Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 13:44

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Cyberblizzard schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:15:
Kan je de evolutie van het aantal besmettingen zomaar doortrekken? Op een bepaald moment zijn de meest kwetsbare personen overleden, dwz degene met de slechtste hygiëne, het meest sociaal contact, die het minst de raad van de overheid opvolgen, in de meest kwetsbare regio's, etc. Zo zie ik het toch.
Natuurlijk kun je de lijn niet zomaar doortrekken. Iedere uitbraak van een ziekte zal in eerste instantie een exponentiele groei laten zien. In het begin-stadium is het verspreidingsmodel immers simpel: Ieder besmet persoon komt per eenheid van tijd in contact met N andere personen, waarbij een kans p is op besmetting van een ander persoon. Als op tijdstip t een aantal van Z(t) besmette mensen zijn, dan heb je de volgende uitdrukking:
Z'(t) = p N Z(t)
(waarbij ' staat voor afgeleide naar t)
Een exponentiele functie is de oplossing van deze differentiaalvergelijking:
Z(t) = C e^(p N t)

De beperking van dit model is de aanname dat ieder besmet persoon een eigen groep nieuwe personen tegen komt en dat de besmette personen elkaar dus niet "in de weg lopen". Naarmate de ziekte zich verder verspreid, zullen besmette mensen vaker dezelfde mensen tegenkomen, daarnaast zullen besmette personen (hopelijk) beter geisoleerd worden. Tevens zullen er, op een iets langere termijn, steeds meer mensen rondlopen die de ziekte hebben gehad en nu immuun zijn (dus lagere waarde van p).

Hoe langer een ziekte actief is, hoe meer er zal worden afgeweken van de simpele exponentiele functie die in het begin stadium een goede fit is. Wanneer dit gebeurt en hoe sterk de afwijking van het exponentiele model zal zijn moet nog blijken.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• aardebewoner
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Het klinkt misschien wel wreed, maar ebola is de natuur's implementatie van natuurlijke selectie. Natuurlijk wil je geen mensen in je directe kring dood zien gaan, maar daartegenover staat weer het voordeel van de indamming van de bevolkingsgroei. Ik snap dat het qua absolute cijfers weinig uitmaakt in verhouding tot andere rampen of ziektes allemaal bij elkaar, maar dat is ook niet belangrijk. Het is relevant eigenlijk in de zin van steentje bijdragen.

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-04 20:10
quote:
aardebewoner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:17:
Het klinkt misschien wel wreed, maar ebola is de natuur's implementatie van natuurlijke selectie. Natuurlijk wil je geen mensen in je directe kring dood zien gaan, maar daartegenover staat weer het voordeel van de indamming van de bevolkingsgroei. Ik snap dat het qua absolute cijfers weinig uitmaakt in verhouding tot andere rampen of ziektes allemaal bij elkaar, maar dat is ook niet belangrijk. Het is relevant eigenlijk in de zin van steentje bijdragen.
Seriously???
Een pleidooi om te stoppen met onderzoek en de behandeling van kanker! En stop ook maar met draagmoeders. Kan je geen kinderen krijgen? Jammer de bammer, zo wil de natuur het, en goed nieuws: u draagt een steentje bij aan de indamming van de bevolkingsgroei.

Houdoe

• RoestVrijStaal
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 05-04 10:38
quote:
Witte schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:08:
[...]

Seriously???
Een pleidooi om te stoppen met onderzoek en de behandeling van kanker! En stop ook maar met draagmoeders. Kan je geen kinderen krijgen? Jammer de bammer, zo wil de natuur het, en goed nieuws: u draagt een steentje bij aan de indamming van de bevolkingsgroei.
Jammer dat je met zulke extreme dingen komt. Ik kan me wel in het verhaal van aardebewoner vinden.

