Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.256 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:38:
Het is een uitermate goed voorbeeld omdat het eens te meer laat zien hoe mensen zand in de ogen gestrooid wordt.

Ik wist namelijk dat die zin eruit gepikt ging worden en heb bewust de 2e zin dik gedrukt. Want in die 2e zin beloofd de overheid keihard dat ze 2G wettelijk mogelijk gaan maken in de 3 weken die volgen.

En wat lezen we 3,5 week later:

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...maategel-pas-volgend-jaar

(onthoudt vooral het woordje "behandeling" voor volgend jaar).
2G is voor Nederlandse begrippen een brug te ver zo lijkt het.

Ze mompelen wat over besmettingsgraad die laag moet zijn voor 2G om te werken, de echte reden komt een paar alinea's later: geen politieke steun. Op het moment dat de boel overkookte lukte het niet om genoeg partijen achter 2G te krijgen, alleen VVD en D66 zeiden volmondig "ja". Die meerderheid lijkt zich nog altijd niet af te tekenen. Alleen CDA is nu met bereidwilliger lijkt het als ik afga op wat gezegd werd in het laatste debat, maar de rest wil niet. Het is puur politiek opportunisme. Als die wetgeving afketst dan is een nieuwe ronde nog lastiger, plus het gezichtsverlies voor het kabinet. Die zijn gewend geraakt dat hun wil wet is.

Volgend jaar hebben we tevens een nieuw kabinet en 2G ligt heel gevoelig bij coalitiepartner ChristenUnie. Wellicht dat men het 2G plan laat varen om de spanningen in de coalitie niet onnodig op scherp te zetten. De wisseling van de wacht op VWS is een mooi moment om dit soort plannen te "vergeten". De Jonge was warm pleitbezorger van 2G, als hij weg is en zijn opvolger milder is op dit onderwerp kan het in de la verdwijnen om daar te blijven.

Resteert alleen nog coronapas op het werk. Wellicht dat als ze 2G loslaten de coalitie bulldozer weer in actie kan komen. Bij de oppositie hoeven ze niet op steun te rekenen. Voor 2G kon men nog flirten met de PvdA, maar die zal nooit meegaan in een coronapas op het werk. Die zullen het standpunt van de vakbonden volgen.

Het is een lange Nederlandse traditie dat de Staat vooral zich niet met de levens van de verschillende groepen in Nederland moet bemoeien. Het lukt Rutte en De Jonge niet om die eeuwenoude denkwijze te doorbreken.
Nox schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:41:
Je kan één beleid voeren en dat moet voor iedereen goed genoeg zijn. Zo moet iedereen water bij de wijn doen. Als het aan mij persoonlijk had gelegen hadden we een avondklok van 8 tot 6, alleen supermarkten open van 7 tot 8, scholen dicht. Thuiswerken verplicht voor waar dat kan.

Waarom? Omdat ik daar geen last van heb.
Regels zijn leuk voor de buurman, niet voor jezelf. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:17:
[...]

Dus pleit je stiekem toch voor hoe het kabinet het nu heeft aangepakt. Namelijk uitspraken (of 'beloftes') doen waarvan ze op voorhand niet zeker kunnen stellen dat die kloppen.

Dan gaan jij (en nog een paar anderen hier) enerzijds en ik en @Drardollan anderzijds het ook niet eens worden met elkaar, want we denken er fundamenteel anders over. Wij vinden dat de overheid altijd eerlijk moet zijn, vooral als er nog onzekerheden zijn. Voor jou (en corrigeer me als ik je verkeerd begrijp) heiligt het doel meer middelen en mag de overheid een rooskleuriger beeld schetsen als dat helpt om draagvlak te krijgen/bepaalde doelen te realiseren.
De uitspraak 'het doel heiligt de middelen' heeft een nogal negatieve smaak. Dan kom je uit bij atoombommen op besmette steden/landen omdat het zo wijd is. Ik denk dat de overheid altijd de maatregelen die zij voorstellen als de effectiefste keuze moeten presenteren. Ook al is daar geen zekerheid over, die is er namelijk bij geen enkele maatregel.

"Generaal Eisenhower, klopt het dat de invasie op 6 juni gepland is in Normandie en dat het leger van Patton dat bij Calais gaat landen helemaal niet bestaat ? Waarom liegt U tegen de burger ?"

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
ijdod schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:23:
@Dennis nee, wij zijn gewoon reëeler in onze verwachtingen en interpreteren uitspraken dus in context waarin ze gedaan zijn. We zijn het dus in basis al niet eens over het stand[unt dat de overheid liegt/bedriegt/enz.
Goed punt! Maar dat komt dus ook omdat je bevooroordeeld bent (in de positieve zin gelukkig) dat de overheid het beste met ons voor heeft :). En ik zal eerlijk zijn dat ik daar dus anders in sta (tot mijn spijt, helaas) en alleen al om die reden het met een andere bril bekijk en dus ook herken wat @Drardollan zegt.

Ik vind stellige uitspraken doen die je niet kunt onderbouwen bedriegen (realiserend dat ik gisteren ook iets te stellig was in een ander bericht en toen ook - terecht - werd gecorrigeerd).
Ik geloof verder geen seconde dat we met andere communicatie niet ook een soortgelijke discussie hadden gehad.
Dat weten we ook niet en kan ik ook niet onderbouwen. Ik hecht veel aan een eerlijk verhaal en denk dat eerlijkheid het langst duurt. Maar het zou best zo kunnen zijn dat als er vaker een 'eerlijker' verhaal was verteld minder mensen zich genoodzaakt hadden gevoeld zich bijvoorbeeld te laten vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58
ijdod schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:23:
@Dennis nee, wij zijn gewoon reëeler in onze verwachtingen en interpreteren uitspraken dus in context waarin ze gedaan zijn. We zijn het dus in basis al niet eens over het stand[unt dat de overheid liegt/bedriegt/enz.

Ik geloof verder geen seconde dat we met andere communicatie niet ook een soortgelijke discussie hadden gehad.
Tsja, na de toeslagenaffaire en de politieke fallout heb ik dat eerste helaas wel moeten veronderstellen. Maar wil verder niet teveel offtopic gaan.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:26:
De uitspraak 'het doel heiligt de middelen' heeft een nogal negatieve smaak. Dan kom je uit bij atoombommen op besmette steden/landen omdat het zo wijd is. Ik denk dat de overheid altijd de maatregelen die zij voorstellen als de effectiefste keuze moeten presenteren. Ook al is daar geen zekerheid over, die is er namelijk bij geen enkele maatregel.
Ik snap wat je zegt, maar ik ben het niet eens. Ik denk er fundamenteel anders over en denk dat dit laatste een fantastisch narratief is: "Nederlanders, het is ontzettend vervelend. Er is nog heel veel onduidelijk. Omdat de zorg overbelast dreigt te raken gaan we een lockdown in. Dat is om op korte termijn een code zwart te vermijden. Ondertussen zijn we met het RIVM bezig met de volgende onderzoeken. Dit zijn de scenario's. Etc. etc."
"Generaal Eisenhower, klopt het dat de invasie op 6 juni gepland is in Normandie en dat het leger van Patton dat bij Calais gaat landen helemaal niet bestaat ? Waarom liegt U tegen de burger ?"
Dit is whataboutism en dus ook totaal niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:20:
[...]

Beetje licht off-topic, maar dit zijn wel zaken die mensen onthouden. Jij kan er flauw over doen omdat je het goed hebt en het geld misschien ook niet nodig, maar voor mensen met een minimumloon kan het betekenen dat ze voor het eerst in 10 jaar met hun kinderen een dagje naar een pretpark kunnen. Maar ik vraag me soms wel eens af of de gemiddelde Tweaker hier begrijpt hoe het voor die mensen in de samenleving is... ;(.
Het punt is dat er nooit concreet is beloofd dat Rutte iedereen 1000 euro op de rekening zou storten. Alleen dat er bij elkaar een aantal kortingen zouden komen die bij elkaar over het jaar heen 1000 euro voordeel opleveren.

Maar dat is dus wat al die makers van grappige memes op Feesboek natuurlijk compleet over het hoofd zien, want dan kunnen ze Rutte niet meer neerzetten als vieze leugenaar.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:26:
[...]

De uitspraak 'het doel heiligt de middelen' heeft een nogal negatieve smaak. Dan kom je uit bij atoombommen op besmette steden/landen omdat het zo wijd is.
Even zonder ironie, maar als China dat in januari 2020 met de stad Wuhan had gedaan, dan was het een maand lang in het nieuws geweest, maar daarna hoorde niemand er meer wat over. Het totaal aantal doden als gevolg van COVID is nu al veel groter dan een hele stad opblazen om de rest van de wereld te redden.

Maar misschien wisten ze aan de ene kant niet dat dit zo'n lange nasleep voor de hele wereld ging hebben, en aan de andere kant wilden ze natuurlijk geen gezichtsverlies lijden met hun eigen Tsjernobyl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:23
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:08:
[...]

