Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Alsof er niet genoeg in de wereld speelt, Afrika heeft er een "uitdaging" bij.

Ik kan me nauwelijks voorstellen wat er gebeurd als Ebola los komt in Lagos.

Bizarre verhalen hier en daar van Afrikaanse doctoren die "er niet in geloven" en binnen een week dood zijn. Lijken die niet goed behandeld worden, patienten die door familie uit het ziekenhuis gestolen worden..

Slechtste continent voor een uitbraak imho..

Wat zijn jullie gedachten?
The outbreak is getting worse.

Already an unprecedented outbreak, CDC Director Dr. Tom Frieden says the number of infected and killed by Ebola will likely soon outnumber all other Ebola outbreaks in the past 32 years combined. According to the CDC, there have already been more than 1,700 suspected and confirmed cases of Ebola in West Africa, and more than 900 deaths—numbers which Frieden later called “too foggy” to be definitive. Ken Isaacs, the Vice President of Program and Government Relations for Samaritan’s Purse (SIM), painted an even bleaker picture. According to SIM, West Africa has counted 1,711 diagnoses and 932 deaths, already, which could represent only a small fraction of the actual number. “We believe that these numbers represent just 25-50 percent of what is happening,” said Isaacs.

The atmosphere in West Africa is “apocalyptic.”

Isaacs, head of the humanitarian agency for which Writebol and Brantly worked, vehemently condemned the international community for a response that he considers both delayed and insufficient. “The disease is uncontained and out of control, the international response has been a failure,” he said. With three of the poorest nations in the world currently affected, West Africa is extremely ill-prepared for the disaster—a fact, which Issacs argued, necessitates more response. “The ministries of health in these countries do not have the capacity to handle this. If a mechanism is not found the world will be effectively relegating the containment of this disease to three of the poorest nations in the world,” he said, adding later: “Is the world willing to let the public health of the world be in their hands?”
Het hele artikel op the Daily Beast

CDC / SIM zijn iig nog niet hoopvol

[ Voor 80% gewijzigd door maratropa op 08-08-2014 10:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben aan het solliciteren in Sierra Leone, dat loopt nu wat vertraging op maar heb me een beetje ingelezen.

Volgens mij gaat het meevallen, Ebola is super besmettelijk maar lastig over te dragen. 1700 ziekte gevallen is erg veel (zeker voor een Ebola uitbraak) maar natuurlijk niets vergeleken met een "normale" griep epidemie.

De ebola uitbraken in het verleden zijn ook altijd vrij snel uitgeraasd. Het duurt nu langer maar met de genomen maatregelen en de bekendheid bij iedereen denk ik (hoop ik) dat ook deze epidemie niet uit de hand gaat lopen.

Maar dat kan meer hoop dan wijsheid zijn.

Neemt niet weg dat Ebola zeker weer terug gaat komen dus een vaccin en meer onderzoek waar het vandaan komt is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:09:
[...] Ebola is super besmettelijk maar lastig over te dragen. [...]
Dat spreekt elkaar een beetje tegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat bedoel je daarmee Altijd_Lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik Wikipedia: Ebola erbij pak, dan is het dus wel erg besmettelijk:
Het virus is via alle lichaamssappen overdraagbaar. De versie die in Congo-Kinshasa voorkomt, kan waarschijnlijk worden verspreid via direct contact met de patiënt (verpleging) of het dode lichaam.
En hier begin ik een beetje bang te worden:
In maart 2014 stierven zeker 111 mensen in Guinee aan het virus en zijn er 127 geregistreerde geïnfecteerden (2 april 2014).[6] Ook in buurland Liberia werden eind maart 2014 twee besmettingen met het virus vastgesteld. [7] Op 10 april 2014 werd vastgesteld dat er twee personen besmet zijn met ebola in Marokko, wat erop wees dat het virus zich verder verspreidde.[8] In juni 2014 telde men al 759 besmettingen waarvan 468 met een dodelijke afloop. Op 31 juli 2014 zijn er volgens de WHO maar liefst 1.440 besmettingen bekend, waarvan er 826 zijn overleden. Het virus is sinds 7 augustus ook in spanje aangetroffen
Wat gaat dat in een rap tempo... Zijn er godpowers die Pandemic aan het spelen zijn? :X
[edit]
Wel goed om bij te houden: http://www.rivm.nl/Onderw...uitbraak_West_Afrika_2014

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 08-08-2014 12:03 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
PowerUp schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:45:
[...]
Mja, zover ik heb begrepen is het alleen super besmettelijk als je in contact komt met lichaamssappen van mensen die besmet zijn. In die zin is het dus lastig over te dragen, omdat je direct contact met speeksel, zweet of uitwerpselen moet hebben. Mocht je dat alleen dus echt hebben gehad, is de kans blijkbaar aanzienlijk dat je ook ebola hebt. Wat het dan weer moeilijker maakt is dat het dus lijkt op een normale griep en dat je in dat stadium al besmettelijk bent. Je kan dus al ebola doorgeven voordat je ook maar denkt dat je ebola kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Ik denk dat hij "zeer dodelijk maar lastig over te dragen" bedoelde.

De beperkte manieren van overdragen zorgen er wel voor dat het niet zo een vaart kan lopen. (Alleen lichaamssappen valt best wel mee voor een virus). En Ebola laat je niet hoesten zoals bv griep wel doet.
Toch niet in de westerse wereld. In Afrika ligt het probleem vooral het gebrek aan middelen om deftig met de uitbraak om te gaan. Veel te weinig geld, middelen en mensen om met de uitbraak om te gaan. Ziekenhuizen die geen deftige sterilisatie procedures hebben (of kunnen nemen). Verplegers die 20 uren per dag werken waardoor fouten gemaakt worden enz...

Ze blijven daar ook bepaalde vleermuizen eten en verwerken in soep, hiervan komt het virus dan ook. Ebola doden aanraken om de rituelen bij doden toch te doen. Dit helpt natuurlijk niet om de verspreiding in te dijken.

Op reddit zijn er ook al enkele AMA's geweest met experts inzake ebola.
http://www.reddit.com/r/I...thor_of_the_hot_zone_and/
http://www.reddit.com/r/s...tephen_morse_a_professor/

Uitbraak in de westerse wereld is praktisch ondenkbaar, veel betere medische infrastructuur enz.

De vrees is alleen een uitbraak in grote Afrikaanse staden:
The worry is that Ebola could get into a large city in Africa, like Lagos, capital of Nigeria, pop. 21 million. Pop of Texas is 25 mill. So take most of Texas, cram it into one city, then remove access to good medical for most people, add poor sanitation, and there could be a big problem with Ebola. What's needed is a full-court press of international teams going in and working to stop it. That's happening now.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De 'basic reproductive number' (R0) van ebola was over het algemeen vrij laag, dat kan een indicatie zijn dat het niet makkelijk verspreidt. Het is wel een erg (snel) dodelijke ziekte, dus je kan beter zorgen dat je het niet krijgt. Zeker omdat je vrij makkelijk beschikbare en effectieve maatregelen kan nemen tegen verspreiding (maar dat moet men natuurlijk wel doen&kunnen doen...), zou ik me vooralsnog niet al te druk maken hier in Europa. Zie ook het rapport van het ECDC.

Als de epidemische curven wat langer worden is meer te zeggen over de toekomst denk ik.

Ebola: epidemische curve augustus 2014

Het is wel verreweg de grootste epidemie tot nu toe.

Ebola-uitbraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
PowerUp schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:45:
[...]

Overdraagbaar: er moet vloeistof contact (speeksel, zweet, sex) zijn geweest, niet overdraagbaar via de lucht
Zeer besmettelijk: als dat contact er is geweest, bijna zekerheidje dat je ziek wordt.

