Waar baseer je de stelling op dat NL een week voorloopt op B en D? De telegraaf (niet de meest betrouwbare bron, dat geef ik toe) meldde gisteren in het live-blog dat volgens klinisch bioloog Emmanuel Andre (kat univ. leuven) Omicron in Belgie momenteel dominant is. Er gebeurd dan dus iets geks, als dat gegeven klopt EN de cijfers blijven dalen. Want die 2 gaan eigenlijk niet samen, tenzij het zodanig onder de radar verspreid dat we het in de cijfers niet afdoende terugzien (en dat is dan goed nieuws)t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:30:
[...]
NL loopt misschien een weekje voor op B en D. We hebben een sterke historische binding met Zuid-Afrika en daardoor nog altijd veel vluchten van Schiphol op Kaapstad en Johannesburg.
Ik ga uit van de sluiting van de scholen, en dat was op vrijdag. De scholen schijnen namelijk het allergrootste probleem en allergrootste aanjager te zijn.t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:54:
[...]
Het begin van de lockdown was zondag, het laatste besmettingscijfer is van maandag, 8 dagen verschil. Dat is de vertraging waarbij het effect zo'n beetje zichtbaar moet worden.
Die verzwaringen op zondag doen er voor mij niet zoveel toe. Paar winkels dicht en dat was het wel. Dat gaat echt geen groot verschil maken.
Die dagelijkse ophef geloof ik niet in. Ik zeg niet voor niets dat we eerst op Pasen 2020 moeten wachten. In de winkels en op straat gebeurd er helemaal niets.Tel daarbij dat net voor de lockdown nog even een "zwarte zaterdag" ontstond en dan kunnen de opwaarse effecten daarvan mengen met de neerwaartse effecten van de zondag. Ik verwacht dat de komende dagen de cijfers wat dalen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
longemboliën zijn bij covid eigenlijk altijd het gevolg van de covid. Zeker als je de longschade op de ct naast de longembolieën ook ziet. Die mensen worden terecht ingeboekt als covidpatient.brothermaynard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:52:
[...]
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Covid-pneumonie wordt als dusdanig inbeboekt. Waarom zouden ze dat immers niet doen? Er is geen voordeel te vinden in een onjuiste registratie. En een pneumonie en covid zijn meestal 1+1 = 2 geneeskunde (zeker als de thorax bijpassend is).
wat bedoeld wordt met 'bijkomende covid' is iemand die vanwege bijv een hersenschudding wordt opgenomen, of galsteenaanvallen, of een appendicitis (=blinde darm ontsteking). Hoe dat met allerlei thrombo-embolische ziekten zit (hersen-/hartinfarct) bij een covid-infectie moet ik je schuldig blijven (ivm de verhoogde stolling bij covid), maar misschien weet @LZ86 dat?
Ik weet dat op de verpleegafdeling af en toe iemand ligt die ook iets anders heeft. Maar het meerendeel is daar primair vanwege die covid. Op de IC al helemaal. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand covid als bijzaak had.
Een verschil zou de vaccinatiegraad kunnen zijn, ik weet om eerlijk te zijn niet waar België staat qua 1/2 prik en boosters.brothermaynard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:59:
[...]
Waar baseer je de stelling op dat NL een week voorloopt op B en D? De telegraaf (niet de meest betrouwbare bron, dat geef ik toe) meldde gisteren in het live-blog dat volgens klinisch bioloog Emmanuel Andre (kat univ. leuven) Omicron in Belgie momenteel dominant is. Er gebeurd dan dus iets geks, als dat gegeven klopt EN de cijfers blijven dalen. Want die 2 gaan eigenlijk niet samen, tenzij het zodanig onder de radar verspreid dat we het in de cijfers niet afdoende terugzien (en dat is dan goed nieuws)
Al denk ik zelf dat die vaccinaties eigenlijk geen fluit doen tegen besmettingen in het algemeen. Enkel tegen ernstige ziekte lijken ze prima te werken. Er zijn voorlopige signalen dat juist gevaccineerden grotere kans lopen op een besmetting met Omikron.
Booster zouden in NL de doorlopende dalingen in de ziekenhuizen deels kunnen verklaren. Boosters zijn eerst bij de kwetsbaren gezet en dat lijkt significant minder opnames op te leveren. Mogelijk versterkt door Omikron wat minder ziekmakend zou kunnen zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 10:05 ]
Dank voor je reactie en voor wat betreft dit laatste: we gaan het zien. Het is dus precies wat anderen op dit forum een aantal maanden geleden ook zeiden over de booster: "nee hoor, dat is alleen voor de zwakkeren onder ons". Ondertussen moet iedereen verplicht de derde prik krijgen. De cirkel is dus weer rond want jij denkt/verwacht nu hetzelfde voor de volgende prikken. Ik help je er over een paar maanden aan herinneren als iedereen verplicht voor een vierde prik mag langskomen bij de GGDMikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:52:
Gaan we elk half jaar prikken? Als we de sterfte in de verzorginstehuizen onder controle willen houden daar misschien wel. Voor de hele populatie? Lijkt me heel sterk met de huidige stand van zaken.
En wat betreft 'expres'... het punt dat ik probeer te maken is dat ook hier continu geroepen wordt dat het vaccin goed helpt en dat boosters niet nodig zijn (of alleen beperkt) maar steeds na een aantal maanden blijkt dat het veel minder rooskleurig is dan eerder voorgesteld of dat door ons kabinet de doelpalen worden verplaatst.
Hoezo moet Omikron eerst dominant worden? Gewoon in de ziekenhuizen testen met welke variant ze erin komen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:58:
Eerst moet Omikron overal dominant worden. Daarna duurt het nog tussen de 10 en 14 dagen voor je dit in de ziekenhuizen terugziet. Daarna heb je nog zeker 6-8 weken nodig om het serieus te onderzoeken en er voorlopige conclusies aan te verbinden.
Maar wat had je dan gewild? Doelpalen stonden eerst op 2 prikken, Omicron kickt erin, "ja nee sorry we gaan nu niks meer doen we hadden de doelpalen al geplaatst, succes Nederland!"Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:05:
[...]
Dank voor je reactie en voor wat betreft dit laatste: we gaan het zien. Het is dus precies wat anderen op dit forum een aantal maanden geleden ook zeiden over de booster: "nee hoor, dat is alleen voor de zwakkeren onder ons". Ondertussen moet iedereen verplicht de derde prik krijgen. De cirkel is dus weer rond want jij denkt/verwacht nu hetzelfde voor de volgende prikken. Ik help je er over een paar maanden aan herinneren als iedereen verplicht voor een vierde prik mag langskomen bij de GGD.
En wat betreft 'expres'... het punt dat ik probeer te maken is dat ook hier continu geroepen wordt dat het vaccin goed helpt en dat boosters niet nodig zijn (of alleen beperkt) maar steeds na een aantal maanden blijkt dat het veel minder rooskleurig is dan eerder voorgesteld of dat door ons kabinet de doelpalen worden verplaatst.
Nee natuurlijk niet, daarom zou het de overheid (en de media) sieren wat realistischer te communiceren en geen beloftes te doen die ze niet waar kunnen maken. Dat roep ik constant.Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:07:
Maar wat had je dan gewild? Doelpalen stonden eerst op 2 prikken, Omicron kickt erin, "ja nee sorry we gaan nu niks meer doen we hadden de doelpalen al geplaatst, succes Nederland!"
De mensen die nu opgenomen worden zullen nog veelal Delta zijn. Omikron zal eerst dominant moeten worden (mogelijk is het dat al, we hebben maar weinig inzicht hierin in NL) voor je deze mensen in de ziekenhuizen zal zien. Zeker omdat Omikron in de eerste instantie onder de jongeren rondgaat die sowieso minder snel opnames nodig hebben. Nadat Omikron dominant is moet dit eerst naar de oudere groepen gaan doorsijpelen, die moeten dan mogelijk naar het ziekenhuis en dan kan je er conclusies aan verbinden.Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:06:
[...]
Hoezo moet Omikron eerst dominant worden? Gewoon in de ziekenhuizen testen met welke variant ze erin komen.
Je kan niet op basis van 2 dagen en 3 samples in de ziekenhuizen een serieuze conclusie trekken. Dit heeft tijd nodig.
De scholen zijn altijd dicht op zaterdag en zondag, dat valt binnen het normale weekdagpatroon. De eerste afwijking van dat patroon was de maandag waraop de scholen dicht bleven. Dat gaan we vanaf vandaag of morgen in de cijfers zien.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:01:
[...]
Ik ga uit van de sluiting van de scholen, en dat was op vrijdag. De scholen schijnen namelijk het allergrootste probleem en allergrootste aanjager te zijn.
