HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 30 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:59
@WOrange probeer dit eens: Roeland in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Nvm, maar zoiets moet ook mogelijk zijn op een esp8266 vermoed ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Roeland op 11-09-2024 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
WOrange schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:27:
[…]
Daarna Flash Address 0x1000 en kies ik de laatste firmware 'HeishaMon.ino.d1-v3.8.bin' en kies ik voor Program.
[…]
Het duurde bij mij ook even voordat ik door had dat het complete images zijn inclusief bootblock, etc. Die moet je flashen op adres 0x0.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Dank voor jullie reacties @Roeland en @RichieB . Ik heb de 'small' versie, dus daarbij komen die instructies niet overeen. Ik zie daarvan geen bootloader bin file die ik kan downloaden. Maar mogelijk ligt het aan mij, dat ik iets over het hoofd zie.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllussa
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Top, dankjewel!
Ik heb veel verschillende combinaties geprobeerd qua Baudrate, HEX etc. en deze combinatie waarschijnlijk niet 8)7 Maar hij werkt weer, blij mee! :)

Goed idee, welke daar ook gesuggereerd wordt, om dit op te nemen in de README.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 20:23
RaymondD schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:16:
Ik heb een 7K en in Home Assistant staat nog steeds 'Unknown model for Heishamon'. Klopt dat? Versie 3.8 van Egyras.
In mijn data staat voor de 7K split (KIT-SDC0309K3E5-B / WH-UDZ07KE5)

E2 D5 0B 08 95 02 D6 0F 67 95

op github staat:
E2 D5 0B 08 95 02 D6 0E 66 95

@thehog kun je deze toevoegen in de volgende release?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:25
Bij mij staat ook ' unkown' ( weet mijn juiste model even niet).
Maar vroeg mij af of er nog een verder voordeel is , buiten dat je het model kan aflezen?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:03
brogel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:34:
Bij mij staat ook ' unkown' ( weet mijn juiste model even niet).
Maar vroeg mij af of er nog een verder voordeel is , buiten dat je het model kan aflezen?
Het is alleen een administratieve medeling voegt verder niets toe,

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

Pietjebel10 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:06:
[...]

Het is alleen een administratieve medeling voegt verder niets toe,
Dit. Toevoegen zou ik middels een PR doen op GitHub en niet hier melden, want daar hebben we niet veel aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-06 21:13
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe Heishamon gekocht. De grote variant met ingebouwde verticale ethernet poort. Deze lag eerst een tijdje open en bloot met alles aangesloten om te testen en dat werkte prima. Ook mijn 3 DS18B20 temperatuur sensoren waren zichtbaar.

Nu heb ik enkele weken geleden de Heishamon in een mooi kastje geplaatst maar krijg sindsdien de temperatuur sensoren niet meer werkende.

- De +, - en 1-wire zitten op goede volgorde.
- 1-wire gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd.
- USB c power toegevoegd (just in case)
- Geen firmware updates gedaan.

Ik ben ten einde raad en vraag mij af of ik iets over het hoofd zie. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06 11:55
denneappel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:40:
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe Heishamon gekocht. De grote variant met ingebouwde verticale ethernet poort. Deze lag eerst een tijdje open en bloot met alles aangesloten om te testen en dat werkte prima. Ook mijn 3 DS18B20 temperatuur sensoren waren zichtbaar.

Nu heb ik enkele weken geleden de Heishamon in een mooi kastje geplaatst maar krijg sindsdien de temperatuur sensoren niet meer werkende.

- De +, - en 1-wire zitten op goede volgorde.
- 1-wire gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd.
- USB c power toegevoegd (just in case)
- Geen firmware updates gedaan.

Ik ben ten einde raad en vraag mij af of ik iets over het hoofd zie. Iemand een tip?
... de temperatuursensoren worden pas ingelezen na een herstart van Heishamon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06 11:55
@thehog @CurlyMo

V 3.8 … good Work 🤜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pax_uimKETHrutjZMRCCirtBL4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy3PIKP92LJ0K18dIVDdkg2q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeCee
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 23:29
Hoi allemaal,
ik heb inmiddels de (grote) Heishamon binnen, tnx Igor!

Maar ik heb Tindy, Github en dit topic doorgespit. Toch kom ik er tot mijn schaamte niet uit.
Ik heb, via een 10m kabel, de TAW1 op de HP aangesloten.
Nu wil ik de HM als proxy aansluiten, dus zodat beide devices opdrachten kunnen geven.

Nu lees ik parallel aansluiten, maar ik lees ook proxy, wat weer op serieel duidt.
Ik zou graag de originele TAW1 kabel op de HM aansluiten, en dan met een andere kabel de TAW1 op de HM.
Ik heb een CN-NMODE kabel meebesteld, is dat de goede? De grote connector op "Heatpump" aansluiting en de kleine naar de TAW1?

Voor voldoende vermogen kan ik dan een USB-C adapter aansluiten?

Bedankt voor de hulp!
PS: misschien is het handig om een schemaatje te tekenen op de Tindy/Github paginas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeCee
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 23:29
Tnx voor de snelle reply!
Tja ik heb dus de bij de TAW1 meegeleverde (CN-CNT) kabel doorgeknipt en verlengd, de TAW1 draait al een paar weken.
Ik had verwacht dat ik deze nu op de Heihamon kon aansluiten en de los bijgekochte kabel CNMODE tussen TAW1 en HM kon prikken.

Dus nu moet ik de CN-Mode kabel doorknippen, verlengen en de originele (verlengde) CN-CNT weer verwijderen en verkorten.
Damn, dat had ik vantevoren moeten uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:48
JeeCee schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:17:
Tnx voor de snelle reply!
Tja ik heb dus de bij de TAW1 meegeleverde (CN-CNT) kabel doorgeknipt en verlengd, de TAW1 draait al een paar weken.
Ik had verwacht dat ik deze nu op de Heihamon kon aansluiten en de los bijgekochte kabel CNMODE tussen TAW1 en HM kon prikken.

Dus nu moet ik de CN-Mode kabel doorknippen, verlengen en de originele (verlengde) CN-CNT weer verwijderen en verkorten.
Damn, dat had ik vantevoren moeten uitzoeken...
Of je koopt alsnog een korte CN-CNT bij mij. Bespaart je wel wat moeite.
Inmiddels staat er ook een plaat (laatste image) op de product pagina in de tindie shop. Hopelijk maakt het dat ook wat duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:05
Heb de heishamon inmiddels al een half jaar in de kast liggen, het stookseizoen komt er weer aan dus wil hem morgen eigenlijk wel gaan monteren. Moet alleen nog op zoek naar de kWh meters, iemand nog suggesties? Waar monteren de meeste van jullie de kWh meters? Ik heb al een keer iemand gezien die een stukje rail met popnagels had gemonteerd en daar de meters op

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00
Maikie18 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:15:
Heb de heishamon inmiddels al een half jaar in de kast liggen, het stookseizoen komt er weer aan dus wil hem morgen eigenlijk wel gaan monteren. Moet alleen nog op zoek naar de kWh meters, iemand nog suggesties? Waar monteren de meeste van jullie de kWh meters? Ik heb al een keer iemand gezien die een stukje rail met popnagels had gemonteerd en daar de meters op
Even een oude foto die ik ooit gepost heb oppoetsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3dlY0EY294fV-6iYzZaNJTDjhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vOz8XxluzvsHXCVWkSWbZ1w.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ConQuestador schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:23:
[...]

Even een oude foto die ik ooit gepost heb oppoetsen:

[Afbeelding]
Hmm, op die plek waar jij ze gemonteerd hebt zit bij mij een schuine kant, daar heb ik nu de cloud interface aan vast zitten

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32
Maikie18 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:15:
De mijne zitten in de meterkast. Semi-offtopic want ik ga ze niet uitlezen met de HeishaMon maar met een eigen ESP32, maar ik noem het toch als optie :) Die ESP gaat ook de P1 uitlezen, en mogelijk de watermeter.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja is goed, deze zijn hetzelfde https://www.ebay.com/itm/...1J80RK080DM49EFX7EWPN3VAY
Ik heb ze in de kelder tussen de bekabeling naar de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bq8-5OPkBCKDkKhp0BbxYdWSWc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsyczgmcuApR72p0gv9bWNr3.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 17-09-2024 21:56 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:56

Pazo

Mroaw?

