Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.255 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:49
martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:47:
[...]

Dat die man nog een zelftest accepteerde. Ze zijn toch zo tegen stokjes in de neus? En als je dan leest hoe personeel wordt behandeld door familie van patiënten. Als ik het ziekenhuis zou zijn, zou ik dat familielid zo naar huis sturen en die familie het laten uitzoeken. Dan moeten ze de gevolgen van hun actie's maar zelf dragen.
Deze mensen zijn meestal niet tegen testen, maar vooral tegen de maatregelen en vaccins.

Hoewel ik ook gruwel van mensen die wel de lusten maar niet de lasten pakken is het natuurlijk van de zotte om deze niet te behandelen. Deze discussie is hier al een miljard keer langsgeweest dus ga ik verder niet op in.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:24:
[...]

Waar kijkt deze boomer naar?
Heb geen idee wat dit is... :)
Amigos is een onlangs zeer populair geworden app voor mensen die allerhande soorten contact zoeken in hun omgeving.

Alles van “samen de hond uitlaten” tot “huisfeestje met vreemden”. Ik zie dat er heel veel twintigers opzitten en relatief veel gebruikers wel voor de drankjes en huiageestjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:31:
[...]

Boosters brengen de bescherming tegen omicron op het niveau dat twee prikken tegen delta bieden.

Als je gezondheid goed is en je bent jonger dan pakweg 70 jaar, heb je na twee vaccinaties voldoende beschermd om niet bang te zijn voor ernstige ziekte na een covid-infectie. Dat geldt ook voor omicron.

Met booster is de bescherming altijd nog beter, het is dus niet persé een nuttige gedachte om de booster te weigeren en het op een infectie te laten aankomen.
Als je iets terugleest van gisteravond dan zie je dat ik niet tegen de booster ben en deze ook niet weiger, ik neem hem alleen op dit moment nog niet. Ik zie geen voordelen en probeer voor te sorteren op problemen die ik in september 2022 alweer zie opdoemen dankzij een onbetrouwbare overheid met zwabberbeleid.

Ik ben geen risicogroep, 2 keer gevaccineerd en acht de kans op een infectie gering. Maar als die toch komt, dan vertrouw ik op mijn 2 vaccinaties. De quarantaine is vervelend, maar daar kom ik ook wel overheen.

Ik pak mijn booster pas als er meer duidelijk is wat de vervolgstappen na 14 januari zijn. Als alles, zoals ik verwacht, tot 1 maart dicht is dan wacht ik wel tot die tijd. Dan loop ik in september niet weer met de neus tegen de muur aan en kan ik op het gemak in november/december 2022 voor prik 4.
Wat wél nuttig is, is om de ouderen voor te laten. Er is beperkte capaciteit en er zijn behoorlijke wachttijden voor de booster. Als veertiger met 1x Janssen en 1x delta als immunisatie vind ik niet dat ik vooraan in de rij hoef te staan als mijn jaar straks aan de beurt is.
Ik heb het geluk dat ik Moderna gehad heb. Corona weet ik niet zeker, maar denk dat ik het wel gehad moet hebben zonder klachten. Vanuit dat oogpunt is het inderdaad ook gewenst om niet vooraan te staan, er zijn groepen die veel meer hebben aan de booster.
Ik maak dus een iets andere afweging: ik weeg niet mijn booster tegen mijn kans op infectie af, maar mijn kans op infectie tegen andermans booster. In mijn overweging wint het belang van de ander, ik ga in februari wel even prikken.
Voor mij zit er dus nog meer aan vast, maar in de basis staan we er hetzelfde in.
Ik ervaar het net even anders. Als een groep wordt buitengesloten, heeft niet alleen die groep pijn. De hele samenleving heeft pijn, namelijk omdat het principe van inclusiviteit en gelijkwaardigheid een deuk heeft opgelopen.
In tijden van een pandemie veranderen normen en waarden nu eenmaal. Je kan normaal al niet iedereen gelukkig houden in een samenleving, maar in tijden van een pandemie zeker niet.

Het is wel zaak om de onvermijdelijke tweedeling tot een minimum te beperken. Dus niet langer dan nodig 2G invoeren om maar wat te noemen. Ik kan mij voorstellen dat je in de winter wel 2G hebt en in de zomer 3G of niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:09:
[...]

Blijft apart. Je zou toch denken dat het rondgaan onder niet-zieke mensen even snel zou gaan en langzamer als iemand bescherming heeft opgebouwd door een prik. Ik snap het dus gewoon niet.
Alles is relatief. De verspreiding van omicron gaat nog steeds sneller bij niet-immune mensen dan bij mensen die gevaccineerd zijn.

Maar de verhouding ligt anders. Vaccinatie beschermde bij delta nog flink tegen overdracht, eie bescherming is bij omicron veel kleiner.

De overdracht onder gevaccineerden gaat dus omhoog, terwijl de overdracht onder ongevaccineerden door de iets lager R0 juist iets langzamer gaat. Dat is de bron van de verschuivende verhoudingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Side note, Israël heeft prik 4 uitgesteld.

Los van de absurde, decadente en schofterige manier hoe dat land omgaat met de rest van de wereld is het een positief signaal dat Israël naar aanleiding van de onderzoeken naar Omikron van mening is dat een 4e prik nu niet noodzakelijk is.

Update: ik ben op zoek naar de bron, maar kan deze niet terugvinden. Als ik een claim als deze doe, dan moet ik deze onderbouwen. Ik trek de keutel dus even in tot ik de bron heb gevonden.

Dank @t_captain!

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 25-12-2021 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
AMSTERDAM - Naast de voorzichtige eerste tekenen dat patiënten met omicron minder vaak naar het ziekenhuis moeten en daar minder lang liggen, is er mogelijk meer goed nieuws over de nieuwe coronavariant. Er zijn aanwijzingen dat mensen met omicron al na twee of drie dagen besmettelijk zijn in plaats van na vier of vijf dagen. „Het virus zou zich in dat geval niet sneller verspreiden doordat het besmettelijker is (het R-getal is dus niet hoger), maar doordat mensen het eerder doorgeven aan anderen.”
https://www.telegraaf.nl/...dat-r-getal-niet-hoger-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:48
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:33:
[...]

Deze mensen zijn meestal niet tegen testen, maar vooral tegen de maatregelen en vaccins.

Hoewel ik ook gruwel van mensen die wel de lusten maar niet de lasten pakken is het natuurlijk van de zotte om deze niet te behandelen. Deze discussie is hier al een miljard keer langsgeweest dus ga ik verder niet op in.
Voor de goede orde. Het lijkt zo over te komen maar ik ben niet faliekant tegen zorg voor ongevaccineerden. Ik verbaaste me alleen dat die man die zelftest accepteerde want juist onder de felle antivaxxers lees je continue niet testen want je krijgt kanker ervan of niet testen dan stoppen alle maatregelen.

En mijn eerdere andere opmerkingen gaat puur over het lastig vallen van personeel door familieleden. Juist die patiënten zou een ziekenhuis dan naar huis moeten sturen als die familie zo bezig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:05
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:42:

Los van de absurde, decadente en schofterige manier hoe dat land omgaat met de rest van de wereld is het een positief signaal dat Israël naar aanleiding van de onderzoeken naar Omikron van mening is dat een 4e prik nu niet noodzakelijk is.
dat is inderdaad interessant nieuws.