Dat daar nu een -bijna ongeneeslijke- ziekte uitbreekt, wijst op een probleem dat een diepere wortel heeft dan ebola of elk ander virus zelf. Net hetzelfde als dat een paar eeuwen terug mensen in Europa dood neervielen door de pest en andere ziektes, omdat goede hygiëne ongebruikelijk was (zoals in de Middeleeuwen) of "onwenselijk" was (zoals in de Pruikentijd).

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de natuur onbeheersbaar en is het nu nog steeds the survival of the fittest.

Daarom ben ik ook van mening dat hulp bieden aan de getroffen gebieden enkel een "cosmetische" oplossing is. De virus wordt dan wel bestreden, maar volgend jaar komt er weer een resistentere virus terug. Wat zijn we dan met die hulp opgeschoten, met al die massa-hysterie van de media er nog bij?

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:46
quote:
RoestVrijStaal schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:12:
[...]

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de natuur onbeheersbaar en is het nu nog steeds the survival of the fittest.
En daarom zijn er mil-joe-nen mensen die eigenlijk niet echt voor zichzelf kunnen zorgen, maar wel jaren, zo niet tientallen jaren blijven leven? Survival of the fittest is al enkele decennia voor de mens niet écht van toepassing meer, als je het mij vraagt.
quote:
De virus wordt dan wel bestreden, maar volgend jaar komt er weer een resistentere virus terug. Wat zijn we dan met die hulp opgeschoten, met al die massa-hysterie van de media er nog bij?
En dat weet jij hoe, dat er een resistenter virus terug zal komen? Natuurlijk zullen er virussen muteren en in die zin resistenter zullen worden, maar je laat het nu klinken alsof een volgende ebola minimaal 10x zo erg zal worden.

De mensheid is ben ik bang toch iets slimmer dan waar de natuur op berekend is en mogelijk ook slimmer dan eigenlijk goed is voor de mens zelf. Met als uiteindelijk (doem)scenario dat de wereld echt overbevolkt zal raken.

Het is overigens 'het virus' ;)

The devil is in the details.

• RoestVrijStaal
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 05-04 10:38
quote:
Hahn schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:23:
[...]
En daarom zijn er mil-joe-nen mensen die eigenlijk niet echt voor zichzelf kunnen zorgen, maar wel jaren, zo niet tientallen jaren blijven leven? Survival of the fittest is al enkele decennia voor de mens niet écht van toepassing meer, als je het mij vraagt.
Ik had het ook niet over enkele jaren of decennia. En ik bedoelde het ook niet zozeer als mens vs natuur, maar mens vs mens vs natuur. Een inwoner van Nederland en België (of een ander westers land) zou een vaccinatie tegen het virus kunnen betalen en/of van onze overheid veroorloven, een meerderheid van inwoner van het ebola-gebied niet. Al hoop ik niet dat de overheid weer zo'n blunder maakt met de aankoop van vaccins, zoals de 34 miljoen ongebruikte vaccins voor de Mexicaanse griep.
quote:
[...]
En dat weet jij hoe, dat er een resistenter virus terug zal komen? Natuurlijk zullen er virussen muteren en in die zin resistenter zullen worden, maar je laat het nu klinken alsof een volgende ebola minimaal 10x zo erg zal worden.
Ik geef toe dat ik daar changeerde. Het kan zelfs zijn dat in de komende 10 jaar "zwakkere ebola's" de kop op steken waarvan genezing ervan goedkoper en makkelijker is, omdat er nu veel ervaring op wordt gedaan met de huidige ebola-soort. Maar mij lijkt mooi weer denken over Afrika niet risicovol. Nu hebben we nog de mogelijkheid om zo'n virus de baas te kunnen, maar wat als zoiets jaarlijks zo'n virus van dezelfde sterkte, of nog sterker (lees: resistenter) krijgen?
quote:
De mensheid is ben ik bang toch iets slimmer dan waar de natuur op berekend is en mogelijk ook slimmer dan eigenlijk goed is voor de mens zelf. Met als uiteindelijk (doem)scenario dat de wereld echt overbevolkt zal raken.
Over overbevolking gesproken: Als je op tv ziet van hoe men daar in steden zo dicht op elkaar zit, vind ik het geen wonder dat er een virus uitbreekt. Al laten TV beelden nooit het gehele totaalplaatje zien.
quote:
In het begin schreef ik mijn tekst met "ziekte" daarna had ik het heel snel het woord veranderd in virus zonder op de omliggende context te letten.