Hallo. Even een 'noob' vraag... :$

Ik heb al een tijdje een HeishaMon in gebruik, in read-only mode zodat ik de boel in Home Assistant kan uitlezen. Werkt prima. Nu zag ik dat ik nog op versie 3.2.3 zit. Dus ik dacht laat ik eens updaten naar de laatste versie 3.8. Die haal ik hier vandaan:

https://github.com/Egyras...binaries/model-type-small

Ik heb de Wifi versie, zonder ethernet, dus zover ik begrijp de 'small model'.

Ik download de .bin en de bijbehorende .md5.
De md5 checksum / hash haal ik via een online reader uit het bestand (doe ik dat goed?).
Echter lijkt dat niet te werken.

Als ik wil updaten naar de laatste versie, 3,8 en vul ook de md5 checksum in, krijg ik de melding dat die niet klopt. Probeer ik een update te doen zonder md5 hash, krijg ik de melding Magic byte is wrong, not 0xE9.

Ik heb ook die van IgorYbema geprobeerd, maar gebeurt precies hetzelfde mee.
Tevens heb ik het ook met een ander versie geprobeerd, 3.6, maar werkt ook niet?

Zal wel een verkeerde aanpak zijn, maar wat doe ik verkeerd?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:08:

Ik heb al een tijdje een HeishaMon in gebruik, in read-only mode zodat ik de boel in Home Assistant kan uitlezen. Werkt prima. Nu zag ik dat ik nog op versie 3.2.3 zit. Dus ik dacht laat ik eens updaten naar de laatste versie 3.8. Die haal ik hier vandaan:

De md5 checksum / hash haal ik via een online reader uit het bestand (doe ik dat goed?).

Als ik wil updaten naar de laatste versie, 3,8 en vul ook de md5 checksum in, krijg ik de melding dat die niet klopt. Probeer ik een update te doen zonder md5 hash, krijg ik de melding Magic byte is wrong, not 0xE9.

Tevens heb ik het ook met een ander versie geprobeerd, 3.6, maar werkt ook niet?

MD5 kun je toch gewoon op github inzien en copypasten?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

bbbrumbrum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 00:43:
[...]

MD5 kun je toch gewoon op github inzien en copypasten?
Waar dan? Sorry ben niet zo bekend met Github en de structuur / werking ervan.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

• Roeland

Hier staan zowel de binary als de MD5 hash

Let op dat small en large letterlijk slaat op het formaat van de PCB.

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 10:58
Pazo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:08:

De md5 checksum staat letterlijk in het .md5 bestand. Gewoon in notepad openen en de hash kopiëren en plakken

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

newz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:15:
[...]

De md5 checksum staat letterlijk in het .md5 bestand. Gewoon in notepad openen en de hash kopiëren en plakken
Schiet mij maar lek, ik zal het wel niet snappen.

Voorbeeld. Ik download van https://github.com/Egyras...binaries/model-type-small de laatste versie bestanden; 3.8 bin en 3.8 md5.
Als ik 3.8 md5 met kladblok open krijg ik 2.600 regels / 300.000+ tekens.
Zoek op hash / checksum / md5 is het enige dat ik tegen kom / in de buurt kom:

code:
1
<meta name="current-catalog-service-hash" content="f3abb0cc802f3d7b95fc8762b94bdcb13bf39634c40c357301c4aa1d67a256fb">

Als ik die f3 code in de checksum plak op de pagina van de firmware update in de HeishaMon portal zegt ie dat de MD5 niet klopt.

Knal ik dat md5 bestand in een online file reader, zoals deze: https://emn178.github.io/online-tools/md5_checksum.html dan komt daar uit:

code:
1
1cd1e9f32411cf61af473948feb25adc

Iets anders dus. Maar ook die werkt niet :?

Ik zal straks voor de zekerheid de HeishaMon zelf nog even controleren, wat voor type het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 01:47
@Pazo
Als ik het .md5 bestand voor versie v3.8 aanklik krijg je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wZI5Sx8ZPd04I8Z1rTQNVAtdhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVdETkTiNRcjvBSx52CByxKq.png?f=user_large

Dat is de MD5 hash die je zoekt. Doe jij iets anders?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Elmardus oh... je kunt het gewoon op Github openen ipv downloaden... geeft blijkbaar weer een andere uitkomst |:(

Bedankt, ga ik zo dat proberen.

EDIT: :/ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAT0v3o4N2zIeIxidVe3eVe9444=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bqxh6qRW1i3ZR8mjyKL1fFUS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga eerst de WP wel even openen en de HeishaMon opgraven om te checken wat voor type het is.

EDIT 2:

Ik heb versie 1.3 van de PCB. Wellicht dat deze te oud is voor de laatste firmware v3.8?
Home Assistant geeft de melding dat 3.8 dus beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0smH3Hrpe1FpJyKaFUiJwwHNgg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efH8frNkdOlteqzJwLQyV4Kc.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 91% gewijzigd door Pazo op 18-09-2024 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heishamon hardware is binnenkort ook te gebruiken op mitsubishi ecodan warmte pompen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bTHMpyStl8-lIMvEZjc44vzuRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DE98MFzlcH5yi75I6zFrB7vC.png?f=user_large
(hier proxy ik mijn eigen esp impl)

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 18-09-2024 17:51 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:00
xoror schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:37:
Heishamon hardware is binnenkort ook te gebruiken op mitsubishi ecodan warmte pompen :)

[Afbeelding]
Da's een mooie ontwikkeling!!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
Pazo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:53:
@Elmardus oh... je kunt het gewoon op Github openen ipv downloaden... geeft blijkbaar weer een andere uitkomst |:(

Bedankt, ga ik zo dat proberen.

EDIT: :/ [Afbeelding]

Ik ga eerst de WP wel even openen en de HeishaMon opgraven om te checken wat voor type het is.

EDIT 2:

Ik heb versie 1.3 van de PCB. Wellicht dat deze te oud is voor de laatste firmware v3.8?
Home Assistant geeft de melding dat 3.8 dus beschikbaar is.

[Afbeelding]
Ik heb 't zelfde gedaan maar dan voor de grote HeishaMon en dat gaat als de brandweer. Geen idee wat er bij jou misgaat, ik heb met de 'small' versie van HeishaMon in 't verleden ook nooit problemen gehad met fw update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnSu4K2RscFJkQLN2EDfHagGxnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDibnR0lBczWAICPXN9cNxoJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 18-09-2024 17:58 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik snap het ook niet. Net de eerste volgende versie geprobeerd (wellicht moet het in stapjes en niet in 1x naar de laatste) maar wil ook niet. Ook weer de md5 hash fout.

Nou ja, het staat in read only modus en in HA kan ik zien wat ik wil zien, dus dan laat ik het maar zo en negeer ik de update in HA.

• Maikie18
Pakketje gaat zo binnen komen dan kan ik aan de slag. Ik wilde alvast HA voorbereiden, maar klopt het dat je zowel de hacs heishamon integratie nodig hebt en dan nog de Egyras settings/firmware?

• RichieB
Pazo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:47:
[...]
Knal ik dat md5 bestand in een online file reader, zoals deze: https://emn178.github.io/online-tools/md5_checksum.html dan komt daar uit:

code:
1

[...]
Met die tool bereken je de md5 van het md5 bestand terwijl je de md5 van het bin bestand nodig hebt. Die hoef je niet meer uit te (laten) rekenen, want die staat al in het md5 bestand. Dus als je het md5 bestand opent met een text editor zoals Notepad zie je het staan.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RichieB schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:25:
[...]