Er is al in september 2021 gezegd dat er boosters noodzakelijk waren. Het OMT/RIVM heeft er in september 2021 al op aangedrongen om op zijn minst een plan klaar te hebben. Onze overheid is pas in november begonnen met iets van een plan met als resultaat dat het nu 1 grote chaos wordt waarbij de GGD voor de zoveelste keer overspoeld wordt.

En over 9 maanden gebeurd er hoogstwaarschijnlijk weer precies hetzelfde voor booster 2 als deze nodig mocht zijn.
1.) Niet echt, dat er geanticipeerd moest worden op dat de oudsten mogelijk eerst aan de beurt gaan zijn. Dit is toch wel anders dan "Over vier weken moet je starten om de gehele bevolking prikken".
2.) Gezondheidsraad
3.) Toen ging het nog uitsluitend over ouderen en kwetsbaren. De rest was nog niet relevant, sterker nog, de rest van de wereld helpen hun initiële vaccinaties te zetten had meer baat aldus diezelfde raad.
4.) NL heeft, als alles volgens planning loopt, binnen twee maanden toch de meeste die een prik wilden of moesten hebben geprikt. Trage start of niet, dat is gewoon een prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:32:
Het punt is dat er nooit concreet is beloofd dat Rutte iedereen 1000 euro op de rekening zou storten. Alleen dat er bij elkaar een aantal kortingen zouden komen die bij elkaar over het jaar heen 1000 euro voordeel opleveren.
Maar ook die arbeidskortingverhoging is er niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:24:
[...]

2G is voor Nederlandse begrippen een brug te ver zo lijkt het.

Ze mompelen wat over besmettingsgraad die laag moet zijn voor 2G om te werken, de echte reden komt een paar alinea's later: geen politieke steun. Op het moment dat de boel overkookte lukte het niet om genoeg partijen achter 2G te krijgen, alleen VVD en D66 zeiden volmondig "ja". Die meerderheid lijkt zich nog altijd niet af te tekenen. Alleen CDA is nu met bereidwilliger lijkt het als ik afga op wat gezegd werd in het laatste debat, maar de rest wil niet. Het is puur politiek opportunisme. Als die wetgeving afketst dan is een nieuwe ronde nog lastiger, plus het gezichtsverlies voor het kabinet. Die zijn gewend geraakt dat hun wil wet is.
Sluit het een het ander uit? Wellicht is er én politieke steun én een lage besmettingsgraad nodig om er uberhaupt over na te kunnen denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:06
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:15:
[...]

We bedoelen dus precies hetzelfde.
Nee, want je blijft zeggen dat de doelpalen zijn verschoven door de regering. En dat klopt gewoon niet. Dat doel is vanaf het begin al hetzelfde.
[...]
Fop-maatregelen zijn geen maatregelen waar mensen last van hebben. Fop-maatregelen zijn maatregelen die geen enkele bijdrage leveren aan het bestrijden van een virus. Zoals het open laten van winkels tussen 05:00 en 17:00. Een fop-maatregelen die overigens van tafel is nu alles helemaal dicht is.
En toch klagen mensen er heel veel over en hebben ze er duidelijk last van. Ik hoor verder van heel veel mensen dat ze weer meer online bestellen (en dat zie je ook in de cijfers), precies wat je wil dus. Het gedrag wordt dus zeker daardoor verandert en het aantal contacten zijn dus minder. Dat jij de winst te klein vindt zegt meer iets over jou dan over de maatregel.
[...]
Dan zal je toch beter moeten gaan lezen. Ik heb een aantal maatregelen fop-maatregelen genoemd weken geleden en dat ook onderbouwt op dat moment waarom ik dat vind.
Alleen dat maakt het nog geen fopmaatregel. Ze hebben allemaal duidelijk enige impact.
Verder heb ik nooit aan het nut getwijfeld van echte maatregelen. Die noodzakelijk zijn in een pandemie.
Dat weet ik :) Maar ook in jouw posts zie je vaak dat de maatregelen en het gedrag van de regering verweven zitten, terwijl dat 2 aparte dingen zijn. Het gedrag van de regering maakt een maatregel nog niet slecht of goed.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:39:
Sluit het een het ander uit? Wellicht is er én politieke steun én een lage besmettingsgraad nodig om er uberhaupt over na te kunnen denken.
Ja, die sluiten elkaar uit in de praktijk. Bij lage besmettingen is het lastiger om zeer restrictieve maatregelen door te voeren of ze moeten via de stemdiscipline van de coalitie het kunnen regelen. Alleen dan bots je weer met de CU in het geval van 2G. In de zomer van 2021 kreeg het kabinet nog wel wat wetten erdoor voor o.a. de testsamenleving, dankzij de steun van de coalitie.

Ik denk dat het kabinet bewust hoog spel speelde recentelijk, bluffen zodat de oppositie alsnog meeging met hun meest controversiële voorstellen. Die lockdown was er wel gekomen, maar die was een stuk aangenamer voor het kabinet als de buit binnen was. Het enige wat ze nu kunnen doen is 2G poneren als de ruil voor het einde van de lockdown, alhoewel je dan ordinair het land gijzelt om je zin te krijgen.
Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:35:
Even zonder ironie, maar als China dat in januari 2020 met de stad Wuhan had gedaan, dan was het een maand lang in het nieuws geweest, maar daarna hoorde niemand er meer wat over. Het totaal aantal doden als gevolg van COVID is nu al veel groter dan een hele stad opblazen om de rest van de wereld te redden.
We hadden daar te maken met een giftige mix: de Chinese overheid die mooi weer wilde spelen en de WHO die hun gastheer niet voor het hoofd wilde stoten. Alles was prima en niets aan de hand riepen beiden vrolijk naar de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:39
redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:42:
[...]

Ik hoor verder van heel veel mensen dat ze weer meer online bestellen (en dat zie je ook in de cijfers), precies wat je wil dus.
Ik weet in ieder geval van één van onze klanten dat het aantal orders click&collect met een factor 4 is toegenomen afgelopen week. Dat scheelt nogal aan contactmomenten.

Als je alleen de winkels na 17:00 dicht gooit (zoals tot twee weken geleden), dan zal het effect minder zijn, maar dat tijdstip was natuurlijk niet voor niets gekozen: een hoop mensen zullen op dat tijdstip nog werken, dus minder mensen naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:38:
[...]

Volgens mij is er van beide heffingskortingen niets over. Via de achterdeur en een lange omweg is de belastingvrije voet (zeg maar de 1e schijf met nultarief) gewoon verdwenen voor eenieder die een beetje goed verdient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Chocovla schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:31:
Tsja, na de toeslagenaffaire en de politieke fallout heb ik dat eerste helaas wel moeten veronderstellen. Maar wil verder niet teveel offtopic gaan.
Nog één keer dan... voor mij was de bonnetjesaffaire de eye-opener. Een mooie samenvatting vind je in deze video waarin Theo Hiddema uiteenzet hoe het allemaal is gegaan. Hierna ook mijn VVD-lidmaatschap opgezegd :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:57:
[...]

Nog één keer dan... voor mij was de bonnetjesaffaire de eye-opener. Een mooie samenvatting vind je in deze video waarin Theo Hiddema uiteenzet hoe het allemaal is gegaan. Hierna ook mijn VVD-lidmaatschap opgezegd :P.
Er zijn in mijn ogen inderdaad meerdere eye openers geweest, van dividendaftrek tot toeslagenaffaire. Ik was vroegâh ook VVD stemmer. De VVD van vroeger is alleen niet meer de VVD van nu. Uiteraard is dat iets wat al veel langer speelt.

De beloftes van het afgelopen jaar neem ik dan ook niet zo nauw, Dansen met Jansen was nooit een goed idee en diegene met een paar werkende hersencellen wisten dat ook direct. Als je een beetje logisch nadenkt zijn een heleboel dingen logisch te verklaren en vaak al vooraf redelijk in te schatten. Los van wat onze regering zegt. En eigenlijk is dat heel triest. Het lijkt af en toe meer machtspolitiek dan het land besturen.

Er blijft natuurlijk altijd een deel van de bevolking die niet in staat is of geen zin heeft om voorbij slogans van 3 woorden te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:49:
[...]

Ja, die sluiten elkaar uit in de praktijk. Bij lage besmettingen is het lastiger om zeer restrictieve maatregelen door te voeren of ze moeten via de stemdiscipline van de coalitie het kunnen regelen. Alleen dan bots je weer met de CU in het geval van 2G. In de zomer van 2021 kreeg het kabinet nog wel wat wetten erdoor voor o.a. de testsamenleving, dankzij de steun van de coalitie.

Ik denk dat het kabinet bewust hoog spel speelde recentelijk, bluffen zodat de oppositie alsnog meeging met hun meest controversiële voorstellen. Die lockdown was er wel gekomen, maar die was een stuk aangenamer voor het kabinet als de buit binnen was. Het enige wat ze nu kunnen doen is 2G poneren als de ruil voor het einde van de lockdown, alhoewel je dan ordinair het land gijzelt om je zin te krijgen.
Als politieke steun afhankelijk is van een hoge prevalentie, is het einde m.i. ook zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:35:
[...]