Al met al is het wel interessant hoe verschillend op de situatie wordt gereageerd.

Massa-hysterie in de VS waarin iemand die uit de bus rent en op straat kotst zelfs hele volksstammen in beweging brengt.

En op een aantal plekken van het internet wordt de uitbraak op een satirische, creatieve manier benaderd, in vorm van een anime-karaktertje Ebola-chan. Het internet zou het internet niet zijn :')

In mijn kenniskring was een van de reacties van de nieuwe Giro555-campagne "Zucht, als het Aids, hongersnood, watersnood, corrupte dictator, verkrachtende rebellen, een godsdienst-gebruikmakende gek zoals Kony of Mr Marlboro niet zijn, dan is het dit het wel weer". *zap-zap*

Het laat wel zien dat het voor sommigen een "ver van mijn bed"-show is en voor anderen heel dichtbij. En dat de angst en paniek die ontstaat schadelijker is dan het virus zelf.

• Xeon_vl
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02-08-2017
quote:
[...]
Op de korte termijn: zeer zeker. Maar op de lange termijn is men daar eigenlijk niet zo zeker van. Een situatie zoals nu heeft zich voor zover bekend nog nooit voorgedaan en het is dus zeer de vraag of het tegenwerken van natuurlijkse selectie door de mens op termijn niet nefast uitdraait voor de eigen soort. 'Zwakke' eigenschappen van individuen sterven minder gemakkelijk uit en sterke kunnen zich niet meer zo snel wereldwijd propageren waardoor de evolutie van de soort vertraging oploopt (of stilvalt, zoiets is niet meetbaar), iets waar andere organismen minder last van hebben. Grotere organismen hebben als nadeel dat we hun hele populatie omver knallen (en er niet van de ene of de andere dag zwaar bewapende killer-olifanten geboren worden) waardoor evolutie moeite heeft om ze zo aan te passen dat ze een voordeel krijgen t.o.v ons.

Kleinere organismen daarentegen kunnen redelijk ongestoord hun gang gaan. Ebola is al heel oud en zeker niet de killer mutatie waar we aan ten onder gaan, maar het is niet ondenkbaar dat in de loop der tijden er alsnog plots een zeer zware uitbraak opduikt van een ander organisme. Zeker in onze omstreken kun je je afvragen of en hoe de mens zich nog aanpast m.b.t. het verweer van kleine organismen (we weren ze d.m.v. hygiene) waardoor wij op dat moment wel eens kwetsbaarder zouden kunnen blijken dan personen uit Afrika.

Ook dat is niet iets van vandaag op morgen maar is quasi een implicatie van het feit dat onze evolutie op zijn minst trager gaat, daar waar de rest van de natuur een proces blijft voortzetten dat door de eeuwen heen erg succesvol is gebleken. Het is niet zeker dat we dat voor eeuwig en altijd het hoofd zullen kunnen bieden.

(erg hypothetisch allemaal, dat is ook omdat ik ook de toekomst niet kan voorspellen. Wie weet sterven we wel allemaal aan het broeikaseffect na eeuwenlang de atmosfeer te vernielen en blijkt koppigheid dan juist de zwakte van onze soort te zijn, er zijn genoeg organismen die zoiets zouden overleven en die doen dan vrolijk verder)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
offtopic:
Xeon_vl schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:00:
... het tegenwerken van natuurlijkse selectie door de mens ...

