NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 16 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:30
Piper schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:54:
[Afbeelding]

Als ik jullie grafieken en reacties zo zie lijkt mijn frequentie toch echt stelselmatig hoger dan bij jullie, hij draait nooit op 25hz terwijl de wp ruim bemeten is en ook op een lage aanvoertemp(25/26 graden) draait en het ook op z’n sloffen aan lijkt te kunnen, iemand enig idee waar zou dit verschil vandaan zou kunnen komen en of het het uitzoekwerk waard is?
Misschien iets met graadminuten?

Begin je later dan -60 GM ? Vind er tussendoor een SWW run plaats waardoor de graadminuten verder aftellen en er een inhaalslag gemaakt moet worden?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
Mijn SMO S40 ging zojuist weer rebooten.

Dat ding deugt niet.

Misschien ga ik de firmware downgraden maar op de vorige versie deed ie dit ook al en ik weet niet of ik de versie daarvoor nog ergens heb....

Edit: 2.13.5 heb ik nog... Misschien die er op straks. Dat is minstens 2 releases voor de huidige.

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 29-12-2022 19:10 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 20:23
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:23:
[...]

Misschien helpt dit nog wat:

Google nibe startgids

Er zijn veel pdf's te downloaden.

[Afbeelding]
Top, thanks. Toch paar dingen aangepast. Heel vaag maar mijn "Stop verwarming" stond op 10 graden, advies is 17 in mijn SMO en in de snelstartgids 18. 10 is ook wel erg gek.
DOT stond bij mij op -15 maar advies voor NL is -10, ook aangepast.

Ik zie dat ze het bij Verwarmen/Koelen in auto status veel over BT74 praten, deze heb ik niet. Ik had gehoopt dat hij het ook kan bekijken op BT1 (Buiten temperatuur). Weet iemand of dit kan? Als dit niet gaat dan zal ik een BT74 moeten gaan maken.

Pomp GP12 stond bij mij op Intermitterend, maar mijn BT25 zit niet IN een parralelbuffer welke met 3/4 leidingen is aangesloten. Mijn parralelbuffer is met 2 leidingen aangesloten en hij zit er niet in dus heb de GP12 nu naar auto gezet.

Ik merkte dat het vandaag toch iets minder warm werd binnen, ging meer richting 20.5 dus heb mijn stooklijn aangepast naar 5-0. Nu eens testen of ik de woonkamer wel wat warmer krijg, zit nu nog steeds op 20 graden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• mvrooij
[Afbeelding]

Als ik jullie grafieken en reacties zo zie lijkt mijn frequentie toch echt stelselmatig hoger dan bij jullie, hij draait nooit op 25hz terwijl de wp ruim bemeten is en ook op een lage aanvoertemp(25/26 graden) draait en het ook op z’n sloffen aan lijkt te kunnen, iemand enig idee waar zou dit verschil vandaan zou kunnen komen en of het het uitzoekwerk waard is?
Mijn ervaring is helaas nog te min om je te helpen maar het ziet er inderdaad wel erg raar uit. Mijne draait eigenlijk constant tussen 20/30 vandaag. Heb wel 2x dat hij stopte en opnieuw starte, waarom dit is weet ik niet maar kan goed te maken hebben met het feit dat mijn WP niet meer mocht verwarmen boven 10 graden... foutje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcYtJFrplbYCtxLoZtWFv-eyVSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHw6IstpBxz8wP1Z81BpBRn4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is beetje gemiddeld qua aantal starts op een dag? Snap dat dit verschillend is maar is 3/4 teveel of is dat redelijk normaal?

Sorry voor alle vragen maar heb nu de tijd om alles uit te zoeken dus kan het beter nu meteen vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door mvrooij op 29-12-2022 19:23 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:02:
Mijn SMO S40 ging zojuist weer rebooten.

Dat ding deugt niet.

Misschien ga ik de firmware downgraden maar op de vorige versie deed ie dit ook al en ik weet niet of ik de versie daarvoor nog ergens heb....

Edit: 2.13.5 heb ik nog... Misschien die er op straks. Dat is minstens 2 releases voor de huidige.
Heeft hij dit vanaf dag 1 gedaan? Denk toch echt dat er iets niet goed is, heb hier nergens last van namelijk. Ding staat in de monitoring en is nooit offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:04:
[...]

Aan die waardes zou ik niet zo snel gaan sleutelen. Gebruik daar idd je stooklijn voor.
Doe je dat wel dan begrensd je de wp actief in z'n aanpassing vermogen.
Wanneer je een LTV vloerverwarming Met open verdeler hebt zou je dit wel kunnen overwegen. Zou het toch met je Instalateur overleggen.
My2cts..
Ik heb enkel 250m2 LTV vloerverwarming met openverdelers, daarom stond hij hier op maar ik ben het er mee eens dat 35 te laag was want ik zie in de stooklijn dat hij dan bij -20 nog steeds maar 35 doet dan denk ik niet dat ik het ga redden.

Staat nu op 40.

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:19:
[...]

Top, thanks. Toch paar dingen aangepast. Heel vaag maar mijn "Stop verwarming" stond op 10 graden, advies is 17 in mijn SMO en in de snelstartgids 18. 10 is ook wel erg gek.

Ik zie dat ze het bij Verwarmen/Koelen in auto status veel over BT74 praten, deze heb ik niet. Ik had gehoopt dat hij het ook kan bekijken op BT1 (Buiten temperatuur). Weet iemand of dit kan? Als dit niet gaat dan zal ik een BT74 moeten gaan maken.

Pomp GP12 stond bij mij op Intermitterend, maar mijn BT25 zit niet IN een parralelbuffer welke met 3/4 leidingen is aangesloten. Mijn parralelbuffer is met 2 leidingen aangesloten en hij zit er niet in dus heb de GP12 nu naar auto gezet.

Ik merkte dat het vandaag toch iets minder warm werd binnen, ging meer richting 20.5 dus heb mijn stooklijn aangepast naar 5-0. Nu eens testen of ik de woonkamer wel wat warmer krijg, zit nu nog steeds op 20 graden.
Hoe haal je dit soort grafiekjes uit de smo s40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
-jann schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:35:
[...]

Hoe haal je dit soort grafiekjes uit de smo s40?
Ik heb mijn SMO S40 in Home Assistant staan, hier kun je werkelijk alles qua grafieken voor elkaar krijgen. Ik heb nu echt pas de basis maar wil uiteindelijk nog met Grafana (extra mogelijkheden voor grafieken) nog meer in beeld gaan brengen. Hier zie je een voorbeeld hoe dat eruit kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teRR5jiVFh1Yp6DftlmPjPNJHGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDxBcOtRZcAD6n0V8q7gJnpg.jpg?f=fotoalbum_large

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
[...]
Waar zit BT25 dan wel? Ik verwacht na het buffervat? Als je een parallelbuffer hebt dan zul je ook een secundaire pomp GP10 hebben. Als BT25 dan na het buffervat is geplaatst kun je GP12 prima intermitterend laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[Afbeelding]

Het uitzoeken is leuk en alleen daarom al de moeite waard 🙂.

Wat is je dT over BT25 en BT71, en hoe verhoudt dat zich tov de dT over BT3 en BT12 op dat moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
G-addict schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:42:
[Afbeelding]

Zomaar even een ingeving... Ik ben al een poosje aan het stoeien met m'n warmtepomp, de installatie is opgebouwd zoals op de tekening.

Wat ik merk is dat de aanvoertemperatuur over de afgifte continu een sinusbeweging om de berekende aanvoertemperatuur heen, 2 graden erover en 1-2 graden eronderdoor. Dit heb ik in dit topic bij meerdere mensen gezien die een installatie met een buffervat hebben. Daarnaast zie ik dat de regeling een dT van 4 graden probeert te handhaven over BT12 en BT3. Omdat de pompen GP10 en GP12 nooit met elkaar in balans zijn, loopt de temperatuur van BT3 op, hierdoor automatisch ook de temperatuur van BT25. De regelaar voert langzaamaan de compressor op. Regelmatig tot zo'n 90Hz de afgelopen koude periode.
Opzich niet zo vreemd, maar niet nodig lijkt mij aangezien het berekende warmteverlies 3kWh is bij -10 graden.

Ik heb geprobeerd om GP10 en GP12 op elkaar af te stemmen. Minimale toerental omhoog, maximale toerental naar beneden, vast toerental. Dit werkt allemaal niet zo fijn.