Met die tool bereken je de md5 van het md5 bestand terwijl je de md5 van het bin bestand nodig hebt. Die hoef je niet meer uit te (laten) rekenen, want die staat al in het md5 bestand. Dus als je het md5 bestand opent met een text editor zoals Notepad zie je het staan.
Ja, zover was ik inmiddels ook al (zie eerdere berichten hierboven) maar het werkt nog steeds niet.
Ik heb de juiste hash en het juiste bestand en alsnog krijg ik steeds de melding dat de hash niet klopt.

• Maikie18
Pazo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:13:
[...]

Ja, zover was ik inmiddels ook al (zie eerdere berichten hierboven) maar het werkt nog steeds niet.
Ik heb de juiste hash en het juiste bestand en alsnog krijg ik steeds de melding dat de hash niet klopt.
Ik heb die van mij net kunnen updaten zonder issues

a4f720c577ade0df35d81a96ad7428d8

Edit: Ik kan alleen niet meer naar de settings pagina

[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 19-09-2024 17:29 ]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Wellicht dat Firefox met alle plugins iets tegenhoudt / veroorzaakt. Zal straks eens via Edge proberen.

Edit: nee werkt ook niet onder de Edge. Wat ik ook probeer ik blijf de error houden.

Dan niet. Het werkt verder prima.

[ Voor 37% gewijzigd door Pazo op 19-09-2024 20:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maikie18
Best netjes zo die kWh-meters, al zeg ik het zelf :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FJyziBo.jpeg

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13
Is hier iemand die de optional pcb emulatie gebruikt om de heat/cool switch te emuleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOwWHBU-aouwU2ygwIHDyMI_6kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNdVPl84GLXAwHgWbAsjRALF.png?f=fotoalbum_large

Ik wil meerdere aan/uit thermostaten in parallel aansluiten. Ik ben echter bang dat er ooit een (korte) situatie kan zijn waarbij bijvoorbeeld de ene om koeling vraagt en de andere om verwarmen (op CN2).

Ik heb de vraag of dit kwaad kan en geen kortsluiting of schade oid kan veroorzaken (als op zowel H als C tegelijk 230v staat) en daarop volgend dan de vraag of ik mocht de situatie zich voordoen door middel van optionele pcb emulatie en de heat/cool switch hierboven beschreven evt. De software in de warmtepomp dan kan helpen beslissen wat te doen in zon geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
@Update94 Er is geen "H als C [waar] tegelijk 230v staat". Even héél grof gezegd: bij verwarmen draait het systeem linksom, bij koelen draait het rechtsom, en de stuurprint gaat in een bepaalde modus en dat is wat de warmtepomp dan doet.

Als de warmtepomp overweg kan met meerdere thermostaten parallel (ik heb geen idee, dat zou ik eerst goed uitzoeken) dan kan deze ook overweg met conflicterende instellingen. Wie er wint, geen idee, maar het gaat geen schade opleveren.

Ik vermoed echter dat parallel niet gaat werken, maar dat ze daarvoor zone 2 bedoeld hebben (met alles wat daarbij komt kijken aan buffers en pompen etc.). De vraag is vooral: Waarom wil je meerdere thermostaten? Met een warmtepomp en vloerverwarming / LTH kun je niet zomaar beslissen "ik wil het nu 5 graden warmer hebben", je kunt hooguit beslissen "ik wil het over 6 uur 5 graden warmer hebben", en daarvoor kun je prima even naar (bijvoorbeeld) de woonkamer lopen.

Heb je het op de ene kamer te warm en op de andere kamer te koud dan gaat een thermostaat je ook niet helpen, want als je de warmtepomp "harder zet" om de koude kamer warmer te krijgen, dan wordt de warme kamer nog warmer. Om dat op te lossen moet je de radiatoren anders instellen, of met meerdere zones werken (en dus een buffer en meerdere pompen gebruiken).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Paul schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:14:
@Update94 Er is geen "H als C [waar] tegelijk 230v staat". Even héél grof gezegd: bij verwarmen draait het systeem linksom, bij koelen draait het rechtsom, en de stuurprint gaat in een bepaalde modus en dat is wat de warmtepomp dan doet.

Als de warmtepomp overweg kan met meerdere thermostaten parallel (ik heb geen idee, dat zou ik eerst goed uitzoeken) dan kan deze ook overweg met conflicterende instellingen. Wie er wint, geen idee, maar het gaat geen schade opleveren.

Ik vermoed echter dat parallel niet gaat werken, maar dat ze daarvoor zone 2 bedoeld hebben (met alles wat daarbij komt kijken aan buffers en pompen etc.). De vraag is vooral: Waarom wil je meerdere thermostaten? Met een warmtepomp en vloerverwarming / LTH kun je niet zomaar beslissen "ik wil het nu 5 graden warmer hebben", je kunt hooguit beslissen "ik wil het over 6 uur 5 graden warmer hebben", en daarvoor kun je prima even naar (bijvoorbeeld) de woonkamer lopen.

Heb je het op de ene kamer te warm en op de andere kamer te koud dan gaat een thermostaat je ook niet helpen, want als je de warmtepomp "harder zet" om de koude kamer warmer te krijgen, dan wordt de warme kamer nog warmer. Om dat op te lossen moet je de radiatoren anders instellen, of met meerdere zones werken (en dus een buffer en meerdere pompen gebruiken).
Bedankt voor de extra toelichting, ik ben het ook helemaal eens met de strekking van je verhaal. De reden waarom ik dit zo in gedachte had is omdat ik 6 Innova fancoils heb die allemaal een eigen aan/uit thermostaat erin hebben. Het liefst zou ik dan als er bij één van de 6 warmtevraag is, de warmtepomp aanzetten. Het scenario dat de ene warmte vraagt en de andere kou kan voorkomen omdat je koelen op de thermostaten niet kan verbieden maar zou eigenlijk een foutscenario zijn, ik zal koelmodus sowieso uitzetten op de pomp in de winter bijvoorbeeld en verwarmen (met een automation?) uit in de zomer.

Ik had het over de H & C contacten op de pcb, dat zijn deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp7Kh_aAwBNG14tNO_9vU6kyxd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q11cM6kuHoq9QOz4mYSGKOeD.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk concludeer ik denk ik dat ik gewoon 1 van de 6 aan ga sluiten, of handmatig een schakelaar tussen de thermostaten ga zetten om koelen/verwarmen tijdens bepaalde seizoenen te verbieden om zo problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Update94 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:08:
Ik had het over de H & C contacten op de pcb, dat zijn deze.
Ah, op die manier. Ik kan er zo snel niets over vinden, maar ik vermoed dat het "signal detection circuit" wel rekening houdt met / schade voorkomt als je zowel H als C actief maakt.

Als je het niet vertrouwd kun je het zelf ook oplossen door er een relais tussen te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGZxtks6Y1bJj_utsd6-rU3Lg0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SNdnc2pv1LyJMUwTSMl5KaZQ.png?f=user_large
Op deze manier kan er maar één van de twee tegelijk actief aangeboden worden aan CN2, en momenteel wint H van C.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Paul schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:33:
[...]
Ah, op die manier. Ik kan er zo snel niets over vinden, maar ik vermoed dat het "signal detection circuit" wel rekening houdt met / schade voorkomt als je zowel H als C actief maakt.

Als je het niet vertrouwd kun je het zelf ook oplossen door er een relais tussen te zetten:
[Afbeelding]
Op deze manier kan er maar één van de twee tegelijk actief aangeboden worden aan CN2, en momenteel wint H van C.
Bedankt, ik denk dat dit, of een schakelaar die ik per seizoen opzet de beste optie is. Ik zit nog wat in dubio om het gewoon te proberen en te kijken wat de wp doet als er op zowel H als C stroom staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Update94 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:11:
[...]

Bedankt, ik denk dat dit, of een schakelaar die ik per seizoen opzet de beste optie is. Ik zit nog wat in dubio om het gewoon te proberen en te kijken wat de wp doet als er op zowel H als C stroom staat.
Er moet ook echt wel een schemaatje/relais logica te verzinnen zijn waarbij als minimaal 1 van de 6 koelen vraagt zonder dat er 1 warmte vraagt er gekoeld gaat worden en als minimaal 1 van de 6 verwarmen vraagt er verwarmd gaat worden, ook als er 1 of meer koelte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
blb4 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:06:
[...]