Hoe zou de mens natuurlijke selectie kunnen tegenwerken? Iedereen/alles die op een bepaald moment leeft (of eventuel kan je het produceren van nakomelingen nemen), past op dat moment klaarblijkelijk goed genoeg in zijn omgeving. Allemaal eerder iets voor Natuurlijke selectie van de mens (en ik meen dat nog een aantal soortgelijke topics bestaan) denk ik trouwens.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-11-2014 09:16 (43%)

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
quote:
begintmeta schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:07:
offtopic:
... het tegenwerken van natuurlijkse selectie door de mens ...

Hoe zou de mens natuurlijke selectie kunnen tegenwerken? Iedereen/alles die op een bepaald moment leeft (of eventuel kan je het produceren van nakomelingen nemen), past op dat moment klaarblijkelijk goed genoeg in zijn omgeving. Allemaal eerder iets voor Natuurlijke selectie van de mens (en ik meen dat nog een aantal soortgelijke topics bestaan) denk ik trouwens.
De mens heeft een dusdanige controle gekregen op zijn omgeving en de voedsel toevoer dat het ook voor de zwakke mensen makkelijk is om te overleven en zelfs voort te planten. Zo hou je eigenlijk de zwakke eigenschappen binnen de populatie, in plaats van dat ze er uit gefilterd worden. Op die manier verzwak je de mens als soort.

Simpele voorbeelden:
- Met slechte ogen, heb je tegenwoordig een bril of lenzen, zodat je weer goed ziet. Vroeger zou je makkelijker gestorven zijn omdat je bijvoorbeeld een roofdier niet zag aankomen/verstopt zag zitten. Nu help je jezelf door je omgeving aan te passen (en dus je bril op te zetten) om beter te kunnen zien. De slechte ogen blijven echter in je genen.

- Tanden gaan steeds schever staan, omdat je toch een beugel kunt nemen om dit op te lossen. (Je toekomstige partner ziet dit echter niet aan je af). Wederom blijven scheve tanden in je genen.

(En dan heb ik het nog niet eens over resistentie mbt antibiotica etc.)

• begintmeta
  • Niet online
offtopic:
Tk55 schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:25:
De mens heeft een dusdanige controle gekregen op zijn omgeving en de voedsel toevoer dat het ook voor de zwakke mensen makkelijk is om te overleven en zelfs voort te planten. Zo hou je eigenlijk de zwakke eigenschappen binnen de populatie, in plaats van dat ze er uit gefilterd worden. Op die manier verzwak je de mens als soort.

Als 'zwakke eigenschappen' binnen de populatie blijven, zijn ze (in ieder geval op dat moment) kennelijk niet erg relevant voor de passendheid van het organisme binnen zijn omgeving, evolutionair dus niet 'zwak'. Er is ook niets geks aan dat een organisme zijn omgeving aanpast (dat gebeurt van microorganismen tot gewervelden) , dat is gewoon onderdeel van natuurlijke selectie. We kunnen natuurlijk ook morgen allemaal voor een trein springen om de mensen eruit te filteren die niet sterk genoeg zijn dat te overleven. Misschien zijn er ook een paar eigenwijzen die dat dat niet doen, die hebben dan wellicht niet de eigenschap een botsing met een trein te overleven zoals de enkelingen die het overleven, maar wel de (kennelijk handige) eigenschap eigenwijs niet zomaar voor een trein te springen. We kunnen nu ook met zijn allen even op vakantie in Liberia en Sierra Leone om de zwakken eruit te filteren.

Simpele voorbeelden:
- Met slechte ogen, heb je tegenwoordig een bril of lenzen, zodat je weer goed ziet. Vroeger zou je makkelijker gestorven zijn omdat je bijvoorbeeld een roofdier niet zag aankomen/verstopt zag zitten. Nu help je jezelf door je omgeving aan te passen (en dus je bril op te zetten) om beter te kunnen zien. De slechte ogen blijven echter in je genen.

Zolang brillen blijven bestaan lijkt dat totaal geen probleem. Zelfs voordat brillen bestonden lijkt het geen probleem te zijn, wat gedurende de tijd dat brillen bestaan is de mens in genetisch opzicht niet zoveel verandert.