Ik kreeg het idee om een extra sensor te plaatsen in de retour van de afgifte, ingetekend als BT3-2. Het idee is om deze tijdens het verwarmen te gebruiken als BT3, zodat de warmtepomp de frequentie van de compressor en het toerental van de laadpomp afstemt op deze retourtemperatuur. Het beoogde resultaat is dat de compressor langer op een lage frequentie loopt, zodat de afgifte gelijkmatiger wordt en dat er minder defrosts plaatsvinden.
Het idee is om een 230V relais over de aansluitcontacten van QN10 te zetten zodat er geschakeld wordt tussen BT3 en BT3-2 als er wordt omgeschakeld tussen cv en tapwaterbedrijf.

Het betreft dus een MHI FDCW60VNX-A, HMA60 en RC-HY40, wat exact overeenkomt met de Nibe AMS10-6, HK200S en SMO40

In mijn ogen zou dit prima kunnen werken, maar wellicht ziet een van jullie een dikke vette no Go?
Kom maar op!
Op 2e kerstdag de sensor BT3-2 eens aangesloten en gekeken wat er gebeurde. Eigenlijk precies wat ik verwachtte. De compressor bleef tijdens de nacht netjes op 25hz lopen bij een buitentemperatuur van ongeveer 2 graden. De aanvoertemperatuur over BT12 was iets hoger dan over BT25, maar dat komt omdat de regelaar stuurt op een dT van 4 graden en de dT over de afgifte is iets kleiner bij deze buitentemperatuur. Tot zover een geslaagd experiment.

• mvrooij
G-addict schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:15:
[...]

Waar zit BT25 dan wel? Ik verwacht na het buffervat? Als je een parallelbuffer hebt dan zul je ook een secundaire pomp GP10 hebben. Als BT25 dan na het buffervat is geplaatst kun je GP12 prima intermitterend laten staan.
Precies waar het hoort volgens het plaatje/schema van Nibe (op de T splitsing), maar hij zit niet in de Parralelbuffer zelf en de buffer zelf is maar met 2 leidingen aangesloten daarom begreep ik uit de snelstart gids beter op Auto. Maakt niet veel uit dus?

• G-addict
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:27:
[...]

Precies waar het hoort volgens het plaatje/schema van Nibe (op de T splitsing), maar hij zit niet in de Parralelbuffer zelf en de buffer zelf is maar met 2 leidingen aangesloten daarom begreep ik uit de snelstart gids beter op Auto. Maakt niet veel uit dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBF-oN86deCTEFNr28zTK2OjXs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0M9fToh834vWiMSRUeHfJyd.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus? Dan zou ik de pomp gp12 op intermitterend zetten. GP10 zorgt voor circulatie van het cv water langs BT25, dus je regeling functioneert dan gewoon.

Wat ik vorig jaar bij mijn installatie zag was dat bij gp12 in de wachtstand (30%), dus geen warmtevraag en compressor uit, de temperatuur gemeten op bt3 hoger was dan op bt12. Ik verloor dus energie, vermoedelijk over de warmtewisselaar in de warmtepomp. Toen ik de pomp van auto omstelde naar intermitterend duurde het ook een stuk langer voordat de graadminuten weer waren afgeteld tot de startwaarde.

[ Voor 18% gewijzigd door G-addict op 29-12-2022 20:36 ]

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:25:
[...]

Heeft hij dit vanaf dag 1 gedaan? Denk toch echt dat er iets niet goed is, heb hier nergens last van namelijk. Ding staat in de monitoring en is nooit offline.
Het is me op een bepaald moment opgevallen omdat ik heel erg veel op myuplink kijk en die mist dan communicatie. Ik loop dan als ik thuis ben naar de SMO en zie dat die herstart....
In de logs staat niets!
Een normaal mens zou het niet opvallen behalve dat zn warmtepomp steeds stopt.

Nu terug naar een oude firmware versie en ook stiekum S1 ingedrukt op de print. Dit lijkt een soort reboot van die bovenste print. Nergens kan ik vinden waar die voor is . Is ook niet voor ons bedoeld moet je maar aannemen...

Ik denk niet dat de firmware het is. Hij heeft het (bij mijn weten) een week lang goed gedaan.

• Knowbody
[...]

BT74 is onlangs toegevoegd aan de software en niet zo belangrijk. Het werkt via BT1 ook.

BT1 logs vind je bij geschiedenis dus je kunt daar kijken of die 2x boven de 10 gr is geweest.

Je SMO staat nu beter ingesteld. De AUTO voor GP10 is ook beter en daardoor werken de graadminuten zuiverder.

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:26:
[...]

Op 2e kerstdag de sensor BT3-2 eens aangesloten en gekeken wat er gebeurde. Eigenlijk precies wat ik verwachtte. De compressor bleef tijdens de nacht netjes op 25hz lopen bij een buitentemperatuur van ongeveer 2 graden. De aanvoertemperatuur over BT12 was iets hoger dan over BT25, maar dat komt omdat de regelaar stuurt op een dT van 4 graden en de dT over de afgifte is iets kleiner bij deze buitentemperatuur. Tot zover een geslaagd experiment.
Mooi!

BT12 en BT3 meten mijn inziens wat hoger omdat die in een omgeving zitten waar het sowieso warmer is. Tenminste, ik vermoed dat dat het is.

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:27:
[...]

Een buffer met 2 aansluitingen is -meestal- een serie-buffer. Aangebracht in de retour. Dit vergt dan geen extra pomp.

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]

Zo dus? Dan zou ik de pomp gp12 op intermitterend zetten. GP10 zorgt voor circulatie van het cv water langs BT25, dus je regeling functioneert dan gewoon.
Nee. Volgens de beschrijving

Ik citeer

enkel als de BT25 aanvoersensor IN een parallelbuffer zit, welke met 3 of 4 leidingen is aangesloten, kiest u voor intermitterend.

• mvrooij
G-addict schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]

Wat ik vorig jaar bij mijn installatie zag was dat bij gp12 in de wachtstand (30%), dus geen warmtevraag en compressor uit, de temperatuur gemeten op bt3 hoger was dan op bt12. Ik verloor dus energie, vermoedelijk over de warmtewisselaar in de warmtepomp. Toen ik de pomp van auto omstelde naar intermitterend duurde het ook een stuk langer voordat de graadminuten weer waren afgeteld tot de startwaarde.
Maar wel gek dat NIBE echt anders schrijft, ik laat hem voor nu even op Auto staan volgens advies van NIBE. Als ik gekke dingen zie dan kan ik dit alsnog wijzigen.

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:56:
[...]

Het is me op een bepaald moment opgevallen omdat ik heel erg veel op myuplink kijk en die mist dan communicatie. Ik loop dan als ik thuis ben naar de SMO en zie dat die herstart....
In de logs staat niets!
Een normaal mens zou het niet opvallen behalve dat zn warmtepomp steeds stopt.

Nu terug naar een oude firmware versie en ook stiekum S1 ingedrukt op de print. Dit lijkt een soort reboot van die bovenste print. Nergens kan ik vinden waar die voor is . Is ook niet voor ons bedoeld moet je maar aannemen...

Ik denk niet dat de firmware het is. Hij heeft het (bij mijn weten) een week lang goed gedaan.
Oké gek, misschien dat de S1 reset wat helpt. Bij mij draait hij zonder problemen op de laatste firmware. Monitoring checked iedere minuut of Modbus via TCP online is en merk geen gekke zaken. Hopelijk gaat het bij jou nu beter en anders ben ik bang dat je Nibe beter kunt benaderen.

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:59:
[...]

BT74 is onlangs toegevoegd aan de software en niet zo belangrijk. Het werkt via BT1 ook.

BT1 logs vind je bij geschiedenis dus je kunt daar kijken of die 2x boven de 10 gr is geweest.

Je SMO staat nu beter ingesteld. De AUTO voor GP10 is ook beter en daardoor werken de graadminuten zuiverder.
BT1 is zeker paar keer boven 10 geweest, ik denk dat hij daardoor stopte met verwarmen. Nu naar 17 graden gezet dus zou geen probleem meer moeten zijn.

Maar ik kan met BT1 dus ook werken betreft het koelen? Ik wil dat hij in de zomer namelijk automatisch overschakelt naar koelen op het juiste moment. Of beter handmatig doen?

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:06:
[...]

Een buffer met 2 aansluitingen is -meestal- een serie-buffer. Aangebracht in de retour. Dit vergt dan geen extra pomp.
Nee hij staat echt parallel zoals de foto hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:28:
[...]

Ik citeer

enkel als de BT25 aanvoersensor IN een parallelbuffer zit, welke met 3 of 4 leidingen is aangesloten, kiest u voor intermitterend.
Dit is inderdaad hoe ik het ook las en daarom staat hij nu op AUTO.

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:54:
[...]

