HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 32 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:52:
Nu ik via vpn toch bij de logs kan, blijft het wat mij betreft vreemd dat het totaal wel oploopt, maar de losse meting niet. Log zegt:

code:
1
2
3
4
5
6
Measured Watthour on S0 port 1: 0.00
Measured total Watthour on S0 port 1: 205.00
Calculated Watt on S0 port 1: 0
Measured Watthour on S0 port 2: 0.00
Measured total Watthour on S0 port 2: 22.00
Calculated Watt on S0 port 2: 0

Er wordt dan toch iets aangeleverd aan pulsen zou je zeggen :?

Maar iets lijkt er niet helemaal lekker te gaan.
Ik pak even iets heel ouds, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Mijn actuele verbruik wordt netjes weergegeven. Mijn totale verbruik telt ook steeds op, dus de kWh meters doen het ook goed.

Alleen krijg ik bij de WattHour metingen niets anders door van 0, 1 of 2 Wh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D_DiEM44IyGZFRBN7ikDZ2hxFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iu8cSJUNwG7qPhVCbbYx6Fo.png?f=fotoalbum_large

Mijn wattHourTotal klopt daarentegen wel weer gewoon en de actuele Wattage ook. Ik heb hier lang niet naar gekeken, omdat ik puur naar mijn 'total's' keek of actueel verbruik, maar het viel me ineens op. Ook omdat het stookseizoen weer begonnen is voor me :) .

Ik wilde de WattHour gebruiken voor het energy dashboard van HomeAssistant, alleen dat klopt nu niet helemaal. Mijn pulskwaliteit zit op 99%.

[ Voor 6% gewijzigd door Krilo_89 op 08-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:04:
[...]

Hmmm toch niet goed gelezen. Thanks, ga er mee testen.
Helaas, ik krijg het niet voor elkaar via de Heishamon mijn thermostaat op een ander setpoint te zetten (via MQTT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djongambo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-11-2024
Hello,
I have a large heishamon board and I am not receiving data from my aquarea. Heishamon itself is working, but answer from the heat pump is not received (or the HP ist not getting the request from heishamon). I have no additional module installed.
- do I need configure something in the heat pump?
- Maybe there is a problem with the selfmade cable?
- Or am I using the wrong ports?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYFRKtbHm3PA0thrileBuZK-_8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuW37UYbrVu9E1fT1s9fcv57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gpdeCzCg5szKe2P98fV0HTVslo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOvTFEI4hSn9OvBT6zMILDh0.jpg?f=fotoalbum_large

Best regards
Sven

[ Voor 9% gewijzigd door Djongambo op 09-11-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb 2 kWh meters (ABB C11 110-300) aangesloten op de Heishamon (Heishamon Large), maar het is net of ze er een factor 10 langs zitten.
Als het display van de kWh meter 1048W aangeeft, geeft heishamon 104W aan. Bij 988W geeft Heishamon 99W weer.
De meter geeft 1000 imp/kWh, dat heb ik ook ingesteld op de Heishamon.
Heeft iemand anders nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
Djongambo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:49:

- Might be, could it be that you have the wiring wrong way round? Looking at the cable from thehog I think you've mirrored the wiring?
https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/ <- looking at the cable here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31
Roeland schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:07:
[...]

- Might be, could it be that you have the wiring wrong way round? Looking at the cable from thehog I think you've mirrored the wiring?
https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/ <- looking at the cable here
Looks ok. He made a CN-CNT cable and those are straight and not crossed. Like this. He only uses different colored wires.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXpo9AtzflFboKbeRgE79N4zyf0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gMPk3bsEyBzUmhKCtbNV2039.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Djongambo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:49:
Hello,
I have a large heishamon board and I am not receiving data from my aquarea. Heishamon itself is working, but answer from the heat pump is not received (or the HP ist not getting the request from heishamon). I have no additional module installed.
- do I need configure something in the heat pump?
- Or am I using the wrong ports?
Do you see the request being sent (in the logs)? If not, you are probably in listen only mode.

If the request is sent but it still doesn't work. Did you have the wires in a different order before and tested it with that? That could have destroyed the heishamon receive circuit. One of the wires is 12v power and that kills the 5v receive circuit on the heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djongambo
Roeland schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:07:
[...]

Cable from TheHog is 1:1. Mine also.
TheHog cable:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srjgXKiMIpl_DVgLS-5AlBHRHu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbEQHQDI42Te4SdYPOL9d0CO.jpg?f=fotoalbum_large

On the heishamon are two ports: cn-taw (5 pin, smaller connector) and heat pump(5 pin,larger connector).I am connecting cn-taw (heishamon) with cn-cnt (heat pump).
Is that correct or do I need to use the heat pump connector on the heishamon board?

Best regards
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djongambo
thehog schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:30:
[...]

Do you see the request being sent (in the logs)? If not, you are probably in listen only mode.

If the request is sent but it still doesn't work. Did you have the wires in a different order before and tested it with that? That could have destroyed the heishamon receive circuit. One of the wires is 12v power and that kills the 5v receive circuit on the heishamon.
I check before connecting with a multimeter, especially because of the 12v. Gnd,5v and 12v were not changed. Only Rx and Tx were switched for debugging, but nothing changed. No answer.

Requests are sent by heishamon, but no answer is received.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Djongambo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:39:

On the heishamon are two ports: cn-taw (5 pin, smaller connector) and heat pump(5 pin,larger connector).I am connecting cn-taw (heishamon) with cn-cnt (heat pump).
Is that correct or do I need to use the heat pump connector on the heishamon board?
No you are on the wrong port. I didn't notice that before but you need the larger connector. The small connector is to daisy chain a cz-taw1 (or another heishamon if you want :-) )

The cable which you posted is a CN-NMODE cable which doesn't have the 12v and which is crossed (not straight).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:16
nMad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:39:
Vraagje. Ik zit met de volgende uitdaging met besturing via Home Assistant.

Als ik mijn Panasonic 7J op sensor "water" zet dan kan ik de water temperatuur (Ta) aanpassen via "climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp".

Maar als ik de sensor op "internal thermostat zet" dan wordt deze entiteit gebruikt om de kamertemperatuur setpoint te zetten (als thermostaat dus). Dan heb ik dus geen mogelijkheid meer om de watertemperatuur (Ta) aan te passen.

Is dit een limitatie van Heishamon of van de Heishamon <> Home Assistant integratie?
Iemand?

@thehog @blb4 een van jullie wellicht?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:24

ErikKo

Rippie

nMad schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:07:
[...]

Iemand?

@thehog @blb4 een van jullie wellicht?
Dat is gewoon hoe de Panasonic software is gebouwd. Heeft niets met Heishamon / Home Assistant te maken.

De watertemperatuur wordt dan via de stooklijn / WAR bepaald.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikKo op 10-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
ErikKo schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:35:
[...]