Dat een booster helpt in de strijd tegen verspreiding is duidelijk. Mensen worden minder vaak symptomatisch en minder besmettelijk. Maar in hoeverre is dit lineair betreffende ernstige ziekte en ziekenhuisopname? Welke studies zijn er op dit moment?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:49:
[...]

Voor de goede orde. Het lijkt zo over te komen maar ik ben niet faliekant tegen zorg voor ongevaccineerden. Ik verbaaste me alleen dat die man die zelftest accepteerde want juist onder de felle antivaxxers lees je continue niet testen want je krijgt kanker ervan of niet testen dan stoppen alle maatregelen.
Die felle antivaxxers zijn enkel fel zolang ze gezond en fit zijn. Als je eenmaal naar adem happend op de bank zit dan veranderd er nogal wat in je houding. Meestal daalt dan het besef in dat ze compleet mis zaten en staan ze ineens wel open voor testen en behandeling.

Uiteindelijk is het meestal heel simpel. De meeste felle antivaxxers zijn vooral bange wezens. Bang voor de overheid, bang voor een vaccin en bang voor alles waar ze geen invloed op hebben. Vaak komt dit voort uit eerdere negatieve ervaringen met de overheid. Ze wandelen dan een fuik/echoput in waar ze ineens bevestiging krijgen en zich helemaal de Koning voelen.
Maar het zijn en blijven bange wezens. Als de Corona dan komt, dan worden ze weer bang. Maar dit keer voor hetgeen waar ze al langer bang voor hadden moeten zijn: Corona. En dan zijn ze opeens heel anders.

Het is niet voor niets dat vrij veel niet gevaccineerden op het moment dat ze naar de IC gaan huilend vragen of ze toch niet gevaccineerd kunnen worden. Helaas is het voor hen dan te laat en moet het lichaam het zelf op zien te lossen.
En mijn eerdere andere opmerkingen gaat puur over het lastig vallen van personeel door familieleden. Juist die patiënten zou een ziekenhuis dan naar huis moeten sturen als die familie zo bezig blijft.
Snap het sentiment, maar ben het er niet mee eens. Je moet dan de familie naar huis sturen en niet meer toe moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52

Kan het ook niet zijn dat ze nu wel eerst het onderzoek afwachten vanuit de fabrikanten zelf? De vorige keer gingen ze boosten terwijl er eigenlijk nog nauwelijks test data beschikbaar was vanuit de fabrikanten. Vind het ook wel frappant dat de hele EU nu uit gaat van om de paar maanden boosten terwijl er naar mijn weten toch nog vrij weinig onderzoek is gedaan naar de effectiviteit en mogelijke bijwerkingen van het door blijven boosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
maxtrash schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:55:
[...]

dat is inderdaad interessant nieuws.

Dat een booster helpt in de strijd tegen verspreiding is duidelijk. Mensen worden minder vaak symptomatisch en minder besmettelijk. Maar in hoeverre is dit lineair betreffende ernstige ziekte en ziekenhuisopname? Welke studies zijn er op dit moment?
Er zijn diverse onderzoeken gaande in de UK, Zuid-Afrika en Denemarken en daaruit komt voorzichtig naar voren dat Omikron 50-70 procent minder ziekenhuisopnames vereist. Afgeronde onderzoeken met harde conclusies zijn er volgens mij nog niet.

Maar het feit dat Israël hier vanaf ziet zegt wel iets over de lopende onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zie vanaf RoD in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus" voor de beschikbare onderzoeken mbt omicron, ze zijn daar allemaal langsgekomen (geloof ik).

En onderzoeken naar de vierde prik zijn er inderdaad (afaik) nog niet. Dus wat Israël doet is heel voorbarig. Ik snap het ook niet omdat de booster voorlopig goed lijkt te beschermen, en we niet weten wat nog een prik daar bovenop doet. En we weten dat begin volgend jaar er mogelijk omicron-specifieke vaccins zijn. Dus lijkt me een goede zaak dat die vierde prik niet doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
bloodlynx schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:57:
[...]

Kan het ook niet zijn dat ze nu wel eerst het onderzoek afwachten vanuit de fabrikanten zelf? De vorige keer gingen ze boosten terwijl er eigenlijk nog nauwelijks test data beschikbaar was vanuit de fabrikanten. Vind het ook wel frappant dat de hele EU nu uit gaat van om de paar maanden boosten terwijl er naar mijn weten toch nog vrij weinig onderzoek is gedaan naar de effectiviteit en mogelijke bijwerkingen van het door blijven boosteren.
Dat kan, ik ben nu op zoek naar de bron van mijn bericht en kan deze niet vinden op dit moment. Ik houd dus even een slag om de arm en heb mijn eerste post aangepast.

Als ik meer info heb zal ik dat posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Zit ik net een heel pleidooi te houden dat antivaxxers meestal wel bijdraaien als het nijpend wordt, lees ik dit nu:
Kickbokser Frédéric Sinistra weigerde de woorden ’corona’ en ’covid’ uit te spreken

’Corona-ontkenner en ’sterkste man van België’ overleden aan gevolgen van covid’

Kickbokser Frédéric Sinistra zou in een ziekenhuis in het Belgische Luik overleden zijn aan de gevolgen van corona. Dit melden Belgische media. De 41-jarige werd ooit de ’sterkste man van België’ genoemd. Sinistra was een overtuigd corona-ontkenner en weigerde zich te laten vaccineren.
https://www.telegraaf.nl/...en-aan-gevolgen-van-covid

De zoveelste ‘gezonde sporter’ die overlijdt aan Corona :{ Zo onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:27:
Zit ik net een heel pleidooi te houden dat antivaxxers meestal wel bijdraaien als het nijpend wordt, lees ik dit nu:

[...]

De zoveelste ‘gezonde sporter’ die overlijdt aan Corona :{
Darwinaward kan je inmiddels wel zeggen tegen ongevaccineerden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:29:
[...]
Darwinaward kan je inmiddels wel zeggen tegen ongevaccineerden.
Ik zie het meer als een falen van ons als maatschappij, blijkbaar krijgen we het niet voor elkaar om iedereen middels feiten te overtuigen van het nut en noodzaak van vaccinaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:31:
[...]

Ik zie het meer als een falen van ons als maatschappij, blijkbaar krijgen we het niet voor elkaar om iedereen middels feiten te overtuigen van het nut en noodzaak van vaccinaties.
Ligt dat niet oa. aan dat enorme rookgordijn tussen echte en valse informatie? (Of de interpretatie daar van?)

Rookgordijn kan je denk ik inzetten als synoniem van social media.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
Vorkie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:32:
[...]

Ligt dat niet oa. aan dat enorme rookgordijn tussen echte en valse informatie? (Of de interpretatie daar van?)

ik denk dat zonder internet/social media de hele recente wereldwijde onvrede en wantrouwen niet zou bestaan, maar dat is voor een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:44
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:36:
[...]
ik denk dat zonder internet/social media de hele recente wereldwijde onvrede en wantrouwen niet zou bestaan, maar dat is voor een ander topic.
Klopt niet hoor. Met Spaanse griep en zelfs pest had je ook tal van complot theorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:32:
[...]

Het ligt aan heel veel dingen, maar ik vind het een grote faal dat het ons niet lukt om met feiten door die barrières te breken.