Maar ik kan met BT1 dus ook werken betreft het koelen? Ik wil dat hij in de zomer namelijk automatisch overschakelt naar koelen op het juiste moment. Of beter handmatig doen?
Het snel omschakelen tussen verwarmen en koelen is iets uit het aardwarmte (water-water WP) tijdperk. Daar is koeling niet echt een verlies, immers het warmt de bron op en kost daarbij nauwelijks iets aan elektriciteit.

Ik vind het persoonlijk onzin om snel om te schakelen. Koelen heeft pas zin als het echt 25+ buiten wordt. Een als het dat eenmaal geweest is zit de warmte al in huis dus je kunt best een instelling gebruiken lager dan die 25 natuurlijk.
En dan nog doet het koelen maar een beetje. Vloerkoeling kan niet met veel vermogen vanwege de temperatuurbeperking van 18 graden en eigenlijk heeft een vloer het vermogen niet.
(Verwarmen is makkelijker: een liter water koken gaat sneller dan een liter water invriezen).

Maar goed, een koele vloer is best aangenaam in een warme zomer.

Handmatig inschakelen is eigenlijk goed genoeg. Mogelijk wil je ook de badkamer zone met de hand dicht draaien, dat soort acties.

Een filtertijd van 24 of 48 uur is meer dan genoeg voor het automatisch omschakelen naar koelmodus. Hij gebruikt daarvoor al sinds jaar en dag de input van BT1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:03:
[...]

Mooi!

BT12 en BT3 meten mijn inziens wat hoger omdat die in een omgeving zitten waar het sowieso warmer is. Tenminste, ik vermoed dat dat het is.
Zitten bij mij in dezelfde technische ruimte. Temperatuur verschil komt bij mij door onbalans tussen primaire en secundaire circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:06:
[...]

Een parallelbuffer met 2 aansluitingen is met t stukken en 2 leidingen aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:28:
[...]

Ik citeer

Ach, jullie hebben beiden een s40. Er zal vast een verschil in de werking van de regelaars zitten. Maar daar kan ik echt niks zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:04:
[...]

Het snel omschakelen tussen verwarmen en koelen is iets uit het aardwarmte (water-water WP) tijdperk. Daar is koeling niet echt een verlies, immers het warmt de bron op en kost daarbij nauwelijks iets aan elektriciteit.

Ik vind het persoonlijk onzin om snel om te schakelen. Koelen heeft pas zin als het echt 25+ buiten wordt. Een als het dat eenmaal geweest is zit de warmte al in huis dus je kunt best een instelling gebruiken lager dan die 25 natuurlijk.
En dan nog doet het koelen maar een beetje. Vloerkoeling kan niet met veel vermogen vanwege de temperatuurbeperking van 18 graden en eigenlijk heeft een vloer het vermogen niet.
(Verwarmen is makkelijker: een liter water koken gaat sneller dan een liter water invriezen).

Maar goed, een koele vloer is best aangenaam in een warme zomer.

Handmatig inschakelen is eigenlijk goed genoeg. Mogelijk wil je ook de badkamer zone met de hand dicht draaien, dat soort acties.

Een filtertijd van 24 of 48 uur is meer dan genoeg voor het automatisch omschakelen naar koelmodus. Hij gebruikt daarvoor al sinds jaar en dag de input van BT1.
Het is zeker onzin om snel te schakelen, ik had hem zelf op 48 uur gezet maar wist niet dat hij nu standaard dan BT1 neemt dat staat nergens. Hij praat namelijk telkens over die extra BT74 sensor maar die staat ook niet als keuze mogelijkheid dus wist niet dat hij dan BT1 gewoon pakt.

Mijn zone regeling staat zo ingesteld dat de badkamers bij koelen dichtgaan, mijn zone systeem (danfoss icon) is aangesloten op het aux11 relais en ingesteld dat hij via daar het signaaltje voor koelen krijgt.

Mijn zus koelt ook met een WP in de zomer, en daar is het werkelijk altijd lekker fris binnen. Altijd 5/6 graden minimaal verschil. Afgelopen zomer toen het buiten 32 graden was hadden hun het binnen netjes 23/24 zelfs dus ik ga het gewoon testen en zie het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:46:
[...]

Een parallelbuffer met 2 aansluitingen is met t stukken en 2 leidingen aangesloten.
Correct, dat is hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:48:
[...]

Ach, jullie hebben beiden een s40. Er zal vast een verschil in de werking van de regelaars zitten. Maar daar kan ik echt niks zinnigs over zeggen.
Nee ach ik vind heel fijn dat je me wil helpen en input geeft, iedere installatie is natuurlijk weer anders. Ik test het gewoon even, kan altijd weer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Merk dat vandaag met het warmere weer dat de wp meer start en stops heeft, lijkt me normaal gedrag toch? Hoeft natuurlijk niet constant warmte nu te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

UPDATE: blijkbaar werkt de SMO S40 alleen met een 2.4 GHZ en in b+g+n wireless modus.

Deze instelling heb ik moeten aanpassen nadat ik de KPB Expedia 12 heb moeten resetten.

Ik ga maar eens denken over een nieuwe router...

Oja, de SMO S40 is weer online 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Slayer op 31-12-2022 16:49 ]

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-09 19:35
@Slayer daarom vond ik het wel handig dat de installateur om een kabeltje vroeg. Krijg je dat niet makkelijk tot aan je router ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Slayer schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:44:
UPDATE: blijkbaar werkt de SMO S40 alleen met een 2.4 GHZ en in b+g+n wireless modus.

Deze instelling heb ik moeten aanpassen nadat ik de KPB Expedia 12 heb moeten resetten.

Ik ga maar eens denken over een nieuwe router...

Oja, de SMO S40 is weer online 8)
Ik kon je hier niet bij helpen want ik heb de mijne op een vaste netwerkkabel zitten.

Maar ik zie inderdaad dat deze enkel 2.4ghz ondersteund. Dit zou standaard wel aan moeten staan dacht ik bij KPN boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

_NvS_ schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:39:
@Slayer daarom vond ik het wel handig dat de installateur om een kabeltje vroeg. Krijg je dat niet makkelijk tot aan je router ?
De afstand van de router tot de SMO S40 is ongeveer 15 meter en lasitig te plaatsen. Misschien kijk ik er in de voorjaar er naar.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Waarschijnlijk kun je hem weer gewoon op 5ghz/2.4ghz zetten als hij een keer verbinding heeft gemaakt. Ik moet op mijn Fritzbox ook altijd de 5ghz uitschakelen om een apparaat op 2.4 toe te kunnen voegen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:44:
Merk dat vandaag met het warmere weer dat de wp meer start en stops heeft, lijkt me normaal gedrag toch? Hoeft natuurlijk niet constant warmte nu te leveren.
Is niet erg en als de ruimte op de gewenste temperatuur is en blijft gewoon prima.
De graadminuten zijn uitgevonden om 'pendelen' tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@apelders grappig dat jij exact hetzelfde type warmtepomp hebt draaien waar ik naartoe wil.

Ik wil de CV die nu op zolder staat naar de berging verhuizen en met twee geïsoleerde 28-32mm leidingen vanuit een buffervat (open verdeler) naar de zolder en terug.

Schijnt een opzet te zijn waar niet iedere installateurs warm voor loopt maar in mijn beleving een redelijk simpele opzet.
Warm water wordt in een buffervat op zolder gemaakt met een E-heater als backup en twee driewegkleppen die het CV deel even parkeren als de warmtepomp aan het stoken is voor de 65 graden in het boilervat.

Ook al kom ik uit de HVAC branche als elektronicus, graag zou ik mijn systeem zelf willen aneggen op mijn gemakje en alleen wat (betaalde) hulp willen bij het in bedrijfstellen en inregelen van het systeem.

Wat denk je van onderstaande opzet en zou dit niet ook al kunnen met een SMO S20?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlARMFDzaAHt-gtx0bmECAFsOTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ECj4Xk1t3K9K0vgkOcpBP5B.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:27

DIY

De SMO S20 bestaat bij mijn weten niet. Ik ben er zelf recent tegenaan gelopen dat de smo 20 vrij beperkt is in de mogelijkheden om uit te lezen (bv met nibepi). Je kunt dus beter naar een smo 40 of S40 kijken.

Wat betreft je schema weet ik dat het lastiger is om een wp in een bestaande situatie in te passen, maar ik heb het idee dat je het onnodig complex maakt met zoveel 3-wegkleppen.
Is het verder niet mogelijk om de cv met een terugslagklep in je systeem te koppelen ipv het buffervat?