[...]
In dit geval is het niet zozeer het verplaatsen van de doelpalen, maar het beklagen bij de scheidsrechter dat je niet de volledige 3 punten meer krijgt nadat de tegenstander de gelijkmaker heeft gemaakt.
edit: Zie zojuist je reactie er ook op.
De communicatie kan zeker beter, aangezien het toch wel heel binair is. De ene week staan we er super voor, de andere week is het de noodrem. Ik kan me voorstellen dat voor mensen die het niet zo op de voet volgen of die gewoon wat minder goed onderlegd zin in het correct interpreteren van de berichtgeving, dat het verwarrend werkt en dat dit de bereidheid ondermijnt. Echter is er ook een significante groep die willens en wetens de zaken verkeerd interpreteren of door middel van selectief citeren aan stemmingsmakerij doen.
De laatste zijn naar mijn ervaring toch vooral te vinden onder de categorie mensen die meer van het "eigen onderzoek" zijn, ironisch genoeg.
edit: Zie zojuist je reactie er ook op.
De communicatie kan zeker beter, aangezien het toch wel heel binair is. De ene week staan we er super voor, de andere week is het de noodrem. Ik kan me voorstellen dat voor mensen die het niet zo op de voet volgen of die gewoon wat minder goed onderlegd zin in het correct interpreteren van de berichtgeving, dat het verwarrend werkt en dat dit de bereidheid ondermijnt. Echter is er ook een significante groep die willens en wetens de zaken verkeerd interpreteren of door middel van selectief citeren aan stemmingsmakerij doen.
De laatste zijn naar mijn ervaring toch vooral te vinden onder de categorie mensen die meer van het "eigen onderzoek" zijn, ironisch genoeg.
[ Voor 63% gewijzigd door Cid Highwind op 28-12-2021 10:14 ]
"Waar is het perspectief, de lange termijn visie???" roept half Nederland dan.Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
[...]
Nee natuurlijk niet, daarom zou het de overheid (en de media) sieren wat realistischer te communiceren en geen beloftes te doen die ze niet waar kunnen maken. Dat roep ik constant.
And to think they once said that computers would take away jobs.
We zullen zien. Ik denk dat we er helemaal niets van gaan zien. Het zou mijn ten zeerste verbazen als we structureel onder de 9k besmettingen zouden komen binnen nu en 10 dagen.t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
[...]
De scholen zijn altijd dicht op zaterdag en zondag, dat valt binnen het normale weekdagpatroon. De eerste afwijking van dat patroon was de maandag waraop de scholen dicht bleven. Dat gaan we vanaf vandaag of morgen in de cijfers zien.
Mijn verwachting is dat we op de 11k blijven hangen, daling afneemt richting de 0 procent en we nog weken door modderen met alles dicht.
Maar ik zeg toch 'met de huidige stand van zaken'...Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:05:
[...]
Dank voor je reactie en voor wat betreft dit laatste: we gaan het zien. Het is dus precies wat anderen op dit forum een aantal maanden geleden ook zeiden over de booster: "nee hoor, dat is alleen voor de zwakkeren onder ons". Ondertussen moet iedereen verplicht de derde prik krijgen. De cirkel is dus weer rond want jij denkt/verwacht nu hetzelfde voor de volgende prikken. Ik help je er over een paar maanden aan herinneren als iedereen verplicht voor een vierde prik mag langskomen bij de GGD.
Als er een nieuwe variant komt die nog verder gemuteerd is kan het zomaar zijn dat er een tweede booster nodig is. Dat heb ik helemaal nergens uitgesloten. Sterker nog; met een beetje geluk krijgen we half volgend jaar een vaccin dat is afgestemd op de bekende en te verwachten mutaties die we bij omicron zien. Dus die vierde zou weleens nog veel beter kunnen werken...
Mijn punt is dus -en daar blijf je overheen stappen- dat het vaccin het nog steeds goed doet. Zeker tegen opnames. De doelpalen verschuiven niet; het virus komt met een paar hele goede wisselspelers het veld op.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-12-2021 10:14 ]
Aha, dus omdat we alleen naar de doelpalen kijken, kijken we niet naar de opstelling van de spelers of de bal, want die doen er ten slotte voor het hele spelletje niet toeDennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:31:
[...]
Dacht dat we vooral naar de ziekenhuisopnames kijken? Of verplaatst onze overheid nu wederom de doelpalen?
Tuurlijk, en de snelste manier om dat te doen is door die boosters te pakken. Pak je dus die boosters niet, dan komen er meer mensen in het ziekenhuis en blijven de maatregelen dus ook langer. Dat is een redelijk directe link.Stel dat er straks nog amper iemand in het ziekenhuis komt door omikron (dat weten we nu nog niet, dat weet ik), dan kunnen we toch meteen stoppen met alle maatregelen?
[removed]
Allemaal ruis. Als die langetermijnvisie er niet is dan is hij er niet. Dat is inmiddels overigens toch wel duidelijkIJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:10:
"Waar is het perspectief, de lange termijn visie???" roept half Nederland dan.
Zolang we rond 10k-15k blijven hangen, de zorgvraag blijft teruglopen en over twee weken 40+ geboosterd is zie ik geen reden om niet te (beperkt) te versoepelen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:11:
Mijn verwachting is dat we op de 11k blijven hangen, daling afneemt richting de 0 procent en we nog weken door modderen met alles dicht.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Voor zover ik het kan achterhalen heeft België voor 35% een boosterprik gehad, in Nederland ligt dat percentage op 16,4.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:03:
[...]
Een verschil zou de vaccinatiegraad kunnen zijn, ik weet om eerlijk te zijn niet waar België staat qua 1/2 prik en boosters.
Als de overheid zou beginnen met een consistent beleid wat gebaseerd is op feiten en niet op angstige prognoses van enkel het OMT dan zouden we sowieso al een stuk verder zijn. Dan volgt de communicatie vanzelf.Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
[...]
Nee natuurlijk niet, daarom zou het de overheid (en de media) sieren wat realistischer te communiceren en geen beloftes te doen die ze niet waar kunnen maken. Dat roep ik constant.
Meermaals heb ik al aangegeven dat onze overheid de grootste faal is in deze hele crisis. De grove fouten zijn talrijk, van "Dansen met Janssen" tot "Met 2 prikken mag u alles weer" tot "We gaan even 3 weken een grote klap geven en daarna met 2G alles weer opendoen". Faal op faal op faal.
Nu snappen we ook allemaal dat je niet met zekerheid in de toekomst kunt kijken. Dat kan je de overheid dan ook niet kwalijk nemen. Maar als ze al simpelweg hadden gecommuniceerd dat "Op dit moment 2 prikken voldoende bescherming bieden, maar er in de toekomst mogelijk 1 of meerdere boosters nodig zijn" dan had je echt een hele andere situatie gehad omtrent de boosters. Met de onduidelijke, onjuiste en onvolledige informatie werken ze met name de complotdenkers in de hand met alle gevolgen van dien.
Dus dat kan niet verklaren waarom wij een gelijk of minder aantal ziekenhuisopnames hebben zou je kunnen zeggen?autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:14:
[...]
Voor zover ik het kan achterhalen heeft België voor 35% een boosterprik gehad, in Nederland ligt dat percentage op 16,4.
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
Omikron zal eerst dominant moeten worden (mogelijk is het dat al, we hebben maar weinig inzicht hierin in NL) voor je deze mensen in de ziekenhuizen zal zien.
We hebben er geen inzicht in zeg je in je eerste stuk tekst maar vervolgens stel je wel dat het in eerste instantie onder jongeren rondgaat. Natuurlijk, ik weet dat het de vorige keren (ook) zo ging maar weet jij nu hoe de leeftijdsopbouw is van de met omicron positief geteste personen?Zeker omdat Omikron in de eerste instantie onder de jongeren rondgaat die sowieso minder snel opnames nodig hebben.
En dit is dus het probleem. De prikken worden gezien als het doel, terwijl ze een middel zijn om het doel te bereiken. Het ziekenhuis leeg krijgen en houden is het doel, alle maatregelen zijn middelen om dat te bereiken.Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:07:
[...]
Maar wat had je dan gewild? Doelpalen stonden eerst op 2 prikken, Omicron kickt erin, "ja nee sorry we gaan nu niks meer doen we hadden de doelpalen al geplaatst, succes Nederland!"
[removed]
Wat zijn die doelpalen dan concreet volgens jou die de overheid heeft geplaatst en vervolgens verplaatst? De 2 prikken?Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
[...]
Ik heb dat namelijk nooit zo ervaren. Iedereen blijft maar roepen "ja ze hadden beloofd 2 prikken en dan is het klaar". In mijn beleving werd altijd gezegd dat we de zorg behapbaar moeten houden, en het vaccin zou hier enorm bij helpen. Maar een belofte? Neh.
