Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.021 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Sovieto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:12:
[...]

Ware het niet dat die 100.000 met name jongeren waren. Die hebben weer een veel lagere kans om op de IC te komen.

Dus die extra vaccinaties na de persconferenties hebben helaas niet heel veel gedaan voor de ziekenhuisbezetting
Beetje te kort door de bocht. Als gevaccineerde ben je ook veel minder besmettelijk, dus de kans dat die het dan weer doorgeven aan anderen is ook kleiner. Lastig meetbaar in de huidige cijfers... maar elke vaccinatie is er 1. En dat is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Sovieto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:12:
[...]

Dus die extra vaccinaties na de persconferenties hebben helaas niet heel veel gedaan voor de ziekenhuisbezetting
Klopt.
Alleen een indirect effect via de R-waarde. Dat effect becijfer ik op -0.4 procentpunt op de R-waarde. We zitten momenteel rond R=1, dat wordt dan 0.996.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
dawg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:01:
[...]

Is dat niet omdat we de testfaciliteiten (incl. contact-tracing) nog steeds niet goed op orde hebben?
Vraag me dan ook af wat de waarde is van de besmettingscijfers die dagelijks worden gepubliceerd. En daarmee ook het percentage positief.

Weet uit mijn omgeving dat veel mensen afhaken voor het testen omdat het ze nog steeds niet lukt om een afspraak te maken, of het wordt ze na het aanhoren van het verhaal simpelweg ontraden.

Dan nu het advies om eerst thuis te testen en pas bij een positieve thuistest de GGD te benaderen...

Raken de cijfers zo niet heel erg vervuild?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 12:37
stylezzz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:22:
[...]

Beetje te kort door de bocht. Als gevaccineerde ben je ook veel minder besmettelijk, dus de kans dat die het dan weer doorgeven aan anderen is ook kleiner. Lastig meetbaar in de huidige cijfers... maar elke vaccinatie is er 1. En dat is goed.
Helemaal eens hoor, het is beter dan niet vaccineren. Maar ik wilde alleen nuanceren dat er geen pieken waren in de vaccinatiegraad en dat het niet zomaar 340 IC opnames had gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sovieto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:46:
[...]

Helemaal eens hoor, het is beter dan niet vaccineren. Maar ik wilde alleen nuanceren dat er geen pieken waren in de vaccinatiegraad en dat het niet zomaar 340 IC opnames had gescheeld.
Oh dat is zeker waar. Had het ook liever anders gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:22:
[...]

Kijk ik verkeerd of heeft @t_captain dat hieronder berekend?
t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:42:
[...]

Klopt.
Alleen een indirect effect via de R-waarde. Dat effect becijfer ik op -0.4 procentpunt op de R-waarde. We zitten momenteel rond R=1, dat wordt dan 0.996.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:05:
[...]

Alles is de schuld van Mark en Hugo toch? /s

Iedereen weet waar we heen gaan, maar nog steeds is vaccinatieplicht in het politieke debat taboe.
(onder andere) Mark en Hugo willen de optie op tafel houden.

De partijen die hem er vanaf wilden hebben: SP / BIJ1 / Denk / PvdD / SGP / Omtzigt / JA21 / BBB / PVV / FvD / Haga / CU.

Behalve de laatste allemaal partijen die enkel comfortabel langs de zijlijn staan roepen hoe het volgens hun NIET moet. Op veel constructieve alternatieven zijn ze echter niet te betrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:35:
Er zijn extra IC plekken geregeld:

[...]

We zijn inmiddels 10 dagen verder, de 'vrijwel zekere' code zwart van Gommers lijkt relatief ver weg, hadden De Jonge en Kuipers toch gelijk.
Tenzij de code zwart hiermee enkel verplaatst wordt naar de reguliere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
In het kader van alle vestzakjuristen die zich op hun grondrechten beroepen. ;)

https://www.ad.nl/video/s...-door-kleine-groep-267998

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:51:
[...]

Kijk ik verkeerd of heeft @t_captain dat hieronder berekend?

[...]
Met alle respect voor t_captain, ik zou dat liever door een officiele instantie berekend zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er is echt niemand die de verspreiding van dit moment weet. Er zijn talloze factoren waarvan er heel veel alleen maar geschat kunnen worden. We kunnen hooguit een aardige inschatting maken wat het een paar weken geleden was gebaseerd op de ziekenhuis cijfers, het enige waar vrijwel iedereen wel aan meewerkt om hun besmetting door te geven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07
*knip* niet slowchatten

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 03-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
stylezzz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:54:
[...]

Met alle respect voor t_captain, ik zou dat liever door een officiele instantie berekend zien.
Voorlopig kloppen de voorspellingen van t_captain iedere keer beter dan die van de officiële instanties. Voor mij is het dus precies andersom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
stylezzz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:53:
In het kader van alle vestzakjuristen die zich op hun grondrechten beroepen. ;)

https://www.ad.nl/video/s...-door-kleine-groep-267998
Daar hoef je geen Spong voor te heten. Maar hij kiest z'n kant en maakt hiervoor natuurlijk een pleidooi, degene die oordeelt of hij daarmee ook juist zit, draagt een andere hoed pruik.

Desondanks goed voor het debat dat het maar eens zo wordt gezegd in het openbaar. Want het is nogal vermoeiend keer op keer de "vrij land" en "lichamelijke integriteit" dooddoeners te moeten weerleggen met wat eigenlijk toch gewoon de meest basale kennis is van hoe een westerse samenleving functioneert. Wanneer je dusdanig rechtlijnig en simpel bent van geest, heb je eigenlijk aan een discussietafel ook niks te zoeken naar mijn mening.

De nuance van Van Ranst is overigens ook gewoon een terechte reactie. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op het moment gewoon nog altijd een té grote groep is die het niet doet omdat ze van mening zijn dat het hen niet treft. Wat in de eerste instantie reeds aantoonbaar incorrect is, en in de tweede instantie sowieso iets is wat op te lossen valt door dus hier een plicht in te voeren met consequenties. De avondklok werd immers ook beter opgevolgd dan de quarantaineaanbeveling.

Heb je er geen zin in? Dan doe je het maar met tegenzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:42:
[...]

Klopt.
Dus door die extra prikken zitten we nu wel in een daling! ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Cid Highwind schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:17:
[...]

Daar hoef je geen Spong voor te heten. Maar hij kiest z'n kant en maakt hiervoor natuurlijk een pleidooi, degene die oordeelt of hij daarmee ook juist zit, draagt een andere hoed pruik.

Desondanks goed voor het debat dat het maar eens zo wordt gezegd in het openbaar. Want het is nogal vermoeiend keer op keer de "vrij land" en "lichamelijke integriteit" dooddoeners te moeten weerleggen met wat eigenlijk toch gewoon de meest basale kennis is van hoe een westerse samenleving functioneert. Wanneer je dusdanig rechtlijnig en simpel bent van geest, heb je eigenlijk aan een discussietafel ook niks te zoeken naar mijn mening.
Oftewel zeg je nu dat iemand die het niet met je eens is vooral niet aan de discussietafel thuishoort? Dat is toch juist waarom je een discussie aangaat. ik vind dit b.v. wel degelijk liggen op de grens van "vrij land" vs. dat de 'goeden' last hebben van de 'slechten'. Zeker omdat die 'goeden' het duidelijk ook niet zo heel goed doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:09
bie100 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:06:
heb wat op marktplaats staan kreeg gisteren een telefoontje dat graag wou kijken,is zei prima dat kan maar hij vertelde ook dat die positief was getest op corona vond die vreemd want hij was gevaccineerd en hij zat nou een week binnen en wilde vandaag langskomen

ik zei tegen die pipo bel me maar over twee weken terug ik reserveer het wel voor je tja sommige mensen
Tja, ligt er ook aan of hij klachten heeft gehad. Iemand die volledig gevaccineerd is en geen klachten heeft (ook niet tijdens de test) mag na 3 dagen uit quarantaine.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:23:
[...]

Oftewel zeg je nu dat iemand die het niet met je eens is vooral niet aan de discussietafel thuishoort? Dat is toch juist waarom je een discussie aangaat. ik vind dit b.v. wel degelijk liggen op de grens van "vrij land" vs. dat de 'goeden' last hebben van de 'slechten'. Zeker omdat die 'goeden' het duidelijk ook niet zo heel goed doen.
Nee, dat zeg ik niet. Ik stel dat iemand die eerst nog een basiscursus maatschappijleer te volgen heeft geen plaats hoort te hebben aan een tafel waar medisch-ethische en juristische onderwerpen worden besproken, omdat het de discussie op een niveau brengt wat geen discussie behoeft. Je ziet dit bijvoorbeeld in de politiek ook, hoe bepaalde partijen daar compleet feitenvrij de discussie naar zich toe trekken tot het punt dat men aan de eigenlijk belangrijke vraagstukken inhoudelijk niet meer toekomt.