Vandaar ook maar relatief weinig slachtoffers ondanks de besmettelijkheid.

edit: had even moeten verversen voor ik antwoordde

[ Voor 5% gewijzigd door [Roland] op 08-08-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:21:
[...]
Overdraagbaar: er moet vloeistof contact (speeksel, zweet, sex) zijn geweest, niet overdraagbaar via de lucht [...]
Je vergeet de belangrijkste in landen met slechte hygiëne en soms ronduit slechte of ontbrekende sanitaire voorzieningen: uitwerpselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:29

Player1S

Probably out in the dark

Dat patiënten uit ziekenhuizen worden gehaald heeft dat ook niet iets met onwetendheid te maken?
Zelfs in Nederland heb je ze die niet naar een ziekenhuis willen "want daar gaan mensen dood".

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 12:08

3raser

⚜️ Premium member

Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:21:
[...]

Overdraagbaar: er moet vloeistof contact (speeksel, zweet, sex) zijn geweest, niet overdraagbaar via de lucht
Zeer besmettelijk: als dat contact er is geweest, bijna zekerheidje dat je ziek wordt.

Vandaar ook maar relatief weinig slachtoffers ondanks de besmettelijkheid.

edit: had even moeten verversen voor ik antwoordde
In hoeverre is indirect contact met lichaamssappen besmettelijk? Stel, een besmet persoon pakt een deurknop beet met een bezweette hand. Zijn de personen die daarna dezelfde deurknop vastpakken dan ook besmet? Of moet je echt letterlijk met een besmet persoon in aanraking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:37
Volgens mij dat laatste; In de buitenlucht schijnt het virus vrij snel het loodje te leggen, maar in lichaamssappen, ook van overleden mensen, gedijt het zeer goed. Raak je die aan, dan is 't ook heel vaak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
4bit schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:09:
De vrees is alleen een uitbraak in grote Afrikaanse staden:
The worry is that Ebola could get into a large city in Africa, like Lagos, capital of Nigeria, pop. 21 million. Pop of Texas is 25 mill. So take most of Texas, cram it into one city, then remove access to good medical for most people, add poor sanitation, and there could be a big problem with Ebola. What's needed is a full-court press of international teams going in and working to stop it. That's happening now.
Preventief isoleren dus, en desnoods platbranden? Als dat eerder gedaan was, zouden er minder doden zijn dan nu. Als je het nu doet, kan je potentieel nog steeds miljoenen mensenlevens redden. Hetzelfde met HIV: was dat 30 jaar geleden maar geisoleerd geweest, zet iedereen bij elkaar op een eiland, en het had tientallen miljoenen levens kunnen redden.
Bij een dergelijke uitbraak zou ik kiezen voor het totaal, niet voor het individu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:30:
[...]

In hoeverre is indirect contact met lichaamssappen besmettelijk? Stel, een besmet persoon pakt een deurknop beet met een bezweette hand. Zijn de personen die daarna dezelfde deurknop vastpakken dan ook besmet? Of moet je echt letterlijk met een besmet persoon in aanraking komen?
wat rik86 zegt maar:
[message]Wikipedia zegt[/message]:

It is not entirely clear how Ebola is spread.[16] EVD is believed to occur after an ebola virus is transmitted to an initial human by contact with an infected animal's body fluids. Human-to-human transmission can occur via direct contact with blood or bodily fluids from an infected person (including embalming of an infected dead person) or by contact with contaminated medical equipment, particularly needles and syringes.[17] Semen is infectious in survivors for up to 50 days. Transmission through oral exposure and through conjunctiva exposure is likely[18] and has been confirmed in non-human primates.[19] The potential for widespread EVD infections is considered low as the disease is only spread by direct contact with the secretions from someone who is showing signs of infection.[17] The quick onset of symptoms makes it easier to identify sick individuals and limits a person's ability to spread the disease by traveling. Because dead bodies are still infectious, some doctors disposed of them in a safe manner, despite local traditional burial rituals.[20]
Het is allemaal nog niet heel bekend, waarschijnlijk wel via naalden en spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:37:
[...]

Preventief isoleren dus, en desnoods platbranden? Als dat eerder gedaan was, zouden er minder doden zijn dan nu. Als je het nu doet, kan je potentieel nog steeds miljoenen mensenlevens redden. Hetzelfde met HIV: was dat 30 jaar geleden maar geisoleerd geweest, zet iedereen bij elkaar op een eiland, en het had tientallen miljoenen levens kunnen redden.
Bij een dergelijke uitbraak zou ik kiezen voor het totaal, niet voor het individu.
Wat wil je platbranden dan? Heel Africa.
Het is geen virus wat maar op een paar plekken voor komt. Het virus is in heel Afrika te vinden (bij vleermuizen) en af en toe wordt het overgedragen op mensen. Dit valt niet te isoleren, na deze epidemie is er een zekerheid dat er een nieuwe epidemie komt.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/KeBdZcZRqfySJY34pExyDA03bMpvMu_kxip5RhPsyQgw9QJPsvxb56HNg3IshQHsxPLXBGq3V6SAFp8bIJCp5Z2QnGANz-WKTNRo=s0

[ Voor 7% gewijzigd door [Roland] op 08-08-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de titel even wat duidelijker gemaakt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ik denk dat je dat "platbranden" moet lezen als de ziekenhuizen waar Ebola patienten zijn verpleegd. Sterilisatie daarvan is een ramp.

Het zou om dezelfde reden ook goed zijn om de overleden patienten meteen te cremeren; die zijn ook veel te besmettelijk.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
3 verdachte gevallen in India:

http://timesofindia.india.../articleshow/40325158.cms

En er zijn weer een zootje patienten uit ziekenhuizen meegenomen in Liberia..

http://www.foxnews.com/he...airlines-halt-flights-to/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Had net VRT journaal aan, Ebola zou Oostende bereikt kunnen hebben, althans een ziekenhuis daar ligt iemand die het zou kunnen hebben.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140818_01221440

[ Voor 16% gewijzigd door Sjah op 18-08-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sjah schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:13:
Had net VRT journaal aan, Ebola zou Oostende bereikt kunnen hebben
Schijnt malaria te zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mogelijke besmetting in Duitsland: http://www.nu.nl/buitenla...metting-in-duitsland.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Volgens BILD "Kein Ebola in Berlin"

http://www.bild.de/region...im-amt-37310504.bild.html

Iedereen helemaal para nu natuurlijk, elke afrikaan met een hoestje wordt ingepakt

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wat ik me heb zitten afvragen is wat je als internationale gemeenschap moet en mag doen als landen waar de ziekte woedt niet in staat blijken de boel in te perken en medische hulp niet meer kan baten of actief tegengewerkt wordt? Isoleren? Dat lijkt me nooit lukken, mensen die voor hun leven vrezen verzinnen wel iets om aan de veilige kant van de grens te geraken. Aan hun lot overlaten? Riskant. Zelf controle nemen, desnoods militair? Wel effectief, maar gerechtelijk en moreel zeer lastig.

Het is duidelijk een kwestie waar niet zomaar een antwoord voor bestaat - er lijkt geen duidelijk goede keuze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
"Cordon Sanitaire" = troepenmacht die ter hygiënische beveiliging rondom een epidemie wordt samengetrokken..

Vroegah zat er tijdens de pest soms weinig anders op.

Ik krijg een rare associatie met de "Bring out your dead" scene van Monty Python.. :| :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Wereldgezondheidsorganisatie dringt erop aan om vluchten naar Afrika in elk geval niet te verminderen. Maar mensen zijn toch bezorgd: afgelopen maand (juli) is het vliegverkeer vanuit Frankfurt naar Afrika al met 10% verminderd, en het zou me niks verbazen als we die trend ook bij andere luchthavens zien.

[ Voor 47% gewijzigd door XWB op 20-08-2014 00:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maratropa schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:43:
"Cordon Sanitaire" = troepenmacht die ter hygiënische beveiliging rondom een epidemie wordt samengetrokken.
Dat klinkt simpel genoeg zo, maar dat betekent dus een ander land binnenvallen met jouw troepen en burgers onder dreiging van executie terugdringen en/of daadwerkelijke executeren bij een vluchtpoging.

