Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.264 views

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:43
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:05:
[...]

Vandaag ook weer druk in Antwerpen en bij de vuurwerkwinkels.
Volgens Google Maps is het ook druk op Schiphol op het moment, wat is je punt?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Daarom: laat je niet gek maken door dagcijfers.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:29
pagani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:00:
[...]

Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle getallen rondom het zorginfarct. Alles is gebaseerd op modellen, aannames en fracties van informatie die we pas over een paar jaar na uitvoerig onderzoek en het bezitten van de totale dataset kunnen evalueren. Daarnaast is er enorm veel contaminatie in de dataset (de bekende in het ziekenhuis komen met je gebroken been en dan positief testen bujvoorbeeld) en is totaal niet te voorspellen hoe de rest van de pandemie gaat verlopen.

Als de lockdowns een blijvertje zijn en het onderwijs daar klappen door blijft krijgen is de langetermijnvisie mogelijk net zoveel van belang als het extreem hevige code zwart scenario nu is.
Het probleem is dat het zorginfarct redelijk makkelijk kwantificeerbaar is. Uitgestelde operaties, wachtlijsten, etc., zijn allemaal vrij eenvoudig in cijfers uit te drukken. De nevenschade van lockdowns veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:10
Arthas schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:56:
Uit de Stichting NICE publicatie, kan iemand dit duiden?

[Afbeelding]

Ik lees dit inderdaad dat er veel BMI25+ opgenomen worden, maar dat er ook 70% of meer levend uit komt. Ik zou er zelfs uit kunnen lezen dat hoe hoger de BMI hoe groter de kans is dat je het überhaupt overleefd, maar dan loop ik voorbij aan de andere risico's die het hebben van een hoge BMI met zich mee brengt.

Wetende dat de gemiddelde BMI waarde voor de Nederlandse man rond de 26 ligt (bron) zou dat ook deels verklaren waarom de groep BMI 25-30 groep relatief groot is.

Wat mij dan opvalt is dat de groep BMI 18.5-25 relatief gezien een wat mindere kans van overleven heeft.

Deze vraag ontstond uit opmerkingen van meerdere mensen die opgenomen waren of die directe familieleden hadden die opgenomen zijn geweest, waarbij soms gemeld werd door verpleegkundigen en doktoren dat het hebben van een licht overgewicht (het gemiddelde van de Nederlandse man zeg maar) een hogere kans van goed afloop oplevert.
Hoog BMI betekend niet perse overgewicht, je kan een BMI van 30 hebben (morbide obesitas) en maar een gezond vetpercentage van 7-25% (want het is een waardeloos meetpunt voor een individu)

Zonder meer te weten over de individuele omstandigheden in die groep is het verder lastig zeggen, @RoD of @LZ86 kunnen daar wellicht beter op antwoorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:02:
[...]

Dat mag je vinden, maar ik vind de gevolgen van geen onderwijs op kinderen en studenten erger dan dat "de zorg omvalt". Volgens mij is het ook een valse vergelijking, want kinderen, jongeren en (gevaccineerden) die gaan sporten komen vrijwel niet in het ziekenhuis. Zorg dan dat mensen nog meer testen bij contact met ouderen of andere creatieve ideeen. Alles beter dan zaken dichtgooien.
Oh is het zo simpel? Een paar creatieve ideeën implementeren en we kunnen de scholen en universiteiten weer opengooien?

Je laat hier goed zien hoe je in de wedstrijd staat. Je voelt 0 verantwoordelijkheid. "Oh dan doen we toch dit? Of we proberen dat? Misschien? Wees creatief en het komt goed!" Prima, het is ook niet aan jou, maar hou dan ook afstand van het debat.
[...]
Er was al data uit Zuid Afrika die liet zien dat het niet zo erg was. Nog los van het feit dat alleen Nederland in lockdown zit. Ten derde, een lockdown is niet gratis. Het leven gaat niet alleen om 0 en 1, leven en dood, maar ook om kwaliteit van leven. Die daalt drastisch met een lockdown. Dan hebben we het nog niet eens over de vele miljarden aan steun, maar dat is wat mij betreft dan nog het minst erge.
En wat nu als bleek dat Omicron heel goed gedijt in een koud klimaat? Hartje zomer in ZA op het moment.

Het gaat om de verantwoordelijkheid en de risico's waar je mee speelt. Dat het kabinet met preliminaire data niet gaat roepen "YOLO het ziet er rooskleurig uit" zou juist te prijzen moeten zijn. Maar nee, we gaan weer massaal zeuren.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:04:
[...]

The joke is on Nederlandse ondernemers en bedrijven, als je inderdaad een beetje slim ben rij je gewoon naar BE of DE _/-\o_
Jij vindt dat de grenzen dicht moeten?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:51
TheRicolaa10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
[...]

Volgens Google Maps is het ook druk op Schiphol op het moment, wat is je punt?
Dat het druk is op de weg naar Antwerpen en dat er veel vuurwerk gekocht wordt door Nederlanders in België.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

[Afbeelding]

Ik lees dit inderdaad dat er veel BMI25+ opgenomen worden, maar dat er ook 70% of meer levend uit komt. Ik zou er zelfs uit kunnen lezen dat hoe hoger de BMI hoe groter de kans is dat je het überhaupt overleefd, maar dan loop ik voorbij aan de andere risico's die het hebben van een hoge BMI met zich mee brengt.

Wetende dat de gemiddelde BMI waarde voor de Nederlandse man rond de 26 ligt (bron) zou dat ook deels verklaren waarom de groep BMI 25-30 groep relatief groot is.

Wat mij dan opvalt is dat de groep BMI 18.5-25 relatief gezien een wat mindere kans van overleven heeft.

Deze vraag ontstond uit opmerkingen van meerdere mensen die opgenomen waren of die directe familieleden hadden die opgenomen zijn geweest, waarbij soms gemeld werd door verpleegkundigen en doktoren dat het hebben van een licht overgewicht (het gemiddelde van de Nederlandse man zeg maar) een hogere kans van goed afloop oplevert.
Een verklaring die ik me kan voorstellen is dat de mensen die een hoog BMI hebben er liggen omdat combinatie Covid + hoog BMI ademhalen extra moeilijk maakt, maar er met de weerstand verder niks mis is en hier met hulp goed overheen te komen is. De groep zonder hoog BMI zou dan bijvoorbeeld vooral andere aandoeningen hebben die de weerstand wel sterker beinvloeden.

...

• Drardollan
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
[...]

Daarom: laat je niet gek maken door dagcijfers.
Het was niet 1 dag dat de ziekenhuiscijfers en behoorlijk beroerd bij stonden. Je kan eerder andersom zeggen, laat je niet blij maken met de dagcijfers van vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
dakka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
[...]

Hoog BMI betekend niet perse overgewicht, je kan een BMI van 30 hebben (morbide obesitas) en maar een gezond vetpercentage van 7-25%

Zonder meer te weten over de individuele omstandigheden in die groep is het verder lastig zeggen, @RoD of @LZ86 kunnen daar wellicht beter op antwoorden
Zo'n flauwe reactie altijd. Natuurlijk, alles kan, maar de meeste mensen met een hoog BMI hebben overgewicht. Waarom focussen op randgevallen in plaats van de bulk? Alsof er in Nederland honderdduizenden mensen rondlopen die allemaal een hoog BMI hebben vanwege hun spiermassa maar wel een laag vetpercentage hebben. Natuurlijk niet.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 22:42
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:11:
[...]

Het was niet 1 dag dat de ziekenhuiscijfers en behoorlijk beroerd bij stonden. Je kan eerder andersom zeggen, laat je niet blij maken met de dagcijfers van vandaag.
Dat is precies wat hij zegt. Niet teveel conclusies en emoties verbinden aan dagcijfers.

