1G is ook geen optie. Ik doelde op 2G zoals het bedoeld is, namelijk gevaccineerd of genezen. De naam coronapas is eigenlijk ook niet goed gekozen. Eigenlijk moet het een soort bewijs worden dat je corona bestendig bent, doordat je gevaccineerd bent of gewoon de ziekte hebt doorgemaakt. Of dat je daarna nou besmet bent of niet moet geen drama zijn, al is het natuurlijk altijd slim om thuis te blijven als je ziek bent. Nu we in de huidige opzet toch voor 3G hebben gekozen, mag je als ongevaccineerde toch naar binnen als je negatief getest bent. Leuk... maar zo breng je dus mensen die niet bewezen corona bestending zijn in contact met mensen die dat wel zijn. We all know what happened.....Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:24:
[...]
Het probleem met 1G is vooral de beperkte inzetbaarheid. Je hebt namelijk geen testcapaciteit voor 10 miljoen testen per week, waar je wel over praat als je de hele samenleving 'open' zou gooien met 1G.
Je kan dus alleen 1G inzetten op beperkte use-cases zoals uitgaan of sportwedstrijden.
@Dennis Dat zeg je wel degelijk, want dat is de kern van je hele argument: 'waarom we dat niet moeten willen'.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Hier zien we toch alleen dat het systeem werkt? Indien iets onredelijk is dan kan het worden teruggefloten of worden tegengehouden.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:25:
[...]
Hier nog wat mooie voorbeelden van bovenstaande in de praktijk:
• De "tijdelijke" wet bestuurlijke maatregelen terrorisme. Zou vijf jaar geldig blijven. Overheid zegt: hop, we verlengen. Raad van State zegt: motivatie is ondeugdelijk. https://www.raadvanstate....g-maatregelen-terrorisme/
• ANPR-Camera's. Belastingdienst dacht: hé die zijn handig. Werd gelukkig teruggefloten door de rechter.
Dat klopt, de enorm foutieve aanname in het hele 3G beleid is dat je met een groen vinkje een voldoende mate van onbesmettelijkheid aan kan tonen. Dat is uiteindelijk anders gebleken.stylezzz schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
[...]
1G is ook geen optie. Ik doelde op 2G zoals het bedoeld is, namelijk gevaccineerd of genezen. De naam coronapas is eigenlijk ook niet goed gekozen. Eigenlijk moet het een soort bewijs worden dat je corona bestendig bent, doordat je gevaccineerd bent of gewoon de ziekte hebt doorgemaakt. Of dat je daarna nou besmet bent of niet moet geen drama zijn, al is het natuurlijk altijd slim om thuis te blijven als je ziek bent. Nu we in de huidige opzet toch voor 3G hebben gekozen, mag je als ongevaccineerde toch naar binnen als je negatief getest bent. Leuk... maar zo breng je dus mensen die niet bewezen corona bestending zijn in contact met mensen die dat wel zijn. We all know what happened.....
Je kan hooguit een 2G beleid voeren op de aanname dat je voldoende beschermd bent als individu, niet op basis van de voorwaarde dat je ongevaarlijk bent voor anderen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sorry, maar zo wordt het wel vervelend debatteren natuurlijk. Als ik met een onderbouwing kom van gewoon een respectabel journalistiek medium (Follow the Money) en een link naar de website van de Europese Commissie waar de plannen gewoon benoemd worden dan zijn mijn bronnen opeens niet goed?Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
Je bent nog altijd argumenten aan het maken op basis van 'het is er nog niet, maar het kan wel in de toekomst'. Een artikel over een ontwikkelaar die maar al te graag hun digitale-identiteit-systeem aan de EU wil verkopen is natuurlijk een heel éénzijdige bron.
Ik begrijp oprecht niet wat je hier probeert te zeggen? De plannen staan gewoon op de site van de Europese Commissie en het staat zelfs in het Nederlandse regeerakkoord. Hoe kun je dan nu nog zeggen dat het er niet gaat komen?Voorlopig is er geen aanleiding om dat soort systemen grootschalig uit te rollen 'puur omdat het kan' want ze moeten een bepaald doel dienen en daarvoor effectief zijn. Zijn ze dat niet, dan kosten ze alleen maar geld, en is het dus voordeliger om ze weer af te schaffen.
Klopt.Amd RuLuzzz schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:25:
[...]
Van Dissel heeft in de persco al aangeven dat het wel even duurt voordat het bekend is wat voor invloed het heeft op de ziekenhuisbesmetting in Nederland. Eerst wordt de Omikron variant de dominante versie. De jongeren zijn de eerste groep die massaal besmet worden, daarna sijpelen de besmettingen door naar de oudere mensen, gaat er nog een tijdje overheen tussen een besmetting en een ziekenhuis opname.
Ik schat deze week in AMS, over 1 a 2 weken landelijk.Die uitspraak maakte voor mij heel erg duidelijk dat wij met zijn allen nog een lange tijd aan de genomen beslissing vast zitten. Ik kom zelf op de volgende tijdlijn uit.
Omikron dominant -> 2 weken
4-9 dagenBesmettingen naar oudere groep -> 1 tot 2 weken
Vanaf infectie, 10-14 dagen. Minus 9 dagen omdat de positieve tests ook flink achterlopen op infecties. Dus een dag of 3.Opname ziekenhuis -> 1 tot 2 weken.
Gelukkig kunnen we ook cijfers uit het buitenland gebruiken.Al met al ben je zo een 4 weken verder.
Ik ben het met je eens, zeggen dat we er zeker een 8 weken aan vast zitten zorgt voor veel onrust.
Follow the Money is geen 'respectabele' bron, ze zijn niet objectief maar ze rapporteren met een doel, namelijk zogenaamde misstanden ontmaskeren.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:33:
[...]
Sorry, maar zo wordt het wel vervelend debatteren natuurlijk. Als ik met een onderbouwing kom van gewoon een respectabel journalistiek medium (Follow the Money) en een link naar de website van de Europese Commissie waar de plannen gewoon benoemd worden dan zijn mijn bronnen opeens niet goed?
Het gaat niet om welke bronnen aanhaalt maar welke boodschap je er mee probeert te verkondigen: De boodschap van 'we moeten hier nu niet aan gaan beginnen want dan hebben we in 10 jaar een Big Brother-staat'.
Covid is onder ons en zal dat ook blijven, dat is iets wat we voor ogen moeten blijven houden. Maar goed, heel deze discussie is nu te laat omdat de ziekenhuizen alweer van voor tot achter volgelopen zijn... misschien volgend jaar nog eens een poging doen.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:30:
[...]
Dat klopt, de enorm foutieve aanname in het hele 3G beleid is dat je met een groen vinkje een voldoende mate van onbesmettelijkheid aan kan tonen. Dat is uiteindelijk anders gebleken.
Je kan hooguit een 2G beleid voeren op de aanname dat je voldoende beschermd bent als individu, niet op basis van de voorwaarde dat je ongevaarlijk bent voor anderen.
Het huidige probleem in de zorg is vooral het gebrek aan mensen, wat in de nabije toekomst alleen maar erger gaat worden. Zowel vergrijzing, overstappers als te weinig aanwas zorgen ervoor dat er netto steeds minder zorgmedewerkers gaan komen. En die overstappers en gebrek aan nieuwe aanwas komt vooral omdat de arbeidsvoorwaarden slecht zijn, er een hoge werkdruk is en dat gecombineerd met weinig waardering. Ipv de boodschap te geven dat we daar wat aan gaat doen, zie je nu in het beleidsplan dat we 4.5 miljard gaan 'bezuinigen'. Hoe zie jij dat als een positief signaal naar degenen die nu moeten kiezen welke kant zo op gaan?eric.1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:06:
[...]
Zonder het betaalbaar te houden kan je niets, de perspectieven zonder de kosten in toom te houden zijn niet rooskleurig. Tevens is het geen visie waarin alle details zijn uitgewerkt. Om nu te zeggen dat dit een reden is om niet de zorg in te gaan ... dan kunnen we maar beter stoppen met het lezen van nieuws en weer eens op gevoel gaan leven.
Momenteel heb je in het bedrijfsleven minder werkdruk, meer flexibiliteit, betere voorwaarden en een beter salaris. En met dit huidige beleid wordt dat verschil alleen maar groter. Ditzelfde geldt trouwens precies zo voor het onderwijs en politie. Je zult zien dat we daar de komende jaren alleen maar meer problemen gaan krijgen. En ik zou in het beleid dan ook bovenal willen zien wat we daaraan gaan doen.
Maar dit is het Corona-virus topic en wat we ook doen aan de zorg zal dat geen impact hebben op de komende paar jaar. Dus voor hier is dit erg offtopic.
[removed]
Even een vraag, deels voor eigen gemoedsrust... Onderwijs is fysiek dicht, maar niet voor examenklassen. Dus gewoon les... Maar deze 40 jarige heeft AstraZeneca-vaccinaties.
Heb ik het goed begrepen dat transmissie zo ongeveer die van ongevaccineerde is, maar dat mijn kans op ziekenhuis nog steeds heel erg verkleind is?
Heb ik het goed begrepen dat transmissie zo ongeveer die van ongevaccineerde is, maar dat mijn kans op ziekenhuis nog steeds heel erg verkleind is?
Glijdende schaal. Dat probeer ik al een tijdlang aan te kaarten maar een drogredenering bij jezelf ontdekken is schijnbaar zo makkelijk niet.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:34:
[...]
Follow the Money is geen 'respectabele' bron, ze zijn niet objectief maar ze rapporteren met een doel, namelijk zogenaamde misstanden ontmaskeren.
Het gaat niet om welke bronnen aanhaalt maar welke boodschap je er mee probeert te verkondigen: De boodschap van 'we moeten hier nu niet aan gaan beginnen want dan hebben we in 10 jaar een Big Brother-staat'.