Nog los van of het mogelijk is een heel land af te grendelen met enige realistische troepenmacht, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
hmm krijg je een scenario zoals in de film outbreak ... en mensen die er dus alles voor over hebben om weg te geraken. Gaat het ook niet beter van worden, voorlopig maar hopen dat het niet muteert in iets wat zich nog makkelijker verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ach, ik kwam gisteren op een bepaald forum een (inmiddels verwijderde) reactie tegen van iemand die vond dat landen waar Ebola geconstateerd werd maar preventief platgebombardeerd zouden moeten worden, om te voorkomen dat ebola naar 'beschaafde' en 'normale' landen zou worden overgebracht.

Volgens mij wordt er een beetje teveel aan massahysterie gedaan allemaal...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 20-08-2014 04:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 15:28

XBL

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:31:
Wat ik me heb zitten afvragen is wat je als internationale gemeenschap moet en mag doen als landen waar de ziekte woedt niet in staat blijken de boel in te perken en medische hulp niet meer kan baten of actief tegengewerkt wordt? Isoleren? Dat lijkt me nooit lukken, mensen die voor hun leven vrezen verzinnen wel iets om aan de veilige kant van de grens te geraken. Aan hun lot overlaten? Riskant. Zelf controle nemen, desnoods militair? Wel effectief, maar gerechtelijk en moreel zeer lastig.

Het is duidelijk een kwestie waar niet zomaar een antwoord voor bestaat - er lijkt geen duidelijk goede keuze te zijn.
De WHO heeft een aardig document met adviezen hoe landen moeten handelen bij een pandemie, naar mate deze steeds verder vordert. Ze adviseren niet om de grenzen te sluiten, maar zeggen er wel bij dat ze begrijpen dat er nationale beslissingen genomen worden. Entry screening is daarentegen wel iets wat ze OK vinden (en nog een hele zooi andere maatregelen). De afweging zal wel zijn dat je met andere (minder ingrijpende maatregelen) het risico al voldoende verlaagd om het aantal besmettingen snel genoeg in te perken. Deze adviezen zijn gemaakt op basis van onderzoek naar eerdere pandemieën, virussen, etc (zie volledige document).

Ik denk dat er geen (serieuze) scenario's zijn voor een uitbraak zoals we zien in zombie-films. Op zo'n moment zullen landen er waarschijnlijk wel voor kiezen om de grenzen te sluiten en indien nodig ook militair te bewaken. Ik verwacht dat er dan tzt besloten wordt om bijvoorbeeld militairen te sturen om de omringende niet/nauwelijks besmette landen ook te bewaken. Ondertussen gaat hulp natuurlijk door (voedsel- en medicijndroppings, informatievoorziening, nood hospitaals (als dat nog kan/nut heeft), etc), maar als echt alle hoop verloren is om het binnen het gebied te kunnen beperken, dan zullen die mensen de sjaak zijn.

Maar goed, dat is meer hoe ik het voor me zie op basis van hoe internationale hulp (zowel militair als medisch) nu werkt. En ook een beetje op basis van het spelletje Pandemic :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

wildhagen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 04:10:
Ach, ik kwam gisteren op een bepaald forum een (inmiddels verwijderde) reactie tegen van iemand die vond dat landen waar Ebola geconstateerd werd maar preventief platgebombardeerd zouden moeten worden, om te voorkomen dat ebola naar 'beschaafde' en 'normale' landen zou worden overgebracht.

Dat zo'n reactie verwijderd word, het is ja niet meer dan een mening en waarschijnlijk hebben wel meerdere die mening alleen die durven ze niet te uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oproepen tot plegen van genocide, want dat is dat natuurlijk, is toch echt iets anders dan 'het hebben van een mening'.... iets met strafbaar enzo, en terecht.

Daarnaast hoef je heus geen helder licht te zijn om te zien dat zoiets niet zou helpen, want je krijgt nooit iedereen te pakken, dat is gewoon godsonmogelijk. Je kan niet de hele jungle, Sahel of Sahara bewaken.

Wat zou dan de volgende stap zijn? Het hele continent Afrika maar preventief afmaken, alle 1.1 miljard mensen, om ons te beschermen?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 20-08-2014 07:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, mensen zeggen bij minder dat iets platgebombardeerd moet worden (vooral het Midden-Oosten is een populair doelwit) of dat iemand doodgemaakt moet worden met vuur. Ik ga ervanuit dat niemand dat daadwerkelijk zou menen.

"RIVM mailt huisartsen om ebola"

Het RIVM heeft alle huisartsen en GGD's in Nederland in een mail gewaarschuwd om alert te zijn op mensen met verschijnselen die kunnen duiden op ebola. Het AD meldt dat ze patiënten met koorts bijvoorbeeld moeten vragen waar ze op vakantie zijn geweest.

Het instituut zegt in de krant dat er veel telefoontjes binnenkomen van ongeruste mensen die vrezen dat het dodelijke virus ook in Nederland opduikt. Dat zou onder meer komen doordat er in onze buurlanden verdachte gevallen waren, al is het virus daar nog niet vastgesteld.
Even voor de goede orde: De kans is groter dat je door bliksem sterft of dat je in een vliegtuigongeluk omkomt. Wat nagenoeg nul is.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 20-08-2014 08:04 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat was destijds de Mexicaanse griep ook het geval, mensen kwamen met allerlei doemscenario's aanzetten. Wat dus nergens voor nodig was.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:41:Het is allemaal nog niet heel bekend, waarschijnlijk wel via naalden en spuiten.
Voor wie Ebola niet zo goed kent....

Ebola staat ook bekend als hemorrhargische koorts, wat vooral betekent dat de bloedstolling wordt ondermijnd. Een van de belangrijkste gevaren vindt plaats in het maag-darmkanaal, waar eventuele beschadigingen daardoor niet meer kunnen worden geheeld. Bloederige ontlasting, of bloed opbraken is helaas echter een van de meer geziene symptomen. Bedenk daarbij dan zowel diarree als braken horen bij de standaardsymptomen van ebola.

Wat betekent dat voor de overdracht? Ebola lijkt zich voornamelijk te verspreiden via contact met bloed van een besmette patiënt. Waar dat normaal (denk aan AIDS) vrij uitzonderlijk is, vliegt bij Ebola juist het bloed in het rond. Als ik het me goed herinner is ingestie (doorslikken) van het virus voldoende is voor overdraging.

Onder westerse hygiënische omstandigheden, en vooral ook isolatiemogelijkheden, hoeft dat niet zo'n groot probleem te zijn. In Afrika ligt dat toch een beetje anders, en daar ligt juist de kern van het probleem. Open latrines, primitieve zorg en geen besef bij de bevolking over de oorzaak en overdracht van ebola zijn verreweg de belangrijkste reden dat ebola juist in Afrika zo makkelijk om zich heen grijpt. Ook een gebrek aan schoon drinkwater (en water om basale hygiënische handelingen mee uit te voeren, zoals het wassen van je handen) is een belangrijke factor in het probleem.

Ebola krijgt van de WHO de maximum besmettingsrisico mee (categorie 4), wat betekent dat je er in Nederland alleen mee zou mogen werken in van die overdrukpakken, die je wel eens in films ziet. Met de beste wil van de wereld is het niet mogelijk die omstandigheden na te bootsen, wanneer je je zieke familielid thuis probeert te behandelen, of wat mijn part in een overheidsziekenhuis van een derdewereldland...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:31:
[...]

Dat was destijds de Mexicaanse griep ook het geval, mensen kwamen met allerlei doemscenario's aanzetten. Wat dus nergens voor nodig was.
Tja, de media ging, zoals altijd, er wel weer heel erg mee op de loop. As they do :P
Al betekent het niet dat sommige doemscenario's, ook al is het niet gebeurd, niet onrealistisch waren.
Het verleden laat zien hoe heftig zoiets kan zijn.
De (verregaande) maatregelen die het RIVM toen nam zijn imho ook prima te verdedigen. Bij een op handen zijnde potentiële uitbraak doe je liever tevergeefs teveel dan te weinig.