Zou best graag het vervolg van de discussie tussen de heren aan die tafel willen volgen. Temeer omdat die beiden wel bewust zijn van alle belangrijke nuances in het debat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:16:
[...]

Voorlopig kloppen de voorspellingen van t_captain iedere keer beter dan die van de officiële instanties. Voor mij is het dus precies andersom.
met alle respect.. beide hadden de "janssen" golf en huidige golf niet zo voorspelt.. Ik kan ook wat lijntjes doortrekken, weinig modelleren aan. Effecten in maart 2020 waren veel makkelijker te modeleren.. nu moet je gedragimpact bepalen.. dat gaat vrijwel niet. Je hebt geen homogene groep en corona-pockets met verspreiding is ook deels "geluk"/"pech" (een uitbraak bij de klaverjasclub heeft meer zorgimpact dan bij de studentenkorfbalclub). Procentpunten opde "R" is dan ook meer finetunen van het lijntje naar eigen inzicht dan wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
bie100 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:06:
heb wat op marktplaats staan kreeg gisteren een telefoontje dat graag wou kijken,is zei prima dat kan maar hij vertelde ook dat die positief was getest op corona vond die vreemd want hij was gevaccineerd en hij zat nou een week binnen en wilde vandaag langskomen

ik zei tegen die pipo bel me maar over twee weken terug ik reserveer het wel voor je tja sommige mensen
Er zijn echt nog heeeel veel mensen die denken dat ze volledig veilig zijn dankzij de vaccinatie. In mijn omgeving ook, betreft vooral veel 60+-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43
Dat dus. Er wordt nu gespeeld met cijfers vanwege de beeldvorming.
hoevenpe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:56:
Gevolg is wel dat Gommers "onschadelijk" is gemaakt, zijn volgende dramatische oproep zal veel minder effect hebben.
Als dat bewust zo is gebeurd, wat je nu suggereert, is dat wat mij betreft misdadig. We hebben het hier wel over mensenlevens.

Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat niemand, in de media niet en in de politiek niet, oppert om een code zwart speciaal voor Covid uit te roepen. Een maximum aantal Covid bedden en dan de andere patiënten de zorg geven die ze verdienen, die absolute noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

jadjong schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:11:
De laatste schatting van het RIVM kwam uit op 4800 IC patiënten, als dat zou kloppen hadden we met onze 200 beschikbare bedden er nog 12 tot 24 maanden over gedaan.
Volgens mij is dat niet de laatste schatting. De laatste bekende schatting zat vziw in de Catshuisstukken van 11 november, en zat rond de 3500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
EDIT: Gezien onderstaande reacties is dit een HOAX.

Tja... kunnen we wel op Mark en Hugo blijven vitten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP3kZkVfG0x3i-DCYQaN1pO2emY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VCyTK1ouvZy01IZ8lATj4oz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door alexbl69 op 03-12-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07
Raem schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:26:
[...]

Tja, ligt er ook aan of hij klachten heeft gehad. Iemand die volledig gevaccineerd is en geen klachten heeft (ook niet tijdens de test) mag na 3 dagen uit quarantaine.
oké dat wist ik niet nee hij had geen klachten tenminste dat zei die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:51:
[...]

(onder andere) Mark en Hugo willen de optie op tafel houden.

De partijen die hem er vanaf wilden hebben: SP / BIJ1 / Denk / PvdD / SGP / Omtzigt / JA21 / BBB / PVV / FvD / Haga / CU.

Behalve de laatste allemaal partijen die enkel comfortabel langs de zijlijn staan roepen hoe het volgens hun NIET moet. Op veel constructieve alternatieven zijn ze echter niet te betrappen.
Dat is ook veel te kort door de bocht. Daar zitten nog heus een aantal constructieve partijen tussen die ook gewoon voor de lockdowns etc... hebben gestemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

alexbl69 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:40:

[Afbeelding]
Gaat die hoax nog steeds rond joh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:40:

[Afbeelding]
Fake nieuws in de krant?

Weet je ook welke krant dit was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
eamelink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:42:
[...]

Welke krant is dat? Die krant moet zich doodschamen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

Als je dan zo stevig inzet op een vaccinatie plicht, waarom niet bij risico groepen? Vrijwel alle ongevaccineerden die ik ken zijn <35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

[...]

En een goede reactie:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FFqUarcWUAEgfdO?format=jpg&name=large

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 03-12-2021 09:48 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
[...]

Kun je die onderbouwen?

Zou niet fraai zijn als dit nep is, los van hoe vaak dit voor komt.
Oke dan, thanks.

[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-12-2021 09:49 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Brazos schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:36:
[...]

Bied wel weer kansen op de woningmarkt.
Cruijff zou zeggen "elk nadeel heb zo z'n voordeel". De sterfte van een paarhonderduizend inwoners, hoofdzakelijk in de leeftijd tussen AOW en het moment dat ze zeer hulpbehoevend worden, heeft een aantal macro-economische effecten:

* betaalbaarheid AOW is voor de komende 10 jaar hersteld
* overspannen woningmarkt normaliseert een beetje (tekort aan woningen halveert ongeveer)
* zorgkosten blijven de komende tien jaar betaalbaar
* klimaatdoel 2030 wordt haalbaar, mogelijk zelfs zonder de staalfabrieken te sluiten
* je krijgt eerst een scherpe recessie, de huizenprijzen krijgen een tik, uiteindelijk zal dit wel redelijk vlot herstellen omdat het BBP wel omlaag is maar het reeel BBP per capita niet.

Dat gezegd hebbende, de negatieve impact is ook groot. Een groot deel van de kinderen zal ineens 1 of meerdere grootouders kwijtraken. De situatie rond deze grootschalige sterfte zal dramatisch zijn. Als maatschappij zullen we het gevoel houden tekort te zijn geschoten.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 03-12-2021 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat ik dan weer wel schokkend vind is dat het CDA dus in de Kamer ook dit broodje aap heeft verteld, blijkbaar is ook die partij niet wars van nepnieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Cid Highwind schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:29:
[...]

Nee, dat zeg ik niet. Ik stel dat iemand die eerst nog een basiscursus maatschappijleer te volgen heeft geen plaats hoort te hebben aan een tafel waar medisch-ethische en juristische onderwerpen worden besproken, omdat het de discussie op een niveau brengt wat geen discussie behoeft. Je ziet dit bijvoorbeeld in de politiek ook, hoe bepaalde partijen daar compleet feitenvrij de discussie naar zich toe trekken tot het punt dat men aan de eigenlijk belangrijke vraagstukken inhoudelijk niet meer toekomt.

Zou best graag het vervolg van de discussie tussen de heren aan die tafel willen volgen. Temeer omdat die beiden wel bewust zijn van alle belangrijke nuances in het debat :)
Ok, dat is logischer dan hoe ik het las :+ Het is bij de debatten bij de partijen inderdaad iets te vaak van facebook-nivo 8)7

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

@eamelink @Wolly @D-e-n @ericplan
That didn't age well :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:38:
Als dat bewust zo is gebeurd, wat je nu suggereert, is dat wat mij betreft misdadig. We hebben het hier wel over mensenlevens.
Het is een publiek geheim dat Den Haag het helemaal heeft gehad met "Gommie" (zoals hij intern genoemd wordt).

De Jonge en Kuipers hebben beide bevestigd dat code zwart nog relatief ver weg is en die krijgen vandaag in de beeldvorming hun 'gelijk' bevestigd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:30:
[...]

met alle respect.. beide hadden de "janssen" golf en huidige golf niet zo voorspelt..
Heb je gezien wat het RIVM toen voor voorspellingen had? Daarnaast kun je onzinnige dingen als de Janssen golf natuurlijk ook niet voorspellen. Niemand kon voorzien dat we zo'n domme aktie zouden gaan starten.
Ik kan ook wat lijntjes doortrekken, weinig modelleren aan. Effecten in maart 2020 waren veel makkelijker te modeleren.. nu moet je gedragimpact bepalen.. dat gaat vrijwel niet. Je hebt geen homogene groep en corona-pockets met verspreiding is ook deels "geluk"/"pech" (een uitbraak bij de klaverjasclub heeft meer zorgimpact dan bij de studentenkorfbalclub). Procentpunten opde "R" is dan ook meer finetunen van het lijntje naar eigen inzicht dan wetenschap.
Ik kan je alleen aanraden de posts en grafieken van t_captain goed te volgen. Dan zul je zien dat dit soort dingen daar verrassend goed in terug komen. En dus ook dat b.v. de impact van corona-pockets op het grote geheel ook best goed te voorspellen is. En bovenal krijgen we van t_captain nog uitleg waarom iets een bepaalde invloed heeft, iets wat ik bij de officiele rapportage nog steeds mis.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:49:
[...]

