NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 14 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:54
_NvS_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:19:
Over dat sww, zat net te kijken en had dat idee van de week ook al eens een keer. De graadminuten worden toch berekend aan de hand van de bt25 ?
Maar als je dan sww aant maken bent, dan lopen je GM op en start met dit weer je ELK op basis van je GM van je verwarming maar hoeft dit wellicht voor sww niet nodig te zijn. Het helpt natuurlijk wel om je sww run sneller klaar te hebben, maar toch 😊
Nu zoek ik geen antwoorden om dit op te lossen, het is meer een vaststelling.
Ik vind dat dus een bug. Je kunt BT25 loskoppelen dan blijven de graadminuten onveranderd tijdens een SWW run. Hij rekent dan met de interne sensoren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Knowbody schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:49:
Die legionella run gewoon ff uitzetten. Volgende week gunstigere temperaturen om dat te doen!
Hij draait vanaf 2 december en heeft nog geen enkele run gehaald van de 3.

Ook toen waren er plus temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
_NvS_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:24:
Het electrisch element, ik dacht dat dat een soort van standaard naam in de Nibe wereld was 🙈
Ha ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:36:
[...]

Ik vind dat dus een bug. Je kunt BT25 loskoppelen dan blijven de graadminuten onveranderd tijdens een SWW run. Hij rekent dan met de interne sensoren.
Dat ligt een beetje aan de opstelling. Als je een buffervat als open verdeler hebt geplaatst ivm naregelingen dan zal bt25 toch na het buffervat geplaatst moeten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

Voor iedereen met een Nibe en losse componenten is de ELK naverwarming wel bekend.

Voor wie trouwens geen Nibe CPD11 circulatiepomp kan krijgen: Ik heb de set draaiend gekregen met de UPM2 25-70 die voor de Remeha Quinta ace bedoelt is en 110€ kost 😁 De SMO herkent hem gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW_b8orKGORfPZP4Q8uc93QLWyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxU1EVFkrKdcj6RquEEJWiqs.jpg?f=fotoalbum_large

Was een mooi koud nachtje om de f2040-6 mee op te starten,15kwh er doorheen gestampt.

[ Voor 68% gewijzigd door DIY op 18-12-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:43:
[...]

Dat ligt een beetje aan de opstelling. Als je een buffervat als open verdeler hebt geplaatst ivm naregelingen dan zal bt25 toch na het buffervat geplaatst moeten lijkt mij.
Als er een buffer is een de tweede pomp zorgt voor afgifte is het logisch dat de teller doorloopt.

Echter kan dat in de software niet worden aangegeven. GP10 aanwezig of niet, staat altijd op "aan".

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:01:
[...]

Voor wie trouwens geen Nibe CPD11 circulatiepomp kan krijgen: Ik heb de set draaiend gekregen met de UPM2 25-70 die voor de Remeha Quinta ace bedoelt is en 110€ kost 😁 De SMO herkent hem gelijk.
Zit er bij mij ook in. Staat in het lijstje met pompen in de software. Moest hem wel zelf aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:53:
[...]

Hij draait vanaf 2 december en heeft nog geen enkele run gehaald van de 3.

Ook toen waren er plus temperaturen.
het elektrisch element staat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:24:
[...]

het elektrisch element staat uit?
Nee die draait mee

*Edit* valt me nu op dat de compressor niet mee doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPa-ulqUyTZVfk8wxyswOnFwuBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DnqmOIDdAGIjvySCdLF4rdAu.png?f=fotoalbum_large

Heb hem sinds 10.45 weer laten beginnen met een nieuwe run, lijkt erop dat hij weer niet hoger komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2eNOhy2x6kK-0-ckzSz7SIjxvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n4v5BY5v6lcDU74zAUqBMJT4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:18:
[...]

Nee die draait mee

*Edit* valt me nu op dat de compressor niet mee doet.

[Afbeelding]

Heb hem sinds 10.45 weer laten beginnen met een nieuwe run, lijkt erop dat hij weer niet hoger komt.

[Afbeelding]
hij zal ook niet hoger komen dan een retour van 55 graden. Daarmee zal hij nooit het water ook op die temperatuur krijgen. Het is volkomen normaal dat de laatste paar graden elektrisch moeten.

Bij mij staat de periodieke legionella run gewoon uit. Voldoende dagelijkse doorstroming. Ik laat hem wel eens lopen als er voldoende zon is :)

hoeveel stappen heeft jouw elektrische element ? 1, 2 of 3 lampjes ? en zijn alle stappen toegestaan ? Dit is een setting bij 7.1.5.1 (max stap) en zit het element voor QN10 ?

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 18-12-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:48:
[...]

hij zal ook niet hoger komen dan een retour van 55 graden. Daarmee zal hij nooit het water ook op die temperatuur krijgen. Het is volkomen normaal dat de laatste paar graden elektrisch moeten.

Bij mij staat de periodieke legionella run gewoon uit. Voldoende dagelijkse doorstroming. Ik laat hem wel eens lopen als er voldoende zon is :)

hoeveel stappen heeft jouw elektrische element ? 1, 2 of 3 lampjes ? en zijn alle stappen toegestaan ? Dit is een setting bij 7.1.5.1 (max stap) en zit het element voor QN10 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpcwZohKQ_Yoh9w4JNo-1aPSKsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg9WHByJXy9dE4z6Tfux1hdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ok. En die 3 klopt ook ? er hangt dan een 9 kw heater.

Een niet-wetende installateur heeft de brug niet verwijderd en dan zal het ding zichzelf besturen (3, 6 of 9 kW) in plaats van vanuit de relais van de SMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:17:
[...]

ok. En die 3 klopt ook ? er hangt dan een 9 kw heater.

Een niet-wetende installateur heeft de brug niet verwijderd en dan zal het ding zichzelf besturen (3, 6 of 9 kW) in plaats van vanuit de relais van de SMO.
Dit hangt er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p49YbKl8zqeFKJrogeR851pRxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRqPX3ZAxPvZGOpG4U4EtGFX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptMXH2rvynq_10vd8VU6JVMbRao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RngKVy0fZdE37Lglk2WKTRU9.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan beter de installateur morgen ff een belletje doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Hier zijn het nog steeds de defrosts & bijverwarming acties die de zaak onderuit halen en de S2125-12 niet lekker laten doorlopen. Bij bijverwarming door de cv gaat de DM naar een reset 0, waarna de wp lang niet bijspringen doet maar de dT weer meer dan 10c is en DM rap afloopt . Wp gaat in overdrive en na 40m herhaalt de boel.

Snap niet hoe nibe dit verkoopt zo als hoge temperatuur wp, ik snap best dat hogere Ta meer verbruikt maar hij kan blijkbaar geen 40C continue aanvoer leveren bij -3.
Beetje teleurgesteld zo ver..

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:29:
[...]

Dit hangt er.

Dat zeg ik niet. De setup ziet er goed uit, het lijkt prima.

Om te weten of de stapjes daadwerklijk goed gestuurd worden kun je in MyUplink volgen hoeveel stappen hij uitstuurt.
1, 2 of 3

1 = 3 kW
2 = 6 kW
3 = 9 kW

En dan via de Slimmemeter bekijken wat er gebeurt.

[ Voor 67% gewijzigd door Knowbody op 18-12-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:04:
Hier zijn het nog steeds de defrosts & bijverwarming acties die de zaak onderuit halen en de S2125-12 niet lekker laten doorlopen. Bij bijverwarming door de cv gaat de DM naar een reset 0, waarna de wp lang niet bijspringen doet maar de dT weer meer dan 10c is en DM rap afloopt . Wp gaat in overdrive en na 40m herhaalt de boel.

Snap niet hoe nibe dit verkoopt zo als hoge temperatuur wp, ik snap best dat hogere Ta meer verbruikt maar hij kan blijkbaar geen 40C continue aanvoer leveren bij -3.
aha. Gefeliciteerd! Dit had ik ook, en ik heb de aarding (voedingskabel ook geaard!) van de SMO verbeterd en de communicatiekabel vervangen door eentje die afgeschermd is. Dat zichzelf resetten kan daar wel eens mee te maken hebben, en anders is het een bug of probeem van de SMO S40.

Die kabel die de stapjes van de bij-verwarming stuurt, moet niet te dicht bij andere kabels liggen! zeker niet bij de communicatiekabels. (NB hier dus elektrische bij-verwarming, bij jou CV ketel ?)

