Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:39:
[...]

Alles telefonisch, je komt er geen stap verder nadat je "zonder na te denken" een afspraak ergens richting half januari accepteert als "eerste mogelijkheid". Lijkt echt iets regionaals te zijn, want ik kan over 10 dagen terecht hier in het Noorden (gewoon op mijn voorkeurslocatie). Afspraak vanmorgen gemaakt.
Dus uiteindelijk ben jij onder de streep ~1 week sneller.
Valt wel mee dan toch?

In (oost) Brabant zijn ook tig huisartsen aan het prikken waardoor die duizenden spots bij de GGD weer vrijkomen. Dat kan ook helpen voor degene die nu plannen. Plus dat er gruwelijk is opgeschaald en we nu weer flink veel prikken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:19
martwoutnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:35:
OMT is weer bijeen geweest de 23e. Advies zie https://www.rijksoverheid...vws-na-omt-135-definitief

Edit: Inzake de maatregelen (lockdown) adviseren ze geen aanpassing te doen.
Ik roep het al een paar dagen, we hoeven echt niet te rekenen op enige versoepeling de komende weken. De overheid volgt het OMT blindelings.

1 maart wordt steeds realistischer. Helaas.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
[...]

Valt wel mee dan toch?

In (oost) Brabant zijn ook tig huisartsen aan het prikken waardoor die duizenden spots bij de GGD weer vrijkomen. Dat kan ook helpen voor degene die nu plannen. Plus dat er gruwelijk is opgeschaald en we nu weer flink veel prikken.
Waardoor het eigenlijk allemaal een compleet zinloze excecitie is geworden? Maakt toch allemaal niet uit? Waarom al die moeite erin stoppen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
[...]

Valt wel mee dan toch?

Ruim 2 weken dus. MIjn ouders wachten al meer dan 2 weken en moeten ook nog anderhalve week wachten. Ik heb mijn afspraak vandaag gemaakt en ben over 10 dagen aan de beurt. Ik mag 1 dag eerder.

Toch raar dat een 70+ er ongeveer 4 weken moet wachten en iemand die "net de 40 gepasserd" is maar 10 dagen en dan zelfs nog éérder aan de beurt is ook? Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Dan ben je niet opgewassen tegen je taak, of we zijn met z'n allen voor het lapje gehouden tijdens die persconferenties.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:51:
[...]

Ik roep het al een paar dagen, we hoeven echt niet te rekenen op enige versoepeling de komende weken. De overheid volgt het OMT blindelings.

1 maart wordt steeds duidelijker. Helaas.
Alles hangt af van buurlanden. Als die niet verder verstrengen, dan blijft de huidige lockdown een complete afgang voor de bv Nederland. Draagvlak vervalt gewoon als je ziet dat het in omringende landen gewoon allemaal nog kan. Zie het massaal winkelen in Antwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:51:
[...]

Waardoor het eigenlijk allemaal een compleet zinloze excecitie is geworden? Maakt toch allemaal niet uit? Waarom al die moeite erin stoppen dan?
Waar zeg ik dat het zinloos is? Dat maak je er zelf van.
Ik denk alleen inderdaad dat die ene week verschil in een paar regios bij mensen waarvan de kinderen dus niet willen helpen best meevalt als je naar 't grotere plaatje kijkt en hoe we nu weer op stoom komen.

Ja, er had eerder en beter voorbereid moeten worden.
Ja, het had sneller gemoeten
Ja, mensen moeten elkaar eens wat beter helpen hiermee, zeker familie
Ja, mensen moeten wat minder stressen om een paar dagen verschil. Misschien zelfs wel beter. Dan doen ze misschien wat voorzichtiger rondom de feestdagen.
En ja, boosteren is belangrijk. Maar uitkijken en thuisblijven bij klachten, testen en afstand houden is mijn inziens nog belangrijker.

Maar uit welk deel jij haalt dat ik alles zinloos vind weet ik niet zo goed.
Ik ben wel van mening dat 10x per dag de GGD bellen of je alsjeblieft een dagje eerder mag wat nutteloos is Ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:54:
[...]

Ruim 2 weken dus. MIjn ouders wachten al meer dan 2 weken en moeten ook nog anderhalve week wachten. Ik heb mijn afspraak vandaag gemaakt en ben over 10 dagen aan de beurt. Ik mag 1 dag eerder.

Toch raar dat een 70+ er ongeveer 4 weken moet wachten en iemand die "net de 40 gepasserd" is maar 10 dagen en dan zelfs nog éérder aan de beurt is ook? Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Dan ben je niet opgewassen tegen je taak, of we zijn met z'n allen voor het lapje gehouden tijdens die persconferenties.
Of we zijn nu massaal opgeschaald en moeten ook de nieuwe plekken opvullen? Of is dat een gekke gedachte..?

Zie niet overal een complot in. (Wat je met je laatste zin dus impliceert)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
martwoutnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:35:
OMT is weer bijeen geweest de 23e. Advies zie https://www.rijksoverheid...vws-na-omt-135-definitief

Edit: Inzake de maatregelen (lockdown) adviseren ze geen aanpassing te doen.
(OMT)

Kortom, het OMT concludeert dat het nog te voorbarig is te concluderen dat de omikronvariant beduidend minder ziekmakend is en adviseert verdere gegevens over de kans op ziekenhuisopname onder grotere groepen en onder diverse, kwetsbare groepen patiënten af te wachten. Naar verwachting komen dergelijke gegevens binnenkort, t.w. binnen één tot twee weken, beschikbaar.
Iets boven deze tekst worden alle gunstige getallen uit het buitenland afgedaan omdat ze naar smaak van RIVM nog niet voldoende toepasbaar zijn op ons land.

Conclusie, over twee weken komen ze met goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:59:
[...]

Of we zijn nu massaal opgeschaald en moeten ook de nieuwe plekken opvullen? Of is dat een gekke gedachte..?

Zie niet overal een complot in. (Wat je met je laatste zin dus impliceert)
Nee hoor. Ik vrees namelijk gewoon het eerste. Bij mijn ouders in de regio waren ze niet opgewassen tegen hun taak. Jij wil daar heel graag het tweede in zien, want dat scoort lekker makkelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 23:19
t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:02:
Iets boven deze tekst worden alle gunstige getallen uit het buitenland afgedaan omdat ze naar smaak van RIVM nog niet voldoende toepasbaar zijn op ons land.
Maar in dat advies leggen ze toch heel duidelijk uit waarom ze nog niet voldoende toepasbaar zijn? Het onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk is gebaseerd op 80 opnames, het onderzoek uit Schotland op 15 opnames. Beide dus te weinig om echte conclusies aan te verbinden. In het onderzoek in Denemarken blijkt dat er geen verschil is tussen Delta en Omikron wanneer gecorrigeerd wordt naar patiëntkarakteristieken.
Dit lijken me toch wel valide argumenten om af te wachten totdat er betere onderzoeksresultaten beschikbaar zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Yaksa schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:22:
[...]

Maar in dat advies leggen ze toch heel duidelijk uit waarom ze nog niet voldoende toepasbaar zijn? Het onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk is gebaseerd op 80 opnames, het onderzoek uit Schotland op 15 opnames. Beide dus te weinig om echte conclusies aan te verbinden. In het onderzoek in Denemarken blijkt dat er geen verschil is tussen Delta en Omikron wanneer gecorrigeerd wordt naar patiëntkarakteristieken.
Dit lijken me toch wel valide argumenten om af te wachten totdat er betere onderzoeksresultaten beschikbaar zijn.
Die aantallen gaan wel over de omicron-opnames. De delta-opnames zitten hier niet bij. Daarnaast hebben de Engelsen en Schotten wel voor patiëntenkarakteristieken gecorrigeerd, en is het allemaal netjes statistisch onderbouwd.

Maar inderdaad, het blijven vroege signalen waarbij verdere opvolging nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Yorick postte net dit, het percentage besmettingen omicron vs. delta in Amsterdam, zie: https://twitter.com/YorickB/status/1475508542262153221
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FHoOqybWUAUTizL?format=png&name=small

Interessant om te zien dat de curve al een dag of 3 aan het ombuigen is. Ben benieuwd of dat toeval is, of dat daar iets anders aan de hand is. Laatste datapunt is overigens nog van voor kerst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Daar zit juist de grap: als je corrigeert voor patientkarakteristieken, dan corrigeer je bovenal voor vaccinatiestatus. Dat is waarschijnlijk de sterkste correlator.