Ook al weet ik dat je echt niet tot iedereen kan doordringen, hoeveel feiten en tijd je er ook aan besteed. Maar ik vind dat we in dit soort zaken altijd de 100 procent moet nastreven en als we dat niet halen dat we dan falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Dus er was voor 2000 nooit oorlog en onvrede in de wereld?

Sociale media maken het hooguit makkelijker om informatie uit te wisselen, maar dit is iets van alle tijden helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain

Update: ik ben op zoek naar de bron, maar kan deze niet terugvinden. Als ik een claim als deze doe, dan moet ik deze onderbouwen. Ik trek de keutel dus even in tot ik de bron heb gevonden.
Hier een link: https://www.timesofisrael...-panel-holds-up-approval/
On Tuesday though, the Health Ministry’s expert advisory panel signed off on distributing a fourth dose to those over the age of 60 along with others at risk.

That roll-out was set to start Sunday but two days later, Channel 13 reported that the Health Ministry walked back that decision during a meeting on the matter after reviewing preliminary data suggesting that people with the new Omicron variant of COVID-19 are between 50 and 70 percent less likely to need hospitalization than those with the Delta strain.
Het ministerie van volksgezondheid heeft dus de 4e ronde uitgesteld omdat de cijfers rondom omicron steeds gunstiger eruit zien.

De context is minstens zo belangrijk: die hele 4e prik was niet algemeen bedoeld zoals de 1e drie. Hij was voor de kwetsbaren. Dus was Israel al bezig met het terugtrekken van het vacinatieprogramma tot de kwetsbaren, een logische stap in de endemische fase.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 25-12-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:41:
[...]

Hier een link: https://www.timesofisrael...-panel-holds-up-approval/

[...]

Het ministerie van volksgezondheid heeft dus de 4e ronde uitgesteld omdat de cijfers rondom omicron steeds gunstiger eruit zien.

De context is minstens zo belangrijk: die hele 4e prik was niet algemeen bedoeld zoals de 1e drie. Hij was voor de kwetsbaren. Dus was Israel al bezig met het terugtrekken van het vacinatieprogramma tot de kwetsbaren, een logische stap in de endemische fase.
Dank voor het opzoeken en posten d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:41:
[...]

Dus er was voor 2000 nooit oorlog en onvrede in de wereld?

Sociale media maken het hooguit makkelijker om informatie uit te wisselen, maar dit is iets van alle tijden helaas.
waar je vroeger met afwijkende gedachten je mond hield omdat iedereen je een gekkie noemde, vindt je nu via internet andere mensen met dezelfde gedachten waardoor je gaat denken dat je gedachten zuiver zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:42:
[...]
waar je vroeger met afwijkende gedachtten je mond hield omdat iedereen je een gekkie noemde, vindt je nu via internet andere mensen met dezelfde gedachte waardoor je gaat denken dat je gedachten zuiver zijn.
Dat is echt niets nieuws, dat is al duizenden jaren zo. Hooguit het gemak waarmee het gaat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:39:
[...]

Het ligt aan heel veel dingen, maar ik vind het een grote faal dat het ons niet lukt om met feiten door die barrières te breken.

Ook al weet ik dat je echt niet tot iedereen kan doordringen, hoeveel feiten en tijd je er ook aan besteed. Maar ik vind dat we in dit soort zaken altijd de 100 procent moet nastreven en als we dat niet halen dat we dan falen.
Het is ook een faal ja, maar die bubbels maken is niet moeilijk, maar handhaven in en om bubbels om deze te verbieden is net zo lastig, gezien dat erg neigt naar hetgeen wat die bubbels zelf roepen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:43:
[...]

Dat is echt niets nieuws, dat is al duizenden jaren zo. Hooguit het gemak waarmee het gaat veranderd.
Precies, die rotstekeneningen van modems en bitcoin bewijzen dat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
LZ86 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:45:
[...]

en vergeet niet hoe makkelijk het in de steentijd was om van gedachten te wisselen met miljarden wereldburgers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:45:
[...]

Geen idee wat dat ermee te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:48:
[...]

Gewoon een lolletje. Jij zegt als reactie op iemand die zegt dat internet het erg makkelijk maakt voor gekkies elkaar te vinden, dat het duizenden jaren al zo is. Terwijl het natuurlijk sinds het internet voor de massa makkelijk te bereiken is vele malen makkelijker is dan "toen"

[ Voor 14% gewijzigd door LZ86 op 25-12-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:46:
[...]
en vergeet niet hoe makkelijk het in de steentijd was om van gedachten te wisselen met miljarden wereldburgers…
Je kan het proberen in het gekke te duwen om de aandacht af te leiden. Maar ook in die tijd werd er gewoon gecommuniceerd.

Uiteraard niet met miljarden wereldburgers, zo groot was de mensheid nog niet in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LZ86 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:50:
[...]

Gewoon een lolletje. Jij zegt als reactie op iemand die zegt dat internet het erg makkelijk maakt voor gekkies elkaar te vinden, dat het duizenden jaren al zo is. Maar inmiddels heb je de post aangepast >:)
Ik heb niets aangepast volgens mij. Maar dat maakt niet uit, ik vond het niet grappig en leidt af van de inhoud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:48:
[...]

Misschien om aan te geven dat het delen van informatie en vinden van soortgelijke meningen allesbehalve al 1000 jaar eenvoudig is. Dit is eenvoudig sinds internet en social media. Daarvoor was je gewoon de dorpsgek als je gedachten afweken, nu vindt je zo al die andere dorpsgekken en ga je denken dat de rest van je dorp de gekkies zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Johan Bogle op 25-12-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:52:
[...]
Misschien om aan te geven dat het delen van informatie en vinden van soortgelijke meningen allesbehalve al 1000 jaar eenvoudig is. Dit is eenvoudig sinds internet en social media. Daarvoor was je gewoon de dorpsgek als je gedachten afweken, nu vindt je zo al die andere dorpsgekken.
Precies.

Vroeger las je de krant, dat vormde je op basis van die artikelen je mening en verder was het lastig mensen te spreken uit andere delen van de wereld. Al helemaal omdat men amper elkaars taal sprak. Dat is, sinds de opkomst van het internet, zo ontzettend veel veranderd en sneller geworden dat je dat echt niet kan vergelijken met de spaanse grieptijd.

Dat er ook toen nepnieuws was klopt. Alleen dat waren "ook" weer mensen die er een slaatje uit probeerden te slaan. (wonderolie tegen griep enzo) Ook gevoed door een medische wetenschap die beperkt was.

