Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.265 views

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:27:
[...]
Wat dus de strategie zou moeten zijn is maximaal alles weer open gooien en dan sturen op zorgcapaciteit, waarbij besmettingsaantallen niet meer uitmaken.
Dat zal wat gaan kosten. Zeker als met alles open ook een kwart van het personeel tegelijk ziek is.

Driekwart van het overheidsbudget of zo.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:30:
[...]

Dat zal wat gaan kosten. Zeker als met alles open ook een kwart van het personeel tegelijk ziek is.

Driekwart van het overheidsbudget of zo.
Bij een mindere ziekmakendheid toch niet? We hebben nu al een mate van weerstand tegen omikron door Delta-besmettingen (die bieden een bredere weerstand dan de vaccins op zich) en dat wordt straks met boosters alleen maar meer.

Ik ben ook eens heel benieuwd hoe besmettelijk iemand nog is als ie een booster gehad heeft én een omikron-besmetting heeft doorgemaakt. Goed kans dat de bescherming tegen besmettelijkheid dan zelfs nog vrij hoog is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48
Het zijn altijd bestuurders en nooit winkeliers die die oproep doen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:43
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:35:
[...]

Het zijn altijd bestuurders en nooit winkeliers die die oproep doen.
Discutabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAScwaqtUx50V9_PouWeN30stoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akdp683aw0kWOnEjzHyLVc7H.webp?f=fotoalbum_large

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:29:
[...]

Maar dan wel pas als over een paar weken iedereen die dat wil z'n booster gehad heeft.
Dat is maar de vraag. Er wordt langzaam meer bekend, en zojuist lees ik dit:
Een nieuwe Nederlandse studie suggereert dat coronavaccins beschermen tegen ernstige ziekte bij besmetting met de omikronvariant. Onderzoekers van het Erasmus MC zagen in het lab dat afweercellen die een rol spelen bij het voorkomen van ernstige ziekte, de omikronvariant nog goed herkennen.

Het Erasmus MC onderzocht hoe de vaccins reageren op omikron. Eerder bleek dat de eerste verdedigingslinie, de antistoffen, de omikronvariant bijna niet herkent, zowel na vaccinatie als na eerdere infectie. Maar in tegenstelling tot die antistoffen, herkennen de T-cellen, de tweede lijn van verdediging, de omikronvariant nog "heel goed", aldus viroloog Rory de Vries.
https://nos.nl/artikel/24...ekte-zelfs-zonder-booster

Pril, maar wel belangrijk. Als dit zo is dan is er toch al helemaal geen reden meer om ook nog maar 1 ding dicht te houden langer dan vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:41:
Pril, maar wel belangrijk. Als dit zo is dan is er toch al helemaal geen reden meer om ook nog maar 1 ding dicht te houden langer dan vandaag.
Moet ik jou nou gaan afremmen?
Welk parallel universum ben ik vanavond beland... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• t_captain
Dat is geen oproep om niet te komen. Het is een praktische uitvoering om om te gaan met lange wachtrijen. Doet me denken aan Bobbejaanland. Daar wordt bij sluitingstijd eerst een hek gesloten achteraan de wachtrij van de attractie, wie al in de rij staat mag nog zijn ritje maken.

Die uitbater van de vuurwekhandel is hartstikke blij met de klandizie. Mooie winst dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

[...]

En de reden om een booster te nemen neemt ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:32:
[...]

Bij een mindere ziekmakendheid toch niet? We hebben nu al een mate van weerstand tegen omikron door Delta-besmettingen (die bieden een bredere weerstand dan de vaccins op zich) en dat wordt straks met boosters alleen maar meer.

Ik ben ook eens heel benieuwd hoe besmettelijk iemand nog is als ie een booster gehad heeft én een omikron-besmetting heeft doorgemaakt. Goed kans dat de bescherming tegen besmettelijkheid dan zelfs nog vrij hoog is.
Je hebt het over een zorgcapaciteit die elke besmettingsgolf aan kan. Dus ook voor nieuwe varianten die net zoveel risico hebben als de 2020-covid maar dan besmettelijker. Omdat alles open blijft gaat het dan als een idioot verspreiden en kom je zo op honderdduizenden besmettingen per dag die met 0,25% naar de IC hard oplopen. Dat is dan een vertienvoudiging van wat we nu hebben als ik het snel even bereken met in 4 weken iedereen besmet.

• Drardollan
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:44:
[...]

Dat is geen oproep om niet te komen. Het is een praktische uitvoering om om te gaan met lange wachtrijen. Doet me denken aan Bobbejaanland. Daar wordt bij sluitingstijd eerst een hek gesloten achteraan de wachtrij van de attractie, wie al in de rij staat mag nog zijn ritje maken.

Die uitbater van de vuurwekhandel is hartstikke blij met de klandizie. Mooie winst dit jaar.
Het is discutabel omdat het wel een verkapte oproep wat mij betreft. Natuurlijk zijn ze blij met ons, maar geloof me dat ze dat elk jaar zijn ;)

• Drardollan
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:43:
[...]

Moet ik jou nou gaan afremmen?
Welk parallel universum ben ik vanavond beland... :+
Nee hoor, want aan de andere kant weten we zeker dat het OMT en de overheid toch nooit naar zulke dingen kijken :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
zacht schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:45:
[...]

De afweer neemt nog steeds af over tijd en een booster brengt dat weer terug op het goede nivo. Het geeft dus vooral aan dat de immuniteit door vaccins of eerdere besmetting er nog is. Je moet die alleen wel op peil houden door b.v die booster.

[removed]

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 16:34
[...]

De medische reden om hem dan te halen zou dan mogelijk wel afnemen.

Ik vermoed echter dat je 'm nog steeds nog hebt voor een groen vinkje bij de QR...

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 30-12-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Nou, dat is wel heel voorbarig. En de booster heeft natuurlijk nog steeds bepaalde voordelen, de boel opfrissen is niets mis mee.

Maar het zou wel kunnen betekenen dat het OMT en de overheid zouden kunnen stoppen met hun angstige gepiep en de boel gewoon weer open kan op korte termijn. Maar zoals ik hierboven al zei, dat durven ze nooit. Ze leven op angst en een ‘sorry we zaten mis, we hebben veel geleerd en gaan nu anders om met de situatie’ ga je nooit van zijn lang zal zijn leven horen.

• hoevenpe
Het is nog steeds een toegangsbewijs voor de wintersport, alleen al daarom zullen veel mensen deze ronde nog meedoen.

Als over twee weken het echt enorm meevalt hebben we allemaal wat te vieren.
Zit dan hopelijk in Ischgl, tijd voor een Corona in de Kitzloch. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:46:
[...]

Je hebt het over een zorgcapaciteit die elke besmettingsgolf aan kan. Dus ook voor nieuwe varianten die net zoveel risico hebben als de 2020-covid maar dan besmettelijker.
Nu ga je uit van de situatie van een niet-bestaande variant die misschien ná omikron nog gaat komen. Daarvoor moet je nu niet gaan sturen, maar als je gaat sturen met het risico van omikron dan zou een 2019-open maatschappij met te beheersen zorgvraag prima mogelijk moeten zijn.

Want anders kom je in de situatie dat je maatregelen gaat houden voor een "nieuwe variant, ooit", die ook nog eens volledig immuun zou moeten zijn voor de weerstand die we al hebben opgebouwd door (endemisch) omikron.

Voldoende vaccinaties zijn nu nog de enige voorwaarde. Als we daar zijn is het tijd voor bier tappen en voor de soundcheck.

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:50:
[...]

Voldoende vaccinaties zijn nu nog de enige voorwaarde. Als we daar zijn is het tijd voor bier tappen en voor de soundcheck.
Als de resultaten van de meest recente studie juist zijn kan dat dus nu al. Vaccinatie voorwaarde is dan al aan voldaan.

• redwing
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:49:
[...]

Nou, dat is wel heel voorbarig. En de booster heeft natuurlijk nog steeds bepaalde voordelen, de boel opfrissen is niets mis mee.

