Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:32:
[...]
Vraag ik me ernstig af als ze echt snappen wat triage betekend. Waar mensen met hun kind aankomen, maar dat hulp geweigerd wordt. Hoe goed dat ook op rationele gronden is uit te leggen. Of als jij bij een bed staat en ze komen even de stekker eruit trekken, want er is iemand anders binnen gekomen met 5% meer overlevingskans.
Volledig mee eens. Mensen hebben geen flauw idee wat het betekent.
Je hebt twee ouders/kinderen/vrienden, beide zijn doodziek en zonder zorg gaan ze hoe dan ook dood.
Zonder triage: Beide gaan naar het ziekenhuis en beide hebben kans op herstel
Met triage: Jij moet kiezen wie er naar het ziekenhuis gaat. Eén gaat hoe dan ook dood, de ander heeft
kans op herstel.
Wellicht dan voor die "meerderheid" hetzelfde mechanisme invoeren wat zij graag voor de gevaccineerden willen zien. Wil je naar de sportschool tijdens lockdown? Mag, maar wel even tekenen dat je achter aan de triage komt in vergelijking met mensen die wel bereidt zijn om zich aan de regels te houden. (ja, dit kan niet want onhoudbaar, maar doe het gedachte experiment eens.)
Bedoel je met "onhoudbaar" dat mensen zich niet willen commiteren aan hun eerdere beslissing als ze alsnog hulp nodig hebben? Zo ja, dan dan ik het volledig met je eens ben.
offtopic:
Echter...
<troll-mode>
Maar misschien dat het werkt als de gevolgen van belofte verbreken in een escrow zit?
Dus je mag naar buiten als je 10.000 euro vast zet. Blijk je aan het eind van de crisis gezond te zijn en geen hulp nodig gehad te hebben dan krijg je het bedrag terug (de rente houdt de overheid). Wordt je toch ziek? Dan ben je de inleg direct kwijt en moet je alle kosten uit eigen zak betalen. Verder het verzekeren voor dit risico ook illegaal maken. En tussentijds mag je natuurlijk niet van mening veranderen.
Los van de ethiek zie ik dat wel werken, maar dat "het werkt" is een eigenschap van veel onethische oplossingen. Het trolley probleem kan je ook oplossen door terug te rijden en alsnog de andere afslag te nemen

</troll-mode>
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel