MvRtje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:31:
[...]
Tja ik snap je punt maar ik zie het toch echt anders. Ik heb mijn eigen IT bedrijf en leg wekelijks wifi netwerken aan dus dat is zeker een verschil maar hier werkelijk nooit problemen. Een update van HA kan er ook voor zorgen dat de data niet juist binnen komt bij wijze van, of een stroomuitval etc etc. Ik heb meer stroomuitval gehad afgelopen jaren dan dat mijn Wifi plat is geweest. Hier 5 losse AP's door de woning en tuin, ik raad ook nooit aan om Wifi via de provider modems te laten lopen. Gebruik het a.u.b. als modem en plaats een losse AP. Tevens is het het zo dat als het internet wegvalt van de provider je Wifi netwerk gewoon nog operationeel is natuurlijk dus hij kan zijn data nog netjes naar HA sturen via de lokale api van het apparaat bij Homewizard.
Ik gebruik zelf heel veel Zigbee apparaten, ook dit maakt een eigen mesh netwerk en werkt ook absoluut top en zonder problemen. Heb ongeveer +/- 90 apparaten door de gehele woning en tuin heen (spots, dimmers, lampen, schakelaars, sensoren, contacten etc etc) werkt altijd!
Zelf nog nooit met z-wave gewerkt maar hoor hier zeker hele goede verhalen over maar nog niet nodig gehad.
Mijn 3 fase meter loopt via de software van Homewizard zelf en mijn Home Assistant leest alles uit dus heb eigenlijk de data op 2 plaatsen mocht het ooit mis gaan.
Ik ben zelf manager IT dus ik snap je punt.
Ook hier heb ik diverse AP op een onafhankelijk netwerk.
Maar toch heb ik zo nu en dan wel eens even wat last van buren bijv, ondanks dat dat minimaal is.
Het zijn gewoon erg veel afwegingen, die iedereen voor zich moet doen.
Maar als nog blijf ik persoonlijk een dedicated oplossing prefereren.
Zigbee en z-wave maken elkaar niet zo heel veel, ja er zijn verschillen, maar het uiteindelijke resultaat komt aardig overeen.
Wat voor mij de keuze tussen zigbee/zw-wave was, was destijds de mogelijkheden voor overige apparatuur. Toen ik hier 7 jaar geleden mee begon was zigbee veel beperkter dan tegenwoordig.
Zou ik het nu anders doen, misschien, maar ik verwacht van niet. Puur uitgaande op hoe het nu ingericht is.
Iedere schakelaar zit een fibaro module, de schakelaar werkt nog steeds als we willen, maar veel gaat automatisch via domoticz of de HC3 van fibaro. (fibaro is momenteel ook bezig met zigbee ondersteuning, maar dat gaat extreem langzaam).
@
Aziraphale domoticz heb ik hier gekoppeld naar z-wave dmv een gen7 stick, dat zou dus moeten werken verwacht ik (hier heb ik de qubino gekoppeld vanuit fibaro HC3 waarna deze in domoticz ook beschikbaar kwam).
Ik heb geen externe warmtemeter, maar meet via de SMO40 dmv een extra flow sensor van nibe icm de temp sensoren.
De stroommeting van nibe vind ik overigens niks, deze wijkt bij mij altijd flink af van de realiteit (geeft nu bijv 1A aan terwijl de unit op standby stand staat en 18w gebruikt). En de losse spoelen zijn alleen maar om het hele huis te meten om de hoofdzekering(en) te beschermen.
[
Voor 10% gewijzigd door
format5 op 05-01-2023 14:07
]