- Tanden gaan steeds schever staan, omdat je toch een beugel kunt nemen om dit op te lossen. (Je toekomstige partner ziet dit echter niet aan je af). Wederom blijven scheve tanden in je genen.

(Hoe weten die tanden eigenlijk dat je een beugel kan nemen?) Misschien zou het scheeftandige, bijziende, superintelligente individu dat zich nu, hypotetisch in tegenstelling tot eerder, kan voortplanten anders zijn superintelligente en gespierde aanleg met verhoogde resistentie tegen futurvirus en prostaatkanker wel niet door kunnen geven.

(En dan heb ik het nog niet eens over resistentie mbt antibiotica etc.)

ik zou ook niet weten hoe dat relevant zou zijn.

Algemeen kan je stellen dat een soort gebaat is bij zo groot mogelijke diversiteit, dan is de kans dat een toekomstig mogelijk handige eigenschap in de genenpool aanwezig is het grootst.

Maar goed, offtopic en zie ook naast het eerdergelinkte topic o.a. Ethiek en de oplossing voor kanker en Medische behandeling van erfelijke/besmettelijke ziekten, die topics kunnen ook worden voortgezet.

Ontopic: Het is in iedergeval is het positief dat de Nigeria en Senegal voorlopig weerstand lijken te bieden tegen transmissie naar hun gebied en de (onafhankelijke) uitbraak in Congo lijkt ook snel onder controle te zijn. het lijkt nog wat te vroeg te zijn om goed te kunnen zeggen of de huidige maatregelen voldoende effect hebben, maar we zullen dat de komende 42 dagen wel zien vermoed ik.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
[...]

Op de korte termijn: zeer zeker. Maar op de lange termijn is men daar eigenlijk niet zo zeker van.
Welk lange termijn? Al sinds we in groepen zijn gaan leven profiteren de "zwakkeren" daarvan en gebruiken/veranderen weonze omgeving om zo beter te kunnen overleven.

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-04 10:24

Falastine

Think about my signature...

Marokko gediskwalificeerd voor Afrika Cup

Marokko is door de Afrikaanse voetbalbond (CAF) gediskwalificeerd voor de Afrika Cup. Het land was aanvankelijk nog organisator, maar gaf die taak vorige week uit handen.
Om die reden werd Marokko ook uitgesloten van deelname aan de Afrika Cup. De Marokkaanse regering diende eerder een verzoek in om de eindronde een jaar uit te stellen vanwege de ebola-uitbraak in West-Afrika. CAF besliste echter om niet in te gaan op die aanvraag.

'Omdat we de gezondheid van het Noord-Afrikaanse volk niet in gevaar willen brengen, hebben we aan de CAF gevraagd om de Afrika Cup een jaar uit te stellen', was het communiqué van de Marokkaanse regering. Het zijn vooral de supporters die zorgen baren. Het is volgens Marokko onmogelijk om die allemaal goed te controleren op verschijnselen van de dodelijke ziekte.

Het is niet duidelijk waar de editie van 2015 wordt gehouden. De Afrikaanse voetbalbond laat weten dat er van een aantal landen al aanmeldingen zijn om de organisatie over te nemen. Verder meldt CAF dat de kwalificatieduels in aanloop naar de dertigste editie van Afrika Cup gewoon door gaan.