Maar misschien wisten ze aan de ene kant niet dat dit zo'n lange nasleep voor de hele wereld ging hebben, en aan de andere kant wilden ze natuurlijk geen gezichtsverlies lijden met hun eigen Tsjernobyl.
De stad Wuhan heeft volgens Wikipedia 9 miljoen inwoners. Het nuken van die stad zou groter dan de Holocaust zijn geweest, vele malen meer slachtoffers dan die van Hiroshima, Nagasaki, Dresden en Tokio bij elkaar opgeteld, en jij denkt dat het na een maandje vergeten zou zijn?

En wat denk je wat de autoriteiten doen in de volgende stad waar een besmettelijke ziekte uitbreekt? Jawel: Het zo lang mogelijk stil houden en blijven ontkennen dat er iets aan de hand is ook al vallen de mensen dood in de straten neer. Want je wil niet de volgende zijn die zo eindigt.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 28-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 14:05
downtime schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:19:
[...]

De stad Wuhan heeft volgens Wikipedia 9 miljoen inwoners. Het nuken van die stad zou groter dan de Holocaust zijn geweest, vele malen meer slachtoffers dan die van Hiroshima, Nagasaki, Dresden en Tokio bij elkaar opgeteld, en jij denkt dat het na een maandje vergeten zou zijn?
Bijzondere uitspraken in dit topic af en toe :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:45
t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:52:
Volgens mij is er van beide heffingskortingen niets over. Via de achterdeur en een lange omweg is de belastingvrije voet (zeg maar de 1e schijf met nultarief) gewoon verdwenen voor eenieder die een beetje goed verdient.
Zie hier het probleem voor de VVD van Rutte: ze maken niet waar wat ze beloven, uiteindelijk komt het altijd neer op lastenverzwaring voor de hogere middenklasse en wordt tijdens de formatie veel teveel weggegeven.

Als ze VNO/NCW kunnen plezieren tekenen ze bij elk spreekwoordelijke kruisje...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:12:
Tja, maar dan kom je weer bij het probleem dat iedereen een andere maatregel een fopmaatregel vind. Terwijl uiteindelijk alle maatregelen wel iets doen. Zeker zodra mensen er veel last van hebben wordt iets bestempeld als een 'fopmaatregel'. Je kunt dat dan ook beter omdraaien, als je je gedrag aan moet passen omdat je 'last' hebt van een maatregel is het dus duidelijk dat die maatregel iets doet.

[...]

Je benoemt b.v. regelmatig maatregelen als 'fopmaatregel', waarmee je de noodzaak dus betwist.
Het grootste probleem bij het bepalen van de maatregelen is dat men - mijn inziens terecht - vanaf het begin een pakket maatregelen heeft ingevoerd. Het nadeel daarvan is dat je achteraf niet tot nauwelijks inzicht hebt in welke van de maatregelen nu echt effectief waren en welke weinig of niets bijdroegen.

Bij een nieuwe golf grijpt men dan ook - wederom begrijpelijk - terug op dezelfde combinatie van maatregelen.

Als je de effectiviteit van maatregelen wil onderzoeken zou je in elke provincie een andere enkele maatregel in kunnen voeren. Maar verkoop dan als overheid de extra doden maar eens in de provincie die de maatregel kreeg die niet of nauwelijks werkte. Dus dat doet men niet en gaat men ook niet doen.

Buiten dat dit betekent dat @Drardollan dus ook geen enkele onderbouwing heeft om een maatregel een fop-maatregel te noemen heeft het dus ook geen nut om te klagen over 'fop-maatregelen'; de overheid zal altijd teruggrijpen op een pakket dat zijn diensten al bewezen heeft en als men al iets anders doet zal het zijn omdat dit niet voldoende blijkt en zullen er juist strengere maatregelen komen.

Nu is er namelijk een kleine groep die actief stennis loopt te schoppen omdat men zich vervolgd waant. Als de overheid hiernaar luistert en het gaat mis dan zal er een grote groep zijn die ze dat kwalijk neemt. Raad eens waar men gevoeliger voor is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Deze is hier volgens mij nog niet voorbij gekomen:
Gommers: Minder omikron-patiënten in ziekenhuis dan verwacht
Een eventuele code zwart zou dan ook onlogisch zijn, volgens de vertrekkend IC-baas. 'Nee, geen code zwart-scenario.' Toch benadrukt Gommers dat er nog steeds hoge aantallen coronapatiënten verwacht worden. 'Het is nog steeds een slecht vooruitzicht, maar ik ben blij dat het zwarte scenario eruit is. (...). We verwachten in ieder geval geen paar duizend IC-patiënten.'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
De eerste dertigers kunnen geprikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:19:
[...]

En hoeveel coronaslachtoffers hebben we over de periode van deze 2 jaar? Nog even compleet los van de nevenschade, wanneer is dat in evenwicht?

Wat nu als er ineens in een andere stad een airborne Ebola uit zou breken? Op een gegeven moment wordt zo'n "verschroeide aarde" tactiek namelijk wel een realistische optie. Waarschijnlijk voor COVID niet, maar als het een trapje ernstiger zou zijn dan kom je wel in die zone, een klein deel opofferen om te voorkomen dat een ziekte de hele wereldbevolking straks decimeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:37:
[...]

En hoeveel coronaslachtoffers hebben we over de periode van deze 2 jaar? Nog even compleet los van de nevenschade, wanneer is dat in evenwicht?
Je vergeet 1 ding: In januari 2020 waren er nog geen slachtoffers (ik negeer even dat Corona waarschijnlijk al eind 2019 in Italie aankwam) en dus zou je 9 miljoen slachtoffers maken zonder dat je ooit hard kunt aantonen dat er ook baten zijn. Leg dat maar eens uit voor een mensenrechtentribunaal.
Wat nu als er ineens in een andere stad een airborne Ebola uit zou breken? Op een gegeven moment wordt zo'n "verschroeide aarde" tactiek namelijk wel een realistische optie. Waarschijnlijk voor COVID niet, maar als het een trapje ernstiger zou zijn dan kom je wel in die zone, een klein deel opofferen om te voorkomen dat een ziekte de hele wereldbevolking straks decimeert.
Nee. Ik kan me herinneren dat iemand dat hier voorstelde in het topic over Ebola. Klinkt leuk op papier maar is totaal onwerkbaar in realiteit. Zieken zullen dan ondergronds gaan en geen medische hulp meer zoeken. En mensen die in zo'n zone wonen zullen massaal vluchten en de ziekte verder verspreiden voordat "de bom" valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:37:
[...]Belgie heeft nu de maatregelen die bij ons half november werden ingevoerd. Ver weg van een avondlockdown of een volledige sluiting. Voor mij ook onbegrijpelijk dat in engeland alles mogelijk is, inclusief nachtclubs.
Misschien heeft het toch iets met het boosteren te maken, zal het rivm dat ooit toe gaan geven?
Britten gaan (mogen) niet op wintersport, om maar een reden te noemen.
Het is hier waarschijnlijk al zo'n miljoen keer aangegeven, maar je kunt landen niet een op een vergelijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:09
eric.1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:36:
[...]

1.) Niet echt, dat er geanticipeerd moest worden op dat de oudsten mogelijk eerst aan de beurt gaan zijn. Dit is toch wel anders dan "Over vier weken moet je starten om de gehele bevolking prikken".
2.) Gezondheidsraad
3.) Toen ging het nog uitsluitend over ouderen en kwetsbaren. De rest was nog niet relevant, sterker nog, de rest van de wereld helpen hun initiële vaccinaties te zetten had meer baat aldus diezelfde raad.
4.) NL heeft, als alles volgens planning loopt, binnen twee maanden toch de meeste die een prik wilden of moesten hebben geprikt. Trage start of niet, dat is gewoon een prima resultaat.
Binnen 2 maanden prikken is een prima resultaat. Het is echter wel zo dat de eerste prikken het belangrijkste zijn. Daarom is een trage start en een snel einde geen goed resultaat. Een vlakke race had beter geweest. Een snelle start met een traag einde nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:59:
Wat is je bron?

Ze mogen gewoon het land uit, Oostenrijk hanteert dezelfde regels als voor ons: booster+PCR. Bij terugkeer ook een PCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33
het artikel maakt nog steeds melding van aantallen zoals eind november. Geen idee welke maatregelen het model daarbij heeft doorgerekend, maar ik vermoed dat @t_captain dit nog altijd te pessimistisch vind. Tenzij ze weer een YOLO doen natuurlijk half januari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:38:
[...]

Die arbeidskorting is de afgelopen jaren alleen maar gestegen en gaat volgend jaar weer omhoog. Als die voor jou hetzelfde is gebleven of minder werd dan komt dat omdat je loon enorm gestegen zal zijn.

In 2016 was die 3.103€ en volgend jaar is die 4.260€. Daat is je 1.000€ van Rutte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

satya schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:09:
[...]

Die arbeidskorting is de afgelopen jaren alleen maar gestegen en gaat volgend jaar weer omhoog. Als die voor jou hetzelfde is gebleven of minder werd dan komt dat omdat je loon enorm gestegen zal zijn.

In 2016 was die 3.103€ en volgend jaar is die 4.260€. Daat is je 1.000€ van Rutte ;)
Vergeet je daarin niet de inflatie mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:59:
[...]

