HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 31 ... 37 Laatste
Acties:

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:25
hemertje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:43:
En de LAN verplaatsen we van de CZ-TAW1 naar de Heishamon neem ik aan
Beide moeten op netwerk worden aangesloten. Ik maak gebruik van Lan kabel op HeishaMon (Large) en wifi voor de CZ-TAW1 maar daar ben je vrij in. De oude HeishaMon had bij mij nog wel eens wat wifi problemen, vnadaar de nieuwe op Ethernet maar mogelijk is dat helemaal niet nodig, de esp32 heeft een stuk meer rekenkracht dan de EPS8266.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 16:49
Hi,

I'd like to use heishamon instead of aquarea cloud for installer but I have a question.

When you send a heisahmaon command corresponding to one of the installer cloud, does it stop the heatpump?

Or can you change on the fly and the heat pump stays on. Can I for example change the pump speed without having that the het pump stops and starts?

Thanks!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:35
ErikVers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Ik gebruik die hierboven onlangs geposte die gaat uit van je eigen gemeten kWh meter icm productie waarde heat en (of) dhw. Die heat waarde uit de aquarea topic gaat omhoog als je backup aangaat. Er is meer productie. Maar aangezien dat verbruik elders gemeten word of sommige dit niet meten beïnvloed dit nogal je berekende cop.
Dan dus ook de opgenomen vermogen sensor toevoegen aan de berekening?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:06

ErikVers

e-Duurzaam

Maikie18 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Dan dus ook de opgenomen vermogen sensor toevoegen aan de berekening?
Ja die staat erbij toch op het bericht van 4-10 22:32 van nmad?
sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power
Ik doe ff de aanname dat hw voor home wizzard staat en dus een eigen sensor betreft.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-10 17:40
oli2000 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:32:
Hi,

I'd like to use heishamon instead of aquarea cloud for installer but I have a question.

When you send a heisahmaon command corresponding to one of the installer cloud, does it stop the heatpump?

Or can you change on the fly and the heat pump stays on. Can I for example change the pump speed without having that the het pump stops and starts?

Thanks!
You can change the pump speed and temperatures on the fly. This page shows all the commands: https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:27
blb4 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Beide moeten op netwerk worden aangesloten. Ik maak gebruik van Lan kabel op HeishaMon (Large) en wifi voor de CZ-TAW1 maar daar ben je vrij in. De oude HeishaMon had bij mij nog wel eens wat wifi problemen, vnadaar de nieuwe op Ethernet maar mogelijk is dat helemaal niet nodig, de esp32 heeft een stuk meer rekenkracht dan de EPS8266.
en zijn dan de koppelingen met de CN-kabels tussen
  • WP en de Heishamon Large
  • Heishamon en de CZ-TAW1
dan ook nog nodig?

Ik probeer het te snappen maar het kwartje valt ff niet

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:37
@hemertje Ja, de CZ-TAW1 praat blijkbaar met internet (geen ervaring mee) en heishamon ook (lokaal). Dit staat los van de commando's richting de warmtepomp, die gaan over de CN-kabels (RS232 meen ik). Zowel de CZ-TAW1 als heishamon praten dus zowel over internet als de CN-kabels.

• blb4
hemertje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

en zijn dan de koppelingen met de CN-kabels tussen
  • WP en de Heishamon Large
  • Heishamon en de CZ-TAW1
dan ook nog nodig?

Ik probeer het te snappen maar het kwartje valt ff niet
De koppeling naar de WP toe is serieel, als je HeishaMon (Large) aansluit op de WP is dat dus een seriele verbinding en als je dan vervolgens de CZ-TAW1 aansluit op HeishaMon dan is dat ook een seriële verbinding. CZ-TAW1 heeft geen weet van de HeishaMon, die is zo geprogrammeerd dat deze als proxy optreed tussen CZ-TAW1 en de WP.

Vervolgens zijn HeishaMon en de CZ-TAW1 gateways, de CZ-TAW1 naar de Panasonic cloud omgeving en daarvoor moet deze dus aan internet worden verbonden middels WIFI of LAN.

HeishaMon is in eerste instantie een gateway naar een MQTT server en heeft daarvoor dus ook een netwerkverbinding nodig, dat kan ook WIFI of LAN. Daarnaast kan HeishaMon ook lokaal logica (rules) draaien en ook een verbinding met een opentherm thermostaat onderhouden waarvan je dan weer middels die rules ook aansluring naar de WP kan maken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• hemertje
Ik heb er even een overzichtje van gemaakt, zie de PDF-bijlage
Hopelijk klopt deze zo?

Ik kan me herinneren dat toen Heishamon net uitkwam een paar jaar geleden, er een draadje was dat je ook temperatuur-sensoren en kWh-meters aan kon sluiten?

Zijn deze niet meer benodigd b.v. omdat Heishamon deze allemaal uitleest tegenwoordig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPggNLUjLYW67rpiAABMOEsQRx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoSSDzhThwcwiozaWB4mVRlw.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:24
hemertje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:23:
Ik heb er even een overzichtje van gemaakt, zie de PDF-bijlage
Hopelijk klopt deze zo?

Ik kan me herinneren dat toen Heishamon net uitkwam een paar jaar geleden, er een draadje was dat je ook temperatuur-sensoren en kWh-meters aan kon sluiten?

Zijn deze niet meer benodigd b.v. omdat Heishamon deze allemaal uitleest tegenwoordig?

[Afbeelding]
De externe kamerthermostaat kun je weg laten en één of meerdere Zigbee temperatuur sensoren nemen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• blb4
BazemanKM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

De externe kamerthermostaat kun je weg laten en één of meerdere Zigbee temperatuur sensoren nemen.
Dat kan, maar is wel een keuze met consequenties. Kies je voor KISS of juist niet?

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-10 22:28
hemertje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:43:
En de LAN verplaatsen we van de CZ-TAW1 naar de Heishamon neem ik aan
CZ-TAW1 heeft ook internet nodig maar ook die kan je op wifi zetten. Dus wat jij wil

• hemertje
BazemanKM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Want, want is het voordeel?

• hemertje
thehog schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

CZ-TAW1 heeft ook internet nodig maar ook die kan je op wifi zetten. Dus wat jij wil
ja ik las het eerder , scherp opgemerkt, die was ik vergeten!
de ZC-TAW1 is al aanwezig en gekoppeld op de Pana en op LAN, dus die kan mee over op deze manier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SznDfvVOz0EMGY-s4cQOYNG0Vc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVCi1aBJferEsBRLYzi3cpCU.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zit het met die kWh-meters en temperatuursensoren?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 22:13
hemertje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

de ZC-TAW1 is al aanwezig en gekoppeld op de Pana en op LAN, dus die kan mee over op deze manier

[Afbeelding]

Compleet plaatje lijkt me. Waar wil je de MQTT server draaien om Home Assistant met HeishaMon te laten communiceren? Als add-on op de Home Assistant installatie?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• hemertje
nMad schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Compleet plaatje lijkt me. Waar wil je de MQTT server draaien om Home Assistant met HeishaMon te laten communiceren? Als add-on op de Home Assistant installatie?
Ja zo had ik het bedacht en ben er namelijk ook vanuit gegaan dat het zo standaard werkt?