[ Voor 13% gewijzigd door DIY op 31-12-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@DIY Dank voor je reactie! Ik sta altijd open voor verbeteringen maar de driewegklep aan de boilerkant hoort standaard bij de keuze ww/cv dus die zit er altijd al: ik wil namelijk niet een heel buffervat op 65 graden stoken waar ik in het tussen seizoen misschien al met 45 graden uit kan. Omdat de warmwaterspiraal door het rvs boilervat een erg lage weerstand heeft kan de pomp van de warmtepomp hier prima het water naartoe krijgen.
De JAGA heeft een eigen meng-injectie en een eigen driewegklep.

Ik heb hier niet de absoute wijsheid en mis de ervaring van de wat betere installateur onder de tweakers hier maar is er iets fundamenteel tegen mijn opzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:13:
[...]

Is niet erg en als de ruimte op de gewenste temperatuur is en blijft gewoon prima.
De graadminuten zijn uitgevonden om 'pendelen' tegen te gaan.
Top, op zich natuurlijk logisch want op een gegeven moment kan hij niet lager moduleren en zal hij moeten stoppen. Binnen blijft het nu perfect in alle ruimtes rond 21, ik ga nu de ruimtes qua flow nog finetunen en dan kom ik er komende tijd niet meer aan en kan ik bekijken wat hij bij andere buiten temperaturen gaat doen.

Ben erg tevreden, maar de temperaturen tot nu toe zijn ook wel in het voordeel van de WP. Erg benieuwd wat hij zal doen bij -5 maar of we dat nog mee gaan maken is natuurlijk maar de vraag.

Dank voor al jullie hulp tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:14:
@DIY Dank voor je reactie! Ik sta altijd open voor verbeteringen maar de driewegklep aan de boilerkant hoort standaard bij de keuze ww/cv dus die zit er altijd al: ik wil namelijk niet een heel buffervat op 65 graden stoken waar ik in het tussen seizoen misschien al met 45 graden uit kan. Omdat de warmwaterspiraal door het rvs boilervat een erg lage weerstand heeft kan de pomp van de warmtepomp hier prima het water naartoe krijgen.
De JAGA heeft een eigen meng-injectie en een eigen driewegklep.

Ik heb hier niet de absoute wijsheid en mis de ervaring van de wat betere installateur onder de tweakers hier maar is er iets fundamenteel tegen mijn opzet?
Ik bedoelde de 3wegklep naar het 500L (!) buffervat.

Mijn bezwaar is dat je een HTV en LTV systeem probeert te combineren. Als het mogelijk is in jou situatie, zou ik voor LTV gaan. De CV stel je dan terug naar 45°C en sluit hem parallel aan je wp (denk aan de terugslagkleppen op de juiste plek). Het buffervat en 2e pomp kunnen dan vervallen. Dit maakt de installatie eenvoudiger en efficienter.

De terugmenging voor de Jaga is dan wel handig om bij sww productie het water naar ltv terug te mengen. De Jaga kan dan direct aan de aanvoer vanaf wp en cv (dus nog voor de cv/sww) 3wegklep.
Alternatief kun je de Jaga bij de andere radiatoren of vvw aansluiten na de 3wegklep die kiest tussen cv of sww. De mengklep kan dan eventueel vervallen.

[ Voor 14% gewijzigd door DIY op 01-01-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Een welgemeend gelukkig Nieuwjaar aan alle mede Nibe 'engineers' hier. 🎉

Nu december definitief gesloten is het resultaat aan verbruik

Dat is helaas dus op zo'n 900kwh uitgekomen voor de s2125-12.
Nu is dit de eerste winter in dit huis en 't is niet klein maar vind dit fors, en dan kan ik boven nog niet eens opwarmen ermee.

werk.aan de winkel!

wat was jullie december wp verbruik?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:04:

Nu is dit de eerste winter in dit huis en 't is niet klein maar vind dit fors, en dan kan ik boven nog niet eens opwarmen ermee.

werk.aan de winkel!

Alleen de periode van aanhoudende vorst ging 'mis'.
Warmtepomp buitenunit wissel, te laat vertrokken, spelen met settings.
Ik had er ook een tiental dagen bij van over de 60 kwh (totaal huishouden).

*Iedereen een gelukkig Nieuwjaar!*

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 01-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
ReLight schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:04:

werk.aan de winkel!

Hier 610kWh met de S2125-12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Knowbody schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Alleen de periode van aanhoudende vorst ging 'mis'.
Warmtepomp buitenunit wissel, te laat vertrokken, spelen met settings.
Ik had er ook een tiental dagen bij van over de 60 kwh (totaal huishouden).
Hier was het verbruik alleen voor verwarming in december (2onder1kap 1973) 572 kWh
WP is een F2040-6

Dit is de tweede winter dat we de WP gebruiken. Afgelopen herfst gewerkt aan het afgiftesysteem:
- Op de bovenverdieping een T11 radiator vervangen door een T33
- In de woonkamer een vierde radiator geplaatst
- In de woonkamer in de aanbouw plafondverwarming aangebracht (Warp systems)
- De radiatoren zoveel mogelijk kruislings aangesloten (aanvoer en afvoer ieder aan een andere zijde
- Voetventielen aangebracht en afgeregeld.

We hebben hier geen vloerverwarming vanwege een parketvloer maar door bovenstaande aanpassingen is bij 2 graden buitentemperatuur de Tberekend van 35 gedaald naar 29 graden.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 22:59
Zit rond de 1000kW, 1e winter, geen vloerverwarming en we verwarmen hier wel de hele woning mee (+/- 300m2, vrijstaand, bj 1970) + sww. Deels LT radiatoren deels HT radiatoren. Wij hebben een NIbe F2120-20.

[ Voor 5% gewijzigd door erikk1984 op 01-01-2023 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
314kW in december. Dat is voor het hele huishouden, geen aparte meting voor de wp. Wel het hoogste maandverbruik sinds de oplevering in juni 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:33:
314kW in december. Dat is voor het hele huishouden, geen aparte meting voor de wp. Wel het hoogste maandverbruik sinds de oplevering in juni 2021.
Ik denk dat velen jaloers zijn op je verbruik.
Ik zou zeggen het werkt dus gewoon goed bij jou. 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Hier alleen al 778.5 kWh voor de Wp in december.
Hele huis was 1961 kWh :X ;w

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Ik denk dat velen jaloers zijn op je verbruik.
Ik zou zeggen het werkt dus gewoon goed bij jou. 🙂
Is dan ook een nieuwbouwwoning. Niet groot, goed geisoleerd en luchtdicht. Veel lichtinval wat helpt bij verwarming.

Uiteindelijk moet het nog beter kunnen hoor. Lees van mensen met een 160m² woning van eind jaren '90 met een gelijk verbruik icm 6kW l/w wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:54:
Hier alleen al 778.5 kWh voor de Wp in december.
Hele huis was 1961 kWh :X ;w
Wauw, 1961 kWh verbruiken wij nog niet op jaar basis! Waar gaat die andere 1200kWh heen? Elektrische auto?

Over heel 2021 1735kWh afgelopen en 1381kWh teruggeleverd. Blijft er 354kWh over. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oT12TdZvx_n3oE1RHA6_t-du8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5aCBIYbhIwboOPsxXnKOjn6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:33:
Kijk dit zijn nog eens mooie verbruikscijfers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Is dan ook een nieuwbouwwoning. Niet groot, goed geisoleerd en luchtdicht. Veel lichtinval wat helpt bij verwarming.

Uiteindelijk moet het nog beter kunnen hoor. Lees van mensen met een 160m² woning van eind jaren '90 met een gelijk verbruik icm 6kW l/w wp.
Ja woningtype scheelt natuurlijk erg veel. Ik ben benieuwd waar ik in de maand Januari op uit ga komen, hij lijkt nu goed afgesteld nu de groepen zelf nog wat tunen betreft flow maar dat heeft tijd nodig.

Hier verwarm ik nu ongeveer 240m2 vloerverwarming. Beneden verdieping overal tussen de 20,5/21 (slaapkamer beneden stook ik niet maar blijft redelijk warm door de rest) badkamer beneden 21,5.
De kamers boven verdieping geknepen en die blijft tussen de 19 en 19,5 op moment, de hal/overloop volop open vanwege grote raampartij en hoge trappen hal dit blijft nu eindelijk ook goed warm.

Huis uit 2013, erg goed geïsoleerd enkel ligt mijn vloerverwarming (helaas) op 15cm maar lijk er niet veel van te merken. Nu hoop ik stiekem op nog wat ijskoude dagen zodat ik ook even dat kan testen.