Trend is nog steeds dalende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:09:
[...]

Ik vind dat er óf grenzen dicht moeten kunnen in tijd van een pandemie (op zijn minst dat er bepaalde controles zijn) óf dat er vanuit Europa een éénduidig, bindend coronabeleid gemaakt kan worden.

Een "verenigd Europa" gaat niks uithalen als alle landen hun eigen beleid kunnen maken en er zonder controles gewoon coronatoerisme gepleegd kan worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MarcoC
Tirillo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:11:
[...]

Een verklaring die ik me kan voorstellen is dat de mensen die een hoog BMI hebben er liggen omdat combinatie Covid + hoog BMI ademhalen extra moeilijk maakt, maar er met de weerstand verder niks mis is en hier met hulp goed overheen te komen is. De groep zonder hoog BMI zou dan bijvoorbeeld vooral andere aandoeningen hebben die de weerstand wel sterker beinvloeden.
Een verklaring die vaker voorkomt is dat het vetweefsel kan ontsteken (= meer ruimte voor het virus om schade aan te richten) en inderdaad er minder bewegingsruimte is voor de longen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Lycaon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:12:
[...]

Dat is precies wat hij zegt. Niet teveel emoties verbinden aan dagcijfers.

Trend is nog steeds dalende.
Ik kijk over het algemeen naar de meerdaagse gemiddelden. En die zag er de laatste dagen niet zo goed uit. Vandaag is een lichtpuntje wat mij betreft omdat het een relatief normale donderdag is en de trend weer de goede kant op kan gaan met deze cijfers.

Met name de instroom. Die was onderweg naar de 100 en ging de laatste dagen ineens weer naar de 200. Het is belangrijk dat die trend weer omgebogen wordt naar een daling richting de 100.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 14:05
Emgeebee schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:09:
[...]

Oh is het zo simpel? Een paar creatieve ideeën implementeren en we kunnen de scholen en universiteiten weer opengooien?

Je laat hier goed zien hoe je in de wedstrijd staat. Je voelt 0 verantwoordelijkheid. "Oh dan doen we toch dit? Of we proberen dat? Misschien? Wees creatief en het komt goed!" Prima, het is ook niet aan jou, maar hou dan ook afstand van het debat.

[...]

En wat nu als bleek dat Omicron heel goed gedijt in een koud klimaat? Hartje zomer in ZA op het moment.

Het gaat om de verantwoordelijkheid en de risico's waar je mee speelt. Dat het kabinet met preliminaire data niet gaat roepen "YOLO het ziet er rooskleurig uit" zou juist te prijzen moeten zijn. Maar nee, we gaan weer massaal zeuren.
Ik zie je niet reageren op het feit dat andere landen (voorlopig) geen lockdowns hebben. En de huidige lockdown is ook nog niet opgeheven en voorlopig is daar ook geen indicatie van dat dat gaat gebeuren. Zelfs de motie die werd aangenomen om sporten weer toe te staan wordt voorlopig nog niks mee gedaan. Dat geeft wat mij betreft aan de urgentie bij het kabinet. We hebben een datum, dus we wachten daarop, ook al is er veel goed nieuws 8)7

Het is duidelijk dat jij liever alle risico's mijdt, maar ik sta anders in de game. Lockdowns zijn heel ongezond, geven veel schade en ze dus elke keer als middel gebruiken omdat je een beetje bang bent dat het verkeerd gaat lopen is wat mij betreft echt fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calvinturbo
downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:09:
[...]

Nee, ik vind dat NL de lockdown moet opheffen. Zolang dat niet gebeurt raad ik iedereen aan om gebruik te maken van het feit dat het in BE open is, beter dan thuis verpieteren. Al zou ik zelf niet gaan shoppen daar, daar is het dan weer erg druk voor op piektijden. Ben zelf twee nachten net voor kerst er geweest, lekker sporten & uit eten gaan / drankje doen buiten onder de heater.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:11:
Je kan eerder andersom zeggen, laat je niet blij maken met de dagcijfers van vandaag.
Doe ik ook niet, de prognose is onveranderd.
Voorlopig is er geen exponentiële toename in de zorg, zelfs met 80% Omikron in Amsterdam.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:15:
[...]

Ik zie je niet reageren op het feit dat andere landen (voorlopig) geen lockdowns hebben. En de huidige lockdown is ook nog niet opgeheven en voorlopig is daar ook geen indicatie van dat dat gaat gebeuren. Zelfs de motie die werd aangenomen om sporten weer toe te staan wordt voorlopig nog niks mee gedaan. Dat geeft wat mij betreft aan de urgentie bij het kabinet. We hebben een datum, dus we wachten daarop, ook al is er veel goed nieuws 8)7

Het is duidelijk dat jij liever alle risico's mijdt, maar ik sta anders in de game. Lockdowns zijn heel ongezond, geven veel schade en ze dus elke keer als middel gebruiken omdat je een beetje bang bent dat het verkeerd gaat lopen is wat mij betreft echt fout.
Sommigen lijken zelfs nog voor een extra maandje lockdown te kiezen zodat we een stuk uitgestelde zorg kunnen gaan inhalen. Heel empathisch allemaal.... Maar Nederland is groter als alleen ziekenhuizen en covid.

• stylezzz
  • Nu online
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:16:
[...]

Nee, ik vind dat NL de lockdown moet opheffen. Zolang dat niet gebeurt raad ik iedereen aan om gebruik te maken van het feit dat het in BE open is, beter dan thuis verpieteren. Al zou ik zelf niet gaan shoppen daar, daar is het dan weer erg druk voor op piektijden. Ben zelf twee nachten net voor kerst er geweest, lekker sporten & uit eten gaan / drankje doen buiten onder de heater.
Als je wil shoppen rij dan gewoon naar een andere stad als antwerpen, daar is het al een stuk rustiger. Gent ofzo, iets verder... Ook een leuke stad.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:12:
[...]

Een "verenigd Europa" gaat niks uithalen als alle landen hun eigen beleid kunnen maken en er zonder controles gewoon coronatoerisme gepleegd kan worden.
Aan het begin van 2020 hadden we even een regionale lockdown. Voor mij vervelend: Volgens de regels van mijn woonplaats zou ik thuis moeten werken maar volgens mijn werkgever was er niets aan de hand. Wat doe je dan?

In Duitsland werkt het niet anders. Gezondheidszorg is daar grotendeels een kwestie van de "Länder" die hun eigen regels maken. In de UK hebben Wales en Schotland hun eigen versie van de NHS.

Sommige dingen kun je beter regionaal regelen en dan neem je de nadelen van die regionale aanpak gewoon voor lief. Regionale aanpak betekent dat je issues hebt met mensen die de grens over gaan. Europese aanpak betekent dat je in Amsterdam regels invoert omdat er in Madrid een probleem is. Wat heb je liever?

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:10
MarcoC schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:12:
[...]
Zo'n flauwe reactie altijd. Natuurlijk, alles kan, maar de meeste mensen met een hoog BMI hebben overgewicht. Waarom focussen op randgevallen in plaats van de bulk? Alsof er in Nederland honderdduizenden mensen rondlopen die allemaal een hoog BMI hebben vanwege hun spiermassa maar wel een laag vetpercentage hebben. Natuurlijk niet.
Kan jij hardmaken dat het randgevallen zijn met een BMI van +25 en een vetpercentage onder de 25% of denk jij dat het gros van nederland dat boven de 75-80kg weegt ook daadwerkelijk overgewicht heeft?

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:15:
[...]