Het is een publiek geheim dat de Den Haag het helemaal heeft gehad met "Gommie" (zoals hij intern genoemd wordt).

De Jonge en Kuipers hebben beide bevestigd dat code zwart nog relatief ver weg is en die krijgen vandaag in de beeldvorming hun 'gelijk' bevestigd.
Code zwart is feitelijk al praktijk, zie ook het commentaar bij Beau gisteren van de vervanger van Gommers. Dan kan men dat een vervelende boodschap vinden maar dan heeft Gommers daarin groot gelijk.

Het toont ook wederom exact aan wat er mis is met de huidige ploeg: teveel beeldvorming, te weinig durf.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 03-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In z'n algemeenheid zijn de rode vlaggen:
- Te algemeen: "een vrouw" zag "een man" in "een supermarkt"
- De onwaarschijnlijkheid van daarmee naar de supermarktmanager stappen
- De onwaarschijnlijkheid dat een supermarktmanager dat om zou roepen
- De onwaarschijnlijkheid dat er acht positief geteste mensen in een supermarkt zouden zijn
- De totale onwaarschijnlijkheid dat die zich dan zouden melden bij de supermarktmanager

Dit is een mooi verhaal; te mooi om waar te zijn. Hier past 'extraordinary claims require extraordinary evidence': een journalist die dit schrijft zou dit (moeten) fact-checken bij de betreffende supermarkt en in ieder geval weten wie die vrouw dan is. Dan zetten ze er iets bij als 'naam bekend bij de redactie'. Merk ook op dat dit geen journalistiek stuk is, maar een ingezonden brief. Alsnog had de krant beter moeten weten en zulke nonsens niet moeten publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het is een publiek geheim dat de Den Haag het helemaal heeft gehad met "Gommie" (zoals hij intern genoemd wordt).

In dat opzicht is Gommers natuurlijk nogal bleu op politiek vlak. Destijds was hij al in de val getrapt om even een whatsapp te sturen over het aantal bedden waarmee De Jonge in het debat was gered.

En nu is Gommers wederom in de val getrapt, aangezien de enige persoon die code zwart bepaalt ook de persoon is die hij aanviel.

Stand De Jonge - Gommers is nu 2:0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:52:
[...]

Stand De Jonge - Gommers is nu 2:0
Ben ik de enige die dit bezopen vindt? Er is een crisis, er gaan mensen dood en ons kabinet speelt spelletjes (die wij dan nog eens doodnuchter analyseren)

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 03-12-2021 09:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

Zoals zij code zwart uitleggen wel. Als je echter kijkt naar wat er nu in de ziekenhuizen gebeurt is het allang code zwart. We geven de ene groep mensen geen zorg omdat de andere mensen het harder nodig hebben. Wat mij betreft zit je al in code zwart zodra je de normale zorg gaat afschalen. Want op dat moment ga je al aan de hand van medische keuzes bepalen wie wel/geen hulp krijgt. En dat is toch de definitie van code zwart?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 12:17
redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:55:
[...]

Zoals zij code zwart uitleggen wel. Als je echter kijkt naar wat er nu in de ziekenhuizen gebeurt is het allang code zwart. We geven de ene groep mensen geen zorg omdat de andere mensen het harder nodig hebben. Wat mij betreft zit je al in code zwart zodra je de normale zorg gaat afschalen. Want op dat moment ga je al aan de hand van medische keuzes bepalen wie wel/geen hulp krijgt. En dat is toch de definitie van code zwart?
Dat klopt, maar ik verwacht dat de Jonge het niet uit zal spreken, aangezien zijn imago dan door de plee gespoeld wordt. Want in feite heb je dan gefaald en hij wil het liefst gewoon op z'n plek blijven zitten.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:44:
[...]

Cruijff zou zeggen "elk nadeel heb zo z'n voordeel". De sterfte van een paarhonderduizend inwoners, hoofdzakelijk in de leeftijd tussen AOW en het moment dat ze zeer hulpbehoevend worden, heeft een aantal macro-economische effecten:

* betaalbaarheid AOW is voor de komende 10 jaar hersteld
* overspannen woningmarkt normaliseert een beetje (tekort aan woningen halveert ongeveer)
* zorgkosten blijven de komende tien jaar betaalbaar
* klimaatdoel 2030 wordt haalbaar, mogelijk zelfs zonder de staalfabrieken te sluiten
* je krijgt eerst een scherpe recessie, de huizenprijzen krijgen een tik, uiteindelijk zal dit wel redelijk vlot herstellen omdat het BBP wel omlaag is maar het reeel BBP per capita niet.

Dat gezegd hebbende, de negatieve impact is ook groot. Een groot deel van de kinderen zal ineens 1 of meerdere grootouders kwijtraken. De situatie rond deze grootschalige sterfte zal dramatisch zijn. Als maatschappij zullen we het gevoel houden tekort te zijn geschoten.
Veel van de punten kan ik je gelijk in geven, maar zorgkosten is denk ik nog wel een dingetje. Iedere 9 maanden een booster voor iedereen vanaf 5 jaar in heel Europa is best een onderneming, gaat voor Nederland al wel een paar miljard kosten. Zeker als Pfizer iedere keer de prijzen omhoog gaat gooien en er een vaccinatieplicht komt. Dat is mooi onderhandelen voor Pfizer (die naar het schijnt het niet al te best met de wereld voor heeft maar vooral hun eigen zakken).

Daarnaast is de GGD ook niet gratis met al de priklocaties en is een lange termijn oplossing om het leger hiervoor in te zetten waarschijnlijk ook niet houdbaar. Daarnaast liggen de ziekenhuizen nu vol met covid patiënten en dat zal volgend jaar niet anders zijn met de nieuwe variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Als 'de maatschappij' weer op vakantie en naar de kroeg kan is dat laatste gevoel snel vergeten.
Klinkt hard, maar zo gaat het keer op keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Yamotek schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:59:
Veel van de punten kan ik je gelijk in geven, maar zorgkosten is denk ik nog wel een dingetje. Iedere 9 maanden een booster voor iedereen vanaf 5 jaar in heel Europa is best een onderneming, gaat voor Nederland al wel een paar miljard kosten.
Vergeleken met de economische en maatschappelijke schade van een lockdown is het klein bier, zeker als men het kan combineren met de jaarlijkse griepprik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:55:
[...]

Code zwart is nou niet iets wat erg aan meningen onderhevig is, of wel? Laten we dit pad niet ingaan.

Volgens mij is het duidelijk wat code zwart is. Het afschalen van reguliere zorg is dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Als maatschappij zullen we het gevoel houden tekort te zijn geschoten.
Niet alles heb je in de hand, zie ook:

OMT-lid: ‘Sterfterisico oudere in verpleeghuis even hoog als voor vaccins’
Vrijdag geeft Hertogh, werkzaam bij het Amsterdam UMC, een presentatie aan het OMT over de symptomen en sterfte bij covidbesmettingen in het verpleeghuis. De hoogleraar bestudeerde dossiers van honderden verpleeghuisbewoners met corona, waaruit blijkt dat een deel mildere symptomen had, maar uiteindelijk toch stierf. De expert benadrukt dat zijn onderzoek is gedaan onder ‘extreem kwetsbare’ verpleeghuisbewoners, die een ‘zwakker immuunsysteem’ hebben.
Hertogh is in deze Cees Hertogh, hoogleraar ouderengeneeskunde en OMT-lid.