Verbruik gisteren zat op 6,5kWh, maar temperaturen zijn er natuurlijk ook naar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
G-addict schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Wauw, 1961 kWh verbruiken wij nog niet op jaar basis! Waar gaat die andere 1200kWh heen? Elektrische auto?

Over heel 2021 1735kWh afgelopen en 1381kWh teruggeleverd. Blijft er 354kWh over. [Afbeelding]
Hier zat vorig jaar mijn verbruik van enkel de woning op 3000 kWh ongeveer. Veel apparaten die 24/7 draaien (7 camera's rondom het huis, netwerk switching, robotmaaier zomer, waterpomp zomer, soms thuis werken, tuinverlichting, huisverlichting etc etc).

Mijn zonnepanelen liggen in veldopstelling in de tuin en mijn berekening was om 0 op de meter te krijgen. 3000 kWh voorheen verbruikt en lever ongeveer 6800 kWh met mijn zonnepanelen per jaar op. Ik mag dus nog 3800 kWh per jaar verbruiken voor mijn WP, ben benieuwd of me dit gaat lukken (ga ook koelen in de zomer).

Auto opladen doe ik 95% van de tijd bij me op de zaak, maar heb thuis ook een lader voor als het nood aan de man is. Deze heb ik zelf sinds vorige week zelf geïnstalleerd dus dat verbruik reken ik nu niet mee.

[ Voor 24% gewijzigd door mvrooij op 02-01-2023 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
G-addict schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Over heel 2021 1735kWh afgelopen en 1381kWh teruggeleverd. Blijft er 354kWh over. [Afbeelding]
December
WP 778kWh
Verlichting 42kWh
NAS/Switches/WiFi/CCTV 172kWh
WTW incl bevochtiger 124kWh (excl bevochtiger 40kWh)
Koelkast+quooker 92kWh
L/L WP werkplaats 333kWh
Aquarium 82kWh
TV 32kWh
Thuisbios 47kWh
wasmachine/droger/vaatwasser/etc 166kWh
En dan is er nog veel klein spul waar ik niks van meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myMx-hm5cgcF5Yq6ymf0ElHoH_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUE8U1YpnSrO0PnsF3kCWWss.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Het mooie aan deze site is ook dat je kunt zoeken op 'poster', dus ik had in dit topic alle posts van G-addict nog een keer doorgelezen!🙂
Dat je huis van 2021 is, met 6 kW WP (het model dat ik tot voor kort ook had) etc. Maar dan nog. Met 2 personen is het alsnog knap om in december zo'n laag stroomverbruik te halen. Hier (nieuwbouw, BJ 2022) draait regelmatig een wasmachine, vaatwasser, cooker, ovens en warmtepomp wasdroger, naast de nodige verlichting (niets bijzonders, dat zal voor velen gelden) en er wordt geleefd met 4 personen, en het december verbruik was toch echt 1546 kWh, en 3 kWh teruggeleverd. De rest van de zonnestroom rechtstreeks verbruikt. Dat dan weer wel. 🤣

Maar goed. Zaterdag is de warmtepomp nog even flink aan de bak gegaan tot zondagmiddag 12.00u, en sindsdien geen slag gemaakt voor de vloer, die nog steeds goed aanvoelt. Het huis lijkt me toch wel zuinig. Maar wat wil je ook, het is 10 graden buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Huis uit 2013, erg goed geïsoleerd enkel ligt mijn vloerverwarming (helaas) op 15cm maar lijk er niet veel van te merken.
Als dat een 20x2 slang is ipv 16x2 dan is dat niet slechter.

Die dikkere slangen gaan moeilijk op hoh 10cm namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:36:
[...]

December
WP 778kWh
Verlichting 42kWh
NAS/Switches/WiFi/CCTV 172kWh
WTW incl bevochtiger 124kWh (excl bevochtiger 40kWh)
Koelkast+quooker 92kWh
L/L WP werkplaats 333kWh
Aquarium 82kWh
TV 32kWh
Thuisbios 47kWh
wasmachine/droger/vaatwasser/etc 166kWh
En dan is er nog veel klein spul waar ik niks van meet.

[Afbeelding]
Netjes hoor al dat inzicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Netjes hoor al dat inzicht!
Fibaro maakt dit erg makkelijk voor me.

Destijds tijdens de verbouwing wou ik de verlichting goed geregeld hebben en kwam toen uit op fibaro (z-Wave).
Dat iedere unit vervolgens stroom meet is mooi meegenomen.
Daarop doorgaan en een paar "stekkers" bij kopen om die ook in kaart te brengen ging toen wel erg gemakkelijk.
Het gevolg is dus veel inzicht, en door dat inzicht ook al wel flink wat gebruik verminderd. (partner welke bijv vergeet de PS of PC uit te zetten).
Maar er moet nog wat meer in geknipt worden, alleen waar trek je de grens tussen besparen en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Het mooie aan deze site is ook dat je kunt zoeken op 'poster', dus ik had in dit topic alle posts van G-addict nog een keer doorgelezen!🙂
Dat je huis van 2021 is, met 6 kW WP (het model dat ik tot voor kort ook had) etc. Maar dan nog. Met 2 personen is het alsnog knap om in december zo'n laag stroomverbruik te halen. Hier (nieuwbouw, BJ 2022) draait regelmatig een wasmachine, vaatwasser, cooker, ovens en warmtepomp wasdroger, naast de nodige verlichting (niets bijzonders, dat zal voor velen gelden) en er wordt geleefd met 4 personen, en het december verbruik was toch echt 1546 kWh, en 3 kWh teruggeleverd. De rest van de zonnestroom rechtstreeks verbruikt. Dat dan weer wel. 🤣

Maar goed. Zaterdag is de warmtepomp nog even flink aan de bak gegaan tot zondagmiddag 12.00u, en sindsdien geen slag gemaakt voor de vloer, die nog steeds goed aanvoelt. Het huis lijkt me toch wel zuinig. Maar wat wil je ook, het is 10 graden buiten!
Wij zijn idd met 2 personen minder. Dus de helft aan was en vaat, geen droger en qooker. We werken beiden best veel thuis. Woning heeft ongeveer 75m² verwarmde oppervlakte dus dat is best bescheiden.
Wat ook wel bevalt is de waterbesparende douchekop (ecosavers), we verbruiken erg weinig water en ik vind dat we niet op comfort inleveren. De boiler hoeft dus relatief weinig bij te verwarmen.
Verder leven we er lekker op los hoor. Zitten niet in de kou of in het donker :-)

Oja, in plaats van de oven gebruik ik meestal de airfryer. Puur voor het gemak, maar onlangs even het verbruik vergeleken en dat scheelt enorm veel. Oven continu 3000W, airfryer max 1700W. Airfryer hoeft niet 15 minuten voorverwarmen, en gerechten gaan korter en op lagere temperatuur in de airfryer.

[ Voor 8% gewijzigd door G-addict op 02-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Wij zijn idd met 2 personen minder. Dus de helft aan was en vaat, geen droger en qooker. We werken beiden best veel thuis. Woning heeft ongeveer 75m² verwarmde oppervlakte dus dat is best bescheiden.
Wat ook wel bevalt is de waterbesparende douchekop (ecosavers), we verbruiken erg weinig water en ik vind dat we niet op comfort inleveren. De boiler hoeft dus relatief weinig bij te verwarmen.
Verder leven we er lekker op los hoor. Zitten niet in de kou of in het donker :-)

Oja, in plaats van de oven gebruik ik meestal de airfryer. Puur voor het gemak, maar onlangs even het verbruik vergeleken en dat scheelt enorm veel. Oven continu 3000W, airfryer max 1700W. Airfryer hoeft niet 15 minuten voorverwarmen, en gerechten gaan korter en op lagere temperatuur in de airfryer.
Aha daar zit de winst 😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Aha daar zit de winst 😆
Ja, verklaart volledig de 1200kWh verschil _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:43
Hier in december 645 kWh (waarvan 44kWh voor WW) voor de WP en 109kWh voor de rest (ben maar alleen). Voor het hele jaar heeft de WP iets van 2645kWh gebruikt (waarvan 360kWh WW). Daarnaast 1290 kWh voor de rest van het verbruik in huis.
Door de verwarming op 19 graden (tov 20 graden voor de inval in Oekraïne) te zetten heb ik aardig bespaard op het verbruik (circa 130kWh).

Ook was in 2021 de rest nog 1391 kWh. Dus ook daar aardig bespaard. Door de enorme hoeveelheid zon heb ik ook nog netto 2500kWh teruggeleverd. Hopelijk heeft dat alles iets geholpen voor de mensen die er minder warmpjes bij zitten.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:40
Ik wil graag het verbruik van mijn warmtepomp meten, wat is een nette stroommeter(3 fase) voor in de meterkast?

