NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 15 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:05
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:52:
Oh dat van die subsidie moet ik nog even nagaan dan. Maar wisselt die subsidie ook met terugwerkende kracht? Dus als de installatie dit jaar is?

En ja die app is wat matig, wat ik zo kan zien. Wellicht is die met een abonnment wel nuttig, maar de prijs van dit apparaat mag je wel een app verwachten.

Maar goed blij dat het ding hier is. Nu is het nog wachten op de nieuwe kozijnen in januari.

En tot die tijd claim ik - tot het tegendeel bewezen is - het enige huis te zijn met een volledig elektrische warmtepomp, balansventilatie én overal enkel glas uit 1970! :+
Ik weet niet precies hoe dat zit, ik krijg de factuur van mijn installateur komende zondag en wil het dan gewoon even dit jaar nog indienen dan zie ik het wel!

Klopt abonnement is niet goedkoop, ik weet ook nog niet zeker of ik dit afneem of ik probeer het 1 jaar.

Ah kijk, kozijnen met HR++ of Triple zal je wel gaan merken.

Nou mijn installateur zelf heeft vorige week zijn eigen S2125-12 up en running in zijn eigen woning uit 1950 met deels enkel glas en enkel radiatoren. Hij houd zijn huis netjes warm nu op 19 graden, dus dan zou het bij jou ook moeten lukken.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 22:59
Ik heb ook wisselde verhalen over garantie op geimporteerde WP uit bijv Zweden gehoord. Nibe NL gaf aan mij aan geen garantie, Nibe ZWE gaf aan onderdelen naar hun opsturen. Installateur gaf aan dat hij contact had gehad met Nibe service afdeling en dacht daaruit begrepen te hebben wel gewoon garantie via NL.

In de voorwaarde van Nibe NL staat wel;
Per 1 januari 2018 is onderstaande garantieregeling van kracht. Deze garantieregeling is uitsluitend geldig voor door NIBE Energietechniek B.V. geleverde warmtepompen (water/water, lucht/water, ventilatielucht/water) zoals genoemd in onze algemene voorwaarden.

Gezien het prijsverschil en de besparing tot nu toe ben ik ook erg blij met de Zweden oplossing. Daar zijn nu wederom bepaalde modellen op voorraad waarop je hier tot volgend jaar moet wachten. De kans dat iets kapot gaat binnen de 2 jaar van de garantie is natuurlijk ook wel gering.

Mbt de ISDE subsidie, die kun je tot 12 maanden achteraf aanvragen, de installatiedatum is geldend onder welke regeling je valt.

• mvrooij
erikk1984 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:27:
Ik heb ook wisselde verhalen over garantie op geimporteerde WP uit bijv Zweden gehoord. Nibe NL gaf aan mij aan geen garantie, Nibe ZWE gaf aan onderdelen naar hun opsturen. Installateur gaf aan dat hij contact had gehad met Nibe service afdeling en dacht daaruit begrepen te hebben wel gewoon garantie via NL.

In de voorwaarde van Nibe NL staat wel;
Per 1 januari 2018 is onderstaande garantieregeling van kracht. Deze garantieregeling is uitsluitend geldig voor door NIBE Energietechniek B.V. geleverde warmtepompen (water/water, lucht/water, ventilatielucht/water) zoals genoemd in onze algemene voorwaarden.

Gezien het prijsverschil en de besparing tot nu toe ben ik ook erg blij met de Zweden oplossing. Daar zijn nu wederom bepaalde modellen op voorraad waarop je hier tot volgend jaar moet wachten. De kans dat iets kapot gaat binnen de 2 jaar van de garantie is natuurlijk ook wel gering.

Mbt de ISDE subsidie, die kun je tot 12 maanden achteraf aanvragen, de installatiedatum is geldend onder welke regeling je valt.
Ik snap 100% jullie keuze, ik wist dat hij dit jaar nog ging komen doordat ik het bevestigd heb gehad via Nibe/TU maar anders was ik ook zeker gaan twijfelen. Kosten inderdaad is wel een verschil, op moment van bestellen April was hij aardig wat goedkoper dan dat wat ik er nu voor mag betalen. Ik heb het geluk dat ik alles voor inkoopprijs krijg omdat de installateur mijn beste maat is maar anders was het verschil aardig groot denk ik (als ik de prijzen nu online zie is absurd..). Mijn installateur gaf duidelijk aan dat garantie op onderdelen mogelijk is maar dat onderdelen wel eerst opgestuurd moesten worden, of dit nog zo is ga ik nooit weten maar laten we hopen dat we nooit garantie nodig hebben.

Fijn van de ISDE subsidie, dit wist ik niet. Hij moet dus gewoon zorgen dat de factuur met oplevering en WP zelf op 2022 staat dan kan ik de aanvraag ook in 2023 doen?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:30
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:03:
Wat een interessant topic! Mijn S2125 staat sinds gister aan! Eindelijk, was een zware bevalling.

Helaas wel alleen een warme boiler, nog geen warme vloer. Hij zegt dat hij draait en het huis aan het verwarmen is maar de driewegklep staat naar de boiler nog.

Dus ik ga vandaag maar weer eens bellen, helaas. De kamerthermostaat was ook stuk, die gaf 120 graden aan... Dus nu hangt zo een buitensensor binnen op geloof ik.

Anyway, ben wel blij dat alles er is, zodra mijn nieuwe ramen en kozijnen er zijn ga ik eens met dit topic aan de slag!
De driewegklep. In de Nibe beschrijving staat dat er kleppen in omloop zijn met verkeerde aanduiding A, AB, B.
Moet altijd vooraf gecheckt worden. Het is trouwens toch logisch dat een systeem eerst getest wordt of alles goed werkt, zou je zeggen.
Nou succes. Ik hoop dat het nog meevalt 🥴

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Knowbody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:38:
[...]

De driewegklep. In de Nibe beschrijving staat dat er kleppen in omloop zijn met verkeerde aanduiding A, AB, B.
Moet altijd vooraf gecheckt worden. Het is trouwens toch logisch dat een systeem eerst getest wordt of alles goed werkt, zou je zeggen.
Nou succes. Ik hoop dat het nog meevalt 🥴
De klep werkt ook gewoon, ik kan hem forceren in het menu van de S40. Maar hij gaa niet vanzelf open, maar de monteur is vanmiddag alweer hier om te controleren. Dus komt vast in orde. :)

edit: je hebt een vooruitziende blik. De driewegklep is verkeerd aangesloten, de boiler zit op AB... Dus dat wordt nog even gefixt en dan moet alles toch gaan werken.

[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 22-12-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:50:
[...]

De klep werkt ook gewoon, ik kan hem forceren in het menu van de S40. Maar hij gaa niet vanzelf open, maar de monteur is vanmiddag alweer hier om te controleren. Dus komt vast in orde. :)

edit: je hebt een vooruitziende blik. De driewegklep is verkeerd aangesloten, de boiler zit op AB... Dus dat wordt nog even gefixt en dan moet alles toch gaan werken.
🙂

AB is de altijd open poort, hierop komt de warmtepomp.

A gaat naar de boiler
B gaat naar het afgiftesysteem. Je vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N_Muw1cgZHoXLF4UgQrV6OjaR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MywiBCJzG0C5oqZ9HdxqDyV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Knowbody op 22-12-2022 19:15 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:37
mvrooij schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:58:
[...]
Klopt abonnement is niet goedkoop, ik weet ook nog niet zeker of ik dit afneem of ik probeer het 1 jaar..
Hier heb ik het eerste jaar beide abonementen gehad, maar voor dit jaar alleen het abo om de geschiedenis van GraadMinuten, temperaturen en frequentie te kunnen inzien. Dat is toch wel erg handig wanneer je zelf het geheel wil inregelen. Het abo om op afstand instellingen te veranderen heb ik vorig jaar nauwelijks gebruikt en mis ik dit jaar dus ook niet.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
ReLight schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:28:
[...]

Tbuiten bijverwarmin staat nu op <5 C. Kan die best naar - 3 zetten, en zo ongeveer ging hij idd pas meehelpen. Maar zie niet hoe dat het DM reset gedrag beïnvloed dan.
Wat is je suggestie exact?

Overig draait bij mij de pomp wel altijd door, en bij zo'n DM reset en Defrost op 80% even. Dat zegt mij dat hij niet een reboot van het systeem doet. Bij een opstart draaidt hij namelijk even 100%.
De GM wordt naar 0 gezet zodra de Ta de gevraagde Ta met meer dan 10 graden overstijgt. Dus als je CV niet meer aangaat, gaan de GM's waarchijnlijk ook niet naar 0. De 10 graden is instelbaar in het installateursmenu meen ik.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Knowbody
Knowbody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:24:
[...]