• BazemanKM
hemertje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Want, want is het voordeel?
Draadloos, goedkoper.

Meerdere temperatuur sensoren mogelijk om gemiddelde te berekenen.

En als je dat op Zigbee hebt, dan is het een kleine stap om lampen e.d. ook slim te maken.

• thehog
Beekforel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:17:
Hoe kan ik de "oude" Heishamon (OT versie) voorzien van losse voeding? Meende dat dit via 1 van de schroefterminals kon?
Op de dallas/1wire connector op de GND en 5V voeden. Wel even de voeding vanuit de panasonic er uit halen (rode draad, linker pin)

• hemertje
BazemanKM schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Draadloos, goedkoper.

Meerdere temperatuur sensoren mogelijk om gemiddelde te berekenen.

En als je dat op Zigbee hebt, dan is het een kleine stap om lampen e.d. ook slim te maken.
Ter informatie.

De Pana 7kW is in januari 2019 geinstalleerd incl. deze huiskamerthermostaat.
Sindsdien draait deze combinatie standaard op de Pana formware.

Nu heb ik dus het idee om te gaan regelen en sturen dmv de Heishamon, naar mijn idee is dat effectiever en levert het meer comfort dan via de standaard Pana firmware?

Anders zou dit hele draadje overbodig zijn lijkt me?

Verder is ook al jaar en dag een Homey in huis aanwezig, die gebruik ik voor de kWh-meting via diverse slimme stekker.
Op de P1-poort is de P1 van Homewizard aangesloten

[ Voor 11% gewijzigd door hemertje op 14-10-2024 20:06 ]

• Maikie18
hemertje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Ter informatie.

De Pana 7kW is in januari 2019 geinstalleerd incl. deze huiskamerthermostaat.
Sindsdien draait deze combinatie standaard op de Pana formware.

Nu heb ik dus het idee om te gaan regelen en sturen dmv de Heishamon, naar mijn idee is dat effectiever en levert het meer comfort dan via de standaard Pana firmware?

Anders zou dit hele draadje overbodig zijn lijkt me?

Verder is ook al jaar en dag een Homey in huis aanwezig, die gebruik ik voor de kWh-meting via diverse slimme stekker.
Op de P1-poort is de P1 van Homewizard aangesloten
Dit draadje heet monitoring, je kunt veel beter monitoren icm de heishamon. Wat denk je te verbeteren aan je comfort?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Roeland
hemertje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
Mits je sturing beter is dan die van Panasonic dan ja. Voordeel van Heishamon is dat Panasonic in alle gevallen moet werken en je nu zelf een sturing op maat kan maken voor jouw doeleinden.

Zelf vind ik de sturing van Panasonic vrij grof en aggressief (van wat ik er in een paar uurtjes spelen uit kreeg, daarna direct verder met heishamon). Met eigen brouwsel is het rustig kwa gedrag met lange runs. Side note: het gaat niet vanzelf en je kan er verslaafd aan raken... ;)
[...]

Kan je aansluiten op heishamon. kWh meters via S0 en Dallas 1-wire (exacte type moet je even ergens opsnorren) temperatuur sensoren zijn uitleesbaar.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Roeland schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Mits je sturing beter is dan die van Panasonic dan ja. Voordeel van Heishamon is dat Panasonic in alle gevallen moet werken en je nu zelf een sturing op maat kan maken voor jouw doeleinden.

Zelf vind ik de sturing van Panasonic vrij grof en aggressief (van wat ik er in een paar uurtjes spelen uit kreeg, daarna direct verder met heishamon). Met eigen brouwsel is het rustig kwa gedrag met lange runs. Side note: het gaat niet vanzelf en je kan er verslaafd aan raken... ;)

[...]

Kan je aansluiten op heishamon. kWh meters via S0 en Dallas 1-wire (exacte type moet je even ergens opsnorren) temperatuur sensoren zijn uitleesbaar.
DS18B20 ;)
[...]

[Afbeelding]

kWh meters: EASTRON SDM120DB-MID.

Verder staan er op Marktplaats bosjes Thinclients met HA pre-installed, heb deze bij anderen geinstalleerd om de Pana te monitoren, doen het goed, zeker voor de paar tientjes die ze kosten!

[ Voor 34% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-10-2024 22:42 ]

• hemertje
Dank voor jullie reacties @Maikie18 @Roeland @bbbrumbrum

Zoals jullie zien diverse vragen de laatste tijd dat ik dit op wil pakken
Maar ik mis, waarschijnlijk zoals vele starters hier wanneer ik de 121 pagina's doorlees, het totaalplaatje incl. Howto

Het is dan ook jammer, vind ik, dat hier zoveel kennis zit, maar allemaal verspreid en niet centraal vastgelegd!?

Nu wil ik best een Howto gaan schrijven als naslagwerk voor mezelf en anderen, maar dan zal ik wel af en toe tips en hulp van anderen nodig hebben ;)

Hopelijk willen jullie en anderen mede-tweakers me hierbij op weg helpen en verder gaande ondersteunen?

• blb4
hemertje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:02:
Dank voor jullie reacties @Maikie18 @Roeland @bbbrumbrum

Zoals jullie zien diverse vragen de laatste tijd dat ik dit op wil pakken
Maar ik mis, waarschijnlijk zoals vele starters hier wanneer ik de 121 pagina's doorlees, het totaalplaatje incl. Howto

Het is dan ook jammer, vind ik, dat hier zoveel kennis zit, maar allemaal verspreid en niet centraal vastgelegd!?

Nu wil ik best een Howto gaan schrijven als naslagwerk voor mezelf en anderen, maar dan zal ik wel af en toe tips en hulp van anderen nodig hebben ;)

Hopelijk willen jullie en anderen mede-tweakers me hierbij op weg helpen en verder gaande ondersteunen?
Ik denk dat dit een algemeen probleem is in Forums, er zit een giga hoeveelheid informatie in maar 't staat allemaal verspreid. Natuurlijk wordt er vaak geprobeerd het TS up-to-date te houden maar voor degen die eenmaal 'alles' doorgrond hebben is er geen of nauwelijks noodzaak om e.e.a. beter te structureren.

Geweldig als je dit zou willen doen!
Dit zou nou trouwens eens een mooie taak voor AI zijn zit ik te denken....

ChatGPT maakt er van:

Het lijkt erop dat ik de gevraagde informatie van Tweakers.net niet direct kan ophalen vanwege beperkingen op de website. Je kunt de handleiding zelf inzien via de thread op Tweakers. Toch kan ik een algemene handleiding geven voor het gebruik van Heishamon, gebaseerd op de algemene kennis over het systeem.

Handleiding voor het gebruik van Heishamon met Panasonic Aquarea:

Wat is Heishamon?

