KleineJoop schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:09:
[...]
Als je proportioneel/eerlijk/goed beleid zou nastreven, als we een politiek integere regering zouden hebben in plaats van machtspolitiek, het bijv. een idee zou kunnen zijn om te kijken naar groepsimmuniteit vanaf nu. Überhaupt. Men moet het gehele beleid vanwege omicron herzien, maar doet dat niet.
Wie zegt dat ze dat niet doen en gaan doen ?
Wellicht niet in het door jouw gewenste tempo, maar het is ook iets te gemakkelijk om *alles* op machtspolitiek en niet integer te schuiven.
Zie je dat, dan voel/weet je dat het fundamenteel mis is. Iedereen die jouw reactie een plusje gaf, ziet dit niet of wil dit niet zien...
Of is het eens met een wat behoudender beleid, delta lijkt nog immer niet de deur uit, boosters zijn nog niet overal volledig uitgerold, zal over 10 dagen wellicht anders zijn.
Dus wellicht zien anderen het niet, omdat het er hier niet is (buiten de gebruikelijke politieke kleuring waar helaas een groot deel van NL voor heeft gestemd).
Heel veel besmettingen is geen probleem als de zorg het aan kan, en dat lijkt het geval te zijn. De ziekenhuizen zijn nauwelijks belast. IC capaciteit is absoluut niet in het geding, überhaupt nauwelijks ziekenhuisopnames, terwijl we wel al een veelvoud hebben van het dagelijks aantal besmettingen dat we hadden met delta.
Als er (al langere tijd) nauwelijks ziekenhuisopnames zouden zijn, dan zouden we allang op 0 bezetting moeten zitten en dat zitten we niet. Er zijn nog steeds ziekenhuisopnames, doorgaans lichter, met minder ligdagen, maar ze zijn er nog steeds. Dat de zorg het aan kan is mooi, maar ik zou niet alle winst gelijk verspelen aan versoepelingen, er mag ook een aanzienlijk deel van de ruimte bij de zorg blijven, zodat zij ook in isolatie kunnen mochten ze nog besmet raken en zorgen dat de inhaalzorg fatsoenlijk op stoom gaat komen en vanaf nu door kan blijven gaan. Punt wat Kuipers ook aangaf, ook deze keer willen en hopen we niet te snel te gaan, zodat wat we versoepelen ook zo kan blijven. Vorige keren heeft dat gefaald, hopelijk gaat het deze keer beter.
Kuipers/Rutte/regering beweert dat we wel nog tegen die zorgcapaciteit grens kunnen zitten maar als je iets van statistiek snapt dan zie je dat dat onwaar is en niet gaat gebeuren, ook niet bij honderdduizend besmettingen per dag. Dat het nu voornamelijk jongeren zijn en dat de ziekenhuisopnames daarom laag blijven is ook onwaar, omicron is simpelweg voor iedereen veel minder ziekmakend.
Dat het voor iedereen minder ziekmakend is, laat toch onverlet dat het voor sommige mensen als nog TE ziekmakend kan zijn om er zelfstandig overheen te komen, waarbij men dus medische assistentie nodig heeft ? En als vervolg daar op, als je dat op een veel grotere groep nog sneller gaat toepassen als voorheen, dat dan aantallen als nog kunnen oplopen ?
De kans dat het uit de hand gaat lopen is niet meer zo groot, maar dat het onder ouderen niet als nog weer (licht) kan oplopen, lijkt me niet nihil en zie ik ook totaal niet onderbouwd door je worden.
Bankieren op een narratief van bangmakerij zou je het kunnen noemen. En zo weer een paar weken rekken want "we weten het nog niet". Het is echt, pffff, zeer sterk en lastig tegen te ageren merk ik ook nu terwijl ik dit schrijf.
Je luistert goed naar onze "Virtuoos", je neemt z'n terminologie aardig over, nu nog leren om erg gecomprimeerde teksten te schrijven.

Maar is je doel nu het ageren en valt dat je zwaar, je hoeft niet tegen alles altijd te ageren.
En qua doeleinden van dit alles/beleid verder kan ik het alleen beschrijven zoals ik reeds gedaan heb.
Ik heb het vermeende "doel" eigenlijk als nog gemist in dit stukje proza, dus als je het reeds hebt gedaan is het op mij in ieder geval niet overgekomen ?