Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.255 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:38:
[...]

Als het daaraan zou bijdragen, dan zou dat inderdaad nut hebben.
Ehm.... Boosters dragen bij aan kleinere kans op infectie oplopen, dus ook tot minder verspreiding. Daar is geen twijfel over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:44
niek_nijmegen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:16:
[...]

Ik denk dat je meer zekerheid wil, dan mogelijk is in dit prille stadium van de pandemie. We hebben dit virus amper 2 jaar, en nu is het gewoon nog acteren op de actuele situatie. En zoveel mogelijk mensen gezond houden, totdat we meer weten en meer kunnen.
Daarom is het ook heel goed dat de risicogroepen al een booster hebben gekregen of krijgen.
Ik noem 20 maanden niet pril, zeker niet gezien de groep waartoe dit virus behoort.
Wat is het fundamentele probleem om in september weer een vaccinatie te halen, mocht dat nodig zijn?
Ik heb er geen enkel probleem mee om een 3e of 4e prik te halen.

Echter is het onze overheid geen enkele keer gelukt om tijdig te acteren rondom vaccins (of eigenlijk wat dan ook in deze crisis). We waren de laatste in de ontwikkelde wereld die begonnen en het heeft ontzettend veel moeite gekost om iets van een tempo te krijgen. Daarbij zijn er meermaals beloftes gedaan rondom vaccinaties die geenszins waargemaakt zijn.

De booster is organisatorisch ook een gigantisch succes, al in september geadviseerd en in november vond men het eindelijk nodig om eens te gaan bekijken of we het gingen doen en hoe. Resultaat, we zijn weer rijkelijk laat en het is dusdanig geforceerd en slecht geregeld waardoor kwetsbare mensen de laatste paar dagen letterlijk buiten in de kou en regen staan te wachten voor de deur.

Er is in zijn geheel niet zeker dat er 14 januari iets gaat veranderen, ik verwacht zelf dat alles tot 1 maart dichtzit (wellicht mogen winkels een paar uurtjes open per week voor die tijd). En dan moet ik maar hopen dat er in september wel iets goed geregeld is? Dat is mij een te groot risico, we blijven achter de feiten aanlopen. Hoe later ik de prik neem, hoe meer profijt ik er van zal hebben.

Terugkomend op de beloftes. Ik snap dat een virus onvoorspelbaar is. Maar bij mij hebben ze het definitief verpest toen de veilige buitenevenementen (specifiek: stadions) dicht moesten maar binnenzalen met meer dan 1200 mensen prima waren. Het moest even dicht, na 3 weken zou de 2G wetgeving erdoor zijn en konden we weer gaan. We zijn nu alweer bijna 2 maanden verder…..

Kortweg ben ik het beu om een speelbal te zijn van de overheid. Ze vragen al 20 maanden maximale flexibiliteit van de burgers, dat is logisch in tijden van crisis. Maar elke flexibiliteit vanuit de overheid ontbreekt. Men strooit met maatregelen die ik al eerder uitgelegd heb als fop-maatregelen, na 20 maanden is er werkelijk niets veranderd. Geen extra zorg, geen 2G, geen plannen en geen enkele vooruitgang.

Als er duidelijkheid is over wat er gaat gebeuren, dan ben ik de eerste die een afspraak maakt en zijn mouw opstroopt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
[...]

Ehm.... Boosters dragen bij aan kleinere kans op infectie oplopen, dus ook tot minder verspreiding. Daar is geen twijfel over
Dat verhaal heb ik eerder gehoord, zo net voor de eerste prikken. Sorry dat ik het zeg, maar ik geloof het niet meer zo. Ik geloof wel dat een vaccinatie jezelf goed beschermt tegen ernstige ziekte. En ik geloof ook wel dat het soms een besmetting kan voorkomen, als je geluk hebt.

Qua oplopen ben ik al niet bang. Ik heb dingen gedaan met een besmet/ziek persoon die ik met niemand anders doe. Ook toen is de Coronatrein, zonder een vaccin, aan mij voorbij gegaan.

Over de verspreiding kan ik simpel zijn, als ik onverhoopt Corona oploop dan zorg ik er uiteraard voor dat ik mijzelf direct afzonder van de maatschappij. Dat hebben we hier thuis vaker gedaan en is geen enkel probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 19:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:54:
[...]

Kortweg ben ik het beu om een speelbal te zijn van de overheid. Ze vragen al 20 maanden maximale flexibiliteit van de burgers, dat is logisch in tijden van crisis. Maar elke flexibiliteit vanuit de overheid ontbreekt. Men strooit met maatregelen die ik al eerder uitgelegd heb als fop-maatregelen, na 20 maanden is er werkelijk niets veranderd. Geen extra zorg, geen 2G, geen plannen en geen enkele vooruitgang.

Als er duidelijkheid is over wat er gaat gebeuren, dan ben ik de eerste die een afspraak maakt en zijn mouw opstroopt.
En wat probeer je daarmee te bereiken? Wil je het virus dwingen zich mensvriendelijker en voorspelbaarder te gedragen? Wil je onze regering dwingen betere besluiten te nemen?

Dat ga je beide niet bereiken met het uitstellen van een boostervaccinatie, lijkt me. DIt klinkt als een 'proteststem', waarbij je protest door niemand gezien of gehoord wordt.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:54:
[...]

Daarom is het ook heel goed dat de risicogroepen al een booster hebben gekregen of krijgen.
Ik noem 20 maanden niet pril, zeker niet gezien de groep waartoe dit virus behoort.

[...]

Ik heb er geen enkel probleem mee om een 3e of 4e prik te halen.

Echter is het onze overheid geen enkele keer gelukt om tijdig te acteren rondom vaccins (of eigenlijk wat dan ook in deze crisis). We waren de laatste in de ontwikkelde wereld die begonnen en het heeft ontzettend veel moeite gekost om iets van een tempo te krijgen. Daarbij zijn er meermaals beloftes gedaan rondom vaccinaties die geenszins waargemaakt zijn.

De booster is organisatorisch ook een gigantisch succes, al in september geadviseerd en in november vond men het eindelijk nodig om eens te gaan bekijken of we het gingen doen en hoe. Resultaat, we zijn weer rijkelijk laat en het is dusdanig geforceerd en slecht geregeld waardoor kwetsbare mensen de laatste paar dagen letterlijk buiten in de kou en regen staan te wachten voor de deur.

Er is in zijn geheel niet zeker dat er 14 januari iets gaat veranderen, ik verwacht zelf dat alles tot 1 maart dichtzit (wellicht mogen winkels een paar uurtjes open per week voor die tijd). En dan moet ik maar hopen dat er in september wel iets goed geregeld is? Dat is mij een te groot risico, we blijven achter de feiten aanlopen. Hoe later ik de prik neem, hoe meer profijt ik er van zal hebben.

Terugkomend op de beloftes. Ik snap dat een virus onvoorspelbaar is. Maar bij mij hebben ze het definitief verpest toen de veilige buitenevenementen (specifiek: stadions) dicht moesten maar binnenzalen met meer dan 1200 mensen prima waren. Het moest even dicht, na 3 weken zou de 2G wetgeving erdoor zijn en konden we weer gaan. We zijn nu alweer bijna 2 maanden verder…..

Dit klinkt als "ze doen niet wat ik wil, dus doe ik niet wat zij willen"...

Maar wat je er mee bereikt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:00:
[...]

Dat verhaal heb ik eerder gehoord, zo net voor de eerste prikken. Sorry dat ik het zeg, maar ik geloof het niet meer zo. Ik geloof wel dat een vaccinatie jezelf goed beschermt tegen ernstige ziekte. En ik geloof ook wel dat het soms een besmetting kan voorkomen, als je geluk hebt.

Qua oplopen ben ik al niet bang. Ik heb dingen gedaan met een besmet/ziek persoon die ik met niemand anders doe. Ook toen is de Coronatrein, zonder een vaccin, aan mij voorbij gegaan.

Over de verspreiding kan ik simpel zijn, als ik onverhoopt Corona oploop dan zorg ik er uiteraard voor dat ik mijzelf direct afzonder van de maatschappij. Dat hebben we hier thuis vaker gedaan en is geen enkel probleem.
Als je geluk hebt....? Misschien moet je even de getallen opzoeken van hoe veel kleiner die kans wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
niek_nijmegen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:02:
[...]

En wat probeer je daarmee te bereiken? Wil je het virus dwingen zich mensvriendelijker en voorspelbaarder te gedragen? Wil je onze regering dwingen betere besluiten te nemen?

Dat ga je beide niet bereiken met het uitstellen van een boostervaccinatie, lijkt me. DIt klinkt als een 'proteststem', waarbij je protest door niemand gezien of gehoord wordt.
Het is geen protest, dat maak jij er nu van. Ik heb volgens mij heel duidelijk uitgelegd wat voor mij de beweegredenen zijn. Wat de rest van NL doet moeten zij weten. Ik denk dat mijn partner wel direct naar de prik gaat. Eigen keuze, geen enkele moeite mee.

Ik bescherm enkel mijzelf tegen het speelbal zijn. Ik neem de regie over mijn eigen leven weer zelf in handen en weiger nog langer volledig afhankelijk te zijn van de grillen van een onbetrouwbare overheid in deze.

Andersom geldt overigens hetzelfde, als ik nu het gevoel had dat ik een booster moest hebben dan had ik deze allang gehad. Ik ga niet wachten tot onze overheid in al zijn wijsheid besluit of ik aan de beurt ben als ik met een uurtje rijden in Duitsland de prik zo kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:04:
[...]

Dit klinkt als "ze doen niet wat ik wil, dus doe ik niet wat zij willen"...