Heishamon is een open-source project dat je in staat stelt om gegevens van je Panasonic Aquarea warmtepomp uit te lezen en te beheren. Het maakt gebruik van een ESP8266 of ESP32 bord, dat via MQTT kan communiceren met je domoticasysteem, zoals Home Assistant.

Benodigdheden:

1. Heishamon PCB of een ESP8266/ESP32 bord: Dit is de hardware die je aan de warmtepomp koppelt.
2. MQTT Broker: Voor de communicatie tussen Heishamon en je domoticasysteem.
3. Home Assistant (of vergelijkbaar systeem): Optioneel, voor visuele weergave en automatisering.

Stappen voor installatie:

1. Voorbereiding van de hardware:
• Sluit de ESP8266 of ESP32 aan op je computer.
• Gebruik een USB-kabel om het apparaat te verbinden en installeer de nodige drivers als dat nog niet is gebeurd.
2. Installeren van Heishamon firmware:
• Download de Heishamon-firmware van GitHub.
• Flash de firmware naar je ESP-bord met tools zoals esptool.py of NodeMCU PyFlasher.
3. Aansluiten op de warmtepomp:
• De Heishamon PCB heeft een seriële verbinding met de warmtepomp. Zorg ervoor dat je de juiste pinnen op de PCB verbindt met de bijbehorende aansluitingen op de Panasonic Aquarea.
• De communicatie verloopt via het UART-protocol, dus zorg dat de spanningsniveaus kloppen (de meeste PCB’s hebben een levelshifter voor 5V naar 3.3V).
4. Configuratie van netwerk en MQTT:
• Na het opstarten van Heishamon maakt het apparaat een WiFi-toegangspunt aan (SSID: “Heishamon_AP”). Verbind hierop met je laptop of smartphone.
• Ga naar het IP-adres (meestal 192.168.4.1) en stel het apparaat in om verbinding te maken met je eigen WiFi-netwerk.
• Configureer de MQTT-instellingen, zodat Heishamon met je MQTT-broker kan communiceren.
5. Integratie in Home Assistant:
• Voeg een MQTT-integratie toe in Home Assistant.
• Heishamon publiceert data van de warmtepomp zoals temperatuur, druk en energieverbruik. Deze data is beschikbaar als topics in de MQTT-broker.
• Je kunt deze topics gebruiken om entiteiten in Home Assistant te maken en dashboards te bouwen.
6. Monitoring en sturing:
• Via MQTT kun je niet alleen data uitlezen, maar ook commando’s naar de warmtepomp sturen, zoals het wijzigen van de temperatuur of het aanpassen van de bedrijfsmodus.
• Het is ook mogelijk om geavanceerde instellingen te beheren, zoals de emulatie van een optionele Panasonic PCB voor zones of buffertanks.

Veelvoorkomende problemen:

• Verbindingsproblemen met MQTT: Controleer of de juiste IP-adressen en gebruikersgegevens zijn ingesteld in zowel Heishamon als de MQTT-broker.
• Geen data zichtbaar in Home Assistant: Zorg ervoor dat de juiste MQTT-topics zijn toegevoegd en dat de verbinding met de broker succesvol is.

Voor gedetailleerdere instructies en updates kun je de originele thread op Tweakers.net raadplegen.

[ Voor 58% gewijzigd door blb4 op 14-10-2024 23:45 ]

• hemertje
blb4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:40:
[...]
Voor gedetailleerdere instructies en updates kun je de originele thread op Tweakers.net raadplegen.
Betreft dat dit draadje?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:06
Zo te zien wel, ik volg het al een aantal jaar.

Misschien voor jou handig; ik heb geen enkele ICT of technische kennis. Ik heb geprobeerd heishamon te begrijpen voordat ik bestelde (met die s0 meters en namen van printplaten) maar ik snapte er niets van.
Toen toch maar op goed geluk besteld, erachter gekomen dat ik de Panasonic module die telkens uitviel 1 op 1 kon vervangen door heishamon. Daarna home assistant op een oude raspberry pi 3 gezet en een paar avonden lopen stoeien.
Nu draait alles als een zonnetje met minimale verbindingsproblemen.

Reken maar dat heishamon een factor 10 fijner is dan de CZ-TAW module met jaartal 1993 app erbij.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• blb4
Mijn vraag was:

Maak een handleiding voor het gebruik van Heishamon zoals beschreven op HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

• hemertje
bbbrumbrum schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:38:

kWh meters: EASTRON SDM120DB-MID.

Verder staan er op Marktplaats bosjes Thinclients met HA pre-installed, heb deze bij anderen geinstalleerd om de Pana te monitoren, doen het goed, zeker voor de paar tientjes die ze kosten!
goeie tip!

op MP lees ik bv onderstaande voor 49,95

Home Assistant Server HP T530 32gb,4gb RAM(plugNplay)

De HP T530 thinclient Home Assistant met een Zigbee Coördinator is de ideale snelle stille en compacte computer die dient als zeer zuinige compacte Home Assistant server. Voor opslag zit er een snelle 32gb M.2 SATA SSD in, hierdoor sneller, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker dan een Raspberry Pi 4 met een MicroSDcard.

Wordt geleverd met de meest recente versie van de laatste Home Assistant OS voorgeïnstalleerd. Daarnaast ontvang je een duidelijke handleiding om een juiste start te maken! In de BIOS stel ik standaard in dat na stroomuitval hij terug opstart naar de eerdere status.

Specificaties:
Processor: AMD Embedded G-series GX-215JJ Radeon R2E 1,5ghz(2 core, 1.5 GHz, max 2GHz)
Geheugen: 4gb DDR4 geheugen
Opslag: 32gb SSD( 128gb op aanvraag)

Aansluitingen:
• 3x USB 3.0
• 2x USB 2.0
• 1x USB-C
• 1x Headphone
• 1x Microphone
• 2x DisplayPort 1.2
• 1x RJ45 LAN
• 1x Audio Line-in
• 1x Audio Line-Out

Inclusief:
• Stroomadapter. Met Home Assistant is het verbruik slechts 5 tot 12 watt. De T530 is net als de T520,T620 passief gekoeld en heeft geen vervelende ventilatoren.

Plug and play 40 seconden. aansluiten en via elk apparaat binnen het netwerk naar: homeassistant.local:8123 of (IP)192.168.x.x:8123

Eventueel: Zigbee 3.0 Coördinator (€15)
(Voor Philips Hue, Ikea TRADFRI, Aqara, Sonoff,Tuya en alle andere merke Zigbee compatibiliteit)

P1 kabel Landis Gyr DSMR 5 (180cm)(€15)

ESP32'S om sensoren te bouwen Bluetooth proxy, beweging of mm wave, temperatuur/luchtvochtigheid sensoren(€5)

Verzendkosten naar DHL ServicePoint €4,95 of naar huisadres €5,95

• hemertje
wheli schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Zo te zien wel, ik volg het al een aantal jaar.

