Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.264 views

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:12:
Wat mij betreft is de reden om niet in verzet te komen tegen de lockdown dat de uitgangssituatie van de ziekenhuizen te slecht was met meer dan 600 mensen op de IC en ruim boven de 2000 op de verpleegafdeling. Daar kun je geen golf bij hebben.

Dus niet direct. Maar wel geleidelijk. En inderdaad, hoge aantallen infecties accepteren.
Heel logisch en helemaal mee eens. We zaten veel te hoog om een onzekere variant als Omikron aan te kunnen. We hadden net alles ingericht op Delta, en dat ging ons best redelijk af.

De vraag is wanneer de ziekenhuizen leeg genoeg zijn om stappen te kunnen gaan maken. Heeft je model daar toevallig een indicatie voor?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:13:
[...]

Heel logisch en helemaal mee eens. We zaten veel te hoog om een onzekere variant als Omikron aan te kunnen. We hadden net alles ingericht op Delta, en dat ging ons best redelijk af.

De vraag is wanneer de ziekenhuizen leeg genoeg zijn om stappen te kunnen gaan maken. Heeft je model daar toevallig een indicatie voor?
Mijn prognose van vorige week: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69960836

Ik verwacht dat we na de vier weken lockdown in een goede shape zijn om omicron wat meer op zijn beloop te laten.

In de prognose lees je datums ruim voorbij 14-1, maar dat betekent niet dat ze lockdown langer hoeft te duren. De effecten ijlen nu eenmaal flink na. Vooral als je kijkt naar de bezetting van ziekenhuisbedden.

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 30-12-2021 16:38 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:16:
[...]

Mijn prognose van vorige week: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69960836

Ik verwacht dat we na de vier weken lockdown in een goede shape zijn om omicron wat meer op zijn beloop te laten.

In de prognose lees je datums ruim voorbij 14-1, maar dat betekent niet dat ze lockdown langer hoed te duren. De effecten ijlen nu eenmaal flink na. Vooral als je kijkt naar de bezetting van ziekenhuisbedden.
De kans dat ze op dit moment de lockdown gaan opheffen lijkt me echt nul. Een middel als lockdown zet je in voor maanden. Ook omdat je ook niet snel weer even terug kan als het weer tegenzit.

Misschien dat ze de scholen openen, maar de lockdown gaat nog wel even duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:22:
[...]

De kans dat ze op dit moment de lockdown gaan opheffen lijkt me echt nul. Een middel als lockdown zet je in voor maanden. Ook omdat je ook niet snel weer even terug kan als het weer tegenzit.

Hoeveel draagvlak denk je dat er straks nog is voor een lockdown als er op 1 februari nog 200 coronapatiënten op de IC liggen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Ik zie niet waarom, ze hebben inmiddels voldoende data en de maatschappij gaat verlenging niet accepteren. Zeker met alle berichtgeving rond Omikron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:24:
[...]

Hoeveel draagvlak denk je dat er straks nog is voor een lockdown als er op 1 februari nog 200 coronapatiënten op de IC liggen?
Daarom verlengen ze met drie weken ;) .
codex schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:24:
[...]

Ik zie niet waarom, ze hebben inmiddels voldoende data en de maatschappij gaat verlenging niet accepteren. Zeker met alle berichtgeving rond Omikron.
Ziekenhuis bezetting is nog steeds hoog, omikron is nog onzeker, dus verlenging.

Dat de samenleving het niet zou pikken heb ik bij elke lockdown gehoord. Stoere praat om niks.

[ Voor 43% gewijzigd door BarôZZa op 30-12-2021 16:34 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:34:
[...]

Tijd voor het Spaanse systeem. 2x per week je huis uit met een briefje om boodschappen te doen bij de dichtstbijzijnde winkel.
Moet je wel echt essentiële boodschappen in de supermarkt gaan halen.

Een kennis heeft in de eertse Spaanse lockdown destijds toch een boete van 500€ gekregen. Even buiten de supermarkt werd iedereen door de guardia civil gecontroleerd. Hij had alleen een fles drank en sigaretten gekocht en dat waren geen essentiële zaken dus boete van 500€. Ze doen daar niet zo moeilijk over in andere landen maar ze hebben natuurlijk ook geen Ferd Grapperhouse die even een bruiloft moet vieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:24:
[...]Hoeveel draagvlak denk je dat er straks nog is voor een lockdown als er op 1 februari nog 200 coronapatiënten op de IC liggen?
Bij mensen die weten wat er op dit moment in de ziekenhuizen speelt is het draagvlag groot genoeg.
Er moeten namelijk nog meer dan 200.000 (!) operaties ingehaald worden.
Die hebben niet allemaal een IC bed nodig maar veel van de verpleegkundigen die nu bijspringen bij de IC zijn straks hard nodig om al die operaties en zorg achteraf in te halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Stoney3K ik heb getallen van 130 en 150 bedden covid-IC-bezetting gezien als bovengrens van wat min of meer vol te houden is zonder groeiende backlog van uitgestelde zorg.
Dat lijkt me prima uit te leggen; 200 is nog te hoog en dan moeten we nog inhalen ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:59:
[...]

Die personen zullen die ingrepen gewoon krijgen, dat weet jij net zo goed als ik. Dat er andere mensen met een slechtere kans op herstel, zeer waarschijnlijk corona patienten, dan mogelijk niet behandeld worden, is wel part of the deal. Ik snap uberhaupt deze discussie niet zo goed eerlijk gezegd, het gaat niet om alles open, nul maatregelen vs alles dicht. Het gaat erom dat sommige dingen wel open kunnen en dat je dat op een veilige manier probeert te doen, omdat dat beter voor de volksgezondheid als geheel is, dan alles dicht.
Uh nee. Je snapt er dus inderdaad niets van.

In code zwart ga je geen mensen van bedden afgooien die er al liggen. Selectie is aan de poort. En als er dus 2 gelijken voor 1 bed komen ( 2 kinderen met appendicitis) gaat er dus maar 1 in, en 1 dus dood.

• t_captain
Ik wil nog even de dagcijfers van coronadashboard duiden.

* ondanks de verstoringen (minder tests met Kerst, inhaaleffect daarna, storing op de 28e, inhaaleffect op de 29e) is het beeld consistent

* op 28-12 is de daling van positieve tests omgekeerd in een stijging.

* op zit moment is de R-waarde nog wat lastig te schatten vanwege de verstoringen eerder deze week. Op grond van een kleiner aantal datapunten dan anders schat ik 1.05 tot 1.07.

* het moment dat de groei inzet ligt landelijk 9 dagen na hetzelfde moment in GGD regio Amsterdam-Amstelland. De vertraging leek eerst een week te zijn, ik denk dat de eerste effecten van de lockdown twee dagen winst hebben opgeleverd.

* effect van lockdown is bescheiden. Het is moeilijk om uit te pluizen vanwege alle andere effecten die er doorheen lopen, maar het lijkt of lockdown lang niet meer zo'n effect heeft als een jaar geleden.

