Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.255 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:43:
[...]

Ik denk dat je dat overschat. 1 weekje waarin vaak de helft of meer van de kinderen in de noodopvang zit en de BSO's en KDV's gewoon open zijn. En dan hebben de kinderen buiten school ook nog gewoon contact. Daar verwacht ik dus geen wonderen van. VO kan ik niet echt inschatten. Wij hebben alleen met PO te maken.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar mijn ervaring als ouder van jonge kinderen in België is dat de contacten tijdens het sluiten van de scholen dramatisch naar beneden gaan. Ja, sommigen zitten op de noodopvang maar zeker niet de helft. En sommigen worden opgevangen door de grootouders maar over het algemeen zagen ze die grootouders toch al regelmatig want er zijn er maar weinig die hun kleinkinderen zijn blijven mijden. En uiteraard worden er nog playdates georganiseerd maar twee kinderen bij elkaar zetten zijn veel minder contacten dan elke dag met meer dan 20 in één lokaal.

Ik heb veel te zeggen over het sluiten van de scholen en de impact op de kinderen en hun ouders maar dat het effectief is om het aantal contacten van kinderen te minderen? Zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:37
Iedereen blijft rekenen met gelijke ziekmakendheid van Omikron, dan zou structureel 20k-30k inderdaad een probleem zijn.

Er zijn echter steeds meer positieve signalen, combineer dat met minder ligdagen en 30k Omikron besmettingen is voor de zorg vergelijkbaar met 10k nu:
De omikronvariant van het coronavirus leidt minder vaak tot ernstige ziekte en een opname in het ziekenhuis. Dat concludeert een Britse studie, uitgevoerd door het UK Health Security Agency (UKHSA).

Volgens de studie heeft iemand met een omikronbesmetting 45 procent minder kans om op intensieve zorg terecht te komen dan iemand die besmet raakte met delta. De kans op een gewone ziekenhuisopname zou zelfs 70 procent lager liggen.

Uit de resultaten blijkt wel dat omikron vaker voor een herbesmetting zorgt dan eerdere varianten. Ook wordt aangenomen dat de vaccins minder goed werken tegen de nieuwe variant. Zo neemt de bescherming ertegen al na tien weken af.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:18:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar mijn ervaring als ouder van jonge kinderen in België is dat de contacten tijdens het sluiten van de scholen dramatisch naar beneden gaan. Ja, sommigen zitten op de noodopvang maar zeker niet de helft. En sommigen worden opgevangen door de grootouders maar over het algemeen zagen ze die grootouders toch al regelmatig want er zijn er maar weinig die hun kleinkinderen zijn blijven mijden. En uiteraard worden er nog playdates georganiseerd maar twee kinderen bij elkaar zetten zijn veel minder contacten dan elke dag met meer dan 20 in één lokaal.

Ik heb veel te zeggen over het sluiten van de scholen en de impact op de kinderen en hun ouders maar dat het effectief is om het aantal contacten van kinderen te minderen? Zeker!
De contacten worden anders en ook wel minder (Ze worden wel meer gemengd, dus ik weet niet zeker of dat heel erg voordelig is. Op school werden klassen onderling strikt gescheiden gehouden, zelfs op de BSO zoveel mogelijk per klas apart.). Maar in de klas van mijn dochtertje zijn de afgelopen weken 0 besmettingen geweest. Over de hele school was er wel een enkele besmetting, maar dat is allemaal onder controle gebleven. Geen hele klassen naar huis gestuurd dus. Dan kun je dus nooit wat winnen eigenlijk. Op die school zitten dus eigenlijk alleen maar verliezers. Er was helemaal geen noodzaak tot sluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 07:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:20:
Iedereen blijft rekenen met gelijke ziekmakendheid van Omikron, dan zou structureel 20k-30k inderdaad een probleem zijn.

Er zijn echter steeds meer positieve signalen, combineer dat met minder ligdagen en 30k Omikron besmettingen is voor de zorg vergelijkbaar met 10k nu:

[...]
Je moet wel alles quoten dan
Het UKHSA wijst er wel op dat de omikronvariant op dit moment vooral rondgaat bij jongeren, die sowieso minder kans maken op ziekenhuisopname. Als ook de kwetsbare bevolkingsgroep meer getroffen wordt, bestaat de kans dat de ziekenhuiscijfers alsnog de hoogte inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat is de standaard disclaimer: tot op heden is er weinig in Zuid-Afrika, het VK en Denemarken wat in die richting wijst. Onderzoeken zijn waar mogelijk gecorrigeerd voor dit gegeven.

Snap oprecht de behoefte tot pessimisme niet, het is onze enige uitweg uit deze crisis. Als de huidige lockdown niet werkt ga je dat met een avondklok en meer dringende adviezen niet significant effectiever krijgen, dit is in grote lijnen wat we kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:17
jadjong schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:01:
[...]

Ik snap de blijdschap ook niet helemaal, als de daling zo door zet zitten we op 14 januari rond de 10k per dag. Bij een verdubbelingstijd van twee weken is het eind januari alweer kut met peren, daar hebben we dan twee weken huisarrest en nog een tiental weken met andere maatregelen in gestoken. -O-
Als we op 14 januari de dagelijkse besmettingen naar 500 hebben laten dalen dan zie ik significante versoepelingen met vertrouwen tegemoet, je hebt dan 10 weken 'budget' en dat is net lang genoeg om het magische moment van de 'mooi weer daling' te halen. Alleen die 500 gaan we hoogst waarschijnlijk niet halen. :P
In het meest gunstige geval zie ik over twee weken de kleine kindjes weer naar school gaan en mag de Action misschien heropenen, meer niet.
Waarom zou je nu zo bezig zijn met besmettingen. Wss is al een groot deel omikron. Niemand had verwacht dat we naar 500 zouden gaan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

[...]
Er zijn signalen, die waren er al vanaf het ontdekken van deze variant. Dat stemt positief en die sfeer is nog niet verpest. Echter, de wetenschappers durven die signalen nog niet te bevestigen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de giga piek in de besmettingen die we een deze dagen mogen verwachten van koop zaterdag 18 december. Blijft die piek uit dan kunnen per direct alle winkels weer open.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ankona schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:39:
Er zijn signalen, die waren er al vanaf het ontdekken van deze variant. Dat stemt positief en die sfeer is nog niet verpest. Echter, de wetenschappers durven die signalen nog niet te bevestigen.
Dat ze het niet durven te bevestigen is logisch, als ze te positief zijn en het toch tegenvalt krijgen zij de schuld.

In Amsterdam gaat het hard, over een paar dagen/weken weten we het dus zeker:
Stijging aantal coronabesmettingen in regio Amsterdam

Het aantal coronagevallen daalt landelijk nog steeds, maar in de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is juist een stijging waar te nemen. Volgens het coronadashboard van de overheid neemt het gemiddelde aantal positieve testuitslagen in en rondom de hoofdstad toe.

Op 19 december stond het weekgemiddelde in de regio op 742 nieuwe coronagevallen per dag. Op tweede kerstdag is dat aantal gestegen naar gemiddeld 910 positieve testuitslagen per dag over de afgelopen zeven dagen. Zondag kregen in de veiligheidsregio 1098 mensen te horen dat ze corona hebben opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:24
Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de giga piek in de besmettingen die we een deze dagen mogen verwachten van koop zaterdag 18 december. Blijft die piek uit dan kunnen per direct alle winkels weer open.
Eerst moeten we de Pasen 2020 piek nog krijgen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Het is geen kwestie van niet durven, het is een kwestie van niet kunnen. De onderzoeken zijn nog te kleinschalig en te kortdurend om er iets mee te kunnen. Eerst moet Omikron dominant worden in alle groepen van de bevolking en daarna duurt het nog weken voor je er iets over kan gaan zeggen op basis van de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Admiral Freebee schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:18:
[...]

In Nederland is het doel niet om het aantal contracten van kinderen te verminderen. In Nederland is het het doel om ouders te dwingen naar de overheid te luisteren. Dat is wat er letterlijk gezegd en gepubliceerd is door onze overheid vorig jaar. De screenshots hiervan kan je nog wel terugvinden in deze topicreeks.