Dat is gewoon hoe de Panasonic software is gebouwd. Heeft niets met Heishamon / Home Assistant te maken.

De watertemperatuur wordt dan via de stooklijn / WAR bepaald.
Oh bijzonder. Ik dacht namelijk dat het in Node-RED wel mogelijk is en dat het een limitatie was in de Heishamon <> HA integratie.

Toch wel bijzonder eigenlijk dat je Ta niet mag wijzigen als de sensor op 'thermostaat' staat. Nu moet ik telkens eerst WP uitzetten, Ta wijzigen, WP weer inschakelen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:32
nMad schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:30:
[...]

Oh bijzonder. Ik dacht namelijk dat het in Node-RED wel mogelijk is en dat het een limitatie was in de Heishamon <> HA integratie.

Toch wel bijzonder eigenlijk dat je Ta niet mag wijzigen als de sensor op 'thermostaat' staat. Nu moet ik telkens eerst WP uitzetten, Ta wijzigen, WP weer inschakelen.
Met "Internal Thermostat" past de PI logica van de controller zelf al dynamisch de stooklijn aan, op basis van de snelheid waarmee de ruimte afkoelt/opwarmt. In die zin is het vrij logisch dat je niet zelf ook nog de stooklijn kunt aanpassen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
cerebrum schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
[...]

Met "Internal Thermostat" past de PI logica van de controller zelf al dynamisch de stooklijn aan, op basis van de snelheid waarmee de ruimte afkoelt/opwarmt. In die zin is het vrij logisch dat je niet zelf ook nog de stooklijn kunt aanpassen.
Eens. En in geval van Sensor: "External Thermostat" dan? Kun je dan wel Ta wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:22
Beste mede-tweakers,

wat zijn de voor-, nadelen van de Node-Red vs Heishamon Rules?

Waarom heb je gekozen voor de ene of de andere oplossing?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hemertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:39:
Beste mede-tweakers,

wat zijn de voor-, nadelen van de Node-Red vs Heishamon Rules?

Waarom heb je gekozen voor de ene of de andere oplossing?
Voordeel: alles draait lokaal op Heisha, geen afhankelijkheid van HA/NR server.

Nadeel: leercurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
nMad schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:39:
[...]

Eens. En in geval van Sensor: "External Thermostat" dan? Kun je dan wel Ta wijzigen?
Ja, dat kan wel. Die situatie gebruik ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djongambo
thehog schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:41:
[...]

No you are on the wrong port. I didn't notice that before but you need the larger connector. The small connector is to daisy chain a cz-taw1 (or another heishamon if you want :-) )

The cable which you posted is a CN-NMODE cable which doesn't have the 12v and which is crossed (not straight).
Thank you! Got it working! Switched to the 'Heatpump'-Connector on the heishamon board.

For future reference: cable connection has to be: heishamon board heatpump connector <-> heatpump cn-cnt connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
cerebrum schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:48:
[...]

Dan weet ik wat ik ga doen! Dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Djongambo schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:38:
[...]
For future reference: cable connection has to be: heishamon board heatpump connector <-> heatpump cn-cnt connector
You can also use the 4-pin CN-NMODE connector on the heatpump (leaving the 12v unconnected on the heishamon 5-pin side).

And the CZ-TAW port (which you used before) on the heishamon is to daisy-chain (proxy) the cz-taw1 internet module.

Look logical to me by the way ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
bbbrumbrum schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:45:
[...]

Voordeel: alles draait lokaal op Heisha, geen afhankelijkheid van HA/NR server.

Nadeel: leercurve.
Heb je met de Heisha-rules ook een grafische schil en bediendeel zoals met de Node-Red?
Nee toch?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:26
hemertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:55:
[...]

Heb je met de Heisha-rules ook een grafische schil en bediendeel zoals met de Node-Red?
Nee toch?
totaal niet. Maar omdat heishamon alles via MQTT verstuurd kan je alles wat je maar wil ook nog naar Heishamon laten luisteren en - als je weet wat je doet - ook besturen.

Mijn WP draait op WAR in de WP, verder meeste aansturing door rules op Heishamon maar ik gebruik ook HomeAssistent en 't node-red dashboard. Die laatste vooral vanuit de tijd dat de rules op Heishamon niet stabiel draaide en ik ;t node-red dashboard als backup gebruikte. Vervolgens gebruik ik grafana voor grafieken maar je kan dus ook veel zien in HA en node-red dashboard, ook als je de WP voornamelijk met rules aanstuurt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ik raak het overzicht steeds meer kwijt vrees ik

bedoel je dat je met de Heisha rules je de WP aanstuurt en met Node-Red die visualisatie van de sensoren en parameters doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hemertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:08:

bedoel je dat je met de Heisha rules je de WP aanstuurt en met Node-Red die visualisatie van de sensoren en parameters doet?
Gewoon mee aan de gang gaan.

Heisha rules is wel de meest hardcore optie, als je nu de draad al kwijt raakt dan zou ik daar vooral niet aan beginnen. Dat komt later wel, als je daar het nut, logica of fun van in ziet. Of niet natuurlijk.

HA dashboard is makkelijkst om een mooi overzicht van alle data te hebben, incl simpele grafiekjes (ook hier kan grafana, maar dat is weer veel meer hardcore en steile leercurve, zou daar niet perse mee beginnen).

Maar meeste data is ook in Node-Red dashboard zichtbaar, maar niet te customizen naar je eigen voorkeur.

Zou dus beginnen met HA, simpel dashboardje knutselen (zijn ook wel voorbeelden voor in Pana topic) en daarna met het nodered dashboard aan de gang.

Als je dat allemaal onder de knie hebt, weet je ook wat je zelf wilt en evt mist aan functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
het overzicht als in een duidelijk stappenplan met de mogelijkheden bedoel ik dan
ik zou graag willen meeliften op het uitzoekwerk van iemand die zijn Pana al up en running heeft met de Heishamon

wie wil zijn setup delen met deze beginneling ter lering en vermaek?

ik denk dat ik ondertussen hiermee begin
hemertje in "Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:13
hemertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:34:
het overzicht als in een duidelijk stappenplan met de mogelijkheden bedoel ik dan
ik zou graag willen meeliften op het uitzoekwerk van iemand die zijn Pana al up en running heeft met de Heishamon

wie wil zijn setup delen met deze beginneling ter lering en vermaek?

ik denk dat ik ondertussen hiermee begin
hemertje in "Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic"
Je kan ook hiermee aan de slag. Besturing en wat grafiekjes

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:08:

Precies dat idd. Maar zoals @bbbrumbrum hieronder aangeeft, ‘t eenvoudigste - maar met alle opties - is ‘t onvolprezen node-red dashboard van @edterbak. In principe heb je niet meer nodig: warmtepomp, heishamon, MQTT broker en een node-red implementatie met ‘t node-red dashboard.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Sinds gisteren draait hier een M series 12kw. Even wennen. Had niet door dat de controlunit geen thermostaat is🤣 zijn er al tweakers die de Heishamon op de m series gebruiken en werkt dat?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
lucasaj schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:50:
Sinds gisteren draait hier een M series 12kw. Even wennen. Had niet door dat de controlunit geen thermostaat is🤣 zijn er al tweakers die de Heishamon op de m series gebruiken en werkt dat?

