Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Helemaal eens, die assertiviteit heb ik nog niet eerder gezien. Ben zelf overigens niet voor een harde lockdown, maar goed, kan er wel mee leven.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:35:
Kunt zeggen wat je wil, maar als er inderdaad vandaag al persconferentie komt dan zijn ze eindelijk wel eens proactief, waarvoor hulde.
Nou krijg ik waarschijnlijk een hoop shit over me heen van mensen die overtuigd zijn dat het onnodig is (net zoals alle vorige lockdowns), maar zo is er altijd wat op aan te merken.
Ik snap niet waarom het zo moeilijk te geloven is dat je een deel van de mensen in cruciale beroepen verhindert om op een fatsoenlijke manier op hun werk te komen als je het OV zou verbieden? Wat heeft het voor zin om een open deur in te trappen dat er ook mensen in die beroepen werken en niet met het OV reizen?GAIAjohan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:26:
[...]
Ik geloof er daarmee in dat een sluiting van het OV een grotere impact heeft in de randstad dan elders. Echter ben ik ook benieuwd of het vele reizen met OV door personeel en bezoek ook bepaalde gevolgen heeft.
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je zo triggered over bent..
Wat boeit het dat OV lastig is als je in een dorp buiten Groningen woont maar niet als je in de stad zelf woont?
Ik snap gewoon wat je nu punt nu eigenlijk is. Ja er reizen ook mensen met eigen vervoer en dan is het geen probleem als we het OV zouden verbieden?
Precies. Het polder-model van politieke keuzes icm COVID-19 dat resulteerde in het negeren van diverse adviezen van het OMT vanwege politieke ontziening voor bepaalde groepen (kinderen al dan niet hun ouders en ongevaccineerde volwassenen) staat haaks op "Samen krijgen we het onder controle" aangezien de "rekening" primair meerdere malen terecht is gekomen bij de mensen die juist wel een bijdrage hebben geleverd voor de samenleving al dan niet offers hebben moeten maken in naam voor de (Nederlandse) samenleving.giantgiantus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:26:
[...]
Een hardere lockdown zorgt er toch voor dat de rekening bij iedereen komt te liggen?
Het wordt tijd dat de regering eens harde (en impopulaire politieke) keuzes gaat maken en daar daadwerkelijk op te handhaven. IMHO hebben wij dit hard nodig, want het is na de zomer maanden dweilen met de kraan open.
Maar we hadden makkelijker kunnen zien of de ouderen die in het ziekenhuis belandden het overleefden of niet.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:59:
[...]
Japan is niet zo makkelijk vergelijkbaar met Europa: een grofweg zeven keer zo grote populatie heeft tot nu toe ongeveer even veel corona-doden als in Nederland. Dat is met maatregelen die in vergelijking bijzonder soepel waren en met een golf van burgelijke ongehoorzaamheid tijdens de olympische spelen.
Aan zuid Afrika heb je als vergelijking helemaal niks
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Volgens mij stel ik dat nergens, anders even een quoteninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:39:
[...]
Ik snap niet waarom het zo moeilijk te geloven is dat je een deel van de mensen in cruciale beroepen verhindert om op een fatsoenlijke manier op hun werk te komen als je het OV zou verbieden?
Het enige wat ik stel is dat het ov in stedelijke gebieden juist een bron van besmettingen -zou - kunnen zijn, en of dat wellicht op een bepaalde manier uit te vogelen zou zijn. Of corona daar wellicht ziekenhuizen gemakkelijker binnendringt dóór het gebruik van ov.
[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 18-12-2021 08:48 ]
Was jij niet diegene die zo lacherig reageerde toen ik weken geleden al zei dat rond deze tijd het land weer op slot zou gaan?giantgiantus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:26:
[...]
Een hardere lockdown zorgt er toch voor dat de rekening bij iedereen komt te liggen?
Dit zag je natuurlijk allang aankomen. Tijd voor de volgende maanden lange lockdown. Oh nee, paar weekjes en dan kijken we verder
Verwijderd
Tuurlijk, ze rennen al 20 maanden achter de feiten aan. Het is begonnen met de "carnaval in kleine kringen dus we voorzien geen risico".MikeyMan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:38:
[...]
Nou, shit... Heb wel wat opbouwende kritieken.
Juist door het gedrag de afgelopen weken (goed, maanden) gaat dit heel erg slecht vallen. Afgelopen dinsdag nog een persco gehad en nu weer?
En dat met de kerstdagen in zicht? Ik ben benieuwd naar de compliance.
Mijn idee; neem Kuipers maar vast mee. Nieuw gezicht maakt misschien meer indruk.
Heel Nederland is cynisch geworden betreft beleid en ik ben er onderdeel van.
Maar voor het eerst nu dat ik zeg, ze nemen een impopulaire maatregel proactief in plaats van dat ze het afwachten totdat ze niet anders kunnen.
Verwijderd
Degenen die thuiswerken kunnen dat ook prima met milde klachten ( ik weet dat dat voor velen niet geldt).Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:09:
Iedereen die zegt dat we Omikron maar rond moeten laten razen omdat het toch niet erg ziekmakend is realiseert zich dat dan kwart Nederland halverwege met milde klachten zich ziek meldt halverwege januari?
Als het inderdaad twee weken met veel zieken door milde klachten is ipv maandenlang gepruts dan teken ik ervoor . Alleen helaas 0 garantie dat dat zo is.
Wat was dan het punt van je eerste en latere reacties? Je hebt mij daarmee in ieder geval de indruk gegeven dat het je daar om te doen was en ook in de opvolgende reacties. Als je iets anders bedoelt was en is mij dat in ieder geval niet duidelijk. Of was je allen getriggerd door Amsterdam en moest je even kwijt dat daar meer mensen met het OV zullen gaan?GAIAjohan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:43:
[...]
Volgens mij stel ik dat nergens, anders even een quote.
Ik ben het met je eens, hoor.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:35:
Kunt zeggen wat je wil, maar als er inderdaad vandaag al persconferentie komt dan zijn ze eindelijk wel eens proactief, waarvoor hulde.
Nou krijg ik waarschijnlijk een hoop shit over me heen van mensen die overtuigd zijn dat het onnodig is (net zoals alle vorige lockdowns), maar zo is er altijd wat op aan te merken.
Een van mijn klachten over het beleid tot nu toe is dat het vaak te laat en veel te reactief was, een hoop gedoe had voorkomen kunnen worden.
Dus wat dat betreft ben ik het eens dat een proactief beleid juist aangemoedigd mag worden.
Wil ik nog wel twee opermkingen plaatsen:
1. Het is een advies van het OMT, het kabinet moet nog besluiten en als ik kijk naar hoe het was in het verleden zou het me niets verbazen als alles om 16 uur moet sluiten in plaats van 17 uur of zoiets nietszeggends. Ik heb er nog weinig vertrouwen in.
2. Het probleem van zo snel handelen is dat er gewoon geen echte data is over omicron. We weten vooral dat meer mensen besmet raken. Of dat nou is omdat gevaccineerden makkelijker besmet raken of dat omicron besmettelijker is dan delta of allebei dat is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk allebei (en laten we niet vergeten dat delta tweemaal zo besmettelijk is als eerdere varianten). Maar over de ernst van de ziekte is nog veel onduidelijk. Het lijkt in ieder geval niet (veel) erger te zijn dan delta. Hopelijk minder erg, maar die Zuid-Afrikaanse info vind ik niet te vertrouwen noch te vergelijken. Ik wacht liever info uit het VK, WHO, VS of van het RIVM af. Al was het alleen maar omdat het hier een ander seizoen, andere demografie, andere vaccinatiegraad, andere leefstijl en andere genetische makeup is dan in SA. Er is nu nog te weinig data om met zekerheid te zeggen dat omicron minder erg of erger is.
Dus men zou inderdaad kunnen roepen: Is het niet te vroeg? Maar aan de ander kant zit er zo'n één á twee weken vertraging tussen besmetting en ziekenhuis/IC en de druk op de zorg is al onverminderd hoog.