Er moet ook echt wel een schemaatje/relais logica te verzinnen zijn waarbij als minimaal 1 van de 6 koelen vraagt zonder dat er 1 warmte vraagt er gekoeld gaat worden en als minimaal 1 van de 6 verwarmen vraagt er verwarmd gaat worden, ook als er 1 of meer koelte vraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blmX9o9WoHUmhuzxuSrF55TLqlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11uCVVMiLdM3jjbQVBLX6PDt.png?f=fotoalbum_large

Mijn initiële idee was zegmaar dit, hier kan ik dan het relais van @Paul aan toevoegen om te voorkomen dat er tegelijk warmte en koelte gevraagd wordt. die thermostaten hebben potentiaalvrije relais erin. Het is overigens nooit de bedoeling dat er ooit warmte en koelte tegelijk gevraagd gaan worden, maar ik kan koelen niet uitzetten op de thermostaten (of verwarmen) dus als iemand een keer op een verkeerd knopje drukt kan ik niet 100% garanderen dat het zich nooit voor gaat doen.

De vraag was dus eigenlijk, als ik dit toch aansluit en ik frituur de pcb niet als er spanning op zowel H als C staat, kan ik dan met de optional pcb emuleren om in dit geval de kabouters te helpen kiezen tussen verwarmen en koelen met de heat/cool switch. Of in elk geval storing voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Update94 op 20-09-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Pazo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:47:
[...]

Schiet mij maar lek, ik zal het wel niet snappen.

Voorbeeld. Ik download van https://github.com/Egyras...binaries/model-type-small de laatste versie bestanden; 3.8 bin en 3.8 md5.
Als ik 3.8 md5 met kladblok open krijg ik 2.600 regels / 300.000+ tekens.
Zoek op hash / checksum / md5 is het enige dat ik tegen kom / in de buurt kom:

code:
1
<meta name="current-catalog-service-hash" content="f3abb0cc802f3d7b95fc8762b94bdcb13bf39634c40c357301c4aa1d67a256fb">

Als ik die f3 code in de checksum plak op de pagina van de firmware update in de HeishaMon portal zegt ie dat de MD5 niet klopt.

code:
1

Ik zal straks voor de zekerheid de HeishaMon zelf nog even controleren, wat voor type het is.
Jij download de github pagina ipv de raw file(s) :)

Druk dus hier op download raw file:
https://github.com/Egyras...HeishaMon.ino.d1-v3.8.bin
en
https://github.com/Egyras...HeishaMon.ino.d1-v3.8.md5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@thehog Nee volgens mij niet. Ik moet toch het .bin bestand hebben? Die download ik naar de PC en dan selecteer ik die bij de firmware upload op de HeishaMon pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAT0v3o4N2zIeIxidVe3eVe9444=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bqxh6qRW1i3ZR8mjyKL1fFUS.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: OKE je hebt gelijk :o
Het is gelukt. Maar dan snap ik het principe / de werking van Github niet helemaal. Kennelijk zit er dus verschil in hoe je het bestand download, maar dat staat nergens vermeld? Kennelijk moet je dus niet het .bin bestand gewoon downloaden (wat mij het meest logische leek) maar specifiek de raw versie, die dus net iets anders is (maar wel exact dezelfde filename heeft).

Weer wat geleerd, maar wel erg onduidelijk voor een leek als ik.

Bedankt voor de hulp @thehog (y) Zit nu op v3.8

[ Voor 85% gewijzigd door Pazo op 21-09-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Nou je moet wel het .bin bestand downloaden maar als je gewoon op de link rechtermuis klikt met 'download' dan download je de volgende pagina en niet het bestand zelf. De volgende pagina is waar je de .bin (raw file) echt kan downloaden. Ook ik heb die fout echt wel vaker gemaakt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 09:24
Even dubbelchecken, is dit de juiste STL op Github voor de behuizing van de kleine versie?

https://github.com/IgorYb...ersion-with-opentherm.stl

Deze heeft alleen geen gaten om hem tegen de muur te schroeven.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 22:30

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP_fNfh5Dd6avfOaoG1dK9MdnlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdUsTdIU3nxkwEwJ6wFinRRs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Hf2ZvPqXDiNxErAr00aScqJ8JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ByaOYuT9XjxDphbTChiUuKj.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik iedere kwh meter gebruiken op een heishaMon ?
dit is een kwh meter van alieexpress.
is dit te vertrouwen?
vind het wel handig dat deze via de smartlife app werkt.
Of raden jullie iets anders aan?

de warmtepomp installeren ging voor mij goed .
Maar HeishaMon ziet er voor mij al iets complexer uit :)
Maar ik wil dit wel op termijn proberen.

• blb4
@CR1992, je WP heeft 2 stroomaansluitingen nodig, als je dus stroomverbruik van je WP wil meten moet je die 2 aansluitingen meten. Dat kan met 2 stuks 1 fase kWh meters of met 1 3 fase kWh meter waarbij je dus maar 2 van de 3 aansluitingen gebruikt. Zorg ten alle tijde dat je kwalitatief goed materiaal gebruikt!

Je moet dus ook ff bedenken hoe je 't verbruik wil registreren. Op de kWh meter zelf kan je 't verbruik b.v. elke maand aflezen, als dit voor jou voldoende is ben je klaar. Als je meer wil, b.v. opname in HA oid of ook vermogen registreren (Wh/tijd), dan moet je de kWh meter aansluiten op die HA omgeving.

kWh meters kunnen daarvoor voorzien zijn van een heel scala aan interfaces:
  • S0 (1 puls per Wh), die kan je uitlezen met HeisHamon (je kan er - niet toevallig - 2 1 fase kWh meters met S0 uitgang op aansluiten);
  • Modbus
  • m-bus
  • en wat als niet meer
Als je dus via een andere interface dan S0 aansluit heb je die S0 ingangen op de HeisHamon niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Nu online
Is er een mogelijkheid om een variabele in de rules te zetten o.b.v. data in Home Assistant?

Use case:
Op diverse Duitse fora zag ik mensen die werken met de gemiddelde buitentemperatuur om aanvoertemperatuur te bepalen. Dat zou ik ook graag doen en het liefst op basis van de verwachting voor de komende 24 uur, i.p.v. achter de feiten aan te lopen. Ik wil proberen om meer van mijn eigen zonnestroom te gebruiken en daarom wil ik meer overdag verwarmen, maar vooral in deze tijd van het jaar is het overdag te warm om aan te slaan en hij gaat de warmtepomp alleen in de vroege ochtend aan als je het regelt op z'n eigen sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
llevering schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:02:
Is er een mogelijkheid om een variabele in de rules te zetten o.b.v. data in Home Assistant?

Use case:
Op diverse Duitse fora zag ik mensen die werken met de gemiddelde buitentemperatuur om aanvoertemperatuur te bepalen. Dat zou ik ook graag doen en het liefst op basis van de verwachting voor de komende 24 uur, i.p.v. achter de feiten aan te lopen. Ik wil proberen om meer van mijn eigen zonnestroom te gebruiken en daarom wil ik meer overdag verwarmen, maar vooral in deze tijd van het jaar is het overdag te warm om aan te slaan en hij gaat de warmtepomp alleen in de vroege ochtend aan als je het regelt op z'n eigen sensor.
Ik zou 't mooi vinden als dit idd mogelijk wordt, b.v. via MQTT. Dit is op Github ook al wel gevraagd.

Ik gebruik op dit moment 2 manieren om wat data door te geven aan HeishaMon en daarmee de sturing via Rules te beïnvloeden:
1) ongebruikte WP topics. b.v. Zone 2 topics als je geen Zone 2 gebruikt;
2) Opentherm topics die je kan beinvloeden middels OT Thermostaat en OTGW Opentherm Gateway.
die ik nu zie en ook gebruik is waarden doorgeven via OT (Opentherm Thermostaat) protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:13:
[...]