Maar het zou wel kunnen betekenen dat het OMT en de overheid zouden kunnen stoppen met hun angstige gepiep en de boel gewoon weer open kan op korte termijn. Maar zoals ik hierboven al zei, dat durven ze nooit. Ze leven op angst en een ‘sorry we zaten mis, we hebben veel geleerd en gaan nu anders om met de situatie’ ga je nooit van zijn lang zal zijn leven horen.
Voorlopig lijkt Omicron nog steeds besmettelijker te zijn en dus is de kans dat je een kortere maar wel hogere piek krijgt. Je moet nog steeds zorgen dat de zorg het aankan, dus wil dit onderzoek nog niet zeggen dat er niets meer aan de hand is. Het geeft vooral aan dat Omicron iig niet zo erg is als de pessimistische voorspellingen. Maar of Omicron nu juist positief, neutraal of toch nog negatief is weten we nog niet.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
[...]

[...]

Dit is een fundamenteel onderzoek, het legt een theoretische basis onder de goede getalsmatige resultaten die we al wekenlang zien.

Ik zie het dus niet als ”meer goed nieuws”, maar als onderbouwing van het goede nieuws dat ik al eerder in mijn rekenmodel had gestopt.

Er zijn op dit moment nog twee redenen om voorzichtig te zijn met heropenen:

- 1374 patienten op de verpleegafdeling
- 503 patienten op de IC

Dat moet een stuk lager, dan kunnen we met vertrouwen een nieuw golf(je) aan.

Wat we wél moeten meetellen is de vertraging tussen besmettingen en bezetting van het ziekenhuis. Als je vandaag heropent, lopen de komende week de besmettingen fors op, anderhalve week later komt dat door aan de poort van het ziekenhuis, en dat wordt weer gevolgd door toenemende bezetting. Dan heb je zo drie weken vertraging te pakken. We moeten dit anticiperen omdat we anders blojven zitten met overshoot.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 30-12-2021 19:55 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:50:
[...]

Als de resultaten van de meest recente studie juist zijn kan dat dus nu al. Vaccinatie voorwaarde is dan al aan voldaan.
Dan zouden de opnamecijfers vanaf nu dus inderdaad als een baksteen moeten blijven kelderen. Ik zou zelf tot iets als 1 februari wachten, en als je dan echt een IC hebt waar nog maar honderd man IC liggen... dan wordt carnaval vieren gewoon een serieuze optie.

• t_captain
(dubbelpost)

[ Voor 98% gewijzigd door t_captain op 30-12-2021 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:50:
Die twee weken kunnen er voor de zekerheid ook nog wel bij.

• Drardollan
redwing schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:52:
[...]

Voorlopig lijkt Omicron nog steeds besmettelijker te zijn en dus is de kans dat je een kortere maar wel hogere piek krijgt. Je moet nog steeds zorgen dat de zorg het aankan, dus wil dit onderzoek nog niet zeggen dat er niets meer aan de hand is. Het geeft vooral aan dat Omicron iig niet zo erg is als de pessimistische voorspellingen. Maar of Omicron nu juist positief, neutraal of toch nog negatief is weten we nog niet.
Er zijn ook veel aanwijzingen dat Omikron helemaal niet besmettelijker is, opgeteld met mogelijk 50-70 procent minder ziekmakend en voldoende bescherming van 2 vaccins tegen ernstige ziekte veranderd nogal wat aan de situatie.

Als bovenstaande klopt, dan hoeft de zorg helemaal nergens bang voor te zijn. Ook al hebben we alle maatregelen per direct op.

Ik blijf uitermate positief over Omikron, dat ben ik al vanaf dag 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 16:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:32:
[...]

Helaas gaat dat niet helemaal op. 30%-ish heeft na herstel van corona geen anti-lichamen. Maar van vaccinatie wel.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/9/21-1042_article

[ Voor 5% gewijzigd door Osxy op 30-12-2021 19:56 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Drardollan
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:52:
[...]

Dit is een fundamenteel onderzoek, het legt een theoretische basis onder de goede getalsmatige resultaten die we al wekenlang zien.

Er zijn op dit moment nog twee redenen om voorzichtig te zijn met heropenen:

- 1374 patienten op de verpleegafdeling
- 503 patienten op de IC

Dat moet een stuk lager, dan kunnen we met vertrouwen een nieuw golf(je) aan.

Wat we wél moeten meetellen is de vertraging tussen besmettingen en bezetting van het ziekenhuis. Als je vandaag heropent, lopen de komende week de besmettingen fors op, anderhalve week later komt dat door aan de poort van het ziekenhuis, en dat wordt weer gevolgd door toenemende bezetting. Dan heb je zo drie weken vertraging te pakken. We moeten dit anticiperen omdat we anders blojven zitten met overshoot.
Je zou ervoor kunnen kiezen om per direct een stap terug te doen en terug te gaan naar de avondlockdown. Dat zal wel wat opleveren in de zorg, maar hoogstwaarschijnlijk niet problematisch. Sowieso duurt het even voor het zover is, tot die tijd gaan we ook nog wat dalen volgens jouw model toch?

• Drardollan
Stoney3K schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:52:
[...]

Dan zouden de opnamecijfers vanaf nu dus inderdaad als een baksteen moeten blijven kelderen. Ik zou zelf tot iets als 1 februari wachten, en als je dan echt een IC hebt waar nog maar honderd man IC liggen... dan wordt carnaval vieren gewoon een serieuze optie.
De instroom keldert al een behoorlijk tijdje, we hadden van de week een opleving maar mogelijk is dat ook maar tijdelijk geweest. Dat zal de komende 3 a 4 dagen moeten uitwijzen.

De instroom was gemiddeld tegen de 400 aan (uit mijn hoofd, zonder bron dus) en nu gemiddeld zeg 150. Dat is al echt een forse daling.

Ik zou zeggen, maandag direct stap terug naar avondlockdown. Scholen open op 10 januari. En dan 31 januari evalueren. Maar dat gaan ze nooit durven, dus ik houd even vast aan 1 maart ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ik maak mij overigens wel zorgen om de nieuwe minister van volksgezondheid. Ik denk dat we binnen 3 weken terugverlangen naar de Jonge.

• t_captain
Ik zou willen zien hoe ver de R-waarde nu precies met de huidige lockdown oploopt. Nog een dag of 5 is daarvoor nodig. In die periode komen ook superbelangrijke indicatoren beschikbaar bij NICE.

Eergisteren werd omicron dominant in de testuitslagen (infectiedatum plus 8 a 9 dagen). Het totaal aantal positieve tests stijgt ook, dus omicron neemt sneller toe dan delta daalt.

Tussen rapportage van positieve test en ziekenhuisopnames zit typisch een dag of drie vertraging.

De hypothese van RIVM is dat omicron pro rato besmettingen evenveel mensen in het ziekenhuis brengtbals delta.

Mijn hypothese is een verschil van 33%.

Als RIVM gelijk heeft, stijgen de opnames de komende dagen.

Als ik gelijk heb, laten ze stabilisatie of zelfs lichte daling zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:57:
[...]

De instroom keldert al een behoorlijk tijdje, we hadden van de week een opleving maar mogelijk is dat ook maar tijdelijk geweest. Dat zal de komende 3 a 4 dagen moeten uitwijzen.

De instroom was gemiddeld tegen de 400 aan (uit mijn hoofd, zonder bron dus) en nu gemiddeld zeg 150. Dat is al echt een forse daling.

Ik zou zeggen, maandag direct stap terug naar avondlockdown. Scholen open op 10 januari. En dan 31 januari evalueren. Maar dat gaan ze nooit durven, dus ik houd even vast aan 1 maart ;)
Even grof op een bierviltje gerekend, maar als we op 1 februari een bezetting van 100 COVID-patiënten op de IC zouden willen hebben, dan zouden we per dag minstens 12 patiënten moeten dalen.