Dit slaat toch werkelijk nergens op dat een stelletje voetbal-bobo's denken aan hun sponsor inkomsten en het koste wat kost door willen laten gaan.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

In Plague zou je daar blij mee zijn... :X :X

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m € 750 all in

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

quote:
Falastine schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:58:
Dit slaat toch werkelijk nergens op dat een stelletje voetbal-bobo's denken aan hun sponsor inkomsten en het koste wat kost door willen laten gaan.
Mwoh, Marokko lijkt dit eerder te gebruiken om onder de organisatie uit te komen. Marokko is namelijk een van de weinige landen die nog wel naar de getroffen landen heeft, en liet recent nog kwalificatiewedstrijden van de getroffen landen toe in Marokko.

http://www.volkskrant.nl/...us-voorbij-gaan~a3788015/
quote:
Opvallend bij de keuze van Marokko is het feit dat het land een maand geleden wel aan 'ebola-land' Guinée toestemming gaf om in de hoofdstad Rabat een kwalificatiewedstrijd te komen spelen. Ook onderhoudt de nationale luchtvaartmaatschappij als een der weinige in Afrika nog steeds vluchten op landen in West-Afrika waar ebola heerst.

Van de drie landen waar sprake is van een ebola-epidemie, komt Liberia al niet eens meer voor kwalificatie voor de Afrikacup in aanmerking. Sierra Leone en Guinée zijn nog wel in de voorrondes actief, maar hun teams bungelen onderaan in de groep en zullen de finaleronde hoogstwaarschijnlijk niet halen.

gambieter wijzigde deze reactie 11-11-2014 21:43 (39%)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-04 10:24

Falastine

Think about my signature...

quote:
gambieter schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:23:
[...]

Mwoh, Marokko lijkt dit eerder te gebruiken om onder de organisatie uit te komen. Marokko is namelijk een van de weinige landen die nog wel naar de getroffen landen heeft, en liet recent nog kwalificatiewedstrijden van de getroffen landen toe in Marokko.

http://www.volkskrant.nl/...us-voorbij-gaan~a3788015/

[...]
Waarom zou Marokko die werkelijk 4 nieuwe stadions heeft moeten bouwen. Infrastructuur heeft moeten aanpassen hotels heeft moeten verbeteren en sponsorinkomsten zal mislopen dit lopen dan?

Je kunt een qualificatiewedstrijd waar weinig mensen aanwezig zullen zijn toch nooit en te nimmer vergelijken met een volledig toernooi met 100.000 en mensen. Enige wat marokko gevraagd had was uitstel omdat het nu gewoon te gevaarlijk is om het te organiseren. Maar daar wilde de bobo's niet aan die zitten straks natuurlijk luxe in hun skybox. Marrakech is al een mega drukke wereldstad ik zie het al voor me er hoeven maar 2 zieke mensen in het stadion te zitten die in de avond het Jemaa LFna plein opgaan en de ramp is niet te overzien.

Inderdaad werden er wedstrijden gespeeld in Marokko door Afrikaanse landen.. Maar de staf en spelers van 2 landen controleren is vrij simpel en daarnaast komen er geen toeschouwers uit de afrikaanse landen speciaal voor kwalificatiewedstrijden naar Marokko en als ze al komen is het een geringe hoeveelheid en simpel te controleren. In tegenstelling tot een afrika cup waarbij tienduizenden voetbalfans naar Marokko zullen afreizen en zeker niet te overzien en/of te controleren zijn.
Dus omdat er in Marokko risicovrije kwalificatiewedstrijden werden gespeeld die gemakkelijk te controleren waren moet Marokko maar gewoon risico lopen met een afrika cup..?

Trouwens ik lees nu al weer dat Mali ook weer een 2e verpleegster is overleden en mali marokko is heel dichtbij elkaar verder is mali ook al geplaatst dus zoals ik zei is het voor nu nog veeel te gevaarlijk om zoiets over een maand al te organiseren. Houdt er rekening mee dat de verpleegsters en dergelijke al zeer veel voorzorgsmaatregelen nemen en alsnog besmet raken en overleden laat staan de gewone leek of voetbalsupporter.