* inzoomend op GGD regio Amsterdam is het effect van omicron op de R-waarde niet extreem. Vanwege alle verstoringen eerder deze week pak ik even de groeifactor obv 1 dag (vandaag tov 1 week geleden).
In Amsterdam met >80% omicron is de groeifactor 1.25 (bijpassende R-waarde 1.15).
Landelijk met 55 a 60% omicron is de groeifactor 1.12 (bijpassende R-waarde 1.07)

Dit nieuwe datapunt levert een schatting op voor de besmettelijkheid van omicron in de orde van +40% tov delta. Een week geleden schatte ik +55%. De foutmarges zijn breed, en een dalende trend is verklaarbaar door toename van boosters (die de immuniteit tegen omicron op delta-niveau terugbrengt).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Proton_ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:34:
@Stoney3K ik heb getallen van 130 en 150 bedden covid-IC-bezetting gezien als bovengrens van wat min of meer vol te houden is zonder groeiende backlog van uitgestelde zorg.
Dat lijkt me prima uit te leggen; 200 is nog te hoog en dan moeten we nog inhalen ook.
120-150 IC bedden is een bezetting die we nooit op lange termijn vol kunnen houden. Zelfs niet met een gedwongen vaccinatie, je zal dan dus eindeloos in een cyclus van lockdowns moeten gaan zitten om die bezetting niet te overschrijden.

Dat lijkt me geen haalbare situatie, niet voor jaren achter elkaar zonder zicht op verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:05
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:33:
[...]

Bij mensen die weten wat er op dit moment in de ziekenhuizen speelt is het draagvlag groot genoeg.
Er moeten namelijk nog meer dan 200.000 (!) operaties ingehaald worden.
Die hebben niet allemaal een IC bed nodig maar veel van de verpleegkundigen die nu bijspringen bij de IC zijn straks hard nodig om al die operaties en zorg achteraf in te halen.
Ik neem aan dat jij ook wel weet dat het niet realistisch is om in lockdown te blijven tot dat de backlog van uitgestelde zorg is ingehaald ;)

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

De lockdown is ingesteld op grond van een RIVM prognose die torenhoge ziekenhuisbezetting voorspelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gSLgB6vmoiCS_srejk0VjB33cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g15raOj0kB4VZZvKiAgITeeR.png?f=user_large

Inmiddels zijn we onder die prognose uitgezakt. Als dat nog ook met een hooog aandeel omicron doorzet, is het logisch om de beslissing te heroverwegen.

De meest recente datapunten van de positieve tests zijn wel slechter dan ik had verwacht. Gelukkig is het boosterprogramma op snelheid gekomen, vorige week 1.16M prikken. Met de meest recente informatie verwacht ik dat ze ziekenhuisbezetting de komende dagen gaat stabiliseren en over een a anderhalve week weer gaat dalen. Voor de IC verwacht ik wel doorlopende daling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
TheRicolaa10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:39:
[...]Ik neem aan dat jij ook wel weet dat het niet realistisch is om in lockdown te blijven tot dat de backlog van uitgestelde zorg is ingehaald ;)
Dat is wel realistisch. Er zijn mensen die nu onder zware pijnstilling moeten leven omdat hun operatie telkenmale is uitgesteld. Er zijn mensen die constant in angst leven omdat hun hart het kan begeven. Er zijn mensen die zowat dood gaan omdat de operatie voor een donororgaan niet door kan gaan.
Zullen we die mensen eerst ff allemaal helpen voordat we weer een anderhalve meter bier kunnen bestellen in het stamcafé?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:44:
[...]

Dat is wel realistisch. Er zijn mensen die nu onder zware pijnstilling moeten leven omdat hun operatie telkenmale is uitgesteld. Er zijn mensen die constant in angst leven omdat hun hart het kan begeven. Er zijn mensen die zowat dood gaan omdat de operatie voor een donororgaan niet door kan gaan.
Zullen we die mensen eerst ff allemaal helpen voordat we weer een anderhalve meter bier kunnen bestellen in het stamcafé?
Je realiseert je ook dat het wegwerken van dat backlog nog minstens 2 jaar gaat duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 16:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:46:
[...]

Je realiseert je ook dat het wegwerken van dat backlog nog minstens 2 jaar gaat duren?
Ongeacht hoe lang het duurt om weg te werken, elke keer dat we in deze situatie wordt hij groter, dus het is ieder geval wel verstandig meer marge te houden en dus eerder maatregelen te nemen en deze langer vast te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Osxy op 30-12-2021 16:56 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• BarôZZa
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:42:
[...]

De lockdown is ingesteld op grond van een RIVM prognose die torenhoge ziekenhuisbezetting voorspelde.

[Afbeelding]

Inmiddels zijn we onder die prognose uitgezakt. Als dat nog ook met een hooog aandeel omicron doorzet, is het logisch om de beslissing te heroverwegen.

De meest recente datapunten van de positieve tests zijn wel slechter dan ik had verwacht. Gelukkig is het boosterprogramma op snelheid gekomen, vorige week 1.16M prikken. Met de meest recente informatie verwacht ik dat ze ziekenhuisbezetting de komende dagen gaat stabiliseren en over een a anderhalve week weer gaat dalen. Voor de IC verwacht ik wel doorlopende daling.
Volgens mij hadden we in november al moeten verzwaren en hebben we dat gewoon uitgesteld net als vorig jaar. Met de stijging in positieve tests en hoge bezetting is er geen ruimte om flink te versoepelen. (Basis)scholen zullen de prio hebben neem ik aan en daarna weer weken aangluren.

Zelfs volgens de prognose van strenge lockdown vanaf kerstvakantie(die logischerwijs hoger is dan de huidige lockdown van voor de kerstvakantie) gaat het straks alsnog stijgen. Dan zie ik ze niet versoepelen. Want als ze versoepelen en het stijgt, dan zijn de rapen natuurlijk gaar voor de politiek.

Als ik het grafiekje volg dan kom ik uit op maart qua substantiële versoepelingen. Maar wie weet zit ik ernaast.

offtopic:
Wie durft een weddenschapje aan? :7

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 30-12-2021 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRicolaa10
[...]

Dan leg me maar alvast tussen 4 planken. Fijn dat jij geen problemen hebt met de maatregelen, maar genoeg anderen die er wel last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TheRicolaa10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:49:
[...]

Dan leg me maar alvast tussen 4 planken. Fijn dat jij geen problemen hebt met de maatregelen, maar genoeg anderen die er wel last van hebben.
Dit dus. Je ruilt straks een backlog van de reguliere zorg in voor een backlog bij de GGZ. Die er overigens al was vóór de pandemie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:50:
[...]

Dit dus. Je ruilt straks een backlog van de reguliere zorg in voor een backlog bij de GGZ. Die er overigens al was vóór de pandemie.
Beide zijn valide factoren om mee te nemen in bepaling van de maatregelen maar belangrijkste is ze beide mee te nemen. Naast de tig andere factoren, het is geen eenvoudige rekensom met een absolute uitslag.

• Yaksa
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:46:
[...]Je realiseert je ook dat het wegwerken van dat backlog nog minstens 2 jaar gaat duren?
Reden temeer om niet meteen 'Hosanna' te roepen en alles open te gooien als de cijfers weer eens een beetje dalen. Laten we eerst maar weer eens op het niveau van juni/juli van dit jaar uitkomen, dan weten we (behoorlijk) zeker dat er (behoudens een nieuwe variant) flink ingehaald kan worden en dan zou je ook de maatregelen voorzichtig los kunnen laten. Wanneer dat niet tot nieuwe covid-opnames leidt dan kun je beginnen met het inhalen, misschien dat buurlanden hier ook wel in willen assisteren. Dat het wegwerken van een achterstand tijd kost hoef je mij niet uit te leggen.