Als de trend van deze week dus doorzet, dan gaan we daar zelfs nog onder zitten. De seinen staan dus nog steeds op helder groen.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 13:38
Die trend wordt natuurlijk gebroken op een geven moment als de instroom niet veel verder meer daalt. Steady state bezetting = ligdagen x instroom. Als ligdagen 10 is en de instroom van 60 naar 50 gaat dan daal je met 100.. Maar dan stabiliseert het.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:05
CMD-Snake schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:06:
Er worden steeds meer tipjes van de sluier gelicht over het aankomende kabinet. Conny Helder zal de opvolger van Tamara van Ark worden en wordt minister van Medische Zorg.
Dat belooft al niet veel goeds.. Dit is dezelfde mevrouw die in juli 2020 liep te verkondigen dat (medische) mondkapjes tot schijnveiligheid leiden en dat het dragen daarvan in de ouderenzorg een potentieel gevaar met zich zou meebrengen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheRicolaa10 op 30-12-2021 20:31 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 12:17
En waarom? Beetje onderbouwing hoort er wel bij hier…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
joppe113 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:40:
[...]

En waarom? Beetje onderbouwing hoort er wel bij hier…..
Dan verwijs ik je graag naar dit artikel:
https://joop.bnnvara.nl/o...-is-een-uniek-slecht-idee
Hij wisselt vaak binnen enkele dagen en dan regelmatig juist in tegenspraak met wat Gommers zegt. In de woorden van journalist Wouke van Scherrenburg op Twitter: “de vele tegenstrijdige en/of te optimistische uitspraken die vooral het kabinet plezierden (sollicitatie) van Ernst Kuipers”. Afgelopen week beweerde hij dat “code zwart” was afgewend in de zorg “want er is nog een IC-bed over”. Maar volgens Gommers was er juist “vandaag geen bed over”.

Kuipers deed op televisie ook stellige uitspraken die niet klopten. Naast het overdreven zwabberen beweerde hij onterecht dat gevaccineerden die positief testen niet welkom zijn in 3G-locaties. Ook rekende hij voor dat universele vaccinatie 1.000 gevulde IC-bedden zou schelen, wat niet waar was (of is). Hij gaf zo de schuld van de te hoge zorgbelasting aan ongevaccineerden. Dat is onbehulpzaam, en stigmatiserend naar mensen die om complexe redenen niet willen of kunnen prikken. Kuipers veegt zo ook de straat schoon van het kabinetsbeleid dat besmettingen toestaat tot de zorg overloopt. De meeste landen hebben een lagere vaccinatiegraad dan Nederland en toch meer de zorg op orde.

Kuipers heeft, zoals in zijn kringen gebruikelijk, banden met grote farmabedrijven. Hij wordt als spreker en adviseur van AstraZeneca betaald. Dat kan en mag, maar hij pleitte begin 2021 tegen een prikstop met het AstraZeneca vaccin zonder zijn persoonlijke belangen daarin te melden. Geen brandschone startpositie in een ministerie dat grote schade opliep door de enorme misstanden van uitgaande minister Hugo de Jonge. U weet wel, de man van dat verliezen van miljarden aan bonnetjes en de uiterst twijfelachtige masker- en testdeals met bevriende bedrijven zoals die van Sywert van Lienden.

Niet alleen lijkt Kuipers lang niet door iedereen competent en netjes te worden gevonden, maar hij is door zijn vele TV-optredens, machtspositie en loyaliteit aan het kabinetsbeleid sterk verbonden aan dat beleid. Hij is er zelfs één van de boegbeelden van, en heeft nooit een piep van kritiek geuit op het hele vele wat is misgegaan. Nou ja, tegen Nieuwsuur zei Kuipers in oktober dat Nederland in 2020 het verkeerde coronabeleid koos, zonder daarna ooit iets onaardigs te hebben gezegd over de springlevende nazaat van dat beleid in 2021. Zijn opmerkingen dat de situatie in ziekenhuizen onder controle is laten onvermeld dat dit alleen maar zo is omdat een belangrijk deel van de zorg ontoegankelijk is. Momenteel worden mensen niet ingezonden door huisartsen, niet meegenomen door ambulances en al in minstens 2.000 gevallen naar huis gestuurd met zuurstof terwijl ze in het ziekenhuis horen. In de woorden van de van TV bekende longarts Sander de Hosson: “Alles wordt uitgeplaatst naar verpleeghuizen en thuismonitoring projecten. Tijdelijke stagnatie in opnames”.

Kuipers verhult een code zwart die officieel niet zo genoemd mag worden, wat de optimale patiëntenzorg waar het code zwart-protocol voor is ontwikkeld tegenwerkt. Een rare opstelling van een arts, die normaal gesproken gewoon mensen zou willen verzorgen en de infecties die het zorginfarct veroorzaken laag houden. Sterker nog, hij pleitte voor een bescheiden max van 4.000 infecties per dag maar steunt de politici die tientallen keren meer ziekte tolereren in de hoop op snelle overgang naar “endemiciteit”.

Kuipers is kortom een prominente steunpilaar van het kabinetsbeleid. Maar dat beleid is vrijwel alle steun onder de bevolking kwijt. Volgens het RIVM ziet nog maar één op de zes mensen iets in dit coronabeleid. En terecht, want Nederland doet het op vrijwel ieder meetbaar criterium slechter dan andere landen. Zelfs de D66 die Kuipers naar voren schuift vindt het beleid “onwetenschappelijk”, wat de meest sterke kritiek is die een Kamerfractie kan hebben op een crisisrespons. Juristen noemen het beleid onwettig, wat voor hun dan weer de hardst mogelijke kritiek is.

[ Voor 85% gewijzigd door Turdie op 30-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 12:17
Niet helemaal mee eens, iemand met meer kennis van wat er speelt binnen de zorge en ik schiet niet graag iemand af voor dat hij begonnen is….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
@Turdie
Diederik 'over tien dagen zitten we in code zwart' Gommers?

Dan had Kuipers toch een beter verhaal...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 16:51
Kanonnen he, een "artikel" wat niet meer is dan een zwaarmoedig opiniestuk van een ondernemer. Grote uitspraken zonder onderbouwing. Veel correlaties, geen causale verbanden. Enorme persoonlijke ondertoon, alles is kut behalve Gommers? Nou die beste man is ook niet zo handig gebleken. Hugo persoonlijk aanvallen.

Ik denk dat je beter zelf een uiteenzetting had kunnen neerpennen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:05:
[...]

Daar heb ik ook herhaaldelijk over geschreven. De huidige lockdown is eerder het gevolg van een ontspoorde situatie in november door onwil van de regering om toen in te grijpen dan van omicron.
Maar dan zijn we het toch eens dat dat de daadwerkelijke reden is en ze pas gaan versoepelen als het daadwerkelijk veel rustiger is in de zorg?
En aangezien die indicator weer een paar weken achterloopt op de besmettingen zitten we er nog wel een tijd aan vast.

Ik zou werkelijk niet weten waarom ze zouden versoepelen. Januari en februari zijn altijd een forse dip voor de retail, dus daar hoeven ze de winkels ook niet voor te openen. Terrassen zijn ook leeg en iedereen heeft zich in de dure decembermaand volgevreten. Ze hebben meer te verliezen dan te winnen als ze de lockdown beëindigen.

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 30-12-2021 22:18 ]

• Drardollan
We weten toch allemaal wat voor een geoliede machine het LCPS is? Dat geeft genoeg reden om te vrezen voor de toekomst. Of zijn eerdere oproepen om alle maatregelen te schrappen omdat de zorg het prima aankon, terwijl de benen al zowat buiten hingen.

Gommers is een kundige man die je echt in geen enkel opzicht kunt vergelijken met Kuipers.

Edit: niet dat ik Gommers op die positie zou willen, die illusie lijk ik wel te wekken hierboven. Ik reageer zo omdat hier net boven Kuipers en Gommers vergeleken werden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2021 22:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:22

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb liever geen Gommers, Kuipers of Paternotte.

Tijd voor vers bloed dat niet al elke avond bij 3 talkshows zat de afgelopen 2 jaar.

Maarja, op de vraag wie dan kan ik geen antwoord geven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Drardollan
Dennis1812 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:20:
Ik heb liever geen Gommers, Kuipers of Paternotte.

Tijd voor vers bloed dat niet al elke avond bij 3 talkshows zat de afgelopen 2 jaar.