Ik zou 't mooi vinden als dit idd mogelijk wordt, b.v. via MQTT. Dit is op Github ook al wel gevraagd.

Ik gebruik op dit moment 2 manieren om wat data door te geven aan HeishaMon en daarmee de sturing via Rules te beïnvloeden:
1) ongebruikte WP topics. b.v. Zone 2 topics als je geen Zone 2 gebruikt;
2) Opentherm topics die je kan beinvloeden middels OT Thermostaat en OTGW Opentherm Gateway.
die ik nu zie en ook gebruik is waarden doorgeven via OT (Opentherm Thermostaat) protocol.
Thnx! Optie 2 is een route waar ik de hardware niet voor heb.

Optie 1 is slim en eigenlijk logisch. Ik dacht dat ik nog gehinderd zou worden door omdat een negatieve temperatuur misschien nergens heen geschreven kon worden, maar zie dat er heel veel topics die ik niet gebruik een negatieve waarde hebben. Dus dat biedt kansen, ik er eens mee experimenteren. Dank!

• RichieB
Ik heb vandaag mijn J9 weer even aangezet. Het is nog te warm om hem echt in te regelen, maar ik ben van plan met domotica een virtuele warmtevraag over alle ruimtes te berekenen die dan besluit of de warmtepomp aan of uit moet. Ik kan daarvoor de CN2 aansluiting gebruiken (via het Heishamon relais dat ik nog moet fixen) maar het zou ook direct kunnen via de SetHeatpump / SetHolidayMode on/off commando's.

Wat zijn de verschillen / voor- en nadelen van deze methode's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Nu online
llevering schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:17:
[...]
"maar zie dat er heel veel topics die ik niet gebruik een negatieve waarde hebben."
Om m'n eigen foutje maar te quoten... Heel veel topics kan je natuurlijk niet via MQTT aansturen en van de topics die het wel kunnen zijn er geen die positief en negatief kunnen zijn, enige alternatief is nog met een offset werken, maar dan nog is de range redelijk beperkt. Ook worden de rules dan wel erg onduidelijk en foutgevoelig. Voor nu 'ommewille van het experiment' maar even direct de gewenste aanvoertemperatuur laten bepalen door Home Assistant en dan via mqtt doorgeven. Alleen dat staat wel haaks op mijn wens dat Home Assistant er alleen maar is om te helpen met 'extra efficiëntie', maar dat de boel zonder Home Assistant ook prima door draait.

Als ik allleen de gemiddelde verwachte temperatuur zou doorgeven, zou ik in de rules een fallback maken naar het standaard gedrag als er geen nieuwe waardes na 'x'-tijd binnen komen, maar dat is nu een stukje lastiger. Dus hopelijk komt variabelen via mqtt naar de rules sturen toch nog een keer als optie beschikbaar. De Heishamon blijft wel leuk om mee te spelen en heel veel nuttige info uit de WP te halen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Hoi, ik heb gisteren mijn HeishaMon aangesloten op mijn warmtepomp maar hij laat alleen maar negatieve waarden zien. Wat betekent dat? Aan/uit en rebooten heeft geen effect, een factory reset ook niet. Het is versie 3.8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9h6ws6rDEByCOl0r6k5utXkQ7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujKvIZ30kHobB7KLJXCxoE8S.png?f=fotoalbum_large

[Edit] Probleem opgelost, beter om de remote control aangesloten te houden. Toen ik de WP had uitgezet, remote control weer aangesloten en weer aangezet was het probleem verholpen.

[ Voor 65% gewijzigd door Aziona op 29-09-2024 14:28 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:15
Ik weet niet zeker of dit het beste topic is om dit te posten, maar ik ben bezig geweest om met de gegevens van Panasonic zelf een betere vermogens- en COP berekening te maken. Zonder externe kWh meters dus. Hier op Tweakers heb ik nog niet kunnen vinden of iemand dit al eens gedaan heeft.
Ik doe dit met een Heishamon die ik aan Home Assistant heb gekoppeld, ik zal de exacte Home Assistant code ook delen mocht iemand het willen overnemen of testen.
Ik ben hieraan begonnen (vooral omdat ik het leuk vind) omdat ik nog geen kWh meter er tussen heb gebouwd en ik me een beetje stoorde aan de rapportage van de Panasonic. Om de berekening te controleren kan ik het meten doordat mijn warmtepomp aangesloten is op een fase zonder sluipverbruikers (maar met zonnepanelen), zodra het donker is kan ik dus via mijn slimme meter meten wat de Panasonic verbruikt. Het betreft een 7kW J-series.

Om het opgenomen vermogen te berekenen gebruik ik Compressor_Current (TOP67), Pump_Duty (TOP93), Internal_Heater_State (TOP60) en External_Heater_State (TOP61).

Compressor
Het vermogen van de compressor bereken ik met P=U*I, waarbij ik het voltage uit de slimme meter haal maar je zou ook met een vast (230V) voltage kunnen werken. Het vermogen van de compressor wordt door de Panasonic met stappen van 0.2A gerapporteerd.
P[W]=U*I=Compressor_Current*230V

Heater elementen
Voor het vermogen van de interne heater en externe heater (van de SWW tank) heb ik een vaste waarde genomen. 3kW voor de interne en in mijn geval 1.5kw voor de SWW tank heater.
P[W]=3000*Internal_Heater_State+1500*External_Heater_State

Waterpomp
Voor het vermogen van de waterpomp heb ik enkel de pomp laten draaien op verschillende duties en daarbij het opgenomen vermogen gemeten. Dat zag er redelijk lineair uit dus daar heb ik een best fit lijn doorheen getrokken. Ik weet niet of het verband tussen duty en vermogen systeem afhankelijk is, in de OP van het 101 topic staan hiervan ook metingen en die komen in ieder geval overeen met mijn systeem (terwijl mijn bijbehorende pump flows wel anders zijn). Als mensen hun waardes willen meten en delen, graag.
Ik ben daarmee op de volgende formule uitgekomen:
P[W]=1,25*Pump_Duty-90

Pump
duty
P [meet]P [calc]Flow [l/min]
197145156,2532,5
144999027,6
1419286,2526,8
128687023,5
112445019
96273014,3
902322,512,2
852016,2510,4
8017108,8

Wat ik nog mis is het vermogen van de fan en regelelektronica van de Panasonic.

Geproduceerd vermogen
Om het afgegeven vermogen te berekenen (dit heb ik hier al vaker voorbij zien komen) gebruik ik Main_Inlet_Temp (TOP5), Main_Outlet_Temp (TOP6) en Pump_Flow (TOP1).
Pout[W]=(Main_Outlet_Temp - Main_Inlet_Temp) * Pump_Flow * 60 / 4186

Eerste meting opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIwCpkvtA-dmupqi1IF7U4Rq5Kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vJ1GcEFFMNT1vPMZE3d0YKV.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt aardig overeen te komen met de werkelijkheid. De voornaamste afwijking zit nu in de resolutie van de compressor current (0.2A) wat zorgt voor een stapgrootte van 46W. Dat kan niet beter zonder externe meting. Het is echter al een stuk beter dan de Panasonic stapgrootte van 200W in combinatie met een eerlijkere afronding.