[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 25-12-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:39:

Dat zou ik toch proberen los te laten als ik jou was, dat scheelt een hoop frustratie. Mensen zijn nu eenmaal wezens met ratio en emotie en zullen altijd beide laten meespelen in hun gedrag. Verwachten dat alle mensen 100% op basis van verstand en feiten (nog even los van desinformatie) hun beslissingen nemen is een garantie voor een leven vol teleurstellingen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Johan Bogle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:52:
[...]
Misschien om aan te geven dat het delen van informatie en vinden van soortgelijke meningen allesbehalve al 1000 jaar eenvoudig is. Dit is eenvoudig sinds internet en social media. Daarvoor was je gewoon de dorpsgek als je gedachten afweken, nu vindt je zo al die andere dorpsgekken en ga je denken dat de rest van je dorp de gekkies zijn.
Ik kan mij zo rond 1933 nog een ‘dorpsgek’ herinneren (uit de geschiedenisboekjes) die delen van informatie heeft gebruikt om een heel land op te hitsen. In die tijd noemden ze dat propaganda.
Leren van het verleden
De boze burger van vandaag kent dus een lange geschiedenis. Tegelijkertijd is deze woede geen vast onderdeel van het historisch geheugen. Geschiedenisboeken beschrijven Nederland dikwijls als een bedaard land met een betrekkelijk rustig verleden. Hierdoor zijn grote en kleine conflicten in de vergetelheid geraakt. Dat geldt ook voor de drie jubilerende conflictjaren – 1968, 1918 en 1868 – die in dit college centraal staan. Hoe gingen bestuurders toen met woede om? Stond de politieke elite in de jaren 1960 welwillend of juist afkeurend tegenover de jonge wereldveranderaars? Hoe weerstonden de gezaghebbers in 1918 de revolutionaire sentimenten onder de bevolking? En hoe kon het toch dat de ministers rondom 1868 bleven besturen, terwijl de volksvertegenwoordiging hen keer op keer weg probeerde te sturen? Welke verschillen en overeenkomsten vallen op in vergelijking met andere landen en andere tijden?
https://prodemos.nl/agenda/geschiedenisvanverzet/
Theriak, illustratie in de Tacuinum sanitatis.
Kwakzalverij heeft door de gehele menselijk geschiedenis bestaan. Soms werd theater vermengd met medische handelingen, om verstrooiing voor het publiek te verzorgen en tevens de personen te genezen. De vermenging van kwakzalverij met werkelijke geneeskunst is in verschillende culturen opgetreden.

Gregorius van Tours verklaarde dat het schraapsel van grafstenen van heiligen een geneeskrachtige werking had.[11] Ook schraapsel van heiligenbeelden en kerken zou geneeskrachtig zijn. Deze en soortgelijke praktijken worden ook wel gezien als bijgeloof.
Wikipedia: Gregorius van Tours

Gregorius leefde van 538 tot 594.

Nog meer info: Wikipedia: Kwakzalverij

Het is wel erg naïef om te denken dat we voor internet allemaal einzelgängers waren.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 25-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:58:
[...]

Het is wel erg naïef om te denken dat we voor internet allemaal einzelgängers waren.
Het is niet zwart of wit. Dat (des)informatie
Iets is wat door internet vele malen sneller verspreid en het vele malen makkelijker maakt om in contact te komen met likeminded people lijkt mij niet te ontkennen. Helaas lijkt het niet mogelijk om dit aan 100% van de mesnen duidelijk te maken. Ik heb gefaald. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:44
LZ86 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:50:
[...]

Gewoon een lolletje. Jij zegt als reactie op iemand die zegt dat internet het erg makkelijk maakt voor gekkies elkaar te vinden, dat het duizenden jaren al zo is. Terwijl het natuurlijk sinds het internet voor de massa makkelijk te bereiken is vele malen makkelijker is dan "toen"
Toch vraag ik me af of je gelijk hebt. Twee grappige artikelen met 1 min zoomwerk:

https://www.nporadio1.nl/...-ook-bij-de-spaanse-griep

https://www.trouw.nl/binn...s-nooit-tevoren~b7224923/

Ps. Ik hoop dat het bij jullie op werk iets rustiger is geworden!

[ Voor 4% gewijzigd door giantgiantus op 25-12-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
[...]

Dat zou ik toch proberen los te laten als ik jou was, dat scheelt een hoop frustratie. Mensen zijn nu eenmaal wezens met ratio en emotie en zullen altijd beide laten meespelen in hun gedrag. Verwachten dat alle mensen 100% op basis van verstand en feiten (nog even los van desinformatie) hun beslissingen nemen is een garantie voor een leven vol teleurstellingen. :)
Ik lig er niet wakker van hoor ;)

Ik vind het een faal en vind het jammer dat we daarin falen. Ik weet dat we daar niets aan kunnen doen en dat het iets is van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
giantgiantus schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:01:
[...]

Toch vraag ik me af of je gelijk hebt. Twee grappige artikelen met 1 min zoomwerk:

https://www.nporadio1.nl/...-ook-bij-de-spaanse-griep

https://www.trouw.nl/binn...s-nooit-tevoren~b7224923/

Ps. Ik hoop dat het bij jullie op werk iets rustiger is geworden!
Trouw beschrijft keurig het verschil tussen nu en daarvoor (alhoewel er eerder complot theorieën waren zoals die over verspreiding door elektriciteit in 1890; die kende ik nog niet).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:02:
[...]Ik lig er niet wakker van hoor ;)

Ik vind het een faal en vind het jammer dat we daarin falen. Ik weet dat we daar niets aan kunnen doen en dat het iets is van alle tijden.
Zo'n 16% (grof bekeken) van de inwoners heeft een IQ wat < 80 is. Minder of zwak begaafd dus. Die kun je niet zoveel aan het verstand brengen. Dat is gewoon een gegeven, de ene mens is slimmer dan de ander.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het enige wat ik als maatschappij brede faal zie is dat we steeds slechter worden in het onderscheid maken tussen respectabele bronnen en de verspreiders van desinformatie.
We kunnen mensen niet dwingen een verstandige keuze te maken, maar als feitelijke juistheden met kop en schouders boven de rest van de informatie uit zouden steken zou dat de boel een stuk makkelijker maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
[...]

Inderdaad, en ik zie het niet als faal. Mensen maken nu eenmaal risico-afwegingen en ieder mens gaat er ook nog eens anders mee om. De een is van het ‘living on the edge’ principe en de ander is nog te bang om zijn huis uit te komen na 19:00u ‘s avonds en wil elk risico in het leven vermijden.

Want je kunt best een sporter opnoemen die dood gaat en het vaccin niet heeft genomen, maar dat zijn er zoals je weet gewoon maar heel (heel, heel, heel) erg weinig, relatief gezien. Ik probeer het dan ook altijd breder te trekken door mezelf de vraag te stellen: vermijd ik elk risico in het leven? Doe ik er alles aan om niet ziek te worden, niet doodgereden te worden, niet… enfin, je snap hem.

Draag jij altijd een helm tijdens het fietsen (want wetenschap zegt dat..). Sport je genoeg? Laat jij je inenten tegen allerlei ziektes als je op vakantie gaat (dus ook de niet verplichte vaccinaties)? En zo zijn er uiteraard nog 1001 andere voorbeelden te noemen van zaken waar je al dan niet een klein bewust risico neemt, in ieder geval een bepaalde afweging, om dus iets wel of iets niet te doen. Dát is ook rationeel en mens-eigen denk ik, en op zich niets mis mee. Wellicht beperkte die sporter verder alle risico’s zoveel mogelijk in het leven maar dit keer niet, helaas verkeerd gegokt. Gelukkig fietste hij toen hij viel wel met een helm op waardoor hij topsporter kon worden ;)

Ik wil hier dus ook mee zeggen dat het zeker niet iets met complotten te maken hoeft te hebben, en dat die beste man heus wel in wetenschap heeft geloofd. Maar dat dit niet wil zeggen dat iedereen ook altijd leeft naar diezelfde wetenschap. En dat is misschien maar goed ook, het zou immers wel erg saai worden en het zou zorgen voor tal van andere problemen.
Zelf zit ik er overigens tussenin: zeker niet van het volledige ‘living on the edge’, ik dam risico’s in, maar ook tot op zekere hoogte. Blijf hierin zelf graag naar het gehele plaatje kijken zonder in te zoomen op uitzonderingen. Kansberekening vond ik dan ook wel leuk op de middelbare school :+

Edit: ik schreef bovenstaande zonder terug te zoeken naar het artikel, deze man waarschijnlijk dus corona-ontkenner en mijn verhaal heeft dan ook niet zo’n betrekking op hem maar meer in het algemeen. Die beste man heeft dus echt gegokt en verloren en sommigen zullen van ‘karma’ spreken, I bet.