De overheid in NL is niet in staat om fatsoenlijke maatregelen te bedenken en deze te handhaven. En kinderen zijn hier geen knip voor de neus waard, dus worden zonder schroom ingezet als stuk gereedschap en dwangmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:36:
[...]

Dat is de standaard disclaimer: tot op heden is er weinig in Zuid-Afrika, het VK en Denemarken wat in die richting wijst. Onderzoeken zijn waar mogelijk gecorrigeerd voor dit gegeven.

Snap oprecht de behoefte tot pessimisme niet, het is onze enige uitweg uit deze crisis. Als de huidige lockdown niet werkt ga je dat met een avondklok en meer dringende adviezen niet significant effectiever krijgen, dit is in grote lijnen wat we kunnen doen.
Kijk vooral naar de landen om ons heen. België en Duitsland hebben ons ondertussen met fors minder maatregelen al ruimschoots ingehaald in het aantal besmettingen per 100.000 inwoners en krimpen vele malen harder:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FHl9gVqWQAI9gwo?format=png&name=small

We moeten ons al maanden achter de oren krabben waarom wij het constant slechter doen dan de buurlanden, zelfs met maatregelen die veel verder gaan.

Een van de redenen is simpelweg dat wij constant polderen. Een andere reden dat we pas ingrijpen als we veel en veel te laat zijn. De laatste lockdown is dan wat anders, maar komt na vele maanden het virus zijn gang laten gaan waardoor we al zo hoog in het aantal besmettingen zaten dat het een monsterklus is om hier iets tegen te doen.

Uiteindelijk gaat het wel goed komen. Met de lente en zomer in het vooruitzicht en positieve geluiden rondom Omikron en de gezette boosters. Maar zoals het er nu uitziet gaat dat nog wel weken tot maanden duren. En dan ga ik dus uit van minstens het huidige niveau van de lockdown.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25

[...]
Minder kans op opname en minder ligdagen. Ik heb de totale factor op -75% staan, dus 4x zoveel omicron besmettingen tov delta bij dezelfde bezetting op de verpleegafdeling.

Voor de IC ziet die factor er nog iets beter uit: -85%. En in mortaliteit rond de -90%, al heb ik daar nog iets meer gegevens nodig.

Ik had een aantal weken geleden becijferd dat zonder aanvullende maatregelen (dus alleen avondsluiting 20:00) het aantal besmettingen bij omicron ongeveer 2x zo hoog zou pieken als bij delta. Ook RIVM lijkt met zo’n factor te rekenen als ik hun prognoses bekijk.

Dan zou de bezetting op de verpleegafdeling dus pieken op ongeveer 1200 bedden plus 150 op de IC.

Ik heb deze lockdown onnodig genoemd om bovenstaande reden. De enige argumenten vóór lockdown waren onzekerheid in de factoren van het model en de riskant hoge startpositie met volle ziekenhuizen.

De eerste factor is rap aan het verdwijnen. De eerste Europese onderzoeken zijn binnen en de uitkomsten liggen prima in lijn met de eerdere schattingen op grond van zuid-afrikaanse cijfers.

De tweede is ook aan het verdwijnen. Ten opzichte van de delta-piek hebben we reeds 1100 bedden op de verpleegafdeling vrijgemaakt en 140 IC. Nou is die piek niet het beste referentiepunt, maar aan de andere kant zet die daling van delta-patienten in het ziekenhuis de komende weken krachtig door. Er ontstaat dus voldoende ruimte.

Wat mij betreft kan de lockdown er af, en dat zeg ik dus met een betere onderbouwing dan “ik vind de lockdown niet zo leuk”.

Dit soort analyses neem ik ook mee in mijn eigen beslissing over hoe strikt ik wel of niet meedoe met de maatregelen. In november deed ik strikter dan het advies, nu neem ik de regels met een paar korrels zout. Dus voor mij wel kerkdienst op Kerstavond, drie gasten op 1e Kerstdag en uit eten in Antwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/jaarwis...ijdens-jaarwisseling.html

We kunnen weer helemaal los rond de jaarwisseling. Handhaving van coronaregels en vuurwerkverbod geen prioriteit. Dat wordt feest. Weersvoorspeliingen zijn ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:12:

We kunnen weer helemaal los rond de jaarwisseling. Handhaving van coronaregels en vuurwerkverbod geen prioriteit. Dat wordt feest. Weersvoorspeliingen zijn ook goed.
Tsja tis maar wat je wil lezen…. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 15:12

Agent47

I always close my contracts.

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:12:

No offense, maar was te verwachten. Dat kan je ook niet handhaven.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Agent47 schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:18:
[...]

No offense, maar was te verwachten. Dat kan je ook niet handhaven.
Waarom zou je dat ook willen? 99 procent van de mensen die dit jaar vuurwerk afsteken hebben normaal, veilig, vuurwerk gekocht in België. En steken dit veilig en verstandig af.

De uitwassen zijn al jaren gaande en hebben niets met normaal vuurwerk te malen. In het vuurwerk topic zeggen we dan gekscherend: ‘illegaal vuurwerk zou verboden moeten worden’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 06-10 15:12

Agent47

I always close my contracts.

Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:21:
[...]

Waarom zou je dat ook willen? 99 procent van de mensen die dit jaar vuurwerk afsteken hebben normaal, veilig, vuurwerk gekocht in België. En steken dit veilig en verstandig af.

De uitwassen zijn al jaren gaande en hebben niets met normaal vuurwerk te malen. In het vuurwerk topic zeggen we dan gekscherend: ‘illegaal vuurwerk zou verboden moeten worden’.
Met je eens. Het heeft ook wel wat om zo het jaar af te sluiten / nieuwe jaar in te gaan. Laten we maar weer On Topic gaan :>

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Vuurwerkhandhaving heeft nog nooit een echte prio gehad, dat zal nu niet anders zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dracula schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:17:
[...]

Tsja tis maar wat je wil lezen…. |:(
Ik wil dat liever ook niet lezen natuurlijk, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat dit niet voor heel veel mensen op zal gaan. Dit lijkt mij geen goed signaal in aanloop naar de jaarwisseling. Ik verwacht eigenlijk dat handhaving in de gemiddelde woonwijk nagenoeg afwezig zal zijn, omdat ze het druk gaan hebben op "hot spots". En áls ze dan al eens een woonwijk inkomen, dan kunnen ze 1 groepje bekeuren en de overige 100 man is hem gevlogen. Ik ga daar niet tussen staan overigens, maar ik zie de bui al hangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Vaak ook een stukje zelfbescherming. Wanneer je het ergste verwacht kan het alleen maar mee vallen. Daarnaast ligt de focus van mensen natuurlijk vaak op wat men het ergst vreest, angst regeert.

Geïnspireerd door de uitgebreide analyses van @t_captain volg ik de ontwikkelingen ook nauwgezet en ben ook van mening dat het allemaal mee gaat vallen. Het OMT/RIVM heeft besloten niet meer objectief te adviseren maar ook angst op het kabinet te gebruiken door met worst case te gaan schermen, maar dat is natuurlijk nooit écht een realistisch scenario geweest.
Maar goed, echt zeker weten doe je het nooit dus laten we nu maar de vruchten pakken van de situaties. De zorg kan langzaam weer adem happen en gaan opstarten, en je bouwt weer wat marge op. Valt alles inderdaad mee dan zitten we half januari ineens best wel lekker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
Met oudjaar bekeuren ze helemaal niemand die gewoon met een groepje wat vuurwerk schiet of een drankje doet ol straat. Ze handhaven de orde en that’s it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:27:
[...]