Overigens is zo'n Mexicaanse griep véle malen gevaarlijker dan een Ebola-uitbraak.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
maratropa schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:43:
"Cordon Sanitaire" = troepenmacht die ter hygiënische beveiliging rondom een epidemie wordt samengetrokken..
In feite is dat wat er nu al gebeurd in Monrovia. De sloppenwijk West Point met zeker 50.000 bewoners, in feite een schiereiland, staat onder quarantaine. Veiligheidstroepen moeten ervoor zorgen dat niemand de sloppenwijk in dan wel uit gaat. Ebola verspreidt zich snel in die sloppenwijk, een van de meest drukbevolkte gebieden in Monrovia.

[ Voor 9% gewijzigd door voske op 20-08-2014 14:37 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 15:35

Mischien is half afrika wegvagen een beetje overdreven maar daar gelaten. Is de reactie van normale mensen en de who niet geheel onterecht... ongeveer 60% van de zieken gaat dood van deze ebola uitbraak. Naarmate meer mensen ziek worden gaat dit meer worden aangezien er dan minder mensen goed verzorgd kunnen worden.
Het is ook erg besmettelijk de ziekte zit ook in het zweet van zieken en verspreid zich erg snel...
[...]

Zoals boven staat is het niet zomaar hysterie...
En wie kwamen met die doemscenario's? Media die wetenschappers misquoten? Of wetenschappers zelf? Daarnaast wat was erger geweest; Als de mexicaanse griep wel gevaarlijk was en we hadden er niets aangedaan totdat mensen met bosjes neervallen. Of dat we voorzorgsmaatregelen nemen die achteraf niet nodig waren...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Het is vreselijk voor die mensen, maar ze moeten alle landen waar ook maar 1 persoon besmet is in quarantaine zetten. Niet om te overdrijven maar om er 100% zeker van te zijn dat de ziekte niet verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 18:21
is dat niet wat erg drastisch? Dus spanje en de VS ook gelijk afsluiten? Daar zijn tenslotte patienten gewoon vrijwillig heen gebracht notabene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

mugenmarco schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:25:
Het is vreselijk voor die mensen, maar ze moeten alle landen waar ook maar 1 persoon besmet is in quarantaine zetten. Niet om te overdrijven maar om er 100% zeker van te zijn dat de ziekte niet verspreid.
Onzin. Deze uitspraak is puur op ongefundeerde angst baseert. Ik ben blij dat dat niet de basis is voor beleidsplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:29

Player1S

Probably out in the dark

[...]

legde het bedrijf waar ik werk geen windeieren. De handsanitatie goederen vlogen de deur uit. Producten die hooguit 200-300 op jaarbasis deden jaar ervoor deden opeens 1000+ in 1 maand. d:)b

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
ProudElm schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:29:
is dat niet wat erg drastisch? Dus spanje en de VS ook gelijk afsluiten? Daar zijn tenslotte patienten gewoon vrijwillig heen gebracht notabene
Ik bedoel natuurlijk de grensen sluiten en alle mensen die bepaalde symtomen hebben wat op ebola lijkt meteen tegen houden en in quarantaine plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom voor ebola dan? Er gaan per jaar 250k-500k mensen dood aan de griep. Oftewel elke paar dagen gaan er evenveel mensen daaraan dood als nu totaal aan Ebola. Uiteraard is Ebola enger vanwege hoe je eraan dood gaat, maar we doen ook niet elk land in quarantaine waarbij iemand griep heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Sissors schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:13:
Waarom voor ebola dan? Er gaan per jaar 250k-500k mensen dood aan de griep. Oftewel elke paar dagen gaan er evenveel mensen daaraan dood als nu totaal aan Ebola. Uiteraard is Ebola enger vanwege hoe je eraan dood gaat, maar we doen ook niet elk land in quarantaine waarbij iemand griep heeft?
|:( |:( |:( |:(
Zoek eens op hoeveel op de 1.000.000 geinfecteerden dood gaan aan griep...
en hoeveel op 1.000.000 geinfecteerden dood gaan aan ebola...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

klaw schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:21:
[...]

Ebola is echter veel minder makkelijk te verspreiden dan griep. Op dit moment is Ebola beperkt tot een aantal landen in West-Afrika en de kans op grootschalige verspreiding naar andere landen (zeker westerse landen) is klein. Neemt niet weg dat de WHO nu adviseert om exit screening te gaan doen in landen met Ebola besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

En zoek jij eens op hoe makkelijk het is om griep op te lopen en hoe moeilijk het is, in westerse hygienische omstandigheden althans, om ebola op te lopen. Griep verspreid zich bv door de lucht, ebola niet.

Totaal kromme vergelijking, die idd nogal op de onderbuik gebaseerd lijkt.

En je voorstel om grenzen te sluiten is te bizar voor woorden. Het is gewoon volstrekt onmogelijk om duizenden, vele duizenden, kilometers aan grenzen te bewaken. En in Afrika is dat nóg lastiger, zie jij maar eens elke meter jungle, elke meter Sahel en elke meter Sahara te bewaken.

Dan heb je om die grens te bewaken al zowat elke aardbewoner nodig. De term "onrealistisch" is hét understatement van de afgelopen 5 miljard jaar...

Iets minder films kijken en je minder laten lijden door onderbuikgevoelens en massahysterie, dan is er weinig tot niets aan de hand.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Griep is een dodelijk virus. Dat wij hier zeggen een griepje te hebben, bedoelen we totaal iets anders mee, een zware verkoudheid met koorts.. Niets meer, niets minder. Beetje het zelfde als met pepernoten, terwijl iedereen kruidnoten bedoelt... Of luxaflex zeggen, terwijl je horizontale jaloezien hebt van merk "wahtever".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

*knip* Dit lijkt me niet het soort teksten wat we op dit forum willen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Krisp op 20-08-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niet eens werkend, want a) je krijgt nooit iedereen te pakken en b) er wordt zoveel heen en weer gereisd, ook naar andere continenten, dat het mogelijk allang ergens anders aanwezig is.

*knip*

[ Voor 33% gewijzigd door Krisp op 20-08-2014 19:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit topic lijkt ook ten prooi te vallen aan een probleem dat tegenwoordig vaak gezien wordt - mensen mogen een mening hebben en verwarren dat met expertise of relevantie. Dat het internet een podium geeft verandert inhoudelijk niets aan (het gebrek aan) de argumentatie.

Er stond toevallig een mooi stukje op de site van De Correspondent dat daaraan raakt. Het roept daarmee ook vragen op over de moderne invulling van het concept van democratie en of je van mensen kunt verwachten dat ze in dergelijke complexe zaken een overwogen oordeel kunnen vellen.
wildhagen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:06:
Oproepen tot plegen van genocide, want dat is dat natuurlijk, is toch echt iets anders dan 'het hebben van een mening'.... iets met strafbaar enzo, en terecht.
De suggestie dat zo'n uitspraak strafbaar zou zijn gaat ook wel heel erg ver. Je mag dat soort dingen best bespreken, anders is er gewoon sprake van censuur. Of ze een goed idee zijn is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Krisp op 20-08-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
*knip*
[...]

En ga nu eens kijken hoeveel mensen geinfecteerd worden door de griep? Tuurlijk als je kan kiezen welke je krijgt, dan ga je voor de griep. Maar de griep is gigantisch veel besmettelijker, en veel meer mensen leiden eraan. De kans dat jij dood gaat door de griep is heel veel groter dan dat jij dood gaat door ebola. Stel je voor dat we Nederland ziekte vrij maken. En dan komt er toch iemand met een ziekte binnen via Schiphol. Dan zou het stuk beter zijn als het Ebola is dan wanneer het de griep is.