Ik reageer bewust niet op andere landen omdat dat enkel ruis in de discussie is. Talloze factoren die anders zijn.

Daarnaast mijd ik zeker niet liever alle risico's. Ik zal weer wat voorbeelden geven om je stropop onderuit te halen: ik heb een paar keer gebungeejumped, ik doe aan scuba diving en spring met enige regelmaat uit een vliegtuig. Wel mijd ik te alle tijde een zorginfarct. Mensen zijn te verwend geraakt om daar de ernst van in te zien.

Maar he, laten we creatieve ideeën implementeren en alles weer open gooien. :+

Fijne dag nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54
[...]

Dat mag je vinden, maar ik vind de gevolgen van geen onderwijs op kinderen en studenten erger dan dat "de zorg omvalt". Volgens mij is het ook een valse vergelijking, want kinderen, jongeren en (gevaccineerden) die gaan sporten komen vrijwel niet in het ziekenhuis. Zorg dan dat mensen nog meer testen bij contact met ouderen of andere creatieve ideeen. Alles beter dan zaken dichtgooien.
Kinderen, jongeren en sporters komen vrijwel niet in het ziekenhuis vanwege corona, maar wel vanwege allerlei andere oorzaken. En als het ziekenhuis vol is dan kom je ook met je blinde darmontsteking, je gebroken been of je keizersnee niet in.

Een zorginfarct treft niet alleen corona-patienten maar iedereen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:21:
[...]

Aan het begin van 2020 hadden we even een regionale lockdown. Voor mij vervelend: Volgens de regels van mijn woonplaats zou ik thuis moeten werken maar volgens mijn werkgever was er niets aan de hand. Wat doe je dan?
Heel simpel: Werkgevers verplichten, en als thuiswerk niet kan, doorbetalen.

Je kan niet "lockdown" roepen maar wel proberen alle niet-essentiële werkplekken door te laten draaien waardoor je alsnog een hoop nutteloze verplaatsingen veroorzaakt.

Want dan is het geen lockdown, maar vooral een doe-alles-wat-leuk-is-maar-dicht. Zo lang het maar niks kost.

Je moet je realiseren dat als je drastische maatregelen neemt, dat je dan ook het signaal afgeeft van "Okee, de shit is nu aan" en dan is er minder ruimte voor politiek gepolder. Dan is het gewoon iedereen luisteren, en vragen stellen kan achteraf.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 30-12-2021 14:25 ]

• migchiell
dakka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:21:
[...]

Kan jij hardmaken dat het randgevallen zijn met een BMI van +25 en een vetpercentage onder de 25% of denk jij dat het gros van nederland dat boven de 75-80kg weegt ook daadwerkelijk overgewicht heeft?
Het gros van de mensen met een te hoog BMI heeft dat niet omdat ze zo fanatiek sporten, maar omdat ze fanatiek eten, die bewering durf ik wel aan.

• calvinturbo
migchiell schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:23:
[...]

Kinderen, jongeren en sporters komen vrijwel niet in het ziekenhuis vanwege corona, maar wel vanwege allerlei andere oorzaken. En als het ziekenhuis vol is dan kom je ook met je blinde darmontsteking, je gebroken been of je keizersnee niet in.

Een zorginfarct treft niet alleen corona-patienten maar iedereen.
Allemaal ingrepen waarbij de overlevingskans zeer zeer hoog is, dat geldt niet voor die coronapatient die ongevaccineerd is en overgewicht heeft, dus nee dat klopt niet.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:24:
[...]

Heel simpel: Werkgevers verplichten, en als thuiswerk niet kan, doorbetalen.
Ik bedoelde: Mijn werkgever zit in een andere provincie dan waar ik woon. Dus daar golden al andere regels. Welke regel hou je dan aan? Die van mijn woonplaats of die van de regio waar het bedrijf zit?

• MarcoC
dakka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:21:
[...]

Deze vraag is echt niet relevant. De patiënten zijn verdeeld in BMI-klasses. Dat is de data die we hebben. De vraag die je je dan moet stellen is: in welke klasse zitten mensen met overgewicht? Hoe groot is de kans dat iemand met overgewicht een BMI van lager dan 25 heeft? In welke mate correleert overgewicht met BMI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:21:
[...]

Huh? Een regionale lockdown? Weinig van gemerkt. En heb toch wel een paar keer het hele land doorkruist in die periode. Behalve in de echte beginfase (maart). Toen was alles echt nog zo onzeker en onduidelijk en leek het alsof de wereld ten onder ging aan één of andere airborne variant van Ebola.

Twitter

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:51
[...]

[...]

Er was al data uit Zuid Afrika die liet zien dat het niet zo erg was. Nog los van het feit dat alleen Nederland in lockdown zit. Ten derde, een lockdown is niet gratis. Het leven gaat niet alleen om 0 en 1, leven en dood, maar ook om kwaliteit van leven. Die daalt drastisch met een lockdown. Dan hebben we het nog niet eens over de vele miljarden aan steun, maar dat is wat mij betreft dan nog het minst erge.
wow. Besef je eigenlijk wel wat je hier zegt? Ongelofelijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:25:
[...]

Ik bedoelde: Mijn werkgever zit in een andere provincie dan waar ik woon. Dus daar golden al andere regels. Welke regel hou je dan aan? Die van mijn woonplaats of die van de regio waar het bedrijf zit?
Is jouw werkgever onderdeel van de essentiële infrastructuur van Nederland?

Zo nee, bedrijf tot nader order sluiten en iedereen wordt op kosten van de staat doorbetaald. Dat is een lockdown.

Zo ja, en mensen op lokatie nodig? Dan worden die maar zo dicht mogelijk bij het bedrijf in tijdelijke huisvesting neergezet.

Nu zitten we in een situatie waarin aan de ene kant er beslissingen genomen worden van het niveau "ZOMG het is oorlog!" en aan de andere kant wordt er beweerd dat het tóch allemaal wel mee valt. Want anders kost het de staat te veel knaken.

Can't have your cake and eat it.

• migchiell
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:25:
[...]

Allemaal ingrepen waarbij de overlevingskans zeer zeer hoog is, dat geldt niet voor die coronapatient die ongevaccineerd is en overgewicht heeft, dus nee dat klopt niet.
Als het ziekenhuis al vol ligt dan kom je er niet meer tussen, ongeacht wat je overlevingskans is. Je komt op een wachtlijst, en pas als er weer een plek vrijkomt wordt bepaald wie van die wachtlijst naar binnen mag. Dat kan dus ook te laat zijn.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:16

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dichtgooien hoeft ook niet, maar er zijn ook andere oplossingen die mogelijk zijn qua onderwijs (waar waarschijnlijk al lang naar gekeken is).

De meeste argumenten die ik hoor/lees blijkt bij het doorvragen te gaan over hoe mensen het beleven en over de voorzieningen (internetsnelheid, ruimte, et cetera). Niet onbelangerijk, maar wel oplosbaar. Ook de onderzoeken die ik tot dusver gelezen heb lijken dat allemaal te beargumenteren. Qua kwaliteit hoeft er echt niet ingeleverd worden en er zijn zelfs onderzoeken waarbij het zelfs in het voordeel kan zijn van het indivudi, maar ook voor de groep.
Er was al data uit Zuid Afrika die liet zien dat het niet zo erg was.
Wel met een kleine aantekening: Het effect van het virus kan bepaalde demografie meer/minder hard raken. Tevens is "erg" een relatief begrip en "zo" is een relatie naar iets.
En een grotere aantekening: Het merendeel van die conclusie is nog niet bevestigd. Zie ook het laatste risk assement van ECDC (laatste update was 15 dec): https://www.ecdc.europa.e...essment-december-2021.pdf

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Ik kwam nog best wel een interessant stukje tegen, over long COVID, het gaat over de misopvattingen over long covid.
Dus voor de liefhebbers, die willen kijken, alle links over de onderzoeken die hij vluchtig aangeeft staan er bij. Hij legt het in ieder geval duidelijk uit.
YouTube: The Top 15 Misconceptions About Long Covid | But What is the Reality?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:23
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:28:
[...]