Ik wil dat liever ook niet lezen natuurlijk, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat dit niet voor heel veel mensen op zal gaan. Dit lijkt mij geen goed signaal in aanloop naar de jaarwisseling. Ik verwacht eigenlijk dat handhaving in de gemiddelde woonwijk nagenoeg afwezig zal zijn, omdat ze het druk gaan hebben op "hot spots". En áls ze dan al eens een woonwijk inkomen, dan kunnen ze 1 groepje bekeuren en de overige 100 man is hem gevlogen. Ik ga daar niet tussen staan overigens, maar ik zie de bui al hangen.
Het signaal is niet naar de burger, maar gewoon aangeven wat de prioriteiten zijn. Veiligheid van hulpdiensten en burger eerst, en niet achter jochies met rotjes aan rennen.
Voor de gemiddelde burger die nu al vuurwerk gekocht heeft en dat wil gaan afsteken maakt zo'n artikel natuurlijk niets uit, die hadden toch al een vooropgezet plan om de regels te overtreden. Daar verandert echt helemaal niets aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gonadan schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:29:
Het OMT/RIVM heeft besloten niet meer objectief te adviseren maar ook angst op het kabinet te gebruiken door met worst case te gaan schermen, maar dat is natuurlijk nooit écht een realistisch scenario geweest.
Het OMT en de rekenaars hier doen verschillende dingen. Hier proberen we het meest waarschijnlijke scenario te voorspellen. Dan kan je al snel optimistische signalen van elders meenemen in je berekening. Het OMT moet zorgen dat risico's beheersbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Modellen per definitie een worst case situatie waarin het bekend worden van de resultaten van het model niet mee worden geteld.

Als ik de straat uit rij dan zal een modellering 100% correct voorspellen dat ik, zonder aanpassing en gebaseerd op de huidige data, aan het einde de sloot in rij. Dat het niet gebeurt doet niks af aan de kwaliteit van het model.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:33:
[...]

Het signaal is niet naar de burger, maar gewoon aangeven wat de prioriteiten zijn. Veiligheid van hulpdiensten en burger eerst, en niet achter jochies met rotjes aan rennen.
Voor de gemiddelde burger die nu al vuurwerk gekocht heeft en dat wil gaan afsteken maakt zo'n artikel natuurlijk niets uit, die hadden toch al een vooropgezet plan om de regels te overtreden. Daar verandert echt helemaal niets aan.
Dat vuurwerk vind ik persoonlijk niet eens zo'n groot punt. Ik geniet nu 's avonds ook al regelmatig van een onaangekondigd vuurwerkshowtje. Maar het is meer een "halve uitnodiging" om het tijdens de jaarwisseling niet zo nauw te nemen met de coronaregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:44
Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:08:
[...]

Kijk vooral naar de landen om ons heen. België en Duitsland hebben ons ondertussen met fors minder maatregelen al ruimschoots ingehaald in het aantal besmettingen per 100.000 inwoners en krimpen vele malen harder:
Even een vraag: gebruiken ze in die landen ook pas echt sinds een week of 3 zelftesten? Of is dat al veel langer geleden in die landen geadviseerd?

En als ze daarmee gelijk lopen, zijn de zelftesten daar net zo duur als hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Gonadan schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:29:
[...]

Vaak ook een stukje zelfbescherming. Wanneer je het ergste verwacht kan het alleen maar mee vallen. Daarnaast ligt de focus van mensen natuurlijk vaak op wat men het ergst vreest, angst regeert.

Geïnspireerd door de uitgebreide analyses van @t_captain volg ik de ontwikkelingen ook nauwgezet en ben ook van mening dat het allemaal mee gaat vallen. Het OMT/RIVM heeft besloten niet meer objectief te adviseren maar ook angst op het kabinet te gebruiken door met worst case te gaan schermen, maar dat is natuurlijk nooit écht een realistisch scenario geweest.
De worst-case is óók een realistisch scenario. Het zijn allemaal realistische scenario's. Het is een kwestie van kans welke uit gaat komen.

De kans dat je twee keer achter elkaar 1 gooit met een dobbelsteen is ook minder dan 3%. Als dat betekent dat je complete zorgstelsel in elkaar zakt en je (tien)duizenden doden extra hebt, dan kan je maar beter wat maatregelen treffen. Ook al is het niet het meest waarschijnlijke scenario.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 11:28
Mensen moeten ook niet vergeten dat op het moment dat het OMT/RIVM advies moest uitbrengen er nog veel minder data bekend was over de effecten van omikron t.o.v. die van delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 14:29
Absence of evidence is not evidence of absence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Emgeebee schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:57:
[...]

Absence of evidence is not evidence of absence.
Ja, we kunnen ook maatregelen nemen voor het geval dat de aliens aanvallen, want er heeft nog niemand bewezen dat dat niet gaat gebeuren.

Op 'geen data' kun je natuurlijk geen maatregelen nemen. Ik zeg ook niet dat je maatregelen moet intrekken, maar als de cijfers de komende week niet als een malle gaan veranderen, is dat op zich al bewijs genoeg.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

autje schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:54:
Mensen moeten ook niet vergeten dat op het moment dat het OMT/RIVM advies moest uitbrengen er nog veel minder data bekend was over de effecten van omikron t.o.v. die van delta.
Exact dat.

In eerste instantie is er door de regering veel te weinig gedaan ondanks adviezen en daarna hebben ze veel te laat keihard ingegrepen. Nou ja, in vergelijking met landen om ons heen dan. . Maar we moeten ook niet vergeten dat de regering hier zo goed als alles heeft losgelaten en dat er in de andere landen nog wel wat maatregelen waren. Dat in combi met iets wat blijkbaar de Nederlandse aart is heeft ons ook naar een mooi hoogtepunt van besmettingen gestuurd.

We hebben det ook wel deels aan onszelf te danken als maatschappij.

Ik hoop dat ze in ieder geval voorzichtig zijn met loslaten zodat we niet weer in een situatie komen waarin we moeten verzwaren. In ieder geval niet op korte termijn dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

eamelink schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:42:
Het OMT en de rekenaars hier doen verschillende dingen. Hier proberen we het meest waarschijnlijke scenario te voorspellen. Dan kan je al snel optimistische signalen van elders meenemen in je berekening. Het OMT moet zorgen dat risico's beheersbaar zijn.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Het is onmiskenbaar dat het OMT een verandering aan stijl heeft ondergaan. Van alle scenario's voorleggen, waarschijnlijkheid benoemen en een keuze aan het kabinet laten is het nu focus op worst case. Alles dicht of we hebben 4k op de IC.
Ergens kan ik het ze ook niet kwalijk nemen want als je het kabinet niet forceert gaan ze toch zitten afwachten, maar opvallend is het wel. Je kunt je dan afvragen hoe wetenschappelijk en objectief het advies dan nog is.
Dat is niet waar, ze willen het alleen nog niet aannemen omdat het in hun ogen niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is. Zie ook het recente interview waarin ze aangeven dezelfde signalen wel gezien te hebben maar ook nu nog niet mee willen nemen in de adviezen. Ze kiezen er bewust voor om indicaties over besmettelijkheid wel direct mee te nemen, maar de positievere geluiden niet. Dat is hun goed recht, maar daar vind ik wel wat van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:48:
Dat vuurwerk vind ik persoonlijk niet eens zo'n groot punt. Ik geniet nu 's avonds ook al regelmatig van een onaangekondigd vuurwerkshowtje. Maar het is meer een "halve uitnodiging" om het tijdens de jaarwisseling niet zo nauw te nemen met de coronaregels.
Ook dat zal wel meevallen. Iedereen heeft z'n plannen allang gemaakt en degenen die van plan zijn het niet zo nauw te nemen laten dat echt niet afhangen van de veranderende kans op een eventuele controle.
Los daarvan vind ik het artikel ook niet echt best, maar ja, nu.nl. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
President schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:49:
[...]

Even een vraag: gebruiken ze in die landen ook pas echt sinds een week of 3 zelftesten? Of is dat al veel langer geleden in die landen geadviseerd?

En als ze daarmee gelijk lopen, zijn de zelftesten daar net zo duur als hier?
Geen idee, ik ga niet mee in de hoax die zelftesten heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 16:39
t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:09:
[...]

Er ontstaat dus voldoende ruimte.
Dat is natuurlijk wel een rekbaar begrip welke je uit kan leggen hoe het een ieder goed uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
Stoney3K schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:59:
[...]

Ja, we kunnen ook maatregelen nemen voor het geval dat de aliens aanvallen, want er heeft nog niemand bewezen dat dat niet gaat gebeuren.