.....

Ik had gisteren zo uit het niets ( GM aftellende, stond ook ongeveer -50, toevallig keek ik er net op) weer een spontane reboot.

Heb zo'n beetje alles uitgesloten: geaarde voedingen, afgeschermde communicatie kabel.
Waar dit nou weg komt.... Ik ga het maar eens melden bij de installateur dan kan die Nibe om raad vragen
.... Even mezelf quoten.

De comm cable tussen SMO en warmtepomp hier dus tussen SMO en HBS, moet shielded cable zijn

Met behulp van andere handleidingen, oa Engelstalige SMO 10, ben ik erachter gekomen dat Nibe echt bedoeld om die afgeschermde kabel aan 1 zijde met het scherm aan aarde te leggen. Aan de zijde van de SMO.

Ik heb dus zojuist het scherm aan HBS05 zijde uit de klem gehaald en getaped. Deze zijde komt niet aan aarde.

Misschien helpt dat wat. Hou ik nog steeds last van spontane reboots, dan ga ik de spanningsvoerende kabels nog verder van sensor kabels leggen. 20 cm wordt geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:51:
[...]

.... Even mezelf quoten.

De comm cable tussen SMO en warmtepomp hier dus tussen SMO en HBS, moet shielded cable zijn

Met behulp van andere handleidingen, oa Engelstalige SMO 10, ben ik erachter gekomen dat Nibe echt bedoeld om die afgeschermde kabel aan 1 zijde met het scherm aan aarde te leggen. Aan de zijde van de SMO.

Ik heb dus zojuist het scherm aan HBS05 zijde uit de klem gehaald en getaped. Deze zijde komt niet aan aarde.

Misschien helpt dat wat. Hou ik nog steeds last van spontane reboots, dan ga ik de spanningsvoerende kabels nog verder van sensor kabels leggen. 20 cm wordt geadviseerd.
Gek.. vraag me af of dit echt het probleem geeft. Ik had namelijk gisteren mijn installateur aan de lijn en hem eens nagevraagd voor je maar hij heeft die reboots nog nooit eerder gezien bij een SMO-S40 maar ook hij zegt dat niet al zijn klanten dit natuurlijk constant monitoren en ook 90% van zijn klanten het hebben draaien en er nooit meer naar omkijken of verder inregelen. Ik ga een uitzondering op de regel worden blijkbaar haha.

Hij legt 9 van de 10x gewoon alle kabels bij elkaar of in 2 losse gootjes en ziet nooit storingen bij Nibe. Ik zelf heb ook de stroomkabels en sensoren langs elkaar liggen (Heb wel kwaliteit signaal kabels genomen en/of UTP Cat6 met goede mm2 aders), ik zou ze eventueel 10cm van elkaar kunnen leggen maar bij mijn bedrijf liggen ook heel vaak de UTP kabels langs de stroomkabels bij klanten puur omdat het niet anders kan. Dit wordt ook niet aangeraden maar zelf nog nooit storingen gezien met de nieuwste Cat6/Cat6a of Cat7 kabels.

Anders NIBE eens navragen? Je kunt ook extra logs uit je S40 trekken met een USB toch? Of komt hier niet meer informatie door eruit dan wat je in de S40 zelf kunt zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Logs op usb heb ik nog niet in gang gezet.

Als kabels afgeschermd zijn kan er een hoop.
Er is verschil tussen eenzijdig of tweezijdig de shield aan aarde gooien.
Het laatste doe je vanwege EMC, volgens kastenbouwer Rittal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:56:
[...]

🙂

AB is de altijd open poort, hierop komt de warmtepomp.

A gaat naar de boiler
B gaat naar het afgiftesysteem. Je vloer.

[Afbeelding]
Mhh dat plaatje lijkt wel erg op mijn klep. Of zien ze allemaal ongeveer zo uit?

Waar komt die waarschuwing vandaan? Nibe zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:14
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:03:
Er is verschil tussen eenzijdig of tweezijdig de shield aan aarde gooien.
Het laatste doe je vanwege EMC, volgens kastenbouwer Rittal.
Zowel het binnendeel (SMO) als het buitendeel (de pomp) hebben hun eigen aarddraad naar de meterkast, die vaak in de meterkast aan elkaar zitten. Met de shield van de communicatie kabel maak je een lus. Door vervuiling op het net en de netfilters in de binnen en buitendelen kan er een stroom door deze lus gaan lopen. Als de communicatiekabel niet goed is geaard aan beide kanten, of dat de shield van de kabel niet zo goed is, is dat eigenlijk een weerstand, waar de stroom doorheen loopt. In deze weerstand wordt de stroom omgezet in een spanning (wet van Ohm), die bij de communicatiedraden opgeteld wordt. En krijg je storing in de communicatie. In deze situatie moet je dus een goede verbinding (=lage weerstand) hebben van de shield en zijn verbindingen.

Zonder de shield, of met de shield aan 1 kant geaard, loopt er geen stroom door de shield. Maar wordt de netvervuiling direct op de communicatiedraden overgezet. En heb je dus meer storing op de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:14
ApexAlpha schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:51:
Het is de praktijk. Er zijn verschillende driewegkleppen. En ook verschillende aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zilvermeeuw schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:22:
[...]
Zonder de shield, of met de shield aan 1 kant geaard, loopt er geen stroom door de shield. Maar wordt de netvervuiling direct op de communicatiedraden overgezet. En heb je dus meer storing op de draden.
Klopt, en zo dacht ik ook dus vandaar dat ik de shield aan beide kanten aan massa had gelegd.

Echter de storing is daarna zeker 1x opgetreden dus ik probeer nu dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:51:
[...]

Mhh dat plaatje lijkt wel erg op mijn klep. Of zien ze allemaal ongeveer zo uit?

De waarschuwing komt van Nibe zelf, omdat deze omloopklep, wat verder een goed exemplaar is, wel eens genoemde fout bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFY2ERAWzGA6P4eaDAqrEyJMlvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQqht3dWnmWqaE8tTR8BNm8H.png?f=fotoalbum_large

Zomaar even een ingeving... Ik ben al een poosje aan het stoeien met m'n warmtepomp, de installatie is opgebouwd zoals op de tekening.

Wat ik merk is dat de aanvoertemperatuur over de afgifte continu een sinusbeweging om de berekende aanvoertemperatuur heen, 2 graden erover en 1-2 graden eronderdoor. Dit heb ik in dit topic bij meerdere mensen gezien die een installatie met een buffervat hebben. Daarnaast zie ik dat de regeling een dT van 4 graden probeert te handhaven over BT12 en BT3. Omdat de pompen GP10 en GP12 nooit met elkaar in balans zijn, loopt de temperatuur van BT3 op, hierdoor automatisch ook de temperatuur van BT25. De regelaar voert langzaamaan de compressor op. Regelmatig tot zo'n 90Hz de afgelopen koude periode.
Opzich niet zo vreemd, maar niet nodig lijkt mij aangezien het berekende warmteverlies 3kWh is bij -10 graden.

Ik heb geprobeerd om GP10 en GP12 op elkaar af te stemmen. Minimale toerental omhoog, maximale toerental naar beneden, vast toerental. Dit werkt allemaal niet zo fijn.

Ik kreeg het idee om een extra sensor te plaatsen in de retour van de afgifte, ingetekend als BT3-2. Het idee is om deze tijdens het verwarmen te gebruiken als BT3, zodat de warmtepomp de frequentie van de compressor en het toerental van de laadpomp afstemt op deze retourtemperatuur. Het beoogde resultaat is dat de compressor langer op een lage frequentie loopt, zodat de afgifte gelijkmatiger wordt en dat er minder defrosts plaatsvinden.
Het idee is om een 230V relais over de aansluitcontacten van QN10 te zetten zodat er geschakeld wordt tussen BT3 en BT3-2 als er wordt omgeschakeld tussen cv en tapwaterbedrijf.

Het betreft dus een MHI FDCW60VNX-A, HMA60 en RC-HY40, wat exact overeenkomt met de Nibe AMS10-6, HK200S en SMO40

In mijn ogen zou dit prima kunnen werken, maar wellicht ziet een van jullie een dikke vette no Go?
Kom maar op!

[ Voor 4% gewijzigd door G-addict op 23-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:42:
[Afbeelding]

Zomaar even een ingeving... Ik ben al een poosje aan het stoeien met m'n warmtepomp, de installatie is opgebouwd zoals op de tekening.