Fijne kerst iedereen trouwens!! O+

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 25-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Precies. Je kunt van alles en nog wat vinden van de maatregelen en vaccineren, maar corona volledig ontkennen is van een niveau wat je de maatschappij moeilijk aan kunt rekenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
remzor schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:20:
[...]

Inderdaad, en ik zie het niet als faal. Mensen maken nu eenmaal risico-afwegingen en ieder mens gaat er ook nog eens anders mee om. De een is van het ‘living on the edge’ principe en de ander is nog te bang om zijn huis uit te komen na 19:00u ‘s avonds en wil elk risico in het leven vermijden.

Want je kunt best een sporter opnoemen die dood gaat en het vaccin niet heeft genomen, maar dat zijn er zoals je weet gewoon maar heel (heel, heel, heel) erg weinig, relatief gezien. Ik probeer het dan ook altijd breder te trekken door mezelf de vraag te stellen: vermijd ik elk risico in het leven? Doe ik er alles aan om niet ziek te worden, niet doodgereden te worden, niet… enfin, je snap hem.

Draag jij altijd een helm tijdens het fietsen (want wetenschap zegt dat..). Sport je genoeg? Laat jij je inenten tegen allerlei ziektes als je op vakantie gaat (dus ook de niet verplichte vaccinaties)? En zo zijn er uiteraard nog 1001 andere voorbeelden te noemen van zaken waar je al dan niet een klein bewust risico neemt, in ieder geval een bepaalde afweging, om dus iets wel of iets niet te doen. Dát is ook rationeel en mens-eigen denk ik, en op zich niets mis mee. Wellicht beperkte die sporter verder alle risico’s zoveel mogelijk in het leven maar dit keer niet, helaas verkeerd gegokt. Gelukkig fietste hij toen hij viel wel met een helm op waardoor hij topsporter kon worden ;)

Ik wil hier dus ook mee zeggen dat het zeker niet iets met complotten te maken hoeft te hebben, en dat die beste man heus wel in wetenschap heeft geloofd. Maar dat dit niet wil zeggen dat iedereen ook altijd leeft naar diezelfde wetenschap. En dat is misschien maar goed ook, het zou immers wel erg saai worden en het zou zorgen voor tal van andere problemen.
Zelf zit ik er overigens tussenin: zeker niet van het volledige ‘living on the edge’, ik dam risico’s in, maar ook tot op zekere hoogte. Blijf hierin zelf graag naar het gehele plaatje kijken zonder in te zoomen op uitzonderingen. Kansberekening vond ik dan ook wel leuk op de middelbare school :+

Edit: ik schreef bovenstaande zonder terug te zoeken naar het artikel, deze man waarschijnlijk dus corona-ontkenner en mijn verhaal heeft dan ook niet zo’n betrekking op hem maar meer in het algemeen. Die beste man heeft dus echt gegokt en verloren en sommigen zullen van ‘karma’ spreken, I bet.

Fijne kerst iedereen trouwens!! O+
Je laatste edit veranderd een en ander in mijn reactie ;)

Ik vind het een faal dat we deze meneer (en anderen) niet hebben kunnen laten inzien dat Corona bestaat, bijzonder vervelend kan zijn en er een veilig vaccin is wat kan helpen om je te beschermen tegen ernstige ziekte. Vervolgens is het aan mensen zelf of ze kiezen voor een vaccin.

In je voorbeeld noem je de fietshelm, iedereen is er van overtuigd dat dit helpt als je een val maakt. Maar nog steeds is de keuze aan de mensen zelf of ze hem gebruiken. Dat is een risicoafweging die iedereen zelf moet maken. Maar dat een fietshelm je veiligheid verhoogt, daar is geen discussie over.

Ik vind het dan ook niet zozeer een faal als mensen ervoor kiezen om, in dit geval, een vaccin niet te nemen. Ik vind het wel een faal dat we deze mensen niet hebben kunnen overtuigen van de situatie en in hoeverre een vaccin kan bijdragen aan zijn of haar veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:29:
Precies. Je kunt van alles en nog wat vinden van de maatregelen en vaccineren, maar corona volledig ontkennen is van een niveau wat je de maatschappij moeilijk aan kunt rekenen.
Je moet het de maatschappij ook niet aanrekenen, dat is iets anders dan het een faal vinden. Ik vind het doodzonde dat we deze man niet hebben kunnen laten inzien wat er werkelijk gaande is en dat hij zich met een vaccin mogelijk had kunnen beschermen.

Wat iemand er verder mee doet, dat is niet aan de maatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:37:
Je moet het de maatschappij ook niet aanrekenen, dat is iets anders dan het een faal vinden. Ik vind het doodzonde dat we deze man niet hebben kunnen laten inzien wat er werkelijk gaande is en dat hij zich met een vaccin mogelijk had kunnen beschermen.

Wat iemand er verder mee doet, dat is niet aan de maatschappij.
Precies dat laatste dus. Doen alsof deze man de kennis niet had kunnen hebben is van de zotte.
Hij bleef het willens en wetens ontkennen en heeft zichzelf uit het ziekenhuis ontslagen? Wie wil je dan de faal aanrekenen? De schuld ligt hierin volledig bij hemzelf als je na zo'n traject blijft volhouden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
remzor schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:20:
[...]

Een aantal mooie analogieën en je hebt inderdaad gelijk dat iedereen een eigen risico-afweging maakt. Dat is verder ook prima. Waar het bij corona echter vaak op mis gaat is dat het fundament van die risico-afweging wordt ontkent. Om je fietshelm aan te halen: zeggen dat je je fietshelm niet draagt omdat je het risico acceptabel vindt, is prima. Zeggen dat je geen fietshelm draagt omdat die toch niet werkt en dat het gepusht wordt door "big fietshelm", dan wordt het toch anders.

En daarbij komt natuurlijk ook dat vaccins breder zijn dan het individu alleen, aangezien er ook een impact is op de samenleving als je niet vaccineert. En natuurlijk het afwentelen van het risico op de samenleving: Bewust een risico nemen, maar dan de kosten neerleggen bij de samenleving als het misgaat, daar mag je ook wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:45:
[...]

Precies dat laatste dus. Doen alsof deze man de kennis niet had kunnen hebben is van de zotte.
Hij bleef het willens en wetens ontkennen en heeft zichzelf uit het ziekenhuis ontslagen? Wie wil je dan de faal aanrekenen? De schuld ligt hierin volledig bij hemzelf als je na zo'n traject blijft volhouden.
Blijkbaar had deze man toch niet de kennis, het is ons als maatschappij niet gelukt om deze kennis helder, eerlijk en feitelijk uit te leggen. Wellicht hadden we er meer moeite voor moeten doen, maar niemand kan met zekerheid zeggen of dat gewerkt had. Als we wel in staat waren geweest om deze meneer te laten zien hoe het echt zat, dan zat hij nu aan het kerstdiner.