Dank!
geen ervaring met de M maar 't lijkt mij vreemd als de controller van de M niet als thermostaat kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 15:36
Ik zit te kijken naar een PoE splitter met USB-C om zo de Heishamon te voeden. Is 2,4A voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@loyske 2.4A voor Heishamon is zat. Laat je weten welke splitter het wordt? Dat lijkt mij ook een mooie oplossing.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
  • Laatst online: 28-10 17:46
lucasaj schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:50:

Dank!
Ik heb de M 12kw draaien met heishamon. Software werkt redelijk, maar zitten nog gekke dingen in. Ik heb geen binnenunit, alleen de remote controller en gebruik die als thermostaat. Wel een belachelijke hysterese (is die ergens aan te passen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
RichieB schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:24:
@loyske 2.4A voor Heishamon is zat. Laat je weten welke splitter het wordt? Dat lijkt mij ook een mooie oplossing.
Mijn oog was gevallen op deze en ik meen die ook gezien te hebben op een foto in dit topic.
Volgens mij van @Nelisj

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:59
Ik heb deze https://www.conrad.nl/nl/...ter-1-stuk-s-2348032.html

Belasting op de switch is 5W. Dus 2.4A lijkt mij meer als voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
stiphout schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:03:
Ik heb 2 kWh meters (ABB C11 110-300) aangesloten op de Heishamon (Heishamon Large), maar het is net of ze er een factor 10 langs zitten.
Als het display van de kWh meter 1048W aangeeft, geeft heishamon 104W aan. Bij 988W geeft Heishamon 99W weer.
De meter geeft 1000 imp/kWh, dat heb ik ook ingesteld op de Heishamon.
Heeft iemand anders nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb gisteren nog zitten zoeken of dit vaker voor komt, maar ik kan helaas niets vinden. Heeft iemand al eens eerder gehad dat de Heishamon factor 10 afwijkt, of heeft iemand een idee waar ik een oplossing zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
stiphout schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb gisteren nog zitten zoeken of dit vaker voor komt, maar ik kan helaas niets vinden. Heeft iemand al eens eerder gehad dat de Heishamon factor 10 afwijkt, of heeft iemand een idee waar ik een oplossing zou kunnen zoeken?
Die ABB C11 worden/werden zowel met 100 imp/kWh als 1000 imp/kWh verkocht. Dit staat als ik het goed heb op de zijkant van het apparaat. Let op dat er een verschil kan zijn tussen LED impuls frequentie en S0 impuls frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
Pejdref schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:09:
[...]

Die ABB C11 worden/werden zowel met 100 imp/kWh als 1000 imp/kWh verkocht. Dit staat als ik het goed heb op de zijkant van het apparaat. Let op dat er een verschil kan zijn tussen LED impuls frequentie en S0 impuls frequentie.
Dank @pejdref, dat zou zomaar eens het probleem kunnen zijn. Heb nog nog even foto's teruggekeken van het inbouwen in de Panasonic, maar ik heb geen foto van de zijkant van het de ABB. Op de bovenkant staat "LED 1000 imp/kWh". Ik ben ervanuit gegaan dat dat ook de puls frequentie van de S0 was. Ik ga over en paar dagen de panasonic even open schroeven en proberen de zijkant de lezen wat daar op staat.
Voor nu heb ik de pulse naar 100 veranderd in Heishamon en zie ik waardes die zouden kunnen kloppen.
Het maak mij op zich niet zo veel uit dat de resolutie wat lager is. Klopt mijn aanname dat het voor de totale kWh meting niets uit maakt of het 100 of 1000 imp/kWh is en dat dit alleen invloed heeft op de nauwkeurigheid van het actuele verbuik? Of is het raadzaam om mijn 100imp/kWh meter te vervangen door een 1000imp/kWh meter?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
Nelisj schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:23:
Ik heb deze https://www.conrad.nl/nl/...ter-1-stuk-s-2348032.html

Belasting op de switch is 5W. Dus 2.4A lijkt mij meer als voldoende ;)
Nette oplossing!

Helaas had ik geen PoE beschikbaar, dus heb ik de volgende oplossing genomen:
https://nl.bauhaus/verlengsnoeren/voltomat-verlengkabel-met-usb/p/28400860
(Soortgelijke ook te bestellen op Amazon)

Zowel de Heishamon als de Panasonic module wilde ik op LAN aansluiten, maar ik had maar 1 LAN kabel naar de panasonic liggen. Daarom heb ik dus een switch in de panasonic gebouwd, maar die had ook 230V voeding nodig.

Omdat de stroom via 2 kWh meters loopt, heb ik 1 kWh meter aangesloten met een WAGO lasklem er tussen. Van die Volmat heb ik de stekker afgeknipt en direct op de de lasklem aangesloten (Lasklem was geschikt voor soepele draad).

De 230V stekker aansluiting van de Volmat heb ik gebruikt voor de switch, de 5V aansluiting heb ik gebruikt voor de Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
in de USB van de verlengkabel heb je dus een USB-A naar USB-C verloopkabel zitten?

leuk idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
hemertje schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:56:
in de USB van de verlengkabel heb je dus een USB-A naar USB-C verloopkabel zitten?
Ja, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-10 22:08
Eenvoudige Rules werken, maar webserver crasht/herstart vaak - fw 3.62
Ik ben wat gaan pionieren met de Heishamon Rules. Ik heb een simpel scriptje gemaakt die er voor zorgt dat gedurende de eerste 8 minuten na de start van de compressor de Doeltemperatuur een graad onder de Ta blijft. Zal vast beter kunnen, maar heb nog niet voldoende kennis.

