Hahn schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:23:
[...]
En daarom zijn er mil-joe-nen mensen die eigenlijk niet echt voor zichzelf kunnen zorgen, maar wel jaren, zo niet
tientallen jaren blijven leven? Survival of the fittest is al enkele decennia voor de mens niet écht van toepassing meer, als je het mij vraagt.
Ik had het ook niet over enkele jaren of decennia. En ik bedoelde het ook niet zozeer als mens vs natuur, maar mens vs mens vs natuur. Een inwoner van Nederland en België (of een ander westers land) zou een vaccinatie tegen het virus kunnen betalen en/of van onze overheid veroorloven, een meerderheid van inwoner van het ebola-gebied niet. Al hoop ik niet dat de overheid weer zo'n blunder maakt met de aankoop van vaccins, zoals de 34 miljoen ongebruikte vaccins voor de Mexicaanse griep.
[...]
En dat weet jij hoe, dat er een resistenter virus terug zal komen? Natuurlijk zullen er virussen muteren en in die zin resistenter zullen worden, maar je laat het nu klinken alsof een volgende ebola minimaal 10x zo erg zal worden.
Ik geef toe dat ik daar changeerde. Het kan zelfs zijn dat in de komende 10 jaar "zwakkere ebola's" de kop op steken waarvan genezing ervan goedkoper en makkelijker is, omdat er nu veel ervaring op wordt gedaan met de huidige ebola-soort. Maar mij lijkt mooi weer denken over Afrika niet risicovol. Nu hebben we nog de mogelijkheid om zo'n virus de baas te kunnen, maar wat als zoiets jaarlijks zo'n virus van dezelfde sterkte, of nog sterker (lees: resistenter) krijgen?
De mensheid is ben ik bang toch iets slimmer dan waar de natuur op berekend is en mogelijk ook slimmer dan eigenlijk goed is voor de mens zelf. Met als uiteindelijk (doem)scenario dat de wereld echt overbevolkt zal raken.
Over overbevolking gesproken: Als je op tv ziet van hoe men daar in steden zo dicht op elkaar zit, vind ik het geen wonder dat er een virus uitbreekt. Al laten TV beelden nooit het gehele totaalplaatje zien.
In het begin schreef ik mijn tekst met "ziekte" daarna had ik het heel snel het woord veranderd in virus zonder op de omliggende context te letten.
Al met al is het wel interessant hoe verschillend op de situatie wordt gereageerd.
Massa-hysterie in de VS waarin iemand die uit de bus rent en op straat kotst zelfs hele volksstammen in beweging brengt.
En op een aantal plekken van het internet wordt de uitbraak op een satirische, creatieve manier benaderd, in vorm van een anime-karaktertje Ebola-chan. Het internet zou het internet niet zijn
In mijn kenniskring was een van de reacties van de nieuwe Giro555-campagne "Zucht, als het Aids, hongersnood, watersnood, corrupte dictator, verkrachtende rebellen, een godsdienst-gebruikmakende gek zoals Kony of Mr Marlboro niet zijn, dan is het dit het wel weer". *zap-zap*
Het laat wel zien dat het voor sommigen een "ver van mijn bed"-show is en voor anderen heel dichtbij. En dat de angst en paniek die ontstaat schadelijker is dan het virus zelf.