@redwing Snel antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door Emgeebee op 28-12-2021 10:18 ]
Het zou kunnen verklaren waarom wij meer besmettingen hebben dan België. Dus vooral blijven boosteren.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:16:
[...]
Dus dat kan niet verklaren waarom wij een gelijk of minder aantal ziekenhuisopnames hebben zou je kunnen zeggen?
Jij niet. Maar jij gaat er niet over (jammer genoeg hoor!). Het OMT wel, en die zien geen enkele reden tot enige versoepeling de komende tijd. Aangezien de overheid het OMT 1 op 1 volgt over het algemeen weten we allemaal hoe dit gaat verlopen.hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:14:
[...]
Zolang we rond 10k-15k blijven hangen, de zorgvraag blijft teruglopen en over twee weken 40+ geboosterd is zie ik geen reden om niet te (beperkt) te versoepelen.
Overigens is over 2 weken 40+ niet geboosterd. @autje post net dat 16% van NL een booster heeft gehad (wat overigens klopt met wat ik op https://coronabeeld.nl/ zie). Dat is echt helemaal niets nog op het totaal.
En dan vergeet je voor het gemak ook dat 60- een stuk minder behoefte heeft aan de booster. Dit is diverse malen uitgelegd in dit topic, inclusief onderbouwing met cijfers.
Juist!Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:15:
Als de overheid zou beginnen met een consistent beleid wat gebaseerd is op feiten en niet op angstige prognoses van enkel het OMT dan zouden we sowieso al een stuk verder zijn. Dan volgt de communicatie vanzelf.
Inderdaad!Meermaals heb ik al aangegeven dat onze overheid de grootste faal is in deze hele crisis. De grove fouten zijn talrijk, van "Dansen met Janssen" tot "Met 2 prikken mag u alles weer" tot "We gaan even 3 weken een grote klap geven en daarna met 2G alles weer opendoen". Faal op faal op faal.
Nou inderdaad. Misschien ben ik dan wel zo'n complotdenkerNu snappen we ook allemaal dat je niet met zekerheid in de toekomst kunt kijken. Dat kan je de overheid dan ook niet kwalijk nemen. Maar als ze al simpelweg hadden gecommuniceerd dat "Op dit moment 2 prikken voldoende bescherming bieden, maar er in de toekomst mogelijk 1 of meerdere boosters nodig zijn" dan had je echt een hele andere situatie gehad omtrent de boosters. Met de onduidelijke, onjuiste en onvolledige informatie werken ze met name de complotdenkers in de hand met alle gevolgen van dien.
Of zijn we dit al weer vergeten? NOS: 'Duits ministerie schakelde wetenschappers in om corona-angst op te wekken'
Dat lijkt mij sowieso, het is schandelijk dat er nog steeds 70+'ers zijn die niet eens uitzicht hebben op een booster binnen 10 dagen. Heel veel kwetsbare ouderen kunnen pas halverwege januari terecht voor de prik.autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:18:
[...]
Het zou kunnen verklaren waarom wij meer besmettingen hebben dan België. Dus vooral blijven boosteren.
Define 'heel veel'.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:20:
[...]
Dat lijkt mij sowieso, het is schandelijk dat er nog steeds 70+'ers zijn die niet eens uitzicht hebben op een booster binnen 10 dagen. Heel veel kwetsbare ouderen kunnen pas halverwege januari terecht voor de prik.
Ze zijn echt hard aan het opschalen: zaterdagochtend kon ik al voor morgen een afspraak maken. 45 jarige vrienden waarmee ik ga skieen staan voor 2 januari op de rol, we zijn inmiddels bij 1980 en verwacht dat de eerste 40 jarige straks om 11u mag bellen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:19:
Overigens is over 2 weken 40+ niet geboosterd.
74% procent van 18+ is nog niet geboosterd. 40+ kan net een afspraak maken. Blijkbaar is er nog geen ruimte voor heel 18+ omdat het nog te druk is in andere groepen.
Ik mag allang een afspraak maken, en van mij kunnen ze de boom in. Om mij heen hoor ik dezelfde verhalen, behalve als men perse op wintersport wil. Want dat schijnt ultiem belangrijk te zijn voor velen.hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:22:
[...]
Ze zijn echt hard aan het opschalen: zaterdagochtend kon ik al voor morgen een afspraak maken. 45 jarige vrienden waarmee ik ga skieen staan voor 2 januari op de rol, we zijn inmiddels bij 1980 en verwacht dat de eerste 40 jarige straks om 11u mag bellen.
Tja, op kritieke momenten heeft de overheid het advies juist naast zich neergelegd met als gevolg dat het telkens uit de hand liep en er strenger ingegrepen moest worden dan eerst de bedoeling.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:19:
[...]
Jij niet. Maar jij gaat er niet over (jammer genoeg hoor!). Het OMT wel, en die zien geen enkele reden tot enige versoepeling de komende tijd. Aangezien de overheid het OMT 1 op 1 volgt over het algemeen weten we allemaal hoe dit gaat verlopen.
Ik snap wel dat ze in deze kritieke fase van de pandemie toch maar gaan luisteren, de zorg is nu al meermaals langs het randje van code zwart gegaan en de capaciteit wordt steeds lager door uitval en vertrekkende medewerkers, mede en wellicht vooral door overheidsbeleid tijdens pandemie en daarvoor.
Je bent de "Summer of love" alweer vergeten? Zie ook bericht van @Drardollan.Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:17:
Wat zijn die doelpalen dan concreet volgens jou die de overheid heeft geplaatst en vervolgens verplaatst? De 2 prikken?
Ik heb dat namelijk nooit zo ervaren. Iedereen blijft maar roepen "ja ze hadden beloofd 2 prikken en dan is het klaar". In mijn beleving werd altijd gezegd dat we de zorg behapbaar moeten houden, en het vaccin zou hier enorm bij helpen. Maar een belofte? Neh.
Dat klinkt natuurlijk heel lekker, "beleid gebaseerd op feiten en niet op angstige prognoses". Maar dat kan je in een pandemie niet doen, je moet reageren op toekomstige gebeurtenissen. Handelen naar het ergste, hopen op het beste.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:15:
[...]
Als de overheid zou beginnen met een consistent beleid wat gebaseerd is op feiten en niet op angstige prognoses van enkel het OMT dan zouden we sowieso al een stuk verder zijn. Dan volgt de communicatie vanzelf.
Denk je hier zelf wel over na of gooi je er gewoon zo'n lekkere one-liner in?
[ Voor 3% gewijzigd door Emgeebee op 28-12-2021 10:27 ]
Zo'n uitspraak had juist de complotdenkers in de hand gewerkt die dan kunnen zeggen dat we voor altijd aan boosters vast gaan zitten ook al is daar op dat moment geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:15:
[...]
Nu snappen we ook allemaal dat je niet met zekerheid in de toekomst kunt kijken. Dat kan je de overheid dan ook niet kwalijk nemen. Maar als ze al simpelweg hadden gecommuniceerd dat "Op dit moment 2 prikken voldoende bescherming bieden, maar er in de toekomst mogelijk 1 of meerdere boosters nodig zijn" dan had je echt een hele andere situatie gehad omtrent de boosters. Met de onduidelijke, onjuiste en onvolledige informatie werken ze met name de complotdenkers in de hand met alle gevolgen van dien.
Het is makkelijk om te claimen dat een andere beslissing 6 maanden geleden nu veel zaken had opgelost. Onmogelijk te bewijzen maar ook onmogelijk te weerleggen.
Je had het over 'heel veel' kwetsbare ouderen in een post waarin je het over 70+ had. Dus nogmaals, hoeveel is 'heel veel' in deze groep?Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:24:
[...]
74% procent van 18+ is nog niet geboosterd. 40+ kan net een afspraak maken. Blijkbaar is er nog geen ruimte voor heel 18+ omdat het nog te druk is in andere groepen.
Dan heb je waarschijnlijk geen enkele persconferentie gezien de afgelopen 20 maanden. Er is ons vele malen iets beloofd waar we achteraf keihard om uitgelachen zijn door onze overheid.Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:17:
[...]
Meest recente voorbeeld heb ik je al gegeven, in november zouden we wat dingen even dichtdoen voor een grote klap en dan zou 3 weken later alles met 2G weer open kunnen. Dat moest even juridisch geregeld worden en dan zou het een mooie tijd worden.
Onze overheid heeft tot op heden geloof ik 2 of 3 keer woord gehouden bij beloftes. Alle andere beloftes zijn zonder enige schroom overboord gekieperd.