Dat warmtepompen momenteel op de proef gesteld worden is logisch. Ze moeten hard werken nu, maar de gebruiker moet ook geen domme dingen doen. Nachtverlaging is dom, spelen met de stooklijn terwijl het al koud is, is ook niet handig. Extra E-verbruik voor lief nemen dan.

Het duurt gewoon een paar dagen voordat een warmtepomp de boel goed aan de draai heeft als je stooklijn te laag stond.

Troost je, mijn AMS 10-12 loopt ook continue en omdat er gedoucht wordt lopen de GM's wel eens ver acherop waardoor de bij-verwarming in komt.

Ik heb de GM daarvan van 400 op 600 gezet.

Na zo'n reboot is het eerste wat je moet doen, als je er tenminste van bewust bent, de GM op -70 zetten zodat de WP wel weer direct verder gaat. Dat doe je bij menu 7.1.10.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:06:
[...]

Dat zeg ik niet. De setup ziet er goed uit, het lijkt prima.

Om te weten of de stapjes daadwerklijk goed gestuurd worden kun je in MyUplink volgen hoeveel stappen hij uitstuurt.
1, 2 of 3

1 = 3 kW
2 = 6 kW
3 = 9 kW

En dan via de Slimmemeter bekijken wat er gebeurt.
Waar zou ik dat kunnen vinden in myuplink welke stap hij uitvoert?

Sorry voor de vele vragen. Kom net kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:20:
[...]

Waar zou ik dat kunnen vinden in myuplink welke stap hij uitvoert?

Sorry voor de vele vragen. Kom net kijken
Geen sorry nodig. Wij delen hier ervaringen. Zelf ben ik ook blij met input van anderen.

In My Uplink zie je die status info bij menu 3.1.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:22:
[...]

Geen sorry nodig. Wij delen hier ervaringen. Zelf ben ik ook blij met input van anderen.

In My Uplink zie je die status info bij menu 3.1.9
Dank,

ik zal het eens in de gaten gaan houden en morgen of dinsdag bij de dubbele cijfers wat ze voorspellen nog eens een run proberen.

Anders toch maar een belletje wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:05
Maar wat ik wel apart vind aan alle verhalen en ervaringen dat een (zelfs de nieuwste die bij mij donderdag in werking gaat) S2125-8 of 12 het eigenlijk makkelijk moet kunnen handelen met zeg -5. Alleen volgens hier gaat dat niet goed.
Ik weet als geen andere dat specificaties vaak enkel kloppen in de meest gunstige gevallen, kijk bijv. mijn elektrische auto. Die haalt zijn KM's ook never nooit met dit weer. Maar duidelijk in alle datasheets staat bijv. het volgende:

Max. cv-aanvoertemperatuur (bij -7 °C / +15 °C buitentemperatuur) > 70 / 75 °C. Nou zeg dat dit inderdaad wat overdreven is dan zou het bij bijv. -5 toch makkelijk mogelijk zijn om zonder ELK bijv. 50/60 graden Ta te halen? Waar gaat dit dan mis vraag ik mij af.

Ik zelf heb gewoonweg nog niet kunnen testen maar ik vind het wel gek.

Mijn installateur gaat zijn eigen S2125-12 gebruiken om zijn uit de jaren 50 huis te verwarmen met radiatoren. Zijn bedoeling is om er minimaal 60 graden doorheen te sturen, maar als ik het hier zo allemaal lees krijg ik daar wel vraag tekens bij.

Vraag blijft, waar haalt Nibe deze specificaties dan vandaan? In zweden is het veel vaker en langer zo koud.

Ik heb ook een ELK9 hangen, maar die is bij mij echt bedacht enkel voor nood mocht er wat met de pomp zijn en ik het toch warm wil krijgen.Niet voor defrosts of om een juiste Ta te halen bij 05. Ik heb geen SWW en mijn WP gaat enkel gebruikt worden voor CV.

[ Voor 9% gewijzigd door mvrooij op 18-12-2022 14:50 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Alsof de duvel er mee speelt!

Zojuist een spontane reboot gehad. Sprake van bijverwarming was er niet, het vat was bezig maar nog onder de 40 graden, dus de bij-verwarming invloed kan het niet geweest zijn.

Zucht. Je zou haast denken die SMO S40 deugt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:47:
Maar wat ik wel apart vind aan alle verhalen en ervaringen dat een (zelfs de nieuwste die bij mij donderdag in werking gaat) S2125-8 of 12 het eigenlijk makkelijk moet kunnen handelen met zeg -5. Alleen volgens hier gaat dat niet goed.
Ik weet als geen andere dat specificaties vaak enkel kloppen in de meest gunstige gevallen, kijk bijv. mijn elektrische auto. Die haalt zijn KM's ook never nooit met dit weer. Maar duidelijk in alle datasheets staat bijv. het volgende:

Max. cv-aanvoertemperatuur (bij -7 °C / +15 °C buitentemperatuur) > 70 / 75 °C. Nou zeg dat dit inderdaad wat overdreven is dan zou het bij bijv. -5 toch makkelijk mogelijk zijn om zonder ELK bijv. 50/60 graden Ta te halen? Waar gaat dit dan mis vraag ik mij af.

Ik zelf heb gewoonweg nog niet kunnen testen maar ik vind het wel gek.

Mijn installateur gaat zijn eigen S2125-12 gebruiken om zijn uit de jaren 50 huis te verwarmen met radiatoren. Zijn bedoeling is om er minimaal 60 graden doorheen te sturen, maar als ik het hier zo allemaal lees krijg ik daar wel vraag tekens bij.

Vraag blijft, waar haalt Nibe deze specificaties dan vandaan? In zweden is het veel vaker en langer zo koud.

Ik heb ook een ELK9 hangen, maar die is bij mij echt bedacht enkel voor nood mocht er wat met de pomp zijn en ik het toch warm wil krijgen.Niet voor defrosts of om een juiste Ta te halen bij 05. Ik heb geen SWW en mijn WP gaat enkel gebruikt worden voor CV.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat een klein circuit, zoals dat van een closed-loop SWW vat, sneller naar de 40-50 graden gaat dan een circuit met honderden liters water.

Met radiatoren is het makkelijker haalbaar die 50 graden aan te tikken. Met een vloer gaat dat never de nooit niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb wel eens eerder geschreven dat een klein circuit, zoals dat van een closed-loop SWW vat, sneller naar de 40-50 graden gaat dan een circuit met honderden liters water.

Met radiatoren is het makkelijker haalbaar die 50 graden aan te tikken. Met een vloer gaat dat never de nooit niet lukken.
Nee en 50 graden wil je sowieso ook niet natuurlijk maar ik krijg mijn huis nu met de CV ketel netjes naar 21 graden met de ketel op zeg max 35 graden aanvoer en dit op mengverdelers. Dan zou ik er toch 100% vanuit moeten kunnen gaan dat bij -5 ik met de S2128-12 400v ook makkelijk 35 graden moet kunnen maken Ta.

Zoals ik al zeg ik heb hem nog niet in gebruik plus het weer van -5 hebben we gelukkig maar zelden. Maar toch maak ik me dan wel beetje zorgen of dit altijd goed zal werken. Donderdag zijn de temperaturen heel anders met opstarten dus ik zal 't (nog) niet weten maar tja.. ben wel benieuwd hoe dit gaat zijn.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:01:
[...]

Nee en 50 graden wil je sowieso ook niet natuurlijk maar ik krijg mijn huis nu met de CV ketel netjes naar 21 graden met de ketel op zeg max 35 graden aanvoer en dit op mengverdelers. Dan zou ik er toch 100% vanuit moeten kunnen gaan dat bij -5 ik met de S2128-12 400v ook makkelijk 35 graden moet kunnen maken Ta.

Zoals ik al zeg ik heb hem nog niet in gebruik plus het weer van -5 hebben we gelukkig maar zelden. Maar toch maak ik me dan wel beetje zorgen of dit altijd goed zal werken. Donderdag zijn de temperaturen heel anders met opstarten dus ik zal 't (nog) niet weten maar tja.. ben wel benieuwd hoe dit gaat zijn.
Een cv ketel kan continue 35 graden maken. Dag en nacht. Dit zit niet te klooien met defrosts, die kan bam naar de 35 als de retourtemperatuur slechts 10 graden is.