Gevaccineerde en ongevaccineerde ouderen hebben bijna evenveel kans op positieve coronatest
In België rapporteerde onderzoeksinstituut Sciensano dat gevaccineerde 65-plussers na een coronatest nog maar 13 procent minder vaak positief zijn dan ongevaccineerde 65-plussers. En volgens cijfers die het RIVM deze week publiceerde, is de kans op een positieve uitslag voor een volledig gevaccineerde 75-plusser inmiddels slechts 19 procent kleiner dan voor een niet-gevaccineerde oudere.
Het lijkt vooral bij ouderen vechten tegen de bierkaai. Ondanks vaccinaties blijft hun zwakkere immuunsysteem een grote rol opeisen. We kunnen ze blijven voorzien van oppepprikken (in correcte Hugo-speak), maar daarmee ga je ze niet allemaal redden.
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
Dat klopt, maar ik verwacht dat de Jonge het niet uit zal spreken, aangezien zijn imago dan door de plee gespoeld wordt. Want in feite heb je dan gefaald en hij wil het liefst gewoon op z'n plek blijven zitten.
Of we De Jonge terug gaan zien na de formatie is nog maar zeer de vraag. Het ministerie van VWS is een geliefd departement bij de rolverdeling bij elk nieuw kabinet, meer partijen willen deze post krijgen en het CDA is de een na kleinste partij de in formatie. Volgens de geldende Haagse mores hoeven ze niet op veel te rekenen. Een andere factor is dat het CDA De Jonge toch niet zo ziet zitten. De Jonge is erg impopulair geworden en daarmee drukt hij op de kansen van het CDA als geheel. Die strijd is nog niet helemaal gestreden, maar het is geen zekerheid dat De Jonge verder mag als coronaminister. Volgens de geruchten zou Grapperhaus afgelost gaan worden door Chris van Dam van het CDA.

Mogelijk wordt hierom de presentatie van het nieuwe missionaire kabinet telkens uitgesteld. Het nieuwe kabinet werd telkens in het vooruitzicht gesteld als het ergste van corona achter ons zou liggen. Nu met de nieuwe opleving is het nieuwe kabinet uitgesteld tot minimaal kerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De definitie van code zwart is dan ook variabel gebleken. Het feit dat we mensen die kanker hebben bestraling ontzeggen betekent dat we al een vorm van donker-grijs bereikt hebben. Ik vind absoluut niet dat de Jong hierin voorstaat op Gommers - er is een definitieverschil die politiek goed uit komt. Mensen wordt zorg ontzegd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
eric.1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:07:
[...]

Code zwart is nou niet iets wat erg aan meningen onderhevig is, of wel? Laten we dit pad niet ingaan.
De Jonge en co zijn dit pad allang ingegaan met het geneuzel met fictieve cijfers van IC plekken die er nooit zullen komen. Angst voor de beeldvorming maakt dat men het slechte nieuws zolang mogelijk onder het tapijt probeert te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:17:
[...]

De Jonge en co zijn dit pad allang ingegaan met het geneuzel met fictieve cijfers van IC plekken die er nooit zullen komen. Angst voor de beeldvorming maakt dat men het slechte nieuws zolang mogelijk onder het tapijt probeert te schuiven.
Dat snap ik dus niet. Een code-zwart 'afkondiging'/ toegeving zou toch ook juist de vaccin-weigeraars een motivatie kunnen geven om te prikken? Want dan treft het ook hun omgeving. Het ontkennen van code-zwart verlengt alleen maar 'er is nog niks aan de hand dus ik ga niks doen' houding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Yamotek schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:59:
[...]

Veel van de punten kan ik je gelijk in geven, maar zorgkosten is denk ik nog wel een dingetje. Iedere 9 maanden een booster voor iedereen vanaf 5 jaar in heel Europa is best een onderneming, gaat voor Nederland al wel een paar miljard kosten.
Paar tientjes per hoofd per jaar. Ongeveer 0.8 miljard per jaar totaal, we kunnen nog flink besparen omdat we ontwikkeling hebben voorgefinancierd en daarmee in ons recht staan om lagere kosten per unit te eisen.

Iedereen die plots sterft en niet op natuurlijke weg oud wordt, scheelt 50k minus de kosten die je in de periode van de dodelijke infectie maakt. Bij overvolle ziekenhuizen, waar slechts een klein deel van deze mensen opgenomen wordt, zijn die kosten bescheiden. Een sterfte van 100k inwoners zou 4 miljard opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
eric.1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:07:
[...]

Volgens mij is het duidelijk wat code zwart is. Het afschalen van reguliere zorg is dit niet.
Gezien de manier waarop de zorg nu is afgeschaald en hoe er in de ziekenhuizen wordt gewerkt is het eerder de regering die code zwart een andere betekenis heeft gegeven. In elke andere situatie hadden we dit allang code zwart genoemd. Want heel eerlijk gezegd zijn we fase 2 al een paar weken voorbij. Alleen zolang het ministerie van VWS de fase bepaald zullen ze niet overgaan naar fase 3. De zorg wordt nu echt al niet meer verleent volgens de normen met betrekking tot kwaliteit en veiligheid (en dat is dus fase 3). Vraag maar eens aan een willekeurige IC verpleger.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:21:
[...]

Dat snap ik dus niet. Een code-zwart 'afkondiging'/ toegeving zou toch ook juist de vaccin-weigeraars een motivatie kunnen geven om te prikken? Want dan treft het ook hun omgeving. Het ontkennen van code-zwart verlengt alleen maar 'er is nog niks aan de hand dus ik ga niks doen' houding.
De regering wil laten zien dat ze het goed doen en de boel onder controle hebben. Code zwart afkondigen is aangeven dat je gefaald hebt en zullen ze dus alleen doen als het echt niet anders kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:59
t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:21:
[...]

Paar tientjes per hoofd per jaar. Ongeveer 0.8 miljard per jaar totaal, we kunnen nog flink besparen omdat we ontwikkeling hebben voorgefinancierd en daarmee in ons recht staan om lagere kosten per unit te eisen.

Iedereen die plots sterft en niet op natuurlijke weg oud wordt, scheelt 50k minus de kosten die je in de periode van de dodelijke infectie maakt. Bij overvolle ziekenhuizen, waar slechts een klein deel van deze mensen opgenomen wordt, zijn die kosten bescheiden. Een sterfte van 100k inwoners zou 4 miljard opleveren.
Je vergeet de multiplier effecten. Die 50K zorg wordt betaald aan werknemers in de zorg en bedrijven die weer investeren en dingen kopen en weer andere mensen aan het werk houden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:45:
[...]

Wat ik dan weer wel schokkend vind is dat het CDA dus in de Kamer ook dit broodje aap heeft verteld, blijkbaar is ook die partij niet wars van nepnieuws.
Dat is niet nieuw, er is alleen geen actieve herinnering aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:43
LA-384 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:46:
[...]

Het is een gevoel van mij, maar ik denk dat dit een zeer tijdelijk iets kan zijn. Er is minder personeel dan voorheen, die al meer overwerkt is, waar nog meer inzet van wordt verwacht. Strikt. Gezien zijn er meer bedden, maar het kan zomaar zijn dat dat na een week alweer onmogelijk blijkt door te zetten.

150% vragen van medewerkers die al 130% geven is geen oplossing, maar gewoon uitstel. Men wil koste wat kost niet in code zwart raken (waar men lokaal al in zit overigens, het UMCG zit in fase 3a), in de hoop dat de cijfers snel dalen. Als dat niet snel genoeg gebeurt, zal de capaciteit zomaar naar beneden kunnen gaan, waarna we nog langer met code zwart te maken krijgen, met nog strengere triage en daardoor meer afwijzingen.
Yup nu.nl heeft iets meer info over situatie in het UMCG: https://www.nu.nl/coronav...feitelijk-code-zwart.html

en uiteraard DVHN: https://dvhn.nl/groningen...G-Groningen-27315945.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
,,We hebben de sterfte in verpleeghuizen tussen 1 september en 17 november onderzocht, aan de hand van gegevens uit de elektronische patiëntendossiers. Het risico dat besmette bewoners binnen dertig dagen overlijden is in de huidige golf 22 procent, dat percentage is net zo hoog als tijdens de tweede golf, toen er nog géén vaccins waren. Ik schrok van die conclusie. We zien nu een wat milder ziektebeeld bij corona. Klachten en symptomen lijken in deze golf milder dan in eerdere golven, maar mensen gaan er wel aan dood. Mensen lijken dus een milder verloop van de ziekte te hebben, maar een vergelijkbaar sterfterisico. Dat is het verrassende van deze bevinding.”
Op welke manier zijn de klachten anders?
,,We zien nu niet dat hele heftige beeld van de eerste golf, waarbij mensen bijna overnacht stierven en enorm kortademig waren. Hoesten is nu minder op de voorgrond. Er is nog wel kortademigheid en koorts. We zien dat een deel van de mensen binnen een week sterft, maar een deel komt wat later te overlijden. In de eerste golf stierven mensen aan corona en nu sterven ze met corona, maar ook aan algehele zwakheid, minder eten en minder drinken bijvoorbeeld.’’
https://www.ad.nl/gezond/...-ze-met-corona~a4bc61bc2/

Interessante bevindingen van dit lid van het OMT, blijkbaar zijn onze kwetsbaren minder ziek maar gaan ze evengoed toch even snel dood als vorig jaar. Gelukkig met minder heftige klachten, maar de eindstand is hetzelfde.