Op 'geen data' kun je natuurlijk geen maatregelen nemen. Ik zeg ook niet dat je maatregelen moet intrekken, maar als de cijfers de komende week niet als een malle gaan veranderen, is dat op zich al bewijs genoeg.
Ik bedoel meer te zeggen dat je niet de fout moet maken om een enkelvoudige regressieanalyse toe te passen; zoveel factoren beïnvloeden de cijfers, dan moet je niet gaan roepen dat als een stijging op het eerste oog uitblijft, die ene factor wel weer teruggedraaid kan worden "want geen effect".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Die was er wel, maar RIVM werkt iets wetenschappelijker dan ik. Gevolg is dat ik typisch 5 dagen eerder tot een schatting kom.

Die vertraging plus de hoge druk op de ziekenhuizen door inactie van het kabinet in de delta golf was de reden dat we nu in een lockdown zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 11:28
t_captain schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:24:
[...]

Die was er wel, maar RIVM werkt iets wetenschappelijker dan ik. Gevolg is dat ik typisch 5 dagen eerder tot een schatting kom.

Die vertraging plus de hoge druk op de ziekenhuizen door inactie van het kabinet in de delta golf was de reden dat we nu in een lockdown zitten.
Het dikgedrukte is natuurlijk ook niet zo raar, want het is hun taak om het wetenschappelijk te benaderen. Op het moment dat zij advies moesten uitbrengen (17 december) was er nog weinig wetenschappelijke data beschikbaar vanuit Zuid-Afrika, laat staan landen als Denemarken en het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ik denk dat het niet handig is om de omicron op een voetstuk te zetten en als ‘Silver bullet’ binnen te halen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:08:
[...]

Volgens Hugo zouden mijn ouders (Noord Brabant) benaderd worden, om hun veel te late booster prik (pa 70+, ma "partnerprik") naar voren te laten halen. Ik geloof in dit opzicht geen *** meer van wat meneer De Jonge allemaal verkondigd. Nog niks gehoord en heel eerlijk, dat gaat ook niet gebeuren ook. Ze hebben die afspraak gewoon veel te vroeg gemaakt. Ze hadden beter even kunnen wachten tot er daadwerkelijk prikcapaciteit was. Tussen het moment van het maken van de afspraken en het moment van de afspraak zat bijna een maand. Pa heeft laatst nog een keer geprobeerd te bellen om de afspraak te vervroegen. Kansloos, aldus de GGD. Eerder dan eerste helft januari konden ze wel vergeten.
Tot mijn verbazing krijg ik mijn booster prik zelfs nog eerder dan mijn ouders. 1 dag eerder om precies te zijn. Heb net een afspraak gemaakt. Zijn toch wel heel forse "regionale verschillen". Ik vraag me af wat de GGD daar in Noord Brabant precies allemaal aan het doen is eigenlijk...... Zonder dat initiatief van de huisartsen in een deel van de provincie was het volgens mij gewoon heel hard huilen geweest daar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Boosters nemen momenteel toe met 1M per week. De extra besmettelijkkheid van omicron wordt ongeveer opgeheven met een booster. Sterker nog, de R0 waarde wordt iets lager geschat dan die van delta, vermoedelijk 85 a 90% van delta.

We zaten voordat de boostercampagne sigificante vormen aannam op een effectieve besmettelijkheid van 1.55x delta. Die factor 1.55 is hard aan het dalen.

Op de 21e schatte ik de R-waarde van omicron op 1.26. Dat zou door het boosterprogramma met 0.05 per week dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 13:18
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:11:
[...]

Tot mijn verbazing krijg ik mijn booster prik zelfs nog eerder dan mijn ouders. 1 dag eerder om precies te zijn. Heb net een afspraak gemaakt. Zijn toch wel heel forse "regionale verschillen". Ik vraag me af wat de GGD daar in Noord Brabant precies allemaal aan het doen is eigenlijk...... Zonder dat initiatief van de huisartsen in een deel van de provincie was het volgens mij gewoon heel hard huilen geweest daar.
Noord-Brabant hier. Ik krijg mijn booster op 5 januari, 1 dag voor mijn schoonmoeder die al in de 70 is, mijn vrouw kon 2 dagen na mij haar afspraak maken en kon 2e kerstdag al terecht. Heel apart, maar het klinkt alsof het door opschalen komt

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoiMia op 27-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ParaNoiMia schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:00:
[...]

Noord-Brabant hier. Ik krijg mijn booster op 5 januari, 1 dag voor mijn schoonmoeder die al in de 70 is, mijn vrouw kon 2 dagen na mij haar afspraak maken en kon 2e kerstdag al terecht. Heel apart, maar het klinkt alsof het door opschalen komt
En 70+ krijgt structureel te horen dat afspraken niet vervroegd kunnen worden, als ze daarvoor bellen. Er is absoluut eerder geen mogelijkheid, terwijl Hugo zou gaan zorgen dat ze een SMS zouden krijgen om hun afspraak te vervroegen. Wel een beetje raar dat 40-ers nu dus bijna allemaal eerder kunnen dan die o-zo belangrijke 70+ groep. Dat zet de geloofwaardigheid van de rest van je verhaal en adviezen gewoon onder druk.

Volgens mij komt het door volstrekt ongecontroleerde processen. Het systeem is de baas en doet niet wat we ervan vragen. En in Noord Brabant lijkt de GGD bovenmatig veel moeite te hebben met het systeem, zoiets?

Sorry, maar ik vind het een farce. Zeg dan dat je niet weet hoe het gaat lopen en doe geen mooie uitspraken die niet waargemaakt kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:09:
[...]

En 70+ krijgt structureel te horen dat afspraken niet vervroegd kunnen worden, als ze daarvoor bellen. Er is absoluut eerder geen mogelijkheid, terwijl Hugo zou gaan zorgen dat ze een SMS zouden krijgen om hun afspraak te vervroegen. Wel een beetje raar dat 40-ers nu dus bijna allemaal eerder kunnen dan die o-zo belangrijke 70+ groep.

Volgens mij komt het door volstrekt ongecontroleerde processen. Het systeem is de baas en doet niet wat we ervan vragen. En in Noord Brabant lijkt de GGD bovenmatig veel moeite te hebben met het systeem, zoiets?

Sorry, maar ik vind het een farce. Zeg dan dat je niet weet hoe het gaat lopen en doe geen mooie uitspraken die niet waargemaakt kunnen worden.
Ik vind het systeem vooral beperkt/matig.

Als ik een booster inplan voor mijn vader, die woont op 8-9km van de locatie X af en 15 op Y dan verwacht je gewoon opties voor 'zo vroeg mogelijk op dichtsbijzijnde 1 of 2 priklocaties' of 'zo vroeg mogelijk binnen 75km'.

Er is zoveel geld beschikbaar voor een goedwerkend systeem dat je toch op z'n minst iets meer kan bieden van 3-4-5 opties binnen je provincie op een paar dagen?

Onze planningsmodule voor de zaak hebben we extern ingekocht, daar kan je gewoon X mensen per uur uitnodigen en meerdere locaties aanmaken. Dan kan je als burger inloggen en krijg je als je wilt gewoon heel veel opties en kan je zelf zoeken of je vroeg of dichtbij als prioriteit wenst.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Assertiviteit.. Mijn beide ouders 63 en 67 zijn al ruim voor kerst geboosterd in brabant. Niet wachten op de brief is het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

autje schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:35:
Het dikgedrukte is natuurlijk ook niet zo raar, want het is hun taak om het wetenschappelijk te benaderen. Op het moment dat zij advies moesten uitbrengen (17 december) was er nog weinig wetenschappelijke data beschikbaar vanuit Zuid-Afrika, laat staan landen als Denemarken en het VK.
Datzelfde geldt voor besmettingen, alleen zijn die makkelijker te geloven omdat het een waarde is die beter meetbaar lijkt.
In die zin noem ik het niet zozeer meer wetenschappelijk wat ze doen, maar meer risico avers. En dat is natuurlijk ook niet raar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:25:
[...]