Maar wat je er mee bereikt...?
Ik bereik ermee, hopelijk, dat ik niet in september in de stress hoef te zitten als ik iets wil doen en de overheid wederom verzaakt heeft tijdig de bevolking te voorzien van een volgende prik.

Niet meer, niet minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:07:
[...]

Ik bescherm enkel mijzelf tegen het speelbal zijn. Ik neem de regie over mijn eigen leven weer zelf in handen en weiger nog langer volledig afhankelijk te zijn van de grillen van een onbetrouwbare overheid in deze.
Volgens mij werkt dat niet zo. Er is een virus, waar je je tegen kunt beschermen met een vaccin. Door dat vaccin niet te nemen, ben je niet ineeens immuun tegen de overheid.
Andersom geldt overigens hetzelfde, als ik nu het gevoel had dat ik een booster moest hebben dan had ik deze allang gehad. Ik ga niet wachten tot onze overheid in al zijn wijsheid besluit of ik aan de beurt ben als ik met een uurtje rijden in Duitsland de prik zo kan halen.
Het gaat toch niet om je 'gevoel'? Hier zijn toch gewoon onderzoeken over? En dat je een vaccin niet wil, omdat je te lang moet wachten op het vaccin, dat begrijp ik helemaal niet. Of ga je het nu in Duitsland halen, ondanks dat je het niet wilde halen?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:06:
[...]

Als je geluk hebt....? Misschien moet je even de getallen opzoeken van hoe veel kleiner die kans wordt...
Ja, dat was de vorige keer ook het verhaal. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. Ik herinner mij nog goed de reclamespotjes van de overheid die stelden dat een prik ervoor zou zorgen dat ik mijzelf én anderen volledig zou beschermen tegen een Corona besmetting. Nu enkele maanden later weten we allemaal dat dat niet de waarheid was. Als het al iets helpt tegen de besmetting dan is dit van korte duur, Israël is al bezig met de 4e prik om die reden.

Dat is niet erg overigens, ik vind niet dat de overheid daarmee iets misdadigs heeft gedaan. Op dat moment dachten we allemaal dat het zo was. De praktijk blijkt anders.

En ik vertrouw ook op mijn immuunsysteem wat dankzij de 2 eerdere prikken een goede les heeft gekregen in wat ze met Corona aanmoeten. Ik vertrouw erop dat het niet uitmaakt of ik vandaag of in maart de prik neem. De ideale termijn voor de booster is na 6 maanden, dat punt bereik ik sowieso pas half februari. Dus dat is nog een extra reden om even te wachten, indien mogelijk heb ik graag maximaal effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:08:
[...]

Ik bereik ermee, hopelijk, dat ik niet in september in de stress hoef te zitten als ik iets wil doen en de overheid wederom verzaakt heeft tijdig de bevolking te voorzien van een volgende prik.

Niet meer, niet minder.
En in the meantime ben je een extra gat in het kaasplakjesmodel...

Waarmee ik niet zeg dat ik vind dat die boosters op schema liggen, dat absoluut niet. Dat is ronduit gênant, hoe laag we in die rangorde staan. Maar hem dan maar niet nemen helpt niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
niek_nijmegen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:13:
[...]

Volgens mij werkt dat niet zo. Er is een virus, waar je je tegen kunt beschermen met een vaccin. Door dat vaccin niet te nemen, ben je niet ineeens immuun tegen de overheid.
Ho ho! Ik ben gewoon 2 keer gevaccineerd, dus zullen we die kaart in de borstzak houden? Vooralsnog zit ik ruim binnen de gestelde 9 maanden dus kan je mij (volgens de overheid) gewoon zien als volledig gevaccineerd.
Het gaat toch niet om je 'gevoel'? Hier zijn toch gewoon onderzoeken over? En dat je een vaccin niet wil, omdat je te lang moet wachten op het vaccin, dat begrijp ik helemaal niet. Of ga je het nu in Duitsland halen, ondanks dat je het niet wilde halen?
Nee, ik heb het niet nodig dus ga ik het nog niet halen. Als ik het nodig heb dan ga ik niet wachten op de overheid, dan haal ik het wel in Duitsland.

Ik heb het niet nodig omdat het land toch nog maanden op slot zit én ik nog niet eens 6 maanden terug voor de 2e maal gevaccineerd ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:15:
[...]

Ja, dat was de vorige keer ook het verhaal. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. Ik herinner mij nog goed de reclamespotjes van de overheid die stelden dat een prik ervoor zou zorgen dat ik mijzelf én anderen volledig zou beschermen tegen een Corona besmetting. Nu enkele maanden later weten we allemaal dat dat niet de waarheid was. Als het al iets helpt tegen de besmetting dan is dit van korte duur, Israël is al bezig met de 4e prik om die reden.

Dat is niet erg overigens, ik vind niet dat de overheid daarmee iets misdadigs heeft gedaan. Op dat moment dachten we allemaal dat het zo was. De praktijk blijkt anders.

En ik vertrouw ook op mijn immuunsysteem wat dankzij de 2 eerdere prikken een goede les heeft gekregen in wat ze met Corona aanmoeten. Ik vertrouw erop dat het niet uitmaakt of ik vandaag of in maart de prik neem. De ideale termijn voor de booster is na 6 maanden, dat punt bereik ik sowieso pas half februari. Dus dat is nog een extra reden om even te wachten, indien mogelijk heb ik graag maximaal effect.
Een flink besmettelijke variant die rondgaat en de markt overneemt... Een booster die tegen die verspreiding kan helpen... Maar laten we gaan wachten...

Ik snap hier echt zo geen ene hout van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:15:
[...]

Dat kaasplakjesmodel is leuk, maar voorlopig is het de hele tijd alleen maar een stapelen geweest van méér plakjes. En er komt nog altijd een hoop doorheen.

En dat komt heel simpel doordat het principe van voorkomen van besmettingen compleet futiel is. Dit houdt echt pas op als corona voldoende onschadelijk is om geen druk op de ziekenhuizen meer te veroorzaken, en wel iedereen zonder pardon besmet kan worden.

Eerder kunnen we gewoon nooit terug naar normaal, want dan blijf je altijd in het "wel of niet besmettelijk" kringetje hangen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:15:
[...]

Dat zal wel meevallen, alles is dicht en ik kom nergens.

En ik vertrouw erop dat mijn 1e 2 prikken binnen de periode van 9 maanden nog voldoende bescherming bieden, dat is tenslotte wat onze overheden communiceren.
Waarmee ik niet zeg dat ik vind dat die boosters op schema liggen, dat absoluut niet. Dat is ronduit gênant, hoe laag we in die rangorde staan. Maar hem dan maar niet nemen helpt niemand.
Ik heb nergens gezegd dat ik hem niet neem. Geen idee waarom je dat in mijn schoenen probeert te schuiven. Ik zeg dat ik hem nu niet neem, om voor mij goede redenen.

En ik ben absoluut niet de enige die er zo in staat. Ik hoor dit veel om mij heen en lees het net hier ook (vandaar dat ik reageerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:19:
[...]

Een flink besmettelijke variant die rondgaat en de markt overneemt... Een booster die tegen die verspreiding kan helpen... Maar laten we gaan wachten...
‘Kan helpen’.

Ik heb geen enkele angst voor Omikron, lees maar eens terug hoe ik daarover denk. Ik ben er van overtuigd dat ik maximaal beschermd ben op dit moment, dat is wat de overheid mij verteld heeft en wat de wetenschap onderschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:18:
[...]

Ho ho! Ik ben gewoon 2 keer gevaccineerd, dus zullen we die kaart in de borstzak houden? Vooralsnog zit ik ruim binnen de gestelde 9 maanden dus kan je mij (volgens de overheid) gewoon zien als volledig gevaccineerd.
[...]
Geen zorgen, ik doelde uiteraaard op het boostervaccin ivm de omikronvariant van sars-cov-2.

Maar meer algemeen lees ik je argumenten om geen boostervaccin te willen als geleid door emotie. En dat wil ik best begijpen: ik had de pandemie ook liever niet gewild. Maar we hèbben nu eenmaal een pandemie, dus we moeten nú doen wat wetenschappelijk gezien nodig is. Ook als onze regering dingen te laat inzet.
Ik heb het niet nodig omdat het land toch nog maanden op slot zit [...]
En nu ben je aan het voorsorteren op een toekomstscenario dat je zelf bedenkt.
Het is echt niet zo, dat ik je wil overtuigen, want ik wil het vooral snappen. En die eigenzinnigheid begrijp ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
niek_nijmegen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:28:
[...]

Geen zorgen, ik doelde uiteraaard op het boostervaccin ivm de omikronvariant van sars-cov-2.
Er is niet zoiets als een boostervaccin ivm omnik. De booster is meer van hetzelfde als we al gehad hebben. Pas ergens volgend jaar zou er een vaccin kunnen zijn dat maximaal werkt tegen de Omnikvariant.
Maar meer algemeen lees ik je argumenten om geen boostervaccin te willen als geleid door emotie. En dat wil ik best begijpen: ik had de pandemie ook liever niet gewild. Maar we hèbben nu eenmaal een pandemie, dus we moeten nú doen wat wetenschappelijk gezien nodig is. Ook als onze regering dingen te laat inzet.
Wetenschappelijk gezien is het niet verstandig om binnen 6 maanden een booster te nemen, dat is geen emotie maar een vaststaand feit. Pas na 6 maanden bereikt het een maximaal effect.

Na 20 maanden afhankelijkheid van een zwabberend en ondoorgrondelijk beleid neem ik de regie waar mogelijk zelf weer in handen. Gebaseerd op wat de wetenschap mij verteld op basis van feiten.
En nu ben je aan het voorsorteren op een toekomstscenario dat je zelf bedenkt.
Het is echt niet zo, dat ik je wil overtuigen, want ik wil het vooral snappen. En die eigenzinnigheid begrijp ik gewoon niet.
Want? De vaccinatiecampagnes zijn zo succesvol en betrouwbaar? Over 9 maanden hebben we weer precies hetzelfde probleem, gegarandeerd. De overheid veranderd niet en zal elke keer achter de feiten aan lopen.