Wat ik merk is dat de aanvoertemperatuur over de afgifte continu een sinusbeweging om de berekende aanvoertemperatuur heen, 2 graden erover en 1-2 graden eronderdoor. Dit heb ik in dit topic bij meerdere mensen gezien die een installatie met een buffervat hebben. Daarnaast zie ik dat de regeling een dT van 4 graden probeert te handhaven over BT12 en BT3. Omdat de pompen GP10 en GP12 nooit met elkaar in balans zijn, loopt de temperatuur van BT3 op, hierdoor automatisch ook de temperatuur van BT25. De regelaar voert langzaamaan de compressor op. Regelmatig tot zo'n 90Hz de afgelopen koude periode.
Opzich niet zo vreemd, maar niet nodig lijkt mij aangezien het berekende warmteverlies 3kWh is bij -10 graden.

Ik heb geprobeerd om GP10 en GP12 op elkaar af te stemmen. Minimale toerental omhoog, maximale toerental naar beneden, vast toerental. Dit werkt allemaal niet zo fijn.

Ik kreeg het idee om een extra sensor te plaatsen in de retour van de afgifte, ingetekend als BT3-2. Het idee is om deze tijdens het verwarmen te gebruiken als BT3, zodat de warmtepomp de frequentie van de compressor en het toerental van de laadpomp afstemt op deze retourtemperatuur. Het beoogde resultaat is dat de compressor langer op een lage frequentie loopt, zodat de afgifte gelijkmatiger wordt en dat er minder defrosts plaatsvinden.
Het idee is om een 230V relais over de aansluitcontacten van QN10 te zetten zodat er geschakeld wordt tussen BT3 en BT3-2 als er wordt omgeschakeld tussen cv en tapwaterbedrijf.

Het betreft dus een MHI FDCW60VNX-A, HMA60 en RC-HY40, wat exact overeenkomt met de Nibe AMS10-6, HK200S en SMO40

In mijn ogen zou dit prima kunnen werken, maar wellicht ziet een van jullie een dikke vette no Go?
Kom maar op!
Interessant. De zone afsluiters boven, doen die mee ? Die beïnvloeden de retourtemperatuur immers.

Is GP10 dezelfde als GP12 en dus ook PWM gestuurd vanuit de SMO of was dat die Alpha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
[Afbeelding]

Kom maar op!
Wat mij op valt is de locatie van BT25.
Als ik dit vergelijk met de 2040/2120 zou die positie verkeerd zijn, geen idee hoe dit voor de AMS is.

Toevoeging:
Als ik kijk naar de SMO spilt oplossing is het bij monoblock en split hetzelfde voor BT25.
De reden waarom ik denk dat deze niet klopt, je meet nu wat je CV circuit in gaat, echter moet je de menging meten, wat ook in de schema's van nibe zo is.
Dus correct me if i'm wrong, maar ik denk dat het volgens onderstaand schema hoort te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srSj2J0c2uyeemzuyC6-x-2GYMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WclYQ9gmwcIoreRwXsUUszIs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door format5 op 23-12-2022 18:11 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@format5 ik had dat schema ook gezien maar daar zit geen 2e pomp in.... En toen viel ik in slaap 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:45:
@format5 ik had dat schema ook gezien maar daar zit geen 2e pomp in.... En toen viel ik in slaap 🤣
Rechts onderi links van de vvw verdeler staat de 2e pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:24:
[...]

Rechts onderi links van de vvw verdeler staat de 2e pomp.
Blijkbaar sliep ik al ...

Ik focusde teveel op 'GP10' 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

Haha

Wat betreft het rebooten, is jou S40 niet gewoon mechanisch of electrisch stuk? Kan zo simpel zijn als een printbreuk. Hij warmt dan op en valt dan spontaan uit als het de breuk uitzet of door een trilling het contact verbreekt. Je zou eventueel ook alle interne connectoren even kunnen loshalen en opnieuw insteken.

Lijkt me niet normaal dat hij spontaan uitvalt, dus je kunt ook beroep doen op garantie en dat Nibe een andere regelt.
Mijn smo20 hangt hier aan een slimme stekker en is sinds het opstarten vorige week aantoonbaar niet uitgevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door DIY op 23-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:53:
Haha

Wat betreft het rebooten, is jou S40 niet gewoon mechanisch of electrisch stuk? Kan zo simpel zijn als een printbreuk. Hij warmt dan op en valt dan spontaan uit als het de breuk uitzet of door een trilling het contact verbreekt. Je zou eventueel ook alle interne connectoren even kunnen loshalen en opnieuw insteken.

Lijkt me niet normaal dat hij spontaan uitvalt, dus je kunt ook beroep doen op garantie en dat Nibe een andere regelt.
Mijn smo20 hangt hier aan een slimme stekker en is sinds het opstarten vorige week aantoonbaar niet uitgevallen.
Ik probeer uit te sluiten dat het aan onkunde en laksheid van de installateur ligt. Dus eerst alle adviezen van Nibe erin. Eerder zullen zij ook niet overgaan tot omruilen lijkt me ...

Zo'n print, is me opgevallen, kan behoorlijk verkloot worden als ze hardhandig met indrukken van bedrading in de klemmenstrook te werk gaan.
Ik heb de klemmenstroken en ingestoken bedrading al gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@G-addict het is wel interessant wat je vorig jaar om deze tijd schreef.

Eventueel ombouwen naar schema 1001. Dan ben je die pomp kwijt. Less is more 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Iets anders....

Buiten 7 gr
Binnen 22,8 gr

WP pruttelt hele dag op stooklijn 2 met verschuiving +2.
Ta 26 gr
Tr 24 gr

Graadminuten houdt hij mooi op -60, dus continue bedrijf is waar de regeling op stuurt.

En de vloer is lauw.

De enige manier om dat te veranderen is een hogere Ta en dan op tijd geheel stoppen met verwarmen. Stel tussen 22 en 06 de verwarming uit.

Dan moet het overdag gecompenseerd worden in 16 uur tijd.

Zou dat toch wat zijn, wie doet dit ?

Een lekker warm vloertje bij een ruimtetemperatuur van maar 21 is ook prima immers.

PS als het echt koud is speelt dit niet, dan is de Ta al weer iets hoger en ben ik ook geen voorstander van gerommel met de temperatuur, stooklijn danwel nachtverlaging. De warmtepomp heeft het dan al druk genoeg met zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:04:
[...]

Interessant. De zone afsluiters boven, doen die mee ? Die beïnvloeden de retourtemperatuur immers.

Is GP10 dezelfde als GP12 en dus ook PWM gestuurd vanuit de SMO of was dat die Alpha?
De drie groepen op de 1e verdieping staan handmatig open, anders valt bijna de helft van de
75 vierkante meter vloerverwarming weg.

Gp10 is een grundfos alpha 1b welke op constante druk regelt. Deze heeft dus geen enkele communicatie met de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:07:
[...]

Wat mij op valt is de locatie van BT25.
Als ik dit vergelijk met de 2040/2120 zou die positie verkeerd zijn, geen idee hoe dit voor de AMS is.

Toevoeging:
Als ik kijk naar de SMO spilt oplossing is het bij monoblock en split hetzelfde voor BT25.
De reden waarom ik denk dat deze niet klopt, je meet nu wat je CV circuit in gaat, echter moet je de menging meten, wat ook in de schema's van nibe zo is.
Dus correct me if i'm wrong, maar ik denk dat het volgens onderstaand schema hoort te zijn.

[Afbeelding]
Ik vind mijn opstelling meer hierop lijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBF-oN86deCTEFNr28zTK2OjXs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0M9fToh834vWiMSRUeHfJyd.jpg?f=fotoalbum_large
Met uitzondering van de aansluiting van de buffer met t stukken. BT25 in het buffervat heb ik al geprobeerd, ook geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:03:
@G-addict het is wel interessant wat je vorig jaar om deze tijd schreef.

Eventueel ombouwen naar schema 1001. Dan ben je die pomp kwijt. Less is more 😁
Ik heb vorig jaar rond deze tijd best veel geprobeerd, getest en gepost, maar had te weinig inzicht. Welke post bedoel je van vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxT12NFK1TExlLugbqUDwaOT4oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo4nBypBLJU4fiKrU188V133.jpg?f=fotoalbum_large

Deze afbeelding geeft het probleem aardig weer. De Ta over BT25 is 25,8 terwijl de Ta over BT12 3,4 graden hoger is. De berekende aanvoertemperatuur was 23,2 graden op dat moment, dus de aanvoer over BT12 is zo'n 6 graden hoger dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:31:
[Afbeelding]

Deze afbeelding geeft het probleem aardig weer. De Ta over BT25 is 25,8 terwijl de Ta over BT12 3,4 graden hoger is. De berekende aanvoertemperatuur was 23,2 graden op dat moment, dus de aanvoer over BT12 is zo'n 6 graden hoger dan nodig.
Uiteindelijk speelt dT een grotere rol dan de hoogte vd temperaturen waar je mee werkt.
Het kost - bij gelijk debiet- niet heel veel extra energie om 30 26 te maken ten opzichte van 28 24 of 26 22.