En zelfs dat had niet gewerkt. Elke stap is puur een extra demping voor het aantal besmettingen, maar geen enkele G voorkomt ze allemaal. Als je naar het geheel kijkt kun je er dus gewoon van uit gaan dat er altijd wel wat besmette mensen rondlopen binnen een groep, zelfs met 1G.ocwil schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:20:
[...]
Klopt met 2G hadden we kunnen leren dat alleen 1G, iedereen testen had gewerkt.
[removed]
Dat kun je van elke krant wel zeggen. Elk medium heeft zijn signatuur. Als Trouw de toeslagenaffaire beschrijft is dat dan ook niet objectief omdat ze daar een misstand ontmaskeren?Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:34:
Follow the Money is geen 'respectabele' bron, ze zijn niet objectief maar ze rapporteren met een doel, namelijk zogenaamde misstanden ontmaskeren.
Fair enough. Ik probeer inderdaad bewustwording te creëren over de hieraan verbonden risico's. Dat grote bedrijven hier een actieve rol in hebben vind ik des te meer kwalijk. Ik heb niet de illusie dat die nou het beste met ons voor hebben.Het gaat niet om welke bronnen aanhaalt maar welke boodschap je er mee probeert te verkondigen: De boodschap van 'we moeten hier nu niet aan gaan beginnen want dan hebben we in 10 jaar een Big Brother-staat'.
Daarvoor moet ik nu een id-bewijs laten zien (nou ja, voor fb niet, maar minder anonimiteit op sociale media zou ik niet per se op tegen zijn).Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:03:
Je hebt hem straks (mogelijk) wel nodig voor het openen van een bankrekening, alcohol kopen bij een slijterij, het huren van een auto, het afsluiten van een mobieletelefoonabonnement én voor het registreren op Facebook. En daar is niks complots aan, zijn allemaal concrete voorbeelden die worden benoemd in de voorstellen.
Maar is het de schuld van het kabinet dat in de komende periode 3.5 miljard extra willen investeren in de zorg én tegelijkertijd de ongebreidelde, onbetaalbare groei de komende 30 o.i.d. jaar met 4,5 miljard willen afvlakken, wat komende jaren bijna geen effecten heeft.redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:46:
[...]
Dat kun je blijven zeggen, maar in de huidige tijd het over bezuinigingen in de zorg te hebben is gewoon al stom. Zelfs als je het niet wil zien als bezuinigingen (dat is maar net hoe je er naar kijkt), moet je juist laten zien dat je de zorg wilt verbeteren. En met het huidige plan gelooft niemand daar in (iig niet het gros van het huidige en toekomstige zorgpersoneel). Je zou een beleid willen waardoor mensen weer gaan kiezen voor de zorg. Maar met de huidige plannen zal dat alleen maar verder kelderen.
Of de oppositie die continue BEZUINIGING VAN 4.5 MILJARD roept?
Ik las vreemd genoeg Vin Diesel. Raar en offtopic.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Wat een verdrietig bericht...sterkte...Dakillerbean schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:50:
[...]
Vergeet daar bovenop ook niet de mensen die door uitgestelde zorg uiteindelijk minder levensjaren genieten of hun laatste kans voor behandeling zien verdampen, of men gewoon te laat is.
Zo ben ik afgelopen jaar mijn moeder verloren. Niet aan corona maar wel als gevolg daarvan. Controles op ex-kankerpatienten die al enkele jaren in remissie zaten werden uitgesteld of afgezegd onder het motto “het zal dit jaar wel nog steeds goed zijn”. Dat was het bij mijn moeder dus niet. Uiteindelijk was het dus te laat en was de ziekte al in een stadium dat behandelen geen optie meer was. Maar het begon met een pijntje in de onderrug waarna de huisarts op aandringen de onderzoeken naar voren wist te halen.
En zo zijn er velen die, als ze netjes hun controles en onderzoeken hadden kunnen laten doen, nog een kans van overleven hadden gehad of een juiste behandeling. Tel die maar eens bij de overleden coronagevallen en dan wordt het cijfertje ineens niet zo mooi meer… uiteindelijk is mijn moeder 62 geworden en dus een heel ander verhaal als iemand van 80, 90, of 90+.
Volgens mij verplicht Facebook dat tegenwoordig al. Vroeger was het niet nodig inderdaad.migchiell schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:42:
Daarvoor moet ik nu een id-bewijs laten zien (nou ja, voor fb niet, maar minder anonimiteit op sociale media zou ik niet per se op tegen zijn).
Alleen als FB het vermoeden heeft dat je niet je paspoortnaam gebruikt.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:50:
[...]
Volgens mij verplicht Facebook dat tegenwoordig al. Vroeger was het niet nodig inderdaad.
Juridisch gezien mogen ze dat helemaal niet. Maar daar heeft FB lak aan, als je een ID bewijs instuurt waar de gegevens zijn uitgelakt die je wettelijk gezien zwart moet maken, wordt de scan niet geaccepteerd.
En het is niet alsof de Autoriteit Persoonsgegevens er nu veel aan doet.
Wel toevallig dat ik ineens op vele plekken, zoals op Nu, Reddit en hier het verhaaltje weer zie welke @Dennis hier steeds herhaald.
Het zou toch niet dat dit weer opnieuw rond gezongen wordt in de groepen om maar “actueel” te blijven?
Het zou toch niet dat dit weer opnieuw rond gezongen wordt in de groepen om maar “actueel” te blijven?
Want als corona onder controle is, is er nog een nut voor. Kijk je uit dat je geen complottheorieën gaat geloven...?Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:55:
[...]
Euhm, de app zal waarschijnlijk worden uitgebreid en ook voor andere doeleinden gebruikt gaan worden. Dennis in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
@Jumpman
Waarom zou je 13 miljoen mensen moeten testen elke 48 uur?Waah schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:24:
[...]
Behalve dat dat niet haalbaar iswant hoe ga je 13 miljoen mensen testen, elke 48 uur.
Ja maar:
Vaak genoeg prima artikelen... Maar die koppen er vaak boven
Past minder goed in een krantenkop/youtube-titel dan:rik86 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:43:
[...]
Maar is het de schuld van het kabinet dat in de komende periode 3.5 miljard extra willen investeren in de zorg én tegelijkertijd de ongebreidelde, onbetaalbare groei de komende 30 o.i.d. jaar met 4,5 miljard willen afvlakken, wat komende jaren bijna geen effecten heeft.
En zo wat je de huidige journalistiek wel zo'n beetje samenOf de oppositie die continue BEZUINIGING VAN 4.5 MILJARD roept?
Je kan de sectoren ook afstemmen op nut en noodzaak van 1G. Niet de winkels, maar wel de evenementen, natte horeca en grote sportevenementen bv.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:58:
[...]
Waarom zou je 13 miljoen mensen moeten testen elke 48 uur?
offtopic:
Guiness book of records? Alhoewel ik denk dat China dat al sneller heeft gedaan.
Guiness book of records? Alhoewel ik denk dat China dat al sneller heeft gedaan.
*knip*42erik schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:56:
[...]
Want als corona onder controle is, is er nog een nut voor. Kijk je uit dat je geen complottheorieën gaat geloven...?
Veel dingen die afgelopen jaar geroepen werden, zijn uitgekomen. Vooral over de coronapas en toegang krijgen op basis van je vaccinatiestatus. En voilla, het is al zover. Een jaar geleden schreeuwde iedereen *knip* en nu is het al "normaal" geworden.
*knip*
Rustig, je vervalt nu in complotten, glijdende schaal argumenten en zet zaken (te) dik aan.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 20-12-2021 13:52 ]
Lees anders de discussie even die hierop volgde. Niks complottheorieën.42erik schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:56:
Want als corona onder controle is, is er nog een nut voor. Kijk je uit dat je geen complottheorieën gaat geloven...?
Die “ze” is zo kenmerken in dit soort posts. Alsof de overheid een slecht wezen is die je probeert te controleren. Wellicht ken je geen mensen die bij de overheid werken of in de politiek. Maar ik ken er redelijk veel. Stuk voor stuk mensen zoals jij en ik die het beste voor hebben met het land.Dennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:01:
[...]
Telkens een beetje meer pakken. Dat is de manier waarop ze het doen.
Dit dus. En misschien worden er af en toe beslissingen genomen die slecht geïnformeerd zijn of beïnvloed zijn door persoonlijke belangen, maar that's about it.giantgiantus schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:05:
[...]
Die “ze” is zo kenmerken in dit soort posts. Alsof de overheid een slecht wezen is die je probeert te controleren. Wellicht ken je geen mensen die bij de overheid werken of in de politiek. Maar ik ken er redelijk veel. Stuk voor stuk mensen zoals jij en ik doe het beste voor hebben met het land.
Vergeet niet dat de politici zelf ook burgers zijn, dus elk evil plan dat er zou zijn om ons als burgertjes te controleren, is een plan waar ze zelf ook de dupe van gaan zijn.
Verder lijkt me het vraagstuk hoe een post-corona samenleving ingericht gaat worden hier behoorlijk offtopic. Laten we ons concentreren op de situatie van vandaag.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 20-12-2021 13:08 ]
Miss zit het hem in het feit dat je nu heel veel info deelt met allerlei bedrijven maar niet met 1 orgaan. Daarlijk is het DE overheid die letterlijk alle info heeft, als dat nu zo makkelijk te achterhalen was zouden ze niet toewerken aan 1 systeem voor dit alles. In China hebben ze een sociaal credit systeem, je kan daar genoeg over vinden en ja de overheid vindt het daar ook heel nuttig tbv van de algehele bevolking.redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:05:
[...]
En als je zo bang bent voor die app zou ik heel rap je smartphone vernietigen. Via dat ding kunnen ze al veel meer van te weten komen dan ze ooit via die corona-check app zullen krijgen. Begin maar met identiteit en je precieze locatie, foto's die vaak naar de cloud gaan, koopgedrag en nog veel meer.
Ik snap daarom die achterdocht van de corona-check app nooit zo goed. 99% van de dingen waar mensen bang voor zijn gebeurt nu al doordat je die phone dagelijks gebruikt en meeneemt
Het gaat er nu niet per se om of het een bedrijf, overheid of een andere instantie is. Maar alle data aan elkaar koppelen en die in handen geven van 1 orgaan ........dacht dat men niet zo fan was van communisme.
Ik (en velen om mij heen) kan mij niet herinneren dat ik om deze zaken moord en brand geschreeuwd heb. Sterker nog, die vonden het een goede zaak.Dennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:01:
[...]Vooral over de coronapas en toegang krijgen op basis van je vaccinatiestatus. En voilla, het is al zover. Een jaar geleden schreeuwde iedereen moord en brand en nu is het al "normaal" geworden.
Dus om nou te generaliseren dat iedereen tegen was, nou nee.......
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Volgens mij wordt er ook niet beweerd dat ze het met een evil voorbedacht plan doet, maar meer dat het een verkeerde kant op gaat aangezien ze nu steeds meer macht naar zich toe trekken. Er zijn tal van voorbeelden waar je ziet dat wanneer men te veel macht heeft, men het vroeg of laat gaat misbruiken. Zouden jij en ik ook doen.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:07:
[...]
Dit dus. En misschien worden er af en toe beslissingen genomen die slecht geïnformeerd zijn of beïnvloed zijn door persoonlijke belangen, maar that's about it.
Vergeet niet dat de politici zelf ook burgers zijn, dus elk evil plan dat er zou zijn om ons als burgertjes te controleren, is een plan waar ze zelf ook de dupe van gaan zijn.
Verder lijkt me het vraagstuk hoe een post-corona samenleving ingericht gaat worden hier behoorlijk offtopic. Laten we ons concentreren op de situatie van vandaag.
Niet helemaal corona idd, maar corona met de QR-pas en het doorzetten van lokaal 3g/2g/1 naar steeds meer 1 Europees systeem die ook nog een houdbaarheidsdatum heeft waarbij (als je niet voldoet aan x dan mag je y niet), helpt enorm mee met dit nieuwe systeem.
Het kabinet wil geen 3.5miljard extra investeren. Dat is het minimale wat nodig is om de huidige zorg op peil te houden (en de afbraak van de laatste jaren weer iets tegen te gaan). Dus goed dat ze na de lange termijn kijken, maar ik mis het plan om de zorg echt te verbeteren en een goede organisatieslag te maken.rik86 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:43:
[...]
Maar is het de schuld van het kabinet dat in de komende periode 3.5 miljard extra willen investeren in de zorg én tegelijkertijd de ongebreidelde, onbetaalbare groei de komende 30 o.i.d. jaar met 4,5 miljard willen afvlakken, wat komende jaren bijna geen effecten heeft.
Of de oppositie die continue BEZUINIGING VAN 4.5 MILJARD roept?
Daarnaast ben je heel wel heel willekeurig aan het kijken zoals je het hier neer zet. De meeste oppositie wil juist een hervorming wat uiteindelijk juist een besparing oplevert. Sterker nog, die willen vooral per direct investeren om dat te bereiken.
Het huidige plan zal vooral zorgen voor een zorg die er hard op achteruit gaat met daarbij wel een grote besparing omdat er geen personeel meer is.
Maar zoals gezegd is dit offtopic hier, dus dit is mijn laatste reaktie over de zorgkosten en beleid. Daarvoor is een ander topic
[removed]
1 een co2 budget kan ook prima zonder app. Nog afgezien van het feit dat dat best eens een heel goed idee kan zijnDennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:01:
[...]
En toch gaat het zo zijn. Een co2-budget bijvoorbeeld. Kan allemaal prima in zo'n app gegoten worden. Dat zijn gewoon plannen waar ze mee bezig zijn. Veel dingen die afgelopen jaar geroepen werden, zijn uitgekomen. Vooral over de coronapas en toegang krijgen op basis van je vaccinatiestatus. En voilla, het is al zover. Een jaar geleden schreeuwde iedereen moord en brand en nu is het al "normaal" geworden.
Telkens een beetje meer pakken. Dat is de manier waarop ze het doen.
Onder het mom van "never waste a good crisis" is het natuurlijk handig om dingen er versneld door te duwen.
2 moord en brand...? Nee hoor, daar hebben vele nooit over staan schreeuwen
Het komt over alsof de regering evilnis en alles wil controleren... De laatste keer dat ik keek stond nl nog steeds erg hoog in de lijstjes der democratie enzo
Yep - is misschien voer voor een ander topic, maar wel degelijk een discussie die maatschappijbreed gevoerd moet worden. Nu is het dan toevallig corona, maar als je het heel objectief bekijkt is het:monaldo schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:12:
[...]
Volgens mij wordt er ook niet beweerd dat ze het met een evil voorbedacht plan doet, maar meer dat het een verkeerde kant op gaat aangezien ze nu steeds meer macht naar zich toe trekken. Er zijn tal van voorbeelden waar je ziet dat wanneer men te veel macht heeft, men het vroeg of laat gaat misbruiken. Zouden jij en ik ook doen.
Niet helemaal corona idd, maar corona met de QR-pas en het doorzetten van lokaal 3g/2g/1 naar steeds meer 1 Europees systeem die ook nog een houdbaarheidsdatum heeft waarbij (als je niet voldoet aan x dan mag je y niet), helpt enorm mee met dit nieuwe systeem.
Burger doet X niet, dan mag hij geen gebruik maken van dienst Y.
Nu gaat het dan over het vaccineren met het coronavaccin, maar op termijn kan je dat zeer ver doortrekken en kom je in een soort Chinees systeem waar je op basis van een puntensysteem al dan niet bepaalde "privileges" (dus eigenlijk dingen die je normaal zou kunnen doen, maar wat ze beperkt hebben dmv zo'n systeem) krijgt.
En eigenlijk is dat hetgeen wat er zo zorgwekkend is aan de huidige trend. Steeds iets meer restricties, steeds wat meer uitzonderingen. In sommige landen mag je bijvoorbeeld al geen herstelbewijs meer gebruiken en moet je dus echt die prik hebben gehad, anders mag je een hele hoop niet meer. Ze kunnen de spelregels veranderen in wat ze willen. En DAT is het grote probleem met systemen als deze.
Heb je ooit gekeken naar wat Google of Facebook/Meta en TikTok aan data van je heeft? Dus die data is allang aan elkaar gekoppeld door 1 orgaan.monaldo schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:08:
[...]
Miss zit het hem in het feit dat je nu heel veel info deelt met allerlei bedrijven maar niet met 1 orgaan. Daarlijk is het DE overheid die letterlijk alle info heeft, als dat nu zo makkelijk te achterhalen was zouden ze niet toewerken aan 1 systeem voor dit alles. In China hebben ze een sociaal credit systeem, je kan daar genoeg over vinden en ja de overheid vindt het daar ook heel nuttig tbv van de algehele bevolking.
Het gaat er nu niet per se om of het een bedrijf, overheid of een andere instantie is. Maar alle data aan elkaar koppelen en die in handen geven van 1 orgaan ........dacht dat men niet zo fan was van communisme.
Bovenal zeg ik ook niet dat dit goed is, maar dat de 'Big Borther'-achtige taferelen waar mensen zo bang voor zijn, al lang werkelijkheid is. En dan niet bij de regering, maar bij oncontroleerbare bedrijven (tenzij de regering echt kwaad wil en dan zijn het zo overheidsbedrijven)
[removed]
Zou het een goed idee zijn om deze vraagstukken te verzamelen en te behandelen in een "De samenleving na corona" topic? Want het is genoeg voer voor een heel topic op zich.
Wat weten die bedrijven dan van persoonlijke medische data of financiele data? Weten ze in welke auto's ik rijd, welke kentekens die hebben? Weten ze hoeveel vuilniszakken ik wekelijks weggooi of naar de grofvuil rijd?redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:19:
[...]
Heb je ooit gekeken naar wat Google of Facebook/Meta en TikTok aan data van je heeft? Dus die data is allang aan elkaar gekoppeld door 1 orgaan.
Bovenal zeg ik ook niet dat dit goed is, maar dat de 'Big Borther'-achtige taferelen waar mensen zo bang voor zijn, al lang werkelijkheid is. En dan niet bij de regering, maar bij oncontroleerbare bedrijven (tenzij de regering echt kwaad wil en dan zijn het zo overheidsbedrijven)
Er is niets 'complot' aan.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:59:
[...]
Voorlopig is dat nog koffiedik kijken en het schuurt tegen een complot aan.
In ieder geval is het zo dat CoronaCheck, in de vorm waarin het nu bestaat voor toegang tot winkels, restaurants en cafés, straks geen noodzaak meer heeft.
Als je echt denkt dat we straks permanent aan het tonen van een QR gaan zitten omdat je graag de kroeg in wil, dan zet ik dat echt weg in de categorie van 'complot'. Want niemand is er bij gebaat om dat te doen.
Het staat gewoon openbaar op de officiële sites dat dit plannen zijn, die duidelijk gepushed worden vanuit machtige multionationals. En waar draait dat vooral om? Geld verdienen.
Er hoeft niet gelijk iets kwaadaardigs achter te zitten om hier risico's en nadelen in te zien. De vraag is maar of de voordelen van zo'n systeem er tegen opwegen. Als zo'n systeem er eenmaal is, dan gaat het nooit meer weg.
Goed idee.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:20:
Zou het een goed idee zijn om deze vraagstukken te verzamelen en te behandelen in een "De samenleving na corona" topic? Want het is genoeg voer voor een heel topic op zich.