Prima als je ervoor kiest om mee te gaan in de flow van de overheid, niets mis mee verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:35:
[...]

Er is niet zoiets als een boostervaccin ivm omnik. De booster is meer van hetzelfde als we al gehad hebben. Pas ergens volgend jaar zou er een vaccin kunnen zijn dat maximaal werkt tegen de Omnikvariant.
[...]
Maar de booster werkt prima tegen de omikronvariant. En als je wacht tot ergens volgend jaar, is er mogelijk een andere variant actueel. En het gaat nu om nu.
Wetenschappelijk gezien is het niet verstandig om binnen 6 maanden een booster te nemen, dat is geen emotie maar een vaststaand feit. Pas na 6 maanden bereikt het een maximaal effect.

Na 20 maanden afhankelijkheid van een zwabberend en ondoorgrondelijk beleid neem ik de regie waar mogelijk zelf weer in handen. Gebaseerd op wat de wetenschap mij verteld op basis van feiten.
[...]
Dit begrijp ik, maar even hiervoor wilde je nog geen vaccin, om andere redenen, dacht ik. Zoals een trage overheid. Bovendien zat je toch bijna aan de 6 maanden? Goddank voor een trage overheid, dus :)
Want? De vaccinatiecampagnes zijn zo succesvol en betrouwbaar? Over 9 maanden hebben we weer precies hetzelfde probleem, gegarandeerd. De overheid veranderd niet en zal elke keer achter de feiten aan lopen.

Prima als je ervoor kiest om mee te gaan in de flow van de overheid, niets mis mee verder.
Ja, de vaccinaties zijn erg succesvol. Ook als we over 9 maanden wéér zouden moeten vaccineren. Dat zou jammer zijn, maar soit. We hebben met ons allen decennia-lang ons best gedaan zoveel mogelijk zoönosen te faciliteren. Nu hebben we ermee te leven. 't Is k*t, maar klagen of negeren helpt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:20:
[...]

Dat kaasplakjesmodel is leuk, maar voorlopig is het de hele tijd alleen maar een stapelen geweest van méér plakjes. En er komt nog altijd een hoop doorheen.

En dat komt heel simpel doordat het principe van voorkomen van besmettingen compleet futiel is. Dit houdt echt pas op als corona voldoende onschadelijk is om geen druk op de ziekenhuizen meer te veroorzaken, en wel iedereen zonder pardon besmet kan worden.

Eerder kunnen we gewoon nooit terug naar normaal, want dan blijf je altijd in het "wel of niet besmettelijk" kringetje hangen.
Volledig mee eens, met de huidige varianten (al zou omikron de oplossing kunnen zijn) zijn er blijkbaar steeds meer plakjes nodig. En zolang we iedereen willen blijven redden, koste was kost, hebben we enorme berg aan plakken nodig.

En booster is een plakje, en hopelijk kan dan plakje lockdown er weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:24:
[...]

‘Kan helpen’.

Ik heb geen enkele angst voor Omikron, lees maar eens terug hoe ik daarover denk. Ik ben er van overtuigd dat ik maximaal beschermd ben op dit moment, dat is wat de overheid mij verteld heeft en wat de wetenschap onderschrijft.
Kort samengevat: "ik ben beschermd en de rest interesseert me niet..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Hmmm 10 dagen in quarantaine (of na 5dgn negatief getest) als je langer dan 15 minuten bij iemand in de buurt geweest bent met Corona.
Is al bekend of ze dit gaan doorvoeren naar scholen/klassen in januari? Want met de hoeveelheid besmettingen die er regelmatig op de basisschool van mijn kinderen voortkomen betekent het dat mijn kinderen regelmatig thuis komen te zitten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:39
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:55:
[...]

Leuke samenvatting, maar wat betreft vaccinaties is dat zo'n gekke gedachte toch niet? Het primaire doel van vaccineren is vziw nog altijd het beschermen van de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
niek_nijmegen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:51:
[...]

Maar de booster werkt prima tegen de omikronvariant. En als je wacht tot ergens volgend jaar, is er mogelijk een andere variant actueel. En het gaat nu om nu.
Daar zal de booster dan ook wel prima tegen werken.
Definieer ‘ergens volgend jaar’? Je doet nu alsof ik wacht tot december 2022?
Dit begrijp ik, maar even hiervoor wilde je nog geen vaccin, om andere redenen, dacht ik. Zoals een trage overheid. Bovendien zat je toch bijna aan de 6 maanden? Goddank voor een trage overheid, dus :)
Beter lezen.
Ja, de vaccinaties zijn erg succesvol. Ook als we over 9 maanden wéér zouden moeten vaccineren. Dat zou jammer zijn, maar soit. We hebben met ons allen decennia-lang ons best gedaan zoveel mogelijk zoönosen te faciliteren. Nu hebben we ermee te leven. 't Is k*t, maar klagen of negeren helpt niet.
Waarom precies blijf je doen alsof ik het nut van vaccinaties niet zou kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:55:
[...]

“Ik bescherm mijzelf, en de rest kan dat ook doen.”

Niets weerhoudt anderen ervan om een 1e, 2e of 3e prik te gaan halen. Ik zal de laatste zijn die zegt dat je dat niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cobb schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:06:
Hmmm 10 dagen in quarantaine (of na 5dgn negatief getest) als je langer dan 15 minuten bij iemand in de buurt geweest bent met Corona.
Is al bekend of ze dit gaan doorvoeren naar scholen/klassen in januari? Want met de hoeveelheid besmettingen die er regelmatig op de basisschool van mijn kinderen voortkomen betekent het dat mijn kinderen regelmatig thuis komen te zitten.
Ik verwacht dat de scholen de eerste maanden niet opengaan, dus ik denk niet dat dit een probleem zal zijn. Tegen die tijd zal er vast weer een ander beleid gelden door veranderende omstandigheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
@Drardollan Ik denk juist het tegenovergestelde. De scholen gaan halverwege januari echt wel weer open.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:32
Cobb schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:26:
@Drardollan Ik denk juist het tegenovergestelde. De scholen gaan halverwege januari echt wel weer open.
Niet alleen de scholen, vrijwel alles met 2G.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:23:
[...]

Leuke samenvatting, maar wat betreft vaccinaties is dat zo'n gekke gedachte toch niet? Het primaire doel van vaccineren is vziw nog altijd het beschermen van de host.
Maximale bescherming van jezelf tegen ernstige ziekte. En daarmee bescherm je ook de zorg. En zelfs hiervoor is er geen garantie, de helft in de ziekenhuizen en 30 procent van de IC zijn gevaccineerden.

Ondertussen is helaas duidelijk dat vaccinaties anderen niet beschermen. Ik zou willen dat het anders was, maar nu de feiten op tafel liggen en de bescherming tegen besmetting niet is wat we hoopten rest ons niet anders dan onszelf beschermen. En het is aan eenieder om daar zijn weg in te bepalen, de een zal de overheid volgen en de ander de wetenschap. En alles daar tussenin.

Ik kies ervoor om meer de richting van de wetenschap te kiezen en minder afhankelijk te zijn van de grillen en onbetrouwbaarheid van de overheid. Ik laat mij nu niet opjagen om vervolgens over 9 maanden weer met de rug tegen de muur te staan omdat het weer niet goed geregeld is. Mijn vertrouwen in de overheid, op gebied van Corona en vaccinatiebeleid, is gedaald tot onder het vriespunt.

Mijn QR code is geldig tot mei, tot die tijd heb ik geen haast. Tenzij er natuurlijk iets veranderd, want dat is een kenmerk van Corona. Alles kan van het een op andere uur veranderen. In dat geval zal ik mijn standpunten heroverwegen en kijken wat ik denk dat de beste stappen zijn voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Cobb schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:26:
We zullen. In de afgelopen 20 maanden is het nog geen enkele keer gebeurd, ik zie geen enkele aanleiding waarom dat nu ineens anders zou zijn. Omikron is niet vertrokken op 10 januari en we hebben dan echt geen 85% ‘boostergraad’ bereikt. Dat kan niet eens als je er rekening mee houdt dat 7 januari iedereen een afspraak kan maken, dan moet men nog gaan en moet de booster ook nog inwerken.

Overigens hoefden de scholen ook niet eerder dicht van de overheid, dat was waar dhr. Slob zo ongeveer garant voor stond.

Ik hoop van harte dat ik het mis heb, dat mag duidelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:29:
[...]

Dezelfde 2G als die op 4 december ingevoerd zou worden na 3 weken van een ‘brede klap’ en waarover op 6 december gezegd is:
Het kabinet bevriest het controversiële plan om ongevaccineerden buiten te sluiten (2G). Ook de uitbreiding van de coronapas naar werk en onderwijs gaat op de lange baan. Het ontbreekt aan voldoende politiek draagvlak, tegelijk is het te vroeg om al sectoren te heropenen. Voor de avondlockdown dreigt dus verlenging.
https://www.ad.nl/politie...lockdown-dreigt~a793ed4d/

?

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:25:
[...]

Ik verwacht dat de scholen de eerste maanden niet opengaan, dus ik denk niet dat dit een probleem zal zijn. Tegen die tijd zal er vast weer een ander beleid gelden door veranderende omstandigheden.
Ik verwacht gewoon dat de scholen weer opengaan na de kerstvakantie hoor? Zie geen reden waarom niet. Inmiddels is er veel info over omikron en is het dus mild gebleken.

