t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:10:
[...]
Je mag aannemen dat in toekomstige golven de zorgbelasting veel lager zal zijn. Mensen bouwen aan immuniteit door vaccinaties, maar ook door infecties door te maken en er speelt zelfs een klein beetje natuurlijke selectie mee.
Die honderden IC bedden, dat is iets zeer tijdelijks.
Ik vraag het mij af.
Als het inderdaad de route van de griep gaat volgen.
Elk jaar worden mensen weer een jaartje ouder, en we zitten met een 'ribbeltje' in de bevolkingspiramide, waardoor een steeds groter deel van de bevolking elk jaar opnieuw een meer kwetsbare leeftijd gaat bereiken.
En corona blijft ook steeds een beetje evolueren. Hopelijk, en waarschijnlijk niet zoals de griep. (Die er ongeveer op geëvolueerd is om varianten te vinden die het ons zo lastig mogelijk maken, door tal van mutatie en recombinatie, reassortment lijkt de officiele term te zijn, strategieën. )
Elk jaar boosteren, naast de griepprik zal inderdaad gaan helpen. Maar als je nu ziet wat het effect is op voornamelijk de oudere en kwetsbaardere populatie, dan gaat het nog wel een tijdje vervelend doen. Misschien niet meer qua IC capaciteit, maar wel qua reguliere opnames.
Jij noemde zelf de cijfers van 20% ontlastig door boosteren, en 45% door iedereen gevaccineerd.
Dan zou je elk jaar op ongeveer de helft van de capaciteit zitten die we nu hebben. Maar dan tel ik ze niet bij elkaar op, zo wel dan een derde.
Dat lijkt mij toch nog een behoorlijke heftige belasting.
Vooral als je het bekijkt vanuit het grotere perspectief, waarin wij, in ieder geval, als Nederland, qua bevolkingsopbouw, al voor een behoorlijke uitdaging staan op dat zorgvlak in de komende twee decennia.
Edit: En dan slaan we op dit moment ook nog een behoorlijk gat in onze zorgcapaciteit, en lopen we een nog verder achterstand op in de reguliere zorg. En we hadden dit jaar nog aardig wat maatregelen.
Uiteindelijk zullen we elk jaar, misschien een stukje meer afweer hebben, maar ook elk jaar weer een gevuld reservoir aan mensen met een verminderd immuunsysteem die kwetsbaar zullen zijn voor dit virus. En elk jaar zullen de maatregelen minder worden, en minder gevolgd worden, terwijl het virus zich wel lustig zal blijven rond spreiden onder de bevolking. Waarbij het ook steeds makkelijker bij dat kwetsbare deel van de bevolking zal terechtkomen.
Is mijn hypothese op dit moment.
[
Voor 16% gewijzigd door
sugarlevi01 op 03-12-2021 20:51
]