Alhoewel, je mag dan alleen posten wanneer je een door overheidswege verstrekte app installeert die controleert dat je geen alu-hoedje op hebt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is wel een valide vraag: Wanneer is iets een complot en wanneer is het tegenwoordig terechte kritiek? Want anderhalf jaar geleden werd "Iedereen moet aan het vaccinatiebewijs" hier botweg weg gemodereerd als zijnde complottheorie.Fuujii schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:22:
[...]
Er is niets 'complot' aan.Raar dat je bronnen als FTM bekritiseert als bronvermelding, dan kun je niet eens een fatsoenlijke discussie houden.
Misschien is er daardoor ook zo weinig weerstand tegen 2G, omdat er te gauw enerzijds "vaccinatie" in verband gebracht wordt met echt compleet stompzinnige complotten, en aan de andere kant wordt weerstand tegen vaccinatie(bewijzen) daardoor gelijk monddood gemaakt, ook als er terechte kritiekpunten zijn.
ik zal dan niet veel posten in dat topic ik doen net zoveel als voor de corona tijdens de corona en als het voorbij is zal ik ook niet veel meer doen ( saai leven ik weet het)Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:20:
Buitenlandse cijfers dan denk ik aan de UK en Denemarken als representatief vergelijkings materiaal. Hoe ver lopen die landen op ons voor? Dat is niet gek veel toch?t_captain schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:34:
[...]
Klopt.
[...]
Ik schat deze week in AMS, over 1 a 2 weken landelijk.
[...]
4-9 dagen
[...]
Vanaf infectie, 10-14 dagen. Minus 9 dagen omdat de positieve tests ook flink achterlopen op infecties. Dus een dag of 3.
[...]
Gelukkig kunnen we ook cijfers uit het buitenland gebruiken.
Ik heb in retrospectief een heel leuke quote hieromtrent van jouYaksa schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:09:
[...]
Ik (en velen om mij heen) kan mij niet herinneren dat ik om deze zaken moord en brand geschreeuwd heb. Sterker nog, die vonden het een goede zaak.
Dus om nou te generaliseren dat iedereen tegen was, nou nee.......
Volgens mij zitten we niet ver af van het tweede deel.Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Hoezo tweederangsburgers? Het paspoort en/of de app gaan alleen (tijdelijk) gelden voor grootschalige evenementen, niet voor een bezoek aan de supermarkt of de kapper.
Nog een leuke:
Een @Stoney3K toch heb jij dit mogen zeggen blijkbaarYakuzA schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:09:
[...]
Het zal eerder gewoon een blaastest bij de ingang zijn oid.
Verplicht met een corona test/app/paspoort zal het echt niet snel worden.
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:42:
[...]
Aanvullend draarop: Niet zo zeer vanwege corona, maar omdat dat een heel steil hellend vlak is wat heel makkelijk voor andere (misschien minder frisse) doeleinden kan worden ingezet.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Bekijk je eigen data maar eens goed. Ik durf te wedden dat de meeste mensen makkelijk uit hun google-account kunnen halen of ze gevaccineerd zijn, wat voor auto ze hebben en hoe vaak en waar je uit eten gaat e.d. Zeker als je dat koppelt aan de zoekmachines die b.v. ookWolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:20:
[...]
Wat weten die bedrijven dan van persoonlijke medische data of financiele data? Weten ze in welke auto's ik rijd, welke kentekens die hebben? Weten ze hoeveel vuilniszakken ik wekelijks weggooi of naar de grofvuil rijd?
Ik moest laatst een boete aanvechten omdat ik een bekeuring kreeg van een plek waar ik dit jaar niet geweest ben. Ik kon daarbij zonder alteveel moeite met mijn eigen data bewijzen dat ik en de auto op dat moment op een andere plek waren.
Daarnaast gaat het er niet om dat ze weten hoeveel vuilniszakken je weg gooit, maar wel dat er al enorm veel data van je bij enkele bedrijven bekend zijn. En dat wil niet zeggen dat je niet hoeft te kijken wat de regering doet, maar wel dat je nu al veel meer toestaat dan je zelf denkt.
Maar ook hierover is dit niet het juiste topic, dus terug naar Covid
[removed]
Het debat wordt helaas gekaapt door 'echte' complotdenkers, die overal een kwaadaardige agenda achter zien door een New World Order of iets. Diep in de rabbit hole.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:25:
[...]
Dat is wel een valide vraag: Wanneer is iets een complot en wanneer is het tegenwoordig terechte kritiek? Want anderhalf jaar geleden werd "Iedereen moet aan het vaccinatiebewijs" hier botweg weg gemodereerd als zijnde complottheorie.
Misschien is er daardoor ook zo weinig weerstand tegen 2G, omdat er te gauw enerzijds "vaccinatie" in verband gebracht wordt met echt compleet stompzinnige complotten, en aan de andere kant wordt weerstand tegen vaccinatie(bewijzen) daardoor gelijk monddood gemaakt, ook als er terechte kritiekpunten zijn.
Dat terwijl er echt wel valide kritiek tussen zi. Alleen wordt dit ook weggemoffeld als 'complot'. Een enorme dooddoener. Daardoor kan er niet eens een normaal debat over gehouden worden.
Het antwoord is dus nee als ik je goed begrijp. Tenzij jij mij nu even aanwijst waar ik mijn saldo van parkeeruren of bankrekening kan vinden in mijn Google account?redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:28:
[...]
Bekijk je eigen data maar eens goed. Ik durf te wedden dat de meeste mensen makkelijk uit hun google-account kunnen halen of ze gevaccineerd zijn, wat voor auto ze hebben en hoe vaak en waar je uit eten gaat e.d. Zeker als je dat koppelt aan de zoekmachines die b.v. ook
Ik moest laatst een boete aanvechten omdat ik een bekeuring kreeg van een plek waar ik dit jaar niet geweest ben. Ik kon daarbij zonder alteveel moeite met mijn eigen data bewijzen dat ik en de auto op dat moment op een andere plek waren.
Daarnaast gaat het er niet om dat ze weten hoeveel vuilniszakken je weg gooit, maar wel dat er al enorm veel data van je bij enkele bedrijven bekend zijn. En dat wil niet zeggen dat je niet hoeft te kijken wat de regering doet, maar wel dat je nu al veel meer toestaat dan je zelf denkt.
Maar ook hierover is dit niet het juiste topic, dus terug naar Covid
Claimen over hellende vlakken en dreigend onheil is wel erg makkelijk. Als je wordt gesteld voor de keuze tussen kroegen open en vijfduizend doden dan is het lastig om botweg te zeggen dat je al die doden best bereid bent te accepteren. Maar als je dan claimt dat de open kroegen juist een burgerloolog/tirannie met vijftgduizend doden voorkomt dan kan je opeens wel met een rein geweten daarvoor kiezen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik denk ook dat een hellend vlak pas gevaarlijk is als je ineens alle parlementaire waarborgen weg neemt. Als iemand ineens besluit om je veiligheidstouwtje door te knippen dusGAIAjohan schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:28:
Een @Stoney3K toch heb jij dit mogen zeggen blijkbaar
[...]
Daarom maak ik me geen zorgen over zo'n EU-identiteit-systeem als tool op zich, wel als er politieke organen zeggen die roepen "Het doel heiligt de middelen" om dat systeem voor andere doeleinden in te zetten als het bedoeld was.
Alarm slaan omdat er dus een centraal systeem opgezet is en dan de aanname doen dat het voor andere dingen gebruikt gaat worden, zonder dat daar nu nog enig nut voor is, lijkt me niet valide.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 20-12-2021 13:32 ]
Toch reageerde je een jaar geleden op @CMD-Snake die elke vorm van Coronapas niet oké vind.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:31:
[...]
Ik denk ook dat een hellend vlak pas gevaarlijk is als je ineens alle parlementaire waarborgen weg neemt. Als iemand ineens besluit om je veiligheidstouwtje door te knippen dus
Daarom maak ik me geen zorgen over zo'n EU-identiteit-systeem als tool op zich, wel als er politieke organen zeggen die roepen "Het doel heiligt de middelen" om dat systeem voor andere doeleinden in te zetten als het bedoeld was.
Alarm slaan omdat er dus een centraal systeem opgezet is en dan de aanname doen dat het voor andere dingen gebruikt gaat worden, zonder dat daar nu nog enig nut voor is, lijkt me niet valide.
Daar reageer jij met volledige instemming op.
Inmiddels is je mening eigenlijk best wel gedraaid..
Het gevaar van dergelijke registratie is vooral dat de huidige regering wellicht niet gevaarlijk is, maar wie weet wat voor regering we op andere momenten hebben, die dan toegang tot dergelijke data hebben
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 20-12-2021 13:35 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Yellowbrick facturen komen binnen in mijn Gmail.Wolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:31:
[...]
Het antwoord is dus nee als ik je goed begrijp. Tenzij jij mij nu even aanwijst waar ik mijn saldo van parkeeruren of bankrekening kan vinden in mijn Google account?
Mijn betaald parkeren kan er dus uitgehaald worden.
En locatie geschiedenis laat ook zien waar je geweest bent (mits het aanstaat).
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De huidige coronapas is dan ook geanonimiseerd, die kun je niet 'ombouwen' tot een centraal ID systeem waarin iedereen digitaal te herleiden is naar de persoon toe. Daarvoor zul je een nieuwe database moeten aanleggen, de enige overeenkomst die er is, is dat ze allebei gebruik maken van een QR code.GAIAjohan schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:34:
[...]
Toch reageerde je een jaar geleden op @CMD-Snake die elke vorm van Coronapas niet oké vind.
Daar reageer jij met volledige instemming op.
Inmiddels is je mening eigenlijk best wel gedraaid..
Het gevaar van dergelijke registratie is vooral dat de huidige regering wellicht niet gevaarlijk is, maar wie weet wat voor regering we op andere momenten hebben, die dan toegang tot dergelijke data hebben
En het argument 'QR code' betekent op zich niets -- het is even veel waard voor een computer als voor ons ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ betekent. Een manier om data te representeren, niets anders.