• Yaksa
TheRicolaa10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:49:
[...]Dan leg me maar alvast tussen 4 planken. Fijn dat jij geen problemen hebt met de maatregelen, maar genoeg anderen die er wel last van hebben.
Definieer genoeg.
Zijn dat er meer of minder dan die 200.000 die op een operatie zitten te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:55:
[...]

Reden temeer om niet meteen 'Hosanna' te roepen en alles open te gooien als de cijfers weer eens een beetje dalen.
Nee, maar ze mogen wel eens van de pot af komen met een exitstrategie. En dat is dus juist niet meteen alles open gooien, maar je moet wel perspectief gaan bieden. En dan niet in hosanna stijl maar realistisch.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:55:
[...]

Reden temeer om niet meteen 'Hosanna' te roepen en alles open te gooien als de cijfers weer eens een beetje dalen. Laten we eerst maar weer eens op het niveau van juni/juli van dit jaar uitkomen, dan weten we (behoorlijk) zeker dat er (behoudens een nieuwe variant) flink ingehaald kan worden en dan zou je ook de maatregelen voorzichtig los kunnen laten. Wanneer dat niet tot nieuwe covid-opnames leidt dan kun je beginnen met het inhalen, misschien dat buurlanden hier ook wel in willen assisteren. Dat het wegwerken van een achterstand tijd kost hoef je mij niet uit te leggen.
Met een "voorzichtig versoepelen" tot de situatie van juli ben je er alleen nog niet natuurlijk. Als je ondertussen niets verbetert, dan blijf je daarmee in een eindeloos kringetje rond draaien waardoor je in november weer een zware lockdown nodig zou hebben.

Uiteindelijk zal er een punt moeten komen waar we weer terug komen naar normaal. Dus een normaal normaal, waarin je ook in december tot 4 uur in de kroeg kan zitten, geen coronatoegangsbewijzen of groene vinkjes.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:57:
[...]

Nee, maar ze mogen wel eens van de pot af komen met een exitstrategie. En dat is dus juist niet meteen alles open gooien, maar je moet wel perspectief gaan bieden. En dan niet in hosanna stijl maar realistisch.
Exitstrategie die weer kan worden herzien zodra een nieuwe variant zijn kop op steekt. We zijn er voorlopig gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Osxy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:59:
[...]

Exitstrategie die weer kan worden herzien zodra een nieuwe variant zijn kop op steekt. We zijn er voorlopig gewoon niet.
Je kan wel vanaf nu al een exitstrategie formuleren voor wanneer omikron de 'laatste' variant blijft. Als omikron het eindstation is, dan verwacht ik nu al dat we van de zomer dit forum kunnen opdoeken.

Maatregelen houden voor een mogelijke denkbeeldige variant waarvan we nu nog niks weten, lijkt me ook geen realistische optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 09:57
[...]

nee, in het verleden stonden we altijd bier te drinken in het cafe of gingen we op vakantie terwijl er mensen in het ziekenhuis lagen of wachtten op behandeling, een dag langer dan echt absoluut noodzakelijk in lockdown blijven is niet acceptabel, en wat mij betreft zitten we nu al in de reservetijd van deze panieklockdown

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Osxy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:59:
[...]

Nee zeker niet. Zou ook opmerkelijk zijn.
Maar waarom nu niet al de discussie voeren over 2G, 3G, 2G+ of welke variant dan ook?
100% alles los per 14 januari is niet haalbaar, maar op 13 januari deze discussie gaan voeren om op 14 januari in te voeren ook niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:57:
[...]

Definieer genoeg.
Zijn dat er meer of minder dan die 200.000 die op een operatie zitten te wachten?
Als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt of hij alle maatregelen wil afschaffen, ook als dat betekent dat er 200.000 mensen die hij toch niet kent zullen sterven, dan maak ik me weinig illusies over het antwoord :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:57:
[...]

Definieer genoeg.
Het is uiteraard heel triest voor de mensen en ik ken zelf ook een persoon die een hoop complicaties heeft gekregen na een operatie die al een jaar eerder plaats had moeten vinden. Maar ik denk dat je ook naar het welzijn van de algehele bevolking moet kijken, en dan heb ik het over de studenten (die nog steeds geen pre-2020 studententijd hebben kunnen ervaren), scholieren, kinderen, ondernemers en ouderen.

• migchiell
stijnec1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:02:
[...]

nee, in het verleden stonden we altijd bier te drinken in het cafe of gingen we op vakantie terwijl er mensen in het ziekenhuis lagen of wachtten op behandeling, een dag langer dan echt absoluut noodzakelijk in lockdown blijven is niet acceptabel, en wat mij betreft zitten we nu al in de reservetijd van deze panieklockdown
Een cruciaal verschil is natuurlijk wel dat die uitgestelde zorg bovenop die "normale" wachtlijsten komt.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

TheRicolaa10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:03:
[...]

Het is uiteraard heel triest voor de mensen en ik ken zelf ook een persoon die een hoop complicaties heeft gekregen na een operatie die al een jaar eerder plaats had moeten vinden. Maar ik denk dat je ook naar het welzijn van de algehele bevolking moet kijken, en dan heb ik het over de studenten (die nog steeds geen pre-2020 studententijd hebben kunnen ervaren), scholieren, kinderen, ondernemers en ouderen.
Dat doet men ook echt wel, anders hadden we simpelweg in 1 lange lockdown gezeten. Perfect voor de ziekenhuis bezetting voor alle andere alles behalve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het besef moet nu eens komen dat je niet altijd alles en iedereen kan redden, helemaal niet als je met zoveel mensen bent, het collectief belang gaat altijd voor op het individuele belang. Ik vind het juist erg frappant dat daar weinig tot geen aandacht voor is.

Verwijderd

Het ggd systeem blijft toch raar.. een bejaarde kan zijn boosterprik niet naar voren halen, maar mijn broertje van 35 logt vanochtend in en heeft vanavond nog een spuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben eind juli voor het laatst geprikt dus ik laat mijn booster gewoon even tot die 9 maanden bijna voorbij zijn.

• migchiell
Imperium schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:06:
Het besef moet nu eens komen dat je niet altijd alles en iedereen kan redden, helemaal niet als je met zoveel mensen bent, het collectief belang gaat altijd voor op het individuele belang. Ik vind het juist erg frappant dat daar weinig tot geen aandacht voor is.
Bedoel je dit nou als argument om maatregelen af te schaffen of juist op te schalen? Want je kunt verschillende kanten op redeneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alle Denemarken-strategie aanbidders.. ze verstigen nu alle records. Zo zie je maar extreem veel testen zorgt niet dat je het onder controle kan houden. Omicron heeft gewoon gewonnen.. laten we hopen dat de boosters en mildere variant zorgt dat de boel niet klapt.

Wij gaan laten zien dat het met een lockdown ook niet lukt om omicron te verslaan..

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:40
en dan heb ik het over de studenten (die nog steeds geen pre-2020 studententijd hebben kunnen ervaren

JaJa lekker zuipen en leuke dingen doen ,ga maar een studeren want jullie kosten mij geld.😡

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:10:
[...]

Bedoel je dit nou als argument om maatregelen af te schaffen of juist op te schalen? Want je kunt verschillende kanten op redeneren.
Ik heb het gevoel dat de huidige maatregelen niet heel veel uithalen, ik ben op-zich niet tegen maatregelen of vaccinatie, heck, ik heb woensdag mn booster gepland staan. Maar ik denk wel dat het tijd word om de discussie te starten tot hoever we hier mee doorgaan..

Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar om alles dicht te houden voor bejaarde mensen met onderliggend lijden, kwetsbare mensen of meervoudig gehandicapte mensen met tig complicaties terwijl de GGZ overloopt en alles maar aan loopt te klooien is ook geen houdbare situatie. ergo, wanneer is het moment gekomen "tot hier en niet verder"

En ik begrijp dat het een lastige discussie is, maar wat is het alternatief? het hele leven zoals we met z'n allen kennen overboord gooien en maar thuis zitten om alles en iedereen te redden?

[ Voor 11% gewijzigd door Imperium op 30-12-2021 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Imperium schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:16:
[...]
wanneer is het moment gekomen "tot hier en niet verder"
Die vraag mag je niet stellen want dan ben je direct de persoon die zelf de stekker uit een covid-patiënt trekt, blijkbaar.

Het doel heiligt de middelen. En als we op dat pad blijven, dan komen we straks in een heel erg donker 2025 terecht.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 30-12-2021 17:18 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:13:
Voor alle Denemarken-strategie aanbidders.. ze verstigen nu alle records. Zo zie je maar extreem veel testen zorgt niet dat je het onder controle kan houden. Omicron heeft gewoon gewonnen.. laten we hopen dat de boosters en mildere variant zorgt dat de boel niet klapt.

Wij gaan laten zien dat het met een lockdown ook niet lukt om omicron te verslaan..
We willen het ook niet verslaan, maar zorgen dat de zorg niet bezwijkt. Dit virus gaan we nooit verslaan.
In zoverre dat het over 5 jaar waarschijnlijk endemisch is en daarmee niet echt meer een probleem.
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
[...]

Die vraag mag je niet stellen want dan ben je direct de persoon die zelf de stekker uit een covid-patiënt trekt, blijkbaar.

Het doel heiligt de middelen. En als we op dat pad blijven, dan komen we straks in een heel erg donker 2025 terecht.
Nou vertel. Waar zouden we dan uitkomen?

Zelf denk ik dat we het in 2025 wel achter de rug hebben voor het grootste deel. Maar we in de tussentijd nog het nodige te doen hebben. Huidige lockdown is vooral gevolg te optimistisch kabinetsbeleid van de zomer. Daardoor zijn we te snel te hoog komen zitten in besmetting in het najaar en zaten we nu te hoog in de golf, waardoor we het ons niet konden veroorloven om een risico te nemen met deze nieuwe variant. Hadden we toen iets meer maatregelen in stand gehouden (mondkapje b.v.) hadden we iets meer ruimte gehad om deze variant even af te wachten. En die lijkt gunstig te zijn.

Maar wat we ons niet kunnen veroorloven is de zorg structureel te overbelasten en het te laten komen tot code zwart.

[ Voor 45% gewijzigd door Cyberpope op 30-12-2021 17:23 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:19:
[...]

We willen het ook niet verslaan, maar zorgen dat de zorg niet bezwijkt. Dit virus gaan we nooit verslaan.
In zoverre dat het over 5 jaar waarschijnlijk endemisch is en daarmee niet echt meer een probleem.
Maak er met omikron maar wat minder van. Ik geef het een half tot driekwart jaar.

• Imperium
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:20:
[...]

Maak er met omikron maar wat minder van. Ik geef het een half tot driekwart jaar.
Laten we het hopen..

Verwijderd

[...]

In veel landen is het vrijwel endemisch verklaard. In ieder geval geen noodzaak tot vergaande maatregelen zoals in Nederland.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Ik hoop met je mee, maar laten we nu eens verstandig zijn en zoals het goede crisismanagement praktijk is denken in scenario's. Met de hoop dat de zwartste scenario's snel de prullenbak in kunnen en we op het meest positieve uitkomen. Maar toch fijner om ze wel al op de plank hebben te liggen.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:09

Vuvuzela

My spire is forming

[...]

Waarom eigenlijk? Ik heb liever een maand lockdown, een maand sporten en mentaal weer wat bijkomen en dan weer een maand lockdown. Dan 2 maanden aan 1 stuk een lockdown.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:24:
[...]

In veel landen is het vrijwel endemisch verklaard. In ieder geval geen noodzaak tot vergaande maatregelen zoals in Nederland.
Dat zijn ook landen die de zorg niet gereduceerd hebben tot een niveau waarbij elke vorm van verstoring zorgt voor een crisis in die zorg.

(ik kan het helaas niet meer vinden, maar al voor de coronacrisis waren er geluiden en hoogleraren die er op wezen dat het doorgeschoten efficiency denken juist er voor zorgt dat een systeem geen enkele wijze kan omgaan met verstoring. En omdat die verstoringen altijd optreden er een grens is aan hoever je een systeem moet optimaliseren. Omdat je anders duurder uit bent met oplossen van verstoringen. Maar dat ging wel meer over supplychain en zo, maar ook zorg werd er als voorbeeld bij gehaald).

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 30-12-2021 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ha, voor het eerst in anderhalve maand meer non-COVID patiënten dan COVID-patiënten op de IC :)

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 14:05
LZ86 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:36:
[...]

Uh nee. Je snapt er dus inderdaad niets van.

In code zwart ga je geen mensen van bedden afgooien die er al liggen. Selectie is aan de poort. En als er dus 2 gelijken voor 1 bed komen ( 2 kinderen met appendicitis) gaat er dus maar 1 in, en 1 dus dood.
Volgens mij is er nergens in Europa, ook waar de gezondheidszorg overspoeld werd in het verleden, een voorbeeld dat dat gebeurde. Strikt genomen heb je gelijk, maar de praktijk is waarschijnlijk toch anders. Zo kan je de zorgkwaliteit reduceren door minder mensen per x bedden in te zetten, zoals Levi al een keer voorstelde. Overigens stel ik niet voor dat we een code zwart gaan regelen, maar de wereld is groter dan alleen het ziekenhuis en corona, zoals eerder al iemand zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:13:
Klopt, en niet alleen in DK maar heel veel landen gaat het niet echt goed
Niet verslaan maar tot nu toe lijkt het toch wel te dempen, en als dat het maximale is zonder volledige lockdown (Spaans model) dan is het het mij wel even waard (en ja ik ben er ook klaar mee maar vandaag even lekker een uur gewandeld met een oude vriend, zouden we anders ook niet gedaan hebben dus ik zoek de positieve dingen, wandeling, koffie in de open lucht en de volgende keer neem ik een heupflacon mee met inhoud).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BarôZZa
Vuvuzela schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:25:
[...]

Waarom eigenlijk? Ik heb liever een maand lockdown, een maand sporten en mentaal weer wat bijkomen en dan weer een maand lockdown. Dan 2 maanden aan 1 stuk een lockdown.
Ik ook, maar hier leeft de gedachte dat je het volk moet voorbereiden. Dus geleidelijk verzwaren tot de lockdown zodat mensen het zien aankomen.

Snel wisselen zorgt waarschijnlijk voor een onduidelijk zwalkend beleid waardoor we geen draagvlak hebben.

Het helpt uiteraard niet mee dat we geen harde grenswaarden hebben gedefinieerd of gecommuniceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
franssie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:28:
[...]

Klopt, en niet alleen in DK maar heel veel landen gaat het niet echt goed

[...]