Wat dat betreft denk ik dat verdere maatregelen het bijkomende positieve effect hebben heeft dat het de nog steeds hoge druk op de zorg in het 'ergste' geval (dat het eigenlijk niet nodig was) nog meer vermindert en dus de zorg meer ontlast. Dus zelfs als men te voorbarig is, heeft het nog positieve effecten.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Leuk dat er cijfers uit Afrika komen, maar dat geeft niet genoeg zekerheid, omdat de situatie daar niet vergelijkbaar is met hier op vrijwel alle punten (seizoen, klimaat, zorg, cultuur, demografie, vaccinaties, enz.). Mocht het in werkelijkheid tegenvallen in Nederland dan zitten we voor 2022 in (een diepe) code zwart.
Ik kan een lockdown alleen steunen als middel om de opkomst van omicron kortstondig te vertragen tot we net even meer gegevens hebben.Thomas schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:39:
[...]
Helemaal eens, die assertiviteit heb ik nog niet eerder gezien. Ben zelf overigens niet voor een harde lockdown, maar goed, kan er wel mee leven.
Belangrijke randvoorwaarde is dat de lockdown zichzelf moet opheffen bij het bereiken van kwantitatieve en vooraf afgesproken doelen.
Ik ben zeer content dat we eindelijk vóór het gierend uit de klauw loopt eens iets doen. Dat staat los van mijn stellige overtuiging dat het paniek om niks is. Feit is dat we heel hoog zitten in alle cijfers, je kan niet het risico lopen dat we door het dak gaan omdat we niks gedaan hebben. Better safe then sorry.
Het enige wat ik echt lastig te verteren vind is dat onze overheid wéér een gigantische flater slaat met de boosters en dat 2/3G blijkbaar een verboden onderwerp is?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Verwijderd
Boosteren zou extreem helpen.t_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:55:
[...]
Ik kan een lockdown alleen steunen als middel om de opkomst van omicron kortstondig te vertragen tot we net even meer gegevens hebben.
Belangrijke randvoorwaarde is dat de lockdown zichzelf moet opheffen bij het bereiken van kwantitatieve en vooraf afgesproken doelen.
Verder vraag je om kwantitatieve doelen in een onzekere situatie.
Had ook zo'n manager die vroeg maandag wanneer alle log4j shit opgelost zou zijn voordat we überhaupt wisten hoe we allemaal kwetsbaar waren.
Ik zal je vast uit de droom helpen, tot minstens 1 maart zit alles potdicht. Onze overheid is vooral goed in dichtgooien, zoveel is ondertussen wel duidelijk geworden.t_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:55:
[...]
Ik kan een lockdown alleen steunen als middel om de opkomst van omicron kortstondig te vertragen tot we net even meer gegevens hebben.
Als het allemaal tegenvalt, wat ik niet geloof, dan komen we gewoon in een situatie dat corona heeft gewonnen. Eindstand 90+3” corona-NL 4-3.Playa del C. schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:54:
Het lijkt mij dat de paniek op dit moment meer komt doordat we op dit moment net tot het randje zijn gegaan in de zorg én dat er feestdagen met heel veel bezoekjes voor de deur staan.
Leuk dat er cijfers uit Afrika komen, maar dat geeft niet genoeg zekerheid, omdat de situatie daar niet vergelijkbaar is met hier op vrijwel alle punten (seizoen, klimaat, zorg, cultuur, demografie, vaccinaties, enz.). Mocht het in werkelijkheid tegenvallen in Nederland dan zitten we voor 2022 in (een diepe) code zwart.
Op lange termijn kunnen we als samenleving makkelijker dealen met de wat hogere sterfte dan met een voortdurende lockdown. De enige realistische optie die we dan nog hebben is om de toelating tot de zorg radicaal te beperken en verder zal get keven doorgaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Deezers op 18-12-2021 09:03 ]
Ach ach ach, wat een onzin weer. Grootste kritiek van afgelopen maanden is juist dat ze te laat reageren en te veel en te snel versoepeld hebbenDrardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:02:
[...]
Ik zal je vast uit de droom helpen, tot minstens 1 maart zit alles potdicht. Onze overheid is vooral goed in dichtgooien, zoveel is ondertussen wel duidelijk geworden.

Verwijderd
Dat is overdreven. Met het huidige boostertempo kunnen we voor 1 februari bijna iedereen geprikt hebben die in aanmerking komt. Als omicron dan ook nog eens minder druk op de zorg geeft, dan komen we er echt wel eerder uit.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:02:
Ik zal je vast uit de droom helpen, tot minstens 1 maart zit alles potdicht. Onze overheid is vooral goed in dichtgooien, zoveel is ondertussen wel duidelijk geworden.
Het probleem was het steeds te laat ingrijpen, waardoor het weken duurt voordat de zorgdruk daalt. Door nu proactief te zijn kun je precies dat vermijden.
Tuurlijk. Maar anders had het komende week vol gezeten bij IKEA, tuincentra, indoor speeltuinen, etc. Nu ook voortgezet onderwijs dicht neem ik aan?Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:04:
Gaat druk worden vandaag. Wij gaan vandaag onze shopping list alvast even afronden, voordat ze ons weer terug brengen naar december 2020. We zullen niet de enigen zijn. Gelukkig hebben we FFP2 mondkapjes in huis.
Ook dat kunnen ze niet goed inderdaad, versoepelingen gaan ook nergens over.eric.1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:04:
[...]
Ach ach ach, wat een onzin weer. Grootste kritiek van afgelopen maanden is juist dat ze te veel en te snel versoepeld hebben
Bij paniek smijten ze alles rücksichtlos dicht en bij gedram uit de samenleving alles ongecontroleerd open. En dat allemaal omdat ze weigeren de 2 échte problemen aan te pakken. En die 2 dingen zijn wat mij betreft zorgen voor meer zorg (al 21 maanden niets structureels gebeurd) en invoeren van beperkende maatregelen voor wie zich weigert te vaccineren.
Ook al is zijn reactie mogelijk (hopelijk) wat overdreven, ik snap het wel.user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:05:
[...]
Dat is overdreven. Met het huidige boostertempo kunnen we voor 1 februari bijna iedereen geprikt hebben die in aanmerking komt. Als omicron dan ook nog eens minder druk op de zorg geeft, dan komen we er echt wel eerder uit.
Het probleem was het steeds te laat ingrijpen, waardoor het weken duurt voordat de zorgdruk daalt. Door nu proactief te zijn kun je precies dat vermijden.
Jouw antwoord is namelijk precies wat de overheid ons voorhield met de initiële vaccinaties. Als er de prikken er in hebben zitten, dan komen we er echt wel uit.
Op een gegeven moment verliezen mensen hoop en vertrouwen, en dan is een dergelijke reactie te verwachten.
Jij stelde dat veel zorgmedewerkers met het ov zouden reizen en noemde hierbij Amsterdam. Hierbij is locatie natuurlijk van sleutelbelang. In Amsterdam is het parkeren van een auto een de reissnelheid zo bagger dat het ov een eerste keuze wordt.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:50:
[...]
Wat was dan het punt van je eerste en latere reacties? Je hebt mij daarmee in ieder geval de indruk gegeven dat het je daar om te doen was en ook in de opvolgende reacties. Als je iets anders bedoelt was en is mij dat in ieder geval niet duidelijk. Of was je allen getriggerd door Amsterdam en moest je even kwijt dat daar meer mensen met het OV zullen gaan?
Verder stelde @Ankona dat het ov juist moest stoppen om infecties te voorkomen.
Daarnaast stelde @Yaksa het volgende
Mijn reactie was dus eigenlijk een gecombineerde reactie op 3 losse reacties.Yaksa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:40:
[...]
En wat dacht je van al die 60+ die niet in eigen woonplaats geboosterd kunnen worden maar met het openbaar vervoer naar een priklokatie gaan? Alternatief voor hun is dan misschien een zoon of dochter met auto, maar ja, daar zit dan vaak weer zo'n snotterend kind op de achterbank.