Natuurlijk wel de bedoeling om deze te integreren in Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
mazzoop80 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:11:
Ik wil graag het verbruik van mijn warmtepomp meten, wat is een nette stroommeter(3 fase) voor in de meterkast?

Natuurlijk wel de bedoeling om deze te integreren in Home Assistant.
Deze heb ik zelf in gebruik in mijn meterkast en geïntegreerd in Home Assistant.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Deze heb ik zelf in gebruik in mijn meterkast en geïntegreerd in Home Assistant.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Inmiddels heb ik ook HA draaien (wel even een uitdaging om alles te doorgronden, waar moet ik bijvoorbeeld met scripts heen???), dus deze staat ook op mijn lijstje. Heeft Homewizard er iets bijzonders qua aansturing mee gedaan? Of is hij ook 'gewoon' als Eastron te krijgen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Inmiddels heb ik ook HA draaien (wel even een uitdaging om alles te doorgronden, waar moet ik bijvoorbeeld met scripts heen???), dus deze staat ook op mijn lijstje. Heeft Homewizard er iets bijzonders qua aansturing mee gedaan? Of is hij ook 'gewoon' als Eastron te krijgen?
Die hebben ze in samenwerking met Eastron juist gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Die hebben ze in samenwerking met Eastron juist gemaakt.
Aaah, op die fiets...

* Aziraphale gaat zich in een hoekje zitten schamen

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 03-01-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Ik gebruik om het elektra te meten https://www.robbshop.nl/q...e-smart-meter-z-wave-plus
Dit icm Fibaro, HA, nodered, domoticz, influxdb voor logging, berekeningen, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@format5 Waarom heb je voor z-wave ipv wifi gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:07:
@format5 Waarom heb je voor z-wave ipv wifi gekozen?
z-wave draait onafhankelijk van de rest.

Bij wifi heb je al snel weer eens een modem update, of indien je accesspoints hebt daar een update op.
Indien gebruik van provider router, router storing is vaak alles storing, en providers willen nog wel eens updates pushen.
Wifi heeft ook nog eens invloeden van buren (en andersom)

Al met al vind ik de betrouwbaarheid van wifi te laag liggen, vandaar dat ik dat ook alleen maar gebruik voor telefoons/tablets.

Verder, wat een gigantisch fijne bijkomstigheid is, z-wave ondersteund mesh netwerken.
Hoe meer apparaten op z-wave je hebt, hoe meer paden er mogelijk zijn, hoe betrouwbaarder de verbinding wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.P.A.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Heb een rare gedrag van mijn nieuwe NIBE warmtepomp. De aanvoer temperatuur schommelt heel erg en is de water naar de verdelers soms veel te heet (zie grafiek). Dit gebeurt altijd kort tijdens/na het opwarmen van de sanitair water.

De warmtepomp is zo een 12 meters vanaf de woning geplaatst, en ik vermoed dat dit mogelijk de oorzaak is. Als de driewegklep naar de klimaatsysteem schakelt, er is nog veel heet water over in de leidingen. Zou dit kunnen kloppen?

Ik zie ook dat de temperatuursensor BT71 wel op de retourleiding zit, maar deze lijkt te dicht bij de boiler. Op die maneer heb ik mogelijk verkeerd metingen. Zie grafiek van de retour temperatuur. Ik moet wel zeggen bij de laatste dat de waardes in de grafiek niet overeen komen met de metertjes op de verdelers.

Ik heb met de aannemer contact opgenomen en ik verwacht dat een installateur wordt verstuurd maar ik wil graag zelf ook een beetje verstand van hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnsq8Vf2T8D5wXb77JbisMQX5Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRs20raJP7H4qjRp2c88lN2x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOWhUPMcJAi4k7rzjBSTKaYZoO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2u31rFi2EJMmrWeYBT6JkPu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@J.P.A.
Ik denk dat de positionering van je sensoren het probleem is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je 50 graden je verdeler in stopt en er bijna 45 retour komt, en dat in zon kort tijdsbestek.

Mij lijkt het dat je sensoren beïnvloed worden door de SSW run.
Vaak komt dit als ze te dicht bij de 3wegklep/t-stuk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.P.A.
@format5

Dank je. Inderdaad, de meting van de retour klopt niet. Ik heb de afstand vanaf de t-stuk gemeten en dit is ongeveer 30cm, zie afbeelding onder. Maar de aanvoer klopt het wel, dus hoe kan het dat 50 graden water wordt naar de verdelers verstuurd? Kan theoretisch de positie van de BT71 de enige oorzaak zijn hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAsS2hReTybuoZyBmW0X0U-sESg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LN7NhnMOFu0gq6p67E6y3noD.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@J.P.A.
Iedere keer als je 3-wegklep schakelt gaat er even de huidige temp je CV systeem in, dat kan inderdaad 50+ zijn.
Echter is dit maximaal wat in je leidingen en je buitenunit zit.
Het zou dus zo minimaal moeten zijn dat het geen kwaad kan.
Hier zie ik het trouwens ook, echter is dit bij mij pas zodra de run klaar is en dan maar voor een zeer korte tijd, BT25 zit bij mij ruim 2meter van de 3-wegklep af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.P.A.
@format5

Ik denk dan dat mijn vermoed correct is dan. Ik schat dat er ongeveer 25 liters in de leiding alleen zitten. Maar de positie van de retoursensor lijkt mij wel een probleem. Deze kan iets verder vanaf de t-stuk verschoven maar de maximale afstand is beperkt door de seriebuffer. Volgens de schema die de installateur heeft achter gelaten moet deze sensor tussen de seriebuffer en de boiler. Zou dan theoretisch niet beter de BT71 na de buffervat te plaatsen? Zie afbeelding hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scytWoH9LPAWpUiYIexxnoack84=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vp3fkYrgcRxQnK7sNQkKzeJQ.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@J.P.A. BT71 moet op de plek waar door Nibe aangegeven, dus na de buffer, op de terugweg zegmaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 04-01-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
De verdelers en slangen kunnen kortstondig prima een hoge temperatuur aan.

Dit gebeurt bij ieder systeem met een SWW vat en is niets waar je je zorgen over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.P.A.
@-jann

Dank je. Ik maak zorg over de tegelvloer eigenlijk. Zoals @format5 ook zei, kan even heet water geen kwaad doen maar bij mij is de tijd waarin dit gebeurt een stuk langer voor de reden die ik vroeger heb uitgelegd. Ik realiseer me nu ook dat het systeem elke week eenmalig de sanitair water tot 60 graden opwarmt, dus dan moet die 60 graden water ook wekelijks 'even' in mijn vloer.

Daarnaast heb ik het probleem dat de temperatuur niet onder de 21 graden wil zakken en ik vraag me af of dit eigenlijk dezelfde oorzaak heeft. Ik heb al geprobeerd met de instellen van de stooklijn, deze zit inmiddels op 2 (was met 5 begonnen), verder weet ik niet voldoende om met andere instellingen te spelen.

Het is nu even afwachten op de installateur maar ik wil graag zelf begrijpen hoe dit allemaal werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
J.P.A. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:44:
@-jann

Dank je. Ik maak zorg over de tegelvloer eigenlijk. Zoals @format5 ook zei, kan even heet water geen kwaad doen maar bij mij is de tijd waarin dit gebeurt een stuk langer voor de reden die ik vroeger heb uitgelegd. Ik realiseer me nu ook dat het systeem elke week eenmalig de sanitair water tot 60 graden opwarmt, dus dan moet die 60 graden water ook wekelijks 'even' in mijn vloer.

Daarnaast heb ik het probleem dat de temperatuur niet onder de 21 graden wil zakken en ik vraag me af of dit eigenlijk dezelfde oorzaak heeft. Ik heb al geprobeerd met de instellen van de stooklijn, deze zit inmiddels op 2 (was met 5 begonnen), verder weet ik niet voldoende om met andere instellingen te spelen.

Het is nu even afwachten op de installateur maar ik wil graag zelf begrijpen hoe dit allemaal werkt.
Zorg dat de pomp op auto staat, niet op intermitterend, dan spoelt de warmte weg, het systeem draait dan op 30% in wachtmodus.

Standaard staat deze verkeerd ingesteld bij de SMO S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.P.A.
@Knowbody welke instelling is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@J.P.A. Laadpompinstelling gp12

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 04-01-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@-jann

De plek van de BT71 maakt niet zoveel uit voor je probleem met de 21 graden. Toch hoort het gewoon geplaatst te zijn na de seriebuffer.

De 21 graden is mogelijk de instelling in het systeem, bijvoorbeeld op de ruimtethermostaat (is die er?) en daar werkt de regeling dan naar toe. Wil je het kouder, moet je daar zijn.