Het is hier waarschijnlijk al zo'n miljoen keer aangegeven, maar je kunt landen niet een op een vergelijken.
Ow jawel hoor.. het zijn alleen de landen waar ze heengaan die ze tegenhouden (iets met land buiten de eu dus gevaarlijk). Je kan ze misschien niet vergelijken.. maar wij zitten al als enige land in europa voor 2 maanden met een (avond)lockdown opgescheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
Met een houdbaarheid van max 9 maanden wacht ik nog even een maandje af :). Kom ik in ieder geval niet in de knel met eventuele vakanties eind september/begin oktober.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Ik zou de titel ander schrijven.

"Verwachtingen ziekenhuizen t.a.v. omicron-patienten te hoog gegrepen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gSLgB6vmoiCS_srejk0VjB33cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g15raOj0kB4VZZvKiAgITeeR.png?f=user_large

Mijn prognose voor week 52 is dat de daling doorzet, ik verwacht -250 a -300 deze week.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69916916
satya schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:09:
[...]

offtopic:
Ik zie gewoon 0,- staan in de tabellen voor beide heffingskortingen. Heeft iets te maken met mijn streven om tenminste evenveel te verdienen als een minister :)

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 28-12-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:23
Sovieto schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:01:
[...]

Binnen 2 maanden prikken is een prima resultaat. Het is echter wel zo dat de eerste prikken het belangrijkste zijn. Daarom is een trage start en een snel einde geen goed resultaat. Een vlakke race had beter geweest. Een snelle start met een traag einde nog beter.
Eens. Eigenlijk kun je zelfs zeggen dat die opschaling de kwetsbaren in de weg zit, maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:10:
[...]

Vergeet je daarin niet de inflatie mee te nemen?
Die zit daar ruimschoots in, nog los van salarisverhogingen, probleem is dat veel mensen altijd steeds meer willen, maar hun loon dat in veel gevallen niet bij kan houden. Ergens houd de groei altijd een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:08:
[...]Wat is je bron?
Ze mogen gewoon het land uit, Oostenrijk hanteert dezelfde regels als voor ons: booster+PCR. Bij terugkeer ook een PCR.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

satya schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:15:
[...]

Die zit daar ruimschoots in, nog los van salarisverhogingen...
"Salarisverhogingen" moet je dan ook relativeren. Een salarisverhoging van minder dan 5% per jaar (inflatie) is een bezuiniging, want dan ga je achteruit in koopkracht.

Daarom zegt die "Je krijgt dit jaar €1000 extra" op zichzelf heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:21:
[...]

Zie hier het probleem voor de VVD van Rutte: ze maken niet waar wat ze beloven, uiteindelijk komt het altijd neer op lastenverzwaring voor de hogere middenklasse en wordt tijdens de formatie veel teveel weggegeven.

Als ze VNO/NCW kunnen plezieren tekenen ze bij elk spreekwoordelijke kruisje...
Maar is dat niet wat die hogere VVD middenklasse wil, zo weinig mogelijk sociale lasten en verzekeringen die beslag leggen op je inkomen en het zelf maar uitzoeken als je wat nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat is Frankrijk, in Oostenrijk onder de eerder genoemde voorwaarden gewoon welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Inkomsten en belastingen zijn hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 28-12-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 28-12-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
*knip*

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 28-12-2021 13:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
Kappers open lijkt me ook goed idee.
Moet daar na de bovenstaande drie posts opeens aan denken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:48
redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:42:
[...]

Nee, want je blijft zeggen dat de doelpalen zijn verschoven door de regering. En dat klopt gewoon niet. Dat doel is vanaf het begin al hetzelfde.

[...]
Dat klopt inderdaad niet, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat de doelpalen verschuiven door het virus.
En toch klagen mensen er heel veel over en hebben ze er duidelijk last van. Ik hoor verder van heel veel mensen dat ze weer meer online bestellen (en dat zie je ook in de cijfers), precies wat je wil dus. Het gedrag wordt dus zeker daardoor verandert en het aantal contacten zijn dus minder. Dat jij de winst te klein vindt zegt meer iets over jou dan over de maatregel.
Als je er in gelooft dat een virus om 16:59 niet actief is en om 17:01 wel, dan kan je het inderdaad een nuttige maatregel noemen om winkels te sluiten tussen 17:00 en 05:00.

Je hebt het nu over de huidige lockdown, en verrassend genoeg (wellicht) heb ik de maatregelen van de winkels helemaal sluiten zoals nu nooit een fop-maatregelen genoeg.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:36:
[...]

2.) Gezondheidsraad
Als dat gehaald wordt dan hebben ze dat prima gedaan. Voornamelijk te danken aan de tomeloze inzet van de GGD en zijn medewerkers, laten we dat ook vooral eens benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:24:
[...]
Buiten dat dit betekent dat @Drardollan dus ook geen enkele onderbouwing heeft om een maatregel een fop-maatregel te noemen heeft het dus ook geen nut om te klagen over 'fop-maatregelen'; de overheid zal altijd teruggrijpen op een pakket dat zijn diensten al bewezen heeft en als men al iets anders doet zal het zijn omdat dit niet voldoende blijkt en zullen er juist strengere maatregelen komen.
Vraagje, heb je wel opgezocht wat ik fop-maatregelen vind en waarom ik dat fop-maatregelen vind? Of reageer je nu op de onderbuik omdat iemand hier gesuggereerd heeft zojuist dat de winkels helemaal sluiten een fop-maatregel zou zijn volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dat zijn geen beste cijfers voor een dinsdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:19:
Dat zijn geen beste cijfers voor een dinsdag...
Kerstdagen: hoop achterstallige registraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:20:
[...]

Kerstdagen: hoop achterstallige registraties.
Dat was gisteren ook al het argument. Achterstallig is meestal op de uitstroom, niet op de instroom. De instroom is mij vooral veel te hoog.

Vorige week hadden we nog een -62 geloof ik op dinsdag.

[ Voor 27% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:53:
[...]

Dit is wel een beetje spuit 11 zo. Er was al iemand anders die hier op triggerde en mij in de mond probeerde te leggen dat ik van mening ben dat ze ons voor het lapje hebben gehouden. Daar heb ik dus ook al op gereageerd om aan te geven dat ik denk dat dat NIET het geval is en dat ik dus denk dat de GGD in minimaal 1 (waarschijnlijk meer) regio niet opgewassen is tegen haar taak. De Jonge belooft dingen en dan is het dus de taak van de GGD's om dat uit te voeren. Dat lukt niet. Zie hiervoor de voorbeelden van 70+ ers die al lang geleden een afsrpaak mochten maken en nu nog niet aan de beurt zijn (De Jonge heeft hen een SMS beloofd en een vervroegde afspraak) en het falen om de SMS-jes naar mensen in de griepprikgroep te sturen. Daar zouden ze vanaf 23 december mee beginnen. Het is nu de 28e en ik heb nog geen signalen opgevangen dat het nu wél lukt.

Edit: SMS versturen blijkt nu wel gelukt. Website voor afspraak maken is overbelast. :)

Maar als dat dus allemaal niet het geval zou zijn (waar ik dus, om het even heel erg duidelijk te stellen, eigenlijk NIET vanuit ga), DAN zijn we dus voor het lapje gehouden tijdens de laatste persconferentie.

Het valt wel op dat mensen hier heel slecht lezen en vooral reageren op flarden van posts en ook de rest van de context niet lezen. Vooral mensen die heel erg op zoek zijn naar dingen die ze als "wappie-uitspraak" weg kunnen zetten. Lekker makkelijk.
Wow, kalm maar hoor...

Ik lees van boven naar beneden, en ja, dan reageer je soms op iets waar al op gereageerd is blijkbaar. Verschrikkelijke fout blijkbaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:21:
[...]

Dat was gisteren ook al het argument. Achterstallig is meestal op de uitstroom, niet op de instroom. De instroom is mij vooral veel te hoog.

Vorige week hadden we nog een -62 geloof ik op dinsdag.
de cijfers van vandaag vallen mij ook relatief tegen, maar inhoudelijk zou ik er geen reden voor kunnen bedenken. tenzij mensen weer wat sneller klinisch ipv thuis behandeld worden nu er ruimte ontstaat op de cohort-afdelingen?
De besmettingscijfers zijn immers nog steeds licht dalende, en stijgingen volgen pas enkele dagen tot een week nadat de cijfers echt weer aanmerkelijk oplopen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis
De Rechtbank Midden-Nederland heeft Zwemschool De Winter Sport uit Hilversum in het gelijk gesteld over controle van het QR-toegangsbewijs.

De uitspraak komt erop neer dat ouders voortaan hun kinderen naar binnen mogen begeleiden en helpen bij het omkleden zonder QR-toegangsbewijs. De primaire reden hiervoor is dat zwemles moet worden gezien als onderwijs en niet als sport.

Bronnetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:32:
[...]

Rutte denkt daar zelf toch anders over:
Premier Mark Rutte biedt zijn excuses aan voor de verkiezingsbeloftes die hij deze kabinetsperiode niet heeft kunnen waarmaken. “Duizend euro voor werkend Nederland, niet morrelen aan de hypotheekrenteaftrek en geen geld meer naar de Grieken. Laat ik daar volstrekt helder over zijn: ik zeg daar sorry voor.”
https://www.businessinsid...heeft-rutte-spijt-660309/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:08:
[...]