De rules worden uitgevoerd, maar binnen de twee minuten crashte de Heishamon webserver. En na een kwartier weer enz. Terwijl de Pana uit staat of draait. Inmiddels de zevende herstart gehad. Zo gek is het toch niet wat ik doe? (Heishamon Small, fw 3.62, en lees (gelijktijdig) uit via de JSON file en gaat de data ook naar MQTT).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
on System#Boot then
  setTimer(1, 20);
  #counter = 0;
end

on timer=1 then
  slowStart();
  setTimer(1, 20);
end

on slowStart then

if #counter > 24 then
 if @Compressor_Freq > 18 then
        #counter = #counter;
        else
        #counter = 0;
        end

elseif #counter <= 24 then
    if @Compressor_Freq > 18 && @Operating_Mode_State == 0 then
    @SetZ1HeatRequestTemperature = @Main_Outlet_Temp - 1;
    #counter = #counter + 1;
    else
    #counter = #counter;
    end
  end
end

De Console log ziet 3 rules die uitgevoerd worden, maar na elke crash zijn er nog 0 rules over conform de documentatie. Maar dit is niet altijd, soms herstart de webserver en blijven de Rules actief... Wat gaat hier zo mis dat de Heishamon steeds crasht/herstart? De console log laat zien dat het script wel gewoon werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Tue Nov 12 20:50:56 2024 (11057091): received TOP93 Pump_Duty: 125
==== timer=1 ====
Tue Nov 12 20:50:59 2024 (11059963): set z1 heat request temperature to 27
Tue Nov 12 20:50:59 2024 (11059966): sent bytes: 111 including checksum value: 247 
timer #1 set to 20 seconds
rule #2 was executed in 9716 microseconds

>>> local variables

>>> global variables

0 #counter = 2
Tue Nov 12 20:50:59 2024 (11060395): Received 203 bytes data

Op de site staat dat fw 3.6 de productieversie is, die zou dan toch stabiel moeten zijn. Iemand enig idee wat ik kan doen?

[ Voor 22% gewijzigd door Tiesert op 12-11-2024 22:38 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-10 11:29

Binifada

Ingenieur in ruste

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Thanks @Binifada , but the documentation clearly states 3.6 is for production. Would 3.8 be stable and resolve my problem?
Danke, aber in der Dokumentation steht eindeutig, dass 3.6 für die Produktion gedacht ist. Wäre 3.8 stabil und würde mein Problem beheben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15RnQidjWq2ybrBZ_8cNrkcVr_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuHUVCVlTp7mWMdAJ8n6x3hD.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:29:
[...]

Thanks @Binifada , but the documentation clearly states 3.6 is for production. Would 3.8 be stable and resolve my problem?
Danke, aber in der Dokumentation steht eindeutig, dass 3.6 für die Produktion gedacht ist. Wäre 3.8 stabil und würde mein Problem beheben?
@Tiesert
Ik gebruik V3.8 nu al een paar weken met de nieuwe Heishamon V5. Twintig regels werken zonder problemen.
Probeer het gewoon uit, maar let op: er zijn twee versies, een voor de kleine (ESP8266) en een voor de grote (ESP32) Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Binifada schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:18:
[...]

@Tiesert
Ik gebruik V3.8 nu al een paar weken met de nieuwe Heishamon V5. Twintig regels werken zonder problemen.
Probeer het gewoon uit, maar let op: er zijn twee versies, een voor de kleine (ESP8266) en een voor de grote (ESP32) Heishamon.
Ik was even verward door je Duitstalige screenshot ;-)
Maar versie 3.8 werkt een heel stuk beter dan 3.62. Vooralsnog geen problemen met 3.8 waar 3.5 al zeker 7 keer was gecrasht/herstart. Ik test nog even door. Dank je!

Ik vraag me wel af hoe je kunt weten dat de Heishamon gecrasht is en je Rules het niet meer doen. Want de Heishamon herstart wel, maar je Rules niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
Weet iemand hoe je de NTP server goed moet instellen/kan controleren of het werkt? Hier blijft de datum rond epoch hangen (1970...). Server ingesteld is op nl.pool.ntp.org en zie zo verder niet waarom het niet werkt...

@Tiesert door in de console tab te kijken, af en toe komt "heishamon stats" voorbij met daarin de informatie hoeveel rules actief zijn. Andere duidelijkere manier ken ik in elk geval niet. Of de boel gecrasht is kan je afleiden aan de uptime.

[ Voor 10% gewijzigd door Roeland op 13-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Krilo_89 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:54:
[...]

Ik pak even iets heel ouds, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Mijn actuele verbruik wordt netjes weergegeven. Mijn totale verbruik telt ook steeds op, dus de kWh meters doen het ook goed.

Alleen krijg ik bij de WattHour metingen niets anders door van 0, 1 of 2 Wh

[Afbeelding]

Mijn wattHourTotal klopt daarentegen wel weer gewoon en de actuele Wattage ook. Ik heb hier lang niet naar gekeken, omdat ik puur naar mijn 'total's' keek of actueel verbruik, maar het viel me ineens op. Ook omdat het stookseizoen weer begonnen is voor me :) .

Ik wilde de WattHour gebruiken voor het energy dashboard van HomeAssistant, alleen dat klopt nu niet helemaal. Mijn pulskwaliteit zit op 99%.
Iemand een idee? Ik heb het idee dat dit in HeishaMon moet zitten, omdat wattHourTotal wel werkt en dat is niets anders dan wattHours opgeteld toch? Alleen dan zou iedereen er last van moeten hebben.

HeishaMon draait bij mij nog wel op versie 3.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Roeland schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:36:
@Tiesert door in de console tab te kijken, af en toe komt "heishamon stats" voorbij met daarin de informatie hoeveel rules actief zijn. Andere duidelijkere manier ken ik in elk geval niet. Of de boel gecrasht is kan je afleiden aan de uptime.
Dank je, en snap ik. Ik bedoelde eigenlijk als ik niet bewust op de Heishamon meekijk. Hij kan 's nachts dus een probleem krijgen, netjes herstarten en ik kom er dan pas na 1 of 2 dagen achter dat de Rules het niet meer doen. Of eerder, als het huis koud wordt :-(

[ Voor 15% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2024 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:42:
[...]

Dank je, en snap ik. Ik bedoelde eigenlijk als ik niet bewust op de Heishamon meekijk. Hij kan 's nachts dus een probleem krijgen, netjes herstarten en ik kom er dan pas na 1 of 2 dagen achter dat de Rules het niet meer doen. Of eerder, als het huis koud wordt :-(
@Tiesert

In combinatie met Homeassistant kun je het aantal regels weergeven. Met automatisering kun je een bericht naar je mobiele telefoon sturen wanneer het aantal 0 bereikt.

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:53
Hoe resetten jullie de Heishamon na een offline.
Ik kan hem alleen weer online krijgen door de verbinding met de Panasonic te verbreken of de Panasonic te herstarten dus eerst spanningsloos te maken. Ik vind dit allemaal omslachtig iemand een betere oplossing. Reageert ook niet op resetten of netwerkverbinding verbreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Pietjebel10 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:42:
Hoe resetten jullie de Heishamon na een offline.
Ik kan hem alleen weer online krijgen door de verbinding met de Panasonic te verbreken of de Panasonic te herstarten dus eerst spanningsloos te maken. Ik vind dit allemaal omslachtig iemand een betere oplossing. Reageert ook niet op resetten of netwerkverbinding verbreken
Hier verbindt de Heishamon altijd zelf weer na een stroomonderbreking of andere storing. Heb nog nooit zelf iets hoeven doen om de verbinding te herstellen. Heb de kleine Heishamon, aparte voeding en 100% wifi. Werkte zo met fw 3.1, 3,62 en vast ook wel in 3.8.