Deze meneer heeft dankzij zijn starre houding de kennis niet opgenomen en heeft dit met de dood moeten bekopen. Een nutteloze dood waarschijnlijk, met een vaccin had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd.

Ik voel mij niet schuldig over zijn dood en vind dat ook geen faal. Dit is en blijft zijn eigen beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Zou wel bestaan, maar idd veel minder makkelijk verspreiden en een podium krijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Drardollan

Is dat een mooi Kerstkado of wat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:07
En dan moet het lockdown effect nog komen!

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Ziet er inderdaad uit als de grote kerstavond-opruiming waar @t_captain het al over had.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:09:
[...]

Ziet er inderdaad uit als de grote kerstavond-opruiming waar @t_captain het al over had.
Komende dagen zal het ook wel doorgaan. Besmettingen dalen al tijden, pas als dat serieus stabiliseert of stijgt ga je dat in de ziekenhuizen merken. Voor nu loopt het lekker leeg.

Ik denk dat er voor oud en nieuw nog lekker wat uitstroom, fijn voor de zorgmedewerkers. Toch nog een kleine beetje vrolijkheid aan het eind van een bitter en zwaar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:09:
[...]

Er zitten verschillende dag- en weekpattronen on zowel instroom als uitstroom.

Op de verpleegafdeling worden relatief veel patiënten ontslagen na de ochtendronde van de zaalarts. Dat speelt vooral op ma-vr. Minder in het weekend, inhaaleffect op ma. En een beetje extra op vr. De patienten die stabiel genoeg zijn gaan dan naar huis omdat er in het weekend sowieso minder personeel is en minder wordt gedaan in het ziekenhuis.

Dat vrijdag-effect speelt extra sterk als er feestdagen aankomen. Patiënten ontslaan is altijd wat werk, maar men probeert de collega’s die de feestdagen werken een beetje te ontlasten denk ik.

Als je kijkt naar de mobiliteit tussen IC en verpleegafdeling, dan is die ook groter op werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:19
Zo'n 16% (grof bekeken) van de inwoners heeft een IQ wat < 80 is. Minder of zwak begaafd dus. Die kun je niet zoveel aan het verstand brengen. Dat is gewoon een gegeven, de ene mens is slimmer dan de ander.
Je beseft dat volgens de methodiek per definitie 16% een IQ < 80 heeft?

Meer ontopic denk ik dat je het niet in de intelligentie moet zoeken voor het wel /niet vaccineren, maar zoals eerder aangehaald de informatie bronnen en de ‘ontvankelijkheid ‘ daarvoor. Ik ken mensen die toch echt intelligent (schijnen) te zijn, de gevolgen van Covid kennen en dan nog weigeren op allerlei inhoudelijke onzin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
En ook niet vergeten dat er 2200 coronapatiënten thuis aan de zuurstof aan het herstellen zijn en er waarschijnlijk nog wel wat bijkomen gezien er met spoed 1300 extra zuurstofapparaten besteld zijn. Elke patiënt die thuis zuurstof gegeven kan worden voor herstel maar voor de rest geen complicaties heeft scheelt natuurlijk weer een ziekenhuisbed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:17:
Komende dagen zal het ook wel doorgaan. Besmettingen dalen al tijden, pas als dat serieus stabiliseert of stijgt ga je dat in de ziekenhuizen merken. Voor nu loopt het lekker leeg.
Wat ook helpt is dat 55 plus inmiddels geboosterd is: vanochtend kon 1973 een afspraak maken, eerste gelegenheid was woensdag al.

Geef eerlijk toe dat het voor de Oostenrijkse skipas is, met de huidige cijfers had ik anders nog even gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:35
Yaksa schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:36:
En ook niet vergeten dat er 2200 coronapatiënten thuis aan de zuurstof aan het herstellen zijn en er waarschijnlijk nog wel wat bijkomen gezien er met spoed 1300 extra zuurstofapparaten besteld zijn. Elke patiënt die thuis zuurstof gegeven kan worden voor herstel maar voor de rest geen complicaties heeft scheelt natuurlijk weer een ziekenhuisbed.
Deze extra apparaten zijn besteld uit voorzorg.

Uit recente (vroege) onderzoeken die o.a. hier en in dit topic zijn gedeeld, blijkt de ‘vraag’ naar extra zuurstof significant lager te liggen dan bij Delta. Er is bijv. (tot nu) nauwelijks een stijging te zien in de bezetting van ‘geventileerde bedden’ in het VK 🇬🇧
en in Denemarken 🇩🇰.

Maar inderdaad, better safe than sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 25-12-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:08:
[...]

En dan moet het lockdown effect nog komen!
Ah, de maatregelen werken, mooi, dan gaan we daar nog eventjes mee door :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
PalingDrone schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:12:
Voorzie als deze daling doorzet snel de roep om versoepelingen... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PalingDrone schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:12:
[...]

Even ervanuit gaande dat omikron inderdaad dusdanig mild is...

Een scenario waarin we deze lockdown vast houden tot de ziekenhuizen zo ver mogelijk leeg raken en zorg kan worden ingehaald, dan 1 maart een beperkte versoepeling en op Koningsdag weer voor de eerste keer volle bak kunnen feesten?

Dat scenario zou ik voor stemmen. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Stoney3K schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:16:
Een scenario waarin we deze lockdown vast houden tot de ziekenhuizen zo ver mogelijk leeg raken en zorg kan worden ingehaald, dan 1 maart een beperkte versoepeling en op Koningsdag weer voor de eerste keer volle bak kunnen feesten?
Alle niet-essentiële winkels tot 1 maart dicht?

Als Omikron inderdaad meevalt is dat nergens voor nodig, deze daling is zonder het laatste pakket gerealiseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:20:
[...]

Als Omikron inderdaad meevalt is dat nergens voor nodig, deze daling is zonder het laatste pakket gerealiseerd.
Winkels op 14 januari weer open tot 17:00, daarna over op 2G, en koningsdag alle maatregelen definitief los.

Kan natuurlijk altijd eerder, maar hoe meer voorsprong we nu kunnen regelen door de maatregelen hoe beter. Dan kan er ook wat zorgpersoneel op de nodige vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:20:
[...]

Als je alleen kijkt dat je een daling wil houden klopt dat. Als je zo snel mogelijk je reguliere zorg weer terug wilt hebben, kun je de lockdown beter even langer volhouden.

Ervaring uit het verleden leert echter dat als Omikron meevalt we per direct alle maatregelen weer af gaan schaffen zodat we de bezetting in het ziekenhuis nog wat langer hoog kunnen houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:23:
Ervaring uit het verleden leert echter dat als Omikron meevalt we per direct alle maatregelen weer af gaan schaffen zodat we de bezetting in het ziekenhuis nog wat langer hoog kunnen houden.
Volgens mij is er niemand die pleit voor 'totaal los' op 15 januari. Alle winkels/sport open en geplaceerde horeca tot 20u met 2G/3G lijkt me al erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:26:
[...]

Volgens mij is er niemand die pleit voor 'totaal los' op 15 januari. Alle winkels/sport open en geplaceerde horeca tot 20u met 2G/3G lijkt me al erg fijn.
Ik ben heel benieuwd wat het plan gaat worden. Als ik inderdaad weer naar de bioscoop zou kunnen na 15 januari zou heel erg leuk zijn, maar ik ben ook prima bereid om wat langer door te ploeteren als daardoor het stipje 'alles totaal los' op de horizon dichterbij komt.