We zitten in een trend waarin de besmettingen in flinke golven blijven doorgaan, maar de kans om na besmetting in het ziekenhuis te komen structureel daalt.

Op enig moment in die trend gaat de focus van beperken van verspreiding naar bescherming van de kwetsbaren.

Wie denkt dat we nog aan het begin zitten, zal voorstander zijn van het voortzetten van massale vaccinaties. Wie covid als endemisch ervaart, wil waarschijnlijk het prikken beperken tot de risicogroepen.

De grote vraag is hoe ver we in die beweging van epidemisch naar endemisch zitten. Persoonlijk heb ik goede hoop dat we eigenlijk al tegen de endemische fase aanzitten. Als ik gelijk krijg, is dat over ongeveer een maand duidelijk.
Over een maand al? Da's snel!

Ik doelde overigens op vooral de risicovolle ongevaccineerden de goede kant op helpen, niet per se allemaal. Als dat niet nodig is, is het natuurlijk niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
brothermaynard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:27:
[...]

de cijfers van vandaag vallen mij ook relatief tegen, maar inhoudelijk zou ik er geen reden voor kunnen bedenken. tenzij mensen weer wat sneller klinisch ipv thuis behandeld worden nu er ruimte ontstaat op de cohort-afdelingen?
De besmettingscijfers zijn immers nog steeds licht dalende, en stijgingen volgen pas enkele dagen tot een week nadat de cijfers echt weer aanmerkelijk oplopen
Het zou kunnen dat we de bodem bereikt hebben. Maatregelen hebben maar een X effect, op een gegeven moment bereik je de bodem.

De vraag is wel waar het nu heengaat. Omhoog door Omikron, gelijk door de verhuizing van Delta naar Omikron of gewoon naar beneden omdat we achterstand hadden.

Feit is dat de besmettingen al een tijdje niet meer dalen, in principe krijg je dan ook in de ziekenhuizen een stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
brothermaynard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:27:
[...]de cijfers van vandaag vallen mij ook relatief tegen, maar inhoudelijk zou ik er geen reden voor kunnen bedenken. tenzij mensen weer wat sneller klinisch ipv thuis behandeld worden nu er ruimte ontstaat op de cohort-afdelingen?
Ik meende opgevangen te hebben dat er (vorige week of zo?) met spoed 1300 zuurstofmachines waren besteld, bestemd voor COVID patiënten die dan vanuit het ziekenhuis thuis kunnen 'herstellen'.
Als die machines al bij de zorgverleners zijn aangekomen dan kunnen er een aantal patiënten worden 'ontslagen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:30:
De Rechtbank Midden-Nederland heeft Zwemschool De Winter Sport uit Hilversum in het gelijk gesteld over controle van het QR-toegangsbewijs.

De uitspraak komt erop neer dat ouders voortaan hun kinderen naar binnen mogen begeleiden en helpen bij het omkleden zonder QR-toegangsbewijs. De primaire reden hiervoor is dat zwemles moet worden gezien als onderwijs en niet als sport.

Bronnetje
En zo wordt er vanaf een andere kant weer verder gewerkt aan het ondermijnen van het draagvlak.

Hier wel, daar niet. Hier wel tussen 05:00 en 17:00 en daar enkel tussen 17:00 en 22:00. Zwemles is onderwijs, maar op school mag je niet naar binnen. Wel 2G, niet 3G. Of toch 2G+. Gaat de booster nu 6 maanden gelden of 9 en wat als wintersport door moet gaan? Kunnen we testen voor toegang of is alles dicht, of wellicht kan ik over de grens in DLD een prik halen die wel of niet geregistreerd wordt. Gaan we 5 dagen in quarantaine of wordt dat 10 dagen, en na een test kan het vast weer sneller beëindigd worden. Mag een kind een snottebel hebben of moet het hoesten, en moet de klas bij 3 of 4 besmettingen naar huis?

Het wordt met de dag ondoorzichtiger. Laat duidelijk zijn dat ik dit niet als een sneer naar de overheid bedoel, want de overheid wordt ook aan alle kanten ondermijnd door RIVM, rechters, burgers en weet ik wat meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:36:
[...]

En zo wordt er vanaf een andere kant weer verder gewerkt aan het ondermijnen van het draagvlak.

Hier wel, daar niet. Hier wel tussen 05:00 en 17:00 en daar enkel tussen 17:00 en 22:00. Zwemles is onderwijs, maar op school mag je niet naar binnen. Wel 2G, niet 3G. Of toch 2G+. Gaat de booster nu 6 maanden gelden of 9 en wat als wintersport door moet gaan? Kunnen we testen voor toegang of is alles dicht, of wellicht kan ik over de grens in DLD een prik halen die wel of niet geregistreerd wordt. Gaan we 5 dagen in quarantaine of wordt dat 10 dagen, en na een test kan het vast weer sneller beëindigd worden. Mag een kind een snottebel hebben of moet het hoesten, en moet de klas bij 3 of 4 besmettingen naar huis?

Het wordt met de dag ondoorzichtiger. Laat duidelijk zijn dat ik dit niet als een sneer naar de overheid bedoel, want de overheid wordt ook aan alle kanten ondermijnd door RIVM, rechters, burgers en weet ik wat meer.
Ik weet al wat de volgende stap wordt zelfs...
Zwembaden dicht; want de scholen zijn het ook...

Slag gewonnen, oorlog verloren.

Was eerder in Duitsland met de horeca ook het verhaal. Vonden het oneerlijk dat ze vroeg dicht moeten. Wonnen daar een rechtszaak over, en konden toen helemaal dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:16
Ben benieuwd wanneer NL gewoon 2G gaat inzetten, paar dagen in Duitsland geweest maar wat een verademing ivm NL. Vele en ook jongeren dragen vrijwillig een mondmasker. 2G overal, kroegen zijn open, horeca noem maar op.

Ff scannen en klaar. Liever dan zo, dan zoals in NL alles maar dichthouden als paniekstuip

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

Mfpower

In dubio

Bronnetje
Gerechtigheid. Hoeven we eindelijk niet meer “illegaal” (wel gevaccineerd, geen ctb) onze dochter af te drogen en aan te kleden. Gelukkig controleerde onze zwemschool alleen op papier (strenge e-mails maar nul handhaving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:39:
[...]

Was eerder in Duitsland met de horeca ook het verhaal. Vonden het oneerlijk dat ze vroeg dicht moeten. Wonnen daar een rechtszaak over, en konden toen helemaal dicht.
Ik snap het wel vanuit de overheid. Er gaat al zoveel mis, en daar mag je wat mij betreft terecht kritiek op hebben, maar als je dan ook nog vanaf de andere kant door o.a. de rechterlijke macht verder ondergraven wordt dan is het geen doen meer.

De chaos lijkt met de dag groter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Pukson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:41:
Ben benieuwd wanneer NL gewoon 2G gaat inzetten, paar dagen in Duitsland geweest maar wat een verademing ivm NL. Vele en ook jongeren dragen vrijwillig een mondmasker. 2G overal, kroegen zijn open, horeca noem maar op.

Ff scannen en klaar. Liever dan zo, dan zoals in NL alles maar dichthouden als paniekstuip
Ook Duitsland wordt strenger: vanaf vandaag gaat de maximale groepsgrootte naar tien mensen en moeten discotheken dicht. En er zit een vaccinatieplicht aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Persoonlijke afwegingen om je te laten vaccineren mogen in De Covid kroeg aub. Enkele posts daarheen verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

Mfpower

In dubio

[ Voor 99% gewijzigd door Mfpower op 28-12-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Yaksa schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:45:
[...]

Ook Duitsland wordt strenger: vanaf vandaag gaat de maximale groepsgrootte naar tien mensen en moeten discotheken dicht. En er zit een vaccinatieplicht aan te komen.
Diverse landen hebben de Kerstdagen afgewacht volgens mij en het risico genomen dat dit op de lange termijn wat negatieve effecten zal hebben. Je ziet nu in bv. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje dat er ook meer en meer maatregelen worden genomen. Niet zo rigoureus als in Nederland, maar ze komen wel steeds dichterbij hoe wij hier zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:39:

Als het CTB wordt uitgebreid naar het onderwijs, en dat wetsvoorstel heeft Hugo al aangekondigd, dan is het inderdaad meteen ongedaan gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54

Bronnetje
Is alleen een tijdelijke schorsing totdat de gemeente het bezwaar heeft beantwoord, zie https://www.rechtspraak.n...roleren-voor-zwemles.aspx Dus als de gemeente straks nee zegt, mag er gewoon weer gecontroleerd worden. Die uitspraak zal wel snel volgen, neem ik aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:36:
want de overheid wordt ook aan alle kanten ondermijnd door RIVM, rechters, burgers en weet ik wat meer.
De overheid die 'ondermijnd' wordt door rechters? Het moet niet gekker worden.