Wellicht ook de reden dat de oversterfte niet aan Corona is toe te wijzen? Mensen die dood gaan met corona maar waarvan de klachten zodanig onderdrukt waren dat ze niet opgevallen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 03-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:39:
[...]

[...]

Interessante bevindingen van dit lid van het OMT, blijkbaar zijn onze kwetsbaren minder ziek maar gaan ze evengoed toch even snel dood als vorig jaar. Gelukkig met minder heftige klachten, maar de eindstand is hetzelfde.

Wellicht ook de reden dat de oversterfte niet aan Corona is toe te wijzen? Mensen die dood gaan met corona maar waarvan de klachten zodanig onderdrukt waren dat ze niet opgevallen zijn?
Tsjah, als het immuunsysteem niet (meer) doet wat het moet doen, kun je er zoveel prikken als je wilt natuurlijk. Vervelende constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Twee vragen die bij me opkwamen over het testen en waar ik de antwoorden zo 1,2,3 niet op kon vinden:
- Wordt er gewerkt om de testcapaciteit uit te breiden of accepteren we gewoon dat dit de max is?
- Zijn er andere Europese landen waar het testen tegen de maximum capaciteit aanloopt?

Voor mijn gevoel wordt er door de mensen die er over gaan wel heel makkelijk mee omgegaan dat dit is wat er aan de hand is terwijl ik het persoonlijk een grote schande vind.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apache4u schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:42:
Twee vragen die bij me opkwamen over het testen en waar ik de antwoorden zo 1,2,3 niet op kon vinden:
- Wordt er gewerkt om de testcapaciteit uit te breiden of accepteren we gewoon dat dit de max is?
- Zijn er andere Europese landen waar het testen tegen de maximum capaciteit aanloopt?

Voor mijn gevoel wordt er door de mensen die er over gaan wel heel makkelijk mee omgegaan dat dit is wat er aan de hand is terwijl ik het persoonlijk een grote schande vind.
Ook hier is personeel de blokkerende factor:

https://ggdghor.nl/actuee...e-testcapaciteit-bereikt/

Defensie levert wat mensen natuurlijk. Maar vraag is of dat voldoende gaat zijn voor een stap omhoog.
Daarnaast; je kannibaliseert tegelijkertijd op je prik-capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:41:
[...]

Tsjah, als het immuunsysteem niet (meer) doet wat het moet doen, kun je er zoveel prikken als je wilt natuurlijk. Vervelende constatering.
Toch waren dat de mensen die we wilden beschermen toch, de meest kwetsbaren?

We zetten nu ook de derde prikken en boosters weer als eerste in bij deze mensen.

Of moeten we constateren dat de mensen zoals genoemd in het artikel met een minder goed werkend immuunsysteem ook met volledige vaccinatie en derde prik/booster niet te redden zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
giantgiantus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:25:
[...]

Je vergeet de multiplier effecten. Die 50K zorg wordt betaald aan werknemers in de zorg en bedrijven die weer investeren en dingen kopen en weer andere mensen aan het werk houden etc.
Je hebt gelijk. Deze afgeleide effecten hebben ook weer belastingopbrengsten tot gevolg, waardoor de besparing voor de overheid iets kleiner is dan ik projecteerde.

offtopic:
Maar:
* in de huidige, zeer internationale, economie lekt een aanzienlijk deel van het multiplier effect weg buiten je landsgrenzen. Je vraagt een verpleegkundige om over te werken en vervolgens gaat dat geld naar een buitenlandse vakantie of een nieuwe auto die in Korea wordt gemaakt. In de jaren '70 waren multipliers veel groter dan nu, globalisering heeft zijn sporen nagelaten.

* inverdieneffecten werken het best als het je werkgelegenheid schept voor mensen die anders op de bank zouden zitten. Tegenwoordig is de arbeidsmarkt echter veel minder conjunctureel geworden en veel meer structureel. We hebben naar schatting 2 of 3 miljoen structurele niet-werkenden die je eigenlijk niet aan het werk krijgt. Hierin het gros van de bijstandsgerechtigden, het gros van de arbeidsongeschikten en een boel mensen die niet werken maar ook geen uitkering ontvangen. Typisch komt de werkgelegenheid van economische stimulering terecht bij groepen die al aan het werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:46:
[...]

We zetten nu ook de derde prikken en boosters weer als eerste in bij deze mensen.

Of moeten we constateren dat de mensen zoals genoemd in het artikel met een minder goed werkend immuunsysteem ook met volledige vaccinatie en derde prik/booster niet te redden zijn?
Voorlopig zie je dat de prik toch wel een tijdje werkt. Vaak werken opvolgende prikken wat langer, maar zelfs als dat niet zo is, kun je makkelijk om de 6 maanden een booster geven. Zinvol is het dus zeker.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tsjah, dat is denk ik precies de crux. En daar moet wel over gesproken worden.

Even gechargeerd...
Hoe bescherm je die groep? Paar maanden of jaren afgeschermd met PBM laten wegkwijnen? Of afschermen van de samenleving? Is elke drie (of zes?) maanden een vaccin voldoende om ze kwaliteit van leven te geven?

De dame van Janssen beschreef het vandeweek wel mooi. Even vrij vertaald; virussen sterven vanzelf uit. Mits je het de vrije loop laat. Je houdt dan de mensen met (voldoende) weerstand over. Ingrijpen stelt het onvermijdelijke uit of af.

Vond overigens een andere quote van haar ook wel aardig: "virussen zijn niet slim, ze zijn slordig".

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
eamelink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:40:
[...]

Volgens mij is dat niet de laatste schatting. De laatste bekende schatting zat vziw in de Catshuisstukken van 11 november, en zat rond de 3500.
Dan zijn we er inmiddels 1300 kwijt. >:)
Zolang dat getal nog alle kanten op gaat door vergeten variabelen is het VK model best een grote gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:55
*knip* graag constructief houden, dit voegt echt helemaal niets toe

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 03-12-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:43:
[...]

Ook hier is personeel de blokkerende factor:

https://ggdghor.nl/actuee...e-testcapaciteit-bereikt/

Defensie levert wat mensen natuurlijk. Maar vraag is of dat voldoende gaat zijn voor een stap omhoog.
Daarnaast; je kannibaliseert tegelijkertijd op je prik-capaciteit.
Dit lost zichzelf toch op doordat je vanaf vandaag als je buiten de risicogroep valt jezelf mag testen met de zelftest? Die vond ik gister wel weer fraai als oplossing voor problemen.

Dus de hoeveelheid testaanvragen zou snel terug moeten lopen - want je kinderen (en jezelf?) enzo hoef je niet meer door de PCR straat te slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:22:
[...]

Gezien de manier waarop de zorg nu is afgeschaald en hoe er in de ziekenhuizen wordt gewerkt is het eerder de regering die code zwart een andere betekenis heeft gegeven. In elke andere situatie hadden we dit allang code zwart genoemd. Want heel eerlijk gezegd zijn we fase 2 al een paar weken voorbij. Alleen zolang het ministerie van VWS de fase bepaald zullen ze niet overgaan naar fase 3. De zorg wordt nu echt al niet meer verleent volgens de normen met betrekking tot kwaliteit en veiligheid (en dat is dus fase 3). Vraag maar eens aan een willekeurige IC verpleger.
Ach ja, Lubbers zou aftreden bij een miljoen werklozen. Die kwamen er wel maar hij trad niet af omdat de defenitie werd aangepast. Het is van alle tijden helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:49:
[...]

De dame van Janssen beschreef het vandeweek wel mooi. Even vrij vertaald; virussen sterven vanzelf uit. Mits je het de vrije loop laat. Je houdt dan de mensen met (voldoende) weerstand over. Ingrijpen stelt het onvermijdelijke uit of af.
Ze vertelde er volgens mij wel bij dat dit virus de volledige vrije loop geven geen optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:54:
[...]

Ze vertelde er volgens mij wel bij dat dit virus de volledige vrije loop geven geen optie is.
Nouja, het is altijd een optie. Maar geen wenselijke ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

*knip*
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:39:
[...]

[...]

Ik vind dat wel een zorgwekkende conclusie. Ouderen in verpleeghuis zijn overigens over het algemeen wel wat ouder dan de kwetsbare revaccineerden op de IC's nu toch?

[ Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 03-12-2021 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:49:
[...]

Tsjah, dat is denk ik precies de crux. En daar moet wel over gesproken worden.

Even gechargeerd...
Hoe bescherm je die groep? Paar maanden of jaren afgeschermd met PBM laten wegkwijnen? Of afschermen van de samenleving? Is elke drie (of zes?) maanden een vaccin voldoende om ze kwaliteit van leven te geven?