De bijbehorende Home Assistant code voor de liefhebbers:
Compressor:
YAML:
1
2
{{((states('sensor.electricity_meter_spanning_fase_l2')|float(230) ) *
states('sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current')|float(0))}}

Heater elementen:
YAML:
1
2
{{ (1500 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_external_heater_state')=='on' else 0) +
 (3000 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_internal_heater_state')=='on' else 0) }}

Waterpomp
YAML:
1
2
{{(0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty')|float(0)<=90/1.25 
else states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_duty')|float(0)*1.25-90)}}

Geproduceerd vermogen
YAML:
1
2
{{0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow')|float <1 
else (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float - states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float) *(states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float/60)*4186}}

Mochten mensen met kWh meters het na willen meten, graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een hoop werk voor een benadering, een tellertje er tussen (of 2 incl. element) is nauwkeuriger en je kan terugvallen op het display van de tellers als de domotica er even mee stopt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
@Pejdref mooie berekening, ik hou wel van de software verbeteren ondanks de beperking van de 46 watt.
De warmtepomp elektronica verbruikt 10 watt in standby (7J, de L serie dacht ik 8 watt), zou het meer zijn als hij draait? Lijkt me niet toch? Dan mis je alleen de fan.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
wheli schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:50:
@Pejdref mooie berekening, ik hou wel van de software verbeteren ondanks de beperking van de 46 watt.
De warmtepomp elektronica verbruikt 10 watt in standby (7J, de L serie dacht ik 8 watt), zou het meer zijn als hij draait? Lijkt me niet toch? Dan mis je alleen de fan.
Bedankt. Ik denk nu echter dat het toevoegen van het fan en elektronica verbruik weinig gaat uithalen voor de nauwkeurigheid van de berekening, vergeleken met de afwijking van 46watt voor de compressor en de onnauwkeurigheid van de waterpompberekening is het verbruik daarvan denk ik verwaarloosbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33
Met deze post wil ik graag mijn blijk voor waardering uitspreken. Ruim anderhalf jaar geleden heb ik zelf een 7J geïnstalleerd. Het eerste onderdeel wat ik binnen kreeg, zelfs voordat de warmtepomp zelf geleverd werd, was de Heishamon. De Panasonic cloud module zit tot op heden (maar niet lang meer) nog in de doos.

Met veel plezier heb ik de warmtepomp kunnen aansturen zoals ik wil. In mijn dorp zit ik bij een werkgroep op gebied van HEMS en daar kreeg ik al vragen hoe ik die aansturing precies deed. Mijn antwoord komt dan neer op: "ja, het is niet iets wat helemaal van de fabrikant zelf is. >:) Een aantal fanatiekelingen hebben het protocol gehackt :9 "

De afgelopen weken heb ik plots stabiliteit problemen. Dit terwijl er niks veranderd is in huis. Wellicht de buurman die een sterkere wifi router heeft. Veel zin in troubleshooten had ik niet, ik zag het meer als een teken om maar eens de V5 te bestellen en de nog ongebruikte ethernet kabel te gaan gebruiken.

Vandaag kwam het pakketje binnen. Ik heb eerst een half uur met bewondering naar het printje zitten kijken, hoe compleet deze wel niet is. En met een glimlach naar de 2 relais die er op zitten, wat ik volgens mij nog als suggestie had gepost om die toe te voegen. Het is echt een professioneel en af product, en tegelijkertijd weet ik door het lezen van dit topic precies waarom wat en hoe alles er op zit.

Wat een prachtig werk is hier toch verricht! _/-\o_ Mijn complimenten voor de makers.

De verbindingsproblemen zijn overigens verdwenen (zit nog steeds op wifi). Binnenkort maar eens met ethernet, cztaw, relais en misschien wel opentherm aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:29
Vraagje.

Als je kWh-meter koppelt aan Heishamon, krijg je dan heel toevallig ook een extra Topic met een berekende COP? Dus afgegeven vermogen volgens WP / actueel opgenomen vermogen volgens kWh-meter.

Zo niet, dan wil ik in Home Assistant een entity maken die precies dit doet. Heeft iemand hier dit toevallig al gedaan en kan hij/zij de YAML met mij delen om dit voor elkaar te krijgen?

De Panasonic opgegeven COP is namelijk erg ruk. Zit er soms 2 hele 'punten' naast. Dus volgens Panasonic 6,5, daadwerkelijk 4,33.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
nMad schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:20:
Als je kWh-meter koppelt aan Heishamon, krijg je dan heel toevallig ook een extra Topic met een berekende COP? Dus afgegeven vermogen volgens WP / actueel opgenomen vermogen volgens kWh-meter.

Zo niet, dan wil ik in Home Assistant een entity maken die precies dit doet. Heeft iemand hier dit toevallig al gedaan en kan hij/zij de YAML met mij delen om dit voor elkaar te krijgen?
Nee, zelf berekenen. Formule heb je al bepaald in de tekst. Als je enigsinds handig bent is dit een non-issue om in home assistant te programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Roeland schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Nee, zelf berekenen. Formule heb je al bepaald in de tekst. Als je enigsinds handig bent is dit een non-issue om in home assistant te programmeren?
Oké, check!

Ik ben wel enigszins handig maar HA is nieuw voor me. Dus nog enigszins onhandig in HA ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roeland
Hierbij zoals ik het gedaan heb in yaml, zelf aanpassen met de juiste entiteiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wp_cop:
        friendly_name: "Warmtepomp COP"
        unit_of_measurement: "-"
        value_template: >
          {% set produced = states('sensor.wp_power_produced') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_metered_power_consumption') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {% set value = [ [produced / consumed, 10] | min , -10 ] | max %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

Min en max filters zodat bij spikes (wp stopt dus consumed is laag maar produced ijlt na) niet de grafiek uit verband trekt en afgerond op 1 decimaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
Roeland schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:55:
Hierbij zoals ik het gedaan heb in yaml, zelf aanpassen met de juiste entiteiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    sensors:
      wp_cop:
        friendly_name: "Warmtepomp COP"
        unit_of_measurement: "-"
          {% set produced = states('sensor.wp_power_produced') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_metered_power_consumption') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

Min en max filters zodat bij spikes (wp stopt dus consumed is laag maar produced ijlt na) niet de grafiek uit verband trekt en afgerond op 1 decimaal.
Wat gaaf! Heel erg bedankt. Dit had ik zelf nooit zo kunnen bedenken.

Zie "Real COP" onder het kopje "Performance".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pgm9y1S4qaOZ8fHf2guzpm3PLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbpLVV889YTthriFST4VKogz.png?f=fotoalbum_large

Nog een vraagje.. Panasonic registreert Heat produced en DHW produced los van elkaar.
Zouden deze 2 ook gecombineerd kunnen worden zodat de "Real COP" van degene wordt getoond die actief (>0 watt) is? Zou je me daar mee willen helpen? O+

Edit: ik kan ze ook simpelweg eerst optellen en dan pas delen. Dat moet me zelf nu wel lukken :)
Edit2: done

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
    sensors:
      panasonic_heat_pump_hw_calculated_cop:
        friendly_name: "Aquarea HW Calculated COP"
        unit_of_measurement: "x"
          {% set heatProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_heat_power_production') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production') | float(default=0) %}
          {% set produced = heatProduced + dhwProduced %}
          {% set consumed = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 05-10-2024 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:19
@thehog
Ik heb large versie liggen die net niet in een kabeldoos past. De net niet ronde hoekstukken zijn een probleem.
Kan ik zonder problemen de hoeken onder Relay1 & Relay2 een beetje bijwerken om het passend te krijgen?

N00b vraag, maar better safe then sorry :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Nnoitra schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:25:
@thehog
Ik heb large versie liggen die net niet in een kabeldoos past. De net niet ronde hoekstukken zijn een probleem.
Kan ik zonder problemen de hoeken onder Relay1 & Relay2 een beetje bijwerken om het passend te krijgen?

N00b vraag, maar better safe then sorry :+
Ja dat kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-06 22:35

ErikVers

e-Duurzaam

nMad schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

Wat gaaf! Heel erg bedankt. Dit had ik zelf nooit zo kunnen bedenken.

Zie "Real COP" onder het kopje "Performance".

[Afbeelding]

Nog een vraagje.. Panasonic registreert Heat produced en DHW produced los van elkaar.
Zouden deze 2 ook gecombineerd kunnen worden zodat de "Real COP" van degene wordt getoond die actief (>0 watt) is? Zou je me daar mee willen helpen? O+

Edit: ik kan ze ook simpelweg eerst optellen en dan pas delen. Dat moet me zelf nu wel lukken :)
Edit2: done

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
    sensors:
          {% set heatProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_heat_power_production') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}
Ziet er goed uit! Is er ook nog iets aan de formule toe te voegen dat hij tijdelijk stopt met bereken als;
-Tijdens een gehele defrost zelf.

