Even afgezien van het feit dat ik het inzoomen op een 'homo-gen' ronduit treurig vind, zie ik er de relevantie niet van.
Als ik het goed begrijp selecteert de natuur de besten van een bepaalde soort en zorgt ervoor dat de minderen ophouden te bestaan. In principe is dit 'gewone' evolutie die niemand met een hersenfunctie zal ontkennen, ongeacht of zij nu geloven in een 'geschapen wereld' of een oerknal.
Evolutie is iets dat eenvoudigweg
is. Of je nu gelooft in Adam en Eva of Darwin, in beide gevallen zijn we nu een stukje verder. Laten we dan elkaar niet gaan lastigvallen met iets futiels als een 'homo-gen'. Als dat al bestaat, dan heeft het blijkbaar een functie: In principe planten homo's zich niet voort.
En voordat mensen hierover gaan piepen: Ik ben niet tegen homo's, ik ben niet tegen adoptie door homo's en ik ben ook niet tegen homo's die een draagmoeder (of lesbo's die een donor) zoeken. In mijn optiek zijn homo's en lesbo's allereerst mensen en zijn ze zeker niet minder dan anderen. Voor de rest heb ik als heteroseksuele man alles tegen, behalve dat ik mezelf kan wijsmaken dat mijn vriendin me begrijpt.
SCIxX schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 16:24:
Natural selection wordt als antwoord gezien voor de diversiteit en complexiteit van al het leven dat we momenteel kennen. De sterkere overleeft, ofwel door beter zicht, gehoor, denkvermogen etc krijgt heeft deze een hogere kans zich voor te planten. Maar gaat dit nog wel op voor de mens? De mens kan zich sowieso voortplanten (uitzonderingen voorbehouden), of ze nou slim, dom sterk of zwak zijn.
Toegegeven, maar dat wil niet zeggen dat a) alle mensen dat kunnen, b) alle mensen dat doen en c) je op die manier geen 'slechte' genen kunt uit laten sterven. Als de natuur kan kiezen tussen goede en slechte genen heb je in principe minimaal een 50-50 kans dat de slechte eruit vallen toch?
Over het algemeen planten zelfs de lager opgeleiden zich meer voort, omdat deze minder carriere gericht en eerder gaan samenwonen.
Denigrerend is het pas als je een waardeoordeel hangt aan het feit dat iemand lager is opgeleid. Als je weet hoelang ik hier heb moeten zoeken naar een goeie loodgieter piep je wel anders dan te roepen dat je niks hebt aan laag opgeleide mensen
Daarnaast wil laag opgeleid imho niet zeggen dat je niet carrièregericht bent. Je begint meestal iets lager, dat is alles. Als jij met een VMBO diploma voor jezelf begint en hard werkt, wil dat niet zeggen dat je niet goed terecht komt.
Dit zou betekenen dat onze natuurlijke selectie straks deels te verkeerde kant op gaat. Aan de ene kant heb je de zieken die een kleinere kans hebben op voortplanten (hoe oneerlijk dit ook is) waardoor we er sterker uitkomen, aan de ander kant hebben we de lager ontwikkelden die zich voornamelijk voorplanten, waardoor we dus weer achteruit lijken te gaan.
Volgens mij stel je nu dat natuurlijk selectie afhangt van de aangeboden hoeveelheid. Dat is naar mijn mening niet juist. Een pakketje genen is of bruikbaar, of is dat niet. Het is net als bij DHL: Als je tienduizend keer een slecht pakketje aangeboden krijgt ga je het de tienduizendste keer echt niet accepteren omdat je er zo moe van wordt. Dan zeg je toch ook "Nee, kom maar terug als je het voor elkaar hebt."?
Als we nog 2000jaar overleven, denken jullie dan dan de mens voornamelijk erop vooruit is gegaan, of juist achteruit...
Dat weet ik niet. Wat ik wel vind is dat er aan de argumentatie wat schort. Lager opgeleid is beter dan niet opgeleid. Als ik dan naar de 19e eeuw kijk, meen ik te moeten vaststellen dat we vooruit gaan. Misschien niet zo hard als wanneer we alle minder slimme mensen zich minder hard hadden reproduceren, maar zoals gezegd: heb je enig idee hoe moeilijk het is om een goeie loodgieter te krijgen?
Waarom zouden de paar briljantelingen die er 'per ongeluk' tussendoor fietsen niet bijdragen aan een verhoging van het algemeen peil? Bovendien: als we alleen maar inzetten op slimme mensen die heel veel met hun hoofd maar niks met hun handen kunnen, raken we ook in de problemen. Volgens mij heeft de verbetering van de sanitaire voorzieningen meer bijgedragen aan de levensverwachting, -kwaliteit en de kansen van de mensheid dan de hele medische wetenschap.
Als ik dan mag kiezen, doe mij een loodgieter asjeblief.