Al die CV ketel vergelijkingen gaan mank omdat een warmtepomp nou eenmaal anders werkt.

Het belangrijkste: houd de temperatuur erin! Blijf van de ruimtethermostaat af.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 18-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:19:
[...]

Een cv ketel kan continue 35 graden maken. Dag en nacht. Dit zit niet te klooien met defrosts, die kan bam naar de 35 als de retourtemperatuur slechts 10 graden is.

Al die CV ketel vergelijkingen gaan mank omdat een warmtepomp nou eenmaal anders werkt.
Ook hier ben ik het 100% mee eens, maar hopelijk begrijp je het punt wat ik wil maken. Ik heb helaas zelf de ervaringen nog niet en hopelijk heb ik ze vanaf donderdag wel en ben ik juist erg blij met het extra comfort en besparingen die ik terug krijg voor mijn investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Gedeelde smart is halve smart zullen we maar denken. En ik ben er wel zeker van dat het huis systeem ook niet optimaal is voor de idiaale opstelling van de specs.

Ben het eens met de stelling om van de doel temp af te blijven en de curve. Het is net zo'n gyro systeem. Als het een tik krijgt dan wobbelt het.

Als er een manier was dat ie OF niet aan het defrosted gaat door een rustigere run, OF de nodige warmte niet uif het circuit te trekken (dip naar 22c) dan zou het zeker beter draaien..

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
mvrooij schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:21:
[...]

Ook hier ben ik het 100% mee eens, maar hopelijk begrijp je het punt wat ik wil maken. Ik heb helaas zelf de ervaringen nog niet en hopelijk heb ik ze vanaf donderdag wel en ben ik juist erg blij met het extra comfort en besparingen die ik terug krijg voor mijn investering.
Ik zou me geen zorgen maken. Bij mij haalt hij met vloerverwarming en radiatoren (en een vrij marginale afgifte) redelijk eenvoudig de 35 graden bij -8. De 40 graden haalt hij ook, maar dat vinden mijn voeten niet fijn, dus daarvoor zet ik het kamersetpoint 's nachts een beetje lager. Dan verlies ik een paar tiende graad. 's Middags haal ik dat wel weer in gezien het dan warmer is.
Een ding om op te letten, zorg dat hij warm water in een run kan maken (tenzij je huis teveel af koelt) door in: mijn systeem-geavanceerd-functie voorkeuren (menu 4.9.1 bij mij) de tijd voor warm water op minimaal 50min te zetten. Dat is mogelijk wat er bij @Dinjesk fout loopt.
Verder als je met een usb stick gaat loggen, zorg voor een thumbnail stick, want de gesloten deur is een belangrijk deel van de isolatie van de VVM

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:25:
[...]

Ik zou me geen zorgen maken. Bij mij haalt hij met vloerverwarming en radiatoren (en een vrij marginale afgifte) redelijk eenvoudig de 35 graden bij -8. De 40 graden haalt hij ook, maar dat vinden mijn voeten niet fijn, dus daarvoor zet ik het kamersetpoint 's nachts een beetje lager. Dan verlies ik een paar tiende graad. 's Middags haal ik dat wel weer in gezien het dan warmer is.
Een ding om op te letten, zorg dat hij warm water in een run kan maken (tenzij je huis teveel af koelt) door in: mijn systeem-geavanceerd-functie voorkeuren (menu 4.9.1 bij mij) de tijd voor warm water op minimaal 50min te zetten. Dat is mogelijk wat er bij @Dinjesk fout loopt.
Verder als je met een usb stick gaat loggen, zorg voor een thumbnail stick, want de gesloten deur is een belangrijk deel van de isolatie van de VVM
Dit heb ik niet nodig, mijn WP gaat enkel CV doen en geen warmwater.

Fijn dat je jou ervaringen deelt, stelt me weer wat gerust! Ik ben erg benieuwd. Kerstvakantie gebruiken om alles in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
LangeFries schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:25:
[...]

Neem ik zkr mee. En dank voor het mee denken

Maar hoe dan ook raar dat hij bij deze temperaturen al geen run kan doen. ( Gaat al aan sinds 2dec). Het is niet altijd min geweest.

Naar mijn mening moet zon run ten aller tijden kunnen ongeacht de rest.
Het is niet zomaar iets.

Ik wil toch maandag de installateur een belletje doen met de mededeling en de vraag wat er miss anders kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:46:
[...]

Neem ik zkr mee. En dank voor het mee denken

Maar hoe dan ook raar dat hij bij deze temperaturen al geen run kan doen. ( Gaat al aan sinds 2dec). Het is niet altijd min geweest.

Naar mijn mening moet zon run ten aller tijden kunnen ongeacht de rest.
Het is niet zomaar iets.

Ik wil toch maandag de installateur een belletje doen met de mededeling en de vraag wat er miss anders kan
Kun je doen en die zal hetzelfde zeggen. Je systeem werkt prima.
In menu 7.1.1.1. staat onderaan de stop temperatuur periodieke toename, oftewel je legionella run.

Standaard staat deze op 55. Voor het laatste stukje heb je het elektrische element nodig.

Bij jou staat die wellicht nog hoger ook, wat het alleen maar moeilijker maakt.

Sommigen zetten de schakelaar van de bij- verwarming uit. Dat genereert fouten tijdens de legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 12:30
Dinjesk schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:29:
[...]

Dit hangt er.

[Afbeelding][Afbeelding]

Beste Dinjesk, Mooie foto van je installatie. Valt me op dat er ook een automatische ontluchter te zien is aan de uitgaande kant van de verwarmer. Weet je toevallig, of iemand anders op dit forum, waarom dit gedaan is? Ik zit namelijk nog steeds met lucht in de mijn systeem (WPB in serie met combi-ketel) waar ik niet vanaf kom en denk dus ook aan deze oplossing. Maar ik mis nog een technische onderbouwing van het hoe en waarom, dus vandaar de vraag;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik vond tussen de instellingen /diagnostiek gegevens van de home assistant nibe integratie ook een Defrost timer. Die telt doodleuk af, ongeacht de verdamper Temp.

Iemand die weet waar deze aan gerelateerd is, instellingen oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0IQrnE_pw39dUtzO16t5aRpYJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7nA0Y1XeJr35eJvwHDqDcGS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroensis
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-01-2023
Ik ben opzoek naar ervaring COP waardes met de echt koude dagen. Zijn er hier praktijk ervaring / grafieken die men kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:14
Jeroensis schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:23:
Ik ben opzoek naar ervaring COP waardes met de echt koude dagen. Zijn er hier praktijk ervaring / grafieken die men kan delen?
@Ivoma heeft dit een keer gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
Als ik de buitentemperatuur (BT1) in de volgende formule stop: FreqCalc = -2 * BT1 + 107 (blauwe lijn in de grafiek hieronder), dan volgt FreqCalc de frequentie van de pomp (bijna dan.....). Behalve wanneer FreqCalc een hogere frequentie berekend dan 111Hz. Dan limiteerd de pomp op 111Hz. Zie de grafiek hieronder. Herkennen jullie dit gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MepBqOVkIMaDYqRp0n8FrRVbH8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyPxSiIpXw2BWiftA5rqGbpa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Jeroensis schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:23:
COP bij 0 graden zit rond de 3.

Ik vind het niet zo relevant. Waar het om gaat is hoe voorkom je dat er per dag 100 kWh door de slimme meter gaat als het ook kan met 60 kWh.

Dat zijn namelijk een beetje de getallen die horen bij koude dagen. Een warmtepomp doet zo maar tussen de 2 a 3 kW continue uit het net opnemen en daar komt eventuele inzet van de bij-verwarming nog bij.

Dan ga je al gauw richting 50 kWh per dag voor de verwarming. Komt je huishouden nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:55
Dat hangt natuurlijk wel heel sterk af van de omstandigheden en de gebruikte WP!

In december was mijn gemiddelde uur verbruik 626,5 Watt. Bij elkaar zo'n 276 kWh. Dit is vanaf 1 december tot en met nu en inclusief SWW. Gebruikte WP is een Nibe F2120-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
TLer schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:16:
Dat hangt natuurlijk wel heel sterk af van de omstandigheden en de gebruikte WP!