Maar: al is omicron na correctie even schadelijk voor ongevaccineerden, de verspreidingskarakteristieken maken dat het relatief meer voorkomt bij gevaccineerden. Onder de streep heb je een lager aantal mensen in het ziekenhuis, terwijl het niet uit de gecorrigeerde cijfers te herleiden valt.

Daarnaast is het ook niet zo dat we vanuit de onderzoeken weten dat omicron even virulent is. Het is de nulhypothese waar men vanuit ging, en de onderzoeken zijn zo klein dat we te weinig data hebben om deze af te wijzen.

Het is zelfs mogelijk dat omicron zo weinig mensen in het ziekenhuis brengt, dat daardoor de cijfers insignificant blijven. Dan heb je de paradox compleet. Zieknenhuizen leeg, wetenschap zonder antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

Dan gaan ze hopelijk nu al denken over scenario's na 14 januari. Het zou nogal treurig zijn als ze nog een keer verlengen om niet na te hoeven denken. Alternatief kan het kabinet de kans willen aangrijpen om koehandel te doen met Tweede Kamer, einde lockdown in ruil voor 2G en coronapas op het werk. Die wetgeving ligt alsnog te wachten en ik krijg niet de indruk dat er al een meerderheid is gevonden hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:40:
Daar zit juist de grap: als je corrigeert voor patientkarakteristieken, dan corrigeer je bovenal voor vaccinatiestatus. Dat is waarschijnlijk de sterkste correlator.

Maar: al is omicron na correctie even schadelijk voor ongevaccineerden, de verspreidingskarakteristieken maken dat het relatief meer voorkomt bij gevaccineerden. Onder de streep heb je een lager aantal mensen in het ziekenhuis, terwijl het niet uit de gecorrigeerde cijfers te herleiden valt.
Waar je het eigenlijk over hebt is het uit elkaar halen van de intrinsieke besmettelijkheid vs. de geobserveerde besmettelijkheid. Daar hebben we in het wetenschapstopic al over gehad nav de Britse cijfers. Zie met name de epidemioloog die hier is aangehaald: BlackMonkey in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus"
Daarnaast is het ook niet zo dat we vanuit de onderzoeken weten dat omicron even virulent is. Het is de nulhypothese waar men vanuit ging, en de onderzoeken zijn zo klein dat we te weinig data hebben om deze af te wijzen.

Het is zelfs mogelijk dat omicron zo weinig mensen in het ziekenhuis brengt, dat daardoor de cijfers insignificant blijven. Dan heb je de paradox compleet. Zieknenhuizen leeg, wetenschap zonder antwoord.
Dat klopt niet. Power wordt weliswaar berekend op het aantal cases, maar je vergelijkt met delta als de baseline, dus die benodigde cases krijg je wel. En dan maakt het dus voor de statistiek niet uit als er (bij wijze van spreken) geen omicron-ziekenhuiscases komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Onlangs hier nog discussie over de bereidheid tot boosters, dit artikel past daar goed bij:

Twijfeltelefoon hoort veel ‘boostertwijfel’: niet elke gevaccineerde wil een boosterprik
Het spreekt kennelijk niet vanzelf dat gevaccineerden een afspraak maken voor de boosterprik. Van 13 tot 20 procent van deze groep is onduidelijk of zij de derde prik wel willen, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Ongeveer de helft van de honderden dagelijkse gesprekken met de Twijfeltelefoon ging de afgelopen week over de booster.

De twijfels leven vooral bij jongeren, laat een recente RIVM-peiling zien. Van de gevaccineerden onder de 40 jaar twijfelt ruim een kwart. Onder gevaccineerde 70-plussers daarentegen is het aandeel twijfelaars verwaarloosbaar.
De ‘boostertwijfelaars’ zijn een nieuwe doelgroep voor de Twijfeltelefoon, die zich richt op vaccinatietwijfelaars in het algemeen. Aan de telefoonlijn voor met name medische vragen over coronavaccinaties zitten medisch geschoolden en medisch studenten. ‘Blijkbaar is het niet vanzelfsprekend dat iemand die zich heeft laten vaccineren, ook de boosterprik haalt’, zegt initiatiefnemer Robin Peeters, internist bij het Erasmus MC. ‘Zo veel twijfel over de boosterprik had ik niet verwacht.’
De GGD’s en het RIVM hebben nog geen cijfers van de daadwerkelijke ‘boosterbereidheid’ uitgesplitst naar leeftijdsgroepen, die zijn er naar verwachting pas in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dat artikel zit achter een pay-wall. Niet zo handig om daar uit te citeren omdat je als niet-abonnee niet het hele artikel kunt lezen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:57:
[...]

Alles hangt af van buurlanden. Als die niet verder verstrengen, dan blijft de huidige lockdown een complete afgang voor de bv Nederland. Draagvlak vervalt gewoon als je ziet dat het in omringende landen gewoon allemaal nog kan. Zie het massaal winkelen in Antwerpen.
Zeg eens eerlijk, hoe groot acht je de kans dat Mark, Hugo (als woordvoerders van de overheid, niet privé) of het OMT gaat toegeven dat ze overdreven gereageerd hebben?

Draagvlak mag ik hier niets over zeggen. Dat schijnt torenhoog te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:10:
Onlangs hier nog discussie over de bereidheid tot boosters, dit artikel past daar goed bij:

Twijfeltelefoon hoort veel ‘boostertwijfel’: niet elke gevaccineerde wil een boosterprik

[...]

[...]

[...]
Afgelopen week werd dat hier afgedaan als onzin. Dit zijn de eerste officiële signalen, over enkele weken zullen we de echte cijfers kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:13:
[...]

Zeg eens eerlijk, hoe groot acht je de kans dat Mark, Hugo (als woordvoerders van de overheid, niet privé) of het OMT gaat toegeven dat ze overdreven gereageerd hebben?

Dat hoeven ze niet. Gewoon noemen dat het nieuw inzicht is en dat de lockdown een sterke bijdrage heeft gehad om de zorg weer wat ruimte te geven. Dat lullen ze wel recht.
Ik vrees alleen dat we tot.maar in een avondlockdown zullen zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:13:
Dat artikel zit achter een pay-wall. Niet zo handig om daar uit te citeren omdat je als niet-abonnee niet het hele artikel kunt lezen.
Daarom haal ik de relevante stukken eruit. Een aardig deel van het artikel beschrijft de opzet en werking van de twijfeltelefoon. Ik neem aan dat men hier wel bekend is met het concept.

Na het onderzoek van I&O Research is dit de meest recente bron over de bereidheid tot boosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:13:
[...]

Bij mij ook hoor, zolang ze het maar afdwingen. :)
Ik kan natuurlijk wel heel leuk zeggen dat ik ga winkelen, maar da's nogal een gedoe vanuit de kop van Noord Holland, dus bestel ik alles wat ik nodig heb maar online of via Click&Collect. Maar verder zal het wat mij betreft allemaal wel. Of ik nou 4 of 6 mensen over de vloer heb, of ergens ben waar iets meer bezoek is als geadviseerd.... Ach, als het drukker dan geadviseerd wordt doen we wel een zelftest. In "nog even volhouden" geloof ik niet echt meer. Dat hoor ik al te lang. Je leeft nu, vergeet dat niet. Ik heb al bijna 2 jaar vesrpeeld aan heel goed luisteren naar regels en maatregelen. Ik ben ook van plan om zelf mijn maatregelen tegen het gebrek aan onderwijs voor onze kleuter te gaan nemen. Dan neem ik de komende weken wel wat uren vrij en dan kunnen we hier wel een groepje huisvesten. Je hoeft maar een paar ouders mee te hebben om de week te vullen. Als de overheid niet wil, dan zul je zelf wat moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik denk dat het voor 40- weinig zin heeft om te twijfelen, uiteindelijk zullen ze toch wel met 2G de boosters erdoor drukken. Nu knijp ik hem best wel, volgende week maar even met mijn huisarts praten of ik een brief kan krijgen om "ergens" vrijstelling aan te vragen (als het al is ingeregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:28

The Legend

*Plop*

RoD schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:39:
Yorick postte net dit, het percentage besmettingen omicron vs. delta in Amsterdam, zie: https://twitter.com/YorickB/status/1475508542262153221
[Afbeelding]

Interessant om te zien dat de curve al een dag of 3 aan het ombuigen is. Ben benieuwd of dat toeval is, of dat daar iets anders aan de hand is. Laatste datapunt is overigens nog van voor kerst.
Is dit niet een heel zorgelijke grafiek? De Omicron-goednieuwsshow was toch gebaseerd op een minder ziekmakende variant die Delta volledig verdringt? Hieruit volgt dat Delta naast Omicron kan bestaan, en zelfs weer kan toenemen in aandeel.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

The Legend schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:54:
[...]