Als de overheid ondermijnd wordt door rechters, kun je mijns inziens concluderen dat de overheid het recht ondermijnt (en dus terechtgewezen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
martwoutnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:05:
Is alleen een tijdelijke schorsing totdat de gemeente het bezwaar heeft beantwoord, zie https://www.rechtspraak.n...roleren-voor-zwemles.aspx Dus als de gemeente straks nee zegt, mag er gewoon weer gecontroleerd worden. Die uitspraak zal wel snel volgen, neem ik aan.
Nee, dat zie je verkeerd. Met deze uitspraak in de hand wordt het voor de gemeente vrijwel onmogelijk om niet in het voordeel van de zwemschool te beslissen. Zie motivering van de uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:08:
[...]

Nee, dat zie je verkeerd. Met deze uitspraak in de hand wordt het voor de gemeente vrijwel onmogelijk om niet in het voordeel van de zwemschool te beslissen. Zie motivering van de uitspraak.
CTB is alleen geschorst omdat de rechter een redelijke kans ziet dat het bezwaar wordt gehonoreerd. Het zegt dus niets over wat de gemeente moet beslissen. Die kunnen nog steeds anders beslissen en dan gaat de CTB weer gelden. En dan kan de ouder weer naar de rechter stappen.

NOS meldt dat Omicron nu meerderheid besmettingen is: https://nos.nl/artikel/24...ante-variant-in-nederland

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:06
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:16:
[...]
Dat klopt inderdaad niet, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat de doelpalen verschuiven door het virus.
Maar dan zeg je nog steeds dat de doelpalen verschuiven, terwijl het doel helemaal niet verandert is. Het maakt nl. geen bal uit wat dat virus doet, het doel blijft hoe dan ook om de zorg overeind te houden.
[...]
Als je er in gelooft dat een virus om 16:59 niet actief is en om 17:01 wel, dan kan je het inderdaad een nuttige maatregel noemen om winkels te sluiten tussen 17:00 en 05:00.
Sorry, maar dit is natuurlijk echt onzin. Feitelijk zeg je nu nl. dat als een maatregel niet 100% werkt, de maatregel daarmee onzin is. En dat terwijl alle maatregelen puur zijn bedoeld om de verspreiding af te remmen (en dus niet te stoppen). Het idee van de winkels om 17:00 sluiten is dat de besmettingen minder worden doordat mensen 's avonds minder op pad zijn. Dat wil dus niet zeggen dat we overdag niet verwachten dat er besmettingen zullen zijn, maar wel dat we verwachten dat het aamtal besmettingen over de hele dag minder zijn.

Als je echt 100% effectiviteit wil en anders een maatregel onzin vindt, kun je elke maatregel opdoeken want er is geen enkele maatregel die elke besmetting stopt.
Je hebt het nu over de huidige lockdown, en verrassend genoeg (wellicht) heb ik de maatregelen van de winkels helemaal sluiten zoals nu nooit een fop-maatregelen genoeg.
Je zag de groei van online shoppen al beginnen toen de winkels om 17:00 dicht moesten. En die sluiting heb je wel degelijk een fopmaatregel genoemd (hierboven doe je dat verkapt zelfs ;) )
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:17:
[...]
Als dat gehaald wordt dan hebben ze dat prima gedaan. Voornamelijk te danken aan de tomeloze inzet van de GGD en zijn medewerkers, laten we dat ook vooral eens benoemen.
Dat ligt niet alleen aan de GGD, Nederland (inclusief regering) heeft het prikken zelf op zich goed voor elkaar. Het probleem ligt er vooral in dat de regering niet kan schakelen. De oorspronkelijke planning was eind dit jaar te beginnen met boosteren. Toen dat eerder moest gaf dat problemen en je ziet nu dat het op stoom komt (grotendeels) volgens de oorspronkelijke planning. Het prikken kunnen we dus wel, maar het tijdig schakelen zit er echt niet in. Daarvoor moet je vooruit plannen en kijken naar verschillende opties, en dat is met deze regering (ook buiten corona) nog nooit gelukt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
martwoutnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:11:
CTB is alleen geschorst omdat de rechter een redelijke kans ziet dat het bezwaar wordt gehonoreerd. Het zegt dus niets over wat de gemeente moet beslissen. Die kunnen nog steeds anders beslissen en dan gaat de CTB weer gelden. En dan kan de ouder weer naar de rechter stappen.
Dat zou dus erg dom zijn, want dan zou de gemeente zeer waarschijnlijk (/vrijwel zeker) opnieuw verliezen. Immers, de rechtbank heeft duidelijk gemaakt dat het zwembad niet gezien moet worden als binnensportlocatie maar als onderwijslocatie. En in het onderwijs geldt het CTB (vooralsnog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:24:
[...]

74% procent van 18+ is nog niet geboosterd. 40+ kan net een afspraak maken. Blijkbaar is er nog geen ruimte voor heel 18+ omdat het nog te druk is in andere groepen.
De vraag ging over 70+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:06:
[...]

De overheid die 'ondermijnd' wordt door rechters? Het moet niet gekker worden.

Als de overheid ondermijnd wordt door rechters, kun je mijns inziens concluderen dat de overheid het recht ondermijnt (en dus terechtgewezen wordt).
De overheid heeft zwemles anders aangemerkt, door de rechter wordt dit nu veranderd. Ik denk dat de overheid het in dit geval bij het rechte eind had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:13:
[...]

Dat zou dus erg dom zijn, want dan zou de gemeente zeer waarschijnlijk (/vrijwel zeker) opnieuw verliezen. Immers, de rechtbank heeft duidelijk gemaakt dat het zwembad niet gezien moet worden als binnensportlocatie maar als onderwijslocatie. En in het onderwijs geldt het CTB (vooralsnog) niet.
Alleen maar omdat er alleen zwemlessen worden gegeven. In het ergste geval past de minister gewoon het besluit aan dat alleen kinderen naar binnen mogen en het is rond. Ik vind de rechter wel wat op de stoel gaan zitten want of een ouder wel of niet naar de kleedkamer mag doet niets af aan het kunnen krijgen van zwemles. De rechter stelt trouwens wel vast dat het niet betekent dat de ouder op de tribune mag gaan zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan

Het mag gezegd, deze had ik eerlijk niet verwacht. Mooi getal, toch nog een opsteker voor de dag.

Blijkbaar een storing :'(

[ Voor 51% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:19
- Dubbel -

[ Voor 85% gewijzigd door Lycaon op 28-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
martwoutnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:16:
Alleen maar omdat er alleen zwemlessen worden gegeven. In het ergste geval past de minister gewoon het besluit aan dat alleen kinderen naar binnen mogen en het is rond.
Dat de minister hier nu weer wat aan gaat doen ligt wel voor de hand. Elke keer als de rechter hem in het ongelijk stelt wordt, zoals @MikeyMan ook al terecht zei, weer een nieuwe set regels geïntroduceerd om de uitspraak van de rechter te omzeilen.
Ik vind de rechter wel wat op de stoel gaan zitten want of een ouder wel of niet naar de kleedkamer mag doet niets af aan het kunnen krijgen van zwemles. De rechter stelt trouwens wel vast dat het niet betekent dat de ouder op de tribune mag gaan zitten.
Dat vind jij, maar de zwemschool heeft anders betoogt. Zij stelde eerder namelijk dat het essentieel is dat ouders ook hun kind kunnen 'overdragen' aan de zweminstructeurs zodat dit veilig gebeurt en zodat de instructeurs ook op de hoogte zijn van eventueel bijzondere omstandigheden.

En eerlijk gezegd snap ik dat ook. Heb jij (jonge) kinderen? Ik zou als ouder ook graag helpen bij het aan- en uitkleden van mijn kind om zeker te weten dat dit veilig gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:17:
[Twitter]

Het mag gezegd, deze had ik eerlijk niet verwacht. Mooi getal, toch nog een opsteker voor de dag.
Met storing ;), laatste storing was inmiddels ook weer paar weken geleden, dus nu wel weer tijd voor :+ .
Door een technische storing in de datastroom zijn de meldingen en de teststraten-data niet volledig doorgekomen naar het RIVM. De cijfers omtrent de meldingen en het aantal afgenomen testen die vandaag worden weergegeven zijn daarom mogelijk een onderrapportage van het werkelijke aantal meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:11:
[...]