[ Voor 23% gewijzigd door Krisp op 20-08-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjepowerr
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-03 08:53
Ik zag op youtube zo'n gast die daar was geweest en hij zei dat we het veel te erg maken, want in alle Ebola uitbraken totaal zijn daar minder mensen aan overleden dan mensen aan malaria overlijden in een jaar. Het schijnt in het westen gewoon nooit zo'n grote uitbraak te worden als daar in Afrika nu aan de hand is. Dat komt omdat men hier veel meer verstand heeft van hygiene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gekkie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:12:
voorlopig maar hopen dat het niet muteert in iets wat zich nog makkelijker verspreid.
Een virus kan zich ook naar een minder kwalijke vorm muteren.

Een virus wil in leven blijven, dus als er teveel mensen sterven kan het virus niet overleven. Het virus kan hierdoor muteren naar een minder gevaarlijke vorm, zodat de gastheer in leven blijft. Wetenschap denkt dat de Spaanse griep pandemie door deze reden plots ophield met bestaan. Het virus is er nog, alleen niet meer zo schadelijk als voorheen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

*knip* op de man gaan is nergens voor nodig.

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 21-08-2014 09:27 ]

• klaw
XBL schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:34:
[...]

Ebola is echter veel minder makkelijk te verspreiden dan griep. Op dit moment is Ebola beperkt tot een aantal landen in West-Afrika en de kans op grootschalige verspreiding naar andere landen (zeker westerse landen) is klein. Neemt niet weg dat de WHO nu adviseert om exit screening te gaan doen in landen met Ebola besmettingen.
Mijn reactie was op het feit hoeveel mensen er dood aan gaan wat totaal inconsequent is... Stel je voor het dodelijkste ziekte ooit... super besmettelijk en 100% gaat er aan dood... ga jij je dan pas over deze ziekte zorgen maken als die meer mensen dood dan de griep? Als het zover is is het too little too late...

Nu heb je gezegd dat de griep veel besmettelijker is dan ebola? Dus? Per ziek persoon heb je een bepaalde kans dat deze persoon iemand anders ziek maakt. Nu zijn er relatief weinig mensen ziek dus verspreid het zich langzaam... Maar zolang elk ziek persoon meer dan één besmet verspreid het zich. Dit kan ook 1,000002 personen zijn... of 200 of 2.000
Waarom moet het net zo besmettelijk zijn als de griep? Als het half zo besmettelijk zal zijn lijkt mij het al erg genoeg... of een kwart of één achtste
wildhagen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:46:
[...]

En zoek jij eens op hoe makkelijk het is om griep op te lopen en hoe moeilijk het is, in westerse hygienische omstandigheden althans, om ebola op te lopen. Griep verspreid zich bv door de lucht, ebola niet.

Totaal kromme vergelijking, die idd nogal op de onderbuik gebaseerd lijkt.

En je voorstel om grenzen te sluiten is te bizar voor woorden. Het is gewoon volstrekt onmogelijk om duizenden, vele duizenden, kilometers aan grenzen te bewaken. En in Afrika is dat nóg lastiger, zie jij maar eens elke meter jungle, elke meter Sahel en elke meter Sahara te bewaken.

Dan heb je om die grens te bewaken al zowat elke aardbewoner nodig. De term "onrealistisch" is hét understatement van de afgelopen 5 miljard jaar...

Iets minder films kijken en je minder laten lijden door onderbuikgevoelens en massahysterie, dan is er weinig tot niets aan de hand.
Helaas hebben mensen in Afrika niet de glorieuze westerse hygiëne. Het maakt niet uit of het airborne is of niet zolang voor iedere 1000 zieken 1001 zieken of meer dan verspreid het zich.

Mijn voorstel? Geef mij alsjeblieft de datum en tijd van "mijn" voorstel...
Sissors schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:02:
[...]

[mbr]*knip*[/mbr]

[...]

En ga nu eens kijken hoeveel mensen geinfecteerd worden door de griep? Tuurlijk als je kan kiezen welke je krijgt, dan ga je voor de griep. Maar de griep is gigantisch veel besmettelijker, en veel meer mensen leiden eraan. De kans dat jij dood gaat door de griep is heel veel groter dan dat jij dood gaat door ebola. Stel je voor dat we Nederland ziekte vrij maken. En dan komt er toch iemand met een ziekte binnen via Schiphol. Dan zou het stuk beter zijn als het Ebola is dan wanneer het de griep is.
Helaas kun je niet kiezen welke je krijgt...
En je voorbeeld is leuk maar in de praktijk hebben we al griep en ebola kan erbij komen...
Ebola kunnen we misschien stoppen zullen we dat dan maar proberen?
XWB schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:50:
[...]

Een virus wil in leven blijven, dus als er teveel mensen sterven kan het virus niet overleven. Het virus kan hierdoor muteren naar een minder gevaarlijke vorm, zodat de gastheer in leven blijft. Wetenschap denkt dat de Spaanse griep pandemie door deze reden plots ophield met bestaan. Het virus is er nog, alleen niet meer zo schadelijk als voorheen.
Het kan inderdaad naar een minder gevaarlijke vorm muteren maar ook naar een gevaarlijke het kan beide kanten op...
Zullen we ons best doen om er van af te komen? Gezien de inzet lijkt mij het beter dat we dit kansspelletje maar niet gaan spelen.

• gekkie
XWB schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:50:
[...]

Klopt .. maar als het bijvb vooral de incubatie tijd verhoogd ipv de mortaliteit .. dan kan het daarmee ook z'n doel al bereiken. En ik denk hoe meer mensen er mee besmet zijn geweest .. hoe meer kans op een succesvolle mutatie in de overdracht van mens tot mens .. zeker als het zich onverhoopt zou weten te mixen met een ander creatief virus.

Je begrijpt het nog steeds niet. Het gaat om de kans op besmetting en dus de kans op sterven. Die is bij normale griep een stuk groter als er iemand via Schiphol komt.

Eerlijk gezegd is de kans dat jij Ebola krijgt als er een besmette patiënt via Schiphol komt vrij nihil.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 21-08-2014 10:15 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Als het zou helpen... Niet perse landen trouwens, maar in ieder geval de besmette gevallen... En daar zijn ze eigenlijk al te laat mee gezien het aantal. Net als die "17 die ontsnapten" uit quarantaine, zolang het aantal besmettingen exponentieel toeneemt weegt het leven van 1 besmette simpelweg niet op tegen het leven van meerdere niet-besmette mensen. En dat wil je dus graag zo houden.
wildhagen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:06:
Oproepen tot plegen van genocide, want dat is dat natuurlijk, is toch echt iets anders dan 'het hebben van een mening'....
Leuk politiek correct, maar stel dat de keuze zou zijn: nu 10.000 mensen doden vs. straks 1 miljoen doden door ebola, is het dan nog steeds zo slecht? Leg jij dat dan even uit aan die 1 miljoen mensen?

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 21-08-2014 09:09 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:51
Men heeft vanaf het begin geprobeerd de besmette mensen te isoleren. Dat valt om een heleboel redenen niet mee. Redenen zijn bijvoorbeeld:
- wantrouwen onder de bevolking ten opzichte van de overheid
- wantrouwen tegenover de westerse gezondheidszorg en buitenlandse artsen en verpleegkundigen
- oproepen van allerlei lokale figuren dat het hier gaat om hekserij, buitenlandse complotten en dergelijke.

Zolang men de besmette personen niet geïsoleerd krijgt en de bevolking niet overtuigd krijgt dat mensen besmet kunnen raken bij begrafenisrituelen (men wast overledenen, terwijl zij vaak bloeden kort voor hun overlijden), zal het lastig zijn om de uitbraak onder controle te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door voske op 21-08-2014 09:02 ]

Be yourself, no matter what they say ...

• gekkie
Heeft er toevallig nog iemand een lijntje met boven ? (http://abcnews.go.com/Hea...ed-life/story?id=25060979)

Dan is het zo opgelost .. of god is een racist .. en heeft het niet zo op blanken .. en wil alleen maar gezellige afrikanen om zich heen .. kan natuurlijk ook :)

Maar goed ben je mooi klaar mee als onderzoeker .. heb je dan jaren op zitten prutsen op een medicijn ..