Is dit niet een heel zorgelijke grafiek? De Omicron-goednieuwsshow was toch gebaseerd op een minder ziekmakende variant die Delta volledig verdringt? Hieruit volgt dat Delta naast Omicron kan bestaan, en zelfs weer kan toenemen in aandeel.
Dat is wel een bijzondere interpretatie van deze grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Nou Omicron is niet helemaal een goednieuwsshow, want een veel besmettelijker virus is, ook als het minder ziekmakend is, geen goed nieuws. Er is wel geopperd dat Omicron wellicht helemaal niet intrinsiek besmettelijker is, maar dat een snellere generatietijd zorgt voor de snelle groei (en zou dan dus ook sneller weer moeten afnemen). Dat zou hier ook het geval kunnen zijn, maar het is nog te vroeg voor dit soort conclusies.

In andere landen wordt Delta momenteel wel verdrongen, waaronder in Zuid-Afrika en het VK. En het lijkt me aannemelijk dat dat ook bij gelijke besmettelijkheid dat blijft gebeuren, omdat er tegen Delta veel meer bescherming is opgebouwd in de samenleving. Bij Omicron zie je namelijk veel meer herinfecties.

Maar het blijft interessant om dit te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:00
[...]

Tja, misschien is deze lockdown dan toch een slecht idee en zou het beter zijn om Omikron zijn gang te laten gaan. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchy88 op 27-12-2021 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt erop dat we morgen vanuit ‘ernstig’ teruggaan naar ‘zorgelijk’ qua IC-opnames.

Goed nieuws :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Als Yorick het post betekent het meestal dat we snel goed nieuws krijgen. In vergelijking met Yorick is het OMT nog positiever dan Emile Ratelband _O-

Hier weer een dikke facepalm. Kennis uit 1980 heeft vandaag gebeld voor een booster afspraak en kan morgen terecht. In de Randstad. En dan lees ik vervolgens dat we nog kwetsbare mensen van 72 en 78 hebben die er niet doorheen komen om nog dit jaar een booster te krijgen. Een gemiddelde Oudejaarsconference is er niets bij _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 07:28

The Legend

*Plop*

eamelink schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:57:
[...]

Dat is wel een bijzondere interpretatie van deze grafiek.
Je vind kennelijk dat ik de grafiek verkeerd lees, is het dan teveel moeite om aan te geven wat ik dan fout zou zien? Je huidige reactie voegt bijzonder weinig toe op deze manier.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

[...]

Ze durven in het advies inderdaad nog niet veel te zeggen. Maar het OMT van deze brief is ook van 23-12. Het zou ook wel een afgang zijn als je na een paniek lockdown 4 dagen later komt met ‘misschien was het niet nodig’
We hebben nu 4 dgn later wel de nodige extra informatie ( alhoewel naar mijn idee de cijfers eerder ook al vrij goed onderbouwd werelden door collega’s in het buitenland) een fraaie quote kwam ik tegen in de tweetdraad van radioloog David Jacobs uit Ontario:

“The last point that I want to make is the importance of both real world experience and modeling. Modeling allows us to prepare for what might happen, but real world clinical experience tells us what is actually happening.

Reality must trump theory when setting policy.”

Praktijk > theorie dus😉

In die reeks wordt een dienst radiologie beschreven, die past bij de ervaringen elders: veel patiënten, vooral milde bovenste luchtwegaandoeningen, incidenteel een ‘ echte’ Covid-pneumonie met bijpassende vieze x-thorax. Risico patiënten vooral de niet gevaccineerden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
codex schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:52:
Ik denk dat het voor 40- weinig zin heeft om te twijfelen, uiteindelijk zullen ze toch wel met 2G de boosters erdoor drukken.
Het 2G was al een kwalijke kwestie, maar het kabinet moet toch terughoudender worden op dit vlak. Hoe ethisch is het om iemand via drang een medische handeling te laten ondergaan die voornamelijk voordelen heeft voor een derde partij? Wat mij betreft zit je hier qua medische ethiek op heel glad ijs. Dit zijn heikele kwesties waarbij de nuances en facetten compleet verloren gaan in een politiek debat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ik plaats deze nog in de categorie voorbarige conclusies :P

De stijgende lijn zal (in golf beweging) waarschijnlijk binnenkort weer door gaan, zoals de trendlijn die je kan trekken vanaf het begin.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 27-12-2021 20:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:44:
In dit artikel over London gaat het om 111 van de 169 opnamen waar het een toevalstreffer betrof.
En nog ter aanvulling (ook voor @MarcoC): in Duitsland hetzelfde beeld.

https://www.bild.de/bild-...nversionToLogin.bild.html
So wurden im Saarland zwischen dem 22. November und dem 19. Dezember 260 Patienten ins Krankenhaus gebracht, die in der Statistik als Corona-Patienten auftauchen.

Aber: Nur 126 (48 %) von ihnen waren wegen Corona im Hospital. Bei 86 (33 %) weiteren war der Grund wohl ein ganz anderer; sie wurden nur zusätzlich zu einer anderen Krankheit oder Verletzung positiv getestet. Bei 48 Personen (18 %) war der Grund unbekannt.
En omdat het achter een Paywall zit kun je hier op YouTube een samenvatting zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:54:
[...]

Of, ook zomaar een optie... Er is extreem hard opgeschaald wat nieuwe plekken geeft en daar komt de 40 jarige met op tijd voor op de site / bellijn...

Dat heeft niks te maken met voor het lapje houden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
42erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:11:
Of, ook zomaar een optie... Er is extreem hard opgeschaald wat nieuwe plekken geeft en daar komt de 40 jarige met op tijd voor op de site / bellijn...
Vervroegen is een logistieke nachtmerrie, daar is het systeem waarschijnlijk niet op ontworpen.

Ergens bizar: heeft Hugo de boostercampagne enorm opgeschaald is het weer niet goed...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dit is nog wel een interessante preprint over de risico's van myocarditis na het nemen van een tweede en derde dosis. En ja, inderdaad nog geen peer review.

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.12.23.21268276v1

Conclusie: zeker na booster van Moderna is risico veel groter op myocarditis dan bij natuurlijke infectie voor mannen onder de 40.

(waarbij gezegd moet worden dat een heel kleine sample betreft voor die groep, zie bericht van LZ86 verderop)

Begreep ook dat er nog een recente studie is die hetzelfde aantoont. Mogelijk is dat deze, maar ben daar niet zeker van.

edit:

Was nog vergeten te benoemen dat het eerste artikel mensen betreft tussen 16 en 39 jaar. Conclusie moet ook zijn dat in die leeftijdsgroep risico groter is.

edit:

Edit2: nuance van @LZ86

[ Voor 25% gewijzigd door Dennis op 27-12-2021 22:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:52
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:16:
Dit is nog wel een interessante preprint over de risico's van myocarditis na het nemen van een tweede en derde dosis. En ja, inderdaad nog geen peer review.

Conclusie: zeker na booster van Moderna is risico veel groter op myocarditis dan bij natuurlijke infectie.

Begreep ook dat er nog een recente studie is die hetzelfde aantoont. Mogelijk is dat deze, maar ben daar niet zeker van.
Uit je gelinkte studie:

First, there was an increase in the risk of myocarditis within a week of receiving the first dose of both adenovirus and mRNA vaccines, and a higher increased risk after the second dose of both mRNA vaccines. In contrast, we found no evidence of an increase in the risk of pericarditis or cardiac arrhythmias following vaccination, except in the 1–28 days following a second dose of the mRNA-1273 vaccine. Second, in the same population, there was a greater risk of myocarditis, pericarditis and cardiac arrhythmia following SARS-CoV-2 infection. Third, the increased risk of myocarditis after vaccination was higher in persons aged under 40 years. We estimated extra myocarditis events to be between 1 and 10 per million persons in the month following vaccination, which was substantially lower than the 40 extra events per million persons observed following SARS-CoV-2 infection.

Ik snap niet hoe je het kan spinnen dat er iets anders staat..... Die conclusie van je is vals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
LZ86 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:24:
Uit je gelinkte studie:

[...]

Ik snap niet hoe je het kan spinnen dat er iets anders staat..... Die conclusie van je is vals
Ja, dat is die tweede link inderdaad. Ik twijfelde daar al over en schreef dat ook. Maar die conclusie die ik benoemde was op basis van de eerste bron. Wil je die anders ook eens checken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:21
Zolang de lockdown nog bezig is haal ik geen booster want nergens te gebruiken die pas en de deur niet uit verder, ik prik tactisch. Elke dag later is weer een dag langer geldig na de prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:58
Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:10:
[...]

Hier weer een dikke facepalm. Kennis uit 1980 heeft vandaag gebeld voor een booster afspraak en kan morgen terecht. In de Randstad. En dan lees ik vervolgens dat we nog kwetsbare mensen van 72 en 78 hebben die er niet doorheen komen om nog dit jaar een booster te krijgen. Een gemiddelde Oudejaarsconference is er niets bij _O-
Precies hetzelfde geldt voor mij. Voor de dichtstbijzijnde locatie ook nog eens. Wachttijd telefoon: nul.

Volgens mij is allemaal positief overigens. Waarom die ouderen er dan niet doorheen komen/kwamen: geen idee

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:26:
[...]

Ja, dat is die tweede link inderdaad. Ik twijfelde daar al over en schreef dat ook. Maar die conclusie die ik benoemde was op basis van de eerste bron. Wil je die anders ook eens checken?
Een niet ge peer reviewde paper die niet heel sterk in elkaar zit.

Ze zeggen het zelf ook: First, the number of people receiving a
third dose of ChAdOx1, or mRNA-1273 vaccine was too small to evaluate the risk of
myocarditis

Maar ook daar staat letterlijk:

In summary, the risk of hospital admission or death from myocarditis is greater following
COVID-19 infection than following vaccination
and remains modest following sequential doses
of mRNA vaccine including a third booster dose of BNT162b in the overall population.

Dus nogmaals. Die conclusie die je post is vals. Het zou je sieren als je die weg zou halen.

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 27-12-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:14:
[...]

Vervroegen is een logistieke nachtmerrie, daar is het systeem waarschijnlijk niet op ontworpen.

Ergens bizar: heeft Hugo de boostercampagne enorm opgeschaald is het weer niet goed...
Be damned I you do, be damned if you don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
LZ86 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:33:
Dus nogmaals. Die conclusie die je post is vals. Het zou je sieren als je die weg zou halen.
Ik miste inderdaad een nuance dat het om de groep mannen onder de 40 gaat. Die heb ik net al toegevoegd aan het bericht. Ik zal het er nog iets duidelijker in zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Belangrijker is deze recente studie
https://www.nature.com/articles/s41590-021-01089-8.pdf

Kinderen maken op de infectie goede afweer, tegen alle varianten en die blijft lang goed. Wellicht goed mee te nemen in de overweging de scholen weer te openen.

Als ze het eenmaal gehad hebben, zijn ze voorlopig klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
LZ86 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:53:
Belangrijker is deze recente studie
https://www.nature.com/articles/s41590-021-01089-8.pdf

Kinderen maken op de infectie goede afweer, tegen alle varianten en die blijft lang goed. Wellicht goed mee te nemen in de overweging de scholen weer te openen.

Als ze het eenmaal gehad hebben, zijn ze voorlopig klaar.
Die had ik ook gezien inderdaad. Klinkt ook eigenlijk wel logisch hè. Afweersysteem wordt gewoon slechter naarmate je ouder wordt.

Maar bovenstaand is wat mij betreft ook een reden om te differentiëren in beleid naar leeftijd en dus niet straks ook peuters elke zes maanden te vaccineren (of überhaupt eigenlijk...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:04
LZ86 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:33:
[...]

Een niet ge peer reviewde paper die niet heel sterk in elkaar zit.
Mee eens. Beetje warrige studie
Ik lees wel in de studie dat voor het cohort jonge mannen onder de 40 het risico nou juist wel groter zou zijn ?
However, the notable exception
was that in younger males receiving a second dose of mRNA-1273 vaccine, the risk of
myocarditis was higher following vaccination than infection, with an additional 101 events
estimated following a second dose of mRNA-1273 vaccine compared to 7 events following a
positive SARS-CoV-2 test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
mesa57 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:07:
Ik lees wel in de studie dat voor het cohort jonge mannen onder de 40 het risico nou juist wel groter zou zijn ?
Precies ja, heb mijn bericht al enigszins verbouwd aangepast n.a.v. feedback van @LZ86. Maar wat jij zegt klopt inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Deezers schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:30:
Zolang de lockdown nog bezig is haal ik geen booster want nergens te gebruiken die pas en de deur niet uit verder, ik prik tactisch. Elke dag later is weer een dag langer geldig na de prik.
En ook een dag langer aan de maatregelen. Want die hangen weer vast aan de vaccinatiegraad (in dit geval dus de booster). Dus het klinkt erg tactisch, maar levert niet helemaal je beoogde resultaat op. Het komt er eigenlijk op neer dat je er op gokt dat de rest van Nederland wel de booster pakt. Maar als er veel denken als jou levert het vooral langer en meer maatregelen op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:21
redwing schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:09:
[...]

En ook een dag langer aan de maatregelen. Want die hangen weer vast aan de vaccinatiegraad (in dit geval dus de booster). Dus het klinkt erg tactisch, maar levert niet helemaal je beoogde resultaat op. Het komt er eigenlijk op neer dat je er op gokt dat de rest van Nederland wel de booster pakt. Maar als er veel denken als jou levert het vooral langer en meer maatregelen op.
Ik zie dat veel mensen inderdaad al voor de booster kiezen, deels voor veilig gevoel, deels om op vakantie te kunnen. Als Nederland terugkomt van de kerstvakantie willen ze snel van de lockdown af met deze dalende cijfers. Dus ik zie het voorlopig wel hoe lang ik zonder booster kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:16:

Conclusie: zeker na booster van Moderna is risico veel groter op myocarditis dan bij natuurlijke infectie voor mannen onder de 40.

(waarbij gezegd moet worden dat een heel kleine sample betreft voor die groep, zie bericht van LZ86 verderop)

edit:

Was nog vergeten te benoemen dat het eerste artikel mensen betreft tussen 16 en 39 jaar. Conclusie moet ook zijn dat in die leeftijdsgroep risico groter is.

edit:

Edit2: nuance van @LZ86
De richtlijn is dan ook alleen te boosteren met Moderna bij 45+
Zie https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19-vaccinatie
(eerste bullet bij 1.3)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:06:
[...]

Die had ik ook gezien inderdaad. Klinkt ook eigenlijk wel logisch hè. Afweersysteem wordt gewoon slechter naarmate je ouder wordt.

Maar bovenstaand is wat mij betreft ook een reden om te differentiëren in beleid naar leeftijd en dus niet straks ook peuters elke zes maanden te vaccineren (of überhaupt eigenlijk...).
Ik mag aannemen dat kinderen sowieso niet aan dat hele coronapas systeem komen hangen. Die van ons krijgen in ieder geval nooit zo'n prik. Ze mogen inmiddels wel eens ophouden met die flauwekul.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
En ook een dag langer aan de maatregelen. Want die hangen weer vast aan de vaccinatiegraad (in dit geval dus de booster).
Dat hangt af van de bezetting in de zorg en/of besmettingscijfers, gezette boosters is geen criterium.

Wees blij dat Nederland massaal op wintersport gaat, dat is voor veel mensen de enige reden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dennahz schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:22:
Ik mag aannemen dat kinderen sowieso niet aan dat hele coronapas systeem komen hangen. Die van ons krijgen in ieder geval nooit zo'n prik. Ze mogen inmiddels wel eens ophouden met die flauwekul.
Je weet het maar nooit :). Vijf maanden geleden werd ik door @Cocytus nog voor een soort complotdenker uitgemaakt toen ik stelde dat de effectiviteit van vaccins afnam met de tijd en daardoor risico ontstond op een soort eeuwigdurend terugkerend prikken. Ook @MikeyMan likete dat bericht.

Dan vraag ik me toch af... in welk licht moet ik dan de uitspraken van Hugo de Jonge afgelopen week in de Tweede Kamer zien (zie hier) waarbij hij zegt "Vooralsnog heb ik de verwachting dat we echt nog een aantal prikken te gaan hebben" en "Dat moet net zo lang totdat we met zijn allen voldoende beschermd zijn".

Waarom staan degenen die hier altijd pleiten dat we pas moeten beginnen met een 3e en 4e prik nadat bewezen is dat het effectief is nu ook niet op om te ageren tegen deze uitspraak van De Jonge, die schijnbaar nu al weet dat ook een 3e en 4e prik op termijn niet gaan helpen en er dus een 5e, 6e en 7e prik moeten komen? En wanneer zijn we "voldoende beschermd"? Het is zo vaag, je kunt er alle kanten mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien blijft hij vaag omdat hij het ook nog niet precies weet?

Ik zie best iets in jaarlijkse boosters. Misschien een combiprik, griep + corona.
Misschien verdiept hij zich er niet eens meer in. Niet meer zijn probleem zometeen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:42:
Misschien blijft hij vaag omdat hij het ook nog niet precies weet?

Ik zie best iets in jaarlijkse boosters. Misschien een combiprik, griep + corona.
Misschien verdiept hij zich er niet eens meer in. Niet meer zijn probleem zometeen
Hij doet zijn uitspraken als minister dus zijn opvolger wordt daar ook gewoon op aangesproken. Een jaarlijkse booster kan helpen, maar dan niet op de manier zoals het nu gaat waarbij iedereen moet omdat je nou eenmaal moet. Op basis van een risico-afweging per groep zou ik persoonlijk wél logisch vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:45:
[...]

Hij doet zijn uitspraken als minister dus zijn opvolger wordt daar ook gewoon op aangesproken. Een jaarlijkse booster kan helpen, maar dan niet op de manier zoals het nu gaat waarbij iedereen moet omdat je nou eenmaal moet. Op basis van een risico-afweging per groep zou ik persoonlijk wél logisch vinden.
Het hele probleem op dit moment is de verspreiding, daarom moet je meer mensen vaccineren dan alleen degene die er zelf veel baat bij hebben. Dat is nog steeds dat flatten the curve verhaal.

En ja, waarom is dat nodig? Omdat er nog relatief veel mensen in een ziekenhuis komen (nou ja, niet veel, maar teveel voor de zorg). En waarom is dat...? Dat weten we allemaal, maar durven ze/we niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:02:
[...]

En nog ter aanvulling (ook voor @MarcoC): in Duitsland hetzelfde beeld.

https://www.bild.de/bild-...nversionToLogin.bild.html

[...]

En omdat het achter een Paywall zit kun je hier op YouTube een samenvatting zien.
Het kan best zijn dat mensen niet testen en met een longontsteking opgenomen worden wat achteraf corona blijkt te zijn. Dat zou theoretisch dan ook onder het kopje "positief getest na opname" vallen, maar uiteindelijk liggen ze dan wel vanwege corona in het ziekenhuis. Mijn Duits is niet goed genoeg om te zien of deze verhouding nu echt anders ligt dan afgelopen weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
42erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:56:
En ja, waarom is dat nodig? Omdat er nog relatief veel mensen in een ziekenhuis komen (nou ja, niet veel, maar teveel voor de zorg). En waarom is dat...? Dat weten we allemaal, maar durven ze/we niet aan...
Dat is omdat de effectiviteit van vaccins afneemt na verloop van tijd toch? En daardoor mensen die langere tijd geleden gevaccineerd zijn nu alsnog omikron krijgen. Toch?
MarcoC schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:00:
Het kan best zijn dat mensen niet testen en met een longontsteking opgenomen worden wat achteraf corona blijkt te zijn. Dat zou theoretisch dan ook onder het kopje "positief getest na opname" vallen, maar uiteindelijk liggen ze dan wel vanwege corona in het ziekenhuis. Mijn Duits is niet goed genoeg om te zien of deze verhouding nu echt anders ligt dan afgelopen weken.
Jij hebt ook op alles een antwoord hè... dit gaat niet over mensen met een longontsteking maar over mensen met een gebroken arm die positief getest worden. Deze discussie is al heel vaak hier ook gevoerd over verschil met en door corona. En mijn Duits is wel best goed en dan blijkt dat jouw verhaal hier niet op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

En ook een dag langer aan de maatregelen. Want die hangen weer vast aan de vaccinatiegraad (in dit geval dus de booster).
Op welke manier hangen de regels vast aan de vaccinatiegraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:20:
[...]

Dat is omdat de effectiviteit van vaccins afneemt na verloop van tijd toch? En daardoor mensen die langere tijd geleden gevaccineerd zijn nu alsnog omikron krijgen. Toch?

[...]

Jij hebt ook op alles een antwoord hè... dit gaat niet over mensen met een longontsteking maar over mensen met een gebroken arm die positief getest worden. Deze discussie is al heel vaak hier ook gevoerd over verschil met en door corona. En mijn Duits is wel best goed en dan blijkt dat jouw verhaal hier niet op gaat.
Het is geen antwoord, het is een vraag. Je zal altijd een bepaald percentage hebben dat positief test na opname. Is dat nu wezenlijk anders met omikron dan met delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:28:
[...]

Dat hangt af van de bezetting in de zorg en/of besmettingscijfers, gezette boosters is geen criterium.
Klopt, en die bezetting hangt weer sterk af van de vaccinatiegraad.
Wees blij dat Nederland massaal op wintersport gaat, dat is voor veel mensen de enige reden.
Klopt, ik ben er dan ook niet zo heel bang voor, maar verwacht wel dat de maatregelen nog een paar keer verlengd gaan worden, mede doordat de vaccinatiegraad (inclusief boosters) niet hoog genoeg is.

En of iemand de booster wel of niet pakt maakt me verder geen bal uit, maar als je hem niet neemt omdat je eerst van de maatregelen af wil, snap je het toch niet helemaal.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:22:
[...]
Op welke manier hangen de regels vast aan de vaccinatiegraad?
Als de vaccinatiegraad hoger is, komen er minder mensen in het ziekenhuis en verspreid het zich ook minder snel. Aangezien de voorspellingen daar rekening mee houden zal de vaccinatiegraad daardoor meespelen in de adviezen van het OMT.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MarcoC schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:23:
[...]

Het is geen antwoord, het is een vraag. Je zal altijd een bepaald percentage hebben dat positief test na opname. Is dat nu wezenlijk anders met omikron dan met delta?
Nee, dat is niet wezenlijk anders en is sowieso nooit een significant deel geweest van de gevonden corona-infecties.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Wees blij dat Nederland massaal op wintersport gaat, dat is voor veel mensen de enige reden.
Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo'n 20 procent minder.
Volgens een recent onderzoek (link ) vindt 75% van de Nederlanders het niet verantwoord om nu op wintersportvakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
MarcoC schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:23:
Ja, want Omikron verspreid zich veel sneller én de symptomen lijken milder dús is het aantal mensen dat besmet is groter en dús het aantal mensen dat een ziekenhuis bezoekt ook.

Of klopt niet wat ik zeg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
redwing schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:23:
ik [...] maar verwacht wel dat de maatregelen nog een paar keer verlengd gaan worden, mede doordat de vaccinatiegraad (inclusief boosters) niet hoog genoeg is.
Dacht dat we vooral naar de ziekenhuisopnames kijken? Of verplaatst onze overheid nu wederom de doelpalen?

Stel dat er straks nog amper iemand in het ziekenhuis komt door omikron (dat weten we nu nog niet, dat weet ik), dan kunnen we toch meteen stoppen met alle maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Yaksa schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:27:
Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo'n 20 procent minder.
Volgens een recent onderzoek (link ) vindt 75% van de Nederlanders het niet verantwoord om nu op wintersportvakantie te gaan.
Dat zijn dan dus precies de mensen die niet op wintersport gaan, aangezien 866.000 zo'n 20% van onze bevolking is 8).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:26:
[...]

Dus je eerste bron, een pre-print, is dus wel waard om een conclusie aan te verbinden, maar het gepubliceerde artikel niet?

Het tweede artikel, gepubliceerd in Nature, laat toch echt wat anders zien zoals @LZ86 al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Yaksa schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:27:
[...]

Recent? Dat artikel is van 2020.