Met een buffervat heb je altijd een wat hogere temperatuur aan de voorkant t.o.v. wat er het afgiftesysteem in gaat.

De berekende temp is leuk maar om na te gaan waarom die daar boven of onder gaat zitten is inzicht in de actuele waarde van de graadminuten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
G-addict schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:17:
[...]

Ik vind mijn opstelling meer hierop lijken:
[Afbeelding]
Met uitzondering van de aansluiting van de buffer met t stukken. BT25 in het buffervat heb ik al geprobeerd, ook geen succes.
Daarop lijken is goed, het gaat om de positie van BT25.
Deze hoort te zitten waar de productie en afgifte splitsen.

Op deze manier heb je een hydraulische scheiding (net als ik trouwens).
Dan dient BT25 het resultaat te meten van aanvoer en afgifte, vandaar dat deze gemeten is op het T-stuk, en niet na de scheiding bij de afgifte, dan meet de SMO niet correct, althans zo is mij het destijds door nibe uitgelegd.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Het is inmiddels 20 graden bij ons binnen! De driewegklep zat inderdaad verkeerd, maar stond ook verkeerd aangegeven op het ding zelf. We hebben gekeken naar hoe de kogel binnen draait om te zien wat AB is.

Alleen nu registreert de BT50 niks meer sinds 4 uur 's nachts. Hij staat sindsdien op 19,5 en er is geen blauwe lijn in de app.

Dus nu snap ik waarom dit topic er is, je moet er wel zin in hebben met dit systeem. Foei!

Maar goed ik zal morgen die smo40 eens rebooten en anders zien we na de kerst wel. In ieder geval warm water en warme vloer voor nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:34:
Het is inmiddels 20 graden bij ons binnen! De driewegklep zat inderdaad verkeerd, maar stond ook verkeerd aangegeven op het ding zelf. We hebben gekeken naar hoe de kogel binnen draait om te zien wat AB is.

Alleen nu registreert de BT50 niks meer sinds 4 uur 's nachts. Hij staat sindsdien op 19,5 en er is geen blauwe lijn in de app.

Dus nu snap ik waarom dit topic er is, je moet er wel zin in hebben met dit systeem. Foei!

Maar goed ik zal morgen die smo40 eens rebooten en anders zien we na de kerst wel. In ieder geval warm water en warme vloer voor nu. :)
In de app zie ik op het dashboard nooit de actuele ruimtemperatuur, maar bij 3.1.11.34 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:08:
[...]

In de app zie ik op het dashboard nooit de actuele ruimtemperatuur, maar bij 3.1.11.34 wel.
Ah, bij mij staat er dit.

3.1.11 heb ik niet. Alleen 3.10 en 3.12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhctJZv-hH5k66xIhCUHyW5YsHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0PmHBuJYxErwlFcuhgGGp36D.png?f=fotoalbum_large

Maar ik heb de oude Tado nog ernaast en die loopt wel langzaam terug.

Edit: de Tado zegt nu 18.7. En de groene lijn in de app is gestopt. Iets gaat denk ik niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 24-12-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:35:
[...]

3.1.11 heb ik niet. Alleen 3.10 en 3.12.
Ik heb geen BT50, daarvoor in de plaatst de RMU S40. Dat is een accesoire. Daarom staat die bij mij in 3.1.11

Ala je geen accessories hebt heb je idd geen 3.1.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[Afbeelding]

Kom maar op!
Volgens mij heb je de BT25 ook al in het buffer gehad.
Het betreft een parallel buffer. In dat geval, als die sensor daar dus zit, moet de pomp GP12 op intermitterend worden ingesteld.

PS de graadminuten regeling is niet zo geschikt om te spelen met zelf-geprogrammeerde stapjes mbt temperatuur setpoint.

Ik merk dat als ik stapjes programmeer en de Ta berekend bijvoorbeeld 27 is terwijl de actuele Ta 24 is, dat hij gewoon niet aan de bak gaat. Hij vertrekt gewoon niet. Blijft op 25 Hz pruttelen. Pas na heel veel graadminuten die die te kort gaat komen komt ie op gang.

Dat heeft niets met sensoren te maken. Is dat niet wat jij ook ervaart ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 25 december 2022 @ 01:45:
[...]
Volgens mij heb je de BT25 ook al in het buffer gehad.
Het betreft een parallel buffer. In dat geval, als die sensor daar dus zit, moet de pomp GP12 op intermitterend worden ingesteld.
Klopt, ik heb BT25 in de buffer gehad. Maar dan meet ik de mengtemperatuur en dat beviel minder goed. De aanvoertemperatuur naar de afgifte is immers lager.
GP12 heb ik idd intermitterend staan, anders gaat er veel energie verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]

PS de graadminuten regeling is niet zo geschikt om te spelen met zelf-geprogrammeerde stapjes mbt temperatuur setpoint.

Ik merk dat als ik stapjes programmeer en de Ta berekend bijvoorbeeld 27 is terwijl de actuele Ta 24 is, dat hij gewoon niet aan de bak gaat. Hij vertrekt gewoon niet. Blijft op 25 Hz pruttelen. Pas na heel veel graadminuten die die te kort gaat komen komt ie op gang.

Je bedoelt kamertemperatuur setpoint? Daar hebben andere gebruikers dan weer betere ervaringen mee. Ik doe dit zelf niet, afgezien van een nachtverlaging wat mij wel goed bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:37
[...]

Het kan zijn dat de buitentemperatuur in combinatie met de compressor curve 5.1.23 de maximale frequentie begrensd. In dat geval verhoogt die de GM pas nadat de GM flink overschreden zijn. Dit is afhankelijk van bij welke GM je de bijverwarming aan (4.9.3) op ingesteld hebt. Bij mij staat die op -460 en rond de -300 GM gaat die ondanks de compressor curve het aantal Hz aan het verhogen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:36:
[...]

Het kan zijn dat de buitentemperatuur in combinatie met de compressor curve 5.1.23 de maximale frequentie begrensd. In dat geval verhoogt die de GM pas nadat de GM flink overschreden zijn. Dit is afhankelijk van bij welke GM je de bijverwarming aan (4.9.3) op ingesteld hebt. Bij mij staat die op -460 en rond de -300 GM gaat die ondanks de compressor curve het aantal Hz aan het verhogen.
En op zich is dat dan wel weer mooi aan de regeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 09:25

Piper

No guts, no glory

Hebben jullie de compressor curve op auto staan of aangepast? Mijn 2120-12 heb ik echt nog nooit op 25hz zien draaien, terwijl ie hier een paar keer een uurtje draait om water van 25 graden de vloer in te pompen met de huidige buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Piper schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:39:
Hebben jullie de compressor curve op auto staan of aangepast? Mijn 2120-12 heb ik echt nog nooit op 25hz zien draaien, terwijl ie hier een paar keer een uurtje draait om water van 25 graden de vloer in te pompen met de huidige buitentemperaturen.
Hier gewoon op auto, draait op 25 Hz bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Weet iemand wat de 1 - 10 instelling is bij Weather Adaptation.

10 zal maximaal zijn maar is dan 5 een halve graad en 10 een hele graad verschil? Of denk ik dan te simpel.

Zelfde voor de price adaptation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:59:
Weet iemand wat de 1 - 10 instelling is bij Weather Adaptation.

10 zal maximaal zijn maar is dan 5 een halve graad en 10 een hele graad verschil? Of denk ik dan te simpel.

Zelfde voor de price adaptation.
Ik heb eens iets gepost in dit topic daarover.

Zie 28 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:36:
[...]

Met de 400 GM (bij-verwarming) op 100 GM gezet vertrekt de warmtepomp nu veel sneller.