Bovendien vind ik zo'n coronapas ook gerechtvaardigd als het een alternatief is voor eindeloze lockdowns en het dicht houden van sectoren, het moet dus een middel zijn om lockdown-maatregelen te vervangen.
Het is langzaam gekropen naar een coronapas én lockdown-maatregelen en dat vind ik ook alles behalve gerechtvaardigd.
[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 20-12-2021 13:40 ]
En wat doet Google met die yellowbrick facturen dan?Dennis1812 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:34:
[...]
Yellowbrick facturen komen binnen in mijn Gmail.
Mijn betaald parkeren kan er dus uitgehaald worden.
En locatie geschiedenis laat ook zien waar je geweest bent (mits het aanstaat).
Krijg je dan een aanbieding omdat je in parkeerzone 029 hebt geparkeerd (terwijl je locatieservice uit staat)?
Het is wel raar, als de overheid alle informatie perfect kan ontsluiten omdat iedereen een QR code heeft dan krijg je als argument ' Dat kan Big Tech allang'. Maar tot nu toe zie ik weinig data die Big Tech daadwerkelijk perfect ontsluit.
Verwijderd
Toch zie ik wel een voordeeltje aan deze hele crisis. De bevolking is collectief zo verontwaardigd geworden over liberaal beleid en nog nooit zo betrokken geweest met een sociale politieke agenda. Ik verwacht een gigantische verschuiving naar links bij de volgende verkiezingen.
Nog nooit heb ik mensen zo betrokken gezien met de mentale gezondheid van jongeren. Jaren hingen de instanties het aan de grote klok dat het niet goed ging maar niemand kon het wat schelen. Nu we een lockdown gaan is dit opeens nummer een prioriteit voor veel mensen op de fora en Twitter geworden. Ik verwacht een grote politieke beweging die eindelijk eens de bezuinigingen en wachtlijsten in de Jeugdzorg en GGZ gaat aanpakken. Sinds de lockdowns is iedereen er zich van bewust wat voor gigantisch maatschappelijk probleem dat is.
Armoede in Nederland is al decennia een probleem maar nu er een mondkapjesverplichting is begrijpen kritische burgers pas echt hoe het is om elke euro om te moeten draaien. Gelukkig worden er massaal mondkapjes gedoneerd aan voedselbanken en ik verwacht een flinke maatschappelijke discussie post-corona hoe we armoede voorgoed kunnen verbannen uit Nederland.
Leerachterstanden bij kinderen bestaan al heel lang. Speciaal onderwijs, maar ook "gewone" jongeren met een minderbedeelde achtergrond lopen vaak een leerachterstand op. Daarnaast kunnen alleen de hogere klassen zich bijles veroorloven. Sinds de sluiting van de scholen is het voor iedereen duidelijk hoe cruciaal 1 maand onderwijs is! Dat kan niet anders betekenen dan protesten op het Malieveld om klassengrote omlaag te brengen en een lagere werkdruk voor leerkrachten af te dwingen. Gezien de gigantische verontwaardiging van het sluiten van het fysiek onderwijs kan het niet anders dan dat men in gaat zien dat scholen klassenongelijkheden moeten gaan aanpakken in plaats van vergroten.
De vrije markt, het paradepaardje van decennia aan liberaal beleid is dood. Nog nooit is de noodzaak van overheidsbemoeienis in de markt duidelijker geweest dan tijdens deze crisis. "De markt lost het maar op" bestaat niet meer. Bedrijven zijn overheidsgesubsidieerde instanties geworden voor de voltrekking van werkgelegenheid. Een volledige verschuiving naar een communistisch gedachtengoed verwacht ik niet, maar gezien de gigantische betrokkenheid en roep tot het in leven houden van verliesleidende bedrijven vermoed ik dat de bevolking niet meer kijkt naar winstgevendheid van bedrijven maar naar hoe veel werkgelegenheid het in stand houdt. Dit gaat een radicale verandering in ons politiek stelsel teweegbrengen.
Nog nooit heb ik mensen zo betrokken gezien met de mentale gezondheid van jongeren. Jaren hingen de instanties het aan de grote klok dat het niet goed ging maar niemand kon het wat schelen. Nu we een lockdown gaan is dit opeens nummer een prioriteit voor veel mensen op de fora en Twitter geworden. Ik verwacht een grote politieke beweging die eindelijk eens de bezuinigingen en wachtlijsten in de Jeugdzorg en GGZ gaat aanpakken. Sinds de lockdowns is iedereen er zich van bewust wat voor gigantisch maatschappelijk probleem dat is.
Armoede in Nederland is al decennia een probleem maar nu er een mondkapjesverplichting is begrijpen kritische burgers pas echt hoe het is om elke euro om te moeten draaien. Gelukkig worden er massaal mondkapjes gedoneerd aan voedselbanken en ik verwacht een flinke maatschappelijke discussie post-corona hoe we armoede voorgoed kunnen verbannen uit Nederland.
Leerachterstanden bij kinderen bestaan al heel lang. Speciaal onderwijs, maar ook "gewone" jongeren met een minderbedeelde achtergrond lopen vaak een leerachterstand op. Daarnaast kunnen alleen de hogere klassen zich bijles veroorloven. Sinds de sluiting van de scholen is het voor iedereen duidelijk hoe cruciaal 1 maand onderwijs is! Dat kan niet anders betekenen dan protesten op het Malieveld om klassengrote omlaag te brengen en een lagere werkdruk voor leerkrachten af te dwingen. Gezien de gigantische verontwaardiging van het sluiten van het fysiek onderwijs kan het niet anders dan dat men in gaat zien dat scholen klassenongelijkheden moeten gaan aanpakken in plaats van vergroten.
De vrije markt, het paradepaardje van decennia aan liberaal beleid is dood. Nog nooit is de noodzaak van overheidsbemoeienis in de markt duidelijker geweest dan tijdens deze crisis. "De markt lost het maar op" bestaat niet meer. Bedrijven zijn overheidsgesubsidieerde instanties geworden voor de voltrekking van werkgelegenheid. Een volledige verschuiving naar een communistisch gedachtengoed verwacht ik niet, maar gezien de gigantische betrokkenheid en roep tot het in leven houden van verliesleidende bedrijven vermoed ik dat de bevolking niet meer kijkt naar winstgevendheid van bedrijven maar naar hoe veel werkgelegenheid het in stand houdt. Dit gaat een radicale verandering in ons politiek stelsel teweegbrengen.
Dan blijft het punt: waarom is dat een probleem? Als 'we' (politiek leeft niet in een vacuum!) vinden dat er een persoonlijke CO2 omslag moet komen, of rekening rijden, of wat dan ook, dan wordt dat linksom of rechtsom gewoon gedaan. Daar het het al dan niet beschikbaar zijn van een standaard framework niets aan veranderen.Dennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:01:
[...]
En toch gaat het zo zijn. Een co2-budget bijvoorbeeld. Kan allemaal prima in zo'n app gegoten worden. Dat zijn gewoon plannen waar ze mee bezig zijn.
[/quote]
Les 1: zodra je het gaat hebben over 'ze', sta je zeer waarschijnlijk al met een been in de complotideeen.Telkens een beetje meer pakken. Dat is de manier waarop ze het doen.
Dan geldt nog steeds dat dit om plannen gaan die toch al op de agenda stonden. Omdat we daar de noodzaak kennelijk van inzien. En dan gaat dat echt niet afhangen van het al dan niet beschikbaar zijn van een QR-App.Onder het mom van "never waste a good crisis" is het natuurlijk handig om dingen er versneld door te duwen.
Deze crisis laat inderdaad duidelijke barsten zien in het neoliberale beleid. Wat leidt tot meer bewustwording. Al heb ik het idee dat er in de realiteit (te) weinig verandert (mensen blijven consumeren, vliegen, goedkoop, goedkoop, goedkoop etc.).Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:41:
Toch zie ik wel een voordeeltje aan deze hele crisis. De bevolking is collectief zo verontwaardigd geworden over liberaal beleid en nog nooit zo betrokken geweest met een sociale politieke agenda. Ik verwacht een gigantische verschuiving naar links bij de volgende verkiezingen.
Ik heb juist het idee dat extreemrechtse profiteren, in plaats van links.

Opmerkelijk is dat *juist* de overheid erg strenge regels heeft over hoe die data verwerkt wordt, en wie er bij mag. En een open deur als fraudebestrijding is tot nu toe niet voldoende geweest om dat te doorbreken. En dan nog... deze informatie IS er dus al . Daar gaat een QR app echt niets aan veranderen.Wolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:20:
[...]
Wat weten die bedrijven dan van persoonlijke medische data of financiele data? Weten ze in welke auto's ik rijd, welke kentekens die hebben? Weten ze hoeveel vuilniszakken ik wekelijks weggooi of naar de grofvuil rijd?
:strip_exif()/f/image/rHUfH0q695XNSYv7U3nHKQFG.jpg?f=fotoalbum_large)
Was deze al gedeeld hier?
(Bron: https://covid19.ssi.dk/virusvarianter/omikron)
Op basis van een grotere sample (18.450) zien de cijfers in Denemarken weer iets bemoedigender uit.
Een hospitalisatie-graad van +/- 0,6% bij Omicron t.o.v. +/- 1,5% bij Delta (other variants?)
Dit is incl. gevallen die na 48 uur of langer worden geconstateerd (evt. incidenteel).
Ik zie zo snel geen leeftijdsdistributie, dus ik weet niet of dit wordt veroorzaakt door met name rondgang onder de jongere populatie. Echter lijkt het percentage Omicron t.o.v. Delta gunstiger uit te vallen naarmate de sample groter wordt.
Deze tabel heeft betrekking op opnames en zegt dus niets over een al dan niet kortere verblijfsduur / behandeling.
Voor 25 september waren de maatregelen - zonder coronapas - losser dan nu met coronapas. Food for thoughtStoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:38:
[...]
De huidige coronapas is dan ook geanonimiseerd, die kun je niet 'ombouwen' tot een centraal ID systeem waarin iedereen digitaal te herleiden is naar de persoon toe. Daarvoor zul je een nieuwe database moeten aanleggen, de enige overeenkomst die er is, is dat ze allebei gebruik maken van een QR code.
En het argument 'QR code' betekent op zich niets -- het is even veel waard voor een computer als voor ons ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ betekent. Een manier om data te representeren, niets anders.
Bovendien vind ik zo'n coronapas ook gerechtvaardigd als het een alternatief is voor eindeloze lockdowns en het dicht houden van sectoren, het moet dus een middel zijn om lockdown-maatregelen te vervangen.
Het is langzaam gekropen naar een coronapas én lockdown-maatregelen en dat vind ik ook alles behalve gerechtvaardigd.
Natuurlijk zaten we ook in een andere situatie qua cijfers en ziekenhuisopnames, maar uiteindelijk kan je stellen dat:
- Een beperkte capaciteit binnen horeca / bioscopen / ...
- Afstand tussen tafels / stoelen
- Vaste zitplaatsen
Eerst was het of/of. Dus coronapas vervangt de rest van de regels. Nu hebben we alle regels + nog eens de coronapas. Terwijl eigenlijk duidelijk is geworden dat die pas totaal geen zin heeft (behalve dan misschien bij festivals/feesten/concerten/...).
Ach ja. We zien het allemaal wel zeker?

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 20-12-2021 13:51 ]
Je vindt het dus stom dat er regels zijn in een samenleving.Dennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:17:
Burger doet X niet, dan mag hij geen gebruik maken van dienst Y.
Doen ze niks mee.Wolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:38:
[...]
En wat doet Google met die yellowbrick facturen dan?
Krijg je dan een aanbieding omdat je in parkeerzone 029 hebt geparkeerd (terwijl je locatieservice uit staat)?
Het is wel raar, als de overheid alle informatie perfect kan ontsluiten omdat iedereen een QR code heeft dan krijg je als argument ' Dat kan Big Tech allang'. Maar tot nu toe zie ik weinig data die Big Tech daadwerkelijk perfect ontsluit.
Maar dat heb ik ook niet beweerd.
Je vroeg alleen of ze het bewaarden?
Ik geloof niet in gekke complotten daarover. Maar Google weet wel een hoop van je.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Verwijderd
Mijn post was dan ook wat gekscherend bedoeld, maar er zit een kern van mijn frustratie achter.Fuujii schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:45:
[...]
Deze crisis laat inderdaad duidelijke barsten zien in het neoliberale beleid. Wat leidt tot meer bewustwording. Al heb ik het idee dat er in de realiteit (te) weinig verandert (mensen blijven consumeren, vliegen, goedkoop, goedkoop, goedkoop etc.).
Ik heb juist het idee dat extreemrechtse profiteren, in plaats van links.
Mentale gezondheid van jongeren heeft nooit hoog op de agenda gestaan bij mensen (zeker niet in het stemgedrag), maar wordt er nu wel aan de haren bijgesleept als argument tegen de lockdown. Volgens mij boeit dat mensen gewoon niet zo veel, anders hadden ze allang op het Malieveld gestaan pre-corona, maar nu ze tegen de lockdown zijn is dat natuurlijk super schadelijk.
Zelfde met huiselijk geweld, hoorde je niemand over, maar nu het toeneemt door lockdowns is het superbelangrijk geworden. Zonde, het is altijd al super belangrijk geweest, ook voordat men het kon gebruiken als argument om hun mening op te dringen.
Die leeftijdsdistributie is wel de variabele waar het zwaar op hangt, volgens het OMT. Hier ben ik ook benieuwd naar.Lycaon schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:49:
[Afbeelding]
Op basis van een grotere sample (18.450) zien de cijfers in Denemarken weer iets bemoedigender uit.
Een hospitalisatie-graad van +/- 0,6% bij Omicron t.o.v. +/- 1,5% bij Delta (other variants?)
Dit is incl. gevallen die na 48 uur of langer worden geconstateerd (evt. incidenteel).
Ik zie zo snel geen leeftijdsdistributie, dus ik weet niet of dit wordt veroorzaakt door met name rondgang onder de jongere populatie. Echter lijkt het percentage Omicron t.o.v. Delta gunstiger uit te vallen naarmate de sample groter wordt.
Deze tabel heeft betrekking op opnames en zegt dus niets over een al dan niet kortere verblijfsduur / behandeling.
Verwijderd
1/3, not bad. Hopelijk in combinatie met kortere ligduur ook.Lycaon schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:49:
[Afbeelding]
Ben benieuwd wat de besmettelijkheid doet, hopelijk is die niet meer dan 3 keer zo hoog, dan zou Omikron nog wel eens een kerstwonder kunnen worden.
Cijfers uit Zuid-Afrika blijven positief:
Besmettingcijfers Zuid-Afrika 🇿🇦
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 20 december 2021
maandag 13 t/m zondag 19 december:
Stijging t.o.v. week ervóór: + 4,1%
maandag: 13.992
dinsdag: 23.884
woensdag: 26.389
donderdag: 24.785
vrijdag: 20.713
zaterdag: 16.080
zondag: 15.465
totaal: 141.308
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat lijkt me sterk.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:41:
Dit gaat een radicale verandering in ons politiek stelsel teweegbrengen
De afgelopen jaren is wel gebleken dat zodra iets uit het zicht verdwijnt ook onze aandacht ervoor als sneeuw voor de zon verdampt.
MeToo? Even hot en nu hoor je er niets meer van totdat een celeb weer eens wordt aangeklaagt.
BLM? Buiten wat rellen in de USA is het stil.
LHBTIA+? Altijd even hot tijdens pride.
Corona? Zodra de restricties verminderen is het passé. Verwacht maar geen lange termijn verschuiving hierdoor. We hebben het daar simpelweg alsnog te goed voor.
Die kortere ligduur kun je ook modelleren als een lagere ziekmakendheid, want het zorgt voor een snellere uitstroom tov. de instroom. Dus als de ligduur 2 keer korter is, dan wordt die 1/3 ineens 1/6. In even zo veel ligdagen kun je dan namelijk 2 keer zo veel patiënten kwijt.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:58:
[...]
1/3, not bad. Hopelijk in combinatie met kortere ligduur ook.
Dus zoals het er nu op lijkt, beginnen de cijfers de goede kant op te vallen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 20-12-2021 14:05 ]
Vertekend beeld, nog steeds een mooie daling:
Ziekenhuiscijfers Maandag 20-12-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 20 december 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.411 (stijging van 88)
Kliniek: 1.815 (stijging van 101)
IC: 596 (daling van 13)
Instroom:
Kliniek: 149 (gisteren: 146)
IC: 29 (gisteren: 26)
Uitstroom:
Kliniek: 48 (gis: 166)
IC: 42 (gis: 34)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Enig idee waar dit vertekend beeld vandaan komt?hoevenpe schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:08:
Vertekend beeld, nog steeds een mooie daling:
[Embed]
Uitstroom ligt gigantisch onder het gemiddelde. Instroom lijkt nog steeds goed te dalen.
Zonder deze vertekening, gaat het inderdaad de goede kant op.
Een digitale identiteit, waar de qr dan schijnbaar het zichtbare deel is, gaat daar natuurlijk wel het nodige aan veranderen.ijdod schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:46:
[...]
Opmerkelijk is dat *juist* de overheid erg strenge regels heeft over hoe die data verwerkt wordt, en wie er bij mag. En een open deur als fraudebestrijding is tot nu toe niet voldoende geweest om dat te doorbreken. En dan nog... deze informatie IS er dus al . Daar gaat een QR app echt niets aan veranderen.
Ach, het voordeel is weer wel dat je niet meer zo snel wordt opgelicht op Marktplaats en dat we hier dan ook kunnen zien wie er nog in de puberteit zitten.
Zal een weekendeffect zijn. Morgen verwacht ik een grote uitstroom.Lycaon schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:09:
Enig idee waar dit vertekend beeld vandaan komt?
Uitstroom ligt gigantisch onder het gemiddelde. Instroom lijkt nog steeds goed te dalen.
Zonder deze vertekening, gaat het inderdaad de goede kant op.
Never waste a good crisis... ik vind het stuk van FTM wel sterk. Die mission creep is de reden waarom je eigenlijk vooraf grenzen moet bepalen wat je wel en niet wenselijk vindt in de maatschappij. Maar dat debat is er amper. Een systeem waarbij het uberhaupt mogelijk is om mensen buiten te sluiten van het normale leven ongeacht de reden waarvoor vind ik buiten het strafrecht om dan ook onbespreekbaar. Het CTB is daar een voorbeeld van. But here we are...Fuujii schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:22:
[...]
Er is niets 'complot' aan.Raar dat je bronnen als FTM bekritiseert als bronvermelding, dan kun je niet eens een fatsoenlijke discussie houden.
Het staat gewoon openbaar op de officiële sites dat dit plannen zijn, die duidelijk gepushed worden vanuit machtige multionationals. En waar draait dat vooral om? Geld verdienen.
Er hoeft niet gelijk iets kwaadaardigs achter te zitten om hier risico's en nadelen in te zien. De vraag is maar of de voordelen van zo'n systeem er tegen opwegen. Als zo'n systeem er eenmaal is, dan gaat het nooit meer weg.
Dat is mooi. Ik heb twee keer Pfizer gehad. Die booster zou ik dan ook wel graag met Pfizer willen eigenlijk. Op gevoelsbasis..MikeyMan schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:15:
Vijfde vaccin goedgekeurd in de EU:
https://www.nu.nl/coronav...or-gebruik-in-europa.html
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Mee eens, maar helaas wordt er nog te weinig benoemd dat de besmettelijkheid gekoppeld is aan een exponentiele groei oftewel de R waarde. Zelfs met een factor 2x zal het haast onmogelijk zijn om deze variant te vertragen. Delta kon al niet tegengehouden worden met alleen vaccins met verder weinig regels.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:58:
[...]