Het aantal was in 2019 ook nog rond de 900.000 dus het lijkt wel gestabiliseerd te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door n0pe op 27-12-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:20:
[...]

ja, dat helpt niet met de verspreiding nee, maar zijn nog steeds niet degenen die in een ziekenhuis liggen en zorgdruk creëren. En dan is er bij een risico-afweging per groep een duidelijke groep die het probleem geeft.... ouderen en ongevaccineerden. Dus laten we die eens aan een prik helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

En dus ook zo het virus weer verspreiden.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
42erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:54:
ja, dat helpt niet met de verspreiding nee, maar zijn nog steeds niet degenen die in een ziekenhuis liggen en zorgdruk creëren. En dan is er bij een risico-afweging per groep een duidelijke groep die het probleem geeft.... ouderen en ongevaccineerden. Dus laten we die eens aan een prik helpen
Zijn er eigenlijk sowieso al (betrouwbare) cijfers hoeveel (%) van de huidige opnames in de ziekenhuizen (zowel afdeling als IC) nou door omikron komen en hoeveel door delta?

Ben wel voorstander om ouderen te vaccineren. Effect daarvan lijkt wel bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:39:
[...]

Je weet het maar nooit :). Vijf maanden geleden werd ik door @Cocytus nog voor een soort complotdenker uitgemaakt toen ik stelde dat de effectiviteit van vaccins afnam met de tijd en daardoor risico ontstond op een soort eeuwigdurend terugkerend prikken. Ook @MikeyMan likete dat bericht.

Dan vraag ik me toch af... in welk licht moet ik dan de uitspraken van Hugo de Jonge afgelopen week in de Tweede Kamer zien (zie hier) waarbij hij zegt "Vooralsnog heb ik de verwachting dat we echt nog een aantal prikken te gaan hebben" en "Dat moet net zo lang totdat we met zijn allen voldoende beschermd zijn".

Waarom staan degenen die hier altijd pleiten dat we pas moeten beginnen met een 3e en 4e prik nadat bewezen is dat het effectief is nu ook niet op om te ageren tegen deze uitspraak van De Jonge, die schijnbaar nu al weet dat ook een 3e en 4e prik op termijn niet gaan helpen en er dus een 5e, 6e en 7e prik moeten komen? En wanneer zijn we "voldoende beschermd"? Het is zo vaag, je kunt er alle kanten mee op.
Zoals @Cocytus terecht stelde; je stelt nogal suggestieve vragen. Halve waarheden leiden tot een aanname waar je een vraag bij formuleert. Zijn commentaar is meer dan terecht m.i.

Het is al lang duidelijk dat de effectiviteit van de vaccins tegen besmetting terugloopt. Dit door afnemende antilichamen. De cellulaire afweer blijft heel erg prima op peil.

Dat er dan een andere variant van het virus ontstaat die daar beter mee om kan gaan, zorgt over de tijd voor een lagere effectiviteit. Is het vaccin minder geworden? Nee. Het virus is beter geworden.

Gelukkig hebben we een vaccin beschikbaar waarmee een derde prik zorgt voor en weer wat snellere herkenning en daardoor demping van de verspreiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

42erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:11:
[...]

Dat heeft niks te maken met voor het lapje houden
Dit is wel een beetje spuit 11 zo. Er was al iemand anders die hier op triggerde en mij in de mond probeerde te leggen dat ik van mening ben dat ze ons voor het lapje hebben gehouden. Daar heb ik dus ook al op gereageerd om aan te geven dat ik denk dat dat NIET het geval is en dat ik dus denk dat de GGD in minimaal 1 (waarschijnlijk meer) regio niet opgewassen is tegen haar taak. De Jonge belooft dingen en dan is het dus de taak van de GGD's om dat uit te voeren. Dat lukt niet. Zie hiervoor de voorbeelden van 70+ ers die al lang geleden een afsrpaak mochten maken en nu nog niet aan de beurt zijn (De Jonge heeft hen een SMS beloofd en een vervroegde afspraak) en het falen om de SMS-jes naar mensen in de griepprikgroep te sturen. Daar zouden ze vanaf 23 december mee beginnen. Het is nu de 28e en ik heb nog geen signalen opgevangen dat het nu wél lukt.

Edit: SMS versturen blijkt nu wel gelukt. Website voor afspraak maken is overbelast. :)

Maar als dat dus allemaal niet het geval zou zijn (waar ik dus, om het even heel erg duidelijk te stellen, eigenlijk NIET vanuit ga), DAN zijn we dus voor het lapje gehouden tijdens de laatste persconferentie.

Het valt wel op dat mensen hier heel slecht lezen en vooral reageren op flarden van posts en ook de rest van de context niet lezen. Vooral mensen die heel erg op zoek zijn naar dingen die ze als "wappie-uitspraak" weg kunnen zetten. Lekker makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:56:
[...]

Het hele probleem op dit moment is de verspreiding, daarom moet je meer mensen vaccineren dan alleen degene die er zelf veel baat bij hebben. Dat is nog steeds dat flatten the curve verhaal.

We zitten in een trend waarin de besmettingen in flinke golven blijven doorgaan, maar de kans om na besmetting in het ziekenhuis te komen structureel daalt.

Op enig moment in die trend gaat de focus van beperken van verspreiding naar bescherming van de kwetsbaren.

Wie denkt dat we nog aan het begin zitten, zal voorstander zijn van het voortzetten van massale vaccinaties. Wie covid als endemisch ervaart, wil waarschijnlijk het prikken beperken tot de risicogroepen.

De grote vraag is hoe ver we in die beweging van epidemisch naar endemisch zitten. Persoonlijk heb ik goede hoop dat we eigenlijk al tegen de endemische fase aanzitten. Als ik gelijk krijg, is dat over ongeveer een maand duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
MarcoC schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:00:
[...]
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Covid-pneumonie wordt als dusdanig inbeboekt. Waarom zouden ze dat immers niet doen? Er is geen voordeel te vinden in een onjuiste registratie. En een pneumonie en covid zijn meestal 1+1 = 2 geneeskunde (zeker als de thorax bijpassend is).
wat bedoeld wordt met 'bijkomende covid' is iemand die vanwege bijv een hersenschudding wordt opgenomen, of galsteenaanvallen, of een appendicitis (=blinde darm ontsteking). Hoe dat met allerlei thrombo-embolische ziekten zit (hersen-/hartinfarct) bij een covid-infectie moet ik je schuldig blijven (ivm de verhoogde stolling bij covid), maar misschien weet @LZ86 dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:49:
Zoals @Cocytus terecht stelde; je stelt nogal suggestieve vragen. Halve waarheden leiden tot een aanname waar je een vraag bij formuleert. Zijn commentaar is meer dan terecht m.i.
Misschien als het over dat tweede deel van mijn bericht gaat, maar alles wat in het eerste gedeelte staat blijkt achteraf anders te zijn.
Het is al lang duidelijk dat de effectiviteit van de vaccins tegen besmetting terugloopt. Dit door afnemende antilichamen. De cellulaire afweer blijft heel erg prima op peil.

Dat er dan een andere variant van het virus ontstaat die daar beter mee om kan gaan, zorgt over de tijd voor een lagere effectiviteit. Is het vaccin minder geworden? Nee. Het virus is beter geworden.

Gelukkig hebben we een vaccin beschikbaar waarmee een derde prik zorgt voor en weer wat snellere herkenning en daardoor demping van de verspreiding.
Maar ook die derde prik zal tijdelijk zijn toch? Waarom zou een derde prik met dezelfde samenstelling opeens wél langjarig bescherming bieden (tegen besmetting/verspreiding)? Als iemand mij de logica daarvan kan uitleggen graag, want ik begrijp het niet.

En als omikron alsnog voor een "doorbraakinfectie" zorgt, waarom zou daar de derde prik tegen helpen? Er worden al situaties gedocumenteerd waarbij ook mensen met een booster shot gewoon alsnog ziek worden. Zie hier: https://www.medrxiv.org/c...2.22.21268021v1.full-text

En deze mensen hadden hun booster minder dan 2,5 maand geleden gehaald maar werden dus toch ziek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:02:
[...]

[...]

Maar ook die derde prik zal tijdelijk zijn toch? Waarom zou een derde prik met dezelfde samenstelling opeens wél langjarig bescherming bieden (tegen besmetting/verspreiding)? Als iemand mij de logica daarvan kan uitleggen graag, want ik begrijp het niet.
Twee redenen:

1. het is niet ongewoon dat herhaalde triggers van een immuunreaktie toenemende effecten hebben, waarbij een volgende prik dus langer beschermng biedt dan de vorige. In welke mate dat voor covid-vaccins telt is nog niet duidelijk.