Vond overigens een andere quote van haar ook wel aardig: "virussen zijn niet slim, ze zijn slordig".
Dat vraag ik mij dus ook af, @t_captain gaf in zijn post al aan dat een groot deel van de grootouders zal sterven maar uiteindelijk sterft een gedeelte daarvan toch: De kwetsbaren. Is het niet aan covid dan is het met covid waarbij de klachten veel minder zijn.

Dan kunnen we wel een vaccinatieplicht invoeren, maar wat schieten we daar op de lange termijn mee op als de mensen waarvoor je het uiteindelijk doet toch sterven? Wanneer het puur is om te zorgen dat de ziekenhuizen niet meer overstromen dan moet je dus die mensen voorzien van de vaccins waardoor ze niet meer dat heftige klachtenbeeld hebben en opname in het ziekenhuis niet nodig is.

Ik heb die dame van Janssen niet gezien of gehoord, maar zegt zij eigenlijk dat de vaccinatiestrategie zoals wij deze op dit moment mondiaal uitvoeren ervoor zorgt dat het virus niet uitsterft? Is aan haar dan ook de vraag gesteld waarom de griep niet uitsterft, van echt ingrijpen dmv vaccinaties is daar natuurlijk maar weinig sprake van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dat kan een conclusie zijn. En ik denk dat langzaam aan die realiteit begint door te sijpelen.

Gisteren moest de Belgische premier tijdens een debat in de Kamer toegeven dat de regering meer had verwacht van de vaccinaties. Daarmee wil hij niet zeggen dat we niet meer moeten vaccineren, maar begint het besef aan te komen dat niet iedereen beschermd kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:05:
[...]

Dan kunnen we wel een vaccinatieplicht invoeren, maar wat schieten we daar op de lange termijn mee op als de mensen waarvoor je het uiteindelijk doet toch sterven?
Pas op. Want nu suggereer je dat de bewoners van verpleeghuizen het leeuwendeel is van de zwakkeren die op de IC komen. Is dat wel zo? Ik waag dat te betwijfelen en ik denk dus van niet.

ps.
Ik had juist het idee dat veel bewoners van verpleeghuizen niet eens in het ziekenhuis komen, soms willen ze dat ook niet.
Ik heb die dame van Janssen niet gezien of gehoord, maar zegt zij eigenlijk dat de vaccinatiestrategie zoals wij deze op dit moment mondiaal uitvoeren ervoor zorgt dat het virus niet uitsterft? Is aan haar dan ook de vraag gesteld waarom de griep niet uitsterft, van echt ingrijpen dmv vaccinaties is daar natuurlijk maar weinig sprake van?
Die dame zei er ook uitdrukkelijk bij dat het virus vrij laten rondgaan in deze pandemie geen oplossing is. Er komen gewoon teveel mensen in het ziekenhuis in zo'n geval, en niet alleen bewoners van verpleeghuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 03-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
MikeyMan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:41:
[...]

Er wordt weer eens te weinig nadruk gelegd op onderstaande waardoor @Wolly en @CMD-Snake hier weer lekker kunnen bevestigen dat vaccins de prullenbak in kunnen (gechargeerd I know):
De expert benadrukt dat zijn onderzoek is gedaan onder ‘extreem kwetsbare’ verpleeghuisbewoners, die een ‘zwakker immuunsysteem’ hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

Dennis1812

Amateur prutser

D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:11:
[...]

Pas op. Want nu suggereer je dat de bewoners van verpleeghuizen het leeuwendeel is van de zwakkeren die op de IC komen. Is dat wel zo? Ik waag dat te betwijfelen en ik denk dus van niet.
Dat beloof ik je bij deze.
Is inderdaad niet zo.

Die komen meestal het verpleeghuis niet eens meer uit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat vraag ik mij dus ook af, @t_captain gaf in zijn post al aan dat een groot deel van de grootouders zal sterven maar uiteindelijk sterft een gedeelte daarvan toch: De kwetsbaren. Is het niet aan covid dan is het met covid waarbij de klachten veel minder zijn.

Dan kunnen we wel een vaccinatieplicht invoeren, maar wat schieten we daar op de lange termijn mee op als de mensen waarvoor je het uiteindelijk doet toch sterven? Wanneer het puur is om te zorgen dat de ziekenhuizen niet meer overstromen dan moet je dus die mensen voorzien van de vaccins waardoor ze niet meer dat heftige klachtenbeeld hebben en opname in het ziekenhuis niet nodig is.

Uiteindelijk sterven de meeste mensen natuurlijk een keer ;)

Die vaccinatieplicht kan wel een bijdrage leveren natuurlijk. Minder besmettingen, minder besmettelijk, lagere incidentie draagt uiteindelijk ook bij aan de situatie in de verpleeghuizen.

Hanneke Schuitemaker (Janssen) had het er niet perse over dat een virus uitsterft, wellicht drukte ik me niet zorgvuldig genoeg uit, maar wel dat het 'ongevaarlijk' wordt. Als je alleen nog maar resistente mensen nodig hebt. Het is ook een bekend fenomeen dat juist een virus in een immuno gecompromitteerde drager tot mutaties kan leiden.

Ze schrok geloof ik een beetje zelf van d'r eigen uitspraken, dus er is niet heel uitgebreid op doorgepraat. Ze corrigeerde zichzelf snel dat er uiteraard ingegrepen moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Emgeebee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:12:
[...]

Er wordt weer eens te weinig nadruk gelegd op onderstaande waardoor @Wolly en @CMD-Snake hier weer lekker kunnen bevestigen dat vaccins de prullenbak in kunnen (gechargeerd I know):

[...]
Heb ik iets geks gezegd? Begrijp je punt niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Welk aandeel heeft de groep die in een verzorgingstehuis zit in de IC/Ziekenhuiscijfers onder de gevaccineerden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:14:
[...]

Welk aandeel heeft de groep die in een verzorgingstehuis zit in de IC/Ziekenhuiscijfers onder de gevaccineerden?
Niet. Die zie je alleen terug in de (over)sterfte cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:11:
[...]

Nee zo bedoel ik het niet, het gaat mij om de meest kwetsbaren met een niet/slecht werkend immuunsysteem waarbij 'je kan prikken wat je wilt' (c) @MikeyMan

Laat ik het anders zeggen, wie zijn de kwetsbaren die we willen beschermen zoals vastgelegd in het beleid als doel? Welke kenmerken hebben deze mensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[...]
Als je weet dat het gechargeerd is, waarom kom je er dan mee? Ik probeer juist heel zorgvuldig te formuleren om te voorkomen dat verkeerde conclusies worden getrokken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
De IC-opnames zijn deze week extreem hoog en er zijn meer dan 600 bedden bezet. We lijken slechts 50 bedden verwijderd van code zwart. Toch heb ik de verwachting dat de instroom spoedig gaat dalen.

Eerst vanuit de incidentie bij ouderen:

Oudere generaties zijn als eersten voorzichtiger geworden toen de besmettingen hoop opliepen.
Centrale groepen in de opnames zijn 60-69, 70-79 en 80-89. Incidentie bij deze groepen piekte relatief vroeg, omstreeks geschatte 1e ziektedag 20-11. Rekening houdend met de typische vertragingen tussen infectie, 1e ziektedag, opname kliniek en opname IC zou de piek IC-instroom omstreeks 30-11 liggen.

In de vijf dagen na de piek, daalde de incidentie onder deze leeftijdsgroepen echter met 5 a 7% (het precieze cijfer kan nog iets bewegen door late meldingen van infecties). In de periode tussen 30-11 en 5-12 zou de trendmatige IC-instroom dus met 2.5 a 3 patienten per dag moeten dalen. Die ontwikkeling moeten we zien tussen donderdag en zondag deze week. Let wel, betrouwbaarheidsonterval heeft een breedte van +/- 14 opnames per dag. Dus prognose 55 = 41 tot 65. Om daarin een structurele daling van 3 te vinden, moet je goed kijken over meerdere dagen heen.

Dan vanuit de incidentie bij jongeren:

De maatregelen van 13-11 zijn zichtbaar in de incidentie vanaf ongeveer geschatte 1e ziektedag 19-11 a 21-11. We zien dat de besmettingen bij twintigers piekte op 20-11 en in de vijf dagen daarna met 8.9% daalde. Ik pak de twintigers omdat het de centrale leeftijdsgroep is die getroffen werd door sluiting van de horeca na 20:00. Die lagere incidentie moet zich doorzetten naar de ouderen, dat zijn typisch twee besmettingsgeneraties a 4.5 dagen per stuk. En inderdaad: de vijftigers pieken rond 24-11. Na 29-11 (geschatte 1e ziektedag) gaat dit indirecte effect bijdragen aan een lagere incidentie onder ouderen en vanaf ongeveer 10-12 aan lagere IC-opnames. Omstreeks 15-12 zou dat effect moeten optellen naar een structurele daling met 5 patienten per dag. De trendmatige instroom zou dan nog 47 per dag bedragen.