[ Voor 6% gewijzigd door Tiesert op 14-11-2024 19:30 ]

• Pietjebel10
Tiesert schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:28:
[...]

Hier verbindt de Heishamon altijd zelf weer na een stroomonderbreking of andere storing. Heb nog nooit zelf iets hoeven doen om de verbinding te herstellen. Heb de kleine Heishamon, aparte voeding en 100% wifi. Werkte zo met fw 3.1, 3,62 en vast ook wel in 3.8.
Werk hier nu met de esp32. Kleine klopt hoefde ik ook nooit zelf te resetten nu je het zegt. Ik zal de kleine eens weer proberen moet ik wel de log in de gaten houden

• Tiesert
Pietjebel10 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:10:
[...]

Werk hier nu met de esp32. Kleine klopt hoefde ik ook nooit zelf te resetten nu je het zegt. Ik zal de kleine eens weer proberen moet ik wel de log in de gaten houden
Hoop dat je meer reacties krijgt. Ik zou wel willen overstappen naar de grote, maar niet als ik die handmatig moet resetten na een storing of onderbreking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerebrum
Pietjebel10 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:10:
[...]

Ik heb de grote alleen in het begin af en toe helemaal uit moeten zetten (dus ook stekker naar WP).
Sinds ik een externe USB voeding gebruik is dat niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
cerebrum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:29:
[...]

Ik heb de grote alleen in het begin af en toe helemaal uit moeten zetten (dus ook stekker naar WP).
Sinds ik een externe USB voeding gebruik is dat niet meer voorgekomen.
Zit bij mij ook op een externe voeding blijkt dat die dan ook nog prik krijgt via de Panasonic. Of hij is defect kan ook natuurlijk. Zal thehog vragen anders er nog een bij bestellen kan ik het verschil zien. Deze draait eigenlijk vanaf het begin en dit resetten is pas van de laatste maand
@thehog kun jij je mening eens geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:12
Als je een externe voeding gebruikt dan kun je de +5V ook onderbreken tussen de Panasonic en HeishaMon (bijvoorbeeld door het pinnetje los te halen in de connector, en af te plakken zodat het niet per ongeluk iets raakt), dan hoef je alleen die externe voeding los te halen om de HeishaMon te resetten. GND wel laten zitten, anders gaat het mis (die +5V moeten beide aan dezelfde GND refereren).

De vraag blijft natuurlijk wel waarom de HeishaMon offline gaat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Maikie18 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:46:
Best netjes zo die kWh-meters, al zeg ik het zelf :)
[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe je de kWh-meters hebt vastgezet of zitten ze geklemd?
Loop met hetzelfde idee hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
loyske schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:21:
[...]

Een stuk dinrail monteren en daarop klikken Bijv Hager DIN-rail 7.5x116.7mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
cerebrum schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:48:
[...]

Heb nu een Netatmo thermostaat aangesloten. Ik kan de Ta echter niet via de controller en/of HA aanpassen nu. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
nMad schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:45:
[...]

Heb nu een Netatmo thermostaat aangesloten. Ik kan de Ta echter niet via de controller en/of HA aanpassen nu. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?
Het staat bij mij als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f4BPr3aHhFAFudSRoyuSyDOYKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wKfJV956dFy3YvPoKtCDBjsY.png?f=fotoalbum_large

Via de controller gaat volgens mij niet als je met de instelling External Thermostat werkt.

Daarna kun je in HA de volgende waardes aanpassen om de stooklijn te verhogen of verlagen:
YAML:
1
2
number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_high_temp
number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_low_temp

Vanwege nieuwe radiatoren werk ik op dit moment overigens niet met stooklijn, maar op "direct".
Via het eerste number kun je dan direct de target aanpassen.

Ik ga er vanuit dat je ook de custom HA integratie van kamaradclimber gebruikt.
Anders kun je de waardes ook via MQTT direct schrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXAgJ6VVM-VhH_LlbPfl5-fw4J0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gprwE8YXpAE4gL3kL4ZSHrS2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Pietjebel10 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:56:
[...]

Een stuk dinrail monteren en daarop klikken Bijv Hager DIN-rail 7.5x116.7mm
Maar dat lijkt niet het geval op de foto van @Maikie18. Volgens mij heeft hij ze gewoon geklemd of blijven ze op hun plek door de bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
cerebrum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:27:
[...]

Het staat bij mij als volgt ingesteld:
[Afbeelding]

Via de controller gaat volgens mij niet als je met de instelling External Thermostat werkt.

Daarna kun je in HA de volgende waardes aanpassen om de stooklijn te verhogen of verlagen:
YAML:
1
2
number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_high_temp
number.panasonic_heat_pump_main_z1_heat_curve_target_low_temp

Vanwege nieuwe radiatoren werk ik op dit moment overigens niet met stooklijn, maar op "direct".
Via het eerste number kun je dan direct de target aanpassen.

Ik ga er vanuit dat je ook de custom HA integratie van kamaradclimber gebruikt.
Anders kun je de waardes ook via MQTT direct schrijven.

[Afbeelding]
Dank je!! Dit werkt met die z1 target high temp icm sensor WP op “direct”. Wel jammer dat het niet via de controller kan!

Ik maak niet gebruik van die custom integratie, hier wist ik het bestaan niet eens vanaf.

Edit: ik maak idd gebruik van deze integratie. Herkende de naam van de developer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 15-11-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:30
loyske schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:21:
[...]

Ze zitten inderdaad vastgeklemd

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ik heb de Heishamon large nu aangesloten op de CN-NMODE in listen only en de CZ-TAW1B via CN-CNT.
Nou werkt de CZ-TAW1B toch niet, aangezien de wifi ontvangst in de buitenunit niet lukt.
Graag wil ik dus toch gaan bedienen met de Heishamon en deze van listen only afhalen.
Ik snap dat de CZ-TAW1B dan in storing gaat, maar dit is zonder gevolgen?
Kan hem later gewoon aan de proxy-port van de Heishamon hangen?

Ik moet in de kast nog een UTP-stekker krimpen voor de CZ-TAW1B, maar wacht even op beter weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
loyske schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:23:
Ik heb de Heishamon large nu aangesloten op de CN-NMODE in listen only en de CZ-TAW1B via CN-CNT.
Nou werkt de CZ-TAW1B toch niet, aangezien de wifi ontvangst in de buitenunit niet lukt.
Graag wil ik dus toch gaan bedienen met de Heishamon en deze van listen only afhalen.
Ik snap dat de CZ-TAW1B dan in storing gaat, maar dit is zonder gevolgen?
Kan hem later gewoon aan de proxy-port van de Heishamon hangen?

Ik moet in de kast nog een UTP-stekker krimpen voor de CZ-TAW1B, maar wacht even op beter weer ;)
Heishamon en CZ-TAW1 gaan allebei dan praten en dat gaat botsen. Ook heishamon werkt dus dan niet goed meer.
Waarom sluit je de CZ-TAW1 niet gelijk aan op de proxy poort (met de originele kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
thehog schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:08:
[...]

Heishamon en CZ-TAW1 gaan allebei dan praten en dat gaat botsen. Ook heishamon werkt dus dan niet goed meer.
Waarom sluit je de CZ-TAW1 niet gelijk aan op de proxy poort (met de originele kabel)?
Ik was niet thuis en wilde graag QM uitzetten op deze manier ;)

Inmiddels thuis en dus handmatig uitgezet.
Morgen als het droog is, maar een RJ45 stekker knijpen en meteen de TZ-CAW op de proxy poort aansluiten.
Alles zit in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:27
Krijg de integratie in HA niet voor elkaar

Beste allemaal, in de zomer van 2023 heb ik mijn WH-MDC07J3E5 geïnstalleerd. Daar heb ik toen direct een heishamon ingezet. Deze is via heishamon.local netjes te bereiken. Ik krijg alle waardes te zien. Versie 3.8.
Ook zit er een CZ-TAW-1 aan. Ik ben zo nu en dan bezig met Home Assistant, maar dat gaat me lang niet altijd zo soepel af als ik wens.

De integratie van de Heishamon is dus een langgekoesterd to-do puntje.
Afgelopen week heb ik diverse dingen gedaan:
HACS add-on draaiend
Mosquitto add-on draaiend

Sinds gisteren heb ik de Heishamon ook zichtbaar in HA. Ik zie 3 apparaten en 197 entiteiten. De entiteiten worden allemaal omschreven, maar er staat nergens een waarde bij.

Als leidraad heb ik de bekende github site gebruikt: https://github.com/Egyras/HeishaMon. Het is ongetwijfeld mijn beperkte kennis en ervaring van HA, in combinatie met iets over het hoofd hebben gezien.

Gevoelsmatig werkt mijn Heishamon, is de integratie in HA in orde, maar komen er geen gegevens binnen.

Wie kan me wat tips geven waar ik het probleem moet zoeken?

Bvd!

• Pietjebel10
Laro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:31:

Beste allemaal, in de zomer van 2023 heb ik mijn WH-MDC07J3E5 geïnstalleerd. Daar heb ik toen direct een heishamon ingezet. Deze is via heishamon.local netjes te bereiken. Ik krijg alle waardes te zien. Versie 3.8.
Ook zit er een CZ-TAW-1 aan. Ik ben zo nu en dan bezig met Home Assistant, maar dat gaat me lang niet altijd zo soepel af als ik wens.

HACS add-on draaiend

Sinds gisteren heb ik de Heishamon ook zichtbaar in HA. Ik zie 3 apparaten en 197 entiteiten. De entiteiten worden allemaal omschreven, maar er staat nergens een waarde bij.

Als leidraad heb ik de bekende github site gebruikt: https://github.com/Egyras/HeishaMon. Het is ongetwijfeld mijn beperkte kennis en ervaring van HA, in combinatie met iets over het hoofd hebben gezien.

Gevoelsmatig werkt mijn Heishamon, is de integratie in HA in orde, maar komen er geen gegevens binnen.

Bvd!
Misschien een domme opmerking
Draai er wel een mqtt server waar je al je Heishamon data naartoe stuurt en dan uitleest in HA of Domoticz of NodeRED ??

• Laro
Pietjebel10 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:29:
[...]

Misschien een domme opmerking
Draai er wel een mqtt server waar je al je Heishamon data naartoe stuurt en dan uitleest in HA of Domoticz of NodeRED ??
Absoluut geen 'domme' opmerking. Ik ben hier niet actief mee bezig geweest, dus hier ga ik vanavond even naar kijken. Zou zomaar kunnen dat je de smoking gun gevonden hebt. Nu ik nog. Thnx!

• Pietjebel10
Laro schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:06:
[...]

Absoluut geen 'domme' opmerking. Ik ben hier niet actief mee bezig geweest, dus hier ga ik vanavond even naar kijken. Zou zomaar kunnen dat je de smoking gun gevonden hebt. Nu ik nog. Thnx!
Ik heb mijn mqtt server op mijn NAS draaien en daar vandaan lees ik alles in. Alle data gaat eerst naar NAS en vandaar verdelen . Kijk ook even dan naar MQTT explorer, kun je zien wat er allemaal binnenkomt op de MQTT server

• Pejdref
  • Nu online
Laro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:31:

HACS add-on draaiend

Bvd!
Je kunt met MQTT explorer (desktop app) meeluisteren op het MQTT kanaal, daar heb ik veel aan gehad toen ik het op ging zetten.

Heb je deze ook gebruikt? https://github.com/kamaradclimber/heishamon-homeassistant

• Pejdref
  • Nu online
Vraagje, ik draai al een paar maanden mij 7kW J-series met een Heishamon die ik volledig aanstuur via Home Assistent. Ik maak geen gebruik van rules.
Het werkt allemaal goed, ik draai nog op v3.2.3 .
Ergens wil ik updaten naar de nieuwe versie, want het is een nieuwere versie dus het moet wel beter zijn. Maar ik zit ook een beetje met de 'if it ain't broken, don't fix it'.

Hoe denken jullie daarover, gaat het zin hebben voor mijn usecase om naar 3.8 te upgraden?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Pejdref schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:24:
Hoe denken jullie daarover, gaat het zin hebben voor mijn usecase om naar 3.8 te upgraden?
Daavoor heb je release notes.
Heeft een nieuwste versie functionaliteit waar je gebruik van wil maken, of is er een bug gefixt waar je nu last van hebt?
Het antwoord op beide vragen bepaalt of het nodig is om te upgraden.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Laro
@Pietjebel10 en @Pejdref dank voor jullie hulp, ik ben weer een stapje verder!
Dankzij jullie tips kon ik gerichter zoeken. Door wat info uit verschillende tweaker-posts te combineren kwam ik erachter dat ik in de Heisha monitor nog het IP adres van de Home Assistant, de username, en het password moest invullen.

Volgende stap is om dit mooi in een dashboard te verwerken, maar dat is de volgende horde waar ik me nog in moet verdiepen.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 21:45
Laro schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:46:
@Pietjebel10 en @Pejdref dank voor jullie hulp, ik ben weer een stapje verder!
Dankzij jullie tips kon ik gerichter zoeken. Door wat info uit verschillende tweaker-posts te combineren kwam ik erachter dat ik in de Heisha monitor nog het IP adres van de Home Assistant, de username, en het password moest invullen.

Volgende stap is om dit mooi in een dashboard te verwerken, maar dat is de volgende horde waar ik me nog in moet verdiepen.