Allemaal niet nodig als de warmtepomp constant op een laag pitje werkt maar ik ben aan het uitvogelen of ik een hogere Ta prettiger vind. Daarbij horen dan de nodige pauzes en na zo'n pauze wens ik dan een vlottere respons naar de gewenste Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Sinds gisteren 17:30 draait mijn warmtepomp en het is binnen lekker 21,5 graden (in 18h tijd). Dit is natuurlijk te hoog want wil het tussen 20,5 en 21 houden dus heb mijn stooklijn nu aangepast. Had hem op 4 + 1 gezet, nu naar 4 + 0 dat lijkt me beter. Ik merk wel dat het stroomverbruik aardig fors is (zit nu op 17kw) met deze temperaturen maar hij draait nu totaal 18h (hij ging in storing vannacht, maar dit is opgelost) dus ik denk dat hij de komende dagen zuiniger zal worden zodra alles "op temperatuur is".

Tot nu toe erg blij met alles, comfort merk je meteen. Nieuwe verdelers, dus het afstellen kan gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:26:
Sinds gisteren 17:30 draait mijn warmtepomp en het is binnen lekker 21,5 graden (in 18h tijd). Dit is natuurlijk te hoog want wil het tussen 20,5 en 21 houden dus heb mijn stooklijn nu aangepast. Had hem op 4 + 1 gezet, nu naar 4 + 0 dat lijkt me beter. Ik merk wel dat het stroomverbruik aardig fors is (zit nu op 17kw) met deze temperaturen maar hij draait nu totaal 18h (hij ging in storing vannacht, maar dit is opgelost) dus ik denk dat hij de komende dagen zuiniger zal worden zodra alles "op temperatuur is".

Tot nu toe erg blij met alles, comfort merk je meteen. Nieuwe verdelers, dus het afstellen kan gaan beginnen.
Top!

Benieuwd hoe jij 20,5 a 21 graden ervaart met een lage stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:29:
[...]

Top!

Benieuwd hoe jij 20,5 a 21 graden ervaart met een lage stooklijn.
Op welke manier bedoel je dit? Te warm of juist te koud?

Ik merk wel dat mijn woonkamer iets frisser is dan alle andere (verschil van 0,6 graden) hier zal ik dus meer flow naar toe moeten, en de slaapkamer is 22+ haha. Deze flow meters vast fors dicht gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:39:
[...]

Op welke manier bedoel je dit? Te warm of juist te koud?

Ik merk wel dat mijn woonkamer iets frisser is dan alle andere (verschil van 0,6 graden) hier zal ik dus meer flow naar toe moeten, en de slaapkamer is 22+ haha. Deze flow meters vast fors dicht gezet.
Ik bedoel dat als het goed geïsoleerd is, dat een lage stooklijn het dan al knap warm kan maken. Met daarbij een vloer die lauw voelt. Zeker als het buiten ver boven het vriespunt is.

Ben benieuwd hoe je dat over een poosje hebt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:39:
[...]

Ik bedoel dat als het goed geïsoleerd is, dat een lage stooklijn het dan al knap warm kan maken. Met daarbij een vloer die lauw voelt. Zeker als het buiten ver boven het vriespunt is.

Ben benieuwd hoe je dat over een poosje hebt ervaren.
We zijn weer een halve dag verder en mijn temperatuur binnen blijft oplopen langzaam met een stooklijn van 4 - 0.

Wat is nu dan wijsheid, juist naar 3-0 of 4 - min1?

Temperatuur loopt langzaam richting 21,7 en in de woonkamer waar het gistere juist frisser was is het nu 21,4.

Wat is jullie verbruik de afgelopen dagen? Dan heb ik beetje een idee of het goed gaat of niet. Mijn pomp draait constant op 500 watt / 30/35hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:28:
[...]

We zijn weer een halve dag verder en mijn temperatuur binnen blijft oplopen langzaam met een stooklijn van 4 - 0.

Wat is nu dan wijsheid, juist naar 3-0 of 4 - min1?

Temperatuur loopt langzaam richting 21,7 en in de woonkamer waar het gistere juist frisser was is het nu 21,4.

Wat is jullie verbruik de afgelopen dagen? Dan heb ik beetje een idee of het goed gaat of niet. Mijn pomp draait constant op 500 watt / 30/35hz.
Heb je hem nu enkel op de stooklijn staan qua sturing? Niet op de RMU-s40 dus?
Want de RMU in de kamer gaat na meer dan 24h bijsturen vanzelf en de Tgewenst verlagen dan.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ReLight schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:51:
[...]

Heb je hem nu enkel op de stooklijn staan qua sturing? Niet op de RMU-s40 dus?
Want de RMU in de kamer gaat na meer dan 24h bijsturen vanzelf en de Tgewenst verlagen dan.
Klopt, geen rmu/ruimtethermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
mvrooij schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:15:
Klopt, geen rmu/ruimtethermostaat.
Zonder ruimtethermostaat, of temperatuurvoeler gaat geen enkele warmtepomp ooit echt goed werken. Want de warmtepomp weet niet hoe warm je ruimte is, en of die wellicht al door de zon is opgewarmd.
Dus zal op dagen dat je huis nog warm was, of als er veel zon is, je huis te warm worden, terwijl op bewolkte dagen met veel koude wind je huis te veel afkoelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:57:
[...]

Zonder ruimtethermostaat, of temperatuurvoeler gaat geen enkele warmtepomp ooit echt goed werken. Want de warmtepomp weet niet hoe warm je ruimte is, en of die wellicht al door de zon is opgewarmd.
Dus zal op dagen dat je huis nog warm was, of als er veel zon is, je huis te warm worden, terwijl op bewolkte dagen met veel koude wind je huis te veel afkoelt.
Eens of oneens wat betreft RMU weet ik zelf ook nog niet.

Maar wat sowieso wijs is is om in den beginne een stooklijn te bepalen die bij de woning past en bij je gevoelstemperatuur, zonder bemoeienis van een thermostaat.

Aangezien het nu buiten niet echt koud is (> 7 gr) is het niet makkelijk de juiste stooklijn te vinden.

4 - 1 kan. 3 - 0 kan ook. Beiden zullen nu voldoen maar welke het beste is moet dan blijken als het tegen het vriespunt loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:57:
[...]

Ik volg tweakers al heel erg lang betreft warmtepompen, ook het algemene Lucht/water warmtepomp topic en heb het idee dat iedereen verschillende verhalen heeft. Ene wel een ruimtethermostaat, andere een zone systeem (dit ga ik krijgen zodra ik alles stabiel heb en alle zones/groepen juist heb ingeregeld), ander geen parralelbuffer, sommige wel SSW etc etc. Nibe zelf geeft (volgens mij?) aan dat een ruimtesensor zeker niet perse nodig is met enkel vloerverwarming. Ik wil juist de stooklijn zo krijgen dat bij iedere temperatuur buiten de binnen temp hetzelfde ongeveer blijft. Tussen de 20,5 en 21. En bij feestjes of zon dan kan mijn zone regeling gaan helpen. Of in de zomer dat de badkamers bijv. niet mogen koelen en dus in koelstand altijd dicht staan die bepaalde zones.

Nu merk ik dat het een koudere nacht aan het worden is (lees 1 graden) en merk nu dat de pomp erg goed hier op inspeelt en mijn temp netjes 21,5 blijft overal binnen. Ik moet dus mijn stooklijn echt aanpassen om naar die 21 te gaan, ik denk dat ik hier zelf gewoon mee zal moeten testen om het richting die 21 te krijgen en niet meer 21,5/22. Ik ga komende dagen eerst alles juist waterzijdig inregelen met juiste flows door de vloeren te meten. Merk namelijk dat de woonkamer waar een erg grote raampartij zit iets frisser is dan de eetkamer en keuken.

Leuk werkje komende tijd!

Bedankt voor het meedenken en ga mijn stooklijn iets naar beneden afstellen om richting die 21 te gaan en dan kijken wat hij met bepaalde temperaturen doet.

Ik zie dat mijn pomp nu het volgende doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRnDx5LZFnMyD37ig6zKLhqOnUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nEsh1tjUagmYvdjtQotWYqh.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dit defrosts of wat moet ik hier uit opmaken? Door de kerst nog niet in HA met betere grafieken kunnen zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door mvrooij op 26-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Jep. Defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Heb ik dan iets niet goed of wat is wijsheid? Het is namelijk wel goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:04:
[...]

Heb ik dan iets niet goed of wat is wijsheid? Het is namelijk wel goed warm.
Geen idee. Wat is er gebeurt aan de vraagkant vanaf 16.00u ongeveer ? Een programma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:21:
[...]

Geen idee. Wat is er gebeurt aan de vraagkant vanaf 16.00u ongeveer ? Een programma ?
Werkelijk niks.. ik heb niks veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:24:
[...]

Werkelijk niks.. ik heb niks veranderd
Wat waren de graadminuten want hij gaat ineens aan de bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:32:
[...]