Assertiviteit.. Mijn beide ouders 63 en 67 zijn al ruim voor kerst geboosterd in brabant. Niet wachten op de brief is het advies
Ze hebben zich aan het begin van de maand gemeld voor een afspraak en moeten bijna een maand wachten. Het maken van de afspraak verliep al moeizaam (meerdere keren moeten bellen) en daarna hebben ze nog 2 keer geprobeerd om de afspraak te vervroegen. "Computer says no" is het vaste antwoord. De GGD trekt zich niets aan van de beloftes van De Jonge hoor. "Het kan gewoon niet."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Tijd op de prognose van 4 dagen geleden te updaten:
t_captain schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:23:
[...]

Allereerst de R-waarde.

Deze stond bij laatste observatie van RIVM op 0.88. Maar als je in Amsterdam kijkt, waar het aandeel omicron hoger is, zag je toen 0.99. Met die getallen schat ik een R[delta] van 0.82 en R[omicron] van 1.26 in, geldig voor de periode met avondsluiting maar voor de schoolsluiting en lockdown.

Mijn verwachting voor de komende 6 dagen (de laatste periode voordat de effecten van lockdown+schoolsluiting inzetten) is dat de R-waarde oploopt naar 1.0. NL loopt dan 1 week achter Amsterdam aan en dat is in lijn met observaties in Denemarken.
Het gaat een fractie beter dan verwacht.

De laatste R-waarde die ik kan schatten is 0.91 voor 13 december. Het getal loopt duidelijk op, maar dat gaat iets minder hard dan verwacht.

Ter vergelijk: 1 week eerder op 6 december zou ik voor GGD regio Amsterdam R=0.98 schatten. Mijn verwachting was dat NL 1 week achter AMS aan zou lopen, die vertraging lijkt iets te rekken.

Vanaf morgen gaan de eerste significante effecten van de lockdown in de positieve tests terecht komen. Misschien vandaag en morgen relatief ongusntige cijfers vanwege de zwarte zaterdag direct voor de lockdown, dat zien we vanmiddag.

Maar het lijkt erop dat de R-waarde landelijk ruim onder 1 zal blijven. Amsterdam zit al op 1.13.
[...]
Dan de positieve tests:

Voor de periode tussen nu en middel volgende week (zeg maar 29-12) verwacht ik lichte daling en dan stabilisatie. 7-daags gemiddelde zit nu op 13.500, dat zal misschien 12.500 a 13.000 worden.
[...]
Zitten we iets onder, momenteel 12.200 en kan nog een fractie dalen richting de 29e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
[...]

Maar dat was nou net het te verwachten probleem bij 75+-ers. Vandaar die brief want dan konden ze bellen en dat lukt nog wel. Alleen die brief lukt niet.
Plus dat die XL locatie in Den Bosch pas op 18 december open ging.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

henkzelf schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:35:
[...]

Maar dat was nou net het te verwachten probleem bij 75+-ers. Vandaar die brief want dan konden ze bellen en dat lukt nog wel. Alleen die brief lukt niet.
Plus dat die XL locatie in Den Bosch pas op 18 december open ging.
Den Bosch is maar 1 plaats in Noord Brabant. De rest van de provincie is er ook nog gewoon.
Het probleem is dus, dat bellen niet helpt. Je kunt zovaak bellen als je wil, maar als je er al doorheen komt en het gesprek niet tussentijds beëindigd wordt dan kom je nog nergens. "Kan gewoon niet." En ondertussen zijn ze op de priklocatie druk met 50-ers en eind deze week waarschijnlijk al de eerste 40-ers. "Dat kan wel!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:43:
[...]

Den Bosch is maar 1 plaats in Noord Brabant. De rest van de provincie is er ook nog gewoon.
Het probleem is dus, dat bellen niet helpt. Je kunt zovaak bellen als je wil, maar als je er al doorheen komt en het gesprek niet tussentijds beëindigd wordt dan kom je nog nergens. "Kan gewoon niet." En ondertussen zijn ze op de priklocatie druk met 50-ers en deze week waarschijnlijk al de eerste 40-ers. "Dat kan wel!"
Nu weet ik niet hoe het zit wanneer iemand al telefonisch een afspraak heeft gemaakt, maar anders kunnen ze natuurlijk ook gewoon online kijken of ze eerder terecht kunnen. Mijn ouders konden vrij vlot terecht na het aanpassen van de criteria (6mnd naar 3), online geboekt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
ParaNoiMia schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:00:
[...]

Achterhoek-Twente hier. De priklocatie op 10km is niet beschikbaar voor mij (was vorige keer ook zo).
Nu had ik de keuze: 5 januari op dezelfde plek als in de zomer, op 2 (!) januari in het voetbalstadion van FC Twente of wederom 5 januari maar dan 40km de andere kant op.
De 2 januari plek is waarschijnlijk omdat ze vandaag De Grolsch Veste voor vaccinaties hebben geopend.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Inmiddels staat Nederland massaal in de file richting Antwerpen...
Opvallend veel dagjesmensen in de auto naar Antwerpen

Op de wegen vanuit Nederland naar België is het al de hele maandag opvallend druk. Veel mensen lijken te willen profiteren van het feit dat in België winkels en café’s open mogen zijn. In Nederland geldt vanwege corona een strenge lockdown, waarbij alleen essentiële winkels hun deuren mogen openen, zoals supermarkten, drogisterijen en apotheken.

De drukte op de wegen concentreert zich volgens de ANWB op de A27, vanuit Gorkum richting Breda, de A58 bij knooppunt Galder en op de E19, Breda richting Antwerpen. De files waren rond het middaguur zo’n 5 à 6 kilometer en de vertragingstijd een klein halfuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. Dat is geen verassingen toch. Was vorig jaar niet anders omgekeerd. Normaal komt niemand vanuit walonie, maar tijdens de sluiting in belgie was maastricht franstalig.
Blijft wel zo dat je maar met 2 man mag winkelen.. Dus hopelijk gaannde families op de. Bon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:43:
[...]

Het probleem is dus, dat bellen niet helpt. Je kunt zovaak bellen als je wil, maar als je er al doorheen komt en het gesprek niet tussentijds beëindigd wordt dan kom je nog nergens. "Kan gewoon niet." En ondertussen zijn ze op de priklocatie druk met 50-ers en eind deze week waarschijnlijk al de eerste 40-ers. "Dat kan wel!"
@eric.1

Dat bedoel ik dus. Wijzelf zijn al lang onder de pannen hoor maar ik vind het ergerlijk hoe de echte onhandige kwetsbare oudjes de mist in geholpen zijn.
Mijn prikjaar werd op 9 december vrijgegeven en tot vandaag is er nog geen brief van Hugo de Jonge. En voor mij zitten een stuk of tien prikjaren. Het schijnt dat 1942 al wel brieven gesignaleerd heeft.
En als dan de Brabantse huisartsen het niet meer kunnen aanzien want het zijn wel hun patiënten dan fluit de Jonge ze terug. :(

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:09:

[...]
Niet onverwacht. Ik zal niet de enige zijn die de indruk heeft dat het wel meevalt met omicron en dan is Antwerpen een logische keuze voor een dagje winkelen of een keer uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hoevenpe schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:09:

[...]
Dat ‘massaal’ valt nog wel mee, overdrijven is ook een vak.

Verder vrij logisch, het zwabberende en falende beleid in Nederland werkt dit in de hand. Ik lig er niet zo wakker van, België doet het stukken beter op Corona gebied dus wellicht profiteren we er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gisteren zag in de binnenstad van Antwerpen 25 a 30% NL kentekens. Dat zijn er flink wat, maar het is ook niet ongewoon dat er flink wat Nederlanders rondrijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:31
prima cijfers toch weer? instroom beperkt? uitstroom zoals te verwachten in een kerstweekend zeer matig? (maar hoger dan in sommige andere weekenden)? of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49

gws24

Thinking is hard!

Drardollan schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:50:
[...]

Dat ‘massaal’ valt nog wel mee, overdrijven is ook een vak.