Huh? Een regionale lockdown? Weinig van gemerkt. En heb toch wel een paar keer het hele land doorkruist in die periode. Behalve in de echte beginfase (maart). Toen was alles echt nog zo onzeker en onduidelijk en leek het alsof de wereld ten onder ging aan één of andere airborne variant van Ebola.
Was in de begintijd, dat Brabant/Zuiden van NL al in de beperkingen gingen, en heel NL één of twee weken later :)
9 maart 2020 officieel maatregelen in Brabant (o.a. werk thuis, beperking evenementen)
12 maart 2020 rest van het land. Met daaropvolgend de Hamster-dag :)

Toen was al de maatregelen voor die "hoek" van het land: "werk thuis".
Maar wat als je in Brabant woont (dus last had van die maatregelen), maar werkte in bijvoorbeeld Utrecht (waar op dat moment "niks" aan de hand was)?

[ Voor 28% gewijzigd door Ryur op 30-12-2021 14:35 ]

• Drardollan
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:19:
[...]

Doe ik ook niet, de prognose is onveranderd.
Voorlopig is er geen exponentiële toename in de zorg, zelfs met 80% Omikron in Amsterdam.
Laagste instroom sinds 19 oktober volgens mij, dat is wel een positieve trendbreuk in de laatste dagen.

Ik verwacht weinig toename verder, maar de daling gaat mij de laatste week wel te langzaam met de zware lockdown in gedachten. De besmettingen tot daar aan toe, daar zit je met Omikron, maar in de ziekenhuizen zou dit niet merkbaar moeten zijn als de berichten kloppen.

Nu hopen dat de besmettingen ook een lichtpuntje zijn voor vandaag. Het zou top zijn als we zonder storing onder de 10k uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ik bedoel inderdaad maart 2020 toen Corona in het zuiden al een issue was maar boven de rivieren nog niet.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ware het niet dat nieuwe varianten bij een hoge vaccinatiegraad allemaal immuun-evasief zijn.

De nieuwe realiteit is dat vaccins steeds minder zullen werken tegen transmissie (maar gelukkig nog prima tegen ziekenhuisopname).

Het idee achter 2G is dat je de de ongevaccineerden indirect beschermt door de sociale contacten te beperken tot de gevaccineerden en daarmee de R-waarde te drukken tot baat van iedereen.

Maar juist die propositie verliest zijn kracht. Om dat doel te blijven nastreven, moet je de gevaccineerden blijven boosteren, veel vaker dan voor hun nuttig is. Dat is niet houdbaar.
Even heel simpel gezegd, om te checken dat ik je goed begrijp: de nieuwe zijn zo besmettelijk dat ondanks ongevaccineerden weghouden van risicovolle plekken, met 2G, het virus ze alsnog zal bereiken?

Snap ik hem zo goed? En hoe zou dat zijn met 2G-extreem, dus ook op de werkvloer?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:31:
[...]

Ik bedoel inderdaad maart 2020 toen Corona in het zuiden al een issue was maar boven de rivieren nog niet.
Ik kan me nog herinneren dat een verpleegkundige uit het Radboud te Nijmegen naar huis gestuurd werd omdat ze in Eindhoven woonde. Totale krampangst destijds.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:42:
[...]
Het idee achter 2G is dat je de de ongevaccineerden indirect beschermt door de sociale contacten te beperken tot de gevaccineerden en daarmee de R-waarde te drukken tot baat van iedereen.

Maar juist die propositie verliest zijn kracht. Om dat doel te blijven nastreven, moet je de gevaccineerden blijven boosteren, veel vaker dan voor hun nuttig is. Dat is niet houdbaar.
Maar hoe zit dat met 2G+, dus ook gevaccineerden testen? Zou dat überhaupt voldoende zijn om verspreiding in te dammen?

Want als je gaat praten over zaken als 2G+ op de werkvloer, dan zit je al voorbij het maximum wat je kan doen aan maatregelen. Niet wenselijk en ook niet praktisch uitvoerbaar.

• stylezzz
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:31:
[...]

Ach... dat was de allereerste paniek. Wie herinnerd zich nog de nieuwsberichten van mensen uit brabant die op hun werk boven de rivieren aankwamen en naar huis werden gestuurd....

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:38:
[...]

Ach... dat was de allereerste paniek. Wie herinnerd zich nog de nieuwsberichten van mensen uit brabant die op hun werk boven de rivieren aankwamen en naar huis werden gestuurd....
Nou, ik werd niet naar huis gestuurd, want er waren helemaal geen richtlijnen voor mensen die in het zuiden wonen maar boven de rivieren werken. En dus werd ik gewoon op kantoor verwacht.

Maar het raakt een beetje offtopic. Ik noemde het alleen om te illustreren dat er niets bijzonders is aan regionale of nationale maatregelen en dat de EU niet elk probleem hoeft op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
MarcoC schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
[...]

Het probleem is dat het zorginfarct redelijk makkelijk kwantificeerbaar is. Uitgestelde operaties, wachtlijsten, etc., zijn allemaal vrij eenvoudig in cijfers uit te drukken. De nevenschade van lockdowns veel minder.
Een zorginfarct is wel meer dan dat. Gebroken been? Jammer joh, die sterft wel af binnenkort.
Onderwijs kan in een andere vorm nog wel doorgaan, dat is een kwestie van aanpassen. Een zorginfarct is vele malen heftiger.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:45:
[...]

Nou, ik werd niet naar huis gestuurd, want er waren helemaal geen richtlijnen voor mensen die in het zuiden wonen maar boven de rivieren werken. En dus werd ik gewoon op kantoor verwacht.

Maar het raakt een beetje offtopic. Ik noemde het alleen om te illustreren dat er niets bijzonders is aan regionale of nationale maatregelen en dat de EU niet elk probleem hoeft op te lossen.
Maar regionale of nationale maatregelen impliceren dus wel dat grenzen ook echt weer grenzen zijn. Je had dus een spreekwoordelijk hek om Brabant moeten zetten als je regionale maatregelen wil gebruiken om in te dammen.

Zelfde met het vliegverkeer, we hadden misschien een heel andere situatie gehad als er direct zo veel mogelijk luchtverkeer was stilgelegd. Dan hadden we in ieder geval geen enorme import van vakantiegangers uit Bergamo gehad bijvoorbeeld.

Het had het niet gestopt maar het zou ons wel enorm veel tijd opgeleverd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:58
Er bestaat nog niet zoiets als 'long covid' toch? Tenmiste er is in de medische wereld nog geen definitie en diagnose voor?
tlpeter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:46:
[...]
Een zorginfarct is vele malen heftiger.
Al vaker geopperd maar er hoeft helemaal geen zorginfact te komen. Alleen moeten er dan van te voren harde keuzes gemaakt worden en dat wordt niet gedaan.

[ Voor 40% gewijzigd door xzaz op 30-12-2021 14:53 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:12
CMD-Snake schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:54:
[...]

Ik sla je omdat ik van je hou. ;)
Niet anders dan boetes voor geen autogordel, mobieltjes op de fiets e.d. toch :+

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:54

Osxy

Holy crap on a cracker

xzaz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:51:
[...]