Maarja, op de vraag wie dan kan ik geen antwoord geven.
Mocht ik de illusie wekken dat ik Gommers daar zou willen hebben, dan wil ik duidelijk zeggen dat ik dat niet wil :)

Alleen als ik de 2 vergelijk dan zie ik wel een verschil van dag en nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die illusie kreeg ik inderdaad enigzins door je laatste zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:24:
Die illusie kreeg ik inderdaad enigzins door je laatste zin.
Ik zie wat je bedoeld, ik heb de post aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:13:
[...]
Ik zou werkelijk niet weten waarom ze zouden versoepelen. Januari en februari zijn altijd een forse dip voor de retail, dus daar hoeven ze de winkels ook niet voor te openen. Terrassen zijn ook leeg en iedereen heeft zich in de dure decembermaand volgevreten. Ze hebben meer te verliezen dan te winnen als ze de lockdown beëindigen.
Voor de retail wel, maar bijvoorbeeld de Efteling haalt stiekem toch best wat omzet uit bijvoorbeeld de winter-Efteling.

Theaters en bioscopen draaien in de winter ook altijd vrij volle bakken -- er is een reden waarom het onderhoud in theaters in de zomerperiode wordt uitgevoerd. De helft van het publiek is dan op vakantie of staat op een buitenfestival.

En dan heb ik het nog niet eens over feestcafés, discotheken of indoor concertzalen. Die kunnen hun hele omzet voor 2021 gewoon op nul afwaarderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:55:
@Turdie
Diederik 'over tien dagen zitten we in code zwart' Gommers?

Dan had Kuipers toch een beter verhaal...
Diederik had gelijk in zijn woorden. We hebben fase 3A gehad, waarbij mensen niet werden opgenomen, maar direct naar het verpleeghuis gingen om een bed beschikbaar te houden voor noodgevallen. Dat is ook hoe hij het uitlegde. De officiele code zwart is het nooit van gekomen ook omdat er meermaals maatregelen zijn genomen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 10-10 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Maar dan zijn we het toch eens dat dat de daadwerkelijke reden is en ze pas gaan versoepelen als het daadwerkelijk veel rustiger is in de zorg?
En aangezien die indicator weer een paar weken achterloopt op de besmettingen zitten we er nog wel een tijd aan vast.

Ik weet niet op welke planeet jij leeft, maar de middenstanders willen dolgraag open. Een lockdown is een uiterst zware maatregel die zowel de economie als de volksgezondheid waar het om psyche gaat ernstige schade toebrengt.

Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat het gros van de politieke partijen hier hetzelfde in zitten, als er geen reden meer is gaat de boel gewoon voor zover mogelijk open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het gaat de regering kennelijk niet om de bezetting.

Want omstreeks 30-11 werd een piek gezet met meer dan 3000 mensen in het ziekenhuis. Toch duurde het nog drie weken voordat de lockdown inging. Een periode waarin de bezetting al op de dalende flank zat. De lockdown werd pas aangekondigd toen de bezetting al omlaag was naar onder de 2500.

De reden voor de lockdown was dus niet de bezetting van het ziekenhuis, 3000
was kennelijk acceptabel.

De lockdown kwam pas toen RIVM een paniekerige prognose presenteerde met een piek tussen 12.000 en 25.000 ziekenhuisbedden.

Als je nu de RIVM modellen opnieuw zou doorrekenen met de actuele kennis over omicron en de datapunten tussen 15-12 en 30-12 kom je natuurlijk op veel lagere getallen. Ik denk dat het kabinet met deze kennis niet eens een lockdown had ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:48:
10 januari 2022: Rutte 4 op het bordes en het eerste officiële besluit is covid-bevrijdingsdag 5 dagen later? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:01:
De hypothese van RIVM is dat omicron pro rato besmettingen evenveel mensen in het ziekenhuis brengtbals delta.

Mijn hypothese is een verschil van 33%.

Als RIVM gelijk heeft, stijgen de opnames de komende dagen.

Als ik gelijk heb, laten ze stabilisatie of zelfs lichte daling zien.
Je begint steeds meer naast je schoenen te lopen :). Het is een onjuiste voorstelling van zaken om deze twee 'hypothesen' zo te vergelijken. Het RIVM wil een hogere mate van zekerheid dan jij.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 30-12-2021 23:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eamelink schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:22:
[...]

Je begint steeds meer naast je schoenen te lopen :)
Tot nu toe heeft hij het met zijn berekeningen wel bij het juiste eind.

Het RIVM niet. Het RIVM is structureel pessimistisch, die willen geen 'zekerheid' maar een complete uitsluiting van elk risico. Als ze een zekerheid willen dan zouden ze voor de meest waarschijnlijke voorspelling gaan, en als de werkelijke cijfers anders uitpakken dan wordt die voorspelling aangepast.

Maar als je doel risico-eliminatie is, alsof je voor een verzekeraar uitrekent, dan ga je altijd het scenario verkopen dat de hemel naar beneden komt vallen.

[ Voor 45% gewijzigd door Stoney3K op 30-12-2021 23:27 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:48:
[...]

Want omstreeks 30-11 werd een piek gezet met meer dan 3000 mensen in het ziekenhuis. Toch duurde het nog drie weken voordat de lockdown inging. Een periode waarin de bezetting al op de dalende flank zat. De lockdown werd pas aangekondigd toen de bezetting al omlaag was naar onder de 2500.

De reden voor de lockdown was dus niet de bezetting van het ziekenhuis, 3000
was kennelijk acceptabel.

De lockdown kwam pas toen RIVM een paniekerige prognose presenteerde met een piek tussen 12.000 en 25.000 ziekenhuisbedden.

Als je nu de RIVM modellen opnieuw zou doorrekenen met de actuele kennis over omicron en de datapunten tussen 15-12 en 30-12 kom je natuurlijk op veel lagere getallen. Ik denk dat het kabinet met deze kennis niet eens een lockdown had ingezet.
December is de belangrijkste maand voor de retail en januari en februari de minst belangrijke. Net als vorig jaar werd er daarom verzaakt om in november al maatregelen te treffen. Rutte heeft het niet voor niks elke persco over de economie. We zijn blijkbaar bereid om grote offers te brengen.

In november was allang duidelijk dat de cijfers niet op korte termijn terug zouden lopen zonder ingrijpen. De zorg werd toen al afgeschaald. Eind november werd de avondlockdown ingezet voor drie weken om nogmaals te rekken. Maatregelen die precies tot vlak voor kerst liepen. Daar is niks toevalligs aan, dat is gepland en doorberekend. De lockdown is achterstallig werk inhalen op het gunstigste moment.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• codex

codex

BarôZZa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:45:
[...]

December is de belangrijkste maand voor de retail en januari en februari de minst belangrijke. Net als vorig jaar werd er daarom verzaakt om in november al maatregelen te treffen. Rutte heeft het niet voor niks elke persco over de economie. We zijn blijkbaar bereid om grote offers te brengen.

In november was allang duidelijk dat de cijfers niet op korte termijn terug zouden lopen zonder ingrijpen. De zorg werd toen al afgeschaald. Eind november werd de avondlockdown ingezet voor drie weken om nogmaals te rekken. Maatregelen die precies tot vlak voor kerst liepen. Daar is niks toevalligs aan, dat is gepland en doorberekend. De lockdown is achterstallig werk inhalen op het gunstigste moment.
Dus als december de topmaand is dan is het prima om januari en februari de boel dicht te gooien want dat zijn toch slechtere maanden qua omzet? Mijn god 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het Parool bevestigd dat Ernst Kuipers de nieuwe minister van VWS zal worden.

Het zal interessant zijn om te zien hoe hij zijn ministerschap gaat invullen en of hij überhaupt een goede minister zal zijn. Kuipers heeft in het verleden wel wat onhandige persmomentjes gehad en nu gaat hij helemaal in de spotlight staan. Gaat hij het beleid van De Jonge voortzetten of veegt hij alles van tafel en komt met eigen beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 00:08
[...]
Je wilt versoepelen om mensen hoop te geven en ademruimte. Niet vanwege retail of terrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:16
Het nieuwe kabinet wil misschien met een positieve noot starten. Er is ook beloofd dat als de situatie het toelaat de maatregelen vervroegd bekeken kunnen worden. Doe kans zouden ze kunnen aangrijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]
Omdat de wereld grooter is dan retail, terrassen en restaurants? Omdat mensen gewoon weer hun opties en hun pleziertjes terug willen? Omdat scholen open horen te zijn?

En, niet te vergeten... Omdat ik Spider-Man wil zien potverdorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

franssie

Save the albatross

CMD-Snake schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:02:
Het Parool bevestigd dat Ernst Kuipers de nieuwe minister van VWS zal worden.

Het zal interessant zijn om te zien hoe hij zijn ministerschap gaat invullen en of hij überhaupt een goede minister zal zijn. Kuipers heeft in het verleden wel wat onhandige persmomentjes gehad en nu gaat hij helemaal in de spotlight staan. Gaat hij het beleid van De Jonge voortzetten of veegt hij alles van tafel en komt met eigen beleid?
En https://www.nrc.nl/nieuws...ed-in-te-leveren-a4073735

Robert Dijkgraaf wordt genoemd - bizar om een wetenschapper in de politiek te zien, een beta was al uniek ...
Wie weet wordt het ooit nog eens een volksvertegenwoordiging

edit: Pieter Omtzigt is dus een Beta denker ... daar zouden we meer van kunnen gebruiken lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 31-12-2021 02:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 01:59:
[...]

En https://www.nrc.nl/nieuws...ed-in-te-leveren-a4073735

Robert Dijkgraaf wordt genoemd - bizar om een wetenschapper in de politiek te zien, een beta was al uniek ...
Wie weet wordt het ooit nog eens een volksvertegenwoordiging

edit: Pieter Omtzigt is dus een Beta denker ... daar zouden we meer van kunnen gebruiken lijkt me.
Zo uniek is dat toch niet. Plasterk kwam ook uit de wetenschap en stond bij zijn aanstelling misschien nog wel dichter bij de wetenschap. Dijkgraaf is natuurlijk al jaren een pure bestuurder (van een instituut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:04
t_captain schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:37:

* effect van lockdown is bescheiden. Het is moeilijk om uit te pluizen vanwege alle andere effecten die er doorheen lopen, maar het lijkt of lockdown lang niet meer zo'n effect heeft als een jaar geleden.
Dat is niet zo moeilijk. Vorig jaar bleef men massaal thuis, maar nu is het gewoon druk op de weg en op straat.
Alleen deze week is het wat rustiger op de weg en dat zou nog wat effect moeten geven maar vorige week stond ik net niet in de file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
iamcj schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:33:
[...]

Diederik had gelijk in zijn woorden. We hebben fase 3A gehad, waarbij mensen niet werden opgenomen, maar direct naar het verpleeghuis gingen om een bed beschikbaar te houden voor noodgevallen. Dat is ook hoe hij het uitlegde. De officiele code zwart is het nooit van gekomen ook omdat er meermaals maatregelen zijn genomen. de politiek weigerde deze uit te roepen.
Ftfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 17:03
Was trouwens de grafiek van van gistermiddag al bekend?

Bron: Yorick Bleijenberg https://twitter.com/YorickB/status/1476562084079017985

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADF4L5g2m-F3Klp7KcqHsHYm_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFKeyne24UugrHuvRQFtOvNu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb snel door de pagina's gekeken maar zag er niet zo snel iets over. Indien toch ergens geplaatst dan excuses voor dubbele posting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
tlpeter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:45:
Dat is niet zo moeilijk. Vorig jaar bleef men massaal thuis, maar nu is het gewoon druk op de weg en op straat.
Alleen deze week is het wat rustiger op de weg en dat zou nog wat effect moeten geven maar vorige week stond ik net niet in de file.
Dat, en we zaten al in een 'halve' lockdown. De horeca had slechts een schim van de normale omzet en niet-essentiële winkels dragen minimaal bij aan de verspreiding. Het verschil is beperkt.

Moet denken aan Rutte die bij de persconferentie zei dat Nederland hem in deze lockdown zou steunen, een groot deel denkt inmiddels 'whatever' en zet ongeïnteresseerd het verfrommelde mondkapje weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
eamelink schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:22:
[...]

Je begint steeds meer naast je schoenen te lopen :). Het is een onjuiste voorstelling van zaken om deze twee 'hypothesen' zo te vergelijken. Het RIVM wil een hogere mate van zekerheid dan jij.
Ik toets in deze niet hun model (dat is die grafiek waarvan zelfs het laagste punt van de onderste grens van het brede betrouwbaarheidsinterval op 2000 ligt).

Ik zoom in op een van de aannames die eronder ligt, namelijk de stelling dat omicron per infectie evenveel opnames en ligdagen oplevert als delta.

Dat is geen model maar een hypothese. Mijn alternatieve hypothese is dat omicron 33% minder opnames en 65% minder ligdagen per opname doet.

De toets is om te kijken hoe het in de ziekenhuizen loopt bij verdringing delta voor omicron. Drie dagen geleden werd omicron dominant in de positieve tests, die dag is omstreeks vandaag aan de poort van het ziekenhuis terug te zien. De komende dagen kunnen we wat datapunten verzamelen over de verhouding van opnames en positieve tests 3d tijdvertraagd. Als de hypothese van RIVM standhoudt, blijft die verhouding redelijk constant. Als ik gelijk krijg, zien we die ratio zo’n 16% dalen over de twee weken tot aan vandaag (opnamedag) en daarna verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:10:
[...]

Dat, en we zaten al in een 'halve' lockdown. De horeca had slechts een schim van de normale omzet en niet-essentiële winkels dragen minimaal bij aan de verspreiding. Het verschil is beperkt.

Moet denken aan Rutte die bij de persconferentie zei dat Nederland hem in deze lockdown zou steunen, een groot deel denkt inmiddels 'whatever' en zet ongeïnteresseerd het verfrommelde mondkapje weer op.
Die steun is ver te zoeken inmiddels.... Het vermoedelijke paniekvoetbal om binnen een week na de voorgaande persco een harde lockdown af te kondigen lijkt bevestigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
[...]

Dat is geen model maar een hypothese. Mijn alternatieve hypothese is dat omicron 33% minder opnames en 65% minder ligdagen per opname doet.
Is dat voor de bevolking als geheel of ook dezelfde reductie ongeacht of je gevaccineerd, besmet of geen van beide bent geweest ? Als je bevolking 90% in een van de eerste twee groepen valt of 80% is een heel ander verhaal. Dat er in Z-A zoveel minder mensen naar het ziekenhuis hoeven vergeleken met Delta kan ook simpelweg zijn omdat er zoveel minder mensen zijn die geen enkele bescherming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:54:
[...]

Er zijn ook veel aanwijzingen dat Omikron helemaal niet besmettelijker is, opgeteld met mogelijk 50-70 procent minder ziekmakend en voldoende bescherming van 2 vaccins tegen ernstige ziekte veranderd nogal wat aan de situatie.

Als bovenstaande klopt, dan hoeft de zorg helemaal nergens bang voor te zijn. Ook al hebben we alle maatregelen per direct op.

Ik blijf uitermate positief over Omikron, dat ben ik al vanaf dag 1.
Het grote probleem is dat de regering daar niet van uit kan gaan. Pas als er meer bewijzen zijn kan de regering daarop gaan sturen. Tot die tijd zullen we de vele kant moeten kiezen, vooral omdat de ziekenhuizen nog steeds goed vol liggen. Veel speelruimte hebben we helaas nog niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:15:
[...]

Is dat voor de bevolking als geheel of ook dezelfde reductie ongeacht of je gevaccineerd, besmet of geen van beide bent geweest ? Als je bevolking 90% in een van de eerste twee groepen valt of 80% is een heel ander verhaal. Dat er in Z-A zoveel minder mensen naar het ziekenhuis hoeven vergeleken met Delta kan ook simpelweg zijn omdat er zoveel minder mensen zijn die geen enkele bescherming hebben.
1. het is een gemiddelde over de hele bevolking.
2. de cijfers uit UK liggen precies in lijn met die uit SA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 20:46
[...]

Beetje late reactie misschien, maar ik werk zelf in de horeca en heb soms de indruk dat er wat misvattingen zijn aangaande deze sector.