Ben benieuwd wat de besmettelijkheid doet, hopelijk is die niet meer dan 3 keer zo hoog, dan zou Omikron nog wel eens een kerstwonder kunnen worden.
Die 1/3 kans op ziektemakend vertraagd alles wel, maar uiteindelijk, als besmettingen blijven oplopen, maakt dat niet meer zoveel uit.
PSN-id: Chrasher
Ik zou voor Moderna gaan. Lijkt de beste combi te zijnAgent47 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:17:
[...]
Dat is mooi. Ik heb twee keer Pfizer gehad. Die booster zou ik dan ook wel graag met Pfizer willen eigenlijk. Op gevoelsbasis..
Daarom moet je ook de evenwichtssituatie beschouwen waarin je een R=1 hebt omdat iedereen al besmet of gevaccineerd is. Ongeremde exponentiële groei bestaat namelijk alleen op papier, uiteindelijk is een epidemie een zelfdempend proces.Chrasher schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:18:
[...]
Mee eens, maar helaas wordt er nog te weinig benoemd dat de besmettelijkheid gekoppeld is aan een exponentiele groei oftewel de R waarde. Zelfs met een factor 2x zal het haast onmogelijk zijn om deze variant te vertragen. Delta kon al niet tegengehouden worden met alleen vaccins met verder weinig regels.
Die 1/3 kans op ziektemakend vertraagd alles wel, maar uiteindelijk, als besmettingen blijven oplopen, maakt dat niet meer zoveel uit.
Wanneer we bij die besmettingsaantallen een ziekenhuisbezetting hebben die beheersbaar blijft, dan kunnen we zeggen dat de pandemie overgegaan is in een endemische ziekte waarvan we eigenlijk weinig last meer hebben.
De vraag is hoe lang dat blijft nu Hugo heeft aangegeven te willen aansluiten bij het Europese systeem van beperkte geldigheid van QR-codes. Dat kan niet in de huidige app. En ook demotie van de TK over het intrekken van toegangsbewijzen bij een negatieve test is nu technisch lastig.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:38:
De huidige coronapas is dan ook geanonimiseerd, die kun je niet 'ombouwen' tot een centraal ID systeem waarin iedereen digitaal te herleiden is naar de persoon toe. Daarvoor zul je een nieuwe database moeten aanleggen, de enige overeenkomst die er is, is dat ze allebei gebruik maken van een QR code.
Het is sowieso maar de vraag hoe lang de Nederlandse versie 'nodig' blijft... misschien was het vooral een tijdelijk iets totdat de Europese app een goed alternatief is.
Maar dit vind ik dus een probleem. Eigenlijk ben jij er dus anders over gaan denken door de lockdowns. Dat mag natuurlijk, je mag gelukkig je mening bijstellen. Maar dat maakt ons als samenleving dus wel kwetsbaar in enige zin: als de overheid maar lang genoeg zware maatregelen invoert dan is op termijn iedereen 'blij' met een minder vergaand alternatief.Bovendien vind ik zo'n coronapas ook gerechtvaardigd als het een alternatief is voor eindeloze lockdowns en het dicht houden van sectoren, het moet dus een middel zijn om lockdown-maatregelen te vervangen.
Maar je legt je er daarna bij neer?Het is langzaam gekropen naar een coronapas én lockdown-maatregelen en dat vind ik ook alles behalve gerechtvaardigd.
Je accepteert dit vanwege 'iets is beter dan niets', ik vind ik dit geval niets beter dan iets. Niet omdat iemand de huidige QR-app ombouwt naar social credit, de huidige vorm van de app is juist ontzetten goed in elkaar gezet in het belang van de klant. Echter maakt het voor mij niet uit hoe die app in elkaar zit, de gewenning waarmee het normaal wordt beschouwd om bij het betreden van een restaurant of straks de Intertoys eerst jezelf aan te melden vind ik eng.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:38:
[...]
Als je vertelt dat je geen QR app hebt gaat men er van uit dat je ongevaccineerd bent, de optie 'gevaccineerd zonder QR code' is blijkbaar zo uitzonderlijk dat het niet voor de hand ligt, dat vind ik echt jammer voor een land dat voornamelijk dwars ligt als de overheid iets bedenkt.
Alles kruipt langzaam ergens heen waar het niet voor bedoeld was. Cameratoezicht op de zaterdagavond is ook geëvolueerd van twee poppetjes die tussen 22.00 en 04.00 mee kijken naar iets wat 24/7 opneemt en 28 dagen bewaard wordt.Het is langzaam gekropen naar een coronapas én lockdown-maatregelen en dat vind ik ook alles behalve gerechtvaardigd.
Dat is echt niet uit naam van een of ander duister masterplan, het zijn enkel mogelijkheden die mensen ontdekken naarmate ze bekend raken met een systeem.
Kijk, dat is één van de vaccins waar ik wel voor open sta. En het mooie is, dat die optie er dus ook gaat komen in Nederland.MikeyMan schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:15:
Vijfde vaccin goedgekeurd in de EU:
https://www.nu.nl/coronav...or-gebruik-in-europa.html
De eiwit-vaccins zijn alleen bedoeld als aanvulling
voor mensen die geen mRNA-vaccins kunnen of willen krijgen.
Hoe kan ik er dan als individu iets aan veranderen? Behalve niet voor de VVD en CDA stemmen is er nu eenmaal niet heel veel invloed wat ik er op heb.
Nee, dat is wat anders inderdaad.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:25:
Hoe kan ik er dan als individu iets aan veranderen? Behalve niet voor de VVD en CDA stemmen is er nu eenmaal niet heel veel invloed wat ik er op heb.
Maar je blijft dus voorstander terwijl je dus nú al ziet dat het misbruikt wordt (of in ieder geval anders dan hoe het oorspronkelijk verkocht is), want de QR-pas is nu niet meer een middel om een lockdown te voorkomen maar is complementair geworden. Over glijdende schaal gesproken...
Je kunt cijfers uit SA halen, maar moet wel destilleren om naar een zuivere vergelijking delta-omicron te komen en dan kun je die projectenren op de delta golf in NL, UK, DK.Amd RuLuzzz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:27:
[...]
Buitenlandse cijfers dan denk ik aan de UK en Denemarken als representatief vergelijkings materiaal. Hoe ver lopen die landen op ons voor? Dat is niet gek veel toch?
Die laatste twee landen hebben minder data, maar die kun je wel gebruiken om je projectie te valdieren en eventueel te corrigeren.
Dat is de snelste manier naar een prognose voor NL. Momenteel zijn de betrouwbaarheidsintervallen extreem breed, maar als je op een slimme manier combineert kun je die al deze week een stuk smaller maken.
Ik ben ook geen voorstander van de QR pas in de huidige situatie. Op dit moment biedt het geen mogelijkheden, alleen restricties.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:27:
[...]
Nee, dat is wat anders inderdaad.
Maar je blijft dus voorstander terwijl je dus nú al ziet dat het misbruikt wordt (of in ieder geval anders dan hoe het oorspronkelijk verkocht is), want de QR-pas is nu niet meer een middel om een lockdown te voorkomen maar is complementair geworden. Over glijdende schaal gesproken...
Zo'n QR pas is alleen een middel om onder heel strikte voorwaarden bepaalde sectoren de mogelijkheid te bieden om aan het werk te blijven.
Het alternatief zou namelijk zijn om elke vorm van vermaak 2 jaar lang potdicht te houden, dat klinkt misschien heel leuk als je anti-vermaak bent, maar er zijn heel veel banen en werkgebieden bij gemoeid behalve alleen de kroegbaas.
Scope creep binnen de huidige implementatie van de coronapas is eigenlijk niet mogelijk, want zowel de app als de scanner zijn open-source, er kan dus niet een overheid "stiekem" identificerende informatie in de QR code stoppen. Dat is ook precies met dat uitgangspunt gedaan.
Het enige waar ik me nu nog zorgen om maak, is dat de QR app straks geen eindcondities kent, maar als er niemand die app meer gebruikt en niemand hem handhaaft, dan is het snel afgelopen.
Dus de situatie waarin we geen corona hebben en je straks de Gall & Gall niet meer binnen komt omdat je deze maand te veel bier hebt gekocht, zie ik niet gebeuren. Want daar moet die portier van de Gall & Gall ook aan mee werken, en dat wil de Gall & Gall zelf helemaal niet. Tenzij ze PIN betalingen ook met die pas willen gaan doen én contant geld gaan verbieden, maar dan kom je inderdaad op het terrein van een complottheorie.
[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 20-12-2021 14:34 ]
Ik ben ook wel benieuwd @Yaksa hoe jij dat dan ziet. Begin dit jaar benoemde je dus dat je voor de coronacheck was omdat het maar tijdelijk in beperkte mate gebruikt zou worden. Het lijkt er nu op dat je het overal voor nodig gaat hebben: werk, onderwijs en elke niet-essentiële winkel.GAIAjohan schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:28:
Ik heb in retrospectief een heel leuke quote hieromtrent van jou
Volgens mij zitten we niet ver af van het tweede deel.
Wanneer vind jij de toepassing van die pas dan niet meer geoorloofd?
Je kunt dat zo niet vergelijken. Een virus wat 1/3 ziekmakend is maar 3x besmettelijker is fors gevaarlijker! Ja, er gaan minder mensen in het ziekenhuis komen (uit de totale populatie), maar je krijgt ze veel en veel sneller.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:58:
[...]
Voor de individu is die 1/3 mooi, maar voor de maatschappij niet.
https://www.trouw.nl/poli...n-digitale-euro~b58c7da6/Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:32:
Tenzij ze PIN betalingen ook met die pas willen gaan doen én contant geld gaan verbieden, maar dan kom je inderdaad op het terrein van een complottheorie.