Niet verslaan maar tot nu toe lijkt het toch wel te dempen, en als dat het maximale is zonder volledige lockdown (Spaans model) dan is het het mij wel even waard (en ja ik ben er ook klaar mee maar vandaag even lekker een uur gewandeld met een oude vriend, zouden we anders ook niet gedaan hebben dus ik zoek de positieve dingen, wandeling, koffie in de open lucht en de volgende keer neem ik een heupflacon mee met inhoud).
Wat gaat er in DK niet goed dan? Er liggen 50 personen aan de beademing daar. Als we gaan testen hoeveel mensen er een verkoudheid hebben, krijg je ook hoge cijfers. Op de IC aan de beademing, of aan de zuurstof dat zijn de weinige relvante graadmeters op dit moment die we ook kunenn zien.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:31:
[...]

Het helpt uiteraard niet mee dat we geen harde grenswaarden hebben gedefinieerd of gecommuniceerd.
Als je ze zou communiceren dan zouden ze iedere keer veranderen, dat helpt ook niet veel. Dit is vziw ook de reden dat de route-kaart voor geen meter hielp. De situatie verandert continu, dus de variabelen ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:28:
[...]

Volgens mij is er nergens in Europa, ook waar de gezondheidszorg overspoeld werd in het verleden, een voorbeeld dat dat gebeurde. Strikt genomen heb je gelijk, maar de praktijk is waarschijnlijk toch anders. Zo kan je de zorgkwaliteit reduceren door minder mensen per x bedden in te zetten, zoals Levi al een keer voorstelde. Overigens stel ik niet voor dat we een code zwart gaan regelen, maar de wereld is groter dan alleen het ziekenhuis en corona, zoals eerder al iemand zei.
Die zorgkwaliteit reduceren zoals Levi (geen fan van die man) oppert gebeurt al maanden. Vandaar de hoge uitstroom aan IC personeel die overwerkt of gedesillusioneerd zijn. Je moet ineens een veelvoud van de normale patienten verplegen in een dienst. (normaal 1, of 2 heel stabiele, nu 2 instabiele en geregeld 3) Dan kan je geen goede zorg leveren.

En natuurlijk is het nog nooit gebeurd in westelijk Europa, dit is de eerste echte zware pandemie sinds 100 jaar, sinds moderne geneeskunde. We hebben de IC nog maar enkele decennia. In de huidige vorm eigenlijk pas sinds de jaren 90. Alhoewel, in golf 1 ging het in Italie en Spanje wel aardig los en zijn er in verschillende landen afgrijselijke dingen gebeurt in de ziekenhuizen.

De zorg is een van de belangrijkste hoekstenen van de moderne welvaart waar iedereen van geniet. Dat te grabbel gooien zoals hier geregeleld mensen met een of ander geniaal plan opperen betekent het einde van de maatschappij.

Maar wat jij voorstelt kan heel goed in code zwart resulteren. Daarom is het ook een slecht plan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
eric.1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:34:
[...]

Als je ze zou communiceren dan zouden ze iedere keer veranderen, dat helpt ook niet veel. Dit is vziw ook de reden dat de route-kaart voor geen meter hielp. De situatie verandert continu, dus de variabelen ook.
Het werkt wel, alleen moet je je eraan houden en dat vinden ze hier niet leuk. In andere landen communiceren ze wel gewoon waarden.

De reden waarom het de vorige keer niet werkte is omdat we niks deden toen alle signaalwaarden donkerrood werden 8)7 .

Ze willen gewoon lekker kunnen freestylen en speculeren.

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 30-12-2021 17:39 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
*knip*
Dit schiet natuurlijk niet op.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 01-01-2022 13:40 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:38:
[...]

Het werkt wel, alleen moet je je eraan houden en dat vinden ze hier niet leuk.
Ja, en blijkbaar werkt afdwingen hier dus ook niet omdat agenten niet bekogeld willen worden met vuurwerk als ze iets van de maatregelen zeggen.

Dan kun je dus maatregelen afroepen tot je een ons weegt. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:40:
[...]

Ja, en blijkbaar werkt afdwingen hier dus ook niet omdat agenten niet bekogeld willen worden met vuurwerk als ze iets van de maatregelen zeggen.

Dan kun je dus maatregelen afroepen tot je een ons weegt. :/
Winkels, scholen en horeca zijn toch gewoon grotendeels dicht?

Die individuele regeltjes zijn meer symbolisch. Dat we allemaal een steentje moeten bijdragen enzo. Oehh, vuurwerkverbod. Anderhalve meter. Geen handen schudden. Volgens mij ben je ook wel een beetje wappie als je twee jaar niemand de hand schudt en van iedereen afstand houdt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 30-12-2021 17:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Zelfs de WHO wordt optimistisch:
WHO optimistisch over omikron: dit zeggen onze experts erover

Omikron is een stap richting het einde van de pandemie. Dat was gisteren te horen uit de mond van David Nabarro, topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Klinkt als goed nieuws, maar hoe zit dat nou precies? We leggen vier van zijn uitspraken voor aan Nederlandse experts.

...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:46:
[...]
Ik kan het positieve niet terugvinden, hooguit dat de WHO zegt: "Een stapje in de richting van het einde."
Dat is net zoiets als zeggen: "Er is licht aan het einde van deze tunnel."
Zonder erbij te vertellen dat de tunnel 10 kilometer lang is i.p.v. de verwachtte 200 meter.
Quote uit het artikel: "'Ik denk dat we nog tientallen jaren met covid te maken hebben'.

• 42erik
  • Niet online
[...]

Je hebt net een lockdown van 1.5 a 2 jaar realistisch genoemd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:55:
[...]

Ik kan het positieve niet terugvinden, hooguit dat de WHO zegt: "Een stapje in de richting van het einde."
Zonder erbij te vertellen dat de tunnel 10 kilometer lang is i.p.v. de verwachtte 200 meter.
Quote uit het artikel: "'Ik denk dat we nog tientallen jaren met covid te maken hebben'.
*knip* niet op de man

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 30-12-2021 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:48:
[...]

Volgens mij hadden we in november al moeten verzwaren en hebben we dat gewoon uitgesteld net als vorig jaar.
Daar heb ik ook herhaaldelijk over geschreven. De huidige lockdown is eerder het gevolg van een ontspoorde situatie in november door onwil van de regering om toen in te grijpen dan van omicron.
Als ik het grafiekje volg dan kom ik uit op maart qua substantiële versoepelingen. Maar wie weet zit ik ernaast.

offtopic:
Wie durft een weddenschapje aan? :7
Gelukkig klopt er geen reet van die grafiek :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er worden steeds meer tipjes van de sluier gelicht over het aankomende kabinet. Conny Helder zal de opvolger van Tamara van Ark worden en wordt minister van Medische Zorg. D66 wil nog niets loslaten over wie hun minister van VWS zal worden, komende zondag zal de partij hun lijst met namen pas wereldkundig maken. Zelfs de geruchtenmolen heeft nog geen naam weten te ontdekken, overige D66 posten zweven wel al namen voor rond.

Hugo de Jonge komt terug als minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Volgens de politiek verslaggever van RTL Nieuws is hier wel een strijd binnen het CDA aan vooraf gegaan, een deel van de partij wilde De Jonge helemaal niet meer terugzien.

Aukje de Vries, nu de VVD woordvoerster voor corona, maakt ook promotie. Ze wordt staatsecretaris van Financiën. Trouw aan de partij wordt altijd beloond in Den Haag.