De maanden januari en februari zijn inderdaad normaliter rustig, echter is er een groot verschil tussen rustig en helemaal niet open. Dat geldt voor de omzet en ook voor de inzet van het personeel. Zelf heb ik een administratieve baan in een hotel, dus ik kan mijn uren wel maken. Dat is niet het geval voor vele operationele collega's, laat staan voor hen die werken in de restaurants en cafes. Deze werknemers moeten nu gedwongen vakantie nemen of lopen uit hun dienstverband. Horeca is veel meer dan een kroeg met een terras.

Daarbij komt dat mensen altijd wel geld uitgeven. Zeker in deze tijden waarin er veel minder uitjes en sociale bijeenkomsten zijn. Dus het zou zomaar drukker kunnen worden dan er gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JP_Frost schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:36:
[...]

Beetje late reactie misschien, maar ik werk zelf in de horeca en heb soms de indruk dat er wat misvattingen zijn aangaande deze sector.

De maanden januari en februari zijn inderdaad normaliter rustig, echter is er een groot verschil tussen rustig en helemaal niet open. Dat geldt voor de omzet en ook voor de inzet van het personeel. Zelf heb ik een administratieve baan in een hotel, dus ik kan mijn uren wel maken. Dat is niet het geval voor vele operationele collega's, laat staan voor hen die werken in de restaurants en cafes. Deze werknemers moeten nu gedwongen vakantie nemen of lopen uit hun dienstverband. Horeca is veel meer dan een kroeg met een terras.

Daarbij komt dat mensen altijd wel geld uitgeven. Zeker in deze tijden waarin er veel minder uitjes en sociale bijeenkomsten zijn. Dus het zou zomaar drukker kunnen worden dan er gedacht wordt.
En als ze geen vakantie dagen hebben knikkeren jullie ze er gewoon uit?

Je kreeg/krijgt toch loonsteun zodat je dus niemand weg hoeft te sturen of verplicht dagen op hoeft te nemen?
Of is dat alweer afgeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:09

Crazy D

I think we should take a look.

JP_Frost schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:36:
[...]

Daarbij is de horeca breder dan enkel een paar cafe's. Vriend van me zit in de huwelijks-business, en de complete keten (van haarstyler tot huurauto tot trouwlokatie) ligt op zijn gat. En dat gaat pas weer lopen als de boel open gaat en de vooruitzichten ook goed zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:40:
[...]

Je kreeg/krijgt toch loonsteun zodat je dus niemand weg hoeft te sturen of verplicht dagen op hoeft te nemen?
Die steun is er nog steeds, maar er zijn zat horeca ondernemers die alsnog druk uitoefenen op het personeel om hun dagen nu op te nemen. Uiteraard zal je niet zomaar weggestuurd worden als je vaste uren hebt of een vast contract, maar daar zijn er niet heel veel van. In hotels wat meer natuurlijk.

Er worden ook veel alternatieve werkzaamheden gezocht. Echter kan je niet eindeloos lang het zilverwerk poetsen.

Veel horeca ondernemers zijn van de oude stempel en staan niet zo open voor vernieuwingen en creatieve oplossingen dus daar wringt de schoen ook. Desalniettemin is het een moeilijke tijd en is iedereen liever open dan deels of geheel gesloten. Maakt niet uit welke maand het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Ik zit eens te kijken naar de situatie in Denemarken, omdat dat qua samenstelling van de bevolking makkelijker te extrapoleren is naar Nederland, maar daar is de sterfte net zo min aan het toenemen als in Zuid Afrika. Sterker, met de deltapiek hadden ze met 10 keer minder besmettingen een hoger sterfteaantal dan nu. Ze zitten al een maand met Omicron dominantie, als je dat vergelijkt met de Delta besmettingen piek was de piek in sterfte ook na een maand.

Uiteraard helpen vaccinaties/boosters, maar de verschillen zijn nog niet zo groot geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JP_Frost schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:52:
[...]

Die steun is er nog steeds, maar er zijn zat horeca ondernemers die alsnog druk uitoefenen op het personeel om hun dagen nu op te nemen. Uiteraard zal je niet zomaar weggestuurd worden als je vaste uren hebt of een vast contract, maar daar zijn er niet heel veel van. In hotels wat meer natuurlijk.

Er worden ook veel alternatieve werkzaamheden gezocht. Echter kan je niet eindeloos lang het zilverwerk poetsen.

Veel horeca ondernemers zijn van de oude stempel en staan niet zo open voor vernieuwingen en creatieve oplossingen dus daar wringt de schoen ook. Desalniettemin is het een moeilijke tijd en is iedereen liever open dan deels of geheel gesloten. Maakt niet uit welke maand het is.
En dan gaan ze straks weer klagen dat een CTB controleren te ingewikkeld is en dat ze een personeelstekort hebben.

Is er ook enige mate van zelfreflectie bij de horeca ondernemers?
Het beeld wat ik ervan heb wordt door jou inside info eigenlijk alleen maar slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31
codex schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:56:
Ik zit eens te kijken naar de situatie in Denemarken, omdat dat qua samenstelling van de bevolking makkelijker te extrapoleren is naar Nederland, maar daar is de sterfte net zo min aan het toenemen als in Zuid Afrika. Sterker, met de deltapiek hadden ze met 10 keer minder besmettingen een hoger sterfteaantal dan nu. Ze zitten al een maand met Omicron dominantie, als je dat vergelijkt met de Delta besmettingen piek was de piek in sterfte ook na een maand.

Uiteraard helpen vaccinaties/boosters, maar de verschillen zijn nog niet zo groot geweest.
Kleine correctie: omikron is in Denemarken sinds de 16e dominant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:56:
[...]

En dan gaan ze straks weer klagen dat een CTB controleren te ingewikkeld is en dat ze een personeelstekort hebben.

Is er ook enige mate van zelfreflectie bij de horeca ondernemers?
Het beeld wat ik ervan heb wordt door jou inside info eigenlijk alleen maar slechter.
Moet ook bekennen dat ik er zelf ook wel een beetje klaar mee ben hoor, maar er zijn zat ondernemers die echt wel proberen zich aan de regels te houden en gewoon keihard werken om alles rond te krijgen. Het is geen makkelijke sector.

Wat betreft personeelstekorten is het een tweeledig probleem. De corona situatie werpt natuurlijk een behoorlijke schaduw over de gehele branche terwijl het voor veel jongeren meestal wel een aardige manier was om wat bij te verdienen. Het is echter te makkelijk om alleen de vinger naar corona te wijzen want ondanks de goede werkgevers zijn er helaas ook veel die niet goed met personeel omgaan en het werk daardoor behoorlijk onaantrekkelijk maken. Tevens zijn veel horeca werknemers de laatste tijd al dan niet gedwongen om zich heen gaan kijken en hebben gezien dat je elders misschien beter kan verdienen, niet in de avonden, weekenden, feestdagen hoeft te werken. Die mensen ben je kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JP_Frost schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:14:
[...]

Moet ook bekennen dat ik er zelf ook wel een beetje klaar mee ben hoor, maar er zijn zat ondernemers die echt wel proberen zich aan de regels te houden en gewoon keihard werken om alles rond te krijgen. Het is geen makkelijke sector.

Wat betreft personeelstekorten is het een tweeledig probleem. De corona situatie werpt natuurlijk een behoorlijke schaduw over de gehele branche terwijl het voor veel jongeren meestal wel een aardige manier was om wat bij te verdienen. Het is echter te makkelijk om alleen de vinger naar corona te wijzen want ondanks de goede werkgevers zijn er helaas ook veel die niet goed met personeel omgaan en het werk daardoor behoorlijk onaantrekkelijk maken. Tevens zijn veel horeca werknemers de laatste tijd al dan niet gedwongen om zich heen gaan kijken en hebben gezien dat je elders misschien beter kan verdienen, niet in de avonden, weekenden, feestdagen hoeft te werken. Die mensen ben je kwijt.
Iedereen is er klaar mee.
Maar de horeca vraagt er ook wel een beetje zelf om.
Als ze zich nu eens aan de opgelegde maatregelen zouden houden en de controle van het CTB in zeg 98% goed zou gaan is er al veel minder reden om steeds alles te sluiten.