Ik ben zelf vooral benieuwd of het vele reizen met ov in steden mogelijkerwijs zou hebben kunnen leiden tot meer infecties (in zorginstellingen) ten opzichte van buiten de steden, waar de auto veel meer gebruikt wordt.
Het ov stoppen is natuurlijk geen optie daar het in steden vaak de beste manier is om grotere afstanden af te leggen, en men vaker geen auto heeft, laat staan waar die moet geparkeerd staan.
Om me heen hoor ik steeds meer signalen van mensen die bewust niet boosteren omdat ze het niet eens zijn met beleid. Maand geleden nog vrijwillig voor iedereen die dat wil en nu niet verplicht maar wel de geldigheidsduur van je QR-code verlagen dus je moet wel.. en ja deels door de EU bepaald internationaal maar veel mensen houden niet van dat drukmiddel.user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:05:
[...]
Dat is overdreven. Met het huidige boostertempo kunnen we voor 1 februari bijna iedereen geprikt hebben die in aanmerking komt. Als omicron dan ook nog eens minder druk op de zorg geeft, dan komen we er echt wel eerder uit.
Verwijderd
Zal je uit de droom helpen, Omikron treft verassend veel dubbel gevaccineerde. Vandaar ook opeens die motivatie tot snel boosteren.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:07:
[...]
Ook dat kunnen ze niet goed inderdaad, versoepelingen gaan ook nergens over.
Bij paniek smijten ze alles rücksichtlos dicht en bij gedram uit de samenleving alles ongecontroleerd open. En dat allemaal omdat ze weigeren de 2 échte problemen aan te pakken. En die 2 dingen zijn wat mij betreft zorgen voor meer zorg (al 21 maanden niets structureels gebeurd) en invoeren van beperkende maatregelen voor wie zich weigert te vaccineren.
En aan die eerdere "belofte" van de overheid is nog steeds weinig gelogen. Vervelend die Omikron, maar de zorgoverspoeling die gaande was/is komt vooral door ongevaccineerden/Delta nog. Als er 100% geprikt was hadden we geen/ veel minder en later een probleem.Fly-guy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:08:
[...]
Ook al is zijn reactie mogelijk (hopelijk) wat overdreven, ik snap het wel.
Jouw antwoord is namelijk precies wat de overheid ons voorhield met de initiële vaccinaties. Als er de prikken er in hebben zitten, dan komen we er echt wel uit.
Op een gegeven moment verliezen mensen hoop en vertrouwen, en dan is een dergelijke reactie te verwachten.
En als Omikron inderdaad te behappen is met boosteren loopt de overheid daar inderdaad weer achter de feiten aan, maar ze versnellen tenminste wel de campagne. Voor 1 feb iedereen die booster is al vrij snel na een te late start
Je mag mijn post opslaan.user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:05:
[...]
Ik weet het zeker, want onze overheid heeft zich daarin al meermaals bewezen. Beloftes worden niet nagekomen en er is nooit een fatsoenlijk plan. We weten allemaal nog wel de geweldige routekaarten toch?
En qua boosters mag je ook noteren dat ik bij deze voorspel dat dit niet voldoende gaat zijn. Een grote groep tussen de 12 en 59 gaat deze niet halen voorlopig. Ze proberen dat wel te forceren met deze paniek, maar een groot deel van deze groep wil eerst duidelijkheid over geldigheid van de QR code en dat soort zaken.
Maar dat zal onze overheid nooit zo instellen, en mochten de doelen wel bereikt worden, dan worden de doelpalen wel verzett_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:55:
[...]
Een voordeel van de booster is dat deze met 7 dagen effectief is. Eind volgende week zouden we volgens planning ongeveer 2 miljoen boosters erin moeten hebben. Dat zou betekenen dat de risicovolle groep van 60+ vanaf ongeveer 1 januari bescherming heeft.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:10:
[...]
En aan die eerdere "belofte" van de overheid is nog steeds weinig gelogen. Vervelend die Omikron, maar de zorgoverspoeling die gaande was/is komt vooral door ongevaccineerden/Delta nog. Als er 100% geprikt was hadden we geen/ veel minder en later een probleem.
En als Omikron inderdaad te behappen is met boosteren loopt de overheid daar inderdaad weer achter de feiten aan, maar ze versnellen tenminste wel de campagne. Voor 1 feb iedereen die booster is al vrij snel na een te late start
Als Omikron meevalt (en daar ben ik sowieso van overtuigd) én 60+ gevaccineerd is dan kan het in de zorg behapbaar blijven. Maar dat is afwachten, er is veel te weinig data bekend op dit moment.
En wie is haar bron? Inretail? Of zijn ze op zondag sowieso altijd dicht?Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:12:
Mijn vriendin geeft al aan dat ze dicht gaan na vanavond (winkelketen)
En tussen de maanden april en september was de grootste kritiek juist dat er veel te langzaam werd versoepeld.eric.1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:04:
[...]
Ach ach ach, wat een onzin weer. Grootste kritiek van afgelopen maanden is juist dat ze te veel en te snel versoepeld hebben
@Drardollan's pessimisme hierin is wat dat betreft echt niet zo gek. In oktober 2020 werd een gedeeltelijke lockdown aangekondigd en pas in mei 2021 werd er dusdanig versoepeld dat terrassen tot 20.00 open mochten en bedrijven als attractieparken en dierentuinen weer open mochten.
Een goede 7 maanden lockdownachtige maatregelen.
Wat dat betreft snap ik wel dat mensen zeggen dat dit kabinet alleen maar goed is in het sluiten van dingen.
En die dubbel gevaccineerden met Omikron, in welke ziekenhuizen liggen die? En beperk je vooral niet tot Nederland.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:09:
[...]
Zal je uit de droom helpen, Omikron treft verassend veel dubbel gevaccineerde. Vandaar ook opeens die motivatie tot snel boosteren.
De situatie is wel veranderd met omicron. Een booster is nu relatief gezien effectiever dan een maand geleden, met niet boosteren heb je alleen je zelf. Prima als zij voor het herstelbewijs gaan, dat maakt de booster eerder beschikbaar voor de restDeezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:08:
Om me heen hoor ik steeds meer signalen van mensen die bewust niet boosteren omdat ze het niet eens zijn met beleid. Maand geleden nog vrijwillig voor iedereen die dat wil en nu niet verplicht maar wel de geldigheidsduur van je QR-code verlagen dus je moet wel.. en ja deels door de EU bepaald internationaal maar veel mensen houden niet van dat drukmiddel.
Ik zie op Twitter ook al het geneuzel dat de lockdown puur is om mensen te motiveren de booster te halen. Die hebben blijkbaar gemist dat mensen al massaal in de rij staan en een miljoen telefoontjes per dag naar de GGD gaan. Die motivatie is er al lang, ook zonder lockdown.
Haha zondagen zijn ze sowieso dicht. Ze gaf aan dat iedereen bij die HR afdeling er al vanuit gaat. Hugo gaf ook al aan eerder: " Maak je op voor een sombere winter" of iets in die trent. 1+1=... (3 zonder condoomDeezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:14:
[...]
En wie is haar bron? Inretail? Of zijn ze op zondag sowieso altijd dicht?
Niet mee eens. RIVM maakt prognoses met meerdere scenario’s. Sommige scenario’s komen uit op overbelaste ziekenhuizen, andere niet.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:00:
[...]
Verder vraag je om kwantitatieve doelen in een onzekere situatie.
Met het verstrijken van iedere dag komt er een beetje data binnen. Daarmee neemt de waarschijnlijkheid van het ene scenario toe en van het andere af.
Uiteindelijk is alles in het leven een waarschijnlijkheid. Je kunt daar prima targets op leggen.
Verwijderd
Beter weten is haalbaar alternatief voorstellen zou ik zeggen.Uniciteit schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:15:
[...]