Nieuwe poppetjes op de departementen bieden wel een nieuwe kans. Als het kabinet een breuk wil met eerdere coronabeleid ligt er nu een uitgelezen kans. Een nieuwe minister begint met een relatief schone lei en kan 'de schuld' bij zijn of haar voorganger deponeren. Het zal dan interessant worden wat men gaat doen in aanloop naar 14 januari, blijft men zich vastbijten in de oude plannen rondom corona of komt er inderdaad wat nieuw elan?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:28:
Dat is het Spaanse model allang niet meer.

Het is nu van "iedereen buiten een mondkapje op" (terwijl de experts zeggen dat dit echt niks gaat helpen en hier ook totaal niet om gevraagd hebben) en "ga maar gauw een booster halen". Er zijn nu 25.000 besmettingen per dag in Catalonie alleen.

Niettemin schijnt de zorg het wel aardig te redden zo dus het gewoon door de samenleving laten gaan + vaccins vind ik ook geen slecht plan. Maar het kapje buiten vind ik zo'n overbodige maatregel. Zeker omdat mensen nog wel met elkaar zitten te bieren in restaurants en cafes. Hier is de capaciteit nu beperkt tot 50% maar dat is door de provincie gedaan, in de andere provincies is dat niet zo.

Ik denk dat het probleem is dat het geld gewoon op is. Alles sluiten betekent weer compensatie moeten betalen en Spanje is gewoon geen rijk land. Dus daarom doen ze maar wat dingetjes met zeer hoge zichtbaarheid zodat het lijkt alsof ze wat doen.

Overigens houden heel veel mensen zich er ook niet aan hoor (dat kapje buiten). 's Avonds laat als het rustig is denk ik maar 30% als ik het zo op straat zie, overdag wel een heel stuk meer, zo rond 80%.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 30-12-2021 18:10 ]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:46:

[...]
De WHO is helemaal niet optimistisch, ze zijn afwachtend. En waarschuwen juist voor teveel optimisme.
- WHO says omicron has not spread widely among the vulnerable yet, still too early to determine severity

- Dr. Abdi Mahamud, the WHO's incident manager for Covid, said it is still not clear how omicron will affect people who are older, have underlying conditions and are not vaccinated.

- Mahamud said positive data from South Africa was encouraging, but cautioned against overinterpreting it.
https://www.msn.com/en-us...rmine-severity/ar-AASfSb5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Imperium schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:16:
[...]
Ik mag het eigenlijk niet zeggen
Of juist wel... Want het is een hele legitieme vraag... Hoelang accepteren we alle nevenschade (studenten, scholieren, horeca, werknemers, enzovoort) voor degenen die al zo zwak zijn dat ze amper meer te redden zijn? Puur kijkend naar aantallen... Zijn de maatregelen nog in proportie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:55:
[...]
Ik kan het positieve niet terugvinden, hooguit dat de WHO zegt: Een stapje in de richting van het einde."
Er is een verschil met 'te maken hebben' en 'ons moeten aanpassen'.

We hebben 100 jaar na de Spaanse griep ook nog steeds met de daaruit voortkomende griep te maken en er gaan ook best veel mensen aan dood nog maar 2 jaar na de pandemie maakte niemand zich er al druk meer over.

En de WHO is natuurlijk ook een organisatie die is opgericht om zich druk te maken over dit soort dingen, en niet over de maatschappelijke implicaties van maatregelen. Een balans zal je van hen uit niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:33:
[...]

Daarom verlengen ze met drie weken ;) .

[...]

Ziekenhuis bezetting is nog steeds hoog, omikron is nog onzeker, dus verlenging.

Dat de samenleving het niet zou pikken heb ik bij elke lockdown gehoord. Stoere praat om niks.
Er zijn al genoeg die eerst voorstander waren die het spuugzat zijn. Als ze weer verlengen gaan er echt horecatenten open, kennissen die ik heb bij de politie zijn al gestopt met controleren van naleving maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

codex schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:18:
[...]

Er zijn al genoeg die eerst voorstander waren die het spuugzat zijn. Als ze weer verlengen gaan er echt horecatenten open, kennissen die ik heb bij de politie zijn al gestopt met controleren van naleving maatregelen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe dat straks gaat bij een volgende lockdown, als de winkels/horeca weer open mogen en daarna wéér moeten sluiten. Agenten vinden ook dat de rek er uit is, dus die gaan straks echt niet geforceerd winkelpanden en restaurants leeg vegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Ik bespeur hetzelfe. Het “brede midden” heeft zich afgewend. Ze staan niet op de barricades, maar ze halen hun schouders op.

Draagvlak voor de regels is al maanden aan het dalen, winkelen in België is echt niet meer “not done”. Niemand vind je een waaghals als je een weekendje naar het buitenland gaat.

Zijn ergens kijkcijfers van de persco’s te vinden? Zou me niet verbazen als die ook flink zijn teruggelopen.

De gemiddelde Nederlander heeft zich netjes laten prikken, probeert vlot die booster te krijgen en het kan hem geen drol schelen dat een ander kiest km zich niet te vaccineren en daardoor risico loopt. Dat valt nu onder het kopje “eigen schuld”.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:21:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd hoe dat straks gaat bij een volgende lockdown, als de winkels/horeca weer open mogen en daarna wéér moeten sluiten. Agenten vinden ook dat de rek er uit is, dus die gaan straks echt niet geforceerd winkelpanden en restaurants leeg vegen.
De winkels zijn toch ook niet echt meer in lockdown? Bij de bouwmarkt mag je gewoon naar binnen als je zegt even te willen kijken of iets past, de bloemist verkoopt zijn spullen op straat en bij de kledingwinkel kan je aan de deur de spullen kopen waarbij de verkoopster gewoon elke keer even heen en weer loopt om het volgende item te tonen.

Verder is de primera hier gewoon geopend met het complete assortiment.

Nou nou, wat een lockdown voor winkels :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het valt of staat bij de situatie in de zorg, als er volgende week 500 opnames per dag zijn snappen de meeste mensen het best.

Lopen de ziekenhuizen langzaam leeg dan is het idd niet meer uit te leggen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
42erik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:14:
[...]

Of juist wel... Want het is een hele legitieme vraag... Hoelang accepteren we alle nevenschade (studenten, scholieren, horeca, werknemers, enzovoort) voor degenen die al zo zwak zijn dat ze amper meer te redden zijn? Puur kijkend naar aantallen... Zijn de maatregelen nog in proportie?
Welke aantallen hebben we het nu over? Ziekenhuisbezetting of besmettingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:29:
[...]Zijn ergens kijkcijfers van de persco’s te vinden? Zou me niet verbazen als die ook flink zijn teruggelopen.
Naar de laatste PC keken 5,2 miljoen mensen. Dat is iets minder dan de PC daarvoor die 5,7 miljoen kijkers trok. Bron: Ze lopen dus niet flink terug.

• t_captain
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:39:
[...]

Naar de laatste PC keken 5,2 miljoen mensen. Dat is iets minder dan de PC daarvoor die 5,7 miljoen kijkers trok. Bron: Ze lopen dus niet flink terug.
Ik vraag me vooral af hoendie aantallen een jaar eerder lagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 08:18

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:06:
Er worden steeds meer tipjes van de sluier gelicht over het aankomende kabinet. Conny Helder zal de opvolger van Tamara van Ark worden en wordt minister van Medische Zorg. D66 wil nog niets loslaten over wie hun minister van VWS zal worden, komende zondag zal de partij hun lijst met namen pas wereldkundig maken. Zelfs de geruchtenmolen heeft nog geen naam weten te ontdekken, overige D66 posten zweven wel al namen voor rond.

