Ongeacht de rest, als je onderaan staat met prikken durf ik wel te zeggen dat je gefaald hebt.
[...]
Ja ik weet dat men hier 2 maanden al moord en brand aan het schreeuwen was ook al was er nog 0 aanleiding voor. De besmettingen/opnames waren nog ver ver ver onder alle lijnen en men begon al over triage. Het leek wel blinde paniek en was op dat moment totaal niet in lijn der verwachtingen. Dat men een eventuele stijging in de gaten moest gaan houden na de versoepelingen was al lang bekend. En de modellen hadden geen rekening gehouden (in geen enkel land blijkt nu) gezien we toch echt een hoge vaccinatiegraad hadden en de coronacheck die ook succesvol was in de buurlanden. We zouden het toch wel beter doen dan vorig jaar zonder vaccinaties en coronacheck.
Nu claimen dat "zie je wel dit wisten we 2 maanden geleden al" terwijl het aantal besmettingen en opnames zoveel lager was dan in de voorgaande pieken is gewoon geen goede indicatie. 2 maanden geleden zaten we zelfs nog in de daling van de voorgaande piek. Zelfs eind oktober waren te aantallen nog onder de voorgaande pieken.
Maar uiteindelijk komt er wel precies uit wat hier al 2 maanden werd geroepen. En de cijfers waarop dat gebaseerd was, zijn ook gewoon uitgelegd. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat het niet in de lijn der verwachtingen lag. De voorspellingen hier waren simpelweg gebaseerd op een exponentiele groei, en het lijkt me toch onderhand wel duidelijk dat we daar bij dit virus mee te maken hebben

Ik ben het dan ook pertinent mee oneens dat dit niet te voorspellen was. Vanaf eind september zie je dat het aantal besmettingen (maar ook de IC-bezetting) grotendeels volgens die constante exponentiele groei is gegaan. En dat ziet er absoluut aan het begin inderdaad als een kleine stijging uit, maar de regering moet onderhand toch snappen hoe exponentiele groei werkt

Men had inderdaad wel eerder kunnen beginnen met nieuwe maatregelen maarja ook dit is achteraf natuurlijk makkelijk zeggen als je geen weet hebt wat een piek gaat zijn in een elke keer weer unieke situatie. Dan kan je discussiëren of ze het meer op safe moeten spelen. Maarja dan staat half Nederland weer op zijn kop omdat ze niet naar een restaurant kunnen of niet kunnen sporten

Dat laatste is waarschijnlijk de reden waarom ze niet naar de verwachtingen kijken. Ze weten dat de meeste Nederlanders niet weten wat die exponentiele groei nu echt betekent en dus gaan ze pas over naar maatregelen als het probleem echt duidelijk is en mensen wel snappen dat er een probleem is. En op zich snap ik dat wel, maar als je het dan hebt over voorbereidingen zou ik verwachten dat die weinig te maken hebben met hoe de bevolking er over denkt. Dat kun je gewoon doen zodat als je in gaat grijpen je er ten minste klaar voor bent.
[...]
Dus het is realistisch om laten we zeggen een project waar je mee bezig bent om alles te regelen van te voren zoals vergaderruimtes claimen die niet meer door andere gebruikt kunnen worden, resources vrijmaken (die niet anders gebruikt kunnen worden daarna), mankracht regelen (die niet andere taken kunnen doen daarna) zodat je theoretisch morgen kan starten máár de verwachting is dat dit pas over 2 maanden gaat zijn gebaseerd op alle planningen.
Yup, dat is mijn dagelijkse werk waarbij ik resources zo inzet dat ze bruikbaar zijn voor andere projecten, maar waarbij ik wel binnen een heel korte termijn het project dat de hoogste prio heeft kan bemannen.
Ik snap dat het theoretisch leuk klinkt maar in de praktijk vaak gewoon niet uitvoerbaar. En nogmaals, anticiperen werkt niet binnen vaste kaders. Je kan zeker uitzoeken of je meer/eerder had kunnen anticiperen. Maar dan heb je veel meer informatie nodig dan die wij nu hebben om daar zo'n keiharde stelling in aan te nemen.
Nogmaals, als je ziet dat iedereen om je heen het beter heeft gedaan kun je naar mijn idee wel degelijk hard maken dat je het slecht gedaan hebt. Ik verwacht niet dat bij zo'n grote operatie alles goed gaat, maar als je pas naar een goede capaciteit kunt gaan volgens originele planning heb je niets geanticipeerd.
Maar goed, het wordt een beetje een welles/nietes discussie zo die gevangen is in definities. Ik begrijp waar je vandaan komt en wat je betoogd. Ik kan er zelf echter niet zo makkelijk in meegaan om maar weer te stellen dat we gefaald hebben en dit 100% voorkomen had kunnen worden. Aangezien ik ook nog moet werken van mijn baas laat ik het hier even bij. Moet alvast anticiperen op volgende week

Klopt natuurlijk, en ik zeg ook niet dat 100% voorkomen had kunnen worden. Ik betoog wel dat we het veel beter hadden kunnen doen en dat er met de melding van de gezondheidsraad om te anticiperen weinig tot niets is gedaan. En voor beide is genoeg bewijs te vinden, al was het maar een Hugo die weer eens naar een ander wijst, waarbij die ander laat zien dat ie toch echt al gewaarschuwd was