Er bestaat nog niet zoiets als 'long covid' toch? Tenmiste er is in de medische wereld nog geen definitie en diagnose voor?
Zeker wel. En aangezien ik zelf inmiddels al 18 jaar leef met Chronisch Vermoeidheid Syndroom, wat enorm veel gelijkenissen met Long Covid vertoond, kan ik niet begrijpen waarom mensen uberhaubt het risico durven te nemen. Het kan je hele leven compleet op z'n op zetten.
https://www.yalemedicine....sars-cov-2-infection-pasc

https://www.washingtonpos...7-3eb2406a2e24_story.html

[ Voor 36% gewijzigd door Osxy op 30-12-2021 15:12 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• QSYS
[...]

[...]
Ze zullen het iets moeten noemen, later kunnen ze het wel opsplitsen. Maar het maakt het wel iets duidelijker van wat je er van voor moet stellen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
[...]

Ik ben niet medisch onderlegd noch een wetenschapper, maar het WHO heeft wel een "clinical case definition of post COVID-19" opgesteld/samengesteld dmv een "Delphi consensus".

https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1376291/retrieve
Conclusion: Through a large global consensus process, a working clinical case definition of post
COVID-19 condition, including 12 domains, is now available for use in all settings. This definition
may change as new evidence emerges and our understanding of the consequences of COVID-19
continues to evolve.
Wat dit precies inhoudt, vraag het me niet. Maar het lijkt wel al enigszins vorm te hebben gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dakka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
[...]

Hoog BMI betekend niet perse overgewicht, je kan een BMI van 30 hebben (morbide obesitas) en maar een gezond vetpercentage van 7-25% (want het is een waardeloos meetpunt voor een individu)

[Afbeelding]

Zie: Wikipedia: Obesity paradox

Overigens, de groep 18.5-25 heeft geen mindere kans op overleven. Die point estimate van 1.08 is bij lange na niet significant. Desondanks is het niet verbazingwekkend. We weten uit onderzoek dat er vaak een L-vormige curve is bij obesitas.
Afbeeldingslocatie: https://els-jbs-prod-cdn.jbs.elsevierhealth.com/cms/attachment/8d5c762d-0a39-4130-a358-d68838e55273/gr1.jpg
Associations between BMI and COVID-19-related admission to hospital (A), COVID-19-related admission to ICU (B ), and death due to COVID-19 (C) in the total population with a BMI measurement (n=6 910 695)
Het is interessant dat NICE juist geen hoger risico ziet bij de hoogste BMI-klasse. Maar ik denk dat de analyse hier wat tekort schiet. Ze zijn er niet heel duidelijk over, maar ik geloof dat het allemaal univariate analyses zijn, waarbij dus niet voor andere zaken is gecorrigeerd. Het is een vrij basic rapportje. Wel veel data, maar weinig goede analyses. Desalniettemin wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Al vaker geopperd maar er hoeft helemaal geen zorginfact te komen. Alleen moeten er dan van te voren harde keuzes gemaakt worden en dat wordt niet gedaan.
Altijd makkelijk om te roepen dat andere mensen keiharde keuzes moeten maken. Ga jij aan die deur staan va het ziekenhuis om mensen naar huis te sturen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:48:
[...]

Maar regionale of nationale maatregelen impliceren dus wel dat grenzen ook echt weer grenzen zijn.
Niet echt. Voor 90% van de Nederlanders, zeker die in de Randstad, zijn Duitsland en België te ver weg om daar te gaan funshoppen. Die hebben gewoon geen trek om een uur (of meer) in de auto of trein te zitten. Een maatregel is niet meteen nutteloos omdat niet 100% van de mensen eraan meedoet.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
MarcoC schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:31:
[...]

Dat zijn signalen in de media, maar is dat ook écht zo? Ik heb nog geen onderzoeken voorbij zien komen die dit aantonen. Ik hoop dat het zo is, maar dan moeten de cijfers dit wel ondersteunen.
Dat is beredeneerd op wat ik zelf bekijk. Ik heb bv. de cijfers gevolgd in ZA en in Londen:

Zuidafrika,
Voor omicron, 130-190 (site ligt plat, maar was deze orde van grootte) mensen aan de ventilator
Nu ca. 239, is het hoogste punt op 60.000.000 miljoen mensen.

Londen kun je hier zien:
https://coronavirus.data....chanical_ventilation_beds

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:27

Daling lijkt er uit. Vorige week op donderdag 13.330

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Farid_A schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:18:
[Twitter]

19 december effect? Even een spike en daarna de effecten van de lockdown.

alles kan off-topic

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MarcoC schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:31:
[...]

Dat zijn signalen in de media, maar is dat ook écht zo? Ik heb nog geen onderzoeken voorbij zien komen die dit aantonen. Ik hoop dat het zo is, maar dan moeten de cijfers dit wel ondersteunen.
Dat klopt wel, zie het wetenschapstopic waar dat onder andere is behandeld. Het blijven overigens vroege signalen. Positief, maar we hopen dat het zo door blijft gaan wanneer omicron door de gehele populatie wordt verspreid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44
calvinturbo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:25:
[...]

Zonder ingreep gaat dat kind met die blinde darm gewoon dood hoor. Of die persoon met dat gebroken been kan vervolgens ernstig gehandicapt raken of trombose krijgen, of gangreen en sepsis en doodgaan.

Je snapt er weinig van, is de indruk. Verwend door moderne geneeskunde. Maar als het vol is en je niet meer behandeld kan worden, zijn belachelijke aandoeninkjes ineens weer dodelijk. En dat treft iedereen. Ook de kinderen, gezonde sporters etc

• Drardollan
Farid_A schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:18:
[Twitter]

Daling is er al veel langer uit. Ondanks de lockdown die ingegaan is.
Het lijkt er sterk op dat de lockdown+boosters net voldoende zijn om tegenwicht te bieden aan Omikron.

Dat is overigens een prima uitgangssituatie wat mij betreft. Dat maakt het mogelijk om de scholen te openen en op het gemak te kijken wat er gebeuren gaat.

• Farid_A
Ankona schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:19:
[...]

Of Omicron is zó besmettelijk dat zelfs een harde lockdown niet helpt. We zullen het gauw genoeg weten.

• Drardollan
Ankona schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:19:
[...]

Nee, dit is Pasen 2020 nog.

Meer serieus: die vermeende effecten zoals genoemd hebben we nog nooit in de cijfers terug gezien. Kerst kan wel een aanjager zijn, dat is nu 5 dagen geleden en speelt zich voornamelijk met weinig afstand binnen af.

De lockdown is al vol effectief, daar hoef je niets extra's meer van te verwachten.

• Drardollan
Farid_A schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:21:
[...]

Of Omicron is zó besmettelijk dat zelfs een harde lockdown niet helpt. We zullen het gauw genoeg weten.
Aangezien we al een tijdje redelijk stabiel zijn kan je niet stellen dat het niet helpt. Er lijkt een evenwicht te zijn nu. Maar de lockdown gaat geen groot verschil meer brengen denk ik.

Het enige wat de boel nog de andere kant op kan drukken is snelle immuniteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Farid_A schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:21:
[...]

Ach, avondklokje damt het wel in toch? Kunnen we vanavond nog bekend maken, net op tijd voor oudjaarsavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:58
Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:10:
[...]

Altijd makkelijk om te roepen dat andere mensen keiharde keuzes moeten maken. Ga jij aan die deur staan va het ziekenhuis om mensen naar huis te sturen?
Ja hoor prima.

Feit is dat de keuze gemaakt is om dit systeem aan te houden. Dan moeten we niet zeuren dat de jeugd / kinderen jarenlang achterstand hebben en psychologische aandoeningen. Mijn zoon van 4 heeft 't bos nu wel gezien, volgende week gelukkig een dagje Duitsland :).