Misschien voor jou handig; ik heb geen enkele ICT of technische kennis. Ik heb geprobeerd heishamon te begrijpen voordat ik bestelde (met die s0 meters en namen van printplaten) maar ik snapte er niets van.
Toen toch maar op goed geluk besteld, erachter gekomen dat ik de Panasonic module die telkens uitviel 1 op 1 kon vervangen door heishamon. Daarna home assistant op een oude raspberry pi 3 gezet en een paar avonden lopen stoeien.
Nu draait alles als een zonnetje met minimale verbindingsproblemen.

Reken maar dat heishamon een factor 10 fijner is dan de CZ-TAW module met jaartal 1993 app erbij.
ik heb wel een technische opleiding, maar wil het graag begrijpen voordat ik eraan start ;)
en 1993 app, inderdaad... 8)7

• stiphout
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
Zojuist een poging gedaan om Heisamon aan de praat te krijgen in HomeAssistant, maar tot nu toe zonder succes. Hopelijk kan iemand helpen en zeggen waar het fout gaat.

Wat werkt: De Heisamon zelf werkt. Als ik er direct naar toe gaat via het IP adres, zie ik de Heisha monitor en zie ik waarden van de Panasonic.
Wat werkt niet: Als ik in HomeAssistant kijk, zie ik onder "Aquarea HeatPump Indoor Unit" alle sensoren staan, maar overal staat "Unknown" achter.
Waar ik over twijfel: Ik heb nog nooit met MQTT gewerkt en heb dit vanavond voor het eerst geïnstalleerd. Ik denk (maar weet het niet zeker en kan het ook nergens echt duidelijk vinden), dat ik een topic toe moet voegen, en dat heb ik hier gedaan (Zowel JSON als niet JSON uitgeprobeerd, maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnDm7pGfRldOSj7WtXr5Ca7Hwms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hwQZUmxYWz18dZ3qYfW6yozY.png?f=user_large

Ik verwacht dat ik iets niet juist heb staan in mijn MQTT instellingen, maar ik weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken. Hulp wordt gewaardeerd :) Dank.

• BazemanKM
stiphout schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:51:
Zojuist een poging gedaan om Heisamon aan de praat te krijgen in HomeAssistant, maar tot nu toe zonder succes. Hopelijk kan iemand helpen en zeggen waar het fout gaat.

Ik verwacht dat ik iets niet juist heb staan in mijn MQTT instellingen, maar ik weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken. Hulp wordt gewaardeerd :) Dank.
Op de Heisha monitor website, onder setting, kun je de gegevens van de MQTT server instellen en daar vind je ook het topic: panasonic_heat_pump

• stiphout
  • Laatst online: 11-12-2024
BazemanKM schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Op de Heisha monitor website, onder setting, kun je de gegevens van de MQTT server instellen en daar vind je ook het topic: panasonic_heat_pump
Dank, die gegevens had ik inderdaad nog niet ingevuld.
Voor degene die dit topic nog eens tegenkomt en tegen dezelfde probelemen aanloopt:
Ik had ook geen user aangemaakt in HomeAssistant voor MQTT. Na het aanmaken van de user en het synchroniseren van alle Usernames, werkt het nu.

Dank!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:47
Heeft iemand hier een OT thermostaat werkend met de heishamon V3.8?
Bij het uitlezen verbaas ik mij een beetje over, het lijkt wel of er geen data binnenkomt en alles op default staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QehLngL.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EpWw34K.png

de OT thermostaat staat namelijk op 19.5 C ingesteld, dat is niet zichtbaar. Is er nog een andere diagnostische stap die ik kan doen, om de verbinding te checken? Het werkte hiervoorheen toen ik de ketel had aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7L5jkw1.png

[ Voor 4% gewijzigd door runeazn op 18-10-2024 14:49 ]

• blb4
runeazn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:47:
Bij het uitlezen verbaas ik mij een beetje over, het lijkt wel of er geen data binnenkomt en alles op default staat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

de OT thermostaat staat namelijk op 19.5 C ingesteld, dat is niet zichtbaar. Is er nog een andere diagnostische stap die ik kan doen, om de verbinding te checken? Het werkte hiervoorheen toen ik de ketel had aangesloten.
[Afbeelding]
Jazeker. Wel moet je met rules aan de gang om er ook daadwerkelijk wat mee te doen.

• runeazn
blb4 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Jazeker. Wel moet je met rules aan de gang om er ook daadwerkelijk wat mee te doen.
Mijn vraag is hoe kom ik van de default waardes af. Mijn OT thermostaat word dus niet uitgelezen lijkt er op.

• blb4
runeazn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Mijn vraag is hoe kom ik van de default waardes af. Mijn OT thermostaat word dus niet uitgelezen lijkt er op.
Wat jou Anna precies ondersteund weet ik niet maar minimaal moet je die regels Recieved status check binnenkrijgen met CH & DHW waarde (0 of 1) binnenkrijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEA1nOPGkdtUAAVL_JrK3wYRz2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tiir1rFAm4DuLOOl3luuZADo.png?f=fotoalbum_large

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10 18:58
Ik krijg erg veel reconnects binnen op de heishamon, hij is ook vaak moeizaam te benaderen en moet geregeld opnieuw opgestart worden anders krijg ik helemaal geen verbinding meer.
heishamon is van een externe voeding voorzien, 5V telefoonoplader. echter als ik in home assistant kijk wordt er 3.3V aangegeven, klopt dat? ik zou namelijk 5V verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRTHqGzlhDiJcl_aO3SOi4NQbjk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ii2dpT7I5wB2LegOOOIbrphD.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KhTQO_-E1qeVAg2RHbJtXasb38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wU4Ssey5iDrRvRSn0LZiuouk.png?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

• Paul
  • Registratie: September 2000
De voeding is 5V, maar de chip werkt op 3,3V. Als je er 5V op zet dan ontsnapt de magische rook. Om de 5V om te zetten zit er een voltage regulator op, op de foto's gok ik dat dat U3 is.