Dat zal na de kerstvakantie nog wel duidelijker geworden zijn.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:40:
Dezelfde 2G als die op 4 december ingevoerd zou worden.
Waar alle partijen uitgezonderd D66 en VVD toen tegen waren.

CDA lijkt om, net als PvdA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:43:
[...]

Ik verwacht gewoon dat de scholen weer opengaan na de kerstvakantie hoor? Zie geen reden waarom niet. Inmiddels is er veel info over omikron en is het dus mild gebleken.
Je mag mijn post opslaan en mij ermee om de oren slaan. Maar ze gaan mijn inziens niet open. 1 maart, als we geluk hebben.

Er is Omikron, er zijn volle ziekenhuizen met uitgestelde zorg en het boosteren is pas net begonnen. Ze gaan dat nooit van zijn lang zal zijn leven aandurven. Ons beleid kenmerkt zich door alles langdurig te sluiten, ook al wijst alles erop dat het open kan.

Talloze voorbeelden in de afgelopen 20 maanden. Denk maar eens aan het dichthouden van terrassen de afgelopen 2 lentes en de verlengingen van eerdere schoolsluitingen.
Dat zal na de kerstvakantie nog wel duidelijker geworden zijn.
We schijnen er op 3 januari iets over te gaan horen. Dus dan is er meer duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:47:
[...]

Waar alle partijen uitgezonderd D66 en VDD toen tegen waren.

CDA lijkt om, net als PvdA.
We gaan het zien, ik verwacht er helemaal niets van. Ze zijn doodsbenauwd in Den Haag dat de 10 procent niet gevaccineerden over hun toeren raakt. We polderen fijn door zoals we gewend zijn.

Een van de problemen gaat zijn dat het regeerakkoord zo fragiel is dat elke partij die zijn kont tegen de krib gooit zijn gelijk gaat krijgen. De VVD kan het zich niet permitteren dat het kabinet valt, bij een volgende verkiezing blijft er niets over van Mark en de VVD schat ik zo in. En daarmee zijn we in een ontzettend lastige situatie gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:48:
[...]

Je mag mijn post opslaan en mij ermee om de oren slaan. Maar ze gaan mijn inziens niet open. 1 maart, als we geluk hebben.

Er is Omikron, er zijn volle ziekenhuizen met uitgestelde zorg en het boosteren is pas net begonnen. Ze gaan dat nooit van zijn lang zal zijn leven aandurven. Ons beleid kenmerkt zich door alles langdurig te sluiten, ook al wijst alles erop dat het open kan.

Talloze voorbeelden in de afgelopen 20 maanden. Denk maar eens aan het dichthouden van terrassen de afgelopen 2 lentes en de verlengingen van eerdere schoolsluitingen.

[...]

We schijnen er op 3 januari iets over te gaan horen. Dus dan is er meer duidelijk.
Oh, maar het verleden was ook heel anders dan de huidige situatie hé. Deze lockdown was achteraf gezien natuurlijk totaal overtrokken.

Een paniekactie. Denk dat ze dat inmiddels zelf ook wel weten.

Als de cijfers nog steeds aan het inzakken zijn na de kerstvakantie is er geen enkele reden meer om scholen en winkels dicht te houden.

En dat 2G... dat gaat er hoe dan ook wel komen. Dat was sowieso al een tijdje het plan. Het kan best zijn dat omikron daar een stokje voor gestoken heeft overigens.... we zullen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 24-12-2021 22:12 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De grote golf gaat nog komen :). De impact op de zorg gaan we meemaken. De wave rolt zich straks gewoon hard uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:23:
[...]

Nou ja, de zorgdruk laag houden door verspreiding tegen te gaan is ook een ding. Anders zouden we prima kunnen zeggen "als je wilt, kun je jezelf beschermen, verder donnwe niks" maar dat is niet de keuze die gemaakt wordt.

En aan die verspreiding doet *knip* op deze manier niks

Maak de discussie niet persoonlijk aub.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 25-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:29:
[...]

Heel eerlijk gezegd wil ik wel wat degelijk onderzoek zien dat 2G of Vaccinatie-pas voldoende helpt wanneer het gaat om Omicron.

Met Delta was de onderbouwing al zwak. Dat zal er niet beter op zijn geworden.
42erik schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:19:
[...]

Nou ja, de zorgdruk laag houden door verspreiding tegen te gaan is ook een ding. Anders zouden we prima kunnen zeggen "als je wilt, kun je jezelf beschermen, verder donnwe niks" maar dat is niet de keuze die gemaakt wordt.

En aan die verspreiding doet @Drardollan op deze manier niks
Sjah, ik herinner me nog een team-uitje van een IC afdeling in Malaga geloof ik. Allemaal geboost, 40% van de 173 positief na afloop.

Ook boosten helpt maar zeer beperkt tegen de verspreiding.

[ Voor 44% gewijzigd door eric.1 op 24-12-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:11:
[...]

Oh, maar het verleden was ook heel anders dan de huidige situatie hé. Deze lockdown was achteraf gezien natuurlijk totaal overtrokken.

Als ze dat zouden weten én zouden toegeven, dan was afgelopen week toch al een en ander teruggedraaid? De overheid en het OMT gaan echt never nooit toegeven dat ze fout gehandeld hebben in deze.
Als de cijfers nog steeds aan het inzakken zijn na de kerstvakantie is er geen enkele reden meer om scholen en winkels dicht te houden.
Dat zeiden we eerder ook over bijvoorbeeld de terrassen, iedereen zag dat ze open konden en toch zijn ze nog weken dicht geweest.

Mijn voorspelling: op 3 januari krijgen we te horen dat er nog zoveel onzeker is en we deze grote risico’s echt niet kunnen nemen. Scholen gaan onderwijs op afstand geven tot 1 februari.

Ter informatie, wij hebben van school al te horen gekregen dat ze afgelopen week op verzoek van de overheid alles in gereedheid hebben gebracht voor onderwijs op afstand vanaf 10 januari.

Voor de rest van de lockdown kan ik niet veel zeggen, pas op 14 januari gaat de overheid kijken naar het vervolg. Laat dat vooral even doordringen, op 14 januari gaan ze pas kijken.
Volgende stap
De maatregelen gelden tot en met 14 januari.

Op 14 januari kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nodig zijn.

Op 3 januari besluit het kabinet over het onderwijs vanaf 10 januari.
https://www.rijksoverheid...r-2021-in-eenvoudige-taal
En dat 2G... dat gaat er hoe dan ook wel komen. Dat was sowieso al een tijdje het plan. Het kan best zijn dat omikron daar een stokje voor gestoken heeft overigens.... we zullen zien.
Ik hoop het, ik wil uit eten en naar het stadion. Al moet ik mijn broek laten zakken om binnen te komen, mijn medewerking hebben ze.

Ik zie het niet gebeuren, maar laat mij graag verrassen en geef graag toe als ik mis zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
We gaan het zien. Besmettingen gaan door het dak overal. Het moet wel ECHT veel minder ernstig zijn wil dat niet tot grote problemen leiden. Enige vorm van versoepelingen binnen twee weken is nog niet mogelijk. Ik vrees dat het wederom een lange winter gaat worden. Indien het “slechts” 50% minder ernstig is, maar 3 keer zo besmettelijk hebben we een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Johan Bogle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:29:
We gaan het zien. Besmettingen kveral gaan door het dak. Het moet wel
ECHT veel minder ernstig zijn wil dat niet tkt grote problemen leiden. Enige vorm van versoepelingen binnen twee weken is nog niet mogelijk. Ik vrees dat het wederom een lange winter gaat worden. Indien het “slechts” 50% minder ernstig is, maar 3 keer zo besmettelijk hebben we een groot probleem.
Stel dat Omikron 50 procent minder ernstig is, als in dat het 50 procent van de opnames voorkomt, dan heb je nog steeds een probleem bij een dubbel aantal besmettingen ten opzichte van Delta. Hoeveel hoger de besmettelijkheid is weet ik niet uit mijn hoofd, maar als het aantal besmettingen ten opzichte van Delta verdrievoudigd dan laten de gevolgen zich raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mwoah, als veel van die besmettingen bij gevaccineerden zijn en de bescherming tegen ernstige ziekte wél goed op peil blijft, hoeft het geen probleem te vormen.

Terwijl je veel profijt hebt van een minder ernstig ziekteverloop bij kwetsbaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:22:
[...]
Sjah, ik herinner me nog een team-uitje van een IC afdeling in Malaga geloof ik. Allemaal geboost, 40% van de 173 positief na afloop.

Er zijn vele voorbeelden en wetenschappelijk bewijs dat het maar weinig doet tegen de bescherming van besmetting van anderen. Het is ook niet voor niets dat dit argument volledig geschrapt is uit de radio en TV spotjes van de overheid.

Het is ook allemaal wel logisch verklaarbaar. Als je besmet raakt dan word je ziek, pas dan gaat je immuunsysteem aan de slag met aanmaken van antistoffen en bestrijden van de ziekte. In de tijd tussen besmet raken en dat je immuunsysteem de ziekte verslagen heeft ben je gewoon besmettelijk. Nu is het wel zo dat kort na vaccinatie/booster je hoeveelheid antistoffen hoog is en de ziekte dus sneller bestreden wordt, maar dat effect neemt al vrij snel af. Dat is namelijk precies de reden dat de booster nodig is, het immuunsysteem weer activeren om antistoffen te maken en het geheugen van de T-cellen scherp te houden. Het directe effect van de booster op de verspreiding is maar een tijdelijke.