En tussen de maanden april en september was de grootste kritiek juist dat er veel te langzaam werd versoepeld.
@Drardollan's pessimisme hierin is wat dat betreft echt niet zo gek. In oktober 2020 werd een gedeeltelijke lockdown aangekondigd en pas in mei 2021 werd er dusdanig versoepeld dat terrassen tot 20.00 open mochten en bedrijven als attractieparken en dierentuinen weer open mochten.
Wat dat betreft snap ik wel dat mensen zeggen dat dit kabinet alleen maar goed is in het sluiten van dingen.
(Zorgcapaciteit opschalen telt niet staat in de topicwarning)
En dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen. Ga dan lekker demonstreren ofzo, maar je hebt hier toch alleen jezelf mee.....Deezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:08:
[...]
Om me heen hoor ik steeds meer signalen van mensen die bewust niet boosteren omdat ze het niet eens zijn met beleid. Maand geleden nog vrijwillig voor iedereen die dat wil en nu niet verplicht maar wel de geldigheidsduur van je QR-code verlagen dus je moet wel.. en ja deels door de EU bepaald internationaal maar veel mensen houden niet van dat drukmiddel.
Ik hoorde het hier laatst nog van een ongevaccineerde patient. Reden van niet vaccineren was dat ze Hugo de Jonge een lul vond en er niet van houdt dat verteld wordt wat ze moet doen. Ze is inmiddels overleden.....
Onze overheid kenmerkt zich in de laatste 21 maanden door vooral te kijken wat niet kan helaas. Er is geen enkel oog voor wat wel kan. Ik zie echt geen enkele reden waarom dat deze keer anders zal zijn.Uniciteit schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:15:
[...]
En tussen de maanden april en september was de grootste kritiek juist dat er veel te langzaam werd versoepeld.
Wellicht dat er iets veranderd met een nieuw kabinet, maar als ik realistisch ben zie ik dat niet gebeuren. Dezelfde poppetjes op een ander plekje.
Voor de duidelijkheid, mijn reactie was ook geen (echte) kritiek op het beleid, maar ik wilde wel aangeven dat een nieuwe lockdown, of deze nu wel of niet op z'n plaats is, voor velen echt een harde klap gaat zijn.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:10:
[...]
En aan die eerdere "belofte" van de overheid is nog steeds weinig gelogen. Vervelend die Omikron, maar de zorgoverspoeling die gaande was/is komt vooral door ongevaccineerden/Delta nog. Als er 100% geprikt was hadden we geen/ veel minder en later een probleem.
Zeker niet in een tijd waar historisch mensen toch al meer geestelijke issues hebben (winterblues).
En of het nu delta, omikron of een andere versie is, ik snap ook echt dat velen het lastig hebben dat er weer een tegenvaller is en de beloftes van "boosteren gaat helpen" ook niet echt meer geloven (of in ieder geval eerst zien dan geloven aan gaan houden).
Dat er ook nog eens een groep is die door halsstarrig niet mee te werken ook nog eens een groot deel van het huidige probleem is, werkt uiteraard ook niet mee. Want als eerst vaccins geweigerd worden, waarin zou boosteren dan wel genoeg gedaan worden om te helpen?
Een keer snel reageren is wat anders dan verrast worden. Ze hadden ook hetzelfde als voorheen kunnen doen en wachten totdat Omikron dominant was en we weer in een stijging zaten. Als ze snel reageren vind je dat verrast worden, als ze laat reageren zijn we te laat. Dus de grote vraag is vooral wat je liever hebt42erik schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:41:
[...]
sorry, maar als je dinsdag een persconferentie geeft en de vrijdag erna, wat 3 dagen later is, komt opeens een nos-site met dit nieuws om potentieel dat de dag erna meteen in te willen voeren, dan kom je op mij heel verrast over...
Het grote probleem ligt inderdaad bij de boosters waar we weer eens veel te laat aan zijn begonnen.En als er dan nu vooral over boosters gepraat wordt, waar we het volgens mij nog steeds opvallend slecht doen ivm andere landen, dan kom je ongeorganiseerd over
VK voert ook steeds meer corona-checks in en als je de maatregelen vergelijkt zie je dat er overal voor dat land meer en strenge maatregelen worden ingevoerd. Dus je kunt het paniekerig blijven noemen, punt is gewoon dat Omikron snel aan het toenemen is en elke 2 a 3 dagen verdubbeld.En als je dan leest wat andere landen nu doen, dan kom je ronduit paniekerig over
(Denemarken: eerder starten met het toedienen van boosterprikken. theaters, biscopen en musea sluiten.
VK: boostercampagne versnellen
Noorwegen: geen alcohol in bars en restaurants meer mag worden geschonken. Ook moeten mensen thuiswerken, tenzij dat echt niet anders kan.)
\rant
En nogmaals, dat er slecht beleid is (in dit geval het trage boosteren) doet er helemaal niets aan af dat er maatregelen nodig zijn. Omikron gaat gewoon problemen leveren en daar moet helaas weer iets aan worden gedaan.
[removed]
Verwijderd
Heb al 15x uitgelegd dat een halvering in klachten nog steeds kut is als het 6 keer zo veel besmettingen veroorzaakt. Met het feit dat het door vaccins heen breekt is die keer 6 of meer echt waar ze rekening mee houden.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:15:
[...]
En die dubbel gevaccineerden met Omikron, in welke ziekenhuizen liggen die? En beperk je vooral niet tot Nederland.
Zuid-Afrika zegt dat het meevalt. Verenigd Koninkrijk en Denemarken zijn ze nog niet zo optimistisch.

Ik word hier zo ver-schrik-ke-lijk moedeloos van.
We zijn gewoon weer bijna terug bij af. Ja, we hebben ditmaal vaccinaties, betere behandelmethoden, etcetera, maar kennelijk volstaat dat (nog) niet en hebben we dus nóg meer nodig.
Ik hoop heel, heel, erg dat het meest gunstige scenario van Omicron de realiteit gaat worden..

Wat is dit voor onzinDrardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
[...]
Onze overheid kenmerkt zich in de laatste 21 maanden door vooral te kijken wat niet kan helaas. Er is geen enkel oog voor wat wel kan. Ik zie echt geen enkele reden waarom dat deze keer anders zal zijn.
Wellicht dat er iets veranderd met een nieuw kabinet, maar als ik realistisch ben zie ik dat niet gebeuren. Dezelfde poppetjes op een ander plekje.
[removed]
Dus tegen de tijd dat de kwetsbare groep de vaccins heeft kunnen krijgen? Klinkt logisch.Uniciteit schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:15:
[...]
Nu is het doel iedereen voor 1 Feb te kunnen boosten, wat vooralsnog de bescherming ophoogt naar een Delta-niveau maar dan tegen Omicron. Of dit zo blijft is even de vraag, maar goed. Er is op dit moment weinig aanleiding om aan te nemen dat NL tot half Maart thuis zit.
Zoals gezegd heeft Z-Afrika nog vooral jongeren die besmet zijn. En voor die groep zal het inderdaad meevallen, dat is voor elke variant tot nu toe ten slotte geweest.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:19:
[...]
Heb al 15x uitgelegd dat een halvering in klachten nog steeds kut is als het 6 keer zo veel besmettingen veroorzaakt. Met het feit dat het door vaccins heen breekt is die keer 6 of meer echt waar ze rekening mee houden.
Zuid-Afrika zegt dat het meevalt. Verenigind Koninkrijk en Denemarken zijn ze nog niet zo optimistisch.
[removed]
Nou ja hier gaat het om reeds gevaccineerden die dus geen booster nemen. En inderdaad wat je na vanavond/morgen krijgt in discussies is dat de lockdown alleen is ingesteld om mensen te laten boosteren.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
[...]
En dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen. Ga dan lekker demonstreren ofzo, maar je hebt hier toch alleen jezelf mee.....