Verder vrij logisch, het zwabberende en falende beleid in Nederland werkt dit in de hand. Ik lig er niet zo wakker van, België doet het stukken beter op Corona gebied dus wellicht profiteren we er van.
Kan je 'beter' definiëren want België heeft meer mensen in het ZH en op de ic liggen met een kleinere bevolking dus ik ben wel benieuwd.

edit: ik denk dat je misschien consistenter beleid bedoeld en daar heb je een punt maar gezien de cijfers vind ik dat niet echt beter uitwerken

[ Voor 12% gewijzigd door gws24 op 27-12-2021 14:46 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Idd. Verder lijken veel mensen zich wonderbaarlijk comfortabel te voelen in de slachtofferrol.
Het is de schuld van de overheid, ggd, de jonge, de software etc etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
henkzelf schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:32:
[...]

@eric.1

Dat bedoel ik dus. Wijzelf zijn al lang onder de pannen hoor maar ik vind het ergerlijk hoe de echte onhandige kwetsbare oudjes de mist in geholpen zijn.
Mijn prikjaar werd op 9 december vrijgegeven en tot vandaag is er nog geen brief van Hugo de Jonge. En voor mij zitten een stuk of tien prikjaren. Het schijnt dat 1942 al wel brieven gesignaleerd heeft.
En als dan de Brabantse huisartsen het niet meer kunnen aanzien want het zijn wel hun patiënten dan fluit de Jonge ze terug. :(
Ik zal wel weer te makkelijk denken, maar (klein)kinderen kunnen toch ook helpen om online een afspraak te maken voor ze?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10
YakuzA schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:19:
[...]

Idd. Verder lijken veel mensen zich wonderbaarlijk comfortabel te voelen in de slachtofferrol.
Volgens mij is het meer “netjes willen zijn en het goede willen doen”. Mijn moeder van 78 uit Twente zat ook netjes te wachten op een brief (die natuurlijk nooit is gekomen). Ik heb haar verteld om gewoon zelf naar de GGD te bellen en toen had ze gelijk een afspraak te pakken voor een week later. Dus die is al een poosje geboosterd. Ik heb trouwens geen idee waar dat verhaal van die uitnodigings brief vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:31:
[...]

Volgens mij is het meer “netjes willen zijn en het goede willen doen”. Mijn moeder van 78 uit Twente zat ook netjes te wachten op een brief (die natuurlijk nooit is gekomen). Ik heb haar verteld om gewoon zelf naar de GGD te bellen en toen had ze gelijk een afspraak te pakken voor een week later. Dus die is al een poosje geboosterd. Ik heb trouwens geen idee waar dat verhaal van die uitnodigings brief vandaan komt?
Zelfs op Rijksoverheid.nl
Zij hoeven niet op de uitnodigingsbrief van het RIVM te wachten.
Spreken ze over een uitnodigingsbrief. Dus die zal wellicht nog komen. Ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10
zacht schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:37:
[...]

Zelfs op Rijksoverheid.nl

[...]

Spreken ze over een uitnodigingsbrief. Dus die zal wellicht nog komen. Ooit.
Ok. Tja. “Een beller is sneller”
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:40
(jarig!)
eric.1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:26:
[...]

Ik zal wel weer te makkelijk denken, maar (klein)kinderen kunnen toch ook helpen om online een afspraak te maken voor ze?
Ja dat kan makkelijk, maar vergeet niet dat veel ouderen niet afhankelijk willen zijn van hun (klein)kinderen en daardoor liever niets vragen. En als dan in de eerste communicatie van de overheid die brief wordt genoemd om telefonisch een afspraak te maken dan wachten ze daar netjes op. Vergeet niet dat voor veel 70 plussers de belangrijkste bron van informatie het 8 uur journaal en de krant zijn. Die kijken dus ook nooit op rijksoverheid.nl of er veranderingen zijn.

Mijn ouders vonden het ook erg vervelend dat ik voor hun online een afspraak moest maken. (Hoewel dat voor mij uiteraard geen enkel probleem is om even te doen.)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blijkbaar zijn veel mensen met een zelftest aan de gang geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
ik222 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:47:
[...]

Blijkbaar zijn veel mensen met een zelftest aan de gang geweest.
Wat wil Marino daarmee zeggen dan? die zoekt naar mijn idee ook vaak de 'paniekkant' van het verhaal op.

De volgende real life observatie over het beloop bij omicron, deze keer uit Ontario van een radioloog 'on call' dit weekend:

https://twitter.com/threa.../1475178386624499721?s=20

TLDR: veel bovenste luchtwegklachten, incidenteel een 'echte' covidpneumonie, zowel radiologisch als klinisch op de eerste hulp. De 'niet immune' bevolking nog wel kwetsbaar voor ernstiger beloop. maar geen ongevaccineerden (of eerder zieken) in deze n='1 dienst' steekproef naar de kliniek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Dagcijfer past in het plaatje. Vorige week maandag 12.100, vandaag 11.500. Als je hier een R-waarde van zou maken zou dat 0.97 zijn. Over de afgelopen dagen was dat laag in de 0.90’s, de trend is stiigend.

Ook is vandaag de dag waarin het zwaartepunt van de besmettingen op “zwarte zaterdag” dieect voor de lockdown in de GGD cijfers terechtkomt. Zo bezien is het cijfer dus eerder een meevaller dan een tegenvaller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
brothermaynard schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:54:
[...]

Wat wil Marino daarmee zeggen dan? die zoekt naar mijn idee ook vaak de 'paniekkant' van het verhaal op.

De volgende real life observatie over het beloop bij omicron, deze keer uit Ontario van een radioloog 'on call' dit weekend:

https://twitter.com/threa.../1475178386624499721?s=20

TLDR: veel bovenste luchtwegklachten, incidenteel een 'echte' covidpneumonie, zowel radiologisch als klinisch op de eerste hulp. De 'niet immune' bevolking nog wel kwetsbaar voor ernstiger beloop. maar geen ongevaccineerden (of eerder zieken) in deze n='1 dienst' steekproef naar de kliniek
En als je even z'n nuances doorleeste: milder alleen bij de gevaccineerden/boosted. Voor de niet gevaccineerden nog steeds ellende.
En dat is nu het probleem, nu bij gevaccineerden niks meer tegen besmetting/infectie wordt gedaan zullen ze ook makkeljker de boel verspreiden naar ongevaccineerden. Daar hebben we nog steeds teveel van.

Dus ja, ik zou wel voorzichtig blijven met maatregelen opheffen. Laat maar eens een goede buffer ontstaan. Het ziekenhuis moet leeg. Dan zorg inplannen. En wat overblijft is dan voor covid-19 patienten. En dat is niet veel. Dus dat betekent of maatregelen om besmettingen tegen te gaan, of mensen eerder niet toelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 27-12-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:19:
[...]

Hoewel ik het ermee eens ben dat sommigen in deze crisis vrij makkelijk zijn in het wijzen naar 'de overheid', loopt het vaccineren bij lange na niet zo soepel als zou kunnen. Mijn ouders hebben 2 dagen afgewacht of ze de uitnodigingsbrief thuisgestuurd zouden krijgen, maar hebben na uitblijven hiervan afzonderlijk van elkaar een online afspraak gemaakt (beiden rond de 65). De vroegste mogelijkheid die gegeven werd was 3 en 5 jan, en na meerdere keren bellen naar de ggd voor een vroegere afspraak zijn ze nog niets opgeschoten qua prikdatum. De uitnodigingsbrief is nog steeds niet binnen, en de sms voor het herplannen van de afspraak waar in de laatste persconferentie naar verwezen werd is ook nog steeds niet binnen. Na een paar keer gebeld te hebben, hebben mijn ouders zoiets van: "dan maar wat langer wachten, volgende keer beter", maar ik kan me goed voorstellen dat dit bij anderen voor redelijk wat frustratie zorgt.

Mijn punt is, is dat het niet zo zwart/wit is zoals het hier gesteld wordt. De assertiviteit en communicatieve behendigheid en persoonlijke mogelijkheden zullen ongetwijfeld per persoon verschillen, maar spreken van een comfortabele slachtofferrol lijkt mij zelden aan de orde. Het is fijn dat de boosterronde op redelijk korte termijn is opgetuigd, en ik twijfel er niet aan dat er hard gewerkt wordt om dit allemaal mogelijk te maken. Maar het is ook de realiteit dat de ervaringen per regio verschillen, en dat het oproep/planningsysteem verbeterd kan worden.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Adlermann schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:57:
[...]