Omdat de chip geen 5V aangeboden krijgt kan het die ook niet meten; het kan alleen de 3,3V meten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 09:27

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb het idee dat sinds ik v3.8 op mijn small heb gezet dat ik regelmatig(er) offline/online berichten zie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
18/10 16:52:23 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
18/10 16:52:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
18/10 16:46:04 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
18/10 16:46:04 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 20.13°C)
18/10 16:45:10 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
18/10 16:45:07 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
18/10 16:45:06 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
18/10 15:35:01 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
18/10 15:34:57 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc automation: on/off)
18/10 15:34:56 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operating mode from Heat+DHW to DHW only
18/10 15:34:56 - Function RTC: Stored next operating mode is set to 4
18/10 15:34:56 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
18/10 15:25:45 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 134 (pump speed)
18/10 15:25:45 - Compressor: stopped
18/10 15:25:45 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 134 (37%) (Low)
18/10 14:48:14 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
18/10 14:48:14 - Compressor: running
18/10 14:48:14 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (DHW)
18/10 14:45:09 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
18/10 14:45:09 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
18/10 14:45:07 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
18/10 14:45:07 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
18/10 14:45:06 - Scheduler - Power: 1
18/10 13:23:25 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
18/10 13:23:04 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
18/10 13:22:52 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
18/10 13:22:52 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
------------------------------------------------------------------------------------------------
17/10 18:43:38 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
17/10 18:42:48 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
17/10 16:45:14 - TOP4_Operating_Mode_State: 0
17/10 16:45:09 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
17/10 16:45:08 - Scheduler: Stored next operating mode is removed
17/10 16:19:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
17/10 16:17:31 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 22:17
Ik heb zojuist gepoogd mijn HeishaMon (large) aan te sluiten (prachtig project, chapeau!). Ik heb de Heishamon zelf op de CN-CNT-poort op de Aquarea aangesloten en de Panasonic cloud-unit aan de HeishaMon. Ook heb ik externe USB-C-voeding aangesloten. De HeishaMon start op, het groene lampje brandt continu, maar ik zie geen WiFi-netwerk / -hotspot verschijnen. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhr1LFG6-wvRC8vf-MaxygoceAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ7AwLIUWYjeX19tWtraHJX3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veqJvu_8106_bh-Tc_3UcsI8MjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtnRp54ln7xTd1f8TJjGXgbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtIUQTP1-rl99_GOX_MDhqzQxuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJkFGONQm8dtSILAsL2bjBQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcCHX7iIuLGA1kAmFtigB-0KFhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7b9UAHduNe25oD7CfNNOadt1.jpg?f=fotoalbum_large

• thehog
pdongen schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:44:
Ik heb zojuist gepoogd mijn HeishaMon (large) aan te sluiten (prachtig project, chapeau!). Ik heb de Heishamon zelf op de CN-CNT-poort op de Aquarea aangesloten en de Panasonic cloud-unit aan de HeishaMon. Ook heb ik externe USB-C-voeding aangesloten. De HeishaMon start op, het groene lampje brandt continu, maar ik zie geen WiFi-netwerk / -hotspot verschijnen. Iemand nog tips?
Ik vrees dat het bij het versturen wat mis is gegaan met het uploaden van de firmware.

Je kan deze file downloaden: https://github.com/IgorYb...o.esp32-v3.8.complete.bin

En dan via https://espressif.github.io/esptool-js/ deze file flashen met een standaard usb-c kabel naar je computer. Upload hem wel naar address 0x0000

Wil hij niet uploaden, houd dan de boot/flash button vast en druk op reset. Je kan boot/flash dan loslaten. Daarna weer proberen te uploaden.

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 22:17
Ha, dat was snel, en het werkt! Dankjewel voor je snelle reactie. Ik moest wel even met Google Chrome i.p.v. Firefox werken om te flashen en via HTTP met de HeishaMon te verbinden, maar het werkt nu. Ik ga weer even verder tweaken :)

• hemertje
thehog schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Als je niet afhankelijk wil zijn van heishamon (ook niet in proxy modus) en dus CZ-TAW1 op de panasonic wil blijven aansluiten (CN-CNT poort) dan blifjt CN-NMODE als enige optie over als verbinding naar heishamon. En dan zet je heishamon uiteraard in listen only.

Als je dan later tervreden bent kan je dan later je CZ-TAW1 ontkoppelen en verbinden aan de proxy port van heishamon met zijn originele kabel (proxy port is namelijk gewoon een CN-CNT connector) en dan heishamon van listen only afhalen.

Wil je vanaf dag 1 gelijk je CZ-TAW1 aansluiten achter heishamon (proxy port) dan maakt het niet uit wat je koopt voor kabel.

Sowieso maakt het momenteel nog steeds niet uit omdat de enige voordeel van de CN-CNT kabel is dat het 12v voeding kan dragen maar heishamon en cz-taw1 doen daar niks mee. Wellicht een toekomstige heishamon large maar zover ben ik nog niet.
@thehog

Wanneer zijn de cn-nmode kabels weer op voorraad?

En, hoe en waar kan je het beste de HeisHamon Large bevestigen in de Pana?

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10 18:58
Paul schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:06:
De voeding is 5V, maar de chip werkt op 3,3V. Als je er 5V op zet dan ontsnapt de magische rook. Om de 5V om te zetten zit er een voltage regulator op, op de foto's gok ik dat dat U3 is.

Omdat de chip geen 5V aangeboden krijgt kan het die ook niet meten; het kan alleen de 3,3V meten.
dan kan ik dat afstrepen als mogelijke oorzaak van het hoge aantal reconnects.

Wh-mdc07j3e5

• runeazn
blb4 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Wat jou Anna precies ondersteund weet ik niet maar minimaal moet je die regels Recieved status check binnenkrijgen met CH & DHW waarde (0 of 1) binnenkrijgen:
[Afbeelding]
Oke, dus als ik eht goed begrijp, zie ik nu allemaal opentherm requests, maar ik moet zelf met rules dit vertalen naar heishamon instellingen?

Kan ik ergens een voorbeeld vandaan toveren?

Dus in andere woorden, zonder rules zal geen enkele opentherm waarde in de heishamon veranderen?

Ik krijg nu dus heel veel read requests binnen maar als ik het goed begrijp geeft de heishamon nu daar dus geen antwoord op, omdat hij niet begrijpt water opgevraagd word.

voorbeeld dat ik eventueel ga gebruiken, andere zijn welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door runeazn op 20-10-2024 15:53 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

runeazn schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Oke, dus als ik eht goed begrijp, zie ik nu allemaal opentherm requests, maar ik moet zelf met rules dit vertalen naar heishamon instellingen?

Kan ik ergens een voorbeeld vandaan toveren?

Dus in andere woorden, zonder rules zal geen enkele opentherm waarde in de heishamon veranderen?

Ik krijg nu dus heel veel read requests binnen maar als ik het goed begrijp geeft de heishamon nu daar dus geen antwoord op, omdat hij niet begrijpt water opgevraagd word.

voorbeeld dat ik eventueel ga gebruiken, andere zijn welkom.
Nee, waardes als roomTemp moeten gewoon doorkomen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Bedrading in orde? Thermostaat even met een korte draad op de Heishamon testen?

• thehog
Je mist indedaad allerlei status berichten van de thermostaat zelf, hoewel hij wel om antwoorden lijkt te vragen. Beejte gek.

De mandatory messages die ontbreken zoals master en slave status.

• runeazn
Inderdaad gek. Maar met wat rules zoals in de github krijg ik nu wel alle gegevens door inclusief de basis zoals temperatuur.

Het werkt alleen nog niet naar behoren, bepaalde stukken code buggen zonder reden. Door dit in een aparte functie te wrappen gaat de hoofd functie wel door als de sub functie gecalldd word. Maar de temperatuur vraag bugt ook nog die springt naar nul soms.

