-AzErTy- schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:51:
Volledig eens met jouw inschaling

Toch triest om te weten dat veel ingestelde behandelingen dat niveau van evidence niet halen hé. Laten we er een thuis match van maken en verwijzen naar dit artikel:
https://bmcpsychiatry.bio...0.1186/s12888-020-02897-2
Zou de algemene populatie weten hoe slecht het gesteld is met de evidence in deze tak van de geneeskunde? Noot niet bedoeld als persoonlijke aanval maar ondersteund direct het punt over EBM, welke tak krijgt minder geld dan pscyhiatrie?
offtopic:
Psychiatrie is mijn inziens dan ook eigenlijk weinig anders dan on(voldoende)begrepen neurologie.
Neem een voorbeeld aan hepatische encefalopathie. Voor de gemiddelde leek, zijn deze mensen zo gek als een deur. Je kunt ze vragen naar hun naam, en ze kunnen bij wijze van spreken antwoorden dat ze een helikopter zijn. Ware het niet dat we hier nu een organische oorzaak voor kennen, zouden dit soort patiënten vroeger zonder twijfel in een gesticht beland zijn.
Als ook het concept 'secundaire schizofrenie', bijvoorbeeld beschreven in het kader van neurosyphilis. Eveneens vroeger klaar voor het gesticht. Waar een belangrijk deel voor hun eventuele psychosen nu behandeld kan worden met antibiotica.
En voor mensen die bijvoorbeeld momenteel psychotisch raken waar geen organische oorzaak bij gevonden wordt? Is het naar mijn idee enkel een kwestie van exact dat, niet gevonden. Oftewel niet hard genoeg gezocht, of een somatische oorzaak die gewoonweg nog niet bekend is.
Ook in het kader van bijvoorbeeld autismespectrum stoornissen en ADHD weten we inmiddels dat structurele veranderingen in het brein aantoonbaar zijn. Tot wanneer blijft iets nog psychiatrie? En vanaf welk moment wordt het gewoonweg neurologie? Het zou mij helemaal niets verbazen als er een tijd komt waarin early onset ADHD of autisme diagnostisch bepaald kan worden en de ontwikkeling van het brein hierin medicamenteus 'gecorrigeerd' kan worden. Een terrein waarin ik eerder voorzie dat een kinderneuroloog dit doet dan een psychiater.
Uiteraard ben ik niet tegen EBM en juich het alleen maar toe. Maar ik ben me wel bewust van de zwaktes van EBM en soms (misschien te) cynisch ingesteld hierover.
EBM is (te?) gevoelig aan geld. Evidence is "maakbaar" en "koopbaar". Bias en self-interest zijn (te?) groot.
Veel therapieën zijn waarschijnlijk goed maar gaan nooit een fatsoenlijke level of evidence krijgen wegens economisch niet interessant. De hordes om top level evidence te creëren zijn best wel hoog. Een RCT opzetten van enige grootte waarbij je twee therapieën vergelijkt zijn zelfs voor universiteiten niet behapbaar qua budget.
Voorbeeldje hoe veel head to head RCT's zijn er al uitgevoerd met DOAC/NOAC's? Een paar observationele studies ja. Nochtans vrij relevant zou ik denken?
Maar er zit uiteraard nog altijd een groot gat tussen een RCT en expert opinion. Een goed opgezette cohort studie, gaat al aanzienlijk verder. Een systematic review en meta-analysis van meerdere goed opgezette cohort studies, gaat al weer een stapje verder.
En zogenoemde netwerk meta analyses brengt je op een nagenoeg gelijk level of evidence als een RCT, in waardering van dit soort studies.
Maar hoe je draait of keert is een term als EBM in een snel evoluerende crisissituatie slechts zéér beperkt bruikbaar en grotendeels terug te voeren tot expert opinion. Want wat is het OMT, of bij ons het GEMS etc anders dan een comité van experten? Verder ga ik er niet meer op in gaan want te off topic

Hoewel dit deels zo is, gaat dat natuurlijk niet volledig op. Genoeg komt zo uiteraard ook gewoon voort uit de alsmaar groeiende body of evidence. En hoewel het een snel evoluerende crisissituatie is, betekend dat natuurlijk niet dat EBM gemakkelijk maar even overboord gegooid kan worden. Zo neem ik aan dat jij je patiënten geen hydroxychloroquine voorschrijft.
En hebben we het sinds de introductie van het coronavirus over een ruime 200k+ coronavirus gerelateerde publicaties geïndexeerd via PubMed alleen al. Ook met betrekking tot omicron loopt het aantal publicaties dagelijks snel op. Inclusief meerdere cohort studies die reeds zijn gepubliceerd.