Weer een week later trokken we de regels nog iets strakker aan, en elke dag hebben we een besmettingsgolf die zachtjes uitdooft door verzadiging.

Het 7-daags gemiddelde van de IC-instroom over de periode 25-11 t/m 1-12 is volgens NICE ongeveer 56.1 per dag. 2-12 lijkt een relatief goed cijfer te worden, waarmee het 7-daags gemiddelde naar 54 kan dalen.

Alleen mag die daling wel iets sneller van mij. Bij de huidige prognose zitten we met Kerst nog steeds op het huidige niveau qua bedbezetting.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 03-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:14:
[...]

Ik heb geen idee, volgens mij zijn die cijfers niet openbaar.

@MikeyMan : Is dat ergens terug te zien die dame van Janssen?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 03-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb geen idee, volgens mij zijn die cijfers niet openbaar.

@MikeyMan : Is dat ergens terug te zien die dame van Janssen?
https://www.npostart.nl/h...-12-2021/POMS_BV_16715378

Hier een fragment, maar de hele uitzending is natuurlijk ook terug te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:17:
[...]

Nee zo bedoel ik het niet, het gaat mij om de meest kwetsbaren met een niet/slecht werkend immuunsysteem waarbij 'je kan prikken wat je wilt' (c) @MikeyMan

Laat ik het anders zeggen, wie zijn de kwetsbaren die we willen beschermen zoals vastgelegd in het beleid als doel? Welke kenmerken hebben deze mensen?
Probleem is dat die scheiding moeilijk te maken. Je zou kunnen zeggen dat voor die 80 plusser in het verpleeghuis de booster geen zin heeft. Maar voor mijn zelfstandige vader (die zit in een soort aanleunwoning) wellicht weer wel.

Wat de dame van Janssen betreft die @MikeyMan aanhaalde: de discussie ging op dat moment over hoe "slim" een virus is, hoe overleeft het virus. Vergelijk het met Ebola: dat is heel erg dodelijk maar dat helpt het virus dus zelf niet. In dat kader deed ze die uitspraak. Ze wilde nergens suggereren dat het een goed idee zou zijn om het maar te laten rondgaan.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 03-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:27:
[...]

Probleem is dat die scheiding moeilijk te maken. Je zou kunnen zeggen dat voor die 80 plusser in het verpleeghuis de booster geen zin heeft. Maar voor mijn zelfstandige vader (die zit in een soort aanleunwoning) wellicht weer wel.
Ik denk dat het voor zowel de meest krakkemigge 80 plusser als voor mensen in aanleunwoningen (en nog veel meer mensen) prima is om te boosteren. Het voorkomt ziekenhuisopnames (zie Belgie) en volgens het AD artikel wat ik hiervoor aandroeg is het ook verzachtender om te sterven met corona (dankzij vaccinatie) dan aan corona.

Zoals ik het artikel begrijp werkt het vaccin voor genoemde mensen met een niet/slecht werkend immuunsysteem als een soort morfine, het verlicht het leven en verzacht de pijn bij de patient en bij de familieleden tot de dood intreedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat het voor zowel de meest krakkemigge 80 plusser als voor mensen in aanleunwoningen (en nog veel meer mensen) prima is om te boosteren. Het voorkomt ziekenhuisopnames (zie Belgie) en volgens het AD artikel wat ik hiervoor aandroeg is het ook verzachtender om te sterven met corona (dankzij vaccinatie) dan aan corona.

Zoals ik het artikel begrijp werkt het vaccin voor genoemde mensen met een niet/slecht werkend immuunsysteem als een soort morfine, het verlicht het leven en verzacht de pijn bij de patient en bij de familieleden tot de dood intreedt.
Volledig boosteren van 60+ zou ongeveer 20% daling op de instroom van de ziekenhuizen opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Stop eens met dat soort overtrokken aantijgingen, dat wordt helemaal niet beweerd door geen van ons.

De vaccins werken prima, alleen niet zo prima bij ouderen. Dat is geen reden om ze niet te prikken, alleen moeten we geen wonderen gaan verwachten. Er zal oversterfte blijven in die groep waar we niets aan kunnen doen. De grimmige conclusie is dat ondanks de inzet deze groep niet veilig zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:34:
En wat is er dan voorbereid? De vaccins lagen klaar (maar dat lagen ze al, dat staat los van deze boosterprikken), maar de GGDs hebben geen locatie, de prikkers waren niet beschikbaar en we zijn weken bezig geweest om enigszins te beginnen. We zijn straks bijna een maand verder voordat er echt snelheid in zit.

Maar wat versta jij dan onder voorbereiden? Want bij mij is voorbereiden toch echt dat je ervoor zorgt dat je klaar staat, zodat zodra het moet gebeuren het ook daadwerkelijk snel gedaan kan worden. En niet dat je afwacht totdat de melding komt en dan pas begint met alles te regelen.
Het voorbereiden en plannen is gewoon gebeurd. Dat het niet volgens jou eisen gebeurd is wat anders. Alleen had men geen rekening ermee gehouden dat men 2 maanden eerder zou moeten beginnen. Dat was ook toen nergens uit gebleken op dat moment dat dit wel nodig zou zijn. Het vaccineren liep best goed en er is een hoge vaccinatie graad. Er was geen advies uit de WHO en ook de gezondheidsraad had alleen het advies om voorbereidingen te treffen.
Wat zeker wel interessant is uiteraard om te kijken waarom andere landen toch zijn begonnen ondanks de oproep van de WHO. Of hun gezondheid autoriteiten ander advies hebben gegeven of dat de regeringen daar er tegen in zijn gegaan en goed hebben "gegokt".
Het allemaal al klaar hebben staan en alles in de startblokken waarbij je de volgende dag kan starten is gewoon niet realistisch, zeker niet als je dan ook een scenario hebt (waar men vanuit ging) dat je dus 2 maanden er klaar voor bent maar niets doet (dat kost tijd, geld, mankracht etc). Je moet mensen weken of maanden stand by hebben staan. Locaties geregeld hebben die leeg staan. Vaccins die gedistribueerd zijn maar ook nog eens overal bewaard kunnen worden etc.
En 2 weken nadat het advies is gegeven om te starten is men van start gegaan. Maar los van dit alles is het ook de realiteit dat een hoop nooit goed genoeg is. Alles tot in den treure afdekken, voorbereiden, risico beperken etc is gewoon onmogelijk en ook niet gewenst. Uiteraard afhankelijk van zoveel factoren. Het is gewoon veel te makkelijk om maar te roepen dat ze weer de fout in zijn gegaan terwijl er veel meer speelt.
Dat had men dus wel voorzien, vandaar ook de vraag om erop te anticiperen. Dat is niets meer of minder dan aangeven dat het er zeer waarschijnlijk aan zit te komen, maar dat ze nog niet precies weten wanneer.

Als mijn baas me verteld dat ik ergens op moet anticiperen zal ie niet blij zijn als ik hem op het moment dat het nodig is vertel dat ik nog even alles moet gaan regelen.....
Maar niet alles moest nog geregeld worden. Er was al een hoop geregeld en opgezet. Echter kan je gewoon niet verwachten van zo iets groots en complex dat je met een vingerknip alles kan doen en uitvoeren de volgende dag. De tijd die men nu besteed aan voorbereiden kan niet besteed worden aan andere zaken (en ze hebben het al druk genoeg daar...). Dus het is niet realistisch om te verwachtten dat alles is geregeld en men dan gaat vingerdraaien tot ze het startsein krijgen. Als jou baas dat van jou zou verwachtten dan zou ik toch eens gaan kijken voor een andere job :) Theoretisch klinkt het leuk, zorg dat je de volgende dag kan beginnen, maar praktisch vrijwel onuitvoerbaar

[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 03-12-2021 12:00 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:45:
[...]

Volledig boosteren van 60+ zou ongeveer 20% daling op de instroom van de ziekenhuizen opleveren.
Dat betreft dus het aandeel 60+ wat nu al een volledige vaccinatie heeft toch?