Maar er zijn meteen zoveel rules dat het ook niet lekker loopt. En debuggen gaat moeizaam. De warmtepomp slaat niet aan en ik zie dat de tweaker allerlei variabelen heeft verkort voor hogere run performance. Alleen is het slecht leesbaar nu.

Mijn conclusie is dat de Anna wel wat antwoorden verwacht maar als je die fatsoenlijk synct dan komt alle informatie beschikbaar.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 11:52
Ik heb ook last van erg veel disconnects:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPMgyotnafJlHgbXeEjGAO9sPZs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/u7y9nYbyqhsgo7EtlyhhnNrh.png?f=fotoalbum_medium

Gebeurt zowel via wifi als bedraad. Soms gaat het ook dagen of zelfs een week goed, soms is het regelmatig raak. Eerder had ik last van multicast die bij de Heishamon terechtkwam (vooral door iptv), maar momenteel zit de Heishamon-pcb in een apart subnet en vlan, met een strenge firewall waar maar een paar ip's doorheen mogen. De hat zit ook goed vast en de bekabeling is goed - dus ik heb inmiddels geen idee meer waar ik het moet zoeken.

Ik ben helemaal geen stagiair

• joep2020
  • Laatst online: 28-10 17:46
Iemand al de heishamon getest op een M?

Ik heb nu de M (zonder binnenunit) thuis geïnstalleerd, maar mis veel aansluitmogelijkheden. Ik ben benieuwd of de heishamon dit kan oplossen (zoals externe thermostaat en externe pomp contact)

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 11:52
Joost schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:10:
Ik heb ook last van erg veel disconnects:

[Afbeelding]

Gebeurt zowel via wifi als bedraad. Soms gaat het ook dagen of zelfs een week goed, soms is het regelmatig raak. Eerder had ik last van multicast die bij de Heishamon terechtkwam (vooral door iptv), maar momenteel zit de Heishamon-pcb in een apart subnet en vlan, met een strenge firewall waar maar een paar ip's doorheen mogen. De hat zit ook goed vast en de bekabeling is goed - dus ik heb inmiddels geen idee meer waar ik het moet zoeken.
Om hierop terug te komen: blijkbaar kwam er toch nog wat multicast bij de Heishamon terecht. Nu draait-ie helemaal stabiel.

De les: de pcb - zowel de 8266 als de 32 - zijn erg gevoelig. Ik heb nu helemaal geen slechte reads meer; ik nam aan dat een klein deel aan slechte reads (timeouds, bad header, et cetera) erg simpelweg bij hoorde als onderdeel van de communicatie tussen de pcb en de Panasonic. Maar waarschijnlijk had de Heishamon dus ook al last van de destijds vrij bescheiden hoeveelheid multicast (mdns voor chromecast, bonjour) die toen al voorbij kwam. Ik wist dat simpelweg niet, anders had ik hem al veel eerder geïsoleerd. Wellicht goed voor de readme (wil ik zelf best wat voor schrijven).

(Ja, ja, je apparaten isoleren is natuurlijk altijd goed. Maar er is zoveel anders dat belangrijk is en dat ook tijd kost :+ )

Ik ben helemaal geen stagiair

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik heb twee Heishamons: een op v3.2.3. en een op v3.8. Klopt het dat v3.2.3 wel het IP-adres verstuurd als MQTT message en v3.8 niet? Ik zie bij de tweede WP namelijk het IP-adres niet in de node-red oplossing van @edterbak .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipvl_vSEmat4eaHdtiGwYd2B0GQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vPiS3lg8Zl5Smbj5hqD1EpC3.png?f=user_large

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• blb4
Aziona schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:16:
Ik heb twee Heishamons: een op v3.2.3. en een op v3.8. Klopt het dat v3.2.3 wel het IP-adres verstuurd als MQTT message en v3.8 niet? Ik zie bij de tweede WP namelijk het IP-adres niet in de node-red oplossing van @edterbak .
[Afbeelding]
De mijne (Large) op v3.8 geeft wel IP adres als MQTT bericht.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:15
blb4 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:23:
[...]De mijne (Large) op v3.8 geeft wel IP adres als MQTT bericht.
Na een reboot van de Heishamon geeft ie m ook weer en staat ie ook in de Node-Red oplossing.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is er een groot verschil tussen 3.2.3 en 3.8 op de kleine heishamon?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-10 17:15
Is er een manier om de datum en tijd zoals deze te zien is om het scherm van de panasonic afstandbediening geautomatiseerd te wijzigen ?
Ik zie helaas geen topic dat deze setting kan beinvloeden.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
@thehog , na een update van HomeAssistant kreeg ik deprecated meldingen van HomeAssistant over code in heishamon.yaml. Ik heb hiervoor ook alvast een PR ingeschoten.

-edit-
Hij is al gemerged, wat een snelheid 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Krilo_89 op 28-10-2024 09:39 ]

• hemertje
Hoe hebben jullie de Heishamon geplaatst?

In de binnenunit van de WP opgenomen?
Of er buiten geplaatst?

Wat was jullie afweging?

Een foto ervan wordt gewaardeerd!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

hemertje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:

Of er buiten geplaatst?

Wat was jullie afweging?

Binnen in huis, kan ik er altijd bij maar dat is nog nooit nodig geweest.
In de kelder, 2 meter van de pomp af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joR-PrQUT-Ea65u-Hkdf314e09g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSDQhlCIGhnIQoKZ9ug2w1qR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 35% gewijzigd door klump4u op 29-10-2024 15:08 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• nMad
hemertje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:

Of er buiten geplaatst?

Wat was jullie afweging?

Binnen via een 5 meter lange CN-CNT kabel. Afwegingen:
-Heb elektronica liefste zoveel mogelijk in huis
-Kan er eenvoudiger bij indien nodig
-Gemakkelijker aansluiten van sensoren / kWh-meters etc

Zit in het derde doosje van links op de eerste foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSd0Uc9kHD5vpcJMb0NPa65KBgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3Rw9k5OJDhCTHnGD8Mddtk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxkAo2IcMDlFY-6a1-LIr6g6gAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iou3Hbbyn7G8owL8NLgIsvVV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door nMad op 29-10-2024 15:35 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• hemertje
dankjewel beide!
nMad schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

-Gemakkelijker aansluiten van sensoren / kWh-meters etc
welke fabricaten en type sensoren / kWh-meters heb je toegepast?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 09:27

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

hemertje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:39:
dankjewel beide!

[...]

welke fabricaten en type sensoren / kWh-meters heb je toegepast?
Ik heb deze.
Zie het hoofdstuk "Onderdelen en Winkels" specifiek dit subje: "SO Meter die werkt aan Heishamon" in dit topic.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10 20:18
runeazn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:47:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had zelf hier alles op nul staan bij installatie. Maar kwam erachter dat de tx rx kleurtjes bij de meegeleverde kabel bij HeishaMon omgedraaid waren tov de originele kabel. Toen ik de ene kabel heb gebruikt om de ander te verlengen (kleurtjes draad netjes gesoldeerd) was er geen signaal. Met een speldje heb ik de pinnen losgewipt en omgedraaid.