Dat klinkt wel herkenbaar. Mijn tante van 70 woont 300 meter verderop, haar nieuwe vriend had geen qr-code. Maar mijn tante heeft gevraagd of ik het voor hem kon fixen. Zo geschiedde, maar zelf wilde hij het liever niet vragen. Even het wachtwoord van de digid-gereset en ergens in een boekje laten opschrijven, semi-cryptisch en goed weg laten stoppen, aan laten maken op de telefoon, gelijk de charge-port schoongemaakt en hij was weer happy. Paar sterke verhalen retour gekregenDrardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:29:
[...]
Onderschat de groep mensen niet die ofwel niemand heeft om dit aan te vragen ofwel te trots is om dit aan iemand te vragen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 28-12-2021 10:28 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik verwacht wel een doorlopende daling, maar niet zo snel. Die deze prognose: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69960836Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:11:
[...]
We zullen zien. Ik denk dat we er helemaal niets van gaan zien. Het zou mijn ten zeerste verbazen als we structureel onder de 9k besmettingen zouden komen binnen nu en 10 dagen.
De effecten van de lockdown en toenemend aantal boosters tegenover die van toenemend aandeel omicron. Ik zie een R-waarde tussen 0.8 en 1.0, dat geeft geen gestage daling, maar in 4 weken tijd voorzie ik nog altijd 8k dagelijkse positieve tests.
Afhankelijk van de snelheid waarmee we boosters zetten en de precieze kengetallen van omicron kan er na de lockdown nog een opleving komen richting (wederom) 13k positieve tests per dag.
Keihard uitgelachen, vele malen beloofd. Wat een calimero-gedrag zeg. Ik hou er mee op.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk geen enkele persconferentie gezien de afgelopen 20 maanden. Er is ons vele malen iets beloofd waar we achteraf keihard om uitgelachen zijn door onze overheid.
Meest recente voorbeeld heb ik je al gegeven, in november zouden we wat dingen even dichtdoen voor een grote klap en dan zou 3 weken later alles met 2G weer open kunnen. Dat moest even juridisch geregeld worden en dan zou het een mooie tijd worden.
Onze overheid heeft tot op heden geloof ik 2 of 3 keer woord gehouden bij beloftes. Alle andere beloftes zijn zonder enige schroom overboord gekieperd.
Fijne dag.
Er zijn nooit beloftes gedaan, slechts verwachtingen en hoop uitgesproken. Je kan in een pandemie geen beloftes doen.
Nu heb je precies hetzelfde, want nu zeggen de 'complotdenkers' "kijk, we hebben achteraf gelijk én de overheid loog er dus ook nog eens over!"IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:26:
Zo'n uitspraak had juist de complotdenkers in de hand gewerkt die dan kunnen zeggen dat we voor altijd aan boosters vast gaan zitten ook al is daar op dat moment geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.
Dat is ook zo. Maar als ik dan moet kiezen, dan heb ik liever een eerlijk verhaal dan een verhaal wat zo goed mogelijk aansluit bij het politiek narratief. En zéker in de context gezien van onze overheid die in allerlei andere dossiers ook een eigen waarheid vertelt omdat het politiek beter uit komt.Het is makkelijk om te claimen dat een andere beslissing 6 maanden geleden nu veel zaken had opgelost. Onmogelijk te bewijzen maar ook onmogelijk te weerleggen.
Wat zet jij jezelf voor schut manDrardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
Er is ons vele malen iets beloofd waar we achteraf keihard om uitgelachen zijn door onze overheid.
Ik heb zo snel alleen even de 60+ op het netvlies. Minstens 2 miljoen mensen 60+ zijn nog niet naar de booster geweest.autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
[...]
Je had het over 'heel veel' kwetsbare ouderen in een post waarin je het over 70+ had. Dus nogmaals, hoeveel is 'heel veel' in deze groep?
We hebben ongeveer 4,5 miljoen mensen van 60+ in Nederland (bron: https://60andmore.com/cijfers-vergrijzing-van-de-bevolking/) en er zijn 2,3 miljoen boosters gezet (bron: https://www.coronabeeld.nl).
Amsterdam omikron stad opent de scholen weer. Het lijkt vooral te zijn om een opening te forceren in het nogal simpele beleid van open-dicht.
Ruim 7000 leerlingen van groep 8 in Amsterdam krijgen na de kerstvakantie gewoon les op school. 220 Amsterdamse basisscholen voelen zich steeds overvallen door een laat besluit van het kabinet, dat willen ze nu voor zijn.
Schoolleider Naaijkens noemt het Amsterdamse plan inderdaad een "noodgreep" en pleit nog liever voor: alle kinderen 2 tot 3 dagen naar school. "Doe de school half open, zodat we alle leerlingen bedienen. Ik vind het niet om aan te zien dat bepaalde kinderen thuis zitten en anderen wel naar school gaan. We moeten beter nadenken: wat zouden we kunnen doen om op halve kracht op een bepaalde manier kinderen toch naar school te krijgen."
https://nos.nl/nieuwsuur/...kantie-gewoon-naar-schoolZe vindt dat het nu ontbreekt aan goeie maatregelen op school. "Mooi zou zijn dat de discussie landelijk gevoerd wordt. Alle kinderen moeten daarvan profiteren. Ze hebben daar recht op. Dus kijk hoe gaan we gezond naar school kunnen. Monkapjes, ventilatie, etc. Nu blijven we hangen in discussie. En de ad-hoc-maatregelen zijn gewoon heel slecht. Dat zorgt niet voor veiligheid en structuur waar we in het onderwijs nou juist wel van zouden moeten zijn."
Jij zegt het.
Dus je zal al je feiten wel paraat hebben. Ik wacht er geduldig op. Laat ons even zien wanneer de overheid hun beloftes wel waargemaakt heeft in deze crisis.
Allemaal grootspraak om de discussie geforceerd op gang te krijgen. Als de overheid, zoals ik verwacht, de schoolsluiting verlengd met weken dan gaan zij ook gewoon dicht zijn.Wolly schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:31:
Amsterdam omikron stad opent de scholen weer. Het lijkt vooral te zijn om een opening te forceren in het nogal simpele beleid van open-dicht.
[...]
[...]
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...kantie-gewoon-naar-school
autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:29:
Er zijn nooit beloftes gedaan, slechts verwachtingen en hoop uitgesproken. Je kan in een pandemie geen beloftes doen.
https://www.rijksoverheid...de-jonge-12-november-2021Dus wat gaan we doen?
Ik zal u zo eerst vertellen welke adviezen en maatregelen op korte termijn gaan gelden om ervoor te zorgen dat het aantal besmettingen zo snel mogelijk daalt. Verlagen dus, door het aantal contactmomenten terug te dringen. Het is onvermijdelijk dat we daarvoor teruggrijpen op maatregelen die we kennen uit eerdere fases en die ons allemaal raken, of je nou gevaccineerd bent of niet. Dat is een pakket waarvan we nu denken dat het voor drie weken nodig zal zijn. Die drie weken hebben we nodig om een aantal maatregelen wettelijk mogelijk te maken waarmee we het virus voor de periode daarna willen vertragen. Dat zijn dus nieuwe en andersoortige maatregelen die meer passen bij de huidige fase, waarin de meeste mensen zijn gevaccineerd.
Denk aan de verdere uitbreiding van het coronatoegangsbewijs, die we overigens de vorige keer al aankondigden. Maar we willen ondernemers in bepaalde sectoren straks ook de keuze gaan bieden om te werken met een toegangsbewijs voor mensen die zijn gevaccineerd, genezen of getest of alleen voor mensen die zijn gevaccineerd en genezen. Dus wat in Duitsland, en ook bij ons al, 3G en 2G wordt genoemd. Dat deel zal Hugo de Jonge voor zijn rekening nemen.
Kleine update mbt medische risicogroep; vrouw en ik kregen zojuist een SMS en er is op de website nu een optie bijgekomen om aan te geven dat je een SMS hebt gekregen, die was er gisteren nog niet.
Hoewel ik het met je eens ben is dit wel een minder goed voorbeeld, gelet op de zin ervoor:
Dat is een pakket waarvan we nu denken dat het voor drie weken nodig zal zijn.
Ik nodig je uit om de feiten eens op tafel te leggen. Kom eens met een 3-tal beloftes van de afgelopen maanden die waargemaakt zijn door de overheid?Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:28:
[...]
Keihard uitgelachen, vele malen beloofd. Wat een calimero-gedrag zeg. Ik hou er mee op.
Fijne dag.
Verwijderd
Belgie heeft nu de maatregelen die bij ons half november werden ingevoerd. Ver weg van een avondlockdown of een volledige sluiting. Voor mij ook onbegrijpelijk dat in engeland alles mogelijk is, inclusief nachtclubs.t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:30:
[...]