Ik hoorde het hier laatst nog van een ongevaccineerde patient. Reden van niet vaccineren was dat ze Hugo de Jonge een lul vond en er niet van houdt dat verteld wordt wat ze moet doen. Ze is inmiddels overleden.....
Natuurlijk is het dom. Maar ik sta er ook zo in. Geen risicogroep en weinig contacten. Corona is hier al heel dichtbij geweest en ook toen niets geen gedoe.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
[...]
En dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen. Ga dan lekker demonstreren ofzo, maar je hebt hier toch alleen jezelf mee.....
Laat ze eerst maar eens duidelijk maken hoe het gaat lopen met die QR code. Ik heb er geen zin in om mij om de zoveel maanden te laten boosteren omdat iemand mijn QR code intrekt. Of dat ik komende zomer niet op vakantie kan omdat mijn QR code daar niet geldig is en we wéér een flater geslagen hebben met vaccineren. Op dit moment wacht ik met mijn booster tot 7 dagen voor mijn huidige QR code afloopt zodat ik maximaal profiteer van de tijd.
Verwijderd
Daarom, had eerder ook al grafiek gedeeld dat 10% van de positief geteste 50+ers daar in het ziekenhuis belandt. Er is daar iets raars aan de hand met de cijfers.redwing schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:22:
[...]
Zoals gezegd heeft Z-Afrika nog vooral jongeren die besmet zijn. En voor die groep zal het inderdaad meevallen, dat is voor elke variant tot nu toe ten slotte geweest.
Yup, totdat Omikron echt de besmettingen laat stijgen en dan gaan we over naar roepen dat de regering weer eens veel te laat is met reageren. Het blijft een beetje een cirkeldiscussieDeezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:22:
[...]
Nou ja hier gaat het om reeds gevaccineerden die dus geen booster nemen. En inderdaad wat je na vanavond/morgen krijgt in discussies is dat de lockdown alleen is ingesteld om mensen te laten boosteren.
[removed]
redwing schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:22:
[...]
Zoals gezegd heeft Z-Afrika nog vooral jongeren die besmet zijn. En voor die groep zal het inderdaad meevallen, dat is voor elke variant tot nu toe ten slotte geweest.
:strip_exif()/f/image/mEMnXETwFXnTuKsfYWLTsVaT.jpg?f=fotoalbum_large)
(Source: YouTube: WATCH LIVE | Health Minister Joe Phaahla briefs media on Covid-19 an...)
Dat is niet helemaal waar.
Je ziet wel degelijk een verschil t.o.v. vorige golven.
Deze grafiek toont in-hospital case fatality, maar een vergelijkbare verdeling is ook op andere aspecten van toepassing.
Sluit ik me ook bij aan. Ik wil wel weten waar ik aan toe ben i.p.v. weer een lockdown die maar voortduurt.t_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:55:
[...]
Grote kans als eis straks: booster + test. Dat zou het meest 'veilig' zijn als momentopname als je ergens heen wilt.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:23:
[...]
Natuurlijk is het dom. Maar ik sta er ook zo in. Geen risicogroep en weinig contacten. Corona is hier al heel dichtbij geweest en ook toen niets geen gedoe.
Laat ze eerst maar eens duidelijk maken hoe het gaat lopen met die QR code. Ik heb er geen zin in om mij om de zoveel maanden te laten boosteren omdat iemand mijn QR code intrekt. Of dat ik komende zomer niet op vakantie kan omdat mijn QR code daar niet geldig is en we wéér een flater geslagen hebben met vaccineren. Op dit moment wacht ik met mijn booster tot 7 dagen voor mijn huidige QR code afloopt zodat ik maximaal profiteer van de tijd.
Heeft ze toch gedaan wat er gezegd werd als je niet ging vaccineren.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
[...]

Hebben we deels aan onszelf te danken. Bij de eerste (milde) lockdown bleef men grotendeels thuis. Nu dachten de meeste bij zichzelf " Ik hoef niet thuis te blijven, ik ga mooi naar kantoor" en verrek, files!Lycaon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:20:
Daar gaan we weer.....![]()
Ik word hier zo ver-schrik-ke-lijk moedeloos van.
We zijn gewoon weer bijna terug bij af. Ja, we hebben ditmaal vaccinaties, betere behandelmethoden, etcetera, maar kennelijk volstaat dat (nog) niet en hebben we dus nóg meer nodig.
Ik hoop heel, heel, erg dat het meest gunstige scenario van Omicron de realiteit gaat worden..
Het is allemaal ikke, ikke, ikke. En het dan gek vinden dat we weer op slot gaan. Vervolgens wel mooi allemaal naar anderen wijzen.

Enkel de laatste keer is alles zomaar losgegooid. Tot verbijstering van ongeveer heel Nederland.redwing schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:20:
[...]
Wat is dit voor onzinZodra er ook maar enige ruimte is wordt alles al open gegooid. Hoezo hebben ze dan geen oog voor wat wel kan? Ik zou eerder zeggen dat ze iedere keer teveel denken aan wat wel kan en zich daar keer op keer in verslikken omdat het toch niet kon.
Ga maar eens opzoeken hoevaak alles met X weken verlengd werd de hele Corona periode. Ook toen er genoeg kon.
Je hoeft mij niet te geloven, maar wees dan wel sportief om op 1 maart 2022 deze posts van mij aan te halen. Als ik ongelijk heb zal ik ook sportief zijn, dat beloof ik je.
Gaat niet gebeuren. Ze acteren nu al in paniek op een omt wat eigenlijk ook maar wat heeft geroepen zonder harde onderbouwing. Dit lijkt wel een circusact onderhand....Thomas schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:25:
[...]
Sluit ik me ook bij aan. Ik wil wel weten waar ik aan toe ben i.p.v. weer een lockdown die maar voortduurt.
We kunnen ook wel stoppen met roepen dat de boosters te laat begonnen zijn als men de kalender erbij gaat pakken om te zien wanneer het het beste uitkomt ivm andere plannen. We zijn eerder te vroeg.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:23:
[...]
Natuurlijk is het dom. Maar ik sta er ook zo in. Geen risicogroep en weinig contacten. Corona is hier al heel dichtbij geweest en ook toen niets geen gedoe.
Voor de zekerheidheid: /sarcasme
Ook geen directe reactie/aanval op @Drardollan , dat was slechts een haakje om het aan op te hangen
Ik snap juist heel goed hoe exponentiële groei werkt: als Omikron daadwerkelijk een R van 2 of 3 heeft dan 'winnen' we met een keiharde lockdown hooguit een paar dagen.redwing schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:36:
Zoals al zo vaak gezegd zit die urgentie in de exponentiele groei. Omikron gaat momenteel 2 a 3 keer zo hard als delta, en dat is veel als je bedenkt dat delta voor de maatregelen met 30% per week steeg.
[..]
Kort gezegd, zorg ervoor dat je snapt wat exponentieel betekent en je hebt je antwoord waarom je nu moet ingrijpen.
Je moet als overheid heel goede redenen hebben om grote maatschappelijke en economische schade te veroorzaken als de overgrote gevaccineerde en geboosterde meerderheid weinig van deze variant te duchten heeft. Elke 'gewonnen dag' kost vele miljarden, de verhouding is compleet zoek.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tja ook als je zegt enkel lockdown tot we de cijfers hebben, weet je nog jiet waar we aan toe zijn. Want wanneer die cijfers komen weten we niet. Wanneer het duidelijk genoeg als bewijs is ook niet....Thomas schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:25:
[...]
Sluit ik me ook bij aan. Ik wil wel weten waar ik aan toe ben i.p.v. weer een lockdown die maar voortduurt.
En de uitslag ook niet.
Duidelijkheid zou zijn, lockdown tot en met april. Want daarna heb je gegarandeerd mooi buitenweer.
Dan heb ik toch liever onduidelijkheid.
Als het niet zo triest zou zijn is het bijna grappig. Een jaar aan lockdowns, qr codes en vaccins en we staan met kerst weer op exact hetzelfde punt als vorig jaar. De variant heet alleen anders, en er is enorme polarisatie gecreëerdstylezzz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:27:
[...]