Juist doordat ze er klaar mee zijn zouden ze beter hun best moeten doen.

Ik ben er ook klaar mee, maar ik gooi er ook niet met mijn pet naar op de IC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_Frost
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:18:
[...]

Als ze zich nu eens aan de opgelegde maatregelen zouden houden en de controle van het CTB in zeg 98% goed zou gaan is er al veel minder reden om steeds alles te sluiten.

Ik zal proberen hierna niet meer te reageren want denk dat dit niet het juiste topic is daarvoor, maar er zijn genoeg ondernemers die zich echt wel aan de regels houden. Tevens kan je horeca niet over één kam scheren want een upscale restaurant is niet vergelijken met een feestkroeg. Het is vooral in die tak waar de meeste misstanden plaats vinden, echter moet dat betekenen dat bijvoorbeeld het Waldorf Hotel daardoor ook geen gasten meer mag ontvangen?

Verder ben ik het wel met je eens dat sommige van die ondernemers in de spiegel moeten kijken in plaats van de overheid de schuld te geven. De Koninklijke Horeca Nederland is tevens een verschrikkelijke branche vertegenwoordiger zonder enige zelfreflectie en eigenlijk alleen maar de bek open trekt wanneer ze kunnen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
JP_Frost schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:14:
[...]

De horeca is een hele slechte branche om wat bij te verdienen, uiteraard zijn er wel goede horeca bazen of bazinnen, maar ook hele slechte, net zoals in elke branche.

Verder ben ik overal waar ik geweest ben in de horeca gecontroleerd incl ID. Blijkbaar zoeken de meeste louche tentjes op :+.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Segafreak83 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:31:
[...]

De horeca is een hele slechte branche om wat bij te verdienen, uiteraard zijn er wel goede horeca bazen of bazinnen, maar ook hele slechte, net zoals in elke branche.

Verder ben ik overal waar ik geweest ben in de horeca gecontroleerd incl ID. Blijkbaar zoeken de meeste louche tentjes op :+.
Hm ik ben in diverse lunch tentjes, simpele restaurants tot wat luxer en hotel geweest verspreid over meerdere provincies.
Heb welgeteld 0x ID hoeven laten zien en misschien 2x de app waarvan 1x het al goed genoeg was als er een QR in beeld was "de accu van de scanner was leeg" (een uur na opening). Mondkapjes staan ook zelden goed op.

Goed, dit is een N=10 ofzo ervaring. Er zal vast een enkeling het wel oké doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:34:
[...]

1. het is een gemiddelde over de hele bevolking.
2. de cijfers uit UK liggen precies in lijn met die uit SA.
En Denemarken, Canada etc . Buiten de link uit Ontario die ik gisteren gedeeld heb, las ik ook een artikel met een ‘gestratificeerde’ vergelijking tussen delta en omicron. Zal zien of ik die nog kan opsnorren, maar ook daar waren de eerste cijfers evident gunstig

edit: studie heb ik hier aangehaald: brothermaynard in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

[ Voor 11% gewijzigd door brothermaynard op 31-12-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Uitgaande van 2 weken, zou je dan nu langzaam een stijging van de ziekenhuisopnames moeten zien en vanaf volgende week eventuele sterfte. Maar hoop dat al het nieuw positief blijft en dat niet gaat gebeuren.
Kunnen we op 10 januari zeker de scholen open doen en op de 14de de rest ook.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Segafreak83 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:31:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd of de horeca zijn personeel gaat terug winnen. De mensen die ik ken, zijn nu tot de ontdekking gekomen dat het elders minder hard werken is en meer verdienen als in de horeca.

En ja, ook ik ben bijna elk keer gecontroleerd. Zelfs in mijn stamkroeg mocht ik elke week opnieuw mijn QR laten zien. Is ook erg afhankelijk hoe streng een gemeente controleert.

Zo merkte ik direct het verschil tussen Van der Valk Eindhoven (bij bedrijfsevent stelde zij dat het verantwoordelijkheid was van het bedrijf en anders extra €€ voor personeel dat controleert) en Van der Valk Nijmegen (echt iedereen direct bij binnenkomst controle anders kwam je er niet in). Maar ja, Bruls is wel burgemeester Nijmegen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

stylezzz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:05:
[...]

Die steun is ver te zoeken inmiddels.... Het vermoedelijke paniekvoetbal om binnen een week na de voorgaande persco een harde lockdown af te kondigen lijkt bevestigd te worden.
Je trapt nu wel in de preventieparadox, maar dat weet je waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Maar dan moeten de bezoekers zich ook aan de regels houden. Dus mondkap tot tafel, niet komen bij klachten of positief getest en daarna afstand bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:43
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:40:
[...]

Die loonsteun is ten eerste niet kostendekkend. Laat staan wat er nog terugbetaald moet worden ná Corona en je snapt dat er flink donkere wolken boven de ondernemer gaan hangen.

Verder vind ik je wel extreem negatief over horeca. Ik heb overigens wel overal de pas moeten laten zien, niet overal ID. Maar ID hoefde bv in de musea die ik heb bezocht ook niet.

[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 31-12-2021 11:16 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

martwoutnl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:41:
[...]

Maar dan moeten de bezoekers zich ook aan de regels houden. Dus mondkap tot tafel, niet komen bij klachten of positief getest en daarna afstand bewaren.
Tuurlijk, waar beweer ik dat dat niet hoeft dan?

Neem aan dat dit artikel vast wel langs is gekomen destijds.
Waaruit dus ook blijkt dat het gewoon slecht ging.

Veel roepen, weinig willen bijdragen.

Als de KHN nou eens oproept om echt goed de best te doen en de schouders eronder te zetten ipv de huidige houding kan ik misschien meer begrip voor ze hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennis1812 op 31-12-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31
Cyberpope schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:34:
[...]

Uitgaande van 2 weken, zou je dan nu langzaam een stijging van de ziekenhuisopnames moeten zien en vanaf volgende week eventuele sterfte. Maar hoop dat al het nieuw positief blijft en dat niet gaat gebeuren.
Kunnen we op 10 januari zeker de scholen open doen en op de 14de de rest ook.
Sinds 18 december is het aantal ziekenhuisopnames in DK over 7 dagen gemiddeld met ca. 20% gestegen, IC opnames iets minder. Dus omhoog gaat het, maar het volgt niet de procentueel veel grotere stijging in besmettingen.

Dan nog kun je in de problemen komen natuurlijk, maar we boosteren en we lockdownen om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Dan nog zullen de cijfers gaan stijgen (doen ze al), maar de vraag is hoe hoog en hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:47:
[...]

Als de KHN nou eens oproept om echt goed de best te doen en de schouders eronder te zetten ipv de huidige houding kan ik misschien meer begrip voor ze hebben.
Kijk, en dat laatste slaat natuurlijk nergens op.
De KHN vertegenwoordigt wel de horeca, maar individueel hoeven ze het er totaal niet mee eens te zijn.
Stel de bond van IC verplegers zegt ineens iets wat 90% van de mensen idioot vind, en waar individuele verplegers het niet mee eens zijn, en die gewoon hun best blijven doen. Waarom moet ik jou dan boos aankijken om wat die bond doet? Heeft toch gewoon geen zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
autje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:48:
[...]

Sinds 18 december is het aantal ziekenhuisopnames in DK over 7 dagen gemiddeld met ca. 20% gestegen, IC opnames iets minder. Dus omhoog gaat het, maar het volgt niet de procentueel veel grotere stijging in besmettingen.

Dan nog kun je in de problemen komen natuurlijk, maar we boosteren en we lockdownen om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Dan nog zullen de cijfers gaan stijgen (doen ze al), maar de vraag is hoe hoog en hoe lang.
De cijfers in Denemarken 🇩🇰 zijn iedere 2 weken verdubbeld. Dus als opnames daar 20% /week toenemen, dan lijkt de aanname van @t_captain te kloppen. Mits dat leeftijd breed gebeurd en het beeld van elders dat jongeren>>ouderen getroffen worden door omicron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat laatste is wel een factor, er moet een correctie voor de leeftijdsverdeling van de covid-incidentie op. In NL zijn de twintigers relatief toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

autje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:48:
[...]