Zie hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku4rJkDjO-A_VtlKAYuyVhNDLnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXrdv2eugDhm4B22hrJLhN9B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had mijn stooklijn naar 3-0 gezet en sinds dien is hij de nacht redelijk stabiel geweest op 1 defrost na volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Hoeveel verbruiken jullie aan elektriciteit op een dag? Ik zat gister op 28kWh.

Dit is inclusief alles in mijn huis, maar vond het toch aan de hoge kant. Al moet ik wel nog nieuwe kozijnen en glas krijgen. Maar we stoken nu ook alleen beneden.. Dus er komt nog een verdieping bij dalijk.

En moet je ook aan de stooklijn knutselen als je een RMU hebt? Of regelt die dat dan? Heb hem toch maar besteld in Zweden ook. :) Hier waren ze €360 overal... foei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:44:
Hoeveel verbruiken jullie aan elektriciteit op een dag? Ik zat gister op 28kWh.

Dit is inclusief alles in mijn huis, maar vond het toch aan de hoge kant. Al moet ik wel nog nieuwe kozijnen en glas krijgen. Maar we stoken nu ook alleen beneden.. Dus er komt nog een verdieping bij dalijk.

En moet je ook aan de stooklijn knutselen als je een RMU hebt? Of regelt die dat dan? Heb hem toch maar besteld in Zweden ook. :) Hier waren ze €360 overal... foei.
Hier zat ik op 24,5 waarvan mijn WP + SMO (incl. pompen dus) 19kWh heeft gedaan. Maar zoals mijn post hierboven ging het einde van de middag/avond niet helemaal lekker met de defrosts. Het was gistere een koude avond/nacht hoor, dus denk dat het niet heel gek is dat het verbruik wat hoger is. Maar hier ook nog te weinig ervaring om iets nuttigs te zeggen, ben nog volop bezig met het zoeken van de juiste instellingen. Het is gelukkig wel rond de 21 tot 21,5 graad binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja ik moet eerst maar eens wachten op de nieuwe kozijnen en ramen. Dan kan de ventilatieunit ook aan en dan kunnen we eens gaan studeren op die stooklijnen.

Ik heb twee keer vloerverwarming dus hoop de meeste tijd rond de 25 of 30 graden te kunnen zitten.

En met mijn twee elektrische kacheltjes zat ik soms op 65kWh per dag en dan was het nog geen 17 binnen. Dus we gaan vooruit!

p.s. Waar zie jij hoe veel je WP + SMO heeft gebruikt? Of heb je losse meters ertussen?

[ Voor 9% gewijzigd door ApexAlpha op 27-12-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:55:
Ja ik moet eerst maar eens wachten op de nieuwe kozijnen en ramen. Dan kan de ventilatieunit ook aan en dan kunnen we eens gaan studeren op die stooklijnen.

Ik heb twee keer vloerverwarming dus hoop de meeste tijd rond de 25 of 30 graden te kunnen zitten.

En met mijn twee elektrische kacheltjes zat ik soms op 65kWh per dag en dan was het nog geen 17 binnen. Dus we gaan vooruit!

p.s. Waar zie jij hoe veel je WP + SMO heeft gebruikt? Of heb je losse meters ertussen?
Ja stooklijn is belangrijk, ik ben nu vooral bezig alle ruimtes beetje zelfde temperaturen te krijgen door de juiste flows op mijn verdelers in te stellen.

Ik heb een losse 3 fase meter tussen mijn WP zitten en een losse meter voor mijn SMO. Zo kan ik alles meten en eventueel in mooie grafieken zetten maar dit moet ik nog gaan doen. Deze meters zijn het mooiste (vind ik) https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ah zo! Nou dat vind ik voor nu nog wat duur. Ik lees mijn P1 meter uit continu en weet dat ik normaal rond de 200 watt zit, dus alles daarboven dat ook nog continue is zal de WP wel zijn.

Het maakt me ook niet super veel uit hoeveel elektriciteit ik gebruik, zolang het maar geen gas is kan ik salderen. Hoop dat ze die afschaffing nóg een jaar uitstellen dan verdien ik de hele installatie nog sneller terug.

In die koude week laatst stookte ik nog €25 tot €30 aan gas per dag. Dus dan gaat het rap. Inmiddels is mijn termijnbedrag €8! per maand!

Maar goed eerst maar eens de nieuwe kozijnen erin en de WTW aan, dan hopen op wat koude dagen eind januari om goed te testen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 27-12-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
@mvrooij Weet je toevallig ook of die Homewizard wifi meters ook in Domoticz te gebruiken zijn? Ze lijken me ideaal straks, maar mijn hele Domoticz setup ombatterijen naar HA vind ik nogal een onderneming....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:47:
@mvrooij Weet je toevallig ook of die Homewizard wifi meters ook in Domoticz te gebruiken zijn? Ze lijken me ideaal straks, maar mijn hele Domoticz setup ombatterijen naar HA vind ik nogal een onderneming....
Ik heb voorheen altijd Domoticz gebruikt maar toen had ik helaas de Homewizard meters nog niet. Daarna ben ik met mijn hele smart inrichting van de woning (90 lampen, 20 sensoren, etc etc.) naar Home Assitant gegaan en ik wil niet anders meer.. Als je de stap kunt en wilt maken zou ik dat zeker doen, mogelijkheden bij HA zijn unlimited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:52:
[...]

Ik heb voorheen altijd Domoticz gebruikt maar toen had ik helaas de Homewizard meters nog niet. Daarna ben ik met mijn hele smart inrichting van de woning (90 lampen, 20 sensoren, etc etc.) naar Home Assitant gegaan en ik wil niet anders meer.. Als je de stap kunt en wilt maken zou ik dat zeker doen, mogelijkheden bij HA zijn unlimited.
Dit is natuurlijk volledig off-topic (of niet, ivm monitoring), maar is de overstap eenvoudig te doen en is HA ook goed te gebruiken voor simpele zielen zonder programmeerskills? Ik heb namelijk altijd gedacht dat je bij HA beduidend meer moet kunnen dan voor Blockly, wat ik nog net kan... :S

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:22:
[...]

Dit is natuurlijk volledig off-topic (of niet, ivm monitoring), maar is de overstap eenvoudig te doen en is HA ook goed te gebruiken voor simpele zielen zonder programmeerskills? Ik heb namelijk altijd gedacht dat je bij HA beduidend meer moet kunnen dan voor Blockly, wat ik nog net kan... :S
Tja je moet wel beetje handig zijn maar het is niet zo dat je alles nog moet "programmeren" dat was inderdaad voorheen wel zo. Veel werkt al standaard en is het vooral stappen volgen. Maar soms is wat ICT kennis wel makkelijk maar dat is bij Domoticz ook wel vond ik.

Ik heb er nooit problemen mee maar soms kost het mij ook veel tijd om alles juist te laten werken hoor! Ik heb echt heel veel gekoppeld, van tuinsproeiers met meerdere zones tot mijn binnen en buitenverlichting toe. Ik kan niet meer zonder, had eerst Apple Homekit maar als je eenmaal over bent op HA dan wil je niet anders meer. Zoals ik zeg de mogelijkheden zijn absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@mvrooij Dan ga ik er toch maar eens naar kijken. Kun je die twee eigenlijk naast elkaar op dezelfde Pi zetten om rustig de boel over te zetten? Of wordt dat drama? Domoticz exporteren en dan weer in HA importeren zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is vast een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:59:
@mvrooij Dan ga ik er toch maar eens naar kijken. Kun je die twee eigenlijk naast elkaar op dezelfde Pi zetten om rustig de boel over te zetten? Of wordt dat drama? Domoticz exporteren en dan weer in HA importeren zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is vast een utopie.
Nee dit moet je niet willen, ik zou het los doen. Ben bang dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:59:
Ik stapte in maart na wat proberen en spielerij bij m'n verhuizen over van domoticz (7 jaar) naar HA. Met. Alle verbetering van laatste jaar is HA heel acceptabel al was het verliezen van al die energie historie wel slikken. Domoticz is dat betreft net makkelijker als je een p1 kabel hebt.
Maar in HA kan het allemaal zonder teveel moeite. Zorg voor een losse database opzet, en stel je recorder goed af om hem klein te houden. Heb er tegenwoordig wel een 2e lab opzet bij op een pi om de upgrades ff uit te proberen. Blijf in elk geval weg van de eerste release.

Maar note, er is nu ook een NIBE integratie voor HA en die is best netjes.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:32:
[...]