Het is misschien teveel gevraagd, en wellicht al een keer eerder gevraagd, maar is bekend wat de daling is als 60+ voor 100% volledig gevaccineerd zou zijn op dit moment?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

thewizard2006 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:52:
Het voorbereiden en plannen is gewoon gebeurd. Dat het niet volgens jou eisen gebeurd is wat anders. Alleen had men geen rekening ermee gehouden dat men 2 maanden eerder zou moeten beginnen. Dat was ook toen nergens uit gebleken op dat moment dat dit wel nodig zou zijn. Het vaccineren liep best goed en er is een hoge vaccinatie graad. Er was geen advies uit de WHO en ook de gezondheidsraad had alleen het advies om voorbereidingen te treffen.
Tsja, maar we moeten ook concluderen dat we mijlenver achterliggen op de landen om ons heen, die precies dezelfde omstandigheden hebben. En ook dat dit de tweede keer in twee jaar is dat Nederland de start van een vaccinatiecampagne verprutst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Laatst online: 28-02-2023
redwing schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:32:
[...]

Met de huidige immuniteit en een virus dat minder mensen in het ziekenhuis brengt niet zo heel veel. Iig een stuk minder dan dat artikel zegt. Het wordt pas lastig als omikron zowel besmettelijker blijkt als dat het verloop heftiger is.
Met alleen al een zelfde verloop als Delta is het zéér zeker een probleem als Omikron besmettelijker is. Het probleem is dat besmettelijkheid lineair is en het verloop niet. De variant moet véél minder heftig zijn om een hogere besmettelijkheid te kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
eamelink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:01:
Tsja, maar we moeten ook concluderen dat we mijlenver achterliggen op de landen om ons heen, die precies dezelfde omstandigheden hebben. En ook dat dit de tweede keer in twee jaar is dat Nederland de start van een vaccinatiecampagne verprutst.
Oh maar ik zeg ook zeker niet dat we het super goed doen en dat men niet moet gaan kijken of dit voorkomen had kunnen worden. Door een andere aanpak, andere visie, andere controle organen, betere samenwerking of weet ik veel wat.
De start van het vaccineren had ook een maandje eerder kunnen beginnen (uiteindelijk hebben we het echt over een paar weken) maar zag je wel dat we al heel snel de lijst aanvoerde. Zo verwacht ik ook dat dit met boosters gaat en we in januari de lijsten aanvoeren.
Nu inderdaad te laat voor het optimale rendement maar zelfs als we eerder hadden gestart met de boosters hadden we in vrijwel dezelfde situatie gezeten. Net zo als inderdaad eigenlijk alle landen worstelen met corona ondanks dat ze daar wél eerder zijn begonnen. Blijkbaar is dat gewoon niet het probleem al is dat natuurlijk wel spannend om op te focussen en lekker af te geven op onze Mark/Hugo tandem :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
thewizard2006 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:52:
[...]
Het voorbereiden en plannen is gewoon gebeurd. Dat het niet volgens jou eisen gebeurd is wat anders. Alleen had men geen rekening ermee gehouden dat men 2 maanden eerder zou moeten beginnen.
Dat was ook toen nergens uit gebleken op dat moment dat dit wel nodig zou zijn. Het vaccineren liep best goed en er is een hoge vaccinatie graad. Er was geen advies uit de WHO en ook de gezondheidsraad had alleen het advies om voorbereidingen te treffen.
Er is helemaal niets voorbereid, ze hebben heel vroeg een plan gemaakt en daar zijn ze mee verder gegaan. Met de melding dat ze moesten anticiperen op eerder prikken is helemaal niets gedaan. Je zou verwachten dat er dan dingen versneld gedaan zouden worden en dat is aantoonbaar niet gedaan.
Anticiperen is niet hetzelfde als al beginnen, maar wel zorgen dat je alles klaar hebt staan om te beginnen. En als je je locaties nog niet hebt geregeld en je personeel er nog niet is, kun je niet zeggen dat je klaar staat. En als dit nu de 1e keer was, was het hooguit slordig geweest, maar bij de originele prik-campagne was het precies hetzelfde verhaal.
Het allemaal al klaar hebben staan en alles in de startblokken waarbij je de volgende dag kan starten is gewoon niet realistisch, zeker niet als je dan ook een scenario hebt (waar men vanuit ging) dat je dus 2 maanden er klaar voor bent maar niets doet (dat kost tijd, geld, mankracht etc). En 2 weken nadat het advies is gegeven om te starten is men van start gegaan. Maar los van dit alles is het ook de realiteit dat een hoop nooit goed genoeg is. De beste stuurlui staan altijd aan wal wat dat betreft.
Nogmaals, als we hier in dit topic dit 2 maanden geleden al aan konden zien komen (lees het topic maar terug) en je ziet dat de landen om je heen wel klaar zijn, kun je toch niet zeggen dat het niet te voorspellen was? Verschillende landen waren 2 dagen na het advies al aan het prikken, dus hoe kan dat niet realistisch zijn? Dit is echt weer een typisch geval van reactief ipv pro-actief zijn.
[...]
Maar niet alles moest nog geregeld worden. Er was al een hoop geregeld en opgezet. Echter kan je gewoon niet verwachten van zo iets groots en complex dat je met een vingerknip alles kan doen en uitvoeren de volgende dag. De tijd die men nu besteed aan voorbereiden kan niet besteed worden aan andere zaken (en ze hebben het al druk genoeg daar...). Dus het is niet realistisch om te verwachtten dat alles is geregeld en men dan gaat vingerdraaien tot ze het startsein krijgen. Als jou baas dat van jou zou verwachtten dan zou ik toch eens gaan kijken voor een andere job :) Theoretisch leuk maar praktisch vrijwel onuitvoerbaar in deze situatie.
Ja, dat kun je dus wel verwachten. En ja, mijn baas verwacht dat ook van mij. Als die zegt dat ik op iets moet anticiperen verwacht hij van mij dat ik dan op het teken ook heel snel kan beginnen. Want dat is nu net wat anticiperen betekend. Het zou wat zijn als mijn baas zegt dat ik op iets moet anticiperen en hem dan,op het moment dat het zover is, vertel dat ik morgen zal beginnen met voorbereiden. Want dan kan ik inderdaad gaan kijken voor een andere job :+

Uiteindelijk wordt er steevast pas iets gedaan als het zover is. Als je met 'goed' voorbereiden alsnog 2 maanden bezig bent om op snelheid te komen gaat er gewoon iets mis.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
eamelink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:01:
[...]

De Nederlandse manier van denken en de manier waarop de Nederlandse zorg is ingericht is kennelijk niet berekend op het inspelen op een crisis. Dat blijkt telkens maar weer. Onze ziekenhuizen zijn allemaal kleine bedrijfjes die met elkaar moeten "concurreren" en dus het liefst zo weinig mogelijk overschot hebben en als het over geld gaat hebben de zorgverzekeraars een veel te grote vinger in de pap. En dan hebben we ook nog iets van vijfentwintig GGD's die allemaal afzonderlijk aangestuurd worden. Er wordt altijd gekat op de NHS in het VK maar bij een crisis is zo'n centraal systeem een zegen.

Dat ontslaat Rutte en co natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid. Want a) hebben ze al anderhalf jaar de tijd gehad om hier wat aan te doen en hadden ze bepaalde crisisteams die eerder zijn opgetuigd natuurlijk niet hoeven afschalen. En belangrijker: deze ploeg heeft nooit enige aandacht gehad voor dit soort problematiek in ons zorgstelsel want het was toch "het beste systeem ter wereld". Alle respect voor de zorgprofessionals want die hebben volgens mij inderdaad een hoog niveau maar het systeem an sich is wat mij betreft allesbehalve het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
xh3adshotx schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:04:
[...]

Met alleen al een zelfde verloop als Delta is het zéér zeker een probleem als Omikron besmettelijker is. Het probleem is dat besmettelijkheid lineair is en het verloop niet. De variant moet véél minder heftig zijn om een hogere besmettelijkheid te kunnen verantwoorden.
Klopt, maar de gebruikte cijfers vergeten de verzadiging. Die gaat ook veel sneller bij een besmettelijkere variant. En daarbij is er nu al een aardige verzadiging. Ik zeg dan ook niet dat het geen probleem is, maar wel een veel kleiner probleem dan ze daar zeggen (en dat is wel met de aanname dat het besmettelijker en minder heftig, terwijl we dat nog niet weten)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:53:
[...]

Dat betreft dus het aandeel 60+ wat nu al een volledige vaccinatie heeft toch?

Het is misschien teveel gevraagd, en wellicht al een keer eerder gevraagd, maar is bekend wat de daling is als 60+ voor 100% volledig gevaccineerd zou zijn op dit moment?
Boosteren zou dus 20% opleveren. Vaccineren van alle niet-gevaccineerde 60+ers waarbij dit medisch wel mogelijk is, ongeveer 45% aanvullend.
Pagina: 1 ... 16 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.