[ Voor 31% gewijzigd door xzaz op 30-12-2021 15:26 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:03
Ik zag vanochtend een artikel van Pieter Omtzigt langskomen. Daarin heeft hij het over de totstandkoming van het wetsvoorstel rond 2G en vooral de haast eromheen. Erg interessant stuk. Zie https://pieteromtzigt.nl/...JSVvuyasJ1d9OuIdNmZ6-xYKs

• Farid_A
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:23:
[...]

Aangezien we al een tijdje redelijk stabiel zijn kan je niet stellen dat het niet helpt. Er lijkt een evenwicht te zijn nu. Maar de lockdown gaat geen groot verschil meer brengen denk ik.

Het enige wat de boel nog de andere kant op kan drukken is snelle immuniteit.
Oke, helpt minder dan. Het geeft in ieder geval wel al aan hoe verschrikkelijk meer besmettelijk Omicron is vergeleken met de eerdere varianten. De avondlockdown had Delta al omlaag gedrukt maar een volledige lockdown gaat Omicron gewoon overheen. Indrukwekkend en deprimerend.
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:24:
[...]

Ach, avondklokje damt het wel in toch? Kunnen we vanavond nog bekend maken, net op tijd voor oudjaarsavond.
Mag hopen van niet :-(

[ Voor 16% gewijzigd door Farid_A op 30-12-2021 15:27 ]

• Drardollan
Farid_A schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:26:
[...]

Oke, helpt minder dan. Het geeft in ieder geval wel al aan hoe verschrikkelijk meer besmettelijk Omicron is vergeleken met de eerdere varianten. De avondlockdown had Delta al omlaag gedrukt maar een volledige lockdown gaat Omicron gewoon overheen.
Klopt. Al heeft dat ook veel te maken met het feit dat men er spuugzat van is en we Kerst hebben gehad. De lockdown van nu is op papier dan misschien gelijk aan eerder lockdowns, de uitvoering door de bevolking is beduidend anders. Heel veel mensen hebben hun Kerst dit jaar niet laten afpakken, ik hoor van alle kanten verhalen van 2 tot wel 30 bezoekers. Zonder schroom.

Het is de hoofdreden waarom wat mij betreft de restaurants juist open hadden gemoeten. Daar is het veel makkelijker om afstand te houden en goed te ventileren. Beter dan al die mensen die bij elkaar kruipen in een krappe woonkamer die amper geventileerd wordt.
Indrukwekkend en deprimerend.
Mwoah, ik denk dat je dan de positieve signalen uit de ziekenhuizen uit binnen en buitenland tekort doet.

• Drardollan
[...]

Tijd voor het Spaanse systeem. 2x per week je huis uit met een briefje om boodschappen te doen bij de dichtstbijzijnde winkel.

• Dennahz

Dennahz

[...]

En jij denkt dat mensen zich daar aan gaan houden? :D Morgenavond gaat het los in heel Nederland.
En als ik de politie was, dan zou ik mensen gewoon lekker met rust laten en feest laten vieren.

Natuurlijk moeten ze relschoppers aanpakken, maar verder? Lekker laten zijn. Laat mensen gewoon een biertje drinken met de buren en wat vuurwerk afsteken :) Het jaar is al vervelend genoeg geweest.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:35:
[...]

En jij denkt dat mensen zich daar aan gaan houden? :D Morgenavond gaat het los in heel Nederland.
En als ik de politie was, dan zou ik mensen gewoon lekker met rust laten en feest laten vieren.

Natuurlijk moeten ze relschoppers aanpakken, maar verder? Lekker laten zijn. Laat mensen gewoon een biertje drinken met de buren en wat vuurwerk afsteken :) Het jaar is al vervelend genoeg geweest.
Het wordt voor de politie een oudjaar als alle anderen denk ik. Ze gaan zich echt niet bemoeien met een paar Belgische potten die worden afgestoken. Ze gaan net als andere jaren naar de excessen toe.

De politie heeft dit ook zo ongeveer letterlijk gezegd deze week. En ik heb daar ook geen problemen mee, doe lekker. Maak er liefst buiten een gezellige boel van. Veilig en gezellig.

Dat het morgen los gaat qua vuurwerk, dat lijkt mij duidelijk. De vuurwerkwinkels in België roepen nu al op dat vandaag en morgen het zo druk is dat ze zelfs de wachtrijen eerder gaan sluiten. Zeg maar wat je in pretparken normaal voor de achtbaan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2021 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:36:
[...]

Het wordt voor de politie een oudjaar als alle anderen denk ik. Ze gaan zich echt niet bemoeien met een paar Belgische potten die worden afgestoken. Ze gaan net als andere jaren naar de excessen toe.

De politie heeft dit ook zo ongeveer letterlijk gezegd deze week. En ik heb daar ook geen problemen mee, doe lekker. Maak er liefst buiten een gezellige boel van. Veilig en gezellig.

Dat het morgen los gaat qua vuurwerk, dat lijkt mij duidelijk. De vuurwerkwinkels in België roepen nu al op dat vandaag en morgen het zo druk is dat ze zelfs de wachtrijen eerder gaan sluiten. Zeg maar wat je in pretparken normaal voor de achtbaan hebt.
Helemaal mee eens. Hier in 't dorp gaan mensen vaak naar het dorpsplein om daar een feestje te bouwen. Biertje te drinken, wat vuurwerk erbij. Dikke prima.

Helaas leek de politie het vorig jaar ook nodig te vinden om in te grijpen en mensen te wijzen op de 1.5m afstand. Kleinzerig gedoe. Zo krijg je juist agressie en rellen. En dan begrijp ik het eigenlijk nog ook... :X

Niet dat ik zelf ooit agressief zou worden tegen een agent, maar als ze zo gaan mekkeren om het mekkeren... dan begrijp ik wel dat er een knopje omgaat bij mensen die net ff een drankje teveel op hebben.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:39:
[...]

Helemaal mee eens. Hier in 't dorp gaan mensen vaak naar het dorpsplein om daar een feestje te bouwen. Biertje te drinken, wat vuurwerk erbij. Dikke prima.

Helaas leek de politie het vorig jaar ook nodig te vinden om in te grijpen en mensen te wijzen op de 1.5m afstand. Kleinzerig gedoe. Zo krijg je juist agressie en rellen. En dan begrijp ik het eigenlijk nog ook... :X

Niet dat ik zelf ooit agressief zou worden tegen een agent, maar als ze zo gaan mekkeren om het mekkeren... dan begrijp ik wel dat er een knopje omgaat bij mensen die net ff een drankje teveel op hebben.
Vorig jaar heerste er nog een gevoel van "we doen het voor de zorg, we begrijpen dat het even niet kan". Dat proef ik nu eigenlijk nergens meer (behalve hier, hier steekt niemand iets af). Helaas zullen er ook weer voldoende rotzakken zijn die dit aangrijpen om ongein te trappen. Het beste zou zijn als de rest van de mensen dit een beetje in toom houdt, dat werkt beter dan welk uniform dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27

Grvy

Bot

[...]

Je kan het mekkeren noemen omdat jij dat vind maar de regels zijn er niet voor niks.

Ook de speculatie (want dat is het) dat het "los" zou gaan lijkt mij nogal onnodig en weinig onderbouwd. Een paar verkopers roepen wat, wat mensen op nu.nl roepen wat.

Ik denk zelf dat het net zoals vorig jaar heel stil gaat zijn. Maar nobody knows at this point.
(dat is nou eenmaal mijn ervaring vorig jaar, was hier echt geen vuurwerk te zien.)