Het was een leuk idee en het was fantastisch geweest als het wel had gewerkt. Het maakt vaccinaties ook niet ineens minder goed of minder nuttig. Het belangrijkste wat een vaccin moet doen is beschermen tegen ernstige ziekte en dat doet het echt gigantisch goed. Ook nog na 3, 6 of 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eamelink schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:40:
Mwoah, als veel van die besmettingen bij gevaccineerden zijn en de bescherming tegen ernstige ziekte wél goed op peil blijft, hoeft het geen probleem te vormen.
Niet helemaal helaas. Er worden dan bijvoorbeeld ook veel kwetsbaren besmet die wel gevaccineerd zijn en waar het vaccin toch niet zo goed werkt door onderliggende problemen. Ook worden er veel niet gevaccineerden besmet die eerder de dans ontsprongen zijn.

Maar het grootste probleem wat je dan krijgt is dat er ook veel zorgpersoneel besmet raakt. Die zullen veelal niet ernstig ziek worden (meeste is gevaccineerd), maar ze vallen wel uit. Ook milde klachten kunnen er behoorlijk inhakken, nog los van het feit dat je niet wil dat er besmet zorgpersoneel aan het bed moet staan. De patiënten zonder Corona in het ziekenhuis liggen daar niet voor niets. Die zijn kwetsbaar en wil je niet blootstellen aan een besmette verpleger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

De zorg zit in al enige tijd in de afschaal fase er was en is geen ruimte om een eventuele nieuwe golf van omicron op te vangen. Om dan het makkelijk af te doen met paniekreactie en overtrokken is onterecht.

Nu zakken de cijfers, maar dat zijn nog de naweeën van de delta golf waar we mee zaten. Die golf stuurden we met de avond lockdown. Het is even afwachten wanneer de stagnatie in het aantal besmettingen op de dag gaat komen en wanneer dan de kentering gaat komen. Een besmettelijkere variant kan ondanks dat die minder ziekmakend is, toch voor een nieuwe golf zorgen.

Pas dan zou je vooruit kunnen kijken wanneer alles open kan, de booster campagne moet ook eerst nog soepel uitgerold worden. Persoonlijk denk ik dat we toch even geduld moeten hebben. Als we eerder andere maatregelen hadden genomen, zodat er de ruimte op de zorg was dan hadden we nu wellicht nog wel wat gekund.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
AD liveblog:
Er komen nog geen versoepelingen van de coronamaatregelen, na een tussentijds OMT-advies. De eerste onderzoeken over de besmettelijkere omikronvariant lijken weliswaar positief, maar toch verwachten de medisch experts dat rond de jaarwisseling het aantal ziekenhuisopnames gaat toenemen door deze coronavariant. Vanwege de onzekerheid rondom omikron houdt het kabinet vast aan de huidige lockdown.
Zoals ik al aangaf, er gaat echt niets veranderen voorlopig.

Ben het niet eens met de experts. De ziekenhuiscijfers zitten in een dalende trend en gaan enkel stijgen als de besmettingscijfers op lopen. Dat doen ze vooralsnog niet. En al zouden ze dat wel gaan doen, dan is de jaarwisseling te vroeg om daar iets van te merken in de ziekenhuizen.
En dan heb ik niet eens meegenomen dat de eerste onderzoeken 50-70 procent minder opnames laten zien bij Omikron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:40:
Heb je ook een bron voor deze stellingen? Of is het onderbuikgevoel?
Hier kan je het nalezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfXZFNbBTprSUhJXuDk4-4cazPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/INUxn5wRcVfRbq04Wy3P7E3c.png?f=user_large

Zo'n 83% procent van gevaccineerden staan positief tegenover het nemen van een booster. Die welwillendheid is niet evenredig verdeeld onder leeftijdsgroepen. De 50-plussers zijn zeer sterk genegen om een boosterprik te halen, de percentages stijgen daar snel van 80% naar 95% naarmate mensen ouder zijn. Onder de 50 daalt de animo, hoe jonger hoe minder interesse er is. De hoge mate van interesse in de boosterprik komt voornamelijk doordat ouderen er zo positief over denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Johan Bogle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:29:
We gaan het zien. Besmettingen gaan door het dak overal. Het moet wel ECHT veel minder ernstig zijn wil dat niet tot grote problemen leiden. Enige vorm van versoepelingen binnen twee weken is nog niet mogelijk. Ik vrees dat het wederom een lange winter gaat worden. Indien het “slechts” 50% minder ernstig is, maar 3 keer zo besmettelijk hebben we een groot probleem.
Als je ook nog de boosters, kortere ligtijd, natuurlijke delta immuniteit en het feit dat het virus zich meer op jongeren richt meeneemt, denk ik dat het allemaal wel mee gaat vallen in de ziekenhuizen. De groep vatbare ongevaccineerde die ook geen infectie heeft gehad wordt steeds kleiner. Boven de 60 is de vaccinatiegraad >90%. We hebben het dus over maximaal 4.500.000 mensen x 10% = 450.000 * 1,5% = 6800 ziekenhuisopnames en maximaal 1150 IC opnames (0,25%) (percentages op basis van Delta). Een deel daarvan heeft natuurlijk al Corona gehad, dus die getallen zijn een stuk lager. Uit de groep beschermden komt natuurlijk ook een deel in het ziekehuis. Maar het resevoir raakt leger en leger.

Als de beloftes van Hugo over de aantallen boosters niet uitkomen, dat kan de lockdown verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:22:
[...]

Heel eerlijk gezegd wil ik wel wat degelijk onderzoek zien dat 2G of Vaccinatie-pas voldoende helpt wanneer het gaat om Omicron.

Met Delta was de onderbouwing al zwak. Dat zal er niet beter op zijn geworden.

[...]

Zeer beperkt is wat overdreven

Het kennisinstituut Sciensano berekent in zijn wekelijkse epidemiologische rapport de bescherming die een vaccinatie met booster biedt tegen het risico op besmetting in vergelijking met volledig gevaccineerde leeftijdsgenoten.

Uit hun rapport van 17 december voor de periode tussen 29/11 en 12/12:

66% minder risico voor 18-64-jarigen
67% minder risico voor 65+'ers

https://www.laatjevaccineren.be/boostervaccinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04

Mfpower

In dubio

Dubbel

[ Voor 111% gewijzigd door Mfpower op 25-12-2021 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 11:04

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:26:
[...]

Hier kan je het nalezen:
[Afbeelding]

Zo'n 83% procent van gevaccineerden staan positief tegenover het nemen van een booster. Die welwillendheid is niet evenredig verdeeld onder leeftijdsgroepen. De 50-plussers zijn zeer sterk genegen om een boosterprik te halen, de percentages stijgen daar snel van 80% naar 95% naarmate mensen ouder zijn. Onder de 50 daalt de animo, hoe jonger hoe minder interesse er is. De hoge mate van interesse in de boosterprik komt voornamelijk doordat ouderen er zo positief over denken.
Maak je borst maar nat: https://www.newscientist....dium=RSS&utm_content=news
For people who had two initial doses of the Oxford/AstraZeneca vaccine, the UKHSA estimates that Pfizer/BioNTech or Moderna boosters are around 60 per cent effective at preventing symptomatic infections from omicron 2 to 4 weeks after the third dose, but this falls to 35 to 45 per cent by 10 weeks. For those who had two initial doses of Pfizer/BioNTech, protection falls from 70 per cent at 2 to 4 weeks to 45 per cent at 10 weeks after a Pfizer booster, but stays around 70 to 75 per cent up to 9 weeks after a Moderna booster.
De booster verliest na 10 weken zijn effectiviteit tegen omicron. Dus we moeten aan een 2 tot 3 maandelijks prikabonnement als je er nog enigszins iets aan wilt hebben. Australië heeft (daarom?) zijn prik interval al naar drie maanden verlaagd. De enige manier waarop je mensen zover kunt gaan krijgen om elke 2 tot 3 maanden aan de prik krijgt is met zo’n ctb die imho met dit soort cijfers al helemaal z’n zin aan het verliezen is. Ik zeg niet dat omicron slecht nieuws is en de vaccins lijken te blijven beschermen tegen ernstig verloop maar al het andere: verspreiding tegengaan en besmetting tegen gaan is denk ik een gepasseerd station. Hopelijk daarmee de QR codes ook. Maar ik vrees het ergste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:57

codex

Geen OpenAI agent :)

eamelink schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:40:

Terwijl je veel profijt hebt van een minder ernstig ziekteverloop bij kwetsbaren :)
Komt op bij dat gemiddelde duur van opname een belangrijke rol speelt. Als dat ook met 50 procent daalt veranderd dat de situatie aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:21:
[...]

Waarom precies blijf je doen alsof ik het nut van vaccinaties niet zou kennen?
Omdat jij schreef:

"Want? De vaccinatiecampagnes zijn zo succesvol en betrouwbaar? Over 9 maanden hebben we weer precies hetzelfde probleem, gegarandeerd."

waaruit ik opmaakte, dat jij vindt, dat er iets mis is met de vaccinaties. Misschien doelde je inderdaad specifiek op de campagnes, maar dat leek me niet logisch in de context. Maar kennelijk had ik het mis. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niks mis met vaccinatiecampagnes, maar we moeten wel inzien dat het maar beperkt zin heeft als je kijkt naar de verspreiding. Ouderen, zwakkeren en mensen die ermee werken (zoals bij de griep) vaccineren lijkt me een (half)jaarlijks ritueel te worden, maar niet voor een gezonde tiener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Mfpower schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:21:
[...]

Maak je borst maar nat: https://www.newscientist....dium=RSS&utm_content=news

[...]