En bijvoorbeeld 3000w bij gemeten extra optelt zodra de backup aan staat. (Bij retour onder de 20 en als de warmtepomp het niet trekt.) Aangezien die op een andere kwh meter zit (die in mijn geval niet meer rapporteert) en je anders veel te optimistische waarde er tussen krijgt.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
ErikVers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Ziet er goed uit! Is er ook nog iets aan de formule toe te voegen dat hij tijdelijk stopt met bereken als;

En bijvoorbeeld 3000w bij gemeten extra optelt zodra de backup aan staat. (Bij retour onder de 20 en als de warmtepomp het niet trekt.) Aangezien die op een andere kwh meter zit (die in mijn geval niet meer rapporteert) en je anders veel te optimistische waarde er tussen krijgt.
Dit is de laatste versie van de sensor. Dus totaal produced (heat + dhw) / totaal consumed (wp + buh). WP en BUH zitten elk op een eigen Homewizard kWh-meter bij mij.

Heb geen idee hoe hij de COP zal berekenen tijdens een defrost. Maar als hij dan erg onrealistische waardes laat zien zou het mooi zijn om de COP tijdens een defrost op 0 te zetten.

Dus iets doen met "binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state" in een if statement. Voel je vrij om onderstaande code aan te vullen met deze if statement en hier te delen ;) Ik ben nog niet zo bedreven in yaml syntax..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
    sensors:
      # Sensor for calculating the combined COP for both heating and DHW
      # Using Panasonic power production and HomeWizard power consumption values
          {% set consumedHeatPump = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power') | float(default=0) %}
          {% set consumedBuh = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_buh_power_2') | float(default=0) %}
          {% set consumed = consumedHeatPump + consumedBuh %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Iemand een idee waarom deze steeds aan en uit gaan? Heb ook het idee dat de data niet altijd 100% binnenkomt en minder fijn kan schrijven richting de heishamon (aan of uit zetten)

Ik gebruik dit vrijwel niet maar al deze meldingen in mijn logboek lijken me geen normaal gedrag?

Ter info ik heb twee heishamons in HomeAssistant hangen 1x aan de warmtepomp en 1x als s0 meter in de meterkast voor laadpaal en 1x voor warmtepomp. Gezien de afstand kon ik dit niet combineren op de primaire Heishamon (.188) en heb ik een tweede geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NceF69udctg1zF3ap2yj8jJ_a4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IcnB9WyP6YSXntSN7A8KP1YR.png?f=user_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
@ErikVers MQTT? 2 entiteiten met dezelfde naam geeft dit gedrag. Gok dat je in heishamon de hostname van 1 vd 2 moet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Roeland schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:13:
@ErikVers MQTT? 2 entiteiten met dezelfde naam geeft dit gedrag. Gok dat je in heishamon de hostname van 1 vd 2 moet wijzigen.
Hele grote kans dat dit 't idd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Hele grote kans dat dit 't idd is.
Klopt wat @Roeland ook zei. Ik heb de tweede de hostname een toevoeging 2 gegeven maar een noob vraag: hoe krijg ik nu weer die twee s0 waardes actueel want die komen nu niet meer binnen.

Of zou dat met het wijzigen van de hostname goed moeten blijven gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 09-10-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@ErikVers De HeatPump online status is op basis van de LWT, soort van MQTT heartbeat als ik het goed begrepen heb. Bij mij valt die ook vaker weg, ik dacht omdat de WIFI bij mij niet geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:24:
@ErikVers De HeatPump online status is op basis van de LWT, soort van MQTT heartbeat als ik het goed begrepen heb. Bij mij valt die ook vaker weg, ik dacht omdat de WIFI bij mij niet geweldig is.
Ja klopt alleen ik 12k reconnects 😜🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
ErikVers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:23:
[...]
Of zou dat met het wijzigen van de hostname goed moeten blijven gaan?
Voor de zekerheid en netheid zou ik het MQTT base topic ook wijzigen. Als de ene heishamon de waarden van de ander overschrijft krijg je mogelijk ongewenst gedrag (geen idee of dit ook daadwerkelijk gebeurd).

Dit staat wel los van het hostname verhaal zover mij bekend, maar je weet maar nooit. Natuurlijk wel je sensors naar het juiste MQTT topic laten wijzen als je het base topic aanpast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 23:18
Hmm ik ervaar dat gedrag ook, maar ik heb maar 1 heishamon. De web interface is ook niet altijd lekker te bereiken. Dacht ook aan de WiFi verbinding, maar die is juist heel goed, signaal 90%. Ik heb eerder het idee dat de ESP processor het niet goed aan kan ofzo.
2543 MQTT reconnects met 1 dag en 12 uur uptime..
Met MQTT berichten “schrijven” naar de heishamon gaat ook niet lekker, kost veel pogingen voor ie het eindelijk ontvangt.
Ik heb nog de versie met ESP8266 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Die 3000W wil je denk ik niet meetellen want dat is sowieso tegen COP 1 anders moet je die ook bij produced erbij gaan tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maikie18 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Die 3000W wil je denk ik niet meetellen want dat is sowieso tegen COP 1 anders moet je die ook bij produced erbij gaan tellen
Dat is nu net het punt; die 3000 komt er automatisch al bij in de waarde heat produced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Dat is nu net het punt; die 3000 komt er automatisch al bij in de waarde heat produced
Welke code gebruik je nu dan, want er is een versie die dhw mee telt dus haal je die niet door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maikie18 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Welke code gebruik je nu dan, want er is een versie die dhw mee telt dus haal je die niet door elkaar?
Ik gebruik die hierboven onlangs geposte die gaat uit van je eigen gemeten kWh meter icm productie waarde heat en (of) dhw. Die heat waarde uit de aquarea topic gaat omhoog als je backup aangaat. Er is meer productie. Maar aangezien dat verbruik elders gemeten word of sommige dit niet meten beïnvloed dit nogal je berekende cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Roeland schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Voor de zekerheid en netheid zou ik het MQTT base topic ook wijzigen. Als de ene heishamon de waarden van de ander overschrijft krijg je mogelijk ongewenst gedrag (geen idee of dit ook daadwerkelijk gebeurd).

Dit staat wel los van het hostname verhaal zover mij bekend, maar je weet maar nooit. Natuurlijk wel je sensors naar het juiste MQTT topic laten wijzen als je het base topic aanpast ;)
Tja en dan moet ik weer ff gaan zoeken in losse sensor namen in configuration file gok ik?
Want nu zie ik ze nog mooi in het heishamon overzicht maar dan wordt het gewoon een losse mqtt sensor.

edit Ik ga zelf wel ff zoeken, dit is wat off topic en meer een HA / mqtt dingetje 👍

De vele in en uitlog zijn iig over, nu nog mijn kWh meters terug tot leven roepen 😜👋👋

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 09-10-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Ik bereken het totale opgenomen vermogen en het totaal geproduceerde vermogen, inclusief heaters (3kW intern en 1.5kW tankheater in mijn geval), defrosts, alles. Dat vind ik wel zo eerlijk. Ik heb vervolgens aparte template helper sensoren gemaakt die op basis daarvan de opgenomen vermogens nog eens apart registreren tijdens verwarmen, koelen en DHW. Voor defrost wil ik ook nog zo'n aparte sensor maken. Vervolgens een hoop Linker Riemann integral sensoren om het totale verbruik te registreren. Daarmee kan ik in principe alle COPs berekenen.

Geproduceerd totaal:
YAML:
1
2
3
4
5
6
{{(0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow')|float <2 
else (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float 
- states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float) 
*(states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float/60)*4186)
+(1500 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_external_heater_state')=='on' 
else 0)}}

Opgenomen totaal:
YAML:
1
2
3
{{ (1500 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_external_heater_state')=='on' else 0) 
+(3000 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_internal_heater_state')=='on' else 0)
+ PS1KWH_meter_waarde}}

Voorbeeld van hoe ik dit gebruik in de sensor van DHW opgenomen vermogen:
YAML:
1
2
3
{{ states('sensor.calculated_heatpump_used_power')|float(0) if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state')=="Tank" 
else 1500 if states('binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_external_heater_state')=='on' 
else 0}}

Voor defrosts kun je een vergelijkbare constructie gebruiken op basis van de defrost staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Vraagje mbt het aansluiten van Heishamon Large…

Mijn Pana is nog origineel en via de CZ-TAW1 aangesloten op de cloud.