• runeazn
josvandekoffie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

Ik had zelf hier alles op nul staan bij installatie. Maar kwam erachter dat de tx rx kleurtjes bij de meegeleverde kabel bij HeishaMon omgedraaid waren tov de originele kabel. Toen ik de ene kabel heb gebruikt om de ander te verlengen (kleurtjes draad netjes gesoldeerd) was er geen signaal. Met een speldje heb ik de pinnen losgewipt en omgedraaid.
De data van de Panasonic komt goed binnen. 99.9% correcte berichten. Denk niet dat het daaraan ligt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
pgeene schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:25:
[...]

Zijn meer mensen die dat hebben.
Deze werkt het soepelst (zelf ook gebruikt),
https://www.gamma.nl/asso...-spatwaterdicht/p/B355704
Niet perse bij deze bouwmarkt 😉
Wel de langwerpige pakken. Dan heb je lekker de ruimte voor de kabels .
Ik heb deze net gehaald. Maar de grote Heisamon lijkt er net niet in te passen.

Iemand ervaring mee of een tip voor een grotere waterdichte doos?
Zeker omdat ik de CZ-TAW1 er ook bij in wil stoppen

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 31-10-2024 11:22 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hemertje

• hemertje
BarryH schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Zeker omdat ik de CZ-TAW1 er ook bij in wil stoppen
waarom plaats je ze niet gewoon naast elkaar?

zoals hierboven nMad in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

[ Voor 18% gewijzigd door hemertje op 31-10-2024 13:07 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
hemertje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

waarom plaats je ze niet gewoon naast elkaar?

zoals hierboven nMad in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Het komt buiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• joep2020
joep2020 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:18:
Iemand al de heishamon getest op een M?
Inmiddels de Heishamon large board aangesloten op mijn 12 kW gen M (WH-WXG12ME8) en het lijkt te werken *O*. Ook de TAW communiceert normaal.

De M mist dus alle 'binnen' PCBs, dus ben benieuwd of de heishamon dingen kan vervangen (zoals extra pomp aansturing).

@thehog mocht je iets getest willen hebben, stuur even een PB.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:26
Buiten-buiten, als in niet in de pana?

Als je ze beide in 1 doos wilt hebben kom je snel uit op een oversized model zoals deze denk ik (of deze als je de cz-taw er op z'n kant inlegt).
10cmx10cm voor de Heishamon Large en 6cmx20cm (+1 als je utp aansluit).

Ik heb ze beide in de pana liggen, met de Heishamon Large in een Abb doos en de cz-taw er naast.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 15:55
joep2020 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Inmiddels de Heishamon large board aangesloten op mijn 12 kW gen M (WH-WXG12ME8) en het lijkt te werken *O*. Ook de TAW communiceert normaal.

De M mist dus alle 'binnen' PCBs, dus ben benieuwd of de heishamon dingen kan vervangen (zoals extra pomp aansturing).

@thehog mocht je iets getest willen hebben, stuur even een PB.
Ik heb sinds een maandje dezelfde warmtepomp, waar heb je 'm opgehangen, in de unit of binnen?

• joep2020
@koksie ik heb de heisha binnen hangen, maar dat direct aan de andere kant van de buitenmuur

• hemertje
Heb de Heishamon Large aangesloten op de Pana evenals de CZ-TAW,
zit met de telefoon op de hotspot van de Heishamon,
maar wat is nu het adres van de Heishamon webinterface?

• Maikie18
hemertje schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:37:
Heb de Heishamon Large aangesloten op de Pana evenals de CZ-TAW,
zit met de telefoon op de hotspot van de Heishamon,
maar wat is nu het adres van de Heishamon webinterface?
heishamon.local

• hemertje
Ja dat dacht ik ook, maar helaas…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRbZqF_CtQHRT-RXnrxdFm0BgM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBXcJ7ejp8m92NFEbcf9Nijt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i57WheMjOrtcEsG-e7fBIPiQPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtlIFHmonmDeffgPMyF9D192.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAuf_3hM2yhDpXArYKPIvxPQ6Eg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zbTtSkAE8wyCdVexYeyGrs8Z.png?f=fotoalbum_large

• hemertje
De CZ-TAW met de originele kabel op de Large aangesloten op connector CZ-TAW

De warmtepomp met nieuwe kabel op de WP aangesloten op CN-CNT waar voorheen de CZ-TAW op aangesloten was, en op de Large aangesloten op de HEATPUMP connector

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTUgBbRp37sXyLZL06XKdnaq7LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1V6nJaxvwV1619x2muE797A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQkPEXa9vo_YiABav72OWuMzV8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gh4mubUmuJmVSBiEuNJ9uQOG.jpg?f=fotoalbum_large

• hemertje

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als je nog geen wifi gegevens hebt kunnen invoeren kan ie ook geen lokaal mDNS adres hebben.

Ff met een ander device connecten en wachten tot de captive portal opkomt, de rest wijst zichzelf.

• hemertje
pdongen schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik had het idee dat ik hetzelfde probleem heb zoals hierboven, dus de Large opnieuw geflashed

• hemertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vma-oNAhLgbfuiB0-70HxuQgdsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hznswQGMRnhNq5fz6ksy889o.png?f=fotoalbum_large

maar na het opstarten zie ik nu geen Heishamon hotspot
de power led brand maar de status led blijft uit

[ Voor 6% gewijzigd door hemertje op 03-11-2024 16:17 ]

• hemertje
bbbrumbrum schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:56:

Ff met een ander device connecten en wachten tot de captive portal opkomt, de rest wijst zichzelf.
hoe en waarmee bedoel je?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ga je niet veel te snel? Er was gewoon een hotspot, pak ff een oude Android tablet ofzo en kijk of die na verbinding wel automatisch de Heishamon webpagina opent.
Mocht je het toch met je telefoon doen, ff alle privacy shit uit, en ook je mobiele data uit.

• hemertje
Hoi @bbbrumbrum

De webbrowser stond al een paar minuten te laten op de portal maar helaas startte die niet door

Na het flashen is er nu geen wifi hotspot meer

Iemand nog een idee hoe verder?

• Nnoitra
hemertje schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:26:
Hoi @bbbrumbrum

De webbrowser stond al een paar minuten te laten op de portal maar helaas startte die niet door

Haal 'm uit de Panasonic
Leg 'm naast een switch of je internet modem.
Plug 'm met een kabel aan je switch of modem.
Geeft 'm prik met een USB-C oplader.
Zoek even op welk IP adres ie dan krijgt.
Open een http:\\<ipadres> in een browser naar keuze.
Configureer wifi.
Trek UTP kabel los, check of ie nu op wifi zit..