De booster verliest na 10 weken zijn effectiviteit tegen omicron. Dus we moeten aan een 2 tot 3 maandelijks prikabonnement als je er nog enigszins iets aan wilt hebben. Australië heeft (daarom?) zijn prik interval al naar drie maanden verlaagd. De enige manier waarop je mensen zover kunt gaan krijgen om elke 2 tot 3 maanden aan de prik krijgt is met zo’n ctb die imho met dit soort cijfers al helemaal z’n zin aan het verliezen is. Ik zeg niet dat omicron slecht nieuws is en de vaccins lijken te blijven beschermen tegen ernstig verloop maar al het andere: verspreiding tegengaan en besmetting tegen gaan is denk ik een gepasseerd station. Hopelijk daarmee de QR codes ook. Maar ik vrees het ergste.
Succes ermee, mensen gaan echt niet iedere 3 maanden een vaccinatie halen, al helemaal niet voor het "zwakkere" omicron.. Slaat nu echt compleet door.

Laat Omicron maar rond gaan, al helemaal zolang een herstel bewijs langer geldig is dan een prik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Behoorlijke misinformatie ; al 4 maanden na volledige vaccinatie kunnen ze de booster halen, niet elke 4 maanden een booster.
Australians who have completed their primary course of COVID-19 vaccination no less than four months ago, will now be able to receive a booster dose from 4 January 2022, providing further protection and peace of mind.
https://www.health.gov.au...ster-dose-further-reduced

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 25-12-2021 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Segafreak83 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:54:
Succes ermee, mensen gaan echt niet iedere 3 maanden een vaccinatie halen, al helemaal niet voor het "zwakkere" omicron.. Slaat nu echt compleet door.
Daarom is 2G ook 'noodzakelijk', als het gezondheidsaspect voor de doelgroep minder speelt is zo'n toegangsbewijs de beste incentive.

Of denken we werkelijk dat al die dertigers die nu de raarste fratsen uithalen voor een booster dat ook hadden gedaan als Oostenrijk het niet als eis had gesteld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:01:
[...]

Daarom is 2G ook 'noodzakelijk', als het gezondheidsaspect voor de doelgroep minder speelt is zo'n toegangsbewijs de beste incentive.

Of denken we werkelijk dat al die dertigers die nu de raarste fratsen uithalen voor een booster dat ook hadden gedaan als Oostenrijk het niet als eis had gesteld?
Wat een incentive, dan laat de economie ook maar kapot klappen ook...
*knip*
Complotten laten we achterwege.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 25-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:48
[...]

Laat Omicron maar rond gaan, al helemaal zolang een herstel bewijs langer geldig is dan een prik.
Ik verwacht dat als de boosters daadwerkelijk snel hun kracht zouden verliezen de lidstaten de 9 maanden heel snel naar 3-4 maanden verkorten. En dan staan de mensen in de rij. Ik verwacht zelf al dat prik 4 vanaf eind maart gaat komen als het aangepaste vaccin er is. En dan in oktober prik 5.

2G gaat er half januari er nog niet zijn. Het moet nog volop in de kamer behandeld worden. Reces is tot 10 januari. Dus pas daarna begint de behandeling. Dat wordt wel 1 februari op zijn vroegst. Daarom denk ik ook dat de lockdown gewoon wordt verlengd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:21:
[...]

De booster verliest na 10 weken zijn effectiviteit tegen omicron. Dus we moeten aan een 2 tot 3 maandelijks prikabonnement als je er nog enigszins iets aan wilt hebben.
Effectiviteit tegen besmetting. Je blijft levenslang beter beschermd tegen zwaar ziek worden. Alleen hebben we die bescherming tegen besmetting nodig om de ongevaccineerden niet allemaal te snel aan de ventilator te krijgen. Dus moeten we regelmatig allemaal boosteren of thuis zitten tot ze allemaal aan de beurt zijn geweest met een prik of besmetting.

Boosteren voor deze 40-jarige trucker met een VACCIN=VERGIF sticker op z'n brievenbus die z'n immuunsysteem vertouwt want het is maar een griepje en door z'n zus bijna dood wordt gevonden op de bank. Met de ziekte al zo ver gevorderd is het alle zeilen bijzetten voor de zorg tot een hart long machine aan toen en ongetwijfeld een jaren durend revalidatietraject. Want stel je voor dat 'm iets gedwongen zou worden.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-koffiekamer-a4071955
Binnen ligt haar broer, plat op de bank. Hij ziet er grauw, grijs uit. Zijn ogen staan wijd open, maar hij is niet aanspreekbaar. Er staat schuim op zijn mond.

..

Kort ervoor had hij in een geel hesje op het Museumplein in Amsterdam gedemonstreerd tegen de coronamaatregelen. Mondkapjes vond hij onzin, en het vaccin „troep”. Janneke Ekelschot maakt zich zorgen. Zij werkt als verzorgende in een appartementencomplex voor ouderen, waar ze ziet wat het virus aanricht. Zijn antwoord? „Corona is een griepje.”

[ Voor 0% gewijzigd door IJzerlijm op 25-12-2021 10:08 . Reden: iets duidelijker over bescherming ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Succes ermee, mensen gaan echt niet iedere 3 maanden een vaccinatie halen. (...)
Oh, ik zou het zonder problemen doen hoor! Graag zelfs, als we daarmee ons 'gewone leven' terug zouden krijgen !
En ik denk velen met mij... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 20:02

Mach

[END]Avengers

Segafreak83 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:02:
[...]

Wat een incentive, dan laat de economie ook maar kapot klappen ook... Het gaat allang niet meer over een virus, maar controle en invloed..
The Great Depression enters the chat.

Laat de economie maar klappen. Je hebt werkelijk geen idee wat je zegt hè. Sorry dat ik wat bot ben, maar je zegt eigenlijk dat een economische depressie te prefereren is boven deze situatie wat gewoon belachelijk is. Ik weet niet hoe jong of oud dat je bent maar ik heb de recessie van de jaren 80 meegemaakt en dat zal klein bier zijn in vergelijking met wat jij voorstelt.

DUGG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:39
[...]

Deze lockdown was achteraf gezien natuurlijk totaal overtrokken.
Eh nee? Deze lockdown was de eerste keer dat ze eindelijk eens op tijd ingrepen. Als het meevalt hebben we nu eindelijk eens weer tijd andere, nog meer noodzakelijke zorg, te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
IJzerlijm schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:21:
[...]

Effectiviteit tegen besmetting. Je blijft levenslang beschermd tegen zwaar ziek worden.
Dat onderscheid wordt veel te weinig goed uitgelegd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:09
Het RIVM wordt wat meer optimistisch. Onder meer i.v.m. de mogelijk kortere incubatietijd bij Omicron.

https://nos.nl/l/2410830

Merry Christmas y’all 🎄 🥂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:59
D-e-n schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:55:
[...]

Eh nee? Deze lockdown was de eerste keer dat ze eindelijk eens op tijd ingrepen. Als het meevalt hebben we nu eindelijk eens weer tijd andere, nog meer noodzakelijke zorg, te laten uitvoeren.
En als ze slim zijn, heffen we hem pas op als de ziekenhuizen LEEG zijn. Dan de uitgestelde zorg opstarten en dan met maatregelen/plan komen die de zorg niet meer laat overbelasten. Dus dat betekent de besmettingen voorlopig laag houden of de immuniteit sterk verhogen (of gecontroleerd voor wie het nog niet gehad heeft).

Linksof of rechtsom betekent dat voorlopig wel wat extra maatregelen. Dat op- en afschalen moet eens afgelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Adlermann schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:02:
[...]

En als ze slim zijn, heffen we hem pas op als de ziekenhuizen LEEG zijn. Dan de uitgestelde zorg opstarten en dan met maatregelen/plan komen die de zorg niet meer laat overbelasten. Dus dat betekent de besmettingen voorlopig laag houden of de immuniteit sterk verhogen (of gecontroleerd voor wie het nog niet gehad heeft).

Linksof of rechtsom betekent dat voorlopig wel wat extra maatregelen. Dat op- en afschalen moet eens afgelopen zijn.
Volstrekt oneens. Vrijheden worden enorm ingeperkt. Dat kan je alleen doen als er een directe en zeer zorgwekkende crisis af te wenden is. Zo gauw het kan dus weer zo snel mogelijk open. Je weet niet wat er in de toekomst gebeurd, kan zo weer een nieuwe variant komt etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
Ik heb een andere mening over “op tijd”.

In november was een korte lockdown en een weekje sluiting van het PO op zijn plek geweest, daar heb ik indertijd ook over gepost. Vooral de aluiting van de scholen had toen een veel groter effect gehad omdat toendertijd delta erg sterk via kinderen werd verspreid.

Als we dat hadden gedaan, was de IC piek geen 680 maar 4xx geweest. We hadden extra tijd gehad om informatie te verzamelen over omicron. Tijd die we nu niet hadden want de IC lag al vol en het ziekenhuispersoneel was al overwerkt.

In die extra tijd hadden we dus een aantal metingen en inderzoeken over omicron ontvangen, en die vallen vrijwel allemaal aan de gunstige kant van het spectrum. Ik voorzag dat al op grond van de SA cijfers en eigenlijk hebben de UK onderzoeken dat 1:1 bevestigd. Precies in lijn.

We hadden veel lichter en meer proportioneel kunnen reageren, zoals België bijvoorbeeld.

In totaal was de lockdown half zo lang geweest en ol een minder ingrijpend moment in het haar. En het aantal ernstig zieke of overleden patiënten zou significant lager zijn geweest.

Dus nee, niet op tijd. Een week op 5 te laat.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 25-12-2021 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:55:
Eh nee? Deze lockdown was de eerste keer dat ze eindelijk eens op tijd ingrepen.
De laatste verzwaring was paniekvoetbal, daar was ook toen al de nodige scepsis bij. De volledige lockdown zit nog niet in de huidige gunstige cijfers, ook zonder die verzwaring had de zorg het rustiger gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:11:
[...]