En laten we hopen dat dat zo blijft. Maar als de 16de de variant dominant is, zul je pas op de 30ste de echte effecten van deze variant zien. Omdat gemiddeld mensen 2 weken na besmetting in ziekenhuis komen. Dus enige voorzichtigheid is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GAIAjohan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:56:
[...]

Kijk, en dat laatste slaat natuurlijk nergens op.
De KHN vertegenwoordigt wel de horeca, maar individueel hoeven ze het er totaal niet mee eens te zijn.
Stel de bond van IC verplegers zegt ineens iets wat 90% van de mensen idioot vind, en waar individuele verplegers het niet mee eens zijn, en die gewoon hun best blijven doen. Waarom moet ik jou dan boos aankijken om wat die bond doet? Heeft toch gewoon geen zin?
Ze vertegenwoordigen 20k ondernemers aldus hun eigen site

Is het dan geen idee dat de ondernemers met de KHN breken als ze er niet achter staan?
Maargoed. Ik kan hier ook zat individuele voorbeelden posten van individuele ondernemers die duidelijk aangeven niet mee te doen.
Alleen leek de branchevereniging hier mij een beter startpunt voor.

Als ze allemaal de KHN kut vinden moeten ze daar misschien iets mee. Dat is dan een groter overkoepelend probleem?

ik beun alleen bij de IC, ben van de OK. Dus mij er boos voor aankijken is inderdaad best vreemd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
Je probeert een tegenstelling te creëeren tussen jezelf "omicron is minder ernstig" en het RIVM "omicron is niet minder ernstig". Maar die tegenstelling bestaat niet op die manier. het RIVM stelt dat zolang het bewijs niet overtuigend genoeg is, het verstandig is om uit te gaan van een vergelijkbare ziekmakendheid. Daardoor zijn het verschillende soorten hypothesen die je niet op die manier zou moeten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:00:
[...]

Ze vertegenwoordigen 20k ondernemers aldus hun eigen site

Is het dan geen idee dat de ondernemers met de KHN breken als ze er niet achter staan?
Maargoed. Ik kan hier ook zat individuele voorbeelden posten van individuele ondernemers die duidelijk aangeven niet mee te doen.
Alleen leek de branchevereniging hier mij een beter startpunt voor.

Als ze allemaal de KHN kut vinden moeten ze daar misschien iets mee. Dat is dan een groter overkoepelend probleem?

ik beun alleen bij de IC, ben van de OK. Dus mij er boos voor aankijken is inderdaad best vreemd
En wat schiet je ermee op om iets anders op te richten of je af te scheiden? Zolang KHN in de media blijft, zullen alle horeca erop aangekeken worden. En alsof iedereen weet dat ‘kroeg BPR&R’ het toch niet eens is met de KHN.

Vies aangekeken blijf je toch, net als met leraren die het niet eens waren met de stakingen gebeurde.

En misschien is een bepaald hotel of kroeg wel helemaal niet aangesloten bij KHN, maar zij krijgen wel de shit over zich heen, omdat KHN zo moeilijk doet.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 31-12-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GAIAjohan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:04:
[...]

En wat schiet je ermee op om iets anders op te richten of je af te scheiden? Zolang KHN in de media blijft, zullen alle horeca erop aangekeken worden. En alsof iedereen weet dat ‘kroeg BPR&R’ het toch niet eens is met de KHN.

Vies aangekeken blijf je toch, net als met leraren die het niet eens waren met de stakingen gebeurde.
Zodra de andere partij meer leden heeft en de KHN nog amper leden heeft verdwijnen ze vanzelf in de vergetelheid.

En zolang iedereen de KHN aanhangt kan je prima stellen dat de KHN praat namens de horeca Nederland.
Dat staat ook letterlijk in hun naam.

Er zal vast een individuele ondernemer het wel goed doen en die knakkers maar idioot vinden. Dit heb ik eerder ook al benoemd.

Maar uit onderzoek blijkt toch ook gewoon dat het erg vaak niet goed gaat.
En of de khn daar nou op reageert of de NVIC. Conclusie is hetzelfde, het ging gewoon kut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_Frost
Volgens mij kunnen we het er over eens zijn dat de horeca branche als geheel niet goed georganiseerd is en dat de KHN een hele zwakke indruk maakt en daarmee meer schade aanricht dan dat het steun of sympathie wekt.

Ik heb genoeg horeca ervaring op allerlei afdelingen en niveaus opgedaan om je een lijst van voorbeelden te geven waaruit blijkt dat het kut sector is. Echter moet ik ook zeggen dat ik genoeg ondernemers ben tegengekomen die echt met heel veel passie en de beste wil van de wereld hun bedrijf runnen en de deuren hebben gesloten of misschien moeten gaan sluiten. Dat stukje plezier/kwaliteit ben je dan gewoon kwijt als gemeenschap en dat is heel erg.

Het is makkelijk roepen als buitenstaander dat je je dan maar beter aan de regels moet houden of dat je moet breken met de KHN, helaas is het niet zo simpel. De misvatting is een beetje dat gedacht wordt dat horeca ondernemers bakken met geld binnen halen want: "ik betaal zoveel voor mijn biertjes en hapjes op het terras". De marges zijn echt behoorlijk klein en voor de meesten is het geen vetpot, dus overheidssteun is noodzakelijk om te kunnen overleven (of meer uitstel van executie is sommige gevallen). Die hebben niet de luxe om gewoon maar een hun eigen weg te gaan en zullen ook proberen zoveel mogelijk zich aan de regels te houden.

Er is genoeg mis met de sector en het zal van binnenuit moeten veranderen, maar je kan de sector niet over één kam scheren.

[ Voor 9% gewijzigd door JP_Frost op 31-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:54
[...]

Nee joh... De horeca word iedere keer als eerste gesloten omdat er veel sociale contacten plaatsvinden en ze 'makkelijk' te sluiten zijn zonder al te grote maatschappelijk consequenties. Niet essentiele winkels hielden zich over het algemeen toch ook aan de maatregelen? Mondkapjes, looppaden... schermen, noem het maar op. Goed, geen coronapas.... Maar ook die zijn nu weer het bokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:47:
[...]

Eens dat ze wel moeten oproepen tot goed volgen van de regels maar mijn ervaring met mijn bezoeken eerder was dat grote meerderheid wel controleerde. Maar persoonlijk vind ik het wel raar dat de overheid geen mondmaskers verplicht bij het personeel of bestelling op bijzettafel plaatsen zoals vroeger. Bij een valk waar ik zelf weleens kwam, hadden al het personeel een mondmasker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
eamelink schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:04:
[...]

Je probeert een tegenstelling te creëeren tussen jezelf "omicron is minder ernstig" en het RIVM "omicron is niet minder ernstig". Maar die tegenstelling bestaat niet op die manier. het RIVM stelt dat zolang het bewijs niet overtuigend genoeg is, het verstandig is om uit te gaan van een vergelijkbare ziekmakendheid. Daardoor zijn het verschillende soorten hypothesen die je niet op die manier zou moeten vergelijken.
Maar toen het model werd gepresenteerd was er al redelijk bewijs voor minder opnames. Daarnaast wordt ook het ‘besmettelijker ‘ deel van het verhaal inmiddels genuanceerd. Die valt intrinsiek wel mee, maar wordt vooral geobserveerd door de (antistof) immuniteits ontwijkende kenmerken.
Probleem is dan dat het rivm model maar wel van het ‘worst case’ uitgaat, maar daar wel selectief shopt EN dit als waarheid presenteert. Dit is net als met alpha vorig jaar niet de eerste keer dat de absurde piek een eigen leven gaat leiden en als waarheid naar voren gebracht wordt. Ik snap dat de (alpha) ministers dan in een kramp en paniek schieten, maar van de adviserende organen verwacht je toch enige nuance
@t_captain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
[...]

Waar is je aanname op gebaseerd dat betere controle zal leiden tot minder sluiting?
Wil je zeggen dat we hierdoor nu een probleem in het ziekenhuis hebben?
Pagina: 1 ... 117 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.