Hou er wel rekening mee namelijk dat wanneer er een 'alles los' moment komt, dat dat gelijk een nationale feestdag wordt waar de uitgaansstraten tot 4 uur 's nachts nokkievol gaan staan. Je kan dan dus een explosie van besmettingen verwachten waar je wel de ruimte voor wil hebben om ze op te vangen.

Want met de opkomst van omikron ziet het er wel steeds meer naar uit dat dat ook gaat gebeuren in 2022. Omikron + voldoende vaccins = terug naar een normale samenleving.

[ Voor 17% gewijzigd door Stoney3K op 25-12-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:54
waarom zijn de besmettingen cijfers nog zo hoog? je zou denken met deze lockdown dat het flink minder zou zijn, maar we steken nu o rond de 12000 al een tijdje

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voorlopig zal er weinig personeel zijn met de nieuwe quarantaineregels en de opkomende besmettingsgolf. Er zullen eerder zaken gesloten worden dan dat ze geopend gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
merlin1201 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:35:
waarom zijn de besmettingen cijfers nog zo hoog? je zou denken met deze lockdown dat het flink minder zou zijn, maar we steken nu o rond de 12000 al een tijdje
R waarde stijgend van 0.88 richting 1.0 door opkomst omicron.
Effect van lockdown zet omstreeks dinsdag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dat vroeg ik gisteren ook. Het schijnt zo te zijn dat het effect van de maatregelen pas na minimaal een week zichtbaar zijn in de cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:38:
[...]

R waarde stijgend van 0.88 richting 1.0 door opkomst omicron.
Effect van lockdown zet omstreeks dinsdag in.
Komen we straks in de (gunstige) situatie dat de opkomst van omicron en de lockdown elkaar in evenwicht houden?

Dat wordt grote opruiming bij de ziekenhuizen. Extra flesje champagne voor @LZ86 dan maar. :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

franssie

Save the albatross

deze mistte nog?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Seinen voorlopig nog op groen. Positief testpercentage is dus ook onderweg naar de kelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:40:
[...]

Komen we straks in de (gunstige) situatie dat de opkomst van omicron en de lockdown elkaar in evenwicht houden?

Dat wordt grote opruiming bij de ziekenhuizen. Extra flesje champagne voor @LZ86 dan maar. :Y)
Beter dan dat, de R-waarde zal in mijn prognose onder 1 blijven. Voor de besmettingen voorzie ik een daling richting 8000.

Als we dan de lockdown en ook de avondsluiting eraf gooien, is het mogelijk dat de besmettingen nog een golfje laten zien tot aan het huidige niveau van zo’n 12k of 13k. Maar dat zal geen noemenswaardige druk op de ziekenhuizen brengen.

Voor de zorg voorzie ik een aanhoudende daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:54
zacht schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:39:
[...]

Dat vroeg ik gisteren ook. Het schijnt zo te zijn dat het effect van de maatregelen pas na minimaal een week zichtbaar zijn in de cijfers.
In zie op het dashboard al dat de stabilisatie is geweest en dat het aantal tests vanaf 20 december weer toe neemt

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:12

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:44:
[...]

Beter dan dat, de R-waarde zal in mijn prognose onder 1 blijven. Voor de besmettingen voorzie ik een daling richting 8000.

Als we dan de lockdown en ook de avondsluiting eraf gooien, is het mogelijk dat de besmettingen nog een golfje laten zien tot aan het huidige niveau van zo’n 12k of 13k. Maar dat zal geen noemenswaardige druk op de ziekenhuizen brengen.

Voor de zorg voorzie ik een aanhoudende daling.
Dus vanaf nu lijkt alles beter te worden / gaan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zullen best wel een stapel mensen sneller naar de GGD gaan om voor de kerst te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Agent47 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:47:
[...]

Ik geloof dat de ziekenhuizen spoedig kunnen gaan plannen om de planbare zorg te hervatten. Vergis je niet in de omvang en ernst van die backlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
Het 7-daags gemiddelde daalt gestaag, en veel meer mensen laten zich testen (>20% meer dan vorige week). Het percentage positief zit rond de 20%, dus dat levert meer dan 2000 extra positieve testen op volgens mijn bierviltjeberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Agent47 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:47:
[...]

Indien Omrikon inderdaad minder besmettelijk ziekmakend blijft en blijkt, indien er geen schadelijker variant komt die iets of veel besmettelijker is dan Omrikon - dan begin ik ook positiever te kijken naar 2022.

@Stoney3K @IJzerlijm inderdaad ziekmakend ipv besmettelijk - dank & aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 25-12-2021 16:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

franssie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:00:
[...]

Indien Omrikon inderdaad minder besmettelijk blijft en blijkt, indien er geen schadelijker variant komt die iets of veel besmettelijker is dan Omrikon - dan begin ik ook positiever te kijken naar 2022.
Minder besmettelijk ? De aantallen zijn in veel landen nog nooit zo hoog geweest, misschien is er theoretisch een lagere besmettelijkheid in een volledig ongevaccineerde/onbesmette bevolking maar die hebben we niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:06:
[...]

Minder besmettelijk ? De aantallen zijn in veel landen nog nooit zo hoog geweest, misschien is er theoretisch een lagere besmettelijkheid in een volledig ongevaccineerde/onbesmette bevolking maar die hebben we niet.
Ik denk dat hij 'ziekmakend' bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

brothermaynard schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:35:
Meer ontopic denk ik dat je het niet in de intelligentie moet zoeken voor het wel /niet vaccineren, maar zoals eerder aangehaald de informatie bronnen en de ‘ontvankelijkheid ‘ daarvoor. Ik ken mensen die toch echt intelligent (schijnen) te zijn, de gevolgen van Covid kennen en dan nog weigeren op allerlei inhoudelijke onzin
Het zit op alle niveaus maar vaak wel met verschil in achterliggende argumentatie. Waar de één gevoeliger is voor desinformatie en complottheorieën, heeft de ander er iets meer kijk op maar is vatbaar voor de valkuil van het Dunning-Krugereffect.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Yaksa schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:36:
Dat totaalcijfer kan ik nooit vinden. Hier lokaal is het vandaag 1 op 1 dwz: aantal zkh+IC is gelijk aan aantal thuis zuurstof.. https://www.jeroenboschzi.../stand-van-zaken-liveblog

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:45:
[...]

Wat ook helpt is dat 55 plus inmiddels geboosterd is: vanochtend kon 1973 een afspraak maken, eerste gelegenheid was woensdag al.

Geef eerlijk toe dat het voor de Oostenrijkse skipas is, met de huidige cijfers had ik anders nog even gewacht.
Ho ho: 55+ is vooral opgeroepen. Volgens het dashboard tel ik zo'n 6,2 miljoen 55+-ers en er zijn ruim 2,5 miljoen boosters gezet en niet alleen bij 55+-ers. Ook bij kwetsbaren die jonger zijn en bij zorgpersoneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
henkzelf schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:47:
[...]Dat totaalcijfer kan ik nooit vinden. Hier lokaal is het vandaag 1 op 1 dwz: aantal zkh+IC is gelijk aan aantal thuis zuurstof.. https://www.jeroenboschzi.../stand-van-zaken-liveblog
Ik vond dat totaalcijfer hier. De betrouwbaarheid van dat cijfer staat of valt of de desbetreffende auteur van het artikel alle ziekenhuizen even heeft afgebeld denk ik dan maar. Maar in april van dit jaar werd er al geconstateerd dat patiënten die thuis met zuurstof en medicatie verzorgd worden niet meegeteld worden in de ziekenhuiscijfers waar het kabinet mee rekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:27:

[...]