De laatste verzwaring was paniekvoetbal, daar was ook toen al de nodige scepsis bij. De volledige logistiek zit nog niet in de huidige gunstige cijfers, ook zonder die verzwaring had de zorg het rustiger gekregen.
Je vergeet dat de nieuwe piek nog moet komen. In Amsterdam stijgen de besmettingscijfers al weer door Omikron. En het was die verwachtte stijging waar men op anticipeerde.

@t_captain
Ik snap wat je zegt maar voorheen waren ze dan nog later geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 25-12-2021 10:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Als rapportcijfer voor regeltechniek is het kabinet van een 3 naar een 5 gegaan. Beter, maar nog geen voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Intussen op NICE: 2033 patienten in ziekenhuis. Mijn “RIVM zat ernaast” getal van <2000 eind deze week lijkt binnen bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:14:
Je vergeet dat de nieuwe piek nog moet komen. In Amsterdam stijgen de besmettingscijfers al weer door Omikron. En het was die verwachtte stijging waar men op anticipeerde.
Zie ook de het interview met Van Dissel waar @Lycaon aan refereerde:
Een fictief voorbeeld om te begrijpen dat omikron wel sneller besmet dan delta, maar toch niet besmettelijker is: Stel dat persoon A bij omikron al na twee dagen twee anderen besmet. Die twee besmetten twee dagen later elk twee personen, die vervolgens na twee dagen ook elk twee mensen besmetten. Zo zijn in zes dagen veertien mensen besmet geraakt. Stel ook dat het bij delta vier dagen duurt voordat iemand anderen besmet. Dan duurt het twaalf dagen voordat veertien mensen zijn besmet. Bij omikron gaan de besmettingen dus mogelijk sneller, maar het aantal besmette mensen is gelijk.
Ben vooral benieuwd naar de zorginstroom in de regio Amsterdam: zien we daar ook een stabilisatie/stijging of ligt dat nog steeds in lijn met de rest van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:59
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:16:
Als rapportcijfer voor regeltechniek is het kabinet van een 3 naar een 5 gegaan. Beter, maar nog geen voldoende.
En vanuit mijn vakgebied: ontwerpen vanuit een strategie en dan ontwerpbeslissingen consequent maken en daarop sturen.

Dikke onvoldoende.

Hoe dit kabinet het lijkt te zien: alleen op resource-bezetting sturen. Met een 'dashboard' rood en groen. En dan last minute op een knop rammen.

Als je bottom-up een strategie gaat bepalen met resource-bezetting als uitgangspunt, dan had je iig gestuurd op dezelfde waarden maar wel voldoende.

Maar eigenlijk moet dit top-down gebeuren, met de operationele organisatie (resource-capaciteit) in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ben vooral benieuwd naar de zorginstroom in de regio Amsterdam: zien we daar ook een stabilisatie/stijging of ligt dat nog steeds in lijn met de rest van het land?
Juist. Maar dat duurt dus een aantal weken. En die onzekerheid maakte de lockdown dus noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die onzekerheid plus de volle ziekenhuizen aan het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:25:
Maar dat duurt dus een aantal weken. En die onzekerheid maakte de lockdown dus noodzakelijk.
De eerdere verzwaringen waren absoluut noodzakelijk, wat bij betreft had men toen de scholen gesloten omdat daar het als een dolle rond ging.

Het is een hele hoge maatschappelijke, economische en psychische prijs voor iets wat vooraf als één van de mogelijke scenario's gezien werd. Delta was een helder verhaal, bij Omikron heeft men zich gek laten maken door het worst-case scenario (waar deze lockdown slechts een paar dagen respijt had gegeven).

Nu we eenmaal in de lockdown zitten moeten we de ruimte ook maar pakken. Scholen weer 9 januari open en de rest 6 dagen later met 2G. Dat geeft Den Haag drie weken om alles juridisch af te hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
niek_nijmegen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:13:
[...]

Omdat jij schreef:

"Want? De vaccinatiecampagnes zijn zo succesvol en betrouwbaar? Over 9 maanden hebben we weer precies hetzelfde probleem, gegarandeerd."

waaruit ik opmaakte, dat jij vindt, dat er iets mis is met de vaccinaties. Misschien doelde je inderdaad specifiek op de campagnes, maar dat leek me niet logisch in de context. Maar kennelijk had ik het mis. Excuus.
Ik denk dat ik minstens 15 keer heb gezegd in de afgelopen 24 uur dat ik pro-vaccinatie ben. En nog vele malen meer de afgelopen 20 maanden.

Er staat inderdaad heel bewust “vaccinatiecampagnes”.

Geeft niets verder, blij dat het nu duidelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Illustratie hoe mensen op deze lockdown reageren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C50oVT93UiX12t1PS5FgFZ3k1iE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJE4p2CLyri1bzCsckNPACkF.jpg?f=user_large

Kaart van Eindhoven op de Amigos app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:33:
[...]
Nu we eenmaal in de lockdown zitten moeten we de ruimte ook maar pakken. Scholen weer 9 januari open en de rest 6 dagen later met 2G. Dat geeft Den Haag drie weken om alles juridisch af te hechten.
Success om 2G erdoorheen te jassen tijdens het kerstreces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Het Kerstreces duurt tot 10 januari….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
2G is passé.

(a) Met omicron kunnen we veel hogere aantallen besmettingen aan zonder dat de zorg wordt overbelast.
(b) Omicron verspreidt zich iets minder snel onder ongevaccineerden en veel sneller onder gevaccineerden. De verhouding tussen de incidentie van covid tussen beide groepen gaat schuiven.

Moreel was het al onprettig, maar nu is de technische case voor 2G ook aan het verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
IJzerlijm schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:21:

Boosteren voor deze 40-jarige trucker met een VACCIN=VERGIF sticker op z'n brievenbus die z'n immuunsysteem vertouwt want het is maar een griepje en door z'n zus bijna dood wordt gevonden op de bank. Met de ziekte al zo ver gevorderd is het alle zeilen bijzetten voor de zorg tot een hart long machine aan toen en ongetwijfeld een jaren durend revalidatietraject. Want stel je voor dat 'm iets gedwongen zou worden.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-koffiekamer-a4071955
Dat die man nog een zelftest accepteerde. Ze zijn toch zo tegen stokjes in de neus? En als je dan leest hoe personeel wordt behandeld door familie van patiënten. Als ik het ziekenhuis zou zijn, zou ik dat familielid zo naar huis sturen en die familie het laten uitzoeken. Dan moeten ze de gevolgen van hun actie's maar zelf dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:46:
(b) Omicron verspreidt zich iets minder snel onder ongevaccineerden en veel sneller onder gevaccineerden.
Deze zin snap ik niet als leek. Heb je daar enige uitleg van? Waarom zou het minder snel gaan onder ongevaccineerden en sneller onder gevaccineerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

De eerdere verzwaringen waren absoluut noodzakelijk, wat bij betreft had men toen de scholen gesloten omdat daar het als een dolle rond ging.

Het is een hele hoge maatschappelijke, economische en psychische prijs voor iets wat vooraf als één van de mogelijke scenario's gezien werd. Delta was een helder verhaal, bij Omikron heeft men zich gek laten maken door het worst-case scenario (waar deze lockdown slechts een paar dagen respijt had gegeven).

Ben benieuwd of dat 2G dan zonder verdere beperkingen is, of alsnog die avondlockdown + 2G.

Uiteindelijk is het echt wel een extreme maatregel waar we als samenleving niet te licht over moeten gaan. Ook moet er serieus een einddatum of richtlijn komen wanneer het er weer afgaat.

Zonder dat moeten we dit als samenleving niet gaan accepteren. Hadden we sowieso niet moeten doen met die hele coronapas... harde doelen, cijfers, richtlijnen. Niet dat natte vingerwerk zoals het nu is.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:11:
Ik heb een andere mening over “op tijd”.

In november was een korte lockdown en een weekje sluiting van het PO op zijn plek geweest, daar heb ik indertijd ook over gepost. Vooral de aluiting van de scholen had toen een veel groter effect gehad omdat toendertijd delta erg sterk via kinderen werd verspreid.

Als we dat hadden gedaan, was de IC piek geen 680 maar 4xx geweest. We hadden extra tijd gehad om informatie te verzamelen over omicron. Tijd die we nu niet hadden want de IC lag al vol en het ziekenhuispersoneel was al overwerkt.

In die extra tijd hadden we dus een aantal metingen en inderzoeken over omicron ontvangen, en die vallen vrijwel allemaal aan de gunstige kant van het spectrum. Ik voorzag dat al op grond van de SA cijfers en eigenlijk hebben de UK onderzoeken dat 1:1 bevestigd. Precies in lijn.

We hadden veel lichter en meer proportioneel kunnen reageren, zoals België bijvoorbeeld.

In totaal was de lockdown half zo lang geweest en ol een minder ingrijpend moment in het haar. En het aantal ernstig zieke of overleden patiënten zou significant lager zijn geweest.

Dus nee, niet op tijd. Een week op 5 te laat.
Aan de andere kant, er ligt nu een stempeltje lock-down op maar eigenlijk hebben we het over de twee meest doodse weken van het jaar. Scholen en verenigingen liggen al 2 weken stil en op de werkvloer is het rond deze tijd altijd al rustiger. En als familie of vrienden bij elkaar willen kruipen doen ze dat toch wel, dat is slechts een advies.
Eigenlijk is deze periode met een weekje verlengt. Jammer alleen dat er nu een negatief sentiment overheen hangt.

En wat betreft het op tijd zijn. Dit is om omicron af te wenden. Voor delta waren ze te laat. Ik denk dat het voor omicron, zeker met de uitleg van Van Dissel vorige week, een proportionele maatregel is. Heel veel pijn doet het op dit moment niet maar het geeft wel de lucht om rustig aan te kijken wat deze variant doet. Hopelijk kunnen de teugels volgende week weer gevierd worden, valt het toch tegen dat zit de rem al op de verspreiding.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2G is passé.