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 30-12-2021 15:45 ]

Dit is een account.

• Drardollan
Grvy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:43:
[...]

Je kan het mekkeren noemen omdat jij dat vind maar de regels zijn er niet voor niks.
Tsjah, dat is absoluut waar. Daar kan ik niets tegenin brengen.
Niet dat ik denk dat de regels een nut hebben, maar tegen het feit dat ze er zijn en je dus moet opvolgen.
Ook de speculatie (want dat is het) dat het "los" zou gaan lijkt mij nogal onnodig en weinig onderbouwd. Een paar verkopers roepen wat, wat mensen op nu.nl roepen wat.
Dan heb je toch wel wat dingen gemist in de media als je dit denkt. Het is al wekenlang in het nieuws, inclusief beelden van ellenlange rijen en vandaag verkopers die al aankondigen de wachtrijen eerder dicht te gaan gooien. Er worden bergen met vuurwerk naar Nederland gereden, 1 vuurwerkverkoper vertelde van de week dat ze regelmatig 100 kilo per minuut (!) verkopen (wel even kleine nuance, bij vuurwerk zijn de kilo's niet enkel het kruit maar het totale gewicht incl. verpakking en klei).
Ik denk zelf dat het net zoals vorig jaar heel stil gaat zijn. Maar nobody knows at this point.
Ik was vorig jaar in het buitenland, dus ik kan niets over vorig jaar in NL zeggen. Kan mij niet voorstellen dat het bij ons stil was.

Ik verwacht geen Oud en Nieuw zoals voor 2020. Maar rustig, nee, dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2021 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 22:20
42erik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:33:
[...]

Even heel simpel gezegd, om te checken dat ik je goed begrijp: de nieuwe zijn zo besmettelijk dat ondanks ongevaccineerden weghouden van risicovolle plekken, met 2G, het virus ze alsnog zal bereiken?

Snap ik hem zo goed? En hoe zou dat zijn met 2G-extreem, dus ook op de werkvloer?
Ongevaccineerden vormen geen eiland. Ze wonen, winkelen en werken samen met gevaccineerden. Dat ga je met 2G niet beperken, er zullen altijd contacten zijn tussen de groepen. Een virus dat breed in de samenleving rondgaat zal ze uiteindelijk ook bereiken.

Nieuwe varianten zoals omicron zullen breed rondgaan, ook onder gevaccineerden. De besmettelijkheid en immuun-evasive eigenschappen zijn van zo'n orde dat vaccinatie verspreiding niet meer de kop indrukt zoals dat met de alpha variant nog lukte. Dus zullen de infecties uiteindelijk even goed terecht komen bij de ongevaccineerden.

Daarom zal 2G niet veel effect sorteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:53:
[...]

Ongevaccineerden vormen geen eiland. Ze wonen, winkelen en werken samen met gevaccineerden. Dat ga je met 2G niet beperken, er zullen altijd contacten zijn tussen de groepen. Een virus dat breed in de samenleving rondgaat zal ze uiteindelijk ook bereiken.

Nieuwe varianten zoals omicron zullen breed rondgaan, ook onder gevaccineerden. De besmettelijkheid en immuun-evasive eigenschappen zijn van zo'n orde dat vaccinatie verspreiding niet meer de kop indrukt zoals dat met de alpha variant nog lukte. Dus zullen de infecties uiteindelijk even goed terecht komen bij de ongevaccineerden.

Even knuppel in het hoenderhok dan, maar is er dan überhaupt nog een maatregel die voldoende effect gaat hebben om de verspreiding te beperken zodat de R-waarde structureel onder de 1 blijft?

Of moeten we gewoon zorgen dat de vaccinatiegraad hoog genoeg is, en dan zeggen, jongens, klaar ermee, indammen lukt toch niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:55:
[...]

Even knuppel in het hoenderhok dan, maar is er dan überhaupt nog een maatregel die voldoende effect gaat hebben om de verspreiding te beperken zodat de R-waarde structureel onder de 1 blijft?
De huidige maatregel van vrijwel alles dicht lijkt prima te werken. In andere landen gaan de besmettingen aan alle kanten door het dak, en wij blijven redelijk stabiel.

De R-waarde van Omikron schijnt veel anders te zijn dan andere varianten overigens.
Of moeten we gewoon zorgen dat de vaccinatiegraad hoog genoeg is, en dan zeggen, jongens, klaar ermee, indammen lukt toch niet meer.
Dat gaat nooit gebeuren.

• QSYS
[...]

Misschien dat de rijke landen eerst hun afspraken na moeten komen en helpen met vaccineren in de arme landen.

• Drardollan
[...]

Maar je hebt wel een remmend effect waarmee je het virus enigszins gecontroleerd door de bevolking kan laten gaan. En dat maakt wel een groot verschil in wat er met de zorg gebeurd. Als de berichten kloppen dat Omikron 50-70% minder opnames veroorzaakt, dan zou je met veel hogere besmettingscijfers toe kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:56:
[...]

De huidige maatregel van vrijwel alles dicht lijkt prima te werken. In andere landen gaan de besmettingen aan alle kanten door het dak, en wij blijven redelijk stabiel.
Aha, dus jij bent voorstander van 'alles dicht' tot de laatste coronapatiënt uit het ziekenhuis weg loopt?

Dat is een prima oplossing om op korte termijn wat achterstand in te halen, op lange termijn heb je er natuurlijk niets aan. Uiteindelijk is de oplossing voor 2040 toch echt weer 'alles open'. Ik mag zelfs hopen dat dat wat eerder gebeurt. ;)

• calvinturbo
LZ86 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:21:
[...]

Zonder ingreep gaat dat kind met die blinde darm gewoon dood hoor. Of die persoon met dat gebroken been kan vervolgens ernstig gehandicapt raken of trombose krijgen, of gangreen en sepsis en doodgaan.

Je snapt er weinig van, is de indruk. Verwend door moderne geneeskunde. Maar als het vol is en je niet meer behandeld kan worden, zijn belachelijke aandoeninkjes ineens weer dodelijk. En dat treft iedereen. Ook de kinderen, gezonde sporters etc
Die personen zullen die ingrepen gewoon krijgen, dat weet jij net zo goed als ik. Dat er andere mensen met een slechtere kans op herstel, zeer waarschijnlijk corona patienten, dan mogelijk niet behandeld worden, is wel part of the deal. Ik snap uberhaupt deze discussie niet zo goed eerlijk gezegd, het gaat niet om alles open, nul maatregelen vs alles dicht. Het gaat erom dat sommige dingen wel open kunnen en dat je dat op een veilige manier probeert te doen, omdat dat beter voor de volksgezondheid als geheel is, dan alles dicht.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:57:
[...]

Misschien dat de rijke landen eerst hun afspraken na moeten komen en helpen met vaccineren in de arme landen.
Die 'afspraken' gaan niet verder dan euro's en containers met vaccins.

We vliegen geen Hercules vol met militairen naar Malawi die daar even in een tentje gaan staan prikken.

En willen we serieus het land op slot houden tot heel Afrika geprikt is, en dán beginnen met de zesde booster voor onze eigen mensen?

Ik denk echt dat de beste strategie is, zorg dat we een R van 10.000 gewoon aan kunnen doordat we voldoende vaccins hebben gezet. Dan is corona voor ons geen bedreiging meer en kunnen we over de grens kijken, want dan heb je veel meer resources omdat indammen geen issue meer is.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 30-12-2021 16:01 ]

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:58:
[...]

Aha, dus jij bent voorstander van 'alles dicht' tot de laatste coronapatiënt uit het ziekenhuis weg loopt?