De zoveelste ‘gezonde sporter’ die overlijdt aan Corona :{ Zo onnodig.
Ja maar, ja maar. Hij was jong, gezond en behoorde niet tot de risico groep. Dat is een complot!

Oh ja… /s. Gelukkig ontkent hij zelfs bij zijn graf dat hij Corona had en doet zijn vrouw het nog dunnetjes over na zijn dood.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 25-12-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
Miki schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:01:
[...]

Ja maar, ja maar. Hij was jong, gezond en behoorde niet tot de risico groep. Dat is een complot!

Oh ja… /s. Gelukkig ontkent hij zelfs bij zijn graf dat hij Corona had en doet zijn vrouw het nog dunnetjes over na zijn dood.
Zover gaat cognitieve dissonantie nu eenmaal: als ze het toe moest geven, geeft ze impliciet toe dat zijn dood onnodig en potentieel verwijtbaar is. Dat is een zware last.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:16:
[...]

Zover gaat cognitieve dissonantie nu eenmaal: als ze het toe moest geven, geeft ze impliciet toe dat zijn dood onnodig en potentieel verwijtbaar is. Dat is een zware last.
Ja het is in en in triest en tegelijkertijd een bijzonder fenomeen. Desinformatie en zelfoverschatting zijn net zo dodelijk als het virus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:46:
2G is passé.

(a) Met omicron kunnen we veel hogere aantallen besmettingen aan zonder dat de zorg wordt overbelast.
(b) Omicron verspreidt zich iets minder snel onder ongevaccineerden en veel sneller onder gevaccineerden. De verhouding tussen de incidentie van covid tussen beide groepen gaat schuiven.

Moreel was het al onprettig, maar nu is de technische case voor 2G ook aan het verzwakken.
Wait what? Gaat omikron onder gevaccineerden sneller dan onder ongevaccineerden? Bedoel je dat dan absoluut of relatief tov iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:48:
[...]

Ben benieuwd of dat 2G dan zonder verdere beperkingen is, of alsnog die avondlockdown + 2G.

Uiteindelijk is het echt wel een extreme maatregel waar we als samenleving niet te licht over moeten gaan. Ook moet er serieus een einddatum of richtlijn komen wanneer het er weer afgaat.

Zonder dat moeten we dit als samenleving niet gaan accepteren. Hadden we sowieso niet moeten doen met die hele coronapas... harde doelen, cijfers, richtlijnen. Niet dat natte vingerwerk zoals het nu is.
Noem je nu 2g een extremere maatregel dan een lockdown? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:26:
[...]

Wait what? Gaat omikron onder gevaccineerden sneller dan onder ongevaccineerden? Bedoel je dat dan absoluut of relatief tov iets?
Relatief. Omdat gevaccineerden vatbaarder zijn voor omikron dan voor delta, zie je een relatief hogere R-waarde, die voor een groot deel uit gevaccineerden bestaat. Dat verklaart ook een deel van de kleinere ziekmakendheid: Je blijft nog altijd wel beschermd tegen ernstige ziekte.

Die R-waarde zal dus straks weer in elkaar zakken als er onder gevaccineerden ook een omikron-immuniteit is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:02:
[...]

Er zijn twee factoren van belang:

1. de R0 waarde. Dat is een maat voor hoe besmettelijk een virus is in een niet-immune samenleving.

2. De mate waarin het virus immuniteit tegen eerdere varianten weet te ontwijken.

Voor omicron schatten we R0 iets lager in dan voor delta: 4-6 vs 6-7. Gevolg is dat de verspreiding onder de ongevaccineerden iets langzamer gaat.

Tegelijk is omicron op de gehele bevolking in NL naar schatting 55% besmettelijker dan delta. Dat effect komt dus geheel uit het ontwijken van immuniteit.

Gevolg is dat omicron méér onder gevaccineerden rond zal gaan en minder onder ongevaccineerden. De verhouding tussen de groepen verschuift.
Ik trek mijn vraag in, heel duidelijk dit zo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:26:
[...]

Relatief, een verschuiving tov delta.

Iets lager R0 dus iets lagere besmettelijkheid onder ongevaccineerden. Maar vrij sterke immuun-evasie die veel hogere besmettelijkheid onder gevaccineerden.

Absoluut gezien zijn ongevaccineerden nog steeds de groep waarin besmettingen het makkelijkst rondgaan. Maar de verhouding is een stuk minder scheef dan bij delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:21:
[...]

Dat hangt af van het doel van 2G: het voorkomen van besmettingen speelt inderdaad minder, maar als incentive voor gezonde 50 minners is het nog steeds erg effectief.

Zonder 2G zal de bereidheid tot regelmatig boosteren aanzienlijk dalen, dat hoeft niet erg te zijn als het vanuit de overheid een bewuste keuze is.
En mensen die aantoonbaar een groter risico lopen op ziekenhuisopname buiten houden doet het ook nog steeds goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:26:
[...]
Ik zeg ook niet dat er iemand voor pleit, maar wel dat als de verwachtingen van Omicron zo blijven, de meeste maatregelen weer heel snel zullen verdwijnen. De meeste maatregelen zijn er omdat Omicron voor stijgende cijfers leek te gaan zorgen. Als die piek echter al snel komt en ook nog heel erg meevalt zie ik 2G niet lang gebruikt worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:57

codex

Geen OpenAI agent :)

Miki schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:01:
[...]

Er zijn wel meer van dit soort sportschooltypes die duidelijk aan de steroïden hebben gezeten overleden. Vergis je niet wat voor een ravage langdurig gebruik van groeihormonen aanbrengt. Aan de buitenkant superfit maar van binnen een bejaarde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
codex schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:18:
[...]

Er zijn wel meer van dit soort sportschooltypes die duidelijk aan de steroïden hebben gezeten overleden. Vergis je niet wat voor een ravage langdurig gebruik van groeihormonen aanbrengt. Aan de buitenkant superfit maar van binnen een bejaarde.
Heb je hier onderbouwing voor?

Niet iedereen die gespierd is, gebruikte hormonen. Daarbij was hij 4 x kampioen in een hoge klasse, waar doorgaans op doping wordt gecontroleerd. Tenslotte ziet hij er op de fotos niet eens zo bizar gespierd uit. Dus tenzij je een onderbouwing voor je beweringen hebt, zie ik het als een slecht gefundeerde mening.

Edit: alsin, als je een onderliggend lijden als oorzaak wilt aanwijzen, zorg dan voor enig bewijs. Vooralsnog is topsporter zijn geen extra risico voor covid-19, je niet laten vaccineren en je niet laten behandelen dus wel.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-12-2021 22:06 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnw5SocXqZFb6pGGE5eR8ixX9Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nrauWXsxxytZtdiO5Hf62tf.png?f=fotoalbum_large

Zo dat begint flink te kelderen sinds de 19e, denk dat dat het effect is van de lockdown
Pagina: 1 ... 98 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.