Ik weet niet zeker of dit het beste topic is om dit te posten, maar ik ben bezig geweest om met de gegevens van Panasonic zelf een betere vermogens- en COP berekening te maken. Zonder externe kWh meters dus. Hier op Tweakers heb ik nog niet kunnen vinden of iemand dit al eens gedaan heeft.
Ik doe dit met een Heishamon die ik aan Home Assistant heb gekoppeld, ik zal de exacte Home Assistant code ook delen mocht iemand het willen overnemen of testen.
Ik ben hieraan begonnen (vooral omdat ik het leuk vind) omdat ik nog geen kWh meter er tussen heb gebouwd en ik me een beetje stoorde aan de rapportage van de Panasonic. Om de berekening te controleren kan ik het meten doordat mijn warmtepomp aangesloten is op een fase zonder sluipverbruikers (maar met zonnepanelen), zodra het donker is kan ik dus via mijn slimme meter meten wat de Panasonic verbruikt. Het betreft een 7kW J-series.
Om het opgenomen vermogen te berekenen gebruik ik Compressor_Current (TOP67), Pump_Duty (TOP93), Internal_Heater_State (TOP60) en External_Heater_State (TOP61).
Compressor
Het vermogen van de compressor bereken ik met P=U*I, waarbij ik het voltage uit de slimme meter haal maar je zou ook met een vast (230V) voltage kunnen werken. Het vermogen van de compressor wordt door de Panasonic met stappen van 0.2A gerapporteerd.
P[W]=U*I=Compressor_Current*230V
Heater elementen
Voor het vermogen van de interne heater en externe heater (van de SWW tank) heb ik een vaste waarde genomen. 3kW voor de interne en in mijn geval 1.5kw voor de SWW tank heater.
P[W]=3000*Internal_Heater_State+1500*External_Heater_State
Waterpomp
Voor het vermogen van de waterpomp heb ik enkel de pomp laten draaien op verschillende duties en daarbij het opgenomen vermogen gemeten. Dat zag er redelijk lineair uit dus daar heb ik een best fit lijn doorheen getrokken. Ik weet niet of het verband tussen duty en vermogen systeem afhankelijk is, in de OP van het 101 topic staan hiervan ook metingen en die komen in ieder geval overeen met mijn systeem (terwijl mijn bijbehorende pump flows wel anders zijn). Als mensen hun waardes willen meten en delen, graag.
Ik ben daarmee op de volgende formule uitgekomen:
P[W]=1,25*Pump_Duty-90
Pump
duty | P [meet] | P [calc] | Flow [l/min] |
197 | 145 | 156,25 | 32,5 |
144 | 99 | 90 | 27,6 |
141 | 92 | 86,25 | 26,8 |
128 | 68 | 70 | 23,5 |
112 | 44 | 50 | 19 |
96 | 27 | 30 | 14,3 |
90 | 23 | 22,5 | 12,2 |
85 | 20 | 16,25 | 10,4 |
80 | 17 | 10 | 8,8 |
Wat ik nog mis is het vermogen van de fan en regelelektronica van de Panasonic.
Geproduceerd vermogen
Om het afgegeven vermogen te berekenen (dit heb ik hier al vaker voorbij zien komen) gebruik ik Main_Inlet_Temp (TOP5), Main_Outlet_Temp (TOP6) en Pump_Flow (TOP1).
Pout[W]=(Main_Outlet_Temp - Main_Inlet_Temp) * Pump_Flow * 60 / 4186
Eerste meting opgenomen vermogen:
/f/image/1vJ1GcEFFMNT1vPMZE3d0YKV.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt aardig overeen te komen met de werkelijkheid. De voornaamste afwijking zit nu in de resolutie van de compressor current (0.2A) wat zorgt voor een stapgrootte van 46W. Dat kan niet beter zonder externe meting. Het is echter al een stuk beter dan de Panasonic stapgrootte van 200W in combinatie met een eerlijkere afronding.
De bijbehorende Home Assistant code voor de liefhebbers:
Compressor:
YAML:
1
2
| {{((states('sensor.electricity_meter_spanning_fase_l2')|float(230) ) *
states('sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current')|float(0))}} |
Heater elementen:
YAML:
1
2
| {{ (1500 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_external_heater_state')=='on' else 0) +
(3000 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_internal_heater_state')=='on' else 0) }} |
Waterpomp
YAML:
1
2
| {{(0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty')|float(0)<=90/1.25
else states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty')|float(0)*1.25-90)}} |
Geproduceerd vermogen
YAML:
1
2
| {{0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow')|float <1
else (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float - states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float) *(states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float/60)*4186}} |
Mochten mensen met kWh meters het na willen meten, graag.