding naar het oorspronkelijke aansluitpunt van de oude cv ketel te overbruggen.
De JAGA zal als hij niet op het vat wordt aangesloten onvoldoende flow krijgen.
Ik ben niet van plan een HT en LT systeem te mixen: de cv is alleen als backup en laat alles dan op 50 graden draaien, het boilervat eventueel naverwarmd met de e-heater.
insteek is een honeywell achtig systeem dat de pomp activeert en de thermostaatkraan open zet voor de ruimte die vraagt.
Logischer zo?
of hun installateur denken dat hun situatie zich niet leent voor een simpele installatie en zich hebben vastgebeten in allerlei fancy (cv) frutsels waar een wp niet goed mee omgaat. Een Evohome klep gaat bv niet half open, maar de helft van de tijd helemaal open(!) Meestal komt het er op neer dat ze na inbedrijfstelling alsnog de motoren van de huiskamer en keuken groepen afslopen...
Je gigantische (500L) buffer is iets wat je doet bij een pelletketel of houtkachel met hoge vermogens en hoge temperaturen die slecht moduleren. Een gasketel en wp kunnen uitstekend moduleren, dus daar wil je geen buffer. Mocht het niet anders kunnen kun je net als @apelders een openverdeler overwegen zodat je de cv kan koppelen en een transportpomp gebruiken.
Echter: 15m is geen enkel probleem! Mijn monoblock zit op zo'n 16m aan leiding vanaf de verdelers. Een paar post terug heb ik aangegeven op welk (laag) vermogen GP12 dan nog draait. 16x2 vv slangen komt veel voor dus is mi ook niet bijzonder.
Ik verwacht dat je de Jaga juist zal moeten knijpen.
Je moet wel de flow optimaliseren met een gesloten LTV verdeler (die heeft grote doorlaten) en zo min mogelijk knietjes in je leidingwerk er naar toe.
Maar doe waar jij je het beste bij voelt, want uiteindelijk zul je het zelf aan de praat moeten krijgen