Het zal inderdaad niet van vandaag of morgen verboden worden, maar er wordt echt wel gezaagd aan de stoelpoten van contant geld.
En dat is precies waarom het een goede aanvulling is. Wat werking betreft maakt het geen bal uit en geven deze vaccins zelfs eerder bijwerkingen (doordat er meer stoffen in zitten waarvoor je allergisch kunt zijn), maar het geeft mensen een vertrouwder gevoel en dus zullen er (hopelijk veel) meer mensen zoals jij zijn die hem dan wel willen.Dennahz schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:25:
[...]
Kijk, dat is één van de vaccins waar ik wel voor open sta. En het mooie is, dat die optie er dus ook gaat komen in Nederland.
[...]
En hier had de regering ook meer op in moeten spelen. Niet iedereen kun je met rationele info bereiken of onder dwang overhalen. Kijk waarvoor mensen bang zijn en doe daar wat aan.
[removed]
Dat is helemaal niet wat daar staat. Er wordt een 'digitale euro' ontwikkeld die dus eigenlijk hetzelfde is als je bankrekening nu, er is geen plan voor vervanging van contant geld.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:39:
[...]
https://www.trouw.nl/poli...n-digitale-euro~b58c7da6/
Het zal inderdaad niet van vandaag of morgen verboden worden, maar er wordt echt wel gezaagd aan de stoelpoten van contant geld.
Hoekstra benadrukte dat contant geld met deze ontwikkeling niet verder in de verdrukking komt. Volgens hem blijft contant geld ook gewoon bestaan. Volgens de minister kunnen groepen die nog van papiergeld afhankelijk zijn (ouderen, digibeten, sekswerkers) er nog vele jaren mee betalen.
Ook wel logisch, dan kunnen banken niet meer omvallen, dat gaat er dus wel komen op termijn. En dan moeten we nog eens een keer overstappen op geldcreatie door ECB en overheden direct en geld vernietiging door het heffen van belasting, in plaats van het huidige butsysteem.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:39:
[...]
https://www.trouw.nl/poli...n-digitale-euro~b58c7da6/
Ik garandeer je dat het alleen als een stok om mee te slaan gebruikt word, en na dit hele gedoe, mentale gezondheidszorg gewoon weer taboe wordt.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:41:
Nog nooit heb ik mensen zo betrokken gezien met de mentale gezondheid van jongeren. Jaren hingen de instanties het aan de grote klok dat het niet goed ging maar niemand kon het wat schelen
"loop je nou nog zielig te zijn omdat je tijdens corona niet kon feesten? Dat was 4 jaar geleden, als je gewoon even je best doet, ben je zo uit die dip"

Nouja die vaccins komen pas vrij laat op de markt, dus wat ze konden doen, doen ze daar al aan, ze inkopen.redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:40:
[...]
En dat is precies waarom het een goede aanvulling is. Wat werking betreft maakt het geen bal uit en geven deze vaccins zelfs eerder bijwerkingen (doordat er meer stoffen in zitten waarvoor je allergisch kunt zijn), maar het geeft mensen een vertrouwder gevoel en dus zullen er (hopelijk veel) meer mensen zoals jij zijn die hem dan wel willen.
En hier had de regering ook meer op in moeten spelen. Niet iedereen kun je met rationele info bereiken of onder dwang overhalen. Kijk waarvoor mensen bang zijn en doe daar wat aan.
Kun je nog vinden dat ze met al het andere qua maatregelen etc. hadden moeten wachten tot alle vaccin opties, varianten en merken en medicijn pillen en poeders op de markt en toepasbaar ? Neh dat denk ik toch niet.
Dat zei ik ook niet. Je ziet alleen nu al dat het steeds moeilijker is contant geld te gebruiken. Op zondagavond kan je hier in een middelgrote stad (Hilversum) nog maar bij 2 van de ongeveer 15 pinautomaten terecht. Als ze al niet een storing hebben.Stoney3K schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:41:
Dat is helemaal niet wat daar staat. Er wordt een 'digitale euro' ontwikkeld die dus eigenlijk hetzelfde is als je bankrekening nu, er is geen plan voor vervanging van contant geld.
In de supermarkt is het aantal kassa's begin van de coronacrisis afgenomen ten faveure van zelfscan. En bij de fietsenstalling bij het NS-station hier mag je helemaal niet meer met contant geld betalen.
Het zal niet afgeschaft worden, maar het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt. Ik gebruik zelf überhaupt geen contant geld meer, maar ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat de ECB haar eigen digitale punt gaat lopen pushen.
Ik weet dat het niet rationeel is, maar dat zijn veel dingen in het leven niet. Veel mensen gaan juist onder dwang en door autoritair gedrag met de hakken in het zand staan en doen het dan helemaal niet meer. Dan begint het een principekwestie te worden ook. En ben het zeker met je eens dat ze er meer op hadden moeten inspelen.redwing schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:40:
[...]
En dat is precies waarom het een goede aanvulling is. Wat werking betreft maakt het geen bal uit en geven deze vaccins zelfs eerder bijwerkingen (doordat er meer stoffen in zitten waarvoor je allergisch kunt zijn), maar het geeft mensen een vertrouwder gevoel en dus zullen er (hopelijk veel) meer mensen zoals jij zijn die hem dan wel willen.
Uiteindelijk is de burger toch een soort van "klant". En als de klant product X niet wil, om welke reden dan ook, dan moet je toch gaan voor wat anders. Daarom zijn er ook nog zoveel webdevelopers die oude Internet Explorer versies blijven ondersteunen. De klant is koning
"1/3e ziekmakend" is te kort door de bocht. Je moet specificeren naar kans om in het ziekenhuis opgenomen te worden, uitstroomkans/ligdag en kans om van ziekenhuis (verpleegafdeling) naar IC door te schuiven en de uitstroom op de IC.Adlermann schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:37:
[...]
Je kunt dat zo niet vergelijken. Een virus wat 1/3 ziekmakend is maar 3x besmettelijker is fors gevaarlijker! Ja, er gaan minder mensen in het ziekenhuis komen (uit de totale populatie), maar je krijgt ze veel en veel sneller.
Al met al lijkt omicron in SA 33% minder kans te hebben op opname, 65% minder ligdagen en een kans op IC-opname vanuit de verpleegafdeling die 40% lager ligt. Als je die getalle optelt, heb je 75% minder bedden nodig op de afdeling en 85% minder op de IC t.o.v. hetzelfde aantal delta infecties.
Daar ga je vanzelf een kentering in zien als er weer belang is bij het betalen met contant geld. Een groot argument om contant geld op heel veel plaatsen af te schaffen is simpelweg omdat het niet meer gestolen of beroofd kan worden, maar als de drankhandel straks alleen een PIN betaling mag accepteren van mensen met een 'groen vinkje' om alcoholisme te voorkomen, dan gaat ie het gewoon contant onder de toonbank alsnog verkopen.Dennis schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:44:
[...]
Dat zei ik ook niet. Je ziet alleen nu al dat het steeds moeilijker is contant geld te gebruiken. Op zondagavond kan je hier in een middelgrote stad (Hilversum) nog maar bij 2 van de ongeveer 15 pinautomaten terecht. Als ze al niet een storing hebben.
In de supermarkt is het aantal kassa's begin van de coronacrisis afgenomen ten faveure van zelfscan. En bij de fietsenstalling bij het NS-station hier mag je helemaal niet meer met contant geld betalen.
Het zal niet afgeschaft worden, maar het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt. Ik gebruik zelf überhaupt geen contant geld meer, maar ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat de ECB haar eigen digitale punt gaat lopen pushen.
Contant geld verdwijnt dan niet maar het verdwijnt alleen compleet uit het zicht van de autoriteiten en dan ben je uiteindelijk alleen maar verder van huis.
Nope, maar de manier waarop had wel vele malen beter gekund. B.v. deze vaccins hadden er met extra investeringen al eerder kunnen zijn. Dat is niet gebeurt omdat de andere vaccins er al waren, maar dan ga je dus voorbij aan de groep mensen die de nieuwe vaccins juist als eng/gevaarlijk ziet.gekkie schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:43:
[...]
Nouja die vaccins komen pas vrij laat op de markt, dus wat ze konden doen, doen ze daar al aan, ze inkopen.
Kun je nog vinden dat ze met al het andere qua maatregelen etc. hadden moeten wachten tot alle vaccin opties, varianten en merken en medicijn pillen en poeders op de markt en toepasbaar ? Neh dat denk ik toch niet.
Je kunt dus mensen voor gek verklaren en zeggen dat het onzin is (maak ik me ook wel eens schuldig aan
[removed]
Dat zijn dus inderdaad getallen die vergelijkbaar zijn met de effectiviteit van het Janssen-vaccin. Indrukwekkend.t_captain schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:46:
[...]
Als je die getalle optelt, heb je 75% minder bedden nodig op de afdeling en 85% minder op de IC t.o.v. hetzelfde aantal delta infecties.
Maar gaat leiden tot een minder dramatisch scenario dan nu door het RIVM is gemodelleerd. Daarbij is nl. verondersteld dat virulentie van Omicron gelijk is aan die van Delta.Adlermann schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:37:
[...]
Je kunt dat zo niet vergelijken. Een virus wat 1/3 ziekmakend is maar 3x besmettelijker is fors gevaarlijker! Ja, er gaan minder mensen in het ziekenhuis komen (uit de totale populatie), maar je krijgt ze veel en veel sneller.
Valt overigens ook te betwisten of het collectief ‘veel’ gevaarlijker is, i.v.m. het dempend effect op de exponentiële groei.
Als de virulentie fors lager is en de besmettelijkheid mee valt t.o.v. de genoemde 3 x, kan het kwartje zo maar onze kant op vallen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.