Maar dan zeg je nog steeds dat de doelpalen verschuiven, terwijl het doel helemaal niet verandert is. Het maakt nl. geen bal uit wat dat virus doet, het doel blijft hoe dan ook om de zorg overeind te houden.
[...]
Het maakt bijzonder veel uit wat het virus doet, het virus is namelijk de reden dat de zorg overbelast dreigt te raken. Elke verandering in het virus is van essentieel belang in het bepalen van onze strategie.
Sorry, maar dit is natuurlijk echt onzin. Feitelijk zeg je nu nl. dat als een maatregel niet 100% werkt, de maatregel daarmee onzin is. En dat terwijl alle maatregelen puur zijn bedoeld om de verspreiding af te remmen (en dus niet te stoppen). Het idee van de winkels om 17:00 sluiten is dat de besmettingen minder worden doordat mensen 's avonds minder op pad zijn. Dat wil dus niet zeggen dat we overdag niet verwachten dat er besmettingen zullen zijn, maar wel dat we verwachten dat het aamtal besmettingen over de hele dag minder zijn.
Het bleek zeer effectief zullen we maar zeggen. Zo effectief dat de maatregelen bijzonder zwaar aangescherpt is.
Als je echt 100% effectiviteit wil en anders een maatregel onzin vindt, kun je elke maatregel opdoeken want er is geen enkele maatregel die elke besmetting stopt.
Een maatregel hoeft niet 100% effectief te zijn. Maar moet wel in verhouding meer positieve effecten hebben dan negatieve effecten. Het om 17:00 sluiten van de winkels heeft voornamelijk negatieve effecten gehad, denk aan veel te veel drukte om voor 17:00 nog even snel de boodschap te doen.
Je zag de groei van online shoppen al beginnen toen de winkels om 17:00 dicht moesten. En die sluiting heb je wel degelijk een fopmaatregel genoemd (hierboven doe je dat verkapt zelfs ;) )
De winkelsluiting tussen 17:00 en 05:00 is een fop-maatregel wat mij betreft. Dat was het, dat is het en dat zal het blijven. Negatieve effecten waren veel groter dan de positieve effecten.
[...]

Dat ligt niet alleen aan de GGD, Nederland (inclusief regering) heeft het prikken zelf op zich goed voor elkaar.
Vandaar dat men massaal de grens over vlucht om een booster te halen, omdat het zo goed voor elkaar is. En dat er hier kwetsbare ouderen zitten te wachten terwijl we 1982 al uitnodigen en zelfs prikken. NL heeft het prikken alles behalve goed voor elkaar, het is wat mij betreft 100% aan de inzet van de GGD te danken dat er toch nog zoveel voor elkaar is gekomen tot op heden.

We mogen heel blij zijn met die geoliede machine. Hoe ze het doen weet ik niet, maar ze zijn elke keer in staat om als de overheid faalt het zo op te lossen dat NL niet ten onder gaat aan het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
geenstijl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:24:
[...]
Met storing ;), laatste storing was inmiddels ook weer paar weken geleden, dus nu wel weer tijd voor :+ .

[...]
Ah dat verklaart alweer een boel.

Zou er vanavond een persco zijn? Normaal zijn er dan storingen namelijk :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:23:
[...]

Dat de minister hier nu weer wat aan gaat doen ligt wel voor de hand. Elke keer als de rechter hem in het ongelijk stelt wordt, zoals @MikeyMan ook al terecht zei, weer een nieuwe set regels geïntroduceerd om de uitspraak van de rechter te omzeilen.
Hoho... Ik zit zoals je weet iets anders in de wedstrijd...

In dit geval meer in lijnt met @Drardollan...

De overheid probeert de zwemles nog doorgang te laten vinden. En bedenkt daar een 'creatieve' oplossing voor. Allerlei lui over de jank, en een rechtszaak verder blijkt dat die creatieve oplossing iets te creatief is.

Als ze gelijkgesteld worden met scholen is het niet meer dan fair dat de zwemlessen ook minimaal net zo lang dicht blijven. Degenen die de rechtszaak hebben aangespannen schieten m.i. zichzelf enorm in de voet.

Edit: iedereen wil zoveel mogelijk maatwerk, zodat zij nog open kunnen blijven. Maatregelen allemaal prima, maar wel voor een ander!
Vervolgens doet de overheid een (toegegeven, slechte) poging tot wat maatwerk, zijn er anderen verontwaardigd en moet er weer iets dicht. Blijkbaar accepteren we alleen alles dicht of alles open.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 28-12-2021 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:04:
Als het CTB wordt uitgebreid naar het onderwijs, en dat wetsvoorstel heeft Hugo al aangekondigd, dan is het inderdaad meteen ongedaan gemaakt.
Een coronapas voor het onderwijs staat nogal haaks op het recht op vrij toegankelijk onderwijs. Hoeveel van dit soort vrijheden moeten er nu opgeofferd worden? Wat dat betreft terecht dat hier een stokje voor gestoken is.
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:16:
De overheid heeft zwemles anders aangemerkt, door de rechter wordt dit nu veranderd. Ik denk dat de overheid het in dit geval bij het rechte eind had.
Is zwemles niet essentieel in een land als Nederland? Genoeg sloten en grachten waar kinderen in kunnen vallen. Kunnen zwemmen is van levensbelang.

Verder is de rechtspraak de enige toevlucht voor burgers (of instanties) die het niet eens zijn met de overheid. Zonder dat zijn burgers en instanties dus overgeleverd aan de grillen van de politiek.

Sowieso hoef je niet te treuren, per saldo komt het kabinet nog altijd als winnaar uit de bus. Folkert Jensma schreef hier al over afgelopen november. In de meeste rechtszaken rondom coronamaatregelen willen rechters geen ingreep doen, dus wint het kabinet eigenlijk altijd.
Yaksa schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:45:
En er zit een vaccinatieplicht aan te komen.
De Duitse vaccinatieplicht is niet serieus te nemen.

Duitsland heeft geen administratie van de vaccinaties, die is enkel bekend bij de huisartsen welke niet verplicht zijn om hun gegevens met de overheid te delen. De vaccinatiecentra vernietigen hun gegevens conform de Duitse privacywetgeving. Mensen automatisch een boete sturen gaat niet lukken, hooguit zullen een paar pechvogels tot voorbeeld gemaakt worden en de rest ontspringt de dans.

Kanselier Scholz heeft de stemming in de Bondsdag over de vaccinatieplicht tot een gewetenszaak bestempelt. Dat klinkt heel nobel, maar het heeft ook een praktisch nut. Op deze manier kan Scholz alle verantwoordelijkheid van zich afschuiven ongeacht de uitkomst. De parlementariërs waren vrij om zelf te kiezen, dus is hij en zijn coalitie vrijgepleit van negatieve gevolgen na de stemming.
Pukson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:41:

Misschien een luikje maken in je mouw? Dat wordt vaak prikken: Is de booster echt maar tien weken werkzaam tegen covid?
Is de booster echt maar tien weken werkzaam tegen covid?
Die berichten verschijnen in diverse media en ja, na tien weken lijkt er inderdaad sprake van een afnemende werking van het vaccin tegen de omikronvariant. Die zal binnenkort in heel Nederland dominant zijn.

Een Brits onderzoek laat zien dat mensen die zijn ingeënt met AstraZeneca en een booster van Pfizer of Moderna ontvingen, na twee tot vier weken voor 60 procent beschermd waren tegen symptomatische klachten. Na 10 weken was dat bij een Pfizer-booster gedaald tot 35 procent en na een booster met Moderna tot 45 procent. Let wel: tegen symptomatische klachten. Dat is iets anders dan ernstige covid, waardoor mensen in het ziekenhuis terecht komen. De beschermingspercentages tegen ziekenhuisopname zijn hoger.

De combinatie driemaal Pfizer gaf na een week een hogere effectiviteit: 70 procent. Maar na 10 weken daalde dat tot 45 procent. De meest robuuste combinatie is tweemaal Pfizer en een Moderna-booster. Na negen weken was de effectiviteit nog altijd 75 procent.
Afhankelijk van je combinatie van vaccins is het met tien weken weer over voor je booster, minder als drie maanden voordat je weer op het oude niveau zit.

Nog los van het feit dat de meetwijze van effectiviteit gestoeld is op de aanwezigheid van antilichamen welke hoe dan ook verdwijnen na een tijdje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
CMD-Snake schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:27:
Afhankelijk van je combinatie van vaccins is het met tien weken weer over voor je booster, minder als drie maanden voordat je weer op het oude niveau zit.
Maar je hebt wel kunnen skiën... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:27:
Hoho... Ik zit zoals je weet iets anders in de wedstrijd...
Oeps, zo had ik het inderdaad niet bedoeld :>. Bedoelde meer dat je hierboven al aangaf dat er nu waarschijnlijk nieuwe regels zullen volgen ;).
Als ze gelijkgesteld worden met scholen is het niet meer dan fair dat de zwemlessen ook minimaal net zo lang dicht blijven. Degenen die de rechtszaak hebben aangespannen schieten m.i. zichzelf enorm in de voet.
Dat is wel een interessante visie :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Is zwemles niet essentieel in een land als Nederland? Genoeg sloten en grachten waar kinderen in kunnen vallen. Kunnen zwemmen is van levensbelang.
Dat lijkt mij wel. Zwemles is essentieel. Maar het aan en uitkleden van je kinderen niet als je zelf weigert een CTB te hebben. Dat is een keuze.
Verder is de rechtspraak de enige toevlucht voor burgers (of instanties) die het niet eens zijn met de overheid. Zonder dat zijn burgers en instanties dus overgeleverd aan de grillen van de politiek.
Dan heb je het over fundamenteel andere problemen dan een stelletje sensatiezoekers die voor de bühne hun kinderen buiten staan uit te kleden omdat het zo lekker de aandacht trekt.
Sowieso hoef je niet te treuren, per saldo komt het kabinet nog altijd als winnaar uit de bus. Folkert Jensma schreef hier al over afgelopen november. In de meeste rechtszaken rondom coronamaatregelen willen rechters geen ingreep doen, dus wint het kabinet eigenlijk altijd.
Ik denk dat we dit niet als een strijd moeten zien. Als men gewoon de maatregelen opvolgt met zijn allen dan zijn we er het snelste weer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Nog los van het feit dat de meetwijze van effectiviteit gestoeld is op de aanwezigheid van antilichamen welke hoe dan ook verdwijnen na een tijdje.
Nee. Men meet hier effectiviteit tegen symptomatisch Covid, zoals in je bron wordt vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:27
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:30:
[...]