Nogmaals dank.
Misschien is dit iets voor je?

nMad in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
  • Laatst online: 28-10 17:46
weird thing. Since I installed the Heishamon Large (v3.8) on my 12kW gen M, I dont see my power consumption in the Comfort Cloud app anymore. Also these values (power consumed/power generated) are not visible in the service cloud (via TAW1). The ARE being displayed in the remote controll under 'system check'.

Anybody seen similar things in their setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSMPbCi-hNnwHS5P5e4iL_j6pgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRtgtmtXW83Nys2VXljAYG4W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
vanmiddag twee stuks DDS353 kWh-meters in de binnenunit geplaatst en aangesloten op de HeisHamon ;)

kan ik die ook uitlezen in HA en op het Energy blad weergeven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:55:
vanmiddag twee stuks DDS353 kWh-meters in de binnenunit geplaatst en aangesloten op de HeisHamon ;)

kan ik die ook uitlezen in HA en op het Energy blad weergeven??
goed bezig! Zie je ze beide in HeishaMon?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kmwouAEVCk_c5W_CY6sM7B9_No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZCwGShhyrKdLhKj82CPTyqQ.png?f=fotoalbum_large

Daarna ff kijken in iets als MQTT exporer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeXe00Fiwg5gPWjdRBifyvVwLus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mdqz4nlmb1vtZ1c8EKUBKILb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MQTT Mosquitto broker heb ik geïnstalleerd, de MQTT explorer nog niet

welke MQTT explorer gebruik je?

deze repositorie toevoegen aan Add-On?
https://github.com/GollumDom/addon-repository

Ze zijn in Heishamon zichtbaar
(vandaag de vloerverwarming waterzijdig ingeregeld, vandaar het weinige verbruik van afgelopen nacht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSp5qx2k5Zzgr-qv0eHf-sqFmhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaJ2s5JgZKOH9q2qylqTiPS6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door hemertje op 24-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
hemertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:43:
MQTT Mosquitto broker heb ik geïnstalleerd, de MQTT explorer nog niet

welke MQTT explorer gebruik je?

deze repositorie toevoegen aan Add-On?
https://github.com/GollumDom/addon-repository

Ze zijn in Heishamon zichtbaar
(vandaag de vloerverwarming waterzijdig ingeregeld, vandaar het weinige verbruik van afgelopen nacht)

[Afbeelding]
mqtt explorer ligt natuurlijk aan het systeem je gebruikt. Zie onderstaande link
https://mqtt-explorer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Pietjebel10 schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:56:
[...]

mqtt explorer ligt natuurlijk aan het systeem je gebruikt. Zie onderstaande link
https://mqtt-explorer.com/
Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Er is een plugin voor HA
https://community.home-as...plorer-new-version/603739

Ik heb hem gewoon op mijn windows pc draaien, HA etc draaien allemaal op NUC on linux

[ Voor 16% gewijzigd door Pietjebel10 op 24-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Met MQTT explorer kan je vanaf een PC meekijken met de MQTT berichten. In MQTT explorer stel je de gegevens in van je MQTT broker zoals je ook in Heishamon hebt gedaan. Dat Home Assistant ook afnemer is van de MQTT berichten heeft daar niets mee te maken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
dankjewel voor jullie toelichting

zag net op youtube dat het inderdaad een MS tool is
ik had het idee dat de MQTT explorrer ook op de Home Assistant zou draaien

hier beeld met uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
hemertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:54:
dankjewel voor jullie toelichting

zag net op youtube dat het inderdaad een MS tool is
ik had het idee dat de MQTT explorrer ook op de Home Assistant zou draaien

hier beeld met uitleg

[YouTube: Let's install the Mosquitto MQTT Add On for Home Assistant]
Met de link hierboven van @Pietjebel10 kun je hem dus ook als addon in HA draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
cerebrum schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:02:
[...]

Met de link hierboven van @Pietjebel10 kun je hem dus ook als addon in HA draaien
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:21:
[...]

Daarna ff kijken in iets als MQTT exporer:
[Afbeelding]
De MQTT Mosquitto broker draait
Echter blijft de logging aangeven: Loading full log…

De MQTT Explorer vind de Panasonic niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cieRfMY1EaovKjCly9uJx98JBOU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tudnanVjTTC4SaYGgARJhvjC.png?f=user_large

Onder HACS heb ik 'heishamon-homeassistant' geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6CgHHq-CWzYZFKKj6OqoXTfTA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyqpODGEqvVSUbNOikq4eAgx.png?f=fotoalbum_large

Heisha monitor setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp_6cvfsyGAhMNhb2LD2vWGkqGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNDk3X1g7JBIFDtmZSxP0SNH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door hemertje op 24-11-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Opgelost!

Gevalletje 2 verschillende logins gebruikt, nu rechtgetrokken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
toch nog een vraag?

nu zie ik in de aquarea service cloud geen gegevens meer vanuit de WP geupload worden?
dient de username van Heishamon te zijn Mqtt username: homeassistant ?

en heeft die een relatie met de extra gebruiker die je voor MQTT hebt aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Of geeft deze 'heishamon-homeassistant' onder HACS problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
ik beantwoord mezelf even, de aquarea logging is weer terug zonder iets aangepast te hebben

[ Voor 21% gewijzigd door hemertje op 24-11-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 16:49
I recently have heishamon large (with a CZ-TAW) but it is the second time in a few day it stops working. Seems to be crashed.

heishamon is ceasing to update the mqtt broker and is not seen on the network and cannot be pinged . This time the 2 led are still green (continuous white or light green for the mult color one). CZTAW has still the 3 led green and is working. I see the heat pump and can send command trough heishamon.

Did someone experienced the same?Do you have an idea what is going? how can I fix it (without stopping the heat pump)?

The first time one led of the cz-taw became red. I stopped the heatpup and restarted everything and all were working again.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
I recently have heishamon large (with a CZ-TAW) but it is the second time in a few day it stops working. Seems to be crashed.
Could be lack of power..
Some models heatpump deliver not enough power. So you might add a 5 V adapter to the usb-port.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Hieke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:36:
[...]

Could be lack of power..
Some models heatpump deliver not enough power. So you might add a 5 V adapter to the usb-port.
I had the same issues and used external power supply and direct connection to the heatpump.
Every time loss of lan connections . Disconnected the power wire (red) from the heatpump. Now Heishamon is running more the 10 days without any issues. Perhaps this info helps, but take in mind every situation is not the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:18
Hallo,
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met het opstarten van de hardware kant van mijn Heishamon avontuur. Ik draai nu op WAR met een thermostaat op CN2 en mijn hoofddoel is om Ta te kunnen beïnvloeden, bv met de RTC functie van Edterbak, om zodoende de mogelijkheid tot shiften te krijgen wat ik nu niet heb.