Om de juiste stooklijn te bepalen is het beter dat hij eerst even werkt zonder naar die doeltemperatuur te kijken, want dat geeft een vertekend beeld of je stooklijn wel goed staat.
Dit topic doorlezen helpt ook, en als het teveel is, begin dan bij sept 2022 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.P.A.
@Knowbody , heb even gekeken en dit staat inderdaad intermitterend. Ik durf nu even niet deze zelf te instellen en wacht ik dus af op de installateur. Ik zal deze noemen tijdens het bezoek.

Maar wat voor invloed zou dit hebben op het systeem als die op auto staat? Zou dit betere metingen geven bij BT71 en BT25 verwacht je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.P.A.
Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:29:
[...]

De plek van de BT71 maakt niet zoveel uit voor je probleem met de 21 graden. Toch hoort het gewoon geplaatst te zijn na de seriebuffer.

De 21 graden is mogelijk de instelling in het systeem, bijvoorbeeld op de ruimtethermostaat (is die er?) en daar werkt de regeling dan naar toe. Wil je het kouder, moet je daar zijn.

Om de juiste stooklijn te bepalen is het beter dat hij eerst even werkt zonder naar die doeltemperatuur te kijken, want dat geeft een vertekend beeld of je stooklijn wel goed staat.
Dit topic doorlezen helpt ook, en als het teveel is, begin dan bij sept 2022 🙂
@Knowbody Dank je. Heb de forum voor het meest gelezen denk ik. Ik heb een ruimtesensor inderdaad. Deze is actief met een factor van 2 en staat op 20 graden ingesteld. Die doet zo goed als niets voor zover ik zie. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

De factor moet op 0 staan om niets te doen. Factor 2 is de default voor veel systemen en de ruimtethermostaat heeft dan een flinke invloed op de stooklijn. Met andere woorden: als er 21 op de thermostaat staat ingesteld, zal dat het dat ook worden.

[ Voor 31% gewijzigd door DIY op 04-01-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
J.P.A. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:30:
[...]

@Knowbody , heb even gekeken en dit staat inderdaad intermitterend. Ik durf nu even niet deze zelf te instellen en wacht ik dus af op de installateur. Ik zal deze noemen tijdens het bezoek.

Maar wat voor invloed zou dit hebben op het systeem als die op auto staat? Zou dit betere metingen geven bij BT71 en BT25 verwacht je?
Veel.

Aanpassen mag, het zit niet achter een paswoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
@-jann

Ah ja, ik zie wat je bedoeld in je grafiek. Wellicht zit er een fout in je systeem, dat wat jij ziet heb ik ook gehad doordat de retour van tapwater ging mengen met het retour van het huis. In dit forum kun je mijn uitleg + een schets terugvinden.

Normaliter mag hij heel kort na het maken van tapwater even pieken, dit maakt de slangen even warm maar de het materiaal (vloer) er omheen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:03:
Zorg dat de pomp op auto staat, niet op intermitterend, dan spoelt de warmte weg, het systeem draait dan op 30% in wachtmodus.
De pomp staat hier op AUTO en het minimum debiet staat inmiddels op 10%. Als ik het minimum lager zet zal de SMO de GP12 tijdens het verwarmen maar op 1-3% laten lopen, waardoor de langere groepen niet voldoende debiet hebben. Maximaal staat de GP12 hier op 80% ingesteld (lager kan niet).

Ik worstel met die 30% voor de wachtmodus omdat mijn GP12 tot 0°C maar op 10% draait en bij vol vermogen op 30%. Alleen bij een defrost gaat hij naar 60-80%. 30% lijkt me voor mijn systeem in de wachtmodus dus veel te hoog (het debiet is dan >3L/min per groep)?

Word tijdens de wachtmodus de GM bepaalt adhv het temperatuurverloop? Of wat is de functie anders van de pomp laten draaien terwijl er geen afgifte is?

In het verlengde daarvan: Ipv een pomp percentage, wat is nu een logisch debiet door je groepen in de wachtmodus?

[ Voor 24% gewijzigd door DIY op 04-01-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Even uitgaande van een nieuwe installatie zou ik inderdaad de 30% aanhouden, maar als @DIY al wat langer met bekend is met zijn systeem kan het zijn dat voor andere waarden wordt gekozen (maar pas op! Flow is key in warmtepomp wereld)
Bij mijn systeem werkt het best goed met vast ingestelde flow (dus op hand) op 90% (in rust 30)!

Het belang voor de goede graadminuten berekening is te weten wat er zich afspeelt in het afgiftesysteem, dus te weten welke temperatuur daar heerst en dat af te wegen tegen de gevraagde temperatuur, de stooklijn of een combinatie daarvan.
Dat die pomp dus blijft lopen is dan logisch. Het geeft ook een mooie verdeling van de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Bij wifi heb je al snel weer eens een modem update, of indien je accesspoints hebt daar een update op.
Indien gebruik van provider router, router storing is vaak alles storing, en providers willen nog wel eens updates pushen.

Al met al vind ik de betrouwbaarheid van wifi te laag liggen, vandaar dat ik dat ook alleen maar gebruik voor telefoons/tablets.

Verder, wat een gigantisch fijne bijkomstigheid is, z-wave ondersteund mesh netwerken.
Hoe meer apparaten op z-wave je hebt, hoe meer paden er mogelijk zijn, hoe betrouwbaarder de verbinding wordt.
Snap ik en z-wave lijkt me ook zeker wel wat, maar wat is die Qubino gruwelijk duur.... Is zo'n z-wave meter met klemmen (bijvoorbeeld van Aeotec) ook bruikbaar? Scheelt toch weer 80€ die ik in een Kamstrup oid kan steken als dat nodig is. De WAF voor de monitoring is niet zo vreselijk groot, dus als ik de kosten wat lager kan houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Ik bedoelde de 3wegklep naar het 500L (!) buffervat.

Mijn bezwaar is dat je een HTV en LTV systeem probeert te combineren. Als het mogelijk is in jou situatie, zou ik voor LTV gaan. De CV stel je dan terug naar 45°C en sluit hem parallel aan je wp (denk aan de terugslagkleppen op de juiste plek). Het buffervat en 2e pomp kunnen dan vervallen. Dit maakt de installatie eenvoudiger en efficienter.

De terugmenging voor de Jaga is dan wel handig om bij sww productie het water naar ltv terug te mengen. De Jaga kan dan direct aan de aanvoer vanaf wp en cv (dus nog voor de cv/sww) 3wegklep.
Alternatief kun je de Jaga bij de andere radiatoren of vvw aansluiten na de 3wegklep die kiest tussen cv of sww. De mengklep kan dan eventueel vervallen.
Hoi @DIY
Ons huis is hydraulisch gezien een draak met upponor spaghetti leidingen van 16mm gelegd in alle cementdekvloeren. Daarom ook het vat en een extra transportpomp om de weerstand van 15 meter leiding naar het oorspronkelijke aansluitpunt van de oude cv ketel te overbruggen.
De JAGA zal als hij niet op het vat wordt aangesloten onvoldoende flow krijgen.

Ik ben niet van plan een HT en LT systeem te mixen: de cv is alleen als backup en laat alles dan op 50 graden draaien, het boilervat eventueel naverwarmd met de e-heater.

insteek is een honeywell achtig systeem dat de pomp activeert en de thermostaatkraan open zet voor de ruimte die vraagt.

Logischer zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Snap ik en z-wave lijkt me ook zeker wel wat, maar wat is die Qubino gruwelijk duur.... Is zo'n z-wave meter met klemmen (bijvoorbeeld van Aeotec) ook bruikbaar? Scheelt toch weer 80€ die ik in een Kamstrup oid kan steken als dat nodig is. De WAF voor de monitoring is niet zo vreselijk groot, dus als ik de kosten wat lager kan houden....
Die zijn zeker bruikbaar, echter is de precisie een stuk minder, in de zomer zie je bijv de carterverwarming bij mij regelmatig aan en uit gaan, bij anderen welke met klemmen werken zie je dit bijv niet of nauwelijks terug.
Mijn persoonlijke mening, die klemmen zijn leuk, maar niet iets wat je zou willen om het goed te doen. Daarvoor zijn ze te onnauwkeurig en te gevoelig voor afwijkingen. Maar dat is mijn mening ;)

Ook kan dit ding fasedraaiing en spanning enzo meten.