2. niet iedereen hoeft voortdurend geprikt te worden. Massaal prikken is iets tijdelijks. Bij gebrek aan weerstand kan een nieuw soort cirus erg snel rondgaan, dat probeer je te beperken in die fase: flatten the curve. En bij gebrek aan weerstand zijn er best veel mensen die in de zorg terecht komen na infectie. Als op den duur de meesten enkele prikken plus vaak een of meer infecties achter de rug hebben, is er een goede basis-immuniteit en daarmee vervallen deze motivaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Een oprechte vraag aan de mensen die de afgelopen dagen het hier hadden over versneld versoepelen, dat het allemaal wel meevalt met Omikron, etc.

Als je naar dit plaatje kijkt, blijf je dan nog die mening toegedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFJDpzAGqML7t8waAkahnSiLZKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UsFpxF5P30jzJCEpHwItO6j7.png?f=user_large

Zowel België als Duitsland doen het beduidend beter, met minder maatregelen. Zitten veel lager per 100.000 inwoners en dalen percentueel een veelvoud van wat wij in Nederland zien.

Ik bedoel dit serieus en niet als flame, laat dat duidelijk zijn. Dit zijn namelijk de getallen op basis waarvan ik mij zorgen maak over de situatie in Nederland en op basis waarvan ik denk dat de scholen nog weken dicht gaan blijven en we tot 1 maart met verregaande maatregelen zullen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:11:
Omikron heeft een veel hogere R dan Delta, dat besmettingen gaan stabiliseren en zullen stijgen was te verwachten. Voor de zorg gaat om ziekmakendheid in combinatie met ligdagen, als dit inderdaad 50%-70% lager ligt met een veel kortere duur kunnen de ziekenhuizen meer besmettingen makkelijk aan.

Dat er geen 'big bang' versoepeling komt lijkt me logisch, maar winkels dicht voegt weinig toe en de gezondheidswinst van het eraf sporten van de december-coronakilo's mag je niet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:18:
[...]

Omikron heeft een veel hogere R dan Delta, dat besmettingen gaan stabiliseren en zullen stijgen was te verwachten. Voor de zorg gaat om ziekmakendheid in combinatie met ligdagen, als dit inderdaad 50%-70% lager ligt met een veel kortere duur kunnen de ziekenhuizen meer besmettingen makkelijk aan.

Dat er geen 'big bang' versoepeling komt lijkt me logisch, maar winkels dicht voegt weinig toe en de gezondheidswinst van het eraf sporten van de december-coronakilo's mag je niet onderschatten.
Omikron heeft naar verwachting geen hogere R dan Delta (bron: https://nos.nl/artikel/24...-goed-nieuws-over-omikron) dus dat verklaart dit niet.

Andere landen hebben ook last van Omikron, het is niet zo dat Duitsland of België in deze overgeslagen worden. Toch zie je het daar niet terug zoals wij het hier terugzien.

Die ziekenhuis aannames zou ik vooral even mee wachten, dat zijn allemaal aannames en vooral hoop. Of het echt zo is zullen we moeten afwachten.

Qua maatregelen kan je een paar pagina's terug lezen hoe ik over de meeste maatregelen denk. Maar zelfs nu er toch forse maatregelen zijn (totale lockdown) lijkt er geen enkele positieve verandering in de cijfers de komen. In plaats van een sterkere daling hebben we vooral een afname van de daling bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een oprechte vraag aan de mensen die de afgelopen dagen het hier hadden over versneld versoepelen, dat het allemaal wel meevalt met Omikron, etc.

[Afbeelding]

Zowel België als Duitsland doen het beduidend beter, met minder maatregelen. Zitten veel lager per 100.000 inwoners en dalen percentueel een veelvoud van wat wij in Nederland zien.

Ik bedoel dit serieus en niet als flame, laat dat duidelijk zijn. Dit zijn namelijk de getallen op basis waarvan ik mij zorgen maak over de situatie in Nederland en op basis waarvan ik denk dat de scholen nog weken dicht gaan blijven en we tot 1 maart met verregaande maatregelen zullen zitten.
Die vewachting van 10k a 11k besmettingen lijkt me redelijk, de omicron variant is nu in het snelste deel van zijn opmars maar tegelijk zetten de effecten van de lockdown in. Onder de streep verwacht ik dat de R-waarde zijn stijgende lijn omkeert in een dalende lijn, niveau ~0.95 momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:25:
[...]

Die vewachting van 10k a 11k besmettingen lijkt me redelijk, de omicron variant is nu in het snelste deel van zijn opmars maar tegelijk zetten de effecten van de lockdown in. Onder de streep verwacht ik dat de R-waarde zijn stijgende lijn omkeert in een dalende lijn, niveau ~0.95 momenteel.
Maar het is toch op zijn minst bijzonder vreemd dat in andere buurlanden, die naar je mag aannemen net zoveel last hebben van Omikron, significant betere cijfers laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:39:
Je weet toch vantevoren dat je met 70+ ers te maken gaat krijgen, die misschnien niet "met postcodes gaan spelen" en gewoon bellen? Mijn vader kan wel wat op het internet hoor, maar voor zulke dingen belt hij gewoon. Hij is nog van de papieren generatie eigenlijk, die half de digitale wereld is ingerold.
Mijn vader is begin 70 en kan tot op zekere hoogte met de computer omgaan maar voor dit soort zaken klopt hij bij mij aan. Ik heb toen digitaal met zijn Digid de afspraak geregeld. Zoiets kunnen veel andere 70-plussers toch ook. Als de overheid alle 70-ers had moeten bellen voor de afspraak, waren we nu nog niet eens toe aan 60+. Daar hebben ze de mankracht niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:25:
Andere landen hebben ook last van Omikron, het is niet zo dat Duitsland of België in deze overgeslagen worden. Toch zie je het daar niet terug zoals wij het hier terugzien.
Al die andere landen denken Omikron aan te kunnen met relatief lichte beperkingen en 2G, onvergelijkbaar met onze lockdown.

Nou hadden we qua zorg een slechtere uitgangspositie, met de huidige trend is dat over een paar weken minder zorgelijk. Zie dan ook geen reden om de kinderen weer naar school te laten gaan, winkels te heropenen en tot 20u met 2G geplaceerd een hapje te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
martwoutnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:28:
[...]

Mijn vader is begin 70 en kan tot op zekere hoogte met de computer omgaan maar voor dit soort zaken klopt hij bij mij aan. Ik heb toen digitaal met zijn Digid de afspraak geregeld. Zoiets kunnen veel andere 70-plussers toch ook. Als de overheid alle 70-ers had moeten bellen voor de afspraak, waren we nu nog niet eens toe aan 60+. Daar hebben ze de mankracht niet voor.
Onderschat de groep mensen niet die ofwel niemand heeft om dit aan te vragen ofwel te trots is om dit aan iemand te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:27:
[...]

Maar het is toch op zijn minst bijzonder vreemd dat in andere buurlanden, die naar je mag aannemen net zoveel last hebben van Omikron, significant betere cijfers laten zien?
NL loopt misschien een weekje voor op B en D. We hebben een sterke historische binding met Zuid-Afrika en daardoor nog altijd veel vluchten van Schiphol op Kaapstad en Johannesburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:27:
[...]

Een milde set maatregelen werkt nou eenmaal beter als je die ook probeert te handhaven. Hier werkt niks goed behalve een aan/uit lockdown.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:28:
[...]

Al die andere landen denken Omikron aan te kunnen met relatief lichte beperkingen en 2G, onvergelijkbaar met onze lockdown.
In dat geval zouden ze nu een veel sterke opleving moeten zien dan ons.
Nou hadden we qua zorg een slechtere uitgangspositie, maar met de huidige trend is dat over een paar weken minder zorgelijk. Zie dan ook geen reden om de kinderen weer naar school te laten gaan, winkels te heropenen en tot 20u met 2G geplaceerd een hapje te eten.
Ik bewonder je optimisme, ben wel erg bang dat de teleurstelling groot zal zijn als we geen enkele centimeter ruimte gaan krijgen.