Hugo de Jonge komt terug als minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Volgens de politiek verslaggever van RTL Nieuws is hier wel een strijd binnen het CDA aan vooraf gegaan, een deel van de partij wilde De Jonge helemaal niet meer terugzien.

Aukje de Vries, nu de VVD woordvoerster voor corona, maakt ook promotie. Ze wordt staatsecretaris van Financiën. Trouw aan de partij wordt altijd beloond in Den Haag.

Nieuwe poppetjes op de departementen bieden wel een nieuwe kans. Als het kabinet een breuk wil met eerdere coronabeleid ligt er nu een uitgelezen kans. Een nieuwe minister begint met een relatief schone lei en kan 'de schuld' bij zijn of haar voorganger deponeren. Het zal dan interessant worden wat men gaat doen in aanloop naar 14 januari, blijft men zich vastbijten in de oude plannen rondom corona of komt er inderdaad wat nieuw elan?
Als het Paternotte wordt op gezondheid dan zal je nog met heimwee terugkijken naar de Jonge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Mfpower schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:43:
Als het Paternotte wordt op gezondheid dan zal je nog met heimwee terugkijken naar de Jonge.
Krijgen we eindelijk 2G en een vaccinatieplicht.

• 42erik
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:30:
[...]

Welke aantallen hebben we het nu over? Ziekenhuisbezetting of besmettingen?
Ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:44:
[...]

Ik ben voor, ziekenhuizen bezetting halveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:22

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:42:
[...]

Ik vraag me vooral af hoendie aantallen een jaar eerder lagen.
Toespraak 14-12-2020 had 8,6miljoen kijkers.

Dat was officieel natuurlijk geen persconferentie. Maar qua tijdsgeest het dichste bij die van 18-12 meen ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:48:
[...]

Ik ben voor, ziekenhuizen bezetting halveren
Volgens mijn model gaat die halvering al gebeuren zonder dergelijke maatregels. Nog beter toch?
Dennis1812 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:49:
[...]

Toespraak 14-12-2020 had 8,6miljoen kijkers.

Dat was officieel natuurlijk geen persconferentie. Maar qua tijdsgeest het dichste bij die van 18-12 meen ik.
Dat toont toch best een verval van belangstelling. 8M naar 5M mensen die de moeite nemen om de TV in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:19:
In zoverre dat het over 5 jaar waarschijnlijk endemisch is en daarmee niet echt meer een bekend probleem.
Endemisch betekent niet "geen probleem" hè. Was een mooi draadje op Twitter over van een arts, eerder in dit topic ook gelinkt. Endemisch betekent dat je als maatschappij hebt vastgesteld hoeveel doden per jaar je acceptabel vindt en wat je doet aan permanente maatregelen, zoals het jaarlijks vaccineren van kwetsbare groepen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:22

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:51:
[...]

Volgens mijn model gaat die halvering al gebeuren zonder dergelijke maatregels. Nog beter toch?

[...]

Dat toont toch best een verval van belangstelling. 8M naar 5M mensen die de moeite nemen om de TV in te schakelen.
Even verder gegraven. 21 april 2020 zat hij op 7.8miljoen kijkers voor z'n persconferentie. Toespraak torentje 1.0 7.6 miljoen.

Heel vorig jaar schommelde zo tussen de 6 en 7.8 miljoen wat ik snel vind.
Algeheel wat hoger als nu ja.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:51:
[...]

Doen we beide, hebben we een kwart :P ;)

Maar als we zonder uit dit gedoe kunnen komen, nog beter ja!

[ Voor 10% gewijzigd door 42erik op 30-12-2021 18:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Denk niet dat ze het er nog door kunnen rammen met omikron, maar ze zijn inventief genoeg natuurlijk. Het zal mij benieuwen in hoeverre dit spelletje nog door blijft gaan in 2022. Als deze variant echt zo mild is (en heb echt nog geen berichten gezien dat het niet zo is), dan betwijfel ik zelfs of verdere vaccinatiecampagnes nog nodig zijn voor niet-risicogroepen.

Twitter

• hoevenpe
  • Nu online
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:54:
Als deze variant echt zo mild is (en heb echt nog geen berichten gezien dat het niet zo is), dan betwijfel ik zelfs of verdere vaccinatiecampagnes nog nodig zijn voor niet-risicogroepen.
Nu waarschijnlijk niet, maar zonder dwang moet alles met de herfst mogelijk weer dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Kan ie wel proberen, maar als dat weer door de Kamer wordt afgeschoten dan schiet dat nog niet op.

Het is dan net alsof je Wilders het asielbeleid laat maken -- elk voorstel is dan een doodlopend spoor.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Of valt 2G en vaccinatieplicht onder 'het ministerie van langdurige zorg en sport'? Dat is een VVD-ministerspost.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:54:
[...]

Denk niet dat ze het er nog door kunnen rammen met omikron, maar ze zijn inventief genoeg natuurlijk. Het zal mij benieuwen in hoeverre dit spelletje nog door blijft gaan in 2022. Als deze variant echt zo mild is (en heb echt nog geen berichten gezien dat het niet zo is), dan betwijfel ik zelfs of verdere vaccinatiecampagnes nog nodig zijn voor niet-risicogroepen.
D66 kennende? "Vanwege Europese regels moeten we toch aan de extra boosters, 2G en de vaccinatieplicht" ;(

Maar nu even zonder dollen, we kunnen uiteindelijk alles vinden en beslissen in NL, over het al dan niet invoeren van 2G of vaccinatieplichten, maar je komt op een gegeven moment op een punt dat je dat als NL eigenlijk niet meer in de hand hebt. Dat zie je nu eigenlijk ook al zijdeling gebeuren door de beperkte geldigheid van de QR code van gevaccineerden.

Wanneer iedereen om je heen op een gegeven moment op 2G of vaccinatieplicht gaat zitten loop je vanzelf het risico dat je een soort Gallisch dorpje wordt dat de romeinen nog weerstand biedt op de Europese kaart. :+

Én laten we eerlijk zijn, voor een handelsland als Nederland niet heel handig, laat staan voor de vele vakantiegangers... Wel goed voor het milieu, wanneer we allemaal in NL blijven, dat dan weer wel. :9
zacht schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:59:
[...]

Of valt 2G en vaccinatieplicht onder 'het ministerie van langdurige zorg en sport'? Dat is een VVD-ministerspost.
Ik vermoed direct onder de Minister van VWS, ik neem aan dat die namelijk (zoals dat ook nu het geval is) het coronabeleid moet trekken en uitvoeren. Gezien de achtergrond van de vermoedelijke Staatssecretaris gaat die zich vooral bezig houden met langdurige (ouderen) zorg, en misschien ook wel met de beleidskeuzes op de langere termijn. Kan me voorstellen dat coronamister zijn, toch wel een meer dan fulltime job is.

Ben overigens wel benieuwd wie de nieuwe Minister van VWS gaat worden...

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 30-12-2021 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:57:
[...]

Nu waarschijnlijk niet, maar zonder dwang moet alles met de herfst mogelijk weer dicht.
Met telkens milder wordende varianten? Lijkt me sterk. Vergeet niet dat er tegen die tijd nog meer mensen antistoffen hebben hé. Via boosters of op de natuurlijke manier.
TIGER1125 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:00:
[...]