Gaat niet gebeuren. Ze acteren nu al in paniek op een omt wat eigenlijk ook maar wat heeft geroepen zonder harde onderbouwing. Dit lijkt wel een circusact onderhand....
Ik vind het prima als je men een test eist, dat lijkt mij namelijk ook een hele veilige methode. Ik snap sowieso niet waarom we niet allang het Duitse model hebben met eisen gekoppeld aan de lokale situatie.Deezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:25:
[...]
Grote kans als eis straks: booster + test. Dat zou het meest 'veilig' zijn als momentopname als je ergens heen wilt.
Als je ervoor zou kiezen om iedereen een test te verplichten heb je gelijk die 2 deling problematiek opgelost.
Een vaccin moet je nemen om jezelf maximaal te beschermen tegen ziek worden en ziekenhuisopname in mijn ogen. Het moet geen toegangsbewijs zijn, dat blijkt niet afdoende te werken. (Ja, daar dacht ik eerder anders over. Voortschrijdend inzicht/kennis).
Is toch wel wat anders om huiverig te zijn voor een booster dan je vaccinaties überhaupt niet nemen. Die vergelijking met je overleden patiënt raakt kant noch wal. Hier ook echt niet pro booster. Ik neem het wel want ik geloof absoluut niet dat zo'n vaccinatie kwaad kan, maar sluit me wel aan bij wat hier eerder is gezegd. Ik wil liever niet mijn leven lang blijven prikken om een geldige QR code te hebben, en zéker niet als we weer elke winter in een lockdown á la dit terecht komen.LZ86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:18:
[...]
Klopt, alleen nu is het allemaal totaal niet geloofwaardig meer. Dat ze daadwerkelijk verwachten dat mensen nu met kerst en oudjaar thuis gaan zitten... Wat een grap..KingKoning schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:30:
[...]
Als het niet zo triest zou zijn is het bijna grappig. Een jaar aan lockdowns, qr codes en vaccins en we staan met kerst weer op exact hetzelfde punt als vorig jaar. De variant heet alleen anders, en er is enorme polarisatie gecreëerd
Vaak bu'j te bang!
Dat kan je gewoon hoor. Afhankelijk van waar je woont is de kans op controle nihil. En in het ergste geval is de boete 95 euro.Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:17:
Ik vind een lockdown niet leuk, maar hou die fucking avondklok er alsjeblieft vanaf. Ik wil 's avonds gewoon kunnen wandelen, na het eten en het huishouden naast m'n reguliere werk.
Wij gaan ons ook absoluut niet meer haasten om naar huis te gaan (bijv met kerst, maar ook met het wekelijkse bezoek aan de schoonouders) om die avondklok. Dan maar een prent 😉
Ik vind dit niet sarcastisch en zeker geen aanval. Je raakt namelijk exact het probleem. Door de onduidelijkheid en wispelturigheid van onze overheid én overheden van andere landen kan je nergens meer van op aan.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:29:
[...]
We kunnen ook wel stoppen met roepen dat de boosters te laat begonnen zijn als men de kalender erbij gaat pakken om te zien wanneer het het beste uitkomt ivm andere plannen. We zijn eerder te vroeg.
Voor de zekerheidheid: /sarcasme
Ook geen directe reactie/aanval op @Drardollan , dat was slechts een haakje om het aan op te hangen
Kort door de bocht: Als ik nu een booster neem, wie verzekerd mij dan dat ik in augustus 2022 op vakantie kan? Of moet er dan weer een booster in, waar we weer te laat mee zijn?
Ik sta hier niet alleen in, ik hoor dit heel veel om mij heen en ook in de media kan je er voldoende over vinden ondertussen.
Het is zorgwekkend, maar wel de realiteit. Helaas.
Oh ik ga die wandeling ook echt wel maken. Je noemt het haasten, maar je kan ook eerder gaan toch? Of begrijp ik je verkeerd? Als je weet dat je 1 uur moet rijden, kan je toch 19:30 vertrekken?Dennahz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:33:
[...]
Dat kan je gewoon hoor. Afhankelijk van waar je woont is de kans op controle nihil. En in het ergste geval is de boete 95 euro.
Wij gaan ons ook absoluut niet meer haasten om naar huis te gaan (bijv met kerst, maar ook met het wekelijkse bezoek aan de schoonouders) om die avondklok. Dan maar een prent 😉
Dat is wel een bijzondere winkelketen dan, dat ze een eigen lijntje hebben met de overheid. Die overigens nog geen enkele beslissing heeft genomen.Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:12:
Mijn vriendin geeft al aan dat ze dicht gaan na vanavond (winkelketen)
We zullen het gaan zien, misschien toveren ze wel 2G/3G uit de hoge hoed.
Je kan ook gewoon langer blijven zonder op de klok te moeten kijken, kans op een boete is nihil. Ik denk dat hij dat bedoeltAgent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:35:
[...]
Oh ik ga die wandeling ook echt wel maken. Je noemt het haasten, maar je kan ook eerder gaan toch? Of begrijp ik je verkeerd? Als je weet dat je 1 uur moet rijden, kan je toch 19:30 vertrekken?
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 18-12-2021 09:36 ]
Vaak bu'j te bang!
Jongeren lopen vaak in het eerste deel van een golf voor op de rest. Maar die vertraging is slechts een dag of 5. En die golf is al voer weken bezig.redwing schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:22:
[...]
History repeats zeggen ze wel eens..... overigens lijkt het hele 2g verhaal wel spontaan verdwenen, die polarisatie valt dus uiteindelijk wel mee.KingKoning schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:30:
[...]
Als het niet zo triest zou zijn is het bijna grappig. Een jaar aan lockdowns, qr codes en vaccins en we staan met kerst weer op exact hetzelfde punt als vorig jaar. De variant heet alleen anders, en er is enorme polarisatie gecreëerd
Ik ben alleen blij dat ik dichtbij belgie woon. Dan maar de grens over om iets te kunnen....
Maar hoe ernstig ziek zijn deze kinderen, wat zijn hun symptomen? Waar hebben we het concreet over?Johan Bogle schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:46:
192 ziekenhuisopnames in de leeftijd 0-5 in de laatste 7 dagen in UK. Omicron nu al groter dan delta, 93000 besmettingen en een verdubbeling elke 2 dagen.
Als men de publieke opinie weer scherp wil krijgen is 30 seconden met kleuters aan de beademing op de IC genoeg. Dan sta ook ik vooraan om nog hardere maatregelen te eisen, we morgen de jongsten Pfizer moeten geven.
Blijkbaar zijn die beelden er niet, niet in het VK en niet in Zuid-Afrika.
Kan, maar ben er wel een beetje klaar mee om me te schikken naar de grillen van die figuren. Life goes on.Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:35:
[...]
Oh ik ga die wandeling ook echt wel maken. Je noemt het haasten, maar je kan ook eerder gaan toch? Of begrijp ik je verkeerd? Als je weet dat je 1 uur moet rijden, kan je toch 19:30 vertrekken?
En ik zeg niet dat we het expres gaan opzoeken, maar de vorige keer hebben we echt dingen vroegtijdig afgebroken door die avondklok (bezoek aan vrienden, familie,...). En dat gaan we nu sowieso niet meer doen.
Moesten ze weer met een avondklok komen aanzetten.
Woon zelf ook vlakbij de grens en vanavond gaan we toevallig uit eten in België. Daar is er momenteel nog 0 paniek en gaat alles gewoon door.stylezzz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
[...]
History repeats zeggen ze wel eens..... overigens lijkt het hele 2g verhaal wel spontaan verdwenen, die polarisatie valt dus uiteindelijk wel mee.
Ik ben alleen blij dat ik dichtbij belgie woon. Dan maar de grens over om iets te kunnen....