Falastine wijzigde deze reactie 12-11-2014 09:57 (39%)

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• blauw bloed
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15-12-2014
Kap eens met dit soort alufolie berichten.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 06-12-2014 14:33 (96%)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:52
Vanmiddag is een Nigeriaanse soldaat met ebola aangekomen op Schiphol. Hij is de eerste persoon met ebolabesmetting die naar Nederland is gehaald. De reacties op NU zijn veelzeggend: waarom riskeren wij een besmetting voor een soldaat uit een ver land?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een politieke keuze is.
-De Wereldgezondheidsorganisatie WHO had hierom gevraagd
-Er zijn terplekke vele Westerse artsen die daar ebolapatienten behandelen
-Concentratie van patienten is vele malen efficienter dan patienten over de hele aardbol verspreiden. Nu moet een half ziekenhuis verbouwd worden om 1 patient te verplegen, er moet een speciaal team bezig zijn met 1 patient, etc.
-Er is welllicht het risico dat-ie het zat is en gewoon naar buiten loopt
-Het is geen Nederlandse onderdaan, het is geen hulpverlener, het is een soldaat van een land waar heel veel mensen wegvluchten omdat het regime ze niet aanstaat
-Ik verwacht dat-ie na behandeling asiel aanvraagt en de komende jaren de rest van z'n dorp laat overkomen...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Er hoeft geen half ziekenhuis verbouwd te worden voor 1 patient, want die afdeling was al maanden geleden klaar gemaakt, om eventuele ebola-gevallen op te vangen. Het team stond daarvoor ook al standby.

Teven beslaat die klein afdeling maar een minimaal deel van het ziekenhuis, zeker niet de helft, not even close. Enig idee hoe groot dat ziekenhuis is?

Je laatste punten lijken me pure onderbuikborrelpraat zonder enige onderbouwing.

Niks spannends aan de hand dus.

wildhagen wijzigde deze reactie 06-12-2014 16:49 (22%)

Virussen? Scan ze hier!

• begintmeta
  • Niet online
Inderdaad, daarnaast:die soldaat lijkt in dit geval wel 'een hulpverlener' zou ik zeggen.

• begintmeta
  • Niet online
Misschien wel interessant om de recente situation report te linken in dit topic, duidelijk te zien is dat het rustiger is, al heeft ook Liberia natuurlijk nu ook weer een geval met vele contacten gehad.

Ebola Situation Report - 1 July 2015

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Ebola vaccine is 'potential game-changer'

A vaccine against the deadly Ebola virus has led to 100% protection and could transform the way Ebola is tackled, preliminary results suggest.

'); DROP TABLE users;--

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
quote:
Mooi om te lezen, blij dat ze er een hoofdzaak van gemaakt hebben.

Nu AIDS nog.

How do you save a random generator ?

• westlym
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:40
Misschien alweer deze topic in leven brengen vanwege een uitbraak in Afrika, alweer.
Ik vraag me nu echt af of de vaccins nu hun werk gaan doen.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
westlym schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:32:
Misschien alweer deze topic in leven brengen vanwege een uitbraak in Afrika, alweer.
Ik vraag me nu echt af of de vaccins nu hun werk gaan doen.
Wat ik begreep is dat het vaccin niet echt stabiel is bij hoge temperaturen. Het wordt veel opgeslagen bij -78 en dat is niet makkelijk te bereiken in donker-Afrika.

Moge de anti-vaccs beweging goed doorkrijgen wat de effecten nu precies zijn en wat

• westlym
Hm. Ook die vaccins blijken te werken bij 1 van de vele vormen van Ebola. https://nos.nl/artikel/22...la-uitbraak-in-congo.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-04 20:30

superwashandje

grofheid alom

quote:
Delerium schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Wat ik begreep is dat het vaccin niet echt stabiel is bij hoge temperaturen. Het wordt veel opgeslagen bij -78 en dat is niet makkelijk te bereiken in donker-Afrika.