• thehog
hemertje schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:26:
Hoi @bbbrumbrum

Voor het factory flashen heb je de full file nodig: https://github.com/IgorYb...o.esp32-v3.8.complete.bin

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wanneer ik via MQTT naar panasonic_heat_pump/opentherm/write/roomTempSet een waarde schrijf (bijvoorbeeld 19), verwacht ik dat mijn thermostaat dit overneemt. Dit lijkt echter niet te gebeuren? Zou dit wel moeten werken?

Mijn thermostaat, een Honeywell Round, zou dit wel moeten ondersteunen volgens mij. Ik had eerder een gateway via de CV ketel die dit ook kon.

• hemertje
thx, ga ik die vanavond flashen _/-\o_

• hemertje
@thehog

Die had je hier toch ook doorgegeven, deze heb ik gebruikt
thehog schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Ik vrees dat het bij het versturen wat mis is gegaan met het uploaden van de firmware.

Je kan deze file downloaden: https://github.com/IgorYb...o.esp32-v3.8.complete.bin

En dan via https://espressif.github.io/esptool-js/ deze file flashen met een standaard usb-c kabel naar je computer. Upload hem wel naar address 0x0000

Wil hij niet uploaden, houd dan de boot/flash button vast en druk op reset. Je kan boot/flash dan loslaten. Daarna weer proberen te uploaden.
Rechtermuisknop op deze link en opslaan als...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILHrOmreUDNXbBjKQ3_wF2ugVJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XGOLxIUGinZhFHCfoMxIEe2.png?f=fotoalbum_large

• hemertje
Ik zie al waar het mis gaat

Met de rechtermuisknop krijg je niet de volledige bin gedownload, deze is maar 366kB groot
Wanneer je naar de link hierboven gaat en de download rechtsboven de RAW file dan download je een bestand wat 1.453kB groot is

dat lijkt er meer op!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Ghs342jU81OuZoL7hU9eCHl1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEFfUZlcgrSuaJMb885BwxSu.png?f=fotoalbum_large

• Roeland
Beekforel schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:39:
Wanneer ik via MQTT naar panasonic_heat_pump/opentherm/write/roomTempSet een waarde schrijf (bijvoorbeeld 19), verwacht ik dat mijn thermostaat dit overneemt. Dit lijkt echter niet te gebeuren? Zou dit wel moeten werken?
Zoals ik het begrijp is write vanuit de thermostaat schrijven naar heishamon en read de waarden die de thermostaat kan ontvangen van heishamon. Uit de documentatie:
Read means that the thermostat can read that information from the heishamon. You provide that information over MQTT (or using the rules) by updating this value on the mqtt 'opentherm/read' topic, for example 'panasonic_heat_pump/opentherm/read/outsideTemp'. The write values are information from the thermostat, like 'roomTemp'. These are available on mqtt topic 'opentherm/write'

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Roeland schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:44:
[...]

Zoals ik het begrijp is write vanuit de thermostaat schrijven naar heishamon en read de waarden die de thermostaat kan ontvangen van heishamon. Uit de documentatie:

[...]
Hmmm toch niet goed gelezen. Thanks, ga er mee testen.

• hemertje
Dit lijkt er meer op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFJ0esVEMljj2jA7KV42rw7lrFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6EwKcm4HF9aHDBJCnVHZW8Fw.png?f=fotoalbum_large

Nu de laptop verbonden met de Heishamon Wifi portal en zie dit scherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zD2BpDwdLXbLrdxmc3SfvTXZ6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23Gjwpfdiq8KRIAm3FvhOdIx.png?f=fotoalbum_large

na een halve minut ofzo valt het scherm weg en krijg ik deze melding

code:
1
2
3
4
Deze site is niet bereikbaar
Check of heishamon.local een typfout bevat.
Als de spelling klopt, voer je een Windows-netwerkcontrole uit.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

• hemertje
Nnoitra schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:14:
[...]

Haal 'm uit de Panasonic
Leg 'm naast een switch of je internet modem.
Plug 'm met een kabel aan je switch of modem.
Geeft 'm prik met een USB-C oplader.
Zoek even op welk IP adres ie dan krijgt.
Open een http:\\<ipadres> in een browser naar keuze.
Configureer wifi.
Trek UTP kabel los, check of ie nu op wifi zit..
Nu via de LAN aangesloten en de Wifi aan het instellen

thx voor je tip!

• hemertje
In de firmware heb ik de CZ-TAW1 aangevinkt als 'Listen only (parallel CZ-TAW1)' omdat ik de Home Assistant en de MQTT server erop nog moet instellen, nog geen idee hoe en wat, moet ik nog inlezen.

Nu knippert op de CZ-TAW1 zelf de Status LED rood, de Link LED blijft uit.
Hoe krijg ik je deze link weer werkend?

• bbbrumbrum
  • Niet online
hemertje schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:51:
In de firmware heb ik de CZ-TAW1 aangevinkt als 'Listen only (parallel CZ-TAW1)' omdat ik de Home Assistant en de MQTT server erop nog moet instellen, nog geen idee hoe en wat, moet ik nog inlezen.

Listen only is niet van toepassing op de large.

• hemertje
Oke, dan vink ik die weer uit ;)

Weet je of deze instelling invloed heeft op de Panasonic Cloud link die niet werkte?

• Nnoitra
hemertje schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:51:

https://www.handleidi.ng/panasonic/cz-taw1/handleiding?p=41
ik zou 'm resetten en opnieuw instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 04-11-2024 22:07 ]

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-10 17:15
Tot op heden gebruik ik de ruimtethermostaat van de panasonic afstandbediening.
Ik zie de laatste tijd echter raar gedrag. De grafiek van de gemeten temperatuur is dan een zaagtand.
Ik wil nu testen met een gecorrigeerde waarde voor de gemeten temperatuur.
Ik wil op dit moment geen gebruik maken van rules.

Ik kom tot de volgende stappen om mijn doel te bereiken:
-De waarde van Zone & sensor > Sensor > Ruimtethermostaat moet van intern op extern gezet worden.
-Ik denk dat ik er niet aan ontkom om gebruik te maken van de pcb emulatie, dus die zet ik aan.
Hierdoor krijg ik de beschikking over SetZ1RoomTemp, die ik kan gebruiken om de gecorrigeerde waarde door te geven.

Klopt mijn verhaal of zie ik iets over het hoofd ?

• hemertje
was toch niet nodig, na een uurtje was deze weer gewoon zichtbaar in de cloud zie ik vandaag
iets met de leasetijd verwacht ik

• nMad
Vraagje. Ik zit met de volgende uitdaging met besturing via Home Assistant.

Als ik mijn Panasonic 7J op sensor "water" zet dan kan ik de water temperatuur (Ta) aanpassen via "climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp".

Maar als ik de sensor op "internal thermostat zet" dan wordt deze entiteit gebruikt om de kamertemperatuur setpoint te zetten (als thermostaat dus). Dan heb ik dus geen mogelijkheid meer om de watertemperatuur (Ta) aan te passen.

Is dit een limitatie van Heishamon of van de Heishamon <> Home Assistant integratie?

Pagina: 1 ... 31 ... 37 Laatste