D66 kennende? "Vanwege Europese regels moeten we toch aan de extra boosters, 2G en de vaccinatieplicht" ;(
D66 is inderdaad een hele nare partij. Door slim campagne te voeren en flink te betalen voor reclame, hebben ze zoveel zetels kunnen binnenharken. Is wel een ander verhaal natuurlijk, maar pffff... die partij kan me niet snel genoeg weer een toontje lager gaan zingen.

Wat dat betreft is de VVD dan nog wel semi-ok. Dan blijft de boel tenminste nog wat leefbaar in Nederland.
Nu nog stoppen met dat panische gedoe over corona en we kunnen werken aan de wederopbouw van dit land.

[ Voor 48% gewijzigd door Dennahz op 30-12-2021 19:06 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:03:
Met telkens milder wordende varianten? Lijkt me sterk. Vergeet niet dat er tegen die tijd nog meer mensen antistoffen hebben hé. Via boosters of op de natuurlijke manier.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dat dachten we vorig jaar om deze tijd ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:04:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar dat dachten we vorig jaar om deze tijd ook...
Het enige wat nu roet in het eten kan gooien is een variant die weer ziekmakender is, en de immuun-ontsnappende eigenschappen van omikron heeft (dus de weerstand tegen Delta én tegen Omikron kan ontsnappen), en daarnaast relatief besmettelijker. Dat zijn veel dobbelsteentjes die goed moeten vallen ;)

Die gaat het alleen niet direct winnen van omikron omdat omikron de grootste kanshebber is om endemisch te worden. Met een verkoudheid++ gaat het virus gewoon rond zonder schade. Als er een ziekmakender virus tussendoor komt, dan zal die veel eerder gastheren verliezen vanwege de hoge ziekmakendheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 30-12-2021 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:07:
[...]

Het enige wat nu roet in het eten kan gooien is een variant die weer ziekmakender is, en de immuun-ontsnappende eigenschappen van omikron heeft (dus de weerstand tegen Delta én tegen Omikron kan ontsnappen), en daarnaast relatief besmettelijker. Dat zijn veel dobbelsteentjes die goed moeten vallen ;)

Die gaat het alleen niet direct winnen van omikron omdat omikron de grootste kanshebber is om endemisch te worden. Met een verkoudheid++ gaat het virus gewoon rond zonder schade. Als er een ziekmakender virus tussendoor komt, dan zal die veel eerder gastheren verliezen vanwege de hoge ziekmakendheid.
Juist! Dus misschien dat zo'n ziekmakendere variant tijdelijk op lokaal niveau ellende kan veroorzaken, maar absoluut niet wereldwijd of landelijk.

It's over :)

Twitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:07:
[...]

Uiteindelijk wint de natuur toch. Er ontstaat een coëxistentie waarbij het virus in verschillende vormen zal blijven rondgaan, het overgrote deel van de mensen zal daar niet veel last van hebben, maar de meest kwetsbaren zullen nog steeds sterven. Onze immuniteit wordt steeds beter, maar er zullen altijd fragiele mensen zijn die niet veel weerstand hebben en die zijn ook met “milde golven” de klos.

Dat moeten we gewoon leren accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:29:
[...]
Ik bespeur hetzelfe. Het “brede midden” heeft zich afgewend. Ze staan niet op de barricades, maar ze halen hun schouders op.
Precies, zie ik hier in Spanje ook. De koek is gewoon op. Mensen hebben geen zin om te demonstreren maar ze zien het nut er niet meer van in, halen hun schouders op en negeren het gewoon. In onze makerspace doen we niet meer aan afstand (al zitten we ook niet expres op elkaars schoot ofzo), maximale aantallen of mondkapjes. Hier ben ik ook erg blij mee want het heeft me door de eenzame kersttijd geholpen. Vaccinatie hebben we wel allemaal al checken we er niet op en de boosters komen nu ook binnendruppelen naar gelang de leeftijden.

Er zijn wel wat infecties geweest in de groep trouwens maar die kwamen allemaal uit het familie circuit en waren zo snel opgemerkt m.b.v. zelftests dat die niet binnen onze makerspace verspreid zijn geweest (want de quarantaine is wel gevolgd natuurlijk). En niemand heeft zelfs maar naar de dokter hoeven gaan, het was allemaal mild.

Ik schrok echt toen het hier werd aangekondigd dat mondkapjes op straat weer moesten want ik had een situatie zoals vorig jaar verwacht maar dat bleek ongegrond. Eigenlijk is er bijna niets veranderd. Ik vind het 'eigen risico' principe ook wel prima, mensen die zich echt druk maken kunnen een FFP2 dragen die de drager best goed beschermt. Zeker met een vaccinatie is er dan niet veel risico meer. Alleen in de metro draag ik nog FFP2 tot ik de booster krijg. Dan weer de blauwe.

Wat voor mij het meeste telt is dat het argument "Als we allemaal netjes meedoen zijn we er des te sneller doorheen" gewoon niet meer geldt. We krijgen het niet weg. Alles wijst er op dat je de situatie dan alleen maar langer rekt doordat minder mensen weerstand opbouwen. De zorg loopt hier wel op het tandvlees maar ze kunnen het nog aan, en dan zou ik het liever niet verder rekken.

Ik weet ook niet hoe het in Nederland zit maar de zorg heeft hier altijd al op het tandvlees gelopen, ook voor Corona. Dus als dat de maatstaf moet zijn dan komen we er nooit vanaf. Er is gewoon teveel bezuinigd op de zorg sinds de kredietcrisis, simpel.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 30-12-2021 19:39 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Grvy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:43:
[...]

Ook de speculatie (want dat is het) dat het "los" zou gaan lijkt mij nogal onnodig en weinig onderbouwd. Een paar verkopers roepen wat, wat mensen op nu.nl roepen wat.
Noodkreet burgemeester Baarle-Nassau: ’Kom niet hierheen voor vuurwerk’

BAARLE-NASSAU - Het is weer dringen geblazen in de Belgische grensstreek. Veel Nederlanders trekken eropuit om in België vuurwerk te kopen. De drukte is zo erg dat de Brabantse burgemeester van Baarle-Nassau een dringende oproep doet: „Kom niet hiernaartoe om vuurwerk te kopen.”
https://www.telegraaf.nl/...et-hierheen-voor-vuurwerk

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:22:
[...]
Alles wijst er op dat je de situatie dan alleen maar langer rekt doordat minder mensen weerstand opbouwen. De zorg loopt hier wel op het tandvlees maar ze kunnen het nog aan, en dan zou ik het liever niet verder rekken.
Dat is ook het argument wat @t_captain probeert te maken. Met omikron heb je een virus te pakken wat eigenlijk wél in de "maar een griepje" categorie valt, met nu nog een scherp randje omdat we daarvoor nog wat extra vaccinaties moeten hebben. Dat betekent dat de groepsimmuniteit-strategie die Rutte in maart 2020 voorstelde, voor omikron weer wel op gaat. Rond gaan is namelijk ook de enige route naar endemie, een endemisch virus indammen is een beetje met elkaar in conflict. ;)

Wat dus de strategie zou moeten zijn is maximaal alles weer open gooien en dan sturen op zorgcapaciteit, waarbij besmettingsaantallen niet meer uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:27:
Wat dus de strategie zou moeten zijn is maximaal alles weer open gooien en dan sturen op zorgcapaciteit, waarbij besmettingsaantallen niet meer uitmaken.
Maar dan wel pas als over een paar weken iedereen die dat wil z'n booster gehad heeft.

Pagina: 1 ... 116 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.