Moge de anti-vaccs beweging goed doorkrijgen wat de effecten nu precies zijn en wat
je linkje gaat nergens naar toe maar -80 is een normale temperatuur om dingen voor langere tijd op te slaan met relatief weinig biologische activiteit :)
Er van uit gaande dat het vaccin meegenomen word door mensen die voorzieningen hebben is stroom en een -80 vriezer (of zelfs een goede voorraad droogijs in een geisoleerde containter blijft verbazingwekkend lang goed) niet heel gek denk ik.

superwashandje wijzigde deze reactie 18-05-2018 08:07 (18%)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
quote:
superwashandje schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:04:
...
Er van uit gaande dat het vaccin meegenomen word door mensen die voorzieningen hebben is stroom en een -80 vriezer (of zelfs een goede voorraad droogijs in een geisoleerde containter blijft verbazingwekkend lang goed) niet heel gek denk ik.
Voor een niet al te grootschalig project is het denk ik als voldoende middelen beschikbaar worden gesteld best op redelijk korte termijn te doen (tenslotte zijn ook vriezers ontwikkeld voor de eerdere trials in het gebied (https://ieeexplore.ieee.org/document/7343999/)), maar het is op zich wel een bekend fenomeen dat niet overal in Afrika een goede cold-storage supply chain bestaat, niet voor temperaturen onder 213K en niet voor temperaturen tussen 275K en 281K

begintmeta wijzigde deze reactie 18-05-2018 09:19 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-04 20:30

superwashandje

grofheid alom

oh ik ga er niet van uit dat het makkelijk is en er geen obstakels zijn om te overkomen maar het zijn in principe geen rare temperaturen :) zoals in de abstract ook staat: vriezers en voorzieningen in de capital cities en dan van daaruit werken moet te doen zijn (al is het niet makkelijk)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
De DR Congo als land is natuurlijk wel een stuk groter en een stuk minder dicht bevolkt, men moet in iedergeval een goede surveillance hebben om vaccins op de gewenste manier op hun plek te kunnen krijgen en te verdelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Hopelijk slaagt men erin de uitbraak in Mbandaka af te bakenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bio-mattie
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 13-09-2018
Vind het altijd bijzonder om te zien dat er zo hysterisch over het ebolavirus wordt gedaan, terwijl de jaarlijkse influenzagolf veel meer slachtoffers veroorzaakt. Daarbij heeft het influenzavirus meer potentie om te muteren tot een veel gevaarlijker variant.

Bij het ebolavirus overlijdt men vrij snel, wat ongunstig is voor het virus omdat het dan minder goed kan verspreiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Volgens mij zijn er behoorlijk veel posts over influenza op GoT, meer dan over Ebola

Trouwens ik meen dat schattingen voor het reproductiegetal van influenza en Ebola niet zo heel ver uit elkaar liggen, ~1,5 voor Ebola en iets hoger voor influenza.

• westlym
bio-mattie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:22:
Vind het altijd bijzonder om te zien dat er zo hysterisch over het ebolavirus wordt gedaan, terwijl de jaarlijkse influenzagolf veel meer slachtoffers veroorzaakt. Daarbij heeft het influenzavirus meer potentie om te muteren tot een veel gevaarlijker variant.

Bij het ebolavirus overlijdt men vrij snel, wat ongunstig is voor het virus omdat het dan minder goed kan verspreiden.
Hm, waarom kan de virus van Ebola niet muteren dan?
Ik hoop het niet, begrijp me niet verkeerd, want ik vind het een zeer enge virus/ziekte, maar influenza kan zich wel muteren, als ik jou goed begrijp.

Verder, ik vraag me af waarom de Ebola uitbraak in Afrika geen frontpage nieuws meer is.
Ik ben van mening dat een level 5 virus altijd aandacht moet krijgen.
Het is niet voor niets een level 5 virus.

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-04 00:49
Ebola is vooral ver van onze bed-show. Door de dodelijkheid zou het in onze Westerse hygiene en gezondheidszorg geen kans hebben om (lang) huis te houden. Ebola is een ander type virus dan influeza, heeft ook zeker broertjes en varianten, maar krijgt door het beperkte voorkomen (en vast ook type) weinig kans echt te evolueren.
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True