Verder kan je die van qubino ook als schakelaar gebruiken indien extra relais geplaats en zit er een ingang op.
Zo heb ik vorige jaar op afstand de buitenunit kunnen resetten toen deze in storing was gekomen.
Dat was makkelijker dan vrouw lief vertellen welke automaat ze om moet zetten in de meterkast (ondanks dat alles gelabeld is).
PS. Ondertussen is het relais weg (ruimte gebrek), maar er zit een uitgang en ingang op welke je kan gebruiken icm scripts oid. In de toekomst als salderen weg is wil ik de meter verplaatsen van de meterkast naar de WP, en dan bijv de uitgang gebruiken om luxe stand in te schakelen bij zonnestroom overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:29:
[...]

PS. Ondertussen is het relais weg (ruimte gebrek), maar er zit een uitgang en ingang op welke je kan gebruiken icm scripts oid. In de toekomst als salderen weg is wil ik de meter verplaatsen van de meterkast naar de WP, en dan bijv de uitgang gebruiken om luxe stand in te schakelen bij zonnestroom overschot
Dan moet ik die investering misschien toch maar gaan doen. Ik kwam ook een gebruikte tegen, dus als die ook geod is en met een Gen 7 stick werkt...

Dit laatste triggert me echter wel even: Hij hoeft dus niet in de meterkast geplaatst te worden? Is er dan iets voor te zeggen om hem direct bij de WP te plaatsen, met het oog op de toekomst?

En wat vind jij van de noodzaak voor een externe warmtemeter? Mijn installateur geeft aan dat die niet nodig is, maar hij zegt aan de andere kant ook dat de S2125 zelf het electriciteitsverbruik ook wel aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Tja ik snap je punt maar ik zie het toch echt anders. Ik heb mijn eigen IT bedrijf en leg wekelijks wifi netwerken aan dus dat is zeker een verschil maar hier werkelijk nooit problemen. Een update van HA kan er ook voor zorgen dat de data niet juist binnen komt bij wijze van, of een stroomuitval etc etc. Ik heb meer stroomuitval gehad afgelopen jaren dan dat mijn Wifi plat is geweest. Hier 5 losse AP's door de woning en tuin, ik raad ook nooit aan om Wifi via de provider modems te laten lopen. Gebruik het a.u.b. als modem en plaats een losse AP. Tevens is het het zo dat als het internet wegvalt van de provider je Wifi netwerk gewoon nog operationeel is natuurlijk dus hij kan zijn data nog netjes naar HA sturen via de lokale api van het apparaat bij Homewizard.

Ik gebruik zelf heel veel Zigbee apparaten, ook dit maakt een eigen mesh netwerk en werkt ook absoluut top en zonder problemen. Heb ongeveer +/- 90 apparaten door de gehele woning en tuin heen (spots, dimmers, lampen, schakelaars, sensoren, contacten etc etc) werkt altijd!

Zelf nog nooit met z-wave gewerkt maar hoor hier zeker hele goede verhalen over maar nog niet nodig gehad.

Mijn 3 fase meter loopt via de software van Homewizard zelf en mijn Home Assistant leest alles uit dus heb eigenlijk de data op 2 plaatsen mocht het ooit mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Die zijn zeker bruikbaar, echter is de precisie een stuk minder, in de zomer zie je bijv de carterverwarming bij mij regelmatig aan en uit gaan, bij anderen welke met klemmen werken zie je dit bijv niet of nauwelijks terug.
Mijn persoonlijke mening, die klemmen zijn leuk, maar niet iets wat je zou willen om het goed te doen. Daarvoor zijn ze te onnauwkeurig en te gevoelig voor afwijkingen. Maar dat is mijn mening ;)

Ook kan dit ding fasedraaiing en spanning enzo meten.

Verder kan je die van qubino ook als schakelaar gebruiken indien extra relais geplaats en zit er een ingang op.
Zo heb ik vorige jaar op afstand de buitenunit kunnen resetten toen deze in storing was gekomen.
Dat was makkelijker dan vrouw lief vertellen welke automaat ze om moet zetten in de meterkast (ondanks dat alles gelabeld is).
Ik twijfel ook dat zodra het salderen gaat afnemen om juist overdag met zon juist wat meer te koelen in de zomer, hier moet ik nog even voor zitten of dit een goed plan kan gaan worden maar voor nu met 100% salderen nog mogelijk heeft het voor de kosten geen meerwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
Even kleine update vanaf mijn kant, merk dat met deze temperaturen mijn WP echt heel stabiel blijven en de compressor netjes tussen de 20 en 35hz blijft draaien. Binnen temperatuur blijft nu echt werkelijk zo stabiel met max 0,2/0,3 graden verschil in ieder vertrek. Heb alle vloergroepen nu zoals ik wil, vloer temperatuur is overal redelijk gelijk enkel in de woonkamer wat hoger omdat ik hier meer wind op krijg plus meer raampartijen heb.

Comfort is werkelijk vele malen hoger met een WP en het verbruik is tot nu toe top. Voor de kosten/verbruik zitten we er niet op te wachten maar graag nog keer een weekje -5 zodat ik kan testen of dan ook alles goed gaat haha!

Hier werkelijk heel tevreden over mijn Nibe S2125-12 installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@mvrooij Gebruik je de kwh meter dan met of zonder een Homewizard abonnement? Ik ben namelijk alleen geïnteresseerd in uitlezen via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Tja ik snap je punt maar ik zie het toch echt anders. Ik heb mijn eigen IT bedrijf en leg wekelijks wifi netwerken aan dus dat is zeker een verschil maar hier werkelijk nooit problemen. Een update van HA kan er ook voor zorgen dat de data niet juist binnen komt bij wijze van, of een stroomuitval etc etc. Ik heb meer stroomuitval gehad afgelopen jaren dan dat mijn Wifi plat is geweest. Hier 5 losse AP's door de woning en tuin, ik raad ook nooit aan om Wifi via de provider modems te laten lopen. Gebruik het a.u.b. als modem en plaats een losse AP. Tevens is het het zo dat als het internet wegvalt van de provider je Wifi netwerk gewoon nog operationeel is natuurlijk dus hij kan zijn data nog netjes naar HA sturen via de lokale api van het apparaat bij Homewizard.

Ik gebruik zelf heel veel Zigbee apparaten, ook dit maakt een eigen mesh netwerk en werkt ook absoluut top en zonder problemen. Heb ongeveer +/- 90 apparaten door de gehele woning en tuin heen (spots, dimmers, lampen, schakelaars, sensoren, contacten etc etc) werkt altijd!

Zelf nog nooit met z-wave gewerkt maar hoor hier zeker hele goede verhalen over maar nog niet nodig gehad.

Mijn 3 fase meter loopt via de software van Homewizard zelf en mijn Home Assistant leest alles uit dus heb eigenlijk de data op 2 plaatsen mocht het ooit mis gaan.
Ik ben zelf manager IT dus ik snap je punt.
Ook hier heb ik diverse AP op een onafhankelijk netwerk.
Maar toch heb ik zo nu en dan wel eens even wat last van buren bijv, ondanks dat dat minimaal is.
Het zijn gewoon erg veel afwegingen, die iedereen voor zich moet doen.

Maar als nog blijf ik persoonlijk een dedicated oplossing prefereren.

Zigbee en z-wave maken elkaar niet zo heel veel, ja er zijn verschillen, maar het uiteindelijke resultaat komt aardig overeen.
Wat voor mij de keuze tussen zigbee/zw-wave was, was destijds de mogelijkheden voor overige apparatuur. Toen ik hier 7 jaar geleden mee begon was zigbee veel beperkter dan tegenwoordig.
Zou ik het nu anders doen, misschien, maar ik verwacht van niet. Puur uitgaande op hoe het nu ingericht is.
Iedere schakelaar zit een fibaro module, de schakelaar werkt nog steeds als we willen, maar veel gaat automatisch via domoticz of de HC3 van fibaro. (fibaro is momenteel ook bezig met zigbee ondersteuning, maar dat gaat extreem langzaam).

@Aziraphale domoticz heb ik hier gekoppeld naar z-wave dmv een gen7 stick, dat zou dus moeten werken verwacht ik (hier heb ik de qubino gekoppeld vanuit fibaro HC3 waarna deze in domoticz ook beschikbaar kwam).
Ik heb geen externe warmtemeter, maar meet via de SMO40 dmv een extra flow sensor van nibe icm de temp sensoren.
De stroommeting van nibe vind ik overigens niks, deze wijkt bij mij altijd flink af van de realiteit (geeft nu bijv 1A aan terwijl de unit op standby stand staat en 18w gebruikt). En de losse spoelen zijn alleen maar om het hele huis te meten om de hoofdzekering(en) te beschermen.

[ Voor 10% gewijzigd door format5 op 05-01-2023 14:07 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 94 Laatste