Welk koppelkabeltje heb ik nou nodig als is zowel de Heishamon Large als de CZ-TAW1 wil aansluiten?

Volgens mij CN-CNT?
Graag jullie bevestiging

Bij TheHodge uitverkocht
Maar deze dus?

https://www.conrad.nl/nl/p/1429076

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
Het makkelijkste is de originele kabel van de CZ-TAW1 te verwijderen en deze met de Heishamon te verbinden.
Je hebt dan inderdaad een (korte) CN-CNT kabel nodig om de CZ-TAW1 weer aan te sluiten op de Heishamon zodat je gebruik kan maken van de proxy functie.

De CN-CNT kabel is 5 polig. De kabel van Conrad is 4 polig en heeft ook maar 1 connector. Dat is dus niet de kabel die je zoekt. Met een beetje geluk zijn de kabels die je via Tindie kan bestellen eind van de maand weer op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@TBird484 Dat is volgens mij niet hoe het bedacht/bedoeld is. Het concept is juist om de Heishamon aan te sluiten op de CN-NMODE zodat je de CZ-TAW1 die op de CN-CNT zit in de Heishamon kan pluggen. Je hoeft de CZ-TAW1 dus niet open te maken maar alleen de kabel te verplaatsen.

@hemertje Je moet dus de CN-NMODE kabel meebestellen. Bij de uitleg op Tindie staat duidelijk dat de CN-CNT kabel geen meerwaarde biedt.

Zie ook RichieB in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring" en thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

[ Voor 30% gewijzigd door RichieB op 11-10-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
@RichieB Het is niet altijd even duidelijk, maar zo is het wel bedacht. Als je van de proxy functie gebruik wil maken (wat me logisch lijkt) dan is IMHO dit de meest handige manier om het aan te sluiten. Je maakt dan gebruik van de bestaande kabel en hoeft dan slecht een korte CN-CNT kabel te bestellen om de CZ-TAW1 aan te sluiten.
Het komt er in het kort op neer wat je liever doet. Warmtepomp openmaken en langere kabels verwerken of CZ-TAW1 openklikken en dan de zaak aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke3r6m-tjgpt5b2HlXxX6qVjltw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tMh1ImEPJ61t4pwstiXSxEWD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TBird484 op 11-10-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:11:
[...]

Klopt helemaal. De CNMODE kabel laat het toe dat je de heishaom eerst (in read only) aansluit naast de CZTAW. Om vervolgens daarna, als je denk dat het goed werkt, read only uit te schakelen en dan de CZTAW achter de heishamon te hangen met de originele kabel.

Je had ook gelijk een CNCNT kabel kunnen bestellen, welke gelijk is aan de originele kabel. Je kan dan niet 'parallel' draaien zoals beschreven maar wel het voordeel dat de beide kabels verwisselbaar zijn (qua lengte kan dat bijv. nuttig zijn).

Mbt het verbinden op de wifi hotspot bij het initieel gebruik. Dat staat in het bericht dat je van mij krijgt nadat je bestelling is verzonden.
@thehog Ik wil graag starten met de Heishamon Large i.c.m. de bestaande CZ-TAW1 die nu communiceert met de Panasonic Cloud

In eerste instantie wil ik graag starten met 'parallel' modus en wanneer het systeem en instellingen voldoen wil ik overstappen naar 100% Heishamon.

Wil je me uitleggen wat ik dan los van de Heishamon Large nodig heb aan kabel en hoe deze in deze twee situaties aan te sluiten?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
hemertje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

@thehog Ik wil graag starten met de Heishamon Large i.c.m. de bestaande CZ-TAW1 die nu communiceert met de Panasonic Cloud

In eerste instantie wil ik graag starten met 'parallel' modus en wanneer het systeem en instellingen voldoen wil ik overstappen naar 100% Heishamon.

Wil je me uitleggen wat ik dan los van de Heishamon Large nodig heb aan kabel en hoe deze in deze twee situaties aan te sluiten?
Als je niet afhankelijk wil zijn van heishamon (ook niet in proxy modus) en dus CZ-TAW1 op de panasonic wil blijven aansluiten (CN-CNT poort) dan blifjt CN-NMODE als enige optie over als verbinding naar heishamon. En dan zet je heishamon uiteraard in listen only.

Als je dan later tervreden bent kan je dan later je CZ-TAW1 ontkoppelen en verbinden aan de proxy port van heishamon met zijn originele kabel (proxy port is namelijk gewoon een CN-CNT connector) en dan heishamon van listen only afhalen.

Wil je vanaf dag 1 gelijk je CZ-TAW1 aansluiten achter heishamon (proxy port) dan maakt het niet uit wat je koopt voor kabel.

Sowieso maakt het momenteel nog steeds niet uit omdat de enige voordeel van de CN-CNT kabel is dat het 12v voeding kan dragen maar heishamon en cz-taw1 doen daar niks mee. Wellicht een toekomstige heishamon large maar zover ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe kan ik de "oude" Heishamon (OT versie) voorzien van losse voeding? Meende dat dit via 1 van de schroefterminals kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
thehog schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Als je niet afhankelijk wil zijn van heishamon (ook niet in proxy modus) en dus CZ-TAW1 op de panasonic wil blijven aansluiten (CN-CNT poort) dan blifjt CN-NMODE als enige optie over als verbinding naar heishamon. En dan zet je heishamon uiteraard in listen only.

Als je dan later tervreden bent kan je dan later je CZ-TAW1 ontkoppelen en verbinden aan de proxy port van heishamon met zijn originele kabel (proxy port is namelijk gewoon een CN-CNT connector) en dan heishamon van listen only afhalen.

Wil je vanaf dag 1 gelijk je CZ-TAW1 aansluiten achter heishamon (proxy port) dan maakt het niet uit wat je koopt voor kabel.

Sowieso maakt het momenteel nog steeds niet uit omdat de enige voordeel van de CN-CNT kabel is dat het 12v voeding kan dragen maar heishamon en cz-taw1 doen daar niks mee. Wellicht een toekomstige heishamon large maar zover ben ik nog niet.
Ik had het idee dat Heishamon de Pana gaat sturen en regelen maar het energieverbruik te blijven loggen via de CZ-TAW1, dat lijkt me de enige reden waarom je CZ-TAW1 gekoppeld wil houden?

De Pana hangt sinds januari 2019 en heb nog nooit de standaard sturing (dmv kamerthermostaat) overruled middels de Pana Cloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik had het idee dat Heishamon de Pana gaat sturen en regelen maar het energieverbruik te blijven loggen via de CZ-TAW1, dat lijkt me de enige reden waarom je CZ-TAW1 gekoppeld wil houden?

De Pana hangt sinds januari 2019 en heb nog nooit de standaard sturing (dmv kamerthermostaat) overruled middels de Pana Cloud
Dan wordt ‘t de CZ-TAW1 aansluiten op de HeishaMon (Large).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
blb4 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Dan wordt ‘t de CZ-TAW1 aansluiten op de HeishaMon (Large).
Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
En de LAN verplaatsen we van de CZ-TAW1 naar de Heishamon neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Nu online
thehog schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Dus gezien je voorraad kan ik gewoon de 2mtr CN-NMODE kabel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:19
Weet iemand toevallig of er een USB splitter is die PoE(+) kan splitten naar 5V USB C en dat de UTP stekker ook nog prik heeft?

Ik heb een willekeurige van ome Ali en daarmee kan ik de HeishaMon en CZ-TAW1voldoende prik geven, maar dan krijgt de Flex Mini of niet voldoende prik of helemaal niets meer.

Als ik niet beide via PoE kan voeden, dan ook maar voor de oplossing van @amro gaan.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Pagina: 1 ... 30 ... 35 Laatste