Het komt op mij altijd wat hufterig over om de mensen die je geholpen hebben zo te negeren, maar vooruit. Het verbaast me wel dat hij al zo snel weer naar huis mag, want ik begreep juist dat patiënten als ze zich beter voelen nog best enige tijd besmettelijk zijn.
RemcoDelft schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 08:26:
Leuk politiek correct, maar stel dat de keuze zou zijn: nu 10.000 mensen doden vs. straks 1 miljoen doden door ebola, is het dan nog steeds zo slecht? Leg jij dat dan even uit aan die 1 miljoen mensen?
Om precies die reden heeft de rechter de Duitse overheid teruggefloten toen ze het neerschieten van gekaapte toestellen wilden toestaan. Een overheid mag zijn burgers niet zomaar executeren, ook niet als daar potentieel grotere winsten tegenover staan.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-08-2014 19:50 ]

• maratropa
  • Niet online
voske schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:34:
[...]

In feite is dat wat er nu al gebeurd in Monrovia. De sloppenwijk West Point met zeker 50.000 bewoners, in feite een schiereiland, staat onder quarantaine. Veiligheidstroepen moeten ervoor zorgen dat niemand de sloppenwijk in dan wel uit gaat. Ebola verspreidt zich snel in die sloppenwijk, een van de meest drukbevolkte gebieden in Monrovia.
Artikel over Monrovia / West Point;

http://www.nytimes.com/20...eria-quarantine.html?_r=1

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RemcoDelft schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 08:26:
Als het zou helpen... Niet perse landen trouwens, maar in ieder geval de besmette gevallen... En daar zijn ze eigenlijk al te laat mee gezien het aantal. Net als die "17 die ontsnapten" uit quarantaine, zolang het aantal besmettingen exponentieel toeneemt weegt het leven van 1 besmette simpelweg niet op tegen het leven van meerdere niet-besmette mensen. En dat wil je dus graag zo houden.
Elke actie heeft een reactie. Wat gebeurt er als we zieken preventief gaan euthaniseren? De zieken zullen verre van ziekenhuizen blijven en zich thuis verschuilen. Op die manier verspreidt de ziekte zich alleen maar sneller.

Het is nu al een probleem dat sommige Afrikanen geloven dat Ebola-patienten in ziekenhuizen vermoord worden en ze daarom liever thuis houden waar ze de hele familie besmetten. Je moet mensen redenen geven om naar een arts te gaan en ze "preventief ruimen" is niet een slimme manier om dat te doen.

Dat geldt zeker voor het bombarderen van landen/steden/wijken met patienten. Wat gebeurt er dan? Mensen vluchten dan naar gebieden waar (nog) geen Ebola is en verspreiden de ziekte op die manier. Bombarderen is de ideale manier om een epidemie in een pandemie te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

downtime schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:34:
Dat geldt zeker voor het bombarderen van landen/steden/wijken met patienten. Wat gebeurt er dan? Mensen vluchten dan naar gebieden waar (nog) geen Ebola is en verspreiden de ziekte op die manier. Bombarderen is de ideale manier om een epidemie in een pandemie te veranderen.
Inderdaad, als je een manier zoekt om ziektedragende mensen in blinde paniek de hele wereld over te sturen moet je dat soort dingen gaan doen :Y Geen drie Sovjetlegers gaan daar iets aan houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 23-08-2014 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

• maratropa
  • Niet online
CDC Director On Ebola: 'We Are Definitely Not At The Peak'
He emphasized that the toll is “far larger than has been recorded, not because they are trying to hide anything but because they are really overwhelmed by these numbers.” Beyond this, he said, the cases “are increasing at an extremely quick rate, and this is very alarming.”

As bad as the Ebola situation is, Frieden warned that the worst is yet to come. “Unfortunately, we are definitely not at the peak. It’s going to get worse before it gets better,” he said. “The real question is how much worse will it get? How many more people will be infected and how much more risk to the world will there be?”
http://edition.cnn.com/2014/08/27/health/ebola-outbreak/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Laatst online: 20:31

MaDLiVe

.-Observer-.

De WHO roadmap is ook gereleased, een kleine samenvatting;
New WHO response roadmap regarding the current ebola outbreak. Estimates of 20k deaths within 9 months. 500 million required for containment campaign. 3059 cases up to now and a 50.5% mortality rate (this is probably is a significant underestimate). With the outbreak in now 'quarantined', yet densely populated West Point, Liberia things become a bit more worry some.
Sorry te lui om te vertalen. Grootste problemen op dit moment zijn;
- Waar voorheen ebola outbreaks voornamelijk in geïsoleerde rurale gebieden voorkwam is het nu ook in dichtbevolkte gebieden (west point, Liberia) waargenomen het gaat hierbij niet om enkele cases.
- Er sneuvelen nog steeds veel health care medewerkers
- Tekort aan capaciteit in de breedste zin van het woord. Klinieken zitten vol en sturen mensen weg, tekort aan personeel, tekort aan middelen die mensen potentieel zouden kunnen redden.

Zowel CDC als de WHO hebben al meerdere keren laten weten dat de internationale gemeenschap meer middelen moet beschikbaar stellen. Voor mensen die willen weten hoe een exacte roadmap aangaande outbreaks eruit ziet;
http://apps.who.int/iris/...aResponseRoadmap.pdf?ua=1

[ Voor 3% gewijzigd door MaDLiVe op 29-08-2014 15:56 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een probleem is ook een bijna directe instorting van het vaak al fragiele zorgnetwerk in zon regio. Ik lees verhalen van ambulancebroeders die de auto gewoon achterlaten bij de kliniek en een veilig heenkomen zoeken, de paniek is bijna totaal en compliceert een al lastige situatie nog veel meer. Niet alleen Ebolapatiënten krijgen zo niet de zorg die nodig is en vooral de bescherming en afscherming die een grotere ramp voorkomt, ook gewone kwalen en noodgevallen worden nu niet behandeld, met alle gevolgen van dien.

Ik heb me trouwens zitten verbazen dat de lichamen gewoon begraven worden op veel plekken. Ik snap dat cremeren lang niet altijd een optie is, zeker niet op deze schaal, maar ik zou toch wat angstig worden dat een en ander later op een of andere manier weer opduikt omdat het uit zo'n graf gelekt is, al dan niet in het grondwater.

Ik weet niet hoe lang een lichaam besmettelijk blijft en hoe het in de grond stoppen dat beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Extrapolatie van zieken en doden; zouden we pass gaan stressen als we de hockeystickhoek omgaan ofzo? Ik heb nu het gevoel dat men zoiets heeft van; het is Afrika maar..

Afbeeldingslocatie: http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2014/09/20140828_ebola.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:09:

Volgens mij gaat het meevallen, Ebola is super besmettelijk maar lastig over te dragen. 1700 ziekte gevallen is erg veel (zeker voor een Ebola uitbraak) maar natuurlijk niets vergeleken met een "normale" griep epidemie.

De ebola uitbraken in het verleden zijn ook altijd vrij snel uitgeraasd. Het duurt nu langer maar met de genomen maatregelen en de bekendheid bij iedereen denk ik (hoop ik) dat ook deze epidemie niet uit de hand gaat lopen.

Maar dat kan meer hoop dan wijsheid zijn.
Okay, ik ben bang dat ik het totaal verkeerd gezien heb, dit kan wel heel erg uit de klauwen gaan lopen.
Het aantal besmettingen en overleden blijft oplopen en ik ben eens gaan rekenen, afgelopen maart de eerste besmetting, het is nu een half jaar later en er zijn 1500 doden. Van één naar een 1500 in een half jaar, betekend over weer een half jaar in hetzelfde tempo 1500 maal 1500, praat je al over 2,25 miljoen. Het aantal besmettingen zal nog vele malen hoger zijn. Reken je dit weer door over een half jaar dan wordt het eng. Ook als het tempo van verspreiding vertraagt kan het nog gigantisch uit de hand gaan lopen.