(a) Met omicron kunnen we veel hogere aantallen besmettingen aan zonder dat de zorg wordt overbelast.
(b) Omicron verspreidt zich iets minder snel onder ongevaccineerden en veel sneller onder gevaccineerden. De verhouding tussen de incidentie van covid tussen beide groepen gaat schuiven.

Moreel was het al onprettig, maar nu is de technische case voor 2G ook aan het verzwakken.
2G is nooit primair bedacht om de verspreiding te beperken. Het idee erachter is veel meer dat iedereen die besmet raakt genezen of gevaccineerd is waardoor de kans dat ze ernstig ziek worden en hulp in het ziekenhuis nodig hebben veel minder groot is. En natuurlijk om te zorgen voor vaccinatie drang.

Neemt niet weg dat de proportionaliteit als Omicron echt zo meevalt opnieuw overwogen moet worden. We hebben immers ook geen 2G voor de griepprik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:49:
[...]

Aan de andere kant, er ligt nu een stempeltje lock-down op maar eigenlijk hebben we het over de twee meest doodse weken van het jaar. Scholen en verenigingen liggen al 2 weken stil en op de werkvloer is het rond deze tijd altijd al rustiger. En als familie of vrienden bij elkaar willen kruipen doen ze dat toch wel, dat is slechts een advies.
Eigenlijk is deze periode met een weekje verlengt. Jammer alleen dat er nu een negatief sentiment overheen hangt.

En wat betreft het op tijd zijn. Dit is om omicron af te wenden. Voor delta waren ze te laat. Ik denk dat het voor omicron, zeker met de uitleg van Van Dissel vorige week, een proportionele maatregel is. Heel veel pijn doet het op dit moment niet maar het geeft wel de lucht om rustig aan te kijken wat deze variant doet. Hopelijk kunnen de teugels volgende week weer gevierd worden, valt het toch tegen dat zit de rem al op de verspreiding.
Volgens mij sta je behoorlijk ver van de maatschappij af. Niet heel veel pijn doen? Leg jij dat maar even uit aan de horeca, aan de evenementen en aan de ouderen die nu niet meer met familie samen durven te zijn. Vergeet ook de winkeliers niet en de werknemers die graag een kerstborrel hadden gehad. Bel even met CP en Landal om ze te vertellen dat het allemaal zo fijn is.

Niet heel veel pijn. Hoe kom je d’rbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:48:
[...]

Deze zin snap ik niet als leek. Heb je daar enige uitleg van? Waarom zou het minder snel gaan onder ongevaccineerden en sneller onder gevaccineerden.
Er zijn twee factoren van belang:

1. de R0 waarde. Dat is een maat voor hoe besmettelijk een virus is in een niet-immune samenleving.

2. De mate waarin het virus immuniteit tegen eerdere varianten weet te ontwijken.

Voor omicron schatten we R0 iets lager in dan voor delta: 4-6 vs 6-7. Gevolg is dat de verspreiding onder de ongevaccineerden iets langzamer gaat.

Tegelijk is omicron op de gehele bevolking in NL naar schatting 55% besmettelijker dan delta. Dat effect komt dus geheel uit het ontwijken van immuniteit.

Gevolg is dat omicron méér onder gevaccineerden rond zal gaan en minder onder ongevaccineerden. De verhouding tussen de groepen verschuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
2G is passé.

Zeer risicovol. Er hoeft maar iets te gebeuren en je loopt volledig vast. Dan heb je geen code zwart meer, maar simpelweg geen zorg meer.
Dat hoor ik voor het eerst.
Betekent dat dus dat we juist niet moeten boosteren? Zonder booster ben je al beschermd genoeg tegen ernstige ziekte, als je kwetsbaarder wordt voor een besmetting?

In dat geval heb ik best een goede keuze gemaakt door nog even te wachten met de booster.
Ze durven het sowieso niet in Den Haag. Veel te bang voor de kleine groep die hiermee buiten de boot zal vallen (eigen keuze van die groep, maar ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:02:
[...]

Er zijn twee factoren van belang:

1. de R0 waarde. Dat is een maat voor hoe besmettelijk een virus is in een niet-immune samenleving.

2. De mate waarin het virus immuniteit tegen eerdere varianten weet te ontwijken.

Voor omicron schatten we R0 iets lager in dan voor delta: 4-6 vs 6-7. Gevolg is dat de verspreiding onder de ongevaccineerden iets langzamer gaat.

Tegelijk is omicron op de gehele bevolking in NL naar schatting 55% besmettelijker dan delta. Dat effect komt dus geheel uit het ontwijken van immuniteit.

Gevolg is dat omicron méér onder gevaccineerden rond zal gaan en minder onder ongevaccineerden. De verhouding tussen de groepen verschuift.
Blijft apart. Je zou toch denken dat het rondgaan onder niet-zieke mensen even snel zou gaan en langzamer als iemand bescherming heeft opgebouwd door een prik. Ik snap het dus gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:09:
[...]

Blijft apart. Je zou toch denken dat het rondgaan onder niet-zieke mensen even snel zou gaan en langzamer als iemand bescherming heeft opgebouwd door een prik. Ik snap het dus gewoon niet.
Hoe kan je ooit bewijzen dat deze variant minder besmettelijk is onder niet gevaccineerden/herstelden ?

Er is nergens ter wereld meer een groep mensen die volledig onbekend is met covid19, alleen met observatie van zo'n groep zou je dat kunnen bewijzen. Wat er in petrischaaltjes in laboratoria gebeurt is veel te zwak om conclusies uit te halen die beleid sturen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:09:
[...]

Zover ik weet beschermd een vaccinatie maar weinig tegen besmetting. Ik zou verwachten dat het in de gevaccineerde groep iets langzamer zou gaan, er is wel enige bescherming namelijk (zeker kort na de prikken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat hangt af van het doel van 2G: het voorkomen van besmettingen speelt inderdaad minder, maar als incentive voor gezonde 50 minners is het nog steeds erg effectief.

Zonder 2G zal de bereidheid tot regelmatig boosteren aanzienlijk dalen, dat hoeft niet erg te zijn als het vanuit de overheid een bewuste keuze is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 17:31
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:02:
Gevolg is dat omicron méér onder gevaccineerden rond zal gaan en minder onder ongevaccineerden.
Volgens mij ontbreekt hier het belangrijke woord: relatief ten opzichte van dezelfde groep pre-omicron.

Eender welke vaccinatie remt dus nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:38:
Illustratie hoe mensen op deze lockdown reageren.
Waar kijkt deze boomer naar?
Heb geen idee wat dit is... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

martwoutnl schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:47:
[...]

Dat die man nog een zelftest accepteerde. Ze zijn toch zo tegen stokjes in de neus? En als je dan leest hoe personeel wordt behandeld door familie van patiënten. Als ik het ziekenhuis zou zijn, zou ik dat familielid zo naar huis sturen en die familie het laten uitzoeken. Dan moeten ze de gevolgen van hun actie's maar zelf dragen.
Ik hoop van harte dat u ook zo behandeld wordt in geval van spoedeisende zorg 8)7 , dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:24:
[...]

Waar kijkt deze boomer naar?
Heb geen idee wat dit is... :)
Samenklonteren van mensen die inchecken via die app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:04:
[...]

Dat hoor ik voor het eerst.
Betekent dat dus dat we juist niet moeten boosteren? Zonder booster ben je al beschermd genoeg tegen ernstige ziekte, als je kwetsbaarder wordt voor een besmetting?

In dat geval heb ik best een goede keuze gemaakt door nog even te wachten met de booster.
Boosters brengen de bescherming tegen omicron op het niveau dat twee prikken tegen delta bieden.

Als je gezondheid goed is en je bent jonger dan pakweg 70 jaar, heb je na twee vaccinaties voldoende beschermd om niet bang te zijn voor ernstige ziekte na een covid-infectie. Dat geldt ook voor omicron.

Met booster is de bescherming altijd nog beter, het is dus niet persé een nuttige gedachte om de booster te weigeren en het op een infectie te laten aankomen.

Wat wél nuttig is, is om de ouderen voor te laten. Er is beperkte capaciteit en er zijn behoorlijke wachttijden voor de booster. Als veertiger met 1x Janssen en 1x delta als immunisatie vind ik niet dat ik vooraan in de rij hoef te staan als mijn jaar straks aan de beurt is.

Ik maak dus een iets andere afweging: ik weeg niet mijn booster tegen mijn kans op infectie af, maar mijn kans op infectie tegen andermans booster. In mijn overweging wint het belang van de ander, ik ga in februari wel even prikken.
[...]

Ze durven het sowieso niet in Den Haag. Veel te bang voor de kleine groep die hiermee buiten de boot zal vallen (eigen keuze van die groep, maar ja).
Ik ervaar het net even anders. Als een groep wordt buitengesloten, heeft niet alleen die groep pijn. De hele samenleving heeft pijn, namelijk omdat het principe van inclusiviteit en gelijkwaardigheid een deuk heeft opgelopen.

Ik ben geen ontvanger van toeslagen en dus ook geen slachtoffer van de toeslagenaffaire. Toch doet die zaak mij persoonlijk veel pijn. Vanaf de basisschool leren we dat we niet mogen generaliseren, zelfs niet als we getalsmatig best een punt hebben. Dat is een belangrijk principe ter voorkoming van discriminatie.

Als vervolgens een van de meest ingrijpende overheidsdiensten, de belastingdienst, over deze grens stapt, dan vind ik dat kwetsend. In dergelijke situaties zal ik altijd partij kiezen voor de minderheid, ook al hoor ik zelf niet daarbij.
Pagina: 1 ... 97 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.