Huidige situatie:
-9J monobloc, CZ-TAW via vaste ethernet (cat 5e) verbonden.
- 6 aderige signaalkabel (6x0,8) in de wp, waarvan 2 aders gebruikt voor sww sensor .
- verbinding naar buiten zit dichtgepurd. Als er een kabel bij moet, moet ik boren vrees ik.

Heishamon aansluit opties (wil voorlopig cz-taw behouden):
* In de warmtepomp mbv cnmode kabel en de Taw doorlussen.
-2x ethernet nodig
--Netwerk splitter (passief), iemand ervaring mee?
--Hubje (voeding nodig)
Extra voeding Heishamon nodig (las ik indien gebruik ethernet en doorlussen, gewoon 5v usb ?)
Voeding voor evt hub en Hmon dmv 2 nieuwe stopcontacten achter de aardlek. Deze oplossing staat me eerlijk gezegd wel tegen, teveel aanvullende componenten.
Zou het ook mogelijk zijn om 5V via 2 aders van de signaalkabel binnen te brengen en daarmee de hub en Hmon te voeden ?

* Of de Heishamon en de cz-taw binnenshuis ophangen (1 meter van de pomp). Zou het mogelijk zijn om de cn-cnmode kabel dmv de 4 vrije aders uit de signaalkabel (die dus al door de muur gaat) te verlengen ? (en zo ja, mag dat met Wago 221 klemmetjes of moet ik echt gaan solderen …). Dan hoef ik namelijk geen gat te boren, en als ik toch boor, moet de connector er evengoed af lijkt mij om door het gat te gaan.

Binnen ophangen heeft denk ik mijn voorkeur. Hoeft er minder gerommeld te worden buiten in de wp en zijn voeding en verbinding oplossingen eenvoudig uit te voeren.

Graag jullie input. Daarna ga ik me inlezen in mqtt servers/pi´s/etc of gewoon de beschrijving van edterbak aflopen. Tips of andere goed startplekken zijn welkom.
Cheers.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 28-10 19:39
Paul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Om hier op terug te komen, ik zag bij de Hornbach voor 5,75 de SPELSBERG Kabeldoos HP 100-L 113x113x58 mm IP55 die eruit zag alsof het zou passen.

Het slechte nieuws, het past net niet. Het goede nieuws, het gaat om een paar mm, en die lijken wel van de print af te halen (onderin is sowieso ruimte, en bij R5 ook wel). Heb alleen de print vandaag pas binnen gekregen, dus ik ga niet al meteen de garantie vervallen :+ dus ik ga voorlopig niet Dremelen of vijlen.

@thehog, ik heb de v5 van 05-2024; als je bij volgende revisies de radius van cirkels in de vier hoeken één mm groter zou kunnen maken dan past de print in een doos die veel makkelijker te verkrijgen is :)
Om hier nog een keer op terug te komen: ik heb deze doos ook gekocht, print een beetje afgevijld en erin gepropt, kom ik vandaag geheel toevallig gewoon bij de lokale Gamma deze tegen, die wel perfect past:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILbgF2n4Si0QV-HIp7Eo__1Na_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIYtGiwAgO7jSeiH4PtYfywC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0FBIV1rF2qjFGXdU3NAM3-Ny0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spTaqMccd4nGjj4ykxzZdL7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdPdpgdoEZynCzVDjU1cBJaL9cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLJRjfIaVRSGRVpbmK7tdJmB.jpg?f=fotoalbum_large

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ja dat kan ik bevestigen, laatst gekocht bij de Hornbach en gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ercolano schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:22:
Hallo,
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met het opstarten van de hardware kant van mijn Heishamon avontuur. Ik draai nu op WAR met een thermostaat op CN2 en mijn hoofddoel is om Ta te kunnen beïnvloeden, bv met de RTC functie van Edterbak, om zodoende de mogelijkheid tot shiften te krijgen wat ik nu niet heb.

Huidige situatie:
-9J monobloc, CZ-TAW via vaste ethernet (cat 5e) verbonden.
- 6 aderige signaalkabel (6x0,8) in de wp, waarvan 2 aders gebruikt voor sww sensor .
- verbinding naar buiten zit dichtgepurd. Als er een kabel bij moet, moet ik boren vrees ik.

Heishamon aansluit opties (wil voorlopig cz-taw behouden):
* In de warmtepomp mbv cnmode kabel en de Taw doorlussen.
-2x ethernet nodig
--Netwerk splitter (passief), iemand ervaring mee?
--Hubje (voeding nodig)
Extra voeding Heishamon nodig (las ik indien gebruik ethernet en doorlussen, gewoon 5v usb ?)
Voeding voor evt hub en Hmon dmv 2 nieuwe stopcontacten achter de aardlek. Deze oplossing staat me eerlijk gezegd wel tegen, teveel aanvullende componenten.
Zou het ook mogelijk zijn om 5V via 2 aders van de signaalkabel binnen te brengen en daarmee de hub en Hmon te voeden ?

* Of de Heishamon en de cz-taw binnenshuis ophangen (1 meter van de pomp). Zou het mogelijk zijn om de cn-cnmode kabel dmv de 4 vrije aders uit de signaalkabel (die dus al door de muur gaat) te verlengen ? (en zo ja, mag dat met Wago 221 klemmetjes of moet ik echt gaan solderen …). Dan hoef ik namelijk geen gat te boren, en als ik toch boor, moet de connector er evengoed af lijkt mij om door het gat te gaan.

Binnen ophangen heeft denk ik mijn voorkeur. Hoeft er minder gerommeld te worden buiten in de wp en zijn voeding en verbinding oplossingen eenvoudig uit te voeren.

Graag jullie input. Daarna ga ik me inlezen in mqtt servers/pi´s/etc of gewoon de beschrijving van edterbak aflopen. Tips of andere goed startplekken zijn welkom.
Cheers.
Wat ik heb gedaan:
- De ethernetkabel die naar de Pana loop in de meterkast voorzien van PoE (power over ethernet) (Mijn switch in de meterkast kan dat, anders heb je een inserter nodig).
- Een kleine netwerk switch die gevoed kan worden door PoE in de Pana, en vanaf daar een kort ethernet kabeltje naar de HeishaMon en naar de CZ- TAW.
- Een verlengsnoer met platte eurostekker gehaald, hier een USB-C telefoon lader ingestopt. De stekker er afgeknipt en de draden aangesloten op automaat van de BUH in de Pana (wel eerst ff een aderhuls er op).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:18
@Nnoitra thanxs.
Scenario 1 wordt dan zoals jij en @amro beschrijft qua voeding Heishamon. Ik neig nog wel naar een UTP-splitter. Dom element zonder prik en Fast Ethenet zal genoeg zijn. Scenario 2, hoop ik nog voor/tegens van te vernemen.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Pagina: 1 ... 32 ... 36 Laatste