En als je even z'n nuances doorleeste: milder alleen bij de gevaccineerden/boosted. Voor de niet gevaccineerden nog steeds ellende.
En dat is nu het probleem, nu bij gevaccineerden niks meer tegen besmetting/infectie wordt gedaan zullen ze ook makkeljker de boel verspreiden naar ongevaccineerden. Daar hebben we nog steeds teveel van.

Dus ja, ik zou wel voorzichtig blijven met maatregelen opheffen. Laat maar eens een goede buffer ontstaan. Het ziekenhuis moet leeg. Dan zorg inplannen. En wat overblijft is dan voor covid-19 patienten. En dat is niet veel. Dus dat betekent of maatregelen om besmettingen tegen te gaan, of mensen eerder niet toelaten.
Eigenlijk verwachte ik dat al een beetje. Ik denk overigens dat uiteindelijk omikron ook voor ongevaccineerden wat milder zal zijn maar dit bericht zou dat tegenspreken.

Misschien dat het wat milder is maar nog steeds voldoende ernstig. Mogelijk dat de cijfers uit de landen die op ons voorlopen daar wat opheldering in gaan geven.

Ik zelf ben wel ok met het feit dat de regering wat voorzichtiger lijkt met loslaten van maatregelen. Ze hebben dat een aantal keer te vroeg gedaan en daar zat gewoon een flinke prijs aan die we met zn allen hebben betaald. Ik realiseer me dat een lockdown ook voldoende pijn doet en niet iedereen evenredig hard treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zie zojuist https://www.nu.nl/coronav...-vandaag-uitgenodigd.html voorbij komen... en vraag me af hoe ik een afspraak maak voor een booster als risicogroep. Als ik op de website mijn geboortejaar invul dan krijg ik direct "U kunt online geen afspraak maken" te zien :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 17:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQBcnIu5Om4JUTOssDWMnV2yRNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8NGESFXz73Zv8YLaVBuijQkg.png?f=user_large

Voorlopig kan je de afspraak ook niet vervroegen wegens drukte bij de GGD.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Cartman! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:30:
Ik zie zojuist https://www.nu.nl/coronav...-vandaag-uitgenodigd.html voorbij komen... en vraag me af hoe ik een afspraak maak voor een booster als risicogroep. Als ik op de website mijn geboortejaar invul dan krijg ik direct "U kunt online geen afspraak maken" te zien :{
Je krijgt een SMS dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:34:
[...]
Je krijgt een SMS dan toch?
Vorige keer kreeg ik bericht van de huisarts, nog nooit een SMS gekregen erover.

Zie dit in de NUjij comments:
Net gebeld om een afspraak te maken nav dit bericht, online is niet mogelijk vanwege geboortejaar en aan de telefoon is niet bekend dat mensen uit de griepprikgroep een afspraak mogen maken…
De logica is weer ver te zoeken... Als risicogroep heb ik de 2e prik er inmiddels al 6 maanden in zitten, toch vreemd dat die prioriteit bij de booster vergeten werd.

[ Voor 46% gewijzigd door Cartman! op 27-12-2021 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vuurtjih schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:31:
[Afbeelding]

Voorlopig kan je de afspraak ook niet vervroegen wegens drukte bij de GGD.
Mensen buitelen blijkbaar over elkaar heen en bellen tien keer per dag om maar zo snel mogelijk die booster te krijgen.

Wat een angst moet daar achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Laatst online: 22:32
[...]

Laten we niet te veel uitgaan van N=1 situaties. Als ik de UK/ZA onderzoeken tot nu toe lees is het algemene beeld toch wel dat Omikron milder is en zorgt voor minder opnames. Ook onder ongevaccineerden. Deze studie toont ook aan waarom dit zo is: Omikron raakt met name de bovenste luchtwegen en tast veel minder vaak de longen aan. Ondanks dat blijft het nut van vaccinatie/boosten natuurlijk vast staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 17:00
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:35:
[...]

Mensen buitelen blijkbaar over elkaar heen en bellen tien keer per dag om maar zo snel mogelijk die booster te krijgen.

Wat een angst moet daar achter zitten.
Als de risicogroep (70+) nog weken moet wachten terwijl sommige 40-ers sneller aan de beurt zijn, snap ik de drukte wel.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vuurtjih schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:37:
[...]

Als de risicogroep (70+) nog weken moet wachten terwijl sommige 40-ers sneller aan de beurt zijn, snap ik de drukte wel.
Als, als. Ik heb geen idee waarom men zo graag de prik één of twee weken wilt vervroegen, misschien zijn het wel allemaal wintersporters die een prik nemen voor een ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

die nuance had ik volgens mij willen benoemen in mijn post. Wat dat betreft zouden we nu wel de vruchten kunnen plukken van het 'beleid' van keer op keer te laat ingrijpen met hoge besmettingsgolven. Een groot deel van de bevolking, ook de niet gevaccineerden, is op immuniteitsnivo al aardig blootgesteld aan het virus
Ik pleit er overigens niet voor om (direct) alle maatregelen op te heffen. Maar kritisch kijken naar steeds meer, wereldwijde, N=1 rapportages EN beter onderbouwde wetenschappelijke studies laten wel ruimte om die modellen van vorige week bij het oud vuil te mikken (maar daar is hier al wel consensus over ;) ) en gericht over een veilige afbouw te gaan nadenken. Nu moet alleen De Bilt/Den Haag er nog aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:38:
[...]
Als, als. Ik heb geen idee waarom men zo graag de prik één of twee weken wilt vervroegen, misschien zijn het wel allemaal wintersporters die een prik nemen voor een ander :+
Optimaal beschermd willen zijn is niet een heel moeilijk te begrijpen reden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:41:
[...]

Optimaal beschermd willen zijn is niet een heel moeilijk te begrijpen reden lijkt me.
Het is toch niet heel moeilijk om voor te stellen dat als je tig miljoen mensen in een paar weken tijd gaat vaccineren dat een beetje wachttijd erbij hoort?

Vooralsnog beschermt de dubbele vaccinatie nog prima tegen ernstige gevolgen, ook voor ouderen overigens.

De enige conclusie die ik trek is dat mensen ergens bang voor zijn, dat kan zijn dat ze denken een groot risico op ziekenhuisopname oid te lopen, dat de wintersport wellicht in gevaar komt of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

bert pit

asdasd

[...]

Ik heb mij vorige week aangemeld voor de booster (1962) krijg deze op 1 januari. Er zijn jongere familieleden die krijgen hem in een andere regio eerder. Er komen steeds meer priklocaties bij en ik den dat er tijdslot zijn opengelaten die later opgevuld worden.

Ook in de biblebelt schijn je snel terecht te kunnen...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:45:
[...]
Het is toch niet heel moeilijk om voor te stellen dat als je tig miljoen mensen in een paar weken tijd gaat vaccineren dat een beetje wachttijd erbij hoort?
Dat is een andere vraag dan je net stelt. Ik vind t niet vreemd dat er evt wachttijd is, ik vind het wel vreemd dat de volgorde weer zo raar geregeld is.
Vooralsnog beschermt de dubbele vaccinatie nog prima tegen ernstige gevolgen, ook voor ouderen overigens.
Voor de AstraZeneca prikkers blijkbaar een stuk minder. Ook blijft een risicogroep...een risicogroep.
De enige conclusie die ik trek is dat mensen ergens bang voor zijn, dat kan zijn dat ze denken een groot risico op ziekenhuisopname oid te lopen, dat de wintersport wellicht in gevaar komt of iets anders.
Ziekenhuisopname lijkt mij vooral, niet heel moeilijk voor te stellen toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:45:
[...]

In mijn geval wil ik iets doen tegen dat virus. Bijdragen aan de oplossing.