Gisteren heb ik om 23:00 mijn stooklijn naar 4 - min 1 gezet en merkte vandaag dat alles erg stabiel draaide maar wel iedere ruimte koelde langzaam af. Ik had het idee om net gewoon weer terug te gaan naar 4-0 maar sinds ik daar naar toe ben heeft hij al 3 defrots gedaan terwijl het buiten 7,5 graad is. Wat gaat hier mis? Iemand die een idee heeft waardoor dit gebeurt bij 4-0 stooklijn..

[ Voor 6% gewijzigd door mvrooij op 27-12-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:23:
[...]

Ik stapte in maart na wat proberen en spielerij bij m'n verhuizen over van domoticz (7 jaar) naar HA. Met. Alle verbetering van laatste jaar is HA heel acceptabel al was het verliezen van al die energie historie wel slikken. Domoticz is dat betreft net makkelijker als je een p1 kabel hebt.
Maar in HA kan het allemaal zonder teveel moeite. Zorg voor een losse database opzet, en stel je recorder goed af om hem klein te houden. Heb er tegenwoordig wel een 2e lab opzet bij op een pi om de upgrades ff uit te proberen. Blijf in elk geval weg van de eerste release.

Maar note, er is nu ook een NIBE integratie voor HA en die is best netjes.
Extra SD-kaartje besteld en ik ga eens spelen. Geen idee wat je met de losse database, recorder en 2e lab bedoeld, maar daar gaan we achter komen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:14
Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:33:
[...]

Extra SD-kaartje besteld en ik ga eens spelen. Geen idee wat je met de losse database, recorder en 2e lab bedoeld, maar daar gaan we achter komen. 😊
Oh, ik zou een SD kaart ten strengste afraden voor welk OS dan ook. (nu on topic voor rpi4/raspberry en/of HA)

Gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mazzoop80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:14:
[...]

Oh, ik zou een SD kaart ten strengste afraden voor welk OS dan ook. (nu on topic voor rpi4/raspberry en/of HA)

Gewoon niet doen.
Werkt bij Domoticz voor mij anders al 5 jaar perfect. Maar wat zou jij dan adviseren? Heb trouwens geen rpi4, meen een 3b+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:25:
[...]

Gisteren heb ik om 23:00 mijn stooklijn naar 4 - min 1 gezet en merkte vandaag dat alles erg stabiel draaide maar wel iedere ruimte koelde langzaam af. Ik had het idee om net gewoon weer terug te gaan naar 4-0 maar sinds ik daar naar toe ben heeft hij al 3 defrots gedaan terwijl het buiten 7,5 graad is. Wat gaat hier mis? Iemand die een idee heeft waardoor dit gebeurt bij 4-0 stooklijn..
Ik denk dat je nu een verkeerde voorstelling van zaken krijgt.

Gisteren heb je er veel ingepompt, en het effect daarvan zie je vandaag of morgen pas. Als je dan intussen weer aan de lijn gaat rommelen, terwijl de buitentemperatuur vandaag dalende is, dan ga je nat!

En maak je mogelijk verkeerde conclusies.

Geef veranderingen langer de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat je nu een verkeerde voorstelling van zaken krijgt.

Gisteren heb je er veel ingepompt, en het effect daarvan zie je vandaag of morgen pas. Als je dan intussen weer aan de lijn gaat rommelen, terwijl de buitentemperatuur vandaag dalende is, dan ga je nat!

En maak je mogelijk verkeerde conclusies.

Geef veranderingen langer de tijd.
Precies wat jij nu zegt is denk ik mijn fout. Ik laat hem nu 2/3 dagen op 4-0 staan en ben nu langzaam alle groepen waterzijdig aan het inregelen.

Het waren 2 defrosts en nu lijkt hij het niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:14
Aziraphale schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:17:
[...]

Werkt bij Domoticz voor mij anders al 5 jaar perfect. Maar wat zou jij dan adviseren? Heb trouwens geen rpi4, meen een 3b+.
Een ssd.

SD kan ook zeker wel. Maar na jaren(soms maanden) gaat de SD echt een keer dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mazzoop80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:
[...]

Een ssd.

SD kan ook zeker wel. Maar na jaren(soms maanden) gaat de SD echt een keer dood.
Hier ben ik het zeker mee eens, SD is toch echt lang niet zo goed te vertrouwen als een SSD maar alles kan natuurlijk kapot. Hier draait mijn HA op een soort Nuc (de meeste zuinige) met 8GB geheugen en SSD maar zoals ik al zei ik stuur er erg veel mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zal eens even kijken. Volgens mij heb ik nog een ssd en een behuizing liggen, dus die zou ik dan kunnen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Kort vraagje:

Ik heb in de SMO aangegeven dat we tot 1 Januari op vakantie zijn. Temp op 6 graden en warm water op UIT.
De vakantiemodus is nu actief, dat staat zowel op het beginscherm als in het menu zo.

En toch is hij nog steeds aan het verwarmen? Er staat nog steeds 19C in de instellingen en hij is zelfs weer aangesprongen net?

Mis ik iets? Hoe kan ik dit ding instellen uit te gaan tot 1 Jan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Heeft er al iemand ervaring met de warmtemeting van de S-serie? Volgens mijn installateur is die betrouwbaar genoeg om de cop te bepalen en zou een externe warmtemeter plaatsen niet nodig zijn, wat ik eerst wel van plan was. Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:14:
Heeft er al iemand ervaring met de warmtemeting van de S-serie? Volgens mijn installateur is die betrouwbaar genoeg om de cop te bepalen en zou een externe warmtemeter plaatsen niet nodig zijn, wat ik eerst wel van plan was. Wat is nu wijsheid?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik afgelopen dagen overal mee bezig ben geweest (waterzijdig in regelen, alles in Home Assistant duidelijk krijgen en naar de juiste tempraturen gaan) maar daar ben ik nog niet mee bezig geweest maar staat nog wel op mijn lijstje. Ik had namelijk al spijt dat ik geen water meter er tussen heb laten zetten.. Is hier duidelijke informatie dan over in de S2125? Weet jij dit zo anders moet ik daar morgen eens achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:05:
Kort vraagje:

Ik heb in de SMO aangegeven dat we tot 1 Januari op vakantie zijn. Temp op 6 graden en warm water op UIT.
De vakantiemodus is nu actief, dat staat zowel op het beginscherm als in het menu zo.

En toch is hij nog steeds aan het verwarmen? Er staat nog steeds 19C in de instellingen en hij is zelfs weer aangesprongen net?

Mis ik iets? Hoe kan ik dit ding instellen uit te gaan tot 1 Jan?
Geen ervaring.

Wat je kunt doen is via myuplink een programma inschieten "blokkeer compressor" en "blokkeer bij-verwarming". Rechtsonder zit dat kalender icoontje.

Misschien kost je dat 25 euro premium, heb het zelf dus kan niet testen of het zonder premium ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:21:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik afgelopen dagen overal mee bezig ben geweest (waterzijdig in regelen, alles in Home Assistant duidelijk krijgen en naar de juiste tempraturen gaan) maar daar ben ik nog niet mee bezig geweest maar staat nog wel op mijn lijstje. Ik had namelijk al spijt dat ik geen water meter er tussen heb laten zetten.. Is hier duidelijke informatie dan over in de S2125? Weet jij dit zo anders moet ik daar morgen eens achteraan gaan.
Ik weet zo niet of het in de S2125 zit, want bij mijn ouders krijg ik die informatie uit de VVM225. Ik weet dat er zowel warmte- als stroommeting in de VVMS320 zit, maar ik weet dus niet of deze betrouwbare informatie geeft. Mijn installateur stond wat vreemd te kijken toen ik over een din-rail kWh meter en een warmtemeter begon, want die informatie kreeg je van de Nibe. Maar ik wil natuurlijk wel echt weten wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ik weet zo niet of het in de S2125 zit, want bij mijn ouders krijg ik die informatie uit de VVM225. Ik weet dat er zowel warmte- als stroommeting in de VVMS320 zit, maar ik weet dus niet of deze betrouwbare informatie geeft. Mijn installateur stond wat vreemd te kijken toen ik over een din-rail kWh meter en een warmtemeter begon, want die informatie kreeg je van de Nibe. Maar ik wil natuurlijk wel echt weten wat hij doet.
Ik ben meteen gaan kijken, maar hier ben ik niet zo goed in. Wat ik kan zien is kW wat EB101 doet, die doet nu bijv 3,5kW en ik verbruik momenteel 456 Watt aan stroom. Is dit dan wat we willen zien? Ben even benieuwd welke we moeten hebben.