Laten we hopen dat er snel een medicijn komt.

edit. het staatje van maratropa zegt ook genoeg :-(

[ Voor 5% gewijzigd door [Roland] op 02-09-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Youtube van ontsnapte patient die nog even "langs de markt ging" ... Bizarre beelden, mensen blijven op afstand, mannen in pakken...

YouTube: Video: Ebola patient escapes medical centre, spreads panic in Monrovia (Liberia)

specs

Anoniem: 620028

Heel dat Ebola gebeuren doet me aan de Spaanse griep denken, het is er notabene een variant van. Kwam abrupt en verdween weer net zo abrupt. Maar heeft in 4 maanden meer mensen de dood gekost dan de hele 1e wereld oorlog bij elkaar.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:46
Anoniem: 620028 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:20:
Maar heeft in 4 maanden meer mensen de dood gekost dan de hele 1e wereld oorlog bij elkaar.
Meer dan 5 miljoen doden in 4 maanden :?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wel meer dan 5 miljoen doden, de Spaanse griep heeft tussen de 50 en 100 miljoen doden veroorzaakt in een periode van januari 1918 tot december 1920.

Zie Wikipedia: 1918 flu pandemic

Virussen? Scan ze hier!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:46
Hij had het over meer dan alle doden van WW1 bij elkaar. Dan reken ik dus doden als gevolg van de oorlog zelf, niet de griep ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kaap schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:18:
Hij had het over meer dan alle doden van WW1 bij elkaar. Dan reken ik dus doden als gevolg van de oorlog zelf, niet de griep ;)
Als er 50-100 miljoen doden in 3 jaar waren dan lijkt het mij niet raar als er op het hoogtepunt meer dan 5 miljoen doden in 4 maanden vielen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd, als je dit plaatje bekijkt zie je ook dat de meeste doden in de periode van medio oktober 1918 tot medio december 1918 vielen, dus in 3 maanden tijd.

Virussen? Scan ze hier!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:43

Dido

heforshe

Wikipedia heeft het over
Influenza may have killed as many as 25 million people in its first 25 weeks
Met een miljoen per week kom ik op 14 miljoen in 4 maanden. Niet meer dan de gecshatte 16-17 miljoen doden van WW1 bij elkaar, maar toch...

Met een conservative estimate van 50 miljone doden werldwijd is de Spaanse griep nog altijd zo'n 3 keer dodelijker gebleken dan WW1, en dat in een een stuk minder tijd.

Het ging trouwens om de H1N1 influenza variant, ook wel bekend als varkensgriep pf Mexicaanse griep. Kennen we die nog?

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 10-09-2014 14:00 ]

Wat betekent mijn avatar?

• MaDLiVe
  • Laatst online: 20:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:05:

Ik weet niet hoe lang een lichaam besmettelijk blijft en hoe het in de grond stoppen dat beïnvloedt.
Is altijd een grote moeilijkheid een lichaam kan post-mortem inderdaad nog steeds infectieus zijn, soms uren, soms dagen. Begraven in dit soort gebieden is niet verstandig, met name vanwege zwerfdieren, zoals honden die graven kunnen opengraven. Daarom worden lichamen vaak dieper begraven. Ik zou me niet zo snel zorgen morgen over grondwater overigens. Je moet wel met zorg je graf site uitzoeken.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• PolarBear
  • Niet online
Anoniem: 620028 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:20:
Heel dat Ebola gebeuren doet me aan de Spaanse griep denken, het is er notabene een variant van. Kwam abrupt en verdween weer net zo abrupt. Maar heeft in 4 maanden meer mensen de dood gekost dan de hele 1e wereld oorlog bij elkaar.
Volgens mij begrijp ik je verkeerd maar zeg je nou dat Ebola en de Spaanse Griep aan elkaar verwant zijn? Je hebt het over Influzenza (Influenza A virus subtype H1N1, uit de familie Orthomyxovirussen, een RNA virus) en Ebola (famile Filovirussen). Twee virussen die niet varianten van elkaar zijn, of je moet alle virussen varianten van elkaar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

• Caveman
  • Laatst online: 08-05 19:29

Caveman

whahoehaha

Ik vind het maar eng, zeker dat ze met mogelijk besmette mensen gaan lopen slepen. Als je een pandemie wilt krijgen dan moet je dat vooral doen. Zeker als er in het bericht staat dat ze niet in een ziekenhuis hoeven worden opgenomen totdat ze ziekte verschijnselen krijgen. Ik heb daar maar gemengde gevoelens bij, stel je bent mogelijk besmet, maar je voelt je goed. Dus ik ga gewoon mijn gangetje, maar in de bioscoop begin ik me toch niet helemaal lekker te voelen. Na een paar keer hoesten en proesten een slokje water drinken in het toilet, even plassen maar door de koorts en wat er allemaal door je hoofd speelt vergeet ik mijn handen te wassen..... heb ik nu teveel films gezien of werkt het zo niet?

Ik heb trouwens alle respect voor artsen en andere die daar willen helpen en begrijp dat als je zoiets overkomt je het liefste naar huis wilt. Maar imho ga je met dit soort infecties toch geen risico's lopen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:30

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik begrijp het ook niet. Ikzelf - mocht ik het oplopen - had me liever een maandje in quarantaine laten zetten. Niet alleen voor mezelf maar ook de mensen om me heen. Nee, een prettig idee is het zeker niet. Nu begrijp ik dat het risico niet heel groot is met onze hygiene standaarden maar toch, ik had mijn familie niet thuis willen hebben...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

Reinier

\o/

Ik ken een van die twee artsen persoonlijk. het is echt niet zo dat ze graag naar huis wilden, ze vinden het vreselijk dat ze hun personeel en de locale bevolking in de steek moesten laten.
En de risico's worden heus wel zo klein mogelijk gehouden. Ze gaan vast niet naar de bioscoop lijkt me (voorbeeld hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 609064

Pffff, hopen dat het niet uitkomt:

Duitse viroloog: “Het is te laat. Ebola zal miljoenen mensen doden”
*schaamteloze plug van je eigen site*

[ Voor 35% gewijzigd door NMe op 03-10-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MetaFrame schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:20:
Ik begrijp het ook niet. Ikzelf - mocht ik het oplopen - had me liever een maandje in quarantaine laten zetten. Niet alleen voor mezelf maar ook de mensen om me heen. Nee, een prettig idee is het zeker niet. Nu begrijp ik dat het risico niet heel groot is met onze hygiene standaarden maar toch, ik had mijn familie niet thuis willen hebben...
Het probleem is dat de meeste mensen optimistisch zijn en denken dat ze het niet hebben.

Stel nou dat jij morgen "een griepje" krijgt ga jij jezelf dan gelijk in quarantaine stellen in NL? Of denk je toch dat het niet zo erg zal omdat jij niet weet dat jij in dezelfde bioscoop hebt gezeten zaterdag als een van die artsen (of een andere ebola patient) en ga je gewoon proberen te werken en wellicht pas de 2e dag thuis uitzieken?

Zoals jij in NL denkt denken veel mensen in Afrika ook, de ziekte is nog niet aan mijn deur beland dus ik zal het niet hebben dus ik kan gewoon doorgaan.

Je kan jezelf niet continu in quarantaine stellen en je kan ook niet 100% je omgeving beinvloeden, het gevolg is dat de mensen die zichzelf in quarantaine plaatsen over het algemeen al te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 609064 schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:45:
Pffff, hopen dat het niet uitkomt:

Duitse viroloog: “Het is te laat. Ebola zal miljoenen mensen doden”
*schaamteloze plug van je eigen site*
Ik moet zeggen dat ik de bron niet echt betrouwbaar vind ogen... jij wel?