NL loopt misschien een weekje voor op B en D. We hebben een sterke historische binding met Zuid-Afrika en daardoor nog altijd veel vluchten van Schiphol op Kaapstad en Johannesburg.
Misschien heeft het toch iets met het boosteren te maken, zal het rivm dat ooit toe gaan geven?
Volgens mij ben jij degene die iets op tafel zou moeten leggen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:36:
[...]
Ik nodig je uit om de feiten eens op tafel te leggen. Kom eens met een 3-tal beloftes van de afgelopen maanden die waargemaakt zijn door de overheid?
Goed, we shiften naar 60+. Hoeveel van die mensen hebben al een afspraak staan, en hoeveel van die mensen zijn kwetsbaar?Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:31:
[...]
Ik heb zo snel alleen even de 60+ op het netvlies. Minstens 2 miljoen mensen 60+ zijn nog niet naar de booster geweest.
We hebben ongeveer 4,5 miljoen mensen van 60+ in Nederland (bron: https://60andmore.com/cijfers-vergrijzing-van-de-bevolking/) en er zijn 2,3 miljoen boosters gezet (bron: https://www.coronabeeld.nl).
Ik blijf maar doorvragen omdat je heel stellig zaken beweerd ('heel veel kwetsbare ouderen'), maar ik heb geen enkel idee waar je dat op baseert.
Het is een uitermate goed voorbeeld omdat het eens te meer laat zien hoe mensen zand in de ogen gestrooid wordt.Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:36:
[...]
Hoewel ik het met je eens ben is dit wel een minder goed voorbeeld, gelet op de zin ervoor:
[...]
Ik wist namelijk dat die zin eruit gepikt ging worden en heb bewust de 2e zin dik gedrukt. Want in die 2e zin beloofd de overheid keihard dat ze 2G wettelijk mogelijk gaan maken in de 3 weken die volgen.
En wat lezen we 3,5 week later:
https://www.rtlnieuws.nl/...maategel-pas-volgend-jaarKabinet: behandeling 2G-maatregel pas volgend jaar
(onthoudt vooral het woordje "behandeling" voor volgend jaar).
2 miljoen kwetsbare 60+'ers hebben volgens de laatste gegevens geen prik gehad.autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:37:
[...]
Goed, we shiften naar 60+. Hoeveel van die mensen hebben al een afspraak staan, en hoeveel van die mensen zijn kwetsbaar?
Ik blijf maar doorvragen omdat je heel stellig zaken beweerd ('heel veel kwetsbare ouderen'), maar ik heb geen enkel idee waar je dat op baseert.
De GGD is overbelast, afspraken maken is blijkbaar moeilijk en verplaatsen al helemaal niet meer mogelijk om mankracht te sparen.
Dus geen idee, maar stel dat al deze mensen wel een afspraak hebben en een afspraak altijd enkele dagen in de toekomst ligt dan kan ook jij op de vingers natellen dat we nog lang niet toe zijn aan "alle 40+ is over 2 weken gevaccineerd" zoals in deze post beweerd wordt: hoevenpe in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Dat is puur opportunistisch gedrag van het kabinet. Die discussie is hier al gevoerd, want Hugo wist dat hij geen meerderheid zou krijgen en dát is de reden dat het naar 2022 is verplaatst. Daarbij heeft hij mooi geframed dat de huidige situatie toch niet geschikt is voor opening met 2G (wat feitelijk wel klopt natuurlijk, maar hem verdomd goed uitkwam en hij vooraf eigenlijk niet wist - zie jouw quote).Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:38:
Het is een uitermate goed voorbeeld omdat het eens te meer laat zien hoe mensen zand in de ogen gestrooid wordt.
Ik wist namelijk dat die zin eruit gepikt ging worden en heb bewust de 2e zin dik gedrukt. Want in die 2e zin beloofd de overheid keihard dat ze 2G wettelijk mogelijk gaan maken in de 3 weken die volgen.
En wat lezen we 3,5 week later:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...maategel-pas-volgend-jaar
(onthoudt vooral het woordje "behandeling" voor volgend jaar).
Het verschil in de voortgang met boosteren lijkt het effect van onze strengere maatregelen te balanceren.Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:37:
[...]
Belgie heeft nu de maatregelen die bij ons half november werden ingevoerd. Ver weg van een avondlockdown of een volledige sluiting. Voor mij ook onbegrijpelijk dat in engeland alles mogelijk is, inclusief nachtclubs.
Misschien heeft het toch iets met het boosteren te maken, zal het rivm dat ooit toe gaan geven?
Ja ach, communicatie van de overheid is inderdaad niet om over naar huis te schrijven maar iemand met empathisch vermogen zou zich prima kunnen inleven in de rol van de politieke leiders, zorg, jeugdigen, kwetsbaren en dan inzien je een verwachting uitspreekt. Nu zijn er zoveel uitspraken gedaan waar men later op terug moest komen. De QR-code, verplichten van vaccinatie (het is niet verplicht maar je leven wordt fors minder aangenaam), overal zijn wel uitspraken gedaan die later obv voortschrijdend inzicht wijzigen. Enige wat je weet als je de persco kijkt: de maatregelen op korte termijn zijn bindend, alles wat verder dan een maand weg is, is een verwachting/hoop. Er zijn ook fouten gemaakt door wat te cherrypicken met cijfers (studies van biased partijen gebruiken zoals de onderzoeken van TvT en een leverancier van digitiale toegangsbewijzen voor drukken van verspreiding met QR code) en weet ik wat er nog meer gecommuniceerd is. Simpel voorbeeld: vaccineren zorgt ervoor dat je beschermt bent. Een half jaar later blijkt dat niet meer op te gaan. De een interpreteert het als verbroken belofte, de ander noemt het een leugen en weer een ander noemt het voortschrijdend inzicht. Het is nooit goed bij sommigen.Emgeebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:28:
[...]
Keihard uitgelachen, vele malen beloofd. Wat een calimero-gedrag zeg. Ik hou er mee op.
Fijne dag.
Je kan één beleid voeren en dat moet voor iedereen goed genoeg zijn. Zo moet iedereen water bij de wijn doen. Als het aan mij persoonlijk had gelegen hadden we een avondklok van 8 tot 6, alleen supermarkten open van 7 tot 8, scholen dicht. Thuiswerken verplicht voor waar dat kan.
Waarom? Omdat ik daar geen last van heb. Ik heb een cruciaal beroep (schijnt
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het zand werkt erg goed blijkt.autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:38:
[...]
Ja. En toen kwam omikron. Het is jouw fout dat je dit als een belofte leest.
Want ik merk bewust niets op over de verzette doelpalen door Omikron of dat ik de overheid verantwoordelijk houdt voor het langer dan 3 weken dichthouden van de boel. Dat is namelijk logisch in een pandemie, dat je niet weet wat de toekomst brengt.
Echter de belofte dat er binnen 3 weken juridisch gezorgd zou worden dat 2G mogelijk was. Dat is een keiharde belofte die in zijn geheel niet afhankelijk is van Omikron of wat dan ook. Het is een keiharde belofte waarbij ze ons weer keihard hebben laten zakken. 3,5 week later horen we dat ze in 2022 eens gaan kijken of het kan.
Maar dit is dus precies wat onze overheid kenmerkt. Beloftes doen die je niet waar kunt maken.
Dus nu gaan we al naar 40+. Terwijl we toch echt begonnen op 70+. Het gaat wel snel zeg.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:40:
[...]
2 miljoen kwetsbare 60+'ers hebben volgens de laatste gegevens geen prik gehad.
De GGD is overbelast, afspraken maken is blijkbaar moeilijk en verplaatsen al helemaal niet meer mogelijk om mankracht te sparen.
Dus geen idee, maar stel dat al deze mensen wel een afspraak hebben en een afspraak altijd enkele dagen in de toekomst ligt dan kan ook jij op de vingers natellen dat we nog lang niet toe zijn aan "alle 40+ is over 2 weken gevaccineerd" zoals in deze post beweerd wordt: hoevenpe in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Maar gelukkig stel je zelf dat je 'geen idee' hebt, dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Uiteraard zullen er mensen in de groep 70+ (de 'kwetsbare ouderen' uit jouw originele post) zijn die nog geen booster hebben gehad, die geluiden zijn er. Maar om dat soort N=1 gevallen te extrapoleren naar 'heel veel kwetsbare ouderen' is klinkklare onzin.
Noem het hoe je het noemen wil. Maar dit was wederom een keiharde belofte die niet waargemaakt is.Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:41:
[...]