Dat is een prima oplossing om op korte termijn wat achterstand in te halen, op lange termijn heb je er natuurlijk niets aan. Uiteindelijk is de oplossing voor 2040 toch echt weer 'alles open'. Ik mag zelfs hopen dat dat wat eerder gebeurt. ;)
Nee, ik heb geen idee waarom je die conclusie zou trekken op basis van mijn post met een feitelijke constatering dat de huidige lockdown (natuurlijk in combinatie met boosters) een voldoende effect lijkt te hebben om de boel niet te laten ontsporen.

• QSYS
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:00:
[...]

We vliegen geen Hercules vol met militairen naar Malawi die daar even in een tentje gaan staan prikken.

En willen we serieus het land op slot houden tot heel Afrika geprikt is, en dán beginnen met de zesde booster voor onze eigen mensen?

Ik denk echt dat de beste strategie is, zorg dat we een R van 10.000 gewoon aan kunnen doordat we voldoende vaccins hebben gezet. Dan is corona voor ons geen bedreiging meer en kunnen we over de grens kijken, want dan heb je veel meer resources omdat indammen geen issue meer is.
Maar met een Cessna vol met vaccins naar de arme landen kom je er ook niet. Dat veel te weinig vaccins.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53
[...]Niet dat ik zelf ooit agressief zou worden tegen een agent, maar als ze zo gaan mekkeren om het mekkeren... dan begrijp ik wel dat er een knopje omgaat bij mensen die net ff een drankje teveel op hebben.
Daarom staat er op openbare dronkenschap ook een gevangenisstraf of fikse boete.
Zodat mensen eerst nadenken voordat ze met een drankje teveel op de politie gaan treiteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Drardollan
QSYS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:02:
[...]

Maar met een Cessna vol met vaccins naar de arme landen kom je er ook niet. Dat veel te weinig vaccins.
Naar wat ik in dit topic begreep zijn de vaccins niet het probleem, maar het feit dat de landen ze niet willen. Dan kan je er wel 100 miljard vaccins sturen, dat helpt dan niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:05:
[...]

Daarom staat er op openbare dronkenschap ook een gevangenisstraf of fikse boete.
Zodat mensen eerst nadenken voordat ze met een drankje teveel op de politie gaan treiteren.
En we weten allemaal hoe goed dat werkt. Onze hulpverleners zijn dankzij die regels volkomen veilig.

Maar ik denk dat we afdwalen nu.

• 42erik
  • Niet online
[...]

Ah, dank voor je duidelijk uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:05:
[...]

Een deel van het probleem daarin is wel dat de politie in Nederland de-escalerend optreedt en daardoor geen gezag uitstraalt.

Als je als dronkenlap een grote bek tegen een agent hebt en je krijgt een knuppel in je knieholte, dan denk je ook wel even 2 keer na voordat je met 500 man gaat staan rellen. Want dan mag je rubber kogels gaan happen.

• t_captain
[...]

Ik denk optie (b). Over enkele weken weten we wat omicron precies voor de zorg zal betekenen, dan kunnen we de keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:05:
[...]

Naar wat ik in dit topic begreep zijn de vaccins niet het probleem, maar het feit dat de landen ze niet willen. Dan kan je er wel 100 miljard vaccins sturen, dat helpt dan niets.
Kunnen we Rutte dan niet sturen? Die kan blijkbaar alles verkopen😁, maar ff serieus, dat zal niet voor alle landen gelden lijkt me.

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:07:
[...]

Een deel van het probleem daarin is wel dat de politie in Nederland de-escalerend optreedt en daardoor geen gezag uitstraalt.

Als je als dronkenlap een grote bek tegen een agent hebt en je krijgt een knuppel in je knieholte, dan denk je ook wel even 2 keer na voordat je met 500 man gaat staan rellen. Want dan mag je rubber kogels gaan happen.
Noem eens voorbeelden van landen waar de politie zo handelt en waar er geen criminaliteit meer is? Zoals we allemaal weten schrikt zelfs de doodstraf de mensen niet af.

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:56:
[...]

De huidige maatregel van vrijwel alles dicht lijkt prima te werken.
Niet echt een lange termijn oplossing he

• t_captain
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:58:
[...]

Maar je hebt wel een remmend effect waarmee je het virus enigszins gecontroleerd door de bevolking kan laten gaan. En dat maakt wel een groot verschil in wat er met de zorg gebeurd. Als de berichten kloppen dat Omikron 50-70% minder opnames veroorzaakt, dan zou je met veel hogere besmettingscijfers toe kunnen.
Ik verwacht zonder lockdown een besmettingspiek die 2x zo hoog ligt als die van delta (in lijn met verwachting RIVM). 33% minder opnames en 65% minder ligdagen, piek bezetting verpleegafdeling 1200 bedden. IC ziet er nog wat gunstiger uit, piek 150 bedden.

• Drardollan
42erik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:08:
[...]

Niet echt een lange termijn oplossing he
Was dat de vraag dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:08:
[...]

Noem eens voorbeelden van landen waar de politie zo handelt en waar er geen criminaliteit meer is? Zoals we allemaal weten schrikt zelfs de doodstraf de mensen niet af.
Er is natuurlijk nog wel een groot gat tussen 'geen criminaliteit' en een volk dat het niet in zijn hoofd haalt om tegen de politie te gaan rellen als er een avondklok wordt afgekondigd.

• Drardollan
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:09:
[...]

Ik verwacht zonder lockdown een besmettingspiek die 2x zo hoog ligt als die van delta (in lijn met verwachting RIVM). 33% minder opnames en 65% minder ligdagen, piek bezetting verpleegafdeling 1200 bedden. IC ziet er nog wat gunstiger uit, piek 150 bedden.
Als dat klopt, en ik geloof je dan even op de rode kleur zal ik maar zeggen, dan zou je toch per direct alles open moeten gooien? Waarom zou je dan nog enig remmend effect willen hebben als overheid?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:09:
[...]

Wat reken jij onder "zonder lockdown"? Wel winkels en sport open op normale tijden, maar nog steeds de basismaatregelen?

Hoe zijn jouw prognoses voor een samenleving zónder basismaatregelen, dus een holladiejee, we zitten weer in 2019-Nederland? Hoeveel vaccinatiegraad (met of zonder booster) zou ervoor nodig zijn om dat binnen de constraints van de ziekenhuizen te kunnen houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:09:
[...]

Er is natuurlijk nog wel een groot gat tussen 'geen criminaliteit' en een volk dat het niet in zijn hoofd haalt om tegen de politie te gaan rellen als er een avondklok wordt afgekondigd.
OK. Noem die landen eens op dan?

Guardia Cevil uit Spanje wordt in die context vaak genoemd. We weten allemaal hoe los het daar kan gaan in o.a. Catalonië.

Geweld versterkt elkaar.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:00:
[...]

Nou je zou wel eens breder kunnen kijken. B.v. schrappen van het patentrecht zodat landen hun eigen vaccin kunnen maken ipv via een symbolisch programma wat ter beschikking te stellen, maar eigenlijk als EU voor de belangen en winsten van paar europeese bedrijven te beschermen. Ik zeg niet dat dit de oplossing is voor alles. Maar iets breder kijken als zwart / wit mag wel. Nu lijkt alles wel een of/of discussie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Wat mij betreft is de reden om niet in verzet te komen tegen de lockdown dat de uitgangssituatie van de ziekenhuizen te slecht was met meer dan 600 mensen op de IC en ruim boven de 2000 op de verpleegafdeling. Daar kun je geen golf bij hebben.

Dus niet direct. Maar wel geleidelijk. En inderdaad, hoge aantallen infecties accepteren.
Pagina: 1 ... 115 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.