Met de huidige trend hebben we over een paar weken geen minder zorgelijke situatie. De daling vlakt al dagen af, we zaten op een (nog steeds zeer beperkte) 26% en ondertussen is dat al gehalveerd naar 13% terwijl er meer dan 10 dagen geleden fors zwaardere maatregelen zijn ingesteld.

Als dit zo doorgaat zitten we over enkele dagen alweer in een gelijkblijvende of stijgende trend. Niets wijst erop dat dit anders gaat zijn op dit moment. We zitten nog steeds ruim boven de 10k per dag, zelfs met de Kerst waarbij je zou verwachten dat men minder testbereidheid heeft (dat zagen we eerder op feestdagen wel).

Het enige wat nu in ons voordeel kan uitpakken is dat er inderdaad minder opnames nodig zijn in de ziekenhuizen. Maar voor je daar iets over kunt zeggen zit je al snel op 1 maart. Je kan zoiets niet zeggen op basis van 2 of 3 weken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:10

[Afbeelding]

België heeft op dit moment gemiddeld 135 opnames per dag. Als je dat vergelijkt met Nederland en corrigeert voor het aantal inwoners dan heeft Nederland minder opnames. Ook het aantal besmettingen scheelt niet veel. Wel hebben ze inderdaad minder maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:30:
[...]

NL loopt misschien een weekje voor op B en D. We hebben een sterke historische binding met Zuid-Afrika en daardoor nog altijd veel vluchten van Schiphol op Kaapstad en Johannesburg.
Dat kan, dat zou zich dan de komende dagen moeten laten zien. Maar vooralsnog zie ik nergens een aanwijzing dat dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:31:
[...]

Een milde set maatregelen werkt nou eenmaal beter als je die ook probeert te handhaven. Hier werkt niks goed behalve een aan/uit lockdown.
Maar zelfde die lockdown lijkt zijn effect te missen. Nu is het met 10 dagen nog wel aan de vroege kant, dat geef ik toe. Maar eerder zag je met 7-10 dagen de eerste effecten van maatregelen en met een dag of 14 volle kracht. Na 10 dagen lijkt het er nu eerder op dat de effecten afnemen dan toenemen.

Vorige week was het op de weg overigens bij mij nog erg druk, vandaag was het voor het eerst rustig. Is natuurlijk niet objectief en N=1, maar ter verdediging: ik rijd over een snelweg met een spitsstrook. Die is nagenoeg altijd open. Vandaag was deze voor het eerst in maanden dicht. Dat geeft enigszins objectief aan dat het verkeersaanbod minder is dan voorgaande weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sovieto schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:35:
[...]

België heeft op dit moment gemiddeld 135 opnames per dag. Als je dat vergelijkt met Nederland en corrigeert voor het aantal inwoners dan heeft Nederland minder opnames.
De opnames zijn dan ook het enige wat positief is. Maar of dit een tijdelijke trend is omdat Delta verdrongen wordt en Omikron zijn ware gezicht moet laten zien of omdat Omikron inderdaad (en laten we daar vooral op hopen!) stukken minder ernstig is moeten we nog afwachten.
Ook het aantal besmettingen scheelt niet veel. Wel hebben ze inderdaad minder maatregelen
Het scheelt toch 171 besmettingen per 100.000 inwoners in het 7-daags gemiddelde (NL 481, BE 310). Dat klinkt niet spannend, maar in procenten zitten wij 55% hoger dan België. Met fors meer maatregelen.

Dat vind ik behoorlijk veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:33:
Het enige wat nu in ons voordeel kan uitpakken is dat er inderdaad minder opnames nodig zijn in de ziekenhuizen. Maar voor je daar iets over kunt zeggen zit je al snel op 1 maart. Je kan zoiets niet zeggen op basis van 2 of 3 weken namelijk.
Hoezo pas op 1 maart? Natuurlijk kan dat wel sneller. Als de besmettingen stijgen en de opnames niet én er komen steeds meer boosters in risicogroepen, dan kun je toch al over 1 of 2 weken je conclusie trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 16:08
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:38:
[...]

Vorige week was het op de weg overigens bij mij nog erg druk, vandaag was het voor het eerst rustig. Is natuurlijk niet objectief en N=1, maar ter verdediging: ik rijd over een snelweg met een spitsstrook. Die is nagenoeg altijd open. Vandaag was deze voor het eerst in maanden dicht. Dat geeft enigszins objectief aan dat het verkeersaanbod minder is dan voorgaande weken.
logisch, half Nederland heeft deze week vrije dagen opgenomen, zal volgende week weer stuk drukker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:02:
[...]

Misschien als het over dat tweede deel van mijn bericht gaat, maar alles wat in het eerste gedeelte staat blijkt achteraf anders te zijn.

[...]

En als omikron alsnog voor een "doorbraakinfectie" zorgt, waarom zou daar de derde prik tegen helpen? Er worden al situaties gedocumenteerd waarbij ook mensen met een booster shot gewoon alsnog ziek worden. Zie hier: https://www.medrxiv.org/c...2.22.21268021v1.full-text

En deze mensen hadden hun booster minder dan 2,5 maand geleden gehaald maar werden dus toch ziek!
Ook op je eerste deel word je door @Cocytus netjes van repliek gediend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9m5pekZNCmzcbbIkwGXq-UQ190=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BaqN1DYiUG2Gvzi1oQgwmYir.png?f=user_large

Of je per ongeluk een slordige formulering kiest, of dit expres doet om een punt te maken weet ik niet. Maar 'effectiviteit van de Pfizer/Moderna vaccins enorm af na een paar maanden' is nieteens het halve verhaal. Enerzijds omdat het effect tegen opname nog flink op peil blijft, anderzijds omdat het blijkbaar mensen met een verminderde afweer behelst.

Zoals ik eerder al zei; ja, de antistoffen worden minder. Dat is te verwachten, met elk vaccin. Gelukkig hebben we de cellulaire afweer nog. Die lijkt het nog alleraardigst te doen. Geen 90% tegen omicron helaas. Hoeveel wel? Dat zal mettertijd blijken. Maar met 0 marge in de ziekenhuizen kun je daar niet op gokken.

En nogmaals; er is een verschil tussen een afnemende werking van een vaccin of een virus dat eromheen evolueert. Respiratoire virussen verspreiden en muteren notoir snel helaas.

En zoals @t_captain al terecht aangeeft; er zijn meerdere vaccins die pas bij de derde of vierde prik een langdurige bescherming bieden. Dat is helemaal niet ongewoon.

Gaan we elk half jaar prikken? Als we de sterfte in de verzorginstehuizen onder controle willen houden daar misschien wel. Voor de hele populatie? Lijkt me heel sterk met de huidige stand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:38:
[...]

Maar zelfde die lockdown lijkt zijn effect te missen. Nu is het met 10 dagen nog wel aan de vroege kant, dat geef ik toe. Maar eerder zag je met 7-10 dagen de eerste effecten van maatregelen en met een dag of 14 volle kracht. Na 10 dagen lijkt het er nu eerder op dat de effecten afnemen dan toenemen.

Het begin van de lockdown was zondag, het laatste besmettingscijfer is van maandag, 8 dagen verschil. Dat is de vertraging waarbij het effect zo'n beetje zichtbaar moet worden.

Tel daarbij dat net voor de lockdown nog even een "zwarte zaterdag" ontstond en dan kunnen de opwaarse effecten daarvan mengen met de neerwaartse effecten van de zondag. Ik verwacht dat de komende dagen de cijfers wat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:50:
[...]

Hoezo pas op 1 maart? Natuurlijk kan dat wel sneller. Als de besmettingen stijgen en de opnames niet én er komen steeds meer boosters in risicogroepen, dan kun je toch al over 1 of 2 weken je conclusie trekken?
Eerst moet Omikron overal dominant worden. Daarna duurt het nog tussen de 10 en 14 dagen voor je dit in de ziekenhuizen terugziet. Daarna heb je nog zeker 6-8 weken nodig om het serieus te onderzoeken en er voorlopige conclusies aan te verbinden.

Dan zit je al ver in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:51:
[...]

logisch, half Nederland heeft deze week vrije dagen opgenomen, zal volgende week weer stuk drukker zijn
Dit is vrijwel elk jaar zo. En dit was ook zo in de eerste lockdown. In de huidige lockdown heb ik het niet eerder zo rustig gezien.

Dus dat is niet positief naar de toekomst toe.

Pagina: 1 ... 102 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.