Dat is puur opportunistisch gedrag van het kabinet. Die discussie is hier al gevoerd, want Hugo wist dat hij geen meerderheid zou krijgen en dát is de reden dat het naar 2022 is verplaatst. Daarbij heeft hij mooi geframed dat de huidige situatie toch niet geschikt is voor opening met 2G (wat feitelijk wel klopt natuurlijk, maar hem verdomd goed uitkwam en hij vooraf eigenlijk niet wist - zie jouw quote).
Ik zal de routekaarten maar niet aanstippen denk ik?
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 10:45 ]
@Drardollan
Misschien een idee om wat afstand te nemen en meer te genieten van wat nog wel kan?
Je komt op mij nogal opgefokt over, tegen het depressieve aan.
Misschien een idee om wat afstand te nemen en meer te genieten van wat nog wel kan?
Je komt op mij nogal opgefokt over, tegen het depressieve aan.
(Vekeerde topic)
[ Voor 88% gewijzigd door handoff op 28-12-2021 10:46 . Reden: verkeerde topic ]
Wil je eigenlijk wel een regering die voldoende macht heeft om alles wat ze beloven ook inderdaad te laten gebeuren ? Ook als mensen niet willen ?
Er werd gesteld dat 40+ over 2 weken geboosterd zou zijn. Ik heb gezegd dat we 70+ nog niet eens gedaan hebben. Aangezien ik de gegevens van 70+ zo snel niet kon vinden en 60+ paraat had heb ik die genomen.autje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:45:
[...]
Dus nu gaan we al naar 40+. Terwijl we toch echt begonnen op 70+. Het gaat wel snel zeg.
Maar gelukkig stel je zelf dat je 'geen idee' hebt, dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Uiteraard zullen er mensen in de groep 70+ (de 'kwetsbare ouderen' uit jouw originele post) zijn die nog geen booster hebben gehad, die geluiden zijn er. Maar om dat soort N=1 gevallen te extrapoleren naar 'heel veel kwetsbare ouderen' is klinkklare onzin.
Ik vind meer dan 2 miljoen 60+ "heel veel".
Er is geen enkel land in de wereld wat zich perfect aan routekaarten heeft gehouden. Daar zijn gewoon teveel onzekerheden voor. Er zijn geen beloftes. Net zoals dat geroep om een langetermijnstrategie: die is er, je zit er middenin. Veel plezier ermee.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:45:
[...]
Noem het hoe je het noemen wil. Maar dit was wederom een keiharde belofte die niet waargemaakt is.
Ik zal de routekaarten maar niet aanstippen denk ik?
En wat probeer je hier nu mee te zeggen? Dat je van de overheid een oprechte "sorry" verwacht? Dat Rutte opstapt? Of dat Willem-Alexander afstand doet van de troon als 'boetedoening'?Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:43:
[...]
Maar dit is dus precies wat onze overheid kenmerkt. Beloftes doen die je niet waar kunt maken.
Of probeer je hiermee te impliceren dat het allemaal vanaf het begin al doorgestoken kaart is? Want volgens mij was het inmiddels toch al duidelijk dat dat echt niet het geval is.
Achteraf is het altijd mooi wonen. Je loopt nu de koe in de kont te kijken, en de overheid af te rekenen op 'beloftes' die ze natuurlijk nooit waar kunnen maken onder veranderende omstandigheden.
Het alternatief is dat Hugo op de persconferentie zegt "We weten het niet, luister nu gewoon maar braaf naar ons, meer gaan we niet zeggen", of "Sorry, het is zoals het is, we gaan vanaf nu tot april in lockdown." Beide antwoorden had je ook niet geaccepteerd.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zou een regering willen die eerlijk was en geen valse verwachtingen zou scheppen met beloftes die ze bij voorbaat al niet waar kunnen maken.IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:46:
Wil je eigenlijk wel een regering die voldoende macht heeft om alles wat ze beloven ook inderdaad te laten gebeuren ? Ook als mensen niet willen ?
Als je niets beloofd, kan je beloftes ook niet breken. In een pandemie kan je niets beloven zou je zeggen. Toch doen ze het keer op keer.
60+ is geen 70+, en niet ieder oudje is kwetsbaar. Je bent in deze discussie voortdurend aan het schuiven. Dat mag, maar beweer dan ook niet zo stellig van alles.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:46:
[...]
Er werd gesteld dat 40+ over 2 weken geboosterd zou zijn. Ik heb gezegd dat we 70+ nog niet eens gedaan hebben. Aangezien ik de gegevens van 70+ zo snel niet kon vinden en 60+ paraat had heb ik die genomen.
Als we daadwerkelijk de 1.4 miljoen prikken per week gaan halen (deze week al?), is die groep ook zo geprikt. Het lijkt dan veel meer dan het is.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:46:
Dat is hun taak. Een trainer zal altijd tegen z'n team zeggen dat ze de wedstrijd gaan winnen ook al weet hij dat ze zo goed als kansloos zijn. Want als hij dat niet doen zijn ze zeker kansloos.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:47:
[...]
Ik zou een regering willen die eerlijk was en geen valse verwachtingen zou scheppen met beloftes die ze bij voorbaat al niet waar kunnen maken.
Als je niets beloofd, kan je beloftes ook niet breken. In een pandemie kan je niets beloven zou je zeggen. Toch doen ze het keer op keer.
Alsof dat wat oplost, ere wie ere toekomt de boostercampagne is echt enorm versneld.Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:47:
En wat probeer je hier nu mee te zeggen? Dat je van de overheid een oprechte "sorry" verwacht? Dat Rutte opstapt? Of dat Willem-Alexander afstand doet van de troon als 'boetedoening'?
Het zou een goed begin zijn als er een gemeend "sorry" zou komen.Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:47:
[...]
En wat probeer je hier nu mee te zeggen? Dat je van de overheid een oprechte "sorry" verwacht? Dat Rutte opstapt? Of dat Willem-Alexander afstand doet van de troon als 'boetedoening'?
Dat Rutte moet opstappen lijkt mij duidelijk, niet enkel in de Corona crisis heeft hij Nederland een loer gedraaid. Ik denk dat de voorbeelden legio zijn.
Geen idee, het kan ook gewoon domheid in Den Haag zijn.Of probeer je hiermee te impliceren dat het allemaal vanaf het begin al doorgestoken kaart is? Want volgens mij was het inmiddels toch al duidelijk dat dat echt niet het geval is.
Je hebt beloftes die je wel en beloftes die je niet waar kunt maken. Onze overheid doet ze altijd die beloftes, ongeacht of ze deze wel of niet waar kunnen maken.Achteraf is het altijd mooi wonen. Je loopt nu de koe in de kont te kijken, en de overheid af te rekenen op 'beloftes' die ze natuurlijk nooit waar kunnen maken onder veranderende omstandigheden.
Waarom precies zou er juridisch niet geregeld kunnen worden dat 2G mogelijk is bijvoorbeeld. Welke veranderde omstandigheid van het Coronavirus heeft dit niet mogelijk gemaakt?
Dat je iets juridisch mogelijk maakt zegt niets over wanneer je het ten uitvoer gaat brengen, belangrijk detail.
Ik weet zeker dat als de overheid eerlijk en oprecht zou communiceren dat daar begrip voor is. Overigens ga je hier nu zelf de fout in, je vind dat de overheid moet beloven dat we in april uit lockdown komen.Het alternatief is dat Hugo op de persconferentie zegt "We weten het niet, luister nu gewoon maar braaf naar ons, meer gaan we niet zeggen", of "Sorry, het is zoals het is, we gaan vanaf nu tot april in lockdown." Beide antwoorden had je ook niet geaccepteerd.
De overheid moet communiceren dat we in lockdown gaan voor 3 weken en dan aangeven dat ze over 2 weken de situatie bekijken en nadere informatie geven. Niet meer, niet minder. Dat is het eerlijke verhaal waarin je een belofte doet (over 2 weken kijken) die je waar kan maken en die niets zegt over de verdere gang van zaken.
De doelpalen zijn niet verzet. Jij maakt ook de fout om middelen als doel te zien. De enige doelpalen die we hebben zijn de zorg overeind houden. Al het andere is een middel om daar te komen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:43:
[...]
Het zand werkt erg goed blijkt.
Want ik merk bewust niets op over de verzette doelpalen door Omikron of dat ik de overheid verantwoordelijk houdt voor het langer dan 3 weken dichthouden van de boel. Dat is namelijk logisch in een pandemie, dat je niet weet wat de toekomst brengt.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de maatregelen niet nodig zijn. Wat beleid betreft is onze regering puur re-actief, zelfs na 2 jaar pandemie. Als je echter kijkt naar de maatregelen zijn die over het algemeen goed te onderbouwen en te verklaren.Echter de belofte dat er binnen 3 weken juridisch gezorgd zou worden dat 2G mogelijk was. Dat is een keiharde belofte die in zijn geheel niet afhankelijk is van Omikron of wat dan ook. Het is een keiharde belofte waarbij ze ons weer keihard hebben laten zakken. 3,5 week later horen we dat ze in 2022 eens gaan kijken of het kan.