In december was mijn gemiddelde uur verbruik 626,5 Watt. Bij elkaar zo'n 276 kWh. Dit is vanaf 1 december tot en met nu en inclusief SWW. Gebruikte WP is een Nibe F2120-8.
Verschil is merkbaar groot bij installaties (ook zeer logisch met verschillende soorten woningen, isolatie, warmteafgifte etc. etc.) en het is ook vooral kwestie van blijven fine tunen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 21:30
Wat doen jullie met de thermostaat als jullie met vakantie zijn? Ik heb hem vorige (week op 18°C gezet en SWW uit, een dag voor terugkomst weer aan gezet (dus van 10 tot 15 december vakantie programma). Ik snap dat het een koude week was maar ik vindt de besparing tegenvallen. Denk dat ik hem in het vervolg voor één weekje weg gewoon aan laat staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8tctXxq3MVq66mc8EcOZY9i0t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPY4BCDjNsISgIKAnrVZtUWn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Markus29 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:56:
Wat doen jullie met de thermostaat als jullie met vakantie zijn? Ik heb hem vorige (week op 18°C gezet en SWW uit, een dag voor terugkomst weer aan gezet (dus van 10 tot 15 december vakantie programma). Ik snap dat het een koude week was maar ik vindt de besparing tegenvallen. Denk dat ik hem in het vervolg voor één weekje weg gewoon aan laat staan.

[Afbeelding]
Is dit het complete huisverbruik of is dit alleen de warmtepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij

[Afbeelding]
Ik vind het aardig wat voor 18 graden en niet thuis zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Harry_Nak schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:36:
[...]

Ik vraag mij dit ook af, maar als je niet thuis bent zal er ook niet extreem veel gebruikt worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
Harry_Nak schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:36:
[...]

Volledig verbruik, helaas nog geen kWh meter op de WP. De enige verbruikers die aanstonden waren twee vriezers en een koelkast, WTW op de laagste stand en wat kerstverlichting op de tijdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
Ik snap dat het een koude week was maar ik vindt de besparing tegenvallen.
Reken even het energieverbruik uit per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Markus29 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:02:
[...]

Volledig verbruik, helaas nog geen kWh meter op de WP. De enige verbruikers die aanstonden waren twee vriezers en een koelkast, WTW op de laagste stand en wat kerstverlichting op de tijdschakelaar.
10 tot 15 december waren dan ook wel koude dagen, dus waarschijnlijk heeft je verlaging van de temperatuur wel degelijk zin gehad. Hieronder de gemiddelde temperatuur KNMI voor De Bilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU9R3IlKSNVqwXRqEsbNGY3P5T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrAdukSNlU8TCdjYAutFbDLw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:36:
[...]

Verschil is merkbaar groot bij installaties (ook zeer logisch met verschillende soorten woningen, isolatie, warmteafgifte etc. etc.) en het is ook vooral kwestie van blijven fine tunen denk ik.
Er is geen getal op te plakken. Daarom kun je maar beter voorbereid zijn dat er dagen tussen zitten met een flink aantal kWh's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markus29
Zilvermeeuw schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:08:
[...]

Reken even het energieverbruik uit per graaddag.
Voila:
DatumkWhGraaddagenkWh/GD
3-dec36,818,02,04
4-dec42,5918,32,33
5-dec25,1115,81,59
6-dec29,8714,12,12
7-dec28,7315,41,87
8-dec36,0616,82,14
9-dec35,8519,51,84
10-dec15,0721,10,71
11-dec36,719,11,92
12-dec37,7223,11,63
13-dec39,7623,21,71
14-dec36,1324,01,51
15-dec43,2424,61,75
16-dec80,5223,33,45
17-dec82,225,53,22
18-dec54,125,62,11

Niet heel precies omdat er dus ook normaal elektra verbruik bij zit.
Gemiddelde is 2 kWh per graaddag, tijdens de periode 'weg' was dit iets lager.
Waarschijnlijk dat het bij een langere periode dan 5 dagen wel loont.

Ik zie nu ook dat ook dat de bijverwarming tijdens de vakantie behoorlijk vaak aangesprongen is, die heb ik nu wat strenger ingesteld (vrijgeven vanaf 0°C ipv +5°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Just_DH schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:04:
[...]

Beste Dinjesk, Mooie foto van je installatie. Valt me op dat er ook een automatische ontluchter te zien is aan de uitgaande kant van de verwarmer. Weet je toevallig, of iemand anders op dit forum, waarom dit gedaan is? Ik zit namelijk nog steeds met lucht in de mijn systeem (WPB in serie met combi-ketel) waar ik niet vanaf kom en denk dus ook aan deze oplossing. Maar ik mis nog een technische onderbouwing van het hoe en waarom, dus vandaar de vraag;)
Daar heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:58:
[...]

Kun je doen en die zal hetzelfde zeggen. Je systeem werkt prima.
In menu 7.1.1.1. staat onderaan de stop temperatuur periodieke toename, oftewel je legionella run.

Standaard staat deze op 55. Voor het laatste stukje heb je het elektrische element nodig.

Bij jou staat die wellicht nog hoger ook, wat het alleen maar moeilijker maakt.

Sommigen zetten de schakelaar van de bij- verwarming uit. Dat genereert fouten tijdens de legionella run.
Vanmiddag weer een run gedaan. Mislukt.

Die waarde staat idd op 55.

Heb nu wat je eerder zei die prioriteit op 50 warmwater en 30(fabrieksinstellingen)verwarming

Kijken wat ie morgen doet.

Hij moet met deze plus temperaturen toch wel een goeie run kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:51:
[...]

Vanmiddag weer een run gedaan. Mislukt.

Die waarde staat idd op 55.

Heb nu wat je eerder zei die prioriteit op 50 warmwater en 30(fabrieksinstellingen)verwarming

Kijken wat ie morgen doet.

Hij moet met deze plus temperaturen toch wel een goeie run kunnen maken.
Zelfs in de zomer ga je de 55 niet halen. Dat is wat ik je steeds probeer duidelijk te maken. Een limitering van R410A.
Voor de laatste paar graden is de backup heater nodig. Misschien staat die keihard met de schakelaar uit, of staat de automaat in de meterkast uit. Dan zal de run mislukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvrooij
Just_DH schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:04:
[...]

Ik zie dat mijn installateur dit ook gedaan heeft, kun je hier op de foto zien van mijn binnen installatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV2ZPz8VxEaiF_kNFUNfPdocn58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vZzVCmfhvFZtTBXlSzjcrey.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij met hoe mijn installateur alles gemaakt heeft. Leidingen netjes door en onder de kast waardoor niks zichtbaar meer is.

Donderdag is hij er weer, kan dan wel even vragen waarom die automatische ontluchter daar zit.

[ Voor 15% gewijzigd door mvrooij op 19-12-2022 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
Knowbody schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:02:
[...]

Zelfs in de zomer ga je de 55 niet halen. Dat is wat ik je steeds probeer duidelijk te maken. Een limitering van R410A.
Voor de laatste paar graden is de backup heater nodig. Misschien staat die keihard met de schakelaar uit, of staat de automaat in de meterkast uit. Dan zal de run mislukken.
Vooral dat laatste. Nooit bij nagedacht.

De automaat in de meterkast stond idd uit.
Ik durf haast wel te stellen dat die nooit aangezet is door de monteur, aangezien vanaf dag 1 de run mislukte.

Wat stom 8)7 |:(

In ieder geval harstikke bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:51:
[...]

Vooral dat laatste. Nooit bij nagedacht.

De automaat in de meterkast stond idd uit.
Ik durf haast wel te stellen dat die nooit aangezet is door de monteur, aangezien vanaf dag 1 de run mislukte.

Wat stom 8)7 |:(

In ieder geval harstikke bedankt
Haha! We komen er wel 👊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:45:
[...]

Ik zie dat mijn installateur dit ook gedaan heeft, kun je hier op de foto zien van mijn binnen installatie: [Afbeelding]

Erg blij met hoe mijn installateur alles gemaakt heeft. Leidingen netjes door en onder de kast waardoor niks zichtbaar meer is.

Donderdag is hij er weer, kan dan wel even vragen waarom die automatische ontluchter daar zit.
Zucht. Waren alle installaties maar zo netjes! Zie ik daar onderaan de beroemde thermosifon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:55:
[...]

Zucht. Waren alle installaties maar zo netjes! Zie ik daar onderaan de beroemde thermosifon ?
Je moet mij even helpen met de term Thermosifon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
[...]