Grappig dat de rollen nu opeens omgedraaid zijn. Voorheen waren zij altijd de strengste.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennahz op 18-12-2021 09:40 ]
Voor nu waarschijnlijk 9 maanden geldig na laatste prik. Maar dat ook zomaar 6 maanden worden of 3 maanden...Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:34:
[...]
Ik vind dit niet sarcastisch en zeker geen aanval. Je raakt namelijk exact het probleem. Door de onduidelijkheid en wispelturigheid van onze overheid én overheden van andere landen kan je nergens meer van op aan.
Kort door de bocht: Als ik nu een booster neem, wie verzekerd mij dan dat ik in augustus 2022 op vakantie kan? Of moet er dan weer een booster in, waar we weer te laat mee zijn?
Ik sta hier niet alleen in, ik hoor dit heel veel om mij heen en ook in de media kan je er voldoende over vinden ondertussen.
Het is zorgwekkend, maar wel de realiteit. Helaas.

Bescherming na 6 maanden bij 2 vaccinaties is bij mensen onder de 35 nauwelijks teruggelopen.
Deze groep heeft al relatief weinig te vrezen van het virus. Tegen verspreiding v/h virus helpen de vaccinaties, zeker bij de nieuwe variant, nauwelijks meer.
Verplaats de focus naar de kwetsbare en oudere mensen binnen onze samenleving en stop met deze generaliserende aanpak. Ik ben volledig gevaccineerd (nu nog), maar heb – gebaseerd op de data – geen intrinsieke motivatie om voor een booster-vaccin te kiezen. Helaas wordt deze vrije keuze middels drang of dwang beperkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 18-12-2021 09:40 ]
Nee hoor, je haalt twee dingen door elkaar. De werking van een booster (die aanwezig is) heeft niets te maken met de consequenties die de overheid er aan verbindt. Dat zijn twee verschillende zaken: wetenschap en politiek.Thomas schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:32:
[...]
Is toch wel wat anders om huiverig te zijn voor een booster dan je vaccinaties überhaupt niet nemen. Die vergelijking met je overleden patiënt raakt kant noch wal. Hier ook echt niet pro booster. Ik neem het wel want ik geloof absoluut niet dat zo'n vaccinatie kwaad kan, maar sluit me wel aan bij wat hier eerder is gezegd. Ik wil liever niet mijn leven lang blijven prikken om een geldige QR code te hebben, en zéker niet als we weer elke winter in een lockdown á la dit terecht komen.
Dan ga je toch gewoon wandelen? Je bent een Hollander, adviezen zijn suggesties, regels zijn suggesties. En alsof er met een lockdown in eens wél politie op straat is die jou gaat tegenhouden.Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:17:
Ik vind een lockdown niet leuk, maar hou die fucking avondklok er alsjeblieft vanaf. Ik wil 's avonds gewoon kunnen wandelen, na het eten en het huishouden naast m'n reguliere werk.
Geen idee. Zou best kunnen overigens. Had het niet aan zien komen. Denk niemand eigenlijk. Die omikron is wel echt een gamechanger.BarôZZa schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:45:
[...]
Was jij niet diegene die zo lacherig reageerde toen ik weken geleden al zei dat rond deze tijd het land weer op slot zou gaan?
Dit zag je natuurlijk allang aankomen. Tijd voor de volgende maanden lange lockdown. Oh nee, paar weekjes en dan kijken we verder. We zijn er bijna.
Inderdaad. Totaal onzeker. En laten we eerlijk zijn, waarom zou iemand van 12-59 zonder onderliggende problemen en met 2 vaccinaties binnen de afgelopen 6 maanden een booster gaan halen met deze onzekerheid?Deezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
[...]
Voor nu waarschijnlijk 9 maanden geldig na laatste prik. Maar dat ook zomaar 6 maanden worden of 3 maanden...
Volgens mij kan je dat amper bepalen. Zoveel mensen van 35 hebben niet al 6 maandjes de vaccinaties in de arm zitten.Lycaon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
W.b.t. booster-vaccinaties zou het ook prettig zijn als wordt gekeken naar de actuele mate van bescherming.
Bescherming na 6 maanden bij 2 vaccinaties is bij mensen onder de 35 nauwelijks teruggelopen.
Deze groep heeft al relatief weinig te vrezen van het virus. Tegen verspreiding v/h virus helpen de vaccinaties, zeker bij de nieuwe variant, nauwelijks meer.
Verplaats de focus naar de kwetsbare en oudere mensen binnen onze samenleving en stop met deze generaliserende aanpak. Ik ben volledig gevaccineerd (nu nog), maar heb – gebaseerd op de data – geen intrinsieke motivatie om voor een booster-vaccin te kiezen. Helaas wordt deze vrije keuze middels drang of dwang beperkt.
Volgens mij is heel die wetgeving al verdwenen. Gaan ze echt niet overnight uit de hoge hoed kunnen trekken.... misschien is het ook slim om het leger alvast te informeren als dat het geval is. Vermoed dat er dan weer flinke pleuris gaat uitbreken...Dennahz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
[...]
Moesten ze weer met een avondklok komen aanzetten.
Op het werk hier krijg je alweer discussies en vreemd aankijken van en door mensen die géén booster nemen dat ze wappies zijn. Ook al zijn ze dus wel gevaccineerd.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:40:
[...]
Inderdaad. Totaal onzeker. En laten we eerlijk zijn, waarom zou iemand van 12-59 zonder onderliggende problemen en met 2 vaccinaties binnen de afgelopen 6 maanden een booster gaan halen met deze onzekerheid?
Een mooie les 'omgaan met onzekerheid'. Je zoekt iets wat niemand je kan geven.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:34:
[...]
Het hangt af van toevallige virusmutaties en beslissingen in binnen- en buitenland (die ook het beste met dobbelstenen te modelleren zijn).
Mijn dobbelstenen zeggen dat het na omicron met wat geluk in februari helemaal klaar is.
Met wat pech niet. En worst case is de vakantie van 2022 de minste van je zorgen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op exact dezelfde manier als waarop de veiligheid van het vaccin wordt beoordeeld, middels een fase I, II, III studie.giantgiantus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:40:
[...]
Volgens mij kan je dat amper bepalen. Zoveel mensen van 35 hebben niet al 6 maandjes de vaccinaties in de arm zitten.
Dat is een logische stap die hoort bij de endemische fase.Lycaon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
W.b.t. booster-vaccinaties zou het ook prettig zijn als wordt gekeken naar de actuele mate van bescherming.
Verplaats de focus naar de kwetsbare en oudere mensen binnen onze samenleving en stop met deze generaliserende aanpak.
Deze winter is het moment waarop de epidemische fase overgaat in de endemische fase. De naam is omicron, dat wisten we een half jaar geleden niet. Maar dat dit seizoen de overgang zou zijn, daar werd toen ook al over gesproken door RIVM.
3 maanden, je kunt nu dus een afspraak maken zodra je geboortejaar aan de beurt is.Agent47 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:43:
Maar die booster. Mocht die nou al na 3 maand of na 6? Ik dacht te menen dat het eerst 6 maanden was en nu 3? Ik ben in augustus volledig gevaccineerd. Zou betekenen dat ik hem 1 februari mag.
Ik hoop ontzettend dat je gelijk hebt.t_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:42:
[...]
Dat is een logische stap die hoort bij de endemische fase.
Deze winter is het moment waarop de epidemische fase overgaat in de endemische fase. De naam is omicron, dat wisten we een half jaar geleden niet. Maar dat dit seizoen de overgang zou zijn, daar werd toen ook al over gesproken door RIVM.
Pfizer bijv. verwacht iets anders...
2g verdwenen? Mark my words: dat gedrocht komt in het voorjaar uit de kast verpakt als “versoepeling”stylezzz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:37:
[...]
History repeats zeggen ze wel eens..... overigens lijkt het hele 2g verhaal wel spontaan verdwenen, die polarisatie valt dus uiteindelijk wel mee.
Vergelijk het is met een virusscanner op je computer. Wel geïnstalleerd, maar nooit de updates bijgehouden. Waarschijnlijk weinig discussie over hoe slim dat is.Deezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:41:
[...]