Maar die discussies lopen nogal vaak in elkaar over, maar zijn toch echt 2 aparte. Aan de ene kant heb je de communicatie van de regering die belabberd is, maar dat doet er niets aan af dat er maatregelen nodig zijn.
[removed]
Die is simpel, er is geen meerderheid voor, dus krijg je de wet er niet door. En zonder wet is het niet mogelijk.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:53:
[...]
Waarom precies zou er juridisch niet geregeld kunnen worden dat 2G mogelijk is bijvoorbeeld. Welke veranderde omstandigheid van het Coronavirus heeft dit niet mogelijk gemaakt?
Dat je iets juridisch mogelijk maakt zegt niets over wanneer je het ten uitvoer gaat brengen, belangrijk detail.
[removed]
Het is te hopen dat we dat gaan halen ja, als je 60+ gevaccineerd wil hebben op korte termijn dan zit je zelfs nog aan de lage kant met 1.4m prikken.SH4D3H schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:49:
[...]
Als we daadwerkelijk de 1.4 miljoen prikken per week gaan halen (deze week al?), is die groep ook zo geprikt. Het lijkt dan veel meer dan het is.
Helaas kan ik nergens een betrouwbare bron vinden in welke groepen de boosters zijn gezet, een aanzienlijk deel is ook in groepen gezet die 60- zijn en om bepaalde redenen met voorrang zijn geprikt.
Wat is nou belangrijker, je beloftes nakomen of zoveel mogelijk prikken zetten? Jij stelt nu voor om de lat lager te leggen zodat in ieder geval de beloftes nagekomen worden. Dat het netto resultaat is dat er dan minder prikken over langere tijd gezet worden maakt niet uit, want hey, we zijn tenslotte wel onze beloftes nagekomen.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:47:
[...]
Ik zou een regering willen die eerlijk was en geen valse verwachtingen zou scheppen met beloftes die ze bij voorbaat al niet waar kunnen maken.
Met alle respect, dit is echt typisch Nederlands bureaucratisch gewauwel. Aim for the moon.
En die meerderheid was er op 11 november wel?redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:57:
[...]
Die is simpel, er is geen meerderheid voor, dus krijg je de wet er niet door. En zonder wet is het niet mogelijk.
Het is misschien voor sommige mensen een nuance, maar kijk eens naar deze 2 beloftes:
1) "De komende 3 weken gaan we het juridisch mogelijk maken om 2G te gebruiken"
2) "De komende 3 weken gaan we kijken of we het juridisch mogelijk kunnen maken om 2G te gebruiken"
Het is maar een nuance. Maar onze overheid beloofd 1, terwijl ze 2 moeten beloven. Dat wisten ze namelijk allang, dat er geen meerderheid zou zijn.
Het is hele bewuste communicatie die ze toepassen. Je hebt een vervelende boodschap en die verhul je met wat positieve beloftes. Dat ze die niet waar kunnen maken weten ze bij voorbaat, maar dat mag vervolgens via een andere weg aan het volk verteld worden.
Zeg gewoon waar het op staat, wat de verwachtingen zijn en doe beloftes als je deze waar kunt maken.
Ik zie het verband niet zo tussen beloftes waarmaken en zoveel mogelijk prikken zetten? Dat zijn 2 totaal los van elkaar staande zaken toch? Waar precies zijn de prikken afhankelijk van juridisch mogelijk maken van 2G?MarcoC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:58:
[...]
Wat is nou belangrijker, je beloftes nakomen of zoveel mogelijk prikken zetten? Jij stelt nu voor om de lat lager te leggen zodat in ieder geval de beloftes nagekomen worden. Dat het netto resultaat is dat er dan minder prikken over langere tijd gezet worden maakt niet uit, want hey, we zijn tenslotte wel onze beloftes nagekomen.
Met alle respect, dit is echt typisch Nederlands bureaucratisch gewauwel. Aim for the moon.
De "belofte" dat iedere 60+'er voor het einde van het jaar is geboosterd.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:01:
[...]
Ik zie het verband niet zo tussen beloftes waarmaken en zoveel mogelijk prikken zetten? Dat zijn 2 totaal los van elkaar staande zaken toch? Waar precies zijn de prikken afhankelijk van juridisch mogelijk maken van 2G?
Voor jou werkt dat misschien. Maar voor tig anderen komt een eerlijkere booschap als 'laat je vaccineren maar misschien is dat niet genoeg' juist als een reden om dan maar niet te laten prikken.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:01:
[...]
Zeg gewoon waar het op staat, wat de verwachtingen zijn en doe beloftes als je deze waar kunt maken.
De doelpalen zijn wel verzet, want met Delta hadden we een andere situatie gehad nu dan met Omikron. Daar kan de overheid niets aan doen toch?redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:55:
[...]
De doelpalen zijn niet verzet. Jij maakt ook de fout om middelen als doel te zien. De enige doelpalen die we hebben zijn de zorg overeind houden. Al het andere is een middel om daar te komen.
[...]
Ik zeg ook nergens dat maatregelen niet nodig zijn. Maatregelen zijn juist nodig. Zolang het geen fop-maatregelen zijn tenminste.Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de maatregelen niet nodig zijn. Wat beleid betreft is onze regering puur re-actief, zelfs na 2 jaar pandemie. Als je echter kijkt naar de maatregelen zijn die over het algemeen goed te onderbouwen en te verklaren.
Waar betwist ik de noodzaak van maatregelen dan?Maar die discussies lopen nogal vaak in elkaar over, maar zijn toch echt 2 aparte. Aan de ene kant heb je de communicatie van de regering die belabberd is, maar dat doet er niets aan af dat er maatregelen nodig zijn.
Eerlijkheid betaalt zich op de lange termijn altijd uit.IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:03:
[...]
Voor jou werkt dat misschien. Maar voor tig anderen komt een eerlijkere booschap als 'laat je vaccineren maar misschien is dat niet genoeg' juist als een reden om dan maar niet te laten prikken.
Je kan ook eerlijk zijn zonder het draagvlak te ondermijnen.
Net als de eerste vaccinatiecampagne trouwens. Ook die verliep uiteindelijk razendsnel en soepel. Grootste frustratie is en blijft dat we, net als de initiele campagne, weer te traag en te laat zijn gestart.hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:53:
[...]
Alsof dat wat oplost, ere wie ere toekomt de boostercampagne is echt enorm versneld.
Denk dat de hoop is,en was, dat men had geleerd van eerdere fouten. Dat is bij mij in ieder geval de grootste teleurstelling, het ogenschijnlijke gebrek aan lerend vermogen van deze regering om pro-actief te handelen. Het lijkt allemaal zo reactief. Snap ook dat het binnen een steeds veranderende pandemie moeilijk sturen is hoor, maar de effectiviteit van boosters in het winterseizoen leken me een aardige no-brainer.
"Better ask questions before you shoot"
bij een aantal patienten van mij is de covid-infectie wel eens bijvangst geweest in de diagnostiek (in workup van maligniteit werd op de CT-thorax wel eens een covid-pneumonie gezien, geen klachten), of bij een andere aandoening (fracturen, blaasretentie etc). Maar in Nederland is dat niet een heel gebruikelijke situatie inderdaad. En wordt je niet opgenomen voor een electieve behandeling als je ook covid hebt.LZ86 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:01:
[...]
longemboliën zijn bij covid eigenlijk altijd het gevolg van de covid. Zeker als je de longschade op de ct naast de longembolieën ook ziet. Die mensen worden terecht ingeboekt als covidpatient.
Ik weet dat op de verpleegafdeling af en toe iemand ligt die ook iets anders heeft. Maar het meerendeel is daar primair vanwege die covid. Op de IC al helemaal. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand covid als bijzaak had.
Er is al in september 2021 gezegd dat er boosters noodzakelijk waren. Het OMT/RIVM heeft er in september 2021 al op aangedrongen om op zijn minst een plan klaar te hebben. Onze overheid is pas in november begonnen met iets van een plan met als resultaat dat het nu 1 grote chaos wordt waarbij de GGD voor de zoveelste keer overspoeld wordt.Chocovla schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:05:
[...]
Net als de eerste vaccinatiecampagne trouwens. Ook die verliep uiteindelijk razendsnel en soepel. Grootste frustratie is en blijft dat we, net als de initiele campagne, weer te traag en te laat zijn gestart.