[ Voor 17% gewijzigd door NMe op 03-10-2014 15:24 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is nogal een understatement, lees de overige artikelen op de site eens... vergeleken met deze site is de Telegraaf de grootste kwaliteitskrant van de gehele wereld...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 20:48

Rannasha

Does not compute.

Gomez12 schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:59:
[...]
Stel nou dat jij morgen "een griepje" krijgt ga jij jezelf dan gelijk in quarantaine stellen in NL? Of denk je toch dat het niet zo erg zal omdat jij niet weet dat jij in dezelfde bioscoop hebt gezeten zaterdag als een van die artsen (of een andere ebola patient) en ga je gewoon proberen te werken en wellicht pas de 2e dag thuis uitzieken?

Zoals jij in NL denkt denken veel mensen in Afrika ook, de ziekte is nog niet aan mijn deur beland dus ik zal het niet hebben dus ik kan gewoon doorgaan.

Je kan jezelf niet continu in quarantaine stellen en je kan ook niet 100% je omgeving beinvloeden, het gevolg is dat de mensen die zichzelf in quarantaine plaatsen over het algemeen al te laat zijn.
Het verschil is dat ebola zich niet via de lucht verspreidt op de manier dat een griepje dat doet. Je kunt prima met een patient een bioscoopzaal delen, zolang je maar geen lichaamsvloeistoffen uitwisselt.

In een maatschappij waar de hygiene een stuk beter is dan in west/centraal Afrika, maakt dat het besmettingsgevaar veel kleiner. Het is dan ook een stuk makkelijk om een effectieve quarantaine in te stellen en een redelijk volledig beeld te krijgen van wie er potentieel besmet is.

Een virus met de dodelijkheid van ebola dat wel via lucht verspreid kan worden, dat zou pas eng zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Laatst online: 08-05 19:29

Caveman

whahoehaha

Rannasha schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:50:
[...]
Het verschil is dat ebola zich niet via de lucht verspreidt op de manier dat een griepje dat doet. Je kunt prima met een patient een bioscoopzaal delen, zolang je maar geen lichaamsvloeistoffen uitwisselt.
Mja, daar denk ik toch wat anders over. Een keer niezen en je verspreidt de nodige lichaamsvloeistoffen in airosolvorm door de lucht. Hetzelfde geld voor hoesten.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Caveman schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:16:
[...]

Mja, daar denk ik toch wat anders over. Een keer niezen en je verspreidt de nodige lichaamsvloeistoffen in airosolvorm door de lucht. Hetzelfde geld voor hoesten.
Van Ebola ga je echter niet veel niezen.

Er is daar een beetje een misverstand bij een experiment met apen en varkens die elkaar besmette via de lucht, varkens doen dat wel .
Ebola slaat vooral op de longen bij varkens met alle gevolgen van dien,voor primaten (ons dus) is het vooral de lever (vandaar de bloedingen) .
Dus nee, iemand die ebola heeft en niest in een bus met mensen zal niet iedereen besmetten, waarschijnlijk zelfs niet als hij rechtsreeks op je niest alhoewel die kans er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Obama to send 3,000 troops to tackle Ebola

CDC issues Ebola checklist: 'Now is the time to prepare'

Ebola cases may be kept within tens of thousands, WHO says
(Reuters) - The unprecedented Ebola outbreak in West Africa requires a $1 billion response to keep its spread within the "tens of thousands" of cases, United Nations officials said on Tuesday.

The virus has killed 2,461 people, half of the 4,985 infected by the virus, and the toll has doubled in the last month, World Health Organization Assistant Director General Bruce Aylward said.

"Quite frankly, ladies and gentlemen, this health crisis we're facing is unparalleled in modern times," Aylward told a news conference in Geneva. "We don't know where the numbers are going on this."

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 16-09-2014 19:34 ]

specs

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er schijnt een cure voor te zijn, maar er is alleen genoeg van om de verdwaalde blanken te genezen.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=C6c27iBq9_8]

[ Voor 6% gewijzigd door enchion op 02-10-2014 10:28 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Inmiddels is er al een tijd niet meer in dit topic gepost, terwijl West-Afrika nog altijd gebukt gaat onder de Ebola-epidemie. Er zijn meer dan 7000 bevestigde of waarschijnlijke besmettingen en meer dan 3300 doden.

Behandeling: gerichte therapie bestaat niet. ZMapp, een mengsel van drie antilichamen, is nog ultiem experimenteel. Er is onvoldoende bekend over veiligheid en effectiviteit. Er is praktisch niets meer over en de productie duurt lang. Brincidofovir idem. BCX4430 idem. Verschillende iRNA's (o.a. TKM-Ebola) idem. Vaccinatie idem.

Waar? Guinee, Liberia, Sierra Leone en Nigeria l zijn getroffen. In de VS en in Senegal zijn reizigers overleden. In augustus is een tweede, losstaande uitbraak gemeld, eveneens de Zaïre-variant, in Congo.

Voorspelling: Het aantal besmettingen verdubbeld circa iedere 20 dagen. Eind september voorspelde de CDC dat (ceteris paribus) er in januari 2015 meer dan een half miljoen besmettingen zullen zijn in Liberia en Sierra Leone - of 1,4 miljoen na correctie voor onderrapportage. Ondertussen worden de kosten om Ebola te bestrijden als maar hoger. Vandaag kwam er een rapport uit van de Wereldbank. In een 'high-Ebola'-scenario schatten ze de tweejaars regionale economische impact op $32,6 miljard eind 2015.

Meer: De New England Journal of Medicine heeft een speciale pagina, volgens mij zijn de artikelen ook zonder abonnement te lezen. Tot slot nog de Healthmap van het Boston Children’s Hospital, prachtige tool.

Ook UpToDate heeft twee pagina's:Afbeeldingslocatie: http://static1.businessinsider.com/image/542185426bb3f7176e257073-1111-604/screen%20shot%202014-09-23%20at%209.29.49%20am.png

[ Voor 10% gewijzigd door -Lars- op 08-10-2014 20:40 . Reden: UpToDate erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Kan je de evolutie van het aantal besmettingen zomaar doortrekken? Op een bepaald moment zijn de meest kwetsbare personen overleden, dwz degene met de slechtste hygiëne, het meest sociaal contact, die het minst de raad van de overheid opvolgen, in de meest kwetsbare regio's, etc. Zo zie ik het toch.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-10-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De projecties zijn gebaseerd op de reproductiesnelheid in de voorgaande periode. Die reproductiesnelheid kan inderdaad omlaag gaan in minder bevolkte gebieden, maar er zijn nog zat dichtbevolkte gebieden en steden. Abuja, Freetown en Monrovia hebben allen 1 miljoen inwoners, Conakry 2 miljoen, Abuja 1 miljoen, Lagos 12 miljoen..., toch zijn uitbraken daar best redelijk binnen de perken gebleven. De auteurs noemen goede hygiëne en volksgezondheidsmaatregelen inderdaad als belangrijkste tools om de uitbraak te lijf te gaan. :)

In deze grafieken lijkt het alsof de exponentiële groei alleen in het geschatte deel zit, maar in een soortgelijk verloop zien je ook tot aan juli/augustus.

Tot slot zijn de auteurs voorzichtig omgegaan met onderrapportage: m.a.w. er zijn vast meer cases.

Ebola Virus Disease in West Africa — The First 9 Months of the Epidemic and Forward Projections. WHO Ebola Response Team. September 23, 2014DOI: 10.1056/NEJMoa1411100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat ik me afvraag is wat als Ebola in India of China terrecht komt? Ik neem aan dat we er niks over horen tot er ineens wel heel veel mensen doodgaan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Waarom zouden we het bij India niet horen? China horen we wellicht niet, maar de overheid kan daar streng optreden waardoor een eventuele uitbraak onder controle blijft. Naar onze maatstaven zijn de middelen van de Chinese overheid wellicht niet juist, maar het resultaat is vaak wel doeltreffend.

Voor Afrika als continent is de realiteit dat Ebola helaas niet bovenaan het lijstje staat qua problemen.
Pagina: 1 2 Laatste