Inderdaad, en ik zie het niet als faal. Mensen maken nu eenmaal risico-afwegingen en ieder mens gaat er ook nog eens anders mee om. De een is van het ‘living on the edge’ principe en de ander is nog te bang om zijn huis uit te komen na 19:00u ‘s avonds en wil elk risico in het leven vermijden.
Want je kunt best een sporter opnoemen die dood gaat en het vaccin niet heeft genomen, maar dat zijn er zoals je weet gewoon maar heel (heel, heel, heel) erg weinig, relatief gezien. Ik probeer het dan ook altijd breder te trekken door mezelf de vraag te stellen: vermijd ik elk risico in het leven? Doe ik er alles aan om niet ziek te worden, niet doodgereden te worden, niet… enfin, je snap hem.
Draag jij altijd een helm tijdens het fietsen (want wetenschap zegt dat..). Sport je genoeg? Laat jij je inenten tegen allerlei ziektes als je op vakantie gaat (dus ook de niet verplichte vaccinaties)? En zo zijn er uiteraard nog 1001 andere voorbeelden te noemen van zaken waar je al dan niet een klein bewust risico neemt, in ieder geval een bepaalde afweging, om dus iets wel of iets niet te doen. Dát is ook rationeel en mens-eigen denk ik, en op zich niets mis mee. Wellicht beperkte die sporter verder alle risico’s zoveel mogelijk in het leven maar dit keer niet, helaas verkeerd gegokt. Gelukkig fietste hij toen hij viel wel met een helm op waardoor hij topsporter kon worden
Ik wil hier dus ook mee zeggen dat het zeker niet iets met complotten te maken hoeft te hebben, en dat die beste man heus wel in wetenschap heeft geloofd. Maar dat dit niet wil zeggen dat iedereen ook altijd leeft naar diezelfde wetenschap. En dat is misschien maar goed ook, het zou immers wel erg saai worden en het zou zorgen voor tal van andere problemen.
Zelf zit ik er overigens tussenin: zeker niet van het volledige ‘living on the edge’, ik dam risico’s in, maar ook tot op zekere hoogte. Blijf hierin zelf graag naar het gehele plaatje kijken zonder in te zoomen op uitzonderingen. Kansberekening vond ik dan ook wel leuk op de middelbare school
Edit: ik schreef bovenstaande zonder terug te zoeken naar het artikel, deze man waarschijnlijk dus corona-ontkenner en mijn verhaal heeft dan ook niet zo’n betrekking op hem maar meer in het algemeen. Die beste man heeft dus echt gegokt en verloren en sommigen zullen van ‘karma’ spreken, I bet.
Fijne kerst iedereen trouwens!!
[
Voor 6% gewijzigd door
remzor op 25-12-2021 13:24
]