Denk dat de hoop is,en was, dat men had geleerd van eerdere fouten. Dat is bij mij in ieder geval de grootste teleurstelling, het ogenschijnlijke gebrek aan lerend vermogen van deze regering om pro-actief te handelen. Het lijkt allemaal zo reactief. Snap ook dat het binnen een steeds veranderende pandemie moeilijk sturen is hoor, maar de effectiviteit van boosters in het winterseizoen leken me een aardige no-brainer.
En over 9 maanden gebeurd er hoogstwaarschijnlijk weer precies hetzelfde voor booster 2 als deze nodig mocht zijn.
Ik denk dat we hier beter over op kunnen houden, want @Drardollan zit vast nog te wachten op die 1000 euro die Mark Rutte hem heeft beloofd.MarcoC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:58:
[...]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Is die belofte door onze overheid gedaan en heb ik daar naar gerefereerd ergens?MarcoC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
De "belofte" dat iedere 60+'er voor het einde van het jaar is geboosterd.
Als de, vanuit de hele wereld binnenkomende, informatie dat opnames veel minder/minder heftig/korter zijn ook uiteindelijk binnen het OMT gezien en erkend wordt, de ziekenhuizen leeg zijn en de cijfers stabiel moet het OMT toch sterke argumenten hebben om de regering te overtuigen van de noodzaak EN moet ook de kamer nog akkoord gaan met verlengen maatregelen. Die laatste factor was altijd volgzaam, maar in de laatste debatten toenemend kritisch en zal een onzinnige lockdown niet pruimen. En anders is er altijd nog een 'Willem Engel' (of aanverwante wappie) die het aanvecht bij de rechter, waar dan ook nog wel eens een sterke zaak voorligtDrardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:19:
[...]
Jij niet. Maar jij gaat er niet over (jammer genoeg hoor!). Het OMT wel, en die zien geen enkele reden tot enige versoepeling de komende tijd. Aangezien de overheid het OMT 1 op 1 volgt over het algemeen weten we allemaal hoe dit gaat verlopen.
Overigens is over 2 weken 40+ niet geboosterd. @autje post net dat 16% van NL een booster heeft gehad (wat overigens klopt met wat ik op https://coronabeeld.nl/ zie). Dat is echt helemaal niets nog op het totaal.
En dan vergeet je voor het gemak ook dat 60- een stuk minder behoefte heeft aan de booster. Dit is diverse malen uitgelegd in dit topic, inclusief onderbouwing met cijfers.
[ Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 28-12-2021 11:11 . Reden: typefout ]
Nou ja, ook dat is niet raar dat 't niet gebeurd is, er lijkt namelijk geen kamermeerderheid voor te zijn en toen ze die uitspraak deden, dachten ze dat die er wel zou zijnDrardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:43:
[...]
Het zand werkt erg goed blijkt.
Echter de belofte dat er binnen 3 weken juridisch gezorgd zou worden dat 2G mogelijk was. Dat is een keiharde belofte die in zijn geheel niet afhankelijk is van Omikron of wat dan ook. Het is een keiharde belofte waarbij ze ons weer keihard hebben laten zakken. 3,5 week later horen we dat ze in 2022 eens gaan kijken of het kan.
nee hoor, het doel is alsnog om de zorg behapbaar te houden. Daar is de afgelopen 2 jaar niets aan verandert. Wat wel verandert is, is dat er extra hindernissen bij zijn gekomen waardoor het lastiger is om dat doel te bereiken.Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:03:
[...]
De doelpalen zijn wel verzet, want met Delta hadden we een andere situatie gehad nu dan met Omikron. Daar kan de overheid niets aan doen toch?
Tja, maar dan kom je weer bij het probleem dat iedereen een andere maatregel een fopmaatregel vind. Terwijl uiteindelijk alle maatregelen wel iets doen. Zeker zodra mensen er veel last van hebben wordt iets bestempeld als een 'fopmaatregel'. Je kunt dat dan ook beter omdraaien, als je je gedrag aan moet passen omdat je 'last' hebt van een maatregel is het dus duidelijk dat die maatregel iets doet.[...]
Ik zeg ook nergens dat maatregelen niet nodig zijn. Maatregelen zijn juist nodig. Zolang het geen fop-maatregelen zijn tenminste.
Je benoemt b.v. regelmatig maatregelen als 'fopmaatregel', waarmee je de noodzaak dus betwist.[...]
Waar betwist ik de noodzaak van maatregelen dan?
[removed]
Ik lees via https://www.rijksoverheid...en-boosterprik-aangeboden dat ze het krijgen aangeboden. Volgens mij is dat de oproep an sich.MarcoC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
Krijgen we daar inmiddels geen rente en incassokosten overheen?Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:08:
[...]
Ik denk dat we hier beter over op kunnen houden, want @Drardollan zit vast nog te wachten op die 1000 euro die Mark Rutte hem heeft beloofd.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ze hebben de mogelijkheid om voor het eind van het jaar de booster te zetten. En die mogelijkheid heeft iedereen ook al gehad.MarcoC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
[removed]
We bedoelen dus precies hetzelfde.redwing schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:12:
[...]
nee hoor, het doel is alsnog om de zorg behapbaar te houden. Daar is de afgelopen 2 jaar niets aan verandert. Wat wel verandert is, is dat er extra hindernissen bij zijn gekomen waardoor het lastiger is om dat doel te bereiken.
[...]
Fop-maatregelen zijn geen maatregelen waar mensen last van hebben. Fop-maatregelen zijn maatregelen die geen enkele bijdrage leveren aan het bestrijden van een virus. Zoals het open laten van winkels tussen 05:00 en 17:00. Een fop-maatregelen die overigens van tafel is nu alles helemaal dicht is.Tja, maar dan kom je weer bij het probleem dat iedereen een andere maatregel een fopmaatregel vind. Terwijl uiteindelijk alle maatregelen wel iets doen. Zeker zodra mensen er veel last van hebben wordt iets bestempeld als een 'fopmaatregel'. Je kunt dat dan ook beter omdraaien, als je je gedrag aan moet passen omdat je 'last' hebt van een maatregel is het dus duidelijk dat die maatregel iets doet.
[...]
Dan zal je toch beter moeten gaan lezen. Ik heb een aantal maatregelen fop-maatregelen genoemd weken geleden en dat ook onderbouwt op dat moment waarom ik dat vind.Je benoemt b.v. regelmatig maatregelen als 'fopmaatregel', waarmee je de noodzaak dus betwist.
Verder heb ik nooit aan het nut getwijfeld van echte maatregelen. Die noodzakelijk zijn in een pandemie.
Dus pleit je stiekem toch voor hoe het kabinet het nu heeft aangepakt. Namelijk uitspraken (of 'beloftes') doen waarvan ze op voorhand niet zeker kunnen stellen dat die kloppen.IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:03:
Voor jou werkt dat misschien. Maar voor tig anderen komt een eerlijkere booschap als 'laat je vaccineren maar misschien is dat niet genoeg' juist als een reden om dan maar niet te laten prikken.
Dan gaan jij (en nog een paar anderen hier) enerzijds en ik en @Drardollan anderzijds het ook niet eens worden met elkaar, want we denken er fundamenteel anders over. Wij vinden dat de overheid altijd eerlijk moet zijn, vooral als er nog onzekerheden zijn. Voor jou (en corrigeer me als ik je verkeerd begrijp) heiligt het doel meer middelen en mag de overheid een rooskleuriger beeld schetsen als dat helpt om draagvlak te krijgen/bepaalde doelen te realiseren.
Beetje licht off-topic, maar dit zijn wel zaken die mensen onthouden. Jij kan er flauw over doen omdat je het goed hebt en het geld misschien ook niet nodig, maar voor mensen met een minimumloon kan het betekenen dat ze voor het eerst in 10 jaar met hun kinderen een dagje naar een pretpark kunnen. Maar ik vraag me soms wel eens af of de gemiddelde Tweaker hier begrijpt hoe het voor die mensen in de samenleving is...Stoney3K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:08:
Ik denk dat we hier beter over op kunnen houden, want @Drardollan zit vast nog te wachten op die 1000 euro die Mark Rutte hem heeft beloofd.
@Dennis nee, wij zijn gewoon reëeler in onze verwachtingen en interpreteren uitspraken dus in context waarin ze gedaan zijn. We zijn het dus in basis al niet eens over het stand[unt dat de overheid liegt/bedriegt/enz.
Ik geloof verder geen seconde dat we met andere communicatie niet ook een soortgelijke discussie hadden gehad.
Ik geloof verder geen seconde dat we met andere communicatie niet ook een soortgelijke discussie hadden gehad.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.