Dat lijkt mij wel. Zwemles is essentieel. Maar het aan en uitkleden van je kinderen niet als je zelf weiger een CTB te hebben. Dat is een keuze.

[...]

Dan heb je het over fundamenteel andere problemen dan een stelletje sensatiezoekers die voor de bühne hun kinderen buiten staan uit te kleden omdat het zo lekker de aandacht trekt.

[...]

Ik denk dat we dit niet als een strijd moeten zien. Als men gewoon de maatregelen opvolgt met zijn allen dan zijn we er het snelste weer vanaf.
Ik heb ook 't gevoel dat een deel er hier instaat met de mening "de overheid doet dit om ons te pesten". Volgens mij proberen ze zoveel mogelijk toe te staan wat ze belangrijk vinden, terwijl de impact op de besmettingen zo beperkt mogelijk waren.

Voor zwemles was een uitzondering gemaakt op de lockdown, maar dan wel met deze regels. Ik zie de uitzondering dat zwemles door mag gaan nu inderdaad wel verdwijnen. Inderdaad een gevalletje van slag gewonnen, oorlog verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Een coronapas voor het onderwijs staat nogal haaks op het recht op vrij toegankelijk onderwijs. Hoeveel van dit soort vrijheden moeten er nu opgeofferd worden? Wat dat betreft terecht dat hier een stokje voor gestoken is.
Alles >:). Ik zou maar niet te vroeg juichen, ik vrees dat het CTB in het onderwijs gewoon wordt ingevoerd zometeen.

Kan iemand mij uitleggen waarom dat noodzakelijk is terwijl we de afgelopen maanden ook gewoon het onderwijs open hebben gehad en het toen blijkbaar geen probleem was?

Precies. Dat is de ervaring tot nu toe inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Maar het aan en uitkleden van je kinderen niet als je zelf weigert een CTB te hebben. Dat is een keuze.
Wat mij betreft is dat alleen niet-essentieel als ze moeten leren zwemmen met kleren :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb ook 't gevoel dat een deel er hier instaat met de mening "de overheid doet dit om ons te pesten". Volgens mij proberen ze zoveel mogelijk toe te staan wat ze belangrijk vinden, terwijl de impact op de besmettingen zo beperkt mogelijk waren.

Voor zwemles was een uitzondering gemaakt op de lockdown, maar dan wel met deze regels. Ik zie de uitzondering dat zwemles door mag gaan nu inderdaad wel verdwijnen. Inderdaad een gevalletje van slag gewonnen, oorlog verloren.
Ik heb, zoals je weet, genoeg aan te merken op de overheid. Maar juist dit stuk hebben ze goed aangepakt wat mij betreft. Wat nu vakkundig door een stel aandachtstrekkers om zeep wordt geholpen dankzij een meewerkende rechter.

Ik had altijd het idee dat rechters ook naar de situatie keken en niet enkel naar de letterlijke regels die er staan. Er zou, voor zover ik weet, altijd ruimte zijn in de rechtspraak voor een deel eigen interpretatie. Ik snap niet dat een rechter tot deze uitkomst is gekomen.

Het zal er inderdaad wel weer in eindigen dat het grootste deel van de mensen die de regels wel gewoon opvolgden gestraft worden voor het gedrag en gedram van een hele kleine meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RIVM: omicronvariant nu dominant in Nederland

De omicronvariant van het coronavirus is dominant geworden in Nederland. Dat betekent dat het bij meer dan de helft van alle vastgestelde besmettingen om die virusversie gaat. De deltavariant is verdrongen naar de tweede plaats.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwacht dat de snelle verspreiding van de omicronvariant „de komende tijd tot extra besmettingen zal leiden, waardoor ook het aantal ziekenhuisopnames weer zal toenemen.”
https://www.telegraaf.nl/...-nu-dominant-in-nederland

Mixed feelings. Het is goed om te lezen dat Omikron dominant is geworden. We wisten dat dit zou gaan gebeuren, dit was niet tegen te houden. Het is denk ik goed dat het nu gebeurd is zodat we een veel beter beeld gaan krijgen wat deze variant inhoudt.

Maar aan de andere kant laat het RIVM nu al duidelijk doorschemeren dat enige versoepeling geen optie is. Dat klinkt leuk om mijn overtuiging van 1 maart te bevestigen, maar ik zie veel liever dat ik het volledig mis heb en we snel weer een vrijer leven kunnen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:27
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:33:
[...]

Alles >:). Ik zou maar niet te vroeg juichen, ik vrees dat het CTB in het onderwijs gewoon wordt ingevoerd zometeen.

Kan iemand mij uitleggen waarom dat noodzakelijk is terwijl we de afgelopen maanden ook gewoon het onderwijs open hebben gehad en het toen blijkbaar geen probleem was?

[...]

Precies. Dat is de ervaring tot nu toe inderdaad.
Omdat er geen wettelijke grondslag was/ ze de impact daarvan op dat moment te groot vonden? Alles wat ze doen is een belangenafweging.

Als veel besmettingen naar mening van de regering een probleem zijn voor de volksgezondheid, dan moet er iets aan die besmettingsaantallen gedaan worden.

Als het onderwijs een grote bron van besmettingen is, zijn er een paar opties:
A. Accepteren, dus voor de rest van 't land veel meer maatregelen
B. Helemaal dicht, dus voor de rest van 't land minder maatregelen
C. Aantal besmettingen aanpakken door bijv. CTB

De lijn was lange tijd optie A, nu een tijdje optie B, maar beiden zijn eigenlijk niet acceptabel. Dus dan wordt C de optie. Of heb je liever A of B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:41:
[...]
Als het onderwijs een grote bron van besmettingen is, zijn er een paar opties:
A. Accepteren, dus voor de rest van 't land veel meer maatregelen
B. Helemaal dicht, dus voor de rest van 't land minder maatregelen
C. Aantal besmettingen aanpakken door bijv. CTB

De lijn was lange tijd optie A, nu een tijdje optie B, maar beiden zijn eigenlijk niet acceptabel. Dus dan wordt C de optie. Of heb je liever A of B?
Hoe zie jij optie C in het PO gebeuren? Die kinderen zijn niet gevaccineerd. Je kan toch moeilijk verlangen dat alle kinderen in het PO 5 dagen in de week een test gaan doen bij de GGD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dat lijkt mij wel. Zwemles is essentieel. Maar het aan en uitkleden van je kinderen niet als je zelf weiger een CTB te hebben. Dat is een keuze.
Nee, dat is een merkwaardige koppelverkoop. Ouders dwingen via hun kinderen, iets waar onze minister wel een handje van heeft. Kinderen die voor hun zwemdiploma A of B gaan hebben doorgaans begeleiding van hun ouders nodig.

We moeten echt eens uit de hype van de coronapas stappen. Tot op heden liggen theorie en praktijk mijlen ver uit elkaar. In september hadden we een mooie uitgangssituatie en de coronapas kon die status quo niet behouden.
"Doe nu maar". Een gevaarlijk mantra is dat waarbij we het kabinet een vrijbrief geven om als een olifant door de porseleinkast te laten razen. We moeten kritisch blijven en waar nodig via de rechter ons gelijk halen als de overheid haar boekje te buiten gaat. Je kan moeilijk zeggen dat dit per onderwerp moet gaan gelden ineens. Overigens genoeg mensen die "Nu maar doen" alleen krijgen zo nog voornamelijk zuur en weinig zoet na al dat brave gedrag.
rik86 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:33:
De overheid doet dit ook niet in ons belang. ;) Je ziet dat in twee jaar corona in Den Haag beeldvorming en machtspolitiek nog altijd de boventoon voeren. Als het belang van Nederland daarmee bediend wordt is het meer een toevallige bijwerking zo lijkt het. Degene die het coronabeleid maken letten er nauwlettend op wat dit betekent voor hun politieke aanzien. Als De Jonge zo heilig overtuigt is van 2G had hij de wetgeving begin deze maand naar de Tweede Kamer gestuurd. Het verlies neem je dan voor lief, je handelt in de overtuiging wat juist is voor het land en niet voor je politieke ego.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:23:
[...]

Ik zou als ouder ook graag helpen bij het aan- en uitkleden van mijn kind om zeker te weten dat dit veilig gebeurt.
Dat kan ook. Maar dan moet je er even wat voor doen, in het algemeen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:24
D-e-n schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:49:
[...]

Dat kan ook. Maar dan moet je er even wat voor doen, in het algemeen belang.
Dat recht beperken eindigt dus bij onderwijs. En daar ben ik het eerlijk gezegd 100% mee eens. :)
Pagina: 1 ... 104 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.