Ik zie dat mijn installateur dit ook gedaan heeft, kun je hier op de foto zien van mijn binnen installatie: [Afbeelding]

Ziet er mooi uit! Die ontluchter zit daar om een zgn kattenrug te voorkomen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt en creert weerstand in het systeem. Op den duur verzamelt zicht daar een luchtbel. Dit wil je voorkomen dus vandaar altijd automatische ontluchters op dit soort plekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
-jann schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:58:
[...]

Ziet er mooi uit! Die ontluchter zit daar om een zgn kattenrug te voorkomen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt en creert weerstand in het systeem. Op den duur verzamelt zicht daar een luchtbel. Dit wil je voorkomen dus vandaar altijd automatische ontluchters op dit soort plekken
Zoiets had ik inderdaad nog in mijn achterhoofd zetten want hij heeft het verteld maar wist het niet meer zeker. Dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
[...]

@mvrooij Zo dan, dat is toch wel een erg sjieke, nette installatie. Petje af voor de installateur.
Als je zou willen vragen over het hoe en waarom van die ontluchter, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Even kort gelezen ook de reacties erna maar speelt blijkbaar vooral bij lange leidingen. Ik kan je vertellen dat mijn installateur erg veel ervaring heeft maar ik kan het altijd eens navragen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
Just_DH schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:21:
[...]

@mvrooij Zo dan, dat is toch wel een erg sjieke, nette installatie. Petje af voor de installateur.
Als je zou willen vragen over het hoe en waarom van die ontluchter, graag!
Ik heb zelf de kabelgoten, sensoren en ELK aangesloten/gemaakt (met extra controle van de installateur natuurlijk). Installateur alles opgehangen en leidingwerk. Hij is heel secuur en alles moet netjes en goed, erg blij met hem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
@mvrooij Ah dat verklaart wat. Elektra en installatie werk op een hoog niveau. Even om verwarring te voorkomen; die ontluchter zit toch op je SWW of op je verwarmingssysteem? Want die pomp lijkt er ook op te zitten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Just_DH schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:40:
@mvrooij Ah dat verklaart wat. Elektra en installatie werk op een hoog niveau. Even om verwarring te voorkomen; die ontluchter zit toch op je SWW of op je verwarmingssysteem? Want die pomp lijkt er ook op te zitten namelijk.
Ik heb geen SWW mijn installatie gaat enkel de CV verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:42:
[...]

Ik heb geen SWW mijn installatie gaat enkel de CV verzorgen.
Verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Ik baalde hier ontzettend van toen ik besloot de investering te gaan doen en uiteindelijk van het gas te willen. Maar helaas is het zo goed als onmogelijk omdat mijn CV Ketel op zolder hangt waar tevens de waterleidingen vandaan komen. Toen besloten eerst de CV gewoon via een warmtepomp te gaan maken en de volgende stap is een ventilatiewarmtepomp te plaatsen op zolder. Uiteindelijk na veel lezen, ervaringen van andere te bestuderen werd ik steeds blijer met het feit dat ik mijn WP puur voor de cv ga gebruiken. Nu kan ik de juiste afstelling zoeken en hoef ik geen “tussenweg” te vinden. En natuurlijk krijg ik hierdoor meer kosten, maarja de wp zal minder belast gaan worden dus laten we hopen dat hij 15 jaar mee gaat haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:59:
[...]

Ik baalde hier ontzettend van toen ik besloot de investering te gaan doen en uiteindelijk van het gas te willen. Maar helaas is het zo goed als onmogelijk omdat mijn CV Ketel op zolder hangt waar tevens de waterleidingen vandaan komen. Toen besloten eerst de CV gewoon via een warmtepomp te gaan maken en de volgende stap is een ventilatiewarmtepomp te plaatsen op zolder. Uiteindelijk na veel lezen, ervaringen van andere te bestuderen werd ik steeds blijer met het feit dat ik mijn WP puur voor de cv ga gebruiken. Nu kan ik de juiste afstelling zoeken en hoef ik geen “tussenweg” te vinden. En natuurlijk krijg ik hierdoor meer kosten, maarja de wp zal minder belast gaan worden dus laten we hopen dat hij 15 jaar mee gaat haha!
Ja dedicated voor verwarming en een andere oplossing voor SWW.

Wat mij ook praktisch lijkt is een 2e warmtepomp die de verdiepingen doet + het SWW.

Jammer van dat gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:02:
[...]

Ja dedicated voor verwarming en een andere oplossing voor SWW.

Wat mij ook praktisch lijkt is een 2e warmtepomp die de verdiepingen doet + het SWW.

Jammer van dat gas.
Mijn WP gaat beide verdiepingen doen, dat moet goedkomen. En wil dan de losse ventilatie warmtepomp boiler gaan nemen 200/300L voor het warmewater. Op mijn zolder zit namelijk ook mijn ventilatie systeem dis kan mooi de warmere lucht die hij uit het huis zuigt gebruiken om t water te verwarmen en de afvoer gaat netjes door de schoorsteen naar buiten. Dan gaat het gas ook meteen weg, gaat volgend jaar gebeuren waarschijnlijk.

Heb tevens nog een mooie gashaard in de woonkamer, die ga ik aanpassen naar een haard op waterdamp in de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door mvrooij op 19-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Vandaag weer wat in topics informatie aan het op doen en zag vaak het punt voorbij komen dat je ook geen warmtepomp moet nemen met teveel capaciteit, dit is ook niet goed waardoor je meer kans op pendelen krijgt. Nu zag ik daarop vaak het advies kijk wat het minimale vermogen is van je warmtepomp want hier kan hij dan naar terug moduleren.

Ik dacht ik ga eens kijken naar de S2125-8 en S2125-12 variant (heb zelf de 12) en zie dat het minimale bij beide bijna het zelfde is. 2.4kW voor de 8 versie en 2.5 voor de 12 versie. Ik heb volgens mijn installateur qua huis oppervlakte en gas verbruik van afgelopen jaren zeker de 12 nodig maar in het geval deze te zwaar zou zijn dan moet dit volgens de specificaties volgens mij nog geen problemen opleveren.

Is het zo dat bij nieuwere types dit verschil kleiner is of verschilt dit gewoon echt per merk/kwaliteit product?

Zie tevens dat de F2120 niet meer te krijgen is in de 8 en 12 variant, dan moet je enkel voor de nieuwste S2125 variant gaan. Benieuwd of er in de toekomst van de S2125 ook een 16 en 20 variant gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:39
mvrooij schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:09:
Vandaag weer wat in topics informatie aan het op doen en zag vaak het punt voorbij komen dat je ook geen warmtepomp moet nemen met teveel capaciteit, dit is ook niet goed waardoor je meer kans op pendelen krijgt. Nu zag ik daarop vaak het advies kijk wat het minimale vermogen is van je warmtepomp want hier kan hij dan naar terug moduleren.

Ik dacht ik ga eens kijken naar de S2125-8 en S2125-12 variant (heb zelf de 12) en zie dat het minimale bij beide bijna het zelfde is. 2.4kW voor de 8 versie en 2.5 voor de 12 versie. Ik heb volgens mijn installateur qua huis oppervlakte en gas verbruik van afgelopen jaren zeker de 12 nodig maar in het geval deze te zwaar zou zijn dan moet dit volgens de specificaties volgens mij nog geen problemen opleveren.

Is het zo dat bij nieuwere types dit verschil kleiner is of verschilt dit gewoon echt per merk/kwaliteit product?

Zie tevens dat de F2120 niet meer te krijgen is in de 8 en 12 variant, dan moet je enkel voor de nieuwste S2125 variant gaan. Benieuwd of er in de toekomst van de S2125 ook een 16 en 20 variant gaat komen.
Krijg juist de F2120-8 aangeboden daar mijn bestelde S2125-12 (bestelling april 2022) voorlopig niet geleverd kan worden. Kan alleen het verschil tussen de F2120 en S2125 moeilijk vinden, zie alleen geluidsverschil! En uiteraard de capaciteit tussen 8 en 12. Woning 2020 alles laagbouw, 200m2 vloerverwarming. 3 slaapkamers met radiator allemaal op laagste niveau ingesteld.

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Pieter Hermens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:47:
[...]