Op het werk hier krijg je alweer discussies en vreemd aankijken van en door mensen die géén booster nemen dat ze wappies zijn. Ook al zijn ze dus wel gevaccineerd.
A'dam PVOutput
Bij exponentiële groei en een R van 2-3 verschuift de piek door een harde lockdown hooguit een paar dagen, dat gaat weinig verschil maken.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:09:
Iedereen die zegt dat we Omikron maar rond moeten laten razen omdat het toch niet erg ziekmakend is realiseert zich dat dan kwart Nederland halverwege met milde klachten zich ziek meldt halverwege januari?
Thuiswerken wie kan en verder een impliciete nationale coronavakantie, dat lijkt me het minst van onze problemen.

Ik vind het geweldig. En volgend jaar, of over 3 maanden of whatever hebben ze die discussie over de volgende prikken.Deezers schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:41:
[...]
Op het werk hier krijg je alweer discussies en vreemd aankijken van en door mensen die géén booster nemen dat ze wappies zijn. Ook al zijn ze dus wel gevaccineerd.
Als je je zesde prikt niet neemt, dan ben je een anti-vaxxer. Ben benieuwd hoelang ze dit spelletje nog vol gaan houden, het draagvlak stort in als een kaartenhuis.
Ik heb al de vrij impopulaire mening dat we pas met maatregelen moeten komen zodra er een situatie dreigt waarin we gevaccineerde mensen geen ziekenhuiszorg meer aan kunnen bieden. Als we een vaccinatiegraad van 100% hadden was het huidige beeld dusdanig beter geweest dat we met geen of veel minder maatregelen zaten.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:17:
[...]
Beter weten is haalbaar alternatief voorstellen zou ik zeggen.
(Zorgcapaciteit opschalen telt niet staat in de topicwarning)
Ik besef me ook dat veel mensen hierop zeggen: "Iedereen heeft recht op ziekenhuiszorg... ook ongevaccineerden." Echter kiezen we er op dit moment voor om een groot deel van de samenleving plat te leggen, omdat we per se mensen willen helpen die zich bewust niet laten vaccineren tegen een virus dat een pandemie veroorzaakt waarvoor een gratis vaccin beschikbaar is. Tegelijkertijd kiezen we er wél voor om mensen met kanker, auto-immuunziektes, etc. niet te behandelen/uit te stellen.
We proberen 'code zwart' te voorkomen en willen kosten wat kost ook niet-gevaccineerde coronapatienten behandelen. Ondertussen is het voor de groep mensen met kanker eigenlijk al code zwart: die krijgen immers niet direct de behandeling die ze nodig hebben.
--------------------------
Wat betreft Omikron, de onzekerheid die dat oplevert en het dan toch nemen van maatregelen:
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een extreem strenge lockdown van 10 dagen waarbij letterlijk niemand zijn huis uit mag, ook niet voor werk. Slechts zeer beperkte uitzonderingen - je werkt bijvoorbeeld in een ziekenhuis of cruciale nutsvoorzieningen (drinkwater, elektriciteit).
Deze extreme lockdowns plan je vooraf in, zodat iedereen weet waar die aan toe is. De eerste had eigenlijk al geweest moeten zijn, maar bijvoorbeeld een schema zoals deze:
1) Tussen Sinterklaas en Kerst (bijvoorbeeld 10-19 december)
2) Na nieuwjaar, aansluitend aan de vakantie (bijvoorbeeld 7-16 jan)
3) Na de voorjaarsvakantie (4-13 maart)
Je hebt nu 3x een lockdown van 10 dagen ingepland die je als hamer kan gebruiken na periodes waarin veel mensen elkaar opzoeken.
Dit geeft iedereen ruim de tijd om zich voor te bereiden en mocht het toch niet nodig zijn, dan kan je 'm altijd cancelen.
3 keer 10 dagen een extreem harde lockdown lijkt mij voor de meeste mensen prettiger - en makkelijker om zich aan te houden - dan weer 4-8 maanden lockdownachtige maatregelen.
Dat voortschrijdende inzicht is precies waar het bij overheden aan ontbreekt, of eigenlijk is dat inzicht er wel maar zullen ze de foute keuzes nooit toegeven, of pas na veel jaren omdat ze dan toch al niet meer in de regering zitten en er geen gezichtsverlies wordt geleden.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:30:
[...]
Ik vind het prima als je men een test eist, dat lijkt mij namelijk ook een hele veilige methode. Ik snap sowieso niet waarom we niet allang het Duitse model hebben met eisen gekoppeld aan de lokale situatie.
Als je ervoor zou kiezen om iedereen een test te verplichten heb je gelijk die 2 deling problematiek opgelost.
Een vaccin moet je nemen om jezelf maximaal te beschermen tegen ziek worden en ziekenhuisopname in mijn ogen. Het moet geen toegangsbewijs zijn, dat blijkt niet afdoende te werken. (Ja, daar dacht ik eerder anders over. Voortschrijdend inzicht/kennis).
Een rigoureuze andere keuze maken, kan niet meer, ze hebben een kant gekozen en kunnen (durven/ willen) niet meer terug.
Daarnaast is het natuurlijk compleet krankzinnig dat ze juist nu met een regeerakkoord komen waarin de zorg (nog meer) wordt afgeknepen, terwijl diezelfde zorg continu overloopt. Aan de andere kant wordt wel geëist in ditzelfde akkoord dat de zorg flexibeler moet waarmee meer (flexibele) IC bedden moeten worden gecreëerd. Hoe dit gefinancierd wordt en gedaan moet worden met de beperkte financiering zegt men niet, anders dan: dit moeten ze vanuit de werkgevers maar oplossen.
Wat men vooral doet is de zaken vooruit bulldozen en overal heen schuiven, behalve naar zichzelf kijken. Dat is ook een van de zaken waardoor vertrouwen in de overheid en dus ook weer (nieuwe) maatregelen en de booster ' om hieruit te komen' heel laag zijn.
Iemand die een fout maakt en dat toegeeft, geniet veel meer vertrouwen dan iemand die steeds wijst:
- het volk volgt de adviezen onvoldoende op
- de belastingdienst heeft niet gehandeld naar de geest van de wet maar naar de letter van de wet
- de zorg werkt niet op een goede manier (dit zeggen ze niet zo, maar het regeerakkoord wekt wel de suggestie dat het probleem daar ligt en niet bij keuzes van het kabinet waardoor zorg een ondergeschoven kindje is)
- Als het heet onder de voetjes wordt, zijn er geen actieve herinneringen.
Zo kan die lijst natuurlijk langer, maar vertrouwen moet je (ook als overheid) verdienen en men is toch al even bezig juist het hele vertrouwen in rap tempo af te breken.
Op zichzelf is het dan ook niet gek dat mensen meer en openlijker twijfelen aan wat een goede stap is, want blind vertrouwen dat men in Den Haag goede keuzes maakt en open en eerlijk is daalt door al deze zaken tot een minimum.
Ik ben er dan ook 100% van overtuigd dat zonder al deze vertrouwenskwesties de gemiddelde mens veel volgzamer was geweest, de vaccinatiegraad hoger was en ook de bereidheid te boosteren hoger was.
Dat gezegd hebbende kies ik wel voor een booster omdat ik daarmee hoop bij te dragen aan een eerdere openstelling van de maatschappij en aan de gezondheid (en kans op goede gezondheidszorg) van anderen.
Oh dat is wel een interessante inderdaad. Of ben je nu een semi-wappieDennahz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:48:
[...]
Ik vind het geweldig. En volgend jaar, of over 3 maanden of whatever hebben ze die discussie over de volgende prikken.
Als je je zesde prikt niet neemt, dan ben je een anti-vaxxer. Ben benieuwd hoelang ze dit spelletje nog vol gaan houden, het draagvlak stort in als een kaartenhuis.
Dit topic is gesloten.
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.