Je zit zo machteloos thuis, ik kan me prima voorstellen dat mensen heel graag actie ondernemen. Hoe klein de impact van die 1 a 2 weken ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:47:
[...]

Dat is een andere vraag dan je net stelt. Ik vind t niet vreemd dat er evt wachttijd is, ik vind het wel vreemd dat de volgorde weer zo raar geregeld is.
Ik stelde geen vraag, ik constateerde dat er mensen zijn die niet normaal kunnen omgaan met de telefoon en bijgevolg meerdere keren per dag gaan bellen om een afspraak te verzetten.

De volgorde is trouwens erg logisch, van oud naar jong. Doordat er steeds meer plekken bijkomen heb je nu het gevolgd dat jonge mensen eerder een plekje hebben, wat ook al aangekondig was overigens.
Voor de AstraZeneca prikkers blijkbaar een stuk minder. Ook blijft een risicogroep...een risicogroep.

[...]

Ziekenhuisopname lijkt mij vooral, niet heel moeilijk voor te stellen toch?
Die kans is met een dubbele vaccinatie nog steeds erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Emgeebee schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:48:
[...]

In mijn geval wil ik iets doen tegen dat virus. Bijdragen aan de oplossing.

Je zit zo machteloos thuis, ik kan me prima voorstellen dat mensen heel graag actie ondernemen. Hoe klein de impact van die 1 a 2 weken ook is.
Wat doe je tegen het virus door een callcenter te overbelasten en een afspraak te verzetten? Uiteindelijk kan er maar één iemand geprikt worden op een slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Cartman! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:35:
[...]

Vorige keer kreeg ik bericht van de huisarts, nog nooit een SMS gekregen erover.

Zie dit in de NUjij comments:

[...]

De logica is weer ver te zoeken... Als risicogroep heb ik de 2e prik er inmiddels al 6 maanden in zitten, toch vreemd dat die prioriteit bij de booster vergeten werd.
Ik kan niet goed linken naar iets uit de liveblog van de NOS, maar daar staat dit:
Ook mensen uit 'griepprikgroep' uitgenodigd voor boosterprik
De eerste mensen met een medische indicatie die nu nog niet aan de beurt waren voor een boosterprik, krijgen op dit moment een sms dat ze vervroegd een afspraak kunnen maken. Het gaat om mensen uit 1981. Deze 'griepprikgroep' kreeg voorrang bij de eerste ronde prikken en wacht dus al langer dan zes maanden op de oppepprik.

Eerder beloofde demissionair minister Hugo de Jonge dat deze groep vanaf 23 december stapsgewijs uitgenodigd zouden worden voor een vervroegde boosterprik, maar door technische problemen is dat tot nu toe nog niet gelukt. "We vinden het heel vervelend dat deze mensen vanaf 23 december hebben zitten wachten op dat sms'je", zegt een woordvoerder van de GGD-koepel. "Ik hoop dat we ze nu kunnen geruststellen dat ze snel aan de beurt zullen zijn."

De GGD kijkt op basis van de beschikbare prikcapaciteit per dag of ze al nieuwe geboortejaren kunnen oproepen. Het gaat om mensen die hun eerdere vaccinaties bij de GGD hebben gekregen of waarvan de huisarts de vaccinatie correct heeft doorgegeven aan de GGD.

Op Twitter vroegen mensen uit deze groep al dagen aan het ministerie van VWS en de GGD waar het beloofde sms'je bleef. Sommigen besloten uiteindelijk maar een prik in Duitsland te halen. Op dit moment mogen alleen mensen die in 1980 en eerder zijn geboren een afspraak maken voor een booster.

2 UUR GELEDEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:58:
Ik kan niet goed linken naar iets uit de liveblog van de NOS, maar daar staat dit:
Dank. Beetje vaag wel...blijkbaar bevat de SMS dan al een lokatie en een tijdstip. Mijn verwachting is momenteel dat ik misschien wel eerder aan de beurt ben om een afspraak te maken op geboortejaar, dat is nog n jaartje of 5 a 6 weg nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:55:
[...]

Wat doe je tegen het virus door een callcenter te overbelasten en een afspraak te verzetten? Uiteindelijk kan er maar één iemand geprikt worden op een slot.
Dan ga je er dus vanuit dat mensen bellen met de kennis dat de lijn overbelast is.

Kan het niet zo zijn dat ze van de buurvrouw horen of op feesboek lezen dat hun jaar aan de beurt is, een nummertje opzoeken en bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Emgeebee schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:12:
[...]

Dan ga je er dus vanuit dat mensen bellen met de kennis dat de lijn overbelast is.

Kan het niet zo zijn dat ze van de buurvrouw horen of op feesboek lezen dat hun jaar aan de beurt is, een nummertje opzoeken en bellen?
Als je tig keer belt en geen antwoord krijgt dan begrijp je toch wel dat de lijn overbelast is? En het gaat puur om de mensen die hun reeds gemaakte afspraak één of twee weken eerder willen, de mensen die voor de eerste keer bellen zijn juist het slachtoffer van de wijzigingsbellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Cartman! schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:01:
[...]Dank. Beetje vaag wel...blijkbaar bevat de SMS dan al een lokatie en een tijdstip. Mijn verwachting is momenteel dat ik misschien wel eerder aan de beurt ben om een afspraak te maken op geboortejaar, dat is nog n jaartje of 5 a 6 weg nu.
Mijn (N=1) ervaring is dat je digitaal (via je DigID) een afspraak kunt maken. Je kunt dan kiezen uit een aantal priklocaties. Soms kun je een priklocatie dichterbij kiezen door een iets andere postcode in te vullen. Een SMS krijg je na bevestiging van je afspraak en je ontvangt 48 uur voor je afspraak nog een tweede SMS ter herinnering.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 14:48
vuurtjih schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:37:
[...]

Mijn vader is begin 70 en heeft de prik nu al 2 weken binnen. Misschien dat er nog 70-ers die persé in een bepaalde plaats willen of in die regio waren weinig plekken die weken moeten wachten maar als ze spelen met de postcode hadden ze al een beurt kunnen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door martwoutnl op 27-12-2021 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 14:48
OMT is weer bijeen geweest de 23e. Advies zie https://www.rijksoverheid...vws-na-omt-135-definitief

Edit: Inzake de maatregelen (lockdown) adviseren ze geen aanpassing te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door martwoutnl op 27-12-2021 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:38:
[...]

Ok. Tja. “Een beller is sneller”
;)
Niet overal dus. Mijn vader is ook 70+ en die heeft al heel wat minuutjes aan de lijn gehangen bij de GGD en staat nog steeds ergens eerste helft januari gepland. Maandje wachten, afspraak nog voor half december gemaakt. Alles telefonisch, je komt er geen stap verder nadat je "zonder na te denken" een afspraak ergens richting half januari accepteert als "eerste mogelijkheid". Lijkt echt iets regionaals te zijn, want ik kan over 10 dagen terecht hier in het Noorden (gewoon op mijn voorkeurslocatie). Afspraak vanmorgen gemaakt. Ik ben 30 jaar jonger, maar ben eerder aan de beurt. Toch niet wat je zou willen hebben, zelfs als de afspraak van mijn vader niet gemaakt is met "met postcodes spelen". Ik vind het overigens prima dat ze nu maar gewoon op hun beurt wachten en er niet ver voor gaan reizen. Ik wil ze eigenlijk hlemeaal niet allebei vers gevaccineerd in een auto weer terug naar huis hebben. Zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet. :)

martwoutnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:34:
[...]

Mijn vader is begin 70 en heeft de prik nu al 2 weken binnen. Misschien dat er nog 70-ers die persé in een bepaalde plaats willen of in die regio waren weinig plekken die weken moeten wachten maar als ze spelen met de postcode hadden ze al een beurt kunnen hebben.
Je weet toch vantevoren dat je met 70+ ers te maken gaat krijgen, die misschnien niet "met postcodes gaan spelen" en gewoon bellen? Mijn vader kan wel wat op het internet hoor, maar voor zulke dingen belt hij gewoon. Hij is nog van de papieren generatie eigenlijk, die half de digitale wereld is ingerold.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 17:50 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.