Krijg juist de F2120-8 aangeboden daar mijn bestelde S2125-12 (bestelling april 2022) voorlopig niet geleverd kan worden. Kan alleen het verschil tussen de F2120 en S2125 moeilijk vinden, zie alleen geluidsverschil! En uiteraard de capaciteit tussen 8 en 12. Woning 2020 alles laagbouw, 200m2 vloerverwarming. 3 slaapkamers met radiator allemaal op laagste niveau ingesteld.
Het verschil is ook erg minimaal tussen de F2120-8 en S2125-8 dat ik weet. De S is net wat zuiniger puur door het wat meer milieu betere koelmiddel maar ook dit is minimaal volgens mij. Ik weet niet hoe "slim" de F is tegen over de S variant, heb me hier eigenlijk nooit in verdiept.

Wel gek dat hij niet te leveren is, ik heb de S2125-12 namelijk besteld eerste week April dit jaar en heb hem nu ongeveer 1 maand staan (helaas donderdag pas operationeel).

Hier gaat de S2125-12 200/250m2 enkel vloerverwarming aansturen, 2 verdiepingen, 4 slaapkamers, 2 badkamers en dus geen SWW. In de zomer mag hij (minimaal) gaan koelen om het wat frisser in huis te houden in wat ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Omdat positieve berichten ook mogen wel eens, kan ik wel delen dat de S2125-12 hier sinds maandag helemaal in z'n element is met het betere weer qua temperatuur. Draait als een zonnetje op curve 6-0, en is aangestuurd door de RMU-s40 ook aardig aan het trimmen naar beneden. Daarnet kwam hij voor het eerst weer op 0 DM (zonder hulp) en pauzeerde.

2 instellingen als laatste aangepast: de start DM voor bijverwarming op 380 gezet, icm de 80 als hoofd waarde. Bij 360 (+ 80 dus) ging hij net te snel aan. Maar! Ondervond ook dat bij aanslaan bijverwarming vd cv hier er 60C ingebracht werd. Er is echter ook een waarde (7.1 ergens) die bij max verschil Tinstel tov Taanvoer de bijverwarming direct stopt. Deze staat op 7 normaal.
Indien je dus je met met 60C laat los gaan klapt hij hem direct dicht. > zet cv aanvoer op 45 of 48.

Extreem gedrag verschil dus in 48h,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3wkIEeZX-d0urnvFjzglzFzhp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CiZLjKbxPv8v4eXiDrAZzrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Pieter Hermens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:47:
[...]

De F2120 aangestuurd door een SMO S40 maakt dat hij weer onder de S-series valt (zo bekijk ik het maar 😝).

Je hebt de Fighter en de Smart.

Zelfs mijn hagelnieuwe maar gedateerde AMS 10 (als monoblock heet het dan F2040) profiteert zo van de laatste ontwikkelingen als het gaat om de besturing.

Tja, de AMS is duidelijk gedateerd als het gaat om geluid. Maar voor mij is dat het enige nadeel aan die datering. Ik draai op een lage stooklijn van 2 + 2 of 3 + 0 of 4 - 2 en daarbij is de COP meer dan goed genoeg. Geluid ga ik wel oplossen met een bouwsel.

Uiteraard had ik heel graag een S2125 gehad, ook omdat ik die dingen prachtig vind, maar ja ze zijn ook aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
De F2120 heeft een scroll compressor, van de S2125 staat er alleen maar modulerende compressor in de leaflets.
Mogelijk dat dit nog een verschil kan zijn, aangezien er zo snel nergens beschreven staat wat voor compressor deze dan gebruikt.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:16:
De F2120 heeft een scroll compressor, van de S2125 staat er alleen maar modulerende compressor in de leaflets.
Mogelijk dat dit nog een verschil kan zijn, aangezien er zo snel nergens beschreven staat wat voor compressor deze dan gebruikt.
Ik vermoed ook scroll. Dat zie je vaker als opvolger van de twin rotary compressor.

Edit: nee dus, gewoon rotary.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 21-12-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:16:
In de Technical Specificaties staat het volgende: Type of compressor: Rotary
Link: https://www.nibe.eu/assets/documents/30143/431990-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Jij hebt de SMO S40 toch ?

Ik had gisteren zo uit het niets ( GM aftellende, stond ook ongeveer -50, toevallig keek ik er net op) weer een spontane reboot.

Heb zo'n beetje alles uitgesloten: geaarde voedingen, afgeschermde communicatie kabel.
Waar dit nou weg komt.... Ik ga het maar eens melden bij de installateur dan kan die Nibe om raad vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:24:
[...]

Ik had gisteren zo uit het niets ( GM aftellende, stond ook ongeveer -50, toevallig keek ik er net op) weer een spontane reboot.

Heb zo'n beetje alles uitgesloten: geaarde voedingen, afgeschermde communicatie kabel.
Waar dit nou weg komt.... Ik ga het maar eens melden bij de installateur dan kan die Nibe om raad vragen
Reboot jou hele WP dan of enkel de S40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:23:
[...]

In de Technical Specificaties staat het volgende: Type of compressor: Rotary
Link: https://www.nibe.eu/assets/documents/30143/431990-1.pdf
Nou, dan is dat dus 1 vande antwoorden op de eerder gestelde vraag wat de verschillen zijn.

PS. Voor mijn gevoel is het een achteruitgang dat er nu weer een rotary gebruikt wordt ipv scroll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:50:
[...]

Nou, dan is dat dus 1 vande antwoorden op de eerder gestelde vraag wat de verschillen zijn.

PS. Voor mijn gevoel is het een achteruitgang dat er nu weer een rotary gebruikt wordt ipv scroll
Misschien dat ze dit vooral voor het geluid hebben gedaan? Volgens mij is dit vaak stiller dan scroll toch? Heb dit ooit ergens mee gekregen maar weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Een paar deuren bij mij vandaan hebben ze een 2040-12 staan, ik heb een 2120-16
Die van mij is echt stiller, maar of dat ventilator of compressor is weet ik niet.

Wat voor mij het voornaamste verschil is, is dat een scroll een hogere levensduur zou hebben dan een rotary. Wat de technische onderbouwing hierbij is weet ik trouwens niet.

Uit de docs
F2120-16 maakt 53/39db EN12102/EN ISO 11203
F2040-12 maakt 57/43
F2040-16 maakt 61/47

De F2120-16 = 12,2kW bij -7/55
De F2040-12 = 8.8kW bij -7/55
De F2040-16= 11,7kW bij -7/55

De F2040 is dus volgens de specs zeker niet stiller, bij ook nog eens minder vermogen
Dezelfde waarden terug vinden bij de S2125 is dan weer meteen lastig aangezien ze weer onmogelijk anders in de docs staan, of ik kijk er nu overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquiss
  • Laatst online: 02-08 08:57
DeepM schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:42:
Hier een installatie van Nibe ACVM 270 icm een ams 10-8.

Ik heb dit systeem al 2 jaar draaien en een week geleden pas echt goed ingeregeld. Onze vloerverwarming was niet waterzijdig afgesteld waardoor ik koude plekken op de vloer had en een systeem dat niet heel lekker draaide.

Na het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming merk ik nu op dat de WP nu veel rustiger draait. alle vloerdelen nu ook goed verwarmt worden. Met temperaturen rond het vriespunt verbruikt die rond de 800w/u met een aanvoer van 25.7 graden en een retour van 22.9 graden. Temperatuur binnen blijft heel stabiel op 21 graden. Per dag verbruikt de WP nu rond de 13kw inc sww.

We hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlakte van 197m2.

Valt er nog meer te tunen? Of is dit nu echt het uiterst?
Jou reactie laat mijn oren klapperen. Ik heb exact dezelfde opstelling bij mij thuis.
Wij hebben een rijtjeswoning (bouwjaar 2016, 134m2) en mijn dagelijkse verbruik zat afgelopen week (toen rond het vriespunt) tussen de 30 a 50 kWh elke dag. Ik ben wel heel erg benieuwd wat je dan zoal veranderd hebt in je opstelling? Mijn thermostaat staat namelijk ook op 21. Geen idee of je dit via DM wilt voorzetten, als je al überhaupt dan informatie wilt delen uiteraard. Dit zou mij namelijk bakken met geld kunnen besparen wat het gezin met 2 kids zeer ten goede komt.

Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:25
marquiss schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]

Jou reactie laat mijn oren klapperen. Ik heb exact dezelfde opstelling bij mij thuis.
Wij hebben een rijtjeswoning (bouwjaar 2016, 134m2) en mijn dagelijkse verbruik zat afgelopen week (toen rond het vriespunt) tussen de 30 a 50 kWh elke dag. Ik ben wel heel erg benieuwd wat je dan zoal veranderd hebt in je opstelling? Mijn thermostaat staat namelijk ook op 21. Geen idee of je dit via DM wilt voorzetten, als je al überhaupt dan informatie wilt delen uiteraard. Dit zou mij namelijk bakken met geld kunnen besparen wat het gezin met 2 kids zeer ten goede komt.

Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie.
Wat ik heb gedaan, is mijn stooklijn drastisch verlaagd van 9 naar 2. Ons huis werd al vaak te warm in de wintermaanden. Toen kreeg ik de tip de stooklijn te verlagen en de maximale aanvoer te verlagen. Deze staat nu ingesteld op min 22 graden en max 30 graden. Zo heel veel koude dagen hebben we niet in Nederland. Moet wel zeggen vorige week zat ik gemiddeld op 32kWh per dag voor de warmtepomp alleen. Maar goed het was ook koud buiten. Alleen jammer dat de luchtvochtigheid hoog bleef waardoor ik elke keer 45-50 minuten defrosts had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busjer
  • Laatst online: 25-08 11:46
Voor de F2040 is er een update beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eK-MAgX6QjgQbZwReR9bZM3ZoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qJKqN7yljfli3RkAJwZ9Z9d7.png?f=user_large

Helaas geen release notes beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 07:43
busjer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:41:
[Afbeelding]

Via SMO40 idem voor AMS10, release notes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o02mO8Gr0h3oipGmeFL9U7dpPqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4dqKCWVZqp3TL5KphZtjgwhh.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door magnetx3 op 21-12-2022 10:55 . Reden: *knip plaatje* ]

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
busjer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:41:
[Afbeelding]

Dat is een update voor de SMO40 volgens de nibe pagina ;)

Changelog:
Version: 9542R4
Release date: 21/12/2022
Added
· F2040/AMS: Improved frost protection in cooling operation
Version: 9542R3
Release date:2022-09-02
changes
· Fixed an issue with BlockFreq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:26:
[...]

Reboot jou hele WP dan of enkel de S40?
De SMO, waardoor alles stopt. De graadminuten staan na de herstart op 0. Geen foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:24:
[...]

Ja S2125-12 en smo-s40 + RMU-s40.
Maar ik heb geen systeem resets. De boel draait, maar als de cv dus aangaat (doordat DM < -460) dan wordt de DM counter gereset naar 0. Dat vind ik vreemd wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:12:
[...]

Maar ik heb geen systeem resets. De boel draait, maar als de cv dus aangaat (doordat DM < -460) dan wordt de DM counter gereset naar 0. Dat vind ik vreemd wel
Of je merkt het niet. Hij is dan 2 minuten uit de lucht en komt weer terug met de melding "uw systeem werkt naar behoren".

Een normaal mens zou het niet opvallen maar een tweaker die vaak naar de getallen kijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:33:
[...]

Of je merkt het niet. Hij is dan 2 minuten uit de lucht en komt weer terug met de melding "uw systeem werkt naar behoren".

Een normaal mens zou het niet opvallen maar een tweaker die vaak naar de getallen kijkt wel.
Ik zal er monitoring opgooien dit weekend, de tcp modbus zal ik monitoren en in een grafiek zetten dan krijg ik wel duidelijk of t bij mij wegvalt of niet. Of blijft het netwerk wel online dat je weet?

Zie je ook een stroomdip want de pomp gaat dan ook uit die op de SMO zit natuurlijk. Of heb je hier geen losse meter opzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:32:
[...]

Ik zal er monitoring opgooien dit weekend, de tcp modbus zal ik monitoren en in een grafiek zetten dan krijg ik wel duidelijk of t bij mij wegvalt of niet. Of blijft het netwerk wel online dat je weet?

Zie je ook een stroomdip want de pomp gaat dan ook uit die op de SMO zit natuurlijk. Of heb je hier geen losse meter opzitten?
Is goed ben benieuwd.

zelf heb ik geen monitoring of andere metingen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
ReLight schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:12:
[...]

Waarom zet je de threshold op Tb voor bijverwarming niet ergens op -3 of zo, zo lang zal de WP het toch wel trekken? Dan gaat hij gewoon verder ...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

LangeFries schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:07:
[...]

Waarom zet je de threshold op Tb voor bijverwarming niet ergens op -3 of zo, zo lang zal de WP het toch wel trekken? Dan gaat hij gewoon verder ...
Tbuiten bijverwarmin staat nu op <5 C. Kan die best naar - 3 zetten, en zo ongeveer ging hij idd pas meehelpen. Maar zie niet hoe dat het DM reset gedrag beïnvloed dan.
Wat is je suggestie exact?

Overig draait bij mij de pomp wel altijd door, en bij zo'n DM reset en Defrost op 80% even. Dat zegt mij dat hij niet een reboot van het systeem doet. Bij een opstart draaidt hij namelijk even 100%.

[ Voor 17% gewijzigd door ReLight op 21-12-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:43:
[...]

Is goed ben benieuwd.

zelf heb ik geen monitoring of andere metingen aangesloten.
Het is nog maar de vraag of ik het dit weekend kan doen, installateur zegt net (weer) af helaas. Die mannen hebben het echt veel te druk, en afspraken nakomen lukt/kennen ze niet meer volgens mij. Het is een van mijn beste maten dus kan er niet teveel van zeggen. Hopelijk komt hij morgen en anders zaterdag.. wachten het maar weer even af. Het is nog enkel 3 verdelers vervangen en daar de aan en afvoer op aansluiten, weet echt niet hoeveel werk dit is.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Wat een interessant topic! Mijn S2125 staat sinds gister aan! Eindelijk, was een zware bevalling.

Helaas wel alleen een warme boiler, nog geen warme vloer. Hij zegt dat hij draait en het huis aan het verwarmen is maar de driewegklep staat naar de boiler nog.

Dus ik ga vandaag maar weer eens bellen, helaas. De kamerthermostaat was ook stuk, die gaf 120 graden aan... Dus nu hangt zo een buitensensor binnen op geloof ik.

Anyway, ben wel blij dat alles er is, zodra mijn nieuwe ramen en kozijnen er zijn ga ik eens met dit topic aan de slag!

• mvrooij
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:03:
Wat een interessant topic! Mijn S2125 staat sinds gister aan! Eindelijk, was een zware bevalling.

Helaas wel alleen een warme boiler, nog geen warme vloer. Hij zegt dat hij draait en het huis aan het verwarmen is maar de driewegklep staat naar de boiler nog.

Dus ik ga vandaag maar weer eens bellen, helaas. De kamerthermostaat was ook stuk, die gaf 120 graden aan... Dus nu hangt zo een buitensensor binnen op geloof ik.

Anyway, ben wel blij dat alles er is, zodra mijn nieuwe ramen en kozijnen er zijn ga ik eens met dit topic aan de slag!
Kijk, nog iemand met een S2125. Welke heb je de 8 of de 12? 400v?

Zware bevalling op basis van de levertijden of installateur :P ?

Ben erg benieuwd naar jou bevindingen zodra alles 100% in orde is. De buitensensor is exact dezelfde als degene die je als ruimtesensor kunt gebruiken dus dat is als tijdelijke oplossing prima. Kun je in ieder geval de temperatuur uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:09:
[...]

Kijk, nog iemand met een S2125. Welke heb je de 8 of de 12? 400v?

Zware bevalling op basis van de levertijden of installateur :P ?

Ben erg benieuwd naar jou bevindingen zodra alles 100% in orde is. De buitensensor is exact dezelfde als degene die je als ruimtesensor kunt gebruiken dus dat is als tijdelijke oplossing prima. Kun je in ieder geval de temperatuur uitlezen.
S2125-12 400V, met een SMO-40 als regelding.

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn bevindingen, haha. Maar de boiler ging gister van 8 graden naar 60 in 2,5 uur of zo, dus er komt genoeg warmte uit. Wel moeten alle buizen nog geisoleerd worden, maar dat komt een specialistisch bedrijf doen dus dat komt nog denk ik.

En de bevalling was puur levertijd. Ben erg tevreden over de jongens van de installateur. Alleen ik heb dit ding in Mei of zo besteld en hij zou er oktober zijn. Toen werd het november... eind november... begin december...

