marc4547 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:08:
[...]
Nou volgens mijn dealer ziet hij niks weet hij niks en zou mijn auto eind juli komen en 1e week augustus rijden maar ik heb nog geen eens een VIN, wordt ik nu in de maling genomen door mijn dealer ?? Hij zei eerst tegen mij dat hij 12 september gelost zou worden en nu zegt ie dat hij daar niet zeker van is, dat hij dat niet zien kan. Ik krijg serieus het idee dat er met auto's geschoven wordt om aan de vraag van de leasemaatschappijen te voldoen. Die particuliere klant is niet zo belangrijk, ik heb daar echt mijn bedenkingen over...... De een zegt in het forum dat de dealer alles kan zien en mijn dealer zegt dat hij niets kan zien....... :|besteld op 23 maart 77 KW plus....
Ik heb wel geen KIA EV6 besteld (wel een Hyundai Tucson N-Line Sky), maar aangezien Hyundai en Kia tot dezelde groep behoren vermoed ik dat de werkwijze van beide merken/dealers sterk overeenkomt.
Dat verhaaltje dat je wagen in maand x aankomt en je kan rijden in maand y, dat ken ik ondertussen ook wel. Zolang de dealer je geen VIN kan geven weet hij helemaal niets van jouw wagen af eigenlijk, alles wat er tot op dat punt uit hun mond komt moet je met een serieuze korrel (of zak) zout nemen.
Particulier vs lease zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken want er zijn ook genoeg leaserijders die lang moeten wachten, meerdere leverdata en smoesjes van dealers krijgen. Mijn wagen bijvoorbeeld, en dan wacht ik nog niet zo lang als sommigen:
- Besteld:
20/01/2022
- Initiële leverdatum:
31/05/2022
- Leverdatum 2:
15/07/2022
- Leverdatum 3:
05/09/2022
De dealer vertelt me in e-mail dat de wagen in augustus aankomt in het depot in Rotterdam, maar als ik naar een VIN vraag weten ze niets (verrassing). Geen VIN betekent dat de wagen nog niet gebouwd is, het lijkt me zeer sterk dat mijn wagen nu nog gebouwd wordt en in de komende weken aankomt in het depot. Ik hoop van wel, maar dat zou wel heel vlotjes zijn (en daar geloof ik niet in tegenwoordig).
Tenslotte ben ik in een ander topic een e-mail tegengekomen van iemand die een Hyundai Ioniq 5 besteld had en die e-mail was quasi identiek aan de e-mail die ik van mijn dealer ontving (ook qua specifiek taalgebruik). Het lijkt er me dus op dat deze informatie (zo ver je het echt informatie kan noemen) ofwel een standaard mailtje is, of het komt van de importeur af, etc. Het lijkt er op dat ze de klanten een beetje aan het lijntje houden omdat ze zelf geen informatie hebben. Maar, dat willen ze je natuurlijk niet echt zeggen, dat komt immers niet professioneel over. Ze gokken dus maar wat, rekken de waarheid of verzwijgen soms wat om de klanten rustig te houden. Ze hebben immers geen flauw benul wat de status van jouw wagen is zolang die VIN niet op hun computerschermpje staat.
Ik kan dit allemaal ook wel een beetje begrijpen, maar voor ons is het natuurlijk niet zo leuk. Ik snap dat chiptekorten en andere oorzaken dit alles veroorzaakt hebben, maar voor transparante communicatie heb je geen chips nodig imo.
[
Voor 8% gewijzigd door
JuG op 14-07-2022 12:40
]