Ik heb namelijk geen VVMS320 maar ik ga ervanuit dat een S40 dit ook wel moet kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:05:
[...]

Ik ben meteen gaan kijken, maar hier ben ik niet zo goed in. Wat ik kan zien is kW wat EB101 doet, die doet nu bijv 3,5kW en ik verbruik momenteel 456 Watt aan stroom. Is dit dabn wat we willen zien? Ben even benieuwd welke we moeten hebben.

Ik heb namelijk geen VVMS320 maar ik ga ervanuit dat een S40 dit ook wel moet kunnen zien?
Ik heb geen idee of de S40 dat kan, maar ik vermoed dat de binnenunits ingebouwde warmtemeters hebben. Bij de buitenunit van mijn ouders (F2040) zie ik die EB101 ook staan, maar daar staat geen kW informatie bij. Van de VVM225 zie ik dit in Uplink:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odNEEMBfTPkLdysfQeGFAtQAiGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k40il4A48oVjeWJh0ujRJKYt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me de informatie die je voor de COP nodig hebt, al zijn dit alleen totalen. Mogelijk is er met een abonnement of NibePi meer uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
De S40 kan niet weten wat de flow is als het apparaat waar hij mee babbelt geen flowmeter heeft.

Stroommeting is makkelijker, en die informatie kan de SMO S40 wel uit de AMS warmtepomp halen, die buitenunit beschikt over stroommeting (van de compressor)

Maar flowmeting niet, dus ook geen joules.

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:17:
De S40 kan niet weten wat de flow is als het apparaat waar hij mee babbelt geen flowmeter heeft.

Stroommeting is makkelijker, en die informatie kan de SMO S40 wel uit de AMS warmtepomp halen, die buitenunit beschikt over stroommeting (van de compressor)

Maar flowmeting niet, dus ook geen joules.
Precies wat jij zegt. Helaas ga ik dat nooit kunnen zien zonder de flowmeting deze zal er dan altijd tussen moeten maar ik ben bang dat ik dit nooit ga doen. Ik kan zelf wel aan het verbruik zien in vergelijk met de sheet van alle andere of ik goed zit.

Voor nu lijkt het aardig goed te gaan, alles zit stabiel tussen 20,5 en 21. De woonkamer blijft als enige op 20 hangen helaas. Ik ga nu de rest langzaam wat meer knijpen met de hoop dat er meer naar de woonkamer gaat en als alles dichter bij elkaar zit en dan kan ik altijd nog de stooklijn aanpassen.

Wat ik merk tot nu is dat het comfort vele malen hoger is, alles lekker op temperatuur binnen op alle tijdstippen. Nu nog wat meer fine tunen maar het ziet er allemaal goed uit. Verbruik gisteren was 12kWh en lijkt vandaag stukje minder te worden (komt deels natuurlijk door de temps). Compressor draait 90% van de tijd op op 25hz, zie dat hij vanavond paar keer naar 20 schiet en dan snel weer naar 25 gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dOVLiW0LgXgGAt7P5rM0wXfHUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eu6CBlEGYt4DQo3kUeu7VAjp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door mvrooij op 29-12-2022 09:50 ]

• mvrooij
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:36:
[...]

Precies wat jij zegt. Helaas ga ik dat nooit kunnen zien zonder de flowmeting deze zal er dan altijd tussen moeten maar ik ben bang dat ik dit nooit ga doen. Ik kan zelf wel aan het verbruik zien in vergelijk met de sheet van alle andere of ik goed zit.

Voor nu lijkt het aardig goed te gaan, alles zit stabiel tussen 20,5 en 21. De woonkamer blijft als enige op 20 hangen helaas. Ik ga nu de rest langzaam wat meer knijpen met de hoop dat er meer naar de woonkamer gaat en als alles dichter bij elkaar zit en dan kan ik altijd nog de stooklijn aanpassen.

Wat ik merk tot nu is dat het comfort vele malen hoger is, alles lekker op temperatuur binnen op alle tijdstippen. Nu nog wat meer fine tunen maar het ziet er allemaal goed uit. Verbruik gisteren was 12kWh en lijkt vandaag stukje minder te worden (komt deels natuurlijk door de temps). Compressor draait 90% van de tijd op op 25hz, zie dat hij vanavond paar keer naar 20 schiet en dan snel weer naar 25 gaat.
[Afbeelding]
Bij het maken van bovenstaande screenshot zie ik tot mijn verbazing dat sensor BT71 niet meer werkt sinds vannacht. Of iig niet update qua temperatuur. Lijkt me niet dat deze zo stabiel blijft?

Nog een korte vraag, wat stellen jullie in als Max aanvoertemp? Ik zie dat ik dit bij installatie op 35 heb gezet maar stel ik verander dit nu naar 38 gaat dan mijn stooklijn er ook automatisch anders uitzien?

[ Voor 6% gewijzigd door mvrooij op 29-12-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
mvrooij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:01:
[...]

Bij het maken van bovenstaande screenshot zie ik tot mijn verbazing dat sensor BT71 niet meer werkt sinds vannacht. Of iig niet update qua temperatuur. Lijkt me niet dat deze zo stabiel blijft?

Nog een korte vraag, wat stellen jullie in als Max aanvoertemp? Ik zie dat ik dit bij installatie op 35 heb gezet maar stel ik verander dit nu naar 38 gaat dan mijn stooklijn er ook automatisch anders uitzien?
Dit zie ik ook wel eens in myupway. Het is volgens mij een communicatieprobleempje. Als een sensor echt niet meer werkt zie je een hele andere waarde.

• mvrooij
G-addict schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:52:
[...]

Dit zie ik ook wel eens in myupway. Het is volgens mij een communicatieprobleempje. Als een sensor echt niet meer werkt zie je een hele andere waarde.
Klopt het werkt ook weer, net in 1x wel een verandering.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 09:25

Piper

No guts, no glory

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xBlnPHy0NPju-iKZz5wu1K3g74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuisRXVa6xjBxzyt1K7lvY4B.png?f=fotoalbum_large

Als ik jullie grafieken en reacties zo zie lijkt mijn frequentie toch echt stelselmatig hoger dan bij jullie, hij draait nooit op 25hz terwijl de wp ruim bemeten is en ook op een lage aanvoertemp(25/26 graden) draait en het ook op z’n sloffen aan lijkt te kunnen, iemand enig idee waar zou dit verschil vandaan zou kunnen komen en of het het uitzoekwerk waard is?

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

[...]

Aan die waardes zou ik niet zo snel gaan sleutelen. Gebruik daar idd je stooklijn voor.
Doe je dat wel dan begrensd je de wp actief in z'n aanpassing vermogen.
Wanneer je een LTV vloerverwarming Met open verdeler hebt zou je dit wel kunnen overwegen. Zou het toch met je Instalateur overleggen.
My2cts..

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik heb een melding dat via myUplink (web en andriod app) dat de SMO S40 offline is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lowFfimKItMBhS-ghOR8ZrQ7vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wcfx0ml2m7Av9BZ0jLoTQ8kB.png?f=user_large

Wat ik heb gecontroleerd en uitgevoerd in het menu van de SMO S40:
Wifi uit/aan - geen succes
Nw Wifi connectie - geen succes
Wifi router herstart - geen succes

In het menu:
5.1 bij status: "niet aangesloten"
5.2.1: wifi staat aan en is aangesloten + wifi icoon is zichtbaar in startscherm

Via de app krijg ik wel informatie door zoals temperatuur e.d.

Heeft iemand een idee?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Slayer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:47:
Ik heb een melding dat via myUplink (web en andriod app) dat de SMO S40 offline is.

[Afbeelding]

Wat ik heb gecontroleerd en uitgevoerd in het menu van de SMO S40:
Wifi uit/aan - geen succes
Nw Wifi connectie - geen succes
Wifi router herstart - geen succes

In het menu:
5.1 bij status: "niet aangesloten"
5.2.1: wifi staat aan en is aangesloten + wifi icoon is zichtbaar in startscherm

Via de app krijg ik wel informatie door zoals temperatuur e.d.

Heeft iemand een idee?
Wifi uit en weer aan zetten. Misschien is je eigen router even door het donker gegaan en zegt hij dat wifi actief is maar toch niet helemaal lekker de dns opgepikt ofzoiets.

Bij uplink kijken of die dan connect anders nieuwe verbindingslijn aanvragen in datzelfde menu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Misschien helpt dit nog wat:

Google nibe startgids

Er zijn veel pdf's te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYU8OnJBqN-FX3_SXHCBOTqCSmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRW4UVhzxiTDmMtpPss6ldpd.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 15 ... 94 Laatste