En toen zei Technische Unie ineens "ja bel in het nieuwe jaar maar weer, we hebben geen idee".

Dus dat was even jammer, maar ik heb er gewoon zelf een aangeschaft in Zweden en met DHL hierheen laten komen. Die was er in 5 dagen... Had ik dus veel eerder moeten doen. Maar goed de installateur vond het prachtig en vond het prima om alles te verrekenen.

Nu nog een warme vloer en dan vind ik het gezegd allemaal.

edit: Moet toch nog even kwijt dat die app wel érg zielig is. Die Nibe UpLink of zo. Op elke knop die ik druk krijg je "premium nodig" en het ziet er ook uit alsof het op een floppy gedistribueerd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 22-12-2022 10:18 ]

• mvrooij
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:14:
[...]

S2125-12 400V, met een SMO-40 als regelding.

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn bevindingen, haha. Maar de boiler ging gister van 8 graden naar 60 in 2,5 uur of zo, dus er komt genoeg warmte uit. Wel moeten alle buizen nog geisoleerd worden, maar dat komt een specialistisch bedrijf doen dus dat komt nog denk ik.

En de bevalling was puur levertijd. Ben erg tevreden over de jongens van de installateur. Alleen ik heb dit ding in Mei of zo besteld en hij zou er oktober zijn. Toen werd het november... eind november... begin december...

En toen zei Technische Unie ineens "ja bel in het nieuwe jaar maar weer, we hebben geen idee".

Dus dat was even jammer, maar ik heb er gewoon zelf een aangeschaft in Zweden en met DHL hierheen laten komen. Die was er in 5 dagen... Had ik dus veel eerder moeten doen. Maar goed de installateur vond het prachtig en vond het prima om alles te verrekenen.

Nu nog een warme vloer en dan vind ik het gezegd allemaal.
Je hebt echt de SMO-40 niet de S40? Reden hiervoor?

Ah welke buizen heb je het over? Mijn installateur geeft aan dat ik de leidingen binnenshuis (verwarmde ruimte) niet perse hoef te isoleren omdat dit niet tot geen verschil zal maken. Als je leidingen in koudere ruimtes hebt lopen dan zeker doen! Ik heb wel een MICROFLEX® DUO CV 160x32 leiding liggen onder de grond op 70/80cm naar de buitenunit toe (16 meter). Wat was dit een dik ding phoee..maar wel blij mee.

Ja levertijd klopt, mijne kwam ook van de Technische Unie maar ik had hem eerste week April besteld. Ik kreeg wel te horen dat ik een van de laatste had die uitgeleverd ging worden dit jaar. Ik kon dit rechtstreeks via Nibe opvragen die konden exact zien hoeveel units er naar welke leverancier verscheept werden.

Het adresje in Zweden heb ik ook gekregen van een forum member, en inderdaad daar was hij binnen een week te leveren maar mijn installateur was wat bang voor garantie problemen maar daar weet ik het fijne niet van.

Ben benieuwd naar je verbruik zodra alles helemaal werkend is, succes!

Betreft de app, jij gebruikt dan de NIBE Uplink app? Jij kunt niet MyUplink gebruiken dan omdat je de SMO-40 hebt?

Ik wil alles via Home Assistant gaan uitlezen, maar hier nog geen ervaring mee pas zodra alles up en running is haha.

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 22-12-2022 10:21 ]

• ApexAlpha
mvrooij schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:20:
[...]

Je hebt echt de SMO-40 niet de S40? Reden hiervoor?

Ah welke buizen heb je het over? Mijn installateur geeft aan dat ik de leidingen binnenshuis (verwarmde ruimte) niet perse hoef te isoleren omdat dit niet tot geen verschil zal maken. Als je leidingen in koudere ruimtes hebt lopen dan zeker doen! Ik heb wel een MICROFLEX® DUO CV 160x32 leiding liggen onder de grond op 70/80cm naar de buitenunit toe (16 meter). Wat was dit een dik ding phoee..maar wel blij mee.

Ja levertijd klopt, mijne kwam ook van de Technische Unie maar ik had hem eerste week April besteld. Ik kreeg wel te horen dat ik een van de laatste had die uitgeleverd ging worden dit jaar. Ik kon dit rechtstreeks via Nibe opvragen die konden exact zien hoeveel units er naar welke leverancier verscheept werden.

Het adresje in Zweden heb ik ook gekregen van een forum member, en inderdaad daar was hij binnen een week te leveren maar mijn installateur was wat bang voor garantie problemen maar daar weet ik het fijne niet van.

Ben benieuwd naar je verbruik zodra alles helemaal werkend is, succes!

Betreft de app, jij gebruikt dan de NIBE Uplink app? Jij kunt niet MyUplink gebruiken dan omdat je de SMO-40 hebt?

Ik wil alles via Home Assistant gaan uitlezen, maar hier nog geen ervaring mee pas zodra alles up en running is haha.
Nee ik heb de S40 inderdaad. Ik dacht dat de S voor SMO stond maar het is inderdaad SMO-S40.

En ik heb het vooral over de buizen van de warmtepomp naar de boiler en aansluiting in de garage, vanaf daar naar het huis via de kruipruimte is wel al geisoleerd.

En ik heb inderdaad MyUplink.

En die garantie is wel een ding ja, maar mijn installateur heeft de garantiekaart gewoon ingevuld (helemaal in het Zweeds) dus ik denk dat ik gewoon via Nibe NL garantie kan krijgen.

Maar ik zat vorige week op €25 per dag voor gas om alleen de woonkamer op 18 graden warm te houden...
Dus het levert ook veel geld op om het deze winter al te hebben die warmtepomp. Dus heb de gok maar genomen.

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 22-12-2022 10:27 ]

• mvrooij
ApexAlpha schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:25:
[...]

Nee ik heb de S40 inderdaad. Ik dacht dat de S voor SMO stond maar het is inderdaad SMO-S40.

En ik heb het vooral over de buizen van de warmtepomp naar de boiler en aansluiting in de garage, vanaf daar naar het huis via de kruipruimte is wel al geisoleerd.

En ik heb inderdaad MyUplink.

En die garantie is wel een ding ja, maar mijn installateur heeft de garantiekaart gewoon ingevuld (helemaal in het Zweeds) dus ik denk dat ik gewoon via Nibe NL garantie kan krijgen.

Maar ik zat vorige week op €25 per dag voor gas om alleen de woonkamer op 18 graden warm te houden...
Dus het levert ook veel geld op om het deze winter al te hebben die warmtepomp. Dus heb de gok maar genomen.
Ah top, de app zelf nog niet kunnen gebruiken maar valt goed tegen dus?

Buizen met langere lengte is altijd slim om te isoleren, ik ga zelf mijn buizen ook nog isoleren ook al is het niet perse nodig volgens mijn installateur. Het is voor binnen dus ga Armaflex online bestellen en eromheen plakken. Wat is de lengte van je buizen?

Ja ik snap je punt volledig, ik haal deze 25 euro ook makkelijk en wilde daarom ook zo snel mogelijk mijn investering up en running hebben. Plus ik wil dit jaar nog de Subsidie aanvraag doen, begreep dat er kans is dat volgend jaar de berekening anders gaat zijn. 1650 standaard en dan 150 euro per kw en volgens de officele lijst is de S2125-12 7kw dus dat wil zeggen dat je minder gaat krijgen vanaf 2023. Of dit al zeker is weet ik niet maar wil het risico niet nemen en wil gewoon graag die 3000 hebben.

Tja je krijgt wel garantie zegt mijn installateur maar dan moet je echt het onderdeel eerst opsturen zoals hij het begreep maar dit kan goed niet meer zo zijn nu er overal een te kort is!

• ApexAlpha
Oh dat van die subsidie moet ik nog even nagaan dan. Maar wisselt die subsidie ook met terugwerkende kracht? Dus als de installatie dit jaar is?

En ja die app is wat matig, wat ik zo kan zien. Wellicht is die met een abonnment wel nuttig, maar de prijs van dit apparaat mag je wel een app verwachten.

Maar goed blij dat het ding hier is. Nu is het nog wachten op de nieuwe kozijnen in januari.

En tot die tijd claim ik - tot het tegendeel bewezen is - het enige huis te zijn met een volledig elektrische warmtepomp, balansventilatie én overal enkel glas uit 1970! :+
Pagina: 1 ... 14 ... 94 Laatste